Tag: decizii

  • Generația Z: Depășirea limitelor democrației reprezentative; consultarea cetățenilor

    Generația Z: Depășirea limitelor democrației reprezentative; consultarea cetățenilor

    Anul 2024 este unul important, este un an al deciziilor pe care le vor lua mulți din tinerii Generației Z, cei care au peste 18 ani. Unii dintre ei vor merge pentru prima data la vot și-și vor desemna reprezentanții la primărie, în consilii, la europarlamentare, la președinția României și parlamentare. În România, de exemplu, potrivit statisticilor, aproape 4,6 milioane de tineri au drept de vot.

    foto: © FabrikaSimf - Shutterstock
    foto: © FabrikaSimf – Shutterstock

    Întrebarea este dacă ei se simt reprezentați de politicieni, dacă au un cuvânt de spus în politică, dacă înțeleg cum funcționează instituțiile, cele din țara în care locuiesc sau cele ale Uniunii Europene, dacă se implică în activități civice și ce înseamnă sistemul de guvernare. Potrivit Eurobarometrului European Parliament Youth Survey, publicat în septembrie 2021, 85% dintre tineri discută despre politică atunci când se întâlnesc cu prietenii sau rudele, iar 55% dintre respondenți spun că nu înțeleg prea multe sau nimic despre Uniunea Europeană.

    „(Tinerii) nu se simt reprezentați de politicieni și de sistemul politic în general și asta o vedem din majoritatea sondajelor. Este un sondaj recent lansat de IRES în care vedem foarte clar că 76% din tinerii din România cu vârste între 18-35 de ani nu au încredere în democrația românească, ceea ce mie mi se pare că e un procent extraordinar. 76% nu au încredere în democrația din România. Am rămas foarte surprins când am văzut acel număr și este un exemplu de eșec al clasei politice românești”. (Vlad Adamescu, co-fondator Politică la Minut)

  • Buletinul jurisprudenței Curții Europene a Drepturilor Omului pentru anul 2022

    Buletinul jurisprudenței Curții Europene a Drepturilor Omului pentru anul 2022

    Serviciul Coordonare Traduceri a finalizat, în februarie
    2023
    , Buletinul
    jurisprudenței Curții Europene a Drepturilor Omului pentru anul 2022
    . Lucrarea
    este structurată în 2 părți: statistici și hotărâri și decizii importante
    pronunțate împotriva României în anul 2022.


    Prima parte preia datele ultimului raport de activitate al Curții
    Europene a Drepturilor Omului
    , publicat la 31 decembrie 2022:


    a) România se află pe locul 4 din cele 47 de țări ale
    Consiliului Europei, după Turcia, Federația Rusă și Ucraina, și înaintea
    Italiei, Curtea având înregistrate pe rolul său 4793 de cereri îndreptate
    împotriva României, cereri aflate în diverse etape procedurale;


    b) totalul hotărârilor pronunțate împotriva României din
    1994 până la sfârșitul anului 2022 sunt în număr de 1754, împărțite astfel:
    1541 în care s-a constatat încălcarea a cel puțin unui articol din Convenția
    europeană a drepturilor omului; 91 în care concluzia Curții a fost de
    neîncălcare a vreunui articol; 48 în care s-a luat act de soluționarea amiabilă
    dintre guvern și reclamant; 74 reprezentând alte hotărâri – și aici România
    ocupă un fruntaș loc 5, în urma Turciei, Federației Ruse, Italiei și Ucrainei
    și devansând Polonia;


    c) în ceea ce privește anul 2022, au fost pronunțate
    împotriva României 81 de hotărâri, din care în 72 s-a constatat încălcarea a
    cel puțin unui articol din Convenție.


    Cea de-a doua parte a buletinului conține un număr de 33 rezumate
    ale celor mai importante hotărâri și decizii de inadmisibilitate și de scoatere
    de pe rol din acest an. Pentru o mai bună înțelegere a textului, s-a menționat
    pentru fiecare cauză concluzia Curții, articolul sau articolele încălcate; s-au
    inclus trimiteri către textul integral în limba franceză sau engleză publicat
    pe pagina de internet al Curții, precum și către traducerea în limba română,
    acolo unde este disponibilă, publicată pe pagina de internet a Institutului
    European din România.




    (Costin Leonard Fălcuță, Serviciul Coordonare Traduceri, Institutul European din România)

  • Hotărâre controversată a Curţii Supreme

    Hotărâre controversată a Curţii Supreme

    Înalta
    Curte de Casaţie şi Justiţie din România a luat, marţi, o decizie cu implicaţii
    majore privind prescrierea faptelor. Curtea a hotărât ca aceasta să se aplice
    retroactiv, pe principiul legii penale mai favorabile. Ea a stabilit că nu au
    existat cauze de întrerupere a cursului prescripţiei timp de 4 ani, între iunie
    2018, data intrării în vigoare a primei decizii a Curţii Constituţionale
    privind prescripţia, şi mai 2022, data la care Codul penal a fost amendat tot
    ca urmare a unei hotărâri a CCR. Instituţia prescripţei speciale permitea
    procurorilor să întrerupă cursul acesteia prin administrarea de noi probe sau
    citarea persoanei vizate de ancheta penală în calitate de suspect sau inculpat.
    Potrivit unor surse judiciare, decizia Curţii supreme va afecta mii de dosare
    aflate pe rolul instanţelor sau în anchetă la procurori, iar inculpaţii vor
    scăpa de condamnare sau de acuzaţii ca urmare a prescrierii faptelor.

    Lista
    include nume celebre. Cel mai sonor este al Elenei Udrea, o prezenţă constantă
    a sălilor de judecată şi a penitenciarelor în ultimii 8 ani, după încheierea
    celui de-al doilea mandat al preşedintelui Traian Băsescu, considerat
    protectorul ei. Încarcerată în prezent pentru corupţie, fostul ministru mai are
    pe rolul instanţelor încă două dosare. Primul vizează finanţarea campaniei
    electorale a lui Băsescu din 2009, în care Udrea a primit o condamnare de opt
    ani închisoare pentru săvârşirea infracţiunilor de instigare la luare de mită
    şi spălare a banilor. Procesul se judecă în faza de apel la Instanţa supremă. O
    condamnare de cinci ani a primit, în acest dosar, şi fiica cea mare a fostului
    preşedinte, Ioana Băsescu. La termenul din septembrie anul acesta, completul de
    la Înalta Curte care judecă procesul finanţării campaniei electorale a lui
    Băsescu a amânat dezbaterile până pe 15 decembrie, adică după decizia de marţi
    a Curţii supreme. Udrea e judecată la Curtea de Apel Bucureşti şi în dosarul
    ‘Hidroelectrica’, în care este acuzată de trafic de influenţă şi spălare a
    banilor, în legătură cu suma de 5 milioane de dolari primită de la un om de
    afaceri. Printre condamnaţii definitiv care au fost eliberaţi din închisoare pe
    motivul prescrierii faptelor se numără fostul preşedinte liberal al Camerei
    Deputaţilor, Bogdan Olteanu şi patronul echipei de fotbal UCraiova 1948, Adrian
    Mititelu.

