Tag: actor

  • 10 pentru FILM – un program TIFF

    10 pentru FILM – un program TIFF

    10 dintre
    cei mai talentaţi actori de pe scenele din ţară sunt prezentaţi anual, în cadrul TIFF-Festivalul Internațional de Film Transilvania,
    profesioniştilor din lumea filmului şi publicului, în cadrul Zilelor Filmului
    Românesc. Programul îşi propune să promoveze figuri noi în filmul românesc. 10
    pentru FILM îi vizează pe actorii care s-au remarcat în teatru, dar care nu au
    avut până acum şansa afirmării în cinema-ul românesc, indiferent de vârstă.
    Actorii beneficiază de materiale de prezentare – broşuri, fotografii şi clipuri
    realizate într-un studio profesionist -, participă la o serie de workshopuri şi
    întâlniri şi sunt prezentaţi publicului, jurnaliştilor şi oamenilor care le-ar
    putea schimba carierele – regizori, producători români şi străini, directori de
    casting şi agenţi.

    Cătălina Brândușoiu,
    coordonatoarea 10 pentru FILM, ne-a spus cum s-a născut acest program și cum s-a
    desfășurat la cea de-a 22-a editie a festivalului, care a avut loc la
    Cluj-Napoca între 9-18 iunie.

    Da, este foarte important
    să vorbim și despre cum s-a născut acest program. El a apărut din dorința de a
    promova cât mai mulți actori pentru ca aceștia să ajungă să facă și film și a
    fost inițiativa a doi actori de teatru, Áron Dimény și Molnár Levente. Ei au
    dorit să construiască un program pe modelul European Shooting Stars din cadrul
    Festivalului de Film de la Berlin, cu scopul de a găsi noi talente pentru
    industria de film și de-i aduce pe actorii selecționați în atenția
    specialiștilor din domeniu. Molnár Levente, alături de Ileana Cecanu, director
    de distribuție, a fost parte din echipa noastră mulți ani. Încă de la prima
    ediție, care a fost în 2012, selecția actorilor s-a făcut cu ajutorul unui grup
    de profesioniști din teatru și film -critici, directori de casting- iar pe
    toată durata programului în juriu au rămas Tudor Giurgiu, președintele TIFF, și
    Răzvan Penescu, directorul portalului LiterNet. Jurații urmăresc materialele
    tuturor candidaților propuși, iar apoi aleg cine va rămâne în program. Un lucru
    foarte important de menționat este că unul dintre actori trebuie să fie din
    Cluj-Napoca. După ce se urmărește materialele de prezentare ale actorilor, juriul
    îi alege pe cei 10, actori de pe scenele din toată țara, iar în urma selecției
    ei sunt prezentați în cadrul diverselor evenimente profesioniștilor din lumea
    filmului prezenți la TIFF, dar și publicului.



    Actorii
    selectaţi în cadrul programului 10 pentru FILM la cea mai recentă
    ediţie a TIFF au fost : Costi Apostol (Teatrul Andrei Mureșanu, Sfântu
    Gheorghe), Andrada Balea (Reactor de creație și experiment, Cluj-Napoca),
    Christine Cizmaș (Teatrul Auăleu, Timișoara), Ana Maria Cojocaru (Teatrul
    Național Timișoara), Cătălin Ștefan Mîndru (Teatrul Municipal Matei Vișniec,
    Suceava), Marcela Motoc (Teatrul Bulandra, Teatrul Apropo și Teatrul
    Metropolis, București), Mădălina Mușat (Teatrul Andrei Mureșanu, Sfântu
    Gheorghe), Camelia Pintilie (Teatrul Excelsior, București), Sara Pongrac
    (Teatrul Maior Gheorghe Pastia, Teatrul National Aureliu Manea, Ziz Art Social
    Area Cluj) și Vlad Ionuț Popescu (TNB,
    Teatrul de Comedie, Apollo111, Replika, unteatru, TDR, București).


  • România lui Jeno Major

    România lui Jeno Major


    Primiți, la început de sezon estival, inviția de a face împreună o incursiune radiofonică în inima satului românesc arhaic! Ghid este Jeno Major, actor la Teatrul pentru Copii și Tineret Gong din Sibiu. Pasionat de fotografie, în timpul liber străbate țara în lung și în lat, pentru a surprinde oameni și peisaje care îți taie răsuflarea.


    “S-a întâmplat acum 8 ani de zile, pur și simplu, deodată. Am fost un pescar înrăit și, după ce m-am lăsat de pescuit, mi-am schimbat viața, am început cu fotografia. Acum, am început să integrez și oameni în peisaj, că dau mai multă viață cadrului, sfătuit și de Sorin Onișor, bun prieten de-al meu, la care am fost la workshop la începuturi și de la care am învățat foarte multe. În primul rând, relația cu oamenii, că mie îmi era frică să fotografiez oameni, de aia făceam doar peisaje… relația cu oamenii este destul de grea, după cum bine știți, dar el avea un dar, de fapt, îl are și acum – să interacționeze cu oamenii, în câteva secunde intra în sufletul omului și am încercat să învăț de la el câte ceva și cu timpul am ajuns și eu să să fotografiez oameni, să includ oameni în peisajele mele, să le dea viață cum zicea și el, că zicea că sunt seci fără oameni. Și așa am început să cunosc viața de la sat și să fac fotografie etnografică. Neavând neamuri la țară, copil fiind, n-am avut contact cu animale, cu rustic, arhaic, rural, sate. Acum am ocazia să fac asta prin fotografie. Nu-mi place lumea multă, nu-mi place balamucul, nu-mi place aglomerația. De aceea, mă refugiez de câte ori pot pe dealuri, în natură. Mi-au plăcut natura și drumețiile de mic și asta fac și acum, în limita timpului liber.”



    Răsărituri sau apusuri de soare pe după creste, ceața ridicându-se deasupra unui sat, copaci singuratici, oameni care cosesc, o bătrână care cară lemne, un cioban care coboară cu oile, o vacă pe o culme, meserii uitate… toate spun, prin intermediul fotografiilor lui Jeno Major, povestea unor locuri din România profundă, necunoscute, unele, nici chiar românilor.


    “Mai avem încă, față de alte țări din Europa și nu numai, din toată lumea, arhaicul ăsta, tradiția, portul popular, biserică, brișcă, căruță, fân… în alte țări nu se mai regăsesc aceste lucruri. Mă întreabă oamenii străini, când văd căpițele de fân în fotografiile mele, ce sunt alea. Ei n-au mai văzut așa ceva de sute de ani. Mă întreabă dacă locuiesc oameni acolo. În asta constă arhaicul și tradiția românească. Avem, încă, sate uitate de lume prin Apuseni, mai ales, unde te poți întoarce cu sute de ani în urmă. Dacă faci o fotografie acolo, nu poți să o datezi în timp. Cel mai fain loc care îmi place cel mai mult în România, ca fotografie de peisaj și nu numai, cum am zis și fotografie etnografică, e Fundătura Ponorului din Munții Șureanu. Acolo poți să mergi de zeci de ori, de sute de ori și de fiecare dată situația-i alta. Cețuri, aburi, brumă, căpițe fumegând, oameni cu animale la fiecare întoarcere, la fiecare colț… după fiecare stâncă există câte un subiect de de fotografiat. E unul dintre cele mai cele mai frumoase locuri după mine din România… Căruța cu fân, bivoli care trag la un jug, țăranul îmbrăcat popular, ospitalitatea pe care sătenii o au și care locuiesc în satele astea mai retrase, mai în munți, care n-au drumuri de acces foarte bune la ele… Acolo lumea e mai smerită, mai aproape de Dumnezeu și mai credincioasă, mai bună la suflet… Știți cum e lumea la sat ! De aceea vin străinii, că nu găsesc în altă parte așa ceva. La ei a fost de mult, doar stră, străbunicii lor au prins așa ceva cu 200-300 de ani în urmă. Noi mai avem, încă, lucrurile astea.”



