Tag: an scolar

  • Anlu de anviţămintu, fuvirsitu?

    Anlu de anviţămintu, fuvirsitu?



    Tru România, cadrele didactiţi şi personalu auxiliar ditu educaţie bitisiră aproapea tuti turliili legale di protestu, a deapoa tora au la dispoziţie maş una cali, aţea nai ma radicală: greva. Profesorlli eara ñiercuri ti prăndzu, tru ună grevă di avertismentu di dauă săhăţ şi suntu apufusiţ s’intră tru grevă ghenerală luni, 22 di mai, aşi cum apufusiră pritu unu referendum la cari apăndăsiră favorabil 70% ditu elli, cara căftărli a loru nu suntu tiñisitit. Elli vor, prota ş-prota, ca lucărlu a loru s’hibă păltitu tu simfunie cu simasia a lui suţială, nkisindalui di la principiul că tiñia di cafi mesu a profesorlui debutantu lipseaşti s’hibă nai ma pţănu isa cu tiñia di cafi mesu di mesi brută pi economie. Păltrea a tiñiiloru di cafi mesu ti tut personal didactic di predare să s’facă progresiv, tru raportu di funcţie, studii, vicllimi şi grad didactic şi să s’bagă tru practico regula indexarillei anuală a tiñiiloru di cafi mesu personalui păltit ditu fonduri publiţi cu rata inflaţiillei, suntu alti dauă căftări di pi lista-a protestatarlor. Profesorlli nica caftă păltearea a oariloru suplimentari efectuati di personalu didactic auxiliar şi nididactic şi a indemnizaţillei di instalare, acordarea a sporurilor tră condiţii di lucru a personalui ditu nviţământu, decontarea navetăllei, darea concediului di odihnă suplimentar şi compensarea financiară a concediului de odihnă neefectuat. Nu dip tu soni, cadrili didactiţi pledeadză tră creastirea anuală a investiţiilor tru nviţământu, tră făţearea ma cu hăiri baza materială şi a infrastructurăllei.



    Sindicaliştii aduc aminti că ahurhiră protestile tru meslu andreu 2022 şi că eale s’dusiră ninti tu meşlli yinaru, şcurtu, marţu, apriiuru şi agiumsiră pi kipită cu marea urdinari ditu 10 di mai, di Bucureşti, la cari loară parti 15 di ñilli di oameni, ama guvernul di coaliţie armasi niminatu, iara tăxerli nu fură tiñisiti. Tinni di cafi mesu ti arizili, cădearea a putearillei di ancupărari, anomalii tru aţea ţi mutreaşti păltearea a aţiloru ţi suntu pi ipotisi di cumănduseari, suntu maş ndauă di problemele cu cari s’ampulisescu lucrătorlli ditu educaţie, spunu sindicaliştilli. Ari, tru aestă oară, un mari semnu di ntribari tu ligătură cu mira a examenelor naţionale, a evaluarillei tră admiterea la liceu şi la bacalaureatu. Liderllii sindicali admit că, ma s’nkisească greva generală, aestea suntu tu piriclliu tra s’aibă zñie. Ndridzearea a catandisillei, cundilleară năşi, ţăni orlea zorlea di apofasili ţi va ;li llia Executivlu şi Parlamentul ali Românie.



    Ministrul ali Educație, Ligia Deca, ari apufusită, componenţa a pareiillei di păzărăpseari a contractului colectiv di lucru şi easti căndăsită că va s’află cearei. Nu minduescu că lipseaşti s’hibă băgati tru piriclliu niţi nă turlie structura-a anlui școlar ică proceslu educațional, spusi ministrul Deca. Ea tăxi că va s’alumtă emu ti ună pălteari a riñiiloru di cafi mesu tiñisiti ti profesori ama și tră atea că anlu școlar să s’dizvărtească tru condiții optime și să s’bitisească.



    Autoru: Stefan Stoica


    Armânipsearea: Taşcu Lala



  • Anul de invăţământ, ameninţat?

    Anul de invăţământ, ameninţat?

    În România,
    cadrele didactice şi personalul auxiliar din educaţie au epuizat aproape toate
    formele legale de protest, iar acum mai au la dispoziţie doar una, pe cea mai
    radicală: greva. Profesorii s-au aflat, miercuri, la mijlocul zilei, într-o
    grevă de avertisment de două ore şi sunt decişi să intre în grevă generală
    luni, 22 mai, aşa cum au decis printr-un referendum la care au răspuns
    favorabil 70% dintre ei, dacă revendicarile nu le sunt satisfăcute. Ei vor, în
    principal, ca munca să le fie retribuită în conformitate cu importanţa ei
    socială, plecând de la principiul că salariul profesorului debutant trebuie să
    fie cel puţin egal cu salariul mediu brut pe economie. Salarizarea întregului
    personal didactic de predare să se realizeze în mod progresiv, în raport de
    funcţie, studii, vechime şi grad didactic şi să se instituie regula indexării
    anuale a salariilor personalului plătit din fonduri publice cu rata inflaţiei,
    sunt alte două solicitări de pe lista protestatarilor. Profesorii mai cer plata
    orelor suplimentare efectuate de personalul didactic auxiliar şi nedidactic şi a
    indemnizaţiei de instalare, acordarea sporurilor pentru condiţii de muncă
    personalului din învăţământ, decontarea navetei, acordarea concediului de
    odihnă suplimentar şi compensarea financiară a concediului de odihnă
    neefectuat. Nu în ultimul rând, cadrele didactice pledează pentru creşterea
    anuală a investiţiilor în învăţământ, pentru îmbunătăţirea bazei materiale şi a
    infrastructurii.

    Sindicaliştii amintesc că au început protestele în luna
    decembrie 2022 şi că ele au continuat în lunile ianuarie, februarie, martie, aprilie
    şi au culminat cu marele marş din 10 mai, din Bucureşti, la care au luat parte
    15 mii de oameni, însă guvernul de coaliţie a rămas impasibil, iar promisiunile
    nu au fost onorate. Salarii umilitoare, prăbuşirea puterii de cumpărare,
    anomalii în ceea ce priveşte salarizarea celor care ocupă funcţii de conducere,
    sunt doar câteva dintre problemele cu care se confrunţă salariaţii din
    educaţie, afirmă sindicaliştii. Există, în acest moment, un mare semn de
    întrebare cu privire la soarta examenelor naţionale, a evaluării pentru
    admiterea la liceu şi a bacalaureatului. Liderii sindicali admit că, în cazul
    declanşării grevei generale, acestea riscă să fie perturbate. Rezolvarea
    situaţiei, au subliniat ei, depinde strict
    de deciziile pe care le vor lua Executivul şi Parlamentul României.

    Ministrul Educației, Ligia Deca, a stabilit,
    deja, componenţa echipei de negociere a contractului colectiv de muncă şi s-a
    declarat convinsă că se vor găsi soluții. Nu cred că ar trebui puse în pericol în
    niciun fel structura anului școlar sau procesul educațional, a opinat ministrul
    Deca. Ea a promis că se va lupta atât pentru o salarizare decentă a
    profesorilor cât și pentru ca anul școlar să se desfășoare în condiții optime și
    să se finalizeze.


