Tag: Maria Grapini

  • Programul european de dezvoltare industrială în domeniul apărării

    Programul european de dezvoltare industrială în domeniul apărării

    Pe agenda de lucru a europarlamentaralior reuniti la Strasbourg s-a aflat in luna iulie si aprobarea unui program european de dezvoltare industriala in domeniul apararii. Într-o rezoluție din decembrie 2017 privind politica comună de securitate și apărare, deputații europeni au salutat eforturile pentru o mai bună coordonare a cheltuielilor în materie de apărare și pentru reducerea duplicării eforturilor, reamintind că în comparație cu SUA, UE28 cheltuiește 40% pe apărare, dar generează numai 15% din capacitățile pe care le obțin Statele Unite, lucru care indică o problemă foarte serioasă legată de eficiență.


    Europarlamentarul Maria Grapini, a punctat faptul ca acest prim program european dedicat proiectelor industriale de apărare va spori cooperarea:




  • Proiect turistic european EuroVelo 13, cunoscută drept “Drumul Cortinei de Fier”

    Proiect turistic european EuroVelo 13, cunoscută drept “Drumul Cortinei de Fier”

    Asociația pentru Promovarea și Dezvoltarea Turismului Timiș a
    aplicat, la începutul acestui an, pentru programul IPA II, cu proiectul
    EuroVelo13 – Servicii de Ciclism Avansat, împreună cu parteneri sârbi, Fondul
    pentru Afaceri Europene a Provinciei Independente Vojvodina, Secretariatul
    pentru Economie și Turism Novi Sad, respectiv Clubul Bănățean de Turism
    România.



    Asociația pentru
    Promovarea și Dezvoltarea Turismului, susținută de europarlamentarul Maria
    Grapini
    și Consiliului Județean Timiș, derulează un super proiect turistic
    european ce vizează ruta EuroVelo 13, cunoscută drept Drumul Cortinei de
    Fier
    .


    Demersurile, apreciate
    pozitiv de societatea civilă, în special de cicliști și iubitorii de turism,
    s-au finalizat cu mai multe acțiuni concrete, la nivel local, internațional
    și în cadrul Parlamentului European. Doamna
    Maria Grapini, europarlamentar și membru al Comisiei pentru Transport și Turism
    (TRAN) din PE ne oferă informații de interes despre unicitatea acestui proiect.


    Într-adevăr este un proiect unic; în momentul în care am ajuns
    în Parlamentul European, și am optat să fac parte și din Comisia Transport
    Turism, l-am întâlnit pe Michael Cramer, un iubitor al turismului și mai ales
    al turismului ecologic. Este din Germania și de mulți ani în Parlament; de
    fapt, corect, el a inițiat acest proiect, ține foarte mult la el, dar m-am
    bucurat că m-a ales cumva pe mine să-mi propună să facem acțiuni în România,
    acest proiect de ciclism care vrea să meargă pe Drumul Cortinei de Fier…
    Imediat am propus Asociației din Timișoara, a fost co-organizator la această
    acțiune, așa cum ați precizat Consiliul Județean ne-a pus la dispoziție Sala…
    Cred că suntem pe drumul cel bun, pentru că trebuie să spun ascultătorilor că
    acest proiect cuprinde și România, așadar, drumul ciclismului pornit din țările
    de nord va trece și prin România și cred că este bine pentru dezvoltarea
    turismului, pentru interesul pe care îl poate avea România, de data aceasta
    pentru un turism sportiv, ciclist. E o colectivitate, până la urmă, între țările
    din Uniunea Europeană. Sunt bucuroasă că traseul trece și prin zona Banatului,
    va merge până la Dunăre și trebuie, sigur, foarte mult mediatizat, dar în jurul
    acestui traseu se pot dezvolta, după aceea, mici afaceri, Putem dezvolta.
    Turismul dezvoltă pe orizontală foarte mult.


  • Participarea persoanelor cu dizabilităţi la alegerile europene

    Participarea persoanelor cu dizabilităţi la alegerile europene

    Dreptul și oportunitatea persoanelor cu handicap de a vota și de a fi
    alese este consacrat la articolele 12 și 29 din Convenția Națiunilor Unite
    privind drepturile persoanelor cu handicap (UNCRDP). În perspectiva viitoarelor
    alegeri europene, ce măsuri concrete a adoptat Comisia pentru a le da
    persoanelor cu handicap posibilitatea de a vota și de a candida la alegeri,
    astfel cum prevede Acțiunea 2 (Participarea) din cadrul Strategiei europene
    2010-2020 pentru persoanele cu handicap? Aceasta tema a fost dezbatuta recent in
    plenul Parlamentului European de la Strasbourg.







    In
    luna iulie parlamentarii europeni reuniti la Strasbourg au discutat despre participarea persoanelor cu dizabilitati la
    alegerile europene. În unele state membre, persoanele cu
    handicap sunt excluse de la dreptul de vot din cauza unor politici naționale în
    materie de capacitate juridică suprareglementate Ia Comisia măsuri concrete
    pentru a promova alinierea legislației statelor membre în materie de capacitate
    juridică cu Convenția ONU, după cum se prevede în Acțiunea 3 (Egalitatea) din
    cadrul Strategiei europene 2010-2020 pentru persoanele cu handicap? A
    întreprins vreodată Comisia sau intenționează să întreprindă inițiative
    proactive concrete pentru ca statele membre să redeschidă dezbaterea pe această
    temă, inclusiv prin identificarea celor mai bune practici?


