Tag: cicloturism

  • Vama Buzăului

    Vama Buzăului

    Situată la circa 45 de km de Brașov (important oraș turistic din centrul României), Vama Buzăului este o comună care începe să aibă o vizibilitate din ce în ce mai mare în rândul celor interesați de o vacanță în mijlocul naturii. Aerul curat, drumețiile și traseele de biciclete și nu în ultimul rând oferta gastronomică bazată pe produse obținute în această zonă sunt elementele unui weekend sau a unei vacanțe reușite la Vama Buzăului.

    Localitatea a fost înființată la începutul secolului al 18-lea, iar numele provine de la punctul vamal aflat pe acest drum montan, în zona izvoarelor râului Buzău, drum care făcea legătura între Transilvania și Țara Românească. Cei peste 3 mii de locuitori din Vama Buzăului își desfășoară activitatea în agricultură sau in domeniul forestier, unii dintre ei având mici ferme sau pensiuni turistice și agroturistice.

    Pe primarul acestei comune, Tiberiu Chirilaș, l-am întâlnit la cea mai recentă ediție a Târgului de Turism al României, ocazie cu care am aflat de ce devine din ce în ce mai atractivă Vama Buzăului:

    „Avem o serie de facilități turistice, de la centrul de echitație până la cursuri de călărie, până la trasee de bicicletă, trasee pedestre. Avem Cascada Urlătoarea, avem Rezervația Valea Zimbrilor, Vama Buzăului și nu în ultimul rând promovăm o gastronomie locală prin punctele gastro local. Este un fenomen care a pornit din Vama Buzăului. Aceste puncte gastro local, reprezintă un concept în care producătorii locali oferă masă gătită chiar în gospodăriile lor. Sunt extrem de căutate, în primul rând pentru că oferă o masă sănătoasă, bazată pe produsele rezultate din gospodăriile proprii și preparate pe o rețetă tradițională specifică locului.”

    Ca parte a unui proiect de dezvoltare turistică, la Vama Buzăului a fost înființată, pe 10 hectare de pășune, Rezervația Valea Zimbrilor. Cei care administrează această rezervație în care trăiesc peste 30 de zimbri întenționează să extindă suprafața acesteia prin adăugarea a 80 de hectare de pădure. Pentru cei care vin la Vama Buzăului, zimbrii reprezintă marea atracție, după cum a subliniat primarul comunei, Tiberiu Chirilaș:

    „Rezervația Valea Zimbrilor, Vama Buzăului reprezintă atracția principală. Avem undeva la peste 70 de mii de intrări pe an, este o cifră bună pentru Vama Buzăului unde turismul este încă la început și ne dorim să-l dezvoltăm frumos. Cei care doresc să facă mișcare și să practice ciclismul sunt invitați în Vama Buzăului pornind din Rezervația Vama Buzăului. Este un traseu în curs de autorizare în momentul de față, un traseu ce poate fi parcurs de către absolut oricine are o bicicletă, mai mult sau mai puțin performantă.

    Bicicleta poate fi închiriată chiar din Vama Buzăului, dacă nu se vine cu ea de acasă. Traseul trece practic, pe dealurile din Vama Buzăului, fiind o legătură între Rezervația Valea Zimbrilor și Cascada Urlătoarea. Este un traseu atât pentru biciclete, cât și un traseu pedestru. Iarna se poate practica, pe acest traseu, schiul de tură. Foarte multă lume iarna ne întreabă: „Și aveți pârtie de schi?” Nu avem pârtie de schi, dar uite, schiul de tură poate fi practicat în Vama Buzăului. Avem și un patinoar în Vama Buzăului un patinoar de peste 300 de metri pătrați.”

    La Vama Buzăului există zone de campare, amenajate și pentru rulote, dar și câteva păstrăvării astfel încât pe lista activităților în aer liber pot fi adăugate și partidele de pescuit sportiv.

  • Schi la Muntele Mic

    Schi la Muntele Mic

    Astăzi vă invităm la schi în staţiunea montană Muntele
    Mic, situată la poalele versantului sudic al Munţilor Ţarcu, la o altitudine de
    1525 m, în judeţul Caraş-Severin. Masivul Muntele Mic este un grup muntos din
    Munții Retezat-Godeanu, aparținând de lanțul muntos al Carpaților Meridionali.
    Acesta se găsește între Munții Țarcu, Munții Godeanu și Munții Retezat.


    Muntele Mic este una dintre zonele privilegiate
    din ţară deoarece zăpada se poate menţine chiar şi 6 luni pe an. Precipitaţile
    masive dinspre nord-vest, precum şi temperaturile scăzute înregistrate pe timp
    de iarnă fac posibilă practicarea sporturilor de sezon din luna noiembrie pâna
    în mai.


    Florica Humița – director în cadrul Centrului
    Național de Informare și Promovare Turistică Caransebeş a precizat: Turiştii sosiţi în staţiunea de interes naţional Muntele Mic se pot
    bucura de activităţi specifice iernii, schi, snowboarding, tubing şi helischi,
    precum şi plimbări în aer liber,
    drumeţii la Cuntu şi pe Muntele Ţarcu, aflat la o altitudine de 2190
    metri. În staţiunea Muntele Mic funcţionează şase pârtii de schi, cu grade de
    dificultate medii şi avansate, care au lungimi cuprinse între 800-3500 de metri.

    Două dintre aceste pârtii au sistem
    de iluminat pentru turiştii care doresc să schieze până seara târziu. La baza
    pârtiilor se poate apela la instructorii de schi specializaţi, pentru a îndruma
    copiii spre acest sport de iarnă minunat. Proprietarii de cabane, pensiuni,
    hoteluri oferă turiştilor condiţii excepţionale, aceşti putându-se relaxa la
    SPA, piscină, ciubăr. Iar oferta gastronomică se ridică la nivelul aşteptărilor
    tuturor turiştilor. Accesul se face din municipiul Caransebeş, spre şoseaua de
    centură spre Borlova-Muntele Mic, unde drumul este deszăpezit în timp de
    iarnă.



    Staţiunea Muntele Mic îşi aşteaptă vizitatorii cu
    peste 20 km de pârtie, 3 teleskiuri, 2 telescaune, nocturnă și zone unice.


    Pentru agrement în zonă sunt recomandate dincolo
    de sporturile de iarnă, plimbările călare sau cu căruţa, nordic walking,
    foto hunting, cicloturism, enduroturism, excursii etnografice,
    plimbări cu maşini de teren, sau zboruri cu parapanta.


    Am aflat pentru dumneavăastră că săptămâna aceasta
    functionează pârtiile Borlova 1, Borlova 2, Valsanul, Nordica. De asemenea, şi
    tubing-ul funcționează, iar drumul de acces este curățat.


  • Cicloturism în România

    Cicloturism în România

    În ultimii ani, cicloturismul s-a dezvoltat tot mai mult.
    Au fost create trasee și piste noi de bicicletă, iar numărul turiștilor care
    descoperă România pe două roți a crescut. Întotdeauna, în funcție de traseu,
    această formă de turism se combină cu o incursiune în universul satului
    românesc și cu vizite la obiective turistice importante.


    Ionuț Maftei este directorul
    unei firme românești de turism, care se ocupă exclusiv de promovarea României
    prin cicloturism. Acum 17 ani, când și-a propus să promoveze oferte de vacanță
    activă pe două roți, lumea l-a privit cu scepticism. Între timp, cicloturismul s-a
    dezvoltat în România. Tot mai multă lume și-a cumpărat o bicicletă și cunoaște
    deja și mediul preferat pentru pedalat: pe șosea, în zonă montană, pe teren
    accidentat sau pe drumuri neasfaltate. Iar drumurile neasfaltate au început să
    fie tot mai căutate de turiștii străini.

    Noi suntem o agenție
    pentru care, de obicei, numărul de turiști într-un grup este undeva între șase
    și doisprezece, dar, dintr-o dată, ne-am trezit că suntem un fel de mic paradis
    pentru a o anumită nișă de cicloturism, ceea ce se numește acum gravel cycling,
    adică pedalat pe drumuri neasfaltate. Statistic, România are peste jumătate
    dintre drumuri neasfaltate, iar iubitorii acestui gen de pedalat au aflat și ne
    aflăm în situația că, aproape pe oriunde am merge, dacă vrem să găsim niște
    drumuri neasfaltate, găsim. Problema este că, într-adevăr, au venit foarte
    mulți turiști. La noi, e problematică partea de infrastructură. Este dificil să
    găsești într-un sat pe unde mergem noi sau în păduri, pe unde ne place să
    pedalăm, un loc care să adăpostească 50 de oameni. Majoritatea doresc să stea
    în camere single. Încă mai avem de lucrat la acest aspect. Pe de altă parte,
    este plăcut să vezi că ocupi două sate în întregime pentru un grup de turiști. Deși
    logistic este foarte dificil, ne bucurăm că am reușit.


