Tag: aplicatie

  • Reducere de până la 10% la plata impozitelor prin Ghișeul.ro până la 31 martie

    Reducere de până la 10% la plata impozitelor prin Ghișeul.ro până la 31 martie

    Autoritatea pentru Digitalizarea României a anunțat că cetățenii pot beneficia de o reducere de până la 10% la plata integrală a impozitelor și taxelor online prin platforma Ghișeul.ro, până la 31 martie. Platforma permite achitarea obligațiilor financiare simplu, rapid și fără comision, inclusiv parțial, și este accesibilă și printr-o aplicație mobilă.

    Dragoș-Cristian Vlad, președintele Autorității pentru Digitalizarea României, a subliniat implicarea activă în extinderea platformei Ghișeul.ro și a menționat aplicația ROeID, care centralizează accesul la toate serviciile publice digitale.

    Dragoş-Cristian Vlad, preşedintele Autorităţii pentru Digitalizarea României: “Autoritatea pentru Digitalizarea României se implică activ în consolidarea şi extinderea platformei Ghişeul.ro.

    Totodată, punem la dispoziţia românilor aplicaţia ROeID care oferă accesarea centralizată, simplă şi fără efort, a tuturor serviciilor publice digitale printr-o aplicaţie mobilă – fără să mai fie nevoie să reţinem zeci de conturi şi parole diferite. Beneficiile evidente sunt rapiditatea, uşurinţa în utilizare şi eficienţa.

    Misiunea noastră este digitalizarea serviciilor publice, reducând necesitatea interacţiunilor fizice pentru cetăţeni şi companii, iar prin Ghişeul.ro facem paşi importanţi pentru transformarea digitală a administraţiei publice locale, simplificând accesul cetăţenilor la servicii.’”

    Alexandra-Maria Chivu, vicepreședinte al Autorității, a evidențiat maturitatea și încrederea de care se bucură Ghișeul.ro, cu peste 2,4 milioane de utilizatori activi și mai mult de 1600 de instituții înrolate.

    În 2024, utilizatorii au efectuat peste 4,7 milioane de plăți în valoare de aproximativ 2,68 miliarde lei prin Ghișeul.ro, demonstrând eficiența și utilitatea platformei în digitalizarea serviciilor publice și simplificarea accesului cetățenilor la acestea.

  • Raluca Maria Smaranda din Belgia

    Raluca Maria Smaranda din Belgia

    Raluca Maria Smaranda din Belgia, iniţiatoarea aplicaţiei gratuite pentru mobil CelebRo, „o istorie de buzunar prin Parisul românilor”, co-organizatoare a unui eveniment recent la Paris, “Sur les traces de Brâncuşi”, o vizită ghidată, cu autocarul, pe urmele marelui sculptor român prin capitala Franţei

     

  • Numerele de urgenţă, direct din aplicaţia InfoCons

    Numerele de urgenţă, direct din aplicaţia InfoCons

    Aplicaţia InfoCons include în secţiunea SOS numerele pentru urgenţe care
    pot fi apelate în cazul unei situaţii de criză, a informat Asociaţia pentru
    Protecţia Consumatorilor – InfoCons. Aplicația gratuită InfoCons (care poate fi
    descărcată din Google Play, App Store şi AppGallery) este disponibilă în 33 de limbi.


    Astfel, în cazul
    unei probleme cu produsele şi serviciile achiziţionate se contactează Protecţia
    Consumatorilor, iar în cazul în care există probleme legate de alimente se
    apelează Autoritatea Naţională Sanitară şi pentru Siguranţa
    Alimentelor.Totodată, din aplicaţie pot fi accesate numerele utile şi de
    urgenţă la nivel judeţean cum ar fi: Primărie, Poliţia Locală, Direcţia Sanitar
    Veterinară, Direcţia de Sănătate Publică.


    De asemenea, prin intermediul InfoCons se poate verifica dacă o unitate
    turistică este autorizată şi dacă clasificarea obţinută corespunde, înainte de
    a fi achitat avansul. Totodată, întotdeauna trebuie să solicităm bonul fiscal
    pentru a avea dovada justificativă în cazul în care dorim să depunem sesizări. De
    asemenea dacă mergem pe pârtie trebuie să verificăm înainte dacă aceasta este
    omologată sau nu, pentru a fi in siguranţă, susţin reprezentanţii InfoCons.


    Secțiunea SOS care este disponibilă de acum și off-line (fără acces la o
    rețea de Internet), secțiune prin care aveţi acces la numerele de urgență, atât
    la nivel național cât și internațional , dar și posibilitatea de a le apela
    direct, fără costuri suplimentare, cu aplicația InfoCons .Această facilitate
    reprezintă un real ajutor pentru utilizatori, în special atunci când accesul la
    Internet este prohibitiv din cauza costurilor sau nu aveţi acces la o rețea de
    Internet. Pentru a putea folosi secțiunea SOS off-line,
    vă rugăm să așteptați sincronizarea bazei de date !


