Interviu cu Veronica Costache, Director executiv și fondator al şcolii.
Tag: cursuri
-
Aflăm pentru tine – 26.04.2024
-
Se redeschid taberele?
Asociația Ghizii României pregătește sezonul
taberelor școlare 2021. Pentru cele două luni de vacanță (iulie-august) zeci de
viitori animatori, în majoritate elevi-studenți,
se pregătesc în cadrul unor cursuri de
scurtă durată. Am vizitat atelierul lor din Predeal, unde tinerii vorbesc despre
vacanța care bate la ușă. Secvență video:https://www.facebook.com/RadioRomaniaInternational/videos/826670654916652
-
Antreprenori romi din Sighișoara au deschis afaceri pe bani europeni
Șase
antreprenori de etnie romă, selectați din 50 de aplicanți, au primit subvenții
europene de câte 25.000 de euro, pentru dezvoltarea afacerilor.
Din aceste sume, întreprinzătorii au putut
să-și achiziționeze echipamente și materiale de lucru și, timp de un an de
zile, au fost ajutați pentru ca investițiile să-și arate roadele.
Cei
selectați au fost formați în cadrul proiectului strategic Mainstream
Sighișoara – investiție europeană pentru incluziunea socială.
Proiectul
strategic s-a adresat unui număr de 600 de persoane aflate în risc de sărăcie
și excluziune socială, din 8 zone marginale în care există populație aparținând
minorității rome. Programul a cuprins acțiuni complexe în domeniul
serviciilor socio-medicale, în zona de antreprenoriat și educație, dar și acțiuni
antidiscriminare.
Proiectul a fost
implementat în Municipiul Sighișoara, pe o perioadă de 36 de luni, începând din
august 2017, dispunând de un buget total de 12,6 milioane de lei, asigurat din
Fondul Social European, prin Programul Operațional Capital Uman 2014 – 2020.
În cadrul acestui amplu proiect au fost organizate și cursuri de
antreprenoriat de către Centrul de
Resurse pentru Comunitățile de Romi din Cluj.
Dintre cei 50 de participanți la
cursurile de instruire antreprenorială au elaborat și depus planuri de afaceri
concrete 25 de cursanți. Aceștia au
participat la un interviu în fața unei comisii de analiză, iar 6 au fost
selectați pentru primirea unei subvenții individuale de 25.000 de euro cu
ajutorul cărora au dezvoltat mici afaceri.
Coordonatorul
activităților de antreprenoriat din cadrul Centrului de Resurse pentru
Comunitățile de Romi din Cluj, Gabor Adam:
Avem un salon de coafor, o rulotă de tip fast food cu clătite, avem o
salaterie, avem un fotograf care și-a pus pe picioare un atelier foto, un
instalator de apă și canalizare, și avem și un loc de joacă pentru copii, unde
se pot organiza evenimente.
Afacerile
demarate în cadrul proiectului strategic Mainstream Sighișoara – investiție
europeană pentru incluziunea socială intră acum într-o nouă etapă. Dacă până
acum au fost finanțați din bani europeni, cei 6 antreprenori vor trebui să
funcționeze pe propriile lor picioare plătind toate cheltuielile din venituri
proprii.
În
plus, ei vor trebui să mențină viabile aceste afaceri cel puțin 6 luni de zile
și nu vor avea dreptul de a înstrăina bunurile și echipamentele achiziționate
în cadrul proiectului.
Mai
merită reținut că rezultatele cumulate pe parcursul celor 36 de luni de
implementare vor fi incluse, sub formă de recomandări, în viitoarea Strategie
Locală Antidiscriminare, ca parte a Strategiei de Dezvoltare Locală a
Municipiului Sighișoara.
-
Anul şcolar se reia online
După vacanța de Paște, elevii români au revenit,
de miercuri, la școala online, modalitatea de a continua cursurile în timpul
pandemiei de coronavirus, care a dus la închiderea temporară a unităților de
învățământ pe 11 martie. Ministrul Sănătății, Nelu Tătaru, a declarat, la un
post privat de televiziune, că școlile s-ar putea redeschide la sfârşitul lunii
mai sau la începutul lunii iunie.Trebuie să avem foarte mare grijă în ceea ce
privește copiii, a atras atenția ministrul Sănătății, care a menționat
stabilirea unor protocoale pentru revenirea în şcoli.La rândul său, premierul
Ludovic Orban a dat asigurări că autorităţile nu au avut ‘niciun moment’ în
evaluare îngheţarea anului şcolar, adăugând că obiectivul Guvernului este acela
de a asigura toate condiţiile posibile pentru ca elevii şi studenţii să încheie
anul şcolar, iar examenele naţionale să fie susţinute, în condiţiile care vor
fi permise de contextul epidemiologic. Oricum, potrivit anunţului făcut de
Ministerul Educaţiei la începutul lunii, structura anului şcolar nu a fost
modificată până acum. Astfel, acesta ar urma să se încheie pe 12 iunie.Secretarul de stat în
Ministerul Educaţiei, Luminiţa Barcari, a îndemnat cadrele didactice, la postul
public de radio, să facă, în continuare, eforturi pentru a-i ţine pe elevi
conectaţi la şcoală:Trebuie să stăm acasă,
să avem răbdare, să încercăm să lucrăm cât mai multe online, bineînţeles să
respectăm şi timpii de lucru, adică să nu obosim elevii, să ţinem cont de
vârsta lor, că unii se vaită că lucrează prea mult alţii, spun că nu prea
lucrează, deci să găsim un echilibru în toate. Indiferent de perioada când se
va hotărî reînceperea cursurilor, acest an şcolar va fi finalizat cu
certitudine. Avem variante de lucru pentru toate examenele naţionale.Ministerul Educaţiei a publicat programele din care
au fost eliminate materiile din semestrul al doilea pentru cei care vor susţine
examenul de bacalaureat sau cel de evaluare naţională. Măsura a fost luată în
acord și cu reprezentanţii elevilor, studenţilor, părinţilor, cadrelor
didactice şi cu cei ai Consiliului Naţional al Rectorilor.Secretarul de stat
în Ministerul Educaţiei, Luminiţa Barcari, a mai anunțat că instituția a pus la
dispoziţia elevilor, săptămânal, câte cinci teste de antrenament la fiecare
disciplină de examen pentru pregătirea în această perioadă de suspendare a
cursurilor.Formulate în concordanţă cu noile programe, aceste teste sunt
postate pe site-ul Ministerului Educaţiei. Luminița Barcari a amintit și de
programul Teleşcoală,
realizat în colaborare cu postul public de televiziune, astfel încât elevii din
clasele terminale să primească sprijin din partea profesorilor voluntari în
vederea pregătirii pentru examenele pe care urmează să le susțină.
