Tag: frauda

  • Metodă nouă de fraudă pe WhatsApp

    Metodă nouă de fraudă pe WhatsApp

    Poliția Română avertizează asupra unei noi metode de fraudă folosită pe WhatsApp!

    Persoane care se dau drept prieteni, membri ai familiei sau chiar reprezentanți ai unor instituții preiau controlul asupra contului celui păcălit, apoi îl folosesc pentru înșela alte persoane.

    Hackerii solicită un cod de verificare pe care l-ați primit prin SMS, invocând diverse motive, precum o eroare tehnică sau necesitatea urgentă de ajutor. După primirea codului, pot prelua controlul contului de WhatsApp și îl pot utiliza pentru a înșela alte persoane, cerând bani în numele dumneavoastră.

    O femeie de 66 de ani, din municipiul Suceava, a fost victima unei astfel de fraude, săptămâna aceasta.Ea a primit un SMS prin care fiica sa îi spunea că are un nou număr de telefon și trebuie să comunice doar pe WhatsApp. Sub pretextul că are nevoie de bani, i-a cerut victimei aproape 4.000 de lei. Femeia a acceptat și a efectuat tranzacția. Toate mesajele primite de la numărul cu care corespondase au fost șterse. Atunci a realizat că a fost victima unei infracțiuni de înșelăciune, potrivit poliției.

    Pentru a nu ajunge în asemenea situaţii, experții în securitate ne recomandă să verificăm întotdeauna identitatea persoanei care ne contactează. Dacă primim cereri neobișnuite sau urgente, cel mai indicat este să apelăm direct persoana respectivă pentru a confirma autenticitatea mesajului.

    Pentru a adăuga un nivel suplimentar de securitate, trebuie să activăm autentificarea în doi pași pe WhatsApp.

    Aceasta previne accesul neautorizat chiar dacă cineva obține codul de verificare a autorității.

  • Noi norme europene împotriva spălării banilor

    Noi norme europene împotriva spălării banilor

    Consiliul UE  a adoptat, joi, noi norme care vor proteja cetățenii UE și sistemul financiar european împotriva spălării banilor și a finanțării terorismului. Astfel, normele aplicabile sectorului privat vor fi incluse într-un nou regulament cu aplicabilitate directă, în timp ce o directivă va reglementa organizarea autorităților naționale competente în combaterea spălării banilor și a finanțării terorismului (AML/CFT), se arată într-un comunicat al instituției.

    Odată cu acest pachet s-a decis și înființarea Autorității europene de combatere a spălării banilor și a finanțării terorismului (AMLA).

     

    Limitarea tranzacțiilor în numerar la 10.000 de euro

     

    „Noile norme, unele mai stricte, vor consolida sistemele europene în lupta împotriva spălării banilor și a finanțării terorismului. O nouă agenție cu sediul la Frankfurt va supraveghea activitatea actorilor implicați. Acest lucru va garanta faptul că escrocii, crima organizată și teroriștii nu vor mai avea spațiu pentru a-și legitima veniturile prin intermediul sistemului financiar”, a declarat Vincent Van Peteghem, ministrul belgian al finanțelor.

     

    Pachetul adoptat aliniază în normele de combatere a spălării banilor la nivelul întregii Uniuni Europene și elimină, astfel, breșele exploatate de infractori, susține Consiliul. Totodată, normele de combatere a spălării de bani se vor aplica unor noi entități  de bani precum: majoritatea sectorului criptomonedelor, vânzătorii de bunuri de lux, cluburile și agenții de fotbal. În plus, pachetul introduce cerințe mai riguroase, cum ar fi o limită de 10.000 de euro pentru plățile în numerar.

     

    Ținând cont de natura transfrontalieră a criminalității financiare, noua autoritate va spori eficiența cadrului AML/CFT prin crearea unui mecanism integrat cu autoritățile naționale de supraveghere pentru a se asigura că entitățile obligate respectă obligațiile cadrului european.

     

     

    Ce aduce nou regulamentul privind spălarea banilor?

     

    Noile norme privind combaterea spălării banilor impun statelor membre să pună la dispoziție, printr-un punct de acces unic, informații din registrele centralizate ale conturilor bancare, care conțin date despre titularii și locațiile conturilor bancare. Deoarece această directivă va permite accesul la punctul de acces unic doar Unităților de informații financiare (UIF), Consiliul a adoptat astăzi o directivă separată pentru a garanta că autoritățile naționale de aplicare a legii vor avea acces la aceste registre prin intermediul punctului de acces unic.

     

    Aceasta prevede și armonizarea formatului extraselor de cont bancar. Accesul direct și utilizarea de către bănci a unor formate standardizate constituie un instrument esențial în combaterea infracțiunilor și în eforturile de urmărire și confiscare a veniturilor provenite din activități ilegale, se mai arată în comunicatul Consiliului.

     

    După publicarea noii legislații în Jurnalul Oficial al UE, cel 27 de state membre au la dispoziție doi ani pentru a transpune în legislația națională unele părți a regulamentului, respectiv trei ani pentru restul. AMLA, noua autoritate europeană, își va începe activitatea în a doua jumătate a anului viitor.

     

     

    Infografice: Consiliul Uniunii Europene / Sursa: Comisia Europeană, EuroJust, Organizația Națiunilor Unite /© Uniunea Europeană, 2023

     

  • Noi reguli pentru ONG-uri la nivelul UE

    Noi reguli pentru ONG-uri la nivelul UE

    Parlamentul European solicită introducerea de noi reguli de transparență pentru organizațiile neguvernamentale (ONG) din Uniunea Europeană .Aceste reguli sunt necesare pentru a combate mai bine fraudele, inclusiv cu fonduri europene, pe care le desfășoară unele ONG-uri netransparente din Europa, a declarat, recent, în plenul Parlamentului European, europarlamentarul Siegfried Mureșan.

     

     

    “ONG-urile sunt o parte esențială a societății noastre. Ele sunt vocea celor care au nevoie de ajutor, influențează opinia publică, atrag atenția asupra lucrurilor importante, luptă pentru democrație, pentru statul de drept, luptă pentru drepturile omului.