    Totodată în
    această secțiune, SOS, aveţi acces la întreaga listă a punctelor de trecere a
    frontierei din România, precum și timpul pe care îl veţi petrece la ieșirea și
    la intrarea în țară.


    Pe de altă parte, aplicaţia InfoCons pune la dispoziţia consumatorilor
    dicţionarul cu termenii din domeniului asigurărilor. Astfel, în momentul
    încheierii unei poliţe de asigurare, fie aceasta poliţa de viaţă, locuinţă sau
    auto, consumatorii au la îndemână şi la un click distanţă, un instrument prin
    care pot verifica termenii necunoscuţi regăsiţi în contractele poliţelor de
    asigurare, termeni care sunt adesea într-un limbaj tehnic şi greu de înţeles.
    Pentru a sprijini consumatorii, InfoCons prin Aplicaţia InfoCons – secţiunea
    ‘Caută după termeni’ asigură ‘traducerea’ termenilor tehnici din domeniului
    asigurărilor (peste 350 de termeni). Având la îndemână Aplicaţia InfoCons,
    consumatorii pot lua decizii în cunoştinţă de cauză, cunoscând sensul fiecărui
    cuvânt.


  • Ministerul Transporturilor – Aplicaţie online pentru refugiaţii din Ucraina

    Ministerul Transporturilor – Aplicaţie online pentru refugiaţii din Ucraina

    Ministerul român al Transporturilor a lansat o aplicaţie online pentru refugiaţii din Ucraina. Această cuprinde informaţii în limbile ucraineană, engleză şi română despre coridoarele verzi de transport din România. Cei interesaţi pot afla mai multe despre reţeaua de transport rutieră, feroviară şi aeriană, despre vămi, gări, benzinării şi aeroporturi. Refugiaţii ucraineni pot călători gratuit pe teritoriul României, după ce guvernul de la București a adoptat o hotărâre în acest sens. Mai mult, numărul unic de urgenţă 112 şi linia specială destinată copiilor, 119, sunt disponibile şi pentru apeluri în limba ucraineană. În plus, la punctele de trecere a frontierei s-au luat măsuri suplimentare pentru prevenirea traficului de persoane.

    De vineri există şi o platformă online pe care se centralizează ofertele de ajutor în sprijinul civililor care se refugiază în România din calea războiului.

    Sâmbătă, în mai multe oraşe din România au avut loc acţiuni de solidaritate cu Ucraina. La Bucureşti, pe Arena Naţională, a fost organizat un concert caritabil pentru refugiaţi, la care au participat peste 35 de artişti români şi străini şi în urmă căruia s-au strâns aproape 4 milioane de lei (circa 800.000 de euro). Şi la Constanţa, Iaşi, Cluj-Napoca, Piatră Neamţ şi Roman au avut loc acţiuni de solidaritate cu țară vecină.

    Circa 400 de mii de ucraineni au intrat în România de la începutul invaziei ruse în ţara vecină. O mare parte din aceștia au plecat deja în vestul Europei.

  • O modalitate cheie de acces la drepturile UE – EUReKA

    O modalitate cheie de acces la drepturile UE – EUReKA

    Portalul și aplicația key4mobility.eu dezvoltate în cadrul proiectului european O modalitate cheie de acces la drepturile UE – EUReKA vine în sprijinul cetățenilor europeni și a lucrătorilor mobili oferind acces online la informații practice, asistență și servicii localizate la nivel local/regional în 10 regiuni din 6 state membre ale UE.

    Proiectul O modalitate cheie de acces la drepturile UE – EUReKA, co-finanțat de Comisia Europeană prin Programul European pentru Drepturi, Egalitate și Cetățenie, a fost implementat de IDOS (Italia) și 10 parteneri care provin din 6 state membre UE (Germania, Italia, Portugalia, Franța, Croația și România – Institutul European din România, Asociația Novapolis, BNS – Cartel Alfa). Obiectivul general al proiectului a fost acela de a contribui la facilitarea exercitării drepturilor de liberă circulație, incluziune și participare a cetățenilor mobili ai UE în statele membre gazdă, printr-o capacitate / expertiză comună locală, națională și transnațională și un nivel avansat de acces / utilizare a informațiilor digitale.

    (Florentina Costache, șef Serviciu Comunicare)

  • Sprijin pentru oameni și natură, în Podișul Nord-Dobrogean

    Sprijin pentru oameni și natură, în Podișul Nord-Dobrogean

    O plimbare prin Podișul Nord Dobrogean vă
    poate aduce în fața ochilor diferite tipuri de orhidee, lalele pestrițe, berze
    albe și berze negre dar și balaurul dobrogean, de fapt o specie de șarpe
    ncidecum personajul mitologic din basmele românești.


    Această zonă cuprinde peste 200 specii de
    interes comunitar și național – adică specii rare care trebuie protejate.


