Tag: arta contemporana

  • Expoziția Maxim Dumitraş – “Fiul și Tatăl”

    Expoziția Maxim Dumitraş – “Fiul și Tatăl”

    Muzeul de Arta Modernă și Contemporană (MAMCO) Pavel Șușară, din Bucureşti, găzduieşte pânăpe 4 februarie 2024, expoziția Maxim Dumitraş – “Fiul și Tatăl”, curatori Pavel Șușară și Dalina Bădescu.



    Am stat de vorbă la vernisaj cu Maestrul Maxim Dumitraş, pe care l-am întrebat când a început să lucreze pentru această expoziţie deosebită.






    Şi tot la vernisaj am discutat despre expoziţie, artistul plastic Maxim Dumitraş, dar şi despre proiectele Muzeului de Arta Modernă și Contemporană, cu fondatorul său, criticul de artă Pavel Șușară.




  • Expoziţia de artă contemporană “Individual compus”

    Expoziţia de artă contemporană “Individual compus”

    La Comenduirea Garnizoanei, din Timişoara, are loc expoziţia de artă contemporană “Individual compus | Individual All-Around”.



    La parterul şi etajul fostei clădiri militare din Piața Libertății expun 37 de artişti vizuali din România şi străinătate.



    Expoziţia, care poate fi vizitată până pe 3 decembrie 2023 este organizată de /SAC şi curatoriată de Alex Radu şi Thomas Zitzwitz. Este utima mare expoziție internațională de artă contemporană din anul 2023 în Timișoara – capitală europeană a culturii, avertizează organizatorii.



    Contemporaneitatea, azi, constă în simultaneitatea a nenumerate modalități de a fi, de a crea, de a vedea și aprecia aceeași lume. Trăim o contemporaneitate a diferențelor, într-o lume ce ne divizează și polarizează, într-un sistem ce tinde să ne pună mai curând în competiție decât în compoziție, spune textul curatorial al expoziţiei.



    Alex Radu, unul dintre curatori, ne spune cum a fost construită expoziţia şi cum trebuie înţelese lucrările.



  • „Ecologiile grijii și îngrijirii”

    „Ecologiile grijii și îngrijirii”

    Ecologiile grijii și îngrijirii” este un eveniment de anvergură, cu tematică botanică, bazat pe o cercetare interdisciplinară în artă contemporană, arhitectură, peisagistică și horticultură.



    O colaborare amplă între artiști, horticultori și arhitecți fundamentează o expoziție de mari dimensiuni, împărțită între 3 galerii bucureștene, “Strata”, “Mobius” și “Leilei”. Nicolae Comănescu, Hortensia Mi Kafchin, Andreea Medar, Ana Maria Micu sau Roman Tolici se numără printre cei peste 30 de artiști care expun, în luna septembrie.



    Programul include două intervenții în Grădina Botanică Dimitrie Brândză” din București, alături de conferințe, ateliere și plimbări curatoriate de artista plastică şi organizatoarea Gabriela Mateescu, împreună cu cercetătoarele Valentina Iancu (arte vizuale), Eliza Yokina (arhitectură) și prof.univ.dr. Mihaela Georgescu (botanică).



    Expoziția este împărțită în 4 secțiuni, inspirate de cultura pop, cea populară, respectiv înțelegerea comună: plante utile, otrăvitoare, afrodisiace și ritualice.



    Am stat de vorbă despre evenimentele culturale cu organizatoarea Gabriela Mateescu.






    Curatoarea Valentina Iancu ne spune mai multe despre fiecare expoziţie.






    Eliza Yokina este arhitectă, dar este şi expozantă.






    Din partea Facultăţii de Horticultură ne-a povestit despre colaborarea oameni de ştiinţă — artişti, profesoara Vasilica Luchian.






    Una dintre artistele expozante este Ana Maria Micu. Am stat de vorbă despre expoziţie, dar şi despre planurule sale artistice.






    Miki Velciov este cunoscut ca land art artist. L-am întâlnit la Bucureşti, la Ecologiile grijii și îngrijirii”.






    Un alt artist important care a expus în cadul evenimentului este Roman Tolici.






    Continuăm seria artiştilor intervievaţi cu un alt nume important al artelor vizuale româneşti, Nicolae Comănescu.






    Ecologiile



    Livia Greaca este una dintre tinerele artiste vizuale care au expus. Livia de defineşte ca soft sculptor şi ne-a explicat ce a creat pentru expoziţii.






    Roberta Curcă este alergică la ambrozie. Şi a decis să expună publicului ambrozia, cu mijloace artistice!






    Dragoş Dogioiu este artist multimedia şi oferă publicului, pornind de la creaţiile artistului vizual Iulian Bisericaru, un film VR.






    Ecologiile



    Am discutat şi cu artista vizuală Diana Matilda Crişan despre ceea ce expune. Ea s-a întors în România după o experienţă de 3 ani la Paris.





  • Ecologiile grijii și îngrijirii

    Ecologiile grijii și îngrijirii

    În perioada 2 septembrie – 20 octombrie 2023 are loc în mai multe galerii de artă şi în Grădina Bortanică din Bucureşti proiectul multidisciplinar “Ecologiile grijii și îngrijirii”.



    Ecologiile grijii și îngrijirii” este un eveniment de anvergură, cu tematică botanică, bazat pe o cercetare interdisciplinară în artă contemporană, arhitectură, peisagistică și horticultură. O colaborare amplă între artiști, horticultori și arhitecți fundamentează o expoziție de mari dimensiuni, împărțită între trei galerii bucureștene.



    Nicolae Comănescu, Hortensia Mi Kafchin, Andreea Medar, Ana Maria Micu, Maria Balea, Roman Tolici, Marta Mattioli şi Ciprian Mureșan se numără printre cei 32 de artiști care expun, în luna septembrie, la Galeriile Strata, Mobius și Leilei. Programul include două intervenții în Grădina Botanică Dimitrie Brândză” din București, alături de conferințe, ateliere și plimbări curatoriate de artista vizuală Gabriela Mateescu, împreună cu cercetătoarele Valentina Iancu (arte vizuale), Eliza Yokina (arhitectură) și prof.univ.dr. Mihaela Georgescu (botanică).



    Expoziția este împărțită în 4 secțiuni, inspirate de cultura pop, cea populară, respectiv înțelegerea comună: plante utile, otrăvitoare, afrodisiace și ritualice.



    Ecologiile grijii și îngrijirii” pornește de la o serie de întrebări care vizează relația omului cu natura botanică, decelate din omonimia cuvântului grijă. Urmărind grija pentru plante, plantele folosite pentru îngrijire sau îngrijorarea în fața dezastrelor ecologice actuale, expoziția va introduce o perspectivă complexă asupra rolului florei în viața umană și invers. Fiecare secțiune a expoziției cuprinde plante vii și machete arhitecturale ale unor construcții folosite pentru creșterea și îngrijirea lor, precum și o serie de lucrări de artă contemporană care vorbesc polifonic și nuanțează subiectiv cercetarea botanică și arhitecturală.



    Proiectul este organizat de Asociația Nucleu 0000, în parteneriat cu Facultatea de Horticultură din București, Universitatea de Științe Agronomice și Medicină Veterinară din București, şi este cofinanțat de AFCN.

  • De la Timişoara 2023 la Art Encounters

    De la Timişoara 2023 la Art Encounters

    În 2023, Timișoara a preluat, alături de Elefsina (Grecia) și Veszprém (Ungaria), prestigiosul titlu de Capitală Europeană a Culturii. Acestea s-au alăturat celor peste 60 de orașe selectate în anii precedenți, atât din UE, cât și din afara acesteia.



    Prin titlul de Capitală Europeană a Culturii se demonstrează bogăția și diversitatea culturilor din Europa, se stimulează turismul durabil și se promovează dezvoltarea orașelor prin cultură.



    Am fost la Timişoara, împreună cu un grup de ziarişti români şi străini şi am realizat mai multe interviuri cu unii dintre actorii importanţi ai programului Timişoara 2023.



