Tag: CFR

  • Informaţii de la CFR Călători

    Informaţii de la CFR Călători

    Societatea de transport feroviar de călători CFR Călători SA informează că programul estival Trenurile Soarelui se va desfăşura anul acesta în perioada 14 iunie – 15 septembrie, cu 40 de trenuri zilnic spre şi dinspre Litoral şi Delta Dunării. În cadrul programului, CFR Călători introduce suplimentar în circulaţie 20 de trenuri InterRegio şi Regio, care asigură zilnic legătura directă între toate regiunile ţării şi staţiunile de la Marea Neagră. De asemenea, în intervalele orare cele mai solicitate, turiştii au la dispoziţie legături frecvente între Constanţa şi staţiuni. Durata călătoriei, cu toate trenurile InterRegio, pe ruta Bucureşti — Constanţa este de 2 ore şi 50 de minute. Totodată, pentru a facilita accesul turiştilor la Delta Dunării, un tren direct InterRegio va circula suplimentar pe ruta Bucureşti Nord — Tulcea Oraş şi retur. Pasagerii vor avea astfel la dispoziţie, în fiecare zi, 4 trenuri (2 dus, 2 întors) care vor asigura legătura cu Delta.



    Pe de altă parte, şi în acest sezon, începând cu data de 28 iunie, trenul tradiţional destinat tinerilor va circula zilnic pe ruta Sibiu — Râmnicu Vâlcea — Piteşti — Bucureşti Nord — Constanţa — Mangalia şi retur. Trenul Tineretului va pleca din Sibiu la ora 17,45, va circula pe parcursul nopţii cu tranzit prin Bucureşti Nord (plecare ora 2,30), şi va ajunge la Constanţa la ora 6,21, iar la Mangalia la ora 8,08. Odată cu intrarea în vigoare a programului de transport estival, unele trenuri Regio vor avea un program adaptat la noul mers al trenurilor estivale, iar modificările vor fi anunţate la nivel local în gări. Pasagerii CFR Călători au posibilitatea de a călători la tarife reduse, preţurile biletelor fiind accesibile tuturor prin gama variată de reduceri disponibile. De exemplu, pentru achiziţia biletului dus-întors se acordă o reducere de 10%, iar la cumpărarea cu anticipaţie reducerile sunt cuprinse între 10% şi 25%. În plus, la trenurile cu regim de rezervare, pentru biletele cumpărate online se acordă reducerea suplimentară de 5%. Pasagerii au la îndemână şi alte reduceri importante pentru destinaţii interne: între 10% şi 25% reducere cu oferta Minigrup de două până la cinci persoane, între 15% şi 35% reducere cu oferta Biletul de week-end, între 25% şi 60% reducere cu oferta Cartea VSD pentru zilele sfârşitului de săptămână, între 31% şi 56% reduceri în zilele de vineri până duminică inclusiv la trenurile InterRegio care circulă pe Valea Prahovei, pe rute între Sinaia — Braşov şi retur, între 10% şi 20% reducere la călătoria cu trenuri succesive şi reduceri de până la 35% pentru grupuri de peste 20 de persoane.



    Rămânând în domeniul transporturilor, amintim că, tot în perioada 14 iunie – 15 septembrie 2014, pe Podul de la Agigea de peste Canalul Dunăre — Marea Neagră, de pe şoseaua ce leagă Constanţa de Mangalia, va fi permisă circulaţia tuturor categoriilor de autovehicule pe cele patru benzi de circulaţie aferente podului, excepţie făcând autovehiculele şi coloanele agabaritice. Se menţine încă restricţionarea vitezei de circulaţie la 50 km/h, pe toată lungimea podului, pe cele patru benzi de circulaţie.

  • Jurnal românesc – 11.06.2014

    Jurnal românesc – 11.06.2014

    Secretarul de stat pentru afaceri europene, George Ciamba, a avut marţi, la Bucureşti, consultări cu omologul său slovac, Peter Javorcik. Discuţiile au reliefat abordările convergente ale celor două părţi cu privire la o serie de dosare de actualitate de pe agenda europeană, precum evoluţiile instituţionale urmare a alegerilor europene, respectarea principiilor şi a libertăţilor fundamentale ale UE, negocierile curente privind energia, precum şi schimbările climatice în perspectiva anului 2030, vecinătatea estică sau extinderea UE. Cei doi secretari de stat au participat, de asemenea, la conferinta cu tema România şi Slovacia în UE: realizări şi provocări”, organizată de Institutul European din România cu ocazia aniversării, la 1 mai 2014, a unui deceniu de la cel mai important val al extinderii Uniunii.



    CFR a introdus primele măsuri de siguranţă în caz de caniculă din acest an. Pe anumite tronsoane de cale ferată de pe raza regionalelor Timişoara, Braşov şi Galaţi se aplică limitări de viteză între 50 şi 70 de kilometri pe oră, deoarece temperaturile ridicate fac ca la nivelul şinei să se depăşească chiar şi 45 de grade Celsius. Măsura este obligatorie pentru siguranţa traficului feroviar. În funcţie de traseu, trenurile pot înregistra întârzieri mai mari chiar de jumătate de oră, dar călătorii trebuie să ia în calcul că în orice moment se pot introduce noi restricţii, dacă temperaturile vor impune acest lucru, a anunţat CFR.



    Taxa de pod aplicată pe Autostrada Soarelui va fi suspendată la fiecare sfârşit de săptămână, în perioada 1 iulie – 1 septembrie. Anunţul a fost făcut de ministrul transporturilor, Dan Şova. Pentru fluidizarea circulaţiei spre staţiunile din sudul litoralului, podul de la Agigea nu se va mai închide trei zile pe săptămână, aşa cum se întâmpla până acum, şi vor fi ridicate, în acelaşi timp, restricţiile de tonaj pentru camioane şi tiruri.



    Peste 500 de companii în franciză operează, în prezent, în România şi realizează anual afaceri estimate la 1,4 miliarde de euro, cele mai de succes business-uri la cheie” fiind cele din zona de fast-food şi servicii, potrivit experţilor de la compania de business information şi credit management KeysFin. În 2013, valoarea pieţei francizelor s-a ridicat la circa 1,3 miliarde de euro, iar anul acesta se estimează un avans de 100 de milioane de euro, pe fondul anticipatei reveniri a consumului, din a doua parte a anului. Pentru deschiderea unei afaceri în franciză este nevoie de o investiţie medie de 10.000 de euro, conform specialiştilor. Sistemul de franciză, consideră specialiştii, este una dintre cele mai bune soluţii de dezvoltare a unui business, mai ales acum, în perioadă de criză.



