Tag: evrei

  • Comisia reacţionează la creşterea anti-semitismului în UE

    Comisia reacţionează la creşterea anti-semitismului în UE

    Antisemitismul este în creștere în statele membre UE și tot mai puțini evrei se simt în siguranță în Europa. Această situație îngrijorează Comisia, care a luat o serie de măsuri.

    85% dintre evreii europeni consideră că anti-semitismul este cea mai mare problemă socială sau politică în țările din care provin, se arată într-un studiu publicat la sfârșitul anului trecut de Agenția UE pentru Drepturi Fundamentale. Studiul mai arată că 28% dintre evrei au fost hărțuiți cel puțin o data în anul precedent și că peste o treime evită evenimente și locuri specifice comunității lor întrucât nu se simt în siguranță. Aproape 9 din zece respondenți consideră că probelemele cele mai serioase se văd în mediul online, iar 7 din zece consideră că țările lor nu fac suficient de multe pentru a combate antisemitismul. Această situație a fost deplânsă de vice-președintele Comisiei Europene Frans Timmermans, care consideră că fenomenul anti-semitismului trebuie combătut prin eforturi conjugate:

    Dacă vrem să ne asigurăm că toți cetățenii noștri se simt în siguranță în Europa, atunci toate autoritățile publice – indiferent dacă sunt europene, naționale sau locale – sunt responsabile de acest lucru. Avem nevoie acum de măsuri concrete în statele membre pentru ca evreii să vadă schimbări palpabile. Printre acestea ar fi pregătirea forțelor de ordine, sprijinirea cadrelor didactice prin pregătirea în domeniu, asigurarea securității comunităților evreiești. și îmi doresc, nu doar ca membru al acestei Comisii ci și ca tată ca fiecare tânăr european să ne cunoască istoria și să cunoască, în mod special, istoria Holocaustului. Să poată numi lagărele de concentrare, să știe despre masacrele din Ucraina și din alte locuri, să știe ce a dus la crimele naziștilor, cum poți dez-umaniza o altă ființă umană, cum poți transforma un popor într-un așa-numit dușman al statului sau să spui că face parte dintr-o elită cosmopolită din sistemul financiar, toate aceste teme și cuvinte-cheie pe care oricine știe istoria europeană le recunoaște drept semne ale antisemitismului. Pentru mine totul este foarte simplul. Comunitatea evreilor aparține Europei în egală măsură în care îi aparținem noi, cei care nu suntem evrei. Cei care fac tot timpul trimitere la valorile creștine ar trebui să înțeleagă că dacă suntem creștini trebuie ca pentru totdeauna să ne distanțăm de anti-semitism. Nu există Europa dacă evreii nu se simt în siguranță în Europa.

    Comisia Europeană și-a intensificat eforturile de combatere a anti-semitismului începând cu 2016, când a fost lansat un grup la nivel înalt pentru combaterea Rasismului, Xenofobiei și altor forme de Intoleranță. Alte măsuri includ un cod de conduită online și semnarea, la sfârșitul anului trecut, unui parteneriat cu Alianța Internațională pentru Memoria Holocaustului.


  • Antisemitismul este  în creştere în Europa

    Antisemitismul este în creştere în Europa

    Antisemitismul este în creştere, arată sondajul realizat de Agenția pentru Drepturi Fundamentale a Uniunii Europene realizat în 12 ţări unde trăieşte o proporţie de 96% din populaţia evreiască din blocul comunitar.

    Majoritatea evreilor din Europa consideră ca antisemitismul s-a agravat în ultimii ani, relevă un studiu realizat de Agenţia pentru Drepturi Fundamentale a Uniunii Europene. Sunt rezultate îngrijorătoare, care confirmă importanța acțiunilor întreprinse de Comisia Europeană și pe care aceasta continuă să le desfășoare pentru combaterea antisemitismului. Studiul a fost realizat în 12 state europene unde trăiesc 96 la sută dintre evreii europeni.

    Comentând rezultatele sondajului, vicepreședintele Comisiei Europene, Frans Timmermans, a spus: În acest sondaj reprezentativ realizat de Agenția pentru Drepturi Fundamentale, realizat pe un eşantion de 16.300 de evrei din 12 state ale UE, 9 din 10 respondenți afirmă că, în opinia lor, antisemitismul a crescut. 85% dintre respondenți consideră că antisemitismul este cea mai gravă problemă socială; 79% dintre cei care au fost victimele unor acte de hărţuire antisemită nu au raportat poliției sau oricărei alte organizații respectivele incidente. Anul viitor vom face bilanțul a ceea ce am făcut până acum.


    Sondajul european mai arată că mai mult de o treime dintre persoanele intervievate evită să participe la evenimente dedicate evreilor sau să viziteze locuri evreiești deoarece nu se simt în siguranţă. De asemenea, același procentaj s-a gândit să emigreze. Creşterea antisemitismului în Europa este deosebit de îngrijorătoare în mediul online, motiv pentru care Comisia Europeană a propus începând din 2016 un Cod de conduită privind discursurile ilegale de incitare la ură în mediul online. Recent, Comisia a propus un act legislativ prin care să se asigure faptul că orice conţinut cu caracter terorist din mediul online este eliminat în termen de o oră de la emiterea unui ordin de îndepărtare de către autorităţile naţionale competente. În iunie 2016, Comisia Europeană a lansat Grupul la nivel înalt privind combaterea rasismului, a xenofobiei şi a altor forme de intoleranţă în vederea intensificării cooperării și a coordonării, a prevenirii și a combaterii în mod mai eficient a infracțiunilor motivate de ură și a discursurilor de incitare la ură. Este o reţea care reuneşte toate cele 28 de state membre ale UE, organizaţii internaţionale şi organizatii ale societatii civile, prin care CE urmăreşte această problemă.

  • Masacrul de la Odesa

    Masacrul de la Odesa

    Masacrul
    de la Odesa este evenimentul desfășurat zilele de 22-25 octombrie 1941 în
    timpul cărora armata română a ridicat populația evreiească din oraș de la
    casele ei și pe care a lichidat-o. Acțiunea a fost considerată una de pedepsire
    a evreilor care ar fi minat clădirea comandamentului armatei române. În seara
    zilei de 22 octombrie 1941, o bombă a ucis 16 ofiţeri români, inclusiv
    comandantul militar al oraşului, generalul Ion Glogojanu, 46 soldaţi şi
    subofiţeri, mai mulţi civili şi 4 ofiţeri germani de marină. Întrucât autorii
    adevărați nu au fost capturați, militarii români au declanșat o operațiune de
    represalii împotriva evreilor din oraș considerați sprijinitori ai sovieticilor
    și partizanilor. Însărcinat cu conducerea operațiunilor de lichidare a
    evreilor, generalul Iosif Iacobici raporta că mulți evrei au fost spânzurați în
    piețele publice, de stâlpi, alții împușcați la fața locului și alții duși în
    afara orașului și executați. Numpărul victimelor de atunci variază între 22.000
    și 40.000 de evrei uciși în acele zile.


    Arhivistul
    Florin Stan de la Arhiva diplomatică a Ministerului român de Externe a scris un
    volum de istorie a evreilor în perioada celui de-al doilea război mondial. El a
    spus că împrejurările masacrului de la Odesa trebuie înțelese în cursul
    luptelor de la începutul războiului:
    Pentru a înțelege ceea ce s-a întâmplat în acel octombrie 1941 trebuie să
    dăm puțin timpul înapoi și să vedem câteva repere ale desfășurării frontului
    după eliberarea Basarabiei și Bucovinei de Nord, la sfârșitul lunii iulie 1941.
    Pe 6 august 1941, la Berdicev, în Ucraina de azi, Ion Antonescu, conducătorul
    statului român, are o întâlnire la Cartierul general al Fuhrerului pe frontul
    de est și îi confirmă acestuia hotărârea conducerii statului român de a
    continua operațiunile militare în est alături de forțele Wehrmacht-ului. Un
    cercetător al perioadei a subliniat că dintre statele aliate și asociate
    Reichului, doar două pot fi considerate cu adevărat ca participante alături de
    Germania în războiul antisovietic, și anume Finlanda și România, care au
    acționat la extremitățile frontului de est și având din partea Germaniei o
    largă autonomie. Se cunoaște ambiția lui Antonescu de afirmare a potențialului
    armatei române în cadrul acelui război, de eliberare și cucerire a Odesei,
    acest punct deosebit de important strategic în cadrul frontului de est.



