Tag: muzee

  • Jurnal românesc – 17.07.2018

    Jurnal românesc – 17.07.2018

    Patriarhia
    Română şi Ministerul pentru Românii de Pretutindeni au semnat marţi, un nou
    protocol de colaborare. Acest document are în vedere o serie de proiecte,
    programe şi acţiuni care urmăresc sprijinirea comunităţilor româneşti din afara
    graniţelor ţării pentru păstrarea identităţii etnice, culturale şi religioase.
    Sunt reglementate, astfel, eforturile comune în beneficiul comunităţilor
    românilor de pretutindeni prin construcţia, reparaţia, conservarea şi dotarea
    bisericilor, bibliotecilor şi muzeelor, prin renovarea şi întreţinerea caselor
    memoriale, a monumentelor istorice şi a cimitirelor. Păstrarea, protejarea şi
    revitalizarea tradiţiilor şi obiceiurilor româneşti vor fi sprijinite prin
    organizarea în ţară şi în străinătate a unor manifestări culturale destinate
    românilor de pretutindeni, prin proiecte educaţionale, precum şi prin
    consolidarea rolului educaţional, spiritual şi identitar al parohiilor şi
    mânăstirilor ortodoxe româneşti din afara graniţelor ţării. În cadrul parohiilor
    ortodoxe româneşti vor fi organizate evenimente tradiţionale cu ocazia
    sărbătorilor, diverse manifestări culturale, tabere pentru copiii şi tinerii
    din afara graniţelor ţării, concursuri de limba română, derulate în cadrul
    proiectului ‘Şcoala de Duminică’, ore de religie având drept scop
    familiarizarea copiilor cu credinţa ortodoxă, cu legătura dintre poporul român
    şi creştinism şi cu respectarea libertăţii religioase.


    Secretarul de
    stat Lilla Debelka a participat la ediția a III-a a proiectului transfrontalier
    Școala de vară dunăreană, care a avut ca temă Sărbătorirea Centenarului
    Marii Uniri’. Programul, organizat de Asociația Danubiana din Galați, își
    propune să faciliteze schimbul de experiență dintre profesorii din Ucraina și
    cei din România în vederea consolidării demersurilor de păstrare, perfecţionare şi promovare a limbii române în
    comunitățile românești din afara granițelor. Ajutorul dat de Guvern prin
    intermediul Ministerului pentru Românii de Pretutindeni sub forma celor 1.000
    de burse destinate elevilor de clasa a-I-a din Ucraina, precum și cele 300
    stagii de perfecționare destinate profesorilor pentru predarea limbii române în
    teritoriu reflectă atenția pe care o acordăm etnicilor noștri, a spus Lilla Debelka. Totodată, oficialul MRP
    i-a invitat pe toți cei prezenți la eveniment să promoveze concursul 100 de
    eseuri pentru 100 de ani, o inițiativă destinată copiilor și tinerilor care
    participă la taberele ARC, unul dintre cele mai ample proiecte ale ministerului.


    Din 13 iulie a intrat în vigoare Ordonanţa de
    Urgenţă nr. 63 privind compensarea unor creanţe reciproce între statul român şi
    persoanele beneficiare ale legilor din domeniul restituirii proprietăţii. A
    fost instituit astfel un mecanism de stingere a datoriilor pe care le au către
    A.N.R.P. persoanele care au executat silit instituţia, iar ulterior instanţele
    au dispus reîntoarcerea sumelor. Aceste datorii se vor stinge prin compensare
    cu sumele pe care aceleaşi persoane le au de primit, prin A.N.R.P., de la
    bugetul de stat, în baza legilor restituirii proprietăţii. Persoanele care
    doresc să beneficieze de procedura compensării au la dispoziţie 90 de zile de
    la data intrării în vigoare a ordonanţei de urgenţă pentru a depune cereri. În
    interesul persoanelor vizate de aceasta OUG, A.N.R.P. a stabilit o procedură
    simplificată de depunere şi soluţionare a cererilor. Recomandăm persoanelor
    care vor să solicite compensarea creanţelor să se prezinte personal sau prin mandatar
    legal şi să deţină asupra lor, după caz, documentele care atestă plata
    voluntară sau prin executare silită a unei părţi din suma datorată A.N.R.P.

  • Sibiu, o experienţă de neuitat

    Sibiu, o experienţă de neuitat

    La Sibiu veţi
    găsi muzee interesante, evenimente culturale de talie internaţională, piste noi
    de bicicletă între sate străvechi, meşteşugari şi o gastronomie rafinată. Iată
    aşadar câteva repere ale unei experienţe de neuitat. Vorbim în rubrica de azi
    despre oferta din 2018 a acestui judeţ din inima României. Alin Chipăilă,
    preşedintele Asociaţiei Judeţene de Turism Sibiu, spune că elementul principal
    al promovării de anul acesta îl reprezintă
    programul Sibiu, regiune gastronomică europeană, prin toate valenţele sale:
    economică, culturală şi, bineînţeles, turistică. Acest program va începe din
    2019 şi promovează judeţul ca o
    experienţă unică şi de calitate, prin prisma descoperirilor pe care turiştii le
    pot face aici. Îşi pot găsi rădăcini comune cu strămoşii
    lor, întrucât moştenirile săsească, ungurească, românească fac conexiunile
    acestei zone din sudul Transilvaniei cu toată lumea. În al doilea rând, pentru
    experienţa gastronomică. Mâncăruri alese, bucate cu gust de poveste, cum ne
    place nouă să spunem, se găsesc şi prin alte părţi, însă noi vă oferim şi
    povestea. Putem să vă spunem influenţa celor 11 bucătării asupra bucătăriei
    transilvănene, care este drumul pe care îl parcurge mâncarea de la produsul
    iniţial şi până la preparatul din farfurie. Nu în ultimul rând, pentru turismul
    activ şi de aventură, avem trasee de drumeţie, piste de bicicletă, pe care pot
    să descopere la pas, în tihnă, ceea ce are de oferit judeţul Sibiu. Cred că
    giuvaerul coroanei este oraşul Sibiu cu centrul său vechi, care atrage foarte
    mulţi turişti prin prisma arhitecturii şi, nu în ultimul rând, prin prisma
    evenimentelor culturale, care sunt organizate de către operatorii culturali, în
    parteneriat cu municipalitatea.


    Calendarul
    evenimentelor va fi la fel de atractiv şi de bogat în evenimente şi este dublat
    de calendarul evenimentelor gastronomice al anului 2018, spune Alin Chipăilă. Acesta acoperă tot teritoriul judeţului Sibiu cu evenimente dintre
    cele mai gustoase, unele organizate în premieră, altele, cu câteva ediţii bune
    în spate. Însă toate acestea au scopul de a atrage turiştii care să-şi încânte
    papilele gustative cu tot ce are mai bun de oferit judeţul Sibiu. Majoritatea
    regretă faptul că nu au reuşit să stea mai mult în judeţul nostru, lucru care
    ne bucură, şi au descoperit o destinaţie turistică în care sunt oferite
    servicii de calitate şi foarte atractive. În general, feedbackul din partea
    turiştilor este unul foarte bun. Bazinul geografic din care provin cei mai
    mulţi turişti este cel de origine germană: Germania-Austria. Un motiv ar fi
    proximitatea, altul ar fi rădăcinile comune. Apoi ne vin turişti din Ungaria.
    În general, oaspeţii noştri sunt din Europa. Avem şi statistici în acest sens.
    Anul trecut, judeţul Sibiu a atras aproape 600.000 de turişti, dintre care
    circa 200.000 au fost străini.


