Tag: Ateneul Roman

  • Radio România, coproducător al Concursului internaţional George Enescu 2020

    Radio România, coproducător al Concursului internaţional George Enescu 2020

    Din 1958, neîntrerupt, Radio România este alături de Concursul internaţional George Enescu care, anul acesta, s-a reorganizat în contextul pandemiei: o primă perioadă se desfăşoară exclusiv online, în intervalul 29 august – 20 septembrie, urmând ca în luna mai 2021, semifinalele, finalele şi recitaluri ale unor tineri artişti şi membri ai juriului, să se desfăşoare în condiţii normale, cu artiştii pe scenă şi public în sală.



    Radio România Muzical şi Radio România Cultural transmit în direct concertul de deschidere a Concursului Internaţional George Enescu, organizat în 29 august, de la ora 18:00. Este un concert fără public în Sala mare a Ateneului Român, susţinut Orchestra Filarmonicii George Enescu, condusă de Josep Caballe Domenech. Solişti: trei laureaţi ai concursului George Enescu – Gyehee Kim, vioară, Valentin Răduţiu, violoncel şi Victoria Vassilenko, pian. Două dintre lucrările din program sunt compuse de foşti laureaţi ai concursului George Enescu: Alexandru Ştefan Murariu şi Dan Dediu. Comentează Ştefan Costache, realizator Radio România Muzical.



    În 2020, Radio România, prin Radio România Actualităţi, Radio România Muzical şi Radio România Cultural, va reflecta jurnalistic etapele concursului derulate exclusiv online, urmând ca parte dintre înregistrările competitorilor să fie difuzate la Radio România Muzical.


  • Il duo pianistico Laura e Beatrice Puiu, recital ad Ateneul Român di Bucarest

    Il duo pianistico Laura e Beatrice Puiu, recital ad Ateneul Român di Bucarest

    Tornano a Bucarest le sorelle gemelle Laura e Beatrice Puiu, uno dei più apprezzati duo pianistici a livello internazionale, per un recital che si terrà il 5 novembre sul prestigioso palcoscenico di Ateneul Român. Nate a Bucarest, dove hanno studiato presso l’Università Nazionale di Musica, si sono trasferite in Italia, per diplomarsi successivamente al Conservatorio Giuseppe Verdi di Milano come soliste e all’Accademia Pianistica Internazionale Incontri col Maestro di Imola in duo pianistico.



    Il programma del recital che le pianofortissime, come vengono chiamate dalla critica, terranno il 5 novembre, include brani di Johann Sebastian Bach, Mozart, Brahms, Constantin Silvestri, Richard Rodney Bennett, nonchè la famosa Rhapsody in blue di George Gershwin. In un’intervista a Radio Romania Internazionale, Laura e Beatrice hanno spiegato come hanno selezionato questo programma e cosa rappresenta per loro ogni singolo brano, ma anche con quali pensieri salgono questa volta sul palcoscenico di Ateneul Roman.




  • Radio România Muzical, premiat la Gala drepturilor de autor şi a drepturilor conexe

    Radio România Muzical, premiat la Gala drepturilor de autor şi a drepturilor conexe

    Luni, 18 martie, a avut loc la Camera de Comerţ şi Industrie Bucureşti a doua ediţie a Galei drepturilor de autor şi a drepturilor conexe, organizată de Editura Universul Juridic, editură care se adresează prin publicaţiile sale, reviste şi colecţii de carte, profesioniştilor din domeniul juridic din România.

    Premiul la categoria Mass media a fost acordat postului Radio România Muzical, pentru contribuţia la promovarea tinerelor talente.

    În 2018, Radio România Muzical a desfăşurat numeroase proiecte dedicate promovării tinerilor talente: festivalul Moştenitorii României muzicale, derulat în perioada 16-18 octombrie, ce-şi propune să-i prezinte în recitaluri pe muzicienii români tineri, cu o prodigioasă activitate internaţională, dar care pot fi ascultaţi mai rar acasă; înregistrări speciale cu tineri muzicieni participanţi la concursul Concertino Praga, derulat sub egida Uniunii Europene de Radio – pianista Eva Garet a câştigat o menţiune de onoare în cadrul acestei competiţii. Radio România Muzical a organizat de asemenea înregistrări speciale cu pianistul Daniel Petrică Ciobanu, câştigător în 2017 al premiului al II-lea la prestigiosul concurs Arthur Rubinstein de la Tel Aviv, dar şi cu pianistul Cadmiel Boţac, câştigător în 2017 al Transylvanian International Piano Competition de la Braşov.

    Radio România Muzical a promovat şi concertele Orchestrei Române de Tineret în cadrul Stagiunii de vară a Uniunii Europene de Radio, două concerte susţinute în cadrul festivalului Vara magică fiind preluate de radiodifuziuni publice din întreaga Europă.

    Pentru promovarea tinerilor muzicieni, din toamna anului 2018, a fost incluse în grila Radio România Muzical, duminica, ora 13:00, ediţii dedicate înregistrărilor realizate în cadrul Stagiunii de marţi seara de la Ateneul Român.

    Tinerii muzicieni sunt în prim-plan în cadrul rubricii Trei răspunsuri despre tine difuzată în fiecare zi de marţi în cadrul matinalului Radio România Muzical.