    La
    începutul anilor 1940, antisemitismul era în culmea exprimării sale. Ideologii
    a urii, intoleranței și a rasismului, fascismul devenise o manieră de a imagina
    nu numai politica, regimul și statul, ci era o formulă de organizare a vieții
    cotidiene. Clișeele folosite de propaganda de război reprezentau adevăruri
    incontestabile. Florin Stan consideră că antisemitismul a fost o atitudine care
    a premers masacrul de la odesa, un efect logic al întregului climat de ură care
    se instalase atunci peste tot în Europa, mai ales pentru a justifica eșecurile: Faptul că acea cucerire a
    Odesei se prelungea făcea ca guvernul și conducerea statului român să găsească
    explicații. Astfel, pe 5 septembrie 1941, Ion Antonescu afirma, nici mai mult,
    nici mai puțin, că Satana este evreul. Textual, se spunea că fără comisarii
    evrei, eram demult la Odesa. Într-un buletin contrainformativ în perioada
    10-14 septembrie 1941, preluând formularea lui Antonescu, se conchidea că toți
    evreii purtau un război împotriva trupelor române. Ajungem la momentele
    condamnabile, la generalizări, care au proiectat asupra întregii populații
    evreiești culpabilitatea unor inamici care, în mod firesc, pe front duceau
    lupte împotriva trupelor adverse. Până pe 22, 23, 25 octombrie, până la
    masacrul de la Odesa și crima de la Dalnic, trebuie să avem în vedere ce s-a
    întâmplat între 16 octombrie și momentul începerii masacrului. Pe 16 octombrie
    are loc cucerirea Odesei, intrarea trupelor române în orașul practic părăsit de
    trupele operative ale sovieticilor. Imediat, patrule militare însemnau
    locuințele evreiești. Apoi, pe 18 octombrie s-a înființat ghetoul Odesa, în
    închisoarea locală, și până la momentul exploziei și ce a urmat o parte a
    evreilor care erau pregătiți pentru expulzare cu bagajele făcute au fost
    deposedați de acele bunuri. Aici se poate citi premeditarea.



    Dar au
    fost și unii care au reacționat în fața oribilelor crime. Și chiar autoritățile
    au ajuns la concluzia că vinovățiile nu puteau fi stabilite cu ușurința cu care
    fuseseră stabilite. Florin Stan: Cunoaștem
    atitudinea primarului Odesei Gherman Pântea care, în zorii zilei de 23
    octombrie, s-a îngrozit de ceea ce a putut vedea la intersecțiile din oraș. S-a
    indignat și a transmis ofițerilor că de acea crimă nimeni nu va mai putea spăla
    România în ochii lumii civilizate, cu atât mai mult cu cât nu s-a dovedit că
    cei executați ar fi fost vinovați de ceva. A fost întreprinsă și o anchetă,
    generalul de jandarmi Constantin Vasiliu i-a prezentat în luna noiembrie 1941
    lui Ion Antonescu concluziile acesteia, o anchetă sumară, și a transmis că
    victimele nu puteau fi acuzate de explozia de la comandament.



    Masacrul
    de la Odesa din luna octombrie 1941 a fost unul dintre capetele de acuzare
    împotriva lotului Ion Antonescu format din 4 acuzați. Condamnați la moarte, cei
    4 au fost împușcați în luna iunie 1946, iar în 2006, la recursul înaintat de
    fiul unuia dintre cei 4, Curtea de Apel din București a reconfirmat sentinţa de
    condamnare la moarte din urmă cu 60 de ani.

  • Rebeliunea legionară din 1941

    Rebeliunea legionară din 1941

    Evenimentele violente din 21-23 ianuarie 1941 sunt cunoscute în istoria României sub numele generic de ”rebeliunea legionară.” Ea a fost o luptă pentru acaparea completă a puterii în stat între Garda de Fier, partidul fascist din perioada interbelică, şi generalul Ion Antonescu, susţinut de armată şi de Hitler. Rebeliunea a însemnat atacarea de către legionari a principalelor instituţii ale statului, a militarilor şi jandarmilor şi a unor evrei. Pentru câteva zile, pe străzile Bucureştiului şi a câtorva oraşe din ţară au domnit haosul şi violenţa.



    Istoricul Eliza Campus, intervievată în 1999 de Centrul de Istorie Orală din Radiodifuziunea Română, îşi amintea cum a trăit acele zile. Evreică, Eliza Campus a avut norocul de a întâlni oameni care nu fuseseră fanatizaţi de ideile legionare: ”În timpul rebeliunii eu locuiam pe strada azi numită Bela Breiner şi acolo proprietarul era un legionar, unul Niculescu. Dar el avea o simpatie pentru mine. Era o casă în fund şi în faţă un apartament. Eu am vorbit cu el: “Domnule, am auzit că vor fi controale. Dvs. ce gânduri aveţi?” Şi el zice: “Eu am să spun că e aici o casă în care nu există decât creştini.” Şi gata. Într-adevăr, omul a fost la locul lui. Însă legionarii au făcut atunci lucruri îngrozitoare cu elevii, cu părinţii elevilor mei. Şi când s-a terminat rebeliunea, lumea tot a trăit în spaimă, în continuare. Lumea mergea normal pe stradă, nu pot să spun că era ceva special. Însă în case lumea nu ştia cum să se mai apere, cum să se mai închidă. Pe stradă se mergea normal, că doar am mers şi eu, am mers zilnic. Dar legionarii intrau direct în case şi luau oamenii de acolo ca ostateci sau îi omorau direct. Au ocupat şcoala în care predam, erau cu pistoalele în mână şi sub ameninţarea pistoalelor am ieşit cu toţi în curte. Am stat acolo, 800 de eleve, noroc că era o curte foarte mare. Numai şcoala au ocupat-o, în curte m-au lăsat. Dar mi-au luat şi cataloagele, mi-au luat tot, nu mai aveam nimic. Pe urmă le-am găsit la Arhivele Statului pe toate, că le-au dus acolo, la Arhive, şi le-am luat înapoi.



    Constantin Matei a lucrat la Radiodifuziunea Română ca tehnician, fiind şef al celulei de legionari din Radio. În septembrie 1940, a aderat la Mişcarea Legionară. Intervievat în 1994, el şi-a amintit de momentele rebeliunii: ”Am fost la studio, de serviciu. A vorbit şi armata, au fost comunicatele care s-au dat la Preşedinţia Consiliului de Miniştri, au vorbit şi ăştia de la secretariatul Mişcării Legionare. Am fost chemat la Preşedinţie, la directorul general Mînzatu, din partea crainicilor a venit Dan Andronescu, eu din partea serviciului tehnic. Era 12.00 noaptea, Antonescu era în pijama în faţa biroului, tot aşa şi adjunctul lui Mihai Antonescu, rezemat de bibliotecă, şi a întrebat: ”Cine v-a dat ordin să daţi comunicatele la radio?” Chiar lui Mînzatu i s-a adresat, care i-a răspuns: ”Dvs. aţi dat ordin că tot ce vine din partea Preşedinţiei şi Mişcării Legionare să dăm direct la crainici”. Şi atunci, Antonescu a spus: ”Vrea Horia Sima să-mi demonstreze cu muncitorii de la Malaxa că e ţara cu el? Vă arăt mâine că intelectualii şi armata ţării vor fi cu generalul Antonescu şi vedeţi-vă de treabă! Nu mai daţi comunicate, nu faceţi agitaţie! Nu mai daţi la radio altfel decât primiţi de la noi, de la Preşedinţie!” M-am dus la emiţătorul de la Băneasa şi acolo era armata germană. Un căpitan de acolo, care vorbea foarte bine româneşte, ne zice: ”Horia Sima nu ştie să facă politică. Îmi pare rău de voi, vedeţi-vă de treabă fiindcă Antonescu a câştigat partida!



    Generalul de jandarmi Mihail Baron, în 1995, îşi aducea aminte cum s-a desfăşurat acţiunea legionarilor din ianuarie 1941 şi cum a aplicat ordinele primite: ”În 21 dimineaţa au declanşat atacul împotriva organelor locale şi centrale în toată ţara. Profitând de surprindere, au ocupat Ministerul de Justiţie, Monitorul Oficial şi de asemenea au atacat celelalte centre ca Banca Naţională, CEC-ul, Poşta Centrală. Numai la Radio n-au reuşit. Au reuşit să captureze postul de radio Bod, dar n-au reuşit în Bucureşti, fiindcă era o gardă de jandarmi, care a reacţionat ferm. Şi atunci, ca să poată comunica totuşi cu ţara, au tăiat cablul subteran şi au legat cu un post mobil, prin care făceau un tur al Capitalei şi răspândeau poveşti, că guvernul a căzut şi că este biruinţa legionară. În acelaşi sens au răspândit şi afişe. Afişe de culoare galbenă sau roşie, unele în care erau atacaţi masonii, altele în care erau atacaţi comuniştii, ca să creeze o atmosferă tot de încordare. În ziua de 21, toate străzile erau pline de legionari. Vociferau şi scandau: ”Biruinţă legionară!” Au baricadat străzile cu camioane, cu tramvaie, cu autobuze, cu cisterne, cu benzină, gata să le dea foc la nevoie. În ziua de 22, către orele 14 :00 , Mareşalul Antonescu, văzând că atâtea cruzimi au fost făcute, sute de oameni au fost răniţi, a dat ordin armatei să intre în acţiune, să lichideze rezistenţa şi să-i aresteze pe rebeli.