    Pentru a vă ajuta să le recunoașteți,
    Asociaţia de Dezvoltare Durabilă DAKIA şi Societatea Progresul Silvic au
    realizat o aplicație pentru telefonul mobil, care ține loc și de ghid și de
    atlas.


    Monitorul
    Podişului Nord-Dobrogean se numeşte, este o premieră pentru judeţul Tulcea și se
    poate descărca de pe site-ul https://apnd.ro/.


    Cum funcționează, aflăm de la Tiberiu
    Cazacioc, expertul în comunicare al proiectului Managementul integrat al
    Podişului nord-dobrogean:




    Practic este un dicționar,
    dintr-un punct de vedere. Conține informații despre toate speciile de floră și
    faună și habitate din Podișul Nord Dobrogean. În al doilea rând este un
    instrument pe care îl punem la dispoziția iubitorilor de natură pentru a
    semnala, când sunt în aria Podișului Nord Dobrogea, specii de animale, plante
    sau habitate. În al treilea rând, cu această aplicație instalată în telefon pot
    fi semnale diverse alte informații și situații din localitățile aflate în aria
    proiectului. De exemplu, se pot semnala evenimente, sărbători, locuri speciale.





    Pe lângă faptul că vă ghidează prin natură,
    aplicația vă oferă și ocazia de a-i ajuta pe cercetători.


    Banca de date, realizată deja de echipe de
    experţi care au cercetat terenul, timp de 3 ani, între 2018 – 2021, poate fi
    îmbogățită cu ajutorul utilizatorilor aplicației:




    Aplicația este de fapt un
    instrument de identificare a ceea ce vezi. Ești în teren, vezi o anumită specie
    interesantă și o fotografiezi, o semnaleze, se transmit coordonatele GPS, intră
    în baza de date, ne uităm și în timp – va fi o contribuție care va ajuta la
    monitorizarea biodiversității, la cunoașterea ei. Va fi dezvoltat instrumentul
    ca să fie și mai plăcut și să înrolăm lumea să-l utilizeze și să ajutăm și
    comunitățile locale și partea de biodiversitate.





    Însă un pas esențial ca proiectul Managementul
    Integrat al Podişului Nord Dobrogean, în cadrul căruia a fost creată și această
    aplicație, să fie aprobat de autoritățile centrale.


    În lipsa acestui plan, această zonă a județului
    Tulcea, poate pierde multe oportunități de finanțare:




    Planul de management este
    important pentru că va oferi o viziune de dezvoltare pentru toate comunităție
    locale din această arie. Se vor putea cere, pe baza planului, finanțări legate
    de agricultură, de mediu, legate de dezvoltarea socio-economică în corelare cu
    conservarea naturii. Vor fi create oportunități și pentru micii antreprenori,
    pe scară mică: alimente, găzduire, trasee în natură șamd.




    Proiectul Managementul Integrat al Podişului
    Nord Dobrogean este cofinanţat din Fondul European de Dezvoltare Regională,
    prin Programul Operaţional Infrastructură Mare 2014-2020, ai cărui beneficiari
    sunt Asociaţia de Dezvoltare Durabilă DAKIA şi Societatea Progresul Silvic.








  • Google Maps Revisited

    Google Maps Revisited

    Google Maps este de ceva vreme un cel mai bun prieten al omului. Iar Street View este un serviciu
    popular oferit de Google Maps , în prezent fiind disponibil în mai
    mult de 85 de țări, inclusiv în Arctica și Antarctica. În Street View, oamenii
    pot vedea imagini la 360° din numeroase locuri ale lumii, fie șosele, orașe,
    monumente istorice, repere culturale, natura sălbatică – pe pământ, pe sau în
    apă – și chiar spațiu. Serviciul este disponibil și în Google Earth și
    aplicația Google Maps pentru telefoanele mobile. Google a preluat peste 16
    milioane de kilometri de drumuri cu imagini Street View, o distanță care ar
    putea înconjura globul de mai mult de 400 de ori. Mai multe informații despre
    Street View, cum funcționează și cum imaginile alimentează Google Maps pot fi
    găsite în acest articol de pe blogul Google. Serviciul Street View este
    disponibil în România începând cu 2010, când au fost publicate primele imagini
    din cele mai importante orașe pe Google Maps. Acoperirea Street View la nivelul
    întregii țări noastre s-a realizat în 2012, atunci când au fost preluate
    imagini de pe 40.000 de km de drumuri, 39 de orașe și sute de obiective
    turistice.


    Gabriela Chiorean, director de comunicare pentru Google, în regiunea
    Europa Centrală şi de Est, ne-a relatat:

    Mă gândeam că acum mai bine
    de zece ani, obişnuiam să ţinem o hartă în maşină, pentru a ne ajuta la deplasare
    şi nu aveam informaţii despre trafic sau alte detalii, despre, de exemplu, cât
    de aglomerat este restaurantul unde voiam să mergem, însă de atunci am depăşit
    limitele a ceea ce poate face o hartă. Dacă mă gândesc doar la anul trecut,
    Google Maps a adăugat multe îmbunătăţiri, care ne-au făcut viaţa în carantină
    un pic mai uşoară, ca de exemplu, informaţii despre numărul de îmbolnăviri
    COVID din zonă, unde se găsesc centrele de testare, care sunt restricţiile de
    călătorie în diverse ţări, ce restaurante sunt deschise şi care restaurante
    oferă take-out.