    Regiunea
    Mărginimea Sibiului este cunoscută pentru abundenţa pensiunilor sale, pentru
    brânzeturile specifice, pentru tradiţiile şi meşteşugurile care s-au păstrat
    vii în acest teritoriu. Dar mai puţine persoane cunosc patrimoniul natural de
    excepţie al acestei zone. Aproape întreaga regiune face parte din Sit Natura
    2000, care protejează habitate naturale valoroase. În sezonul cald, de exemplu,
    puteţi vizita Rezervaţia Iezerele Cindrelului, în apropierea Vârfului Cindrel,
    la peste 2.000 de metri altitudine, unde se află şi lacurile glaciare Iezerul
    Mare şi Iezerul Mic. Tot atunci înfloreşte Bujorul de Munte, care înnobilează
    întregul peisaj alpin. Şi, bineînţeles, în Sibiu veţi descoperi arta
    meşteşugului românesc. Alin Chipăilă, preşedintele Asociaţiei Judeţene de
    Turism Sibiu. În judeţul nostru, se află cel mai mare
    complex muzeal în aer liber: Muzeul Naţional Astra, care are în componenţa sa,
    prin activităţile desfăşurate, inclusiv această misiune de a susţine şi de a
    promova meşteşugurile tradiţionale. Acolo, turiştii pot găsi lucruri care sunt
    produse cu o foarte mare măiestrie de meşteşugarii artizanali şi pot chiar să
    participe la crearea acestor produse, beneficiind astfel de o experienţă unică.
    Sunt foarte multe informaţii de comunicat, dar recomandăm accesarea paginii
    noastre de internet,
    www.sibiu-turism.ro,
    şi cea a Primăriei Sibiu,
    www.sibiu.ro, unde
    există un calendar actualizat al evenimentelor care au loc în judeţul nostru.
    Aş dori să adresez invitaţia cea mai călduroasă către toţi turiştii să vină şi
    să descopere una dintre destinaţiile de calitate ale României, care oferă
    întotdeauna o experienţă de neuitat.


    Pentru ca experienţa turistică să fie completă, nu rataţi o vizită la Ocna
    Sibiului, la doar 17 km de oraşul Sibiu. Veţi găsi aici trei lacuri: Horia,
    Cloşca, Crişan. Acestea sunt folosite în scop terapeutic încă din 1846 şi sunt
    pe primul loc în Europa, alături de cele de la Sovata şi Ocnele Mari, în
    privinţa fenomenului de heliotermie. Despre acest fenomen, dar şi despre
    proprietăţile curative ale apelor, doctor Varodi Mariana Nicoleta, medic primar
    recuperare fizică şi balneologie, din cadrul complexului balnear Ocna Sibiului. Asta înseamnă că apa se încălzeşte de la soare, la temperaturi de
    22-24 de grade Celsius la suprafaţă şi 40-45 de grade Celsius la peste doi
    metri adâncime. Aici se găsesc cele mai concentrate ape cloruro-sodice şi
    nămoluri puternic mineralizate, un climat sedativ, ocrotit de pădurea şi de
    dealurile din împrejurimi, factori naturali deosebit de puternici pentru
    regenerarea forţelor psihice şi fizice. Complexul dispune de o bază de
    tratament, unde pacienţii din ţară şi din străinătate, care au venit până acum
    din Germania, Italia, Spania sau Egipt, au putut şi pot beneficia pe tot
    parcursul anului de tratament. Acesta este curativ profilactic şi de recuperare
    într-o gamă largă de afecţiuni ale aparatului locomotor, artroze cu diferite
    localizări, spondilită anchilozantă, afecţiuni posttraumatice, fracturi,
    entorse şi luxaţii, afecţiuni neurologice periferice, pareze de nerv, afecţiuni
    dermatologice, respiratorii, dar şi ginecologice. Apele sărate concentrat sunt
    utilizate în proceduri de hidrokinetoterapie, încălzite la temperaturi de 32-34
    de grade Celsius, în piscina interioară, iar nămolul sapropelic este bogat în
    vitamine, substanţe emoliente şi biostimulante.

    Invitaţia
    a fost lansată. Contactaţi-vă chiar acum agentul de turism pentru cele mai noi
    oferte şi un calendar actualizat al evenimentelor din judeţul Sibiu.

  • Oradea

    Oradea

    Cetatea medievală,
    muzee, clădiri istorice restaurate se află pe lista atracţiilor culturale ale
    municipiului Oradea. Apele termale au avut un rol decisiv la dezvoltarea
    segmentului de SPA şi a aquapark-urilor din Oradea şi din staţiunea aflată în
    imediata apropiere, Băile Felix. De asemenea, Oradea poate fi punctul de
    plecare în descoperirea multelor atracţii naturale ale Munţilor Apuseni.


    Aflat la o distanţă
    relativ egală faţă de Viena, Praga sau Bucureşti, oraşul cu străduţe înguste,
    tipic medievale, poate fi o destinaţie romantică perfectă. În Oradea veţi găsi
    foarte multe monumente istorice. Printre acestea, cel mai mare ansamblu baroc
    de pe teritoriul României: Biserica Romano-Catolică. Ridicată între anii
    1752-1780, aceasta a primit în anul 1991 rangul de basilica minor de la Papa
    Ioan Paul al II-lea şi mulţi au spus că este una dintre cele mai frumoase
    bazilici din Europa. Se asigură ghidaje în aproape fiecare limbă de circulaţie internaţională:
    germană, engleză, italiană, franceză, dar şi maghiară. Catedrala şi complexul
    de monumente pot fi vizitate fără nici un cost. Singurul loc în care se
    plăteşte intrare, 7 lei (1,5 euro) , este la tezaurul catedralei, unde este
    colecţia muzeală. Este o colecţie impresionantă de artă barocă şi de secol XIX,
    care se poate vizita zilnic, între orele 8.00 -17.00, mai puţin duminica.


    Este simplu să ajungeţi
    în Oradea, spune Horia Carţiş, director general în cadrul Direcţiei de dezvoltare regionala, programe
    si proiecte cu finanţare externa, din cadrul Consiliului Judeţean Bihor: Ne-a ajutat atât faptul că suntem aproape de graniţa de vest a
    României, dar şi faptul că suntem poarta de intrare în România despre Europa.
    Cred că oricine ne vizitează, cel puţin o săptămână, nu se va plictisi. În urmă
    cu circa un an s-au terminat lucrările de modernizare atât ale terminalului cât
    şi ale pistei de aterizare de la aeroportul din Oradea. Prin urmare, suntem
    mult mai bine conectaţi cu piaţa externă. Avem zboruri de la Oradea către
    Italia, Spania, Anglia şi către Germania. Prin urmare, pentru toţi aceşti
    turişti este foarte uşor să ajungă la noi. Dacă e să urmărim statisticile, avem
    foarte mulţi turişti din Italia, Ungaria, Polonia, Slovacia şi, mai nou, din
    Germania. Aşadar, e o destinaţie nouă pentru turiştii europeni. De curând s-au
    reabilitat sinagogile atât cea ortodoxă cât şi cea neologă. Sunt mulţi turişti
    care vin şi din Israel. Oradea a fost un loc în care au trăit foarte mulţi
    evrei, iar mulţi ne vizitează cu familiile. Evreii plecaţi în Israel vin cu
    familiile pentru a le arăta şi urmaşilor ce înseamnă şi a însemnat Oradea
    pentru ei.