    Iata care a fost
    interventia doamnei europarlamentar Maria Grapini in Plenul Parlamentului de la
    Strasbourg pe tema participarii persoanelor cu dizabilitati la alegerile
    europene: Problema integrarii persoanelor cu dizabilitati este problema tuturor, a
    tuturor statelor membre.Nu ducem lipsa de reglematari, avem Conventia ONU, avem
    reglementari in constitutiile statelor membre , insa problema este la
    aplicare. Sunt un om care a lucrat cu asociatii ale persoanelor cu dizabilitati
    si va spun sunt persoane responsabile, de multe ori mult mai implicate civic
    decat celelate persoane si este absolut incorect si imoral sa le punem o
    bariera. Cred ca este foarte important sa vedem cum putem sa simplificam
    participarea. De foarte multe ori , din cauza infrastructurii inadecvate
    persoanele nu pot participa. Si s-a vorbit si despre tutela , poate va ganditi
    la o modificare si a acestei reglementari pentru ca de foarte multe ori am
    intalnit , si am avut discutii concrete, persoane cu dizabilitati sub
    tutela sunt aproape in sclavie. Cei care
    detin tutela isi aroga drepturi asupra vietii lor, nepermitandu-le sa participe
    la viata civica .




  • Republica Moldova, sub lupa instituțiilor europene

    Republica Moldova, sub lupa instituțiilor europene

    Invalidarea de către Curtea Supremă de Justiţie a scrutinului pentru Primăria oraşului Chişinău a readus Republica Moldova în atenția instituțiilor europene. Săptămâna trecută, reuniţi în sesiune plenară, eurodeputații au dezbătut și adoptat o rezoluție în care au făcut apel la respectarea statului de drept și a democrației în R. Moldova. De asemenea, eurodeputații au condamnat decizia Curții Supreme de Justiție a Moldovei de a invalida rezultatele alegerilor pentru primarul Chișinăului, pe motiv că ambii candidați au încălcat legea electorală deoarece în ziua alegerilor au folosit mijloacele de informare socială pentru a încuraja participarea cetățenilor la vot. În aceeași ședință plenară a mai fost discutată și situația altor două state din Africa, Burundi și Somalia, europarlamentarii condamnând lipsa de respect față de drepturile omului și statul de drept în cele trei țări. Siegfried Mureșan, din grupul Popularilor Europeni, a declarat în plen:



    Prin decizia de anulare a alegerilor de la Chişinău, se distruge tot fundamentul relaţiilor din Rep. Moldova şi Uniunea Europeană. Eu vreau ca Moldova să vină în Europa alături de România şi de alte ţări civilizate, însă autorităţile au dus R. Moldova la situaţii de urgenţă alături de Burundi şi Somalia. Astăzi majoritatea coverşitoare a Parlamentului European va adopta o decizie prin care spunem: nu putem acorda autorităţilor de la Chişinău 100 de milioane de euro asistenţă macrofinanciară. Această decizie înseamnă că există 0% încredere în autorităţile de la Chişinău. Europa nu se va preface că lucrurile merg bine în R. Moldova. Vom spune lucrurilor pe nume, adică autorităţile de la Chişinău sunt o piedică în dorinţa Uniunii Europene de a ajuta cetăţenii Rep. Moldova.



    În rezoluție este subliniat faptul că decizia de invalidare a votului nu respectă mecanismele democratice și, prin urmare, popularii au solicitat Comisiei Europene să suspende acordarea plăților de asistență macrofinanciară Republicii Moldova, o solicitare la care s-a raliat și Alianța Liberalilor și Democraților Europeni. În schimb, grupul Socialiștilor și Democraților, al doilea ca mărime în Parlamentul European după cel al Popularilor, s-a opus suspendării sprijinului financiar european pentru Moldova, europarlamentarul Andi Cristea declarând că soluția nu este deraierea vagonului Republicii Moldova”. Referindu-se la alegerile pentru primăria Chişinăului, eurodeputata Maria Grapini, din același grup, a spus:



    Sunt absolut de acord că nu trebuiau anulate, dar nu putem noi să tăiem această asistență financiară pentru cetățeni. Ne gândim la cetățenii Republicii Moldova sau ne gândim la o persoană anume? De aceea, nu voi vota această rezoluție și vă rog să înțelegeți că, prin votarea rezoluției, de fapt, întoarcem drumul Republicii Moldova dinspre Europa spre Rusia.



    Rezoluția a fost adoptată cu 343 de voturi pentru, 35 de voturi împotrivă și 160 de abțineri. Anterior votului, Înaltul Reprezentant pentru Afaceri Externe și pentru Politică de Securitate, Federica Mogherini, a anunțat în plen decizia Comisiei Europene, de a amâna acordarea primei tranşe din asistenţa financiară pentru Republica Moldova, în valoare de 100 milioane de euro. Este a doua amânare, după o decizie similară luată anul trecut după ce Parlamentul de la Chișinău a adoptat câteva modificări controversate ale Codului electoral.



  • Modernizarea educaţiei în UE

    Modernizarea educaţiei în UE

    Statele membre și autoritățile regionale sunt încurajate public să mărească investițiile în educație, utilizând fondurile structurale și de investiții europene, și să sprijine cadrele didactice și managerii, atât în domeniul tehnologiilor moderne, cât și în dezvoltarea unor metode de predare axate pe persoana care învață, asigurând, în același timp, o educație de înaltă calitate, măsurată în funcție de volumul de cunoștințe și competențe transmise, luând în calcul însă și creativitatea sau capacitatea de învățare pe tot parcursul vieții. Despre modernizarea educatiei la nivelul UE europarlamentarii au discutat recent in Plenul Parlamentului de la Strasbourg.



