Tag: cursuri

  • Aflăm pentru tine – 26.04.2024

    Aflăm pentru tine – 26.04.2024

    Interviu cu  Veronica Costache, Director executiv și fondator al şcolii.

  • Se redeschid taberele?

    Se redeschid taberele?

    Asociația Ghizii României pregătește sezonul
    taberelor școlare 2021. Pentru cele două luni de vacanță (iulie-august) zeci de
    viitori animatori, în majoritate elevi-studenți,
    se pregătesc în cadrul unor cursuri de
    scurtă durată. Am vizitat atelierul lor din Predeal, unde tinerii vorbesc despre
    vacanța care bate la ușă. Secvență video:

    https://www.facebook.com/RadioRomaniaInternational/videos/826670654916652




  • Antreprenori romi din Sighișoara au deschis afaceri pe bani europeni

    Antreprenori romi din Sighișoara au deschis afaceri pe bani europeni

    Șase
    antreprenori de etnie romă, selectați din 50 de aplicanți, au primit subvenții
    europene de câte 25.000 de euro, pentru dezvoltarea afacerilor.


    Din aceste sume, întreprinzătorii au putut
    să-și achiziționeze echipamente și materiale de lucru și, timp de un an de
    zile, au fost ajutați pentru ca investițiile să-și arate roadele.


    Cei
    selectați au fost formați în cadrul proiectului strategic Mainstream
    Sighișoara – investiție europeană pentru incluziunea socială.


    Proiectul
    strategic s-a adresat unui număr de 600 de persoane aflate în risc de sărăcie
    și excluziune socială, din 8 zone marginale în care există populație aparținând
    minorității rome. Programul a cuprins acțiuni complexe în domeniul
    serviciilor socio-medicale, în zona de antreprenoriat și educație, dar și acțiuni
    antidiscriminare.


    Proiectul a fost
    implementat în Municipiul Sighișoara, pe o perioadă de 36 de luni, începând din
    august 2017, dispunând de un buget total de 12,6 milioane de lei, asigurat din
    Fondul Social European, prin Programul Operațional Capital Uman 2014 – 2020.


    În cadrul acestui amplu proiect au fost organizate și cursuri de
    antreprenoriat de către Centrul de
    Resurse pentru Comunitățile de Romi din Cluj.


    Dintre cei 50 de participanți la
    cursurile de instruire antreprenorială au elaborat și depus planuri de afaceri
    concrete 25 de cursanți. Aceștia au
    participat la un interviu în fața unei comisii de analiză, iar 6 au fost
    selectați pentru primirea unei subvenții individuale de 25.000 de euro cu
    ajutorul cărora au dezvoltat mici afaceri.


    Coordonatorul
    activităților de antreprenoriat din cadrul Centrului de Resurse pentru
    Comunitățile de Romi din Cluj, Gabor Adam:




    Avem un salon de coafor, o rulotă de tip fast food cu clătite, avem o
    salaterie, avem un fotograf care și-a pus pe picioare un atelier foto, un
    instalator de apă și canalizare, și avem și un loc de joacă pentru copii, unde
    se pot organiza evenimente.








    Afacerile
    demarate în cadrul proiectului strategic Mainstream Sighișoara – investiție
    europeană pentru incluziunea socială
    intră acum într-o nouă etapă. Dacă până
    acum au fost finanțați din bani europeni, cei 6 antreprenori vor trebui să
    funcționeze pe propriile lor picioare plătind toate cheltuielile din venituri
    proprii.


    În
    plus, ei vor trebui să mențină viabile aceste afaceri cel puțin 6 luni de zile
    și nu vor avea dreptul de a înstrăina bunurile și echipamentele achiziționate
    în cadrul proiectului.


    Mai
    merită reținut că rezultatele cumulate pe parcursul celor 36 de luni de
    implementare vor fi incluse, sub formă de recomandări, în viitoarea Strategie
    Locală Antidiscriminare, ca parte a Strategiei de Dezvoltare Locală a
    Municipiului Sighișoara.










  • Anul şcolar se reia online

    Anul şcolar se reia online

    După vacanța de Paște, elevii români au revenit,
    de miercuri, la școala online, modalitatea de a continua cursurile în timpul
    pandemiei de coronavirus, care a dus la închiderea temporară a unităților de
    învățământ pe 11 martie. Ministrul Sănătății, Nelu Tătaru, a declarat, la un
    post privat de televiziune, că școlile s-ar putea redeschide la sfârşitul lunii
    mai sau la începutul lunii iunie.


    Trebuie să avem foarte mare grijă în ceea ce
    privește copiii, a atras atenția ministrul Sănătății, care a menționat
    stabilirea unor protocoale pentru revenirea în şcoli.


    La rândul său, premierul
    Ludovic Orban a dat asigurări că autorităţile nu au avut ‘niciun moment’ în
    evaluare îngheţarea anului şcolar, adăugând că obiectivul Guvernului este acela
    de a asigura toate condiţiile posibile pentru ca elevii şi studenţii să încheie
    anul şcolar, iar examenele naţionale să fie susţinute, în condiţiile care vor
    fi permise de contextul epidemiologic. Oricum, potrivit anunţului făcut de
    Ministerul Educaţiei la începutul lunii, structura anului şcolar nu a fost
    modificată până acum. Astfel, acesta ar urma să se încheie pe 12 iunie.


    Secretarul de stat în
    Ministerul Educaţiei, Luminiţa Barcari, a îndemnat cadrele didactice, la postul
    public de radio, să facă, în continuare, eforturi pentru a-i ţine pe elevi
    conectaţi la şcoală:


    Trebuie să stăm acasă,
    să avem răbdare, să încercăm să lucrăm cât mai multe online, bineînţeles să
    respectăm şi timpii de lucru, adică să nu obosim elevii, să ţinem cont de
    vârsta lor, că unii se vaită că lucrează prea mult alţii, spun că nu prea
    lucrează, deci să găsim un echilibru în toate. Indiferent de perioada când se
    va hotărî reînceperea cursurilor, acest an şcolar va fi finalizat cu
    certitudine. Avem variante de lucru pentru toate examenele naţionale.