    Sezonalitatea acestei forme de turism constă în faptul că
    numărul zilelor cu condiții optime pentru pedalat este mai mare primăvara și
    toamna. Totuși, Ionuț Maftei, directorul unei firme românești de cicloturism,
    spune că tururile se fac în toate cele patru anotimpuri. Bicicletele și
    echipamentul modern îți permit să pedalezi cam în orice perioadă a anului,
    inclusiv pe zăpadă. O ocazie excelentă de a descoperi oameni și locuri noi.

    Tururile noastre presupun mai puțin latură sportivă și mai mult turism. Ideea
    este de a vizita oamenii în primul rând, de a vedea cum trăiesc, de a vedea
    lucruri pe care nu le mai vezi în Europa sau în altă în altă țară. Ar trebui ca
    lumea să afle cine suntem, pentru că, de multe ori, avem turiști care, în prima
    zi, știu doar că sunt undeva în Europa. Nu prea știu unde sunt și cine sunt oamenii
    pe care-i văd. Le explicăm tuturor pe parcursul a șase zile sau 10 zile, cât
    stau aici, pentru ca ei să încerce să descopere și să plece și cu o impresie
    bună. În zona bisericilor fortificate din Transilvania mi se pare că s-a
    dezvoltat destul de mult și infrastructura. Oamenii de acolo înțeleg și nu sunt
    nici mirați de această formă de turism, știind cam care sunt așteptările. La
    Sighișoara, de exemplu, am putut face într-unul dintre turnurile cetății un
    punct de hidratare. Am fost oarecum surprinși că am avut deschiderea asta, dar
    se întâmplă și nu putem decât să aplaudăm acest aspect.

    Cel mai tânăr participant la
    tururile organizate de Ionuț a avut trei luni. Venise cu bunica. Acestea sunt
    cazurile când apar programele paralele. Se folosește mașina de asistență și se
    asigură vizite suplimentare la obiective turistice și în împrejurimi. Una
    dintre zonele ideale pentru astfel de tururi complexe este Maramureșul. Acolo,
    tradiția, natura și numărul atracțiilor turistice încântă mereu. O altă zonă preferată
    de turiști este Bucovina, comparabilă din punct de vedere al tradițiilor. Pe de
    altă parte, Transilvania se remarcă printr-un nivel mai ridicat al serviciilor.
    L-am întrebat pe Ionuț Maftei, directorul unei firme românești de cicloturism
    cum se desfășoară un tur pe bicicletă.

    Teoretic, tururile
    încep din București, pentru că majoritatea turiștilor ajung în București. Oferim
    fie la început, fie la final, ei au o noapte în București și oportunitatea de a
    vizita și capitala României. Avem un traseu de vizitare pe bicicletă timp de
    câteva ore și asta contează pentru ei, mai ales că Bucureștiul nu seamănă deloc
    cu restul României. Sunt două imagini destul de diferite pentru ei. Apoi, mergem
    în Transilvania. Acolo, traseele sunt pe drumuri secundare sau pe drumuri
    forestiere. Câteodată folosim chiar ceea ce se numește single trails, adică
    niște rute speciale pentru biciclete, pe un fel de poteci pentru biciclete, prin
    păduri. Este foarte frumos. Luxul la noi este în pădure. Dacă cineva caută lux
    în tururile noastre, acolo îl găsește, pentru că acolo sunt și animalele, și
    plantele. Acolo este tot ce este mai frumos în tururi. Bineînțeles, din loc în
    loc, ne oprim să vizităm fie meșteșugari, fie câteva locuri cu importanță
    istorică, câteva locuri culturale, arhitectură care contează destul de mult.


    Deși
    implică foarte multă activitate, nu sunt niște tururi sportive, continuă Ionuț
    Maftei.

    Distanțele pe care le facem sunt între 30 și 80 de km
    pe zi, în funcție de cât de multe urcări sunt, de cât de înclinată este panta,
    de cât de dificil este traseul, dacă este asfalt sau drum neasfaltat și de câte
    multe locuri avem de vizitat. Dau câteva exemple pentru că îmi este la îndemână
    Transilvania, bineînțeles, bisericile fortificate sunt destul de cunoscute de
    acum și sunt pregătite să primească turiști des și în număr mare. Există un drum
    al fortificațiilor transilvănene. Apoi, mai este ruta apelor minerale. Încercăm
    să o promovăm și atrage și impresionează de fiecare dată. Încercăm să folosim
    cât mai mult resurse locale. Adică oamenii locului sunt cei care ne prezintă
    atracțiile, ei sunt cei care furnizează mâncarea și vinul și folosim cât mai
    mult cazări la pensiuni, astfel încât să avem o activitate și sustenabilă. Combinația
    asta este plăcută pentru turiști, în special pentru cei străini.


    Tururile tematice de cicloturism pot dura între o zi și șapte
    zile. Pentru cele de o zi, în jurul Bucureștiului, prețul este de aproximativ
    35 de euro de persoană. Pentru programele mai complexe, costul se ridică la 200
    de euro pe zi de persoană, incluzând cazare, toate vizitele, transferuri,
    suport și asistență.


  • Cicloturism pe Valea Crişului, în Apuseni

    Cicloturism pe Valea Crişului, în Apuseni


    Pentru pasionaţii de plimbări pe bicicletă, comuna Bratca din Munţii Apuseni poate o destinaţie interesantă, la vreme de toamnă. Situată la circa 70 de km est faţă de Oradea şi la aproape 100 de km vest faţă de Cluj, comuna Bratca a devenit un reper pentru cei care doresc să urmeze trasee accesibile, de câţiva km, pe biciclete, pe drumurile care leagă satele comunei Bratca. Gabriel Bonaciu este un promotor al unor astfel de programe, de vizitare a unor obiective turistice şi a unor atracţii naturale situate de rute care pot fi parcurse cu bicicletele


    Oricare dintre localitățile din județul Bihor, sunt deschise pentru astfel de experiențe. Fiind vorba de Valea Crișului, comuna Bratca, pot să spun că în această localitate, în special în Valea Crișului, dacă vor veni în această toamnă, vor putea vizita o biserică de lemn care este veche de peste trei secole. De asemenea, se pot întâlni cu comunitatea locală, o comunitate extraordinară care împreună cu părintele Duluş Nicolae, preotul paroh al bisericii ortodoxe din localitate, au reușit să renoveze biserica, au reușit să îi schimbe acoperișul. Turiștii pot scana un pod QR și pot afla în diferite limbi în limba română, engleză și franceză istoria bisericii, precum și informații referitoare la construcția bisericii, la pictura din interiorul acesteia. După ce au vizitat acest moment istoric sau înainte de vizitarea acestui monument istoric, le recomand să mănânce cu încredere din produsele tradiționale, produsele gătite de localnice de harnicele localnice din Valea Crișului.”



    Altadă, satul Valea Crişului avea un alt nume, Valea Neagră, denumire care provine de la culoarea neagră pe care o avea râul, din cauza spălării zăcământului de cărbune pe care este aşezat satul. Activitatea minieră a devenit însă istorie, iar acum apele sunt mult mai curate. Trenul reprezintă o alternativă de luat în seamă pentru cei vor să ajungă în acest sat, după cum subliniază Gabriel Bonaciu, care ne face şi alte recomandări “Cei care doresc să fac să viziteze Valea Crișului, comuna Bratca, pot ajunge foarte ușor trenul. Există o companie care are montate în interiorul trenurilor suporturi speciale pentru biciclete astfel încât ei ei să călătorească civilizat. Cei care vin dinspre Cluj pot pot folosi aceste trenuri sau cei care pleacă dinspre Oradea spre Valea Crișului pot călători cu aceste trenuri. Intră într-o destinație de un pitoresc aparte, unde pot face plimbări cu căruțele trase de cai sau pot face plimbări pe jos până la calcarele cu hippuriţi din localitate.”



    În rezervaţia de calcare cu hippuriţi de la Valea Crişului, care se întinde pe circa 4 mii de metri pătraţi, puteţi vedea în pereţii calcaroşi, urmele unor moluşte care au trăit în Cretacic şi care s-au pietrificat împreună cu alte elemente din recifele oceanelor de altădată. Programele de vizitare se pot întinde şi pe durata a două … trei zile, vizitatorii având posibilitatea să se cazeze atât în pensiunile din localitate, care sunt la o distanță de circa cinci km față de satul Valea Crișului, dar şi alte pensiuni situate la miximum 15 km depărtare.