    Pe agenda de lucru a europarlamentaralior reuniti la Strasbourg s-a aflat in luna iunie si tema modernizarii educatiei in statele membre ale UE. Statele membre ale UE sunt responsabile de propriile sisteme de educație și formare profesională, însă UE le ajută să stabilească obiective comune și să facă schimb de bune practici.



    Europarlamentarul PPU-sl, Maria Grapini, a punctat nevoile sistemului educational general, cu accent pe problemele din mediul rural, dar și nevoia corelării cererii cu oferta, pe piața europeană, în ceea ce privește educația:



    Cine poate contesta că educația nu are legătură cu societatea noastră, cu modernizarea ei, cu pacea până la urmă, cu comportamentul cetățenilor în societate. De aceea, cred că trebuie să ne gândim și la nivel de UE cum putem să modernizăm educația. Avem metode învechite de multe ori, nu mai trebuie să ne bazăm pe memorare, ci pe vocație, să identificăm ce abilități au copiii, încă de mici, să dezvoltăm dragostea pentru meserie și, sigur, trebuie să ne gândim la mediul rural! Ce facem, pentru că profesorii nu prea merg acolo, avem suplinitori, de fapt necalificați. Cum să le facă aceștia educație copiilor? Un alt aspect foarte important: cum corelăm educația cu nevoia din economie, pentru că suntem într-o dezvoltare economică evidentă și trebuie să ținem cont de noile meserii de care avem nevoie”.



  • Combaterea corupţiei în statele membre UE

    Combaterea corupţiei în statele membre UE

    Corupția continuă să fie o provocare pentru Europa. Corupția este un fenomen care afectează toate statele membre ale UE și costă economia europeană aproximativ 120 de miliarde EUR pe an. Statele membre au avut numeroase inițiative în ultimii ani, însă rezultatele sunt inegale și ar trebui să se intensifice eforturile pentru prevenirea și pedepsirea faptelor de corupție.Subiectul combaterii coruptiei la nivelul UE a fost discutat recent in Plenul Parlamentului European de la Strasbourg.



    În luna iunie parlamentarii europeni reuniti la Strasbourg au discutat despre combarea coruptiei la nivelul UE. Comisia Europeană nu susține publicarea unor rapoarte distincte pe corupție pentru fiecare stat membru UE, o abordare pe care Executivul european a practicat-o doar o dată, în anul 2014, însă o astfel de evaluare ar trebui cuprinsă în rapoartele specifice de țară.Cu aceasta ocazia s-a discutat despre reevaluarea mecanismelor de determinare a nivelului coruptiei in statele membre UE si s-a pus problema conditionarii acordarii fondurilor europene in functie de nivelul coruptiei unui stat.



    Europarlamentarul Maria Grapini a vorbit în Plenul Parlamentului de la Strasbourg pe tema combaterii coruptiei la nivelul UE:



    Intrebarea adresatata Comisiei Europene este pertinenta. Toti vrem sa nu mai avem coruptie. Spun toti, cred in buna credinta a colegilor mei din Parlamentul European. Inainte insa de a arata cu degetul o tara sau alta, nu credeti ca ar trebui sa avem asa cum s-a spus aici o definitie comuna a criminalitatii, instrumente comune pentru masurarea criminalitatii, pentru control, pentru informare, pentru informatii corecte pentru ca nu putem sa luam decizii pe niste informatii despre care noi nu stim cum le colectati. Domnule comisar, ati spus ca trebuie sa protejam denuntatorii. Sunt de acord. Ce spuneti de ceea ce se intampla in tara mea in care dupa ce anumiti denuntatori fara temei au denuntat, procurorii au chinuit zeci de persoane care dupa procese au fost achitate? Eu cred ca solutia este domnule comisar sa nu stigmatizam o tara si sa stabilim aceste masuri. Comisia de multe ori spune si s-a discutat si astazi ca va exista conditionalitate pentru acordarea fondurilor europene dar nu a raspuns dl. Juncker care sunt instrumentele cu care masurati statul de drept pentru a nu face subiectiva aceasta apreciere la acordarea fondurilor europene.”



  • Migraţia transfrontalieră, o problemă majoră a UE

    Migraţia transfrontalieră, o problemă majoră a UE

    Problema migraţiei este mereu în atenţia oficialilor de la Uniunea Europeană. Europarlamentarul Partidului Popular Umanist, Maria Grapini, crede că nu a fost și nu este nici acum un plan coerent privind migrația și asigurarea securității.

    Problema
    migraţiei este mereu în atenţia oficialilor de la Uniunea Europeană.
    Europarlamentarul Partidului Popular Umanist, Maria Grapini, crede că nu a fost
    și nu este nici acum un plan coerent privind migrația și asigurarea
    securității.


    Plenul
    Parlamentului European de la Strasbourg a repus pe agendă tema dificilă și
    complexă a migrației, la nivel european, în fapt la cel mondial, căci procesul
    amplu de fugă și dezrădăcinare este unul demult internațional. Eurodeputații au
    luat în discuție progresele realizate în ceea ce privește pactul mondial al ONU
    pentru asigurarea unei migrații legale, desfășurate în condiții de siguranță și
    de ordine, respectiv pactul privind refugiații.


    Umanista
    Maria Grapini a avut o nouă intervenție în plen, prin care a cerut răspunsuri
    clare și măsuri concrete de gestionare a celei mai mari provocări mondiale,
    după cel de-al doilea război.