    Alte zeci de dosare aflate pe rolul instanţelor au fost suspendate
    până la decizia de astăzi şi cel mai probabil vor fi închise. Printre inculpaţi
    sunt fostul primar al Piteştiului, social-democratul Tudor Pendiuc, primarul
    liberal, fost social-democrat, al Iaşului, Mihai Chirica, sau fostul ministru
    PSD Constantin Niţă. Oameni de afaceri, judecaţi, în general, pentru evaziune
    fiscală şi delapidare, şi politicieni de marcă, acuzaţi de trafic de influenţă,
    luare de mită, abuz în serviciu cu consecinţe deosebit de grave, jubilează după
    decizia Curţii Supreme. Majoritatea proceselor care s-ar putea închide acum
    durează de ani de zile. Este doar meritul avocaţilor sau şi rezultatul
    incompetenţei anchetatorilor?


  • Retrospectiva săptămânii 12.07 – 18.07.2020

    Retrospectiva săptămânii 12.07 – 18.07.2020

    În România, a fost prelungită starea de alertă

    Pe fondul sporirii numărului de contaminări cu COVID-19, în România a fost prelungită starea de alertă, începând din 17 iulie, pentru încă 30 de zile. Nu poate fi vorba de noi relaxări, au anunțat autoritățile, dar nici nu se introduc noi restricții. Au rămas în vigoare obligativitatea purtării măștii în spațiile publice închise, în spaţiile comerciale, în mijloacele de transport în comun şi la locul de muncă, respectiv păstrarea distanței fizice. Sunt interzise mitingurile sau demonstraţiile în spaţii deschise.

    În interiorul localităţilor este interzisă circulaţia persoanelor în grupuri pietonale mai mari de 6 persoane care nu aparţin aceleiaşi familii. Evenimentele private în interior nu pot depăşi 20 de participanți, iar cele private în aer liber 50. Sunt închise restaurantele, dar deschise terasele. Sunt deschise magazinele din mall-uri, dar rămân închise cinematografele și locurile de joacă pentru copii.

    Au loc slujbe în interiorul bisericilor, dar cu purtarea măştii și cu respectarea distanţei între persoane. Nu în ultimul rând, sunt suspendate, în continuare, unele zboruri, iar unele puncte terestre de trecere a frontierei rămân închise. În acest context încă restrictiv, înainte de a participa la Consiliul European de la Bruxelles – summit menit să ducă la elaborarea unui buget al blocului comunitar pentru următorii şapte ani, dar și a unui buget de contracarare a efectelor pandemiei de COVID-19 în sfera economică – președintele Klaus Iohannis a dat asigurări că la București vor continua măsurile care să ducă la revigorare economică.

    Joi, mai multe proiecte în acest scop au fost aprobate de Executiv. Între altele, este vorba de acordarea de fonduri pentru digitalizare şi instruirea personalului, de care pot beneficia companiile mari, dar şi IMM-urile. Şi tinerii ar urma să primească sprijin pentru afaceri inovatoare, iar pentru înfiinţarea de întreprinderi în mediul rural s-au alocat 200 de milioane de euro. Un alt act normativ adoptat alocă bani pentru sprijinirea ideilor noi de afaceri care sunt propuse de studenţi.

    Situația epidemiologică și restricții pentru români în afara granițelor

    Cu sute de noi cazuri de infectare cu COVID-19 confirmate zilnic, România este din punct de vedere epidemiologic într-o situație mai complicată ca niciodată de la debutul epidemiei pe teritoriul său. Numărul cazurilor a început să crească odată cu ridicarea parțială a restricțiilor, în urmă cu câteva săptămâni, această situație fiind favorizată de nerespectarea în totalitate și de către toți a măsurilor de siguranță sanitară. În plus, Curtea Constituţională a decis că izolarea la domiciliu, carantina şi internarea nu pot fi impuse doar în baza unui ordin de ministru, aşa cum s-a întâmplat până de curând, chiar dacă persoanele vizate sunt infectate cu noul coronavirus.

    La scurt timp, foarte mulți dintre cei confirmați cu noul coronavirus au solicitat și au obținut, pe proprie răspundere, externarea. Pentru a reglementa situația, executivul a promovat un proiect de lege, care, după o tranziţie relativ uşoară în Camera Deputaţilor, a reușit să obțină, cu foarte multe amendamente, și votul în Senat, for decizional în acest caz. Potrivit reprezentanţilor grupurilor parlamentare din Camera Superioară, legea privind carantina şi izolarea care a rezultat este una de compromis, dar care oferă cadrul legal necesar sistemului medical. În urma situației epidemiologice, românii sunt vizați de restricții în mai multe state europene.

    În unele țări, românii trebuie să prezinte la frontieră teste negative recente pentru COVID-19, în timp ce alte state impun din start carantina sau autoizolarea românilor care intră pe teritoriul lor. Condiţiile complete prevăzute de fiecare stat în parte pot fi consultate pe site-ul Ministerului român al Afacerilor Externe, la secţiunea Atenţionări de călătorie Europa COVID-19. Restricțiile impuse de aceste state nu îi vizează doar pe cetățenii români, ci și pe ai altor țări cu risc epidemiologic sporit, iar listele sunt actualizate și modificate periodic.

    Inițiativa cetățenească Fără penali în funcții publice

    Camera Deputaţilor de la București a adoptat, în această săptămână, în regim de urgență și cu un larg consens politic, propunerea legislativă privind iniţiativa cetăţenească de revizuire a Constituţiei, Fără penali în funcţii publice. Aceasta prevede ca cetăţenii condamnaţi la pedepse privative de libertate pentru infracţiuni săvârşite cu intenţie să nu mai poate fi aleşi în organele administraţiei publice locale, în parlament şi în funcţia de preşedinte al României, până la intervenirea unei situaţii care înlătură consecinţele condamnării. Propunerea legislativă urmează să intre în dezbaterea Senatului, iar potrivit Constituţiei, pentru a deveni lege, trebuie validată printr-un referendum organizat în 30 de zile de la adoptarea în Camera Superioară.

