Tag: dezvoltare rurala

  • Schimbări în Politica Agricolă Comună 2020

    Schimbări în Politica Agricolă Comună 2020

    Europa negociază în această perioadă noua Politică Agricolă Comună. În
    perioada mai-iunie, Bruxelles-ul va publica două documente strategice – cadrul financiar
    multianual al Uniunii Europene, care ar trebui finalizat în luna mai şi cadrul
    de bază pentru implementarea Politicii Agricole Comune 2020, care ar trebui
    lansat în luna iunie. În luna ianuarie, au avut loc la Budapesta şi respectiv
    Bruxelles, două întâlniri importante între reprezentanţii statelor membre care
    şi-au susţinut poziţiile privind viitorul agriculturii europene în condiţiile
    în care bugetul european va fi diminuat, din cauza ieşirii Marii Britanii din
    Uniunea Europeană. Așadar, cu bani puţini, Comisia Europeană va trebui să
    satisfacă nevoia unanim exprimată a statelor membre – aceea de a asigura sume
    suficiente pentru finanţarea Politicii Agricole Comune.


    Emil Dumitru ne prezintă poziţia Federaţiei Naţionale ProAgro a
    Producătorilor din Agricultură, Industrie Alimentară şi Servicii conexe,
    referitoare la noile schimbări care vor avea loc în politica comună în domeniul
    agricol: Fermierii români primesc subvenții mai mici față de media Uniunii
    Europene, n-am ajuns la convergența sumelor din media Uniunii Europene, ba mai
    mult decât atât noi spunem că într-o piață unică europeană trebuie să avem și o
    subvenției unică pe hectarul cultivat, întrucât subvențiile diferențiate
    înseamnă o perturbare a pieței și o lipsă de concurență loială între
    producătorii din Uniunea Europeană. Practic politica agricolă comună, dacă tot
    se vrea să fie o politică unitară aplicabilă pe teritoriul Uniunii Europene, ar
    trebui să țină cont și de specificitatea agriculturii fiecărui stat membru și
    să facem o legislație comunitară care să nu creeze elemente de concurență
    neloială.



    Politica Agricolă Comună 2020 va aduce schimbări în modul în care acesta se
    va implementa. Dorinţa generală a statelor membre, ca şi poziţia României de
    altfel, este ca noua variantă să fie mult simplificată în special prin
    unificarea unor scheme care în momentul de faţă sunt finanţate atât prin
    Pilonul I, plăţi directe, cât şi prin Pilonul II, dezvoltare rurală.


  • Consultare publică: Rezultatele programelor de dezvoltare rurală din perioada 2007-2013

    Consultare publică: Rezultatele programelor de dezvoltare rurală din perioada 2007-2013

    Consultarea are loc într-un moment în care Comisia Europeană pregătește viitoarea politică agricolă comună care va fi aplicată după anul 2020. Primele idei au fost prezentate în luna noiembrie a anului trecut, când executivul comunitar şi-a făcut publică dorinţa de a păstra structura generală a politicii agricole comune cu aceeași doi piloni de bază, ajutoare directe şi fonduri pentru dezvoltare rurală.

    Ar urma să se modifice în schimb sistemul de aplicare, cu obiective generale stabilite la nivel european, dar cu libertatea lăsată fiecărei țări membre de a-și elabora propriul plan strategic. Acest lucru înseamnă că fiecare stat în parte ar putea să ia decizii în funcție de propriile condiții climatice sau de problemele specifice pe care le întâmpină. Punerea în aplicare a acestor planuri va fi urmărită îndeaproape de Comisia Europeană.

    O altă ideea vehiculată se referă la crearea la nivelul Uniunii a unei platforme privind gestionarea riscurilor și identificarea modalităților optime de a-i ajuta pe fermieri să facă față nesiguranței legate de climă. Iar în această privință fondurile pentru dezvoltare rurală ar urma să joace un rol important. De altfel şi în prezent cel puțin 30 la sută din fondurile alocate fiecărui program de dezvoltare rurală trebuie rezervate pentru măsuri relevante vizând protecția mediului și combaterea schimbărilor climatice.