    După rebeliune, circa 8 mii de legionari au fost prinşi, judecaţi şi condamnaţi la diferite pedepse, iar circa 700 s-au refugiat în Germania, în frunte cu liderul Horia Sima. În urma lor, Ion Antonescu rămânea singurul stăpîn al scenei politice româneşti.

  • Începuturile deportărilor evreilor din România

    Începuturile deportărilor evreilor din România

    Acum 75 de ani, pe 9 octombie 1941, începea deportarea evreilor din România cu evreii din Bucovina. În total, 140.000 de evrei din România au murit în lagărele de concentrare din Transnistria. Alţi 130.000 de evrei din Transilvania de Nord, teritoriu românesc intrat în componenţa Ungariei în 1940, au avut aceeaşi soartă în lagărele naziste. Prigoana împotriva evreilor începea însă din timpul guvernului Goga-Cuza, care a funcţionat între 29 decembrie 1937 şi 10 februarie 1938, prin adoptarea de legi rasiale. Pe 21 ianuarie 1938, Decretul 169 revizuia cetăţenia română şi 225.222 de persoane, adică 36,50% din evreii români, în consecinţă, o pierdeau.



    Persecutarea evreilor a continuat în timpul guvernului germanofil condus de Ion Gigurtu din vara anului 1940. Pe 8 august 1940, la propunerea primului ministru Gigurtu, regele Carol al II-lea semna Decretul-lege privitor la starea juridică a locuitorilor evrei din România. Decretul introducea măsuri discriminatorii pentru evreii români cum ar fi inegalitatea în faţa legii, obligaţii fiscale sau muncă fizică, interzicerea de dobândire de proprietăţi, înlăturarea din aparatul administrativ, segregarea învăţământului şi interdicţia de a purta nume româneşti. Un al doilea decret interzicea în mod expres căsătoriile mixte, pedeapsa fiind închisoarea de la 2 la 5 ani, în cazul încălcării legii.



    Pe 23 august 1939, Germania nazistă şi Uniunea Sovietică încheiau celebrul pact Ribbentrop-Molotov prin care îşi împărţeau teritoriile ţărilor din Europa de Est. Drept urmare, Uniunea Sovietică a adresat României pe 26 şi 27 iunie două ultimatumuri în care cerea cedarea Basarabiei şi Bucovinei de Nord în două zile. În timpul retragerii armatei şi administraţiei române şi intrării sovietice, o parte din populaţia evreiască a oraşelor basarabene au huiduit şi atacat armata română şi a aplaudat trupele sovietice fapt care a constituit un motiv pentru continuarea persecutării evreilor în întregul lor. După ce România a reluat controlul asupra Basarabiei şi Bucovinei de Nord, în vara anului 1941, politicile antisemite au devenit mai sistematice şi pe 9 octombrie 1941 începea calvarul evreilor români. Istoricul Andrei Oişteanu a arătat motivele pentru care 9 octombrie a devenit ziua comemorării Holocaustului în România.



    ”9 octombrie, prin decizia Parlamentului României, a devenit ziua naţională a comemorării Holocaustului din România. Este o zi importantă, nu numai pentru evrei, ci pentru toţi cetăţenii acestei ţări. Am participat eu însumi în consiliul care a decis în ce zi să comemorăm capitolul românesc al Holocaustului. Nu am vrut să-l facem în ianuarie, când este ziua internaţională a comemorării Holocaustului mondial deoarece în România nu Holocaustul european este negat, minimalizat sau trivializat, ci capitolul românesc al Holocaustului. Şi atunci, am preferat să punctăm anume în această zi de 9 octombrie, o zi care apare din documente. Am să citesc un fragment din ordinul prefectului din Bucovina din care rezultă că, pe 9 octombrie, a început deportarea evreilor din Bucovina, şi apoi din Basarabia în lagărele din Transnistria. Fragmentul sună aşa: astăzi, 9 octombrie 1941, pleacă cu trenul populaţia evreiască din comunele Iţcani şi Burdujeni, precum şi cei din oraşul Suceava.”



    Drumul spre Transnistria era drumul pierzaniei. Dar trenurile morţii începuseră să plece din gările româneşti încă din luna iunie 1941, când autorităţile militare şi civile române au organizat şi condus pogromul din Iaşi, capitala Moldovei, în urma căruia au murit 13.000 de evrei. Pe plăcile comemorative de azi din gările şi la sinagogile din oraşele bucovinene Rădăuţi, Vatra Dornei, Câmpulung Moldovenesc, Gura Humorului şi Suceava se poate citi că în toamna anului 1941 au fost deportaţi din Bucovina 91.845 de evrei din ordinul lui Ion Antonescu. Însă în timpul deportărilor din Bucovina s-a remarcat personalitatea lui Traian Popovici, primarul oraşului Cernăuţi, care a salvat de la deportare aproximativ 19.000 de evrei. Istoricul Andrei Oişteanu a rememorat începuturile genocidului evreiesc de acum 75 de ani.



    ”Chiar de la gara Burdujeni s-a plecat, în vagoane de marfă, apoi, pe drum, cei care mergeau mai şontâc a fost împuşcaţi şi lăsaţi pe marginea drumului. Motiv pentru care Goebbels îşi nota în jurnal că românii nu ştiu să organizeze bine un genocid, lăsând morţi în urma lor care dădeau naştere infecţiilor şi bolilor. Bineînţeles că evreii au fost complet jefuiţi, li s-a luat toată averea, a trebuit chiar să predea cheile caselor, banii şi bijuteriile. De altfel, tot în acel ordin se spunea că vor fi împuşcaţi cei care ascundeau valorile. Până la urmă, evreii care nu au murit pe drum au ajuns în lagăre unde nu au fost gazaţi, dar au fost ba împuşcaţi, ba au murit de multele boli şi foametea care bântuia lagărele.”



    Evreii din Basarabia au avut de suferit şi ei aceleaşi persecuţii. În luna octombrie 1941 au fost înfiinţate ghetouri şi lagăre de muncă în peste 150 de localităţi, din octombrie 1941 până în august 1942 au fost deportaţi aici 150.000 de evrei din nordul României (Bucovina, Moldova de Nord şi Basarabia), din care au supravieţuit aproximativ 50.000. Evreii basarabeni au fost folosiţi la muncă forţată, mai ales la construcţia de drumuri. Cea mai impresionantă era situaţia copiilor, mulţi dintre ei rămaşi fără părinţi sau rude apropiate. 22% dintre deportaţi erau copii şi aproximativ 20.000 de copii aveau să moară de foame, frig şi boli.



    Pe 9 octombrie 1941 era începutul sfârşitului pentru minoritatea de peste 700.000 de evrei a României Mari. Holocaustul a fost, prin monstruozitatea sa, faţa diabolică a imaginaţiei umane alături de Gulagul comunist, cealaltă întruchipare a Răului în istorie.

  • Elie Wiesel şi memoria Holocaustului

    Elie Wiesel şi memoria Holocaustului

    Elie Wiesel s-a născut pe 30 septembrie 1928 la Sighetu Marmaţiei şi a murit pe 2 iulie 2016 la New York. A fost unul dintre cei mai cunoscuţi activişti pentru memoria Holocaustului în care şi-au pierdut viaţa aproximativ 6 milioane de evrei europeni, 400.000 dintre ei în România sau în teritorii administrate de România între 1941 şi 1944. În mai 1944, la 15 ani, autorităţile maghiare din Transilvania de Nord, teritoriu românesc anexat de Ungaria prin Dictatul de la Viena din 30 august 1940, a fost deportat la Auschwitz împreună cu cei doi părinţi şi cele trei surori. Din lagăr, în aprilie 1944, au mai scăpat el şi cele două surori mai mari. Volumul său de memorii intitulat ”Noaptea”, tradus în 30 de limbi, este despre amintirile sale din lagărele de concentrare naziste. Cel mai important premiu a fost Premiul Nobel pentru pace din 1986 care a încununat activismul său de câteva decenii împotriva politicilor şi regimurilor genocidale din lume.