  • Hăbări ditu bana românească şi internaţională

    Hăbări ditu bana românească şi internaţională

    AN SCOLAR – Aproapea 3 milioane di cilimeañi, preșcolari și școlari ditu România ahurhiră adză un nău an școlar tru cama di 17.800 di unități școlare ditu tută văsilia. Anlu școlar 2022-2023 va s’aibă 36 di săptămâni școlare ampărțăti tru ţinţi module, separate di ţinţi mini-vacanțe. Examenili intermediare numata va s’hibă obligatorii, kiro tru cari elevlli va s’aibă maş ună medie anuală tru loc di dauă. Ma multi unităț școlare au lucrări di znueari nibitisiti, kiro tru cari alti nu au autorizații di securitate la incendiu.



    EURO – Euro scădzu sumu 0,99 USD tră prota oară tru aproapea dauă dikenii, tu kirolu anda lira sterlină easti tru scădire, după ţi apofasea ali Rusiei tra s’curmă livrărli di gaze naturale cătră Europa pritu conducta Nord Stream adusi frixea tru ţi mutreaşti evoluția a păhadzloru la energie și creastirea ali energie, dimăndă Reuters. Pi păzărli asiatiţi, euro s’vindu cu 0,9880 USD, nai ma scădzut nivel raportat ditu 2002, kiro tru cari lira sterlină fu vindută cu 1,4445 USD, un minim recordu tru doilli ani ditu soni nica și giumitate. Di la băgarea a lui tru 1999, euro fu la egalitate cu USD di nai ma multili ori. Aţea ditu soni oară cându euro scădzu sumu USD fu tru perioada 1999-2002, cându scădzu la un minim istoric di 0,82 USD tru sumedru 2000.



    Triţearea a sinurlui – Inspectoratlu Romăn ali Poliţie di Sinuru dimăndă că aproapea 125.000 di oamiñi intrară şi işiră tru văsilie dumănică. Ditu aești, aproapea 11.500 eara cetățeni ucraineni, tru scădiari cu 4,73% andicra di dzuua di ma ninti. Ahurhinda cu 10 di şcurtu 2022, aproapea 2,2 miliuñ di ucraineni intrară tru România, ma mulţălli hiinda călisiţ cătră alti văsilii occidintali.



    COMEMORARE — Prezidintulu ali Germanie, Frank-Walter Steinmeier și prezidintulu israelian, Isaac Herzog, llia parti adză la ţeremoniile ndreapti München, cari nsimneadză fănicolu di la Agiocurli Olimpiţi ditu 1972. Pi 5 di yismăciuni 1972, membri ali parei teroristă palestinienă Septembriu Laiu” intrară tru un apartament ali dilegație israeliene ditu hoara olimpic, di vătămară doi sportivi israelieni și loară slayi alță nauă cu nădia ti ună alăxeari di prizonieri. Intervenția a forțelor di securitate germane dusi la vătămarea a tutuloru ostatiţlor, un rezultat sândzirosu tră cari autoritățile vest-germane pricunuscură că suntu căbati şi eali. Tsinţi terorişti palestinieni fură tufikisiţ, iara alţă trei fură ncllişi. Cabinetul Scholz fu simfunu s’ahărdzească 28 di milioane di euro tră compensații. Tuti documentele ali anchetăva s’hibă disecretizate tra s’da izini a istoriţlor germani și israelieni s’akicăsească ma ghini evenimentele. Isaac Herzog și spusi umutea că apofasea va s’agiută familiile ţi suntu di jeali să s’vindică neise di aestu episod dureros ditu bana a lor. Președitutele Steinmeier pricănăscu că easti arșinos că Germania avu ananghi di 50 di ani tră s’poată s’păltească a fumelliloru a victimilor.



    ANOTU – Anutătorlli români David Popovici și Bianca Costea amintară dumănică medalii di malămă la Campionatele Mondiale di anotu di juniori andreapti tru Lima, Peru. David Popovici amintă malăma la proba di 100 m liber, kiro tru cari Bianca Costea a amintă malăma la proba di 50 m liber feminin. Un altu anutător român, Vlad Stancu, amintă brundzulu la proba di 1.500 m liber. România s-clasă pi loclu 4 tru clasamentul final tră medalii, cu 4 medalii di malămă, 2 medalii di asimi și 2 medalii di brundzu. Medaliile di malămă fură amintati di echipa masculină di 4×100 m liber (David Popovici, Alexandru Constantinescu, Ştefan Cozma, Patrick Sebastian Dituu), di David Popovici la probele di 200 m şi 100 m liber, iar di Bianca Costea la proba di 50 m liber. Tru aestă veară, anutătorlli români avură rezultate ti anami, maxus David Popovici. Popovici amintă malăma la probele di 100 m și 200 m tru competițiile di seniori mondiale și europene.



    Autoru: Udălu a hăbărloru


    Armânipsearea: Taşcu Lala

  • Cum va s’nveaţă di aoa şi nclo tru anlu şcolaru?

    Cum va s’nveaţă di aoa şi nclo tru anlu şcolaru?


    Ministrul interimar ali Educație, Sorin Cîmpeanu, dimăndă că elevlli ditu România va s’ahurhească cursurli ditu 8 di brumaru, după vacanța di dauă stămâni tru cari easti di itia a catandisillei sanitari. Turlia tru cari va s’dizvărtească oarili, cu prezenţă fizică ică online, va s’hibă apufusitu viniri, deadunu cu responsabilii ditu sănătati, avânda tu videală contextul epidemiologhic. Tutu tu bitisita-a stămânăllei va s’hibă dimăndati și alti lucre mutrinda disvărtearea a lucurlui didacticu, ntră cari ñicurarea a numirlui di teze şi vulusearea-a mediilor cu maş dauă noti la tuti materiili. Sorin Cîmpeanu spusi că va s’hibă aprobat un document tru aestă noimă şi exighisi câti tezi va s’da elevlli ditu cathi ţiclu şcolar:



    “Elevllii di clasa a V-a, a VI-a, a VII-a au teză la matematică şi la limba română. Elevdlli di clasa a VIII-a avea trei teze, armân maş cu dauă. Tră elevlli di liceu, elli au patru teze, ună singură excepţie – liceele tehnologhiţi cari avea maş trei tezi — tuti alanti filieri va s-aibă numirlu di tezi apufusitu di Ministerlu ali Educaţie, ñicuratu di la patru la trei”. Ministurlu interimar nica dimăndă că tezili va s’poată s’hibă dati ahurhinda ditu 6 di andreu, ponderea aluştoru tru media semestrială va s’hibă di 25%, iara susţănerea-a lor va s’facă obligatoriu cu prezenţă fizică.


    Sorin Cîmpeanu: “Tră elevlli cari nu va s’poată s’da tezi cu prezenţă fizică, ditu itii independente di volea-a loru – şi nă minduimu, cadealihea, la cazuri di infectari ică di carantinari – aestu lucru va s’poată să s’facă, ari bază legală, după turnarea diznou la şcoală, acă turnarea va s’facă tru semestrul II”. Sorin Cîmpeanu cundille că tru kirolu ditu soni criscu ritmolu a vaccinarillei anti-COVID-19 tru arada-a elevilor. Uidisitu cu datili ufiţiali, rata di imunizari năstricu 25% ditu totalu aţiloru cu ilikia di 12 di añi ş’cama. Tru aestu kiro, 80.000 di elevi cu ilikia anamisa di 12 și 15 di añi și 223.000 di elevi ditu aţelli cu ilikia di 16 di añi ş-cama feaţiră vaccinul.