    Ministerul Educaţiei a publicat programele din care
    au fost eliminate materiile din semestrul al doilea pentru cei care vor susţine
    examenul de bacalaureat sau cel de evaluare naţională. Măsura a fost luată în
    acord și cu reprezentanţii elevilor, studenţilor, părinţilor, cadrelor
    didactice şi cu cei ai Consiliului Naţional al Rectorilor.


    Secretarul de stat
    în Ministerul Educaţiei, Luminiţa Barcari, a mai anunțat că instituția a pus la
    dispoziţia elevilor, săptămânal, câte cinci teste de antrenament la fiecare
    disciplină de examen pentru pregătirea în această perioadă de suspendare a
    cursurilor.


    Formulate în concordanţă cu noile programe, aceste teste sunt
    postate pe site-ul Ministerului Educaţiei. Luminița Barcari a amintit și de
    programul Teleşcoală,
    realizat în colaborare cu postul public de televiziune, astfel încât elevii din
    clasele terminale să primească sprijin din partea profesorilor voluntari în
    vederea pregătirii pentru examenele pe care urmează să le susțină.



  • Cum se va încheia anul şcolar?

    Cum se va încheia anul şcolar?

    Pandemia de coronavirus a dus la închiderea temporară,
    începând cu 11 martie, a unităților de invățământ din România, unde a fost
    instituită, până la jumătatea lunii aprilie, stare de urgență, măsură anunțată
    de autorități pentru a limita răspândirea noului virus. Dascăli, părinți și
    elevi deopotrivă și-au exprimat îngrijorarea în legătură cu soarta anului
    școlar, întrucât nu se anunțase o dată la care elevii și studenții se pot
    reîntoarce în bănci. Pentru că se vehiculase chiar ideea înghețării anului
    școlar, ministrul Educației și Cercetării, Monica Anisie, a subliniat că acest lucru nu se va întâmpla,
    ci dimpotrivă, ministerul lucrează
    pentru ca toată activitatea care presupune reluarea cursurilor şi toate
    calendarele care trebuie realizate să fie puse în practică după reînceperea
    activității în unitățile de învățământ.


    Cursurile se vor relua după încetarea
    stării de urgenţă, care se va prelungi cu o lună, până la jumătatea lunii mai, şi
    asigurarea tuturor măsurilor pentru ca elevii şi cadrele didactice să fie în
    siguranţă, a mai declarat, marţi, ministrul Educaţiei. Monica Anisie a adăugat
    că data exactă la care se vor relua cursurile se va stabili în funcţie de
    evoluţia pandemiei de coronavirus, precum şi de măsurile comunicate de
    Comitetul Naţional pentru Situaţii Speciale de Urgenţă. Deocamdată, scenariul
    de lucru prevede reluarea cursurilor în învăţământul preuniversitar şi
    universitar în decursul lunii iunie.

    Ministrul Educației a menționat şi un posibil
    calendar al examenelor naţionale: Probele scrise ale evaluării naţionale şi examenului de bacalaureat ar putea fi organizate în luna iulie. Programa
    de examen pentru evaluarea naţională şi examenul de bacalaureat nu vor cuprinde
    materia aferentă semestrului al doilea. Am anulat simulările
    examenelor naţionale, evaluările pentru clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a, dar
    şi olimpiadele şi concursurile şcolare. Sesiunea specială a evaluării naţionale
    şi a examenului de bacalaureat pentru olimpici va fi, de asemenea, anulată.
    Situaţia şcolară a elevilor se va încheia cu minimum două note, la care se
    adaugă nota din teză, acolo unde este cazul.

    Calendarele pentru înscrierea în clasa
    pregătitoare, grădiniţă şi cel de mobilitate a personalului didactic vor fi
    decalate, a mai anunțat ministerul Educației, care a adăugat că datele vor fi făcute cunoscute imediat ce va fi
    stabilită data reînceperii cursurilor. În ceea ce privește învăţământul
    superior, activităţile se desfăşoară în mediul online, iar cele care impun
    interacţiunea ‘faţă în faţă’ vor fi recuperate intensiv, după încetarea stării
    de urgenţă. De altfel, la cursuri online participă, în această perioadă, și
    elevii, dar nu toți. Potrivit unei consultări făcute de Consiliul Naţional al
    Elevilor, 36% dintre elevii din România spun că şcolile lor nu ţin
    cursuri online, iar acolo unde se organizează astfel de ore prezenţa este,
    în general, mică. Potrivit raportului, principalele materii la care se
    organizează cursuri online sunt limba şi literatura română, matematica şi
    limbile străine.

  • “Oltenia Profesională – o abordare holistică pentru competitivitate”

    “Oltenia Profesională – o abordare holistică pentru competitivitate”

    Unul dintre
    proiectele cofinanțate de UNIUNEA EUROPEANĂ din Fondul Social European prin
    Programul Capital Uman 2014-2020 este Oltenia Profesională – o abordare
    holistică pentru competitivitate.


    La finalul termenului de implementare, dna Simona
    Dumitraşcu, Manager proiect de la Asociaţia Pentru
    Şanse Egale din Târgu Jiune oferă
    informaţii despre atingerea obiectivelor vizate şi despre beneficiarii acestui
    proiect.


    În cadrul acestui proiect, ne-am propus să
    îmbunătăţim aptitudinile profesionale ale unui număr de 514 persoane care
    activează în sectoare economice cu potenţial coompetitiv din regiunea Sud Vest
    Oltenia.


    Ne-am adresat angajaţilor cu contract individual de
    muncă care asigură managementul strategic şi ocupă poziţii de management,
    angajaţilor din departamentele de resurse umane şi antreprenorilor.


    În cadrul acestui proiect, ne-am propus să
    organizăm 33 de cursuri în domeniul managementului, 20 de workshopuri şi 12
    seminarii şi mai avem de făcut până la sfârşitul perioadei de implementare,
    adică 15 iunie 2019, un număr de 5 cursuri, 4 workshopuri şi 2 seminarii.


