Tag: Muzeul Municipiului Bucuresti

  • Privirea prin ramă – portrete și autoportrete ale familiei Storck la MMB

    Privirea prin ramă – portrete și autoportrete ale familiei Storck la MMB

    Muzeul Municipiului București (MMB) a deschis la finele anului trecut o expoziție temporară ce poate fi vizitată până la mijlocul lunii februarie a acestui an: Privirea prin ramă: portrete și autoportrete ale familiei Storck la Muzeul Frederic Storck și Cecilia Cuțescu-Storck din capitală, unul dintre sediile ce aparțin MMB. Expoziția propune, în cadrul casei-atelier a celor doi artiști clasici, o incursiune în lumea acestora, printre rude și prieteni de familie, o trecere în revistă a diverselor etape de viață sau artistice ale artiștilor, prin intermediul portretelor și autoportretelor semnate de familia Storck. Frederick Ștefan Storck (1972-1942) a fost un sculptor român, cronicar de artă și profesor. Soția acestuia, Cecilia Cuțescu-Storck (1879-1969) a fost o pictoriță cu o importantă influență în viața culturală din perioada interbelică.



    Despre ce ne propune expoziția MMB de la Casa Storck, am stat de vorbă cu muzeograful și curatoarea acesteia, Ana Maria Arsinca:


    Prin reunirea unor lucrări care nu au mai fost expuse de foarte mult timp, expoziția reușește să pună în lumină o altă dimensiune, cea familială. Așadar, am adus în atenția publicului o selecție de portrete și autoportrete ale membrilor familiei Storck, în încercarea de a completa galeria unor astfel de lucrări deja existente în expoziția permanentă și de a trasa un fir genealogic al unei familii, considerată de literatura de specialitate drept o dinastie artistică.



    Despre familia Storck, curatoarea Ana Arsinca ne-a dat mai multe detalii:


    Această dinastie artistică a fost întemeiată de Karl Storck, originar din Germania, care s-a stabilit la București în 1849. Karl Storck este cunoscut, pe de o parte, pentru realizarea de sculpturi monumentale, decorații în stuc pentru clădiri, monumente funerare și sculptură în lemn, strane și mobilier pentru biserici, iar pe de altă parte, pentru activitatea de profesor de sculptură și perspectivă la Școala de Belle Arte din București, fiind cel care a pus bazele școlii românești de sculptură. Doi dintre fii săi, Carol și Frederic Storck, au devenit la rândul lor sculptori. Carol Storck a studiat sculptura la Florența, a petrecut trei ani în Philadelphia, apoi a revenit în țară, unde a început să lucreze împreună cu tatăl său pentru diferite comenzi, iar Frederic Storck a studiat sculptura la Școala de Belle Arte din București, acolo unde, după ce își completează studiile la München, a devenit profesor de modelaj și desen. De asemenea, pe Frederic Storck îl regăsim printre fondatorii societății Tinerimea Artistică la început de secol XX.



    O importanță deosebită în istoria familiei Storck o joacă pictorița Cecilia Cuțescu-Storck. Despre personalitatea ei, Ana Arsinca ne-a declarat:


    O altă latură importantă a familiei Storck privește personalitatea complexă a Ceciliei Cuțescu Storck, soția lui Frederic Storck. Aceasta a devenit prima femeie profesor la Școala bucureșteană de arte în 1916, acesta fiind și anul în care înființează Asociația Femeilor Pictorițe și Sculptorițe. Cuplul Storck a avut două fiice Gabriela Storck, arhitectă, și Cecilia Frederica Storck-Botez, ceramistă.