    Ministurlu interimar căftă a cathi unlui inspectorat şcolar judeţean, ama şi a unităţlor di nviţămintu, s’ngrăpsească pi site-urli a loru işiş rata di vaccinari a personalui. Sorin Cîmpeanu: “Tuti inspectoratele şcolare judiţene ditu România ngrăpsiră rata di vaccinare la nivelu a cathi unlui inspectorat; sunt multe situaţii tru cari rata di vaccinare easti cama di 90%. Tutunăoară, la nivelu a cathi unăllei sculie va s’hibă ngrăpsitu pi a loru site rata di vaccinare, cu tiñisearea a regulilor GDPR, fără numă, paranumă şi alti dati cu caracter personal, ama easti tu arada că părinţăllii şi elevllii să ştibă, atumţea cându negu la şcoală, cari easti nivelu di vaccinare a personalui ditu aţea şcoală. Feaţimu, tutunăoară, tră puterea-a exemplului, publică rata di vaccinari tru Ministerlu a Educaţiillei, cari easti, pricunoscu, sumu aştiptări, di 66%”. Sorin Cîmpeanu nica dimăndă că dzălili di vacanță băgati tru aestă perioadă ditu furñia a situațiillei epidimiologhiţi va s’hibă recupearate la tru ahurhita a meslui yinaru.



    Autoru: Daniela Budu


    Aermânipsearea: Taşcu Lala



  • Cum va continua anul şcolar?

    Cum va continua anul şcolar?

    Ministrul
    interimar al Educației, Sorin Cîmpeanu, a anunțat că elevii din România vor
    relua cursurile din 8 noiembrie, după vacanța de două săptămâni în care se află
    din cauza situației sanitare. Modul în
    care se vor desfășura orele, cu prezenţă fizică sau online, va fi decis vineri,
    împreună cu responsabilii din sănătate, având în vedere contextul epidemiologic.
    Tot la finalul săptămânii vor fi anunțate și alte aspecte privind desfăşurarea
    activităţii didactice, între care reducerea numărului de teze şi încheierea
    mediilor cu doar două note la toate materiile. Sorin Cîmpeanu a declarat că va
    fi aprobat un document în acest sens şi a explicat câte teze vor da elevii din fiecare
    ciclu şcolar:

    Elevii de clasa a V-a, a VI-a, a VII-a au teză la
    matematică şi la limba română. Elevii de clasa a VIII-a aveau trei teze, rămân
    doar cu două. Pentru elevii de liceu, ei au patru teze, o singură excepţie -
    liceele tehnologice care aveau doar trei teze – toate celelate filiere vor avea
    numărul de teze stabilit de Ministerul Educaţiei, redus de la patru la trei
    .
    Ministrul interimar a mai anunțat că tezele
    vor putea fi date începând din 6 decembrie, ponderea acestora în media
    semestrială va fi de 25%, iar susţinerea lor se va face obligatoriu cu prezenţă
    fizică.

    Sorin Cîmpeanu: Pentru elevii care nu vor putea să susţină
    teze cu prezenţă fizică, din motive independente de voinţa lor – şi ne gândim,
    bineînţeles, la cazuri de infectare sau de carantinare – acest lucru se va
    putea face, există bază legală, după revenirea la şcoală, chiar dacă revenirea
    se va face în semestrul II
    . Sorin Cîmpeanu a precizat că în ultima
    perioadă a crescut ritmul vaccinării anti-COVID-19 în rândul elevilor. Potrivit
    datelor oficiale, rata de imunizare a depăşit 25% din totalul celor cu vârsta
    peste 12 ani. În prezent, 80.000 de elevi cu vârsta cuprinsă între 12 și 15 ani
    și 223.000 de elevi dintre cei peste 16 ani au făcut vaccinul.


    Ministrul
    interimar a solicitat fiecărui inspectorat şcolar judeţean, dar şi unităţilor
    de învăţământ, să afişeze pe site-urile proprii rata de vaccinare a
    personalului. Sorin Cîmpeanu: Toate inspectoratele şcolare judeţene
    din România au afişat rata de vaccinare la nivelul fiecărui inspectorat; sunt
    multe situaţii în care rata de vaccinare este peste 90%. De asemenea, la
    nivelul fiecărei şcoli va fi afişat pe site-ul propriu rata de vaccinare, cu
    respectarea regulilor GDPR, fără nume, prenume şi alte date cu caracter
    personal, dar este normal ca părinţii şi elevii să ştie, atunci când merg la
    şcoală, care este nivelul de vaccinare al personalului din acea şcoală. Am
    făcut, de asemenea, pentru puterea exemplului, publică rata de vaccinare în
    Ministerul Educaţiei, care este, recunosc, sub aşteptări, de 66%.
    Sorin
    Cîmpeanu a mai anunțat că zilele de vacanță impuse în această perioadă din
    cauza situației epidemiologice vor fi recuperate la începutul lunii ianuarie.


  • Începutul anului şcolar, tot sub spectrul pandemiei

    Începutul anului şcolar, tot sub spectrul pandemiei

    Pe 13 septembrie, a început un nou an preuniversitar, accentuându-se de data aceasta importanța prezenței fizice la cursuri comparative cu orele online. De aceea, unul din cele două scenariile întocmite de Ministerele Sănătății și Educației prevede desfășurarea cursurilor cu participarea fizică, zilnică, a elevilor la școală când incidența cazurilor de COVID 19 din localitate este mai mică sau egală cu 6/1.000 de locuitori. Potrivit celui de-al doilea scenariu, în sistemul online, se va preda când incidența va depăși acest prag de șase la mie.



    Unul din motivele acestei opțiuni îl constituie rezultatele educaționale nesatisfăcătoare constatate anul trecut când, mare parte a copiilor, au urmat școala de-acasă, prin internet. Însă, indiferent de scenariu, primează măsurile sanitare de siguranță, măsuri care, ne asigură autoritățile, vor fi explicate tuturor cât mai bine. Sorin Câmpeanu, ministrul Educației Naționale. În fiecare școală avem o persoană desemnată pentru a facilita întâlnirile între persoane cu competențe medicale și părinți, pentru a putea răspunde întrebărilor legate de vaccinare și, sigur că da, pentru a aduce argumente în favoarea respectării regulilor sanitare. Începem cu masca de protecție absolut necesar în interior, continuăm cu distanțarea fizică în măsura posibilului, cu aerisirea spațiilor de învățământ și cu respectarea normelor de igienă. În paralel avem respectarea măsurilor sanitare și acele acțiuni de informare pentru a prezenta importanța și necesitatea vaccinării, vaccinarea fiind singurul act care poate pune capăt acestei crize.