    Nu
    trebuie să ne temem de migrație, așa e, nu trebuie să ne temem, oamenii de alți
    oameni! Problema pe care vreau s-o ridic este următoarea: UE are un plan
    coerent prin care să se asigure, pe de o parte securitatea migranților, pe de
    altă parte siguranța unei selecții corecte a celor care migrează? Din punct de
    vedere economic sau din perspectiva războiului? Credeți că avem securizare și
    selecție corecte? Avem și un plan de returnare a migranților? Personal, cred ca
    nu a fost și nu este nici acum un plan
    coerent privind migrația și asigurarea securității!
    , a insistat
    europarlamentarul PPU-sl, Maria Grapini.


  • Planul de acțiune privind infrastructura de combustibili alternativi

    Planul de acțiune privind infrastructura de combustibili alternativi

    România riscă un proces la Curtea
    de Justiţie a UE, dacă nu transpune
    integral normele UE privind instalarea infrastructurii pentru combustibili
    alternativi. Acest lucru este esențial pentru a reduce dependența de petrol a
    transporturilor și pentru a atenua impactul lor asupra mediului.




    Comisia
    Europeană
    a decis recent să trimită Malta şi România în faţa Curţii de Justiţie
    a UE pentru neîndeplinirea obligaţiei de a notifica cadrele naţionale de
    politică în temeiul Directivei 2014/94/UE referitoare la instalarea
    infrastructurii pentru combustibili alternativi. tatelor membre li s-a
    solicitat să notifice Comisiei cadrele naţionale de politică până la 18
    noiembrie 2016. Până în prezent, Malta şi România nu au dat curs acestei
    solicitări, deşi au primit din partea Comisiei o scrisoare de punere în
    întârziere şi un aviz motivat la 15 februarie, respectiv la 13 iulie 2017.


    Cadrele
    naţionale de politică constituie principalul instrument care asigura crearea
    coordonată a unei infrastructuri suficiente pentru combustibilii alternativi,
    inclusiv a punctelor de reîncărcare pentru vehiculele electrice şi a punctelor
    de realimentare pentru gaze naturale şi hidrogen. Instituirea unor astfel de
    cadre ajuta totodată la evitarea fragmentării pieţei interne prin introducerea
    coordonata a combustibililor alternativi.


    Parlamentul
    European
    de la Strasbourg a luat în discuție Planul de acțiune privind
    infrastructura de combustibili alternativi
    , subiect modern, actual,
    interesant, nu însă și adaptabil statelor membre în întregimea lor sau separat.
    Nu doar țările mai puțin dezvoltate din UE au probleme în această privință, pentru
    că aplicabilitatea unor norme legate de combustibilii alternativi nu se
    constituie într-un lucru simplu.


    Europarlamentarul
    PPU-sl, Maria Grapini, a punctat exact aceste sensibilități, în intervenția
    avută, în plen.


    Avem
    directive, și pentru combustibili alternativi, avem și pachetul de mobilitate
    din 2017, de acord. Ați specificat, însă, că în cadrul politicilor naționale
    implicarea directivei nu a ajuns la ambițiile privind utilizarea
    combustibilului alternativ. Ați putea să ne spuneți și de ce? Eu cred că ceea
    ce ați spus dumneavoastră și anume că statele pot să folosească fonduri, din
    fondul de dezvoltare, din fondul de coeziune, nu se aplică încă peste tot.
    Nimeni de aici nu dorește să nu avem autovehicule curate, problema este că
    trebuie să vedem cum? Avem nevoie de o industrie creativă, inovatoare, cu
    automobile care să nu polueze și avem nevoie de infrastructură. Eu mă gândesc
    cât de trist este acum că avem așa de puțină infrastructură, și nu doar în
    mediul rural, ci chiar în mediul urban.Nu aș vrea ca, astfel, să deconectăm
    zonele sărace și mediul rural de conectivitatea în transporturi. De aceea,
    trebuie să ne gândim foarte bine, care sunt măsurile pe care putem să le luăm
    !


  • Raportul anual al Băncii Centrale Europene  din 2016

    Raportul anual al Băncii Centrale Europene din 2016

    Recent in cadrul Comisiei
    pentru afaceri economice și monetare a Parlamentului European s-a votat
    Raportul anual al Băncii Centrale Europene (BCE) din 2016. Raportul privind
    activitatea băncii din 2016 arată că politica monetară a BCE trebuie completată
    cu reforme economice solide la nivelul statelor membre, altfel nu poate susține
    redresarea economică și rezolvarea problemelor structurale ale economiei
    europene.




    Interventia doamnei europarlamentar Maria Grapini , din data de 05.02.2018
    pe tema Raportul anual al Bancii Centrale Europene pe 2016, in
    Parlamentul European de la Strasbourg:

    Am citit cu atentie acest
    raport de treisprezece pagini si trebuie sa spun ca sunt dezamagita vazand doar
    un rand si jumatate la articolul 24 , vorbim de IMM-uri.Eu cred ca toti de aici
    stim ca nu exista inca o creditare a IMM-urilor in statele membre , desi
    ponderea in economia noastra , in piata interna , sunt IMM-urile.Vreau sa ma
    adresez domnului Draghi, daca poate sa ne spuna , daca isi propune ceva BCE
    legat de posibilitatea practica, nu teoretica de creditare a IMM-urilor, pentru
    ca in raport este prevazut deficitul de productivitate in zona euro.Cumva
    ma ingrijoreaza ca se estimeaza ca acest deficit merge pana in anul 2020.Poate
    sa faca ceva BCE sa nu se aevereasca acest lucru, adica sa nu mergem cu
    deficit pana in 2020 ?M-ar preocupa sa stiu si sa spun celor care m-au ales
    daca studiul de impact asupra politicilor monetare il puteti transimte in mod
    transparent pentru a putea informa cetatenii , pentru ca aici vorbim de tari in
    zona euro si tari care nu sunt inca in zona.


