Tag: arte

  • Laureații Galei Premiilor Radio România Cultural 2024

    Laureații Galei Premiilor Radio România Cultural 2024

    Excelența în cultură a fost premiată și anul acesta pe scena Teatrului OdeonGala Premiilor Radio România Cultural, singurul eveniment care premiază toate domeniile culturii din România, a avut loc luni, 22 aprilie, în prezența unui public numeros, a mai multor personalități culturale și a Președintelui Director General al Radio România, Răzvan Ioan Dincă, cel care i-a înmânat premiul, însoțit de un emoționant laudatio, unuia dintre câștigătorii premiilor speciale, actorul Virgil Ogășanu care a primit Premiul pentru întreaga activitate.

     

    Premiul de excelență i-a revenit scriitoarei Gabriela Adameșteanu, iar premiul Lux Mundi i-a fost oferit pianistei Sînziana Mircea.

    Diplomele galei, adevărate opere de artă, au fost desenate de pictorul Ștefan Câlția. Actorii Andi Vasluianu și Elvira Deatcu au prezentat evenimentul. Trupa Trei Parale a fost îndelung aplaudată pentru călătoria sa sonoră în cadrul spectacolului.

     

    Laureații ediției a XXIII-a sunt:

    Câștigătoare la categoria Proză este Simona Antonescu, pentru Chiajna din Casa Mușatinilor, Editura Polirom, 2023;

    La categoria PoezieRadu Vancu, pentru Kaddish, Casa de Editură Max Blecher, 2023;

    La categoria Teatru: regizorul Erwin Șimșensohn, pentru proiectul managerial de la Teatrul de Stat Constanța, care a revitalizat trupa și viața culturală a orașului;

    La categoria FilmNu aștepta prea mult de la sfârșitul lumii, în regia lui Radu Jude;

    La categoria Arte vizualedupă SCULPTURĂ / SCULPTURĂ după (4 mai – 30 noiembrie, Cazarma U, Timișoara). Un  concept expozițional dezvoltat de Sorina Jecza (Fundația Triade) și Attila Kim;

    La categoria ȘtiințăAsociația Blondie, care a organizat 200 de zboruri de tip ambulanță aeriană pentru 600 de copii care nu puteau fi tratați în România;

    La categoria MuzicăTrei parale, pentru dublul L.P România. 100 de minute, o remarcabilă incursiune sonor, arheologică în muzica autohtonă de la jumătatea secolului al XIX-lea;

    La categoria Educație: Compania Ascendia, pentru realizarea și dezvoltarea platformei LIVRESQ – locul în care profesorii și elevii găsesc lecții interactive, manuale școlare și cursuri e-learning realizate de către contributori.

     

    Juriul final a fost alcătuit din: Bogdan Ghiu – publicist, Luminiţa Corneanu – critic literar, Radu Croitoru – manager Radio România Cultural, Adina Dragomir – redactor şef Radio România Cultural, Cristian Marica – redactor şef Radio România Cultural.

    Producător: Radio România Cultural.

    Sponsor principal: Dedeman. Partener de tradiție: Organizația Somelierilor din România 2011. Partener: Teatrul Odeon.

     

  • Film O’Clock International Festival

    Film O’Clock International Festival

    Film O’Clock International Festival a ajuns la cea de-a patra ediție și se desfășoară în perioada 28 februarie – 3 martie în prestigioase universități de film, cinematografe și alte centre partenere din România, Lituania, Ucraina, Moldova, Bulgaria, Grecia, Egipt și Africa de Sud. Pentru competiția internațională de scurtmetraje, echipa festivalului a ales 10 titluri provenind din cele 8 țări, unele dintre ele deja nominalizate și premiate la festivaluri internaționale de film ca Berlinale, Sarajevo, Jihlava, San SebastianFilmele respective concurează în cadrul Film O’Clock International Festival pentru două premii: premiul publicului și premiul juriului.

    Mirona Radu, directoarea Festivalului Film O’Clock, ne-a vorbit despre cum a decurs procesul de selecție al acestei ediții.