    La sediul Ambasadei României din Londra — lansare a Ghidului Românesc, realizat de organizaţia ROMÂNi ONLiNE, publicaţie a comunităţii româneşti din Marea Britanie. Ghidul Românesc conţine 60 de pagini de informaţii utile, de ultimă oră, despre serviciile aflate la dispoziţia românilor de pe întreg teritoriul Marii Britanii: de la informaţii consulare, până la adrese de magazine, biserici, restaurante, asociaţii şi fundaţii.

  • Maßnahmen für die Effizienzsteigerung des Eisenbahntransports in Rumänien

    Maßnahmen für die Effizienzsteigerung des Eisenbahntransports in Rumänien

    Die rumänische Regierung hat am Mittwoch ein Memorandum genehmigt, das die Ma‎ßnahmen für die Effizienzsteigerung des Eisenbahntransports in Rumänien festlegt. Diese gehören zum Master-Plan für den Transport in Rumänien. Laut einem Pressekommuniqué der Exekutive zählen unter den Ma‎ßnahmen, die im Dokument erwähnt werden, die Stilllegung von Bahnstrecken, die Erhöhung der Wettbewerbsfähigkeit im Vergabewesen, die Einführung von Leistungsindikatoren bei der Finanzierung des öffentlichen Personentransports und Programme zur Kostenreduzierung. Der rumänische Ministerpräsident Victor Ponta hat vergangene Woche erklärt, dass die Eisenbahnstrecken, die Verluste verzeichnen, stillgelegt werden sollen. Er fügte hinzu, es gebe eine ältere Strategie, die mit dem IWF vereinbart wurde. Victor Ponta dazu:



    Es geht um eine ältere Strategie, wir sollen für die Eisenbahntransportgesellschaft CFR Călători nur die Strecken behalten, die Profit bringen, und den Markt für die privaten Unternehmen öffnen. Wenn es Strecken gibt, die nicht mehr befahren werden, dann müssen diese geschlossen werden, weil sie Verluste bringen. In die Entwicklung der Infrastruktur zu investieren, bedeutet nicht, Strecken zu haben, die niemand braucht, es hei‎ßt, die tatsächlich genutzten Strecken sollen modernisiert werden.”



    Eine Delegation des IWF hält sich zur Zeit für eine dritte Bewertungsmission des Stand-By-Abkommens in Bukarest auf. Von besagter Bewertung hängen bedeutende wirtschaftliche Beschlüsse ab, die ebenfalls soziale Auswirkungen haben werden. Rumänien hatte bis Dezember 1989 eines der entwickeltesten Eisenbahnnetze in Europa. Der Übergang zur Marktwirtschaft und die Entwicklung des Lufttransports führten zum Rückgang der Rumänischen Eisenbahnverkehrs. Das rumänische Eisenbahnnetz hatte im Jahre 1989 eine Länge von 15.000 Km, heute aber misst es 13.800 km.



    Die Delegation des IWF ist am ersten Tag der Bewertungsmission mit dem rumänischen Transportminister Dan Şova zusammengekommen. Zu den Gesprächsthemen gehörten die staatliche Unternehmen, die dem Ministerium untergeordnet sind, besonders jene aus dem Eisenbahnsektor, die bedeutende Verluste bringen und dessen Privatisierungsversuche gescheitert sind. Ein Beispiel ist die Privatisierung der staatlichen Güterbahn CFR Marfă. Besprochen wird auch die kritische Lage der rund 2500 CFR-Marfă-Angestellten, die laut der Vereinbarung Rumäniens mit dem IWF in diesem Jahr entlassen werden müssen.

  • Măsuri de eficientizare a transportului feroviar

    Măsuri de eficientizare a transportului feroviar

    Guvernul a aprobat, în şedinţa de miercuri, un memorandum privind măsuri pentru eficientizarea sectorului de transport feroviar al României, care vor face parte din Master Planul General de Transport al României. Potrivit unui comunicat de presă al Executivului, printre propunerile cuprinse în document se numără concentrarea pe o reţea feroviară mai restrânsă, stimularea competitivităţii în atribuirea contractelor de servicii publice, introducerea indicatorilor de performanţă în finanţarea serviciilor publice de transport feroviar de călători şi programe de reducere a costurilor.



    Premierul Victor Ponta a declarat, săptămâna trecută, că liniile ferate care produc pierderi ar trebui închise, precizând că există o strategie mai veche, convenită cu FMI, în acest domeniu. Victor Ponta: “Este o strategie mai veche, de a păstra pentru CFR liniile care sunt profitabile, pentru CFR Călători, de a deschide piaţa pentru operatorii privaţi, iar dacă sunt linii care nu mai sunt folosite, evident că acestea trebuie închise, pentru că produc pierderi. Investiţie în dezvoltarea infrastructurii nu înseamnă să ţii linii ferate pe care nu le foloseşte nimeni, înseamnă să le modernizezi pe cele care sunt folosite.”



    Declaratia a fost făcută în contextul în care o delegaţie a FMI se află, la Bucureşti, pentru cea de a treia evaluare a Acordului stand-by de tip preventiv semnat cu România. De evaluarea Fondului depind o serie de decizii economice importante, cu semnificativ impact social. România a fost, până la căderea comunismului, în 1989, ţara cu una dintre cele mai dense şi utilizate căi ferate din Europa. Trecerea la economia de piaţă, cuplată cu dezvoltarea, fără precedent, a transportului rutier şi aerian au cauzat intrarea CFR într-un declin; ca urmare, reţeaua de căi ferate s-a redus, de la 15 mii km, în 1989, la 13, 800 km, în prezent.



    E semnificativ faptul că, în prima zi a misiunii de evaluare, la Bucureşti, a Acordului stand-by, Misiunea FMI s-a întâlnit cu ministrul român al Transporturilor, Dan Şova. Tema discuţiilor: societăţile de stat din subordinea ministerului, cu accent pe cele din domeniul feroviar care înregistrează pierderi importante şi unde eforturile de privatizare s-au dovedit, până în prezent, sortite eşecului, cum este cazul CFR Marfă. Concomitent, se află în discuţie situaţia critică a celor aproximativ 2500 de salariaţi de la CFR Marfă, care ar urma să fie disponibilizaţi, anul acesta, conform înţelegerii dintre guvernul României şi Fondul Monetar Internaţional.

  • Les problèmes du transport ferroviaire

    Les problèmes du transport ferroviaire


    Une partie des salariés des Voies Ferrées Roumaines (CFR), société à capital d’Etat, ont arrêté volontairement leur travail deux heures durant dans la matinée de mercredi ce qui a bloqué des centaines de trains de voyageurs et de marchandises. Selon les syndicalistes, cette protestation a eu lieu à la suite de l’échec des négociations concernant la conclusion d’une nouvelle convention collective.