-
Cum se va încheia anul şcolar?
Pandemia de coronavirus a dus la închiderea temporară,
începând cu 11 martie, a unităților de invățământ din România, unde a fost
instituită, până la jumătatea lunii aprilie, stare de urgență, măsură anunțată
de autorități pentru a limita răspândirea noului virus. Dascăli, părinți și
elevi deopotrivă și-au exprimat îngrijorarea în legătură cu soarta anului
școlar, întrucât nu se anunțase o dată la care elevii și studenții se pot
reîntoarce în bănci. Pentru că se vehiculase chiar ideea înghețării anului
școlar, ministrul Educației și Cercetării, Monica Anisie, a subliniat că acest lucru nu se va întâmpla,
ci dimpotrivă, ministerul lucrează
pentru ca toată activitatea care presupune reluarea cursurilor şi toate
calendarele care trebuie realizate să fie puse în practică după reînceperea
activității în unitățile de învățământ.Cursurile se vor relua după încetarea
stării de urgenţă, care se va prelungi cu o lună, până la jumătatea lunii mai, şi
asigurarea tuturor măsurilor pentru ca elevii şi cadrele didactice să fie în
siguranţă, a mai declarat, marţi, ministrul Educaţiei. Monica Anisie a adăugat
că data exactă la care se vor relua cursurile se va stabili în funcţie de
evoluţia pandemiei de coronavirus, precum şi de măsurile comunicate de
Comitetul Naţional pentru Situaţii Speciale de Urgenţă. Deocamdată, scenariul
de lucru prevede reluarea cursurilor în învăţământul preuniversitar şi
universitar în decursul lunii iunie.Ministrul Educației a menționat şi un posibil
calendar al examenelor naţionale: Probele scrise ale evaluării naţionale şi examenului de bacalaureat ar putea fi organizate în luna iulie. Programa
de examen pentru evaluarea naţională şi examenul de bacalaureat nu vor cuprinde
materia aferentă semestrului al doilea. Am anulat simulările
examenelor naţionale, evaluările pentru clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a, dar
şi olimpiadele şi concursurile şcolare. Sesiunea specială a evaluării naţionale
şi a examenului de bacalaureat pentru olimpici va fi, de asemenea, anulată.
Situaţia şcolară a elevilor se va încheia cu minimum două note, la care se
adaugă nota din teză, acolo unde este cazul.Calendarele pentru înscrierea în clasa
pregătitoare, grădiniţă şi cel de mobilitate a personalului didactic vor fi
decalate, a mai anunțat ministerul Educației, care a adăugat că datele vor fi făcute cunoscute imediat ce va fi
stabilită data reînceperii cursurilor. În ceea ce privește învăţământul
superior, activităţile se desfăşoară în mediul online, iar cele care impun
interacţiunea ‘faţă în faţă’ vor fi recuperate intensiv, după încetarea stării
de urgenţă. De altfel, la cursuri online participă, în această perioadă, și
elevii, dar nu toți. Potrivit unei consultări făcute de Consiliul Naţional al
Elevilor, 36% dintre elevii din România spun că şcolile lor nu ţin
cursuri online, iar acolo unde se organizează astfel de ore prezenţa este,
în general, mică. Potrivit raportului, principalele materii la care se
organizează cursuri online sunt limba şi literatura română, matematica şi
limbile străine. -
“Oltenia Profesională – o abordare holistică pentru competitivitate”
Unul dintre
proiectele cofinanțate de UNIUNEA EUROPEANĂ din Fondul Social European prin
Programul Capital Uman 2014-2020 este Oltenia Profesională – o abordare
holistică pentru competitivitate.
La finalul termenului de implementare, dna Simona
Dumitraşcu, Manager proiect de la Asociaţia Pentru
Şanse Egale din Târgu Jiune oferă
informaţii despre atingerea obiectivelor vizate şi despre beneficiarii acestui
proiect.
În cadrul acestui proiect, ne-am propus să
îmbunătăţim aptitudinile profesionale ale unui număr de 514 persoane care
activează în sectoare economice cu potenţial coompetitiv din regiunea Sud Vest
Oltenia.
Ne-am adresat angajaţilor cu contract individual de
muncă care asigură managementul strategic şi ocupă poziţii de management,
angajaţilor din departamentele de resurse umane şi antreprenorilor.
În cadrul acestui proiect, ne-am propus să
organizăm 33 de cursuri în domeniul managementului, 20 de workshopuri şi 12
seminarii şi mai avem de făcut până la sfârşitul perioadei de implementare,
adică 15 iunie 2019, un număr de 5 cursuri, 4 workshopuri şi 2 seminarii.
De asemenea, în cadrul acestui proiect, sprijinim
firmele să realizeze planificări strategice pe termen lung. Am reuşit să
sprijinim 367 de firme, în cadrul celor 11 luni de implementare a proiectului.