    Fundătura Ponorului revine mereu în poveștile lui Jeno Major. Însă – spune el – fără a pretinde că este buricul pământului, toată România aceasta arhaică, tradițională este extraordinară. Iar țăranii care o populează, oameni în vârstă, au acea ospitalitate, deschidere și căldură sufletească atât de rară în lumea de astăzi.


    “Pot să-mi aduc aminte de o bătrânică din Maramureș, de 92 de ani. Cred că s-a dus, săraca, cu siguranță s-a dus, că asta a fost la începuturile mele în ale fotografiei acum 6-7 ani și nu știu dacă mai trăiește… Am fost la dânsa și lucra într-o casă de chirpici, cu pământ pe jos. Avea doar un bec care atârna din tavan cu un ziar îngălbenit în jurul lui, o masă și un pat. Pe masa aia era o coajă de pâine… Era ca o scenă de film, era ceva fantastic. Lumina bătea pe geam pe fața ei, ea stând pe pat. Era un cadru nemaipomenit! Prima dată, am stat de povești, mi-a spus toată povestea vieții ei, a copiilor ei, a nepoților plecați în străinătate, că trebuie să te împrietenești cu omul și, după aceea, în 5-10 minute oricum un om de la sat ți se deschide, e ca o carte deschisă, îți povestește imediat totul și îți oferă totul. Asta vroiam să spun, de fapt, că femeia asta, bătrânica asta, când am plecat de la ea, avea șase ouă sub cloşcă, singurele, cred că altceva nu mai avea în casă, singurul ei aliment, de care s-a lipsit și mi le-a dat mie. Eram mai mulți fotografi, n-am vrut să luăm, dar nu ne-a lăsat, până n-am plecat cu ouăle alea și altele…”



    Cunoscătorii spun că fotografiile lui Jeno Major nu sunt simple peisaje ori simple portrete, ci mărturii valoroase despre o lume care dispare, treptat, în malaxorul modernității. O confirmă chiar el:


    “Din păcate, da, cred că în ritmul în care merg lucrurile, în cred încă o generație-două maxim tot arhaicul și tradiționalul ăsta o să dispară, pentru că sunt mulți plecați din toată țara, din Maramureș, Bucovina, Transilvania, de peste tot. Dacă vorbești cu oameni de la sat, nu există ca dintr-o familie să nu fie plecat cel puțin un membru – un copil, un nepot, un frate – în străinătate și se întorc de acolo cu o fărâmă, un dram de bani, cât or câștiga ei câți ani stau pe acolo să câștige ceva bani, și dărâmă frumusețe de case pe care le au și construiesc niște… ce să zic?… kitch-uri. E incredibil ce se întâmplă și casele tradiționale dispar, din păcate. Ar trebui cumva, nu știu, făcut ceva în sensul ăsta, să le păstrăm, dar nu știu cum s-ar putea face asta.”



    Să ne bucurăm cât mai putem de aceste frumuseți, pentru că, treptat, ele se vor duce! – spune, deci, Jeno Major. Vor rămâne doar în fotografiile celor care, asemenea lui, vor exclama, poate, peste ani, cu nostalgie: “Aceasta a fost România mea!”.






  • Farewell to two stars

    Farewell to two stars

    Romanians are grieving as of Sunday, when two valuable personalities passed away: several times canoeing Olympic champion Ivan Patzaichin and actor Ion Caramitru, the director of the Bucharest National Theatre and the head of the Romanian Theatre Union (UNITER).



    “A legend … a champion human being has turned into a star. Ivan Patzaichin has left us. His is a success story, but also a story of decency and strength of character. It is the story of a son of the Danube Delta who gave back tenfold and inspired people to live beautifully, the Romanian Olympic and Sports Committee announced on Sunday morning. The athlete was 71.



    The winner of seven Olympic medals, four gold and three silver, Ivan Patzaichin also won 22 world championships. As a coach, he carried on his stellar track record, as his students won as many as 150 Olympic, world and European competitions.



    Had this been a regular early autumn day, Ivan Patzaichin would have now given us details about a new edition of the international rowing festival “Rowmania Fest, organised for over 10 years now by the “Ivan Patzaichin – Mila 23 Association and scheduled to take place these very days. Over the years, the event has included the first European childrens triathlon, competitions on the Danube between various Delta communities, roundtables on biodiversity, concerts, fairs and outdoor exhibitions.



    A modest, generous and selfless man, Ivan Patzaichin repeatedly turned down political and administrative posts, and went through the suffering of the recent period with the same smile he had given the world on so many occasions, including a race with a broken paddle that left the world speechless.



    He was the vice-president of the Romanian Kayaking and Canoeing Federation and vice-president of the Romanian Olympic Committee (elected in 1990) and he is the only Romanian athlete to hold the Platinum Wreath Olympic Order.



    Also on Sunday, the great actor Ion Caramitru died, aged 79. He was the director of the National Theatre in Bucharest, played hundreds of parts on stage, in radio drama and on screen. He was a stage director, a professor, a culture minister, the president of UNITER, and a participant in the 1989 anti-communist revolution in Romania.



    During his long and outstanding acting career, Ion Caramitru won countless awards and distinctions, and was made an honorary knight of the British Empire by Queen Elizabeth II in 1995. He was also awarded as Knight of the Order of Arts and Letters in France.



    Ion Caramitru was declared one of the best 10 actors in the role of Hamlet in a ranking put together by the former artistic director of the Royal Shakespeare Company, Michael Boyd. As he himself confessed, Caramitrus life was very much shaped by poetry, which he saw as a miracle of language. (tr. A.M. Popescu)

  • Marele actor Ion Caramitru a murit

    Marele actor Ion Caramitru a murit

    Actorul Ion Caramitru a încetat din viaţă la vârsta de 79 de ani duminică, la Spitalul Elias, din București. Ion Caramitru avea 79 de ani și conducea Teatrul Național din București.



    Ivan Patzaichin şi Ion Caramitru, care au murit duminică, au luminat arenele sportive şi scenele pe care au urcat, a afirmat preşedintele Klaus Iohannis. Astăzi este o zi tristă pentru ţara noastră. Ne despărţim de doi dintre cei mai iubiţi români. Ivan Patzaichin şi Ion Caramitru au luminat arenele sportive şi scenele pe care au urcat. Învingători şi strălucitori în sport şi teatru, Ivan Patzaichin şi Ion Caramitru, prin dispariţia lor neaşteptată, ne lasă de azi mai săraci, consolaţi doar de amintirea gloriei pe care au dăruit-o României prin energia, talentul, dăruirea şi eforturile lor de a fi cei mai buni. Condoleanţe familiilor şi celor dragi pentru pierderea suferită!, a scris şeful statului pe Facebook.



    “Este o zi neagră pentru România. Daca dimineață am pierdut un mare român din lumea sportului, iată că amiaza ne aduce o veste care schimbă total viața culturală. Chiar la vârsta pe care o avea Ion Caramitru încă era un motor a ceea ce înseamnă evenimentele treatrale”, a spus și Bogdan Gheorghiu, ministrul Culturii.



    Ion Caramitru s-a născut într-o familie de aromâni.





