Tag: metrou

  • Biblioteca de la metrou, o nouă invitaţie la lectură

    Biblioteca de la metrou, o nouă invitaţie la lectură

    Mini-biblioteci publice, rafturi sau etajere cu cărți care pot fi luate acasă și înlocuite cu altele din propria casă, au apărut deja în alte țări, chiar și în România în unele cartiere bucureștene sau în orașe mai mici. Recent a sosit și rândul metroului din capitală să găzduiască o asemenea mini-biblioteca în stația Piața Unirii, un important nod al magistralelor bucureștene, tranzitat de mii de persoane în fiecare zi. „Biblioteca de la metrou”, proiect inițiat de Biblioteca Națională a României, este un parteneriat realizat împreună cu Biblioteca Metropolitană a capitalei – care pune la dispoziție volumele – și, evident, Metrox. Detalii despre proiect ne oferă acum Ramona Mezei, manager general al Bibliotecii Metropolitane a Bucureștiului.

    Volumele se găsesc în stația de metrou Piața Unirii 1 și pot fi luate de cei care trec prin zonă. Important este însă când revin în același loc, să aducă o carte de acasă, din biblioteca personală și să o lase pe raft pentru un alt călător cititor. Am citit acum câteva zile un studiu care subliniază că Generația Z preferă cărțile tipărite şi numărul celor care citesc în format print a crescut. De altfel, și la Biblioteca Metropolitană București, în anul 2023, comparativ cu anul anterior, numărul celor care împrumută cartea acasă a crescut.

    Cu bucurie, pot să spun că acest trend crescător s-a menținut și la începutul acestui an. În Marea Britanie, de exemplu, vizitele la bibliotecă au crescut anul trecut cu 71%. Sperăm că și în România, într-o bună zi, să se vorbească despre acest procent. Având în vedere statisticile recent publicate de către Institutul Național de Statistică, ce indică faptul că aproximativ 11 milioane de români au declarat că nu au citit nicio carte în ultimul an din diverse motive, inclusiv lipsa timpului sau interesului, eu consider că este esențial să explorăm noi modalități de a încuraja lectura în rândul populației.

    Evident, în funcție de răspunsul populației, pe viitor, „Biblioteca de la metrou” nu se va găsi doar într-o singură stație, precizează tot Ramona Mezei, manager general al Bibliotecii Metropolitane.

    Proiectul Biblioteca de la metrou este unul pilot. Sperăm să fie un proiect de succes și pe viitor să fie extins în mai multe stații de metrou. Biblioteca Metropolitană București este o bibliotecă publică și noi ne adresăm tuturor categoriilor de vârstă. Așadar, și gama de carte pusă la dispoziție pe raftul de la metrou este una variată, însă o să fie preponderent beletristică, atât pentru cei mici, cât și pentru cei mari. Politica de circulație a cărților puse la dispoziție călătorilor cititori presupune ca publicațiile să îndeplinească câteva condiții: să nu fie deteriorate fizic, adică să nu lipsească părți din lucrare sau să nu fie pagini distruse, să nu aibă deteriorări chimice sau biochimice, să nu fie publicații străine cu valoare informațională sau documentară de mică importanță.

    Noi, cei de la Biblioteca Metropolitană București, vom realimenta periodic raftul cu carte, cel puțin până când bucureștenii își vor forma reflexul de a duce ei înșiși o carte de acasă pentru a o lăsa pe raftul de la metrou. Că, până la urmă, scopul acestui proiect este acela de a valorifica momentele petrecute de călătorii în tranzit, pentru a le oferi oportunitatea de a descoperi și de a se bucura de lectură, contribuind astfel la creșterea volumului de lectură și la promovarea culturii în rândul cetățenilor.”

  • Finlanda – Grevă în mai multe sectoare ale economiei

    Finlanda – Grevă în mai multe sectoare ale economiei

    Ministerul Afacerilor Externe informează cetățenii români care se află, tranzitează sau intenționează să călătorească în Republica Finlanda că, în perioada 1-2 februarie 2024, va avea loc o grevă în mai multe sectoare ale economiei, ce va avea ca urmări, printre altele, perturbări în domeniul transporturilor aeriene și ale celor în comun: tramvaie, trenuri de metrou și cele din rețeaua feroviară de suprafață, precum și majoritatea rutelor de autobuz – urban și interurban.

    Compania națională Finnair va anula aproximativ 550 de zboruri.

    Conform MAE, la greve participă și membri ai Sindicatului pentru sectorul public și al bunăstării, care lucrează pentru Finavia sau Airpro, angajați responsabili cu întreținerea proprietăților, curățenia și securitatea aeroporturilor, precum și Uniunea Piloților de Linie Aeriană, care îi reprezintă pe piloții Finnair.

    De asemenea, cetățenii români pot solicita asistență consulară la numărul de telefon al Ambasadei României la Helsinki: +35892413624, apelurile fiind redirecționate către Centrul de Contact și Suport al Cetățenilor Români din Străinătate (CCSCRS) și preluate de către operatorii Call Center în regim de permanență. De asemenea, cetățenii români care se confruntă cu o situație dificilă, specială, cu un caracter de urgență, au la dispoziție și telefonul permanență al misiunii diplomatice a României în Finlanda: +358 50 553 35 86.

    MAE ecomandă consultarea paginilor de Internet https://helsinki.mae.ro și www.mae.ro.