  • Via Soarelui

    Via Soarelui

    În luna iunie a acestui an a fost
    inaugurat un traseu de cicloturism ce uneşte judeţele Buzău şi Prahova. Este
    vorba despre o parte din ceea ce se doreşte a deveni Via Soarelui este mai mult
    decât un traseu, este o experiență ce leagă oameni, pasiuni, crame, conace,
    peisaje, gusturi. Via Soarelui este un traseul turistic tematic menit să
    acopere 150 de kilometri de drum șerpuit printre podgorii, păduri și dealuri,
    care să aducă împreună iubitorii de vin, de drumeții, cicloturism, gastronomie
    și meșteșuguri. Urmărind unirea celor 15 localități din arealul Dealu Mare
    incluse în județele Prahova și Buzău, promovează cramele, oamenii cu povești,
    producătorii locali, obiectivele turistice, meșterii și peisajele cu potențial.


    Mircea Crisbăşanu, iniţiatorul acestui
    proiect, vice-preşedinte Asociația Centrul Cultural și Comunitar Nucu, ne-a
    povestit: Via Soarelui este un traseu marcat destinat
    drumeţiei şi cicloturismului. Am inaugurat primii 20 de kilometri amenajaţi şi
    marcaţi, în acest traseu, care leagă localitatea Urlaţi de localitatea Ceptura.
    Traseul este foarte variat, urmăreşte să meargă cât mai departe de tot ce
    înseamnă trafic motorizat şi să apropie călătorul de natură, de oamenii
    locului, de experienţe autentice pe care le poate avea în zonă şi, bineînţeles,
    invită la vizite, la descoperiri, la degustări de vinuri, vizite de muzee, de
    conace şi inclusiv gustat produse locale, de la gospodarii din zonă. Bucata de
    traseu amenajată de noi include şi o porţiune cu totul surprinzătoare,
    traversează un vechi terasament de cale ferată, pe acolo trecea acum câteva
    zeci de ani trenul care încărca cărbune de la mina de cărbune din Ceptura.
    Trenul nu mai există, calea ferată nu mai există, dar există terasamentul şi
    exact pe porţiunea aceea, pe 5 kilometri, am venit cu acest traseu marcat, iar
    în acest moment inclusiv un podeţ l-am reabilitat, iar acum e dedicat special
    cicloturiştilor şi drumeţilor. Traseul e chiar foarte înverzit, variat, cu
    privelişti foarte frumoase! Merită încercat!


    Mircea Crisbășanu a adăugat câteva
    popasuri absolut obligatorii odată ajunşi aici: Traseul porneşte de
    la Conacul Nucu, care este un punct zero de pornit în descoperirea podgoriei
    Dealu Mare. De acolo călătorul poate să îşi culeagă
    informaţiile, avem şi o hartă cu traseul făcut până la acest moment. Mai
    departe, de poate vizita muzeul Conacul Bellu, tot în Urlaţi, după care se
    intră în zona de vii, podgorii, traseul merge pe lângă podgoriile Cramei
    Domeniile Anastasia, după care intră într-o zonă foarte frumoasă, de belvedere,
    se merge practic pe culmea dealului, pe un vechi drum de sondă, după care
    coboară înspre satul Ceptura şi acolo deja putem să vizităm alte obiective.
    Ne-am oprit la inaugurarea traseului în curtea meşterului dogar, Adrian Aldea,
    şi acolo am avut parte de o demonstraţie de dogărit, unicat. El este unul
    dintre ultimii dogari, care mai pot fi găsiţi în zonă. Bineînţeles că se şi
    gustă nişte preparate locale şi se poate şi încerca vinul dogarului, el nu doar
    face butoaie, dar le şi umple cu un vin de calitate. Şi apoi se pot face
    degustări de vinuri, sunt mai multe crame în zonă, şi traseul urmăreşte
    inclusiv să lege aceste crame.


    Traseul va fi continuat spre a lega
    localităţile Ploieşti şi Buzău, cu borne sculptate în piatră de localnici şi
    plasate la fiecare kilometru, astfel
    încât toţi posibilii parteneri din zona Dealu Mare să se alăture în proiect,
    pentru stimularea întregii comunităţi locale.


  • Vama Buzăului, destinaţie de ecoturism

    Vama Buzăului, destinaţie de ecoturism

    Localitatea Vama Buzăului a luat
    ființă în jurul anului 1700, denumirea provenind de la punctul vamal care se
    afla în zona izvoarelor râului Buzău, în trecătoarea dintre Transilvania și
    Țara Românească. Dacă în trecut la hanurile din zonă se odihneau drumeții în
    tranzit, în prezent, pensiunile sunt rezervate de turiști dornici de o vacanță
    activă sau de relaxare în mijlocul naturii.


    Aflăm de la Tiberiu
    Nicolae Chirilaș, primarul localității, care sunt motivele pentru care Vama
    Buzăului a devenit a opta și cea mai recentă destinație de ecoturism din
    România.

    Vama Buzău este o localitate situată la poalele
    Munților Ciucaș, în Carpații de Curbură, în sud-estul județului Brașov. Este o
    zonă de munte, care este nepoluată în momentul de față, extrem de curată și
    care ne dorim ca și în viitor să fie lăsată urmașilor noștri cel puțin așa cum
    am găsit-o noi. De aceea, după ce în anul 2018 comuna Vama Buzăului a primit
    titulatura de stațiune turistică de interes local, am lucrat împreună cu cei de
    la Ministerul Turismului și cu reprezentanții Asociației de Ecoturism din
    România pentru ca Vama Buzăului să devină destinație ecoturistică. În luna
    iunie, Vama Buzăului a fost atestată ca a opta destinație de ecoturism din
    România. Își merită această titulatură pe deplin, dat fiind faptul că Vama
    Buzăul este o zonă liniștită, unde suprafețele de pajiști, de exemplu, sunt
    certificate ecologic în momentul de față de către certificatori autorizați. Când
    spun că Vama Buzăului este o zonă nepoluată, mă refer atât la aerul curat pe
    care noi îl avem aici, dar mă refer și la faptul că nu avem niciun fel de
    industrie, nu sunt deșeuri. Avem apă curată, aer curat, o zonă liniștită.


    Întrucât liniștea este la mare preț în Vama
    Buzăului, sunt interzise sporturile cu motor. Așadar, ne bucurăm de o zonă cu
    aer curat, cu liniște, în care ne putem reîncărca bateriile. Însă există și
    câteva activități recomandate pentru un turist, spune Tiberiu Nicolae Chirilaș,
    primarul din Vama Buzăului.

    În primul rând, poate vizita
    Rezervația Valea Zimbrilor. Din 2008, avem în localitate această frumoasă
    rezervație care a crescut atât prin numărul de zimbri pe care îi are, dar și
    prin celelalte specii de animale pe care le găzduiește. Totodată, a crescut și
    numărul de vizitatori. Avem o medie de 70.000 de intrări anual, ceea ce arată
    că această rezervație atrage în Vama Buzăului. Pe lângă rezervația de zimbri,
    sigur, avem Cascada Urlătoarea, avem centrul de echitație din localitate, unde
    se pot lua lecții de călărie, avem campinguri unde se poate campa atât cu
    cortul, cât și cu rulota, avem trasee turistice autorizate, trasee de
    cicloturism.


    Nu în ultimul
    rând, aici veți găsi puncte gastro-locale, unde puteți mânca preparate
    tradiționale gătite după rețete străvechi.

    Acest concept
    gastro-local a plecat din Vama Buzăului și s-a răspândit treptat atât la
    nivelul județului Brașov, dar și la nivelul țării. Astfel, se găsește o mâncare
    cu produse rezultate din gospodăria proprie a localnicilor. Vreau să vă spun că
    se bucură de un real succes acest concept gastro-local și-i invit pe toți cei care
    doresc să exploreze un nou obiectiv turistic, până la urmă, să vină în aceste
    puncte gastro-locale din Vama Buzăului.


    Nu în ultimul rând, dacă
    ajungeți în Vama Buzăului, întrebați de meșterii populari. Există adevărate
    tezaure vii, fierari, tâmplari, care duc mai departe atât meșteșugurile cât și
    poveștile locului. În august îi veți putea vedea la sărbătoarea localității: Gospodarul
    Vămășan. Iar, până în luna august, ca în fiecare an, la Vama Buzăului are loc
    Festivalul Național de Folk, în perioada 29-30 iulie.