    Radio România Muzical a fost de asemenea partener şi pentru două proiecte derulate cu fonduri AFCN, ce au avut ca subiect promovarea tinerelor talente – ConnectArts şi Dinu Lipatti-compozitorul. Înregistrări în premieră.

  • Ziua Culturii Române 2019

    Ziua Culturii Române 2019

    Ca în fiecare an, Ziua
    Culturii Române prilejuită de ziua naşterii poetului Mihai Eminescu, pe care
    critica îl consideră cel mai important creator din istoria literaturii noastre,
    a fost celebrată pe mai multe scene din România. Manifestarea găzduită de
    Ateneul Român din Bucureşti a adus laolaltă personalităţi din domeniul culturii
    şi personalităţi politice, care au pus în discuţie rolul culturii dincolo de
    dimensiunea naţională. Ioan-Aurel Pop, preşedintele Academiei Române, a
    subliniat faptul că, în primul rând, cultura română este o cultură inclusă în
    marea cultură europeană: Cultura naţională nu se poate imagina decât
    în cadrul său universal. În cazul nostru, un cadru european, raport european cu
    care această cultură a pulsat mereu, la care s-a raportat şi în ale cărui
    curente s-a încadrat constant, cel puţin de la Renaştere încoace. În al doilea
    rând, cultura naţională are şi o dimensiune istorică esenţială, fără de care ea
    nu poate funcţiona, fără de care îşi pierde statutul şi se disipează în alte
    culturi sau moare pur şi simplu odată cu poporul care a creat-o.


    În acelaşi cuvând de
    deschidere, Ioan-Aurel Pop a făcut referire la marile instituţii de cultură din
    România, fără de care misiunea transmiterii operelor culturale către public nu
    ar fi fost posibilă: De la Romantism încoace, curentele europene
    devin tot mai numeroase, mai intense şi, unele dintre ele, tot mai excentrice,
    dar şi-au găsit toate, pe rând, fără decalaje cronologice uneori, pandantele în
    cultura românească. Sincronizarea civilizaţiei româneşti cu civilizaţia
    occidentală, dincolo de marea chestiune a formelor fără fond, teoretizată atât
    de frumos de Titu Maiorescu, s-a realizat mai întâi prin cultură. Creaţia
    culturală de nivel european a fost însoţită de înfiinţarea unor instituţii de
    cultură potrivite modernizării, de la biblioteci şi muzee, până la licee şi
    universităţi, de la Asociaţia Transilvană pentru Literatura şi Cultura
    Poporului Român, până la Academia Română. Însă funcţionarea bună a acestor
    instituţii s-a realizat prin marele monument care este limba noastră. Această
    limbă a jucat un rol de catalizator, de element coagulant, aşa cum se întâmplă
    şi astăzi.



    Preşedintele României, Klaus
    Iohannis, a urcat pe scena Ateneului Român pentru a vorbi despre valori
    culturale, amintind totodată de mari nume româneşti a căror creaţie culturală
    s-a remarcat la nivel european: Atunci când vorbim despre cultura română, nu
    putem să nu ne referim la rolul său esenţial în evoluţia spre modernitate a
    ţării noastre. Acest proces a condus la afirmarea marilor valori ale
    literaturii, muzicii şi artelor plastice româneşti pe firmamentul culturii
    universale. Operele lui George Enescu, Constantin Brâncuşi, Eugen Ionesco, Emil
    Cioran sau Tristan Tzara au demonstrat compatibilitatea dintre tradiţie şi
    modernitate şi stau mărturie îngemănării culturii noastre cu spiritul european
    şi cu valorile artistice internaţionale. Este lăudabil că noile generaţii de
    creatori din literatură, film, arte plastice sau artele spectacolului au
    capacitatea de a fructifica în continuare acest dialog dintre naţional şi
    universal, cu rezultate excepţionale.



    Bineînţeles, dimensiunea
    naţională a culturii române se manifestă, ca în orice alt exemplu din istorie,
    cu precădere prin limbă, care nu de puţine ori a reprezentat cel mai puternic instrument
    al aspiraţiilor naţionale de ieri şi de astăzi. Klaus Iohannis: 2019, anul Sezonului Cultural România-Franţa, al Festivalului Enescu şi
    al Festivalului Europalia, mari proiecte culturale internaţionale cărora le-am
    acordat Înaltul Patronaj, constituie o oportunitate fără egal pentru
    reafirmarea României drept un spaţiu al consacrării artistice. Celebrăm cultura
    de ziua naşterii lui Mihai Eminescu şi pentru faptul că limba română a constituit,
    începând cu veacul luminilor, argumentul şi temelia aspiraţiilor noastre la
    unitate naţională şi la proges social. Înainte de fi concretizarea unei viziuni
    politice şi de a se materializa ca rezultat al angajamentului popular, unitatea
    naţională s-a înfăptuit prin limba română, pentru carte şi limbă.