    Fiind vorba de un serviciu legat de realitate, schimbarea este
    constrantă, după cum ne-a confirmat Gabriela Chiorean:

    Îmbunătăţirile nu
    se opresc niciodată şi anul acesta vor apărea, într-adevăr, alte peste 100 de
    schimbări, care au la bază cele mai recente tehnologii de inteligenţă
    artificială. Cele care ar putea fi de interes pentru utilizatorii din România
    sunt informaţiile legate de vreme şi de calitatea aerului. Acestea sunt şi
    informaţiile care sunt căutate cu predilecţie şi în Google search şi au devenit
    importante pentru a trăi o viaţă sănătoasă, pentru mulţi dintre utilizatori.
    Apoi, ce aş putea să remarc, modul în care poţi ajunge la o destinaţie va
    apărea pe hartă în acelaşi ecran, să poţi decide mai repede dacă vrei să mergi
    pe jos, cu maşina sau cu mijloace de transport în comun. Ce mi se mai pare interesant este introducerea
    de variante de rute eco-friendly, acestea fiind obţinute printr-un nou model,
    care optimizează consumul de combustibil, luând în calcul factori precum
    înclinaţia şoselei şi viteza anticipată. Din aceeaşi categorie, alături de
    rutele eco-friendly, hărţile de la Google vor afişa Let atunci când se află în
    apropierea unei zone cu emisii scăzute, respectiv perimetre unde sunt
    restricţii de acces pentru anumite maşini, totul în vederea reducerii poluării.


    Iar Gabriela Chiorean a adăugat: Atunci când
    restricţiile de călătorie se vor ridica mi se pare folositoare şi funcţionalitatea
    de Live-View, care este o tehnologie bazată pe inteligenţă artificială şi care
    foloseşte imagini Street View pentru a da indicaţii de nevigare pentru mersul
    pe jos, astfel încât să fie mai uşor să te orientezi. De anul acesta Live-View
    va fi disponibil şi în interioare, în Malluri, gări, precum şi aeroporturi.
    Toate aceste actualizări se vor face treptat în acest an şi sper să fie şi
    utile şi utilizatorilor voştri.


    Google Maps a fost unul dintre produsele în topul celor mai folosite
    produse Google, cu aplicaţia privind centrele de testare din diferite zone, precum
    şi în privinţa informaţiilor legate de Covid şi în cele legate de business-uri,
    pentru că multe s-au închis, altele s-au închis temporar sau şi-au schimbat
    programul de lucru, au început să facă livrare acasă şi toate aceste detalii au
    putut fi accesate de oameni. Interlocutoarea noastră a mai precizat:

    Ce mi se pare că a iscat o reacţie extrem de pozitivă şi văd asta din
    utilizarea produselor noastre sunt toate funcţiile legate de ecologie, cu atât
    mai pregnant în perioada aceasta, calitatea aerului a devenit dintr-o dată o
    prioritate pentru mulţi, tot ce ţine de rute ecologice, rute care ţin de
    deplasarea cu bicicleta, tot ce ţine de natură a devenit mult mai important
    faţă de anii anterioari. Cred că este o aplecare mai intensă a subiectelor care
    ţin de viaţă sănătoasă, de calitatea aerului, de calitatea viaţii în general.
    Şi mă bucur că este şi o reacţie din partea companiilor de a aduce
    îmbunătăţiri, care să şi răspundă la ceea ce îşi doresc oamenii.


    În următoarele
    luni, mașinile Google Street View vor străbate șosele țării și vor vizita peste
    100 de localități, cu scopul de a actualiza imaginile Street View din orașe,
    șosele și autostrăzi pe Google Maps.


  • Monitorizarea berzelor

    Monitorizarea berzelor

    Pentru a monitoriza mai bine cuiburile de berze de
    pe teritoriul țării, Societatea Ornitologică Română (SOR) a pus la punct,
    împreună cu o companie de electricitate, o aplicație pentru dispozitive mobile
    cu ajutorul căreia fiecare cetățean, care vrea să ajute, poate semnala prezența
    acestora.


    Denumită Uite
    barza!
    , aplicația a înregistrat statistici record anul acesta,
    utilizatorii introducând aproape cinci mii de observații, cea mai mare parte
    dintre ele fiind validate de specialiști. O creștere semnificativă față de anul
    trecut. După suprapunerea tuturor observațiilor și eliminarea semnalărilor
    multiple ale acelorași cuiburi, a reieșit un număr de 3.575 de cuiburi unice
    recenzate prin aplicație, care se adaugă celor cunoscute prin alte metode.
    Aplicația funcționează relativ simplu: utilizatorul trebuie să aibă un
    dispozitiv mobil cu datele de localizare pornite, trebuie să completeze un
    formular scurt și să facă o poză cuibului.


