Tag: actor

  • Condiţia actorului în România

    Condiţia actorului în România

    Octombrie 2015 pare mai aglomerat cu evenimente
    teatrale decât orice alt octombrie din orice alt an. Foarte multe festivaluri
    arată publicului spectacole ale teatrelor de stat şi spectacole din zona
    independentă, actori celebri de foarte multă vreme şi actori la început de
    carieră… Zilele acestea în sală, la Festivalul Naţional de Teatru, aflat în
    plină desfăşurare, sunt foarte mulţi tineri actori sau încă studenţi la
    actorie, veniţi ca spectatori. Nu poţi să nu te întrebi, văzându-i, pe ce drum
    o vor lua, care este, în 2015, condiţia actorului din România?


    Se pare că suntem acolo unde lumea occidentală se
    afla în urmă cu 40 … 50 de ani. Cel puţin aceasta este părerea criticului de
    teatru Cristina Modreanu: Suntem pe un drum, eu sper că pe un
    drum bun. Dar în acest moment sistemul se află într-un blocaj, cel puţin în
    lumea teatrului, un blocaj care presupune că, de câteva generaţii încoace,
    tinerii actori care absolvă, şi absolvă destul de mulţi, minim 150 pe an, din
    facultăţi din toată ţara, nu îşi mai găsesc locul în teatre, pentru că
    organigramele sunt blocate. Asta înseamnă că sunt produşi foarte mulţi,
    teoretic, freelanceri, într-un sistem în care liber-profesioniştii nu sunt
    deloc încurajaţi, nici legislativ şi nici organizatorico-logistic. E foarte
    greu să funcţionezi de unul singur, pentru că nu există suficiente resurse
    pentru această lume paralelă care s-a creat între timp. Cred că problema
    principală aceasta este: nu există o coordonare între sistemul de educaţie care
    produce artişti în domeniul teatrului şi instituţiile de spectacol care ar
    trebui să absoarbă această forţă de muncă. Ar trebui să lucreze împreună pentru
    ca niciuna dintre ele să nu îşi consume energiile degeaba sau să se creeze noi
    structuri care să le poată da o şansă acestor tineri care sunt pregătiţi pentru
    o meserie pe care unii dintre ei nu ajung să o practice niciodată.



    Foarte mulţi absolvenţi de actorie, unii de voie,
    cei mai mulţi, de nevoie, aleg calea dificilă a teatrului independent. Printre
    aceştia se află şi Raluca Aprodu, actriţă ce trăieşte deja de câţiva ani buni
    libertatea pe care ţi-o dă statutul de artist independent, cu avantajele şi
    dezavantajele lui. Joacă în spectacole de teatru independent, dar şi în teatre
    de stat şi a devenit cunoscută publicului şi datorită rolurilor din filme. Am
    întrebat-o dacă şi-a dorit vreo clipă să fie angajată într-o instituţie publică: Recunosc că aici oscilez. Pe de o parte, mi-e frică să mă
    angajez. Frică, probabil din cauza unor clişee pe care le-am tot auzit sau pe
    care mi le imaginez. În acelaşi timp, îmi doresc foarte mult să fac şi filme,
    să am libertatea de a putea pleca, de a putea face şi teatru independent. Ştiu
    foarte clar că unele teatre nu sunt de acord cu asta şi actorii au probleme să
    se învoiască. În acelaşi timp, ştiu că, dacă eşti angajat într-un teatru de
    stat, ai foarte multe şanse să lucrezi mai mult, să ai întâlniri cu regizori
    importanţi. Se fac şi castinguri pentru colaboratori, dar mult mai puţine şi
    pentru rolurile mai mici. Şi ştiu oameni care s-au angajat în teatru şi în trei
    ani au lucrat cu toţi regizorii mari de la noi. Momentan, mi-e bine cum este,
    dar, dacă o să fiu confruntată cu decizia asta, sper să o iau pe cea bună.
    Oscilez. Cred că contează foarte mult şi unde. Nu m-aş angaja fără să cunosc
    cât de cât echipa. Mi-ar fi frică. Dar frica se înfruntă!.