    Criticul literar Eugen
    Simion, preşedintele Secţiei de
    filologie şi literatură din cadrul Academiei Române, a susţinut o prelegere
    intitulată Cultura, a câta putere în stat? Aceasta mi se pare a
    fi adevărata putere a culturii: o armă care dă unui popor forţa de a
    supravieţui în istorie. O armă tăcută, manifestată pe mari serii istorice,
    pentru a asigua viitorul identităţii unei naţiuni, într-o istorie plină de
    necunoscute. O cultură este o putere totuşi marginalizată, pusă mereu la
    încercare, contestată uneori în identitatea ei şi în simbolurile ei. În fine,
    un fenomen în luptă cu legile economiei de piaţă. Va rezista, va supravieţui,
    va învinge cultura română, care a trecut prin atâtea? Câtă vreme va exista
    limba română şi se vor ivi sau vor fi citiţi poeţi ca Eminescu, Arghezi, Blaga
    şi, cu voia dumneavoastră, Nichita Stănescu, câtă vreme vor exista şi vor fi
    citiţi istorici ca Nicolae Iorga, critici şi istorici literari ca Eugen
    Lovinescu şi George Călinescu, cultura română va fi în continuare o mare putere
    tăcută, secretă, va fi – o spun cu toată convingerea – diplomaţia noastră cea
    mai fină şi cea mai penetrantă. Va rămâne forţa noastră de apărare cea mai bună
    în istorie.




    Foaierul Ateneului Român a
    găzduit şi o expoziţie foto-documentară realizată de Biblioteca Academiei
    Române, în parteneriat cu Muzeul Naţional al Literaturii Române. Publicul a
    putut vedea expus într-un spaţiu inedit unul dintre cele mai preţioase
    manuscrise eminesciene din colecţiile Bibliotecii Academiei Române, Manuscrisul
    2261, conţinând Legenda Luceafărului, dar şi ediţia facsimilată Manuscrisele
    Mihai Eminescu, în 38 de volume. Proiectul
    a fost realizat sub coordonarea academicianului Eugen Simion.

  • Donald Tusk, despre Presedinția României la Consiliul UE

    Donald Tusk, despre Presedinția României la Consiliul UE

    Preşedintele Consiliului European, Donald Tusk şi-a exprimat încrederea că România va interpreta ”cu energie şi înţelepciune o adevărată Rapsodie română” în timpul celor şase luni în care ţara noastră va exercita preşedinţia română a Consiliului Uniunii Europene.

    Omul sfinţeşte locul și sunt convins că România va acţiona în spiritul proverbului a spus Preşedintele Consiliului European, Donald Tusk. În discursul său rostit integral în limba română pe scena Ateneului Român, în cadrul ceremoniei de marcare a preluării preşedinţiei române a Consiliului UE, Tusk şi-a exprimat convingerea că România va face tot posibilul pentru apărarea intereselor Europene:


  • Discursul lui Donald Tusk la ceremonia de deschidere a Președinției României la Consiliul UE

    Discursul lui Donald Tusk la ceremonia de deschidere a Președinției României la Consiliul UE

    Președintele Consiliului European, Donald Tusk, a susținut un impresionant discurs în limba română, cu prilejul ceremoniei de preluare a președinției Consiliului UE de către România.

    Liderii celor mai importante instituţii de la Bruxelles, printre care Comisia Europeană şi Parlamentul European, au participat alături de liderii politici de la Bucureşti la ceremonia oficială de preluare a preşedinţiei Consiliului Uniunii Europene care a avut loc pe 10 Ianuarie 2019 la Ateneul Român.

    Donald Tusk: Sunt foarte mândru și fericit că voi conduce, împreună cu dumneavoastră, afacerile noastre europene comune în acest semestru al primei președinții române a Consiliului Uniunii Europene. Sunt convins că, în aceste șase luni, veți interpreta cu energie și înțelepciune o adevărată Rapsodie română. Sunt sigur că președinția dumneavoastră va fi la fel de energică, de românească și de europeană ca muzica lui George Enescu. O spun pentru că știu cât de rezistentă și de creativă este națiunea română. Cred că, sub bagheta dumneavoastră, orchestra va găsi sunetul potrivit și că veți face tot ce vă stă în putință pentru a lucra ca o echipă pentru apărarea intereselor Europei. Veți fi gazdele Europei și sunt convins că veți acționa în spiritul proverbului: Omul sfințește locul. Am încredere, de asemenea, că veți acorda importanța necesară respectării regulilor. În această lume în transformare rapidă, în care viitorul ne va surprinde zi de zi, respectarea regulilor și atașamentul față de principii vor juca un rol esențial. După cum spunea Nichita Stănescu într-o frumoasă poezie:

    Se apropie viitorul, se aude, se vede

    Gândurile pe care le trimit spre el

    se-ntorc mai repede ca altădată.

    Și-mi trec scântei șuierând în viteză

    prin suflet, vestindu-l întruna.

    În mare măsură, depinde acum de România dacă și în ce fel Europa va depăși provocările viitorului. Depinde numai de dumneavoastră dacă politica românească va fi pentru Europa un exemplu bun sau un avertisment sever. La reuniunea informală de la Sibiu a Consiliului European va fi în joc concepția noastră comună în privința viitorului Europei.

    România deține preşedinţia Consiliului Uniunii Europene la Bucureşti și au loc întâlniri oficiale şi evenimentele culturale dedicate acestui eveniment.

    Participă Jean Claude Juncker, preşedintele Comisiei, Antonio Tajani, preşedintele Parlamentului, şi Donald Tusk, preşedintele Consiliului European.