    Monumentul reprezentativ
    al oraşului este Cetatea Oradea. O bună parte din istoria judeţului a gravitat
    în jurul acestui ansamblu arhitectonic, atât la începuturi, în primele secole
    de existenţă, în secolul al XI-lea, dar şi spre jumătatea secolului al XVI-lea,
    când a fost centru spiritual, religios. A fost apoi centru cultural
    renascentist, iar mai aproape de zilele noastre cetatea a fost cunoscută ca
    fortificaţie militară transilvăneană importantă. Însă printr-o simplă plimbare,
    la pas, prin oraş veţi descoperi şi alte monumente importante. În partea
    centrală a oraşului puteţi vedea clădiri vechi, unele construite în secolul al
    XVI-lea. Inginerul constructor vienez Franz Anton Hillebrandt a proiectat cele
    mai importante monumente în stil baroc. Astfel, centrul istoric vă va cuceri cu
    siguranţă. Dumitru Naneş, istoric din Oradea: Zona centrului
    istoric, cu o bogată arhitectură art nouveau şi eclectică. Sunt clădiri de o
    deosebită frumuseţe, dintre care aş enumera: Teatrul de Stat, Primăria,
    Palatele Apollo Stern, Poinar, Moscovitz, Adorjan. De asemenea, sunt
    monumentele de factură religioasă, bisericile romano-catolice, ortodoxe şi
    reformate. Unele dintre ele dispun şi de puncte muzeale proprii Basilica,
    Centrul Cultural Partium, Biserica cu Lună sau Catedrala Episcopală Catolică
    Sf. Nicolae.


    Catedrala
    Adormirea Maicii Domnului sau Biserica cu lună, cum a mai fost
    denumită, are un turn care se înalţă la 55 de metri deasupra solului. Pictura
    interioară şi iconostasul aurit vor fi cu siguranţă puncte de atracţie. Însă
    punctul de atracţie este o sferă, cu diametru de 3 metri, prinsă în clădire sub
    orologiul din turn. Aceasta este vopsită jumătate negru, jumătate auriu, şi
    reprezintă luna. Cu ajutorul unui mecanism unic în Europa, bila se roteşte în
    funcţie de mişcarea de rotaţie a lunii în jurul Pământului, redând cu o
    excepţională precizie, prin rotirea sa, toate fazele lunii.


    Iar, dacă doriţi să vă
    relaxaţi şi să vă bucuraţi de proprietăţile apelor termale, lângă Oradea, se
    află o staţiune balneoclimaterică recunoscută în toată România. Aceasta s-a
    modernizat mult în ultimii ani. Horia Carţiş, director general în cadrul Consiliului Judeţean Bihor: Băile Felix oferă în momentul de faţă o paletă foarte largă de
    servicii. Sunt unităţi de cazare de la două la cinci stele. Există şi un
    complex SPA nou, de cinci stele, care, de când şi-a deschis porţile are tot timpul
    un grad de ocupare de aproape 90%. Astfel, descoperim că lumea şi-a dorit
    astfel de servicii şi că, de fapt, apele termale în combinaţii cu servicii de
    calitate generează o stare de bine pentru toţi cei care ne vizitează.


    Bogdan Pater, consilier
    în cadrul Consiliului Judeţean Bihor, recomandă Oradea tuturor categoriilor de
    vârstă: Oradea este un oraş multicultural. Sunt reprezentate toate religiile.
    Este o destinaţie pentru iubitorii de turism cultural şi istoric prin cetatea
    sa, monumentele din oraş şi cele din apropiere, dar şi pentru iubitorii vieţii
    de noapte. Toată zona fostului pasaj Vulturul Negru a fost amenajată şi au
    apărut multe cluburi şi pub-uri. La începutul toamnei avem festivalul Toamna
    Orădeană şi Festivalul Internaţional de Teatru Scurt de la Oradea. Ele sunt
    precedate de Zilele Cetăţii. Apoi, în octombrie este Ziua Municipiului Oradea.


    Potrivit unui recent
    comunicat al municipalităţii, în curtea cetăţii din Oradea va fi amenajat în
    curând un arheoparc. Amenajarea curţii, cu suprafaţa de 4.917 mp, va pune în
    evidenţă elementele constructive ale catedralei gotice şi ale corpurilor
    adiacente, reconstituite conform rezultatului cercetărilor arheologice.

  • Castele din România

    Castele din România

    Pe teritoriul României, se
    păstrează astăzi în jur de o mie de foste reşedinţe extraurbane ale elitelor
    locale, din secolul al XVI-lea până în prima jumătate a secolului XX. Unele au
    fost restaurate, unele sunt în degradare, iar altele fac obiectul unor procese
    între moştenitori. Există castele şi în oraşe, în unele funcţionând muzee sau
    fiind organizate diverse evenimente.


    Irina Leca este istoric de artă, membru fondator şi
    vicepreşedinte al Asociaţiei ARCHÉ. Face parte din echipa
    monumenteuitate.org, o platformă vastă, cu foarte multe caracteristici şi
    foarte utilă, de cercetare şi popularizare a reşedinţelor nobiliare
    extraurbane. Am dorit să excludem castelele cele mai cunoscute din România:
    Bran, Peleş, Pelişor, Castelul Huniazilor şi am rugat-o pe Irina Leca să
    alcătuiască un top trei. Este o adevărată provocare. Am încercat totuşi să mă uit la
    regiunile istorice şi să aleg câte un monument reprezentativ, punct de reper
    sau martor al istoriei. Aş vrea să atrag atenţia asupra următoarelor patru,
    cinci obiective. În primul rând, foarte aproape de Bucureşti, avem palatul de
    la Floreşti, de lângă Ploieşti. A fost construit de nababul Cantacuzino, după
    planurile lui Ion Berindei. Este un frumos exemplu de arhitectură de început de
    secol XX, care, deşi azi e în ruină, este un obiectiv cât se poate de pitoresc
    şi cât se poate de viu. Proprietarii actuali încearcă să-l revitalizeze şi
    organizează acolo foarte multe evenimente culturale, cel mai important fiind
    concursul hipic Kapatia Horse Trials, organizat în
    septembrie.


    Apoi, mergând
    încet spre Moldova, Irina Leca
    aminteşte de castelul lui Cuza, de la Ruginoasa. Este, la fel, un
    exemplu frumos de arhitectură neogotică, într-un parc dendrologic superb, un
    castel restaurat de curând, care adăposteşte Muzeul Cuza. Aici, vizitatorii pot
    afla mai multe despre istoria domnitorului român şi, mai ales, despre Elena
    Cuza. Trecând uşor spre Transilvania, ne vom opri la 30 de km de Sighişoara,
    unde găsim castelul din Criş. Istoria acestuia începe în secolul al XV-lea,
    conform arheologilor, un exemplu superb de arhitectură renascentistă. Este unul
    dintre cele mai autentice şi pitoreşti care se găsesc acum în Transilvania.
    Deşi nu este cunoscut de către publicul larg, este deschis turiştilor de foarte
    multă vreme şi se află în plin proces de restaurare. Este şi acesta administrat
    de o fundaţie care oferă tururi ghidate dezvăluind istoria castelului, dar şi a
    satului săsesc în care se află acesta. Este un exemplu inedit de arhitectură
    rezidenţială extraurbană a unei familii nobiliare maghiară, dar într-o zonă
    preponderent săsească. Apoi, mai departe, în nord-vestul ţării, găsim
    aşa-numitul Peleş al Transilvaniei, castelul
    Károlyi,
    din Carei. A fost restaurant recent prin fonduri europene şi redeschis
    turiştilor acum câţiva ani, în 2013. A fost transformat într-un muzeu foarte
    interesant, care surprinde istoria regiunii şi a familiei Károlyi, dar şi o
    perspectivă a acestor reşedinţe nobiliare extraurbane pompoase, ale marii elite
    din imperiul austro-ungar.