    Sursa MAE

  • Metrou până la Aeroportul Otopeni și noutăți de la companiile aeriene

    Metrou până la Aeroportul Otopeni și noutăți de la companiile aeriene

    Guvernul României a aprobat memorandumul privind dezvoltarea magistralei de
    metrou M6, astfel încât să fie asigurată legătura de la Bucureşti la Aeroportul
    internaţional Otopeni ‘Henri Coandă’. Este un proiect care face parte din
    Strategia de Dezvoltare a transportului în regiunea București – Ilfov și este o
    extensie a Magistralei M4 către Aeroportul Otopeni. Noua magistrală va face
    legătura cu cele trei gări de pe traseu – Gara Progresul, Gara de Nord, Gara
    Băneasa și Aeroportul Otopeni. Trebuie menționat și faptul că această
    magistrală va fi complementară traseului feroviar Gara de Nord – Aeroportul
    Otopeni şi vizează şi cei 60% dintre călătorii care nu sunt din București. Mai
    există o investiție în derulare, care vizează legătură București – Giurgiu și care va facilita accesul cetăţenilor din nordul Bulgariei către
    Aeroportul Otopeni.


    În altă ordine de idei, compania aeriană low-cost Ryanair îşi extinde
    operaţiunile de la Aeroportul Internaţional Sibiu şi anunţă
    lansarea a două noi rute care vor conecta direct Sibiul cu Milano Malpensa,
    Italia, începând cu 31 octombrie şi Liverpool, Marea Britanie, începând cu 1
    noiembrie. Noile rute vor fi operate cu câte două frecvenţe săptămânale
    fiecare. RyanAir operează de la Sibiu zboruri directe spre Veneţia Treviso -
    Italia în zilele de marţi şi sâmbătă, spre Corfu – Grecia în zilele de marţi şi
    sâmbătă şi spre Bologna – Italia, în zilele de luni şi vineri. De asemenea,
    reamintim că din sezonul de iarnă compania aeriană va opera zboruri directe şi
    spre Billund, Danemarca, din 29 octombrie. Ryanair anunţă şi relansarea rutei
    Sibiu – Bruxelles Charleroi. Redeschiderea acestei rute din 1 noiembrie 2021
    răspunde cerinţelor şi nevoii de mobilitate a comunităţii deservite de
    aeroportul sibian şi asigură legătura cu unul dintre cele mai importante oraşe
    europene. Ruta va fi operată cu două zboruri săptămânale, luni şi joi.


    La rândul său, operatorul aerian low-cost Wizz Air va opera două noi rute
    din Bucureşti şi Cluj-Napoca, începând din toamna
    acestui an. Vorbim despre două destinații, una cu plecare din București, către
    Gran Canaria (Insulele Canare) – Spania, cealaltă cu plecare din Cluj-Napoca
    spre Billund, Danemarca. Astfel, pentru Gran Canaria va exista un zbor pe
    săptămână, sâmbăta, începând din 6 noiembrie, în timp ce pentru destinaţia
    Billund vor fi două zboruri săptămânale – în zilele de miercuri şi duminică,
    începând din 31 octombrie.


  • Noi investiţii în infrastructură

    Noi investiţii în infrastructură


    Lucrările la autostrada Sibiu – Piteşti, prima care va traversa munţii și va lega sudul de centrul României, vor începe în curând. La București a fost semnat contractul pentru primul lot, de peste 13 kilometri, care va fi realizat în 4 ani. Este primul pas concret făcut în ultimii 10 ani, a subliniat premierul Viorica Dăncilă. Totodată, au mai fost semnate contractele pentru un lot din noua Centură de sud a capitalei şi cel pentru automatizarea metroului din Drumul Taberei, cartier vestic al Bucureştiului.



    Autostrada Sibiu – Piteşti este unul dintre proiectele majore de infrastructură rutieră ce va asigura conexiunea cu Coridorul 4 paneuropean. Prin semnarea contractului de proiectare şi execuţie pentru lotul autostrăzii de centură a Bucureştiului, va fi fluidizat traficul din capitală a precizat premierul. Un alt proiect aşteptat de români este Magistrala de metrou M5 – a mai pus Viorica Dăncilă, care a explicat că în bugetul naţional sunt prevăzuţi banii necesari pentru realizarea acestor proiecte, dar vor fi utilizate, totodată, şi fonduri europene.



    Viorica Dăncilă: “Semnarea contractului pentru secţiunea 1 Sibiu – Boiţa este primul pas concret făcut în ultimii 10 ani pentru începerea lucrărilor la prima autostradă din România care trece munţii. Prin semnarea contractului de proiectare şi execuţie pentru lotul 3 al autostrăzii de centură a municipiului Bucureşti, în lungime de aproximativ 18 km, aducem mai aproape de finalizare realizarea acestui proiect care va contribui la fluidizarea traficului din capitală.”



    La rândul său, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, le-a transmis constructorilor să îşi respecte termenele asumate în proiecte și să-i respecte pe subcontractorii români întrucât scuzele şi întârzierile nu vor mai fi tolerate. Răzvan Cuc: “Începeţi-vă contractele prin a lucra deja la proiectare, pentru că sunt firme care au semnat contractele şi au reuşit să scurteze timpul de proiectare. Nu vă mai bateţi joc de subcontractorii români. Plătiţi-i la timp! Nu vreau să mai fiu informat că nu plătiţi la timp subcontractorii atâta timp cât statul român vă plăteşte la timp toate facturile.”