    Caramitru a absolvit Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică I.L. Caragiale clasa profesor Beate Fredanov, în 1964, debutând cu un an mai devreme la Teatrul Bulandra – cu rolul principal în Hamlet de William Shakespeare. Și-a continuat angajamentul la teatrul Bulandra un timp, jucând și în spectacole la Teatrul Național București și în diverse alte teatre.





    A avut zeci de roluri pe scenele românești și ale lumii, zeci de roluri în filme, sute de roluri la teatru radiofonic, regizor, profesor de teatru, ministru al culturii, președinte UNITER – Ion Caramitru, o viață dedicată teatrului.



    Ion Caramitru a fost ministru al Culturii între 1996 și 2000. A fost ales preşedinte UNITER de la înfiinţarea acesteia, la 15 februarie 1990.



    În 2017, a fost distins cu Titlul de cetăţean de onoare al Capitalei, precum şi cu titlul de ambasador Shakespeare în România, oferit de Consiliul Britanic, cu ocazia Anului Shakespeare 400. Tot în anul 2017, preşedintele Klaus Iohannis l-a decorat pe Ion Caramitru cu Ordinul Naţional Steaua României în grad de Cavaler, cu prilejul împlinirii vârstei de 75 de ani.



    În zilele de 21-22 decembrie 1989, s-a numărat printre conducătorii manifestaţiilor anticomuniste din Bucureşti. La 22 decembrie 1989, în fruntea unei coloane de manifestanţi a pătruns în clădirea Televiziunii Române, fiind primul care a anunţat pe postul naţional de televiziune înlăturarea dictaturii.


  • 60 de ani de Comedie

    60 de ani de Comedie


    În seara de 5 ianuarie 1961, spectatorii noului teatru înființat în inima Bucureștiului aveau parte de o reprezentație inedită: piesa “Celebrul 702” – sub bagheta lui Moni Ghelerter (regizor și profesor de actorie la Universitatea de Artă Teatrală și Cinematografică “Ion Luca Caragiale” din București) a unui dramaturg aflat în plină ascensiunea în acel moment, Alexandru Mirodan – cu un subiect de actualitate: cazul celebrului gangster Caryl Chessman. Spectacolul a fost un succes de public și de presă. Poetul și gazetarul Tudor Arghezi scria în ziarul Contemporanul: “Nu deschidem numai un teatru, ci, dacă ni-i permis, și o universitate a humorului și a bucuriei”.



    Teatrul de Comedie a lăsat în memoria teatrului românesc o serie de spectacole remarcabile: de la “Burghezul gentilom”, cu Grigore Vasiliu Birlic în rolul principal, spectacol ce a avut premiera în 1962, “Umbra” în regia lui David Esrig din 1963, celebrul “Rinocerii” din 1964, pe care însuși autorul, Eugène Ionesco l-a aplaudat pe scena Théâtre des Nations din Paris, până la spectacole precum “Revizorul” în regia lui Horațiu Mălăele sau “Casa Zoikăi” pentru care George Mihăiță a câștigat Premiul UNITER pentru cel mai bun actor în rol principal în 2010.



    La început de 2021, actul teatral și cultural a devenit virtual la Teatrul de Comedie din București – o ocazie de a fi împreună, în primul rând cu spectatorii, alături de prietenii teatrului, de colaboratori și de oameni din lumea teatrului, un prilej deosebit despre care am stat de vorbă cu managerul Teatrului de Comedie, actorul George Mihăiță:


    “Să spunem că ne-am pregătit anul acesta, din păcate online; pe pagina noastră de Facebook și pe Instagram aţi putut fi atenți la o privire retrospectivă asupra istoriei Teatrului de Comedie. Toți actorii au fost implicați. Am început cu un discurs al managerului teatrului, ca să nu spun cine. După aceea am avut mai multe proiecte; noi am demarat mai multe proiecte: un documentar despre înființarea Teatrului de Comedie, se cheamă Comedia Remix, proiectul realizat de Cristina Modreanu și Maria Drăghici. Actorii au povesit din timp în timp, până spre seară, amintiri din teatru – prima amintire din teatru sau amintirea cea mai hazlie. Am vorbit despre primul spectacol al Teatrului de Comedie, “Celebrul 702” cu Radu Beligan în rolul principal – este înregistrată o povestioară spusă de Lamia Beligan, fiica lui Radu Beligan, ce-și mai aduce aminte de atunci.


    De asemenea, avem cel din urmă spectacol “Afară, departe, pe câmp” în regia lui Alexandru Dabija. Am avut spectacole lectură, de exemplu, din textele câștigătoare la concursul de comedie românească din ultimii 5 ani – pentru câteva din texte au fost filmate lecturile și astăzi avem un Horia Gârbea, în regia lui Dragoș Huluba cu câțiva din actorii tineri ai teatrului. Avem un Remember Ziua Teatrului – noi în fiecare an am sărbătorit, dar în fiecare an am sărbătorit Teatrul de Comedie pe 5 ianuarie – și secvențe din ceilalți ani. Am avut şi saluturi ale personalităților.


    Avem, împreună cu Muzeul Național al Literaturii Române un alt proiect, revizitări ale marilor dramaturgi români – lucruri inedite, de exemplu începem cu George Ciprian, din povestirile lui George, inedite, din povestirile lui George Ciprian, astăzi în lectura lui Marius Florea Vizante și continuăm, vom continua în lunile următoare și cu alți dramaturgi români – Mazilu, Mușatescu, Băieșu”.



    Materialele pot fi revăzute pe pagina de Facebook a Teatrului de Comedie, unde vor urma și alte materiale virtuale pentru această perioadă dificilă pe care o traversăm, datorată pandemiei de COVID-19. Am continuat discuția cu managerul Teatrului de Comedie, domnul George Mihăiță, despre ce pregătește pentru 2021, ce proiecte așteaptă lumina scenei virtuale sau chiar a celei de scândură din Centrul Vechi al capitalei. George Mihăiță:


    “Deja din luna noiembrie, se cheamă “Atelier Cehov” în regia lui Vlad Massaci din povestirile lui Cehov, un spectacol coupé, ca să spun așa, cu o mare parte din actorii teatrului. Sperăm să fie și o perioadă mai bună, să putem ieși pe scenă la repetiții în grupuri mai mari și să putem continua “Dale carnavalului” – noi l-am început în februarie anul trecut în regia lui Vlad Cristache, cu actorii tineri ai teatrului, cu care sperăm să dăm o mică lovitură. Pregătim un One Man Show Tudor Chirilă.


    Are și Mihai Bendeac, are două sau trei variante de spectacole. Ne gândim deocamdată că sigur nu vor fi bani, și înțelegem, și atunci ne-am gândit ca regizorul teatrului, Massaci, sau ceilalți actori, cum ar fi Mihai Bendeac, care a montat cu succes atât “Nunta lui Krecinski” cât și “Doi pe o bancă”, el jucând în amândouă, să poată să realizeze din nou, sperăm ceva la fel de bun cum au făcut. N-avem încotro, vom intensifica proiectele online. Așa cum am făcut și în primăvară. Am simțit o dată în plus, prin colegii mei, care, mai ales cei tineri, sunt și mai triști că nu joacă. E o tristețe mare, pentru că noi existăm pe scenă și, dacă acolo nu putem să fim remarcați, este foarte delicat, foarte greu. N-avem încotro.


    Cei care ne ascultă acum să vină la teatru, pentru că una este să ne vedem față în față și alta e să vorbim, ca un fel de monolog la radio. Dar, e bine că ne putem saluta și așa, cred eu. Mai aflăm unii despre alții.”