Proiectul nostru se diferenţiază prin organizarea
cursurilor gratuite cu certificare international în domeniul managementului cum
ar fi: managementul resurselor umane, managementul îmbunătăţirii proceselor,
managementul strategic şi al inovării, managementul strategic al schimbării,
cursuri de AGILE pentru certificare PMI (Project Management Institute), project
management professional, managementul
riscului.
Sunt cursuri care oferă competenţe profesionale
deosebite şi care au fost foarte solicitate de persoanele înscrise în grupul
ţintă.
După finalizare vom monitoriza atât persoanele
participante, dar şi firmele în măsura în acre au reuşit să-şi îmbunătăţească
activitatea datorită intervenţiei realizate în cadrul proiectului.
După toate activităţile desfăşurate, am aplicat chestionare
de feedback pentru a putea aplica pentru alte proiecte, ţinând cont de
interesul manifestat de persoanele înscrise în grupul ţintă, adică manageri şi
antreprenori.
-
Cursuri finanţate din fonduri europene pentru managerii din turism
S-a vorbit
mult despre calitatea serviciilor oferite pe litoralul românesc şi despre
faptul că atitudinea sau gradul de pregătire a personalului face mari
deservicii turismului.
Dar nu s-a pus foarte mult accent pe
situaţia personalului de conducere din unităţile de cazare ori din agenţiile de
turism şi pe cât de pregătiţi sunt ei.
Un proiect finanţat din fonduri europene
vine să întâmpine această lacună.
Cei care au o afacere în domeniu pot
beneficia de cursuri gratuite de dezvoltare a competenţelor de management în
turism.
Concret, oamenii pot învăţa cum să
devină manageri mai buni, spune Elena Luiza Oprea, manager agenţie de turism şi
responsabil în cadrul proiectului:
Obiectivul este de a
perfecţiona personalul din management şi din departamentele de Resurse Umane
dar şi antreprenorii din turism. Bineînţeles, pe lângă aflarea de noi
informaţii în domeniul ospitalităţii, sunt şi noi ocazii de a crea legături cu
colegii de breaslă, de a se conecta cu mediul de afaceri de pe litoral dar şi
cu tendinţele noi din ţară şi din străinătate.
În cadrul cursurilor şi work shop-urilor,
organizate la Constanţa, managerii vor dobândi cunoştinţe noi care să îi ajute
să-şi dezvolte afacerile, spune
Elena Luiza Oprea:
Este vorba de managementul ospitalităţii,
managementul destinaţiei, educaţie financiară, managementul resurselor umane, marketing
şi branding, toate adaptate pe domeniul turismului. Robert Similea, Corina
Martin, Grabriel Constantin – aceştia ar fi doar câţiva dintre trainerii
acreditaţi pentru cursurile Hospitality Management Academy. Cursurile sunt
gratuite şi se acordă diplomă acreditată ANC şi diplomă recunoscută în Uniunea
Europeană.
Până acum, 4
grupe au absolvit aceste cursuri iar pe 10 mai, va începe cursurile o nouă
grupă.
Pot
participa la cursuri şi reprezentanţi ai agenţiilor de turism dar şi angajaţi
cu responsabilităţi de management şi resurse umane:
Sunt anumite coduri CAEN acceptate în
proiect, coduri de turism, în principal hoteluri, pensiuni, vile, capacităţi de
cazare dar şi agenţii de turism sau servicii turistice. Grupele se vac pentru
minim 14 cursanţi şi maxim 30, pentru că se doreşte o anumită calitate a
cursurilor şi, în momentul în care ai foarte mulţi cursanţi este mai dificil să
interacţionezi cu fiecare în parte.
Programul se derulează în regiunile Sud
Est, Centru şi Sud Vest, în cadrul unui proiect implementat de Hospitality
Management Academy, cofinanţat din Fondul Social European, prin Programul
Operaţional Capital Uman 2014 – 2020.
-
Jurnal românesc – 31.07.2017
Profesorii din zona
Cernăuţi care predau limba română sau cursuri în limba română au participat
timp de 6 zile la Suceava la un stagiu de perfecţionare. Ei au beneficiat de
cursuri de limba română, spiritualitate românească şi psihopedagogie şcolară,
dar au vizitat şi Mănăstirile Humorului, Dragomirna, Probota şi Cămârzani. De
asemenea, profesorii români din Cernăuţi au primit din partea organizatorilor
medalia ‘Română de nota 10′. În ultima zi, ei au primit diplome din partea
Institutului Eudoxiu Hurmuzachi pentru românii de pretutindeni pentru
participarea activă la stagiul de pregătire. Cursurile de perfecţionare pentru
profesorii care predau limbă, cultură şi spiritualitate românească în zona
Cernăuţi, Ucraina’ au avut loc în perioada 24 – 30 iulie şi au fost organizate
de Institutul ‘Eudoxiu Hurmuzachi’ pentru românii de pretutindeni, instituţie
aflată în subordinea Ministerului pentru Românii de Pretutindeni în parteneriat
cu Arhiepiscopia Sucevei şi Rădăuţilor, Inspectoratul Şcolar Judeţean Suceava,
Transgaz şi Asociaţia Cadrelor Didactice de Etnie Română din Ucraina.
Ministrul Muncii, Lia
Olguţa Vasilescu, a anunţat că Guvernul va emite, săptămâna aceasta, o
ordonanţă de urgenţă, prin care pensiile speciale nu se vor mai actualiza în
raport cu salariile celor aflaţi în activitate, ci vor creşte în raport cu rata
inflaţiei. Ea a menţionat că ordonanţa va intra în vigoare de la jumătatea
lunii septembrie, dată până la care cei care doresc se pot pensiona în condiţiile
aflate în vigoare. Lia Olguţa Vasilescu a mai anunţat că indemnizaţia pentru
creşterea copilului va fi plafonată la 1.800 de euro, maximum cât există în
Europa în prezent.