    În finalul discuției noastre, Ana Arsinca a ținut să menționeze:


    Ce putem să menționăm e că, deși avem în vedere stiluri, forme de expresie și perioade diferite, expoziția propune surprinderea unității artistice, a contribuției fiecărui membru la ceea ce a însemnat și înseamnă astăzi numele Storck în istoria artelor românești. Așadar, printre cele mai reprezentative lucrări regăsim expus portretul Ceciliei Cuțescu Storck, realizat la sfârșitul anului 1909 la Paris, portretul lui Frederic Storck, portretele fiicelor cuplului Storck realizate de Cecilia Cuțescu-Storck și două autoportrete ale pictorului Alexandru Satmari. Ineditul expoziției este reprezentat de aceste două autoportrete ale lui Alexandru Satmari, soțul Ortansei Satmari, care a fost sora Ceciliei Cuțescu-Storck. Fiecare lucrare expusă poate fi privită ca un document plastic în sine, care poartă atât povestea celui care a creat-o, cât și a celui reprezentat. Prin urmare, vă așteptăm să descoperiți fiecare lucrare în parte din expoziția temporară până la data de 18 februarie.





  • Haznalele Bucureștiului

    Haznalele Bucureștiului


    Studiul istoriei a evoluat din cele mai vechi timpuri până
    azi, de la simplele înșiruiri de faraoni egipteni până la istoria totală, așa
    cum denumise marele istoric francez Lucien Febvre ambiția de a scrie totul
    despre omul trecutului. Totul însemna orice cercetare a ceea ce ținea de
    ființa umană, de la cele mai înalte tabuuri până la cele mai ascunse părți ale
    cotidianului. Astfel că nu este de mirare că istoricii și arheologii au ajuns
    și la studierea locurilor pe care le privim cu repulsie cum ar fi toaletele,
    fosele, canalele colectoare denumite generic haznale în româna secolului al
    19-lea.


    Haznalele Bucureștiului este locul cercetat de istoricii și
    arheologii de la Muzeul Municipiului București cu ocazia unor săpături în zona
    centrală pentru reabilitarea unor imobile de patrimoniu. Și din cercetările
    arheologice din haznalele bucureștene, din poveștile fiecărui obiect găsit
    acolo, se poate observa cum societatea românească a secolului al 19-lea se
    transforma dintr-una orientală într-una occidentală.

    Theodor Ignat, arheolog la
    Muzeul Municipiului București, a lucrat pe șantiere și ne-a fost ghid prin subteranele
    respingătoare ale haznalelor bucureștene. L-am întrebat care este explicația
    pentru noua semnficație pe care cuvântul turc hazna l-a primit în limba
    română.

    Hazna vine din turcă
    și înseamnă tezaur, vistierie. Nu știm exact cum s-a transformat într-un termen
    peiorativ astăzi. Se bănuiește că locurile unde se țineau valorile erau ascunse
    în pământ, și cum aceste haznale sunt săpate în pământ cred că aceasta ar putea
    fi legătura. Probabil că, în trecut, haznalele erau folosite și pentru a
    ascunde lucruri deoarece cine s-ar fi gândit să caute în gunoi?


    L-am întrebat pe Theodor Ignat care
    era destinația haznalei: toaletă, canal colector sau fosă? Cred că toate trei, nu neapărat în același timp. Obiectele
    pe care le găsim acolo sunt, în general, întregi, ceea ce înseamnă că a fost un
    mediu în care a fost apă sau lichid de orice fel. Acum că haznalele erau
    folosite și pe post de toalete este foarte posibil. Dejecțiile umane se
    descompun, noi nu am găsit așa ceva. În schimb, am găsit materie organică, ea
    poate să însemne orice. La haznale, oamenii nu aruncau doar dejecții. Se mai
    aruncau resturi alimentare pe care dacă le aruncau în altă parte s-ar fi
    alterat și ar fi mirosit. Și atunci, era mai practic să fie aruncate într-o
    groapă în pământ. Practica aruncării resturilor care emanau miros în pământ
    este înregistrată încă din neolitic. Haznaua ar putea fi și groapă de gunoi,
    are rol multiplu. O colegă a venit cu o nouă explicație pe care trebuie s-o
    verificăm, și anume ca aceste locuri să fie folosite pe post de ghețării.