    De asemenea, în cadrul acestui proiect, sprijinim
    firmele să realizeze planificări strategice pe termen lung. Am reuşit să
    sprijinim 367 de firme, în cadrul celor 11 luni de implementare a proiectului.


    Proiectul nostru se diferenţiază prin organizarea
    cursurilor gratuite cu certificare international în domeniul managementului cum
    ar fi: managementul resurselor umane, managementul îmbunătăţirii proceselor,
    managementul strategic şi al inovării, managementul strategic al schimbării,
    cursuri de AGILE pentru certificare PMI (Project Management Institute), project
    management professional, managementul
    riscului.


    Sunt cursuri care oferă competenţe profesionale
    deosebite şi care au fost foarte solicitate de persoanele înscrise în grupul
    ţintă.


    După finalizare vom monitoriza atât persoanele
    participante, dar şi firmele în măsura în acre au reuşit să-şi îmbunătăţească
    activitatea datorită intervenţiei realizate în cadrul proiectului.



    După toate activităţile desfăşurate, am aplicat chestionare
    de feedback pentru a putea aplica pentru alte proiecte, ţinând cont de
    interesul manifestat de persoanele înscrise în grupul ţintă, adică manageri şi
    antreprenori.


  • Cursuri finanţate din fonduri europene  pentru managerii din turism

    Cursuri finanţate din fonduri europene pentru managerii din turism

    S-a vorbit
    mult despre calitatea serviciilor oferite pe litoralul românesc şi despre
    faptul că atitudinea sau gradul de pregătire a personalului face mari
    deservicii turismului.


    Dar nu s-a pus foarte mult accent pe
    situaţia personalului de conducere din unităţile de cazare ori din agenţiile de
    turism şi pe cât de pregătiţi sunt ei.


    Un proiect finanţat din fonduri europene
    vine să întâmpine această lacună.


    Cei care au o afacere în domeniu pot
    beneficia de cursuri gratuite de dezvoltare a competenţelor de management în
    turism.


    Concret, oamenii pot învăţa cum să
    devină manageri mai buni, spune Elena Luiza Oprea, manager agenţie de turism şi
    responsabil în cadrul proiectului:




    Obiectivul este de a
    perfecţiona personalul din management şi din departamentele de Resurse Umane
    dar şi antreprenorii din turism. Bineînţeles, pe lângă aflarea de noi
    informaţii în domeniul ospitalităţii, sunt şi noi ocazii de a crea legături cu
    colegii de breaslă, de a se conecta cu mediul de afaceri de pe litoral dar şi
    cu tendinţele noi din ţară şi din străinătate.




    În cadrul cursurilor şi work shop-urilor,
    organizate la Constanţa, managerii vor dobândi cunoştinţe noi care să îi ajute
    să-şi dezvolte afacerile, spune
    Elena Luiza Oprea:




    Este vorba de managementul ospitalităţii,
    managementul destinaţiei, educaţie financiară, managementul resurselor umane, marketing
    şi branding, toate adaptate pe domeniul turismului. Robert Similea, Corina
    Martin, Grabriel Constantin – aceştia ar fi doar câţiva dintre trainerii
    acreditaţi pentru cursurile Hospitality Management Academy. Cursurile sunt
    gratuite şi se acordă diplomă acreditată ANC şi diplomă recunoscută în Uniunea
    Europeană.





    Până acum, 4
    grupe au absolvit aceste cursuri iar pe 10 mai, va începe cursurile o nouă
    grupă.


    Pot
    participa la cursuri şi reprezentanţi ai agenţiilor de turism dar şi angajaţi
    cu responsabilităţi de management şi resurse umane:




    Sunt anumite coduri CAEN acceptate în
    proiect, coduri de turism, în principal hoteluri, pensiuni, vile, capacităţi de
    cazare dar şi agenţii de turism sau servicii turistice. Grupele se vac pentru
    minim 14 cursanţi şi maxim 30, pentru că se doreşte o anumită calitate a
    cursurilor şi, în momentul în care ai foarte mulţi cursanţi este mai dificil să
    interacţionezi cu fiecare în parte.




    Programul se derulează în regiunile Sud
    Est, Centru şi Sud Vest, în cadrul unui proiect implementat de Hospitality
    Management Academy, cofinanţat din Fondul Social European, prin Programul
    Operaţional Capital Uman 2014 – 2020.








  • Jurnal românesc – 31.07.2017

    Jurnal românesc – 31.07.2017

    Profesorii din zona
    Cernăuţi care predau limba română sau cursuri în limba română au participat
    timp de 6 zile la Suceava la un stagiu de perfecţionare. Ei au beneficiat de
    cursuri de limba română, spiritualitate românească şi psihopedagogie şcolară,
    dar au vizitat şi Mănăstirile Humorului, Dragomirna, Probota şi Cămârzani. De
    asemenea, profesorii români din Cernăuţi au primit din partea organizatorilor
    medalia ‘Română de nota 10′. În ultima zi, ei au primit diplome din partea
    Institutului Eudoxiu Hurmuzachi pentru românii de pretutindeni pentru
    participarea activă la stagiul de pregătire. Cursurile de perfecţionare pentru
    profesorii care predau limbă, cultură şi spiritualitate românească în zona
    Cernăuţi, Ucraina’ au avut loc în perioada 24 – 30 iulie şi au fost organizate
    de Institutul ‘Eudoxiu Hurmuzachi’ pentru românii de pretutindeni, instituţie
    aflată în subordinea Ministerului pentru Românii de Pretutindeni în parteneriat
    cu Arhiepiscopia Sucevei şi Rădăuţilor, Inspectoratul Şcolar Judeţean Suceava,
    Transgaz şi Asociaţia Cadrelor Didactice de Etnie Română din Ucraina.