    Datele se trimit la Societatea
    Ornitologică Română, care le procesează având grijă ca ele să nu se suprapună
    și să fie reale. Se pare că oamenii au luat în serios acțiunea, având în vedere
    că doar puțin peste doi la sută din observații s-au dovedit a fi eronate. Din 2017, când a fost
    lansată, aplicația a fost descărcată de aproape 10.000 de utilizatori. Revenind
    la situația din teren, în jur de două treimi din cuiburile recenzate sunt
    amplasate pe stâlpi de electricitate metalici, iar restul pe hornurile caselor,
    pe acoperișuri și în copaci. Cele mai multe au fost observate anul acesta în
    județul Tulcea.


    De ce este importantă această recenzie a cuiburilor
    de berze ne spune Valentin Marin, manager de proiect la SOR:

    Noi, ca specialiști, suntem interesați să știm, nu doar la berze, ci la
    toate speciile din România, și o și facem într-un mod sistematic, care este
    trendul populației. Pentru că anumite modificări în habitat pot schimbă
    populația speciei respective. Aceste modificări în habitat nu afectează doar
    păsările, și aici apare interesul pentru cetateni. Creșterea sau descreșterea
    unei populații de păsări este de fapt un semnal de alarmă pentru oameni că ceva
    rău sau ceva care poate să-i afecteze se întâmplă.

    Dacă păsările au de suferit
    este doar o verigă, următorul pas – populația are de suferit din cauza unor
    modificări în habitat. Fie legat de hrana păsărilor, de calitatea apei, de
    calitatea aerului. Acesta este motivul pentru care noi credem că nu doar
    berzele sunt importante, ci e important să știm ce se întâmplă cu ele pentru ca
    în felul acesta să ne dăm seama ce urmează să se întâmple și cu noi. Pentru
    distribuitorii de energie este important pentru a ști zonele în care cuiburile
    pot crea, și de multe ori au aflat după ce au creat probleme. Cuiburile pot
    crea probleme prin deplasarea lor când bate vântul, vremea e rea, pot cădea pe
    liniile de distribuție de curent electric și pot lua foc, pot face
    scurtcircuit. O pană de curent nu numai că are costuri de remediere, dar creează
    neplăceri și în rândul populației.



    Pentru a evita astfel de situații, compania de
    elecricitate montează pe stâlpii unde se găsesc cuiburi de berze, când acestea
    migrează, un sistem metalic de supraînălțare, care evită eventualele accidente.
    Se montează, totodată, balize de semnalizare și teci izolatoare. La revenirea
    în România, păsările folosesc cele mai multe dintre aceste cuiburi pregătite
    special pentru ele.

    L-am întrebat pe Valentin Marin și care este situația
    prezenței berzelor în România față de alte țări: Aplicația Uite
    barza! are în spate și o pagină de internet cu o hartă. Oricine poate vedea
    dând căutare berzele României harta cu distribuția totală a
    cuiburilor care au fost înregistrate. Noi la momentul acesta avem aproximativ
    șase mii de perechi cuibăritoare.

    Nu știu să spun dacă stăm bine sau rău față
    de alte țări pentru că aici nu e o concurență. Stăm bine comparativ cu alți ani
    probabil și spun lucrul acesta pentru că tendința nu este de descreștere ci una
    liniară puțin ascendentă. Berzele nu au avut de suferit în ultimii ani de când
    noi facem observații sistematice. La nivel de Europa, berzele numără undeva la
    două sute treizeci de mii de perechi. Și din ce am văzut ca distribuție, Europa
    de Est are o pondere foarte mare în numărul de perechi cuibăritoare -
    aproximativ 40 la sută din populația mondială. Vă dați seama că, fiind în
    Europa de Est, avem și noi un număr semnificativ credem.


    Societatea Ornitologică Romană este cea mai
    importantă organizație independentă de conservare a păsărilor din România. După
    cum scrie pe siteul propriu, organizația dorește să îi inspire pe oameni să
    contribuie la protejarea păsărilor și a habitatelor și, cu ajutorul lor, să se
    asigure că şi generațiile viitoare se vor bucura de acestea. În ceea ce
    privește berzele, pentru cine nu știe, sunt o specie de păsări migratoare de
    talie mare, cu cioc și picioare lungi și roșii, care cuibărește predominant în
    localități. Efectivele au fost în scădere continuă pe parcursul secolului
    trecut, stabilizându-se doar în ultimele decenii. Cuiburile sunt mari și de
    cele mai multe ori sunt refolosite ani la rând.

    Sunt foarte îndrăgite în
    România, unde specia e protejată, despre ele crezându-se că aduc spor
    gospodăriei în care își stabilesc cuibul. În folclor se mai spune că berzele
    sunt cele care le aduc primul copil cuplurilor proaspăt căsătorite.