  • Destinaţia eco-turistică Pădurea Craiului

    Destinaţia eco-turistică Pădurea Craiului

    Vă invităm astăzi în nord-vestul ţării,
    într-o fabuloasă zonă eco-turistică: Pădurea Craiului, din judeţul Bihor. Pădurea
    Craiului este situată în nord-vestul Munților Apuseni, nu departe de Oradea sau
    Cluj-Napoca, fiind o zonă muntoasă mai joasă și în mare parte împădurită. În această
    zonă aventura începe în subteran, dar nici peisajele pitorești nu sunt de
    ignorat, aşa cum memorabile sunt şi câteva lăcaşuri de cult.



    Pădurea Craiului este singura zonă din
    ţară cu o rețea de peșteri speoturistice. Aici se găsesc de la peșteri extrem
    de accesibile, de puțin peste 300 de metri lungime și plate, până la peșteri de
    zeci de kilometri lungime, cu galerii verticale și cu săli de 100 de metri
    înălțime. Dintre peşterile care merită să fie vizitate amintim Peștera cu
    cristale din Mina Farcu, Peștera Meziad. Peștera cu cristale din Mina Farcu este
    singura peșteră amenajată din țară unde pot fi văzute cristale de calcit.
    Peștera cu cristale din Mina Farcu este compusă dintr-o fostă galerie de mină
    și o geodă, adică o cavitate complet închisă față de exterior, un loc propice
    în care s-au dezvoltat aceste cristale. După explorarea lumii subterane, merită
    să porniţi pe poteca tematică ce pornește de la peșteră și ajunge până la
    punctul de belvedere superb de la Stanu Cârnului, deasupra Cheilor Lazurilor. Pe
    lângă peșteră trec mai multe trasee de drumeție și trasee de cicloturism, așa
    că vizitarea peșterii poate fi mai degrabă o oportunitate pentru puțină mișcare
    în natură.


    Peștera Meziad este un spectacol al lumii
    subterane, cu galerii și săli impresionante, unele cu lățimi de 20-30 de metri
    și înălțimi de 15-20 de metri. Încă de la intrare impresionează portalul
    spectaculos, pentru ca mai apoi să se adauge o mulţime de formaţiuni: stalagmite
    şi stalactite de mari dimensiuni. Traseul parcurge cele două niveluri ale
    peșterii, iar punctul culminant este reprezentat de Podul Natural.


    Călătorul interesat de tradiţii se poate
    opri în localitatea Vadu Crișului, unde se găseşte singurul centru de ceramică
    albă din România. Tradiția confecționării vaselor de lut alb, cunoscut și sub
    numele de caolin, se mai păstrează încă în câteva gospodării din această localitate,
    care pot fi vizitate. Şi tot de tradiţie, dar de această dată bisericească se
    leagă şi descoperirea bisericilor de lemn adăpostite de Pădurea Craiului, cum este cazul bisericilor
    din satele Beznea şi Valea Crişului. Biserica din Beznea este cea mai mare
    biserică de lemn din această parte a judeţului iar cea din Valea Crişului
    surprinde prin frumuseţea sculpturii ornamentale şi a picturii sale interioare.


    Despre biserica din Beznea, lăcaş de 300
    de ani, despre care ne-a vorbit preotul Ioan Cobuţ:

    Biserica e datată din
    an 1723, are 300 de ani anul viitor. Înaintea acestei biserici a mai existat o
    biserică, o biserică care avea tălpi de lemn pe care locuitorii o trăgeau după
    ei cu calul, în funcție de necesități, de vicisitunile vremii, probabil. Şi la
    un moment dat s-au hotărât ca aici să rămână și atunci au construit această
    biserică. În anul 1864 s-a construit și pronaosul, deci s-a mai adăugat. Pentru
    că populația a crescut ca și număr, biserica s-a dovedit neîncăpătoare și
    atunci au mărit biserica. Se spune din bătrâni, cum a rămas așa în tradiția
    locului, că și în biserica aceea veche despre care am amintit și în biserica
    aceasta preoții erau îmbrăcați cu straie albe și cu sumane de lână, așa
    slujeau. Comunitatea este foarte legată de de biserică. De asemenea, trebuie
    spus că este cea mai mare biserică de lemn care s-a păstrat din județul Bihor
    și în mare parte se păstrează destul de bine. Biserica, inițial, a fost pictată
    dar nu s-a păstrat. La un moment dat a plouat în biserică până s-a reparat
    acoperișul. Toate în urmă cu mai mulți ani, oamenii n-au știut, n-au
    conștientizat ce comoară au în mijlocul comunității lor.


    Dacă adăugăm în oferta turistică şi o tură
    de rafting uşor pe Crişul Repede, vă daţi seama că zona oferă toate
    posibilităţile pentru a petrece timpul liber într-o manieră plăcută oricui.




  • Ecoturism în Timiș

    Ecoturism în Timiș

    Plimbări cu catamaranul, cicloturism, drumeții, observarea florei și
    faunei sunt doar câteva dintre experiențele pe care le puteți trăi în
    Rezervația Naturală Lacul Surduc. Totul, într-un peisaj de poveste, între
    nuferi, păsări și pești. Delia Barbu, directoare executivă a Asociației pentru
    promovarea și dezvoltarea turismului în județul Timiș.

    În zona
    Lacul Surduc, cel mai mare lac din sud-vestul României, reîncep plimbările cu
    catamaranul electric. Acestea sunt realizate ca activități în cadrul
    proiectului Eco Timiș, realizat de Asociația pentru promovarea și dezvoltarea
    turismului în județul Timiș. O plimbare cu catamaranul vă va oferi ocazia de a
    descoperi rezervația naturală Lacul Surduc, de a avea o altă perspectivă asupra
    uneia dintre cele mai frumoase zone din punct de vedere natural din județul
    Timiș. În fiecare weekend, în zilele de sâmbătă și duminică, dacă ajungeți în
    comuna Fârdea, vă puteți plimba gratuit cu catamaranul între orele 10.00
    -16.00, datorită a doi căpitani care facilitează aceste plimbări în zonă.
    Plimbările durează între 20 și 30 de minute și permit o imagine de ansamblu a
    lacului și, desigur, puteți afla poveștile zonei. Aceste plimbări reprezintă,
    de fapt, un motiv, ca să atragem cât mai mulți vizitatori în zonă, fiindcă, în
    afara acestor plimbări, se pot face mai multe activități și se pot trăi mai
    multe experiențe.


    Având o
    capacitate de opt locuri, catamaranul are motor electric, este complet
    nepoluant și a fost achiziționat printr-un proiect european. Asociația pentru
    promovarea și dezvoltarea turismului în județul Timiș își propune o dezvoltare
    a ecoturismului în regiune, iar, în anii trecuți, a fost marcat un traseu de
    cicloturism în jurul lacului.

    Delia Barbu: Așadar, se pot face
    plimbări cu bicicletele. De asemenea, puteți face drumeții. Aceste drumeții vă
    pot duce, în proximitate, la obiective turistice cum este Muzeul Traian Vuia.
    E un muzeu extraordinar care vă plimbă prin istoria aviației mondiale. Traian
    Vuia, născut în zonă, a pus Timișul pe harta mondială a aviației. Alegând
    aceste drumeții puteți vizita fie Mănăstirea Fârdea, aflată în apropierea
    lacului, fie puteți ajunge mai puțin îndepărtate. În acest sens, vă recomandăm
    Zolt, o localitate unde, pe lângă biserica de lemn de acolo, puteți face o
    vizită în gospodăria unui localnic. Mai exact, olarul Mihai Iamandi vă așteaptă
    acolo, la numărul 10, cu diferite produse gastronomice locale. Tot în
    apropiere, la Dumbrava, meșteșugarul vă așteaptă să-i vizitați atelierul și să
    rămâneți în grădina șurei pe care o administrează.


    Asociația de
    ecoturism Timiș este preocupată să marcheze în această primăvară câteva trasee
    de drumeție în zona Țării Făgetului, în colaborare cu studenții de la
    Facultatea de Geografie, continuă Delia Barbu, directoare executivă a
    Asociației pentru promovarea și dezvoltarea turismului în județul Timiș.

    De asemenea, tot în ceea ce privește ecoturismul, ne dorim să reușim să
    achiziționăm și câteva biciclete pentru a facilita deplasarea între câteva
    obiective turistice naturale din același areal. Însă nu sunt singurele
    proiecte. Tot în domeniul turismului durabil și al ecoturismului, vom lansa la
    finalul lunii mai un proiect nou, care va aduce în atenția publicului orașul
    Buziaș și împrejurimile sale.