    Irina
    Leca, istoric de artă, membru fondator şi vicepreşedinte al Asociaţiei ARCHÉ,
    spune că România poate concura pe piaţa externă cu o ofertă turistică pentru
    vizitarea castelelor. Există câteva zeci de castele reprezentative. Lista este
    destul de mare, iar un circuit al acestor castele, care sunt chiar monumente
    istorice, ar fi cât se poate de fezabil şi de atrăgător pentru publicul extern.
    De asemenea, foarte interesant este că, aşa cum francezii au şi ei Valea Loarei, avem şi noi două cursuri de apă, care au în
    stânga şi în dreapta lor o salbă întreagă de castele. Pe Valea Mureşului, de la
    Topliţa până la ieşirea din ţară, există zeci de castele, unele se pot vizita
    şi sunt foarte frumoase, altele sunt în stare mai puţin bună. Peste Carpaţi,
    avem Valea Trotuşului. La Dărmăneşti, Dofteana, Comăneşti, există foste
    reşedinţe nobiliare cât se poate de pitoreşti şi foarte interesante.


    Sebastian Marcoci
    este administratorul castelului Sturdza, din Miclăuşeni, o
    bijuterie arhitectonică din estul României, cu o vechime de 600 de ani şi cu o
    istorie bogată. Este vorba despre familia Sturdza, o familie
    foarte bogată din Moldova. Aici e o poveste frumoasă. George Sturdza şi Maria
    Ghica, construiesc un castel, pe structura vechiului conac, în stil neogotic.
    Este un lucru deosebit pentru zona noastră. Construcţia a durat circa 24 de
    ani. El este pictat la interior în stil art nouveau.
    Maria Ghica se naşte la Istanbul. Acolo învaţă să picteze miniaturi. Tot acolo
    a învăţat şi limba engleză şi s-a căsătorit în 1869 cu George Sturza. După
    nuntă, cei doi întreprind o călătorie în Occident, prin Germania, Franţa şi
    Austria. La întoarcere decid să transforme conacul lor în castelul Miclăuşeni.


    Domeniul familiei
    Sturza are trei componente esenţiale: un parc dendrologic de 30 de hectare,
    mănăstirea şi castelul – componenta spirituală, cea culturală şi cea naturală. Castelul
    se poate vizita în fiecare weekend, între orele 12.00 şi 18.00. Există evenimente
    pe tot parcursul anului, dar în fiecare an, la începutul lui septembrie,
    organizăm un eveniment de suflet. Este un festival care se numeşte Călătorie
    la 1900. Atunci ne întoarcem în timp şi creăm o atmosferă de epocă în castel
    şi în jurul lui. De obicei, se desfăşoară în primul sau al doilea weekend din
    septembrie. Ideea a venit de la turiştii care şi-au exprimat dorinţa de a se
    costuma ca pe vremuri şi de a retrăi perioada anilor 1900. Ne-am gândit la
    această posibilitate şi am scos costume spre închiriere, bucatele pregătite cu
    această ocazie respectă gastronomia din 1900. Sunt maşini de epocă, sunt
    disponibile trăsuri pentru plimbare. Sunt organizate şi foarte multe ateliere
    tematice. Sunt spectacole cu melodii vechi, de Anton Pann, sau melodii interbelice.



    România găzduieşte şi un Târg internaţional al Castelelor, aflat în 2017
    la a treia ediţie, care se va desfăşura în perioada 27-28 mai, la Castelul
    Corvinilor, din Hunedoara.

  • Iaşi

    Iaşi

    Catedrale, palate
    impresionante, muzee şi multe expoziţii şi concerte. Oferta culturală a celui
    de-al treilea oraş ca mărime din România este şi în această toamnă la fel de
    bogată ca întotdeauna. Astăzi vom face o scurtă plimbare prin fosta capitală a
    provinciei Moldova, timp de aproape 300 de ani. În călătoria noastră vom fi
    însoţiţi de Anca Zota, coordonatoarea Centrului de Informare Turistică din
    Iaşi, de la care am aflat că turiştii ar trebui să vină în Iaşi pentru
    atmosfera deosebit de caldă şi de primitoare, pentru oamenii ospitalieri, dar
    şi pentru tinereţea care se întâlneşte la tot pasul pe străzile oraşului.
    Iaşiul este un oraş viu, în care au loc multe evenimente interesante. Unul
    dintre acestea, organizat o dată la doi ani, are loc chiar înainte de
    deschiderea noului an şcolar, în perioada 9-11 septembrie. Festivalul Muzicii
    Mecanice. Festivalul muzicii mecanice oferă un program
    distractiv, care curpinde expoziţii de automate muzicale, valori de patrimoniu
    tehnic, spectacole cu flaşnetari, concerte, dans, animaţie, proiecţii video şi
    workshopuri pentru specialişti. Sunt trei zile de spectacole şi manifestări în
    cadrul acestui festival, aflat la a X-a ediţie. Sunt invitaţi şi din ţară şi
    din străinătate şi e deja un festival de tradiţie. Aşteptăm specialişti din
    Germania, Franţa, Cehia, Slovenia, Ungaria, Austria şi Republica Moldova.


    Turiştii ajunşi la Centrul
    de Informare Turistică Iaşi obţin toate informaţiile de care au nevoie pentru a
    avea o vacanţă reuşită. Ei află programul evenimentelor, dar şi detalii cu
    privire la monumente şi obiective turistice, spune Anca Zota, coordonatoare. Noi facem oferte personalizate pentru vizitatori. Dacă discutăm despre un
    grup de tineri, atunci, ne axăm pe partea care ar putea fi mai interesantă
    pentru ei. Turiştii au ce face în oraşul Iaşi în orice moment. Sunt muzee
    interesante, mai mici sau mai mari. Există şi un muzeu nou, foarte interesant
    la catedrala mitropolitană. Muzeul s-a deschis în subsolul ansamblului
    mitropolitan şi este extrem de interesant. Există muzeul Universităţii, cu o
    secţie foarte interesantă, dedicată culturii Cucuteni şi, desigur, partea cea
    mai strălucitoare în acest moment este Palatul Culturii, pe care lumea a aşteptat
    atât de mult să-l viziteze. Au locuri în jurul Iaşiului, unde pot face mişcare
    în natură. Există două parcuri pentru căţărări în proximitatea oraşului, lacuri
    cu hidrobiciclete, grădina botanică este şi ea foarte frumoasă şi foarte
    atractivă pentru copii şi tineri.


    Totalul turiştilor străini este aproape de cel al
    turiştilor români, continuă Anca Zota, coordonatoarea Centrului de Informare
    Turistică din Iaşi. Reacţiile şi impresiile sunt foarte bune.
    În special turiştii străini sunt foarte încântaţi de ceea ce au văzut. Unii
    dintre ei au fost şi acum câţiva ani şi observă schimbarea în bine a oraşului.
    S-au finalizat unele monumente, s-au terminat unele lucrări, iar multe locuri
    din Iaşi arată mult mai bine decât acum patru, cinci ani. Turiştii spun că este
    un oraş cu atmosferă, în care ai mereu ce să faci. Noi furnizăm materiale de
    informare în română, engleză, franceză şi germană. Vorbim de asemenea trei,
    patru limbi străine, astfel încât ne putem adresa turiştilor într-un mod cât
    mai prietenos şi avem relaţii foarte bune cu agenţiile de turism care oferă
    tururi ghidate. Dacă oamenii sunt interesaţi de aşa ceva, le dăm trei, patru
    opţiuni, iar ei pot alege şi negocia ceea ce doresc.

    În Iaşi există oferte de cazare pentru toate buzunarele.
    Şi, indiferent unde vă veţi caza, nu aveţi cum să rataţi papanaşii, tochitura
    moldovenească şi vinurile furnizate de reenumitele crame din Iaşi.

  • Sate româneşti

    Sate româneşti

    Trecem astăzi în revistă câteva dintre cele mai
    cunoscute sate româneşti, locuri în care obiceiurile populare sunt păstrate cu
    stricteţe, iar calendarul sărbătorilor este bogat. Cunoaştem oameni şi tradiţii
    din diverse zone ale României, aflăm despre meşteşuguri, arhitectură, dar şi
    despre bucate tradiţionale. Înconjurate de
    peisaje care au inspirat legende, satele româneşti în care ne oprim azi,
    au rămas an de an la fel de primitoare cu turiştii.