    Obiectele recuperate din haznalele
    bucureștene au fost așezate în Muzeul de Antropologie Urbană din cadrul
    Muzeului Municipiului București într-o expoziție inedită. Au fost adunate
    obiecte din patru haznale bucureștene: de la biserica Sfântu Dumitru din
    centrul vechi, din haznaua bisericii Mavrogheni din apropierea clădirii de azi
    a guvernului României, din haznaua unei drogherii din fostul cartier evreiesc
    și din rețeaua de canalizare de sub clădirea fostei bănci Marmorosch-Blank, tot
    din zona centrului vechi. Sunt expuse vase de porțelan foarte frumos pictate,
    cele mai multe importate, ghivece de flori, recipiente farmaceutice, recipiente
    cosmetice din faianță, o sticluță de parfum foarte scump cu monograma parfumeriei
    Roger & Gallet din Paris, tuburi de pastă de dinți ori de creme. L-am
    întrebat pe Theodor Ignat ce aruncau oamenii în haznale?

    Orice. Multe obiecte nu au putut fi găsite pentru că erau
    din materiale perisabile. Dacă erau din lemn, din fibre vegetale, piele sau
    altele nu rămân. Și atunci, găsim obiecte care rezistă în pământ trecerii
    timpului. În general, găsim ceramică foarte multă din toate categoriile și
    tipuri, nu există o anumită categorie de ceramică aruncată în haznale. Erau
    aruncate vase de import care, odată sparte, nu mai erau necesare și oamenii se
    descotoroseau de ele. Pe de altă parte, găsim și vase întregi și ne punem
    întrebarea de ce să fi aruncat un vas întreg? Probabil că erau vase spurcate cu
    diferite substanțe sau vase în care fusese ținut var de exemplu care se
    întărise.


    Haznalele erau construite la 10-15
    metri de biserică sau de zona de locuire. Deși nu erau la o distanță
    apreciabilă, ele erau construite pentru a nu deranja olfactiv și a nu fi focare
    de infecție.

    Theodor Ignat spune că o hazna era o lucrare complexă. Era o lucrare elaborată, cel
    puțin cele de cărămidă, și erau construite special cu acest scop, nu erau
    încăperi refolosite. Ele erau acoperite cumva, zidurile sunt foarte bine
    etanșeizate, iar pe fundul lor se turna un mortar de nisip și var care este
    permeabil, dar nu se face mocirlă. Ele erau făcute astfel încât periodic bănuim
    că erau golite.


    Din haznalele Bucureștiului arheologii
    au scos la suprafață obiecte ale civilizației materiale din trecut de care
    oamenii nu au mai avut nevoie. Dar ele sunt astăzi o poveste fascinantă, parte
    din viața care este și a noastră.


  • Mesaje în piatră

    Mesaje în piatră

    Din cele mai vechi urme pe care le avem de la
    omul trecutului se vede cum el a simțit nevoia să lase generațiilor viitoare
    semne ale trecerii sale prin lume. Până la descoperirea scrierii, omul și-a
    expus gândurile prin desene rupestre și obiecte împodobite ori pictate. După
    apariția scrierii, mesajele și gândurile către posteritate au devenit mai
    elaborate și ele ne lasă să știm mai multe despre percepțiile din trecut. Iar
    mesajele săpate în piatră au fost printre cele mai perene care au ajuns până la
    noi.

    Când vorbim despre mesaje lăsate în piatră ne gândim mai ales la perioada
    antică, la templele, statuile, mormintele sale impunătoare. Însă și în
    perioadele temporale mai apropiate de noi textele săpate în piatră nu sunt
    puține și nu sunt mai puțin importante.


    În societatea românească a secolului al
    19-lea, mesajele scrise în piatră au o forță impresionantă, mai ales cele
    lăsate pe cruci. În Bucureștiul din urmă cu două veacuri, piatra a imortalizat
    ceea ce bucureștenii de atunci credeau că merită să rămână.