    Însă, în legătură cu ritmul vaccinării din ultima vreme, ministrul recunoaște că progresul este foarte mic. Cu trei zile înainte de începerea cursurilor, puțin peste 15% dintre elevii de peste 12 ani erau vaccinați, în timp ce din totalul angajaților sistemului național de învățământ, 61% se imunizaseră cu ambele doze. Cum va fi abordată această chestiune de acum încolo, ne spune tot ministrul Sorin Câmpeanu:


    Între scenariile de funcționare nu se face nicio diferență între elevii vaccinați și cei nevaccinați. Dacă într-un ordin de ministru pe scenarii generale făceam această diferență fără o bază legală primară, am fi intrat sub incidența legii ce definește discriminarea. Am înțeles foarte bine acest lucru. Asta nu înseamnă că nu va fi posibilă o bază legală pentru a stimula vaccinarea și din această perspectivă. Pe de altă parte, însă, acolo unde apar cazuri de îmbolnăvire într-o clasă, asta intră sub incidența protocoalelor medicale. Se face o diferențiere în cazul apariției unor situații de îmbolnăvire și se aplică elevilor cu vârsta mai mare de doisprezece ani care pot fi vaccinați și care, dacă sunt vaccinați și doresc să vină la școală cu prezență fizică, au această posibilitate. Am mai creat încă o posibilitate: aceea a înjumătățirea perioadei de învățământ online în cazul apariției unor îmbolnăviri. După o săptămână în cea de-a opta zi, dacă elevul anterior infectat se prezintă pentru a fi testat și dacă rezultatul este negativ, școala se poate relua cu prezență fizică începând cu cea de-a opta zi, nu cu cea de a 15 a zi, cum era până acum. Deci s-a scurtat perioada de izolare. S-a creat această posibilitate pentru scurtarea timpului de învățământ online.



    Reticența momentană față de vaccinarea elevilor depinde și de atitudinea părinților care s-a modificat în timpul pandemiei, după cum a arătat un recent studiu online pe care ni-l detaliază acum doctorul pediatru Mihai Craiu: Anul acesta am observat în acest studiu prospectiv asupra percepției parentale care a fost realizat pe baza unui chestionar distribuit timp de trei zile și la care au răspuns peste 1290 de respondenți de părinți români, mai ales mame din mediul urban, cu studii superioare. S-a observat o scădere semnificativă a fricii adulților care au răspuns la studiu de a nu face maladia COVID 19. În ceea ce privește teama de infectare a copiilor din familie, aceasta a scăzut, față de începutul pandemiei, de la 76% la aproape 50%. E mai mare scăderea spaimei în ceea ce-i privește pe ei și asta foarte probabil că este rezultatul faptului că mulți adulți sunt deja vaccinați.



    De aceea, este important ca, în campaniile de informare cu privire la vaccinul anti-COVID, să li se spună părinților cât mai detaliat care sunt efectele vaccinării, consideră doctoral Mihai Craiu. Despre siguranță trebuie să le vorbim părinților. S-au administrat aproape cinci miliarde și jumătate de doze în lume. Este o cifră foarte solidă, nu există niciun alt vaccin modern care să fi fost administrat în mai puțin de un an de la începerea administrării sale într-o proporție atât de mare fără să aibă semnale grosolane de efecte adverse. Evident că există probleme de siguranță de natură pediatrică. Există atenționarea de miocardită mai ales la băieți, dar, care spre deosebire de afectarea produsă de virusul SARS-COV în sine și, ulterior, de sindromul inflamator multisistemic pediatric este mult mult mai rară și mult mai puțin severă. Practic la copii caucazieni, deci la copii cum sunt cei din România, sănătoși anterior vaccinării, nu a existat niciun fel de deces.



    Conștientă de dreptul fiecăruia de a opta pentru sine și pentru familia sa, Federația Asociațiilor de Părinți se ferește să facă o recomandare categorică pro sau contra vaccinării, declară președintele Iulian Cristache: Acesta este un lucru mult prea intim, mult prea privat, pentru ca noi, ca federație, să recomandăm vaccinarea. Dar, în schimb, putem veni în sprijinul părinților prin aceste campanii de informare pe care le-am făcut deja atât cu Ministerul Educației, cât și cu Guvernul României. Am avut campanii la nivelul unităților de învățământ, întâlniri cu inspectorii școlari generali la nivel de județe unde au participat în videoconferință atât directorii, cât și părinții care au avut timpul liber. Vreau să am o atitudine foarte echilibrată referitor la vaccin pentru că nu este o decizie ușor de luat. Este o decizie care trebuie luată doar la nivelul familiilor. Ceea ce putem face noi este să rugăm cele două ministere să vină cu specialiști la nivelul unităților de învățământ să informeze părinții și fiecare părinte să decidă pentru propriul copil.



    În acest sens, Iulian Cristache oferă exemplul din propria sa familie. Eu și soția mea ne-am vaccinat pentru că am fost conștienți că, cel puțin din informațiile pe care le avem, aceasta este singura variantă prin care putem să ne ferim în continuare de acest virus. Oricum, noi am contactat și am stat și 14 zile carantină la domiciliu, de aceea știm că nu e ușor de trecut prin această experiență neplăcută. Dar fata mea care va face 16 ani în 2021 nu a vrut să vaccineze. Am avut o discuție cu ea și a decis să mai stea o perioadă, să aștepte, fără să spună că nu își dorește deloc să se vaccineze. În acest moment, cel puțin pentru o perioadă scurtă de timp, nu dorește, iar în momentul când se va decide ne va comunica și atunci se va duce să se vaccineze.



    În același timp, atât reprezentantul asociațiilor de părinți, cât și alți experți în educație, subliniază faptul că unul din motivele reticenței familiilor de a-și vaccina copiii constă în diversitatea de opinii antagonice, oficiale și neoficiale, care vorbesc, în mass-media și pe rețelele sociale, despre siguranța vaccinului pentru sănătate.


  • Cum va s’ahurhească anlu scularu?

    Cum va s’ahurhească anlu scularu?



    Tru 13 di yismăciuni, tuti unităţli di nviţămintu ditu România va s’hibă dişcllisi. Easti treilu an şcolar ditu pandemie, iara condiţiile sanitari ţi lipseaşti s’hibă tiñisiti orlea zorlea armânu idyili: distanţarea fizică, aerisirea sălliurloru şi purtarea a prusupidăllei di protecţie tu interior. Andicra di anlu şcolar tricut, creaşte rata di infectare ditu ună localitate di la cari tru unităţli di nviţămintu nu mata va s’da izini niţi ti activităţli di recuperari a materiillei. Părinţălli şi cilimeañilli va s’veadă cathi dzuua di viniri di pi frăndza di internetu a Direcţiillei di Sănătate Publică desi stămâna yinitoari s-ţănu oari tru formatu fizic i online, andicra di catandisea ditu cathi localitate, spusi ministurlu ali educaţie.



    Sorin Cîmpeanu: “Până la agiundzearea a ratăllei di infectare di 6 la ñillea di bănători tru localitati, tuti creşili, grădiniţili şi şcolile va s’lucreadză cu prezenţă fizică. După năstriţearea-a ratălei di infectare di 6 la ñille, armân dişcllisi creşele şi grădiniţili, tuţ elevllii intră tru online, cu ună goala excepţie: nviţămintul special. Di altă parti, tra nviţâmintul special activităţile di terapie, activităţi pritu cari elevllii cu cerinţe educaţionale speţiali nveaţă practic s’armănă tru bana, va s’aibă izini şi după năstriţearea-a ratăllei di infectari di 6 la ñille. Easti goala excepţie”.



    Responsabila di la Sănătate, Ioana Mihăilă, exighisi ţi va s’facă car ava s’alăncească unu caz di COVID tru una clasă: “Cara vas a zburamu di clase di nviţământul preşcolar şi di clasele di la pregătitoare până la clasa a şasea inclusiv, elevii ditu clasa cilimeanlui cari fu diagnosticat pozitiv ma largu va s’faca nviţămintul online kiro di 14 di dzăli, ama pot s’toarnă ahurhinda cu dzuua a opta, pritu testare antigen rapidă, tru condiţiile tru cari rezultatili alustoru testi suntu negative. Tra cilimeanili ditu clasele a şaptea, a opta şi nviţământul liceal, la apariţia a unui caz pozitiv tru şcoală, ari doauă situaţii: cilimeañlli cari fură vaccinaţi ica tricur4 pritu lăngoari tru aesti ditu soni 180 di zile pot ma largu s’nveaţă faţă tru faţă. Alanţă cilimeañi trec pi nviţămintu online, idyea cata tru tru clasili primari şi până la clasa a şasea, tra 14 di dzăli, ama cu posibilitatea testarillei şi turnarea la şcoală ahurhina cu dzuua a opta.”