    Nicolae Marghiol,
    preşedintele asociaţiei Cele mai frumoase sate din România, ne invită într-o
    excursie în cele mai frumoase sate din fiecare judeţ al României, din fiecare
    regiune. În felul acesta, vom descoperi case tradiţionale,
    obiceiuri şi tradiţii, vom descoperi bucătăria bunicii. Totul a pornit din anii
    1980, în Franţa. Acolo, s-a creat asociaţia Cele mai frumoase sate ale Franţei.
    Apoi, şi alte state din Europa: Italia, Spania, Belgia şi, iată şi România, a
    creat această asociaţie pentru a pune în valoare satul românesc tradiţional.
    Cele mai frumoase sate din fiecare zonă a României sunt identificate pe baza
    unor criterii: tradiţii, obiceiuri, gastronomie. Aceste sate trebuie puse în
    valoare, trebuie promovate, trebuie să atragem turişti şi să dezvoltăm şi
    agroturismul, dar şi activităţile agricole şi non agricole. Dorim să păstrăm
    tinerii în aceste sate, pentru a nu le pierde.


    Cărarea
    satului trebuie păstrată autentică, ferită de modernism, spune Nicolae
    Marghiol, preşedintele asociaţiei Cele mai frumoase sate din România. Vin
    turişti străini, chiar şi prinţul Charles vine pentru acea cărare. Vin pentru
    concertul de sunete al naturii, pentru biodiversitate, pentru tradiţii şi
    obiceiuri, ceea ce România încă oferă din plin. Însă cum ar începe vizita unui
    turist în satele româneşti? Mai întâi l-aş lua de la aeroport
    într-o căruţă şi l-aş învăţa s-o conducă. Va lua chiar şi un permis de căruţaş,
    fiindcă avem chiar o astfel de şcoală, iar pe parcursul câtorva zile va învăţa
    să aibă grijă de cal, să-l înhame. O să mergem din Muntenia, în Transilvania şi
    în Bucovina şi Maramureş şi vom descoperi satele. Vom descoperi case şi
    obiceiuri tradiţionale, vom găti împreună cu el un păstrăv, o salată
    dobrogeană. Vom urca pe munte, vom merge la cules de trufe, vom merge să mâncăm
    fragi în pădurile lui Moş Martin, lucruri pe care le avem şi trebuie să le
    punem în valoare. Când vine în România, turistul vine pentru contactul direct
    cu oamenii locului, cu ţăranii. Turiştii străini caută simplitate.


    În prezent, sunt derulate mai multe proiecte care presupun amenajarea
    unor muzee. Este un lucru foarte important, spune Nicolae Marghiol. Este
    important să păstrăm arhitectura tradiţională, dar şi memoria locului. Promovăm un turism de nişă. Turiştii ne contactează prin site şi prin
    intermediul ambasadelor. Impresiile sunt variate. Însă, după cum poate se ştie,
    orice destinaţie turistică, pentru a avea succes, trebuie să vândă şi o
    poveste, o legendă. La noi legenda e vie. Nu trebuie să inventăm că avem
    natură. Fructele sunt chiar ecologice şi te îmbie să le mănânci. Ei vin cu o
    imagine destul de proastă, dar când descoperă bogăţia de tradiţii, obiceiuri şi
    de peisaj, rămân înmărmuriţi. E adevărat, peste zece ani, am putea deveni
    destinaţia cea mai importantă de agroturism a Europei. Avem câteva sate:
    Cârlibaba, Drăguş şi Polovragi, din trei judeţe ale ţării, care sunt
    recunoscute de Comisia Europeană ca destinaţii de turism de excelenţă. Sunt
    sate care au tradiţii, pensiuni, obiceiuri, care păstrează arhitectura
    tradiţională, dansurile, costumul popular. Ţinutul Buzăului sau Alba Iulia,
    spre exemplu, sunt locuri pline de viaţă, care trăiesc datorită moştenirii din
    trecut.


    Unul dintre satele aflate pe primele locuri
    în majoritatea clasamentelor este Ciocăneşti.
    Este declarat sat-muzeu, spune Marilena Niculiţă, director al Muzeului Naţional
    al Ouălor Încondeiate, o aşezare cum nu sunt multe altele. Este
    unică în ţară, poate chiar în Europa, prin casele pe care se pot vedea motivele
    tradiţionale. Aceste motive se regăsesc nu numai pe case, ci şi pe costumele
    populare şi, în special, pe ouăle încondeiate din Ciocăneşti. Ciocăneşti a luat
    locul întâi pe ţară în concursul Cele mai frumoase sate. Avem locuri frumoase
    la înălţime, pe muntele Suhard. Dacă turistul vine în perioada iernii, avem
    patinoar, pârtie de schi, organizăm focuri de tabără, excursii cu sania trasă
    de cai şi multe alte activităţi. În comuna noastră avem 15 pensiuni omologate.
    Sunt peste 300 de locuri de cazare în comună, dar şi în împrejurimile
    Ciocăneştiului sunt multe pensiuni, la Cârlibaba, Vatra Dornei, Câmpulung.
    Locuri de cazare sunt suficiente pentru toată lumea.

    La poalele
    munţilor, într-un peisaj idilic, în Transilvania, Sibiel este recunoscut pentru
    icoanele pe sticlă, adunate astăzi într-un muzeu al lor, amenajat în fosta casă
    parohială a bisericii Sf Treime, considerată, la rându-i, un simbol. Valerica
    Niţescu, muzeograf: Biserica
    a fost construită la 1765 şi a fost pictată în frescă zece ani mai târziu. La
    un moment dat, fumul de la lumânări, praful, timpul au înegrit pictura.
    Locuitorii satului Sibiel şi au dorit o biserică luminoasă şi s-au gândit să
    acopere pictura cu cinci straturi de var. Pictura a stat sub var până în 1965,
    când doi specialişti au îndepărtat varul A rămas pictura originală. Varul a
    protejat-o. E biserica satului Sibiel, închinată Sf. Treimi, ctitorii ei fiind
    locuitorii satului Sibiel. După ce a curăţat biserica de var, părintele paroh
    Oancea s-a gândit să introducă Sibielul în circuitul turistic. Cu ocazia
    Bobotezei, a mers prin casele credincioşilor din Sibiel, a văzut multe icoane,
    ţesături, piese de mobilier, iar în 1969 a făcut apel la locuitorii satului să
    doneze obiecte pentru un muzeu.



    Iată,
    aşadar, câteva destinaţii pentru un sejur reuşit, aproape de natură. Locuri în
    care veţi găsi peisaje, locuri şi oameni de neuitat.

  • Muzee celebre din Sibiu

    Muzee celebre din Sibiu

    Primul muzeu deschis în Europa Centrală şi de Est, care împlineşte
    în 2017 două secole de funcţionare şi un muzeu ca o Românie în miniatură sunt
    motive mai mult decât suficiente pentru a vizita Sibiul.


    Muzeul Naţional Brukenthal a fost construit de Baronul Samuel von
    Brukenthal, numit Guvernator al Marelui Principat al Transilvaniei de
    împărăteasa Maria Theresa. Singurul exponent al comunităţii săseşti
    transilvănene căruia i se atribuie importante funcţii publice în statul
    austriac, Samuel von Brukenthal construieşte la Sibiu un palat în stilul
    barocului târziu, după modelul palatelor vieneze. Fondat ca instituţie în 1817,
    Muzeul adăposteşe colecţia baronului, considerată una dintre marile moşteniri culturale lăsate de
    Europa pentru viitor.