Fenomenul traficului
de persoane trebuie să fie prevenit şi stăvilit odată pentru totdeauna, susţine
deputatul Angel Tâlvăr, într-un mesaj adresat cu prilejul Zilei mondiale
împotriva traficului de persoane, marcată pe 30 iulie. Fost ministru al
românilor de pretutindeni, Tâlvăr a mai spus
că statul român are obligaţia de a interveni prompt şi ferm, în sprijinul
cetăţenilor săi care cad victime acestui flagel, fie că este vorba despre
sclavia din unele exploatări agricole italiene, despre exploatarea în anumite
abatoare din Germania, despre reţelele de prostituţie şi cerşetorie din Franţa,
Marea Britanie ori Belgia. Aceştia trebuie să fie informaţi, protejaţi şi
susţinuţi în astfel de circumstanţe dramatice, iar cei vinovaţi de astfel de
abuzuri trebuie să fie sancţionaţi. Angel Tîlvăr afirmă că acţiunile recente
ale autorităţilor române, în colaborare cu partenerii din celelalte ţări
europene, demonstrează, de altfel, că Bucurestiul îşi înţelege
responsabilitatea faţă de propriii cetăţeni, ca şi amploarea extremă a
flagelului.
Elevii români
participanţi la a XXVIII-a ediţie a Olimpiadei Internaţionale de Biologie,
desfăşurată în perioada 23-30 iulie la Warwick University din Coventry
(Anglia). , au obţinut o medalie de argint, o medalie de bronz şi o menţiune.
Rareş Streza de la Colegiul Naţional ‘Emil Racoviţă’ din Cluj-Napoca este
câştigătorul medaliei de argint, iar Gabriel Vlad Sîmbotin de la Liceul Teoretic ‘Mihail Kogălniceanu’
din Vaslui este deţinătorul medaliei de bronz. George Maier, elev al Liceului
Teoretic ‘Avram Iancu’ din Cluj-Napoca a intrat în posesia unei menţiuni.
România participă la Olimpiada Internaţională de Biologie din 1997, olimpicii
români fiind o prezenţă constantă pe lista medaliaţilor. Ediţia din acest an a
reunit peste 260 de concurenţi din 68 de ţări. -
Păstrarea nealterată a limbii române – preocuparea profesorilor care predau limba română în Cernăuţi
Profesorii din zona Cernăuți, care predau limba română sau cursuri în limba română, au participat timp de 6 zile, la Suceava, la un stagiu de perfecţionare. Participanţii au beneficiat de cursuri de limba română, spiritualitate românească şi psihopedagogie școlară, şi au vizitat Mănăstirea Dragomirna, Mănăstirea Humorului, Mănăstirea Probota și Cămârzani. Profesorii au demonstrat, încă din prima zi, că limba și cultura românească le sunt aproape de suflet. Toți au primit din partea organizatorilor medalia Română de nota 10 şi diplome, din partea Institutului Eudoxiu Hurmuzachi pentru românii de pretutindeni, pentru participarea activă la stagiul de pregătire.
Domnul conf.univ.dr.habil. Nicolae Brînzea, director general adjunct IEH i-a felicitat pe participanţii la cursurile de perfecţionare pentru efortul făcut în această perioadă, efort care reflectă dragostea de România și sentimentul sincer de apartenență la identitatea românească: Dragi dascăli, prin profesia dumneavoastră, aveți misiunea sacră de a insufla copiilor dragostea de dulcea limbă românească. Astfel, aceștia reușesc pe parcursul vieții lor să înțeleagă cât de valoroasă și importantă e apartenența la identitatea culturală și spirituală românească. Consider că aceste cursuri organizate la Suceava cu sprijinul Inspectoratului Școlar Județean Suceava și al Arhiepiscopiei Sucevei, reprezintă începutul unui dialog permanent și a unui sprijin concret din partea Institutului Eudoxiu Hurmuzachi pentru românii de pretutindeni, instituție aflată în subordinea Ministerul pentru Românii de Pretutindeni.
În acest fel, vom putea, împreună cu Inspectoratul Școlar Județean Suceava, să realizăm un proiect de susținere a bibliotecilor din școlile unde predați limba română, astfel încât fondul de carte să fie unul satisfăcător. Sunt convins că, împreună, considerăm că educația, cultura și spiritualitatea reprezintă temelia identității românești. Limba română reprezintă pentru noi toți, cei de aici și cei din afara granițelor țării, principalul element, fiind mijlocul prin care ne împărtășim unii altora gândurile și sentimentele, trăirile și emoțiile, dar care ne și ajută, prin cunoaștere, să discernem ce este bine de ceea ce este rău. Chiar dacă nu suntem cu toții în interiorul acelorași granițe politice, legăturile culturale și spirituale sunt la fel de puternice, o dovadă în acest sens fiind și organizarea acestor cursuri de perfecționare. Limba română este element identitar și a fost scutul peste veacuri, de trăire și păstrare a identității românești. Vă mulțumesc pentru efortul depus și vă doresc mult succes în activitățile dumnevoastră pentru păstrarea nealterată a limbii noastre românești în comunitatea în care locuiți, a mai precizat conf.univ. dr.habil.NIcolae Brînzea.
Se spune că profesorii se pot asemăna cu o fântână cu apă cristalină, care îşi murmură izvoarele din trecut şi care îşi moaie pana în zona strălucită a Luceafărului şi care seamănă în sufletele copiilor bunătate, înţelepciune, preţuire, respect, omenie, dragoste de tot ce ne înconjoară. Aşa sunteţi şi dumneavoastră, cei care ne-aţi transformat aceste zile în poveste, într-un vis frumos şi de neuitat. Aţi semănat în sufletele noastre tot ce poate fi mai frumos, ce poate să îl facă pe om fericit., a declarat profesoara Ludmila Rotaru, participantă la cursurile de perfecţionare pentru profesorii care predau limbă, cultură și spiritualitate românească în zona Cernăuți, Ucraina.