    Am participat şi la weekendul inaugural al Bienalei de Artă Contemporană Art Encounters, unul dintre punctele principale ale Programului Timişoara 2023. Titlul Bienalei este unul provocator, «My Rhino Is Not a Myth. Art Science Fictions”, şi citează artistic din Albrecht Dürer, marele pictor german, creator de gravuri și teoretician al artei, dar şi din Eugen Ionescu, cu a sa celebră piesă “Rinocerii”.



    Ovidiu Megan este preşedinte executiv al Asociației Timișoara — Capitală Europeană a Culturii.






    Am stat de vorbă şi cu Ovidiu Şandor, președintele Fundației Art Encounters.






    Un alt interlocutor a fost Diana Marincu, curator și critic de artă, director artistic al Fundației Art Encounters. Am discutat despre Bienală, dar şi despre alte două expoziţii extrem de interesante pe care le-a curatoriat, Adrian Ghenie, «Corpul imposibil», respectiv expoziţia colectivă «Diferite grade de libertate», de la Kunshalle Bega.






    Unul dintre cei mai cunoscuţi artişti vizuali contemporani din România este Mircea Cantor.






    O veche cazarmă austriacă din apropierea Pieţei Unirii a fost readusă în circuitul public prin proiectul cultural după SCULPTURĂ/SCULPTURĂ după”, gândit de directorul Fundației Interart TRIADE, Sorina Jecza, și de arhitectul Attila Kim, comisarul României la Bienala de Artă de la Veneţia. Este, practic, o istorie a sculpturii româneşti contemporane, pusă strălucit în operă într-o clădire fascinantă. Am discutat cu Sorina Jecza despre acest regal de sculptură.






    Am întâlnit-o într-o altă clădire care a avut destinaţie militară, Comenduirea Garnizoanei, din Piaţa Libertăţii, pe artista vizuală româno-americană Megan Dominescu.






    Sașa-Liviu Stoianovici este un artist vizual, interpret la instrumente muzicale tradiționale. L-am întâlnit la Muzeul Apei, din Timişoara, în expoziţia “Expanded Nature”.






    La “Expanded Nature” l-am întâlnit şi pe artistul vizual Bogdan Raţă. Lucrarea sa cea mai cunoscută din programul Timişoare 2023 este “The Middle Way”, o mână roşie, din răşină sinteică, amplasată pe Bastionul Maria Theresia din oraş.






    Tot la La Timişoara a avut loc recent “La Pas. Festival de Gastronomie Artizanală”. Am stat de vorbă cu Mihaela Veţan, preşedinta CRIES (Centrul de Resurse pentru Inițiative Etice & Solidare).




  • Noutăți la “Celula de Artă”

    Noutăți la “Celula de Artă”

    Una dintre cele mai deosebite galerii de artă
    contemporană din Bucureşti, Celula de Artă, vine și în acest an, cel de-al
    6-lea de activitate, cu noutăți, colaborări cu noi spații expoziționale,
    proiecte pentru iubitorii actului artistic, și deja 4 expoziții. Despre acest
    început de an, despre noile colaborări expoziționale am stat de vorbă cu Daniel
    Loagăr, artist vizual și co-fondator Celula de Artă:


    Într-adevăr, Celula de Artă a început anul 2023 în forță. Noi deja avem
    patru expoziții organizate și o serie de colaborări în derulare, colaborări
    care până anul trecut, în decembrie, erau doar la nivel de idee. Anul acesta au
    început să se materializeze.

    Prima colaborare din 2023 este cu spațiul Art
    Safe, care se află în cadrul Combinatului Fondului Plastic. Spațiul în care
    ne dorim să facem expoziții-concept, expoziții de grup și performance-uri la
    modul permanent, expoziții pe care le vom roti o dată la una-două luni. Art
    Safe nu este o galerie de artă în propriul sens al cuvântului. Domeniul lor de
    activitate are, mai degrabă, legătură cu părțile logistice ale expunerii de
    artă, cum ar fi partea de panotaj, de transport și de postare lucrări de artă.
    Dar e un spațiu ce se poate comporta ca o galerie. De altfel, ei nu sunt la
    prima colaborare de genul acesta. Au mai găzduit expoziții în trecut. Ceea ce
    aduce nou pentru noi această colaborare este accesul la un spațiu de expunere
    mai generos, un spațiu care permite multiple posibilități de manifestare
    artistică și, de asemenea, un spațiu care se află într-o zonă dedicată
    galeriilor de artă.

    Cea de-a doua colaborare permanentă va fi cu Palatul
    Bragadiru. În 2022 în decembrie, în această locație noi am organizat împreună
    cu Bulevart primul nostru târg de artă, un târg numit Art for Christmas,
    care, deși a durat doar 4 zile, s-a bucurat de succes. Am expus o serie de
    artiști emergenți, peste 30 la număr, și am vândut artă, dovadă că și arta
    contemporană este cerută și se consumă.

    Cea de-a treia colaborare de anul acesta
    va fi cu spațiul Cărturești Modul, un spațiu aflat central, în zona Pieței
    Universității, unde ne dorim să deschidem o galerie permanentă, un pop-up
    window Celula și, nu în ultimul rând, suntem foarte fericiți să anunțăm că
    Celula de Artă va participa la MoBU, cel mai mare târg de artă din România,
    un târg internațional. Un târg care este foarte ambițios, ocupă un spațiu de
    5.500 de metri pătrați, spațiu ce va găzdui atât galerii din România, cât și
    galerii din afară. Se va desfășura între 18 și 29 mai, la Romaero București.
    Suntem una din primele galerii care și-a confirmat participarea la MoBU.


    Daniel Loagăr
    ne-a mai vorbit despre site-ul Celula – locul de prezentare și interacțiune
    online a artiștilor contemporani din România, și despre alte două expoziții din
    cadrul galeriei Celula de Artă:


    Site-ul Celula este un proiect pe care ni-l dorim de ceva ani și,
    într-adevăr, anul acesta îl vom lansa. Ne dorim să fie o platformă online în
    care să anunțăm evenimentele organizate în cele deja 6 spații de expunere
    Celula, să ne promovăm artiștii, să promovăm arta contemporană și, de ce nu,
    să ajutăm artiștii să își vândă lucrările, pentru ca în viitor să nu trebuiască
    să mai facă și altceva decât artă. Pe 12 ianuarie am avut o dublă premieră,
    prima expoziție personală a artistului Bogdan Negulescu, expoziție numită
    Reflexia Luminii. El a terminat pictură la UNARTE în 2021, unde a activat ca
    primul președinte al Asociației Studenților de la UNARTE, iar de anul trecut a
    intrat în echipa Celula de Artă în calitate de project manager. Și prima
    colaborare cu Art Safe. Expoziția Reflexia Luminii este o expoziție concept
    despre culoare, despre lumină și cum afectează ea percepția. Și de asemenea, la
    vernisaj, Bogdan Negulescu a avut și un ice painting. Expoziția poate fi văzută
    până pe 12 februarie 2023. Cea de-a patra expoziție anul acesta a început pe 4
    februarie, la Celula de Artă. Expoziția artistului Alex Caligari, numită
    Câinele, care combină grafica, desenul de mână, cu o animație bazată pe
    aceste desene. Expoziția va avea loc până pe 24 februarie.