    Prof.univ.dr. Sabin Adrian Luca, managerul Muzeului Naţional
    Brukenthal: Este important să observăm că este formată de un
    om care a străpuns cultura peste nivelul locului, peste nivelul Transilvaniei,
    provincie al cărei guvernator a şi fost vreme de 10 ani. Un om care se pare că
    s-a integrat în cultura europeană de când s-a născut, prin studiile făcute în
    Germania, prin locurile prin care a umblat, în special Viena şi prin
    Transilvania, căreia i s-a dedicat. Cu un an înainte de a muri, a făcut un
    testament unic în epocă, prin care toate bunurile culturale adunate de el şi o
    parte din averi constituiau Muzeul Naţiunii Săseşti. Astfel, la 1817 s-a
    deschis ca muzeu public, pentru că aşa cerea baronul, sub supravegherea
    Colegiului Evanghelic, actualul Colegiu Naţional Brukenthal. Peste doi ani se
    împlinesc 200 de ani de funcţionare neîntreruptă ca muzeu public, fiind,
    astfel, din cunoştinţele noastre, al treilea muzeu public ca înfiinţare din
    lume, după British Museum şi Luvru.


    Muzeul Naţional Brukenthal este acum un complex
    muzeal extins în nouă clădiri, din care cinci palate, şi cuprinde colecţii care
    însumează aproape un milion 700 de mii de piese în inventare. Potrivit
    managerului Sabin Adrian Luca, este cea mai mare colecţie integrată din România.
    Un patrimoniu ce trebuie nu doar îngrijit, ci şi promovat. Sabin Adrian Luca: Am imaginat o exploatare a bunurilor culturale pe mai multe paliere.
    Participăm la expoziţiile naţionale ale României care se duc în alte ţări, dar
    care sunt foarte puţine. Am pornit cu un program complex de restaurare,
    programat pe 40 de ani. Şi, mai ales, un program de promovare a bunurilor
    culturale pe care le avem…Am rămas uimit când am venit aici şi am văzut ce
    colecţie de pictură flamandă şi olandeză există. Apoi, aflu la Bruxelles că
    este cea mai mare colecţie cunoscută de artă flamandă şi olandeză aflată într-o
    ţară europeană, după colecţiile din Belgia şi Olanda. Sau colecţia de artă
    italiană – este foarte cerută de publicul din Occident.


    Muzeul Naţional Brukenthal este primul muzeu din
    România distins cu Premiul Uniunii Europene pentru Patrimoniu Cultural Europa
    Nostra 2010 şi primul muzeu din România
    admis în Clubul de Excelenţă The Best in Heritage de către European Heritage
    Association în 2011.


    Unul dintre muzeele de mari dimensiuni din România
    este Complexul Naţional Muzeal ASTRA, care îşi are începuturile în a doua
    jumătate a secolului al 19-lea. În prezent cuprinde mai multe departamente,
    inclusiv Studioul ASTRA Film. Cel mai tentant, am putea spune, este Muzeul
    Civilizaţiei Populare Tradiţionale ASTRA sau Muzeul în aer liber din Dumbrava
    Sibiului, aşezat într-un adevărat paradis: rezervaţia naturală Dumbrava
    Sibiului. Ovidiu Baron, directorul general adjunct al complexului:
    Este o Românie în miniatură. Foarte mulţi dintre românii care sunt plecaţi
    din ţară aleg să viziteze această Românie în miniatură şi se regăsesc foarte
    bine aici, pentru că peisajul rural românesc s-a pervertit foarte mult în
    ultimele decenii. Invitaţia este deschisă în permanenţă tuturor celor
    care se întorc şi tuturor celor care sunt în trecere pe aici. Pentru că nu doar
    românii ne vizitează. Cam 30% din public sunt străini. Şi suntem foarte
    bucuroşi să vedem acest lucru. Este un spaţiu generos pentru muzeele de profil
    etnografic din România şi din lume, Muzeul ASTRA situându-se, prin Muzeul în
    aer liber, în primele două-trei locuri pe plan mondial în această privinţă.
    Este un muzeu care prezintă civilizaţia românească în evoluţia sa istorică,
    evoluţia monumentelor arhitecturale, evoluţia monumentelor tehnice… De altfel,
    Muzeul în aer liber din Dumbrava Sibiului a început în anii ’60 cu această
    tematică mai restrânsă a tehnicii populare, evoluând după aceea către ansamblul
    civilizaţiei româneşti.


    Pentru iubitorii naturii, ai tradiţiei, Muzeul în
    aer liber ASTRA poate fi locul în care să îşi petreacă vacanţa. Ovidiu Baron:
    Muzeul a fost de la început gândit nu doar ca un depozitar de monumente şi
    obiecte, ci ca un muzeu viu. Motiv pentru care au fost transferate trei hanuri
    tradiţionale, care oferă posibilitatea de a gusta produsele tradiţionale
    româneşti. Există posibilitatea de cazare la unul dintre aceste hanuri. Am
    completat această ofertă cu un hostel mai recent. Există trei biserici
    transferate în Muzeul în aer liber. Ele îşi păstrează funcţia originară. Una
    are activitate religioasă permanentă – aici se desfăşoară tot programul
    religios al unei biserici ortodoxe din spaţiul românesc. Am gândit în ultimii
    ani şi alte categorii de construcţii care să fie transferate cu funcţia lor de
    origine. În principal o şcoală, care funcţionează de doi ani în Muzeul în aer
    liber din Dumbrava Sibiului, găzduind copii, tineri, adulţi, în programul
    educaţional Şcoala în satul tradiţional. Toată vara aceasta, acest program
    oferă o mulţime de posibilităţi: de la experimentarea roţii olarului, a
    modelării lutului până la încercarea războiului de ţesut, de la ateliere de
    creativitate la ateliere de dans tradiţional.


    La Muzeul în aer liber ASTRA se poate ajunge şi pe bicicletă. În
    2014 a fost gata o pistă care leagă centrul
    Sibiului de localitatea Răşinari şi care trece prin faţa Muzeului.



  • Art Safari 2015, la start

    Art Safari 2015, la start


    Peste 3.000 de picturi, sculpturi şi alte lucrări de artă
    de patrimoniu şi contemporană pot fi admirate la Bucureşti, în cadrul Târgului
    internaţional Art Safari. La târg, aflat la a doua ediţie, participă peste 50
    de muzee şi galerii din România şi din străinătate. Sunt galerii din Italia,
    Danemarca, Austria, Ungaria, Germania, peste 60 de standuri cu totul, a
    precizat Silvia Rogozea, director al târgului, care a precizat că lucrările de
    artă modernă şi contemporană expuse pot fi cumpărate. Din România, printre
    muzeele participante la târg se numără cele de artă din Galaţi, Arad,
    Constanţa, Piteşti, Râmnicu Sărat şi Târgu Mureş, iar între artiştii ale căror
    lucrări sunt expuse la târg se regăsesc Octav Băncilă, Camil Ressu, Nicolae
    Tonitza, Iosif Iser şi Ana Ştefania Andronic.

    În cadrul târgului au loc
    ateliere, dezbateri şi discuţii pe teme referitoare la piaţa de artă, artele
    vizuale înainte de 1989, muzee locale şi naţionale, dar şi alte subiecte.

    Târgul, care va fi deschis pînă duminică, aduce drept noutate faţă de ediţia de
    anul trecut un nou stand, care este dedicat artiştilor cu vârsta de până la 25
    de ani.