    Elie Wiesel a vorbit lumii despre suferinţele sale şi ale poporului evreu din timpul celui de-al doilea răzoi mondial pentru ca ele să nu se mai repete. La dispariţia sa, moştenirea lui Wiesel este aceea a spiritului civic şi a idealurilor dintotdeauna ale omenirii de toleranţă şi respect pentru diversitate. Alexandru Florian, directorul Institutului Naţional pentru Studierea Holocaustului care poartă numele dispărutului, s-a referit la moartea lui Elie Wiesel ca la o mare pierdere pentru umanitate: ”Cred că este o mare pierdere pentru omenire. Şi dacă în 1986, când a obţinut Premiul Nobel pentru Pace, a fost denumit mesager pentru omenire”, astăzi nu cred că este exagerat să spunem că este o pierdere pentru omenire că Elie Wiesel a încetat din viaţă. El şi-a dedicat, practic, întreaga viaţă de după Holocaust unui militantism pentru memoria Holocaustului şi pentru ca oamenii, indiferent de unde se află pe această planetă, să beneficieze de drepturi şi libertăţi. A dus o luptă echilibrată, consecventă şi asiduă pentru memoria Holocaustului pentru ca fiecare dintre noi să înţeleagă că ceea ce s-a întâmplat cu evreii în al doilea război mondial a fost o tragedie criminală care nu trebuie să se mai repete. În acelaşi timp, s-a implicat în condamnarea marilor genocide ale secolului al XX-lea cum ar fi cel din Rwanda. Pentru militanţii pentru drepturile omului, pentru societate, pentru fiecare dintre noi, moartea lui Wiesel este o mare pierdere.




    L-am întrebat pe Alexandru Florian în ce constau forţa simbolică a lui Wiesel şi a moştenirii sale? ”Pentru orice om normal, care înainte de orice este raţional, Elie Wiesel a reprezentat ceva. Pentru cei care gândesc sau participă la acţiuni de exterminare sau de crime împotriva umanităţii cred că viaţa lui Elie Wiesel nu poate să fie decât o barieră, o frână în calea intenţiilor lor criminale. Asemenea personaje, pe care nu le pot numi oameni, Elie Wiesel nu a existat, nu vor ca prea mulţi Elie Wiesel să existe. Aş putea aminti de cazuri din România când Elie Wiesel a fost acuzat că nu ar fi supravieţuitor al Holocaustului şi o serie întreagă de mituri cu substrat negaţionist numai pentru a-l minimaliza şi a-i descalifica acţiunile pe care le promova.



    Toată lumea care a trecut prin suferinţe, toţi oamenii care iubesc toleranţa şi buna înţelegere îşi doresc ca umanitatea să înveţe din lecţiile istoriei. L-am întrebat pe Alexandru Florian dacă tot ce a însemnat Holocaust se mai poate repeta. ”Aşa cum în politică nu e bine să spui niciodată”, sau să spui că ceva ar fi imposibil, nu pot să spun că se mai poate repeta sau nu, nu m-aş pronunţa în mod categoric. Cred însă că este foarte greu să se mai întâmple o distrugere a unui grup de populaţii din cauza politicilor de genul celei din cel de-al doilea război mondial, la anvergura respectivă, astăzi, în secolul al XXI-lea. Cred că activitatea publică, civică, a lui Elie Wiesel a jucat un rol în acest sens, împreună cu acei câţiva politicieni pe care i-a avut Europa şi lumea după cel de-al doilea război mondial, care au dat dovadă de maximă raţiune, de umanitate şi de reţinere, chiar atunci când se conturau unele conflicte. Cred că dezastre precum cel din al doilea război mondial nu sunt imposibile, dar sunt şanse mici să se producă. Nu trebuie să uităm că avem peste 70 de ani de pace pe continentul european, chiar dacă în unele ţări au fost conflicte sau războaie civile.



    Cum l-a perceput Alexandru Florian pe Elie Wiesel în întâlnirea personală pe care a avut-o în 2004? ”L-am întâlnit cu prilejul întrunirii Comisiei Internaţionale pentru Studierea Holocaustului în România în 2003-2004, el a fost preşedintele Comisiei, eu am fost membru în acea Comisie. I-am ascultat discursurile pe care le-a ţinut la Bucureşti cu prilejul încheierii activităţii Comisiei şi preluării raportului de către preşedintele de atunci al României, Ion Iliescu. Am avut privilegiul, cu acea ocazie, să am şi un scurt dialog personal cu Elie Wiesel. Abia acum, când nu mai este, îmi dau seama că m-au impresionat profund echilibrul, căldura, umanitatea pe care le emana. Şi, în acelaşi timp, mă impresiona şi determinarea cu care acţiona pentru ca memoria Holocaustului să se consolideze şi pentru ca politicieni criminali precum cei din timpul celui de-al doilea război mondial să nu mai ajungă să deţină frâiele puterii în vreun stat din lume.



    Lumea este mai săracă fără Elie Wiesel, dar ea speră ca, în viitor, să nu mai repete greşelile trecutului. Elie Wiesel a plecat într-o lume mai bună însă fără să lase însă vreo garanţie că nu va mai fi nevoie de experienţe ca a sa.

  • Preşedintele României, în Israel

    Preşedintele României, în Israel

    Deşi la mii de kilometri distanţă de epicentrul conflictului, românii au nutrit întotdeauna un interes aparte faţă de situaţia din Orientul Mijlociu. Sensibilitatea religioasă a unui popor majoritar ortodox a alimentat o permanentă fascinaţie faţă de ceea ce scrierile bisericeşti numesc Ţara Sfântă. Sutele de mii de cetăţeni israelieni originari din România sunt cea mai solidă punte între cele două ţari. Iar zecile de mii de tineri arabi, între care numeroşi palestinieni, ce au studiat la universităţile din România postbelică au alimentat, la rându-le, preocuparea multor români faţă de evoluţiile din regiune.



    S-a adăugat, la toate acestea, neaşteptata opţiune din 1967 a Bucureştiului oficial, singura capitală din spatele Cortinei de Fier care, în răspăr cu ordinele Moscovei, a refuzat să rupă relaţiile diplomatice cu Israelul. Dincolo de ambiţiile bovarice ale dictatorului comunist Nicolae Ceauşescu, cel care, în timp ce-şi chinuia propriul popor, media între israelieni şi palestineni fiindcă aspira la un premiu Nobel pentru Pace, rămâne evidenţa că România a fost mereu un interlocutor credibil pentru ambele părţi.



    De altfel, după căderea lui Ceauşescu, toţi preşedinţii români post-comunişti, Ion Iliescu, Emil Constantinescu şi Traian Băsescu, s-au raliat eforturilor de pace în Orient ale comunităţii internaţionale, au mers în regiune şi s-au întâlnit cu liderii de la Tel Aviv şi Ramallah. Săptămâna aceasta, a fost rândul actualului şef al statului român, Klaus Iohannis, să discute cu liderii israelieni şi palestinieni. La Ierusalim, el i-a spus omologului Reuven Rivlin că România acordă o importanţă specială relaţiilor cu Israelul, iar vizita lui e menită să onoreze tradiţia celor 68 de ani de raporturi diplomatice neîntrerupte şi, mai ales, să proiecteze viitorul cooperării bilaterale.



    Cele două state au un dialog foarte bun pe teme legate de actualitatea internaţională, a adăugat el, spunând că, pentru asigurarea securităţii Israelului, nu pot exista compromisuri. Klaus Iohannis: Combaterea terorismului este un angajament ferm al agendei politice externe a României. Orice cooperare cu Israelul în lupta împotriva terorismului va fi o contribuţie comună la atingerea obiectivului major, de a aduce pacea şi bunăstarea pe Glob.”



    Preşedintele Rivlin a salutat, la rândul său, faptul că România a păstrat cu Israelul o relaţie foarte bună, care, timp de decenii, şi-a găsit expresia în comerţ, ştiinţă sau economie. Reuven Rivlin: Elogiez sprijinul dumneavoastră, exprimat nu o dată faţă de Israel, şi pentru dezvoltarea vastelor relaţii cu ţara noastră. Deja noi cooperăm în domenii de strategie şi de apărare. Israelul este interesat şi se va bucura să lărgească colaborările în domeniul ciberneticii, agriculturii, sănătăţii, industriei şi dezvoltării.”



    Potrivit trimişilor Radio România, şi premierul Benjamin Netanyahu a vorbit despre legăturile umane şi culturale dintre cele două ţări şi a amintit investiţiile importante pe care le-au făcut în România oamenii de afaceri israelieni.

  • Componenta antisemită a răscoalei din 1907

    Componenta antisemită a răscoalei din 1907

    Considerată ultima revoltă populară de proporţii din Europa, Răscoala din 1907 izbucnea în rândurile ţărănimii din nord-estul României, după ce, la începutul secolului al XIX-lea, iobăgia fusese reintrodusă odată cu transformarea agriculturii pastorale într-o agricultură destinată exporturilor. Această formulă feudală, de dependenţă a ţăranilor faţă de stăpânii pământurilor pe care locuiau, a fost din nou abolită prin reforma agrară din 1864, care transforma definitiv pământul în proprietate privată. Aproape 59% din suprafaţa totală a pământului arabil al marilor proprietari se afla în regim de arendă. Arendaşul plătea o sumă fixă pentru pământul pe care îl administra, încercând să obţină un profit cât mai mare prin exploatarea ţăranilor. Aceasta este una dintre cauzele principale ale nemulţumirii generalizate în rândurile populaţiei rurale.