    Valoarea primului contract semnat este de aproximativ 129 de milioane de euro – a mai spus ministrul transporturilor – şi va avea o durată de realizare de 48 de luni, iar cel de-al doilea contract semnat are o valoare de 180 de milioane de euro şi va asigura creşterea gradului de mobilitate atât pentru Bucureşti, cât şi pentru regiunile limitrofe. În ceea ce priveşte magistrala M5, aceasta va fi dată în funcţiune până la sfârşitul anului. Situaţia infrastructurii rutiere este dezastruasă în întreaga ţară. La sfârșitul lui 2018, la aproape trei decenii de la prăbuşirea comunismului şi la peste 10 ani de la aderarea la UE, România avea doar aproximativ 800 kilometri de autostradă, din care circa 100 moşteniţi din vechiul regim.


  • Jumătate de miliard de euro pentru magistrala 6 de metrou

    Jumătate de miliard de euro pentru magistrala 6 de metrou


    Comisarul european Coina Crețu a aprobat, miercuri, alocarea a peste 517 milioane de euro pentru linia de metrou M6 din București, tronsonul 1 Mai-Tokyo. Fondurile sunt acordate pentru o secțiune de 6 kilometri din cei peste 14 kilometri pe care îi va avea magistrala de metrou M6 dintre Gara de Nord și Aeroportul Internațional Henri Coandă (Otopeni). Aceasta va asigura legătura cu linia de metrou M4 (Gara de Nord – Lac Străulești).



    Proiectul prevede construcția a șase noi stații de metrou subterane între zona 1 Mai și complexul comercial Băneasa – acolo unde urmează să fie amplasată stația Tokyo, dar și achiziționarea a douăsprezece garnituri de metrou, fiecare cu câte șase vagoane, precizează Comisia Europeană. Lucrările pentru noua magistrală vor începe în toamna acestui an.



    Corina Crețu: Proicetul va îmbunătăți viața bucureștenilor



    Locuitorii din capitala României vor ajunge mult mai repede în zona de nord a Bucureștiului grație unei investiții de peste o jumătate de miliard de euro din Fondul de coeziune. Acest proiect finanțat prin politica de coeziune va îmbunătăți în mod concret viața de zi cu zi a celor 1,8 milioane de locuitori ai Bucureștiului, care vor beneficia astfel de servicii de transport urban mai bune. Sper ca până în 2023 – care este termenul prevăzut pentru implementarea proiectului pe care l-am aprobat astăzi – autoritățile române să găsească soluții pentru finalizarea magistralei M6, astfel încât să se poată circula pe noua linie de metrou de la 1 Mai până la Aeroportul Internațional Otopeni, a declarat Corina Crețu.



    Nemulțumirile Comisiei Europene față de proiectul M6



    Magistrala M6 este unul dintre proiectele de transport controversate ale capitalei României. În discuțiile cu Executivul de la București, Comisia Europeană a criticat, printre altele, traseul care nu pornește de la staţia Piaţa Victoriei, un punct de legătură între magistralele M1 și M2. Autoritățile de la București au ales, în schimb, o rută ce ajunge la staţia existentă 1 Mai și trece și pe la complexul Romexpo.


    De asemenea, Comisia Europenă a fost nemulțumită de subestimarea de către autoritățile de la București pentru construcţia întregii magistrale, până la Aeoprtul Otopeni, dar şi de supraestimarea traficului de pasageri.

    Traseul viitoare magistrale de metrou M6 (linia punctată ce pornește de la stația 1 Mai)

    magistrala-m6-metrou-harta.jpg



    Magistrala M6, necesară sa nu?



    Pe lângă criticile venite de la Bruxelles, au existat și voci care consideră inutilă realizarea noii magistrale. Conform criticilor, legătura dintre Gara de Nord și Aeroportul Otopeni poate fi asigurată prin calea ferată, un proiect în lucru ce trebuie finalizat până la debutul Campionatului European de fotbal din vara anului viitor.



    Valoarea totală investiţiei a fost estimată la aproximativ 1,3 miliarde de euro. Magistrala 6 prevede un traseu de 14,2 km cu 12 staţii și ar urma să asigure capacitatea de transport a unui număr de circa 50.000 călători pe oră şi sens, conform estimărilor.

  • Republica Elenă – Grevă de 24 ore a lucrătorilor de la căile ferate și metrou

    Ministerul
    Afacerilor Externe informează cetățenii români care se află, tranzitează sau
    doresc să călătorească în Republica Elenă că lucrătorii de la căile ferate și
    de la metroul suburban au anunțat o grevă de 24 de ore, pentru vineri, 8 iunie
    2018, în intervalul orar 00:00-24:00.




    Cetățenii
    români pot solicita asistență consulară la numerele de telefon ale Ambasadei
    României la Atena: +302106728879 și +302106728875, apelurile fiind
    redirecționate către Centrul de Contact și Suport al Cetățenilor Români din
    Străinătate (CCSCR) și preluate de către operatorii Call Center în regim de
    permanență. De asemenea, cetățenii români care se confruntă cu o situație cu
    caracter de urgență, au la dispoziție și telefonul de permanență al Ambasadei
    României în Republica Elenă: +306978996222.




