Tag: migranti

  • Migranţi şi refugiaţi

    Migranţi şi refugiaţi

    Europa
    comunitară are un comisar pentru problemele migraţiei şi o politică pentru
    refugiaţi. Nici una şi nici alta
    nu ne-au interesat prea tare până în această vară, când numărul mare al
    refugiaţilor ajunşi direct în inima Europei a obligat-o la o mobilizare rapidă
    şi recuperarea timpului pierdut.

    Pentru că situaţia din Siria dura de ceva timp
    şi debarcările masive din Italia erau cunoscute când Europa a constatat că şi
    comisarul specializat, şi embrionul de politică comună pentru migraţie sunt
    depăşiţi şi nu folosesc la mare lucru. Întâi a fost un moment al declaraţiilor
    emoţionale, apoi au apărut oamenii în uniformă şi gardurile. Pe măsură ce a
    crescut numărul celor ajunşi în Budapesta, în drum spre Berlin, prin Balcani, a
    crescut şi numărul celor dispuşi să pornească pe acelaşi drum. În mod tragic,
    cei care au pierit în timpul traversării Mediteranei pe teribile plute ale
    Meduzei s-au înmulţit
    şi mai mult. În toată
    această nebunie, reacţia oficialilor nu a fost una grăbită, în concordanţă cu
    situaţia din teren. A plouat cu convocări şi termene, în timp ce valurile
    succesive adunau mii de refugiaţi, pe drum, sub cerul liber, zile întregi. În
    acest contex, unul dintre cele mai importante principii ale construcţiei
    europene, cel al liberei circulaţii şi al său spaţiu Schengen, a fost invocat
    pentru a justifica reapariţia zidurilor în Europa. A devenit greu de spus, de
    asemenea, unde se află graniţa externă a Uniunii Europene şi ce mai este
    Schengen-ul acum. Destul
    de repede s-a apelat la măsuri ce ar fi fost de neconceput nu cu mult timp în
    urmă. Deşi, la început, au fost clamate, pe scară largă, generoasele idei ale
    sprijinului umanitar, statele vest-europene, cu experienţă în controlul strict
    al circulaţiei şi al migraţiei, au aplicat închideri ale graniţelor şi
    reintroducerea controlului. Au fost reacţii rapide, în faţa unor situaţii
    concrete ce nu au fost anticipate şi nici corect estimate. Inclusiv termenii au
    fost schimbaţi sau accentuaţi. Impresia generală că situaţia a fost cauzată de
    exodul masiv al sirienilor care pleacă dintr-o ţară devastată de un ciudat şi
    incredibil de ucigaş război civil a cunoscut o serie de detalieri.

    Dintre
    refugiaţi nu puţini sunt din alte zone de conflict, din Asia sau chiar Africa,
    iar alţii provin din ţări cu o tradiţională emigraţie economică. În scurt timp,
    aproape fiecare ţară din Uniunea Europeană prezintă o raportare proprie la
    situaţia refugiaţilor şi a migranţilor care vin pe Vechiul Continent. Aceasta
    este edificată pe plasarea geografică, pe situaţia internă, pe poziţia
    tradiţională a societăţii faţă de problema migraţiei, pe opinia exprimată
    public a locuitorilor, pe alte situaţii specifice cu care respectivul stat s-a
    confruntat de-a lungul timpului. Devine extrem de greu, în acest context, să
    unifici poziţii de opoziţie totală faţă de acceptarea unor cetăţeni străini cu
    o politică deschisă migraţiei consistente, să aduci la un numitor comun
    dispoziţia de a accepta doar tranzitarea teritoriului propriu cu poziţia celor
    dispuşi să fie destinaţia acestor fluxuri masive de oameni în căutarea unei
    vieţi normale. Avem
    în ultimul timp nu numai o diversitate de poziţii şi reacţii, dar şi o
    aprofundare a deciziei pragmatice. Toate acestea s-au manifestat în timpul
    recentei reuniuni la nivel înalt desfăşurate în Malta, loc cu experienţa unor
    decizii cruciale pentru Europa, dacă ne gândim la evenimentele de acum ceva mai
    mult de un sfert de secol, precedate de întâlnirea, în Malta, a liderului
    sovietic, ultimul din istorie, cu preşedintele american de atunci. Cu această
    ocazie, politicienii au discutat despre subiecte pe care doar jurnaliştii le
    mai abordau în ultimul timp, cum ar fi potenţialul continentului american de
    sursă de migraţie, necesitatea ca refugiaţii să rămână cât mai aproape de ţara
    proprie, cum ar fi sirienii în Turcia, procesarea dosarelor şi impulsionare
    procedurilor existente, colaborarea cu alte organisme internaţionale cu
    atribuţii şi chiar experienţă în domeniu.