     “Am încercat an de an să consolidăm festivalul și în felul ăsta am mai adăugat câte o țară. Am început cu cinci țări, iar acum avem opt. Și bineînțeles că ideea noastră, visul nostru este să atacăm și alte fusuri orare, să mergem și în alte zone, pentru că oamenii sunt interesați în primul rând de concept. Este interesant să știi că, în același timp, același conținut, adică același film este vizionat în țări foarte diferite, foarte depărtate. 

    Proiecții simultane s-au mai făcut în Europa, dar adăugând cele două filme din Africa, am reușit să depășim granițele continentului. Anul acesta a fost foarte dificil să facem selecția filmelor, pentru că am primit mult mai multe filme de calitate, chiar foarte multe, am văzut peste o sută. Este un lucru bun, care ne arată totuși că devenim mai vizibili, că oamenii au încredere în concept, în selecția noastră. Ne bucură asta, dar, pe de altă parte, cum spuneam, a fost foarte dificil procesul. 

    Suntem trei selecționeri și evident că între noi au avut loc și discuții aprinse, poate și pentru că venim cu background-uri diferite. Alături de mine, selecționeri sunt criticul Andrew Mohsen din Egipt și Zhana Kalinova din Bulgaria. Evident, nu este ușor să găsești o formulă sau să alcătuiești o selecție care să mulțumească toate tipurile de public, mai ales că publicul festivalului nostru este unul diferit, provenind din atâtea țări. 

    În același timp, este și interesant procesul de selecție pentru că fiecare dintre noi învață câte ceva. Noi nu punem accent pe un gen anume, astfel că avem în program atât filme de ficțiune, cât și animații. Anul acesta avem și un film documentar. În plus, în privința selecției, nu ne propunem să avem un număr anume de filme. Ne-am fi dorit să avem mai multe filme la această ediție, dar cum cele mai multe sunt lungi ca durată. de 20, 25 chiar 30 de minute, n-am putut adăuga prea multe titluri.”             

     

    Trei dintre filmele incluse în competitia internațională sunt românești, (“Suruaika”, regia Vlad Ilicevici, Radu C. Pop, “When the MIGs fly”, regia Philip Găicean, “Hypatia”, regia Andrei Răuțu), iar unul dintre ele vine din Republica Moldova (“Bad News”, regia Liviu Rotaru). Film O’Clock International Festival are în program și două conferințe.

    Mirona Radu: “De fiecare dată adăugăm în programul festivalului și două conferințe dedicate, să zicem, mai mult celor din industrie. Spun asta pentru că invitații fiind de obicei profesioniști din domeniu, se poate întâmpla ca temele să fie cumva nișate. Dar conferințele respective sunt deschise, evident, și publicului larg. Una dintre ele are ca temă patrimoniul și inteligența artificială. Abordând aceste subiecte, ne dorim să facem o legătură între trecut și ce se întâmplă în prezent, dar aruncăm o privire și înspre viitor. 

    Inteligența artificială, un subiect foarte dezbătut, poate fi și un instrument de ajutor în păstrarea patrimoniului. Și mă refer strict la păstrarea filmelor de arhivă sau a celor vorbite în limbi mai puțin cunoscute. De exemplu, în Africa de Sud, unde în prezent se vorbesc 11 limbi oficiale, există o companie care desfășoară un proiect extrem de interesant desfășurat cu ajutorul Inteligenței Artificiale. Ideea este că, folosind AI, să se încerce păstrarea filmelor realizate acolo și a limbii care se folosește în film, cu tot specificul său, pentru că nu se știe cât vom mai putea păstra aceste lucruri odată cu globalizarea tot mai accentuată. 

    Cea de-a 2-a conferință are ca temă sănătatea mintală, un subiect foarte dezbătut și important de abordat. Legat de sănătatea mintală, trebuie să recunoaștem că și industria filmului este și sau poate deveni un mediu toxic dacă nu reușim să păstrăm anumite limite. Despre aceste aspecte vom vorbi în această a doua conferință.”