    L’action des ferroviaires, la première de cette année, a affecté des milliers de voyageurs qui ont été obligés d’attendre dans les gares la reprise de la circulation ou trouver d’autres modalités d’arriver à destination. Le président du Syndicat Mouvement-Commercial, Gheorghe Fràticà, a dit que l’action se veut un avertissement adressé à la direction de CFR et au Ministère des Transports pour conclure les conventions collectives.



    Il a déclaré que ces six dernières années les salariés de CFR ont perdu plus de 30% de leurs revenus et de leurs droits antérieurs : »Nous espérons arriver à un consensus pour ne pas être obligés de déclencher un conflit de travail » – a déclaré Fràtica précisant qu’une telle variante est prise en compte et qu’on pourrait arriver à des mesures encore plus radicales.



    Les fédérations syndicales des cheminots menaçaient depuis le 15 avril de déclencher le conflit collectif de travail à partir du 23 avril si jusqu’alors les nouvelles conventions collectives ne sont pas signées. Parmi les mécontentements des syndicalistes on trouve le niveau des salaires, l’élimination des droits des salariés de voyager gratuitement sur les voies ferrées et la perspective sombre de 2500 licenciements des salariés de CFR Marchandises jusqu’à la fin de l’année aux termes de l’engagement pris par le gouvernement dans l’accord d’emprunt avec le FMI.



    Pour sa part, CFR Voyageurs a précisé dans un communiqué de presse que l’administration de la compagnie a offert lors des négociations d’une novelle convention collective une hausse salariale moyenne de 4% et qu’on ne va pas procéder à des licenciements collectifs. Cependant, les syndicalistes demandent une hausse de 10%.



    CFR administre quelques 15 milliers de kilomètres de voie ferrée et selon les experts, le rapport entre le réseau en fonction et le nombre des salariés-28 milliers- est élevé. L’année dernière, les tentatives de privatisation de CFR Marchandises ont échoué. Aux termes du programme de gouvernement, l’exécutif de Bucarest veut ressusciter ce compartiment via un management professionnel et poursuivre la privatisation par un investisseur stratégique, projets ayant leur délai de finalisation en mai 2015. ..(trad. : Costin Grigore)



  • Problemele transportului feroviar

    Problemele transportului feroviar

    O parte dintre lucrătorii din cadrul Căilor Ferate Române (CFR), societate cu capital de stat, au oprit, voluntar, lucrul, miercuri dimineaţă şi timp de două ore circulaţia a sute de trenuri de călători şi de marfă pe calea ferată a fost blocată. Potrivit sindicaliştilor, protestul a avut loc în urma eşuării negocierilor privind încheierea unui nou contract colectiv de muncă. Acţiunea feroviarilor, prima din acest an, a afectat mii de călători care au fost nevoiţi să aştepte în gări reluarea circulaţiei ori să găsească alte mijloace de transport.



    Preşedintele Sindicatului Mişcare-Comercial, Gheorghe Frăţică, a spus că acţiunea se vrea a fi un avertisment transmis conducerii CFR şi Ministerului Transporturilor, pentru încheierea contractelor colective de muncă. El a declarat că, în ultimii şase ani, salariaţii CFR au pierdut peste 30 la sută din venituri, dar şi alte drepturi pe care le aveau anterior. “Sperăm să ajungem la un consens, pentru a nu fi obligaţi să declanşăm un conflict de muncă”, a declarat Frăţică, precizând că acest lucru este luat în calcul şi că s-ar putea ajunge la măsuri mai radicale de protest.



    Federaţiile sindicale din transporturile feroviare ameninţau, încă din 15 aprilie, că ar putea declanşa conflictul colectiv de muncă, începând cu 23 aprilie, dacă până atunci nu vor fi încheiate noile contracte colective de muncă. Printre nemulţumirile sindicaliştilor se numără cele legate de nivelul salariilor, de eliminarea drepturilor angajaţilor de a călători gratuit pe calea ferată şi de perspectiva sumbră a disponibilizării, până la sfârşitul acestui an, a 2.500 de salariaţi de la CFR Marfă, conform angajamentului luat de guvern în cadrul acordului de împrumut cu FMI.



    CFR Călători a precizat, într-un comunicat de presă, că, la negocierea unui nou contract colectiv de muncă, administraţia companiei a oferit o majorare salarială, în medie, de 4% şi că nu vor fi făcute concedieri colective de personal, în timp ce sindicaliştii au cerut o majorare de 10%. CFR administrează aproximativ 15.000 de km de cale ferată.



    Potrivit unor experti, raportat la reţeaua existentă, numărul angajatilor, 28 de mii, este ridicat. Anul trecut, încercările de privatizare a CFR Marfă au eşuat. Potrivit programului de guvernare, Executivul de la Bucureşti doreşte revitalizarea acestui compartiment, printr-un management profesionist şi continuarea privatizării cu un investitor strategic, proiect cu termen de finalizare în luna mai 2015.

  • Tensiuni sociale la CFR Marfă

    Tensiuni sociale la CFR Marfă

    Federaţiile sindicale din transporturile feroviare de stat din România ameninţă că ar putea declanşa conflictul colectiv de muncă începând cu 23 aprilie, dacă, până atunci, nu vor fi încheiate noile contracte colective de muncă.



    Liderii sindicali susţin că actualele contracte expiră pe 19 aprilie, iar nesemnarea unora noi ar putea duce la disponibilizarea a 2.500 de salariaţi de la CFR Marfă. În plus, sindicaliştii reclamă condiţiile tot mai precare de muncă, salariile prea mici şi pierderea, în ultimii trei ani, a dreptului la un număr de călătorii gratuite cu trenul. Gheorghe Frăţică, preşedintele Federaţiei Naţionale Mişcare-Comercial: ”Ceferistul, după 150 de ani, din moşi-strămoşi, a avut acest drept de a călători, aşa cum este în toată Europa, şi am dat şi exemple. La calea ferată nu se mai poate călători cu trenul, în speţă salariaţii şi membrii acestora de familie”.



    Nemulţumirile angajaţilor, exprimate de o bună bucată de vreme, vor face obiectul unor negocieri între liderii sindicali şi ministrul trasporturilor, Dan Şova. Chiar şi aşa, sindicaliştii nu debordează de optimism, în condiţiile în care, spun ei, întâlnirile din anii trecuţi au fost urmate, în genere, de promisiuni neonorate. Discuţiile au loc şi în contextul în care, săptămâna trecută, administraţia CFR Marfă a notificat sindicatele asupra intenţiei de a concedia aproape 2.300 de angajaţi, în urma reducerii fondului de salarii, prevăzută în bugetul pe acest an.