  • Strategiile macroregionale ale UE

    Strategiile macroregionale ale UE

    La nivelul UE au
    fost adoptate, până în prezent, patru strategii
    macro-regionale, fiecare însoțită de un plan de acțiune evolutiv care este
    actualizat periodic în funcție de noile nevoi care apar și de contextul în
    schimbare.





    Globalizarea a contribuit la
    creșterea gradului de interdependență a țărilor, iar problemele trebuie
    abordate în prezent la nivel transfrontalier. Aceasta impune necesitatea de a
    reflecta la modul în care macroregiunile, ca zone funcționale noi, pot
    contribui la îmbunătățirea punerii în aplicare a politicilor și programelor UE
    și la realizarea coeziunii teritoriale, astfel cum este prevăzut la articolul
    174 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene.


    Apariția strategiilor macroregionale
    (SMR) a fost determinată de o serie de țări și regiuni ale UE ca o completare a
    politicilor naționale tradiționale de gestionare teritorială. Acestea sunt
    concepute pentru a răspunde provocărilor comune, precum creșterea bazată pe
    inovare, mediul înconjurător sau schimbările climatice, utilizând o abordare
    ascendentă cu implicarea actorilor naționali, regionali și locali.


    De la aprobarea Strategiei UE
    pentru regiunea Mării Baltice (EUSBSR) de către Consiliul European în 2009, au
    mai fost elaborate încă trei SMR: Strategia Uniunii Europene pentru regiunea
    Dunării (EUSDR) în 2011, Strategia UE pentru regiunea Mării Adriatice și a
    Mării Ionice (EUSAIR) în 2014 și Strategia UE pentru regiunea alpină (EUSALP)
    în 2016.


    Implicând 19 țări din UE și 8 țări
    din afara UE, SMR au devenit în prezent o parte integrantă a cadrului de
    politică al UE. Obiectivele lor sunt în deplină concordanță cu prioritățile
    politice ale UE; acestea asigură consolidarea sinergiilor dintre diferitele
    politici și instrumente ale UE și sunt ancorate în cadrul politicii de
    coeziune.


    Intervenția doamnei
    europarlamentar Maria Grapini, în Plenul Parlamentului de
    la Strasbourg, pe tema Punerea în aplicare a strategiilor macroregionale ale
    UE: Strategiile macroreginale
    reprezinta instrumente utile pentru dezvoltare dar si pentru a face vizibile
    pentru cetateni beneficiile cooperarii europene. Raportorul a aratat foarte bine
    ce s-a obtinut prin aceste strategii. M-as opri asupra strategiei Dunarii unde
    raportorul face propuneri concrete si le sustin si eu: redeschiderea unui
    centru de strategie pentru regiunea Dunarii, care ar putea contribui la o mai
    buna punere in aplicare a strategiei. As putea sa spun ca sunt de acord cu cei
    trei NU dar m-as bucura sa avem si o strategie macro a regiunii Marii Negre,
    asa cum avem pentru Marea Baltica si Marea Adriatica. In orice caz, sper sa
    continuie si dupa 2020 si sa nu facem confuzie, strategiile de dezvoltare macroregionala
    ajuta coeziunea.




  • Iniţativă privind ocuparea forţei de muncă în rândul tinerilor

    Iniţativă privind ocuparea forţei de muncă în rândul tinerilor

    În februarie 2013, Consiliul European a convenit să creeze o inițiativă privind ocuparea forței de muncă în rândul tinerilor, în scopul consolidării sprijinului financiar acordat în cadrul fondurilor existente ale UE. Inițiativa se concentrează asupra regiunilor confruntate cu rate deosebit de ridicate ale șomajului în rândul tinerilor și asupra tinerilor cu vârste cuprinse între 15 și 24 de ani care nu sunt încadrați profesional și nu urmează niciun program educațional sau de formare (NEET).



    Inițiativa ofera sprijin financiar pentru a contribui la punerea în aplicare a măsurilor care favorizează ocuparea forței de muncă în rândul tinerilor, precum Garanția pentru tineret.



    În octombrie 2016, Comisia Europeană a emis un raport cu privire la punerea în aplicare a Inițiativei privind ocuparea forței de muncă în rândul tinerilor. Raportul prezintă constatări cu privire la progresele înregistrate până în prezent, arătând că, în linii mari, rezultatele de pe piața forței de muncă în rândul tinerilor din UE sunt peste așteptări, înregistrându-se o reducere cu 1,4 milioane a numărului tinerilor șomeri din UE față de 2013.