  • Europa noastră – 24.10.2015

    Europa noastră – 24.10.2015

    Comisia Europeană sprijină Slovenia în problema migranţilor şi este gata să-i acorde suport tehnic şi financiar.Înaltul Reprezentant al UE pentru afaceri externe şi politică de securitate, Federica Mogherini, a estimat că este crucială includerea preşedintelui sirian, Bashar Al-Assad, într-o tranziţie politică în Siria.Comisia Europeană a anunţat concluzia unei anchete în cazul avantajelor fiscale acordate pentru Fiat în Luxemburg şi pentru Starbucks în Olanda.


  • Propuneri europene pentru criza refugiaţilor

    Propuneri europene pentru criza refugiaţilor

    Un summit
    extraordinar al Uniunii Europene privind criza refugiaţilor va fi organizat pe
    23 septembrie, a anunţat preşedintele Consiliului European, Donald Tusk,
    reuniunea la vârf urmând să aibă loc a doua zi după un Consiliu Extraordinar al
    miniştrilor de interne pe aceeaşi temă.

    Liderii europeni ar urma să ia cu
    această ocazie o decizie finală privind cotele obligatorii de refugiaţi, în
    condiţiile în care situaţia devine tot mai dramatică, iar Parlamentul European
    a votat o rezoluţie prin care sprijină propunerea Comisiei de relocare a 120 de
    mii de migranţi. Menirea acestei rezoluţii este de a transmite statelor membre
    un mesaj politic de susţinere a solidarităţii europene. Comisia cere ţărilor
    Uniunii Europene să ia de urgenţă deciziile necesare şi le solicită să accepte
    cotele obligatorii, pentru fiecare persoană relocată conform schemei urmând să
    primească 6000 de euro, inclusiv o rată de prefinanţare de 50%, care să permită
    autorităţilor să acţioneze rapid.

    Comisarul european pentru politică regională,
    Corina Creţu, spune că Executivul comunitar poate ajuta în criza emigraţiei
    prin fonduri europene: Încă din vechea perioadă de proclamare,
    2007-2014, unele regiuni şi state membre au optat pentru a folosi fonduri
    structurale şi de investiţii pentru integrarea socială a migranţilor. Am
    vizitat deja suburbii ale Berlinului, ale Parisului. Să vă dau un exemplu,
    comparând Italia cu Grecia – Italia a optat deja pentru a face adăposturi din
    fonduri europene, Grecia nu a folosit din fondurile europene aceşti bani, i-a
    folosit pentru alte scopuri.

    La Bucureşti, fenomenul migraţionist şi
    cauzele sale au fost analizate, joi, în Consiliul Suprem de Apărare a Ţării,
    iar concluzia a fost că România va pleda din nou, la Consiliul Justiţiei şi
    Afaceri Interne de săptămâna viitoare împotriva introducerii cotelor
    obligatorii de refugiaţi. Anunţul a fost făcut de preşedintele Klaus Iohannis,
    care a admis, însă, că România s-ar putea vedea, totuşi, obligată de Uniunea
    Europeană să accepte un număr mai mare de refugiaţi. În aceste condiţii, este
    posibil ca România să apeleze la fondurile europene. Klaus Iohannis: Dacă
    se întâmplă aşa ceva, atunci este clar că trebuie să întreprindem ceva. Nu s-a
    luat o decizie, dar s-a vehiculat ideea, care, probabil, ar putea duce la o
    soluţie, de a folosi fonduri europene pentru extinderea facilităţilor de
    primire a refugiaţilor, sau, sigur, in extremis, de a folosi fonduri europene
    pentru construirea altor centre de primire pentru refugiaţi.

    Potrivit
    schemei Bruxellesului, România ar trebui să primească peste 6000 de refugiaţi,
    dar decidenţii români au anunţat că pot gestiona situaţia a 1785 de migranţi.

  • Măsuri şi opinii privind migraţia

    Măsuri şi opinii privind migraţia

    Măsurile
    autorităţilor din Ungaria de a stopa fluxul de refugiaţi de la graniţa sa cu
    Serbia nu par să dea rezultate, ci dimpotrivă provoacă tensiuni tot mai mari,
    iar reacţiile critice internaţionale se înmulţesc.