  • “Kulterra” – o tânără galerie de artă din București

    “Kulterra” – o tânără galerie de artă din București

    Kulterra este o galerie de artă contemporană, născută în perioada pandemiei în anul 2021, cu sediul în București. Galeria își propune să sprijine dezvoltarea tinerilor artiști
    plastici: creatori care sunt la începutul carierei. Galeria se implică activ în
    dezvoltarea constantă a fiecărui artist pe car eîl reprezintă, organizează
    expoziții nu numai în spațiul propriu, ci și în cooperare cu alte instituții
    culturale de stat sau private. Am stat de vorbă cu unul dintre partenerii
    fondatorii Kulterra, Ștefan Vezure, despre cum a apărut galeria, care a fost
    visul inițial și cum a fost anul post-pandemic 2022:


    Eu și
    partenerul meu nu suntem mulțumiți de ceea ce se întâmplă pe plan național în
    domeniul artei. Și de aici a apărut Kulterra. Este încă în fază incipientă.
    Ne-am propus mult mai multe, dar asta rămâne de văzut pe viitor, să descoperiți
    singuri. Cum aș traduce Kulterra? Nu știu. Prefer să las pe fiecare să își
    imagineze. Kulterra a fost lansată de către partenerul meu și de către mine
    în 2021. Într-adevăr într-o perioadă dificilă, dar când nu este o periodă
    dificilă pentru artă în România? Totul a plecat ca un hobby, ca o joacă, ca un experiment,
    să spun așa. Prima noastră expoziție, CNNCT/DSCNNCT a lui Obie Platon, când, în
    plină pandemie, am avut peste 350 de invitați, ne-a făcut să ne gândim puțin,
    să analizăm și toate feedback-urile pozitive din lumea artei, ne-a făcut să
    mergem mai departe și avem foarte multe planuri pentru Kulterra și pentru
    arta românească în ansamblu. A fost un an prolific, foarte constructiv și bun
    pentru noi. Am învățat că nu știu chiar totul și mai am multe de învățat. Cel
    mai greu a fost să ajung la concluzia că momentan, lumea artei românești este
    la fel ca lumea fotbalului românesc. Cel mai frumos a fost să văd că la
    fiecare expoziție am avut sute de invitați. Artiștii noștri sunt mulțumiți din
    toate punctele de vedere și primim feedback-uri pozitive de la oameni pe care
    nu-i cunoaștem, vedem că vernisajele noastre sunt apreciate.


    Misiunea Kulterra este de a forma o
    comunitate de artiști, care să colaboreze, de a stimula inițiativele creative
    și de a menține interacțiuni productive între diverse tendințe artistice.
    Fondatorii galeriei susțin și încearcă să îmbine calitățile unei instituții
    culturale clasice cu o platformă de artă modernă, prin colaborarea cu curatori
    și artiști locali și internaționali. Incluziune, comunicare și creativitate -
    astfel poate lua naștere o comunitate artistică. Viziunea galeriei este de a
    promova o abordare specială a activității artistice și înțelegerea a ceea ce
    este arta contemporană astăzi. Fondatorii doresc să creeze o platformă de
    comunicare între artiști și curatori, profesioniști și colecționari, toți cei
    interesați de dezvoltarea artei contemporane românești. Ștefan Vezure, partener
    Galeria de artă Kulterra, ne-a împărtășit gândurile sale despre ce va urma,
    despre noul an 2023 și ne-a făcut cunoscuți câțiva dintre artiștii pe care
    galeria îi reprezintă pe piața de artă românească:


    Consider că 2023 va fi un an de
    cotitură în arta românească contemporană. Îmi doresc să fie cel puțin ca anul
    2022. Și referitor la planurile Kulterra pentru 2023, aș dori să fie o
    surpriză. Va fi plăcută. Din perspectiva mea, arta contemporană românească este
    un pic superficială, dar cred că are foarte, foarte mare potențial. Avem
    artiști extraordinari în țară, foarte mulți care sunt lăsați deoparte. Nu vreau
    să intru acum în detalii de ce. Și referitor la artiștii noștri, pot să vi-i
    enumăr pe cei care sunt deja reprezentaţi de galeria noastră, cum ar fi Alex
    Baciu, Mihu, Obie Platon, Arina Bican, Teona Toderel, Elena Bria, Misha
    Diaconu, Natalia Romanciuc, Valeria Glibiciuc. Mulți dintre ei sunt copii și
    sunt sigur că veți auzi mult timp de acum încolo de ei și la noi, și pe plan
    internațional, mai ales.


  • Jurnal românesc – 21.09.2022

    Jurnal românesc – 21.09.2022

    Locurile de muncă
    în străinătate cu nivel mediu de experienţă şi cele entry level sunt cele mai
    căutate de români, se arată într-o analiză realizată de o platformă de
    recrutare online. Principalele argumente pe care le au cei care vor să emigreze
    sunt salariul şi condiţiile de viaţă mai bune, în contextul în care românii
    ajung să câştige şi de 3-4 ori mai mult decât în ţară. Germania este aleasă de
    aproape 33% dintre românii care vor să lucreze peste hotare, urmată de Olanda,
    Franţa, Belgia şi Marea Britanie. Destinaţiile tradiţionale, precum Spania şi
    Italia, au fost detronate de ţări precum Irlanda, Austria, Danemarca sau
    Norvegia. Domeniile care suscită cel mai mare interes sunt transportul,
    producţia, turismul, industria alimentară, construcţiile şi agricultura. În
    ceea ce priveşte limbile străine pe care trebuie să le stăpânească un angajat,
    cel mai des menţionate în anunţuri sunt engleza, germana, finlandeza, franceza
    şi spaniola. 5,7 milioane de români sunt oficial în afara granițelor țării,
    însă potrivit şefului Departamentului pentru Românii de Pretutindeni, Florin
    Cârciu, numărul real al acestora depăşeşte 8 milioane.




    Cinematografia
    românească este reprezentată la a 5-a ediție a Festivalului Internațional de
    Film Est-European BEAST, care se desfășoară în perioada 21-25 septembrie, la
    Porto. În cadrul Competiției Oficiale, lungmetrajele Aurică, a dog’s
    life, regizat de Mihai Gavril Dragolea, și When Night Meets Dawn
    de Andreea Cristina Borţun concurează pentru pentru Cel mai bun film de
    ficțiune, iar peliculele After Loss. Visual Essay de Olivia Grecea
    și CTRL+ALT_RECOVERY de Vlad Luca sunt angajate în cursa pentru Cel mai bun
    film experimental. Regizorul Andrei Dăscălescu face parte din juriul competiției
    oficiale și îşi va prezenta, la 25 septembrie, filmul documentar Holy
    Father, în cadrul pogramului Territories. De asemenea,
    artistul și cercetătorul în sociologie Bianca Stânea va susține o prelegere
    despre migrația românilor și minoritățile sexuale din diaspora română, care va
    avea loc, la 25 septembrie, la Cinema Passos Manuel. Prezenţa românească la
    Festivalul Internațional de Film BEAST este sprijinită de reprezentanţa la
    Lisabona a Institutului Cultural Român.




    Expoziția de artă
    contemporană Celălalt, a grupului Altul Nu e Negarea Mea compus din
    Sever şi Ana Petrovici-Popescu, Nora Stîngu şi Nada Stîngu a fost deschisă, la
    20 septembrie, la Institutul Român de Cultură și Cercetare Umanistică de la
    Veneția. Organizatorul transmite că expoziția, care include lucrări de pictură,
    fotografie, obiect şi instalație, este gândită să invite privitorul să
    reflecteze asupra rolului pe care societatea îl joacă în formarea, modelarea
    sau chiar anularea particularității sinelui. Grupul Altul Nu e Negarea Mea a
    luat naștere în 2018 și, prin lucrările sale, investighează complexitatea
    ființei umane. Expoziţia Celălalt poate fi vizitată până la 2
    octombrie.

    Trei producţii
    cinematografice reprezintă România la Festivalul Internațional de Animație
    Animasyros, care are loc în perioada 20-25 septembrie 2022 în Insula grecească
    Syros. Lungmetrajul Insula, în regia Ancăi Damian, participă în
    secțiunea Feature Competition-Audience Award, scurtmetrajul Thank you for
    your teeth!, regizat de George ve Gänæaard şi Horia Cucută, concurează în
    secțiunea International Panorama II, iar pelicula Sasha, de Serghei
    Chiviriga, va fi proiectat în secțiunea Animapride, la 24 septembrie. De
    asemenea, regizorul și ilustratorul Paul Mureșan coordonează atelierul
    Animating the past, ce are loc între 21 şi 23 septembrie, iar
    artistul Dan Panaitescu, colaborator al Ancăi Damian în realizarea
    lungmetrajului Insula, va participa la secțiunea de dezbateri
    Agora. Ajuns la cea de-a 15-a ediție, Festivalul Internațional de Animație
    Animasyros prezintă peste 200 de filme din 43 de țări şi este cel mai mare
    festival de profil din Grecia.


