Tag: Cambridge Analytica

  • Check in în Congres

    Check in în Congres

    Mark
    Zuckerberg a mers în Congresul american, unde a apărat în faţa parlamentarilor modelul reţelei de
    socializare Facebook, implicată într-un scandal de manipulare şi deturnare de
    date personale. El a spus că nu se opune unei forme de reglementare a
    internetului, pe care o consideră ”inevitabilă”, în condiţiile în care importanţa
    acestuia creşte în lume. Zuckerberg a prezentat, în acelaşi timp, scuze publice
    pentru că nu a protejat destul datele personale ale utilizatorilor: Facebook este o
    companie idealistă şi optimistă. Mare parte din existenţa noastră ne-am
    concentrat pe latura benefică pe care conectarea oamenilor o poate avea. Recent
    am văzut că mişcarea #metoo şi Marşul pentru vieţile noastre au prins viaţă,
    în mare parte, pe Facebook. După uraganul Harvey, oamenii au strâns peste 20 de
    milioane de dolari pentru victime. Şi peste 70 de milioane de afaceri mici folosesc în acest moment
    Facebook pentru a se dezvolta şi a crea noi locuri de muncă. Dar este clar acum
    că nu am făcut suficient pentru a preveni ca acest instrument să fie folosit,
    de asemenea, pentru a face rău. Mă refer aici la răspândirea de ştiri false,
    implicarea forţelor străine în alegeri, discursuri bazate pe ură, precum şi în
    ce priveşte confidenţialitatea datelor. Nu am conştientizat responsabilitatea
    enormă pe care o avem şi aceasta a fost o mare greşeală. A fost greşeala mea şi
    îmi pare rău.

    Audierea în Congres survine în contextul scandalului
    legat de Cambridge Analytica, companie americană care a colectat datele a zeci
    de milioane de utilizatori ai Facebook, date pe care le-ar fi utilizat pentru a înțelege psihologia acestora
    și a le influența votul în favoarea lui Donald Trump sau în cazul Brexit.
    Va
    trebui să reevaluăm toate aspectele relaţiei noastre cu utilizatorii şi să ne
    asigurăm că ne ridicăm la nivelul responsabilităţii pe care o avem, a declarat
    în Congres fondatorul Facebook: Nu este suficient să ne asigurăm că
    doar punem oamenii în legătură, trebuie să ne asigurăm că aceste conexiuni sunt
    pozitive. Nu este suficient să oferim oamenilor o platformă pe care să-şi facă
    auzită vocea, ci trebuie să ne asigurăm că oamenii nu se folosesc de această
    oportunitate pentru a face rău sau pentru a dezinforma. Nu este suficient să le
    dai oamenilor control asupra datelor lor, trebuie să ne asigurăm că
    dezvoltatorii care beneficiază de ele le protejează la rândul lor.

    Între
    utilizatorii ale căror informaţii au fost folosite ilegal sunt şi români. Invitat
    la Radio România, Bogdan Botezatu, specialist în ameninţări informatice la
    BitDefender, a vorbit despre pericolele legate de accesul la date personale în
    mediul online şi despre ce s-a întâmplat la Cambridge Analytica: În acest
    moment, datele şi informaţiile despre utilizatori sunt noul petrol. Orice
    companie care se respectă colectează ceea ce se numeşte telemetrie, agregă
    informaţii, cumpără informaţii de la alte companii şi le pune cap la cap. Acest
    lucru se face de obicei pentru scopuri financiare, adică orice companie care
    are acces la astfel de informaţii va încerca să le monetizeze prin publicitate.
    Vorbim de diverse produse. Ce e diferit la Facebook este faptul că în acest
    moment ni s-au vândut preşedinţi, candidaţi politici şi poate mesaje pentru a
    părăsi Uniunea Europeană. Asta este singura diferenţă – nu ni s-au vândut
    produse, ni s-au vândut candidaţi politici.