    În favoarea programului de dezvoltare rurală a pledat la începutul anului și comisarul european pentru agricultură, Phil Hogan: Uniunea Europeană ocupă locul întâi în lume în ceea ce privește comerțul cu produse agricole. Pentru a ne menține competitivitatea trebuie să investim în fermieri, în ferme, trebuie să susținem modernizarea, inovarea și diversificarea, trebuie să începem să utilizăm noile tehnologii. Este de datoria noastră să ne asigurăm că oportunitățile oferite de era digitală sunt disponibile și pentru oamenii din zonele rurale în egală măsură ca pentru cei de la orașe. Trebuie să căutăm modalități mai bune de a-i susține pe agricultori în efortul lor de adaptare la epoca modernă.


    În practică, fondurile pentru dezvoltare rurală pot fi folosite pentru sprijinirea întreprinderilor mici din zonele rurale, pentru investiții în agroturism, instruirea tinerilor agricultori, dar și pentru crearea unor rețele de internet de mare viteză în zonele rurale. Ar putea fi reduse astfel decalajele faţă de oraşe.

    Bugetul pentru dezvoltare rurală a fost de 98 de miliarde de euro în perioada 2007 – 2013, iar suma a crescut la 100 de miliarde de euro în actualul cadru financiar multianual, valabil până în 2020.

    Consultarea lansată de Comisia Europeană se adresează autorităților publice naționale și regionale, organizațiilor profesionale și ONG-urilor, dar mai ales simplilor agricultori și comercianților. Până pe 20 aprilie, Comisia Europeană vrea să afle ce a mers bine și ce nu în cadrul strategiei de dezvoltare rurală în perioada 2007 – 2013, iar rezultatele vor fi folosite în elaborarea viitoarei politici agricole comune.


  • UE primul exportator mondial de produse agroalimentare în 2016

    UE primul exportator mondial de produse agroalimentare în 2016

    În 2016, comerțul în afara Uniunii Europene cu
    produse agricole a reprezentat 7,6% din totalul comerțului internațional UE-28.
    Datele privind comerțul cu produse agricole sunt esențiale pentru două politici
    importante ale Uniunii Europene: politica agricolă comună și politica
    comercială comună, care gestionează relațiile comerciale cu țările din afara
    Uniunii. Uniunea Europeană rămâne primul exportator de produse agroalimentare
    la nivel mondial. Valoarea totală a importurilor și exporturilor de bunuri
    agricole între UE-28 și restul lumii a fost de 263 miliarde EURO în 2016.
    Această valoare monetară a reprezentat 244 milioane de tone de mărfuri
    agricole.




    Cu explicaţii, Phil Hogan, comisarul european
    pentru agricultură şi dezvoltare rurală: Cele mai importante destinații de
    export pentru exporturile de produse agricole din Uniunea Europeană în 2016 au
    fost SUA, China, Elveția, Japonia și Rusia. Cele mai mari creşteri s-au
    înregistrat la produsele primare și cele prelucrate, valoarea exporturilor la
    carnea de porc a crescut cu o treime, în timp ce exporturile de ulei de măsline
    au crescut cu aproape 20%. Creșteri semnificative ale valorii exporturilor de
    produse, cum ar fi carnea de porc și untul, arată că o exercitare robustă a
    exporturilor de produse agroalimentare are potențialul de a adăuga valoare în
    mii de comunități rurale, și poate aduce economii fiecărui stat membru al Uniunii,
    contribuind la vitalitatea acestor comunități. Astfel, sectorul agroalimentar
    aduce o contribuție masivă și pozitivă la activitatea economică a Uniunii Europene.
    Este un sector care depinde de fermierii care asigură producția primară și care
    subliniază valoarea Politicii Agricole Comune ca o politică care sprijină
    agricultura europeană și asigură standarde de înaltă calitate și de siguranță,
    care fac ca alimentele noastre să fie populare și căutate în întreaga lume.


  • România: Fermierii primesc sprijin pentru depăşirea problemelor climatice

    România: Fermierii primesc sprijin pentru depăşirea problemelor climatice

    România a fost inclusă de către Comisia Europeană, pe lista statelor care pot crește suma plătită în avans fermierilor afectați de condițiile climatice dificile din prima jumătate a acestui an. Măsura fusese luată anterior pentru 10 state: Belgia, Cehia, Spania, Italia, Letonia, Lituania, Ungaria, Polonia, Portugalia și Finlanda. Alături de România, pe listă intră acum acum încă patru țări, respectiv: Croația, Irlanda, Grecia și Marea Britanie.



    Anul acesta, fermierii europeni s-au confruntat cu condiții climatice dificile, de la secetă la ploi abundente, care le-au provocat dificultăți financiare. Permiterea creșterii nivelului plăților în avans, atât plățile directe către fermieri cât și anumite plăți pentru dezvoltarea rurală, va ameliora problemele ce țin de fluxul de numerar.