Cursurile de perfecționare pentru profesorii care predau limbă, cultură și spiritualitate românească în zona Cernăuți, Ucraina au avut loc în perioada 24 – 30 iulie 2017 şi au fost organizate de Institutul Eudoxiu Hurmuzachi pentru românii de pretutindeni, instituție aflată în subordinea Ministerului pentru Românii de Pretutindeni în parteneriat cu Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților, Inspectoratul Școlar Județean Suceava, Transgaz și Asociația Cadrelor Didactice de Etnie Română din Ucraina. -
Ziua Românilor de pretutindeni
Manifestări de amploare dedicate Zilei Românilor de
Pretutindeni sunt organizate anul acesta de către Institutul Eudoxiu
Hurmuzachi pentru românii de pretutindeni la Drobeta Turnu Severin, Cernăuți-
Ucraina, Salamanca – Spania și Tel Aviv- Israel.Evenimentele vor debuta la Drobeta Turnu Severin în
data de 23 mai 2017 cu ateliere de perfecționare pentru lectorii care predau
limba predau limbă, cultură și civilizație românească în Timocul sârbesc. Cursurile
vor fi susținute de profesori-formatori specializați în metodica,
psihopedagogia şi didactica predării de la Inspectoratul Școlar
Județean Mehedinți și sunt organizate în parteneriat cu Protopopiatul Daciei Ripensis din
Timoc și Asociația pentru cultura românilor/vlahilor din Serbia Ariadnae Filum. Vor fi abordate teme ce țin de
cerinţele unui învăţământ performant, instrumente alternative și atractive de
studiu a limbii, culturii și civilizației românești, dificultăți ale lectorilor
din Timoc în abordarea subiectelor ce țin de identitatea românească. Programul cuprinde și o parte de
practică pedagogică. Participanții vor asista la lecții deschise la Școala
nr.7-Teodor Costescu din Drobeta Turnu Severin. Unitatea de învâțământ va semna
și un protocol de colaborarecu
Protopopiatul Daciei Ripensis pentru realizarea de proiecte comune în viitor.Împreună cu
Institutul Cultural Român, Episcopia Ortodoxă Română a Spaniei și Portugaliei
și Parohia Ortodoxă Română din Salamanca, Ziua Românilor de Pretutindeni va fi
marcată de IEH și în Spania. La Salamanca, în Piața de Las Ursulas, în
data de 28 mai 2017, va avea loc un spectacol de muzică populară
românească susținut de interpreții Ilie Caraș, Ștefania Rareș și Elisabeta
Turcu.Sărbătorirea Zilei
Românilor de Pretutindeni continuă în data de 2 iunie 2017 cu Dezbaterea Istorie
culturală și istoricitate, care se va desfășura la Tel Aviv,
Israel la inițiativa
Organizaţiei Unitare a Evreilor Originari din România
(A.M.I.R.). Evenimentul vizează evidențierea legăturii prin cultură și educație
dintre evreii originari din zona Iași, stabiliți în Israel și realizarea unei
incursiuni în specificitatea comunității de evrei originari din România.În data de 4
iunie 2017, la Cernăuți, Ziua Românilor de Pretutindeni va fi sărbătorită pe
scena Teatrului Muzical-Dramatic Olga Kobyleanska. În acest context, comunitatea românească din regiunea Cernăuți va avea
ocazia să participe la un eveniment cultural de anvergură ce va reuni pe
aceeași scenă artiști români din nordul Bucovinei și România, care vor promova
valorile populare românești autentice în cadrul unui concert extraordinar de
muzică tradițională românească. Evenimentul este organizat de IEH, în
parteneriat cu Centrul Cultural Român Eudoxiu Hurmuzachi, Liga Tineretului
Român Junimea și Consulatul General al României la CernăuțiZiua
Românilor de Pretutindeni este sărbătorită, începând cu anul 2015, în ultima
duminică a lunii mai, respectiv în 28 mai, anul acesta. Ziua Românilor de
Pretutindeni a fost instituită prin Legea nr. 299 din 13 noiembrie 2007,
privind sprijinul acordat românilor de pretutindeni, care reglementează
drepturile persoanelor ce își asumă în mod liber identitatea culturală română -
persoanele de origine română și cele aparținând filonului lingvistic și
cultural românesc, din afara granițelor României, având ca scop menținerea,
promovarea și afirmarea identității lor culturale, etnice, lingvistice și
religioase. -
Jurnal românesc – 02.12.2016
Experţii electorali şi operatorii de calculator din
birourile electorale ale secţiilor de votare ce vor fi organizate în
străinătate pentru alegerile parlamentare din 11 decembrie au fost instruiţi în
cadrul unor sesiuni tehnice organizate de Ministerul de Externe, Serviciul de
Telecomunicaţii Speciale şi Autoritatea Electorală Permanentă. Ei vor gestiona
sistemul de monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenire a votului ilegal în
cadrul birourilor electorale din secţiile de votare. Ultima sesiune de
instruire organizată de Ministerul de Externe va avea loc, la Chişinău, pe 5
decembrie. La dispoziţia românilor din afara ţării este şi un call center în
cadrul Centrului de Contact şi Suport al Cetăţenilor Români din Străinătate.
Acesta oferă informaţii despre condiţiile de exercitare a dreptului de vot în
străinătate, modalităţile de exercitare a votului fie prin corespondenţă, fie
la secţiile de votare, detalii despre actele de identitate necesare pentru exercitarea
votului sau locaţiile secţiilor de votare. Centrul de Contact şi Suport poate
fi apelat non-stop la numerele de telefon aparţinând misiunii diplomatice sau
oficiului consular al României din zona de rezidenţă a fiecărui cetăţean român.