    Cezar Buiumaci este
    muzeograf la Muzeul Municipiului București și vânător al crucilor de piatră ale
    orașului și al mesajelor scrise pe ele.

    În cercetarea de față am găsit două cruci care își pierduseră urma. Este
    crucea lui Ioan Pometcovici, o cruce de fântână din zona Ferentarilor, care
    astăzi se află în cimitirul Bellu la mormântul generalului Gheorghe Brătianu. A
    fost o cruce de fântână care și-a schimbat destinația și a devenit o cruce
    funerară. Acesta este modelul, o matrice, care se întâmplă cu toate crucile din
    București.


    Cealaltă cruce este crucea lui Miloradovici, este o altă cruce care
    amintește de o victorie a trupelor ruse asupra turcilor. Generalul Miloradovici
    a fost cel care a reușit să ocolească desfășurarea luptei în București și fost
    denumit astfel salvatorul Bucureștilor. S-a ridicat o cruce care să amintească
    aceasta, era o cruce care se afla pe Dealul Mitropoliei, aproape de
    cloptoniță.


    Mesajele cele mai puternice săpate
    în piatra Bucureștiului din secolul al 19-lea sunt cele de pe cruci. Aceasta
    este unul dintre cele mai vechi simboluri universale care apare înaintea
    creștinismului, dar căruia creștinismul i-a dat valoarea centrală. Cele patru
    brațe ale sale semnifică marile axe ale lumii universale și coordonatele fizice
    pe baza cărora omul își construiește lumea sa materială. Crucea era astfel
    fundament pe care se putea desena și scrie, concis, mesajele pentru eternitate.

    De exemplu, pe crucea lui Tănase Cismarul, aflată astăzi în cartierul Ferentari
    din sud-vestul Bucureștiului, se poate vedea scena biblică a Bunei Vestiri.
    Maica Domnului se află în dreapta, în profil, stă îngenuncheată, iar
    arhanghelul Gavril stă în picioare în stânga. Deasupra Fecioarei este figurat
    un mănunchi de raze care semnifica prezența Sfântului Duh. Inscripția este în
    limba română cu alfabet chirilic, alfabetul care se folosea în anul 1829, anul
    în care au fost construite crucea și puțul cu apă: Cu mila și ajutorul celui în
    Treime slăvit Dumnezeu, s-au ridicat aceasta Sfântă cruce în slava Bunei
    Vestiri a Prea Curatei Maici și s-au făcut acest puț.


    Un aspect important al
    mesajelor săpate în piatră nu este doar partea abstractă a vieții, ci și partea
    materială cum ar fi, în acest caz, o fântână.

    Cezar Buiumaci întărește legătura
    dintre spirit și materie din mesajele pe care le-a studiat pe crucile de piatră
    ale Bucureștiului, una dintre ele fiind cea de pe strada Puțul cu Tei din
    actualul cartier Berceni.

    Crucea
    din cartierul Bellu era așezată, ca timp, de diferiți autori, ba în vremea
    pandurilor din 1821, ba în vremea pașpotiștilor. Adevărul este la mijloc, ea a
    fost comandată în 1831. Este o cruce de fântână, trasă pe un teren viran, de pe
    strada Puțul cu Tei, aflată la câțiva metri depărtare. Era obișnuința ca atunci
    când se săpa o fântână să se sădească un pom și să se ridice o cruce. Era un
    lucru de mare omenie să se ofere apă călătorului însetat pe vremea când nu
    existau rețelele de alimentare cu apă. În același timp, fântânile aveau funcția
    economică de adăpare a animalelor sau de irigații. Acolo unde este această
    cruce începeau viile din Dealul Viilor. Această poveste se derula astfel:
    călătorul sosea, își potolea setea și stătea la umbră. Așa ajungea să citească
    pomelnicul pe care cei care ridicaseră crucea îl scriseseră. Ei își făceau
    astfel pomana din timpul vieții.