    Decizie a DIICOT în dosarul privind protestul diasporei

    La aproape doi ani de la protestul diasporei, din Bucureşti, contra guvernului PSD din epocă, procurorii DIICOT au dat o soluţie parţială în dosarul violenţelor din 10 august: nu sunt probe că a fost vorba de o tentativă de lovitură de stat, aşa cum susţinea Jandarmeria Română, dar nici că ar fi fost pregătită din timp reprimarea protestului, aşa cum au reclamat o parte dintre participanţi. Procurorul general al României, Gabriela Scutea, a declarat că înţelege emoţia generată de această cauză, în spaţiul public apărând mai multe reacţii critice, şi a spus că toate actele de la dosar vor fi analizate cu atenţie în cadrul controlului ierarhic.

    În urma intervenţiei forţelor de ordine la mitingul din 10 august 2018, 700 de persoane au reclamat la Parchetul Militar expunerea la gaze lacrimogene, iar peste 100 dintre acestea au prezentat şi certificate medico-legale pentru vătămări corporale, ca urmare a acţiunii jandarmilor. Procurorii au stabilit că au existat situaţii în care forţele de ordine au acţionat cu violenţă nejustificată şi au declinat competenţa Secţiei militare din cadrul Parchetului general.

  • Definirea poziţiei naţionale în luarea deciziilor la nivel european (1)

    Definirea poziţiei naţionale în luarea deciziilor la nivel european (1)

    Există, în general, o reprezentare incorectă cu privire la influenţa pe care o are fiecare stat membru în luarea deciziilor la nivelul Uniunii Europene. Și anume, că responsabilitatea este toată la Bruxelles și în niciun caz la București, de exemplu. Când, de fapt, ține și de felul în care fiecare ţară îşi defineşte sau ar trebui să își definească poziţia, în raport cu fiecare decizie, în funcție de interesul național.

    În încercarea de a lămuri puţin lucrurile, am stat de vorbă cu prof. univ. dr. Iordan Gheorghe Bărbulescu, diplomat, directorul Departamentului de Relații Internaționale și Integrare Europeană din cadrul SNSPA.


  • România promovează consultarea copiilor în luarea de decizii

    România promovează consultarea copiilor în luarea de decizii

    Viitorul aparţine tinerilor, iar acest lucru se reflectă şi în politicile
    sociale pe care Uniunea Europeană le promovează. Aflată la preşedinţia
    Consiliului Uniunii Europene, România susţine consultarea şi participarea
    copiilor la deciziile care privesc comunitatea europeană.


    Nu de puţine ori, copiii şi adolescenţii nu reuşesc să se exprime în public
    şi nici să îşi impună punctul de vedere. Unii dintre ei, însă, îşi înfrâng
    temerile şi devin portavocea unei generaţii. Rareş Voicu are 16 ani, învaţă la
    Liceul Nicolae Iorga din Brăila, este reprezentantul colegilor săi şi Ambasador
    Junior al României la Uniunea Europeană: De-a lungul timpului, atât în şcoală,
    cât şi în afara ei, am simţit că vocea mea nu era ascultată, atunci când
    încercam să îmi fac auzite opiniile. Trebuie să recunosc că, de cele mai multe
    ori, nu făceam nimic pentru a schimba acest lucru. Preferam să mă resemnez.
    Asta, până acum doi ani, când am candidat pentru Consiliul Judeţean al
    Elevilor, al cărui motto este Fii vocea colegilor tăi!. La început, eram
    terifiat. Până în acel punct, eu nu reuşisem nici măcar să îmi fac propria voce
    auzită şi nu ştiam cum ar fi trebuit ca, dintr-odată, să fiu vocea a zeci de
    mii de elevi. Dar, încet-încet, teama mea s-a risipit şi am învăţat să fiu mai
    vocal, să-mi exprim opiniile şi să fiu mai ferm în poziţiile pe care le adopt.
    Spre uimirea mea, începusem să fiu ascultat. Nu puteam să înţeleg ce se
    schimbase şi de ce, dintr-odată, opinia mea avea relevanţă. Şi-atunci, mi-am
    dat seama: singurul motiv era faptul că făceam parte din Consiliul Judeţean al
    Elevilor. Aveam o platformă în spate, care îmi permitea să vorbesc în numele
    colegilor mei cu o oarecare garanţie că aveam să fiu ascultat şi luat în
    serios.


    Pentru Rareş Voicu, este esenţial ca Europa să ţină cont de părerile celor
    mai tineri dintre cetăţenii săi. Rareş consideră că dreptul la consultare
    trebuie apărat şi promovat în toate statele membre ale Uniunii Europene. Eu am avut această şansă, însă milioane de copii se confruntă cu
    aceeaşi problemă, deşi dreptul nostru de a fi consultaţi şi de a participa se
    numără printre drepturile noastre fundamentale, aşa cum este prevăzut în
    Convenţia cu privire la drepturile copilului. Ne aflăm aici pentru a fi o
    portavoce pentru copiii din România şi din Europa. Noi, în calitate de
    ambasadori juniori, vom elabora Declaraţia copiilor de la Bucureşti, un apel
    adresat liderilor europeni şi nu numai. Având în vedere contextul social în
    care ne aflăm, este de datoria noastră, în calitate de cetăţeni în formare, să
    luăm atitudine şi să luptăm pentru respectarea drepturilor noastre, ale
    copiilor. Noi ne dorim ca, în Uniunea Europeană, copiii să aibă mecanismele
    necesare prin care să îşi facă vocea auzită. Dragi copii, dacă auziţi acest
    mesaj, luptaţi pentru drepturile voastre. Fiţi vocali, spuneţi-vă părerile,
    dar, în acelaşi timp, fiţi corecţi şi sinceri. Menţineţi un ochi critic asupra
    societăţii noastre, pentru că doar aşa vom reuşi să o îmbunătăţim şi să avem o
    Europă
    mai bună şi cu adevărat coezivă.