  • Jurnal românesc – 11.01.2019

    Jurnal românesc – 11.01.2019

    Ateneul Român din
    Bucureşti a găzduit o ceremonie fastuasă care a marcat preluarea oficială de
    către România a Preşedinţiei Consiliului Uniunii Europene. La eveniment au
    participat înalţi reprezentanţi europeni, preşedintele şi prim-ministrul
    României, membri ai Executivului şi Legislativului român, reprezentanţi ai
    corpului diplomatic. Preşedintele Klaus Iohannis a declarat că obiectivul
    principal al mandatului ţării noastre este consolidarea unei Europe mai
    coezive, mai unite şi mai puternice şi că primul semestru al anului 2019
    va fi definitoriu pentru dinamica viitoare a Uniunii Europene. Preşedintele
    Parlamentului European, Antonio Tajani, a spus că România a avut mereu o
    vocaţie europeană şi că aici se simte ca acasă. Şeful
    legislativului european a lansat şi un apel statelor membre să-şi modifice
    poziţia în ceea ce priveşte aderarea României la spaţiul Schengen.
    Primirea României şi Bulgariei în Schengen ar fi benefică, a declarat
    Tajani. Momentul care a cucerit sala a aparţinut preşedintelui Consiliului
    European, Donald Tusk, care şi-a susţinut discursul integral în limba română.
    Oficialul european şi-a declarat admiraţia faţă de simbolurile şi
    personalităţile culturale şi sportive ale României, a citat din Nichita
    Stănescu, i-a amintit pe Emil Cioran, Tristan Tzara, Eugen Ionesco, Nadia
    Comăneci, Simona Halep şi Helmuth Duckadam. Sunt convins că în aceste
    şase luni veţi interpreta cu energie şi înţelepciune o adevărată Rapsodie
    română. Sunt sigur că preşedinţia dumneavoastră va fi la fel de energică, de
    românească şi de europeană ca muzica lui George Enescu, a spus Donald
    Tusk. La rândul său, şeful Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, a spus că
    rămâne fidel credinţei sale că România trebuie să facă parte din spaţiul
    Schengen. Uniunea Europeană nu este completă fără România, a spus
    înaltul oficial european. Din partea guvernului României a vorbit premierul
    Viorica Dăncilă, care i-a asigurat pe cei prezenţi că în următoarele şase
    luni, România va conduce cu demnitate Consiliul Uniunii Europene.
    Ceremonia de la Ateneul Român s-a încheiat cu un concert susţinut de o
    Orchestră unică formată din muzicieni din cele 28 de state membre ale UE, care
    a interpretat Imnul oficial al Uniunii Europene, Odă bucuriei de
    Ludwig van Beethoven, şi Rapsodia nr.1 de George Enescu.




    Guvernul României
    a adoptat un proiect prin care se modifică forma şi conţinutul paşapoartelor
    simple electronice. Din punct de vedere vizual, se schimbă culoarea copertei
    din roşu vişiniu în roşu închis. Noile paşapoarte
    vor asigura un puternic impact vizual la prezentarea documentelor de călătorie,
    iar prin adoptarea acestor culori, paşaportul românesc se va alinia trendului
    european existent în domeniu, a anunţat Ministerul de Interne. Noile
    paşapoarte vor avea stema ţării, gravată 3D şi completată cu o coroană.
    Totodată, au fost uniformizate forma şi conţinutul celor trei tipuri de
    paşapoarte electronice existente: cel diplomatic, cel de serviciu şi cel
    simplu. Acestea vor avea rubrici identice, singurele diferenţe constând în
    culorile coperţilor. Conform trendului european, paşaportul diplomatic este
    negru, iar cel de serviciu are culoarea albastră. De asemenea, pentru că există
    numeroşi cetăţeni români care au domiciliul în străinătate, în document va
    exista o rubrică specială în care va fi precizat acest lucru.




    24.585 de cetățeni
    moldoveni de peste hotare s-au înregistrat online pentru a participa la
    alegerile parlamentare din Republica Moldova, programate pentru 24 februarie,
    transmite Radio Chişinău. În funcţie de numărul de înregistrări pe primul loc
    se află Italia, urmată de Marea Britanie, România, Germania, Franța și Irlanda.
    Comisia Electorală Centrală de la Chişinău informează că înregistrarea
    prealabilă poate fi anulată până la 30 ianuarie a.c., iar în cazul în care, în
    ziua alegerilor, persoana înregistrată se va afla în țară, va putea vota
    conform domiciliului.

  • Linia turistică Bucharest City Tour

    Linia turistică Bucharest City Tour

    La început de vară, când numărul
    turiştilor străini din Bucureşti este în creştere, Regia Autonomă de
    Transport a repus în funcţiune serviciul liniei turistice
    Bucharest City Tour (tip Hop-On-Hop-Off) cu patru autobuze supraetajate.