  • Re-open EU, platforma interactivă pentru călătorii în siguranță

    Re-open EU, platforma interactivă pentru călătorii în siguranță

    Uniunea Europeană
    și toate statele membre planifică o redeschidere în siguranță a Europei. În
    timp ce protejarea sănătății publice rămâne o prioritate, toată lumea începe să
    se bucure de vacanță și să se reîntâlnească cu familia și prietenii. Comisia
    Europeană a lansat website-ul Reopen EU pentru a ajuta la desfășurarea în
    siguranță a serviciilor de turism în Uniunea Europeană, spune Sonya Gospodinova,
    purtător de cuvânt la Comisia Europeană.

    Platforma fusese anunțată deja în data
    de 30 mai, în cadrul pachetului de servicii de transport și turism, cu diferite
    măsuri, pe care Comisia Europeană l-a adoptat pentru a ajuta la reluarea în
    siguranță a serviciilor de transport și de turism. În timpul pandemiei și a
    crizei COVID-19, multe state membre au impus restricții de circulație, iar acum
    trebuie să ne asigurăm că transportul și turismul sunt posibile, respectând,
    bineînțeles, măsurile de siguranță. Ideea a fost de a le oferi cetățenilor
    informații în timp real, aceștia plănuindu-și vacanța de vara. Astfel, Comisia
    Europeană a dorit să ofere informații în timp real despre toate statele membre
    din Uniunea Europeană pentru
    planificarea în siguranță a vacanțelor.



    Website-ul e foarte
    ușor de navigat, continuă Sonya Gospodinova, purtător de cuvânt la Comisia
    Europeană:

    Vi se oferă o hartă cu toate cele 27 de
    state membre. Include, de asemenea, informații despre Elveția și despre
    Norvegia, iar informațiile sunt în timp real. În primul rând, veți avea o
    vedere generală a statului membru asupra numărului de infectări cu COOVID-19 și
    asupra sectorului turistic. Apoi, sunt disponibile informații despre modalitățile
    de transport: maritim, feroviar sau aerian.

    De asemenea, sunteți informați
    asupra stării de sănătate pe care trebuie să o aveți când utilizați mijloacele
    de transport. Website-ul mai oferă, de asemenea, informații despre diferitele
    activități turistice, despre cazare, restaurante, baruri, cafenele și alte
    locuri pe care turistul le poate vizita. De asemenea, sunt oferite informații
    pe care statul membru dorește să le transmită pentru a evita infectarea
    cetățenilor. Informațiile sunt disponibile în toate limbile Uniunii Europene
    și, de asemenea, este pusă la dispoziție și o aplicație foarte ușor de folosit
    pentru telefoanele smart.


    Așadar, iată un
    instrument interactiv, care vă oferă informațiile de care aveți nevoie pentru a
    vă planifica cu încredere călătoriile și vacanțele europene, asigurându-vă că
    rămâneți sănătoși și în siguranță. Informațiile sunt frecvent actualizate,
    însă, datorită frecvenței actualizărilor, instrumentul se bazează parțial pe
    traduceri automate.

  • Proiectul MAVIS – Centrul de Inovare și Transfer Tehnologic, cu fonduri europene

    Proiectul MAVIS – Centrul de Inovare și Transfer Tehnologic, cu fonduri europene

    Valoarea contractului este
    de 1,4 milioane de euro, din care 740 de mii
    reprezintă suma nerambursabilă. În cadrul conferinței de presă, Adrian
    Covic, prorector responsabil cu cercetarea la universitatea ieșeană și directorul proiectului MAVIS (Managementul
    vârstnicului și îmbătrânirii sănătoase), a vorbit despre obiectivele proiectului.




    Va sprijini procesul de inovare și transfer în
    economie a tehnologiilor și a celor produse și servicii care vizează un
    management complex al vârstnicului și, mai ales, un lucru care este important
    din punct de vedere al societății europene: și anume, îmbătrânirea sănătoasă și
    bunăstarea, lucruri care se uită pentru că suntem, de multe ori, concentrați pe
    tratament al unor boli.


    Uităm că, de fapt, vrem să trăim bine și nu
    numai să supraviețuim. Dacă ar fi să mă refer la obiective pe termen scurt, ele
    sunt destul de clare: în primul rând, o ordonare și o creștere a studiilor de
    transfer tehnologic efectuate în
    domeniul de specializare inteligentă vizate de către MAVIS și aceste proiecte trebuie să fie derulate la
    nivel regional, național și internațional, astfel încât ele trebuie să fie
    cumva ordonate și coordonate într-un ecosistem de inovare, într-un model
    articulat.