    Cu detalii, istoricul Alin Ciupală: Răscoala din 1907 a produs în societatea românească un adevărat şoc, nu doar prin amploarea evenimentului ca atare, ci şi pentru că scotea la lumină, într-o formă violentă, nereuşitele acestei societăţi, nereuşitele procesului de modernizare a ei din acea vreme. Să nu uităm că, înaintea răscoalei, cu mai puţin de un an înainte, expoziţia deschisă în Parcul Carol din Bucureşti dorea să arate românilor, dar şi Europei, realizările societăţii româneşti din timpul domniei regelui Carol I, pentru perioada 1866-1906. Cu alte cuvinte, avem două momente care, puse faţă în faţă – expoziţia jubiliară şi Răscoala din 1907 -, ne arată atât reuşitele, realizările societăţii româneşti, dar şi inadvertenţele, contradicţiile, nereuşitele.



    Sângeroasa răcoală ţărăneacă a început pe 21 februarie 1907, în localitatea Flămânzi din judeţul Botoşani (nord-estul României) şi s-a răspândit ulterior în toată ţara. Revolta a fost înfrântă de guvernul de atunci al României, prin reprimare armată. În epocă, ridicarea ţărănimii, contracarată violent de autorităţi, a căpătat o tentă antisemită, existând viziuni conform cărora arendaşii evreii ar fi fost de vină pentru asuprirea ţăranilor români. Alin Ciupală consideră că aceasta este o privire simplistă:


    Dacă privim însă evenimentul într-o perspectivă mai generală, observăm că, de fapt, cauzele sunt mult mai complicate, mult mai nuanţate, şi nu putem vorbi deloc despre excesele arendaşilor evrei, ca principală cauză a răscoalei. De altfel, dacă facem o analiză a cifrelor statistice pe care le avem la dispoziţie, observăm că nu evreii dominau sistemul arendăşiei din România. Vom găsi la fel de mulţi români, vom găsi şi câţiva occidentali care vin aici să facă afaceri, să se îmbogăţească. Iar arendăşia, în condiţiile în care economia societăţii româneşti era una agrară, reprezenta un mijloc capitalist de exploatare a pământului.



    Răscoala din 1907 este un eveniment important şi pentru faptul că arată dimensiunile antisemitismului din societatea românescă. Revine la microfon Alin Ciupală:Este, aş putea spune, un fel de afacere Dreyfus. Aşa cum, în Franţa, cu câteva decenii înainte, afacerea Dreyfus scosese la lumină antisemitismul acelei societăţi, la fel s-a întâmplat şi în România cu ocazia Răscoalei din 1907. Răscoala din 1907 reprezintă nu numai un element foarte important pentru a înţelege domensiunile problemei agrare din România — probabil cea mai importantă a societăţii româneşti –, nu numai o ocazie pentru a putea evalua dimensiunile societăţii româneşti, dar şi un element care ne ajută să înţelegem antisemitismul românesc.



    Au existat şi voci care au pus la îndoială dimensiunea exclusiv ţărănească a Răscoalei de la 1907, însă istoricul Alin Ciupală explică acest fapt: Această interpretare este mai degrabă una care s-a dat în timpul regimului comunist, din dorinţa de a prezenta acest eveniment ca un protest general al celor exploataţi împotriva exploatatorilor. Nicidecum! Este un eveniment eminamente agrar. De asemenea, este foarte important să observăm că nu păturile cele mai sărace ale satelor s-au răsculat, aşa cum am putea crede, ci în primul rând pătura mijlocie a ţărănimii, o ţărănime care are, cel puţin într-o anumită măsură, pământ. Asta ne arată că răscoala nu a plecat de la problema raporturilor de proprietate, deci nu lipsa pământului a fost principala cauză.”



    Între 21 februarie şi 29 martie 1907, numărul soldaţilor mobilizaţi pentru înăbuşirea răscoalei a ajuns la 140 de mii. Armata română a deschis focul asupra ţăranilor. Conform anumitor surse din istoriografia occidentală, 11 mii de oameni şi-au pierdut viaţa, deşi se pare că cifra reală nu ar fi atât de ridicată. Istoricul Alin Ciupală consideră că nu bilanţul exact al victimelor este important, ci mai degrabă reacţia nepotrivită a autorităţilor, într-un conflict de secol XX care aminteşte mai degrabă de o lume medievală.


    Putem spune că ţăranii sunt principalii actori ai acestui eveniment şi, de partea cealaltă, autorităţile. Poziţia autorităţilor, cel puţin în primele săptămâni, a fost deosebit de dură din cauza panicii. Aşa cum spuneam, societatea românească a fost luată pe nepregătite. Răcoala a izbucnit brusc. Fenomenul a avut, mai cu seamă în Moldova, amploare. S-a creat o panică generală, o adevărată psihoză, ceea ce explică excesele de care se fac responsabile autorităţile. Ionel Brătianu, ca ministru de interne, va încerca să tempereze aceste excese, va numi noi prefecţi în judeţele afectate de răscoală, printre care Constantin Stere, care a avut un rol foarte important în Moldova, tocmai pentru a calma spiritele şi pentru a pune capăt acestei intervenţii în forţă.



    Principala cauză a Răscoalei de la 1907 rămâne, aşadar, funcţionarea defectuoasă a sistemului administraţiei locale din diverse motive, printre care şi corupţia. În special guvernul liberal de la acea dată a solicitat anchetele care au arătat că nu abuzurile arendaşilor evrei au reprezentat motivul cel mai important al revoltei ţărănimii cu ecouri în presa europeană de la începutul secolului al XX-lea.

  • Holocaust

    Holocaust

    Pe
    27 ianuarie 1945, trupele sovietice care îi împingeau pe hitlerişti înapoi,
    spre Germania, au ajuns la Oswiecim, o localitate poloneză puţin cunoscută.
    Acolo au descoperit un câmp uriaş înconjurat de sârmă ghimpată şi foişoare de
    pază, stive de cadavre de oameni, cuptoare şi săli de gazare în masă. Era
    Auschwitz-Birkenau, cel mai mare lagăr al morţii edificat de nazişti. Ororile
    descoperite aici au început să fie cunoscute şi dezvăluite, iar 60 de ani mai
    târziu, în 2005, Organizaţia Naţiunilor Unite a adoptat rezoluţia care proclama
    data de 27 ianuarie drept Zi Internaţională de Comemorare a Victimelor
    Holocaustului.

    Holocaust, după denumirea inspirată din greaca veche, sau Shoah,
    după termenul evreiesc, se referă la înfiorătorul genocid derulat sistematic de
    către nazişti, cu precădere în perioada celui de al Doilea Război Mondial. La
    trei sferturi de secol de la acele vremuri, cunoaştem aproape totul despre
    politica nazistă de exterminare care a ucis peste 11 milioane de oameni şi nu
    este nimic din ce am aflat care să nu ne îngrozească. Evreii au fost supuşi
    sistematic persecuţiilor şi uciderii în lagăre de către nazişti, apreciindu-se
    că peste 6 milioane dintre ei au căzut victime ale Holocaustului. Populaţia
    roma din Germania şi ţările ocupate de armata germană a fost supusă, de
    asemenea, procesului de exterminare, alături de polonezi şi alte popoare de
    origine slavă, de prizonierii sovietici, de comunişti, de homosexuali, de
    membri ai cultului Martorii lui Iehova, de oameni cu probleme mentale şi
    fizice. Este vorba de grupuri minoritare din diferite puncte de vedere cărora
    ideologia criminală fascistă nu le dădea nici măcar dreptul la viaţă. Împotriva
    lor au fost dezlănţuite toate forţele persecuţiei şi eliminării fizice,
    inclusiv abominabilele lagăre de concentrare, unde oamenii erau aduşi doar
    pentru a li se lua viaţa. Cele petrecute în aceste lagăre întrec orice
    închipuire a unei minţi bolnave, iar mărturiile sunt greu de suportat. Pe lângă
    asasinarea în masă, prin diferite metode, mai ales prin gazare, în lagărele
    naziste se practica tortura de orice fel şi o gamă îngrozitoare de experiemente
    medicale, crime împotriva a tot ce înseamnă omenirea şi societatea umană.

    Pe
    lângă Ziua Internaţională de Comemorare a Victimelor Holocaustului, în România
    se marchează şi 9 octombrie, declarată de autorităţile de la Bucureşti, încă
    din 2004, Zi Naţională de Comemorare a Holocaustului. Un tragic eveniment
    istoric se află şi la baza acestei opţiuni. Pe 9 octombrie 1941 a început
    deportarea evreilor din România în Transnistria. Deşi România din perioada
    celui de al Doilea Război Mondial a fost, la început, un aliat al Germaniei
    naziste, evreii din România nu au fost trimişi în lagărele germane de pe teritoriul
    ocupat al Poloniei. În schimb, autorităţile maghiare hortyste au trimis în
    aceste lagăre evrei din nordul Transilvaniei, teritoriul românesc trecut cu
    forţa la Ungaria, în 1940. În 1941, România a început deportarea evreilor şi a
    romilor în partea sa de Est, dincolo de râul Nistru, unde începea Uniunea
    Sovietică. Nu s-a practicat gazarea deportaţilor, precum în lagărele naziste,
    dar condiţiile de transport şi de viaţă din Transnistria s-au soldat cu multă
    suferinţă şi mii de morţi, evrei şi romi deportaţi de pe teritoriul României.