    Concedierile colective, a precizat conducerea CFR Marfă, se vor face în perioada iunie — septembrie 2014, iar persoanele disponibilizate vor beneficia de ajutor de şomaj şi de un venit de completare, în funcţie de vechime.



    Concedierile, comentează analiştii economici, sunt urmarea firească a anilor de management defectuos căruia i-a căzut victimă CFR Marfă. Cândva o companie prosperă, ce controla autoritar transportul feroviar de mărfuri, CFR Marfă se zbate, acum, să supravieţuiască, pe o piaţa guvernată, susţin analiştii, de concurenţa neloială. Ca dovadă, patronul companiei Grupul Feroviar Român (GFR), cea care a intenţionat să preia CFR Marfă, este arestat, într-un dosar în care este acuzat că a oferit mită pentru a câştiga facil un contract, chiar în dauna CFR Marfă.



    De altfel, de-a lungul anilor, presa scrisă a atras atenţia că ascensiunea fulminantă a GFR are în spate practici neortodoxe, cum ar fi racolarea de angajaţi, de la simpli salariaţi până la directori, sau preluarea, în condiţii suspecte, de material rulant. Toate, de la concurentul său direct, CFR Marfă.


  • Informaţii de la CFR Călători

    Informaţii de la CFR Călători

    Societatea de transport feroviar CFR Călători” informază că, în această perioadă, până pe 15 martie, este în vigoare oferta de călătorie Trenurile Zăpezii 2014”. Potrivit acesteia, pasagerii beneficiază de reduceri tarifare atractive la trenurile spre şi dinspre cele mai căutate staţiuni montane pentru schi, cum sunt cele de pe Valea Prahovei şi Braşov, dar şi Vatra Dornei, apoi Petroşani pentru staţiunea Straja şi Piatra Neamţ pentru Pârtia Cozla şi staţiunea Durău. Reducerile sunt de 25% la clasa a doua pentru călătoriile cu punct de sosire sau plecare într-una dintre staţiunile amintite. Iar trenurile la care sunt aplicate aceste reduceri sunt menţionate în site-ul www.cfrcalatori.ro, editat în engleză şi română. De exemplu, pe ruta Bucureşti — Predeal, biletul cu această ofertă este de 27 de lei şi 75 de bani (6 euro), cu 9 lei şi 25 de bani (2 euro) mai puţin faţă de preţul întreg. Pentru ruta Constanţa — Sinaia biletul este de 53 de lei şi 65 de bani (12 euro), cu 17 lei şi 85 de bani (4 euro) mai puţin. Preţurile menţionate nu conţin tariful de rezervare a locului, în valoare de 4 lei (aproape 1 euro) pentru trenurile InterRegio. De asemenea, se aplică reduceri de 31 până la 56% în toate zilele săptămânii pentru trenurile InterRegio care circulă pe Valea Prahovei între oraşele Sinaia şi Braşov şi retur.



    Societatea amintită precizează şi că www.cfrcalatori.ro este singurul site oficial al CFR Călători care conţine informaţii actualizate despre Mersul Trenurilor, precum şi alte informaţii referitoare la călătoria cu trenul. De anul acesta, aplicaţia online Mersul Trenurilor a fost îmbunătăţită, pasagerii putând astfel să găsească rapid şi uşor informaţiile de care au nevoie pentru planificarea călătoriei: destinaţii, tipuri de trenuri şi clasa de călătorie, servicii oferite – de exemplu, vagon clasă, de dormit, cuşetă, cu spaţiu pentru biciclete, dar şi preţuri şi oferte pentru ruta solicitată. Scopul acestei aplicaţii este ca pasagerii să găsescă cea mai bună soluţie de transport, având la dispoziţie cele peste 1.100 de trenuri pe care CFR Călători le pune zilnic în circulaţie. De asemenea, la adresa m.cfrcalatori.ro este disponibilă aplicaţia de vizualizare a informaţiilor legate de Mersul Trenurilor, pentru a veni în sprijinul utilizatorilor de internet care folosesc dispozitive mobile. Aplicaţia poate fi accesată şi prin butonul “Mersul Trenurilor pentru mobil“ de pe site-ul www.cfrcalatori.ro. Pentru a evita aglomeraţia de la casele de bilete, compania le reaminteşte pasagerilor că legitimaţiile de călătorie pot fi cumpărate cu anticipaţie, online de pe www.cfrcalatori.ro , de la automatele XsellKiosk din gările mari, de la automatele ZebraPay din marile centre comerciale, de la agenţiile de voiaj CFR şi de la agenţii de turism acreditate.

  • Informaţii de la CFR Călători

    Informaţii de la CFR Călători

    Compania de transport feroviar CFR Călători informează că, de puţină vreme, pasagerii pot beneficia de o reducere mai mare la cumpărarea cu anticipaţie a biletelor de tren. Astfel, se acordă o reducere de 25% la cumpărarea biletului cu 21 până la 30 zile înainte de data efectuării călătoriei, o reducere de 18% la cumpărarea biletului cu 11 până la 20 de zile înainte de data efectuării călătoriei şi o reducere de 10% la cumpărarea biletului cu 6 până la 10 zile înainte de data efectuării călătoriei. Procentul de reducere se acordă la biletele cu preţ întreg şi la cele pentru copiii în vârstă de până la 10 ani, în funcţie de perioada de anticipaţie. Tariful de rezervare a locului şi tariful de supliment de pat sau cuşetă se achită integral.



    Prin serviciul Cumpără bilete CFR”, disponibil pe site-ul www.cfrcalatori.ro, editat în engleză şi română, la această reducere se adaugă şi un discount de 5%. Pentru a veni în sprijinul călătorilor care achiziţionează bilete direct de pe site-ul companiei, CFR Călători anunţă că platforma de vânzări online permite schimbarea biletelor deja cumpărate prin utilizarea funcţiei Modificare date călătorie”. Noua funcţie dă posibilitatea, aşadar, de a schimba data şi ora călătoriei, categoria de tren (InterCity, InterRegio şi Regio), clasa de rezervare, precum şi ruta în condiţiile în care staţiile de plecare şi destinaţie, numărul călătorilor, categoria de călători şi numele acestora de pe biletul iniţial rămân neschimbate. Modificarea unui bilet achiziţionat se poate efectua o singură dată, cu plata diferenţelor tarifare calculate conform reglementărilor în vigoare.



    Amintim că termenul minim pentru cumpărarea biletelor CFR online este de 24 de ore până la plecarea trenului, iar termenul minim pentru restituirea biletelor CFR online este de 12 ore până la plecarea trenului. După operarea modificării cu achitarea eventualelor diferenţe tarifare, biletul iniţial nu mai este valabil, iar călătorului i se va emite un nou bilet care îi va fi transmis pe adresa de e-mail în format pdf”.