    Ministrul Muncii, Lia
    Olguţa Vasilescu, a anunţat că Guvernul va emite, săptămâna aceasta, o
    ordonanţă de urgenţă, prin care pensiile speciale nu se vor mai actualiza în
    raport cu salariile celor aflaţi în activitate, ci vor creşte în raport cu rata
    inflaţiei. Ea a menţionat că ordonanţa va intra în vigoare de la jumătatea
    lunii septembrie, dată până la care cei care doresc se pot pensiona în condiţiile
    aflate în vigoare. Lia Olguţa Vasilescu a mai anunţat că indemnizaţia pentru
    creşterea copilului va fi plafonată la 1.800 de euro, maximum cât există în
    Europa în prezent.




    Fenomenul traficului
    de persoane trebuie să fie prevenit şi stăvilit odată pentru totdeauna, susţine
    deputatul Angel Tâlvăr, într-un mesaj adresat cu prilejul Zilei mondiale
    împotriva traficului de persoane, marcată pe 30 iulie. Fost ministru al
    românilor de pretutindeni, Tâlvăr a mai spus
    că statul român are obligaţia de a interveni prompt şi ferm, în sprijinul
    cetăţenilor săi care cad victime acestui flagel, fie că este vorba despre
    sclavia din unele exploatări agricole italiene, despre exploatarea în anumite
    abatoare din Germania, despre reţelele de prostituţie şi cerşetorie din Franţa,
    Marea Britanie ori Belgia. Aceştia trebuie să fie informaţi, protejaţi şi
    susţinuţi în astfel de circumstanţe dramatice, iar cei vinovaţi de astfel de
    abuzuri trebuie să fie sancţionaţi. Angel Tîlvăr afirmă că acţiunile recente
    ale autorităţilor române, în colaborare cu partenerii din celelalte ţări
    europene, demonstrează, de altfel, că Bucurestiul îşi înţelege
    responsabilitatea faţă de propriii cetăţeni, ca şi amploarea extremă a
    flagelului.




    Elevii români
    participanţi la a XXVIII-a ediţie a Olimpiadei Internaţionale de Biologie,
    desfăşurată în perioada 23-30 iulie la Warwick University din Coventry
    (Anglia). , au obţinut o medalie de argint, o medalie de bronz şi o menţiune.
    Rareş Streza de la Colegiul Naţional ‘Emil Racoviţă’ din Cluj-Napoca este
    câştigătorul medaliei de argint, iar Gabriel Vlad Sîmbotin de la Liceul Teoretic ‘Mihail Kogălniceanu’
    din Vaslui este deţinătorul medaliei de bronz. George Maier, elev al Liceului
    Teoretic ‘Avram Iancu’ din Cluj-Napoca a intrat în posesia unei menţiuni.
    România participă la Olimpiada Internaţională de Biologie din 1997, olimpicii
    români fiind o prezenţă constantă pe lista medaliaţilor. Ediţia din acest an a
    reunit peste 260 de concurenţi din 68 de ţări.

  • Păstrarea nealterată a limbii române – preocuparea profesorilor care predau limba română în Cernăuţi

    Păstrarea nealterată a limbii române – preocuparea profesorilor care predau limba română în Cernăuţi

    Profesorii din zona Cernăuți, care predau limba română sau cursuri în limba română, au participat timp de 6 zile, la Suceava, la un stagiu de perfecţionare. Participanţii au beneficiat de cursuri de limba română, spiritualitate românească şi psihopedagogie școlară, şi au vizitat Mănăstirea Dragomirna, Mănăstirea Humorului, Mănăstirea Probota și Cămârzani. Profesorii au demonstrat, încă din prima zi, că limba și cultura românească le sunt aproape de suflet. Toți au primit din partea organizatorilor medalia Română de nota 10 şi diplome, din partea Institutului Eudoxiu Hurmuzachi pentru românii de pretutindeni, pentru participarea activă la stagiul de pregătire.



    Domnul conf.univ.dr.habil. Nicolae Brînzea, director general adjunct IEH i-a felicitat pe participanţii la cursurile de perfecţionare pentru efortul făcut în această perioadă, efort care reflectă dragostea de România și sentimentul sincer de apartenență la identitatea românească: Dragi dascăli, prin profesia dumneavoastră, aveți misiunea sacră de a insufla copiilor dragostea de dulcea limbă românească. Astfel, aceștia reușesc pe parcursul vieții lor să înțeleagă cât de valoroasă și importantă e apartenența la identitatea culturală și spirituală românească. Consider că aceste cursuri organizate la Suceava cu sprijinul Inspectoratului Școlar Județean Suceava și al Arhiepiscopiei Sucevei, reprezintă începutul unui dialog permanent și a unui sprijin concret din partea Institutului Eudoxiu Hurmuzachi pentru românii de pretutindeni, instituție aflată în subordinea Ministerul pentru Românii de Pretutindeni.



    În acest fel, vom putea, împreună cu Inspectoratul Școlar Județean Suceava, să realizăm un proiect de susținere a bibliotecilor din școlile unde predați limba română, astfel încât fondul de carte să fie unul satisfăcător. Sunt convins că, împreună, considerăm că educația, cultura și spiritualitatea reprezintă temelia identității românești. Limba română reprezintă pentru noi toți, cei de aici și cei din afara granițelor țării, principalul element, fiind mijlocul prin care ne împărtășim unii altora gândurile și sentimentele, trăirile și emoțiile, dar care ne și ajută, prin cunoaștere, să discernem ce este bine de ceea ce este rău. Chiar dacă nu suntem cu toții în interiorul acelorași granițe politice, legăturile culturale și spirituale sunt la fel de puternice, o dovadă în acest sens fiind și organizarea acestor cursuri de perfecționare. Limba română este element identitar și a fost scutul peste veacuri, de trăire și păstrare a identității românești. Vă mulțumesc pentru efortul depus și vă doresc mult succes în activitățile dumnevoastră pentru păstrarea nealterată a limbii noastre românești în comunitatea în care locuiți, a mai precizat conf.univ. dr.habil.NIcolae Brînzea.