    Consiliulu Naţionalu al Eleviloru lugurseaşti ca easti ananghi testarea a tutulor elevilor, nu maş a atiloru nivaccinaţ, ase câ riscul di arăspândeare comunitară să s’limiteadza cât ma multu. Organizaţia a elevilor cafta, di alta parti, a statlui s’asiguripseasca protecţia a tutulor elevilor aflaţi tru situaţii di riscu medical, dimi a atiloru diagnosticaţ cu len turlii di lăngori croniţi, nu maş a aţiloru cu afecţiuni asociate imunodepresiillei, di itia câ actul di vaccinare easti unu independentu di elev, cari tani tru una turlie directa di acordul expliţitu a părinţălor. Consiliul cutugursi amanarea apariţiillei a ordnlui comun a atiloru doi miniştri tu ligătură cu activitatea tru şcoli si cundille că sistemlu di educaţie ari ananghi di predictibilitate.



    Autoru: Stefan Stoica


    Armânipsearea: Taşcu Lala

  • Cum va începe anul şcolar?

    Cum va începe anul şcolar?

    Pe 13
    septembrie, toate unităţile de învăţământ din România vor fi deschise. Este al
    treilea an şcolar din pandemie, iar condiţiile sanitare ce trebuie respectate strict
    rămân aceleaşi: distanţarea fizică, aerisirea încăperilor şi purtarea măştii de
    protecţie la interior. Faţă de anul şcolar trecut, creşte rata de infectare
    dintr-o localitate de la care în unităţile de învăţământ nu vor mai fi permise
    nici activităţile de recuperare a materiei. Părinţii şi copiii vor afla în
    fiecare zi de vineri de pe pagina de internet a Direcţiei de Sănătate Publică dacă
    săptămâna următoare se fac ore în format fizic sau online, în funcţie de
    situaţia din fiecare localitate, a spus ministrul educaţiei.

    Sorin Cîmpeanu: Până
    la atingerea ratei de infectare de 6 la mia de locuitori în localitate, toate
    creşele, grădiniţele şi şcolile vor funcţiona cu prezenţă fizică. După
    depăşirea ratei de infectare de 6 la mie, rămân deschise creşele şi
    grădiniţele, toţi elevii intră în online, cu o singură excepţie: învăţământul
    special. De altfel, pentru învăţâmântul special activităţile de terapie,
    activităţi prin care elevii cu cerinţe educaţionale speciale învaţă practic să
    supravieţuiască, vor fi permise şi după depăşirea ratei de infectare de 6 la
    mie. Este singura excepţie
    .

    Responsabila de la Sănătate, Ioana
    Mihăilă, a explicat ce se întâmplă în cazul apariţiei unui caz de COVID într-o
    clasă: Dacă vorbim de clase de învăţământul preşcolar şi de clasele de la
    pregătitoare până la clasa a şasea inclusiv, elevii din clasa copilului care a
    fost diagnosticat pozitiv vor continua învăţământul online timp de 14 zile, dar
    pot reveni începând cu ziua a opta, prin testare antigen rapidă, în condiţiile
    în care rezultatele acestor teste sunt negative. Pentru copiii din clasele a
    şaptea, a opta şi învăţământul liceal, la apariţia unui caz pozitiv în şcoală,
    există două situaţii: copiii care au fost vaccinaţi sau au trecut prin boală în
    ultimele 180 de zile pot continua să înveţe faţă în faţă. Ceilalţi copii trec
    pe învăţământ online, la fel ca şi în clasele primare şi până la clasa a şasea,
    pentru 14 zile, dar cu posibilitatea testării şi revenirii la şcoală începând
    cu ziua a opta.

    Consiliul Naţional al Elevilor consideră că este
    necesară testarea tuturor elevilor, nu doar a celor nevaccinaţi, astfel încât
    riscul de răspândire comunitară să se limiteze cât mai mult. Organizaţia elevilor
    cere, de altfel, statului să asigure protecţia tuturor elevilor aflaţi în
    situaţii de risc medical, adică a celor diagnosticaţi cu diverse boli cronice,
    nu doar a celor cu afecţiuni asociate imunodepresiei, întrucât actul de
    vaccinare este unul independent de elev, care depinde în mod direct de acordul
    explicit al părinţilor. Consiliul a criticat întârzierea apariţiei ordinului
    comun al celor doi miniştri cu privire la activitatea în şcoli si a subliniat
    că sistemul de educaţie are nevoie de predictibilitate.


  • Măsuri pentru stimularea vaccinării

    Măsuri pentru stimularea vaccinării

    Puţin peste 5
    milioane de români, adică doar un sfert din populaţie, s-au vaccinat complet
    împotriva Sars-Cov-2 de la debutul campaniei naţionale de imunizare, în
    decembrie anul trecut. Este puţin, recunosc guvernanţii, ale căror campanii
    menite să promoveze beneficiile vaccinării sunt departe de a-şi fi atins
    obiectivele. Este puţin, constată îngrijoraţi medicii şi specialiştii,
    amintindu-şi, la debut de val patru, de problemele pe care valul al treilea al
    pandemiei le-a creat sistemului medical. Infectările zilnice sunt pe un curs
    ascendent, iar autorităţile speră ca prin noile măsuri, primele care oferă
    recompense materiale, să crească apetitul românilor pentru vaccinare. Executivul
    a adoptat, luni, ordonanţa ce prevede o alocaţie de hrană în valoare de o sută
    de lei (puţin peste 20 de euro) pentru persoanele care se imunizează complet de
    acum înainte. În plus, va fi organizată şi o loterie, cu premii în bani, pentru
    toate persoanele care s-au imunizat până în prezent.

    Ministrul Sănătăţii, Ioana
    Mihăilă De la momentul la care Ordonanţa de Urgenţă este publicată în
    Monitorul Oficial persoanele care se vaccinează cu schemă completă vor putea
    beneficia de bonuri de masă. Vor putea să ridice aceste bonuri de masă de la
    centrul la care s-au vaccinat, atunci când ele vor fi disponibile. Ca o măsură
    suplimentară de recompensare a tuturor persoanelor care au fost vaccinate
    împotriva COVID-19 s-a propus de asemenea organizarea loteriei de vaccinare,
    loterie care constă în acordarea de premii în bani persoanelor vaccinate cu
    schemă completă de vaccinare
    .