    Ministerul
    Afacerilor Externe recomandă consultarea paginilor de internet http://atena.mae.ro, www.mae.ro și reamintește
    faptul că cetățenii români care călătoresc în străinătate au la dispoziție
    aplicația Călătorește în siguranță (http://www.mae.ro/app_cs), care
    oferă informații și sfaturi de călătorie.

  • Republica Elenă – Grevă de 24 ore în sectorul feroviar

    Ministerul Afacerilor Externe informează cetățenii români care se află, tranzitează sau doresc să călătorească în Republica Elenă că, pentru data de 6 martie 2018 au fost anunțate greve de 24 de ore de către Organizația Panelenă de căi ferate (OSE) și Uniunea angajaților de la metroul din Atena (TRAIN OSE S.A.) – care asigură legătura cu Aeroportul din Atena.

    Cetățenii români pot solicita asistență consulară la numerele de telefon ale Ambasadei României la Atena: +302106728879 și +302106728875, apelurile fiind redirecționate către Centrul de Contact și Suport al Cetățenilor Români din Străinătate (CCSCR) și preluate de către operatorii Call Center în regim de permanență. De asemenea, cetățenii români care se confruntă cu o situație cu caracter de urgență, au la dispoziție și telefonul de permanență al Ambasadei României în Republica Elenă:+306978996222.

    Ministerul Afacerilor Externe recomandă consultarea paginilor de internet http://atena.mae.ro,www.mae.ro și reamintește faptul că cetățenii români care călătoresc în străinătate au la dispozițieșiaplicația Călătorește în siguranță(http://www.mae.ro/app_cs), care oferă informații și sfaturi de călătorie.

  • Grecia – Grevă la metroul din Atena

    Grevă la metroul din Atena



    Ministerul Afacerilor Externe informează cetățenii români care se află, tranzitează sau doresc să călătorească în Republica Elenă că Sindicatul Lucrătorilor de la metroul din Atena a anunţat intrarea în grevă pe o perioadă de 24 ore, începând cu data de 21 noiembrie 2017.


    Pe perioada grevei, va fi anulată inclusiv legătura cu aeroportul național din Atena.



    Asistenţă consulară pentru români



    Cetățenii români pot solicita asistență consulară la numerele de telefon ale Ambasadei României la Atena: +302106728879 și +302106728875, apelurile fiind redirecționate către Centrul de Contact și Suport al Cetățenilor Români din Străinătate (CCSCR) și preluate de către operatorii Call Center în regim de permanență. De asemenea, cetățenii români care se confruntă cu o situație cu caracter de urgență au la dispoziție și telefonul de permanenţă al Ambasadei României în Republica Elenă: +306978996222.



    Ministerul Afacerilor Externe recomandă consultarea paginilor de internet http://atena.mae.ro, www.mae.ro și reamintește faptul că cetățenii români care călătoresc în străinătate au la dispoziție aplicația Călătorește în siguranță” (disponibilă gratuit în App Store” și Google Play”), care oferă informații și sfaturi de călătorie.

  • Transportul public din Bucureşti

    Transportul public din Bucureşti

    De la început, amintim că, pentru plata călătoriilor pe liniile de
    transport în comun din Bucureşti, se utilizează doar carduri magnetice care se
    validează la aparatele speciale din mijloacele de transport. Respectivele
    carduri pot fi achiziţionate din majoritarea staţiilor, de la ghişeele Regiei
    Autonome de Transport Bucureşti şi pot fi reîncărcate la aceleaşi ghişee.
    Tariful unei călătorii este de 1 leu şi 30 de bani (cca. 28 de eurocenţi)
    pentru liniile obişnuite de transport în comun de suprafaţă, de 1 leu şi 50 de
    bani (33 de eurocenţi) pentru liniile preorăşeneşti de transport şi de 3 lei şi
    50 de bani (77 de eurocenţi) pentru liniile de autobuze expres 780 şi 783.
    Linia 780 face legătura între Gara de Nord şi Aeroportul Internaţional Henri Coandă Bucureşti, iar
    linia 783 – între aeroport şi centrul oraşului (Piaţa Unirii).

    Să notăm şi că
    abonamentul nenominal valabil o zi costă 8 lei (1,7 euro), iar cel valabil o
    săptămână costă 17 lei (3,7 euro). Copiii în vârstă de până la 7 ani sunt
    scutiţi de plata taxelor de călătorie.

    În
    Bucureşti, funcţionează şi 23 de linii de noapte care au terminalul central la
    Piaţa Unirii şi fac legătura cu zonele periferice. Între orele 23.00 şi 1.00,
    respectiv între orele 3.00 şi 4.30 circulă la un interval de 40 de minute, iar
    între orele 1.00 şi 3.00 – la 120 de minute. Preţul unei călătorii cu
    autobuzele de pe aceste linii este tot de 1 leu şi 30 de bani.

    La metrou, o
    cartelă magnetică pentru două călătorii costă 5 lei (1,13 euro), iar cartela
    pentru 10 călătorii costă 20 de lei (4,5 euro). O cartelă valabilă o zi costă 8
    lei (1,8 euro), iar una valabilă o săptămână pentru un număr nelimitat de
    călătorii costă 25 de lei (5,7 euro).