  • Eforie Colorat

    Eforie Colorat

    Stațiunea Eforie Sud, denumită în perioada interbelică stațiunea Carmen Sylva” (pseudonimul artistic al Reginei Elisabeta a României, 1843-1916), devine pe timp de vară hub artistic și cultural la malul Mării Negre. Festivalul Eforie Colorat, cea de-a 2-a ediție, care se desfășoară în perioada iulie-septembrie 2022, reunește genuri diferite și viziuni interdisciplinare în arta contemporană, găzduite de Grădina de Vară Cinemascop” din Eforie Sud. O încercare de a vorbi despre simplitate și natură într-o eră tehnologizată, despre rolul și sensul actului artistic și despre valoare culturală readusă publicului. Am discutat cu unul dintre co-fondatorii festivalului despre ce și-au propus în această vară la Eforie Sud. Alexandra Dumitrescu:



    Festivalul propune peste 200 de evenimente culturale desfășurate pe toată durata verii, în perioada 4 iulie – 4 septembrie. Eforie Colorat reunește viziuni interdisciplinare în arta contemporană și propune zilnic proiecții de film, concerte, dezbateri, vernisaje, ateliere creative, acțiuni de ecologizare, recitaluri de poezie, expoziții de fotografie, dar și seri cu muzică clasică sau experimentală. Prin Eforie Colorat ne-am dorit să redăm comunității un spațiu uitat și abandonat, și anume Grădina Cinemascop din Eforie Sud. Totodată, proiectul a apărut din necesitatea de a oferi o alternativă de petrecere a timpului pe litoral, căci România se găsește, printre altele, și în fața unei crize culturale fără precedent, declanșată de lipsa accesului la cultură sau de promovarea în masă a unor produse pseudo-culturale ce încurajează divertismentul facil și, din păcate, kitsch-ul.


    Astfel, Grădina Cinemascop devine mai mult decât un cinematograf în aer liber, devine un spațiu alternativ în care comunitățile creative se întâlnesc cu publicul și folosesc arta, cultura și dialogul ca modalități de chestionare a realității. Spre exemplu, în spațiu putem regăsi galeria E T A J on wheels”, ce găzduiește pe toată durata verii expoziția a trei artiști contemporani. Publicul poate participa la diverse ateliere creative sau artist stops, poate vizita singura bibliotecă din oraș pe care am amenajat-o în interiorul grădinii. Totodată, în acest spațiu sunt panotate trei expoziții de fotografie ale unor artiști suedezi, polonezi și spanioli.”



    În cadrul Eforie Colorat, regăsim o abordare culturală, dar și ecologică, cu grijă pentru mediu, ca un semnal de alarmă pentru consumerismul contemporan. Alexandra Dumitrescu confirmă şi ne dă detalii:


    Da, este vorba despre proiectul Aggresion ON/OFF: public, privat, natural” pe care îl desfășurăm în Grădina Cinemascop, cu sprijinul AFCN (Administraţia Fondului Cultural Naţional) și reprezintă o intervenție culturală ce propune organizarea de ateliere creative, dezbateri cu tematică ecologică, dar și realizarea unor serii de intervenții de tip performance acțiuni ecologice. Vom găzdui un concert de muzică experimentală bazat pe captarea sunetelor din Eforie Sud și din zona Lacului Techirghiol. Vom vorbi despre ce înseamnă Fast Fashion printr-o prezentare de modă cu articole vestimentare reciclate, iar faimosul nămol terapeutic de la Techirghiol susține diverse abordări contemporane și devine temă a unor intervenții performative. Pereții Grădinii de vară vor deveni suportul unor picturi murale realizate de un artist francez și de unul român, iar printre invitați și participanți ne bucurăm să îi amintim pe Irina Botea, Diana Miron, Laurențiu Coțac, Dan Perjovschi, Lia Perjovschi, Cristian Neagoe, Lucian Sandu Milea și Antoine Martinez.”






  • Proiectul Art Machine

    Proiectul Art Machine

    Cum ar arăta o lume în care lucrări de artă
    contemporană s-ar putea achiziționa la aparatul automat de la metro, din holul
    clădirii de birouri, sau din mall? O idee ne putem face descoperind proiectul
    Art Machine al celor 3 artiști contemporani de la Gruparea Pastila Roz. Un
    proiect care încurajează consumul sănătos de artă prin contactul direct al
    artiștilor cu publicul larg, prin intermediul unui aparat automat cu lucrări de
    artă. Despre ce este mai exact acest proiect, am stat de vorbă cu unul dintre
    inițiatori, artistul vizual Alexandru Claudiu Maxim:


    Art
    Machine e un vending machine de artă, în care găsești serii limitate de 100 de
    lucrări mici realizate de artiști. Lucrările sunt originale, realizate de mână.
    E artă adevărată. Dimensiunile sunt cele ale unei cărți de vizită și, în
    schimbul sumei de 10 lei (circa 2 euro), îți poți procura o lucrare de la
    artistul care îți place sau pe care vrei să îl descoperi. Este și un concept
    curatorial menit să realizeze legătura dintre artiști contemporani cu un public
    interesat de a cunoaște scena. Funcționează și ca un catalog subiectiv, pe care
    îl prezentăm și spunem: după noi, asta merită cumpărată acum în artă. Și
    reprezintă și un joc de-a colecționatul de artă în miniatură, pe care noi îl
    considerăm necesar pentru a dezvolta mai multe moduri de a consuma artă. Poate
    fi găsit în librăria unui mall din Bucureşti.



    Care este
    viziunea curatorială a proiectului? Cum se aleg ideile, lucrările și artiștii care
    ajung în aparatul automat de artă contemporană?


    Viziunea curatorială de ansamblu la acest moment este dată de Marian Codrea,
    la rândul lui artist vizual și sculptor. Restul membrilor Pastila Roz, adică
    Beaver și cu mine, contribuim și noi cu propuneri, dar mare parte din
    discuțiile cu artiști au loc cu el. Ce pot eu spune este că noi căutăm artiști
    îndrăzneți, originali, cu un stil aparte sau propuneri care funcționează foarte
    bine cu ideea de vending machine și de lucrări în miniatură. Am avut cazuri în
    care am fost căutați pe Instagram chiar de oameni care nu se consideră nici
    acum artiști, dar care au avut idei foarte bune și unele din ele chiar au ajuns
    în aparat. O asemenea idee este cea a lui Syd Buzoianu, care ne-a propus în
    timpul lockdown-ului realizarea unei colecții de bilete de avion a căror
    destinație nu era doar către locuri din prezent, ci mergea și în trecut, în
    perioade culturale, în viitor, pe alte planete, în stări de fericire, de extaz
    sau în filme. Ne-a plăcut foarte mult acest concept și l-am acceptat pentru
    originalitatea lui.



    Trăim într-o lume
    saturată de social media, de materialism, produse, consumerism. Oare combinația
    dintre esența consumerismului (aparatul automat) și arta ca expresie de valori culturale
    și morale este de dorit? Alexandru Claudiu Maxim:


    În consumerismul
    de azi, aș încadra proiectul ca o alternativă pentru un consum sănătos de artă.
    Este un proiect care îți oferă acces la artă originală, nu la copii care deja
    suprasaturează. Deși Art Machine se folosește de această prezentare de
    consum, el, în esență, este despre un materialism în sensul iubirii și
    respectului pentru obiect, și de grija și protejarea lui datorită unicității.
    Trăind în oraș, nu cred că avem cum să scăpăm de consumerism, iar lupta pentru
    atenția publicului este mare. Noi considerăm că acest proiect ar trebui să
    creeze comunități de artiști și iubitori de artă. Țintim oamenii curioși și
    deschiși, care poate sunt interesați de arta contemporană, dar nu știu de unde
    s-o apuce, mediul, fiind în uneori opac. Art Machine poate fi un gateway în
    această direcție pentru ei.