  • Muzica și teatrul, pasiuni pentru o viață

    Muzica și teatrul, pasiuni pentru o viață

    Radu Mateucă are 25 de ani. A studiat
    la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică Ion Luca
    Caragiale din București, Este actor, muzician, profesor de pian, iar în curând
    va începe să susțină și cursuri de actorie pentru cei pasionați de arta
    spectacolului. Ce anume l-a atras pe Radu spre lumea artelor și când a început
    totul? Cred că de mic am fost atras de artă, având în vedere că, la șase ani,
    părinții m-au înscris la o școală de muzică și am început să iau lecții de
    pian. În școală, am fost foarte bun la materiile de la profilul real,
    matematică și fizică, dar nu m-au atras atât de mult pe cât m-a atras latura
    aceasta artistică. În clasa a noua, am intrat în trupa de teatru a liceului și,
    de atunci, drumul meu a dus tot mai mult către această zonă.



    Radu nu este doar artist, ci și mentor
    pentru cei care își doresc să îi calce pe urme. Predă lecții de pian și, în
    curând, va preda și teatru în sfera psihoterapiei prin artă. Radu Mateucă Sunt profesor de pian și predau foarte mult, în prezent. Mă axez din ce
    în ce mai mult pe educație. Din luna februarie, voi începe să predau și cursuri
    de actorie, mai exact de dezvoltare personală prin actorie și improvizație, în
    cadrul unui grup format recent, un grup integrator. Acest proiect va fi
    susținut alături de alți patru prieteni și colegi din domenii diferite.


    Ne-am dorit să aflăm de la Radu
    Mateucă ce ar trebui să aibă în vedere tinerii care sunt atrași de domeniul
    artelor, dar care ezită să aleagă acest drum din considerente financiare. Radu i-ar
    sfătui pe toți cei care nu sunt siguri de ceea ce și-ar dori să devină să se
    gândească, în primul rând, la mulțumirea personală: În primul rând,
    trebuie să fie foarte conștient de sine și foarte centrat pe propria inimă. Dacă
    vrea acest lucru, să îl facă cu toată pasiunea și pornirea de care este
    capabil. În schimb, dacă ajunge să se simtă nefericit, frustrat ori financiar,
    ori social, sfatul meu este ca el să se aleagă pe el însuși și să se retragă
    din acel proiect, dacă nu se simte satisfăcut. Orice meserie ar trebui să aibă
    toate aceste laturi puse la punct. Latura financiară și respectul social sunt
    foarte importante.


    Radu Mateucă se implică și în proiecte
    care ar putea sprijini artiștii independenți să se afirme în spații scenice
    date uitării și pe care și-ar dori să le poată readuce în lumina
    reflectoarelor: Eu îmi doresc foarte mult acum să mă implic
    în ajutarea reabilitării și a consolidării teatrului de vară din Parcul
    Bazilescu. Am început să scriu e-mail-uri, să dau telefoane, să vorbesc cu
    oamenii. Îmi doresc foarte mult ca, pe viitor, artiștii independenți să aibă
    mai multe spații. Un alt plan ar fi să formez tineri, să formez oameni care
    sunt pasionați și care vor să urmeze o carieră artistică. În primul rând, să le
    insuflu pasiunea pentru arta de orice fel, fie actorie, fie muzică. Și să
    călătoresc cât mai mult, să cunosc lumea și să o fac mai bună.


    Muzica și teatrul sunt pasiuni pentru
    o viață, iar Radu Mateucă este unul dintre tinerii artiști români care ne
    confirmă acest fapt prin toate activitățile lui.


  • “Supraviețuind în online”

    “Supraviețuind în online”

    În timpul pandemiei, ne-au lipsit, ne lipsesc
    teatrul, actorii…Am învățat să ne distanțăm, să ne ascundem teama de a nu
    suferi fizic. Ne-am îndepărtat de oglinda vie care ne arată cine suntem și cum
    trebuie să trăim. Pentru managerul Teatrului Toma Caragiu din Ploiești -
    Mihaela Rus, ultimul an a fost ca un atelier de emoții în care trupa s-a zbătut
    între disperare și speranță.


  • Actorul Ştefan Sileanu a încetat din viaţă

    Actorul Ştefan Sileanu a încetat din viaţă

    Actorul Ştefan Sileanu a încetat din viaţă, sâmbătă, la vârsta de 80 de ani, informează Teatrul Nottara pe pagina sa de Facebook.

    Teatrul Nottara a pierdut, astăzi, un artist de o mare sensibilitate, una dintre cele mai romantice voci ale teatrului românesc, un suflet ales. Un actor-pictor, care vorbea puțin și asculta mult. Ștefan Sileanu a încetat din viață la vârsta de 80 de ani.

    Actorul şi pictorul Ştefan Sileanu s-a născut pe 15 noiembrie 1939 la Cislău, judeţul Buzău. A absolvit Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică, în 1965. A jucat, la început, la Teatrul Național din Târgu Mureș.

    Din 1976, numele său a fost legat de Teatrul Nottara, unde l-am regăsit, de-a lungul timpului, pe afisele unor spectacole importante: ,,Jocul vieţii şi al morţii în deşertul de cenuşă de Horia Lovinescu, ,,Zodia turnătorului de Jean-Claude Carriere, ,,Război și pace, după Lev Tolstoi sau ,,Pădurea de Alexander Ostrovski. În memoria cinefililor, rămâne cu rolul titular din filmul istoric ,,Vlad Țepeș, în regia lui Doru Năstase.

    Ștefan Sileanu a urmat doi ani cursurile Institutului de Arte Plastice Nicolae Grigorescu, pictura fiind pasiunea care l-a acompaniat permanent. A fost membru al Uniunii Artiștilor Plastici din România.


    Gândurile noastre se îndreaptă, acum, către familia îndoliată.

    Dumnezeu să îl odihnească!


    Sursa: Facebook.com/Teatrul Nottara

  • Actorul Alin Calbău  trăieşte în România şi Statele Unite ale Americii

    Actorul Alin Calbău trăieşte în România şi Statele Unite ale Americii

    Actorul Alin Calbău,
    care trăieşte în România şi Statele Unite ale Americii, interpret al rolului
    lui Neil Armstrong în Apollo: Back to the Moon, un documentar realizat de
    National Geographic.


  • Festivalul Naţional de Teatru, în desfăşurare

    Festivalul Naţional de Teatru, în desfăşurare

    Cu o medie de 9 spectacole pe zi, cu 91 de reprezentaţii în
    11 zile şi cu 7 expoziţii la care se adaugă 25 de lansări de carte, ediţia din
    acest an Festivalului Naţional de Teatru este cea mai amplă din istoria acestui
    fenomen cultural, de notorietate atât în rândul publicului român, cât şi
    dincolo de graniţe.

    Prin ce se remarcă Festivalul de anul acesta? Marina
    Constantinescu, director artistic: Cred că printr-un număr mai mare ca
    niciodată de spectacole importante, spectacole-semn, atât pentru direcţia
    estetică a unor regizori, cât şi pentru preocupările unor directori, pentru
    căutările unor artişti … Sunt foarte multe spectacole foarte diferite ca
    abordare, ca text, ca tematică, tendinţe şi direcţii. Sunt foarte multe
    bijuterii, de la spectacole foarte, foarte mici, până la spectacole ample. Cred
    că este o provocare nu numai pentru oamenii de teatru, dar şi pentru publicul
    din Bucureşti care, ca niciodată, a cumparat bilete la foarte multe spectacole
    din provincie.