    Fac asta în interiorul UE, și în afara UE. Sunt o parte esențială a societății noastre, vorbim cu ele, le ascultăm. Ele gestionează bugete, influențează decizii, și influențează opinia publică. De aceea, la fel cum sunt reguli pentru orice organizație guvernamentală, pentru noi, funcționarii publici, este normal să fie reguli și pentru organizațiile nonguvernamentale. 

    Și observăm de asemenea, că rolul esential pe care  îl au într-o societate de îndeplinit majoritatea ONG-urilor, îl îndeplinesc cu bună credință.  

    Dar, am văzut de asemenea acțiuni nelegitime ale ONG-urilor. Acestea nu sunt o regulă, sunt o excepție, dar ele există. Și nu putem nega acest lucru și nu ar trebui să îl negăm. Tocmai de aceea raportul propus de Markus Pieper ne ajută să creăm reguli care ar trebui să identifice orice nelegiuiri din parte ONG-urilor și acest lucru ne ajută pe noi, ca factori de decizie dar ajută la păstrarea unei credibilități ridicate în cazul ONG-urilor, multe dintre acestea respectând regulile.  

    De aceea solicitatrea principală a raportului este de a asigura transparență în special din partea ONG-urilor care primesc bani, de la bugetul UE. Ar trebui să știm cine este în spatele lor, cine îi finanțează, cine le influențează deciziile. Oamenii din Europa au dreptul de a ști acest lucru, și ajută de asemenea la restabilrea credibilității ONG-urilor. De aceea grupul meu va susține acest raport.”

  • Octombrie – luna europeană a securităţii cibernetice

    Octombrie – luna europeană a securităţii cibernetice

    Luna
    Europeană a Securității Cibernetice este o campanie anuală a UE dedicată
    promovării securității cibernetice și furnizării de informații privind
    securitatea digitală prin sensibilizare și schimbul de bune practici. În
    fiecare an, în octombrie, au loc sute de activități în întreaga Europă -
    conferințe, ateliere de lucru, cursuri de formare, seminare online, prezentări şi
    chestionare online, cu scopul de a oferi cetățenilor resurse pentru a afla mai
    multe despre protecția online.

    Luna europeană a securității
    cibernetice își propune să crească gradul de conștientizare în materie de
    securitate cibernetică și să ne aducă la curent cu amenințările din spațiul
    cibernetic. Ne reamintește că ne putem întări cu ușurință propria securitate
    cibernetică prin adoptarea unor obiceiuri digitale bune. Fiind în alertă
    împotriva escrocilor, putem rămâne în siguranță,
    a îndemnat Margaritis Schinas, vicepreședinte pentru promovarea
    modului de viață european, cu prilejul lansării oficiale a
    campaniei, la sfârșitul lui septembrie.

    Realitatea
    ne arată că atacurile cibernetice și criminalitatea informatică sunt tot mai
    numeroase și mai sofisticate în întreaga Europă. Se preconizează, în
    același timp, că această tendință va continua să crească în viitor, date fiind
    previziunile conform cărora 22,3 miliarde de dispozitive la nivel mondial vor
    fi conectate la internetul obiectelor (n.red. rețea de dispozitive digitale
    conectate) până în 2024.

    Digitalizarea oferă oportunități
    enorme și asigură soluții pentru multe dintre provocările cu care se confruntă
    Europa, nu în ultimul rând în timpul crizei provocate de pandemia de COVID-19,
    dar, în același timp, spun cei de la Bruxelles, expune economia și societatea
    la amenințări cibernetice. O serie de sectoare critice precum transporturile,
    energia, sănătatea și finanțele au devenit tot mai dependente de tehnologiile
    digitale în activitățile lor de bază. Iar un răspuns mai solid în materie de
    securitate pentru a construi un spațiu cibernetic deschis și securizat poate
    spori încrederea cetățenilor în instrumentele și serviciile digitale.

    Cezar Bărbuceanu, expert în cadrul Directoratului Naţional de Securitate Cibernetică:

    Atacatorul încearcă să vină cu
    orice fel de informație/ofertă care să poată să atragă atenția, să fie de
    impact, ca să păcălească utilizatorul obișnuit. Nu neapărat să-i fure lui
    datele sau banii din cont, ci prin el poate ajunge la multe alte persoane care
    pot lucra în multe alte locuri și pot pătrunde și penetra sistemele de operare
    ale unor companii unde lucrează prieteni, vecini, cunoscuți ai celui pe care
    reușește să-l păcălească. De regulă, aceste atacuri, aceste tipuri de phishing
    vin în valuri și îi iau prin surprindere pe majoritatea pentru că dintr-un
    utilizator se poate ajunge la 1000 și tot așa, se poate propaga foarte repede
    în foarte scurt timp.

    Securitatea cibernetică poate fi definită ca suma
    tuturor măsurilor luate pentru a crea siguranță în mediul online, spun
    specialiștii în domeniu. Ei amintesc că fraudele pe telefon, fraudele online,
    fraudele cu cardul, câștigurile false pe care ni le propun unii sau alții sunt
    doar câteva dintre modalitățile prin care diverși atacatori încearcă, și uneori
    chiar reușesc, să obțină foloase apelând la inducerea în eroare.

    Despre riscurile
    şi provocările cu care se confruntă astăzi ecosistemul internaţional de securitate
    cibernetică, dar și despre beneficii, a vorbit la Radio România și Manuela
    Catrina, adjunct al directorului DNSC, Directoratul Naţional de Securitate
    Cibernetică:

    Avem, în primul
    rând, după perioada pandemică, o creştere mult mai mare a digitalizării, ceea
    ce ne bucură. Toţi ne întâlnim cu zona digitală din ce în ce mai des. Evident
    că zona digitală vine cu ameninţările ei. Mulţi dintre noi le învăţăm de la
    copiii noştri, pentru că nu aveam cum să le învăţăm de la părinţii noştri, e o
    zonă foarte nouă. Riscuri sunt diverse, dar n-aş vrea să vorbesc numai despre
    riscuri.

    Este şi o zonă de beneficii care vin aici şi cred că ar trebui să încercăm să explicăm mai bine
    cum se folosesc aceste lucruri, pentru că 90% din ameninţări pot fi combătute
    cu practici foarte, foarte simple. Acasă ne încuiem uşa, ne schimbăm parolele,
    lucruri simple, igiena, adică nu lucruri sofisticate. 10% sunt poate ameninţări
    foarte sofisticate şi acolo experţii au foarte mult de lucru. Dar probabil că
    şansa noastră în România este să transferăm veriga slabă, cum se numeşte în
    zona de securitate cibernetică, omul, în veriga puternică.