    Se spune că profesorii se pot asemăna cu o fântână cu apă cristalină, care îşi murmură izvoarele din trecut şi care îşi moaie pana în zona strălucită a Luceafărului şi care seamănă în sufletele copiilor bunătate, înţelepciune, preţuire, respect, omenie, dragoste de tot ce ne înconjoară. Aşa sunteţi şi dumneavoastră, cei care ne-aţi transformat aceste zile în poveste, într-un vis frumos şi de neuitat. Aţi semănat în sufletele noastre tot ce poate fi mai frumos, ce poate să îl facă pe om fericit., a declarat profesoara Ludmila Rotaru, participantă la cursurile de perfecţionare pentru profesorii care predau limbă, cultură și spiritualitate românească în zona Cernăuți, Ucraina.





    Cursurile de perfecționare pentru profesorii care predau limbă, cultură și spiritualitate românească în zona Cernăuți, Ucraina au avut loc în perioada 24 – 30 iulie 2017 şi au fost organizate de Institutul Eudoxiu Hurmuzachi pentru românii de pretutindeni, instituție aflată în subordinea Ministerului pentru Românii de Pretutindeni în parteneriat cu Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților, Inspectoratul Școlar Județean Suceava, Transgaz și Asociația Cadrelor Didactice de Etnie Română din Ucraina.

  • Ziua Românilor de pretutindeni

    Ziua Românilor de pretutindeni

    Manifestări de amploare dedicate Zilei Românilor de
    Pretutindeni sunt organizate anul acesta de către Institutul Eudoxiu
    Hurmuzachi pentru românii de pretutindeni la Drobeta Turnu Severin, Cernăuți-
    Ucraina, Salamanca – Spania și Tel Aviv- Israel.

    Evenimentele vor debuta la Drobeta Turnu Severin în
    data de 23 mai 2017 cu ateliere de perfecționare pentru lectorii care predau
    limba predau limbă, cultură și civilizație românească în Timocul sârbesc. Cursurile
    vor fi susținute de profesori-formatori specializați în metodica,
    psihopedagogia şi didactica predării de la Inspectoratul Școlar
    Județean Mehedinți și sunt organizate în parteneriat cu Protopopiatul Daciei Ripensis din
    Timoc și Asociația pentru cultura românilor/vlahilor din Serbia Ariadnae Filum. Vor fi abordate teme ce țin de
    cerinţele unui învăţământ performant, instrumente alternative și atractive de
    studiu a limbii, culturii și civilizației românești, dificultăți ale lectorilor
    din Timoc în abordarea subiectelor ce țin de identitatea românească. Programul cuprinde și o parte de
    practică pedagogică. Participanții vor asista la lecții deschise la Școala
    nr.7-Teodor Costescu din Drobeta Turnu Severin. Unitatea de învâțământ va semna
    și un protocol de colaborarecu
    Protopopiatul Daciei Ripensis pentru realizarea de proiecte comune în viitor.

    Împreună cu
    Institutul Cultural Român, Episcopia Ortodoxă Română a Spaniei și Portugaliei
    și Parohia Ortodoxă Română din Salamanca, Ziua Românilor de Pretutindeni va fi
    marcată de IEH și în Spania. La Salamanca, în Piața de Las Ursulas, în
    data de 28 mai 2017, va avea loc un spectacol de muzică populară
    românească susținut de interpreții Ilie Caraș, Ștefania Rareș și Elisabeta
    Turcu.

    Sărbătorirea Zilei
    Românilor de Pretutindeni continuă în data de 2 iunie 2017 cu Dezbaterea Istorie
    culturală și istoricitate, care se va desfășura la Tel Aviv,
    Israel la inițiativa
    Organizaţiei Unitare a Evreilor Originari din România
    (A.M.I.R.). Evenimentul vizează evidențierea legăturii prin cultură și educație
    dintre evreii originari din zona Iași, stabiliți în Israel și realizarea unei
    incursiuni în specificitatea comunității de evrei originari din România.

    În data de 4
    iunie 2017, la Cernăuți, Ziua Românilor de Pretutindeni va fi sărbătorită pe
    scena Teatrului Muzical-Dramatic Olga Kobyleanska. În acest context, comunitatea românească din regiunea Cernăuți va avea
    ocazia să participe la un eveniment cultural de anvergură ce va reuni pe
    aceeași scenă artiști români din nordul Bucovinei și România, care vor promova
    valorile populare românești autentice în cadrul unui concert extraordinar de
    muzică tradițională românească. Evenimentul este organizat de IEH, în
    parteneriat cu Centrul Cultural Român Eudoxiu Hurmuzachi, Liga Tineretului
    Român Junimea și Consulatul General al României la Cernăuți

    Ziua
    Românilor de Pretutindeni este sărbătorită, începând cu anul 2015, în ultima
    duminică a lunii mai, respectiv în 28 mai, anul acesta. Ziua Românilor de
    Pretutindeni a fost instituită prin Legea nr. 299 din 13 noiembrie 2007,
    privind sprijinul acordat românilor de pretutindeni, care reglementează
    drepturile persoanelor ce își asumă în mod liber identitatea culturală română -
    persoanele de origine română și cele aparținând filonului lingvistic și
    cultural românesc, din afara granițelor României, având ca scop menținerea,
    promovarea și afirmarea identității lor culturale, etnice, lingvistice și
    religioase.

  • Jurnal românesc – 02.12.2016

    Jurnal românesc – 02.12.2016

    Experţii electorali şi operatorii de calculator din
    birourile electorale ale secţiilor de votare ce vor fi organizate în
    străinătate pentru alegerile parlamentare din 11 decembrie au fost instruiţi în
    cadrul unor sesiuni tehnice organizate de Ministerul de Externe, Serviciul de
    Telecomunicaţii Speciale şi Autoritatea Electorală Permanentă. Ei vor gestiona
    sistemul de monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenire a votului ilegal în
    cadrul birourilor electorale din secţiile de votare. Ultima sesiune de
    instruire organizată de Ministerul de Externe va avea loc, la Chişinău, pe 5
    decembrie. La dispoziţia românilor din afara ţării este şi un call center în
    cadrul Centrului de Contact şi Suport al Cetăţenilor Români din Străinătate.
    Acesta oferă informaţii despre condiţiile de exercitare a dreptului de vot în
    străinătate, modalităţile de exercitare a votului fie prin corespondenţă, fie
    la secţiile de votare, detalii despre actele de identitate necesare pentru exercitarea
    votului sau locaţiile secţiilor de votare. Centrul de Contact şi Suport poate
    fi apelat non-stop la numerele de telefon aparţinând misiunii diplomatice sau
    oficiului consular al României din zona de rezidenţă a fiecărui cetăţean român.