    Producţiilor sosite la Bucureşti din toată ţara li se
    adaugă cele invitate de peste hotare. Onoarea deschiderii Festivalului, pe 20
    octombrie, i-a
    aparţinut, de altfel, piesei-eveniment Hamlet/Collage, după William Shakespeare, în regia canadianului Robert
    Lepage, un spectacol al Teatrului de Stat al Naţiunilor din Moscova. Viziunea
    scenică propusă de Lepage a fost una total neobişnuită: regizorul a încredinţat
    12 roluri din textul shakespearian unui singur actor – Evgeny Mironov, într-un
    spectacol ce a beneficiat de o scenotehnică impresionantă.

    Reprezentaţia l-a
    impresionat pe omul de teatru Emil Boroghină, şi el organizator al unui
    festival shakespearian, la Craiova: Este un spectacol care va fi foarte greu
    de uitat şi mă bucur că Marina Constantinescu a reuşit să-l aducă. Ce să vă
    spun? Că Peter Brook, patriarhul regiei mondiale, a declarat că Robert Lepage
    este geniul regiei mondiale contemporane şi, când Peter Brook afirmă lucrul
    ăsta, înseamnă că aşa este. Este foarte greu de atins nivelul la care a ajuns
    Robert Lepage.

    Considerat o personalitate marcantă a culturii româneşti, un
    model exemplar în meserie, pe scenă şi în viaţă, Victor Rebengiuc este onorat de ediţia de anul
    acesta a Festivalului Naţional de Teatru, care îi este dedicată. Despre
    cunoscutul actor a vorbit regizorul Mircea Cornişteanu: În momentul de faţă
    este, cred, patriarhul teatrului românesc. Din fericire, la 84 de ani, se ţine
    extraordinar, este ca la orice altă vârstă. Joacă mult, acum în Regele
    moare, o piesă uluitor de solicitantă. Din păcate, avem câţiva mari
    actori cărora încă nu li s-a dedicat vreo ediţie de festival. Cred că e bine,
    şi pentru ei şi pentru public, şi pentru întreaga suflare românească, să afle o
    dată în plus ce mari valori există printre noi.

    Prin teatru se poate
    schimba atitudinea faţă de lume – spune Uniunea Naţională de Teatru UNITER,
    organizator al Festivalului, care a făcut apel către spectatori de a sprijini o
    campanie de strângere de fonduri pentru construirea unei clinici de oncologie
    pediatrică în Bucureşti.

  • Tudor Aaron Istodor, winner of the Shooting Stars program

    Tudor Aaron Istodor, winner of the Shooting Stars program

    After being short-listed for the prestigious program of the 67th Berlin International Film Festival, Tudor Aaron Istodor impressed the competition’s jury with the very natural way in which he manages to approach any part.



    Tudor Aaron Istodor is a graduate of the “I.L.Caragiale” University of Theatre and Cinematography, class of 2009, and has been playing in both theatre and film productions. Ever since he was a student he has collaborated with famous directors such as Lucian Pintilie, Radu Muntean or Paul Negoescu. He has played in three films by Fanny Ardant (“Rouges sont les reves”, “Cadences obstinees”, “Ashes and Blood”) and in “Mrs. Christina” by Alexandru Maftei. He also played the part of Edward 2nd in the BBC series “The Plantagenets” and can be often seen on the stage of Godot Café-Theatre or the Jewish State Theatre in Bucharest. The part thanks to which Tudor Aaron Istodor was selected for the Shooting Stars programme of the 2017 Berlinale is that in the film “The Fixer” by Adrian Sitaru, which was premiered in Romania in late January. The film tells the story of Radu, an intern at the Bucharest offices of France Presses who dreams to become a journalist.



    Tudor Aaron Istodor told us what made him accept the part in “The Fixer” and how his collaboration with director Adrian Sitaru was: “I liked the script enormously. I liked all of Adrian Sitaru’s films and wanted to be in one of them. His films are full of sensitivity, have many layers and reveal themselves gradually. The actors playing in Adrian Sitaru’s films are also extraordinary. When you see this kind of film you want to be in it. So when I was called for an audition I was very excited. It’s a very humane film whose protagonist is a fixer, a jack-of-all-trades who fixes meetings of foreign journalists travelling to his home country, in this case a group of French journalists who want to interview a repatriated under-age prostitute. The collaboration with Adrian Sitaru was exceptional. He is a director who loves actors, is open to improvisation, knows exactly what he wants but also likes to discover things together with his actors and it’s a joy working with him.”


    “I think it’s good to play different roles, both in terms of characters and style of acting”, says Tudor Aaron Istodor. He also told us how he prepared for his role in the film “The Fixer”: “The protagonist wants to become a journalist, but he is not yet a journalist. He is 30-years-old, he is neither a boy nor a fully-grown man, but at an age one still makes mistakes while trying to prove one’s worth. I have done a lot of research with the help of Adrian Silisteanu, a director of photography and scriptwriter. With his help I found out more about the occupation of the main protagonist because he worked for a while as a fixer himself. Apart from his occupation, I was very interested in the human side of my character, Radu Patru. Because irrespective of what happens to him and irrespective of the job he has, it is about how far one is willing to go to reach one’s aims. Generally, great movies and scripts are about something human and have something in common. And you can identify yourself with one of the characters in such movies no matter your job or the culture you come from”.



    A chip off the old block as he is the son of two famous actors, Maia Morgenstern and Claudiu Istodor, Tudor Aaron Istodor confesses that, in his childhood, he never dreamt of becoming an actor. On the contrary, he was eager that his parents finished rehearsals so that they could play with him. In time, however, he realized he was meant for this job and he resigned himself to being an actor.



    “I very much like to ask mom and dad attend my premieres. Especially because the first show is magic, and even if it is not the best, it is the first public performance. It is a moment when you are not very sure of yourself, when you want to show something and naturally you need favourable energies. My parents do have a very good energy when they come to my shows. I believe they are the best spectators. That is why I ask them to come to my first show, to be there and support me, to give me their feedback because I have big trust in them. I am very nervous and I hope I’ll be nervous not only at premieres but also at each performance. Nervousness is different from stage fright, and it’s good that it is so. Because once you are no longer nervous, than it’s high time you gave up performing. When you think you know everything and you’re not hesitant at all, you don’t feel vulnerable, you don’t ask yourself if what you are doing you’re doing well, then you cannot discover new things.”



    Tudor Aaron Istodor is the 7th Romanian actor participating in this program after Cosmina Stratan (2014), Ada Condeescu (2013), Ana Ularu (2012), Dragoş Bucur (2010), Anamaria Marinca (2008) and Maria Popistaşu (2007).


  • Teatrul Naţional din Chişinău, turneu în România

    Teatrul Naţional din Chişinău, turneu în România

    Teatrul Naţional Mihai Eminescu din Chişinău a
    organizat, între 19 şi
    27 ianuarie 2017, un nou turneu în România, în cadrul proiectului Teatru românesc la
    Bucureşti, Iaşi şi Chişinău. Este vorba despre un proiect început la
    iniţiativa teatrului din Republica Moldova, care, în 2014, a deschis cu
    spectacolele sale stagiunea Naţionalului bucureştean. O săptămână mai târziu,
    TNB mergea la Chişinău pentru a prezenta, la rândul său, o săptămână de teatru
    românesc.