    Avem și o platformă, Living Lab, și încercăm
    să articulăm diferitele coordonări prin acest proiect. În sfârșit, vizăm o
    îmbunătățire a capacităților de generare a unor
    produse și a unor servicii inovative, în rândul companiilor și al
    antreprenorilor din regiunea Nord Est și din România, pentru că mulți au
    inițiative, dar, până să ajungem la programul de screening, testare, validare
    este destul de dificil și avem un întreg program aici numit I Care. Pe termen
    lung, sperăm să creștem numărul de prototipuri, aplicații E-Help, totul să fie
    dedicat unui concept care, în momentul de față,
    este foarte la modă în Europa, și anume Smart – Living și Smart – Care.





    De adăugat la cele precizate că durata de implementare
    a proiectului este de 24 de luni.


  • TESI, un proiect în sprijinul persoanelor cu dificultăţi de citire, scriere şi comunicare

    TESI, un proiect în sprijinul persoanelor cu dificultăţi de citire, scriere şi comunicare

    Refugiații, persoanele din comunități enclavizate, cele cu deficiențe mari de înțelegere și vorbire, cele cu deficiențe motrice, au dificultăți mari în integrarea socială. O rezolvare poate veni din partea aplicației dezvoltate de studenții Facultății de Stiințe Sociale din Craiova, în cadrul programului Erasmus.

    În curând persoane cu
    dificultăți de citire, scriere și comunicare vor putea să comunice folosind
    indicii vizuale, această aplicație fiind dezvoltată în cadrul proiectului TESI,
    finanțat de Uniunea Europeană prin programul ERASMUS, despre care discutăm cu
    dna Conf. Univ. Dr. Gabriela Iacobescu, Decanul facultății de Științe din
    cadrul Universității Craiova:




    Proiectul este unul de
    suflet, continuare a unui alt proiect, finanțat tot de UE, care s-a focusat pe
    aplicațiile mobile. În acest proiect a fost gândită o aplicație personalizată
    pentru deficiențele fiecăruia dintre cei care utilizează aceste dispozitive, în
    principal pentru incluziunea lor socială.


    Am reușit să implicăm
    școala, societatea și familia în a concepe acest tip de aplicație pentru
    fiecare individ în parte. Ea poate fi adaptată,
    este foarte prietenoasă și poate fi folosită de oricine este interesat în această direcție.


    Singurul lucru pe care
    dorim să îl facem, în aceste momente, este să comunicăm societății că există
    aceste oportunități care la ora actuală sunt libere și sunt de dorit să fie
    cerute de societate.








    Este vorba de persoane
    care nu cunosc limbajul unei comunități, a fost un scop al proiectului de a
    folosi această aplicație și în cazul refugiaților, în cazul anumitor societăți
    enclavizate care preferă să-și păstreze limba maternă, deci în cazul în care
    există dificultăți de vocabular și de înțelegere se poate folosi această
    aplicație.


    Ea este formată din două
    părți. O parte este destinată exprimării și dialogului, cu ajutorul tabletei,
    între persoana cu deficiențe și oricare dintre persoanele din exterior, aici
    sunt anumite tipuri de imagini care sugerează anumite operațiuni pe care și le
    dorește persoana cu dizabilități să le comunice în exterior. Noi am ținut seama
    și de deficiențele motrice ale persoanelor, pentru că, în general, deficiențele
    verbale sunt asociate cu deficiențele motrice, și această aplicație este
    adaptată, de asemenea, fiecărei dizabilități motrice a persoanei respective.

  • 20 de minute timp de aşteptare la frontiera Giurgiu-Ruse

    20 de minute timp de aşteptare la frontiera Giurgiu-Ruse

    20 de minute este timpul de aşteptare la frontiera din Giurgiu cu Bulgaria, iar la Vama Veche, în judeţul Constanţa, şoferii aşteaptă câte 20 de minute ca să poată trece graniţa, potrivit aplicaţiei online a Poliţiei de Frontieră, disponibilă la https://www.politiadefrontiera.ro/ro/traficonline/.



    Poliţia de Frontieră recomandă tranzitarea tuturor punctelor de frontieră existente la graniţa cu Bulgaria, respectiv Vama Veche, Ostrov, Negru Vodă şi Lipniţa, transmite Radio Constanţa.



    Pentru ieşirile din ţară de la Giurgiu – Ruse, Calafat – Vidin şi Vama Veche, pe DN 5 Bucureşti – Jilava spre Giurgiu sunt lucrări de modernizare, marcaje şterse, denivelări şi gropi pe podul peste Argeş de la Adunaţii Copăceni şi tronson de drum aproape impracticabil între municipiul Giurgiu şi terminalul modernizat de la frontieră. Taxa de pod rămâne 3 euro. De la Craiova la Calafat, pe DN 56, şoseaua europeană este în mare parte reabilitată, fără restricţii deosebite, iar pe DN 39 Constanţa – Vama Veche nu sunt lucrări cu restricţii la podul vechi de la Agigea, pe DN 39 s-au mai montat separatoare de sens din beton,



    Timpul de aşteptare pentru autoturisme la vămile principale din vestul ţării este de sub o jumătate de oră. Nu sunt cozi nici pe sensul de intrare în ţară – anunţă Poliţia de Frontieră.