    Secretarul
    general al ONU, Ban Ki-moon, consideră inacceptabil tratamentul aplicat
    refugiaţilor de către forţele de ordine ungare şi le-a cerut oficialităţilor să
    dea dovadă de compasiune. Declaraţia oficilalului ONU vine după ce sute de
    imigranti au protestat, miercuri, împotriva închiderii frontierei sârbo-ungare,
    iar Budapesta a reacţionat folosind gazele lacrimogene şi tunurile cu apă
    pentru a-i împrăştia.

    Premierul sârb, Aleksandar Vucic, a acuzat Ungaria vecină
    de comportament brutal şi non-european şi a cerut UE să reacţioneze.

    In România,
    liderii politici au condamnat modul în care autorităţile de la Budapesta
    acţionează în criza
    refugiaţilor, dar şi intenţia Ungariei de a construi un gard la frontiera
    comună, similar celui ridicat la graniţa cu Serbia. Premierul Victor Ponta a criticat dur, în
    ultimele zile, acţiunile şi reacţiile Ungariei în criza refugiaţilor, opiniile
    acestuia stârnind furia oficialilor de la Budapesta. Ponta a apreciat că măsurile contravin
    principiilor europene şi nu rezolvă situaţia refugiaţilor. Victor Ponta:
    Din păcate, comportamentul ofcialilor maghiari n-are nici o legătură cu
    ideea de Europa. Ziduri, câini poliţişti, arme, asta arată ca în anii ’30 din
    Europa. E un lucru pe care-l spun cam toţi liderii europeni şi dacă se supără
    sau nu se supără oficialii maghiari, mă interesează destul de puţin.

    In
    opinia ministrului de externe, Bogdan Aurescu, construcţia unui gard la
    frontiera româno-ungarăreprezintă o abordare inadmisibilă în relaţiile
    dintre două state UE. Bogdan Aurescu: Este vorba despre o
    încercare a părţii ungare de a ne atrage într-o dispută artificială, în aşa fel
    încât să se atenueze cel mai probabil percepţia care se conturează cât mai
    mult, de autoizolare pe care Ungaria o are în cadrul UE ca urmare a acţiunilor
    pe care le întreprinde.

    Din opoziţie, co-preşedintele PNL, Alina Gorghiu
    spune că securitatea frontierelor nu se asigură cu un gard şi a criticat
    demersul autorităţilor ungare.

    Preşedintele Uniunii Democrate a Maghiarilor din
    Romania, Kelemen Hunor, susţine, însă, că ridicarea acestui gard
    nu va îngrădi libera circulaţie a
    cetăţenilor europeni. Kelemen Hunor: Această soluţie nu
    desparte România de Ungaria, nu este împotriva românilor, nu este împotriva
    ungurilor, nu este împotriva cetăţenilor europeni. Acest gard încercă să
    oprească un val de migranţi, cei care intră ilegal într-un stat european.

    Intre timp Ungaria a anunţat că intenţionează să construiască un gard şi pe anumite sectoare de la
    frontiera sa cu Croaţia, care a devenit noua ruta pentru refugiaţi spre Germania.

  • Descoperirea Europei

    Descoperirea Europei

    In istoria sa indelungata, Europa a fost
    rapita, dominata, urata, criticata, dar niciodata descoperita. Dimpotriva, din
    Europa a plecat descoperirea altor continente, a altor lumi. In actuala
    perioada a evolutiei societatii umane in care nimic nu se intampla pe Terra,
    sub pamant si in spatiu fara sa se afle imediat, cel mai dezvoltat si populat
    continent s-a trezit cu grupuri insemnate de oameni veniti pe teritoriul sau.
    In linii mari nu se stie de unde vin, cum au venit, ce ganduri au, ce vor, ce
    isi doresc sa faca in viitor, spre ce se indreapta. De obicei, astfel de
    intrebari se adresau individului, fiintei umane cautatoare de filosofii.

    Acum
    punem aceste intrebari un cazul unor oameni a caror simpla existenta este pusa
    in pericol. Europa, fie ea comunitara sau tarile vecine Uniunii, pare total
    lipsita de solutii in privinta soartei grupurilor de oameni cu care s-a trezit
    pe teritoriul sau. Si cu toate acestea, putem spune ca semnele unei astfel de
    situatii au existat chiar intr-un mod acut de ceva timp. Poate nu ne asteptam
    sa vedem grupuri insemnate care sa treaca pe jos din sud spre spatiul nordic,
    ce pare cel mai atractiv, dar de mult timp asistam la tragedia ambarcatiunilor
    improvizate ce duc nestiute in strafundurile Mediteranei mii de oameni ce
    incearca sa treaca marea. Sunt putine si ineficiente masurile luate de Europa
    comunitara in privinta acestei situatii cum aproape inerta este si actiunea in
    privinta conflictelor de dincolo de Mediterana.