    Acest schimb de turnee a devenit
    tradiţie şi normalitate, spune actorul şi regizorul Petru Hadârcă, directorul
    Teatrului Naţional Mihai Eminescu: S-a bucurat şi continuă
    să se bucure de succes. Spectatorii aşteaptă, atât la Chişinău, cât şi la
    Bucureşti. Noi venim de obicei în săptămâna când se sărbătoreşte Unirea
    Principatelor Române, la Bucureşti şi la Iaşi. Iar în săptămâna Unirii
    Basarabiei cu ţara, la 27 martie, vin Teatrul Naţional din Bucureşti şi Teatrul
    Naţional Vasile Alecsandri din Iaşi la Chişinău. Teatrul nu are nevoie de
    frontiere. E teatrul românesc Bucureşti – Iaşi – Chişinău. Se joacă în limba
    română. Vorba lui Nichita Stănescu, patria noastră este limba română


    Teatrul Naţional Mihai Eminescu din
    Chişinău a prezentat la Bucureşti şi Iaşi trei spectacole de succes, dintre cele mai recente producţii: În ochii tăi
    fermecători, în regia lui Alexandru Vasilache, o dramatizare după nuvelele lui
    Gib Mihăescu (1894 – 1935), scriitor român care a fost într-o perioadă membru
    al comitetul artistic al Teatrului Naţional din Chişinău. Celelalte două
    premiere aduse în turneu în România au fost Aveţi ceva de declarat?, de
    Georges Feydeau, în regia lui Petru Hadârcă şi Casa Mare de Ion Druţă, în
    regia lui Alexandru Cozub.


    Actorii
    Teatrului Naţional din Chişinău joacă numai în limba română, iar repertoriul
    are la bază piese din dramaturgia universală. Directorul Petru Hadârcă:
    În primul rând, încercăm să abordăm teme legate de noi – de Chişinău, de
    Basarabia. Fiind teatru naţional, 80 la sută sunt piese din dramaturgia
    naţională. Încercăm să fim aproape de gustul tuturor categoriilor de
    spectatori. Avem şi un spectacol realizat de tinerii actori ai teatrului, pe o
    temă dură, dramatică din istoria neamului, după mărturiile adunate de Alexei
    Vakulovski – Copiii foametei. Un spectacol în care este vorba despre foametea
    din ’46 – ’47, din vremea comuniştilor, când şi-au pierdut viaţa cam 500 de mii
    de basarabeni. Sigur că e dureros. Şi mă uit la public. Sunt spectatori care au
    trecut prin acea experienţă. Erau copii atunci. Şi vin cu interes la acest
    spectacol. E un exerciţiu de memorie. Am cuvinte de laudă pentru spectatorii de
    la Chişinău. Avem un public deosebit, pe care îl iubim, aşa cum ne iubeşte şi
    el pe noi. În societate sunt alţi actori, care ne-au furat pâinea şi se dau în
    spectacol pe la televiziuni, pe la tribuna Parlamentului. Şi râdeam cu actorii
    că ei joacă teatru, în timp ce noi, pe scenă, e important să nu jucăm teatru,
    să fim naturali.


    În timpul
    turneului de la Bucureşti, Petru Hadârcă a susţinut şi conferinţa Documentele
    – o putere imbatabilă în faţa speculaţiilor istorice (Teatrul Naţional din
    Chişinău – edificarea unei instituţii de cultură românească în temeiul actului
    Unirii de la 1918). În cadrul conferinţei au fost lansate şi două volume care
    conţin documente din istoria teatrului din Chişinău, adunate de la Arhiva
    Naţională din Bucureşti şi Biblioteca Academiei Române. Este vorba despre
    Geneza Teatrului Naţional din Chişinău: 1818-1960 de Iurie Colesnic şi O
    cronică a Teatrului Naţional Mihai Eminescu din Chişinău: 1918-1930, îngrijit
    de regizorul şi actorul Petru Hadârcă, directorul general al Teatrului Naţional
    Mihai Eminescu. Petru Hadârcă: De fiecare dată când mă
    gândesc la acele acte, mă cuprinde bucuria unui copil, pentru că am descoperit
    în arhivă actul creării Teatrului Naţional, din octombrie 1921, cu foaia de antet
    a teatrului şi cu ştampila Teatrul Naţional din Chişinău. E ceva nemapomenit!
    Pentru că, în perioada sovietică, istoricii spuneau că clădirea teatrului ar fi
    fost construită în 1953 – 1954 de către doi arhitecţi sovietici. Ori, actele pe
    care le-am găsit vorbesc despre o cu totul altă istorie. În 1930, teatrul era
    deja ridicat, proiectat asemenea Ateneului de la Bucureşti. Se vorbeşte despre
    cu totul alte succese pe care le-a avut teatrul în perioada interbelică, despre
    anumite lucruri care erau teme tabu până în 1990. Şi chiar şi după 1990. Şi
    acum, după ce au apărut aceste cărţi, o anumită presă a început deja să atace,
    să combată din punctul lor de vedere, pentru că mai sunt repetenţi la memorie,
    repetenţi la istorie… Ceea ce am adunat în aceste cărţi mă face să spun cu
    mândrie şi cu bucurie că Teatrul Naţional a avut o istorie foarte frumoasă. E
    pentru prima dată, anul acesta, când am spus a câta stagiune este, pentru că nu
    se ştia până acum. Pentru prima dată, am anunţat a 95-a stagiune.


    Teatrul Mihai
    Eminescu din Chişinău îşi prezintă spectacolele în două săli: Sala Mare, cu
    400 de locuri, şi Sala Studio, cu 100 de locuri. Deşi este teatru naţional,
    doar 80 la sută din buget este subvenţie de la stat, restul banilor provenind
    din vânzarea biletelor şi finanţare privată.



  • Actorul Florin Piersic, omagiat la Premiile Gopo

    Actorul Florin Piersic, omagiat la Premiile Gopo

    În cadrul Galei
    Premiile Gopo, actorul Florin Piersic a fost omagiat, primind Premiul pentru
    Întreaga Carieră. De-a lungul carierei sale, Florin Piersic a avut o colaborare
    prodigioasă cu regizorul Ion Popescu-Gopo, al cărui nume îl poartă cel mai
    important eveniment dedicat valorilor cinematografiei româneşti. În momentul în
    care care actorul Florin Piersic a venit pe scenă pentru a-şi ridica statueta,
    premiul pentru întreaga sa activitate, publicul Sălii Mari a Teatrului Naţional
    Bucureşti l-a ovaţionat minute în şir. Nu mai ştiu cui să-i mulţumesc
    pentru premiul Gopo. Ar trebui să-mi mulţumesc mie că am ajuns la vârsta asta
    matusalemică
    , a glumit Florin Piersic la primirea trofeului.

    Unul dintre
    cele mai importante trofee, Premiul pentru Întreaga Carieră, a fost acordat la
    ediţiile precedente unor actori emblematici pentru filmul românesc: Coca Bloos,
    Radu Beligan, Mitică Popescu, Iurie Darie, Ion Besoiu, Draga Olteanu-Matei,
    Marin Moraru, Jean Constantin.