    Ghiduri privind traseele de transport în comun
    din Capitală pot fi procurate atât de la Aeroportul Henri Coandă Bucureşti
    Otopeni, cât şi de la multe dintre tonetele pentru vânzarea publicaţiilor. Astfel
    de ghiduri sunt disponibile şi pe Internet, la adresa Regiei Autonome de
    Transport Bucureşti, www.ratb.ro, şi la cea a
    Societăţii de Exploatare a Metroului, www.metrorex.ro,
    ambele site-uri fiind editate în engleză şi română.

  • Update: Germania – incidente de securitate în Munchen

    Update: Germania – incidente de securitate în Munchen

    Update:

    Ministerul Afacerilor Externe informează cetățenii români care călătoresc sau tranzitează landul Bavaria din Republica Federală Germania că, după atentatul produs la data de 22 iulie 2016 în Centrul Comercial Olympia din zona de est a metropolei Munchen, soldat cu morți şi răniți, situația a revenit la normal şi nu mai sunt restricții de circulație.

    Având în vedere evenimentele petrecute in ultima perioada în landul bavarez, se recomandă cetățenilor romani să respecte indicațiile şi avertismentele emise de autoritățile locale, să se informeze, în timp real, cu privire la evoluția situației şi de a rămâne extrem de precauți și vigilenți, pe durata deplasărilor prin locurile aglomerate.


    Pentru acordarea asistenței consulare și preluarea operativă a solicitărilor cetățenilor români, au fost puse la dispoziţia acestora numerele de telefon ale Consulatului General al României la Munchen : +49 89 553307 (apeluri redirecționate către Centrul de Contact și Suport al Cetăţenilor Români din Străinătate (CCSCRS) şi preluate de către operatorii Call Center 24/24, care funcţionează în cadrul Ministerului Afacerilor Externe) şi telefonul de urgenţă al oficiului consular +49 1602087789.

    * * *

    Ministerul Afacerilor Externe informează cetățenii români care călătoresc sau tranzitează landul Bavaria din RF Germania că, urmare unui atac armat în Centrul Comercial Olympia din zona de est a metropolei germane Munchen, autoritățile locale au suspendat circulația metroului şi a mijloacelor de transport în comun de suprafață, recomandând a se evita circulația pe străzi, precum şi evitarea circulației pe autostrăzile adiacente. MAE este în permanent contact cu autoritățile locale în vederea informării, în timp real, cu privire la evoluția situației.

    În acest context, MAE reiterează avertismentul adresat cetățenilor români aflați sau care se deplasează în regiunea bavareză a RF Germania de a rămâne extrem de precauți și vigilenți, evitând ieșirea din spațiile de cazare sau domiciliu.

    Ministerul Afacerilor Externe recomandă consultarea paginii Internet www.mae.ro şi reamintește faptul că cetățenii români care călătoresc în străinătate au la dispoziție aplicația Călătoreşte în siguranţă (disponibilă gratuit în App Store şi Google Play), care oferă informații şi sfaturi de călătorie.

  • Transportul public din Bucureşti

    Transportul public din Bucureşti

    De curând, în Bucureşti,
    a fost reluată circulaţia autobuzelor turistice supraetajate, care dispun şi de
    audio-ghiduri în engleză, franceză, italiană şi română. Turiştii au la dispoziţie şi hărţi
    şi pliante cu informaţii despre obiectivele turistice de pe traseu, precum şi
    un sistem internet wireless gratuit.Cele 14 staţii sunt parcurse zilnic în aproximativ 50
    de minute, între orele 10,00 şi 22,00. Printre obiectivele de pe traseu se
    numără Parcul Herăstrău, Muzeul Satului, Arcul de Triumf, Muzeul de Geologie,
    Muzeul Naţional de Istorie Naturală Grigore Antipa, Muzeul Ţăranului Român,
    Ateneul Român, Muzeul Naţional de Artă, Palatul CEC, Muzeul Naţional de Istorie,
    Palatul Parlamentului, Patriarhia Română, Hanul lui Manuc, Curtea Veche şi
    Muzeul Municipiului Bucureşti. Preţul unui card de călătorie este de 25 de lei
    (5,8 euro) pentru adulţi şi de 10 lei (2,35 de euro) pentru copiii cu vârste
    între 7 şi 14 ani. Copiii în vârstă de sub 7 ani însoţiţi de adulţi beneficiază
    de gratuitate. Cardul de călătorie este valabil 24 de ore de la prima validare
    şi poate fi achiziţionat din autobuzele turistice.

    Pentru plata călătoriilor pe liniile de transport în
    comun din Bucureşti, se utilizează doar carduri magnetice care se validează în
    aparatele speciale din mijloacele de transport. Respectivele carduri pot fi
    achiziţionate din majoritarea staţiilor, de la ghişeele Regiei Autonome de
    Transport Bucureşti şi pot fi reîncărcate la aceleaşi ghişee. Tariful unei
    călătorii este de 1 leu şi 30 de bani (cca. 28 de eurocenţi) pentru liniile
    obişnuite de transport în comun de suprafaţă, de 1 leu şi 50 de bani (33 de
    eurocenţi) pentru liniile preorăşeneşti de transport şi de 3 lei şi 50 de bani
    (77 de eurocenţi) pentru liniile de autobuze expres 780 şi 783. Linia 780 face
    legătura între Gara de Nord (cea mai importantă gară din capitala României) şi
    Aeroportul Internaţional Henri Coandă Bucureşti, iar linia 783 – între
    aeroport şi centrul oraşului (Piaţa Unirii). Să notăm şi că abonamentul
    nenominal valabil o zi costă 8 lei (1,7 euro), iar cel valabil o săptămână
    costă 17 lei (3,7 euro). Copiii în vârstă de până la 7 ani sunt scutiţi de
    plata taxelor de călătorie.