    Eu sunt convinsă că
    o putem face, pentru că am foarte multă încredere că românii sunt oameni
    inteligenţi, oameni cărora le place foarte mult noua tehnologie. Dacă bunica
    mea a învăţat să lucreze cu telefonul şi să folosească reţelele sociale într-un
    mod sigur, eu cred că şi bunica dumneavoastră, şi mătuşa şi copilul vecinului
    ştiu să fac asta. Deci împreună putem să facem asta.

    Specialiștii vin și
    cu sfaturi: pentru a ne feri de amenințările din spațiul cibernetic este nevoie de vigilență
    și suspiciune, spun ei, prudență în accesarea mail-ului, trebuie verificată
    sursa mesajului, este foarte important să se vadă de unde provine, care e legitimitatea
    lui, eventual trebuie sunat dacă e vorba de vreo companie sau de vreo ofertă a
    cuiva unde există acces și contact, trebuie verificat textul pentru că, de
    regulă, atacatorii, majoritatea nefiind din România folosesc instrumente de
    traducere care traduc oarecum incorect textul, trebuie verificat dacă oferta
    este de actualitate, făcut un search pe Google înainte de a accesa sau de a da
    click pe orice fel de link primit. Altfel spus, lucruri simple care pot face
    diferența.


  • Poliţia Română atrage atenţia asupra fraudelor prin apeluri telefonice

    Poliţia Română atrage atenţia asupra fraudelor prin apeluri telefonice

    Poliţia Română atrage atenţia asupra fraudelor prin apeluri telefonice, în cadrul cărora victimele sunt determinate să transmită atacatorilor date personale, bancare sau de autentificare, pe care autorii le utilizează în scopul comiterii altor fapte de natură penală.

    Vishingul (voice phishing) este o metodă de înşelăciune prin care autorii apelează şi poartă convorbiri telefonice cu persoanele vătămate şi pretind a fi reprezentanţi ai unor entităţi private. Prin utilizarea unor tactici ingenioase de manipulare, ei obţin date personale sau informaţii financiare de la persoanele vătămate.

    Cum trebuie să procedaţi în astfel de situaţii:

    – Identificaţi corect un astfel de apel telefonic fals! Nu acceptaţi să faceţi ce vi se spune prin telefon! Nu tastaţi un alt număr şi nici nu urmaţi alţi paşi indicaţi prin telefon!

    – Nu efectuaţi plăţi în conturile oferite prin telefon şi nu oferiţi date personale sau date bancare!

    – Nu accesaţi eventuale link-uri de acces puse la dispoziţie, de către persoane necunoscute, în timpul sau după încheierea apelurilor telefonice de tip vishing şi să nu tastaţi pe telefonul mobil anumite secvenţe de cifre comunicate de către autori, pe durata convorbirilor.

    – Dacă aţi fost prejudiciaţi, anunţaţi Poliţia prin apelarea numărului de urgenţă 112 sau adresaţi-vă celei mai apropiate unităţi de poliţie.

    Poliţia Română vă recomandă prudenţă în divulgarea următoarelor tipuri de informaţii:

    1. Informaţii de identificare personală: numele, prenumele, C.N.P., adresa, numărul de telefon, data naşterii şi alte detalii personale. Aceste informaţii pot fi utilizate pentru ‘a fura’ identitatea sau pentru a accesa alte conturi sau servicii.

    2. Informaţii privind conturile bancare şi alte date financiare: prin intermediul vishingului, atacatorii pot obţine numerele de cont bancar, numerele de card de credit, informaţiile de autentificare la serviciile bancare online şi alte detalii legate de conturile şi tranzacţiile financiare ale victimei, informaţii care pot fi utilizate pentru a efectua tranzacţii frauduloase sau pentru a accesa ilegal fondurile persoanelor vătămate.

  • Provocări în domeniul securității cibernetice

    Provocări în domeniul securității cibernetice

    Conflictul militar declanșat de Rusia în Ucraina vecină se poartă și în domeniul cibernetic. Unii cercetători spun că vorbim chiar despre cel mai mare război al erei cibernetice şi primul care a încorporat niveluri atât de semnificative de operaţiuni cibernetice din ambele tabere. La debutul conflictului, Moscova a lansat un număr impresionant de atacuri distructive împotriva a zeci de rețele ucrainene, reușind să perturbe rețeaua de comunicații prin satelit, Viasat, și să pună probleme apărării inițiale a Ucrainei. În câteva săptămâni, ritmul atacurilor de acest tip a scăzut, însă, iar în prezent, la aproape un an de la declanșarea războiului, principala activitate cibernetică a Rusiei în Ucraina este cea de colectare de informaţii.

    Alături de noile provocări asociate războiului, expansiunea tehnologică a Chinei și pandemia, care a avut între efecte și migrarea multor activități în mediul virtual, sunt tot atâtea motive care fac ca securitatea cibernetică să devină un subiect tot mai intens vehiculat. Iar contextul geopolitic, marcat de atât de multe incertitudini, arată că lucrurile nu se vor schimba prea curând – organizațiile de toate calibrele nu au fost niciodată mai expuse riscului de atacuri cibernetice. Costurile globale ale criminalității cibernetice vor crește cu 15% pe an până în 2025 și ar putea să depășească 10 trilioane de dolari pe an, arată un raport al Cybersecurity Ventures, adică mai mult decât profiturile realizate de întregul comerț ilegal de droguri combinat.

    Noile tentative de fraudă din mediul on-line vor fi mai elaborate şi mai greu de detectat, întrucât atacatorii cibernetici au început să folosească şi instrumente de inteligenţă artificială, anunţă și Directoratul Naţional pentru Securitate Cibernetică de la București.

    Lăsată în grija autorităților și a specialiștilor în domeniu, securitatea cibernetică a instituțiilor beneficiază de vigilență sporită, la nivel superior. Ceilalți utilizatori sunt, însă, mult mai expuși și au nevoie de recomadările persoanelor specializate în contracararea atacurilor cibernetice de toate tipurile. Printre cele mai utilizate metode de fraudare pentru accesarea datelor personale ale utilizatorilor se numără email-urile de tip phishing, prin care se solicită diverse informaţii şi se fac oferte, atrag atenția cei de la Directoratul Naţional pentru Securitate Cibernetică.