    Născut pe 27 ianuarie 1936, la Cluj-Napoca,
    Florin Piersic este unul dintre cei mai iubiţi şi mai prolifici actori din
    România, cu o carieră impresionantă atât în teatru cât şi în cinema şi
    televiziune. Absolvent al Institutului de Artă Teatrală şi Cinematografică
    (promoţia 1957), Florin Piersic a debutat doi ani mai târziu pe scena Teatrului
    Naţional din Bucureşti cu rolul titular în Discipolul diavolului. Au urmat
    roluri principale în Tragedia optimistă, Oameni şi şoareci, Orfeu în Infern,
    Zbor deasupra unui cuib de cuci, Gaiţele, Logodnicele aterizează la Paris,
    Străini în noapte sau Dulcea pasăre a tinereţii, roluri ce au demonstrat,
    constant, o versatilitate greu de egalat. Unul dintre spectacolele care i-au
    marcat existenţa, spune Florin Piersic, este Peer Gynt, de Henrik
    Ibsen. Este spectacolul pe care actorul l-a ales şi la moment aniversar, în
    luna ianuarie, când şi-a sărbătorit ziua pe scena Operei Naţională Română din
    Cluj. În cadrul spectactacolul, intitulat Nu mă întreba câţi ani
    am!, actorul a interpretat monologuri din piesă, în timp ce Orchestra
    Operei din Cluj a cântat o suită scenică din concertul Peer Gynt,
    pe muzica lui Edvard Grieg.

    Florin Piersic: La 22 de ani,
    când am terminat facultatea de teatru, Institutul de Teatrul şi Cinematografie,
    Dinu Cernescu, unul dintre regizorii pe care i-am iubit şi apreciat cel mai
    mult, m-a distribuit în acest rol, care acoperă trei vârste. Pentru că l-am
    jucat şi la tinereţe, şi la maturitate, la 45 de ani, şi acum, la 80 de ani.
    Piesa este una, dar ceea ce prezint eu este, de fapt, povestea lu Peer Gynt
    spusă de mine cu 9 monoloage, pe care le-am rostit la diferite vârste. Dar ceea
    ce este impresionant, şi se petrece pentru a 19-a oară, este că sunt acompaniat
    de Orchestra Operei Române care interpretează muzica lui Edvard Grieg, compusă
    special pentru Peer Gynt. Când am debutat la 22 de ani, Dinu Cernescu a avut
    ideea să folosească în spectacol muzica lui Grieg în scenele importante din
    spectacol. Şi mai pot spune că datorită acestui rol n-am ajuns actor la Teatrul
    Naţional din Cluj, unde am visat să fiu pe scenă, ci am fost angajat pe loc la
    TNB de către marele scriitor şi academician Zaharia Stancu, de către Alexandru
    Finţi, profesorul meu de suflet, şi mentorul meu, un regizor excepţional.









    Debutul cinematografic al lui Florin Piersic
    s-a produs în 1957, cu filmul franco-român Ciulinii Bărăganului, scris şi
    regizat de Louis Daquin după un roman de Panait Istrati. Confirmarea a venit,
    însă, graţie unei colaborări ce avea să se întindă pe mai multe decenii. Unul
    dintre actorii preferaţi ailui Ioan Popescu-Gopo, Florin Piersic a jucat în nu
    mai puţin de cinci dintre filmele maestrului, de la roluri de mică întindere -
    O poveste ca în basme, S-a furat o bombă sau Paşi spre lună – până la roluri principale, precum cel
    subversiv-iconic al prinţului visător din De-aş fi… Harap Alb sau, mai
    târziu, cel al Împăratului din Rămăşagul. Personajul din De-aş fi…, împreună
    cu tragicului centurion Sabinus din epicul lui Mircea Drăgan, Columna (1968)
    l-au transformat pe Florin Piersic, aproape instantaneu, într-unul sex-simbol
    al epocii, replică românească a lui Alain Delon, Giuliano Gemma sau Fernando
    Rey. Florin Pierisc: Eu
    sunt al publicului. Eu sunt al spectatorilor. Eu sunt al colegilor, al
    prietenilor, al oamenilor pe care nu i-am văzut în viaţa mea. Publicul m-a
    ajutat să devin ceea ce sunt, publicului îi datorez faptul că sunt actorul
    Florin Piersic, publicul m-a împins înainte. M-a văzut în roluri pe scenă, m-a
    văzut şi în cinema. M-a întrebat cineva ce-mi place mai mult, teatrul sau
    filmul. Sigur că teatrul. Şi îmi place pentru că teatrul seamănă cu ceea ce mi
    se întâmplă acum, oamenii se văd unii pe alţii de aproape. Trebuie să vă spun doar
    atât, că eu vă aparţin dvs., Publicului, publicul este pulsul, oglinda mea.
    Dacă nu era publicul, noi n-am fi fost nimic.



    De-a lungul celor 5 decenii de carieră
    cinematografică, Florin Piersic a putut fi văzut în coproducţii internaţionale
    (Şapte băieţi şi o ştrengăriţă, Frumoasele vacanţe, Lupta pentru Roma) şi în
    producţii româneşti aparţinând tuturor genurilor cinematografice, de la dramă
    la comedie şi de la filme istorice la filme de suspans, realizate de Savel
    Stiopul (Aproape de soare, Aventuri la Marea Neagră, Agentul straniu), Francisc
    Munteanu (Drum nou, Tunelul, Roşcovanul), Mircea Drăgan (Explozia, Fraţii
    Jderi, Ştefan cel Mare – Vaslui 1475, Cuibul salamandrelor), Sergiu Nicolaescu
    (Mihai Viteazul), Mircea Mureşan (Pintea, O lebădă iarna), Geo Saizescu (Eu, tu
    şi Ovidiu) sau Virgil Calotescu (Ultima frontieră a morţii, Reţeaua S).

    În
    paralel, actorul şi-a consolidat poziţia de icon graţie rolurilor Anghel
    Şaptecai din seria de filme cu haiduci realizată de Dinu Cocea (Haiducii lui
    Şaptecai, Săptămâna nebunilor, Zestrea domniţei Ralu) şi Mărgelatu din
    filmele de aventuri Trandafirul galben, Drumul oaselor, Misterele Bucureştilor,
    Masca de argint, Totul se plăteşte, Colierul de turcoaze. Cele mai recente
    roluri făcute pentru marele ecran au fost cele din producţiile experimentale şi
    independente Fix Alert şi Eminescu versus Eminem realizate de Florin Piersic
    Jr.



  • Radu Beligan, ultimul gong

    Radu Beligan, ultimul gong

    În lunga şi fructuoasa lui
    viaţă, Radu Beligan (97 de ani) a fost
    întruchiparea actorului, a spiritului teatrului, într-o remarcabilă diversitate
    a percepţiei despre lume şi artă. Preşedinte de onoare pe viaţă al Institutului
    Internaţional de Teatru şi copreşedinte, cu Yehudi Menuhin, al Festivalurilor
    Internaţionale de teatru şi muzică organizate de UNESCO, rafinatul actor şi om
    de cultură a fost, pentru multă vreme, etalonul intelectual al teatrului
    românesc pe toate meridianele globului.

    S-a aflat în lumina reflectoarelor
    peste 70 de ani, ceea ce i-a adus includerea în Cartea Recordurilor, ca fiind
    cel mai longeviv actor al lumii încă în activitate pe
    scena unui teatru.
    Membru de onoare al Academiei Române, director – decenii de-a rândul – al Teatrului Naţional şi al Teatrului de
    Comedie din Bucureşti, regizor şi pedagog, Radu Beligan s-a impus, ca actor, în
    sute de roluri de teatru şi cinema. Unul dintre rolurile de neuitat este cel al
    lui Rică Venturiano din capodopera O noapte furtunoasă de I.L Caragiale.

    Cu o cultură de tip enciclopedic, devotat ideii de
    excelenţă în tot ceea ce a făcut pe şi pentru scena teatrului românesc, Radu
    Beligan ne lasă amintirea unui stil propriu şi a unei filosofii de viaţă
    dominată de o permanentă curiozitate intelectuală şi de dorinţa de a adânci cunoaşterea naturii umane.