    Desigur, Europa nu este singura
    responsabila in aceasta situatie, se asteapta actiuni clare din partea statelor
    arabe, a Staelor Unite ale Americii, ale altor tari dezvoltate , de fapt a
    intregii comunitati internationale. Sensul celor ce se intampla in zona
    controlata de organizatia auto-intitulata Statul Islamic a scapat de mult de
    sub orice control al legilor internationale. Si, cu toate acestea, nimic
    semnificativ nu se intampla pentru a reglementa situatia generatoare de
    refugiati care incearca, de cele mai multe ori, doar sa isi salveze viata.
    Expectativa ce inlocuieste o actiune inteligenta si eficienta, specifica
    zilelor noastre, lasa loc la tot felul de scenarii si presupuneri. Ajuta la
    acestea si rapiditatea evolutiei situatiei precum si dimensiunea fenomenului.
    De la infiltrarea masiva a unor teroristi care au amenintat mereu ca vor
    distruge civilizatia occidentala pana la planuri malefice ale unor lideri
    est-europeni supusi unor sanctiuni din partea Uniunii Europene, toate
    variantelor sunt luate in discutie. In tot aceste timp, in Mediterana se moare
    iar in Europa femei insarcinate si copii, alaturi de barbati in plina forta,
    traiesc in conditii precare, asteptand ca situatia sa evolueze spre directia pe
    care si-o doresc.

    Europa este singura parte afectata, pana acum, de problema
    refugiatilor. Zeci de ani refugiatii era stabilit in apropierea zonei de unde
    proveneau, in tabere de refugiati, asteptandu-se posibilitatea intoarcerii in
    siguranta si normalitate pe pamantul natal. Europa a fost mereu o destinatie
    pentru multi refugiati dar se mergea pe linia unor legaturi vechi, din
    vremurile coloniale. De asemenea, cazurile speciale au fost acceptate cu
    generozitate de toate tarile europene dezvoltate care au putut asigura inclusiv
    un regim economic decent refugiatilor aflati in grija lor. Reglementarile
    europene si internationale in privinta drepturilor refugiatilor se limiteaza la
    aceste situatii specifice trecutului.

    Ceea ce se intampla in prezent a depasit
    de mult limitele cu care se lucra in trecut cum depasite au fost si limitele
    conflictelor in care comunitatea internationala intervenea pentru a le
    gestiona. Pana la noi si eficiente reglementari trebuie ca situatia complexa a
    valurilor de refugiati din Europa acestor zile sa fie temeinic analizata si sa
    fie luate deciziile intelepte dar si eficiente ale momentului.

  • Reuniunea diplomaţiei române

    Reuniunea diplomaţiei române

    Ca în fiecare an, diplomaţii români şi-au dat întâlnire la
    Bucureşti, tema reuniunii din acest an fiind România şi provocările de
    securitate la limitele spaţiului european şi euroatlantic. România ca stat
    membru NATO şi al UE s-a confruntat cu multe provocări din punct de vedere
    geostrategic în vecinătatea extinsă, a subliniat şeful diplomaţiei române,
    Bogdan Aurescu: Nu putem ignora faptul că în jurul celor două
    organizaţii din care facem parte s-a creat un veritabil coridor de
    instabilitate, cu multe puncte fierbinţi, de la agresiunea Federaţiei Ruse în
    Ucraina şi modificarea echilibrului de securitate în regiunea Mării Negre prin
    ocuparea ilegală şi militarizarea Crimeii, până la ascensiunea fenomenului
    terorist, provocarea în creştere a migraţiei ilegale, crizele diverse şi
    instabilitatea statală în sud. Iar România, aflată la graniţa răsăriteană a
    acestora, la punctul de inflexiune cu vecinătatea sudică, prin regiunea extinsă
    a Mării Negre, are datoria şi responsabilitatea de a ajuta substanţial la
    efortul de a proiecta stabilitate, democraţie şi prosperitate.

    Subiectul
    imigraţiei a dominat dezbaterea inaugurală a reuniunii, concluzia discuţiilor
    fiind aceea că soluţiile de tip unilateral sau naţional pentru această problemă
    nu sunt eficiente.