    Despre Holocaust trebuie vorbit în permanenţă pentru a fi siguri că omenirea a
    învăţat din această grozăvie, că a înţeles nebunia petrecută şi orice repetare
    măcar a unor astfel de gânduri să fie exclusă. Mai ales că istoria postbelică
    nu este lipsită de noi şi de neînţeles dovezi de rasism, politici genocidare şi
    crime în masă. Comemorarea Holocaustului ni-i aminteşte şi pe cei care,
    bărbaţi, femei şi copii, tineri şi bătrâni, au fost jertifiţi pe altare nebune
    şi au fost omorâţi doar pentru că au trăit. Să privim toate acestea prin
    lentila eternă a unei lacrimi omeneşti.

  • Oameni în Holocaust

    Oameni în Holocaust

    În
    urmă cu 74 de ani, în ziua de 9 octombrie, evreii din Bucovina au început să
    fie duşi, forţat şi în condiţii cumplite, în Transnistria, un pământ al
    disperării dintre Uniunea Sovietică a lui Stalin şi România, atunci aliat al
    Germaniei lui Hitler . Era o acţiune inspirată de modelul nazist de exterminare
    a evreilor. Dar dacă în Transnistria nu au fost lagăre de exterminare precum
    cele cunoscute, aici moartea venea prin epuizare şi înfometare, prin frig şi
    boli, prin maltratare sau execuţii.

    În acest context, Traian Popovici, primarul
    de atunci al oraşului Cernăuţi, recent eliberat de sub ocupaţia sovietică,
    începea demersul opririi expulzării evreilor din oraşul pe care îl conducea. În
    câteva zile din dramaticul octombrie 1941, primarul Traian Popovici insistă
    chiar periculos pe lângă autorităţile centrale dar, până la urmă, obţine
    permisiunea oficială de a păstra în oraşul Cernăuţi familii întregi de evrei
    care urmau să fie deportate în Transnistria. Demersurile sale au dus la
    salvarea, prin evitarea deportării în lagărele din Transnistria, a aproape 20
    de mii de evrei din nordul Bucovinei. În acelaşi timp, la Bucureşti chiar
    regina mamă Elena se ridica împotriva deportării evreilor de pe teritoriul
    României.

    Dictatorul care conducea România, mareşalul Ion Antonescu, satisface
    o serie de doleanţe ale reginei, încercând să nu îi supere prea tare nici pe
    aliaţii germani, care insistau pentru aplicare soluţiei finale în România.
    Regina apelează la toate posibilităţile pe care poziţia i le oferă şi încearcă
    să îi mobilizeze inclusiv pe mitropolitul României şi pe Suveranul pontif. Se
    opune deportărilor şi ghetoizării, obţine posibilitatea ca evreii din România
    să îi poată ajuta pe cei duşi în Transnistria iar după un timp a determinat
    repatrierea celor deportaţi. Îşi atrage ura regimului nazist şi se pune în
    situaţii periculoase. Prinţesă a Greciei, regina mamă Elena a României avea o
    soră, Irina, ţinută în lagărele germane şi o vară, principesa Mafalda a
    Italiei, ce avea să moară la Buchenwald.

    Un al treilea drept al popoarelor,
    ale cărui fapte au fost cunoscute şi recunoscute târziu, post-mortem, este
    diplomatul Constantin
    Karadja. Şi-a folosit poziţia consulară la Berlin şi Budapesta pentru a atrage
    atenţia asupra intenţiilor germane, aceea de a-i extermina pur şi simplu pe
    evrei. Îi sunt recunoscute numeroase măsuri de protecţie a evreilor cu
    cetăţenie română din Germania sau alte state vestice dominate de nazişti.
    Berlinul l-a declarat persona non grata dar, revenit la Bucureşti, a fost numit chiar
    director al departamentului consular în Ministerul român de externe. Din
    această poziţie şi-a continuat şi mai intens activitatea şi se apreciază că
    aproximativ 50 de mii de evrei s-au salvat în urma activităţii diplomatului
    român Constantin Karadja.

    Un episod din acele vremuri a devenit sursă de
    inspiraţie pentru unul sau chiar două filme celebre. Când regimul de la Vichy a
    decis ca şi evreii cu cetăţenie română să fie trimişi în lagărele de
    exterminare, Bucureştiul a obţinut ca aceştia să revină în România cu un tren
    special, circulând prin Germania şi prin mijlocul unei Europe răvăşite de ura
    antisemită. Sunt câteva fapte şi chipuri luminoase care amintesc de vremurile
    cumplite de acum 7 decenii, când ura între oameni era politică de stat şi chiar
    se vroia o idee de viitor.

    În Ziua de comemorare a Holocaustului din România,
    preşedintele României, Klaus Iohannis, a omagiat victimele acelor vremuri,
    evrei sau romi, spunând că suferinţa
    nu se poate şterge, durerea nu se poate stinge, iar ceea ce au pierdut nu poate
    fi vreodată recuperat, dar putem să nu lăsăm memoria lor să dispară şi să
    construim o lume mai bună, în care libertatea şi demnitatea fiinţei umane sunt
    apărate şi garantate fără rezerve.

  • Mărturii de la Auschwitz

    Mărturii de la Auschwitz

    Numărul celor ucişi în cea mai mare fabrică a morţii naziste este greu de estimat, cifrele avansate de diverşi autori variind între 1 şi 1,5 milioane de evrei. Din Transilvania de Nord, autorităţile ungare au trimis la Auschwitz 150.000 de evrei începând cu primăvara anului 1944. La 70 de ani de la eliberarea lagărului, pe 27 ianuarie 1945, din arhiva Radiodifuziunii Române am selectat mărturii ale supravieţuitorilor acelui infern.



    Eva Berger din Cluj a fost dusă împreună cu mama ei prin cel puţin 10 lagăre de muncă. Ea a fost la Auschwitz numai 3 zile, suficient însă cât să înţeleagă ce se petrecea acolo. Înregistrarea a fost realizată în 1996.


    ”Dreapta era viaţa şi stânga era moartea! Eu am fost cu mama şi nu ne-au prins de mână, cu toate că semănam. Probabil că nu au observat că suntem mamă şi fiică şi ne-au pus pe partea dreaptă. Nu am ştiut ce însemnează şi toată familia s-a dus pe partea stângă, pentru că am mai avut mătuşi, verişori, cu copii mici, şi cine a avut copii mici nu putea să fi folosit trebuia cumva exterminat. Şi ceea ce am observat eu, şi i-am spus chiar mamei, că nu auzeam acolo nicio pasăre, era un fel de pădure acolo. Era mai, era iunie, şi nici o pasăre. Ce poate fi aici, o pădure unde să nu cânte pasărea? Ulterior mi-am dat seama că acolo au fost camerele de gazare şi probabil vântul ducea gazul sau fumul şi animalele şi păsările nu existau acolo, nu puteau să trăiască. Ulterior l-am văzut şi pe tatăl meu, că pe el l-au pus pe partea stângă, adică la gazaţi. Dar aşa tot ne spuneau: Mergeţi liniştiţi că o să întâlniţi, că bătrânii or să fie separaţi, împreună cu copiii, şi că o să fie bine. Am trecut prin poarta aia pe care scria “Arbeit macht frei” şi mi-am zis că asta trebuie să fie foarte bine. Lucram, şi atunci o să fim liberi, dacă lucrăm. Ne-au pus într-o baracă, ne-au tăiat părul şi eu nu am recunoscut-o pe mama mea. Era lângă mine şi o recunoşteam numai după voce, că arăta a bărbat fără păr. Ne-am ţinut de mână ca să nu ne separăm. Eu am avut norocul că am stat numai trei zile la Auschwitz. Asta însemnează că după trei zile am scăpat de mizeria ce era acolo, de foame, nici nu vă pot spune ce era acolo.”



    În mai 1944, Mauriţiu Sabovici din Sighetu Marmaţiei a fost dus în ghetoul de la Vişeu în urma ocupaţiei horthyste a Transilvaniei de Nord. În 1997, el povestea cum a ajuns să trăiască în proximitatea morţii de la Auschwitz. Ca tînăr lăcătuş calificat a lucrat într-o fabrică în afara lagărului.