    Chiar
    dacă resursele sunt mult mai puţine în zona independentă, tinerii artişti care
    activează aici sunt mult mai dinamici şi mai orientaţi către viitor, consideră
    Cristina Modreanu, însă se confruntă cu o serie de lucruri pe care nu le învaţă
    în şcoală: să scrie cereri de finanţare, să-şi coordoneze proiectele, să facă
    deconturi. Şi Lucian Vărşăndan, managerul Teatrului German de Stat din
    Timişoara, una dintre cele mai performante şi deschise inovaţiei instituţii de
    profil din România, vede actorii care vin din zona independentă mai pregătiţi
    pentru competiţie, mai pregătiţi să lupte pentru ceea ce doresc să facă. Din
    acest motiv, este adeptul ideii de contracte pe perioadă determinată, într-un
    sistem încă tributar contractelor până la pensie: Cred că
    tocmai contractele pe perioadă determinată sunt cele care pot crea o situaţie
    de echilibru între rigorile sistemului concurenţial, pe de-o parte, şi
    posibilitatea de a creşte un ansamblu, pe de altă parte. Nu sunt adeptul ideii
    că un actor ar trebui să joace în fiecare seară în alt teatru, totul pe un
    sistem de colaborări care adesea este haotic şi nu duce neapărat la dezvoltarea
    unei personalităţi actoriceşti. Cred însă că este în folosul tuturor ca acest
    sistem concurenţial să existe şi în teatrele publice, tocmai şi prin ideea de
    contracte pe perioadă determinată. Lucrul acesta corespunde şi ideii de
    strategie repertorială, care se poate schimba de la o stagiune la alta, de la un
    mandat managerial la altul.

    Potrivit lui Lucian Vărşăndan, o altă problemă a
    teatrelor publice, cu efect asupra calităţii muncii actoriceşti, până la urmă,
    este aceea că sistemul de remunerare nu este gândit pe criterii de performanţă.
    Actorii primesc salarii în funcţie de criterii precum vechimea, gradele
    profesionale, promovarea cvasi-obligatorie la anumite intervale de timp, toate
    acestea neţinând cont de specificul profesiei, de rolurile pe care le
    interpretează, de cantitatea şi calitatea acestora pe parcursul unei stagiuni.
    Este, practic, apreciază managerul Teatrului German de Stat din Timişoara, un
    sistem de remunerare vetust şi neschimbat de mai multe zeci de ani sau, în
    orice caz, neschimbat în bine.

  • Gala HOP 2015

    Gala HOP 2015

    Actriţa Maia Morgenstern, actorul Tudor Chirilă,
    regizorul de film Radu Jude, scenografa Iuliana Vîlsan şi muziciana Luiza Zan
    s-au lăsat pentru câteva zile prinşi de energia şi emoţia unor tineri actori,
    după care au decis cine merită Marele Premiu, cine este Cea mai bună actriţă,
    Cel mai bun actor, cui să dea un premiu special… Totul s-a întâmplat la
    Costineşti, între 8 şi 11 septembrie, la cea de-a 18-a ediţie a Galei Tânărului
    Actor – HOP, eveniment cultural organizat de UNITER şi coordonat artistic de
    regizorul Radu Afrim.


    Scenografa Iuliana Vîlsan a venit pentru prima
    dată la Gala HOP în calitate de membru al juriului: Am o exigenţă şi o
    rigurozitate foarte mare şi ajung să evaluez de multe ori crud lucrurile şi
    destul de dur. Ca prim impact ca
    jurat, m-am speriat un pic, dar am încercat apoi să mă las în energia vârstei
    de 20-30 de ani, care are o intensitate şi o disponibilitate şi o bogăţie
    aparte. Astfel, lucrurile s-au relaxat şi am reuşit să evaluez cu mai multă
    empatie. La secţiunea Individual, băieţi şi fete, am mers mai mult pe un
    feeling autentic, pe cei care au reuşit cel mai bine în acel moment să-şi învingă
    emoţiile şi să transmită mesajul pe care şi l-au propus. Ce a reuşit să ridice
    ştacheta a fost un număr al unui Dada
    extrem de bine asimilat şi exprimat, iar el a făcut diferenţa între marele
    premiu şi restul. Această putere de exprimare a temei, extrem de bine asimilată
    şi documentată. O felicit pe marea câştigătoare Dana Marineci.