    Premierul Florin Cîţu a pledat, din nou,
    în favoarea vaccinării. El este de părere că personalul care lucrează în
    sistemul bugetar ar trebui să aleagă între imunizare, care este gratuită, şi
    testarea periodică obligatorie pe cheltuială proprie. Florin Cîţu: Eu
    cred că este important, mai ales având în vedere şi numărul de persoane
    infectate în ultima perioadă, să luăm în serios vaccinarea, este singura
    soluţie. Am spus, pentru personalul care lucrează pentru stat şi pentru
    agenţiile de stat, MApN, MAI, Învăţământ, Sănătate, am spus opinia mea, că ar
    trebui să fie ori vaccinate, ori testate săptămânal. Acum, bineînţeles,
    ministerele respective trebuie să vină cu propuneri, să vedem care sunt
    soluţiile
    . Pe de altă parte, corpul de control al prim-ministrului va
    verifica situaţia legată de cele câteva sute de certificate false de vaccinare
    descoperite graţie unei investigaţii jurnalistice. Au fost transmise către
    Poliţie peste 370 de sesizări cu privire la autenticitatea unor certificate de
    vaccinare suspecte.


  • Schimbări în structura anului școlar

    Schimbări în structura anului școlar

    Vitregit și el, ani la rând, asemenea sistemului sanitar,
    învățământul românesc a avut serios de suferit de pe urma pandemiei de
    Covid-19. Victimă a subfinanțării și a lipsei de viziune a unora dintre
    miniștrii care s-au perindat, în timp, în fruntea acestui domeniu, Educația a
    fost una dintre Cenușăresele sistemului public. Noul coronavirus nu a făcut
    decât să acutizeze problemele pe care școala le avea deja. Spre deosebire de
    alte state europene, România a preferat să țină aproape un an copiii acasă,
    privilegiind învățământul online, pe care elevi, dascăli și părinți l-au descoperit
    abia cu această ocazie, de unde și sincopele inerente unui astfel de demers! Nu
    puțini au fost cei care au tras multiple semnale de alarmă că şcoala făcută
    doar pe computer este obositoare, ineficientă şi nesustenabilă pe termen lung.

    Dramatică a fost situația a numeroşi elevi în special din mediile defavorizate
    care nu au avut deloc acces la educaţie, pentru simplul fapt că nu au avut
    laptopuri sau tablete și nici conexiune la internet. Dacă predecesoarea sa,
    Monica Anisie, a privilegiat online-ul, actualul ministru al Educației vede
    lucrurile diferit : într-un interviu recent pentru Radio România, Sorin
    Cîmpeanu recunoștea că învățământul românesc nu este pregătit, din multe
    perspective, să funcționeze integral în spațiul virtual și susţinea că şcolile
    trebuie să fie închise ultimele, doar dacă situaţia epidemiologică o impune. «Şcoala este un element esenţial. Absenţa din şcoală generează foarte multe
    pierderi pe toate palierele»
    – spunea, în interviu, Sorin Cîmpeanu. Or,
    abia redeschise fizic pe 8 februarie, după aproape un an de activitate la
    distanță, unitățile de învățământ riscă, din nou, să pună lacăte pe porți în
    contextul valului trei al pandemiei. Pentru a evita un astfel de scenariu,
    ministrul Cîmpeanu a propus ca vacanţa de primăvară să fie prelungită, astfel
    încât să cuprindă atât Paştele catolic, cât şi pe cel ortodox. Elevii vor sta,
    deci, o lună acasă, între 2 aprilie şi 4 mai, în acest fel, fiind reduse
    deplasările în perioada când specialiştii anticipează un nou vârf al îmbolnăvirilor.

    Altfel spus, pentru elevi, cu excepţia celor din anii terminali, semestrul al
    doilea se va încheia mai târziu – pe 2 iulie, în loc de 18 iunie. Examenele
    pentru Evaluarea Naţională, de trecere în clasa a IX-a de liceu, vor fi
    decalate între 5 şi 8 iulie. În schimb, Bacalaureatul va rămâne la data
    stabilită, probele scrise urmând să aibă loc, cu prezență fizică, între 28
    iunie şi 1 iulie, ceea ce va atrage, după sine, o admitere în învăţământul
    superior organizată, ca întotdeauna, în vară. Școlile vor rămâne deschise şi în
    localităţile în care incidenţa cazurilor de Covid-19 depăşeşte 6 la mia de
    locuitori, iar trecerea la cursuri exclusiv online se va face numai după ce în
    acele zone este instituită carantina.

  • Şcoala va începe săptămâna viitoare

    Şcoala va începe săptămâna viitoare

    În primăvară, situația excepțională determinată de pandemie a determinat autoritățile din România să treacă în online cursurile din învățământul preuniversitar, la fel procedând și unitățile de învățământ superior. Varianta a fost una de avarie, cu neajunsuri inerente, dar care a permis cumva continuarea procesului de învățare. Condiționați de volatilitatea situației epidemiologice, decidenții de la București au analizat luni în șir posibile variante pentru reluarea acum, în septembrie, a cursurilor și, într-un final, au elaborat trei scenarii, cărora le-au atribuit culori: roşu, galben şi verde.

    Verde este varianta cea mai optimistă, în care mai puţin de o persoană la mia de locuitori este depistată cu COVID-19 în ultimele 14 zille, iar elevii vor putea merge la şcoală. Scenariul galben, cel privind un risc mediu, presupune între una şi trei persoane detectate pozitiv cu noul coronavirus la mia de locuitori – în acest caz prioritate să meargă la şcoală vor avea preşcolarii, elevii din clasele zero-patru, dar şi elevii din anii terminali. Restul claselor vor face ore online, însă vor merge şi la şcoală prin rotaţie. Scenariul roşu este cel de avarie, cu mai mult de trei infectaţi la mia de locuitori în intervalul amintit. În acest caz şcoala se închide de tot, iar orele se vor face online.

    Ministrul Educaţiei, Monica Anisie a detaliat: În data de 7 septembrie, direcţiile de sănătate publică analizează situaţia epidemiologică, transmit către unităţile de învăţământ această situaţie şi, în funcţie de situaţia epidemiologică, dar şi de specificul şcolii, consiliile de administraţie din fiecare unitate de învăţământ fac o propunere către Inspectoratul Şcolar.

    Școala va începe pe 14 septembrie, a dat asigurări premierul Ludovic Orban, subliniind că dreptul la educaţie este fundamental și că autorităţile iau toate măsurile posibile pentru reducerea riscului epidemiologic. Șeful Executivului a evocat, însă, posibilitatea ca până la sfârșitul lunii septembrie cursurile să fie doar online. Ludovic Orban i-a răspuns, totodată, şi lui Marcel Ciolacu, liderul principalului partid de opoziție, PSD: Nimeni nu s-a exprimat vreodată că vrea să amâne începerea şcolii. Deci, şcoala va începe la 14 septembrie şi alegerile se vor ţine la 27 septembrie. Este ridicolă această idee exprimată de PSD (…). Cum să amâni alegerile? Şi aşa s-a prelungit mandatul aleşilor locali. Alegerile au fost o dată amânate. Data de 27 septembrie este convenită de comun acord între toţi liderii politici şi data alegerilor nu a fost fixată prin hotărâre de guvern, ci a fost fixată prin lege, în parlament, care a fost adoptată cred că aproape în unanimitate, cu câteva abţineri. Declarația survine unei idei avansate recent de Marcel Ciolacu, anume că social-democraţii vor iniţia în Parlament discuţii privind amânarea alegerilor locale, dacă şcolile nu se deschid lunea viitoare.