    În același timp, multe mesaje înşelătoare sunt promovate atât pe platformele de social-media, cât şi pe motoarele de căutare, a explicat la Radio România Mihai Rotariu, şeful direcţiei comunicare din cadrul Directoratului amintit, care a dat și câteva exemple:

    La început de an vedem o înteţire a atacurilor din zona tentativelor de fraudă din mediul on-line. Şi, aşa cum ne-au obişnuit, atacatorii se folosesc din nou de context şi, iată, încearcă să profite de tematica reducerilor de iarnă din această perioadă. Ce fac concret? Lansează astfel de campanii de tip phishing care se folosesc de identitatea vizuală a unor branduri cunoscute, care au, de regulă, o activitate sporită în această perioadă. Şi vorbim de bănci comerciale, de retaileri, anumite servicii online sau anumite servicii de curierat, ori chiar am văzut anumite tentative de fraudă care se foloseau de imaginea unor autorităţi, fie că vorbim de poliţie, de ANAF şi chiar de Europol.

    Cele mai multe atacuri de tip phishing se propagă preponderent prin e-mail, dar pot apărea şi pe social media sau prin SMS, iar miza pentru atacatori este exact colectarea datelor de la utilizatori, fie că vorbim de date personale, financiare ori date de autentificare, iar metoda preferată de ei este redirecţionarea potenţialei victime către site-uri clonă. Sunt nişte site-uri care arată similar cu cele originale, însă au o altă adresă, un domeniu diferit. De aceea, este vital să fim foarte atenţi la denumirea şi securitatea site-urilor unde urmează să introducem date în mediul online.

    Nu este un secret că atacatorii încep tot mai mult să se folosească de inteligenţa artificială, scopul lor fiind să automatizeze atacurile, să se adapteze cât mai bine la context, să obţină o rată de succes a atacurilor mult mai bună. Dar nu trebuie să ne speriem, mai spune Mihai Rotariu:

    Dacă avem o rutină de securitate cibernetică şi avem o igienă de securitate cibernetică bună, nu ar trebui să intrăm în panică şi ar trebui să putem evita cam 90% dintre astfel de atacuri în mediul online. Când vorbesc de rutina de securitate, mă refer la acele reflexe în mediul online pe care ni le formăm la fel cum le formăm în viaţa reală. Când trecem strada, de exemplu, în viaţa reală, ne asigurăm, ne uităm în stânga, în dreapta, ne uităm la culoarea semaforului înainte să trecem strada. La fel trebuie să abordăm şi situaţia link-urilor. Nu dăm clic pe link, în special dacă vine din surse necunoscute, decât după ce facem o verificare în prealabil cu o soluţie de securitate.

    Totodată, trebuie să ştim clar că majoritatea companiilor care oferă servicii online, dar în special băncile, nu vor transmite niciodată e-mailuri care conţin link-uri pentru actualizarea sau pentru verificarea datelor de autentificare. Nu ajungeţi niciodată pe astfel de site-uri, de exemplu, pe aplicaţii de internet banking folosind un link primit prin SMS sau prin e-mail sau prin anumite postări sponsorizate, şi folosiţi doar aplicaţia instalată pe mobil, ori recomandăm chiar să tastaţi adresa site-ului respectiv manual în internet browser şi aveţi grijă să nu ajungeţi, aşa cum am spus anterior, din neatenţie pe astfel de site-uri clonă. Foarte mare grijă la denumirea exactă a domeniului, pentru că atacatorii pot substitui câteodată litere cu cifre, iar din viteză noi să avem impresia că suntem pe site-ul original, dar de fapt să fim pe un site clonă. Şi nu în ultimul rând, fiţi atenţi la ofertele întâlnite în mediul online care par a fi prea bune pentru a fi adevărate.

    Verificaţi de fiecare dată existenţa lor pe canalele de comunicare oficiale ale companiei în numele căruia a fost lansată promoţia, mai spune Mihai Rotariu.


  • Importanţa Directivei UE privind avertizorii de integritate

    Importanţa Directivei UE privind avertizorii de integritate

    Avertizorii de integritate, adică persoanele care
    raportează sau divulgă informații privind un fapt ilegal obținute într-un
    context profesional, ajută la prevenirea prejudiciilor și la detectarea
    amenințării sau a prejudicierii interesului public. Măsurile aplicate la nivel
    european pentru protejarea avertizorilor de integritate au fost, până în 2018,
    inegale și fragmentate, consecința fiind că au existat numeroase situaţii în
    care aceștia nu au avut curajul să își raporteze preocupările de teama
    represaliilor.

    În 2018 Comisia Europeană a prezentat un pachet de inițiative
    care includeau o propunere de Directivă privind protejarea persoanelor care raportează
    încălcări ale dreptului Uniunii și o comunicare care stabilește un cadru
    juridic cuprinzător pentru protejarea avertizorilor de integritate. Scopul este
    apărarea interesului public la nivel european, instituirea unor canale de
    raportare ușor accesibile, interzicerea represaliilor împotriva avertizorilor
    și stabilirea unor măsuri de protecție specifice.

    Directiva UE a Parlamentului European și a
    Consiliului privind protecția persoanelor care raportează încălcări ale
    dreptului Uniunii a intrat în vigoare în decembrie 2019, urmând ca statele membre s-o transpună în legislația
    lor națională până la sfârşitul anului 2021. Mai multe state membre, printre care
    România, nu au transpus corect respectiva directivă a UE, astfel că fondurile
    europene la care ar trebui să aibă acces sunt puse în pericol de încălcarea
    statului de drept.