    Autobuzele vor circulă zilnic, la intervale de 20-25 de minute, pe traseul
    cuprins între Piața Presei (partea de nord a capitalei) şi Piața Unirii (zona centrală
    a Bucureştiului). Având o capacitate de 77 de locuri fiecare, dintre care 50 pe
    platformă, autobuzele circulă între orele 10:00 – 21:00. Călătoria durează
    aproximativ o oră şi jumătate, cu opriri la fiecare punct turistic. Cardul de
    călătorie poate fi procurat direct din autobuz, la preţul de 25 lei (circa 5,3
    euro). Pentru copiii cu vârste cuprinse între 7 – 14 ani, preţul acestuia este
    10 lei (2,1 euro) (pentru cei cu vârsta de până la 7 ani, transportul este
    gratuit).Turiștii pot călători cu autobuzul Bucharest City Tour prezentând la
    urcare voucherul primit de la partenerii RATB: hoteluri și agenții de turism. Cardul
    este valabil 24 de ore de la prima validare, oferind flexibilitate în alegerea
    programului, pasagerii având posibilitatea să întrerupă plimbarea cu autobuzul
    supraetajat pentru vizitarea obiectivelor de interes întâlnite pe traseu şi să
    o continue, ulterior, cu altul, din oricare staţie de pe traseu. Turiștii
    beneficiază și de un ghid audio în limbile română, engleză, franceză și
    italiană, accesibil cu ajutorul echipamentelor existente în autobuz, precum și
    prin instalarea unei aplicații pe smartphone-ul personal în urma scanării unui
    cod QR afișat în autobuz.


    Iată şi câteva obiective turistice aflate de-a
    lungul acestui traseu: Casa Presei, Parcul Herăstrău, Muzeul Satului, Arcul de
    Triumf, Muzeul Antipa, Muzeul de Geologie, Muzeul Ţăranului Român, Palatul
    Victoria, Ateneul Român, Muzeul Naţional de Artă, Biserica Creţulescu, Palatul
    Telefoanelor, Palatul CEC, Muzeul Naţional de Istorie, Palatul Parlamentului,
    Patriarhia Română, Hanul lui Manuc, Curtea Veche, Universitatea, Muzeul
    Municipiului Bucureşti, Teatrul Naţional, Muzeul Literaturii şi Academia de
    Studii Economice.



    Inaugurate în iulie 2011, autobuzele turistice
    circulă pe un traseu de 15,4 kilometri şi opresc în 14 staţii. Numărul
    călătorilor care au utilizat linia turistică a crescut de la an la an. În
    primul an de funcţionare, 2011, Bucharest City Tour a atras 27.000 turişti, iar până la
    finele sezonului 2016, numărul s-a dublat. Aceste autobuze turistice vor
    circula până la 15 octombrie.

  • Laura Sgaverdea premiată la Gala Naţională a Excelenţei în Asistenţa Socială 2018

    Laura Sgaverdea premiată la Gala Naţională a Excelenţei în Asistenţa Socială 2018

    Marţi, 20 martie, de Ziua Mondială a Asistenţei Sociale, la Ateneul Român au fost celebraţi cei mai merituoşi asistenţi sociali din ţară, dar şi personalităţile care s-au remarcat în susţinerea profesiei de asistent social. Recunoaşterea publică, rezultatele profesionale deosebite, constituirea de modele de urmat şi contribuţia la promovarea imaginii profesiei, au stabilit şi anul acesta câştigătorii. Aceştia au fost aplaudaţi în cadrul celei de-a cincea ediţii a Galei Naţionale a Excelenţei în Asistenţa Socială, organizată de Colegiul Naţional al Asistenţilor Sociali din România.

    Laura Sgaverdea, managerul Radio România Reşiţa, s-a numărat pentru a doua oară printre cei trei nominalizaţi la categoria jurnalişti implicaţi în promovarea actelor sociale. În urma nominalizării din 2015 a obţinut Premiul Jurnalistul Anului în Asistenţă Socială, iar în acest an a primit Distincţia de Excelenţă pentru Promovarea Asistenţei Sociale în mass-media.

    Este o apreciere un semn de recunoştinţă pentru întreaga echipă care s-a implicat şi în ultimul an în proiecte sociale, pentru că Radio Reşiţa este mai mult decât se aude, a afirmat Laura Sgaverdea la primirea Distincţiei.


    Gala, prezentată şi în acest an de Andreea Marin, i-a recompensat pe câştigătorii celor 18 categorii dintre cele 625 de persoane din întreaga ţară nominalizate, de la asistenţi sociali până la ziarişti şi politicieni. Cele 250.000 de voturi online au desemnat finaliştii care au intrat în etapa de jurizare.