    În Bucureşti, funcţionează şi 23 de linii de noapte
    care au terminalul central la Piaţa Unirii şi fac legătura cu zonele
    periferice. Între orele 23.00 şi 1.00, respectiv între orele 3.00 şi 4.30
    circulă la un interval de 40 de minute, iar între orele 1.00 şi 3.00 – la 120 de
    minute. Preţul unei călătorii cu autobuzele de pe aceste linii este tot de 1
    leu şi 30 de bani. Pe de altă parte, RATB a reintrodus serviciul care permite plata
    călătoriilor prin sms. Facilitatea este valabilă pentru abonamentul de o zi, în
    valoare de 8 lei şi 79 de bani, dar şi pe liniile expres 780 şi 783. Numărul de
    telefon este 7458.

    La metrou, o cartelă
    magnetică pentru două călătorii costă 5 lei (1,13 euro), iar cartela pentru 10
    călătorii costă 20 de lei (4,5 euro). O cartelă valabilă o zi costă 8 lei (1,8
    euro), iar una valabilă o săptămână pentru un număr nelimitat de călătorii
    costă 25 de lei (5,7 euro). Ghiduri privind traseele de transport în comun din
    Capitală pot fi procurate atât de la Aeroportul Henri Coandă Bucureşti
    Otopeni, cât şi de la multe dintre tonetele pentru vânzarea publicaţiilor.
    Astfel de ghiduri sunt disponibile şi pe Internet, la adresa Regiei Autonome de
    Transport Bucureşti, www.ratb.ro,
    şi la cea a Societăţii de Exploatare a Metroului, www.metrorex.ro,
    ambele site-uri fiind editate în engleză şi română.

  • Scrisori călătoare la metrou

    Scrisori călătoare la metrou

    Cartea Istoria scrisorii a italianului
    Mario-Ruggiero Lucci, preia opinia istoricului grec Hellanicos, care atribuie
    prima scrisoare unei femei, fiica regelui persan Cirus cel Mare. Potrivit
    cărţii, arta epistolară s-a născut astfel prin sec. al VI-lea î.e.n, la mai
    bine de două milenii de la primele forme de scriere. Arta epistolară s-a
    dezvoltat însă cel mai mult în sec. al XVIII-lea, ajungând şi disciplină
    predată în şcoli.


    Cu toate acestea, epoca modernă ne-a îndepărtat de
    această practică, mesajul scurt, grăbit, pe mail sau pe sms, scris
    esenţializat, în forme cât mai scurte a devenit obişnuinţa.


    Cu atât mai neobişnuit apare astfel, demersul
    companiei de metrou din Bucureşti de a întâmpina călătorii în luna martie cu
    scrisori caligrafiate, puse în plicuri sigilate.


    Evelyne Croitoru, şef al biroului de presă
    Metrorex, ne-a povestit ce s-a întâmplat: Călătorii cu
    metroul au avut parte de o surpriză foarte plăcută. Pe magistralele de metrou
    Berceni – Pipera şi Preciziei – Anghel Saligny, au fost oferite 700 de
    scrisori, călătoare, cuprinzând gânduri bune, mesaje pozitive, menite să aducă
    bucurie în sufletele oamenilor. Alături de noi, s-au aflat din nou Asociaţia
    Arta nu muşcă şi un mic grup de voluntari, care au scris de mână, toate cele
    700 de scrisori. Şi apoi, în plic frumos sigilat, cu sigiliu de ceară roşie, au
    fost oferite călătorilor, cu îndemnul Du bucuria mai departe! Călătorii toţi
    au fost plăcut surprinşi de idee, ne-au mulţumit, cineva ne-a spus că este
    pentru prima dată în viaţă când primeşte o scrisoare caligrafiată, alţii ne-au
    declarat că prin gestul nostru le-am făcut ziua mai frumoasă. De fapt
    disponibilitatea de a dialoga este cea care ne-a răsplătit efortul.


    Călătorii au primit surpriza cu bucurie, după cum
    ne-a spus interlocutoarea noastră: Trenul de metrou a devenit
    din nou mai mult decât un mijloc de transport, el a fost un simbol al armoniei,
    al emoţiei, a bucuriei de a trăi frumos. Trebuie spus că evenimentul Scrisori
    călătoare la metrou e la a doua ediţie. Am fost încurajaţi de căldura cu care
    au primit călătorii noştri mesajele de prietenie anul trecut. Ne-a plăcut
    interesul manifestat de media şi suntem convinşi că spaţiul metroului este
    foarte potrivit pentru astfel de manifestări.


    Metroul bucureştean mai pregăteşte şi alte
    surprize: Evelyne Croitoru: Să ştiţi că pregătim pentru luna
    aprilie surprize plăcute publicului nostru călător. Este vorba despre ediţia a
    patra a Festivalului de muzică clasică la metrou, eveniment pe care îl realizăm
    tot împreună cu Asociaţia Arta nu muşcă. Vor fi cinci zile de concerte live,
    în patru staţii importante de metrou, cu artişti de la operă, conservator şi de
    la filarmonică, ce vor încânta publicul cu nemuritoare acorduri din Verdi,
    Mozart, Enescu, Strauss. Cristina Dobrescu şi Loredana Munteanu sunt arhitecţii
    şi regizorii clipelor de bucurie ce vor fi oferite publicului călător, pe tot
    parcursul festivalului. Pe pagina de Facebook metroultânăr vă vom prezenta
    toate detaliile festivalului de muzică clasică de la metrou.