    Departamentul Politici pentru Relaţia
    cu Românii de Pretutindeni din cadrul MAE a realizat şi publicat un Ghid
    de Reîntoarcere destinat românilor din afara ţării. Documentul a fost
    elaborat în urma întrebărilor venite de la românii din străinătate care intenţionează
    să revină în ţară şi conţine informaţii de bază şi contacte utile care pot face
    mai uşoară reintegrarea în România. Conform estimărilor MAE, între 3,5-4
    milioane de români s-au stabilit în străinătate. Potrivit Departamentului
    pentru Relaţia cu Românii de Pretutindeni, o mare parte dintre românii din
    diaspora ar dori să revină într-o bună zi acasă, însă doar între 3-5% dintre
    cei plecaţi au intenţia fermă de a se întoarce. Departamentul atrage atenţia că
    populaţia României a scăzut sub pragul de 20 de milioane de locuitori, în
    principal din cauza emigraţiei. Mai mult, prin plecarea tinerilor, scăderea
    numerică este însoţită şi de îmbătrânirea accelerată a populaţiei. Conform
    studiilor sociologice, media de vârstă în comunităţile româneşti din Europa este
    de 33-35 de ani.




    Pe de 3 şi 4 decembrie, sunt organizate două
    zile de cursuri susţinute de lectori de la Universitatea Dunărea de Jos din
    Galaţi pentru 40 de profesori care predau în limba română în Sudul Basarabiei. Programul cuprinde, între altele, conferinţe şi
    dezbateri privind situaţia învăţământului în limba română din Ucraina,
    didactica predării, instrumente de pedagogie. Cea de a doua zi se va încheia cu
    un concert susţinut de ansamblul Dor Basarabean din Utkonosovka.






    Şomerii care decid să îşi schimbe domiciliul la
    o distanţă mai mare de 50 kilometri, pentru a deveni angajaţi, vor beneficia de
    o primă de instalare de 12.500 de lei, potrivit unei Ordonanţe de Urgenţă
    adoptate de Guvern la sfârşitul lunii septembrie şi care intră în vigoare pe 3
    decembrie. Între măsurile concrete incluse în noul pachet se găsesc măsuri
    active destinate ocupării ce încurajează mobilitatea lucrătorilor prin
    acordarea unor prime – de activare, de încadrare sau de instalare – sau decontarea
    navetei. Finanţarea acestor măsuri active se va face, pentru prima dată, din
    fonduri externe nerambursabile şi din fondurile publice naţionale aprobate în
    bugetul asigurărilor.

  • Cursuri de limba română pentru cetăţenii străini

    Cursuri de limba română pentru cetăţenii străini

    Cetăţenii statelor membre ale Uniunii Europene şi Spaţiului Economic European, adulţii rezidenţi din ţări terţe dar şi persoanele adulte provenind din străinătate care au dobândit o formă de protecţie în România au dreptul la efectuarea unui curs gratuit de limba română. Organizarea respectivelor cursuri este în responsabilitatea Ministerului român al Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, prin inspectoratele şcolare judeţene. Pentru a urma un curs de limba română, o persoană trebuie să depună o cerere însoţită de o copie legalizată a unui act de identitate fie la un birou local al Inspectoratului General pentru Imigrări din subordinea Ministerului Afacerilor Interne, fie la inspectoratele şcolare judeţene.



    Odată înregistrat un număr suficient de cereri, anume cel puţin zece, Inspectoratul Şcolar desemnează un inspector responsabil cu organizarea cursurilor, precum şi o şcoală în care să se desfăşoare acestea. Un curs are o durată de 140 de ore şi se desfăşoară pe durata unui an şcolar, timp de patru ore pe săptămână, conform unei programe adoptate oficial la nivel naţional. La finalul cursului, se organizează o sesiune de evaluare, iar participanţii primesc un certificat cu antetul Ministerului Educaţiei Naţionale. Informaţii suplimentare pot fi găsite pe site-ul www.migrant.ro, editat în engleză, franceză şi română. Există şi un site, www.vorbitiromaneste.ro, care include manuale de limba română pentru începători şi avansaţi, un manual de orientare socio-culturală pentru cetăţenii străini, un manual de educaţie interculturală pentru copii migranţi în România, dar şi lecţii audio şi exerciţii interactive.



    Pe de altă parte, amintim că cetăţenii străini care studiază în România îşi încep cursurile prin învăţarea limbii române, timp de un an. Astfel de cursuri se adresează inclusiv etnicilor români şi aromânilor care trăiesc în state învecinate ţării noastre, anume în Republica Moldova, sudul Ucrainei, Ungaria, Serbia, Bulgaria, Albania, Macedonia, cursurile fiind găzduite de către Institutul “Eudoxiu Hurmuzachi”. Institutul, care are adresa de Internet www.ieh.ro, dispune de spaţii de învăţământ moderne, de locuri de cazare în cămine, de cantină, spaţii sportive şi de divertisment. Cursanţii studiază limba română, istoria românilor, literatura română şi limbi străine sub îndrumarea unor cadre didactice din Universitatea Bucureşti, în special din facultăţile de Litere, Geografie şi Istorie.