    Prezent la reuniune, premierul Victor Ponta a anunţat că
    pregătirea României în vederea gestionării crizei refugiaţilor va fi subiect de
    discuţie în următoarea şedinţă CSA: Vă pot spune doar un singur
    lucru: că nu stăm cu mâinile în sân, suntem pregătiţi, însă important este ca
    deciziile şi comunicarea să le facem coordonat.

    Preşedintele Klaus Iohannis le-a
    cerut diplomaţilor români acreditaţi în străinătate să se implice mai mult în
    promovarea intereselor economice ale Bucureştiului şi a pledat din nou pentru
    primirea României în spaţiul Schengen: Aderarea la Spaţiul Schengen
    va continua, desigur, să fie un obiectiv al perioadei următoare. Dincolo de
    îndeplinirea condiţiilor aferente, este important să reiterăm că includerea
    României în acest spaţiu va contribui la întărirea securităţii frontierelor
    externe ale Uniunii.

    Asigurarea drepturilor românilor din afara graniţelor
    rămâne o datorie fundamentală pentru România, a mai subliniat şeful statului,
    exprimându-şi în acelaşi timp speranţa că actorii politici îşi vor respecta
    promisiunile referitoare la votul prin corespondenţă. Revizuirea
    Parteneriatului Estic şi relaţia prioritară a României cu Republica Moldova au
    fost alte teme importante abordate la reuniunea anuală a diplomaţiei române.

  • Imigraţia, necesitatea unei abordări globale

    Imigraţia, necesitatea unei abordări globale

    Peste 350
    de mii de persoane şi-au riscat viaţa, în primele opt luni ale anului,
    încercând să traverseze Marea Mediterană pentru a ajunge în Europa, iar aproape
    2700 au murit în timpul acestor tentative, a precizat, în această săptămână,
    Organizaţia Internaţională pentru Migraţie.

    Majoritatea imigranţilor ajung în
    Italia, pe vase care pleacă din Libia, şi în Grecia, de unde merg mai departe,
    prin Balcanii de Vest, către vestul Europei. O parte provin din ţări aflate în
    conflict, precum Siria şi Afganistan, şi au şanse mari să primească statut de
    refugiaţi. O altă parte încearcă să ajungă în Europa din motive economice, iar
    aceştia riscă să fie deportaţi în ţările de origine. Este tabloul mai mult
    decât îngrijorător al unei realităţi căreia decidenţii de la Bruxelles se văd
    nevoiţi să-i găsească o soluţie. O realitate care include drama sutelor de mii de oameni care riscă
    totul pentru a scăpa din zone de conflict sau pentru a trăi decent. O realitate
    care pune sub semnul întrebării aspecte ce ţin de spaţiul Schengen sau care a
    generat scenarii potrivit cărora acest aflux ar fi de fapt o invazie musulmană
    organizată spre inima Europei.

    Cert este că valul de imigranţi a pus pe jar
    ţările comunitare. Comisia
    Europeană a anunţat că va face noi propuneri pentru combaterea reţelelor de
    traficanţi de persoane şi pentru a rezolva problema relocării imigranţilor care
    primesc statut de refugiaţi, iar ţările membre ale UE care îi primesc vor putea
    accesa fonduri destinate acestora. Comisarul pentru politică regională, Corina
    Creţu: Eu sunt convinsă că toate statele membre vor prezenta o analiză
    foarte clară a modului în care sunt afectate de către acest val de migranţi,
    dar, sigur, statele membre trebuie să facă solicitări dacă au nevoie de bani
    europeni.

    Problema imigranţilor este
    şi una dintre principalele teme abordate în cadrul reuniunii anuale a diplomaţiei române,
    de la Bucureşti. Ministrul de externe, Bogdan Aurescu, este de părere că
    migraţia constituie o provocare care trebuie să contureze un răspuns solidar şi
    unitar: Cred că trebuie să găsim soluţii pentru tratarea problemei
    migraţiei la sursa acesteia, inclusiv în ţările de origine. Nu este suficient
    doar să luăm măsuri de genul împărţirii de cote pentru fiecare stat european.
    Aici, sigur, dezbaterea este deschisă. Este important să tratăm sursa
    problemelor, instabilitatea care există la nivelul vecinătăţii sudice,
    combaterea terorismului, combaterea problemelor legate de statalitatea, să
    spunem, slabă a unora dintre actorii din această regiune. Sunt provocări care
    trebuie să îşi găsească răspuns în cadrul diverselor iniţiative şi acţiuni de
    la nivelul UE.