    În martie 2019 apare primul prototip al Art
    Machine, în cadrul expoziției Pastila Roz –
    The Resolution Will Be Supervised, de la Atelier 030202, spațiu
    coordonat de Mihai Zgondoiu. Aceasta a fost printre primele expoziții din
    București ale grupării Pastila Roz. Șase luni mai târziu, în septembrie 2019,
    la Art Safari, la expoziția de artă supercontemporană Young Blood, Art of
    Your Time, curatoriată de Mihai Zgondoiu,
    Art Machine este un obiect de artă
    funcțional, cu aparatură profesionistă în el. Lucrările pe care le distribuia
    atunci costau 1 leu, 5, 10 sau 50 (între aproximativ 20 de eurocenţi şi 10
    euro), în funcție, de fapt, de alegerea vizitatorilor. Le-am lăsat lor această
    decizie să stabilească cât cred că merită arta contemporană. Nu era nicio
    diferență în lucrarea pe care o primeau, ci doar în percepția lor asupra
    valorii.

    Din cele 700 de lucrări cu care am venit pregătiți, doar la noi,
    Pastila Roz, nu a mai rămas niciuna încă din prima zi. În acest fel am
    devenit noi trei mașina de artă care producea lucrări toată ziua. Ideea a fost
    atât de bună, încât s-au implicat și alți artiști să ne ajute și chiar și
    oameni obișnuiți, vizitatori ai Art Safari, care au stat la o vorbă și o
    cariocă la barul din curte. În zece zile am reușit să vindem trei mii de
    lucrări și să rămânem fără idei. Din august 2020, Art Machine își schimbă
    traiectoria către direcția din prezent, cea de a dezvolta o comunitate pentru a
    propune un nou mod de consum al artei contemporane. Numărul de artiști
    implicați în proiectul nostru este în continuă creștere. Inițial am lucrat cu
    artiști plastici sau graficieni pentru a susține această idee de artă
    originală. Pot aminti de Pisica Pătrată, de Obert, Teodora Gavrilă sau Irina
    Iliescu, dar am colaborat și cu fotografi sau regizori.



    La finalul
    discuției noastre, artistul Alexandru Claudiu Maxim ne-a împărtășit viziunea
    creatorilor despre viitorul proiectului:


    Noi
    vedem proiectul dezvoltat și în alte orașe, în principal cele care au
    învățământ universitar artistic: Cluj, Timișoara sau Iași. Mergând pe ideea de
    a crea comunități, alte Art Machine-uri, ar trebui curatoriată de cunoscători
    ai locului cu artiștii ai locului. Mai avem în plan și construirea unui aparat
    nou care să poată distribui lucrări mai mari de tip carte poștală.


  • Adeti circulară la Muzeulu a Huryeatlui Român

    Adeti circulară la Muzeulu a Huryeatlui Român

    Meşlli mai și cirişaru aduc la Muzeulu Național al Huryeatlui Român (MȚR) ună expoziție de artă contemporană colaborativă – “Adeti circulară (Conectat la natură)”, ună andamasi anamisa di artiști contemporani consacrați și masturi tradiționali, cari ţăni yii vecllili isnăhi — ună ndziminari anamisa di inovație, tehnologii, act artistic și artizanat. Sidzumu di zboru cu managerlu MȚR, Virgil Nițulescu, ti conceptul expozițional, ti artiști și masturi și, nu dip utu soni, ti ună şcurtă istorie a proiectului:


    “E, ună turlie ahoryea andicra di ţi s’ari faptă la noi tru muzeu. Aestu conceptu nkiseaşti de la ună inițiativă cari datează ditu anlu 2017 și cari avea numa “România Tradițiilor Creative”, lansată atumţea di fostul manager Vintilă Mihăilescu și Teodor Frolu. Era ună inițiativă cari minduea s’aducă tu idyiulu locu artiști contemporani cari da unăo atenție ahoyea ti cultura tradițională românească.


    Aestă aradă, expoziția “Tradiția circulară” nkiseaşti, dimi, de la un atelier tru cari lucreadză deadunu, aoa la sediul a Muzeului, ună parei adrată ditu 6 artiști contemporani și 6 masturi tradiționali românești: artiștilli Teodor Graur, Mircea Cantor, Marius Alexe – Bean, Oláh Gyárfás, Virgil Scripcariu și Dan Vezentan. Cathi unu di elli ari ningă el, ași cum spuneam, un masturu tradițional specializat pe ună isanfi. Și vas ă spunu aoa numili a lor, neise Viorel Gheorghe, Tănase Burnar, Adrian Mihaiu, Melinda-Maria Andras, Csaba Balint și Csaba Racz. Sunt masturi olari, textiliști, di keali, masturi cari lucrează tru lemnu și cari aduc, cathi unu di elli, cunuștearea ditu bărnu tu bărnu a unui meșteșug specific tradițional românesc. Și minduescu că easti, păn tu soni, zborlu ti ună alăxeari di experiență, di itia că elli nveaţă de la artiștilli contemporani niscănti tehniţ noi ică niscănti idei noi, cari urdină tru arta contemporană ditu România, ama, dealihea că ma important easti fluxul alliumtrea, atelu di la aeşti masturi cătră artiștilli contemporani, cari suntu multu interesaț s’exploateze filonlu tradițional tru arta a lor cotidiană. Suntu artiști dukimăsiţ di aţea că nu pot s’hibă originali ică easti ma zori s’esţă original și s’ai ună identitate marcantă pi plan internațional, cara nu ankiseştă de la aţea ţi easti speţific tru comunitatea tru cari ti amintaşi.”


    Unu ditu co-organizatori și unu ditu inițiatollrii a proiectului ditu 2017 “România Tradițiilor Creative”, proiect cari şidzu la thimellilu a expozițiillei di tora “Adeti circulară”, arhitectul și antreprenorul de industrii creative Teodor Frolu nă zbură ti isnăhili cari amintară expoziția, ti implicarea a masturlor și artiștilor contemporani, și ti linia crehtă cari amparti un artist vizual de un artizan tradițional.


    Teodor Frolu: “Sigura, ună stămână fură atelierele dişcllisi aoa tră masturi și artiști, ama mulță di elli lucreadză de ma mulță añi deadunu și scupolu a nostru easte sa spunemu cât de contemporan și actual easti, neise, meastișugul tradițional și cum poate s’hibă transformat de cătră artiștilli contemporani tru niscănti opere de artă de analtu nivel. Și cum aeasti lucrări pot s’agiungă, s’adavgă la colecții private i particulare, și aoa spunu maxus ti Mircea Cantor, la Teodor Graur, Dan Vezentan, Oláh Gyárfás și Virgil Scripcariu, cari sunt artiști cari ș-trag vără turlie resursele creative ditu zona aesta a meastișugului tradițional. Și nu dip tu soni Bean – Marius Alexe ditu trupa Subcarpați, cari năpoi adusi căvala tru arada a tinirilor pritu muzica pi cari u fac elli. Di pţănu kiro thimilliusiră “Centrul Cultural Subcarpați” și îlli videț cum cathi un di elli, mindueaşti, păn tru soni pritu lucrările de artă contemporană pe cari li pripun, s’analţă, să spunu aşi, vizibilitatea și s’certifică vără turlie valoarea aluştoru oameni. Di itia că, păn tu soni aoa s-adunară un artizan, un masturu cari easte tru idyiulu kiro artist și un artist cari easte tru idyiulu kiro un artizan și un multu bunu masturu. Di itia că și artiștilli suntu, păn tru soni, masturllii contemporani ma s’vreţ, lucreadză direct tru material, lucreadză cu tehniţ diferite și sunt multu buni tru aţea ţi fac cu mâñili și cu mintea și cu imaginația.”