    În decembrie 2016, Consiliul a adoptat concluzii cu privire la punerea în aplicare a inițiativei privind ocuparea forței de muncă în rândul tinerilor, salutând raportul Comisiei. În concluziile Consiliului European din decembrie, liderii au salutat creșterea sprijinului acordat Inițiativei privind ocuparea forței de muncă în rândul tinerilor. Maria Grapini, europarlamentar S&D, declara:



    Vreau să vă mulţumesc pentru raport şi pentru acestă temă extrem de importantă. Daca nu vom rezolva scăderea şomajului în rândul tinerilor, vedem cum tinerii pleacă nu dintr-o ţară în alta, ci chiar pe alte continente şi alimentăm din bugetele naţionale şi europene forţa de muncă calificată pentru SUA, China, India. Cred că trebuie să găsim şi măsuri complementare. Sigur că susţin această iniţiativă, dar trebuie să vedem cum reformăm şi educaţia. Am exemplul concret în ţara mea: şcolarizăm persoane pentru locuri de muncă ce nu se regăsesc în economie şi cred că trebuie să existe această legătură între ceea ce şcolarizăm, ce locuri de muncă oferă economia şi unde investim în pregătire profesională. Trebuie educaţia adulţilor pentru că părinţii nu mai vor să-şi dea copiii la şcolile de meserii. Desfiinţarea şcolilor de meserii a adus asemenea efecte. Şi eu cred într-un program complet, cu măsuri complementare acestei iniţiative, dar trebuie continuat cu iniţiativa legată de Garanţia pentru tineri şi iniţiativa pentru tineri.”


  • Jurnal românesc – 31.08.2017

    Jurnal românesc – 31.08.2017

    Deputatul Angel Tîlvăr, fost ministru delegat pentru relaţiile cu românii de pretutindeni, a declarat că Ziua Limbii Române, care se sărbătoreşte pe 31 august, este cel mai bun prilej pentru afirmarea identităţii şi spiritualităţii şi onorarea preţioasei moşteniri culturale. Potrivit acestuia, limba romană este suma experienţelor, trăirilor, tradiţiilor şi obiceiurilor naţionale şi este călăuza noastră sigură într-o lume din ce în ce mai diversă, complexă şi dinamică. Ziua aceasta reprezintă, spune Angel Tîlvăr, legământul nostru de a cinsti, de a păstra şi de a sărbători limba română, în toată frumuseţea, profunzimea şi curăţenia sa.



    La rândul său, ambasadorul României la Chişinău, Daniel Ioniţă, a declarat, cu ocazia marcării la 31 august a Zilei Limba Noastră, sărbătoare naţională dedicată limbii române în Republica Moldova, că avem o datorie sfântă să transmitem mai departe generaţiilor viitoare bogăţia limbii române. Celebrarea concomitentă a limbii române la Chişinău şi Bucureşti demonstrează, încă o dată, că între ambele maluri ale Prutului există o profundă unitate de etnie, de limbă, de istorie – a adăugat Daniel Ioniţă. Ambasadorul României la Chişinău i-a felicitat pe toţi cei care vorbesc limba română şi a recitat poemul În limba ta de Grigore Vieru, iar înalţi demnitari moldoveni au depus coroane de flori la monumentul domnitorului Ştefan cel Mare din centrul Chişinăului şi la busturile scriitorilor de pe Aleea Clasicilor.



    Şi ambasadorul României la Tunis, Dan Stoenescu, fost ministru pentru relaţiile cu românii de pretutindeni, a făcut o declaraţie, pentru postul nostru de raido, despre Ziua Limbii Române:





    Europarlamentarul Maria Grapini a avut o implicare activă în Parlamentul European în ceea ce priveşte Directiva privind detaşarea lucrătorilor, reuşind să treacă prin votul comisiei mai multe amendamente pe care le-a propus şi susţinut pe marginea acestui subiect. Potrivit Mariei Grapini, chiar la nivelul unor şefi de stat se doreşte ca lucrătorii detaşaţi din Est spre Vest să fie salarizaţi la nivelul salarizării din ţara gazdă, din Vest, situaţie care ar genera grave consecinţe pe piaţa muncii şi nu numai. “Eu cred că este bine să explicăm că dorim să protejăm lucrătorii, dar şi industria din ţările mai puţin dezvoltate din Est şi să existe, în acest sens, o etică. De aceea propunerile mele au mers în următorul sens: acelaşi salariu, la aceeaşi muncă, în acelaşi loc, într-o anumită ţară, în contextul în care lucrătorul este angajat, indiferent de naţionalitate, gen, religie. Dacă, spre exemplu, un român, un bulgar sau un ceh, este angajat într-o companie din Germania, Franţa, Italia sau Suedia -angajat şi nu detaşat – este clar că trebuie plătit cu acelaşi salariu cu cel al persoanei autohtone”, a explicat europarlamentarul Maria Grapini.



    Aproape 210.000 de români au plecat în străinătate anul trecut, numărul acestora fiind în uşoară creştere în comparaţie cu anul 2015, arată datele Institutului Naţional de Statistică. Cei mai mulţi sunt tineri aflaţi la început de carieră. Numărul emigranţilor de anul trecut este la cel mai ridicat nivel din 2009 încoace. Astfel, numărul emigranţilor români nu scade, în ciuda faptului că salariile angajaţilor români au crescut semnificativ în ultimii ani, iar creşterea economică de anul trecut a plasat România pe primul loc în UE. Specialiştii spun că există două motive principale pentru care migraţia creşte: pe de-o parte, s-au multiplicat posibilităţile de plecare ale oamenilor, au din ce în ce mai multe rude şi cunoştinţe care îi pot ajuta să plece în străinătate, iar pe de altă parte oamenii nu au încredere în modul în care funcţionează sistemul. INS mai precizează că România continuă să fie o ţară de emigrare, fenomenul migraţiei externe continuând să fie a doua cauză principală a reducerii populaţiei ţării, după scăderea generată de sporul natural negativ.