  • Grecia – Grevă la metroul din Atena

    Grevă la metroul din Atena



    Ministerul Afacerilor Externe informează cetățenii români care se află, tranzitează sau doresc să călătorească în Republica Elenă că Sindicatul Lucrătorilor de la metroul din Atena a anunţat intrarea în grevă pe o perioadă de 24 ore, începând cu data de 21 noiembrie 2017.


    Pe perioada grevei, va fi anulată inclusiv legătura cu aeroportul național din Atena.



    Asistenţă consulară pentru români



    Cetățenii români pot solicita asistență consulară la numerele de telefon ale Ambasadei României la Atena: +302106728879 și +302106728875, apelurile fiind redirecționate către Centrul de Contact și Suport al Cetățenilor Români din Străinătate (CCSCR) și preluate de către operatorii Call Center în regim de permanență. De asemenea, cetățenii români care se confruntă cu o situație cu caracter de urgență au la dispoziție și telefonul de permanenţă al Ambasadei României în Republica Elenă: +306978996222.



    Ministerul Afacerilor Externe recomandă consultarea paginilor de internet http://atena.mae.ro, www.mae.ro și reamintește faptul că cetățenii români care călătoresc în străinătate au la dispoziție aplicația Călătorește în siguranță” (disponibilă gratuit în App Store” și Google Play”), care oferă informații și sfaturi de călătorie.

  • Recomandări pentru siguranţa pe internet în orice călătorie din vacanţă

    Recomandări pentru siguranţa pe internet în orice călătorie din vacanţă

    Sezonul vacanțelor de vară este perioada în care mulți oameni călătoresc departe de casă și folosesc mai mult decât oricând tehnologia şi comunicaţiile pentru a ține legătura cu familia și prietenii, pentru a afla ştirile de acasă sau pentru a se distra cu filme, jocuri şi muzica online. Toate acestea sunt mult mai accesibile acum oriunde în Europa şi datorită eliminării tarifelor de roaming.



    Andrus Ansip, vicepreședinte al Comisiei Europene şi responsabil pentru Piața unică digitală, atrage atenţia asupra infracţionalităţii cibernetice crescute din ultima vreme face o serie de recomandări în privinţa unei igiene cibernetice de bază.


    Hackerii caută să exploateze orice vulnerabilitate, pentru a ataca, controla și abuza de datele dumneavoastră sau de contul dvs. bancar. Cu o serie de măsuri simple, vă puteţi proteja să nu deveniţi victimele infractorilor din mediul online:



    – schimbați-vă parolele și folosiți unele mai complicate. În plus, nu folosiți aceeași parolă pentru toate conturile;


    – faceți o copie de rezervă a datelor importante înainte de a pleca în vacanță;

    – încercați să nu accesați online conturile bancare atunci când călătoriți și, în special, atunci când sunteți conectați la o rețea Wi-Fi publică;

    actualizați telefonul mobil sau tableta cu cele mai recente aplicații de securitate — sistemele fără astfel de aplicații reprezintă unul dintre cei mai importanți factori de risc în atacurile cibernetice;

    verificaţi originea şi comentariile aplicaţiilor înainte de a le descărca pe dispozitivele mobile;


    – evaluaţi solicitările de acces ale aplicaţiei la funcţiile dispozitivului dvs. şi evitaţi să descărcaţi aplicaţii lansate recent sau care au puţini utilizatori;


    – pentru conectarea online la informaţiile bancare sau la informaţii oficiale, accesaţi doar site-uri securizate de tipul HTTPS;

    – nu faceţi plăţi online pe site-uri necunoscute care nu folosesc aplicaţii securizate;


    protejaţi copiii de conţinutul dăunător şi de riscurile de a fi abuzați în mediul online. Un instrument accesibil și distractiv, pentru părinți și copii deopotrivă, este aplicația numită Happy Onlife, care promovează conștientizarea și competențele în materie de securitate online, atât în rândul copiilor, cât și al adulților.



    Alte sfaturi generale sunt oferite şi de către ENISA, Agenția UE pentru Securitatea Rețelelor și a Informațiilor, prin intermediul unor postere educaționale produse anual în cadrul campaniei “Luna europeană a securității cibernetice” – ce are loc în fiecare an în octombrie.



    În România, CERT-RO este promotorul campaniei ENISA, menită să sensibilizeze publicul în ceea ce privește amenințările cibernetice, să promoveze securitatea cibernetică și să ofere resurse de protecție cetățenilor și companilor în mediul online. De asemenea, puteţi sesiza un incident cibernetic la adresa de email alerts@cert.ro.

  • Aflăm pentru tine

    Aflăm pentru tine

    Aplicaţie destinată românilor din străinătate: Cum îi va ajuta myRO pe cei plecaţi din ţară. Interviu cu Alina Balaţchi, cofondatorul aplicaţiei.