Departamentul Politici pentru Relaţia
cu Românii de Pretutindeni din cadrul MAE a realizat şi publicat un Ghid
de Reîntoarcere destinat românilor din afara ţării. Documentul a fost
elaborat în urma întrebărilor venite de la românii din străinătate care intenţionează
să revină în ţară şi conţine informaţii de bază şi contacte utile care pot face
mai uşoară reintegrarea în România. Conform estimărilor MAE, între 3,5-4
milioane de români s-au stabilit în străinătate. Potrivit Departamentului
pentru Relaţia cu Românii de Pretutindeni, o mare parte dintre românii din
diaspora ar dori să revină într-o bună zi acasă, însă doar între 3-5% dintre
cei plecaţi au intenţia fermă de a se întoarce. Departamentul atrage atenţia că
populaţia României a scăzut sub pragul de 20 de milioane de locuitori, în
principal din cauza emigraţiei. Mai mult, prin plecarea tinerilor, scăderea
numerică este însoţită şi de îmbătrânirea accelerată a populaţiei. Conform
studiilor sociologice, media de vârstă în comunităţile româneşti din Europa este
de 33-35 de ani.
Pe de 3 şi 4 decembrie, sunt organizate două
zile de cursuri susţinute de lectori de la Universitatea Dunărea de Jos din
Galaţi pentru 40 de profesori care predau în limba română în Sudul Basarabiei. Programul cuprinde, între altele, conferinţe şi
dezbateri privind situaţia învăţământului în limba română din Ucraina,
didactica predării, instrumente de pedagogie. Cea de a doua zi se va încheia cu
un concert susţinut de ansamblul Dor Basarabean din Utkonosovka.
Şomerii care decid să îşi schimbe domiciliul la
o distanţă mai mare de 50 kilometri, pentru a deveni angajaţi, vor beneficia de
o primă de instalare de 12.500 de lei, potrivit unei Ordonanţe de Urgenţă
adoptate de Guvern la sfârşitul lunii septembrie şi care intră în vigoare pe 3
decembrie. Între măsurile concrete incluse în noul pachet se găsesc măsuri
active destinate ocupării ce încurajează mobilitatea lucrătorilor prin
acordarea unor prime – de activare, de încadrare sau de instalare – sau decontarea
navetei. Finanţarea acestor măsuri active se va face, pentru prima dată, din
fonduri externe nerambursabile şi din fondurile publice naţionale aprobate în
bugetul asigurărilor. -
Cursuri de limba română pentru cetăţenii străini
Cetăţenii statelor membre ale Uniunii Europene şi Spaţiului Economic European, adulţii rezidenţi din ţări terţe dar şi persoanele adulte provenind din străinătate care au dobândit o formă de protecţie în România au dreptul la efectuarea unui curs gratuit de limba română. Organizarea respectivelor cursuri este în responsabilitatea Ministerului român al Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, prin inspectoratele şcolare judeţene. Pentru a urma un curs de limba română, o persoană trebuie să depună o cerere însoţită de o copie legalizată a unui act de identitate fie la un birou local al Inspectoratului General pentru Imigrări din subordinea Ministerului Afacerilor Interne, fie la inspectoratele şcolare judeţene.
Odată înregistrat un număr suficient de cereri, anume cel puţin zece, Inspectoratul Şcolar desemnează un inspector responsabil cu organizarea cursurilor, precum şi o şcoală în care să se desfăşoare acestea. Un curs are o durată de 140 de ore şi se desfăşoară pe durata unui an şcolar, timp de patru ore pe săptămână, conform unei programe adoptate oficial la nivel naţional. La finalul cursului, se organizează o sesiune de evaluare, iar participanţii primesc un certificat cu antetul Ministerului Educaţiei Naţionale. Informaţii suplimentare pot fi găsite pe site-ul www.migrant.ro, editat în engleză, franceză şi română. Există şi un site, www.vorbitiromaneste.ro, care include manuale de limba română pentru începători şi avansaţi, un manual de orientare socio-culturală pentru cetăţenii străini, un manual de educaţie interculturală pentru copii migranţi în România, dar şi lecţii audio şi exerciţii interactive.
Pe de altă parte, amintim că cetăţenii străini care studiază în România îşi încep cursurile prin învăţarea limbii române, timp de un an. Astfel de cursuri se adresează inclusiv etnicilor români şi aromânilor care trăiesc în state învecinate ţării noastre, anume în Republica Moldova, sudul Ucrainei, Ungaria, Serbia, Bulgaria, Albania, Macedonia, cursurile fiind găzduite de către Institutul “Eudoxiu Hurmuzachi”. Institutul, care are adresa de Internet www.ieh.ro, dispune de spaţii de învăţământ moderne, de locuri de cazare în cămine, de cantină, spaţii sportive şi de divertisment. Cursanţii studiază limba română, istoria românilor, literatura română şi limbi străine sub îndrumarea unor cadre didactice din Universitatea Bucureşti, în special din facultăţile de Litere, Geografie şi Istorie.
Cursuri pentru cetăţenii străini organizează şi Institutul Cultural Român, atât în Bucureşti cât şi la sediile din străinătate. Informaţii suplimentare pot fi aflate de pe site-ul Institutului Cultural Român, editat în engleză şi română, cu adresa www.icr.ro. (Şt.B)
-
Cursuri de limba română pentru cetăţenii străini
Cetăţenii statelor membre ale Uniunii Europene şi
Spaţiului Economic European, adulţii rezidenţi din ţări terţe dar şi persoanele
adulte provenind din străinătate care au dobândit o formă de protecţie în
România au dreptul la efectuarea unui curs gratuit de limba română. Organizarea
respectivelor cursuri este în responsabilitatea Ministerului român al Educaţiei
Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, prin inspectoratele şcolare judeţene.