    Ramona Strugariu, europarlamentar Renew Europe, a semnalat
    acest lucru:

    Protecţia intereselor financiare ale UE
    înseamnă un cadru complex, care include mecanisme de detecţie, investigare,
    pedepsire, recuperare, dar şi de prevenţie. Un rol extrem de important pentru
    detecţie şi prevenţie, în special în contextul achiziţiilor făcute în perioada
    pandemiei, dar nu numai, îl au avertizorii de integritate. Ei sunt acei oameni
    verticali, care atunci când sesizează fapte de corupţie în companiile sau în
    instituţiile publice în care lucrează, au curajul să le denunţe. Pentru a
    semnala corupţia, avertizorii de integritate au însă nevoie de canale sigure şi
    de o protecţie sporită, garantată de lege. Chiar procurorul-şef al Parchetului
    European sublinia recent acest lucru, în contextul în care România nu a
    transpus corect şi complet Directiva Europeană privind protecţia avertizorilor
    de integritate. Iar România nu este singurul stat care se află în această
    situaţie, alte şaptesprezece state membre se află în aceeaşi situaţie,
    netranspunând corect această directivă. Mai mult, în România, legea recent
    adoptată de Parlamentul României, goleşte Directiva de conţinut. Iar asta pune
    în pericol atât activitatea Parchetului European, cât şi cadrul de protecţie al
    intereselor financiare ale UE. Le cer tuturor statelor membre care nu au
    transpus Directiva să facă acest lucru corect şi cât mai repede, pentru că
    altfel nu protejăm interesele financiare ale Uniunii, ci opacitatea, frauda şi
    corupţia.






  • ANCOM: Atentie la apelurile primite de la numere internationale!

    ANCOM: Atentie la apelurile primite de la numere internationale!

    ANCOM atrage atentia utilizatorilor serviciului de telefonie mobila asupra apelurilor pierdute sau apelurilor primite de la numere internationale pe care nu le cunosc, care pot reprezenta posibile tentative de frauda realizate de persoane necunoscute ce incearca sa obtina castiguri ilegale. Apeland inapoi astfel de numere, utilizatorii pot fi suprataxati, costurile regasindu-se ulterior pe factura de servicii de telefonie.

    Frauda cu apeluri pierdute

    Persoanele care au intentia de a insela utilizatorii dau apeluri scurte, de obicei prin intermediul unor programe de apelare automata a unor numere selectate aleatoriu, cu intentia ca cel apelat sa sune inapoi. Victima suna de obicei la un numar de telefon cu suprataxa, iar scopul celor apelati este sa mentina apelul activ un timp cat mai indelungat si sa obtina, astfel, castiguri ilicite.

    Tarifele aplicate acestor apeluri, catre numere din tari precum Botswana, Guineea, Guyana, Nepal, Sri Lanka etc este ridicat, iar costurile se regasesc, ulterior, pe factura persoanei care apeleaza.

    Ce trebuie sa faca utilizatorii pentru a evita acest tip de frauda?

    Persoanele care intampina o astfel de situatie sunt indrumati sa nu sune inapoi la numerele pe care nu le cunosc, cu atat mai putin daca acestea sunt numere internationale provenind din tari cu care nu au nicio legatura. De asemenea, nu trebuie furnizate date cu caracter personal daca acestea sunt solicitate prin aceste apeluri.

    Ce, cum si unde reclami?

    Utilizatorii care intalnesc acest tip de frauda sunt sfatuiti sa informeze furnizorul lor de servicii de telefonie si, totodata, sa se adreseze Politiei, institutia abilitata de dispozitiile legale in vigoare sa investigheze posibilele cazuri de inselaciune sau de infractiuni informatice.

    Mai multe informatii cu privire la acest subiect sunt disponibile pe site-ul Infocentru ANCOM,aici. De asemenea, informatii pot fi gasite si pe site-urile furnizorilor de servicii de telefonie mobila.

  • Zeci de milioane de produse anti-COVID necorespunzătoare, confiscate (OLAF)

    Zeci de milioane de produse anti-COVID necorespunzătoare, confiscate (OLAF)

    Ancheta Oficiului European de Luptă Antifraudă a permis confiscarea a 52 de milioane de produse, precum geluri pentru mâini ce conţineau cantităţi periculoase de metanol, măşti care nu corespundeau normelor, kituri false de teste şi identificarea a 1.150 de operatori suspecţi – relevă ultimele date actualizate furnizate de serviciul de presă al OLAF.

    În raportul său anual, OLAF notează că mulţi dintre aceşti operatori au sediul în afara Uniunii Europene şi sunt numeroase firmele care, în mod oportunist, pentru a încerca să profite de pandemia de COVID, s-au lansat într-o activitate fără să aibă nicio experienţă în domeniu. Reţele lungi de intermediari au fost create de la o zi la alta în numeroase ţări ale Uniunii şi în afară, cu scopul de a ascunde identitatea infractorilor, făcând dificilă identificarea lor – a explicat directorul general adjunct al OLAF, Ernesto Bianchi.

    Acţiunea OLAF a permis în special confiscarea, anul trecut, în urma unei alerte a autorităţilor daneze, a circa 140.000 de litri de gel de mâini provenit din Turcia, care conţinea o cantitate periculoasă de metanol – o substanţă toxică. OLAF a participat şi la o operaţiune comună cu serviciile vamale din state membre, care a permis între altele confiscarea, până în prezent, a 50 de milioane de măşti suplimentare.

    Printre altele, OLAF a avertizat asupra pesticidelor contrafăcute care reprezintă în prezent până la 13,8% din pesticidele utilizate în Uniunea Europeană şi constituie un pericol pentru sănătate, o sursă de poluare a aerului, solurilor şi a apei, precum şi o ameninţare în special pentru albine.

    Totodată, în 2020, OLAF a finalizat 230 de anchete asupra unor cazuri de fraudă şi a emis 375 de recomandări autorităţilor naţionale şi europene. Oficiul va lucra de acum în colaborare cu foarte noul Parchet European, intrat în funcţiune la 1 iunie, care are de asemenea competenţe în materie de fraudă, dar care, spre deosebire de OLAF, are putere de urmărire penală.


  • Parchetul European și-a început activitatea

    Parchetul European și-a început activitatea

    Noua instanţă menită să lupte
    împotriva fraudei cu fonduri UE, Parchetul European (EPPO), şi-a început
    anchetele pe 1 iunie, cu câteva luni întârziere față de termenul prevăzut, respectiv
    sfârșitul lui 2020, dar la timp pentru a supraveghea cheltuirea miliardelor de
    euro din planul de relansare care urmează să fie distribuite țărilor
    comunitare. Condus de fosta şefă a parchetului anticorupţie din România, Laura
    Codruţa Kövesi, Parchetul European este complet independent faţă de Comisie,
    celelalte instituţii şi organe ale UE, precum şi faţă de statele membre.
    Această instanţă supranaţională are drept sarcină anchetarea şi urmărirea în
    justiţie a autorilor de infracţiuni care aduc atingere bugetului Uniunii. Conform
    estimărilor primului procuror-șef european, Laura Codruța Kövesi, corupţia, deturnarea
    de fonduri şi frauda în multiplele sale forme provoacă bugetului comunitar
    pierderi anuale de circa 500 de milioane de euro.