    CFR Călători acordă şi alte tipuri de facilităţi. Astfel, persoanele ce călătoresc în grupuri mici, de două până la cinci persoane, pot obţine reduceri între 10 şi 25 la sută, în toate zilele săptămânii, mai puţin vinerea şi duminica. De asemenea, cartea “VSD”, valabilă, aşadar, în zilele sfârşitului de săptămână, conferă reduceri între 25 şi 60 la sută. Compania oferă reduceri pentru cei care aleg transportul pe calea ferată la sfârşit de săptămână, pe aceeaşi rută, cu 35% pentru 4 weekend-uri dintr-o lună, cu 25% pentru 3 weekend-uri şi cu 15% pentru 2 weekend-uri. Totodată, compania oferă reduceri între 31% şi 56% în zilele de vineri până duminică inclusiv la trenurile InterRegio care circulă pe Valea Prahovei, pe rute între Sinaia – Braşov şi retur. Biletul dus-întors pe Căile Ferate Române conferă o reducere de 10 la sută. Elevii şi studenţii beneficiază de reduceri de 50 la sută din tariful unei călătorii, iar copiii în vârstă de până la 5 ani beneficiază de gratuitate la transportul pe căile ferate dacă nu li se rezervă un loc în tren.

  • Die Privatisierung  der staatlichen Eisenbahngesellschaft  für Gütertransporte – ein Misserfolg

    Die Privatisierung der staatlichen Eisenbahngesellschaft für Gütertransporte – ein Misserfolg

    Soll das die Fortsetzung einer Geschichte ohne Ende sein? Die Frage scheint in diesem Moment rethorisch zu klingen. Die Privatisierung der staatlichen Eisenbahngesellschaft für Gütertransport CFR Marfa muss wiederholt werden. Sie ist eine der strategischen Zielsetzungen der rumänischen Regierung und eines der Engagements Rumäniens gegenüber dem IWFs und der EU im Rahmen des Abkommens von 2011 und dem Abkommen vorbeugender Art, das in diesem Herbst unterzeichnet wurde.


    Die Demarche sicherte für Aufregung. Die Investoren zeigten wenig Interesse für die Privatisierung und bestritten die Prozedur. Die Regierung hat im Sommer den Verkauf der staatlichen Eisenbahngesellschaft für Gütertransporte an das Rumänische Bahnunternehmen GFR, die die öffentliche Ausschreibung gewann genehmigt. GFR habe damals, laut eigener Aussage, 202 Millionen Euro für 51% der Aktien angeboten und Investitionen im Wert von 204 Millionen Euro angesto‎ßen. Neun tausend Mitarbeiter waren damals tätig.



    Die Privatisierungskommission und das Rumänische Bahnunternehmen GFR sind am Montag zu keiner Vereinbarung gekommen. GFR – Inhaber Gruia Stoica erklärte, er wurde beim Transportministerium gerufen, um informiert zu werden, dass er den Restbetrag, zum Kauf des Aktienpaketes, nicht zahlen kann. Einige Banken hätten für den neuen Aktieninhaber nicht zugestimmt. Das Wettbewerbsamt hatte keine Zeit sich zu der Transaktion zu äu‎ßern. Gruia Stoica meinte, die Verhandlungen sollten ihn überzeugen, auf die Entschädigungen zu verzichten. Gruia Stoica dazu :



    In zwanzig Minuten sind wir zur Schlussfolgerung gekommen, dass die suspensiven Pflichten nicht erfüllt wurden. Sechseinhalb Stunden haben sie versucht, uns zu überzeugen, dass wir uns nicht an die Privatisierungskommission richten können. Ich werde mich immer an alle Ausschreibungen, die für die Privatisierung der Eisenbahngesellschaft organisiert werden, einschreiben.



    Ramona Mănescu, rumänische Transportministerin, erklärte, die GFR könnte für die Aktien der Gesellschaft zahlen, weil das Minsiterium die notwendigen Bedingungen für die Besitzübertragung geschaffen habe. Mănescu hob hervor, wenn die Pflichten in 60 Tagen nicht erfüllt werden, so wird der Vertrag annulliert:



    Der Käufer könnte laut Vertrag heute zahlen. In diesem Moment analysiert die Privatisierungskommission zusammen mit den Beratern, die Möglichkeiten die Garantie für den rumänischen Staat abzuziehen.



    Wir werden nach der Offenlegung des Kauf und Verkaufsvertrags erfahren, wer Recht hat oder nicht. Gruia Stoica riskiert wenigstens 10 Millionen Euro Schadenersatz zu verlieren.

  • Nachrichten RRI

    Nachrichten RRI

    BUKAREST: Angestellte aus dem rumänischen Gesundheitswesen sind am Montag in einen symbolischen Streik getreten. Sie legten dabei ihre Arbeit nicht nieder, trugen dafür aber Armbinden in den Farben der rumänischen Trikolore. Ihr wichtigster Kritikpunkt ist die Unterfinanzierung des Systems. Mehr dazu nach den Meldungen.



    BUKAREST: Am 14. Oktober ist die Frist für die Überweisung des Restbetrags für den Erwerb der Gütersparte der rumänischen Bahngesellschaft CFR Marfa abgelaufen. Der alleinige Bieter, das Bahntransportunternehmen GFR, hätte eine Restsumme in Höhe von 170 Millionen Euro bezahlen müssen. Das Unternehmen forderte indes das rumänische Transportministerium auf, sich umgehend für den Privatisierungsprozess von CFR Marfa einzusetzen, und warnte zudem vor einem möglichen Scheitern der Privatisierung, da der rumänische Staat, in diesem Fall der Verkäufer, seine Vertragsverpflichtungen nicht erfüllt habe. Der GFR-Vorstand erklärte zudem, der Verkäufer habe seine Interessen verletzt, er sei dennoch weiterhin bereit, für eine gesetzliche Lösung zusammenzuarbeiten. Im September unterzeichnete das Bukarester Transportministerium mit der GFR-Gruppe den Privatisierungsvertrag von CFR Marfa, nachdem drei Monate zuvor das Unternehmen offiziell angekündigt hatte, es sei der Gewinner der öffentlichen Ausschreibung zum Kauf des staatlichen Unternehmens CFR Marfa. Die GFR habe damals laut eigenen Angaben 202 Millionen Euro für 51% der Aktien angeboten und Investitionen im Wert von 204 Millionen Euro in Aussicht gestellt. Rumänien hatte sich im Zuge des mit dem IWF unterzeichneten Darlehensabkommena verpflichtet, die mehrheitlichen Aktienpakete einiger Staatsbetriebe zu veräu‎ßern, insbesondere im Transport-und Energiebereich.