    Mesajele lăsate în crucile de piatră
    nu sunt numai de mulțumire, ele sunt și de triumf, așa cum este cel de pe
    crucea principelui Munteniei Leon vodă din anul 1631, care își marca victoria
    asupra dușmanului. Mai există și mesaje care plâng pe cineva drag pierdut, așa
    cum este cel de pe crucea marelui boier Papa Brâncoveanu, ucis în anul 1655 în
    timpul unei răscoale. Și exemplele continuă, diversitatea lor putând fi privită
    ca o cronică în piatră a istoriei bucureștene.


  • Aman în vizită la Aman

    Aman în vizită la Aman

    Începând
    cu luna iunie, iubitorii de artă pot vizita o nouă expoziție deschisă într-unul
    dintre cele mai speciale muzee bucureștene – Muzeul – Casă-atelier de artist Theodor
    Aman, din cadrul Muzeului Municipiului București: este vorba despre expoziția Aman
    în vizită la Aman. Theodor Aman (1831-1891), considerat unul dintre cei mai marii
    artiști români, primul mare clasic, a fost un pictor și grafician, pedagog și
    academician, întemeietorul primelor școli românești de arte frumoase din
    București și Iași (nord-vestul României). Ineditul acestei expoziții este dat de
    faptul că sunt expuse publicului picturi ale artistului care aparțin
    Pinacotecii Muzeului Municipiului București, unele dintre tablouri nu au fost
    niciodată prezente într-o expoziție, cel puțin în ultimele decenii, iar
    lucrările au ieșit dintr-un proces lung și dificil de restaurare.


    Muzeograful și curatoarea expoziției, Greta
    Șuteu, ne-a dezvălui mai multe detalii:


    Ne vizitează Aman prin lucrările
    lui. Este expoziția pe care am deschis-o în această vară. Este atipică pentru
    expozițiile de până acum, în sensul că noi am expus în anii anteriori doar
    patrimoniul muzeului, ceea ce nu se vedea, ceea ce stă în depozit. Ori acum, este
    prima oară când aducem ceva din altă parte și acel ceva sunt lucrări de Aman,
    lucrări de Aman care se întorc în casa lui Aman. Am avut marea șansă ca
    Pinacoteca București, care face și ea parte din Muzeul Municipiului București,
    să aibă opt lucrări pictate de Theodor Aman. Aceste lucrări nu erau expuse,
    stăteau în depozit și erau nerestaurate, majoritatea într-o stare destul de
    proastă. În ultimii 2 ani, aceste lucrări au intrat în procesul de restaurare.
    Asta a fost mare șansă. Pur și simplu avem o revelație când vedem aceste
    lucrări și știm cum arătau înainte. Deci asta este cumva o premieră. Dacă tot
    au fost restaurate, am considerat că este foarte nimerit să se întâlnească cu
    publicul chiar în locul în care au fost create. Ele toate sunt expuse în atelierul
    lui Aman.



    Greta Șuteu ne-a făcut o trecere în revistă a
    lucrărilor expuse în premieră pentru publicul contemporan:


    Sunt lucrări din mai multe perioade
    și mai multe genuri. Putem spune că este destul de bine acoperit, ceea ce înseamnă
    creatorul Aman, în sensul că Aman a fost foarte variat pe parcursul creației lui,
    de la începuturi, de la academism până la pre-impresionismul de sfârșit, dar și
    abordează majoritatea genurilor posibile. Și avem foarte bine reprezentat
    portretul, din trei perioade diferite, o perioadă medie și o perioadă de maximă
    maturitate cu portretul mamei lui Aman. Are o poveste interesantă portretul
    ăsta, în sensul că mama lui Aman a murit în1868, când această casă încă nu era
    terminată. Deci mama lui Aman nu a fost fizic în această casă. Și Aman pictează
    acest portret în 1880. Mama lui era dispărută de 12 ani. Deci noi aici nu avem
    portretul mamei propriu zis, ci avem portretul amintirilor lui Aman despre mama
    lui. Și ea chiar este un vizitator adevărat. A venit în vizită la fiul ei. Mai
    avem două lucrări, două miniaturi care sunt propriu zis bijuteriile acestei
    expoziții, o lucrare cu temă istorică, Uciderea lui Ghica al III-lea care
    șochează prin cromatica foarte curajoasă, prin cum simte materialul, ne dă o
    dovadă extraordinară de cum simte materialul, cum simte finețurile unei broderii,
    să spunem. Foarte curajos este și se pare că este cam din primul an, al doilea
    an, cel mult, de studenție, deci în jur de 20 de ani avea. De altfel, Radu
    Bogdan o consideră ca fiind prima lucrare cu temă istorică a lui Aman în ulei,
    deci este într-adevăr o lucrare de început.