    Laura Codruța Kövesi: Acesta este un moment istoric.
    Parchetul European își preia atribuțiile. Nu mai visăm la viitor, realizăm
    acest lucru. Avem o responsabilitate enormă. Nu există un precedent pentru un
    Parchet European. Succesul nostru este o chestiune de credibilitate pentru
    Uniunea noastră. Avem o structură complexă, un nivel central cu 15 membri
    permanenți, în care diferite combinații de 22 de procurori europeni și cu mine
    vom lua decizii cheie în mii de cazuri în fiecare an. Avem birouri
    descentralizate pentru toți împreună 140 de procurori europeni delegați
    folosind diferite echipamente, tehnologii, metode și limbi. Suntem un singur
    birou care operează sub 22 de regimuri procesuale penale diferite. Acest lucru
    nu a fost niciodată încercat înainte. Ținta noastră: criminalitatea economică
    și financiară. Nu vă înșelați, aceasta este cea mai comună amenințare pentru
    orice societate democratică. Este subestimată, tolerată chiar și în beneficiul
    organizațiilor criminale organizate care aspiră să subverseze și să înlocuiască
    autoritățile legitime. În cele din urmă, cu aceasta vom avea de-a face, oameni
    care nu se feresc de violența extremă pentru a-și asigura impunitatea. Acesta
    este motivul pentru care independența Parchetului este vitală, doar o justiție
    independentă poate aplica legea în mod egal pentru toată lumea. Avem o
    competență unică, avem puteri mari, avem atât de mult potențial. Prin
    protejarea bugetului Uniunii Europene, vom juca un rol esențial în consolidarea
    încrederii cetățenilor europeni în Uniune, mai puternic ca niciodată.


    Parchetul European va investiga şi
    urmări penal frauda în materie de TVA – dacă implică cel puţin două state
    membre şi sume de cel puţin 10 milioane de euro, corupţia sau deturnarea de
    fonduri care afectează interesele financiare ale UE şi spălarea de bani.
    Parchetul European are sediul central la Luxemburg şi este condus de Laura
    Codruţa Kovesi, alături de un colegiu de 22 de procurori, câte unul din fiecare
    stat participant. Dintre cele 27 de state ale Uniunii, Polonia, Ungaria,
    Danemarca, Suedia şi Irlanda au decis să nu participe în noul Parchet European,
    în timp ce Finlanda şi Slovenia încă nu şi-au desemnat procurorii.


  • Programul Antifraudă 2021-2027 al UE

    Programul Antifraudă 2021-2027 al UE

    Noul program, cu un buget de 181 milioane de
    euro pentru perioada 2021-2027, va fi implementat de Oficiul European de Luptă
    Antifraudă (OLAF).
    Programul are ca
    obiectiv protejarea intereselor financiare ale Uniunii Europene și o aplicare
    corectă a legii în chestiuni vamale și agricole. În această situație
    colaborarea dintre autoritățile naționale și Comisia Europeană este esențială.

    Conform noului program al UE de luptă antifraudă, dacă un stat membru al
    Uniunii încalcă statul de drept, acestuia i se poate bloca accesul la fondurile
    europene.

    De asemenea, Parlamentul European a reușit să consolideze și
    deschiderea programului către alte țări, printre care și Republica Moldova.

    Combaterea fraudei este esențială pentru UE şi trebuie să devină o prioritate
    pentru guvernele naționale, spune Ramona Strugariu, europarlamentar Renew Europe. Ramona Strugariu
    a luat recent cuvântul în plen pentru a vorbi despre Programul Antifraudă 2021-2027
    al Uniunii Europene, un instrument util, dar care nu poate combate singur frauda
    şi corupția de pe teritoriul Uniunii.

    Era foarte important să avem un instrument mai integrat, care să
    includă și alte sisteme. Era, de asemenea, important să avem un program care să
    aibă niște obiective specifice. Și v-aș prezenta aceste obiective și, în
    același timp, câteva din acțiunile eligibile ale programului. Ca obiective specifice,
    este vorba, în primul rând, de prevenirea și combaterea fraudei și a corupției.

    Tot la obiective specifice intră sprijinirea raportării neregulilor, inclusiv a
    fraudelor care sunt legate de gestiunea partajată și de fondurile de asistență
    pentru preaderare din bugetul Uniunii. Aici aș vrea să subliniez că eu cred că
    este extrem de important faptul că eligibile pentru aceste fonduri nu sunt doar
    statele membre și că acest program este deschis participării și membrilor
    Asociației Europene a Liberului Schimb, de asemenea, și statelor în proces de
    aderare și statelor candidate și potențial candidate, dar și celor din
    vecinătatea europeană. Practic avem un instrument al UE care se adresează și
    diferiților parteneri ai UE și aici mă gândesc în mod special la Republica
    Moldova care ar putea să beneficieze din plin de acest instrument financiar și
    de acest program.

    Întorcându-mă la obiectivele specifice, de asemenea cred că
    este foarte important să menționăm că punem la dispoziție niște instrumente
    concrete pentru schimbul de informație, este vorba despre acordarea de sprijin pentru
    toate aceste activități în materie de asistență administrativă reciprocă în
    domeniile vamal și agricol. Practic, ca să avem acțiuni finanțabile trebuie să
    ne uităm la oferta de expertiză tehnică, de echipamente care sunt specializate
    și avansate din punct de vedere tehnic. De asemenea, la instrumente IT care să
    îmbunătățească această cooperare transnațională și multidisciplinară. Sunt
    necesare și schimburile de personal pentru proiecte specifice în zona
    combaterii fraudei, facilitarea investigațiilor, crearea de echipe commune de
    anchetă , toate aceste operațiuni transfrontaliere care pot fi organizate la
    nivelul UE dar nu doar la nivelul UE. De asemenea, consolidarea capacității IT
    atât pentru statele membre cât și pentru țări terțe.