  • Scenarii pentru noul  an şcolar

    Scenarii pentru noul an şcolar

    Trecute în online în primăvară, pe fondul pandemiei de coronavirus, cursurile se vor relua în curând în România, un nou an școlar urmând să debuteze pe 14 septembrie. Data este certă, la fel și faptul că unitățile de învățământ au la dispoziție trei scenarii pentru desfășurarea cursurilor. În funcţie de evaluarea Institutului Naţional de Sănătate Publică, rămâne ca şcolile să opteze pentru prezenţa tuturor elevilor în clasă, jumătate în clasă – jumătate online sau toţi copiii online – a precizat ministrul Sănătăţii, Nelu Tătaru:

    Pe 7 septembrie, Institutul Naţional de Sănătate Publică va face public şi către instituţiile statului evaluarea epidemiologică la fiecare unitate administrativ-teritorială. În acest moment avem 3.181 de unităţi administrativ-teritoriale. Fiecare din aceste unităţi va primi evaluarea, în funcţie de care se va face deschiderea anului şcolar. Pe 10 septembrie, consiliile de administraţie ale unităţilor şcolare vor prezenta comitetelor pentru situaţii de urgenţă judeţene sau al municipiului Bucureşti, DSP-urilor şi inspectoratelor şcolare judeţene sau al municipiului Bucureşti scenariul la care s-au hotărât să înceapă acest an şcolar.

    Ministrul a mai precizat că nu profesorii, ci cadrele medicale vor face triajul elevilor, iar masca de protecţie va fi obligatorie pentru profesori şi elevi. Precizări despre începerea noului an şcolar a făcut și ministrul Educaţiei şi Cercetării, Monica Anisie, care a explicat că au fost elaborate ghiduri metodologice pentru organizarea şi desfăşurarea activităţilor în cadrul unităţilor de învăţământ pentru fiecare nivel – preşcolar, primar, gimnazial, liceal. Ministerul Educaţiei a pregătiti şi o serie de modalităţi de interacţiune cu elevii, părinţii şi profesorii. Este vorba de portalul de informare educaţiacontinuă.edu.ro, precum şi de o serie de linii telefonice.

    Monica Anisie: Am decis să deschid o linie de Tel Verde la Ministerul Educaţiei, o linie care va fi dedicată răspunsurilor (la întrebările – n.r.) adresate de către părinţi şi elevi. Iar pentru directorii de unităţi de învăţământ şi pentru autorităţile publice locale care doresc să acceseze fonduri europene voi deschide o altă linie de Tel Verde pentru a veni în sprijinul acestora. Ministrul educaţiei a mai precizat că fiecare cadru didactic trebuie să-şi structureze materia în aşa fel încât să nu existe niciun decalaj de învăţare între elevi. Cele două ministere au dat publicității un ordin comun cu măsurile de siguranţă sanitară care se vor aplica în unităţile de învăţământ. Astfel, intrarea la cursuri se va face eşalonat, pe mai multe uşi de acces, la intervale orare stabilite în funcţie de zone sau de clădiri. De asemenea, traseele vor fi prestabilite la deplasarea în interiorul instituţiei de învăţământ, cu păstrarea distanţei de un metru între elevi, iar evaluarea stării de sănătate se va face la prima oră de curs.

  • Guvernul pregăteşte noul an şcolar

    Guvernul pregăteşte noul an şcolar

    Guvernul de la Bucureşti a alocat 175 de milioane de euro din fonduri europene pentru pregătirea noului an şcolar, care începe pe 14 septembrie. Banii vor fi folosiţi de autorităţile locale pentru achiziţia de tablete, măşti de protecţie şi containere sanitare. Mai mult de jumătate din sumă – 100 de milioane de euro – va fi cheltuită pe tablete şi dispozitive electronice pentru învăţământ online, pentru un număr de aproximativ 500.000 de elevi, a precizat şeful Cancelariei premierului, Ionel Dancă. 50 de milioane de euro vor acoperi cheltuielile legate de achiziţia materialelor de protecţie sanitară şi medicală, adică măşti şi dezinfectanţi în şcoli, iar 25 de milioane euro vor fi bani alocaţi achiziţiei de containere sanitare mobile.

    Experienţa semestrului trecut, când riscul de transmitere accelerată a noului coronavirus în şcoli a impus suspendarea cursurilor fizice, a obligat guvernul şi autorităţile locale să ia în calcul toate scenariile, inclusiv pe cel roşu – nedorit şi considerat de avarie – în care într-o localitate sunt mai mult de trei persoane depistate pozitiv la mia de locuitori în ultimele 14 zile. În acest caz, şcoala se închide de tot, iar orele se vor face online. La începutul lunii august, când numărul de cazuri de infectare înregistrate zilnic nu a mai coborât sub 1000, existau, totuşi, doar 50 de localităţi care se încadrau la scenariul roșu. Câteva sute de localităţi ar fi intrat în scenariul galben, care presupune un risc mediu, cu una până la 3 persoane detectate pozitiv cu noul coronavirus la mia de locuitori, în ultimele 14 zile. În acest caz, prioritate să meargă la şcoală vor avea preşcolarii, elevii din clasele 0-4 şi elevii din anii terminali, care susţin examene. Restul claselor vor face ore online, însă vor merge şi la şcoală, prin rotaţie. Scenariile se vor actualiza permanent, în funcție de situația epidemiologică locală.

    Pentru fiecare judeţ, Comitetul pentru Situaţii de Urgenţă, la propunerea şcolii și a Inspectoratului Școlar, va decide dacă elevii vor merge la şcoală sau vor învăţa online. Ministrul Sănătăţii, Nelu Tătaru: Am lăsat, să spunem, libertatea, între ghilimele, autorităţilor locale, inspectoratelor şcolare judeţene, direcţiilor de sănătate publică să adapteze scenariile şi regulile pe care le-am impus fiecărei şcoli în parte. Acolo unde se va putea face învăţământ faţă în faţă, cu respectarea acelor reguli, suntem pentru acest învăţământ faţă în faţă, dar acolo unde avem un risc crescut, aplicăm şi celelalte două scenarii. Şcoala trebuie să înceapă, fiindcă avem copiii care trebuie să meargă la şcoală. Avem deja o jumătate de an în care copiii au stat acasă şi cred că socializarea, precum şi activitatea faţă în faţă elev-profesor trebuie să existe.

    Pe de altă parte, în scenariul verde, cel mai optimist, în care mai puţin de o persoană la mia de locuitori este depistată cu COVID-19, în ultimele 14 zile, prezenţa elevilor în şcoli va fi obligatorie, nu opţională, sublinia ministrul Educației, Monica Anisie.

  • Ludovic Orban, despre condițiile începerii noului an școlar

    Ludovic Orban, despre condițiile începerii noului an școlar

    Premierul Ludovic
    Orban, a vorbit, luni seară, la o
    televiziune particulară, despre condițiile reînceperii anului școlar cât și
    despre reluarea vieții culturale.




    Primul anunț este că vom aplica o
    singură unitate de măsură la nivel național. În funcție de răspândirea
    virusului, acolo unde nu există o răspândire semnificativă în comunitate,
    conform indicatorului de cazuri la 1000 de locuitori, acolo școala va începe
    față în față. Acolo unde va fi un risc mediu elevii vor începe prin rotație,
    iar acolo unde este o răspândire comunitară extinsă, elevii vor începe școala
    online




    Primul ministru a
    anunțat că toți elevii din România vor purta mască, indiferent de vârsta lor.
    Față de țările din Europa care au decis ca elevii din ciclul primar și
    preșcolarii să nu poarte măști de protecție, România va impune purtarea măștii
    pentru toți elevii și profesorii.