    Pieter Bult, reprezentantul UNICEF în România, a luat contact cu copiii
    români şi crede că una dintre cele mai importante datorii ale comunităţii
    europene este aceea de a nu le înşela aşteptările, ca viitori adulţi: Imaginaţi-vă ce s-ar întâmpla dacă toate aceste probleme nu ar fi
    abordate şi alături de copii. Ei ar creşte şi, cu timpul, ar deveni nişte
    adulţi dezamăgiţi. Imaginaţi-vă ce s-ar întâmpla cu viitorul Europei în acest
    caz. Unul din patru europeni este copil. Iar aceşti copii nu sunt foarte implicaţi
    în procesul decizional din Uniunea Europeană. Cu toate acestea, ei au dreptul
    de a participa. Acum 30 ani, a fost ratificată Convenţia referitoare la
    drepturile copiilor. Fiecare stat membru al Uniunii Europene a ratificat
    această convenţie. Articolul 12 face referire la participare. Totuşi, am făcut
    foarte puţin pentru a pune în aplicare acest lucru. Şi nu vorbim doar despre
    dreptul copiilor la participare, este mai mult decât atât. Copiii participă
    venind cu idei noi, propunând soluţii. Ei ar putea aduce o contribuţie lipsită
    de părtinire, de strereotipuri şi de prejudecăţi. Iar ideile lor sunt
    relevante. Este în interesul nostru ca aceşti copii să participe la procesul
    luării de decizii.


    Gabriela Coman, Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia
    Drepturilor Copilului şi Adopţie, se implică în programele naţionale care
    vizează consultarea şi participarea copiilor. Tot Gabriela Coman a fost cea
    care a susţinut acest demers şi la Bruxelles. Vorbim, în sfârşit,
    despre un drept fundamental al acestor copii, şi anume dreptul de a-şi exprima
    opinia, opinie care trebuie, în mod obligatoriu, transformată de adulţi în
    posibilitatea lor de a fi implicaţi într-o decizie. Am participat, împreună cu
    copiii şi cu Pieter Bult, la întâlnirea de la Bruxelles, în care am auzit cu
    toţii opinia Comisiei Europene, a Parlamentului European,
    vis-à-vis de iniţiativa României de a iniţia un astfel de
    demers în cadrul preşedinţiei la Consiliul Uniunii Europene. Nu se poate vorbi
    despre o Europă solidă fără să vorbeşti despre coeziune, nu se poate vorbi de
    coeziune fără implicarea tuturor cetăţenilor. Avem satisfacţia unui lucru
    împlinit. Intenţionăm să facem toate eforturile, ca autoritate pentru protecţia
    copilului şi ca minister, să susţinem transformarea Declaraţiei copiilor
    într-un mecanism prin care, cu adevărat, ei să poată participa şi să se poate
    implica în luarea deciziilor la nivel european.



    O Uniune Europeană coezivă
    are nevoie de participarea tinerilor la deciziile importante pentru continentul
    nostru. Ideile lor pot fi motorul stabilităţii într-o societate a viitorului şi
    pot contribui, în egală măsură, la promovarea valorilor europene peste tot în
    lume.

  • Deciziile parlamentarilor stârnesc reacţii

    Deciziile parlamentarilor stârnesc reacţii

    Final
    apoteotic de sesiune a Parlamentului de la Bucureşti! Fraza trebuie, desigur,
    citită în cheie ironică. De-a lungul timpului, aleşii românilor, de multe ori
    considerându-se mai presus de orice şi oricine, şi-au acordat – întrecând orice limită a bunului simţ – privilegii peste privilegii. Au adoptat
    şi legi care să îi pună la adăpost de reprezentanţii Justiţiei, în cazul în
    care aceştia ar fi intenţionat să îi
    ia la bani mărunţi pentru nereguli, unele flagrante, de care se fac vinovaţi.

    Cea mai recentă decizie
    datează chiar de miercuri: în
    perspectiva alegerilor legislative din toamnă care s-ar putea să îi văduvească de un loc în Parlament,
    deci şi de imunitate, deputaţii şi senatorii au adoptat cu 306 voturi
    pentru şi doar o abţinere un proiect de lege potrivit căruia cei
    care şi-au angajat rudele la propriile cabinete parlamentare înainte de 21
    august 2013 nu pot fi acuzaţi de conflict de interese.

    Regret votul de
    dezincriminare a conflictului de interese pentru parlamentari
    – a reacţionat, pe pagina sa de Facebook, ministrul Justiţiei, Raluca Prună. Am
    fost, nu demult, somată să spun ce înţeleg prin restauraţie. Exact asta. Mai
    înţeleg, parafrazând, o tiranie parlamentară
    – a mai scris ministrul.

    În plus, potrivit dnei
    Prună, la adoptarea în Parlament a proiectului de lege nu au existat,în mod regretabil,
    discuţii, iar reprezentantului Guvernului nu i s-a dat cuvântul.

    Specialişti în
    drept spun că, prin dezincriminarea conflictului de interese, parlamentarii
    şi-au creat o clauză specială de nepedepsire. Totodată, ei şi-au acordat
    posibilitatea ca, pe viitor, să îşi poată angaja liniştiţi rudele.

    Agenţia
    Naţională de Integritate a venit, la rândul ei, cu precizări. Pe de o parte, a avertizat
    că decizia de miercuri, din Parlament, vine în contradicţie cu reglementările
    din Codul Penal, ce sancţionează încă din 2003 conflictul de interese. Pe de
    alta, votul parlamentarilor nu afectează dosarele privind această infracţiune,
    pe rolul instanţelor fiind 29 de astfel de cauze. Mai mult, în perioada
    2011-2015, ANI a identificat 56 de cazuri în rândul parlamentarilor, din care 26
    de natură penală. În majoritatea dosarelor, instanţa a dat câştig de cauză ANI.
    Numai în 2015, 10 parlamentari au fost condamnaţi la închisoare cu suspendare
    sau la amendă penală pentru conflict de interese.

    Legii fundamentale a
    României, jurisprudenţei Curţii Constituţionale şi principiilor statului de
    drept îi contravine şi o altă lege potrivit căreia primarii, consilierii locali
    şi judeţeni care au fost condamnaţi pentru fapte de corupţie, cu suspendare,
    îşi pot păstra mandatul, consideră preşedintele Klaus Iohannis. Motiv pentru
    care acesta a contestat legea la Curte, invocând şi atingerea adusă luptei anticorupţie.