    De ce un
    târg de artă contemporană în România? Organizatorii spun că evenimentul este unul
    din paşii necesari pentru a contribui activ la fenomenul artelor vizuale
    contemporane, arta ajungând la consumator prin vizitarea galeriilor de artă,
    muzeelor naţionale şi internaţionale, participarea la vernisaje. Acestea
    reprezintă cea mai bună oportunitate de a cunoaşte curatori, galerişti,
    colecţionari, oameni pasionaţi de artă, dar mai ales artişti. Nici locul ales
    nu este întâmplător – clădirea Ciclop din centrul Bucureştiului, prima parcare
    supraetajată din Bucureşti, ridicată în secolul trecut, în prima jumatate a
    anilor ’30, şi care impresionează şi astăzi prin valoarea ei arhitecturală,
    prin povestea şi prin rezistenţa sa. Expunerea lucrărilor de artă în această
    clădire este descrisă de organizatori drept o intervenţie creativă asupra
    spaţiului neconvenţional.

    Art Safari 2015 susţine artiştii tineri, dar
    promovează şi arta de patrimoniu. Ne-am bucurat să avem atât de multe
    înscrieri la Art Safari, s-a simţit o adevărată coagulare a lumii artistice.
    Trebuie să existe un sprijin susţinut pentru galeriile comerciale de artă
    contemporană cu un program coerent şi consistent, astfel încât să putem fi
    parte dintr-o dezvoltare firească a pieţei de artă, apreciază Ioana Ciocan,
    organizator Art Safari. Evenimentul îşi doreşte să aşeze Bucureştiul pe harta
    marilor târguri europene de artă contemporană, participând activ la eforturile
    comunităţii artistice de promovare a artei contemporane româneşti şi a culturii
    urbane bucureştene.



  • Jurnal românesc – 7.05.2015

    Jurnal românesc – 7.05.2015

    Trei muzee din
    Suceava, Cernăuţi (Ucraina) şi Bălţi (Republica Moldova) au fost dotate cu
    echipamente IT şi aparate de control al microclimatului prin proiectul
    transfrontalier Să ne păstrăm trecutul pentru a crea viitorul, derulat de
    Muzeul Bucovinei în parteneriat cu Muzeul Regional de Arhitectură Populară şi
    Trai din Cernăuţi şi cu Muzeul de Istorie şi Etnografie Bălţi. Proiectul
    european, în valoare de peste 200.000 euro, început în noiembrie 2013, a ajuns
    la final. Activităţile proiectului au
    vizat schimburi de experienţă la care au participat gestionarii de colecţii de
    patrimoniu cultural din cele trei muzee, precum şi ateliere de lucru în
    domeniul conservării desfăşurate la Suceava, Bălţi şi Cernăuţi. Au fost achiziţionate
    42 de echipamente IT, 44 de aparate de măsurare şi control al condiţiilor de
    microclimat din depozitele de colecţii, dar şi un sistem informatic de
    digitalizare şi gestiune a patrimoniului muzeal. Totodată, au fost digitalizate
    peste 57 de mii de piese de patrimoniu şi au fost monitorizate peste 34 de mii
    de obiecte de patrimoniu aflate în 24 de depozite de colecţii ale celor trei
    muzee partenere. Pentru promovarea patrimoniului cultural al celor trei muzee
    au fost editate patru tipuri de cataloage, distribuite gratuit în cadrul expoziţiilor
    temporare organizate succesiv în cele trei oraşe şi a fost elaborat şi tipărit
    un ghid de bune practici privind protejarea patrimoniului cultural mobil.



    România a participat, în perioada 3-6 mai, cu 25 de
    producători la târgul internaţional TuttoFood de la Milano, reuniţi sub un
    pavilion naţional finanţat de Ministerul Economiei prin Departamentul de Comerţ
    Exterior şi Relaţii Internaţionale, în baza programului de promovare a
    exportului. Potrivit Asociaţiei pentru Promovarea Alimentului Românesc (APAR),
    producătorii au prezentat carne şi preparate din carne, preparate din peşte,
    conserve, produse de panificaţie, patiserie şi dulciuri, nuci şi fructe
    confiate, sucuri şi ape minerale sau bere. Conform statisticilor, anul 2014 a
    reprezentat cel mai ridicat nivel al exporturilor româneşti de produse
    agroalimentare, depăşindu-se pragul de 5,57 miliarde euro, ceea ce reprezintă o
    pondere de 10,62% din totalul exporturilor naţionale.Creşterea faţă de anul 2013 cu 5,47% a
    exportului de produse agroalimentare româneşti menţine sectorul pe poziţia a
    treia în structura de export a României, după industria constructoare de maşini
    şi la o diferenţă foarte mică de industria textilă şi a pielăriei. Următoarea
    manifestare expoziţională la care vor participă producătorii români de alimente
    va fi la Amsterdam, în perioada 19-20 mai.




    Nava companiei daneze
    de transport maritim Maersk, sub pavilionul Insulelor Marshall, care a fost
    interceptată de Iran pe 28 aprilie, este liberă să părăsească ţara, a anunţat,
    joi, agenţia oficială Irna, citata de AFP. Miercuri, MAE iranian a anunţat că
    cei 24 de membri ai echipajul cargoului nu sunt vizaţi de sechestrarea navei,
    sunt liberi şi beneficiază de ajutor consular. Potrivit televiziunii de stat
    iraniene, membrii echipajului provin din ţări precum Bulgaria, de unde este
    căpitanul, Myanmar, Marea Britanie şi România. Ministerul de Externe al
    României a anunţat, pe 29 aprilie, că la bordul navei, reţinută în Golful
    Persic de autorităţile iraniene ca urmare a unui litigiu comercial, se află
    patru cetăţeni români.




    17 state din Europa
    Centrală şi de Sud-Est, membre sau non-membre ale UE şi NATO, vor participa,
    luni şi marţi, la Summitul Regional de Securitate Cibernetică de la Bucureşti.
    Evenimentul, organizat de Ministerul pentru Societatea Informaţională împreună
    cu Departamentul american al Comerţului, va reuni companii şi oficiali
    guvernamentali, specialişti în domeniul securităţii cibernetice din mediul
    public şi privat din state din Europa Centrală şi de Sud-Est, Statele Unite ale
    Americii şi România. Participanţii vor prezenta politicile în domeniul
    securităţii cibernetice şi vor aborda tematici precum ameninţările şi
    vulnerabilităţile cibernetice, încercând totodată să identifice oportunităţi
    pentru colaborare internaţională şi regională şi să facă schimb de bune
    practici în domeniu.

  • Crime împotriva statuilor

    Crime împotriva statuilor

    Valea Bamyian din Afganistan se află pe vestitul Drum
    al mătăsii,
    al cărui rol în istoria civilizaţiei omeneşti nu a fost încă revelat pe de-a
    întregul. Acolo, în Valea Bamyian, în secolul al Vl-lea din era noastră,
    oamenii i-au făcut statui gigantice lui Buda. Întreaga vale ducea o intensă
    viaţă spirituală, cu multă cultură şi filosofie. Cea mai mare dintre statuile
    din Valea Bamyian avea 58 de metri şi era cea mai mare statuie a lui Buda
    reprezentat în picioare. Statuile au fost cioplite în stâncă iar în vechile
    vremurile de adoraţie erau pictate şi aveau detalii modelate din amestecuri
    speciale.

    Deşi nu au fost lipsite de atacuri şi intenţii de aneantizare,
    statuile afgane ale lui Buda au rezistat aproape un mileniu şi jumătate. Până
    în fatidicul an 2001, când extremiştii musulmani, talibanii, au reuşit, cu mult
    efort, să le facă să dispară de pe faţa pământului. Nu a fost uşor şi nici
    repede nu s-a petrecut această crimă. Deşi s-au folosit arme mai eficiente, din
    primele zile ale mileniului lll, talibanii s-au chinuit până au transformat
    statuile într-un morman de pietre. Au
    tras cu tunurile cele noi şi puternice, au aruncat cu grenade iar până la urmă
    au trebuit să se caţere pentru a le burduşi cu dinamită.