    În încheiere, curatoarea expoziție Aman în
    vizită la Aman, Greta Șuteu, ne-a făcut următoarea invitație:


    Așteptăm vizitatorii noștri fideli să vadă
    și această expoziție, dar și pe cei care poate încă nu au descoperit muzeul
    ăsta, care este unic, de fapt.

  • Vacanța mare la Muzeul Municipiului București

    Vacanța mare la Muzeul Municipiului București

    În timpul verii, anotimp tradițional al distracției și călătoriilor, Muzeul
    Municipiului București (MMB) demonstrează că se poate petrece o vacanță
    palpitantă și în interiorul orașului unde domiciliezi. Iar Școala de vară MMB
    oferă posibilitatea de a te amuza descoperind atât patrimoniul, cât și istoria
    capitalei doar călătorind în imaginație. Organizată de mai mulți ani, Școala
    de vară MMB are anul acesta un specific aparte pe care ni-l împărtășește acum
    muzeografa și coordonatoarea Veronica Leca. Specificul școlii de
    vară de anul acesta este faptul că se adresează atât copiilor și adolescenților,
    cât și adulților. Aceasta ar fi noutatea pentru anul 2023, pentru că propunem o
    serie de activități de vacanță ce se vor desfășura în filialele Muzeului
    Municipiului București TNB pentru o categorie foarte largă de public, în
    majoritatea sediilor, atât în
    expozițiile permanente, cât și în cele temporare de la Palatul Suțu, de la
    Muzeul Theodor Aman, de la Muzeul Doctor Nicolae Minovici, Casa
    Filipescu-Cesianu și la Muzeul Storck.



    Cât despre programul verii, tot Veronica Leca ni-l detaliază. Oferta noastră este foarte generoasă. Propunem un atelier intitulat
    Ițe cu rost, un atelier în patru module, susținut de Alexandra Rusu,
    muzeograf MMB la Muzeul Nicolae Minovici, atelierul fiind dedicat tinerilor și
    adulților. Vom continua cu clubul de lectură al muzeului Întâlniri De Basm la
    muzeu cu scriitoarea pentru copii și adolescenți Laura Grunberg, un atelier
    inspirat de cartea Istorioare. Apoi urmează Mantia cu povești, un atelier
    de spus și desenat povești, susținut de Mona Silvia Timofte, un atelier
    intitulat Gânduri la comandă. De ce să știi ce înseamnă comunism, dictator,
    propagandă?, în expoziția de la Palatul Suțu intitulată Între Gheorghe Gheorghiu-Dej
    și Nicolae Ceaușescu, după care vom avea o serie de ateliere la Muzeul George
    Severeanu, susținute de ilustratoarea Daniela Olaru. Iar cu Clubul de lectură
    MMB, vom încheia luna iulie alături de Luminița Corneanu, un atelier de rime
    inspirat de cartea scrisă de ea Cameleonul Cami pleacă în Tibet. De asemenea,
    vom avea ateliere de benzi desenate susținute de Mihai Grăjdeanu, un atelier
    intitulat Ca sarea în bucate,
    organizat în expoziția Civilizația sării de la Palatul Suțu. Noutatea
    lunii august va fi atelierul Toate pânzele sus. Popper, un atelier în cadrul
    Clubului de lectură susținut de Anca Tudorancea, cercetătoare la Centrul pentru
    Studiul Evreilor. Și tot în luna august vom continua atelierele de benzi
    desenate și un alt grup de lectură, alături de scriitoarea Victoria Pătrașcu.