    BRÜSSEL: Die Europäische Kommission hat am Montag ihre Energieinfrastrukturprioritäten bis 2020 angekündigt. Laut EU-Energiekommissar Günther Öttinger werde die Kommission in den kommenden sieben Jahren etwa 6 Milliarden Euro für die wichtigsten Infrastrukturprojekte im Energiebereich ausgeben. Die Summen werden in Form von effektiver Finanzierung, Darlehen oder Bankgarantien zur Verfügung gestellt. Rumänien ist an mehreren anvisierten Projekten im Bereich Erdgas und Energie beteiligt: die Gastransportleitung Aserbaidschan-Georgien-Rumänien (AGRI), der Bau einer Gaspipeline zwischen Bulgarien und Österreich, die über Rumänien und Ungarn führen soll, oder das Projekt White Stream, das den Bau einer Untersee-Leitung zwischen Rumänien und Georgien vorsieht. Rumänien findet sich ferner auf der Liste über die Erhöhung der Transportkapazität im Energiebereich wieder, im Rahmen einiger Kooperationsprojekte mit Bulgarien und Serbien.

  • 26.06.2013

    26.06.2013

    Deuil – Une journée de deuil national a été observée mercredi en Roumanie et au Monténégro à la mémoire des 18 Roumains qui ont perdu la vie dans l’accident d’autocar survenu dimanche sur une route à une trentaine de kilomètres au nord de la capitale monténégrine. Les touristes roumains blessés, hospitalisés à Podgorica, ont été emmenés mardi à Bucarest à bord de deux avions militaires médicalisés, tandis qu’un troisième aéronef militaire a rapatrié les corps des victimes. Le premier ministre roumain Victor Ponta a fait savoir que son cabinet envisage des mesures d’aide aux familles des personnes disparues dans cet accident tragique.



    Statut – Le Parlement de Bucarest a reporté à l’automne les débats et le vote du statut des parlementaires, en conformité avec les décisions de la Cour Constitutionnelle. Suite à la saisine introduite par la présidence, la Cour a rejeté comme non constitutionnels les articles portant sur l’immunité des députés et des sénateurs. Aux termes des articles contestés, les procureurs auraient été obligés de présenter au Législatif des arguments concrets avant de demander la levée de l’immunité d’un membre du Parlement. La Cour estime que les articles en question contreviennent aux principes de la séparation des pouvoirs de l’Etat et de l’indépendance de la justice.



    Référendum – La Cour Constitutionnelle de Roumanie a rejeté mercredi la saisine introduite par l’opposition au sujet de la modification de la Loi concernant l’organisation et le déroulement du référendum. Le nouveau texte ramène le seuil de participation nécessaire pour la validation de la consultation populaire de 50% à 30% des électeurs inscrits sur les listes électorales. En outre, le projet législatif prévoit que le quorum nécessaire à la validation soit égal avec la majorité des suffrages valablement exprimés et qu’il représente au moins 25 % du nombre des inscrits.



    Visite – Le premier ministre roumain, Victor Ponta a entamé mercredi une visite à Bakou, dans le cadre d’une tournée asiatique qui doit le conduire également, au Kazakhstan, en Ouzbékistan et en Chine. Dans la capitale azérie, le chef du gouvernement de Bucarest doit rencontrer le chef de l’Etat, Ilham Aliyev et son homologue Yagoub Eyyoubov. Selon Victor Ponta, la tournée aura une forte composante économique, vu que la Roumanie souhaite rechercher des investissements étrangers aussi à l’extérieur de l’UE.



    Gaz – Le projet Nabucco-Ouest, auquel participe aussi la Roumanie, a été rejeté par le consortium qui doit exploiter le gisement en mer Caspienne de Shaz Deniz, au large de lAzerbaidjan, les opérateurs choisissant un autre pipeline de livraison. L’annonce a été faite mercredi par le groupe énergétique autrichien OMV. Nabucco Ouest, soutenu par l’UE, devrait relier la Turquie à l’Autriche, via la Bulgarie, la Roumanie et la Hongrie. Le ministre roumain des Affaires étrangères, Titus Corlatean, déclarait récemment qu’en cas de décision défavorable, Bucarest devait disposer d’autres solutions, tels l’exploitation des réserves des gaz en Mer Noire et des gaz de schiste. Le principal projet concurrent à Nabucco est TAP (Trans Adriatic Pipeline), qui irait de la frontière gréco-turque à lItalie, en passant par la Grèce et lAlbanie. Les deux projets de gazoducs visent à réduire la dépendance énergétique de l’UE vis-à-vis du gaz russe.



    Cyclisme – 130 sportifs de 13 pays doivent participer à la 50e édition du Tour cycliste de la Roumanie, prévu du 30 juin au 6 juillet, ont annoncé mercredi les organisateurs. Selon eux, le trajet s’étalera sur 1 050 kilomètres, avec des différences d’altitude de 2000 mètres. La Roumanie y sera représentée par 7 sportifs.



  • A la Une de la presse roumaine du 26.06.2013

    A la Une de la presse roumaine du 26.06.2013

    Les quotidiens parus ce mercredi à Bucarest consacrent leurs Unes à la journée de deuil national décrétée en la mémoire des 18 victimes de l’accident du car plein de touristes roumains qui a plongé dimanche dans un ravin au Monténégro. Les quotidiens, dont le journal en ligne Gandul.info, constatent qu’en Roumanie cette journée de deuil national coïncide avec la fête du drapeau national. C’est pour la 7e fois en 23 années que les Roumains ont respecté à midi un moment de silence, constate Gandul.info. En effet, les cérémonies consacrées à la fête du drapeau national ont été modifiées, explique aussi Jurnalul national selon lequel le drapeau national a été dabord hissé en haut de son mât puis immédiatement rabaissé à mi-hauteur.



    Par ailleurs, les quotidiens roumains passent sous la loupe plusieurs sujets de l’actualité économique, et notamment la situation de plusieurs sociétés roumaines à capital d’Etat. Evenimentul zilei évoque le dernier coup du ministre roumain des Transports Relu Fenechiu qui a carrément exécuté le chef de la compagnie aérienne nationale Tarom. Le mandat du dernier manager privé à la tête d’une compagnie publique de transports a été raccourci de trois ans. Même s’il a réussi à réduire à moitié les pertes de Tarom, son PDG, le Belge Christian Heinzmann n’a pas partagé la même vision que le Conseil d’Administration et le Ministère des Transports, fait savoir Evenimentul zilei qui précise que désormais, Christian Heinzmann sera côtoyé par un nouveau directeur exécutif, Nicolae Demetriade, ancien PDG de la compagnie entre 2001 et 2002.