    ”O zi de lagăr era aşa: la 5 scularea, repede făceam duş sau ne spălam, după aia ne aduna în rând şi după aceea la masă: erau 100 de grame de pâine şi ceai sau cafea neagră şi margarină. Şi la 6 trebuia să fim gata de plecare în Gleiwitz, fabrica nu era lângă noi şi trebuia să mergem vreun kilometru, doi. Şi în timpul ăsta, ăia care erau în lateral luau bătaie, iar cei în mijloc nu. Şi atunci, fiecare căuta să ajungă în mijloc şi nu în lateral. În fabrică nu ne băteau, acolo ne băteau civilii. SS-iştii erau în jurul fabricii, ca să nu putem fugi, dar înăuntru nu se băgau ei, înăuntru se băgau capii. Erau tot din ăştia arestaţi, nemţi comunişti, în ăia aveau mai mare încredere. Şi ei se îngrijeau de noi ca să lucrăm, să nu stăm degeaba. Erau şi evrei polonezi şi se purtau urât faţă de noi, ca şi nemţii. Nu ţineau cont că eram evrei ca şi ei, erau supăraţi pe noi că de ce nu am ajuns şi noi în ’39, de ce am ajuns în ’44? Ne reproşau că am venit când frontul se prăbuşea, prea târziu. Ne-au făcut viaţa grea în loc să ne ajute. Lucram, ne îngrijeam ca să nu luăm bătaie.”



    Electricianul Otto Şarudi din Baia Mare povestea în 1997 lucruri similare celor trăite de alţi supravieţuitori. În iunie 1944, evreii din Baia Mare au fost strânşi în ghetou înainte de a fi îmbarcaţi în trenuri de marfă cu destinaţia Auschwitz.


    ”De la Auschwitz ne-a tras 6 kilometri trenul şi ne-a dus în staţia Birkenau, unde era lagărul de exterminare. În lagărul Birkenau eram într-un lagăr de ţigani, şi comandanţii lagărului erau ţigani, şi când mergeam afară la apel era o uşă mică. Ne mânau cu bâtele ca să mergem repede, repede. Vă închipuiţi 1000 de oameni într-un grajd care să dea fuga afară. Acolo am stat cam o săptămână, în jur de o săptămână, că între timp au venit nemţii, SS-iştii, şi au întrebat cine era de meserie constructor, adică zidar, dulgher, mecanic, electrician. Şi ne-am prezentat. Şi acolo am stat, acolo ne-au dat şi numărul, eu am primit 13034. De acolo ne-au dus 6 kilometri în lagărul Auschwitz. Afară ne strângeau pe toţi, pe meserii. Eram 16 electricieni, şi ne-au dus la atelier. Era un atelier mare unde erau şi stâlpi, şi trebuia să te urci pe stâlpi, să tragi cablul afară. Te puneau la examen. Şi din 16 am rămas doi inşi care am rămas cu meserie. Şi pe mine m-a pus atunci să controlez gardurile, fiindcă gardurile erau cu curent electric, şi m-a pus să le controlez.”



    Puţin ideologii au reuşit să suprindă într-un singur cuvânt esenţa crimei aşa cum a făcut-o nazismul. Auschwitz este acest cuvânt şi orice fiinţă umană raţională se înfioară la auzul acestuia.

  • 70 de ani de la deportarea evreilor din Transilvania de Nord (reluare)

    70 de ani de la deportarea evreilor din Transilvania de Nord (reluare)

    Pe 19 martie 1944, Hitler ordona armatei germane ocuparea Ungariei şi impunerea unui guvern format de Partidul Crucile cu Săgeţi, partid de extremă dreaptă, fascist şi antisemit. Operaţiunea a purtat numele de cod “Margareta I” şi a fost conceput pentru a preveni o eventuală ieşire intempestivă a Ungariei din război, aşa cum se întâmplase cu Italia în 1943. Un plan similar de ocupare a României era în posesia ambasadorului Reichului la Bucureşti Manfred von Killinger, şi avea ca nume de cod “Margareta II”.



    Instaurarea regimului Partidului Crucile cu Săgeţi condus de Ferenc Szalasi a însemnat declanşarea unui imens val de persecuţii antisemite în Transilvania de Nord, regiune ocupată de Ungaria în urma arbitrajului de la Viena din 30 august 1940. Conform diferitelor estimări, între 150.000 şi 200.000 de evrei au pierit în lagărele de concentrare naziste, în circa 4 luni, între lunile mai şi octombrie 1944. Aproximativ 15.000 dintre ei au fost deportaţi în perioada 1941-1944. În Ungaria propriu-zisă, sute de evrei nici nu au mai apucat să ajungă în lagărele de exterminare fiind executaţi sumar şi aruncaţi în apele Dunării.



    De la începerea cumplitelor persecuţii antisemite din Transilvania de Nord au trecut 70 de ani. Populaţia civilă română şi maghiară a încercat, atât cât a fost posibil, să-i ocrotească pe cei prigoniţi. Gheorghe Moldovan din Braşov era elev în 1941 şi povestea în 1997 Centrului de Istorie Orală din Radiodifuziunea Română cum a luat fiinţă, în Transilvania rămasă sub administraţie românească, o organizaţie pentru apărarea evreilor. ”După cedarea Ardealului de Nord către Ungaria, în casa părintelui Macavei din Blaj au venit de la Gherla, ca refugiaţi, profesorul de istorie Mihali Semproniu, soţia dânsului Natalia şi profesorul de limba franceză Gheorghe Pop, tot din Gherla. Locuiam împreună în aceeaşi clădire, chiar în centru. Erau oameni extraordinari, erau foarte buni români şi la scurt timp după ce am locuit la dânşii am aflat că erau organizaţi. Aveau o asociaţie de întrajutorare a evreilor din Ardealul cedat şi din România. Această asociaţie era condusă de profesorul Mihali Semproniu, şi pe mine mă foloseau ca legătură. Eram cel care îi convocam, destul de des, pentru întruniri. Mergeam la patru familii pe care le anunţam: familia Veiss, familia Grun, familia Holtzinger şi familia Menden. Bineînţeles că erau mai multe familii. De obicei se întruneau la profesorul Mihali, dar şi în alte locuri.”



    Organizatorii treceau şi graniţa pentru a ţine legătura cu cei care aveau nevoie de ajutor. Micile succese ale organizaţiei au însemnat şi protejarea evreilor din România, ei suferind persecuţiile legilor rasiale. Gheorghe Moldovan. ”Părintele Macavei era în vremea aceea reprezentantul ţării noastre la Budapesta, fiindcă noi nu aveam ambasadă. Era un grup de preoţi condus de dânsul, şi aducea informaţii în legătură cu situaţia românilor şi a evreilor din Ardealul cedat. Din Ardealul de Nord venea la Blaj un evreu al cărui nume nu l-am cunoscut, dar trecea întodeauna graniţa clandestin, şi cu profesorul Mihali şi cu ceilalţi se consultau ca să ajute trecerea evreilor dinspre Ungaria, prin România, pentru a putea să ajungă în Israel sau în libertate. Această asociaţie a durat din perioada 1940 până în 1948. Erau destul de mulţi evrei la Blaj, fiindcă aveau şi sinagogă, şi toţi au fost protejaţi de această asociaţie, nimănui nu i s-a întâmplat nici un fel de rău, toţi şi-au desfăşurat activităţile, nu au fost deportaţi nicăieri, nici măcar concentraţi la muncă. Pe domnul profesor Mihali îl vedeam foarte activ. Când avea cineva o problemă se ducea şi intervenea, şi prin părintele Macavei, la toate autorităţile, şi toţi cei din Blaj şi din împrejurimi au fost salvaţi de la orice asuprire, nu i s-a întâmplat nimănui nimic. Activitatea a fost foarte extinsă. Doamna Mihali trecea în Ardealul de Nord, avea o casă la Gherla şi a schimbat-o cu o proprietate din Bucureşti. Mergea la Sângeorgiu de Pădure, la tratament medical, şi tot timpul mergea şi lua legătura cu evreii din Ardealul de Nord şi i-au ajutat şi pe cei de acolo.”



    Gheorghe Moldovan a avut şansa întâlnirii cu un personaj legendar, este vorba despre diplomatul suedez Raoul Wallenberg, salvatorul a mii de evrei din Ungaria care au trecut graniţa în România. ”În primul rând, a fost salvarea lor de la deportare. În alte părţi ale ţării erau concentraţi şi duşi în spatele frontului, erau trimişi în lagăre de muncă. Nu în lagăre de exterminare. Pentru evreii din Ardealul de Nord deja se punea problema salvării de la trimiterea în lagărele de exterminare de la Auschwitz şi în alte părţi. Aranjau treceri clandestine ale frontierei, eu am întâlnit pe acel cetăţean care a fost de foarte multe ori la noi şi care mi-a şi mulţumit mie, personal. După descrierile pe care le-am citit, părea să fie chiar Wallenberg. Era un om înalt, un om extraordinar şi foarte curajos.”



    Pentru evreii din Transilvania de Nord, calvarul avea să se încheie pe 25 octombrie 1944 când armatele sovietică şi română o eliberau. Şi avea să fie începutul unui lung drum de întoarcere la statutul de fiinţă umană demnă.