    Fiecare scurtmetraj din programul Film O’Clock International Festival a oferit o perspectivă unică asupra culturii țării sale sau a încercat să transporte spectatorul într-un spațiu imaginar, fără legătură cu vreun stat. Teme precum legăturile de familie, schimbările din societate, realismul emoționant și imaginația fără frontiere se numără printre subiectele explorate în scurtmetrajele prezentate în acest an”, spune Zhana Kalinova, critic și selecționeră a Film O’Clock International Festival.

  • “Divino” di Giorgio Butini, in mostra a Bucarest

    “Divino” di Giorgio Butini, in mostra a Bucarest

    Dopo il successo riscosso dalla mostra “Giorgio Butini. Il mito”, aperta ad agosto al Palazzo Cantacuzino di Buşteni, il noto artista fiorentino ha portato in Romania “Divino”. La rassegna che presenta al pubblico 23 lavori di Giorgio Butini è stata inaugurata il 20 novembre nella splendida cornice del Palazzo Noblesse di Bucarest.



    Unarmonia di forme e dettagli, che racconta la relazione dellartista con la vita e la divinità, come ha spiegato Giorgio Butini stesso in unintervista a Radio Romania Internazionale.



    Al vernissage sono intervenuti lAD del Palazzo Noblesse, Loredana Preda, il rappresentante di Giorgio Butini in Romania, Nicolae Cazacu, lambasciatore dItalia a Bucarest, Alfredo Durante Mangoni, e il critico darte Marius Tița.



    Organizzata con il patrocinio dellAmbasciata dItalia e dellIstituto Italiano di Cultura di Bucarest, la mostra di scultura “Divino” rimarrà aperta fino al 31 gennaio 2024.




  • “Archeologia dello Sguardo” di Marcello Grassi alla Galleria IAGA Contemporary Art di Cluj-Napoca

    “Archeologia dello Sguardo” di Marcello Grassi alla Galleria IAGA Contemporary Art di Cluj-Napoca

    “Les Contes du Regard – Tales of the Eyes” ovvero “Archeologia dello Sguardo” di Marcello Grassi è la nuova mostra proposta al pubblico dalla Galleria IAGA Contemporary Art di Cluj-Napoca, città della Romania nord-occidentale. Curata da Ilaria Bignotti, questa mostra personale, inaugurata il 21 settembre con il patrocinio del Comune di Iseo, invita i visitatori a scoprire una ricca selezione di lavori realizzati dal noto fotografo italiano in prestigiose sedi museali, da Ravenna ad Arles, dal Louvre agli Uffizi.



    Marcello Grassi è conosciuto a livello internazionale per la sua vastissima indagine sulle vestigia del passato conservate in musei e siti archeologici europei. La mostra itinerante “Les Contes du Regard – Tales of the Eyes,” presentata finora alla Fondazione Arsenale a Iseo e al Museo Nazionale Romano, rimarrà aperta in Romania, presso la galleria di Cluj-Napoca fino al 14 ottobre. E accompagnata dal volume “Archeologia dello Sguardo” che raccoglie oltre cento fotografie scattate da Marcello Grassi in 40 anni di attività, e pubblicato in edizione edizione triligue ( italiano / inglese / romeno). Radio Romania Internazionale ha parlato di questo progetto espositivo con lartista Marcello Grassi e con Rosalba Di Pierro, manager di IAGA Contemporary Art.



  • Gala Premiilor Uniunii Artiștilor Plastici din România 2023

    Gala Premiilor Uniunii Artiștilor Plastici din România 2023

    Uniunea Artiștilor Plastici din România a acordat titlul de Prieten al Artelor unor personalități și instituții care s-au remarcat în susținerea culturii naționale. Două posturi ale societăţii Române de Radiodifuziune, Radio România Internaţional şi Radio România Cultural, se numără între instituţiile care au primit distincţia pentru întreaga activitate de susţinere şi promovare a artelor.