    Tu bitisita a experiențăllei de la MHR, tru cadrul a expozițiillei “Adeti circulară”, aprăftăsimu s-şidemu di zboru cu Mircea Cantor – artist vizual român cari băneadză și lucreadză la Paris, unu ditu reprezentanții nai ma importanți ai artei contemporane românești și nu maş, laureat a premiului “Marcel Duchamp” tru 2011 la FIAC (Târgul Internațional de Artă Contemporană de la Paris). Cantor nă mărturisi ti aţea ţi nsimneadză arta tradițională tru artă a lei işiş și ti colaborarea continuă pi cari u ari cu meastișugari:


    “Añi si pari că easti un moment unic tru istoria alustui muzeu, de colaborare anamisa di artizani și artiști. Ama tră mine easti un proces hirescu, natural, s’lucredz cu artizanii și s’lă pricunoscu aestu aport tru arta mea. Easti importantă noțiunea tra s’da credit și s’pricunoască că tini lucredz cu un masturu, că tini lucredz cu un pielar, tini lucredz cu unul cari lucreadză lână, dimi tuti aesti lucruri lipseaşti s’intră tru ună aradă, tră atea că avem maş de amintari. Ună turlie di andrupari reciprocă, de pricunoaștere reciprocă și de akicăseare, și profesională, și financiară, tute lucărli aestea lipseaşti s’hibă tru ună linie hirească a disvărtearillei a lor și nu poati că maş s’nă facă ma avuţ, nica si publicul, s’ancurajeadză pritu aestă turlie di oamiñni cari vor s’lucreadză și dukescu că elli pot s’preia aeastă cunoaștere de la masturii cari sunt tru bană. Nkisinda ma largu, cadealihea, publicul lipseaştis’hibă educat, cilimeañilli pritu programe educaționale multu ferme tru școli, vinite de la Ministerul Nvițămintului, pritu programe financiare, să s’nveaţă tru școli comate aesta, că faţ aestu lucru și de miraki, ama și poț s’aminţă. Poți s’ţă aminţă bănaticlu ditu aesti meșteșuguri pi cari li aflămu aoa, la Muzeul a Huryeatlui. Și atumţea, minduescu că va s’adară un efect de domino pe lungu kiro, cari pot s’hibă multu pozitiv tră tută lumea, dimi și tră artist și tră artizani, tră societatea civilă, tră nvițămintu și vrea s’hibă maş pi linia ascendentă.”


    Autoru: Ion Puican


    Armânipsearea: Taşcu Lala
























  • Tradiție circulară la Muzeul Țăranului Român

    Tradiție circulară la Muzeul Țăranului Român


    Lunile mai și iunie aduc la Muzeul Național al Țăranului Român (MȚR) o expoziție de artă contemporană colaborativă – “Tradiție circulară (Conectat la natură)”, o întâlnire între artiști contemporani consacrați și meșteri tradiționali, care păstrează vii meșteșuguri arhaice – o îmbinare între inovație, tehnologii, act artistic și artizanat. Am stat de vorbă cu managerul MȚR, Virgil Nițulescu, despre conceptul expozițional, despre artiști și meșteri și, nu în ultimul rând, despre o scurtă istorie a proiectului:


    “Da, este un concept oarecum diferit față de ce s-a mai întâmplat la noi în muzeu. Acest concept pornește de la o inițiativă care datează din anul 2017 și care se numea “România Tradițiilor Creative”, lansată atunci de fostul manager Vintilă Mihăilescu și Teodor Frolu. Era o inițiativă care încerca să aducă laolaltă artiști contemporani care acordă o atenție deosebită culturii tradiționale românești.


    De această dată, expoziția “Tradiția circulară” pornește, de fapt, de la un atelier în care lucrează împreună, aici la sediul Muzeului, un grup format din 6 artiști contemporani și 6 meșteri tradiționali românești: artiștii Teodor Graur, Mircea Cantor, Marius Alexe – Bean, Oláh Gyárfás, Virgil Scripcariu și Dan Vezentan. Fiecare dintre ei are alături de el, așa cum spuneam, un meșter tradițional specializat pe un anumit meșteșug. Și am să-i numesc aici pe Viorel Gheorghe, Tănase Burnar, Adrian Mihaiu, Melinda-Maria Andras, Csaba Balint și Csaba Racz. Sunt meșteri olari, textiliști, pielari, meșteri care lucrează în lemn și care aduc, fiecare dintre ei, cunoașterea din generație în generație a unui meșteșug specific tradițional românesc. Și cred că este, în ultimă instanță, vorba despre un schimb de experiență, pentru că ei învață de la artiștii contemporani niște tehnici noi sau niște idei noi, care circulă în arta contemporană din România, dar, sigur că mai important este fluxul invers, cel de la acești meșteri către artiștii contemporani, care sunt foarte interesați să exploateze filonul tradițional în arta lor cotidiană. Sunt artiști conștienți de faptul că nu pot fi originali sau este mai greu să fii original și să ai o identitate marcantă pe plan internațional, dacă nu pornești de la ceea ce este specific în comunitatea în care te-ai născut.”



    Unul dintre co-organizatori și unul dintre inițiatorii proiectului din 2017 “România Tradițiilor Creative”, proiect care a stat la baza expoziției actuale “Tradiție circulară”, arhitectul și antreprenorul de industrii creative Teodor Frolu ne-a vorbit despre atelierele care au dat naștere expoziției, despre implicarea meșterilor și artiștilor contemporani, și despre linia fină care desparte un artist vizual de un artizan tradițional.


    Teodor Frolu: “Sigur, o săptămână au fost atelierele deschise aici pentru meșteri și artiști, dar mulți dintre ei lucrează de mai mulți ani împreună și obiectivul nostru este sa arătăm cât de contemporan și actual este, de fapt, meșteșugul tradițional și cum poate să fie transformat de către artiștii contemporani în niște opere de artă de înalt nivel. Și cum aceste lucrări pot să devină, să completeze colecții private sau particulare, și aici mă refer în special la Mircea Cantor, la Teodor Graur, Dan Vezentan, Oláh Gyárfás și Virgil Scripcariu, care sunt deja artiști care își trag cumva resursele creative din zona aceasta a meșteșugului tradițional. Și nu în ultimul rând Bean – Marius Alexe din trupa Subcarpați, care deja a readus cavalul în rândul tinerilor prin muzica pe care o fac ei. De curând au creat “Centrul Cultural Subcarpați” și îi vedeți cum fiecare dintre ei, în felul lui, încearcă de fapt, prin lucrările de artă contemporană pe care le propun, să ridice, să zic așa, vizibilitatea și să certifice într-un fel valoarea acestor oameni. Pentru că, de fapt aici s-au întâlnit un artizan, un meșteșugar care este în același timp artist și un artist care este în același timp un artizan și un foarte bun meșteșugar. Pentru că și artiștii sunt, de fapt, meșterii contemporani dacă vreți, lucrează direct în material, lucrează cu tehnici diferite și sunt foarte buni în ceea ce fac cu mâinile și cu mintea și cu imaginația.”



    La finalul experienței de la MȚR, în cadrul expoziției “Tradiție circulară”, am reușit să stăm de vorbă cu Mircea Cantor – artist vizual român care locuiește și lucrează la Paris, unul dintre reprezentanții cei mai importanți ai artei contemporane românești și nu numai, laureat al premiului “Marcel Duchamp” în 2011 la FIAC (Târgul Internațional de Artă Contemporană de la Paris). Cantor ne-a mărturisit despre ce înseamnă arta tradițională în propria sa artă și despre colaborarea continuă pe care o are cu meșteșugari:


    “Mi se pare că este un moment unic în istoria acestui muzeu, de colaborare între artizani și artiști. Dar pentru mine este un proces firesc, natural, să lucrez cu artizanii și să le recunosc acest aport în arta mea. E importantă noțiunea de a da credit și a recunoaște că tu lucrezi cu un meșter, că tu lucrezi cu un pielar, tu lucrezi cu unul care lucrează lână, adică toate aceste lucruri ar trebui să intre într-un firesc, pentru că avem numai de câștigat. Un fel de susținere reciprocă, de recunoaștere reciprocă și de înțelegere, și profesională, și financiară, toate lucrurile astea ar trebui să fie într-o linie firească a desfășurării lor și nu poate decât să ne îmbogățească, să îmbogățească și publicul, să încurajeze prin acest fel oameni care ar dori să lucreze și își dau seama că ei pot să preia această cunoaștere de la meșterii care sunt în viață. Mergând mai departe, bineînțeles, publicul ar trebui să fie educat, copiii prin programe educaționale foarte ferme în școli, venite de la Ministerul Învățământului, prin programe financiare, să se învețe în școli latura aceasta, că faci acest lucru și de plăcere, dar și poți câștiga. Poți să îți câștigi traiul din aceste meșteșuguri pe care le-am descoperit aici, la Muzeul Țăranului. Și atunci, cred că ar crea un efect de domino pe termen lung, care ar fi foarte pozitiv pentru toată lumea, adică și pentru artist și pentru artizani, pentru societatea civilă, pentru învățământ și ar fi doar pe linia ascendentă.”