  • 27.09.2013 (mise à jour)

    27.09.2013 (mise à jour)

    Schengen – Bucarest a répété vendredi, pour France Presse, quil ny avait pas de lien entre la question des Roms et lintégration dans Schengen, appelant Paris à éviter de traiter ces sujets “dans un contexte électoral”. “Contrairement aux opinions parues dans les médias français, nous soulignons quil ny a aucun lien entre linsertion sociale des Roms et lentrée de la Roumanie dans lespace Schengen”, selon un communiqué du ministère des Affaires étrangères de Bucarest. Jeudi, la porte-parole du gouvernement français, Najat Vallaud-Belkacem a déclaré que les conditions dentrée de la Roumanie et de la Bulgarie dans lespace Schengen de libre-circulation des personnes en Europe n’étaient “pas réunies”. Cette déclaration survient après celle faite par le ministre français de l’Intérieur, Manuel Valls qui affirmait il y a quelques jours que “les nombreux délits attribués aux Roms et que les autorités françaises n’arrivent pas à tenir sous contrôle déboucheront sur le refus de la communauté Schengen d’ouvrir sa porte à la Roumanie”.



    Accord – Le comité directeur du Fonds Monétaire International a discuté, vendredi la demande de la Roumanie au sujet d’un nouvel accord de type stand-by. Il s’agit d’un accord préventif de 2 milliards d’euros environ, sur deux ans, auxquels s’ajoutent 2 autres milliards d’euros de la Commission européenne. Selon le nouvel accord, le gouvernement s’est engagé devant le FMI à vendre la majorité du portefeuille de compagnies subordonnées au ministère de l’Economie. D’autre part, le premier ministre Victor Ponta a affirmé récemment que les seules majorations de taxes convenues avec le FMI portaient sur les accises sur les produits de luxe, afin de compenser la réduction de la TVA sur le pain, ainsi que le paiement des contributions à l’assurance maladie pour les revenus obtenus des loyers par les personnes physiques. C’est le 3e accord demandé par la Roumanie au FMI, depuis le déclenchement de la crise économique. Le premier a été finalisé en 2009, et le deuxième, de type préventif, en 2011.



    Emploi – La Roumanie est confrontée à une faible formation des travailleurs dans les circonstances où une bonne partie de la main d’oeuvre qualifiée a quitté le pays — a déclaré vendredi la ministre roumaine du Travail, Mariana Câmpeanu. En quête à des emplois mieux payés, même la main d’œuvre moins préparée a la tendance de partir vers des pays de l’Union Européenne – a également dit la ministre. Selon les médias, un autre problème est la résistance que les travailleurs roumains qui travaillent à l’étranger rencontrent de la part des natifs, mécontents du fait que les Roumains pourraient occuper leurs emplois en acceptant des salaires moindres et de pires conditions de travail.



    Tourisme – La Roumanie a énormément d’opportunités de développer son tourisme et elle touchera bientôt un financement de la Banque Mondiale pour le tourisme balnéaire. La déclaration a été faite par la ministre roumaine pour les PME et le Tourisme, Maria Grapini, lors de la Journée mondiale du tourisme. Elle a été marquée à Bucarest par un événement intitulé « Le Tourisme et l’Eau », qui s’aligne à la déclaration par l’ONU de 2013 comme année internationale consacrée à la coopération dans le domaine de l’eau.



    Corruption – En Roumanie, plus de 370 personnes ont été traduites en justice pour corruption, les 8 premiers mois de l’année, apprend-on du Parquet près la Haute Cour de cassation et de justice. Selon la source citée, ce chiffre est de 20% plus grand par rapport à la même période de l’année dernière. 1500 dossiers de corruption ont été traités dans ce délai, précise le parquet.



    OTAN – La frégate roumaine «Reine Marie» est partie en mission vendredi. Elle prendra part, du 1er au 30 octobre, à l’opération « Préoccupation active», sous commande de l’OTAN, en Méditerranée. La mission présuppose un suivi du trafic naval et aérien afin de combattre le trafic illégal et les actions navales asymétriques. La frégate « Reine Marie » est un bâtiment de 4.900 tonnes, elle peut atteindre une vitesse de 30 nœuds et dispose d’une autonomie de 4.500 miles marins.


  • 27.09.2013

    27.09.2013

    Schengen – Bucarest a répété vendredi, pour France Presse, quil ny avait pas de lien entre la question des Roms et lintégration dans Schengen, appelant Paris à éviter de traiter ces sujets “dans un contexte électoral”. “Contrairement aux opinions parues dans les médias français, nous soulignons quil ny a aucun lien entre linsertion sociale des Roms et lentrée de la Roumanie dans lespace Schengen”, selon un communiqué du ministère des Affaires étrangères de Bucarest. Jeudi, la porte-parole du gouvernement français, Najat Vallaud-Belkacem a déclaré que les conditions dentrée de la Roumanie et de la Bulgarie dans lespace Schengen de libre-circulation des personnes en Europe n’étaient “pas réunies”. Cette déclaration survient après celle faite par le ministre français de l’Intérieur, Manuel Valls qui affirmait il y a quelques jours que “les nombreux délits attribués aux Roms et que les autorités françaises n’arrivent pas à tenir sous contrôle déboucheront sur le refus de la communauté Schengen d’ouvrir sa porte à la Roumanie”.