    Gala Premiilor Uniunii Artiștilor Plastici din România, cel mai important eveniment cultural al forului reprezentativ al artiștilor vizuali profesioniști din țara noastră, a avut loc în Sala Barocă a Muzeului Naţional de Artă din Timișoara.



    Am discutat după Gală cu Preşedintele Uniunii, Petru Lucaci.






    Vicepreşedintele Uniunii, Gheorghe Dican, ne-a povestit ce se află în spatele organizării unei asemenea gale.






    Pictorița Dana Constantin, preşedinta Filialei Timișoara a UAP, a obţinut un Premiu de Excelență.






    Premiul pentru Pictură a revenit cunoscutului artist vizual Eugen Raportoru.






    Premiul pentru Sculptură a fost câştigat de artistul vizual Virgil Scripcariu.






    Premiul Consiliului Director al UAP din România a revenit artistei vizuale Emilia Persu și sculptorulului Liviu Mocan. Am stat de vorbă mai întâi cu doamna Persu.






    Sculptorul Liviu Mocan, de asemenea laureat cu Premiul Consiliului Director al UAP din România, ne-a acordat un interviu imediat după gală.






    Premiul Juriului a revenit tânărului sculptor Traian Cherecheș. L-am întrebat ce înseamnă acest premiu pentru el.






    Premiul pentru Diaspora a fost câştigat de un cunoscut artist vizual român stabilit în Franţa, pictorul Dorin Crețu.






    Premiul Revistei Arta a revenit cunoscutului pictor şi profesor universitar Ioan Augustin Pop.






    Încheiem seria interviurilor realizate după Gala Premiilor Uniunii Artiștilor Plastici din România cu Tudor Zbârnea, Directorul General al Muzeului Naţional de Artă al Moldovei, prezent la evenimentul din Timişoara.





  • “Gesti” dell’artista romeno Florin Stoiciu in mostra a Venezia

    “Gesti” dell’artista romeno Florin Stoiciu in mostra a Venezia

    Dal 17 al 21 luglio, la Piccola Galleria dell’Istituto Romeno di Cultura e Ricerca Umanistica di Venezia ospita la mostra di xilografie su tela Gesti dell’artista Florin Stoiciu, professore ordinario di tecniche dell’incisione e grafica d’arte presso la Facoltà di Belle Arti dell’Università degli Studi «Ovidius» di Constanţa. Organizzata in collaborazione con l’Unione degli Artisti di Romania, l’esposizione curata da Anastasia Stoiciu è accompagnata dal più recente libro dell’artista, Il gesto nella xilografia, pubblicato presso la Casa Editrice del Museo Nazionale della Letteratura Romena, con la prefazione firmata dalla compianta critica d’arte Doina Păuleanu (1948-2020).

    Maggiori dettagli nel comunicato dell’Istituto Romeno di Cultura e Ricerca Umanistica di Venezia.

  • IAGA Contemporary Art, progetti culturali a Cluj-Napoca

    IAGA Contemporary Art, progetti culturali a Cluj-Napoca

    La Galleria IAGA Contemporary Art di Cluj-Napoca, città della Romania nord-occidentale, si è annoverata tra i partecipanti alla prima edizione della MoBU, la Fiera Internazionale dArte di Bucarest, svoltasi dal 19 al 28 maggio. Il capannone per aerei Romaero Băneasa, diventato padiglione espositivo, ha riunito oltre 30 gallerie darte e quasi 200 artisti visivi.



    Rosalba Di Pierro, manager di IAGA Contemporary Art, ha raccontato questa esperienza a Radio Romania Internazionale, presentando anche le prossime iniziative della galleria. Da parte sua, il direttore e fondatore di IAGA Contemporary Art, Alberto Perobelli, ha parlato del suo interesse per larte e della promozione dei giovani artisti, come anche delle potenzialità del mercato.