    Numărul migranţilor ce aleg să
    tranziteze România în drumul lor spre vestul Europei ar putea creşte sensibil,
    dar e puţin probabil ca România să devină ţară principală de destinaţie,
    apreciază, pe de altă parte, Mircea Mocanu, şeful biroului Organizaţiei
    Internaţionale pentru Migraţie la Bucureşti.

  • Europa noastră – 22.08.2015

    Europa noastră – 22.08.2015

    Criza imigranţilor către Uniunea Europeană a continuat în această săptămână. După ce insula Kos din Grecia a fost luată cu asalt de mii de persoane, la frontiera statului elen cu Macedonia a fost decretată joi stare de urgenţă. Cel puţin o mie de imigranţi ilegali din Marea Mediterană au forţat vineri cordoanele autorităţilor macedonene, poliţiştii ripostând cu gaze lacrimogene.



  • Imigranţii, o problemă complicată pentru UE

    Imigranţii, o problemă complicată pentru UE

    ONU
    estimează că peste 60 de mii de emigranţi au încercat să traverseze Mediterana
    de la începutul acestui an, iar 1.800 dintre aceştia au murit în naufragiile
    vaselor precare şi supraaglomerate. Măcinate de conflicte şi sărăcie, Libia,
    Eritreea, Siria, Nigeria şi Somalia sunt principalele ţări de provenienţă
    pentru aceşti migranţi, care fac eforturi pentru a ajunge în porturile din
    nordul Africii, în special în cele libiene, ca de acolo să pornească, pe mare,
    în principal spre sudul Italiei. Fenomenul dă mari bătăi de cap UE, care chiar
    dacă nu reuşeşte să-i combată cauzele, încearcă să-i gestioneze efectele.

    Ţările europene care fac faţă în prima linie acestui val de migraţie au
    solicitat ca şi ceilalţi membri ai UE să împartă povara. Acestora li se alătură
    ţările către care se îndreaptă preponderent solicitările de azil, în special
    Germania, care anul trecut a primit un număr uriaş: 250 de mii.

    Încă de anul
    trecut, când deţinea preşedinţia rotativă a UE, Italia a solicitat ajutorul
    celorlalte state, după tragedia de la Lampedusa, soldată cu moartea a mii de
    persoane. În aprilie, anul acesta, peste 800 de persoane, majoritatea migranţi ilegali
    din Libia şi Siria care încercau să ajungă în Europa, au murit după ce vasul pe
    care se aflau s-a scufundat. La scurt timp, o tragedie similară a mai făcut
    câteva sute de morţi. Reuniţi de urgenţă, şefii de stat şi de guvern din UE au decis să tripleze bugetul operaţiunilor
    de salvare a imigranţilor clandestini din Marea Mediterană. Este un prim pas
    important pentru acţiunea în comun a UE, dar adevăratul test va fi diminuarea
    pierderilor de vieţi omeneşti şi crearea unui sistem european unitar de azil, a
    apreciat Agenţia pentru Refugiaţi a ONU. Comisia Europeană a cerut statelor membre să
    îşi asume cote obligatorii de migranţi care să fie transferaţi pe teritoriile
    lor. Aceste cote au fost stabilite în funcţie de populaţia, PIB şi capacităţile
    de primire ale ţărilor membre. Propunerea, susţinută de ţările cele mai expuse,
    nu a fost însă agreată de toată lumea. Marea Britanie a anunţat că se opune
    oricărei cote impuse, ridicând următoarea problemă: distribuirea imigranţilor
    pe tot continentul nu va descuraja valurile ulterioare de refugiaţi care sunt
    victime ale unui trafic foarte prosper de fiinţe umane. Disperarea, manipularea
    şi violenţele la care sunt supuşi îi fac să plătească sume mari unor traficanţi
    ale căror afaceri s-au dezvoltat exploziv, a atras atenţia Londra. Concret, Comisia Europeană a
    cerut statelor membre, între care şi România, să preia în următorii doi ani 40
    de mii de candidaţi la azil din Siria şi Eritreea ajunşi în Grecia şi Italia şi
    să primească, în acelaşi interval de timp, 20 de mii de persoane cu statut de
    refugiat. Potrivit schemei Bruxelles-ului, cei mai mulţi refugiaţi ar urma să
    fie preluaţi de Germania şi Franţa, iar cei mai puţini de Cipru şi Slovenia. Măsura trebuie
    aprobată de statele membre, care sunt, însă, mai degrabă reticente. Acest plan
    şi modul de acţiune al Comisiei riscă să dezbine UE?