Pentru a urma un curs de limba română, o persoană trebuie să depună o cerere
însoţită de o copie legalizată a unui act de identitate fie la un birou local
al Inspectoratului General pentru Imigrări din subordinea Ministerului
Afacerilor Interne, fie la inspectoratele şcolare judeţene. Odată înregistrat
un număr suficient de cereri, anume cel puţin zece, Inspectoratul Şcolar
desemnează un inspector responsabil cu organizarea cursurilor, precum şi o
şcoală în care să se desfăşoare acestea. Un curs are o durată de 140 de ore şi
se desfăşoară pe durata unui an şcolar, timp de patru ore pe săptămână, conform
unei programe adoptate oficial la nivel naţional. La finalul cursului, se
organizează o sesiune de evaluare, iar participanţii primesc un certificat cu
antetul Ministerului Educaţiei. Informaţii suplimentare pot fi găsite pe
site-ul www.migrant.ro, editat în engleză,
franceză şi română. Există şi un site, www.vorbitiromaneste.ro,
care include manuale de limba română pentru începători şi avansaţi, un manual
de orientare culturală pentru cetăţenii străini, un manual de educaţie
interculturală pentru copii migranţi în România, dar şi lecţii audio şi
exerciţii interactive.
Pe de altă parte, amintim că cetăţenii străini
care studiază în România îşi încep cursurile prin învăţarea limbii române, timp
de un an. Astfel de cursuri se adresează inclusiv etnicilor români şi
aromânilor care trăiesc în state învecinate ţării noastre, anume în Republica
Moldova, sudul Ucrainei, Ungaria, Serbia, Bulgaria, Albania, Macedonia,
cursurile fiind găzduite de către Institutul Eudoxiu Hurmuzachi. Institutul,
care are adresa de Internet www.ieh.ro,
dispune de spaţii de învăţământ moderne, de locuri de cazare în cămine, de
cantină, spaţii sportive şi de divertisment. Cursanţii studiază limba română,
istoria românilor, literatura română şi limbi străine sub îndrumarea unor cadre
didactice din Universitatea Bucureşti, în special din facultăţile de Litere,
Geografie şi Istorie.
Cursuri pentru cetăţenii
străini organizează şi Institutul Cultural Român, atât în Bucureşti cât şi la
sediile din străinătate. Informaţii suplimentare pot fi aflate de pe site-ul
Institutului Cultural Român, editat în engleză şi română, cu adresa www.icr.ro. -
Femeile şi antreprenoriatul responsabil
În UE, femeile din
România sunt cele mai dornice să-şi deschidă propriile afaceri. Este concluzia
unor statistici recente potrivit cărora aproape o treime dintre femeile din România intenţionează
să înceapă o afacere în următorii trei ani în comparaţie cu Italia, unde doar 11% dintre femeile intervievate au spus
că analizează înfiinţarea unei afaceri, dar şi cu Germania, Spania şi Belgia,
unde procentajul coboară spre 8%. Cu toate acestea, teama de eşec le împiedică
pe jumătate dintre romance să-şi realizeze visul. Un proiect recent,
implementat cu ajutorul unei finanţări europene prin POSDRU (Programul Operaţional
Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane), le-a venit în ajutor celor care
cochetau cu ideea antreprenoriatului, dar n-o puneau în practică fie din lipsa
curajului, fie din lipsa informaţiilor. Aşadar, în cadrul programului Femei
active pentru integritate şi responsabilitate (FAIR), au fost organizate
cursuri de formare profesională pentru şomere precum şi cursuri de
antreprenoriat. Impactul a fost atât de mare încât organizatorii au primit un
număr mult mai mare de cursanţi decât cel prevăzut iniţial, după cum subliniază
Ştefania
Cojocaru, directoarea Centrului de formare al Universităţii Spiru Haret, unul
dintre partenerii proiectului: A fost un proiect frumos şi interesant care a pornit cu 450 de persoane
în grupul-ţintă şi care, la final, a ajuns la un grup-ţintă de 943 de persoane.
Deci a fost un proiect care şi-a depăşit indicatorii şi unul dedicat femeilor.
Dublarea grupului-ţinţă a fost impusă de cererile de înscriere la curs. Eu sunt
mândră de femeile care au participat la program, în special de cele care au
iniţiat o afacere.
Iniţiatorul proiectului FAIR a fost Asociaţia Română de
Transparenţă (Transparency International Romania) care, şi în acest mod,
combate inegalitatea de şanse şi corupţia. Victor Alistar, managerul de proiect: Apare întrebarea de ce
Transparency International participă la un proiect POSDRU dedicat eliminării
stereotipurilor de gen şi promovării antreprenoriatului feminin. Pentru că
Barometrul Global asupra Corupţiei ne arată că, în ceea ce priveşte răspunsurile
femeilor la întrebările legate de disponibilitatea de a participa la fenomene
legate de corupţie, respondentele au o rată mai scăzută de implicare. Pentru că
în cadrul tuturor barometrelor sociale atunci când se vorbeşte de promotorii valorilor în
familie, în prim-plan apar femeile. Când ne referim la discriminările de pe
piaţa forţei de muncă, vom vedea că avem câţiva indicatori majori şi anume:
persoanele din mediu rural – unde există subdezvoltare economică -, persoanele
care au peste 45 de ani şi femeile. Prin urmare, ne-am zis că putem dezvolta
proiecte de antreprenoriat pentru femei, bazate însă pe un model de integritate
care face orice iniţiativă mai rezistentă. Dacă alegi un curs de antreprenoriat
integru, reuşeşti să ştii mai bine decât alte micro-întreprinderi cum să te
fereşti de riscul de a fi supus presiunii de către inspecţiile administrative.În afara cursurilor, organizatorii au avut în vedere şi
partea de sustenabilitate a proiectului FAIR şi au iniţiat şi un concurs
pentru proiecte de afaceri aflate la început de drum. Victor Alistar:
Ulterior, tot pe acest tronson de intervenţie
antreprenorială, am organizat un concurs pentru sortarea unor start-up-uri,
astfel încât să rămână şi ceva concret în urma proiectului. Trecând de
investiţia în oameni, care s-a făcut prin formarea resurselor umane, e
important să rămână şi nişte modele care să se ruleze. Unele dintre ele vor
avea succes şi peste 5 ani, le vom vedea considerate nişte modele în domeniile
lor. Altele vor întâmpina, poate, dificultăţi şi se vor dezvolta mai greu.