  • Weekend cu prietenii 03.06.2023

    Weekend cu prietenii 03.06.2023

    MoBU, Târgul Internațional de Artă Contemporană București, organizat în perioada 19-28 mai 2023, la Romaero Băneasa, este cea mai nouă platformă de artă contemporană din zona Europei Centrale și de Est care a adus împreună galerii, artiști independenți și artiști emergenți. (partea I)




  • Nicola d’Arco alla Fiera Internazionale d’Arte Bucarest

    Nicola d’Arco alla Fiera Internazionale d’Arte Bucarest

    (di Eugen Cojocariu e Iuliana Anghel) Dal 19 al 28 maggio, il capannone per aerei Romaero Băneasa, diventato padiglione espositivo, ha ospitato la prima edizione della MoBU, la Fiera Internazionale d’Arte di Bucarest. La rassegna, che ha riunito oltre 30 gallerie d’arte e quasi 200 artisti visivi, ha offerto al pubblico una retrospettiva Daniel Spoerri, celebre artista e scrittore svizzero novantenne nato in Romania, l’ideatore della della corrente della Eat Art come performance interattiva. Assieme a Jean Tinguely e Yves Klein, Daniel Spoerri ha gettato le basi del movimento artistico del Nouveau Réalisme.



    Una corrente alla quale appartiene anche l’artista italiano Nicola d’Arco, che vive in Romania da quasi 15 anni, presente alla fiera che ha appena chiuso i battenti a Bucarest. Intervistato da Eugen Cojocariu per Radio Romania Internazionale, l’artista ha parlato dei lavori esposti alla MoBU, creati tramite la tecnica del décollage, da lui prediletta per esprimere idee, messaggi e sentimenti. Nicola d’Arco ha spiegato anche come ha trovato il livello artistico della fiera e come ha interagito con altri creatori d’arte.




  • LOT / Luce, opacità e trasparenza nella pittura di Dana Constantin a Venezia

    LOT / Luce, opacità e trasparenza nella pittura di Dana Constantin a Venezia

    Dal 12 al 23 maggio, lo Spazio Piccola Galleria dellIstituto Romeno di Cultura e Ricerca Umanistica di Venezia ha ospitato la mostra “LOT / Luce, opacità e trasparenza nella pittura di Dana Constantin”, organizzata in collaborazione con lUnione degli Artisti di Timișoara e lUniversità dellOvest di questa città capoluogo dellomonima provincia della Romania occidentale.



    Daltronde, la mostra dellartista visiva romena è stata inclusa nel programma Timișoara – Capitale Europea della Cultura nel 2023. La curatrice della mostra, Ruxandra Demetrescu, nota storica dellarte, ha spiegato a Radio Romania Internazionale cosa propone Dana Constantin nelle sue serie visive.



  • Salonul Sticlarilor 35

    Salonul Sticlarilor 35

    De la sfârșitul lunii aprilie și până la jumătatea lunii
    mai, în cadrul Galeriei Orizont din centrul capitalei, are loc Salonul
    Sticlei ediția cu numărul 35, In Memoriam Vladimir Cioroiu. Artistul
    Vladimir Cioroiu (1950-2023) a fost membru al Filialei de Arte Decorative din
    București din cadrul Uniunii Artiștilor Plastici (UAP). În 1988 a inițiat și
    organizat primul Salon Național de Artă în Sticlă, la aceeași Galerie Orizont
    din București. Expoziția prezentă reunește lucrări a 66 de artiști sticlari,
    români și internaționali, dintre care chiar și studenți la specialitatea Arte
    Decorative. Sticlarii reușesc încă să impresioneze iubitorii de frumos,
    realizând lucrări expresive, de la portrete la tablouri din sticlă, sculpturi,
    obiecte decorative sau obiecte de uz casnic. Expoziția este curatoriată de 3 artiști,
    expozanți la rândul lor în cadrul Salonului Sticlarilor 35 – Ioana Stelea,
    Mădălina Ion Dima și Mihai Băncilă. Am stat de vorbă cu artistul Mihai Băncilă despre
    continuitatea salonului, despre concept și despre sticlă și sticlari astăzi.