  • Bucureşti

    Bucureşti

    Are peste 2,4 milioane
    de locuitori şi se află pe locul şase ca dimensiune în topul oraşelor din
    Uniunea Europeană. Bucureştiul
    figurează, alături de litoralul Mării Negre, Delta Dunării, Bucovina şi Maramureş,
    pe lista preferinţelor turiştilor străini care vizitează România. Deşi este
    situată într-o zonă de câmpie, capitala României nu are un relief cu totul
    plat. Totuşi, diferenţa de nivel nu depăşeşte 100 de metri. Facem o călătorie
    în centrul Bucureştiului, însoţiţi de ghidul nostru, Adriana Nica, directoare
    executivă la o companie de training autorizat in turism. Vom străbate la pas
    Calea Victoriei, artera principală a oraşului căutat de tot mai mulţi străini. Este
    una dintre cele mai importante artere ale Bucureştiului. Este presărată, de
    asemenea, cu multe obiective, turistice, istorice, culturale şi spirituale.
    Înainte de a ajunge la obiective, să înţelegem de ce se numeşte Calea Victoriei
    şi de ce este o arteră atât de importantă. Până în anul 1692, erau două
    drumuri. Drumul Braşovului, care pornea din Calea Victoriei până la Cercul
    Militar şi uliţa mare spre Sărindari, care se întindea de la Biserica Sărindari
    până la Piaţa Naţiunilor. Pe locul bisericii Sărindari se află în prezent Cercul
    Militar. În 1692, marele domnitor Constantin Brâncoveanu uneşte cele două
    drumuri într-unul singur sub denumirea de Podul Mogoşoaiei. În data de opt
    octombrie 1878, armata română intra triumfătoare în Bucureşti defilând în paşi
    de marş victorios, parcurgând Podul Mogoşoaiei sau uliţa cea mare, cum i se mai
    spunea atunci. În cinstea acestei victorii, pentru a rămâne în memoria şi în
    inimile românilor câştigarea independenţei ţării, acestui drum important i s-a
    spus Calea Victoriei. Practic, Calea
    Victoriei sărbătoreşte câştigarea independenţei României în timpul războiului
    din 1877-1878.


    Calea Victoriei nu este
    doar o arteră foarte importantă, ci este presărată cu obiective şi clădiri
    declarate monument istoric, spune Adriana Nica. Am făcut o selecţie a celor mai importante obiective. Prima oprire
    recomandată este la Muzeul Naţional George Enescu, găzduit de Palatul
    Cantacuzino. Clădirea este o adevărată bijuterie arhitectonică, construită în
    1903 de către Gheorghe Grigore Cantacuzino. Compozitorul George Enescu a locuit
    o perioadă în Palatul Cantacuzino şi din 1956, după moartea acestuia, clădirea
    a fost transformată într-un muzeu dedicat vieţii şi operei lui George Enescu.


    Următorul reper este
    Ateneul Român. Adriana Nica, executive manager la o companie de training
    autorizat in turism. A fost inaugurat în
    1889 şi a fost construit la iniţiativa societăţii omonime printr-o campanie
    celebră denumită Daţi un leu pentru Ateneu. Banii s-au strâns în câţiva ani,
    iar construcţia a devenit unul dintre motivele pentru care Bucureştiul a primit
    supranumele de Micul Paris. Stilul arhitectonic este neoclasic, dar se regăsesc
    şi elemente ale eclectismului şi ale arhitecturii franceze de secol XIX.


    Aproape faţă în faţă cu
    Ateneul Român se află Palatul Regal. În urmă cu mai bine de 300 de ani, în anul
    1659, când a fost mutată capitala Ţării Româneşti de la Târgovişte la
    Bucureşti, pe locul unde se află acum Palatul Regal se termina Podul
    Mogoşoaiei, iar ultimele clădiri erau o casă şi mănăstirea Creţulescu. Adriana
    Nica, directoare executivă la o companie de training autorizat in turism . Această casă, care mai târziu avea să
    devină Palatul Regal, a trecut prin posesia mai multor oameni înstăriţi din
    rândul clericului, pentru ca mai târziu, în 1833, să fie vândută Sfatului
    Administrativ. Se hotărăşte transformarea ei în reşedinţă domnească, iar,
    astfel, palatul trece prin mai multe transformări sub îndrumarea unor arhitecţi, printre care
    şi celebrul Xavier Villacrosse. În timpul domniei lui Alexandru Ioan Cuza, în
    1860, palatului i se aduc îmbunătăţiri interioare, arta decorativă fiind în
    stil Napoleon al III-lea. Sub domnia lui Carol I, palatul domnesc este
    transformat în palat regal. Chiar dacă exteriorul nu impresiona în mod
    deosebit, Carol I a reuşit să transforme interiorul într-o formă de eleganţă şi
    rafinament, plin de statui şi picturi. Decorarea palatului s-a definit şi prin
    valoroasa colecţie de pictură universală, specifică perioadei renascentiste şi
    baroce. Astăzi, în interiorul Palatului Regal şi Muzeul Naţional de Artă al
    României. Modificările palatului în forma actuală au fost începute de regele
    Ferdinand I şi finalizate de regele Carol al II-lea, în anul 1940, când Europa
    era implicată în cel de-al Doilea Război Mondial. Arhitectul preferat de regele
    Carol al II-lea a fost Arthur Lorentz, numit arhitect şef al palatului regal.
    După abdicarea forţată a regelui Mihai I, din cauza comuniştilor, în 1950,
    palatul este desemnat Muzeu Naţional de Artă.


    O clădire impresionantă
    este şi Palatul Casei de Economii şi Consemnaţiuni, pe scurt CEC. Adriana Nica: Palatul
    CEC este încă un simbol arhitectural al Micului Paris şi a fost inaugurat în
    anul 1900. Este conceput în stilul neo-barocului francez, cu faţade tripartite
    sculptural, spre a marca silueta sa pe Calea Victoriei. Imobilul se finalizează
    cu o cupolă de sticlă masivă şi metal. Trăinicia clădirii este dată de intrarea
    încununată de un fronton în semicerc, sprijinit de coloane în stil compozit.
    Alte cupole în stil renascentist acoperă patru volume de colţ, decorate la
    rândul lor cu frontoane şi steme. Finisajele de excepţie ale faţadelor şi
    echilibrele volumelor s-au dovedit a fi extrem de rezistente în timp. Prin
    urmare, niciunul dintre cutremurele care au afectat Bucureştiul nu au lezat
    structura clădirii. În incinta palatului se mai află şi un muzeu, inaugurat în
    septembrie 2005, deschis în holul mare.