    Cursuri pentru cetăţenii străini organizează şi Institutul Cultural Român, atât în Bucureşti cât şi la sediile din străinătate. Informaţii suplimentare pot fi aflate de pe site-ul Institutului Cultural Român, editat în engleză şi română, cu adresa www.icr.ro. (Şt.B)

  • Cursuri de limba română pentru cetăţenii străini

    Cursuri de limba română pentru cetăţenii străini

    Cetăţenii statelor membre ale Uniunii Europene şi
    Spaţiului Economic European, adulţii rezidenţi din ţări terţe dar şi persoanele
    adulte provenind din străinătate care au dobândit o formă de protecţie în
    România au dreptul la efectuarea unui curs gratuit de limba română. Organizarea
    respectivelor cursuri este în responsabilitatea Ministerului român al Educaţiei
    Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, prin inspectoratele şcolare judeţene.
    Pentru a urma un curs de limba română, o persoană trebuie să depună o cerere
    însoţită de o copie legalizată a unui act de identitate fie la un birou local
    al Inspectoratului General pentru Imigrări din subordinea Ministerului
    Afacerilor Interne, fie la inspectoratele şcolare judeţene. Odată înregistrat
    un număr suficient de cereri, anume cel puţin zece, Inspectoratul Şcolar
    desemnează un inspector responsabil cu organizarea cursurilor, precum şi o
    şcoală în care să se desfăşoare acestea. Un curs are o durată de 140 de ore şi
    se desfăşoară pe durata unui an şcolar, timp de patru ore pe săptămână, conform
    unei programe adoptate oficial la nivel naţional. La finalul cursului, se
    organizează o sesiune de evaluare, iar participanţii primesc un certificat cu
    antetul Ministerului Educaţiei. Informaţii suplimentare pot fi găsite pe
    site-ul www.migrant.ro, editat în engleză,
    franceză şi română. Există şi un site, www.vorbitiromaneste.ro,
    care include manuale de limba română pentru începători şi avansaţi, un manual
    de orientare culturală pentru cetăţenii străini, un manual de educaţie
    interculturală pentru copii migranţi în România, dar şi lecţii audio şi
    exerciţii interactive.


    Pe de altă parte, amintim că cetăţenii străini
    care studiază în România îşi încep cursurile prin învăţarea limbii române, timp
    de un an. Astfel de cursuri se adresează inclusiv etnicilor români şi
    aromânilor care trăiesc în state învecinate ţării noastre, anume în Republica
    Moldova, sudul Ucrainei, Ungaria, Serbia, Bulgaria, Albania, Macedonia,
    cursurile fiind găzduite de către Institutul Eudoxiu Hurmuzachi. Institutul,
    care are adresa de Internet www.ieh.ro,
    dispune de spaţii de învăţământ moderne, de locuri de cazare în cămine, de
    cantină, spaţii sportive şi de divertisment. Cursanţii studiază limba română,
    istoria românilor, literatura română şi limbi străine sub îndrumarea unor cadre
    didactice din Universitatea Bucureşti, în special din facultăţile de Litere,
    Geografie şi Istorie.



    Cursuri pentru cetăţenii
    străini organizează şi Institutul Cultural Român, atât în Bucureşti cât şi la
    sediile din străinătate. Informaţii suplimentare pot fi aflate de pe site-ul
    Institutului Cultural Român, editat în engleză şi română, cu adresa www.icr.ro.

  • Femeile şi antreprenoriatul responsabil

    Femeile şi antreprenoriatul responsabil

    În UE, femeile din
    România sunt cele mai dornice să-şi deschidă propriile afaceri. Este concluzia
    unor statistici recente potrivit cărora aproape o treime dintre femeile din România intenţionează
    să înceapă o afacere în următorii trei ani în comparaţie cu Italia, unde doar 11% dintre femeile intervievate au spus
    că analizează înfiinţarea unei afaceri, dar şi cu Germania, Spania şi Belgia,
    unde procentajul coboară spre 8%. Cu toate acestea, teama de eşec le împiedică
    pe jumătate dintre romance să-şi realizeze visul. Un proiect recent,
    implementat cu ajutorul unei finanţări europene prin POSDRU (Programul Operaţional
    Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane), le-a venit în ajutor celor care
    cochetau cu ideea antreprenoriatului, dar n-o puneau în practică fie din lipsa
    curajului, fie din lipsa informaţiilor. Aşadar, în cadrul programului Femei
    active pentru integritate şi responsabilitate (FAIR), au fost organizate
    cursuri de formare profesională pentru şomere precum şi cursuri de
    antreprenoriat. Impactul a fost atât de mare încât organizatorii au primit un
    număr mult mai mare de cursanţi decât cel prevăzut iniţial, după cum subliniază
    Ştefania
    Cojocaru, directoarea Centrului de formare al Universităţii Spiru Haret, unul
    dintre partenerii proiectului: A fost un proiect frumos şi interesant care a pornit cu 450 de persoane
    în grupul-ţintă şi care, la final, a ajuns la un grup-ţintă de 943 de persoane.
    Deci a fost un proiect care şi-a depăşit indicatorii şi unul dedicat femeilor.
    Dublarea grupului-ţinţă a fost impusă de cererile de înscriere la curs. Eu sunt
    mândră de femeile care au participat la program, în special de cele care au
    iniţiat o afacere.


    Iniţiatorul proiectului FAIR a fost Asociaţia Română de
    Transparenţă (Transparency International Romania) care, şi în acest mod,
    combate inegalitatea de şanse şi corupţia. Victor Alistar, managerul de proiect: Apare întrebarea de ce
    Transparency International participă la un proiect POSDRU dedicat eliminării
    stereotipurilor de gen şi promovării antreprenoriatului feminin. Pentru că
    Barometrul Global asupra Corupţiei ne arată că, în ceea ce priveşte răspunsurile
    femeilor la întrebările legate de disponibilitatea de a participa la fenomene
    legate de corupţie, respondentele au o rată mai scăzută de implicare. Pentru că
    în cadrul tuturor barometrelor sociale atunci când se vorbeşte de promotorii valorilor în
    familie, în prim-plan apar femeile. Când ne referim la discriminările de pe
    piaţa forţei de muncă, vom vedea că avem câţiva indicatori majori şi anume:
    persoanele din mediu rural – unde există subdezvoltare economică -, persoanele
    care au peste 45 de ani şi femeile. Prin urmare, ne-am zis că putem dezvolta
    proiecte de antreprenoriat pentru femei, bazate însă pe un model de integritate
    care face orice iniţiativă mai rezistentă. Dacă alegi un curs de antreprenoriat
    integru, reuşeşti să ştii mai bine decât alte micro-întreprinderi cum să te
    fereşti de riscul de a fi supus presiunii de către inspecţiile administrative.