    Lacul Surduc este o rezervație mixtă, de interes
    național. Având o suprafață de 460 de hectare, apa lacului nu îngheață, ceea ce
    creează condițiile necesare pentru supraviețuirea pe timp de iarnă a mii de
    păsări acvatice, iar primăvara creează un spectacol inedit odată cu înflorirea
    nuferilor.


  • Cicloturism în Brașov

    Cicloturism în Brașov

    Vă doriți o vacanță activă fie în mediul urban, fie în cel rural? Această experiență se poate trăi din plin în România, pe bicicletă, în tot mai multe orașe și zone verzi. Iar, fiindcă cicloturismul are atât de mult succes, la poalele Tâmpei, în Brașov, a avut loc recent prima ediție a unui târg specializat. Principalul obiectiv al Târgul de Cicloturism Brașov a fost promovarea județului Brașov ca destinație de excelență pentru cicloturism, alături de promovarea bicicletei ca mijloc de mobilitate și agrement pentru turiști. Cristian Macedonschi, președintele Asociației Smart City Brașov și organizatorul acestui eveniment.



    Cicloturismul e o formă specială de turism care a avut o ascensiune extraordinară în ultimii ani. Pandemia a accentuat ascensiunea aceasta, devenind o mare tendință la nivel mondial. Județul Brașov, Țara Bârsei, Țara Făgărașului, zona Cetății Rupea sunt predestinate. De fapt, toată zona Transilvaniei este perfectă pentru cicloturism, atât prin oferta culturală, cât și prin cea gastronomică, inclusiv prin cea viticolă. Cicloturismul este o combinație între mișcare, sport și natură, cultură, gastronomie și degustări de vin.”



    Cristian Macedonschi, despre atmosfera de la evenimen: Sunt foarte mulțumit. Singura mea nemulțumire a fost vremea, A fost un pic prea rece și ploios pentru luna iulie, însă au venit turiști din România, turiști străini care se aflau în Brașov. S-au bucurat să testeze bicicletele electrice pe care operatorii prezenți le ofereau în acest scop. Experiențele cu bicicletele electrice sunt extraordinare și complet diferite față de experiența cu o bicicletă clasică. Fără susținerea atât a autorităților care să dezvolte infrastructura de piste de biciclete, dar și a Federația Industriei Hoteliere din România, n-am fi putut organiza acest eveniment și n-am fi putut promova la adevărata valoare traseele de cicloturism. Turiștii care vin să facă aceste trasee trebuie să se cazeze, iar Federația Industriei Hoteliere din România este un partener de nădejde pentru acest demers și pentru promovarea cicloturismului în toată România.”



    Turiștii străini pleacă din România cu o impresie bună și vin în număr din ce în ce mai mare, spune Cristian Macedonschi, președintele Asociației Smart City Brașov: Din 2019 a început deja să se dezvolte cicloturismul la noi, primind mulți turiști din Germania, din Elveția, din Austria, dar și din Israel. Îmi amintesc de un grup deosebit din 2019, din Israel, cu turiști nevăzători care doreau să se bucure, totuși, de această experiență. Astfel, o agenție din Brașov a cumpărat biciclete tandem. Astfel, ghizii mergeau în față cu bicicleta, iar turiștii stăteau în spate și ascultau ceea ce li se povestea. Astfel, li s-a asigurat experiența unui cicloturism adevărat prin natură, în Transilvania.”



    Venind în centrul României, la munte, în Brașov, nu e nevoie să aveți o bicicletă ca să vă bucurați de oraș sau de mediul rural pe două roți. O puteți închiria. Cristian Macedonschi: Există agenții specializate care au atât biciclete clasice, cât și biciclete electrice, pe care le pun la dispoziție, oferă ghidaj pe rutele de cicloturism și inclusiv transportul de bagaje. Astfel, turiștii se pot bucura de trasee și de mișcare fără nicio grijă pe traseu. Una dintre cele mai frumoase rute care se folosește la ora actuală în cicloturismul din Transilvania este Via Transilvanica. Este o rută de drumeție, dar ideală și pentru bicicletă, care traversează toată Transilvania. Turiștii o pot parcurge pe etape, fiindcă e foarte lungă, și pot descoperi Transilvania în toată frumusețe ei naturală și culturală.”


    Invitația a fost lansată. Până data viitoare, când vă așteptăm cu o nouă propunere de vacanță, drum bun și vreme frumoasă!






  • Trasee de bicicletă de-a lungul Dunării

    Trasee de bicicletă de-a lungul Dunării

    Astăzi vă propunem
    o evadare în natură în sudul României. Ne adresăm acelora care-și doresc o
    vacanță activă, pe două roți. Fie că sunteți începători sau avansați, printr-o
    vacanță pe bicicletă de-a lungul Dunării veți avea ocazia să cunoașteți
    povești, oameni și locuri fascinante. Vă propunem câteva trasee interesante de
    bicicletă. De asemenea, vom vorbi despre un proiect transnațional, cofinanțat
    din fondurile Uniunii Europene, prin care România, alături de alte nouă țări
    dunărene, se angajează să promoveze cicloturismul de-a lungul Dunării.


    Ionuț Maftei, ghid
    de turism, reprezentant Bike in time, spune că există trasee de-a lungul
    Dunării, iar acestea nu se adresează neapărat sportivilor, ci tuturor
    turiștilor iubitori de o vacanță dinamică. Este vorba de un turism mai activ. În
    România există un relief specific, fiindcă aici Dunărea este mult mai lată.
    Relieful, mai ales în partea de sud a României, este destul de mlăștinos și
    străbătut de multe râuri. Un traseu strict de-a lungul Dunării, astfel încât să
    vedem și apa, e destul de complicat de făcut, dar nu imposibil. În unele
    locuri, am reușit chiar să identificăm niște trasee, în special în zona
    Cazanelor Dunării, în zona Orșova-Eșelnița. Se pot petrece două-trei zile
    foarte frumoase pe malul Dunării, iar acolo sunt și niște obiective
    spectaculoase, unde se poate vedea Dunărea de la înălțimea munților. O altă
    zonă interesantă este Dobrogea-Delta Dunării, unde se pot realiza excursii
    foarte interesante. Acel relief, deși e mai puțin cunoscut, e chiar
    spectaculos. Este zona dintre Călărași și Tulcea, de-a lungul Dunării. Deși e o
    zonă mai aridă și mai slab dezvoltată economică, peisajul e interesant și
    surprinzător pentru multă lume.



    Cele două programe
    sunt destul de diferite, spune Ionuț Maftei, ghid de turism. La Cazanele
    Dunării, traseul durează aproximativ șase zile și este sub forma unui sejur în
    care se stă într-un singur loc, de unde se pleacă și se revine în aceeași zi.
    Nu este un circuit, cum este în Delta Dunării, spune Ionuț Maftei, ghid de
    turism. Sunt multe zone interesante de văzut la Cazanele Dunării. Orșova e un
    oraș interesant, Eșelnița e surprinzătoare. Dunărea traversează munții, fiind
    limita Carpaților acolo, astfel că se pot face activități suplimentare:
    drumeții pe munte sau vizitarea unor peșteri al căror acces este exclusiv pe
    apă. Cei care merg de-a lungul Dunării, știu că în acea zonă, până la Drobeta
    Turnu Severin, se poate sta mai mult. Acolo se mai fac pauze de o zi, două,
    tocmai pentru a mai vizita niște obiective turistice, în special naturale. Al
    doilea program e zona dobrogeană a Dunării, de la Călărași până la vărsarea în
    Marea Neagră , unde noi combinăm partea de cicloturism cu partea de observare a
    păsărilor în Delta Dunării. Recomandăm, însă, și vizitarea unor obiective
    foarte vechi, cum ar fi fostele cetăți romane, dar și turismul viticol. Se pot
    vizita câteva crame în zona Măcin-Niculițel.


    Turiștii își pot
    descărca pe dispozitivele mobile aplicații noi, care le pot trimite alerte sau
    îi pot informa cu privire la gradul de infectare cu virusul Covid-19 în zona pe
    care o traversează sau cu scenariul în care se află regiunea și cu
    recomandările autorităților. Ionuț Maftei, ghid de turism. Astfel de aplicații
    sunt tot mai prezente și cred că sunt și utile pentru a pregăti mai ales pe
    termen scurt un traseu. Fiind vorba de o activitate în aer liber, în care distanțarea
    se păstrează oricum, fiindcă, pe bicicletă nu poți sta aproape de partenerul de
    drum, e o activitate mai sigură. Astfel de aplicații sunt binevenite pentru
    cine-și planifică o activitate fie pe bicicletă, fie pe jos.