    Vizavi
    de CEC, Palatul Poştelor a fost inaugurat tot în anul 1900. Construcţia în stil
    neoclasic prezintă şi o curte interioară, iar aspectul clădirii spune Adriana
    Nica, directoare executivă la o companie de training autorizat in turism, pare
    să fie inspirat din cel al Palatului Poştelor din Geneva. Până în anul 1972,
    palatul a găzduit sediul central al Poştei din Bucureşti. Începând cu 1972, în
    cadrul palatului, a fost inaugurat Muzeul Naţional de Istorie.

  • Bucureşti

    Bucureşti

    Bucureştiul
    figurează, alături de litoralul Mării Negre, Delta Dunării, Bucovina şi
    Maramureş, pe lista preferinţelor turiştilor străini care vizitează România.
    Facem azi o călătorie prin centrul Bucureştiului, însoţiţi de ghidul nostru,
    Adriana Nica, directoare executivă la o companie de training autorizat in
    turism. Vom străbate la pas Calea Victoriei. Este una dintre cele
    mai importante artere ale Bucureştiului. Este presărată, de asemenea, cu multe
    obiective, turistice, istorice, culturale şi spirituale. Înainte de a ajunge la
    obiective, să înţelegem de ce se numeşte Calea Victoriei şi de ce este o arteră
    atât de importantă. Până în anul 1692, erau două drumuri. În 1692, marele
    domnitor Constantin Brâncoveanu uneşte cele două drumuri într-unul singur sub
    denumirea de Podul Mogoşoaiei. În data de opt octombrie 1878, armata română
    intra triumfătoare în Bucureşti defilând în paşi de marş victorios, parcurgând
    Podul Mogoşoaiei sau uliţa cea mare, cum i se mai spunea atunci. În cinstea
    acestei victorii, pentru a rămâne în memoria şi în inimile românilor câştigarea
    independenţei ţării, acestui drum important i s-a spus Calea Victoriei. Practic, Calea Victoriei sărbătoreşte
    câştigarea independenţei României în timpul războiului din 1877-1878.


    Calea Victoriei nu
    este doar o arteră foarte importantă, ci este presărată cu obiective şi clădiri
    declarate monument istoric, spune Adriana Nica. Am făcut o selecţie a
    celor mai importante obiective. Prima oprire recomandată este la Muzeul
    Naţional George Enescu, găzduit de Palatul Cantacuzino. Clădirea este o
    adevărată bijuterie arhitectonică, construită în 1903 de către Gheorghe Grigore
    Cantacuzino. Compozitorul George Enescu a locuit o perioadă în Palatul
    Cantacuzino şi din 1956, după moartea acestuia, clădirea a fost transformată
    într-un muzeu dedicat vieţii şi operei lui George Enescu.


    Următorul reper
    este Ateneul Român. Adriana Nica, directoare executivă la o companie de
    training autorizat in turism. A fost inaugurat în 1889 şi a fost
    construit la iniţiativa societăţii omonime printr-o campanie celebră denumită
    Daţi un leu pentru Ateneu. Banii s-au strâns în câţiva ani, iar construcţia a
    devenit unul dintre motivele pentru care Bucureştiul a primit supranumele de
    Micul Paris. Stilul arhitectonic este neoclasic, dar se regăsesc şi elemente
    ale eclectismului şi ale arhitecturii franceze de secol XIX.


    Aproape faţă în
    faţă cu Ateneul Român se află Palatul Regal, care are o istorie întortocheată,
    continuă Adriana Nica. În urmă cu mai bine de 300 de ani, în anul
    1659, când a fost mutată capitala Ţării Româneşti de la Târgovişte la
    Bucureşti, pe locul unde se află acum Palatul Regal se cam termina Podul
    Mogoşoaiei, iar ultimele clădiri erau o casă şi mănăstirea Creţulescu. Această
    casă, care mai târziu avea să devină Palatul Regal, a trecut prin posesia mai
    multor oameni înstăriţi din rândul clericului, ajungând în 1812 în posesia
    familiei Golescu, pentru ca mai târziu, în 1833, să fie vândută Sfatului
    Administrativ. Se hotărăşte transformarea ei în reşedinţă domnească, iar,
    astfel, palatul trece prin mai multe transformări sub îndrumarea unor arhitecţi, printre care
    şi celebrul Xavier Villacrosse. În timpul domniei lui Alexandru Ioan Cuza, în
    1860, palatului i se aduc îmbunătăţiri interioare, arta decorativă fiind în
    stil Napoleon al III-lea. Sub domnia lui Carol I, palatul domnesc este
    transformat în palat regal. Modificările palatului în forma actuală au fost
    începute de regele Ferdinand I şi finalizate de regele Carol al II-lea, în anul
    1940, când Europa era implicată în cel de-al Doilea Război Mondial.