    Câştigătoare a Premiului Ştefan Iordache -
    Marele Premiu al Galei Tânărului Actor HOP, Dana Marineci a absolvit UNATC în
    urmă cu trei ani. În ciuda faptului că nu este deloc uşor pentru un tânăr actor
    în 2015 să-şi găsească un loc al său, să fie cunoscut de regizori şi directori
    de teatre, ea a avut încredere în sine şi a participat la toate audiţiile şi
    concursurile posibile. Cât despre tema dadaismului, cu care a impresionat
    juriul HOP, povesteşte: A fost foarte grea, pentru că trebuia, cred
    eu, să ai o structură. Chiar dacă totul pare în dadaism total dezorganizat, tu
    totuşi trebuie să ştii că în momentul acela eşti pe o scenă şi te raportezi la
    un public. Oamenii aceia sunt acolo ca să te vadă pe tine. Tu trebuie să îi
    faci să plece cu ceva de acolo, să plece uşor modificaţi. Am stat vreo două
    săptămâni, am citit despre dadaism, am căutat pe youtube performance-uri
    dadaiste… Mi-a apărut acest performance al unui neamţ, care se numea Ursonate/
    Sonata sunetelor primordiale. Am
    găsit textul. Are 15 pagini de sunete. Este al lui Kurt Schwitters, un dadaist.
    Am reuşit să-l învăţ şi mi-am dat seama că nu este suficient. Şi am luat-o aşa:
    ce este primordial? Primordială e iubirea. Şi am zis că va fi foarte uşor
    pentru mine şi uşor pentru public dacă fac o poveste de iubire în spatele
    acestui moment.



    Cunoscut nu doar prin creaţia sa, ci şi prin
    faptul că este un susţinător al tinerilor artişti, regizorul Radu Afrim a fost
    pentru al treilea an consecutiv directorul artistic al Galei Tânărului Actor
    HOP. La ediţia 2015, conceptul a fost acela că trebuie să se vadă foarte
    puternic actorul şi nu textul, cele două teme propuse părând la prima vedere
    oarecum dezechilibrate – Dada şi Vacanţă la mare. Am constatat în
    primii doi ani că lumea e foarte impresionată de texte. Dacă textul e foarte
    puternic, foarte emoţionant, foarte comic, actorul trece cumva în plan secund.
    Sigur că actorul e cel care îl dă bine sau prost. Însă, dacă unii aveau un text
    excepţional, erau candidaţi din start la premii. Şi am zis: ia să le dau
    actorilor nişte texte aproape imposibile, adică dadaiste, ca să văd cine luptă
    mai puternic şi iese învingător în competiţie cu textul. Cei care făceau faţă
    acestei lupte, şi spaţiului, şi condiţiilor erau învingători. Şi au fost câţiva
    foarte buni pe această temă. Deci,
    anul acesta au fost nişte non-texte. Şi la proba impusă, de trei minute, în
    care concurenţii trebuiau să spună un text al unei melodii de muzică uşoară,
    texte în general stupide, dacă se poate, să nu le parodieze şi să vedem câtă
    actorie pot extrage din acele texte ridicole spre stupide.


    Premiul Cornel Todea – Premiul pentru cea mai
    bună trupă de actori nu s-a acordat anul acesta, juriul considerând că a fost o
    discrepanţă mult prea mare între secţiunea Grup şi secţiunea Individual. Cu
    toate acestea, jurata Iuliana Vîlsan a fost impresionată de tânăra generaţie de
    actori, aşa cum s-a văzut ea la Gala HOP:
    Cu multe vulnerabilităţi, cu o
    sensibilitate aparte, cu un bagaj emoţional care merită exploatat, pentru că
    are o energie şi un inefabil care poate aduce un plus de firesc în ceea ce se
    întâmplă la noi pe scenă. Mie mi-a plăcut foarte mult… ca disponibilitate mi-a
    plăcut foarte mult.



  • Du bénévolat dans les écoles roumaines…

    Du bénévolat dans les écoles roumaines…

    La diversité culturelle, cela s’apprend. Plus qu’une théorie, c’est par la présence des bénévoles étrangers que les enfants roumains apprennent à s’ouvrir sur le monde. Un reportage de Ioana Stancescu.