    Romania libera constate que les managers privés choisis en début d’année à la tête des compagnies d’Etat subordonnées au Ministère des Transports sont remplacés un après l’autre par d’anciens directeurs roumains, des connaisseurs de la « culture locale », en fait des soldats fidèles au ministre des Transports Relu Fenechiu, martèle Romania libera. « CFR — la compagnie publique roumaine des chemins de fer et Tarom ne sont que le début », affirme Laurentiu Mihu dans son éditorial de Romania libera. A son avis, les responsables du ministère roumain des Transports ont mis en oeuvre une opération complexe qui vise deux objectifs. Primo : revenir au modèle roumain de management d’Etat avec tout ce que cela signifie, à savoir politisation, manque de performance, corruption et secundo : création dans l’espace public d’une aversion face à l’idée du management privé, lit-on dans Romania libera.



    Adevarul marque une année depuis le début de la procédure d’insolvabilité de la compagnie Hidroelectrica, le plus important producteur d’électricité de Roumanie. Pendant cette année, Hidroelectrica a souffert de multiples changements et se prépare à sortir de cette procédure vers la fin du mois en cours, même si la compagnie ne cesse de se confronter à de graves problèmes. Finalement, l’insolvabilité de Hidroelectrica est à la fois un succès et un échec, estime Adevarul. Le journal explique que la compagnie a dénoncé les contrats avec les intermédiaires, une demande imposée par le FMI et une des principales causes de la situation financière désastreuse enregistrée l’année dernière. Par ailleurs, la compagnie « a perdu des clients, des partenaires, sa réputation et n’a pas fait des investissements nécessaires » accusent d’anciens responsables de Hidroelectrica, cités par Romania libera.



    En cette fin juin, les jeunes roumains vivent les émotions des différents examens. Dans le calendrier des épreuves de l’évaluation nationale, à laquelle sont soumis les collégiens roumains, ce mardi a été consacré à la langue roumaine, fait savoir Gandul.info qui cite des enseignants selon lesquels un élève moyen aurait pu sans aucun problème obtenir 7 points sur 10. Obtenir une telle note tout en surfant sur Facebook c’est également possible en Roumanie, puisque selon Adevarul, une jeune professeur de langue roumaine a enregistré un succès fou avec ses leçons de roumain postées sur ce réseau de socialisation. Bref, originalité et efficacité.

  • BERD şi România

    BERD este un partener puternic şi de încredere pentru România. Ţara dă semne clare de redresare economică după ani extremi de grei, iar BERD îşi menţine angajamentul de a susţine eforturile României de a reveni la o creştere economică sustenabilă în viitor” – este declaraţia preşedintelui instituţiei financiare, Suma Chakrabarti, care a venit la Bucureşti pentru discuţii cu oficialităţile române.



    Împreună cu Banca Mondială şi Banca Europeană de Investiţii, BERD derulează un program de investiţii de 30 miliarde euro, pe o perioadă de doi ani, pentru a sprijini redresarea economică în Europa Centrală şi de Sud-Est. Iar contribuţia BERD, de 4 miliarde euro, va fi dedicată în mare parte Europei de Sud-Est, inclusiv României, unde instituţia a angajat, de altfel, peste 600 de milioane de euro în 2012. Fondurile acordate până acum Bucureştiului depăşesc 6 miliarde de euro, iar în prezent cel mai important proiect în care România se bazează pe sprijinul BERD este cel legat de restructurarea CFR. Premierul Victor Ponta : “Consider că singura şansă reală de restructurare şi modernizare a CFR este cea de a lucra în strânsă legătură cu BERD, a folosi creditul pe care l-am primit şi mai ales expertiza privind restructurarea unei companii de asemenea dimensiuni. Este un angajament al guvernului pe care îl conduc de a duce la bun sfârşit acest proiect, esenţial pentru România, în colaborare cu BERD.”



    Suma Chakrabarti a evocat suma de jumătate de miliard de euro pe care instituţia internaţională o va investi, în acest an, în România: Există motive pentru care avem o astfel de încredere, şi anume guvernul a întreprins măsuri foarte bune pentru a-şi controla bugetul. În cel de-al doilea rând, guvernul are programe de reformă serioase pe care doreşte să le întreprindă şi, ca parte a acestui program de reforme, este foarte important ca România să atragă mai multe investiţii străine directe



    Responsabilii de la Bucureşti mizează în continuare pe sprijinul BERD în cofinanţarea proiectelor susţinute din fondul de coeziune şi structural, în restructurarea şi privatizarea companiilor de stat, în sprijinul acordat autorităţilor pentru proiecte locale şi în stimularea creditării pentru IMM-uri.



    BERD, deţinută de 64 de ţări şi două instituţii interguvernamentale, sprijină dezvoltarea economiilor de piaţă şi a democraţiei.

  • Eveniment Top – 01.06.2013

    Pripuneri di alâxeari ali Constituţii



    Societatea civilâ românească, ţi easti reprezentatâ di Forumlu Constituţional, pitricu stâmâna aestâ, ali Comisii Parlamentarâ ti Alâxearea ali Constituţii pripunerli mutrinda alâxearea a Nomlui di Timel’iu. Grupurli politiţi au, şi cu aestâ furn’ii, viziun’i ahoriea. Chiola USL (la puteari) şi UDMR nu vor s-da na nâ parti bicameralismul, democrat-liberal’ii dit opoziţii andrupăscu bâgarea tu practico a parlamentului cu maşi un udă. Diferenţili multu mări suntu legati şi di ţi mutreaşti gruplu prezidentu-parlamentu-guvernu. PDL s-apleacâ ma multu câtâ republica semiprezidenţialâ, cu un prezidentu vârtos, ca pânâ tora, iara UDMR va republica parlamentarâ, iu prezidentul s-hibâ aleptu di leghislativ. Ama poplu s-pari că nica va sâ şi-aleagâ prezidentul, aşă că USL easti iuva di mesi: unâ republicâ semiparlamentarâ iu leghislativlu ari nai ma multili pârghii, prezidentul easti nica aleptu di popul, ama nu mai ari ţiva s-dzâcâ tu ţi mutreaşti alidzearea a premierlui. Comisia Parlamentarâ ti Alâxearea ali Constituţii va s-ahurheascâ ayoniea moaubeţli, aşi că va s-scoatâ, pânâ tu inşita a meslui Cireşar, un proiectu di nom. Tut vearea aestâ, easti aştiptat şi votlu dit Senat, dapoaia, tu Ysmârciun, aţel dit Camera a Deputaţlor şi, tu soni, consultarea a poplui prit referendum.