    Oferta de cazare a Bucureştiului este foarte variată,
    astfel încât nu veţi întâmpina probleme cu cazarea. Până data viitoare, când vă
    aşteptăm cu o nouă destinaţie, drum bun şi vreme frumoasă!

  • Editura Casa Radio – lansare album şi sesiune autografe Marin Cazacu

    Editura Casa Radio – lansare album şi sesiune autografe Marin Cazacu

    La final de an, înainte de sărbătorile de iarnă, Editura Casa Radio a pregătit pentru publicul meloman un eveniment dedicat unuia dintre cei mai îndrăgiţi şi apreciaţi muzicieni români contemporani, violoncelistul Marin Cazacu. Este vorba de lansarea albumului Marin Cazacu – Dvořák, Enescu. Interpretări din Arhiva Radio România.

    Evenimentul va avea loc în foaierul Ateneului Român, cu participarea artistului, în pauza concertului din seara zilei de 8 decembrie, când violoncelistul Marin Cazacu va evolua pe scena Filarmonicii bucureştene. La final, maestrul Marin Cazacu va oferi spectatorilor o sesiune de autografe.

    Albumul cuprinde două înregistrări din Fonoteca Radio România: Simfonia concertantă op. 8 pentru violoncel şi orchestră, o lucrare superbă ce evidenţiază latura romantică a lui George Enescu, mai ales în interpretarea inspirată (din 1995) a lui Marin Cazacu, alături de Orchestra Naţională Radio dirijată de Horia Andreescu şi Concertul op. 104 pentru violoncel şi orchestră de Antonin Dvořák, o înregistrare realizată în anul 2000 de Marin Cazacu împreună cu aceeaşi orchestră, condusă însă de Emil Simon. Prezentarea albumului este semnată de muzicologul Valentina Sandu-Dediu.

    Compact-discul Marin Cazacu – Dvořák, Enescueste disponibil pe site-ul Editurii Casa Radio (www.edituracasaradio.ro), la Librăria Casa Radio din str. Temişana nr. 31, Bucureşti, şi la standul din foaierul Sălii Radio, unde poate fi achiziţionat la preţ de producător. Produsele Editurii Casa Radio se găsesc şi în magazinele de specialitate (librăriile Humanitas, Cărtureşti ş.a.).

  • Centenar Dinu Lipatti la Radio România Muzical

    Centenar Dinu Lipatti la Radio România Muzical

    Pe 19 martie se vor împlini 100 ani de la naşterea muzicianului care a devenit un adevărat simbol al culturii româneşti: pianistul şi compozitorul Dinu Lipatti.

    Dinu Lipatti, considerat unul dintre marii pianişti ai secolului XX, a trăit doar 33 de ani, dar a fost suficient pentru a lăsa o amprentă inconfundabilă printre marile valori ale lumii internaţionale de concert. Mitul Dinu Lipatti a fost întreţinut de înregistrările pe care le-a realizat în ultimii ani ai vieţii, multe rămânând şi astăzi modele de interpretare. Mai puţin cunoscut publicului larg este compozitorul Dinu Lipatti. Ca şi George Enescu, Dinu Lipatti şi-a împărţit viaţa între a fi interpret şi compozitor, însă viaţa mult mai scurtă a lui Dinu Lipatti a făcut ca în urma sa să rămână un număr relativ mic de lucrări.

    Începând cu 13 martie, Radio România Muzical vă invită să-l (re)descoperiţi pe Dinu Lipatti, pianistul şi compozitorul. De luni până vineri, în cadrul emisiunii Arpeggio, de la ora 12:00, pot fi ascultate înregistrări realizate de pianistul Dinu Lipatti, iar în cadrul emisiunii Polifonii, desfăşurată între orele 13:10-15:25, sunt propuse creaţiile lui Dinu Lipatti, în interpretări de referinţă.

    Întreaga zi de 19 martie este dedicată Centenarului Dinu Lipatti. Între orele 10:00 şi 13:00, un prim episod al Zilei Lipatti pune în lumină câteva dintre cele mai reprezentative înregistrări lăsate de pianistul şi compozitor Dinu Lipatti. De la ora 13:05, Monica Isăcescu şi Ştefan Costache, realizatori Radio România Muzical, iniţiatori ai Zilelor Lipatti din 2010 şi autori ai proiectului online www.dinulipatti.org, propun o emisiune scenarizată dedicată corespondenţei purtate de Dinu Lipatti cu profesorii său, Mihail Jora, Florica Musicescu, Nadia Boulanger. Iar de la ora 16:00, sunteţi invitaţi să ascultaţi ultimul recital susţinut de Dinu Lipatti: era 16 septembrie 1950 şi Dinu Lipatti apărea pentru ultima dată în public, la Festivalul de la Besançon. În 2 decembrie 1950, Dinu Lipatti se stingea din viaţă.

    Ziua Dinu Lipatti se încheie cu un concert transmis în direct de Radio România Muzical de la Ateneul Român: de la ora 19:00, Camerata Regală, condusă de Horia Andreescu are invitaţi trei pianişti – Mihai Ungureanu, Dana Borşan şi Nikolai Demidenko. În program: trei lucrări concertante de Dinu Lipatti, Wolfgang Amadeus Mozart şi Frédéric Chopin.