    În vederea eficientizării combaterii luptei
    antifraudă, Oficiul European de Luptă Antifraudă trebuie să devină mai puternic
    și să reprezinte un important punct de sprijin pentru Parchet și pentru
    procurorii europeni, consideră europarlamentarul Ramona Strugariu. Și tot în
    opinia europarlamentarului Renew Europe, este necesară operaționalizarea cât
    mai rapidă a Parchetului European, care trebuie echipat și finanțat corespunzător.


  • Parchetul european, la start

    Parchetul european, la start

    Sub conducerea fostei şefe a
    DNA din România, Laura Codruţa Kövesi, Parchetul European îşi începe
    activitatea la 1 iunie. Este vorba despre un nou organism de combatere a
    fraudei în spaţiul comunitar, cu sediul în Luxemburg, care îşi va desfăşura
    investigaţiile şi urmăririle penale în deplină independenţă faţă de Comisie şi
    de celelalte instituţii şi organisme ale UE, dar şi faţă de statele membre, în
    structura sa actuală, 22 de ţări comunitare participând la această cooperare
    consolidată. Este primul parchet supranaţional care investighează şi urmăreşte
    penal frauda în materie de cheltuieli şi venituri, frauda în materie de TVA
    (dacă implică două sau mai multe state membre şi un prejudiciu de cel puţin 10
    milioane de euro), spălarea de bani aferentă activelor provenite din fraudarea
    bugetului UE, corupţia activă şi pasivă sau deturnarea de fonduri care
    afectează interesele financiare ale UE.

    Acest nou organism al Uniunii poate, de
    asemenea, să ancheteze şi să urmărească penal participarea la o organizaţie
    criminală – în cazul în care scopul principal al activităţilor acesteia este
    săvârşirea de infracţiuni împotriva bugetului UE – sau orice altă activitate
    ilegală care este indisolubil legată
    de o infracţiune împotriva bugetului UE. Sigură că ”nu există ţări curate” de
    corupţie, şefa noului Parchet European a declarat, într-un interviu acordat
    agenţiei spaniole EFE, că
    este ”foarte mândră” să joace rolul principal în ”momentul istoric” al
    inaugurării acestei noi instituţii europene şi a avertizat asupra ”riscului
    ridicat” al delictelor legate de fondul european de redresare post-pandemie.
    Creat pentru a investiga infracţiunile ce afectează bugetul UE, noul Parchet
    European este un ”instrument” de ”protejare a intereselor noastre
    economice”, motiv pentru care ”trebuie să fie puternic, eficace şi
    eficient”, consideră primul procuror-șef european. Conform estimărilor sale,
    corupţia, deturnarea de fonduri şi frauda în multiplele sale forme provoacă
    bugetului UE pierderi anuale de circa 500 de milioane de euro. Această
    hemoragie financiară s-ar putea accentua în contextul pandemiei, ale cărei
    efecte economice au determinat blocul comunitar să constituie, prin împrumuturi
    accesate de Comisia Europeană, fondul de redresare din care statele membre pot
    accesa granturi şi credite în baza planurilor naţionale de redresare şi
    rezilienţă aprobate de Comisie.

    Pentru
    misiunea sa de identificare şi investigare a faptelor de corupţie, noua
    instituţie dispune de un buget anual de aproape 45 de milioane de euro. ”Avem
    bani pentru 140 de procurori”, a precizat Laura Kövesi, adăugând că este
    nevoie de asemenea de ”50 de experţi şi analişti financiari”, având în vedere
    provocările ”efectuării investigaţiilor în 22 de state membre, cu 22 de coduri
    penale şi 22 de proceduri diferite”. Cinci state membre ale UE, respectiv
    Polonia, Ungaria, Danemarca, Suedia şi Irlanda nu participă în noul Parchet
    European din ”decizie politică”, în timp ce Finlanda şi Slovenia încă nu
    şi-au desemnat procurorii.


  • Parchetul European îşi poate începe activitatea la 1 iunie

    Parchetul European îşi poate începe activitatea la 1 iunie

    Parchetul European trebuia iniţial să-şi înceapă activitatea în noiembrie anul trecut. Dar termenul a fost amânat de mai multe ori, din cauza întârzierilor în desemnarea procurorilor delegaţi de către cele 22 de state participante la această cooperare consolidată. Comisia Europeană va fi însărcinată să aprobe data de începere a operaţiunilor. Comisarul european pentru Justiţie Didier Reynders a cerut în repetate rânduri să înceapă cât mai curând posibil, cel puţin în prima jumătate a anului, subliniind urgenţa de a dispune de acest nou instrument pentru protejarea bugetului multianual al Uniunii Europene şi a planului masiv de redresare ataşat acestuia.

    Parchetul european a numit deja cel puţin un procuror delegat pentru zece din cele 22 de state membre (Belgia, Bulgaria, Croaţia, Cehia, Estonia, Germania, Lituania, Olanda, România, Slovacia) – a precizat pentru France Presse purtătoarea de cuvânt a acestei instanţe, Tine Hollevoet. Pe baza procedurilor în curs, va exista cel puţin un procuror delegat pe stat membru până la 1 iunie, o condiţie care trebuie îndeplinită pentru a începe activitatea – a mai spus ea.

    Numărul acestor procurori delegaţi se ridică acum la 40, după numirile făcute recent de colegiul Parchetului European, alcătuit din românca Laura Codruţa Kövesi şi 22 de procurori (unul pentru fiecare stat membru). Colegiul a validat trei dintre candidaţii propuşi de Bulgaria, dar a respins patru din aceeaşi ţară, considerând că nu îndeplineau criteriile cerute. Acesta mai trebuie să decidă, în special, asupra celor cinci candidaţi propuşi de Franţa.

    Parchetul European va avea puterea să cerceteze, să urmărească penal şi să trimită în faţa instanţelor naţionale autorii infracţiunilor care afectează interese financiare ale Uniunii. El a fost instalat în septembrie anul trecut la Luxemburg, unde au depus jurământul Laura Codruţa Kövesi, fost procuror-şef al Direcţiei Naţionale Anticorupţie din România, şi echipa sa de 22 de procurori. Procurorii delegaţi vor fi responsabili în ţara lor cu desfăşurarea anchetelor. Din cele 27 de ţări ale Uniunii, cinci nu participă la Parchetul European: Ungaria, Polonia, Irlanda, Suedia şi Danemarca.