    La metrou s-a citit, s-a cântat, s-a dansat
    tango… Am întrebat-o pe Evelyne Croitoru de unde vine această idee a a
    transforma staţia de metrou sau trenul într-un spaţiu cultural: Am
    constatat că oamenii se bucură în momentul în care le oferi ceva în plus faţă
    de simpla călătorie. Am luat exemple europene, am văzut ce se întâmplă prin metrourile
    din Europa, cât de frumos sunt întâmpinaţi oamenii cu câte un FlashMob: apare
    din senin o orchestră, interpretează Oda bucuriei sau altceva, după care se
    retrage discret şi oamenii sunt fericiţi, aplaudă, îşi continuă drumul, sunt
    încântaţi de ceea ce se întâmplă în acel moment. Am observat, de asemena, că
    sunt foarte mulţi oameni care merg cu metroul şi sunt trişti, sunt îngânduraţi,
    sunt preocupaţi de problemele de zi cu zi şi ne-am gândit să le descreţim
    frunţile într-un fel. Am mai făcut-o în trecut şi cu ediţiile trecute din
    Festivalul de muzică clasică la metrou şi cu Cărţile călătoare, am avut lecturi
    urbane în metrou, am avut teatru Masca (n.a. – de pantomimă) în metrou
    şi multe alte acţini cu care ne străduim să bucurăm sufletele călătorilor măcar
    pentru câteva clipe.


    Am invitat-o pe Evelyne
    Croitoru să ne citească câteva dintre mesajele conţinute în scrisorile
    călătoare: Dragă om frumos, Viaţa e plină de provocări,
    menite să ne încerce puterile şi visurile, dar tu fii puternic, reaminteşte
    celor din jur că sunt importnaţi pentru tine. Sau un altul: dragă om frumos,
    poţi păstra scrisoarea sau poţi să permiţi să fie găsită de un alt necunoscut,
    prin oraş. Zâmbeşte! Curios, dar de cele mai multe ori funcţionează. De fapt,
    aproape de fiecare dată. Îţi dorim o zi excelentă! Metrorex şi echipa Livrez
    dragoste.ro.



    Evenimentul
    Scrisori călătoare a fost mesagerul gândurilor bune ale oamenilor de la
    metrou, către călători, precum şi o promisiune de a face călătoria cu metroul
    cât mai plăcută.

  • Bruxelles, turism şi terorism

    Bruxelles, turism şi terorism

    Bruxelles-ul
    devenise o destinaţie turistică dintre cele mai importante ale Europei. Oameni
    din întreaga lume veneau la Bruxelles să-i vadă muzeele pline de suprarealişti,
    Piaţa Mare, cu spectacolele sale de covoare florale sau doar de lumini,
    arhitectura Art Nouveau sau din alte zone de avangardă, să stea pe terase, să
    deguste berea belgiană renumită şi diversă, şi ciocolata fină belgiană.
    Deliciile culinare sunt la ele acasă, la Bruxelles, iar dimensiunea
    eurobirocratică a oraşului este semnificativă şi a început să conteze şi ea în
    destinul său turistic. Pentru un turist, atracţiile sunt numeroase la Bruxelles
    şi multe alte elemente vin să ne susţină în dragostea pentru acest oraş. În
    general, turiştii merg pe drumurile bătute şi au tendinţa să vadă doar
    lucrurile pozitive. De aceea, privesc cu uimire veştile recente, care relevă
    existenţa unei feţe ascunse a terorismului care s-a dezvoltat în Bruxelles şi
    în Belgia.

    Din păcate, este momentul cel mai potrivit să amintim o observaţie
    din ianuarie 2015, referitoare la pericolul pe care îl reprezintă insurgenţa
    jihadistă localizată în Belgia. Scriam, atunci, la această rubrică: În primul rând chiar,
    vedem cetăţeni occidentali, cu o existenţă destul de scurtă dar petrecută în
    ţările Vestului Europei, în mijlocul societăţilor pe care le consideră acum
    principalul inamic şi au ca scop doar distrugerea acestora. Statisticile plasau
    Belgia în fruntea listei cu ţări ai căror cetăţeni participă cu trup, suflet şi
    bani la insurgenţa islamistă din Siria, Irak sau Afganistan. Am citat din
    comentariul intitulat Terorism în Europa, difuzat de Radio România
    Internaţional la o săptămână de la masacrarea redacţiei Charlie Hebdo din
    Paris. Dar chiar acest comentariu avea un citat dintr-un articol anterior de
    presă, difuzat în 2014 tot de postul pe care îl ascultaţi. Să cităm aceea
    citare: La sfârşitul lunii septembrie, chiar în cadrul acestei rubrici a Radio
    România Internaţional, sub titlul Strategia crimei, spuneam:
    Îngrijorătoare este şi dimensiunea fără precedent a implicării unor cetăţeni
    occidentali în acţiunile teroriste ale noilor islamişti. Ei merg direct în
    zonele din Siria şi Irak, unde stăpâneşte organizaţia Statul islamic, iar mulţi
    dintre ei se întorc în ţările occidentale unde trăiesc sau chiar s-au născut.
    Este o puternică diseminare subversivă a ideilor extremiste direct în mediul pe
    care îl combat, ca să nu mai vorbim de resursele semnificative pe care i le
    asigură şi i se vor întoarce împotrivă.