    Datele a
    circa 100 de mii de români au fost culese în acest fel. Sunt români mai
    vulnerabili sau mai rezistenţi? Din nou, Bogdan Botezatu: Cred că la acest tip de manipulare suntem
    la fel de susceptibili ca orice altă ţară, ca orice altă populaţie care are
    acces la tehnologie. Situaţia a fost raportată de nenumărate ori, deşi la noi
    s-a folosit terminologia de fake news. Faptul că au existat români profilaţi de
    aplicaţia Cambridge Analytica denotă un oarecare interes aici, pentru că pe
    internet putem oarecum segmenta populaţia căreia ne adresăm. La începuturile
    acestui studiu utilizatorii au fost plătiţi cu câte un dolar. pentru a-şi
    instala respectiva aplicaţie şi a face sondajul. Deci Cambridge Analytica a
    găsit câteva sute sau poate mii de oamenii în România dornici să participe la
    studiu, a plătit bani pentru ca aceştia să se alăture repectivului studiu. Deci
    probabil că exsită şi aici un interes. Au vrut să colecteze informaţii şi despre
    români, să-i profileze puţin psihologic, posibil în eventualitatea în care ar
    avea un partener de afaceri în România, personaje politice sau organizaţii sau
    oricine ar fi vrut să ruleze o campanie cu Cambridge Analytica.

    Din
    păcate, mai spune Bogdan Botezatu, nu se poate crea un soft care să facă
    utilizatorul opac pentru asemenea aplicaţii.

  • Liderii UE cer giganţilor internet protecţie totală pentru datele cu caracter personal

    Liderii UE cer giganţilor internet protecţie totală pentru datele cu caracter personal

    Solicitarea apare în declarația adoptată de liderii statelor membrela finalul summit-ului de săptămâna trecută de la Bruxelles. Reuniunea a avut loc în plin scandal legat de folosirea ilegală a datelor a nu mai puțin de 50 de milioane de utilizatori ai rețelei Facebook de către firma Cambridge Analytica, specializată de strategie politică, astfel că subiectul a fost inclus pe agenda deja încărcată a lucrărilor.

    Liderii statelor membre au cerut rețelelor de socializare și platformelor digitale să dea dovadă de practici transparente și să respecte legislația europeană cu privire la protecția vieții private și a datelor cu caracter personal.

    Între timp, Comisia Europeană plănuiește legi mai stricte pentru protecția consumatorilor în fața giganților internet precum Facebook și Google. Iar comisarul European pentru justiţie, Vera Jourova, cere reţelei de socializare să precizeze dacă au fost folosite ilegal date personale ale cetăţenilor europeni, după cum scrie săptămânalul german Bild am Sonntag. Tot ea a avertizat că un viitor scandal ar putea costa în curând ”foarte mult”:

    În momentul de faţă, statelor membre ale Uniunii le revine sarcina de a impune sancţiuni în cazul în care nu sunt respectate regulile privind protecţia datelor private. În Marea Britanie, de exemplu, amenzile pot ajunge la o jumătate de milion de lire. Sancţiunile diferă însă de la o ţară la alta, iar noi ne dorim să punem capăt acestui lucru. Vom unifica regulile, vom avea aceleaşi amenzi. Iar autorităţile competente din statele membre vor putea aplica sancţiuni mult mai drastice ca până acum.


    Potrivit unui proiect pus în circulație încă de anul trecut, noile amenzi ar putea ajunge la 4 la sută din cifra de afaceri. Ar fi extinsă astfel noua legislația europeană privind protecția consumatorilor (care va intra în vigoare în întreaga Uniune în luna mai) și în domeniul serviciilor gratuite digitale, pentru care utilizatorii furnizează datele lor personale în loc să plătească cu bani. Este vorba de servicii de email, stocare online sau rețele sociale.

    Propunerea va da consumatorilor dreptul să ceară informații suplimentare cu privire la serviciile oferite și să renunțe la contracte în 14 zile. În acest moment, acest termen este cel în care un cumpărător poate returna un produs achiziționat online, fără să plătească nici o daună.