    Comunitatea
    internaţională a ştiut ce se întâmplă în acele zile de martie 2001, cu numai 6
    luni înaintea atacurilor din 11 septembrie. Dar neputinţa întregii umanităţi
    faţă de aceste acte de barbarie a fost totală, nimic nu s-a întâmplat,
    talibanii ducându-şi la final opera de distrugere a statuilor din valea
    Bamyian.

    După 14 ani, retrăim acele sentimente de revoltă aproape fizică şi
    neputinţă internaţională. Întâi întreaga omenire a privit cum sunt măcelăriţi
    oamenii. Temeinic, fără grabă, cu maxim de suferinţă şi impact public. Din nou,
    umanitatea nu a făcut nimic, poate nu a putut, poate au prevalat alte
    principii, efectul este însă decepţionant. Şi măcelărirea oamenilor într-un
    nebunesc ritual al violenţei extreme continuă clipă de clipă, undeva în
    Orientul Mijlociu, în Siria, Irak, Libia, ţări membre în toate organismele
    internaţionale dar în care democraţia pare a fi eşuat deplin, născând un
    monstru ce se hrăneşte, la propriu, cu vieţi omeneşti.

    Recent, opinia publică
    internaţională a primit imagini cu extremişti musulmani care distrug cu o
    hotărâre nedemnă de secolul XXl statui de mare vechime, din muzee de mare
    rezonanţă internaţională. Poate a trecut neobservat sau nu s-a înţeles prea
    bine, dar extremiştii din organizaţia intitulată Statul islamic stăpânesc
    oraşul Mossul, loc în care civilizaţia umană numără 5 mii de ani. Mărturiile
    culturii şi civilizaţiei acelor vremuri au fost păstrate cu mare grijă,
    indiferent de regimuri, în muzeele irakiene. Acum, extremiştii islamişti ard
    manuscrise de o valoare inestimabilă din bibliotecă şi lovesc, cu ciocanul sau
    cu exploziv, statui create cu mii de ani în urmă de civilizaţii ce cântau
    nemurirea.

    Un taur înaripat din cea mai
    bună tradiţie a civilizaţiilor asiriene, aflat în miticul Ninive, a fost pisat
    cu ciocanul sub privirea unei camere de filmat. Imaginile sunt greu de privit,
    mai ales pentru cei care ştiu cu cât respect sunt privite aceste sculpturi
    fantastice în marile muzee ale lumii civilizate. În mod firesc, se nasc 3 mari
    întrebări: cum de a fost posibil, de ce nu am învăţat nimic din tragedia statuilor
    lui Buda din Afganistan şi, mai ales, ce facem?. Pentru că, din nou,
    întreaga societate umană contemporană priveşte consternată şi lipsită de
    reacţie eficientă derularea cu încetinitorul a acestor crime împotriva
    civilizaţiei, împotriva patrimoniului cultural mondial.

  • Târgovişte şi împrejurimile

    Târgovişte şi împrejurimile

    Într-o zonă de deal, între anii 1396 -1714 a fost aşezată Curtea Domnească a Ţării Româneşti: Curtea Domnească de la Târgovişte. O călătorie în timp pe care o puteţi începe păşind prin intrarea de sub Turnul-clopotniţă, construit la sfârşitul secolului al XVI-lea.



    Ne spune de ce ar trebui vizitatorii să vină la Târgovişte, Ovidiu Cârstina, directorul Complexului muzeal Curtea Domenască. Complexul muzeal Curtea Domnească din Târgovişte este alcătuit din 14 muzee situate în Târgovişte sau în judeţul Dâmboviţa, muzee care acoperă o arie foarte mare a ceea ce noi numim muzeografie. Între aceste muzee, cel mai important este Curtea Domenască. Curtea Domnească a fost restaurată de curând, prezentându-se astăzi vizitatorului cu o nouă înfăţişare. Practic cei care vor veni în Târgovişte vor putea să viziteze Curtea Domnească, în interiorul căreia, pe lângă monumentele de Ev Mediu, se află, mai nou, şi Muzeul tiparului şi al cărţii vechi româneşti, pe care l-am mutat din vechea locaţie, un muzeu unic în România, asta şi datorită faptului că aici, la Târgovişte, a fost tipărită prima carte din spaţiul românesc. De asemenea, Curtea Domnească este deosebită prin monumentele care s-au păstrat în interiorul acesteia. Este vorba despre Biserica mare domnească, cu o structură absolut remarcabilă, realizată în anul 1698, pe timpul domniei lui Constantin Brâncoveanu şi care se păstrează în proporţie de peste 90%. De asemenea, Turnul Chindiei, un simbol al oraşului Târgovişte şi al judeţului Dâmboviţa şi, nu în ultimul rând, ruinele Palatului, care ascund dincolo de ziduri o serie de poveşti interesante, care sunt povestite vizitatorilor de către ghizii noştri. Curtea Domnească este cel mai important muzeu pe care îl avem în incinta Complexului.”



    Lăsând Curtea Domnească în urmă, putem face şi alte alegeri culturale. Ovidiu Cârstina: Dar acest muzeu este completat, în mod fericit, de către celelalte muzee, şi anume: Muzeul de artă, care se află în imediata apropiere a Curţii Domeneşti, muzeu deschis în anul 2009, care adăposteşte o importantă colecţie de artă, pornind din Evul Mediu, până în contemporaneitate. Avem pictori celebri care au semnat pânze găzduite de acest muzeu de artă: Nicolae Grigorescu, Sava Helţia, Toniza, Gheorghe Petraşcu şi mulţi alţii. Nu trebuie uitat că expoziţia se deschide cu artă medievală, artă brâncovenească, extrem de frumoasă şi interesantă. Tot în Târgovişte îi invităm pe vizitatori să vadă Muzeul de istorie, care este un muzeu foarte frumos, pentru că adăposteşte piese din categoria tezaur şi unice în acest spaţiu istoric. Tot aici, vizitatorii pot vedea Casa atelier Gheorghe Petraşcu, locul în care maestrul a locuit şi a lucrat. Nu în ultimul rând aş aminti deschiderea de curând a expoziţiei intitulate Metamorfozele unui loc al memoriei”, şi lansez astfel tuturor invitaţia de a veni la Târgovişte să vădă şi fosta unitate militară în care în 25 decembrie 1989, care este locul acestei expoziţii, unde cuplul Ceauşescu erau judecaţi şi mai apoi executaţi.”



    Şi pentru că şi împrejurimile oraşului Târgovişte merită vizitate, primim o invitaţie tot de la Ovidiu Cârstina: În judeţul Dâmboviţa avem o serie de muzee foarte frumoase, cu poveşti frumoase în spatele lor. Aş aminti Casa atelier Gabriel Popescu, personalitate remarcabilă a gravurii româneşti, întemeietorul şcolii de gravură, un muzeu foarte frumos în zona de nord a judeţului, artă montană, la Pietroşiţa, localitate deosebită, care merită şi ea văzută. Şi nu în ultimul rând, aş mai menţiona în judeţ, Palatul Brâncovenesc de la Potlogi, palat care se află în restaurare şi care va fi redeschis publicului vizitator în scurt timp, unde oamenii vor putea să vadă cum era viaţa într-o curte medievală, aşa cum era ea când Constantin Brâncoveanu locuia în Palatul de la Potlogi. Pe lângă aceste obiective avem şi un bogat patrimoniu natural, mă refer în special la zona montană a judeţului şi, nu în ultimul rând, în jurul oraşului Târgovişte, există o serie de mănăstiri deosebite, precum Mănăstirea Dealu, unde odihneşte capul voievodului Mihai Viteazu. De asemenea aş aminti Muzeul Arhiepiscopiei din Târgovişte, care este mai deosebit.”



    Şi înainte de a încheia, vom adăuga că tot aici găsiţi cea mai mare concentrare de restaurante, pub-uri şi cluburi, unde preparate tradiţionale se armonizează cu vinuri de calitate.