  • 70 de ani de la deportarea evreilor din Transilvania de Nord

    70 de ani de la deportarea evreilor din Transilvania de Nord

    Pe 19 martie 1944, Hitler ordona armatei germane ocuparea Ungariei şi impunerea unui guvern format de Partidul Crucile cu Săgeţi, partid de extremă dreaptă, fascist şi antisemit. Operaţiunea a purtat numele de cod “Margareta I” şi a fost conceput pentru a preveni o eventuală ieşire intempestivă a Ungariei din război, aşa cum se întâmplase cu Italia în 1943. Un plan similar de ocupare a României era în posesia ambasadorului Reichului la Bucureşti Manfred von Killinger, şi avea ca nume de cod “Margareta II”.



    Instaurarea regimului Partidului Crucile cu Săgeţi condus de Ferenc Szalasi a însemnat declanşarea unui imens val de persecuţii antisemite în Transilvania de Nord, regiune ocupată de Ungaria în urma arbitrajului de la Viena din 30 august 1940. Conform diferitelor estimări, între 150.000 şi 200.000 de evrei au pierit în lagărele de concentrare naziste, în circa 4 luni, între lunile mai şi octombrie 1944. Aproximativ 15.000 dintre ei au fost deportaţi în perioada 1941-1944. În Ungaria propriu-zisă, sute de evrei nici nu au mai apucat să ajungă în lagărele de exterminare fiind executaţi sumar şi aruncaţi în apele Dunării.



    De la începerea cumplitelor persecuţii antisemite din Transilvania de Nord au trecut 70 de ani. Populaţia civilă română şi maghiară a încercat, atât cât a fost posibil, să-i ocrotească pe cei prigoniţi. Gheorghe Moldovan din Braşov era elev în 1941 şi povestea în 1997 Centrului de Istorie Orală din Radiodifuziunea Română cum a luat fiinţă, în Transilvania rămasă sub administraţie românească, o organizaţie pentru apărarea evreilor. ”După cedarea Ardealului de Nord către Ungaria, în casa părintelui Macavei din Blaj au venit de la Gherla, ca refugiaţi, profesorul de istorie Mihali Semproniu, soţia dânsului Natalia şi profesorul de limba franceză Gheorghe Pop, tot din Gherla. Locuiam împreună în aceeaşi clădire, chiar în centru. Erau oameni extraordinari, erau foarte buni români şi la scurt timp după ce am locuit la dânşii am aflat că erau organizaţi. Aveau o asociaţie de întrajutorare a evreilor din Ardealul cedat şi din România. Această asociaţie era condusă de profesorul Mihali Semproniu, şi pe mine mă foloseau ca legătură. Eram cel care îi convocam, destul de des, pentru întruniri. Mergeam la patru familii pe care le anunţam: familia Veiss, familia Grun, familia Holtzinger şi familia Menden. Bineînţeles că erau mai multe familii. De obicei se întruneau la profesorul Mihali, dar şi în alte locuri.”



    Organizatorii treceau şi graniţa pentru a ţine legătura cu cei care aveau nevoie de ajutor. Micile succese ale organizaţiei au însemnat şi protejarea evreilor din România, ei suferind persecuţiile legilor rasiale. Gheorghe Moldovan. ”Părintele Macavei era în vremea aceea reprezentantul ţării noastre la Budapesta, fiindcă noi nu aveam ambasadă. Era un grup de preoţi condus de dânsul, şi aducea informaţii în legătură cu situaţia românilor şi a evreilor din Ardealul cedat. Din Ardealul de Nord venea la Blaj un evreu al cărui nume nu l-am cunoscut, dar trecea întodeauna graniţa clandestin, şi cu profesorul Mihali şi cu ceilalţi se consultau ca să ajute trecerea evreilor dinspre Ungaria, prin România, pentru a putea să ajungă în Israel sau în libertate. Această asociaţie a durat din perioada 1940 până în 1948. Erau destul de mulţi evrei la Blaj, fiindcă aveau şi sinagogă, şi toţi au fost protejaţi de această asociaţie, nimănui nu i s-a întâmplat nici un fel de rău, toţi şi-au desfăşurat activităţile, nu au fost deportaţi nicăieri, nici măcar concentraţi la muncă. Pe domnul profesor Mihali îl vedeam foarte activ. Când avea cineva o problemă se ducea şi intervenea, şi prin părintele Macavei, la toate autorităţile, şi toţi cei din Blaj şi din împrejurimi au fost salvaţi de la orice asuprire, nu i s-a întâmplat nimănui nimic. Activitatea a fost foarte extinsă. Doamna Mihali trecea în Ardealul de Nord, avea o casă la Gherla şi a schimbat-o cu o proprietate din Bucureşti. Mergea la Sângeorgiu de Pădure, la tratament medical, şi tot timpul mergea şi lua legătura cu evreii din Ardealul de Nord şi i-au ajutat şi pe cei de acolo.”



    Gheorghe Moldovan a avut şansa întâlnirii cu un personaj legendar, este vorba despre diplomatul suedez Raoul Wallenberg, salvatorul a mii de evrei din Ungaria care au trecut graniţa în România. ”În primul rând, a fost salvarea lor de la deportare. În alte părţi ale ţării erau concentraţi şi duşi în spatele frontului, erau trimişi în lagăre de muncă. Nu în lagăre de exterminare. Pentru evreii din Ardealul de Nord deja se punea problema salvării de la trimiterea în lagărele de exterminare de la Auschwitz şi în alte părţi. Aranjau treceri clandestine ale frontierei, eu am întâlnit pe acel cetăţean care a fost de foarte multe ori la noi şi care mi-a şi mulţumit mie, personal. După descrierile pe care le-am citit, părea să fie chiar Wallenberg. Era un om înalt, un om extraordinar şi foarte curajos.”



    Pentru evreii din Transilvania de Nord, calvarul avea să se încheie pe 25 octombrie 1944 când armatele sovietică şi română o eliberau. Şi avea să fie începutul unui lung drum de întoarcere la statutul de fiinţă umană demnă.

  • Comemorarea Holocaustului în România

    Comemorarea Holocaustului în România

    Ca şi în anii trecuţi, România a fost una dintre ţările care au comemorat, în mod oficial, Holocaustul antievreiesc din timpul celui de al doilea război mondial.



    Marţi, întrunită în şedinţă solemnă, Camera Deputaţilor de la Bucureşti a adoptat o Declaraţie prin care reafirmă, între altele, hotarârea parlamentarilor de a susţine acţiunile de combatere a xenofobiei si antisemitismului. De asemenea, deputaţii solicită Guvernului să acorde întreaga susţinere pentru continuarea programelor de comemorare a victimelor Holocaustului, pentru că, aşa cum subliniază Declaraţia, asumarea trecutului reprezintă un moment al responsabilităţii”.



    Reprezentant al minorităţii evreieşti în Parlament, deputatul Aurel Vainer a salutat faptul că Legislativul a adoptat o lege importantă, ce vizeaza combaterea rasismului şi xenofobiei. Prezent la şedinţă, ambasadorul statului Israel, Dan Ben Eliezer, a apreciat, la rându-i, legislaţia adoptată în România împotriva negării Holocaustului şi a declaraţiilor antisemite.



    Pe plan continental, comemorarea Holocaustului este marcată, anual, în Ziua internaţională de luptă împotriva rasismului şi antisemitismului, 9 noiembrie. La această dată, în 1938, în Germania, guvernată, deja, de cinci ani de nazişti, demonii crimei antisemite s-au dezlănţuit în progromul din aşa-numita Noapte de cristal, când câteva sute de evrei au fost ucişi. Acesta e considerat momentul declanşator al Holocaustului, tragedia soldată cu şase milioane de victime.



    Pentru România, însă, data cu o semnificaţie particulară este 9 octombrie 1941. Atunci, regimul mareşalului Ion Antonescu, aliatul lui Hitler în războiul antisovietic, a declanşat deportarea evreilor din provinciile răsăritene Basarabia şi Bucovina în Transnistria vecină. Statistici contradictorii atestă că între 250 şi 300 de mii de evrei au murit după deportare.



    Ignorat metodic, când nu de-a dreptul negat în perioada dictaturii comuniste, Holocaustul a fost recunoscut de autorităţile române abia în 2004, pe baza concluziilor formulate de o Comisie specială infiinţată de Preşedinţie. Cotat, alături de hecatomba comunistă ulterioară, drept cel mai tragic episod din istoria modernă a ţării, Holocaustul a însemnat, pentru români, nu doar vinovăţie şi ruşine, ci şi curaj, omenie şi eroism.



    De la fosta Regină Mamă Elena la oameni de rând, nu sunt puţini românii care au salvat evrei din Holocaust şi au fost recunoscuţi de statul Israel ca drepţi între popoare.