    Mihai Băncilă: Este un salon internațional. Noi am plecat de la
    ideea să arătăm lucrări. Din nefericire, sticla este o formă de artă foarte
    afectată în perioada asta- război, creșterea gazelor, materialele foarte
    scumpe. Și am avut o temere foarte mare chiar de la început vând am făcut open
    call-ul, că nu prea aveam înscrieri. Doar că am fost foarte plăcut surprins să
    avem peste 66 de artiști și foarte mulți internaționali: Polonia, Turcia,
    Germania. Conceptul, din nefericire, aș vrea să spun că este un salon dedicat
    și în memoria lui Vladimir Cioroiu. Vlad Cioroiu a fost cel care a inițiat
    saloanele de sticlă încă din 1988. El se află la a 35-a ediție. Noi, eu,
    împreună cu cele două colege ale mele, Mădălina Ion și Ioana Stelea, cei doi
    curatori, am primit o moștenire pe care trebuia cumva să o ducem mai departe.
    Ce am încercat cu toată silința noastră să facem aici, să arătăm un salon
    curat, în care lucrările trăiesc, în care artiști au venit cu lucrări atât de
    bine, și conceptual, nu neapărat ca tehnică, dar conceptual ca idee. Mi s-a
    părut că nu există, dacă te uiți la expoziție, o delimitare între studenți,
    internaționali sau naționali, ea respiră prin toate lucrările laolaltă. Noi
    asta am încercat să arătăm că încă există forma asta de artă, e frumoasă, e
    grea, dar suntem acolo. Părerea mea e că, încă de ceva timp, nu mai există
    sticlă ca sticlă. Forma decorativă și formele artelor decorative acum au
    început să se ajute una pe cealaltă. Nu mai pot vorbi de sticlă ca sticlă, un
    pahar, ci vorbesc de lucrări de sculptură suflate la țeavă, lucrări gravate,
    lucrări cu metal, lucrări cu lemn. Forma sticlei trăiește prin forma artelor
    decorative, vezi și ca sculptural și ca parietal, ci ca formă obiect casnic,
    obiect sculptural în casa care să îți înfrumusețeze spațiul. Aici cred că este
    viziunea fiecărui artist și cum își imaginează el, forma personală și ce măsură
    se ajută de absolut toate elementele din jur pentru a pune în valoare forma pe
    care el o gândește. … Din punctul meu de vedere, Salonul Sticlei este un
    salon conceptual. Foarte multe lucrări care sunt experimente, sunt încercări,
    sunt lucrurile pe care le vrea fiecare să le scoată, gânduri ale fiecărui
    artist.



    Mihai Băncilă vine dintr-o familie de artiști, sora și tatăl
    acestuia fiind la rândul lor sticlari consacrați – Alina Băncilă și veteranul
    artelor decorative Dan Băncilă. Despre relația artistică în cadrul familiei și
    despre cum privește participarea tuturor în cadrul aceleași expoziții, Mihai
    Băncilă ne-a declarat:


    Am avut discuția asta cu tatăl meu, tatăl meu
    este un mare artist al artelor decorative, pe partea de sticlă, un nume. L-am
    întrebat ce însemnau saloanele de sticlă de înainte să mă nasc eu, pentru că
    ele există cu mult timp. Mi-a zis că Salonul Sticlei era un moment în care
    fiecare se întâlnea să arate că este mai bun ca celălalt. Erau idei pe care
    celălalt nu le știa și se întâlneau toți într-un mediu competitiv, dar nu
    competitivul în rău, ci competitivul în mai bine, pentru că se inspirau unii de
    la alții. … este o competiție între artiști până la urmă, chestia între
    tată-fiu, există o limită și devenim toți artiști. Ne inspirăm unii de la
    alții. … Un plus valoare a modalității tale de a interpreta poate sticla. …
    Eu, Ioana și Mădălina, am încercat să punem în valoare lucrările, omul care
    intră în expoziție să intre într-o lume, o lume pe care nu știu câți au mai
    știut. Și ne vom încăpățâna în continuare ca la anul să facem ceva si mai bun.