  • Decizii ale Senatului, contestate

    Decizii ale Senatului, contestate

    Inainte
    de vacanţa parlamentară, Senatul de la Bucureşti a adoptat, marţi, mai multe
    hotărâri controversate şi contestate. Prima se referă la respingerea
    proiectului de abilitare a Guvernului de a emite ordonanţe în vacanţa
    parlamentară. In urma unei decizii fără precedent în ultimul sfert de secol,
    proiectul a fost respins cu 77 de voturi împotrivă, 25 pentru si 8 abţineri.
    Acesta prevedea că principalele domenii de abilitare a Guvernului de a emite
    ordonanţe sunt, printre altele, finanţele publice şi economia, dezvoltarea
    regională şi administraţia publică, sănătate, justiţie, cultură, agricultură,
    transporturi. Oricum, ultimul cuvânt, în acest caz, îi va reveni Camerei
    Deputaţilor, în calitate de for decizional.

    Senatorul
    social democrat Şerban Nicolae a motivat această hotărâre prin faptul că este
    în interesul României şi al cetăţenilor ca acest Guvern tehnocrat să
    administreze numai chestiunile curente. In schimb, liberalul Puiu Haşotti a
    afirmat că nu s-a întâmplat niciodată să fie respinsă solicitarea Executivului
    de a emite ordonanţe în vacanţa parlamentară, precizand că, nu o dată în
    decursul anilor, s-a votat în favoarea emiterii chiar la guverne care erau
    minoritare.

    Pe de altă parte, Senatul de
    la Bucureşti, ca for decizional, le-a asigurat primarilor,
    viceprimarilor, preşedinţilor şi vicepreşedinţilor de consilii judeţene o
    bătrâneţe fără griji, după ce a decis ca acestia să beneficieze de pensii
    speciale după cel puţin un mandat întreg. Nu vor beneficia de această
    indemnizaţie cei care au fost condamnaţi definitiv cu executare în exercitarea
    funcţiei, iar pensia specială de ales local nu poate fi cumulată cu cea de
    parlamentar.

    Susţinut de social-democraţi, proiectul de lege a fost contestat,
    în timpul dezbaterilor, de liberali, care au susţinut că acesta ar avea o tentă
    populistă. Senatorul PNL, Octavian Motoc, consideră că primarii ar trebui să
    aibă salarii mai mari, nu pensii speciale.

    O altă decizie adoptată de Senatul
    Romaniei şi criticată chiar de şeful statului, Klaus Iohannis, se referă la senatorul PSD Titus
    Corlăţean, acuzat de DNA de abuz
    în serviciu şi împiedicarea exercitării drepturilor electorale. Acesta
    nu poate fi urmărit penal în dosarul votului din diaspora la alegerile prezidenţiale
    din noiembrie 2014, întrucât Senatul nu a fost de acord cu cererea procurorilor
    Directiei Naţionale Anticorupţie de ridicare a imunităţii parlamentare a
    senatorului social democrat. Procurorii susţin că, în
    contextul organizării alegerilor, în calitate de ministru de externe, Titus
    Corlăţean a organizat discreţionar secţiile de votare din străinătate şi a
    obţinut, astfel, un folos necuvenit pentru Victor Ponta, candidatul propus şi
    susţinut de partidul din care făcea şi el parte. Folosul necuvenit pentru altul
    a constat în limitarea numărului de cetăţeni români care şi-au putut exercita
    dreptul de vot în străinătate, spun procurorii.

    In noiembrie 2014, românii
    din marile orase europene – Londra, Dublin, Madrid, Paris, Viena -au denunţat numărul mic de secţii de vot
    şi al personalului din comisiile electorale.

  • Alegerile locale, dileme şi decizii

    Alegerile locale, dileme şi decizii

    Liberalii au făcut o nouă nominalizare, a patra, pentru candidatura la funcţia de edil şef al capitalei României – actualul lider al Organizaţiei Bucureşti a partidului, Cătălin Predoiu. Porniţi în cursă cu europarlamentarul Cristian Buşoi, liberalii au decis, la scurt timp, să îl înlocuiască pe acesta cu Ludovic Orban, prim-vicepreşedinte al PNL, creditat cu şanse mai mari să câştige alegerile. Chemat, însă, la DNA şi pus sub control judiciar pentru fapte de corupţie, Orban a demisionat din toate funcţiile pe care le deţinea, inclusiv din cea de vicepreşedinte al Camerei Deputaţilor, şi a anunţat că renunţă la candidatură pentru a nu periclita şansele PNL.



    Nici noua nominalizare a liberalilor, Marian Munteanu, fostul lider al mişcării studenţeşti în perioada amplelor proteste izbucnite împotriva puterii de extracţie comunistă instalate la Bucureşti după revoluţia din 1989, nu a avut mai mult succes! Munteanu s-a retras, respingând, însă, acuzaţia care i s-a adus că ar fi colaborat cu fosta poliţie politică – Securitatea.



    Candidatul de acum, Cătălin Predoiu a anunţat că, în situaţia în care va ajunge primar, îşi propune să rezolve toate problemele mari ale Bucureştiului până în 2019, când România va prelua preşedinţia Uniunii Europene: “Îmi asum această responsabilitate, angajându-mă, în acelaşi timp, că voi concura cu toată energia şi competenţa mea pentru victoria PNL, pentru victoria dreptei în Bucureşti. Să nu uităm, în anul 2019 Bucureştiul va fi capitala unui stat care va prelua preşedinţia UE. Până atunci, vom pune în aplicare o viziune pentru modernizarea şi dezvoltarea oraşului.”



    În celălalt mare partid din România, PSD, senatorul Gabriela Firea şi-a depus, miercuri, candidatura la Primăria Capitalei şi a anunţat că se va concentra în campanie asupra problemelor tinerilor şi a soluţiilor pentru o viaţă mai bună în Bucureşti: “Îmi doresc foarte mult o campanie civilizată, o campanie deschisă, voi veni la discuţii, la dezbateri privind problemele Capitalei şi soluţiile pe care le avem. Dacă bucureştenii vor decide şi voi fi primarul lor, rezultatele se vor vedea în câteva luni pentru că unele dintre soluţii se pot lua imediat şi nu trebuie să aşteptăm ani de zile pentru a vedea cum calitatea vieţii bucureştenilor se îmbunătăţeşte.”



    Nici în PSD nu este, însă, linişte, vineri fiind aşteptat verdictul final pentru liderul partidului, Liviu Dragnea, acuzat de procurori că ar fi pus la punct un sistem naţional de influenţă prin care ar fi fraudat votul la referendumul din 2012 pentru demiterea preşedintelui de atunci Traian Băsescu.