    Prag n’icşurat tu ţi mutreaşti Referendum-lu



    PDL va s-atacâ, la Curtea Constituţională, prota alâxeari a nomlui mutrinda Referendumul, icâ n’icşurarea a praglui di prezenţâ di la 50 la 30%. Tu idyul chiro, rezultatili a unui Referendum, va s-hibâ apruchiati maca va şi-aspunâ votlu favorabil 25% dit numirlu a aligâtorilor angrâpsiţ pi listili electorali permanenti. Alâxearea a nomlui fu bâgatâ tu practico, n’iercuri, tu Camera a Deputaţlor. Democrat-liberal’ii spun câ năili privederi va s-ducâ-nghios îndreptul di vot. Ama social-liberal’ii spun că aesti năi alâxeri vinirâ unâoarâ cu zboarţli ali Curti Constituţională, cari aşteaptâ bâgarea tu practico a nâscântor sinfunii di andridzeari a Referendumurilor, fârâ s-aibâ ici importanţâ scupolu a lor.



    Salarii ma n’iţ ti directorl’ii a companiilor di stat



    Guvernul di Bucureşti plafonă salariili a directorilor dit companiile cu capital integral icâ majoritar di stat, cari triţeau, tu nâscânti catandisi, di 10.000 di euro pi mesu. Nai ma marli salariu pi cari va s-poatâ s-ul l’ia va s-hibâ di maşi di şasi ori ma mari di venitlu mediu brut pi cathi ramurâ. Apofasea fu luatâ tu idyea dzuâi tu cari executivlu publică unâ listâ cu indemnizaţiili aluştor manageri. Nai ma ghini pâltit eara directorlu CFR, cu cama pisti 14.500 di euro pi mesu, dapoaia eara aţel di Poşta Românâ — aproapea 14.300 di euro. Hiinda tu catandisi falimentarâ – cu borgi di vârâ 150 di milioani di euro şi chireri di 12 milioani di euro – Poşta easti pi lista di privatizări a guvernului. Aestâ instituţii fu zorlea bâgatâ s-creascâ chirolu di privatizari cu şasi meşi, dupu ţi compania nu amintă sâ atragâ niţi un investitor. Poşta Românâ easti nai ma marli operator di servicii poştali dit vâsâlii, cu cama di 32 di n’ii di angajaţ.



    Anularea a contractului cu american’ii di la Bechtel



    Contractul cu Bechtel ti construirea a Autostadâl’ei Transilvania fu anulat, iara statlu român lipseaşti s-pâlteascâ ali companii americani despăgubiri di 37,2 di milioani di euro. La aeşţâ pâradz s-adavgâ borgi di 50 di milioani di euro. Autostrada, proiectatâ pi 415 di kilometri, lipsea s-ahurheascâ dit ningâ Braşov şi s-agiungâ tâşi ningâ Oradea, la graniţa dit Vest, cu Ungaria. Dit 2003, di anda fu simnat contractul, Bechtel luă vârâ un miliardu şi giumitati di euro, ama bitisi maşi un tronson, di 52 di kilometri. Pi di altâ parti, tu un altu proiectu di mari simasii, Autostrada A1 Bucureşti-Piteşti-Sibiu-Arad-Nădlac, parti a Coridorului IV Paneuropean, stâmâna aestâ fu dişcl’is tronsonlu di 32 di km Deva-Orăştie. Lucrărili ţânurâ doi an’i, iar giumitati dit pâradz furâ dit fondurili europeani.



    România şi procedura di deficit multu mari



    Comisia Europeanâ şi-adră publiţi aştiptărli di cathi an prit cari ari nâdia ca va s-agiutâ tu ţi mutreaşti inşearea dit crizâ a vâsâliilor dit Uniuni, ama şi tu ţi mutreaşti împrustarea lor icunumicâ, şi lipseaşti s-hibâ multu ghini îndreaptâ. Mutrinda România, Bruxelles-lu pripusi scutearea dit procedura di deficit excesiv, lucru ţi înseamnâ câ Bucureştiulu tin’iseaşti aşi-dzâslu nom di malamâ a pâradzlor europen’i. Di la 9% dit PIB cât eara tu 2009, deficitlu agiunsi, tu inşita a anlui ţi tricu, la 2,9%. Ti estan, executivlu comunitar estimeadzâ unâ n’icşurari la 2,6%, iars ti anlu yinitor la 2,4%. Pripunearea ali Comisii Europeani di scuteari dit procedura di deficit multu mari yini deadun cu un stog di aştiptări, printrâ cari bitisearea a programlui di asistenţâ financiarâ ţi fu achicâsit cu UE şi FMI, asiguripsearea a unâl’ei împrustari fiscalâ cari s-agiutâ criştearea ali icunumii, duţearea ninti a reformilor mutrinda sânâtatea şi anviţarea, ama şi bâgarea tu practico ali strateghii naţionalâ di integrare a ghifţâlor.



    Un nău guvernu tu Republica Moldova



    Ministerul român a Afacerilor Externi apruchie votlu di încrederi dat, gioi, di Parlamentul a Republicâl’ei Moldova ti echipa guvernamentalâ cumândisiti di pro-europeanlu Iurie Leancă. Uidisit cu un comunicat ali diplomaţii di Bucureşti, adrarea a năului cabinet di Chişinău easti unâ garanţii mutrinda împrustarea a ligâturâl’ei ahoriea dintrâ România şi Republica Moldova (majoritar românofonâ). Bucureştiul şi-aspusi disnău andruparea ti integrarea europeanâ Republicâl’ei Moldova. Dit ahurhita a meslui Marţu, Republica Moldova s-alumtâ cu unâ crizâ di turlii politicâ ţi vini unâoarâ cu scutearea di pi ipotisi, prit moţiuni di cenzurâ, a guvernului cumândisit di Vlad Filat.



    Steaua Bucureşti — campioana ali României la fotbal



    Echipa Steaua Bucureşti yurtusi, marţâ, anamisa di n’ii di suporteri, amintarea a titlului di campioanâ ali Românii la fotbal. Gimbuşea “aroş-n’irlâ” ahurhi pi Arena Naţionalâ, nai ma marli stadion dit vâsâlii, iu a stelişţâlor lâ furâ dati tricourili, medaliili şi trofeulu di campion’i. Dapoaia, fotbalişţâl’ii şi membrii a echipâl’ei s-alinarâ tu unâ amaxi fârâ citii şi fudzirâ câtâ Pâzarea ali Constituţii dit Bucureşti, iu cama di 15.000 di oamin’i îi aştiptau s-hârseascâ deadun. S-apreasirâ torţi şi fumigeni, s-cântă şi s-aurlă ti giucâtori.



    Armâneaşti: Cristina Mina