    În afara cursurilor, organizatorii au avut în vedere şi
    partea de sustenabilitate a proiectului FAIR şi au iniţiat şi un concurs
    pentru proiecte de afaceri aflate la început de drum. Victor Alistar:
    Ulterior, tot pe acest tronson de intervenţie
    antreprenorială, am organizat un concurs pentru sortarea unor start-up-uri,
    astfel încât să rămână şi ceva concret în urma proiectului. Trecând de
    investiţia în oameni, care s-a făcut prin formarea resurselor umane, e
    important să rămână şi nişte modele care să se ruleze. Unele dintre ele vor
    avea succes şi peste 5 ani, le vom vedea considerate nişte modele în domeniile
    lor. Altele vor întâmpina, poate, dificultăţi şi se vor dezvolta mai greu.
    Important era ca printre participanţii la proiect să existe preocuparea pentru
    soluţii, să-şi pună problema şi să participe la concurs. Noi, cei din echipa proiectului, ne-am pus întotdeauna problema ce
    rămâne după. Probabil şi din cauza asta, percepţia grupului-ţintă n-a fost că
    participă la o bifare de genul ei se fac că predau, noi ne facem că învăţăm.


    Printre cele care chiar
    au învăţat ce li s-a predat, au fost şi câştigătoarele acestui concurs. Să o
    ascultăm pe una din ele: Am
    câştigat cu un plan de afacere al unui salon de înfrumuseţare şi sunt foarte
    mândră că am reuşit. Nu plănuisem să fac aşa ceva, deşi de mult timp visam să
    am o afacere proprie. Nu am avut nici curaj, nici indicaţiile necesare. Dar
    programul acesta m-a ajutat foarte mult în acest sens.


    Şi cursurile de lucrător comercial au fost apreciate,
    după cum ne-a spus o altă participantă la proiectul FAIR: Pentru mine, această experienţă a fost uimitoare. Înainte
    să vin la curs, credeam că nu-i mare lucru să fii lucrător în comerţ. Dar pe
    parcursul cursului mi-am schimbat
    părerea. Lucrător în comerţ înseamnă mult mai mult decât să saluţi şi să
    serveşti clientul. Este, de fapt, o meserie foarte complexă şi foarte plăcută.
    Partea de antreprenoriat nu-mi era necunoscută, dar cursul m-a ajutat să-mi pun
    ideile în ordine şi să-mi construiesc afacerea şi să-mi realizez visul de a fi
    eu şefa mea în locul ca altcineva să fie şeful meu.



    Un alt obiectiv al
    proiectului a fost înfiinţarea unui Centru de Antreprenoriat Feminin Integru,
    gestionat de Universitatea Spiru Haret, şi destinat, printre altele,
    încurajării femeilor care vor să-şi deschidă propria afacere.

  • Înscrierea cetăţenilor străini la cursuri universitare

    Înscrierea cetăţenilor străini la cursuri universitare

    De la început, amintim
    că cetăţenii statelor membre ale Uniunii Europene, ai statelor aparţinând
    Spaţiului Economic European şi ai Confederaţiei Elveţiene au acces la toate
    formele şi nivelurile de învăţământ din România, în aceleaşi condiţii cu cele
    prevăzute pentru cetăţenii români, inclusiv în ceea ce priveşte taxele de
    şcolarizare. Candidaţii provenind din aceste state îşi pot depune dosarele de
    înscriere direct la universităţile pentru care optează, însoţite de unatestatde recunoaştere a
    studiilor emis de către Centrul de Recunoaştere şi Echivalare a Diplomelor din
    cadrul Ministerului român al Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice, care are
    adresa de internet www.edu.ro. La această
    adresă pot fi găsite, de altfel, informaţii despre unităţile de învăţământ
    superior acreditate. Pentru studiile universitare organizate într-o limbă de
    circulaţie internaţională, admiterea va conţine obligatoriu o probă de
    competenţă lingvistică. Candidaţii admişi pe un loc de studii cu taxă pot ocupa
    ulterior locuri de studii fără taxă, în aceleaşi condiţii ca şi cetăţenii
    români, potrivit criteriilor de performanţă stabilite pe baza autonomiei
    universitare.



    Pe de altă parte,
    Ministerul român al Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice a elaborat o
    metodologie de primire la studii şi şcolarizare a cetăţenilor străini din state
    terţe UE în învăţământul de stat şi particular acreditat din România. Potrivit
    actului, pot accede în sistemul naţional de învăţământ persoanele din state terţe
    UE care îndeplinesc următoarele condiţii: au documente ce atestă cetăţenia
    statului respectiv; au calificarea necesară, dovedită prin acte de studii
    eliberate de instituţii de învăţământ recunoscute în ţara de provenienţă; au
    acceptul instituţiei de învăţământ în care doresc să studieze; au optat pentru
    o instituţie de învăţământ superior de stat sau particular acreditată şi o
    specializare acreditată. Condiţiile specifice admiterii într-o instituţie de învăţământ
    superior din România includ, printre altele, promovarea testelor de aptitudini
    organizate pentru învăţământul de artă, sportiv şi de arhitectură sau, dacă
    este cazul, de admitere la doctorat. Cetăţenii străini din state terţe UE sunt înscrişi
    în învăţământul universitar şi postuniversitar doar după absolvirea unor
    cursuri pregătitoare, în cadrul cărora îşi însuşesc cunoştinţele necesare de
    limbă română, precum şi cunoştinţele specifice în corelare cu profilul
    viitoarei pregătiri la discipline precum anatomie, fizică, chimie sau desen
    tehnic. Durata cursului pregătitor pentru studii universitare de licenţă este
    de un an academic, iar pentru studii universitare de masterat, doctorat şi
    studii postuniversitare de rezidenţiat, de cel puţin şase luni. În final,
    amintim că aproape 8.000 de cetăţeni străini din state terţe UE sunt înscrişi în
    învăţământul universitar din România, după absolvirea anului pregătitor.