  • “Constantin Brâncuşi, tra Terra e Cielo sul Sentiero delle Anime”, all’Accademia di Romania in Roma

    “Constantin Brâncuşi, tra Terra e Cielo sul Sentiero delle Anime”, all’Accademia di Romania in Roma

    E con la proiezione online del documentario “Constantin Brâncuşi, tra Terra e Cielo sul Sentiero delle Anime” che lAccademia di Romania in Roma, in collaborazione con Trinitas TV, celebra il 19 febbraio la giornata dedicata al grande artista romeno che ha segnato larte universale e ridefinito la nozione di “scultura”. Uno scultore ancora da scoprire, spiega a Radio Romania Internazionale la vicedirettrice dellAccademia di Romania, Oana Boșca-Mălin, aggiungendo che il documentario porta allattenzione del pubblico un Brâncuşi con unidentità locale estremamente forte e allo stesso tempo un artista di notorietà internazionale.



    Prodotto da Trinitas TV e realizzato dalla giornalista Cristina Liberis, il documentario si concentra sul “Sentiero degli Eroi” della città di Târgu Jiu, il più grande complesso monumentale dedicato ai caduti nella Grande Guerra, attraverso le voci di familiari, amici dinfanzia dello scultore, critici darte, personalità culturali romene quali il filosofo Mihai Şora, gli scrittori Eugène Ionesco e Geo Bogza oppure internazionali, come il poeta Ezra Pound, il pittore Reginald Pollack o la famosa collezionista Peggy Guggenheim, aggiunge la vicedirettrice dellAccademia di Romania.



    Il film sottotitolato in italiano verrà trasmesso sulla pagina Facebook dellAccademia di Romania in Roma. “Lartista non è altro che un umile strumento nelle mani del Creatore”, diceva il maestro Constantin Brâncuși.




  • “Oltre la pittura” di Nicola d’Arco, in mostra a Bucarest

    “Oltre la pittura” di Nicola d’Arco, in mostra a Bucarest

    (di Eugen Cojocariu e Iuliana Anghel) Un viaggio nel mondo del cinema, attraverso manifesti e locandine di film degli anni ’50 e ’60 del Novecento, tutto condito dalla tecnica del décollage. L’artista italiano Nicola d’Arco, che vive in Romania da quasi 15 anni, invita il pubblico Oltre la pittura nello spazio espositivo dell’Università di Urbanistica e Architettura Ion Mincu di Bucarest, a scoprire la sua mostra personale inaugurata l’11 febbraio, che raggruppa lavori plasmati nell’arco di 20 anni di carriera.



    L’artista ha spiegato a Radio Romania Internazionale, in un’intervista rilasciata a Eugen Cojocariu, cosa rivela Oltre la pittura. La mostra è articolata in una sezione che include i lavori creati dall’artista tramite la tecnica del décollage, da lui prediletta per esprimere idee, messaggi e sentimenti, accanto ad un’impressionante collezione di manifesti e locandine di film originali. I lavori raffigurano prevalentemente celebrità leggendarie del cinema italiano e mondiale – Elisabeth Taylor, Marilyn Monroe o Marcello Mastroianni.



    Nella stessa intervista a Radio Romania Internazionale, Nicola d’Arco confessa che, se non avesse scelto la strada dell’arte nella sua carriera, un’alternativa sarebbe stato il mondo del cinema. E spiega anche in che cosa consiste il décollage, creato negli anni ’60 da Jacques Villeglé e Mimmo Rotella come genere molto associato alla pop-art. Una tecnica che va riconosciuta come arte, perchè è un’arte che si propone a tutte le generazioni, conclude l’artista, che intende portare i suoi lavori anche in altri paesi.



    La mostra Oltre la pittura di Nicola d’Arco, organizzata da Galeria Arhiva de Artă, in collaborazione con l’Università di Urbanistica e Architettura Ion Mincu di Bucarest, rimarrà aperta fino al 18 febbraio.