    În următoarea
    perioadă, pe lângă activitatea de cicloturism, urmează implicarea în proiecte
    de dezvoltare. Unul dintre acestea se numește Danube Cycle Plans. Ionuț Maftei. Este un consorțiu internațional, un proiect Interreg. Interreg
    înseamnă un cumul de proiecte transnaționale finanțate din fonduri europene.
    Partea frumoasă a proiectului e că e construit pe oportunități, nu numai în
    România, ci în toată zona dunăreană. Sunt nouă țări participante, toate
    dunărene. Unele au infrastructura mai dezvoltată, altele, mai puțin. E frumos
    că se urmăresc niște sinergii ale statelor. Ele vor colabora printr-o strategie
    comună pentru o standardizare a rutelor velo de-a lungul Dunării și pentru o
    promovare comună. În România, planul e să ne aliniem cu strategia celorlalte
    state, fiindcă încă nu avem o strategie pentru infrastructura velo și nici standarde
    de marcaj ale drumurilor. Autoritățile vor începe marcajul unor trasee,
    inclusiv pentru rute europene importante, cum ar fi Eurovelo 6. Aceasta
    traversează Europa de la Oceanul Atlantic până la Marea Neagră. În România,
    lipsește marcajul întrucât nu am avut standardele.


    Un alt punct
    important al acestui proiect este implicarea comunităților locale pentru
    dezvoltarea rețelei velo mai ales de-a lungul Dunării. Ionuț Maftei, ghid de
    turism. Sunt străzile comunităților, iar ele știu cel mai bine pe unde ar
    trebui să treacă rutele de bicicletă, atât pentru turiști cât și pentru
    transportul local, care trebuie și el dezvoltat. E o altă parte interesantă a
    proiectului. Face parte din Pactul Verde european. Sunt multe lucruri de făcut
    și de implementat. Proiectul a început din iulie 2020, termenul final fiind
    sfârșitul anului 2022, urmând ca apoi să înceapă promovarea și implicarea
    autorităților. Avem în vedere organizarea unei conferințe internaționale, cu
    participarea tuturor celor nouă state.


    Iată, așadar, zone
    care trebuie descoperite și în plină dezvoltare. Pentru a economisi timp, dacă
    porniți la drum pe două roți, cel mai bine este să vă adresați unei agenții
    specializate pentru alcătuirea unui traseu și pentru a obține hărți
    actualizate.

  • Cicloturism pe trasee culturale

    Cicloturism pe trasee culturale

    În România există o multitudine de trasee de bicicletă. Unele sunt destinate iubitorilor de drumeții montane, altele ne conduc prin sate străvechi, în timp ce altele sunt dedicate descoperirii gastronomiei și vinului. Însă, în această rubrică, vom pune accent pe traseele culturale. De altfel, România face parte și dintr-un proiect european, lansat recent, prin intermediul căruia, alături de alte țări din Uniunea Europeană, obiectivele culturale și istorice sunt incluse în trasee de cicloturism.



    Ionuț Maftei, director al agenției de turism specializate în cicloturism Bike in time, spune că România se va alătura în curând standardelor europene și ne explică ce înseamnă cicloturism pe trasee culturale: În principiu, sunt niște trasee tematice, regionale: Ruta Dunării, Ruta Apelor Minerale, Ruta Vinului, Ruta Bisericilor Fortificate din Transilvania și așa mai departe. Acestea sunt trasee culturale cu o tematică referitoare la religie, artă și arhitectură sau istorie și civilizație. În plus, există rute transfrontaliere, care se întind de-a lungul Europei, de la câteva sute până la câteva mii de km. Printr-un atelier de lucru, organizat recent de Uniunea Europeană, s-a adus în atenție cum pot fi accesate rutele culturale printr-o metodă alternativă de transport, respectiv bicicleta. De exemplu, ruta Dunării este destul de bine organizată de la izvoarele Dunării până la Marea Neagră, în România. Asta înseamnă să urmărești cât mai aproape cursul Dunării și să vizitezi obiectivele culturale, turistice, de pe acest traseu, aproape 6.000 de km.



    Proiectul european aflat în derulare se numește Cicloturism și rute culturale”. Ionuț Maftei: Acesta își propune să identifice modalități prin care rutele culturale existente să fie parcurse pe bicicletă. Fiind parte a Uniunii Europene, iar aceste rute traversând și România, suntem parte din acest proiect. În plus, România conduce axa de turism și transport împreună cu Bulgaria, astfel încât suntem incluși ca parteneri principali în acest proiect. Oportunitatea noastră este că putem adopta strategia de cicloturism pentru aceste rute culturale europene, transfrontaliere. Strategia este la un mic pas de adoptare, respectiv agrearea acesteia de către toate autoritățile române. Odată adoptată, vom putea construi rute de biciclete alături de rutele auto existente, străzi și autostrăzi. În acest moment, astfel de rute nu se pot construi la nivel național, ci doar regional. În acest sens, există câteva exemple de astfel de rute semnalizate, prin acceptul autorităților locale. În Transilvania, sunt marcate pentru bicicliști rutele din jurul Sibiului. Și în zona Dealul Mare există câteva rute, însă acestea au un standard local.”



    În prezent, în județul Sibiu, există peste 250 km de trasee marcate, care leagă, de-a lungul dealurilor, așezări pitorești din zona Colinelor Transilvaniei. Traseul principal urmează culmea de ape dintre Târnava Mare și Hârtibaci. Însă multor turiști ajunși în România pe bicicletă le-a plăcut în special zona istorică din nordul României, Maramureșul. Ionuț Maftei, director al unei agenții de turism specializate în cicloturism: Este un amestec de istorie, de religie, de cultură, de gastronomie și de peisaje care nu dă greș. Un astfel de tur înseamnă, de fapt, o vacanță pe biciclete, în care turiștii se deplasează dintr-un loc în altul. În cazul nostru, folosim infrastructura existentă. Când spun infrastructură, nu mă refer doar la drumuri, ci și la peisajele care pot fi admirate, obiectivele turistice care pot fi vizitate, la monumentele istorice. Bineînțeles, includem aici restaurante, cazări și servicii pentru întreținerea bicicletei. Avem și o mașină de asistență pentru grupurile noastre. Aceasta, de exemplu, asigură transportul bagajelor de la un loc la altul.”



    Ce părere au însă turiștii care urmează traseu transfrontalier al Dunării și ajung în România? Ionuț Maftei: Este o zonă mult mai sălbatică decât partea de vest a Dunării și mult mai impresionantă, inclusiv peisajele. Pe parcurs, pot vizita meșteșugari, pot cunoaște oameni interesanți care păstrează tradițiile. De exemplu, turiștii pot vedea potcovari, un lucru inedit, care nu mai există în alte părți. Fiind rute culturale, acestea pot fi accesate de către oricine. Revenind la proiectul nostru european, oportunitatea noastră este aceea de a dezvolta cazări de-a lungul rutelor, magazine pentru biciclete.”



    Călătoria pe acest traseu are loc primăvara și toamna, cele mai bune anotimpuri pentru vizitare. În program sunt combinate drumețiile, experiența cu bicicleta și, spre finalul traseului, în Delta Dunării, excursia cu barca pentru o experiență deosebită într-un loc natural unic. Aici se pot experimenta cultura locală, bucătăria și stilul de viață al gazdelor, care trăiesc în sate de pescari. Ce se întâmplă însă în anotimpul rece? Tururile pe bicicletă se suspendă? Ionuț Maftei, director al unei agenții de turism specializate în cicloturism.



    Ele au un caracter sezonier, dar nu sunt limitate. De exemplu, poți beneficia de o vreme foarte bună în timpul iernii sau poți avea ghinionul de a-ți planifica traseul în sezon și să ai parte de ploi. Weekendul trecut a fost unul destul de plin. Am fost cu un grup de turiști pe Drumul Vinului din Dealu Mare. A fost un program ideal pentru familii, cu vizite la crame, cu degustări de vin pentru adulți și must și struguri pentru copii. Am avut și un picnic în vie și am cules și ultimii struguri, fiindcă suntem la finalul recoltei.”



    Indiferent de preferințe, nu trebuie să uitați că vă puteți personaliza turul de vizitare pe bicicletă. Și, nu în ultimul rând, vacanța pe două roți este pentru toată lumea, condiția fizica pentru multe dintre tururi trebuind să fie una minimă.