    Iulian Chifu, preşedintele
    Centrului de Prevenire a Conflictelor, subliniază că nu este
    vorba despre un plan, ci de o propunere : Decizia revine statelor. Sunt
    state care spun, uite, până la această oră, am primit acest număr de
    imigranţi, nu e normal ca acum să mi se impună, pe baza PIB-ului şi capacităţii
    mele de a primi, o altă normă. E o temă pusă pe masă, ea nu rezolvă
    problema esenţială a imigranţilor. Aici trebuie obligatoriu angajamentele
    statelor partenere. Ar trebui ca în Maroc şi Algeria, Tunisia şi Libia şi
    Egipt, celelalte state pe unde traversează cei din sud şi de unde vin aceste
    valuri de imigranţi, să se construiască zonele de triere şi nu pe continent.
    Distrugerea bărcilor şi ambarcaţiunilor traficanţilor şi distrugerea acestei
    afaceri nu se poate face decât împreună cu statele din această zonă, din nordul
    Africii, pe unde aceşti oameni vin către Europa. Noi am avut, de exemplu,
    informaţii şi am emis şi un raport în acest sens, Centrul de Prevenire a
    Conflictelor şi Early Warning, în legătură cu faptul că o parte din aceşti bani
    se duc către Statul Islamic şi către grupările radicale din Libia exact într-o
    formulă de simbioză, cum s-a întâmplat, dacă vă aduceţi aminte, în Somalia cu
    piraţii şi Al-Shabab, deci radicalii care ţineau de Al Qaeda. Acelaşi lucru se
    întâmplă aici.

    Este România pregătită să primească peste 2 mii de imigranţi, cât ar
    rezulta din calcule? Maria Voica, coordonatorul de programe de la Biroul din
    Bucureşti al Organizaţiei Internaţionale pentru Migraţie: Experienţa
    noastră de până acum în ceea ce priveşte primirea şi integrarea celor care au
    solicitat o formă de protecţie în România sau azil arată că un număr atât de
    mare va fi foarte greu de integrat. Pe lângă capacitatea destul de redusă de
    cazare din acest moment, faptul că oamenii aceştia nu cunosc deloc limba română
    va implica un efort considerabil, vor trebui investite resurse pentru ca
    oamenii aceştia să poată să fie absorbiţi pe piaţa forţei de muncă. Nu cred că
    vin cu diplome sau cu capacitate şi competenţe din ţările din care vin, având
    în vedere situaţia de război care este acolo şi parcursul educaţional, care
    probabil este unul foarte, foarte dificil. Îmi este foarte greu să cred că
    România va putea să facă faţă unui astfel de număr.

    Cu atât mai mult cu
    cât România primeşte refugiaţi şi din Ucraina, pe care nu-i împarte cu nimeni.

  • Povestea repatrierii voluntare a migranţilor

    Povestea repatrierii voluntare a migranţilor

    Migraţia este un fenomen vechi, care are loc dinspre şi înspre toate direcţiile. Oameni, care îşi doresc de obicei mai mult, aleg să plece către o altă ţară, în care trebuie să se adapteze la situaţii la care adesea nici nu s-au gândit. Circumstanţele în care ajung îi pot face să regrete decizia luată iniţial şi să dorească repatrierea. Organizaţia Internaţională pentru Migraţie îi sprijină pe migranţii care nu se pot adapta în ţara gazdă prin programul de repatriere voluntară asistată.



    Migranţii se pot repatria voluntar din România încă din 1993, dar abia în anul 2002 guvernul României a semnat un memorandum cu OIM pentru realizarea unui cadru optim de repatriere voluntară asistată şi reintegrare.



    Maria Voica, coordonator program OIM ne spune despre ce este vorba: “Programul de repatriere voluntară umanitar asistată şi reintegrare este un program care oferă şansa unui nou început, un program care oferă migranţilor cu şedere ilegală în România sau a căror şedere a devenit ilegală posibilitatea de a se întoarce acasă cu demnitate, în siguranţă şi cu un mic bagaj pentru a începe ceva acasă, ceva constructiv şi în folosul familiei, dar şi al comunităţii în care se întorc.”