  • MNȚRplusC

    MNȚRplusC

    La subsolul Muzeului Național al Țăranului
    Român (MNȚR), în centrul capitalei, s-a deschis în urmă cu un an un spațiu
    dedicat artei contemporane, sub egida MNȚRplusC – o sală de expoziții care
    găzduiește artiști și proiecte de artă contemporană din toate sferele de
    exprimare, de la artă conceptuală la artă vizuală, de la obiect la performance.
    Am stat de vorbă cu managerul MNȚR, Dr. Virgil Nițulescu, despre acest nou
    spațiu pentru publicul iubitor de artă:


    Este o expoziție creată într-un
    spațiu care a fost amenajat de-abia acum mai puțin de un an de zile, și spațiul
    a avut înainte o altă destinație, a fost mulți ani de zile atelier de hârtie
    manuală. Noi trebuia să dăm o altă destinație spațiului. Am ales să utilizăm
    acea încăpere ca galerie dedicată artei contemporane din două motive: o dată
    pentru că acolo nu se pot plasa bunuri culturale cu valoare de patrimoniu, în
    schimb, pentru arta contemporană am considerat că, după o igienizare corectă,
    este o destinație foarte potrivită, mai ales că există o mare nevoie pe piața
    bucureșteană de artă pentru asemenea spații dedicate artei contemporane.

    Sunt
    mulți artiști de toate generațiile, sculptori, graficieni, pictori, artiști
    conceptuali, artiști care se dedică artei video sau fotografiei și așa mai
    departe, și care nu găsesc locuri în care să expună. Sigur că o să spună,
    poate, ascultătorii noștri, da, dar acum avem un mediu virtual. E, mediul
    virtual sigur că este interesant, dar niciodată nu poate să suplinească în
    totalitate contactul fizic cu opera. Mediul virtual nu poate sa fie decât un
    adjuvant, o metodă complementară de punere în valoare a unei opere de artă.

    Și
    pentru că Uniunea Artiștilor Plastici, cu care de altfel noi avem un parteneriat
    și colaborăm adeseori, a pierdut în ultimele două decenii foarte multe spații
    pentru galerii, și pentru că, dintre galeriile private de artă, unele au dat
    faliment, ăsta este termenul cel mai potrivit, cel mai corect pe care trebuie
    să-l spun, nu au rezistat cheltuielilor pe care le presupune o asemenea
    activitate, am zis că este cazul ca noi, ca instituție publică de cultură, cu
    un statut destul de bine stabilit și acceptat de către publicul bucureștean, să
    ne implicăm și să întindem o mână de ajutor artiștilor contemporani, nu doar
    români, pentru că, deși majoritatea evident au fost români, au fost și câțiva
    artiști străini care au expus pentru prima oară în România, pentru că vrem să
    încurajăm și dialogul cu artiști din întreaga Europă.


    Cine se ocupă de MNȚRplusC din punct de vedere
    curatorial și conceptual? Cum funcționează alegerea subiectelor expoziționale?
    Virgil Nițulescu:


    De asta am apelat la o curatoare
    care, deși numai nu mai este chiar în primii ani de după absolvirea facultății,
    este încă tânără și energică și curajoasă, aș spune, și se numește Irina
    Schileru. Avem un parteneriat cu ea și i-am încredințat să se ocupe de
    programul curatorial al acestei galerii a muzeului nostru, pe o colaborare pe
    câțiva ani.
    Sper să fie un succes, să putem ajunge la concluzia când vom trage
    linie că a fost un plan de succes și vom vedea ulterior dacă vom continua sau
    nu colaborarea. Am apelat, spun, la ajutorul Irinei Schileru și am avut până
    acuma deja cred cinci expoziții, o pregătim pe a șasea, și sper, cum am spus,
    să aducem expoziții care să fie interesante, provocatoare pentru publicul
    nostru fidel, care este un public foarte divers, un public care știe să
    aprecieze nu doar bunurile culturale din colecțiile noastre, care sunt foarte,
    foarte prețioase, și care datează din secolele XVIII, XIX, prima jumătate a
    secolului XX, și care sunt reprezentative pentru cultura tradițională
    românească, ci și cultura contemporană. Să nu uităm faptul că la noi au loc
    constant lansări de cărți, dezbateri, proiecții cinematografice în fiecare zi
    aproape, sunt activități care aduc laolaltă un public foarte divers, de toate
    vârstele și toate pregătirile.


  • Oraşul M

    Oraşul M

    Am văzut oameni care chiar se opresc în staţia de metrou. Îşi scot telefoanele, scanează codurile QR de pe pereţi sau pur şi simplu privesc, zâmbesc. Suntem într-o staţie de metrou din Bucureşti prin care trec zilnic mii de oameni. De obicei trec grăbiţi, fără răgaz, dornici să prindă următorul metrou. Iar acum, mulţi încetinesc şi privesc. Şi cred că exact aceasta a fost unul dintre scopurile artiştilor de la Asociaţia VAR Cultural, atunci când s-au decis să folosească spaţiul staţiilor de metrou drept galerie de artă contemporană.



    Andu Dumitrescu, artist şi unul dintre coordonatorii proiectului Oraşul M, ne-a spus de unde a venit ideea acestui proiect: “Nu mi se pare o idee ieşită din comun, dat fiind felul în care arată oraşul Bucureşti, fiindcă la el ne referim aici. Aşa încât am simţit nevoia să creăm un proiect în zona vizuală, apropo de oraşul Bucureşti, care este poluat din toate direcţiile şi mai ales la nivel vizual, şi ne-am gândit că cel mai bun loc în care am putea să intrăm cu artişti, în care am putea să arătăm ce înseamnă artă contemporană, de fapt, de bună calitate, ar fi metroul. Vizibilitatea este maximă!



    Deocamdată artiştii au creat lucrări în două staţii ale metroului bucureştean, dar vor mai fi şi alte “galerii subterane în viitor. De ce la metrou şi care au fost paşii urmaţi pentru realizarea acestui proiect? Andu Dumitrescu: “Pentru a face cunoscut fenomenul artei contemporane ne-am gândit că acolo e cel mai bun loc pentru asta. Am încercat să transformăm oraşul de sub oraş, în galerie de artă subterană. Nu e uşor, vă mărturisesc! Pentru a ajunge să expunem într-o staţie, noi aflându-ne la a doua în care am intrat cu artişti, lucrăm cam două-trei luni pentru asta, pornind de la discuţiile cu artiştii, totul e voluntariat, fiecare artist care pătrunde la metrou o face voluntar şi mi se pare o dovadă de respect din partea lui pentru oraş. Aşa cum şi proiectul nostru e o dovadă de respect. Apoi urmează discuţiile cu partenerul Metrorex, punctual, pentru fiecare lucrare purtăm o discuţie, pentru a stabili exact unde va fi amplasată, în ce condiţii. Ne referim şi la securitatea călătorilor, evident. După care urmează implementarea, adică partea tehnică de achiziţionare a materialelor necesare, stabilim programul de lucru, care în general e de la 23.30 la 5 dimineaţa. Şi chiar dacă pregătim proiectul o lună, programul de lucru e foarte scurt.