    Până acum statele membre puteau alege să efectueze în avans, începând cu 16 octombrie, în fiecare an, până la 50% din totalul plăților directe, respectiv 75% din cele destinate dezvoltării rurale. Decizia de acum a Comisiei permite statelor afectate de condiții climatice dificile să crească nivelul acestor plăți până la 70% și respectiv 85%, se arată în comunicatul Comisiei Europene.

  • Jurnal românesc – 27.05.2015

    Jurnal românesc – 27.05.2015

    PNL a anunţat că ar putea
    renunţa la ideea de a depune o moţiune de cenzură împotriva Guvernului, dacă va
    constata că în comisia parlamentară pentru elaborarea unui nou cod electoral
    există voinţă politică pentru adoptarea legii privind votul prin corespondenţă.
    Anterior, liderii liberali afirmaseră că
    moţiunea ar urma să sancţioneze ceea ce au numit cinismul cu care
    premierul Victor Ponta ignoră necesitatea adoptării urgente a proiectului depus
    de PNL. Potrivit acestora, după ce ar fi blocat intenţionat votul de la
    alegerile din noiembrie, premierul ar sfida acum milioanele de români din
    diaspora doar pentru a se răzbuna fiindcă a pierdut la prezidenţiale. În
    replică, PSD şi-a exprimat disponibilitatea pentru discuţiile pe acest subiect,
    dar a precizat că există trei proiecte legislative privind votul prin
    corespondenţă şi a cerut PNL să decidă pe care dintre acestea îl susţine.
    Marţi, a fost lansat în dezbatere publică şi proiectul de lege privind votul
    prin corespondenţă şi cel electronic elaborat de Partidul Mişcarea Populară.




    În comisia de cod electoral,
    social-democraţii şi liberalii au poziţii divergente şi asupra numărului de
    mandate parlamentare acordate reprezentanţilor diasporei. PNL propune patru
    senatori şi opt deputaţi, în timp ce PSD pledează pentru menţinerea numărului
    prevăzut în actuala legislaţie, patru deputaţi şi doi senatori.




    Armata şi Biserica rămân instituţiile despre care românii au cea mai
    bună părere, iar activitatea din ultimii ani a DNA a instalat-o pe podiumul
    topurilor de popularitate – relevă un studiu sociologic realizat de InfoPolitic.
    Astfel, 78% dintre români au declarat că au o părere bună şi foarte bună despre
    Armată, 63% au afirmat acelaşi lucru despre Biserică şi 61% despre DNA. Urmează
    Preşedinţia, despre care 55 procente dintre români au o părere favorabilă. De
    asemenea, conform studiului, apariţiile publice ale ANAF din ultimele luni
    readuc instituţia în atenţia publicului, generând un sentiment mai degrabă pozitiv
    faţă de instituţie, împărtăşit de 41% dintre respondeţi. Potrivit sociologilor,
    instituţii politice mai cunoscute şi indispensabile democraţiei, precum
    Guvernul sau Parlamentul, suferă de un deficit cronic de imagine: doar 29 de
    procente dintre români au afirmat că au o părere bună şi foarte bună despre
    Executiv şi 14 despre Legislativ.




    România are cele mai mici
    cheltuieli bugetare din Uniunea Europeană, raportate la Produsul Intern Brut,
    potrivit datelor publicate, marţi, de Biroul European de Statistică – Eurostat.
    În medie, bugetul unei ţări din Uniunea Europeană colectează şi cheltuie
    aproape 50% din PIB. Cheltuielile bugetului României depăşesc, însă, doar cu
    puţin 35 de procente din PIB. În ceea ce priveşte alocarea banilor pe domenii,
    pentru asistenţă socială România cheltuie o treime din buget, pentru sănătate -
    peste 11%, pentru educaţie – 8%, iar pentru apărare – 2,2%.




    Comisia Europeană a transmis, marţi, României decizia oficială de
    aprobare a Programului Naţional de Dezvoltare Rurală pentru perioada 2014-2020.
    României i s-au alocat peste nouă miliarde de euro, din care opt miliarde
    reprezintă fonduri europene, iar restul – contribuţia naţională. Documentul
    prevede 15 măsuri de finanţare, iar creşterea productivităţii agroalimentare şi
    integrarea producţiei naţionale în lanţuri alimentare reprezintă cele două
    obiective majore ale programului.