    E limpede
    că nemurirea şi magia maestrului Beligan rămân neatinse
    , scrie într-un mesaj de
    condoleanţe premierul român, Dacian Cioloş iar şeful statului, Klaus Iohannis
    crede că Radu Beligan este întruchiparea desăvârşită a actorului.

    Actorul Beligan a fost întotdeauna mândru că e român. Şi a
    purtat peste tot în lume această mândrie, confirmând, cu orice prilej,
    strălucirea minţii româneşti şi atrăgându-şi
    prietenia unor mari artişti ai lumii precum Elia Kazan, Peter Brook,
    Laurence Olivier, Arthur Miller ori Salvador Dali. Acum, cortina s-a tras,
    pentru ultima dată. Aplauze!

  • Actorul Levente Molnar la Gala Oscar

    Actorul Levente Molnar la Gala Oscar

    La această oră, foarte multă lume ştie
    deja că lungmetrajul maghiar Son of Saul/ Fiul lui Saul este cel
    care a câştigat anul acesta Premiul Oscar la categoria cel mai bun film într-o
    limbă străină, pe lângă alte 43 de premii şi 37 de nominalizări. Filmul se
    bucură de ceva vreme de o atenţie deosebită din partea presei din România,
    pentru că din distribuţie face parte şi Levente Molnar, interpretul lui Abraham
    Warszawski, cel mai bun prieten al personajului principal, Saul Ausländer.


    Născut la 10 martie 1976, la Baia
    Mare, Levente Molnar este actor la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj-Napoca,
    începând cu anul 2002. Până la Oscar, Fiul lui Saul s-a bucurat deja de
    marile premii la Cannes, la Globurile de Aur… După atâta succes, Levente
    Molnar încearcă să rămână cu picioarele pe pământ: Toate
    schimbările care au intervenit în viaţa mea se leagă de prietenii, de oamenii
    din jurul meu. Se leagă foarte mult de munca pe care o fac. Astea-s nişte
    momente care au fost deja…Cannes-ul, Globurile… acum, că vorbim de Oscar…
    sunt nişte momente. Nu văd motivul pentru care ar trebui să mă schimbe. Aceste
    momente sunt nişte motive de bucurie trecătoare. Nu a picat din cer, nu ne-a
    picat în poală, nu eu sunt acela în mai mare măsură vinovat pentru asta, ci
    regizorul. Este o muncă în echipă, la care am participat şi eu. Nu pot să neg
    că nu îmi dă energii sau că nu trec mai uşor peste anumite momente… dar şi
    aceste trăiri vor trece şi ceea ce mă ţine cu picioarele pe pământ este că
    lucrez, că îmi place să lucrez. La tot ce ni se întâmplă acum, la toată nebunia
    asta frumoasă, cu reacţiile oamenilor vizavi de munca noastră, există o zi de
    după, unde e normalul, unde e cotidianul, unde este omul. Că nu dintr-o
    sărbătorire continuă se compune viaţa.



    Levente Molnar este legat de lumea
    filmului încă din perioada studenţiei. De altfel, şi acum mai lucrează, din
    când în când, în scurtmetraje studenţeşti, pentru că îi place să întâlnească
    oameni noi. Chiar de la început, şi-a împărţit cariera între teatru şi film:
    Pot să exist în ambele locuri. Îmi place şi teatrul, îmi place şi
    filmul. Oferă altceva. Teatrul oferă actorului şansa unei imersiuni, în
    condiţii optime, în primul rând în tine, apoi curiozitatea faţă de colegi,
    colaborarea, capacitatea de a lucra împreună cu colegii tăi, curiozitatea faţă
    de provocările prezentate de un regizor, asumarea de comun acord a acelor
    ţeluri, munca asiduă de laborator … astea sunt specifice teatrului. Te poţi
    cunoaşte un pic mai bine. În film eşti mult mai singuratic, la un moment dat
    chiar şi în timpul pregătirii. Nu întotdeauna ai şansa repetiţiilor atât de
    intense, de aprofundate cum se întâmplă la teatru. Îţi cere o doză mult mai
    mare de încredere, de adaptabilitate, de randament… Unul e un spital, altul e
    o ambulanţă. Şi trebuie să faci operaţia la acelaşi nivel. Ambulanţa e şi în
    mişcare, şi pe serpentine….



    În calitate de actor angajat al
    Teatrului Maghiar de Stat Cluj, Levente Molnar a avut bucuria de a lucra cu mai
    mulţi regizori care şi-au pus amprenta asupra carierei sale, însă una dintre
    întâlniri este mai specială: Omul care mie îmi dă oxigen în
    acest mediu, pe care îl acuz că, de atunci până acum, cel puţin, am ceva, un
    pic de a face cu teatrul… nici nu ltiu cum să zic… să lucrez împreună cu domnul
    Silviu Purcărete pentru mine este o bulă de oxigen de fiecare dată. Şi asta
    începând de la Cumnata lui Pantagruel, când am lucrat prima dată împreună,
    sau la Gianni Schicchi sau la Victor sau copiii la putere – astea sunt
    spectacolele în care am jucat eu. Şi am această experienţă că e un om în
    preajma căruia mă simt liber, îmi place să fac teatru, mă provoacă să gândesc
    într-un fel în care mă lasă liber, simt că pot să greşesc în siguranţă.



    Viaţa profesională a lui Levente
    Molnar nu înseamnă doar actorie în teatru şi film: Se pare că
    am şi o venă organizatorică şi asta mă duce către Festivalul Internaţional de
    Film Transilvania. Am nişte mici proiecte pe care le realizez în cadrul
    festivalului. Sunt două proiecte de suflet. Unul e Mănăştur Open Air. În
    momentul în care m-am mutat în garsoniera de serviciu de la teatru, care este
    în Mănăştur Sub Pădure, în Cluj, am văzut acel spaţiu verde în spatele
    blocului. Şi acel spaţiu e vinovat că eu am decis să rămân acolo. Şi nebunia
    frumoasă a lui Tudor Giurgiu, a Oanei Giurgiu, a oamenilor care lucrează acolo,
    este că au acceptat această provocare şi de câţiva ani proiectăm filme sus, în
    Mănăştur, în aer liber. Şi vin oamenii. Cu colegul meu de la teatru, Aron
    Dimeny, am visat odată ceva, şi ne-a fost acceptată ideea. Şi se cheamă 10
    pentru film. Sper să fi adus experienţe noi, sper să fi adus şi întâlniri,
    oamenii să se fi îmbogăţit… Noi lucrăm foarte mult ca să oferim această şansă.



    Programul 10 pentru film îşi propune
    să promoveze figuri noi în filmul românesc. 10 dintre cei mai talentaţi actori
    din teatru sunt prezentaţi anual, în cadrul TIFF, profesioniştilor din lumea
    filmului şi publicului. Pe lângă aceste două proiecte cuprinse în Festivalul
    Internaţional de Film Transilvania, în cadrul aceluiaşi festival Levente Molnar
    face şi traduceri simultane atunci când este nevoie. În plus, se ocupă de
    partea de producţie a Festivalului Internaţional de Teatru Interferenţe,
    organizat de Teatrul Maghiar de Stat Cluj. Lucrează şi în producţia de film,
    colaborând, printre alţii, cu regizorul Adrian Sitaru la Fixeur şi cu Radu
    Mihăileanu la lungmetrajul History of love, ale cărui drepturi de difuzare au
    fost vândute recent, în cadrul Festivalului de Film de la Berlin, mai multor
    distribuitori din întreaga lume.