  • Vacanţă  pe două roţi

    Vacanţă pe două roţi

    În funcție de preferințe, traseul se poate găsi ușor atât consultând o firmă
    specializată de turism sau descărcând programele create pentru telefoanele
    mobile inteligente. Cei experimentați în acest tip de trasee spun că, în funcție
    de dificultatea traseului, este indicat să vă pregătiți din timp un echipament
    cât mai adecvat. Astfel, în sudul României, în județele Ilfov, Prahova și
    București sunt cele mai multe trasee amenajate pentru cicloturism, însă, există
    câteva trasee de neratat în Delta Dunării, Maramureș, Bucovina sau Sibiu.


    Ionuț Maftei, director
    al agenției de turism specializate în cicloturism Bike in time, spune că
    destinația cea mai aleasă e Transilvania, însă ar dori să promoveze alte două
    zone care au avut succes.

    Turiștilor noștri le-a plăcut în special
    zona istorică a Maramureșului, pe care vrem să o recomandăm. Este un amestec de
    istorie, de religie, de cultură, de gastronomie și de peisaje care nu dă greș.
    Un astfel de tur înseamnă, de fapt, o vacanță pe biciclete, în care turiștii se
    deplasează dintr-un loc în altul. În cazul nostru, folosim infrastructura existentă.
    Când spun infrastructură, nu mă refer doar la drumuri, ci și la peisajele care
    pot fi admirate, obiectivele turistice care pot fi vizitate, la monumentele
    istorice. Bineînțeles, includem aici restaurante, cazări și servicii pentru
    întreținerea bicicletei. Avem și o mașină de asistență pentru grupurile
    noastre. Aceasta, de exemplu, asigură transportul bagajelor de la un loc la
    altul.


    Tururile se pot personaliza
    în funcție de dorințele turiștilor, spune Ionuț Maftei: Turul începe cu
    întâlnirea în punctul de plecare. Acolo se oferă și bicicletele pentru cine nu
    are. Se face o zi de pregătire a vacanței pe bicicletă, urmând ca din ziua
    următoare să parcurgem traseul conform unui program prestabilit. În aceste
    programe, nu primează partea sportivă, care este pe locul al doilea sau al
    treilea. În primul rând, noi facem turism. Este important să vizităm
    obiectivele. De exemplu, bisericile din lemn, care sunt situri UNESCO. Putem
    vedea peisajele și, mai ales, putem întâlni localnicii care fac niște mâncăruri
    extraordinare.



    Ionuț Maftei,
    director al unei agenții de turism specializate în cicloturism, ne recomandă o
    zonă mai puțin vizitată: traseul Dunării: Acesta face parte din traseul Eurovelo,
    de-a lungul întregului fluviu, din Germania, până la vărsarea în Marea Neagră.
    Partea românească este mai puțin amenajată și mai sălbatică. Deși, din punct de
    vedere economic, am putea spune că zona nu e deosebit de atractivă, este
    surprinzător ce peisaje putem găsi de-a lungul drumului, inclusiv cazări și
    alte servicii. În special, zona dintre Călărași și Delta Dunării este
    extraordinară ca peisaj. Obișnuim să trimitem formulare de feedback turiștilor.
    Cel mai întâlnit comentariu a fost că e ca o călătorie în timp. Turiștii au rămas
    impresionați de un stil de viață rural care a dispărut în vestul Europei.


    Călătoria pe acest traseu are loc primăvara și toamna, cele mai bune
    anotimpuri pentru vizitare. În program sunt combinate drumețiile, experiența cu
    bicicleta și excursia cu barca pentru o experiență deosebită într-un loc
    natural unic, unde veți experimenta și cultura locală, bucătăria și stilul de
    viață al gazdelor. Acestea trăiesc în sate de pescari, gătesc pentru turiști
    și-i conduc cu bărcile lor în aceste locuri minunate.


    Până data viitoare, când
    vă așteptăm cu noi destinații, drum bun și vreme frumoasă!

  • În județul Sibiu

    În județul Sibiu

    Situat în partea
    centrală a României, în sudul regiuni istorice Transilvania, județul Sibiu
    atrage anual tot mai mulți turiști în căutarea unei vacanțe complete. Vă
    invităm să descoperim azi o zonă care va împăca toate gusturile, întrucât aici se pot practica aproape toate tipurile
    de turism.

    Aflăm de la Anca Nițoi, arheolog la Muzeul Național Brukenthal,
    specialistă în Ev Mediu și armament medieval, că Sibiul este menționat prima
    dată în secolul al XII-lea, în anul 1191, când Papa Celestin al II-lea acordă
    Sibiului titlul de prepozitură, recunoscând astfel autoritatea ecleziastică a
    acestui oraș asupra teritoriilor dimprejur.

    Însă, până ajungem la
    întemeierea Sibiului, aș vrea să precizez că colonizarea săsească realizată de
    regele maghiar Géza al II-lea, în secolul al XII-lea, s-a întins pe mai multe
    perioade și a cuprins tot sudul Transilvaniei. S-a întâmplat în această zonă
    fiindcă avea nevoie de o armată care să-i apere granițele. În acest context,
    apar două orașe foarte importante: Sibiul și Brașovul. Sibiul, fiindcă s-a
    dezvoltat economic mult mai repede decât Brașovul, a avut în perioada medievală
    și o importanță administrativă mult mai mare. Atunci, la Sibiu găsim
    Prepozitura Sibiului, un centru ecleziastic puternic în sudul Transilvaniei. La
    Sibiu, găsim cele mai importante bresle producătoare de diferite mărfuri. Așadar,
    mulți comercianți și mulți meșteri. La Sibiu, găsim în 1468, în secolul al
    XV-lea, Universitatea Săsească, forma supremă de organizare. Atunci, Sibiul
    este un pol pentru ceea ce înseamnă dezvoltarea sudului Transilvaniei din
    perioada medievală până în zilele noastre.


    Ca dovadă, în
    2007, Sibiul a fost capitală culturală a Europei. Aceasta a fost, într-un fel,
    încununarea importanței pe care Sibiul o are din punct de vedere istoric,
    arhitectural, economic, dar și turistic.

    Anca Nițoi: Sibiul este un conglomerat de etnii și, din
    acest punct de vedere, putem vedea de la biserici catolice, la biserici evanghelice,
    catedrale ortodoxe,sinagogi. Pin punct de vedere ecleziastic, aproape tot ce
    înseamnă creștinism și iudaism se poate găsi la Sibiu. Dacă ar fi să mergem
    într-o plimbare, v-aș propune să vedeți mai întâi Piața Huet și Piața Mică.
    Veți vedea biserica evanghelică în toată splendoarea ei. Însă mergeți și la fortificațiile
    Sibiului. Sunt zidurile care au înconjurat orașul în perioada medievală. Astăzi
    sunt doar un obiectiv turistic, dar ele au avut un rol extraordinar în apărarea
    cetății începând din secolul al XIII-lea până în secolul al XVI-lea. Sibiul n-a
    fost cucerit niciodată. El și-a deschis porțile după un asediu, însă n-a fost
    cucerit. Orașul a fost construit din cărămidă și a fost acoperit cu țiglă. De
    aceea, era recunoscut ca Orașul Roșu. Nu putea arde așa de ușor precum
    celelalte orașe. Mergeți și în Piața Mare, unde sunt cele mai frumoase case,
    Palatul Brukenthal. Aceasta e o oprire ideală. Și vă puteți opri la o terasă,
    pentru a observa întreagă panoramă a caselor, majoritatea restaurate.



    Una dintre
    clădirile care se remarcă este Casa Hecht, care a fost a primarului Sibiului.
    Ulterior, în secolul al XVIII-lea, a ajuns sediul Universității Săsești. Anca
    Nițoi, arheolog, continuă prezentarea amintind și câteva dintre multele
    evenimente organizate în Sibiu: Puteți vedea Casa Haller. A aparținut
    unuia dintre primarii care au dezvoltat Sibiul în perioada secolului al
    XVI-lea, a Renașterii și a Reformei. Putem vedea Biserica Catolică ridicată în
    secolul al XVIII-lea, Palatul Brukenthal al faimosului guvernator al
    Transilvaniei, Samuel von Brukenthal, un mecena al artelor în perioada
    respectivă, în Transilvania. Sunt multe obiective de al căror aspect și istorie
    vă puteți bucura savurând o cafea. Sibiul este capitala teatrului din estul
    Europei. Festivalul Internațional de Teatru e al doilea ca mărime din Europa
    după cel de la Edinburgh. Este un festivalcare aduce anual sute de mii de turiști, fiindcă este inovativ și
    experimentează teatrul în formula modernă. Pentru cei care vor să cunoască tradițiile
    românești avem Festivalul Cântecele Munților. Tot pentru ei avem muzeul din
    Dumbrava Sibiului, Muzeul Astra. Un turist care dorește să vină în Sibiu
    trebuie să știe că are câte un eveniment în fiecare weekend. Avem Târgul de
    Crăciun care este extraordinar, extrem de vizitat, unul dintre cele mai
    frumoase din România.