  • Divergenţe şi decizii la Malta

    Divergenţe şi decizii la Malta

    UE trebuie
    să găsească parteneri de rezolvare a problemei migraţiei, cât mai departe de
    spaţiul Schengen, a declarat preşedintele Consiliului European, Donald Tusk, în
    Malta. La reuniunea informală a Consiliului European, solicitată de Donald Tusk
    după summitul UE – Africa, preşedintele României, Klaus Iohannis, a subliniat
    necesitatea unor eforturi suplimentare şi a unei mai bune cooperări între
    statele membre în direcţia unui control mult mai eficient la frontierele
    externe ale Uniunii.

    Preşedintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, s-a
    declarat, de altfel, nemulţumit de ritmul relocalizărilor refugiaţilor ajunşi
    în spaţiul UE. Potrivit lui, în ultimele săptămâni, au fost relocalizate mai
    puţin de 150 de persoane din totalul celor 160.000 pe care UE a prevăzut să le
    transfere din Italia şi Grecia spre alte ţări europene. Juncker a afirmat,
    ironic, că dacă vom continua în acest ritm, vom termina operaţiunile în 2101.
    El a adăugat că UE trebuie să accelereze procesul. Consiliul European
    extraordinar a fost marcat de neînţelegeri între statele membre privind
    abordarea crizei migranţilor, dar şi în ce priveşte ajutorul financiar care să
    fie oferit Turciei.

    Şefii de state au analizat modul în care au fost aplicate
    până acum măsurile convenite în chestiunea migraţiei. Suedia a reintrodus provizoriu
    controalele la frontiera sa pentru a face faţă afluxului continuu de imigranţi.
    Slovenia a hotarât să construiască un gard la frontiera cu Croaţia pe
    graniţa externă a Uniunii. Anterior, şi Ungaria a luat o decizie similară.

    Donald Tusk susţine
    că salvarea spaţiului Schengen de liberă circulaţie, afectat de astfel de
    măsuri, este o cursă contra cronometru. El a explicat că spaţiul Schengen
    depinde de implementarea măsurilor adoptate până acum în criza migranţilor,
    inclusiv de planul de acţiune care s-a convenit la summitul din Malta. Acesta
    trebuie pus în practică până la sfârşitul lui 2016 şi presupune, între altele,
    facilitarea întoarcerii în Africa a migranţilor care nu îndeplinesc condiţiile
    pentru statutul de azilanţi şi un proiect pilot de creeare a unei echipe de
    investigaţii nigeriano-europeană, care să urmărească reţelele de traficanţi de
    refugiaţi. La acest capitol, preşedintele Klaus Iohannis, a subliniat
    necesitatea unui parteneriat puternic UE – Africa, în care statele Uniunii şi
    ţările africane să acţioneze împreună pentru a identifica soluţii comune în
    ceea ce priveşte combaterea migraţiei ilegale. UE a anunţat crearea unui fond de ajutor
    pentru Africa în valoare de 1,8 miliarde de euro şi pe care statele membre sunt
    invitate să-l completeze pentru a dubla suma disponibilă.

    Contribuţiile promise
    de ţările europene sunt, însă, departe de suma dorită. România va avea o
    contribuţie suplimentară de 100.000 de euro.

  • Decizii europene la nivel înalt

    Decizii europene la nivel înalt

    Uniunea Europeană continuă să caute soluţii pentru a rezolva criza
    refugiaţilor, cea mai gravă de la sfârşitul celui de-al Doilea Război Mondial.
    La finalul, joi, la Bruxelles, al unei reuniuni a liderilor statelor membre,
    Comisia europeană a anunţat că a încheiat cu Turcia, vecină Siriei, un plan de
    acţiune comun, în contextul în care ţara a devenit poartă de intrare în Europa a sute de mii de refugiaţi.

    Pe
    scurt, Ankara s-a declarat dispusă să primească mai mulţi migranţi, să le ofere
    perspective mai bune de educaţie şi locuri de muncă, să îşi supravegheze cu mai
    multă eficacitate frontierele şi să lupte, împreună cu Europa, împotriva
    reţelelor criminale de trafic de fiinţe umane.

    În contra-partidă, Uniunea
    Europeană se angajează să ajute financiar Turcia, care cere 3 miliarde de euro,
    încă negociabili. Ankara bate de mulţi ani la porţile Uniunii Europene!
    Candidată din 1999, ea are, însă, şanse minime de aderare din cauza reticenţei,
    vocal exprimată, a
    unor state precum Franţa şi Germania. Doar 14 din cele 35 de capitole de
    negociere au fost deschise şi doar unul singur a fost închis, procesul fiind,
    la ora actuală, blocat. Or, Turcia are oportunitatea, acum, de a-şi demonstra
    solidaritatea nu numai cu vecinii sirieni, din care peste 2 milioane se află,
    deja, pe teritoriul său, ci şi cu europenii, care promit, în revanşă, să
    accelereze negocierile pentru facilitarea acordării de vize cetăţenilor turci
    care vor să călătorească în Europa.

    Pe de altă parte, tot la Bruxelles, statele
    membre ale Uniunii Europene au convenit să lucreze la securizarea frontierelor
    externe şi să întărească misiunea Agenţiei europene Frontex, de cooperare la
    frontierele externe al UE, căreia i se va acorda dreptul de a returna imigranţii
    ilegali.

    Încă de la debutul crizei refugiaţilor, numeroşi lideri politici
    europeni au pus în discuţie necesitatea reformării spaţiului european de liberă
    circulaţie.

    Pentru România, ocolită de valul migrator, faptul că nu face parte,
    încă, din Schegen a fost un avantaj – după cum declara chiar preşedintele Klaus
    Iohannis. Ceea ce nu îl împiedică să susţină că aderarea
    la acest spaţiu rămâne o prioritate. Părerea – spune şeful statului român -
    este împărtăşită şi de preşedintele Parlamentului European, Martin Schultz,
    care, în discuţiile pe care le-au avut cei doi, joi, la Bruxelles, a declarat
    că spaţiul Schegen este demn de a
    fi păstrat şi că locul României este în interiorul zonei de liberă circulaţie. În
    chestiunea migraţiei, preşedintele României şi cel al Parlamentului European au
    fost de acord că problema trebuie tratată în integralitate, nu pe părţi, şi la
    sursă, europenii trebuind să colaboreze cu ţările de unde vin refugiaţii.