    Migranţii pot fi sprijiniţi prin achizitionarea biletelor de transport, prin asistenţă pe toată durata transportului, îmbarcare şi sosirea în ţara de destinaţie, iar odată ajunşi acasă, reprezentanţii OIM din ţările de origine, îi întâmpină la aeroport, îi însoţesc până acasă, după care încep o muncă de consiliere pentru reintegrarea în ţara de origine. Consilierea pentru reintegrare este o etapă foarte importantă, pentru că asigură sustenabilitatea proiectului.



    Care este bilanţul proiectului după doi ani de funcţionare aflăm tot de la Maria Voica: “280 de persoane informate şi consiliate cu privire la repatrierea voluntară, ţinta fusese de 400, dar numărul de migranţi cu şedere ilegală sau a căror şedere a devenit ilegală a scăzut foarte mult, atingerea ţintei devenind practic imposibilă. 32 persoane înscrise la cursuri vocaţionale, cursuri cu tematică de educaţie antreprenorială, realizate de colegii de la Asociaţia Servicul Apel, partener oficial OIM în implementarea acestui proiect. 109 persoane repatriate voluntar, 20 persoane care au beneficiat de pachetele sociale, alimente şi îmbrăcăminte, şi 43 persoane beneficiare de sprijin şi asistenţă pentru reintegrare, dintre care 30 au accesat efectiv alocaţia pentru reintegrare şi au obţinut contravaloarea în bunuri şi servicii unei sume de 1200 dolari.”



    Suma de 1200 dolari pe care migrantul o poate primi constă în bunuri şi servicii după ce se întoarce acasă. Cu suma aceasta de bani poate fie să înceapă o afacere, fie o activitate care să genereze venit pe termen mediu sau lung, fie poate să se înscrie la cursuri vocaţionale, să se reorienteze profesional, pentru a începe o viaţă nouă acasă.



    Repatrieri voluntare au început slab din 2006, cu 20 persoane pe an, pentru a se ajunge la aproximativ 300 pe an., Inspectoratul pentru migrări consideră că opţiunea repatrierii voluntare a cetăţeanului străin aflat într-o situaţie ilegală îi oferă acestuia o mai mare protecţie. Mariana Dumitrache, ofiţer migrări: Pentru noi este mult mai bine să ştim că un cetăţean străin doreşte să plece repatriat voluntar, dar nu stă ascuns, nu stăm noi să-l căutăm, pentru că se poate întâmpla orice pe teritoriul României în momentul în care rămâi într-o situaţie ilegală. Eşti singur.”



    Adele a apelat la o agenţie din Manila care se ocupă de toate formalităţile atunci când un cetăţean doreşte să plece din ţară. A ales România şi a semnat un contract prin care se angaja ca baby-sitter: Am venit în România în octombrie anul trecut. Am venit pentru că sunt mamă singură şi trebuie să plătesc pentru educaţia fiicei mele. Doream să muncesc în ţările arabe, dar la agenţie m-au întrebat de ce nu vreau să lucrez în România, pentru că este în Europa şi am vrut să o văd, dacă tot e în Europa. Prima ţară din Europa, pentru că ăsta este visul meu.”



    Şi Ruby a venit în România din Filipine cu un contract de muncă ca baby-sitter. În timp ce pe piaţa muncii din România bonele filipineze beneficiază de reputaţia de a fi foarte harnice pentru că pe bani puţini se ocupă şi de copii, dar şi de treburile casei, firmele care le intermediază angajarea din ţara de origine le promit condiţii mult mai bune, bani mai mulţi şi muncă mai uşoară: Ruby, repatriată în Filipine: La început erau aşa calzi, dar peste puţin timp angajatoarea mea s-a schimbat: de aceea a trebuit să plec de la familia la care lucram, din cauza atitudinii lor, care mă chinuia. La început au spus că trebuie doar să am grijă de copil, dar când am ajuns acolo, aveam de făcut toate treburile din casă: gătit, curăţenie, spălatul rufelor, totul de una singură. Este ok să muncesc mult, dar dacă mă tratezi frumos, eu doar asta am cerut, dar nu le-a păsat. De asta am plecat”.



    În plus din suma promisă de 400 euro pe lună, o singură lună Adele şi Ruby au primit 200, în rest doar 100, aşa că au ales să plece de la familiile angajatoare, au rămas fără contracte de muncă şi au devenit migrante ilegale.



    Ambele au intrat în programul de repatriere voluntară asistată, iar astăzi se află în Filipine, unde Adele a ales să-şi cumpere o motocicletă cu banii oferiţi de OIM în ajutor, pentru a face transporturi de marfă pentru şcoala din localitate, astfel putând asigura cheltuielile zilnice ale fiicei sale.