    În județul Sibiu,
    puteți alege circuite ce îmbină plimbarea pe bicicletă cu vizitarea de orașe
    istorice și sate tradiționale sau trasee care vă vor testa condiția fizică,
    parcurgând șoseaua Transfăgărășan. Veți găsi peste 250 km de trasee marcate,
    care leagă, peste dealuri, așezări pitorești din zona Colinelor Transilvaniei.
    Traseul principal urmează culmea de ape dintre Târnava Mare și Hârtibaci. Și,
    fie că mergeți cu bicicleta, cu mașina sau pe jos, îndemnul ghidului nostru de
    azi, arheologul Anca Nițoi, este să vă opriți în Mărginimea Sibiului.

    Mărginimea Sibiului, ca punct de comparație și de referință pentru
    istoria sudului Transilvaniei. Dacă în Sibiu găsim la fiecare pas frânturi din
    istoria sașilor, în Mărginime putem vedea istoria românilor din sudul
    Transilvaniei. În ultimii ani, a crescut foarte mult interesul pentru cultura
    tradițională. Recomand pensiunile din această zonă pentru implicarea lor în
    păstrarea tradițiilor. La Gura Râului,
    se desfășoară în fiecare Festivalul Bujorului de munte, cel care înflorește în
    luna iunie, și care aduce o mulțime de vizitatori. La Sibiel, de asemenea, sunt
    desfășurate evenimente despre viața satului românesc. Vă așteptăm în Sibiu, cu
    siguranță, nu veți regreta.



    Invitația a fost lansată! Vă așteptăm și data viitoare
    cu o nouă destinație.
    Material realizat cu sprijinul
    Departamentului pentru Relații Interetnice, din cadrul Guvernului României.

  • Proiect transfrontalier Eco Timiş

    Proiect transfrontalier Eco Timiş

    Proiectul Eco
    Timiş a început acum un an şi jumătate la iniţiativa Asociaţiei pentru
    Promovarea şi Dezvoltarea Turismului Timiş în parteneriat cu Camera de Comerţ
    şi Industrie Pancevo din Serbia, cu Centrul de Voluntariat şi Mişcare pentru Protecţia
    Naturii Pancevo şi cu Asociaţia Miltonia din Timişoara.



    ‘Eco Timiş’ îşi
    propune să promoveze Timişul şi valea acestui râu ca pe o coloană vertebrală a
    Banatului aducând în atenţia turiştilor obiectivele aflate pe malurile acestui
    râu spune directorul executiv al Asociaţiei pentru Promovarea şi Dezvoltarea
    Turismului Timiş şi coordonator de
    promovare a proiectului ‘Eco Timiş’, Delia Barbu:


    Vrem să punem în lumină
    obiectivele turistice din judeţul Timiş
    şi nu numai. În oglindă cu partenerii din Serbia au fost achiziţionate
    materiale care să dezvolte servicii turistice de tipul plimbări cu canoea pe
    râul Timiş, plimbări cu biciletele în valea acestui râu. Se va monta mobilier
    de-a lungul văii timişului de o parte şi de alta a graniţei cu Republica Serbia,
    mobilier care însemană bănci, mese, scaune, umbrare şi panouri informative. De
    asemenea, vor fi achiziţionate, în judeţul Timiş, două observatoare de păsăsri,
    observatoare pe care am ales să le montăm în rezervaţia Sat Chinez şi în
    pădurea Macedonia, în ideea de a pune mai mult în lumină valoarea acestor
    locuri şi, nu vă ascundem că, ne dorim să promovăm chiar ore de ştiinţe ale
    naturii pe care elevii să le petreacă în aceste locaţii.


    Prin acest
    proiect au mai fost cumpărate 30 de biciclete şi va fi achiziţionat şi un
    catamaran, spune coordonator de promovare a proiectului ‘Eco Timiş’, Delia Barbu:


    Dezvoltăm cel puţin cinci
    rute de cicloturism. Acestea rute, şi nu numai acestea, şi traseele de drumeţie
    şi traseele cu canoea pe Timiş vor fi promovate. Un alt elemenmt foarte
    important pentru noi este achiziţionarea unui catamaran pe care am dori să îl
    folosim pe lacul Surdul, un catamaran cu motor electric şi sperăm să obţinem o
    mai mare punere în lumină a acestui obiectiv care este lacul Surduc.


    Până în luna
    iunie, regate şi tururi de promovare a traseelor şi a activităţilor vor fi
    organizate atât în Serbia cât şi în România pentru proiectul ce va fi accesibil
    şi prin intermediul aplicaţiei Discover Timiş.


  • Cicloturism în  Ciocăneşti Dunăre

    Cicloturism în Ciocăneşti Dunăre

    Astăzi vă invităm în sud-estul României, într-o arie protejată: Ciocănești
    Dunăre, din judeţul Călăraşi. Este una dintre ariile naturale protejate Natura
    2000 desemnată de România pentru protejarea speciilor de păsări specifice
    zonelor umede. În ultimii 10 ani, WWF-România a lucrat alături de comunitatea
    locală pentru a dezvolta o serie de proiecte pentru o viață durabilă. Iar la
    sfârşitul săptămânii trecute a fost testat unul dintre cele cinci trasee de
    cicloturism create aici.


    Raluca Dan, manager de politici publice proiect WWF, vine cu detalii: În zonă, am dorit să promovăm conceptul de e-mobilitate, de mobilitate
    sustenabilă, în cazul nostru promovăm mobilitatea pe două roţi, pe două roţi
    electrice. În cadrul proiectului am identificat 5 trasee de cicloturism, ele
    însumând peste 550 km, care sunt gândite să fie parcurse cu bicicleta electrică
    sau cu bicicletă normală, într-un interval de una până la trei zile. Noi am
    gândit aceste trasee pentru promovarea zonei, pentru valorile naturale care
    sunt în Ciocăneşti, dar şi pentru cultura şi tradiţiile, meşteşugurile, care
    încă se păstrează. Bicicliştii care vor parcurge aceste trasee vor putea admira
    atât zone naturale, situri Natura 2000, dar vor putea vizita şi gospodării şi
    meşteşugari: împletitori, fierari, tâmplari, din zonă şi astfel să descopere
    meşteşuguri locale care nu au fost încă uitate.



    Într-adevăr, în acest colț de deltă din Călărași, de-a lungul traseelor de
    cicloturism pot fi admirate peisaje naturale caracteristice zonelor umede, cu
    lacuri, mlaștini, stuf și sute de specii de păsări protejate care își petrec
    vara în țara noastră. În plus, prin satele pe care le leagă aceste trasee pot
    fi întâlniţi feluriţi meşteşugari.


    Traseele pornesc de la Ferma piscicolă de aici, aici fiind şi locul de unde puteţi împrumuta una dintre
    cele patru biciclete electrice disponibile și unde puteți consulta harta
    realizată special pentru aceste rute de cicloturism.


    Ne-a spus mai multe Raluca Dan, manager de politici publice proiect WWF: Toate aceste trasee pornesc de la ferma piscicolă Ciocăneşti, care
    este o minideltă în Călăraşi, se pot observa mii de specii de păsări, multe
    dintre ele migratoare, precum pelicanii. Este o fermă piscicolă, astfel încât
    administratorul fermei le poate povesti despre speciile de peşti şi despre
    activitatea economică a fermei, care susţine biodiversitatea în zonă.
    Infrastructura este destul de bună, sunt drumuri judeţene asfaltate, sunt
    într-adevăr, pe aceste trasee, şi zone neasfaltate dar care se pot parcurge cu
    bicicleta electrică sau cu una normală de teren. Meşteşugarii sunt dornici să
    primească vizitatori, există şi o pensiune în Ciocăneşti, dar şi în Călăraşi,
    care este foarte aproape. Unul dintre trasee chiar leagă zona Ciocăneşti de
    Parcul Natural Comana, unde există infrastructură de cazare.



    Iar dacă tot aţi ajuns în această zonă, luţi-vă un răgaz pentru o plimbare
    pe jos prin mini-delta din vecinătate, unde natura și bogăția de specii de
    păsări atrage iubitorii de birdwatching din întreaga țară.