    Comisia Europeană vrea totodată reglementarea practicilor comerciale dintre rețelele online și micile firme care folosesc aceste platforme pentru a-și vinde produsele.

    Executivul comunitar a încercat încă de anul trecut să determine companii precum Google, Facebook sau Twitter să își schimbe termenii și condițiile de folosire a rețelelor lor. Principalul punct nevralgic a fost atunci faptul că orice consumator european trebuie să se adreseze instanțelor din California dacă este nemulțumit, ceea ce blochează aproape din fașă orice adresare în justiție a europenilor.​


  • Reacţii europene la scandalul Cambridge Analytica/ Facebook

    Reacţii europene la scandalul Cambridge Analytica/ Facebook

    Cambridge Analytica a intrat în atenția publicului pentru implicarea sa în campania în favoarea Brexitului și, mai ales, în alegerile prezidențiale care au avut loc în 2016 în Statele Unite, când a fost angajată de echipa lui Donald Trump și a contribuit la alegerea acestuia. Compania afirmă că, printre altele, este specializată în așa-numite psiho-grafice: mesajele electorale sunt gândite pentru alegători în funcție de personalitatea acestora, ceea ce înseamnă că sunt mult mai precise decât cele care țin cont doar de categorii demografice gen vârstă, educație, grup social și așa mai departe. Personalitatea unui alegător și interesele sale pot fi schițate analizând datele comportamentului online al acestuia – iar aici apare problema legată de Facebook, întrucât datele a 50 de milioane de utilizatori americani au ajuns la Cambridge Analytica. Rețeaua de socializare are 2 miliarde de utilizatori în întreaga lume și câteva sute de milioane în Europa, astfel încât se pune problema dacă și datele personale ale acestora pot ajunge la firme de consultanță politică pentru a le influența votul.

    Președintele Parlamentului European, Antonio Tajani: Parlamentul European vrea să afle tot adevărul despre povestea cu Facebook. Vrem să ştim cum au fost utilizate datele deţinute de această mare companie pentru a influenţa campanii electorale. Piaţa erorpeană este cea mai mare piaţă din lume, cu 500 de milioane de persoane. Iată de ce l-am invitat pe domnul Zuckerberg să explice parlamentului european ce s-a întâmplat în realitate. Vrem să aflăm adevărul pentru că este inaacceptabil să fie folosite niste date personale care au fost puse, cu încredere, la dispoziția unei companii cum este Facebook pentru dar au fost folosite, ulterior în alte scopuri.


    Datele utilizatorilor le sunt vândute companiilor pentru ca acestea să poată trimite mesaje personalizate pentru a-și vinde produsele. Un mesaj personalizat presupune că respectiva companie are acces la un profil al utilizatorului, iar datele personale de bază – nume, vârstă, studii, loc de muncă, sporturile și echipele favorite, autorii preferați, muzica pe care o ascultă – reprezintă doar o mică parte a acestuia. Profilul poate fi construit analizând ce pagini de facebook urmărește un utilizator, ce articole postate pe rețeaua de socializare accesează, la care dintre postările prietenilor săi reacționează și cum o face, ce fel de aplicații folosește și cât timp își petrece cu ele. La toate acestea se pot adăuga locurile în care semnalează că a fost- restaurante, cluburi, cinematografe, țări străine – evenimentele la care participă, fotografii, chiar și care este componența cercului său de prieteni. Problema cu Cambridge Analytica este că e vorba de o companie specializată în procesul electoral, astfel încât datele utilizatorilor – 50 de milioane de persoane în cazul acestui scandal – pot fi folosite în scopuri politice. Utilizatorul primește mesaje personalizate, în care un anume candidat pare să răspundă exact preocupărilor sale, să fie genul de personaj pe care utilizatorul îl agreează, să promită ceea ce își dorește potențialul alegător. La acest stadiu se poate vorbi nu numai despre influențarea rezultatului alegerilor ci chiar și de manipularea alegătorului, căruia i se spune ceea ce se știe că vrea să audă.