    Pe de altă parte, Orban a spus că nu
    este corect să fie asigurate măști pentru toți elevii. El a explicat că vor fi
    asigurate măști pentru elevii care provin din familii vulnerabile, iar pentru
    cei cu posibilități este responsabilitatea părinților să le achiziționeze măști.


    Astăzi am adoptat OUG prin care alocăm
    175 de milioane de euro pentru educație. Circa 100 de milioane de euro vor fi
    destinați achiziției de tablete. Acolo unde nu vor fi suficiente tablete,
    autoritățile locale pot achiziționa în completare numărul de tablete, iar noi
    vom deconta. De asemenea, 50 de milioane de euro vor fi alocați pentru măști,
    dezinfectanți, mănuși etc. Alți 25 de milioane sunt pentru achiziționarea de
    sisteme sanitare, ca de exemplu în școli care nu au grup sanitar


    Am solicitat modificarea Legii 55, lege
    prin care s-au blocat angajările pentru că avem nevoie de personal medical, de
    personal didactic auxiliar, a mai spus Ludovic Orban.






    Premierul a anunțat că
    cel mai probabil săptămâna aceasta se va decide redeschiderea restaurantelor,
    teatrelor și cinematografelor, dar în condiții de siguranță și distanțare.

  • Retrospectiva săptămânii 16.08 – 22.08.2020

    Retrospectiva săptămânii 16.08 – 22.08.2020

    S-a
    prelungit starea de alertă


    Starea
    de alertă continuă în România pentru
    a patra lună consecutiv, după ce Guvernul a decis prelungirea ei cu încă 30 de
    zile din cauza creșterii numărului de îmbolnăviri cu noul coronavirus. Nu au
    fost impuse restricţii noi pentru prevenirea răspândirii infectărilor. S-a
    prelungit, însă, programul teraselor, care vor putea funcţiona până la miezul
    nopţii, iar operatorii economici care gestionează aceste spaţii trebuie să se
    asigure că nu au mai mulţi clienţi decât numărul locurilor pe scaun şi să
    limiteze interacţiunea fizică între aceştia. Purtarea
    măştii de protecţie este în continuare obligatorie în spaţiile publice deschise
    aglomerate, cum ar fi pieţele, târgurile, staţiile mijloacelor de transport în
    comun, falezele, zonele de pelerinaje sau serbările publice. În această
    săptămână s-au înregistrat zilnic peste o mie de noi cazuri de infecție cu noul
    coronavirus. Ministrul sănătăţii, Nelu Tătaru, crede că în următoarea perioadă
    numărul de infectări se va stabiliza şi că va urma o scădere a cazurilor. Totul
    depinde de modul în care oamenii înţeleg să respecte normele de igienă, să
    poarte masca şi să păstreze distanţa – este de părere Nelu Tătaru.


    Pregătiri
    pentru noul an școlar


    În
    România, școala este programată să înceapă pe 14 septembrie. Guvernul de la
    București a adoptat, în această săptămână, o serie de acte normative necesare
    începerii în bune condiţii a noului an şcolar. Măsurile pentru începerea
    cursurilor vor fi luate în şcoli, în funcţie de situaţia epidemiologică de la
    nivelul fiecărei localităţi, potrivit unui proiect de ordin publicat de
    Ministerul Sănătăţii. Această situaţie va fi comunicată unităţilor de
    învăţământ de către direcţiile de sănătate publică până pe 7 septembrie.
    Astfel, în funcţie de numărul total de cazuri noi din ultimele 14 zile,
    raportat la mia de locuitori, se va decide în ce mod se desfăşoară procesul de
    învăţământ, la şcoală sau online.

    Elevii şi profesorii vor purta măşti de
    protecţie sanitară în timpul orelor. Distanţa dintre bănci va fi de un metru,
    iar acolo unde nu este posibil vor fi montate separatoare. Ordinul Ministerului
    Sănătăţii prevede, de asemenea, măsuri ferme de curăţenie şi dezinfecţie,
    igiena riguroasă a mâinilor şi evitarea schimbării de către elevi, pe parcursul
    unei zile, a sălilor de clasă. Acolo unde va fi posibil, se va asigura
    decalarea pauzelor, astfel încât să fie limitat numărul de persoane prezente în
    grupurile sanitare şi în curtea şcolii. Proiectul mai prevede şi că elevii vor fi
    primiţi în şcoli doar dacă părinţii semnează o declaraţie pe propria răspundere
    privind starea de sănătate a copiilor. Părinţii sunt de părere că prezenţa la
    școală are rezultate mult mai bune faţă de educaţia online, dar sunt
    îngrijoraţi de felul în care se va asigura distanţarea fizică. Iar specialiştii
    atrag atenţia că nu poate fi exclusă transmiterea bolii în unitățile de
    învățământ.


    Creșterea
    în etape a alocațiilor – respinsă


    Camera
    Deputaţilor de la București a respins, în calitate de for decizional, ordonanţa
    de urgenţă a guvernului privind majorarea graduală a alocaţiilor pentru copii.
    Astfel, rămâne în vigoare legea care obligă executivul să dubleze
    indemnizațiile, așa cum prevede un act normativ adoptat de Parlament anul
    trecut. Indemnizațiile trebuiau sa crească, încă de la 1 martie, de la 150 la
    300 lei, respectiv de la 300 la 600 lei pentru copiii cu dizabilităţi, dar
    guvernul a amânat termenul de aplicare, argumentând lipsa banilor. Ministrul
    Finanţelor, Florin Cîţu, consideră că legea care dublează alocaţiile în 2020
    este neconstituţională, deoarece a fost votată în Parlament fără să existe o
    sursă de finanţare. Chiar în situaţia în care ne aflăm astăzi, când trecem
    printr-o criză economică globală, în situaţia în care economia a fost închisă
    două luni pentru a-i ţine pe români sănătoşi, în care veniturile la buget au
    scăzut, am găsit resurse de a creşte alocaţiile cu 20%, a mai spus Florin
    Cîţu. Din cealaltă parte, social-democraţii au solicitat guvernului să găsească
    banii necesari pentru creşterea indemnizaţiei. Parlamentarii USR s-au abţinut de
    la vot, iar PMP şi UDMR au votat pentru dublarea alocaţiilor, solicitând
    guvernului să nu facă economii pentru cei 3,6 milioane de copii din România.


    Moțiune
    de cenzură împotriva guvernului Orban


    Principalul
    partid de opoziție din România, Partidul Social Democrat, a depus, la începutul
    acestei săptămâni, în Parlament, o nouă moțiune de cenzură împotriva
    executivului minoritar condus de Ludovic Orban. Acesta mai fusese debarcat o
    dată, la începutul anului, prin același demers, dar pe fondul crizei sanitare
    care se prefigura și invocându-se nevoia de stabilitate politică, a fost repus
    în funcție inclusiv cu votul opoziției. Acum, social-democrații îi reproșează
    executivului liberal, pe care îl consideră cel mai slab din ultimii 30 de ani,
    modul în care a gestionat epidemia de Covid-19 şi măsurile pe care le-a luat
    pentru refacerea economiei. De cealaltă parte, premierul Ludovic Orban respinge
    acuzațiile și consideră că demersul PSD este iresponsabil. Sunt de acord cu
    social-democrații și se vor pronunța ‘pentru’ demiterea actualului guvern PRO
    România şi ALDE. PMP şi USR PLUS critică, în schimb, demersul căruia spun că nu
    i se vor alătura. UDMR nu a luat, încă, o decizie.