    Aproape 2 ani au trecut de când
    puneam aceste accente şi iată că lumea a descoperit cu durere realitatea
    terorismului. Războiul jihadiştilor cu paşaport occidental nu s-a mutat în
    Europa, pentru că aici s-a aflat tot timpul. Dimpotrivă, din Europa s-a dus în
    Irak, Yemen sau Siria, aducând doza de nebunie care a îngrozit omenirea.

    Turismul paralel cu cel care aducea oameni încântaţi la Bruxelles era realizat
    de extremişti născuţi în Bruxelles care mergeau în Siria sau Irak să dea frâu
    liber instinctelor criminale, în numele unui islam pe care de abia îl
    redescoperau, mai mult pe internet.

    Războiul sinistru din Siria a avut mereu
    aerul unui joc video dement, cu selfie-uri înfiorătoare, distrugeri şi crime
    care anihilează orice dimensiune umană. Durerea este confundată cu o reacţie pe
    monitorul calculatorului cu jocuri iar moartea e mai simplă ca un click de
    mouse. Vă daţi seama că, pe aeroportul sau în metroul din Bruxelles, când
    veneam să vizităm acest oraş minunat, este posibil să ne fi întâlnit cu oameni
    de aici care plecau, la Paris sau în Siria, să îşi ucidă, cu sălbăticie,
    semenii?

  • Grecia – Greva muncitorilor de la metroul din Atena

    Grecia – Greva muncitorilor de la metroul din Atena

    Ministerul Afacerilor Externe informează cetăţenii români care se află, tranzitează sau doresc să călătorească în Republica Elenă că sindicatul lucrătorilor de la metroul din Atena (SELMA) a anunțat organizarea unei greve de 24 de ore, pentru joi, 24 martie 2016, în semn de protest faţă de condiţiile de muncă.

    Ministerul Afacerilor Externe recomandă consultarea paginii de Internet www.mae.ro şi reaminteşte faptul că cetăţenii români care călătoresc în străinătate au la dispoziţie aplicaţia Călătoreşte în siguranţă (disponibilă gratuit în App Store şi Google Play), care oferă informaţii, sfaturi de călătorie şi posibilitatea de a fi alertaţi, în cazul în care apar situaţii speciale.

  • Transportul public din Bucureşti

    Transportul public din Bucureşti

    De la început, amintim că, pentru plata călătoriilor pe liniile de
    transport în comun din Bucureşti, se utilizează doar carduri magnetice care se
    validează la aparatele speciale din mijloacele de transport. Respectivele
    carduri pot fi achiziţionate din majoritarea staţiilor, de la ghişeele Regiei
    Autonome de Transport Bucureşti şi pot fi reîncărcate la aceleaşi ghişee.
    Tariful unei călătorii este de 1 leu şi 30 de bani (cca. 28 de eurocenţi)
    pentru liniile obişnuite de transport în comun de suprafaţă, de 1 leu şi 50 de
    bani (33 de eurocenţi) pentru liniile preorăşeneşti de transport şi de 3 lei şi
    50 de bani (77 de eurocenţi) pentru liniile de autobuze expres 780 şi 783.
    Linia 780 face legătura între Gara de Nord şi Aeroportul Internaţional Henri Coandă Bucureşti, iar
    linia 783 – între aeroport şi centrul oraşului (Piaţa Unirii). Să notăm şi că
    abonamentul nenominal valabil o zi costă 8 lei (1,7 euro), iar cel valabil o
    săptămână costă 17 lei (3,7 euro). Copiii în vârstă de până la 7 ani sunt
    scutiţi de plata taxelor de călătorie.

    În
    Bucureşti, funcţionează şi 23 de linii de noapte care au terminalul central la
    Piaţa Unirii şi fac legătura cu zonele periferice. Între orele 23.00 şi 1.00,
    respectiv între orele 3.00 şi 4.30 circulă la un interval de 40 de minute, iar
    între orele 1.00 şi 3.00 – la 120 de minute. Preţul unei călătorii cu
    autobuzele de pe aceste linii este tot de 1 leu şi 30 de bani. La metrou, o
    cartelă magnetică pentru două călătorii costă 5 lei (1,13 euro), iar cartela
    pentru 10 călătorii costă 20 de lei (4,5 euro). O cartelă valabilă o zi costă 8
    lei (1,8 euro), iar una valabilă o săptămână pentru un număr nelimitat de
    călătorii costă 25 de lei (5,7 euro). Ghiduri privind traseele de transport în comun
    din Capitală pot fi procurate atât de la Aeroportul Henri Coandă Bucureşti
    Otopeni, cât şi de la multe dintre tonetele pentru vânzarea publicaţiilor. Astfel
    de ghiduri sunt disponibile şi pe Internet, la adresa Regiei Autonome de
    Transport Bucureşti, www.ratb.ro, şi la cea a
    Societăţii de Exploatare a Metroului, www.metrorex.ro,
    ambele site-uri fiind editate în engleză şi română.