Important era ca printre participanţii la proiect să existe preocuparea pentru
soluţii, să-şi pună problema şi să participe la concurs. Noi, cei din echipa proiectului, ne-am pus întotdeauna problema ce
rămâne după. Probabil şi din cauza asta, percepţia grupului-ţintă n-a fost că
participă la o bifare de genul ei se fac că predau, noi ne facem că învăţăm.
Printre cele care chiar
au învăţat ce li s-a predat, au fost şi câştigătoarele acestui concurs. Să o
ascultăm pe una din ele: Am
câştigat cu un plan de afacere al unui salon de înfrumuseţare şi sunt foarte
mândră că am reuşit. Nu plănuisem să fac aşa ceva, deşi de mult timp visam să
am o afacere proprie. Nu am avut nici curaj, nici indicaţiile necesare. Dar
programul acesta m-a ajutat foarte mult în acest sens.
Şi cursurile de lucrător comercial au fost apreciate,
după cum ne-a spus o altă participantă la proiectul FAIR: Pentru mine, această experienţă a fost uimitoare. Înainte
să vin la curs, credeam că nu-i mare lucru să fii lucrător în comerţ. Dar pe
parcursul cursului mi-am schimbat
părerea. Lucrător în comerţ înseamnă mult mai mult decât să saluţi şi să
serveşti clientul. Este, de fapt, o meserie foarte complexă şi foarte plăcută.
Partea de antreprenoriat nu-mi era necunoscută, dar cursul m-a ajutat să-mi pun
ideile în ordine şi să-mi construiesc afacerea şi să-mi realizez visul de a fi
eu şefa mea în locul ca altcineva să fie şeful meu.
Un alt obiectiv al
proiectului a fost înfiinţarea unui Centru de Antreprenoriat Feminin Integru,
gestionat de Universitatea Spiru Haret, şi destinat, printre altele,
încurajării femeilor care vor să-şi deschidă propria afacere. -
Înscrierea cetăţenilor străini la cursuri universitare
De la început, amintim
că cetăţenii statelor membre ale Uniunii Europene, ai statelor aparţinând
Spaţiului Economic European şi ai Confederaţiei Elveţiene au acces la toate
formele şi nivelurile de învăţământ din România, în aceleaşi condiţii cu cele
prevăzute pentru cetăţenii români, inclusiv în ceea ce priveşte taxele de
şcolarizare. Candidaţii provenind din aceste state îşi pot depune dosarele de
înscriere direct la universităţile pentru care optează, însoţite de unatestatde recunoaştere a
studiilor emis de către Centrul de Recunoaştere şi Echivalare a Diplomelor din
cadrul Ministerului român al Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice, care are
adresa de internet www.edu.ro. La această
adresă pot fi găsite, de altfel, informaţii despre unităţile de învăţământ
superior acreditate. Pentru studiile universitare organizate într-o limbă de
circulaţie internaţională, admiterea va conţine obligatoriu o probă de
competenţă lingvistică. Candidaţii admişi pe un loc de studii cu taxă pot ocupa
ulterior locuri de studii fără taxă, în aceleaşi condiţii ca şi cetăţenii
români, potrivit criteriilor de performanţă stabilite pe baza autonomiei
universitare.
Pe de altă parte,
Ministerul român al Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice a elaborat o
metodologie de primire la studii şi şcolarizare a cetăţenilor străini din state
terţe UE în învăţământul de stat şi particular acreditat din România. Potrivit
actului, pot accede în sistemul naţional de învăţământ persoanele din state terţe
UE care îndeplinesc următoarele condiţii: au documente ce atestă cetăţenia
statului respectiv; au calificarea necesară, dovedită prin acte de studii
eliberate de instituţii de învăţământ recunoscute în ţara de provenienţă; au
acceptul instituţiei de învăţământ în care doresc să studieze; au optat pentru
o instituţie de învăţământ superior de stat sau particular acreditată şi o
specializare acreditată. Condiţiile specifice admiterii într-o instituţie de învăţământ
superior din România includ, printre altele, promovarea testelor de aptitudini
organizate pentru învăţământul de artă, sportiv şi de arhitectură sau, dacă
este cazul, de admitere la doctorat. Cetăţenii străini din state terţe UE sunt înscrişi
în învăţământul universitar şi postuniversitar doar după absolvirea unor
cursuri pregătitoare, în cadrul cărora îşi însuşesc cunoştinţele necesare de
limbă română, precum şi cunoştinţele specifice în corelare cu profilul
viitoarei pregătiri la discipline precum anatomie, fizică, chimie sau desen
tehnic. Durata cursului pregătitor pentru studii universitare de licenţă este
de un an academic, iar pentru studii universitare de masterat, doctorat şi
studii postuniversitare de rezidenţiat, de cel puţin şase luni. În final,
amintim că aproape 8.000 de cetăţeni străini din state terţe UE sunt înscrişi în
învăţământul universitar din România, după absolvirea anului pregătitor.