  • Decizii ale Consiliului European în privinţa imigranţilor

    Decizii ale Consiliului European în privinţa imigranţilor

    Combaterea cauzelor, în paralel cu gestionarea
    efectelor! Acesta este, în esenţă, rezultatul celor două reuniuni extraordinare
    organizate, marţi şi miercuri, la Bruxelles – consiliul la nivel de miniştri ai Justiţiei şi de
    Interne, respectiv reuniunea preşedinţilor
    şi premierilor europeni.

    La finalul summitului, preşedintele Klaus Iohannis a
    declarat: Este evident că dacă vrem să gestionăm eficient
    fenomenul migraţiei trebuie să mergem la cauza acestui fenomen, adică în zonele
    de criză – de exemplu, dar nu singura, zona Siria – şi trebuie să încercăm să
    intervenim acolo pentru a termina conflictul şi pentru a reinstaura pacea în
    zonă.

    Uniunea Europeană singură nu poate să facă acest lucru, dar poate
    contribui. Astfel, liderii Uniunii Europene s-au angajat să
    acorde o sumă suplimentară de cel puţin 1 miliard de euro agenţiilor ONU care vin în
    sprijinul refugiaţilor în ţările vecine Siriei – Turcia, Iordania şi
    Liban. Banii
    vor merge, în principal, la Înaltul Comisariat ONU pentru Refugiaţi şi la Programul
    Alimentar Mondial. Prin acest din urmă Program, România va
    aloca, în următorii trei ani, 300.000 de euro. Acestei
    măsuri pecuniare i se va adăuga consolidarea frontierelor externe ale Uniunii,
    pentru că – aşa cum spunea preşedintele Consiliului European, Donald Tusk -
    controlul şi securitatea lor reprezintă o prioritate comună a statelor membre.
    Altfel, spaţiul Schengen de liberă circulaţie riscă să devină o amintire. Nu în
    ultimul rând, aşa-numitele hot spots – centre de triere din Italia şi Grecia,
    situate
    în prima linie a afluxului de solicitanţi de azil – vor deveni operaţionale
    începând de la sfârşitul lunii noiembrie. Locuri de primire există deja, dar ele
    trebuie să îndeplinească o serie de reguli de funcţionare, sub supervizare
    europeană, pentru a răspunde definiţiei de ‘hot spots’ dorită de Uniune. Din
    aceste centre vor fi trimişi înapoi în ţările lor de origine cei care vor fi
    consideraţi imigranţi ilegali. Şi tot de aici vor fi ‘relocaţi’ refugiaţii către
    alte state membre.

    În România, de coordonarea acţiunilor
    destinate preluării de refugiaţi se va ocupa vicepremierul pentru probleme de
    securitate naţională, Gabriel Oprea. Şeful său direct, premierul Victor Ponta,
    a precizat că toate structurile guvernamentale cu atribuţii în domeniu se vor
    implica în gestionarea acestei situaţii. Vreau să dau un mesaj foarte clar că guvernul se va pregăti pentru a lua
    toate măsurile necesare. Asta înseamnă o atitudine europeană şi echilibrată, nu
    xenofobă şi şovină ca a vecinilor noştri
    (n.red – Ungaria).

    Marţi, la consiliul la nivel de
    miniştri europeni ai Justiţiei şi de Interne, Uniunea Europeană a aprobat, cu o largă majoritate,
    repartizarea a 120.000 de refugiaţi între statele membre. Deşi susţinuse în repetate rânduri că nu poate
    primi mai mult de 1.785 de refugiaţi pentru că nu are suficiente centre,
    României i-au mai fost alocaţi 2.475 în plus.

  • Decizii importante în dosare de corupţie

    Decizii importante în dosare de corupţie

    Indiferent de funcţie, regiune, partid sau etnie, personaje până nu de mult mai presus de orice bănuială apar, acum, în lumina crudă a comunicatelor DNA, care-i acuză de infracţiuni profitabile pentru ei şi ruinătoare pentru bugetele publice.



    Directorul Regiei Autonome a Protocolului de Stat, Gabriel Surdu, a fost reţinut, miercuri, fiindcă ar fi intervenit pe lângă fostul preşedinte al Consiliului Judeţean Buzău, Cristian Bîgiu (PSD, la guvernare, după plecarea, în toamnă, din PNL, acum în opoziţie) pentru atribuirea de contracte publice unei firme pe care o conducea prin interpuşi. Intervenţia a fost urmată de obţinerea unui contract, în valoare de 11 milioane de euro.



    Deja arestat preventiv, în decembrie 2014, pentru luare de mită, Bîgiu se află acum în arest la domiciliu. Cele mai recente apariţii pe lista prezumptivilor corupţi sunt primarul Raduly Robert şi viceprimarul Domokos Szoke (ambii membri UDMR, acum în opoziţie) ai oraşului Miercurea Ciuc, din centrul ţării. Ei au fost reţinuţi sub acuzaţia că, din 2007 şi până în prezent, au atribuit ilegal contracte publice în schimbul unor comisioane substanţiale. După un model de acum consacrat de cei care-au ajuns în arest înaintea lui, primarul Raduly a declarat că nu a primit mită niciodată şi că este victima unei răzbunări politice.



    Persecuţii politice şi etnice — ridicole într-o ţară în care UDMR a făcut parte din numeroase guverne de coaliţie şi care, în noiembrie, şi-a ales un preşedinte de etnie germană şi confesiune lutherană, deşi electoratul e compus, în proporţie de nouă zecimi, din români ortodocşi – invoca, recent, şi colegul său de partid, fostul deputat Marko Attila. Instanţa supremă de la Bucureşti a decis arestarea sa preventivă, în lipsă, pentru abuz în serviciu. Magistraţii au admis, astfel, cererea procurorilor DNA, care spun că suspectul, aflat în prezent în Ungaria, s-a sustras urmăririi penale, după ce a fost acuzat că, împreună cu alţi membri ai Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor, ar fi aprobat despăgubiri supraevaluate, cu un prejudiciu de peste 84 de milioane de euro. Dacă Marko nu se prezintă la organele judiciare, pe numele său s-ar putea emite un mandat european de arestare.