    Această autoritate independentă este competentă pentru frauda la fondurile europene, frauda TVA (pentru infracţiuni care implică mai mult de zece milioane de euro) și pentru alte fapte de corupţie – o criminalitate care reprezintă între 30 şi 60 de miliarde de euro pe an, potrivit Laurei Codruţa Kövesi.


  • Campanie de prevenire a fraudelor online

    Campanie de prevenire a fraudelor online

    Poliţia Română, CERT-RO şi Asociaţia Română a Băncilor lansează o campanie de prevenire a fraudelor online Bucureşti, 2 mar /Agerpres/ – Poliţia Română, Centrul Naţional de Răspuns la Incidente de Securitate Cibernetică (CERT-RO) şi Asociaţia Română a Băncilor (ARB) atrag atenţia cu privire la incidentele recente de securitate cibernetică de tip fraudă, distribuite prin intermediul unor site-uri de anunţuri generaliste din România, şi lansează o campanie de conştientizare menită să protejeze clienţii împotriva fraudelor online.



    Potrivit unui comunicat comun al instituţiilor, citat de Agerpres, se recomandă persoanelor care au postat anunţuri de vânzare pe site-uri să nu comunice datele de pe card, acestea fiind confidenţiale şi folosite exclusiv pentru achiziţii şi nu pentru încasări. Utilizatorii sunt sfătuiţi să verifice toate detaliile înainte de a efectua o tranzacţie. Mecanismul utilizat este unul dual, atacatorii ţintind atât cumpărătorii, cât şi vânzătorii din platformă. Metoda de atac presupune contactarea utilizatorilor şi redirecţionarea lor către alte soluţii de tip chat, de regulă Whatsapp. Următorul pas este convingerea potenţialei victime de a furniza datele de pe card, în urma accesării unui link nelegitim transmis de atacatori. Astfel, sunt obţinute toate datele cardului, inclusiv parolele de securitate cu care efectuează o primă tranzacţie de tip transfer (care va debita contul de card al vânzătorului), iar ulterior le utilizează pentru alte tranzacţii frauduloase.



    Pentru a se proteja împotriva fraudelor, este necesar ca utilizatorii de carduri să respecte următoarele recomandări: să nu comunice nimănui PIN-ul, datele înscrise pe card, inclusiv codul CVV2/CVC2, date personale de identificare, orice alte informaţii de securitate aflate pe carduri sau parolele de securitate utilizate în tranzacţionare, întrucât angajaţii băncilor nu vor solicita niciodată divulgarea acestor informaţii indiferent prin ce mijloace se primeşte solicitarea – e-mail, SMS, apeluri telefonice sau la servicii financiare furnizate de bancă la distanţă.



    Totodată, se recomandă utilizatorilor să nu furnizeze niciodată datele de acces la Internet/Mobile Banking (datele înscrise pe card trebuie cunoscute exclusiv de titular şi trebuie completate doar când acesta efectuează cumpărături online pe site-uri securizate), să nu deschidă ataşamentele din e-mail-urile primite de la persoane necunoscute, să nu intre pe link-uri primite prin e-mail-uri necunoscute sau nesolicitate, să nu instaleze aplicaţii din surse necunoscute şi programe necertificate descărcate de pe website-uri dubioase, să aibă instalat un program antivirus bun şi actualizat şi să actualizeze permanent sistemul de operare.



    De asemenea, li se recomandă să nu mai introducă alte coduri şi să anunţe imediat banca emitentă în cazul în care observă în browser imagini suspecte care nu corespund cu cele din paginile web ale băncii, apariţia unor ferestre pop-up, care solicită introducerea de date confidenţiale, că nu se pot autentifica în pagina de Login de la prima încercare, întrucât s-ar putea să devină victima unui atac informatic. Poliţia Română, CERT-RO şi Asociaţia Română a Băncilor recomandă tuturor cetăţenilor să se informeze din surse oficiale şi să semnaleze imediat orice tentativă de fraudă.



    (Sursa: Agerpres)

  • Comisia Europeană vrea ca Parchetul european să fie operaţional la 1 martie 2021

    Comisia Europeană vrea ca Parchetul european să fie operaţional la 1 martie 2021

    Parchetul european, care va avea puterea de a cerceta, urmări şi trimite în judecată în faţa jurisdicţiilor naţionale pe autorii unor infracţiuni care aduc atingere intereselor financiare ale Uniunii, a fost instalat la sfârşitul lunii septembrie, în Luxemburg. Procurorul şef european Laura Codruţa Kovesi şi cei 22 de procurori reprezentând statele care participă la această cooperare consolidată au depus jurământul.

    Intrarea sa în funcţiune depinde însă de numirea, de către ţările participante, a procurorilor delegaţi, care vor fi însărcinaţi în aceste state să efectueze anchetele, dar şi de adaptarea legislaţiilor naţionale pentru a integra această nouă autoritate judiciară.

    Câteva state membre şi-au numit procurorii delegaţi, care vor începe să activeze la 15 ianuarie pentru a testa diferitele proceduri în cadrul Parchetului european – a precizat comisarul european pentru Justiţie Didier Reynders. Acesta a lansat un apel la toate celelalte state membre să accelereze nominalizările, pentru a fi în măsură să-şi demareze activităţile de la 1 martie 2021. Nu ne putem permite noi întârzieri – a avertizat comisarul european belgian, care a subliniat importanţa acestui Parchet pentru protecţia viitorului buget multianual al Uniunii Europene şi a planului de relansare masiv care îi este ataşat.

    Surse europene citate de France Presse susţin că, în prezent, numai două ţări şi-au numit procurorii delegaţi – Germania şi Slovacia – iar desemnarea lor este în curs în Olanda, Estonia şi Luxemburg. Din cele 27 de state membre ale Uniunii Europene, cinci nu vor delega procurori pentru Parchet. Este vorba despre Ungaria, Polonia, Irlanda, Suedia şi Danemarca.

    Parchetul european este o autoritate competentă pentru fraude cu fondurile europene, fraudă cu TVA de peste zece milioane de euro şi corupţie – infracţionalitate care reprezintă, conform procurorului şef european Laura Codruţa Kovesi, între 30 şi 60 de miliarde de euro pe an.