    La Piaţa Romană, staţia cel mai recent decorată, artiştii au lucrat 7 nopţi. Vine cu detalii Andu Dimitreascu: “Am făcut un apel către tinerii artişti, mă refer la studenţi în ultimul an, la Arte, şi la proaspăt absolvenţi şi s-au înscris mulţi tineri talentaţi. Noi ne-am evaluat posibilităţile şi am ales 14. În momentul de faţă sunt 13, dar mai există un artist ceramic care lucrează, dat tot procesul tehnologic al realizării lucrării lui e mai complicat. Există şi o problemă cu materialele, din cauza pandemiei şi va mai dura puţin până va reuşi să o monteze la Piaţa Romană.



    Temele sunt inspirate din prezent, după cum ne-a spus interlocutorul nostru, care ne-a invitat să ne facem drum la metrou: “I-aş tenta pe ascultători cu proiectul în sine şi le-aş recomanda să urmărească asociaţia VAR, asociaţia noastră, care este producătorul şi creatorul conceptului. Toţi artiştii sunt foarte buni, nu am cum să recomand o lucrare sau alta, mi se pare că toate lucrările sunt bine integrate în spaţiile metroului. Avem două spaţii în care am pătruns, Izvor şi Piaţa Romană şi urmează staţia Eroilor.



    Andu Dumitrescu ne-a tentant însă, trecând în revistă tehnicile folosite în realizarea lucrărilor: “Nu vorbim despre pictură murală, nu este o intervenţie murală şi atât. Proiectul în sine nu la asta se referă. Ci la orice zonă a artei contemporane, fie că e instalaţie, că la Romană avem de exemplu o mică instalaţie, există lucrări de grafică multe, murală, evident, există fotografie, ceramică, în curând. Sculptură, de exemplu, la Eroilor o să fie mai multe obiecte. Există şi o lucrare AR (Realitate augumentată), un afiş care, odată scanat, se animă. Se foloseşte telefonul, se intră pe Instagram şi acolo este exact acel obiect. Există ilustraţie, care iar ţine de zona grafică. Mai este o lucrare care se duce aproape de frescă, din punct de vedere tehnic. Cam în toată staţia am încercat să pătrundem, pe ambele peroane, în ambele zone ale intrărilor.



    Când am coborât din metrou la staţia Piaţa Romană, mie mi-a atras atenţia o măsuţă cu două televizoare alb-negru, unul de dimensiuni mari, iar celălalt, de voiaj, vopsit cu culori, alături de care mai sunt înghesuite două ornamente, amintind de stilul vechi, dar mult mai puţin specifice.



    Şi chiar şi ideea de a vizita o staţie de metrou nu numai de a o folosi mi se pare o propunere tentantă, pe care ne-au lansat-o artiştii şi din dorinţa de a familiariza cât mai multă lume cu fenomenul artei contemporane.




  • Jurnal românesc – 08.07.2021

    Jurnal românesc – 08.07.2021

    Europarlamentarul român Gheorghe Falcă i-a cerut Consiliul European să aprobe aderarea României şi Bulgariei la spaţiul Schengen.

    Parlamentul European solicită insistent, din nou, Consiliului să-şi onoreze angajamentul, să ia imediat decizia de a elimina controalele la frontierele interne terestre, maritime şi aeriene şi să permită acestor ţări să se alăture, cu drepturi depline, spaţiului de liberă circulaţie. Parlamentul consideră că solidaritatea şi responsabilitatea sunt de datoria tuturor şi că viitorul spaţiului Schengen trebuie să fie fără fragmentare, a transmis eurodeputatul român.

    El a amintit că recent comisarul european pentru afaceri interne, Ylva Johansson, a subliniat că este timpul ca România să intre în Schengen poziţie similară cu cea a prim ministrului sloven, Janez Jansa, a cărui ţară asigură Preşedinţia rotativă a Consiliului Uniunii Europene. Falcă a arătat că România îndeplineşte criteriile prevăzute în acquis-ul Schengen încă din iunie 2011, dar că din cauza unei neasumări a deciziei politice, de 10 ani cetăţenii români sunt discriminaţi şi supuşi unor standarde duble.

    Aderarea României la Spaţiul Schengen este, pentru România, atât un drept cât şi o obligaţie: un drept ce decurge din calitatea de stat membru al Uniunii Europene, dar şi o obligaţie izvorâtă din însuşi Actul de Aderare la Uniunea Europeană, a declarat europarlamentarul. În prezent, există 26 de membri cu drepturi depline ai spațiului Schengen, 22 de state membre ale UE şi Norvegia, Islanda, Elveția și Liechtenstein, cu statut de asociat. Decizia de aderare a României şi Bulgariei la acest spaţiu poate fi luată doar cu unanimitatea voturilor statelor membre.

    Angajatorii din Spaţiul Economic European pun la dispoziţia lucrătorilor români, prin intermediul reţelei Eures România, 260 de posturi. Cele mai multe job-uri, 110, sunt disponibile în Norvegia, unde se caută cercetători, bucătari, şoferi, muncitori forestieri, dulgheri, lucrători în producţia de crabi, maseuri SPA, tinichigii, mecanici auto/moto şi zidari. În Olanda sunt vacante 59 de posturi pentru culegători de flori, fructe şi legume şi lucrători în ferme de vaci, iar în Malta există 53 de locuri pentru şoferi de maşini de mare tonaj, frizeri, ingineri şi tehnicieni. De asemenea, în Germania sunt 16 posturi disponibile pentru lăcătuşi, electricieni, mecanici, şoferi şi tehnicieni service. Lista ţărilor unde se caută muncitori români mai cuprinde Irlanda – cu 10 posturi de şoferi vehicule grele, Polonia – cu 7 locuri pentru sudori, strungari şi şlefuitori, Danemarca – cu 3 posturi de specialist marketing proiecte digitale, responsabil produs şi dezvoltator software şi Belgia – unde se caută un bucătar şef şi un şef Departament de Ştiinte Fizice Aplicate. Ofertele complete se găsesc pe site-ul anofm.ro la secţiunea Eures.

    Ambasadorul României la Londra, Laura Popescu, a acceptat invitaţia programului Poveşti spuse-n româneşte şi le va citi o poveste copiilor români care învaţă limba română şi care locuiesc în Marea Britanie şi în alte ţări europene. Evenimentul va avea loc online în data de 15 iulie, de la 17:00 (ora Marii Britanii) şi marchează finalul unui an şcolar în care 70 de copii au studiat limba română în cadrul cursurilor organizate de Poveşti spuse-n româneşte. Cursurile online li se adresează copiilor români din Marea Britanie şi nu numai şi îi ajută să înveţe sau să păstreze contactul cu limba română. Poveşti spuse-n româneşte a luat fiinţă la Londra în 2013. Timp de 7 ani a format o comunitate de iubitori de teatru românesc la Londra, aducând şi producând spectacole şi evenimente cuturale în West End. Programul de cursuri de limba română online pentru copii a fost lansat în septembrie 2020. Cei interesaţi să participe la seara de lectură cu ambasadorul României se pot înscrie pe site-ul povesti.co.uk.

    A 19-a ediție a expoziției internaționale de artă contemporană Spazi Aperti a fost deschisă la Accademia di Romania la Roma. Manifestarea, care se desfășoară până pe 21 iulie, găzduieşte lucrările a 21 de artiști internaționali, rezidenți în academiile şi institutele străine din Roma. Cele 21 de proiecte de pictură, grafică, video, sunet, instalație și fotografie explorează și aduc în atenția publicului, prin temele, mediile și formele de manifestare artistică alese de creatori, un posibil răspuns colectiv la constrângerile provocate de pandemie, la care cercetarea și creația artistică au fost supuse în ultimul an şi jumătate. Spazi Aperti este un eveniment conceput de Accademia di Romania la Roma, exclusiv pentru artiștii aflaţi în rezidență în capitala Italiei și bazat pe un concept original creat în 2002 de bursierii Vasile Pârvan. Organizatorul precizeză că accesul vizitatorilor se face doar în baza unei rezervări care se obţine la adresa de email accadromania@accadromania.it. Cei înscrişi vor primi un email de confirmare pe care trebuie să-l prezinte în format digital sau tipărit la intrarea în spațiul expozițional.