    În schimb, fostul său coleg, Ioan Ochi (PSD), îşi păstrează imunitatea, după ce Camera Deputaţilor a respins, cu doar 108 voturi pentru şi 152 împotrivă, cererea DNA de încuviinţare a reţinerii şi a arestării sale preventive. Acuzat de abuz în serviciu şi luare de mită pentru fapte pe care le-ar fi săvîrşit, în 2011 – 2012, în calitate de vicepreşedinte al Consiliului Judeţean Braşov, Ochi a beneficiat, miercuri, de strania solidaritate a colegilor săi, ce amplifică, astfel, deficitul de imagine de care suferă întrega instituţie. O recunoştea, acum nici trei luni, la inaugurarea actualei sesiuni parlamentare, însuşi preşedintele Camerei Deputaţilor, social-democratul Valeriu Zgonea. Care şi-a atenţionat colegii că deputaţii sunt percepuţi de public drept” hoţi”, “corupţi” şi “chiulangii”.

  • Decizii şi condamnări în dosarele corupţiei

    Înalta Curte de Casaţie si Justiţie din România, a dat, joi, trei sentinţe de arest preventiv sau de prelungire a acestei măsuri, în cazul unor politicieni acuzaţi de Direcţia Naţională Anticorupţie de fapte incompatibile cu legile ţării. S-au luat decizii în cazurile a doi social-democraţi, fostul ministru de finanţe, Darius Vâlcov, si primarul din Constanţa, Radu Mazăre, dar şi al Elenei Udrea, fost ministru şi lider al Partidului Mişcarea Populară.



    Elena Udrea va rămâne în arest preventiv până la sfârşitul lunii aprilie. Ea este acuzată de abuz în serviciu şi de luare de mită în dosarul Galei pugilistice din 2011, la care a participat boxerul român, Lucian Bute. Procurorii susţin că, în calitate de ministru, Udrea ar fi încasat 10 la sută din valoarea contractelor pe care le acorda.



    Şi fostul ministru de finanţe, Darius Vâlcov, va petrece zilele de Paşte în arest. Instanţa Supremă a admis contestaţia DNA şi a înlocuit arestul la domiciliu cu cel preventiv, în dosarul în care Vâlcov este cercetat pentru acordarea de contracte publice în schimbul unor comisioane, pe vremea cand era primar al municipiului Slatina. El este anchetat şi într-un alt dosar pentru fapte de corupţie pe care le-ar fi săvarşit, inclusiv în perioada în care a fost ministru.



    Procurorii au avut câştig de cauză şi în cazul contestaţiei depuse pe numele primarului din portul maritim Constanţa, Radu Mazăre. Potrivit anchetatorilor, Mazare ar fi luat o mita de 9 milioane de euro în schimbul acordării autorizaţiilor de construcţie a unor mall-uri, dar şi a contractului de salubrizare a oraşului, pe o perioadă de 25 de ani.



    Tot joi, Curtea de Apel l-a condamnat, definitiv, pe Ion Niculae, cel mai bogat român, potrivit clasamentului Forbes al miliardarilor lumii. El va sta după gratii doi ani şi jumătate. Justiţia l-a condamnat pentru finanţarea ilegală, in 2009, a campaniei prezidenţiale a liderului de atunci al Partidului Social – Democrat, Mircea Geoană. Aceasta este prima sentinţă definitivă dată într-un caz privind finanţarea campaniilor candidaţilor şi a partidelor. Ioan Niculae va sta la închisoare cu fostul preşedinte al Consiliului Judeţean Brăila, Gheorghe Bunea Stanciu, care l-a convins să contribuie financiar în campanie. Niculae ar fi acceptat să dea un milion de euro, cu condiţia să poată influenţa alegerea ministrului economiei şi a şefilor principalelor companii naţionale din domeniul producţiei şi distribuţiei de gaz. Mircea Geoană a negat, tot timpul, că ar fi cunoscut provenienţa fondurilor pentru campania sa electorală.

  • Decizii la Bruxelles

    Decizii la Bruxelles

    Liderii Uniunii Europene, reuniţi la Bruxelles, au decis, la propunerea Comisiei Europene, să înfiinţeze Fondul european pentru investiţii strategice, al cărui buget se va ridica la 315 milarde de euro. El va fi deschis contribuţiilor din partea statelor membre, direct sau prin intermediul băncilor naţionale de promovare economică. Banca Europeană de Investiţii va începe proiectul utilizând propriile fonduri, începând cu ianuarie 2015. Parlamentul European trebuie să elaboreze legislaţia necesară până în iunie anul viitor, astfel ca fondurile necesare să poată fi activate încă de la jumătatea lui 2015.



    Potrivit corespondentului Radio România în capitala Belgiei, care-l citează pe artizanul creării Fondului, preşedintele Comisiei Europene, Jean Claude Junker, niciun stat nu a exclus participarea, la început, cu capital. Multe state au lăsat să se întrevadă că ar putea contribui, în funcţie de ceea ce va propune Comisia Europeană. În acelaşi timp, însă, există şi state precum Germania reticente în privinţa eficienţei acestui proiect. Un al doilea subiect al reuniunii a fost strategia pe termen lung a Uniunii Europene faţă de Rusia.



    Noul preşedinte al Consiliului European, Donald Tusk, a afirmat că situaţia financiară dificilă a Ucrainei, dar şi a Rusiei, nu este o chestiune de câteva zile sau de săptămâni şi că, la nivelul statelor membre, există solidaritate privind necesitatea unei strategii pe termen lung.



    Totodată, şefii de stat sau de guvern au salutat deciziile Ucrainei pentru reforme politice şi s-au declarat pregătiţi să decidă noi măsuri împotriva Rusiei, dacă va fi nevoie. O serie de măsuri anunţate anterior au fost, deja, aprobate la summit. Este vorba despre interzicerea, din 20 decembrie, a tuturor investiţiilor europene în Crimeea şi interzicerea serviciilor de turism europene în Crimeea şi Sevastopol.



    În plus, din martie anul viitor, navele europene de croazieră nu vor mai putea face escală în porturile din Peninsula Crimeea, cu excepţia situaţiilor de urgenţă.



    În contextul impunerii acestor măsuri, Înaltul reprezentant al Uniunii Europene pentru politici externe, Federica Mogherini, l-a îndemnat pe preşedintele Rusiei, Vladimir Putin, să adopte o schimbare radicală în atitudinea sa faţă de Ucraina, ţară unde Moscova îi susţine pe separatiştii pro-ruşi.



    La summit, România a fost reprezentată, pentru ultima dată, de Traian Băsescu; acestuia ii expiră, pe 21 decembrie, mandatul de şef al statului. El a declarat, între altele, că România susţine creşterea nivelului de sancţiuni împotriva Moscovei.