  • “Colori dell’Italia”, il pittore George Păunescu in mostra a Venezia

    “Colori dell’Italia”, il pittore George Păunescu in mostra a Venezia

    Si intitola Colori dell’Italia la mostra dell’artista romeno George Păunescu, che sarà inaugurata l’11 febbraio, ore 17.00, all’Istituto Romeno di Cultura e Ricerca Umanistica di Venezia. Fino al 23 febbraio, Il pubblico avrà modo di scoprire più di 20 dipinti recenti, creati dall’artista per questa occasione, prendendo lo spunto dai suoi viaggi di ricerca nel Bel Paese a Venezia, Milano, Firenze o Napoli, lungo gli oltre 25 anni di carriera, come ha spiegato dall’artista stesso in un collegamento con Radio Romania Internazionale. Per me, l’Italia è il secondo Paese, confessa il pittore.



    Membro dell’Unione degli Artisti Plastici di Romania dal 1996, George Păunescu ha conseguito nel 1994 la Laurea magistrale presso la Facoltà di Arti Decorative e Design, Sezione Arte murale, dell’Università Nazionale d’Arte di Bucarest. Dal 2000 al 2001 è stato borsista del Pontificio Istituto di Archeologia Cristiana di Roma, studiando la pittura murale dell’antichità classica, ricorda l’Istituto Romeno di Cultura e Ricerca Umanistica di Venezia nella sua scheda biografica. Nel 2009 ha conseguito il dottorato di ricerca in arti plastiche e decorative presso l’Università dell’Ovest di Timişoara. È esperto nel restauro d’arte di dipinti murali, riconosciuto dalla Commissione di Pittura del Patriarcato della Chiesa Ortodossa Romena.



    Lungo la sua carriera, ha coordinato anche cantieri di restauro di dipinti murali eseguiti in varie tecniche pittoriche. Ha estratto dipinti murali dalla chiesa ortodossa del villaggio di Vinţa, Comune di Lupşa, in provincia di Alba, edificio di culto prelevato in situ e ricostruito nello spazio espositivo all’aperto del Museo Astra di Sibiu, con tanto di reintegrazione della pittura murale interamente sottoposta al restauro conservativo, precisa ancora la fonte.



    Dal 1998 ha percorso le tappe della carriera universitaria, diventando professore associato presso la Facoltà di Teologia Ortodossa dell’Università di Bucarest, insegnando l’Arte Sacra. Ha esposto le sue opere in mostre personali e rassegne collettive nel Paese e all’estero e ha partecipato a numerosi convegni, rassegne e fiere d’arte contemporanea nazionali e internazionali. Le sue opere sono presenti in collezioni pubbliche e private in Romania e all’estero, precisa ancora l’Istituto Romeno di Cultura e Ricerca Umanistica di Venezia.




  • Expoziţia ‘M.H. Maxy – De la avangardă la socialism’

    Expoziţia ‘M.H. Maxy – De la avangardă la socialism’

    Muzeul Naţional de Artă al României găzduieşte expoziţia M.H. Maxy – De la avangardă la socialism. Expoziţia prezintă opera artistului de origine evreiască Max Herman Maxy în două secţiuni distincte, urmând firul cronologic al biografiei sale şi reuneşte lucrări de pictură, grafică şi proiecte de scenografie, obiecte de artă aplicată, o selecţie din revistele de avangardă Integral, Contimporanul, unu, Punct şi o selecţie din filme documentare realizate în anii 40 şi 50 semnificative pentru climatul epocilor respective.



    Maxy fost un reprezentant de seamă al avangardei româneşti, alături de Marcel Iancu şi Victor Brauner, a avut convingeri de stânga, a făcut pictură proletcultistă în anii comunismului şi a fost director al al Muzeului de Artă al României.



    Am stat de vorbă despre expoziţie şi artist cu deputatul Silviu Vexler, preşedintele Federaţiei Comunităţilor Evreieşti din România.




    Al doilea interlocutor a fost Călin Stegerean, managerul Muzeul Naţional de Artă al României, care a amintit că Maxy a fost primul director al Muzeului.






    Expoziția va fi deschisă până la 30 aprilie 2023.