    Accord – Le comité directeur du Fonds Monétaire International discute, aujourd’hui, la demande de la Roumanie au sujet d’un nouvel accord de type stand-by. Il s’agit d’un accord préventif de 2 milliards d’euros environ, sur deux ans, auxquels s’ajoutent 2 autres milliards d’euros de la Commission européenne. Selon le nouvel accord, le gouvernement s’est engagé devant le FMI à vendre la majorité du portefeuille de compagnies subordonnées au ministère de l’Economie. D’autre part, le premier ministre Victor Ponta a affirmé récemment que les seules majorations de taxes convenues avec le FMI portaient sur les accises sur les produits de luxe, afin de compenser la réduction de la TVA sur le pain, ainsi que le paiement des contributions à l’assurance maladie pour les revenus obtenus des loyers par les personnes physiques. C’est le 3e accord demandé par la Roumanie au FMI, depuis le déclenchement de la crise économique. Le premier a été finalisé en 2009, et le deuxième, de type préventif, en 2011.



    Tourisme – La Roumanie a énormément d’opportunités de développer son tourisme et elle touchera bientôt un financement de la Banque Mondiale pour le tourisme balnéaire. La déclaration a été faite par la ministre roumaine pour les PME et le Tourisme, Maria Grapini, lors de la Journée mondiale du tourisme. Elle a été marquée à Bucarest par un événement intitulé « Le Tourisme et l’Eau », qui s’aligne à la déclaration par l’ONU de 2013 comme année internationale consacrée à la coopération dans le domaine de l’eau.



    Corruption – En Roumanie, plus de 370 personnes ont été traduites en justice pour corruption, les 8 premiers mois de l’année, apprend-on du Parquet près la Haute Cour de cassation et de justice. Selon la source citée, ce chiffre est de 20% plus grand par rapport à la même période de l’année dernière. 1500 dossiers de corruption ont été traités dans ce délai, précise le parquet.



    OTAN – La frégate roumaine «Reine Marie» est partie en mission aujourd’hui. Elle prendra part, du 1er au 30 octobre, à l’opération « Préoccupation active», sous commande de l’OTAN, en Méditerranée. La mission présuppose un suivi du trafic naval et aérien afin de combattre le trafic illégal et les actions navales asymétriques. La frégate « Reine Marie » est un bâtiment de 4.900 tonnes, elle peut atteindre une vitesse de 30 nœuds et dispose d’une autonomie de 4.500 miles marins.



    Festival – C’est aujourd’hui l’avant-dernier jour du Festival international « George Enescu ». L’ensemble « Violoncellissimo » montera sur la scène de l’Athénée roumain, sous la baguette de Marin Cazacu, pour interpréter des morceaux d’Enescu, Offenbach et Mozart. Dans la Grande salle du Palais, Andrew Litton se trouvera au pupitre de la Royal Philharmonic Orchestra, aux côtés de la pianiste Alexandra Dariescu, avec au programme Brahms, Grieg et Tchaïkovski. Jeudi, sous la direction d’Adrian Morar, l’Opéra National a offert au public une nouvelle représentation de l’œuvre lyrique roumain le plus connu – Oedipe, de George Enescu.


  • Les ambassadeurs du tourisme roumain

    Les ambassadeurs du tourisme roumain

    L’interprète de musique traditionnelle Grigore Lese, les canoteurs Elisabeta Lipa et Ivan Patzaichin, le joueur de tennis Ilie Nastase, le caricaturiste Stefan Popa Popa’s, les athlètes Iolanda Balas Soter et Gabriela Szabo et le joueur de flûte de Pan Gheorghe Zamfir ont reçu, lundi, leurs passeports d’ambassadeurs du tourisme roumain. Ils se sont engagés à transposer leur capital d’image pour faire développer le tourisme national, dans le cadre du programme « La Roumanie promue par ses valeurs ».



    Lors de la cérémonie, la ministre déléguée aux PME, au Milieu des affaires et au Tourisme, Maria Grapini, définissait le programme lancé par le gouvernement comme un projet de redécouverte des valeurs roumaines, humaines et matérielles : «Le projet s’appelle « La Roumanie promue par ses valeurs » ; je me demandais, avant, pourquoi nous autres Roumains, nous ne savons pas apprécier nos valeurs humaines. Ni les valeurs naturelles, d’ailleurs, mais il s’agit, là, des ressources humaines — celles qui ont le plus de valeur, selon moi ».



    Les huit ambassadeurs ont demandé aux autorités de la transparence, des fonds pour assurer la promotion, ainsi que de la reconnaissance pour les élites. Ils vont promouvoir un certain segment du tourisme autochtone, allant du tourisme rural, balnéaire et culturel jusqu’au tourisme écologique, de montagne et historique.



    Maria Grapini a expliqué, pour RRI, le message que les gouvernants souhaitent faire passer à l’opinion publique roumaine et étrangère par l’intermédiaire de ce projet: « Notre message est très clair : ces valeurs authentiques, connues au plan européen et mondial, peuvent être les meilleures pour promouvoir l’image du pays, parce que malheureusement, la Roumanie n’est pas perçue à sa vraie valeur, et ces personnalités fortes vont convaincre, plus aisément que les politiciens ou que les institutions gouvernementales ».



    Dans la présentation de son projet personnel pour soutenir le tourisme roumain, le multiple champion mondial et olympique Ivan Patzaichin déclarait, à la cérémonie, qu’il essaierait de faire, dans le delta du Danube, le plus grand centre d’écotourisme du monde. L’athlète Gabriela Szabo a dit, à son tour, que la Roumanie était un pays de grand intérêt pour les étrangers, mais, malheureusement, trop peu connu. Quant au joueur de tennis Ilie Nastase, il a été d’avis que, pour relancer le tourisme roumain, plus d’investissements doivent être consentis dans l’infrastructure, mais aussi dans un changement pour le mieux de la qualité des services. (trad. : Ligia Mihaiescu)