    Prin toată această ofertă bogată, muzeul îi invită pe
    bucureșteni – și doar pe ei – să-i descopere atât patrimoniul, cât și orașul în
    care trăiesc, cât și pe scriitorii contemporani care locuiesc și creează aici.


  • Expoziția „Civilizația sării” la MMB

    Expoziția „Civilizația sării” la MMB

    Începând cu luna aprilie a acestui an, în
    cadrul Palatului Suțu din centrul capitalei, sediu al Muzeului Municipiului
    București (MMB), are loc o expoziție inedită pentru publicul bucureștean:
    Civilizația sării. Tehnologii, instalații și unelte milenare conservate în
    lemn. De la obiecte la informație interactivă, de la frumusețea și
    ingeniozitatea realizării obiectelor până la practicabilitatea lor, această
    expoziție aduce în fața vizitatorilor o întreagă lume fascinantă și complexă.
    Despre toate acestea ne-a vorbit directorul adjunct al MMB și curatorul
    expoziției, Dan Pîrvulescu:


    Muzeul nostru propune vizitatorilor un proiect expozițional inedit,
    dedicat civilizației create în jurul exploatărilor de sare din perioada pre și
    proto istorică în bazinul intracarpatic. În acest fel, până spre finalul lunii
    octombrie 2023, vor fi expuse la Palatul Suțu, pentru prima dată la București,
    cele mai vechi tehnologii, instalații și obiecte de lemn din sudul și sud estul
    Europei. Cele mai timpurii dintre bunurile culturale expuse datează din epoca
    târzie a bronzului și au fost conservate datorită mediului salin în care au
    stat mii de ani. Obiectele fac parte din patrimoniul cultural al Muzeului
    Național al Carpaților Răsăriteni din Sfântu Gheorghe, iar majoritatea lor
    provin din situl arheologic de la Băile Figa, aflat în localitatea Beclean din
    județul Bistrița-Năsăud. … România este una dintre țările cu cele mai bogate
    zăcăminte saline din lume, ele fiind concentrate în Transilvania, Maramureș,
    Subcarpații Moldovei și de Curbură și Oltenia. Formarea lor a fost una de
    durată, survenită în urma evaporării apei unei vechi mări, care acum zeci de
    milioane de ani acoperea o bună parte a continentului european. Sarea din
    această zonă se găsește atât în formă solidă, în roci de sare, la suprafață și
    la adâncimi accesibile, cât și în formă lichidă, izvoare, lacuri și pâraie de
    apă sărată. O altă sursă accesibilă pentru obținerea sării este, desigur, apa
    Mării Negre. Răspândirea neuniformă a surselor naturale de sare și cererea
    ridicată pentru acest mineral au făcut ca sarea să fie de-a lungul istoriei,
    unul dintre cele mai importante produse de schimb. Sigur că alimentul a fost
    folosit de-a lungul istoriei atât pentru întreținerea propriului organism ca
    element de tratament al unor boli, pentru creșterea randamentului economic al
    animalelor, pentru conservarea produselor organice în scop alimentar, utilitar
    sau, de ce nu, și ritual. Nu în ultimul rând, sarea a fost utilizată ca produs
    de schimb, generând de foarte multe ori venituri importante.



    Ce propune expoziția pentru vizitatorii
    capitalei? Ce aduce inedit? Tot Dan Pîrvulescu:


    Expoziția noastră este structurată în mai multe registre tematice
    care se referă la definiția, sursele și proprietățile sării, la istoricul
    exploatărilor de sare din preistorie și antichitate în spațiul românesc, la
    distribuția și comerțul cu sare în preistorie, la tehnologiile preistorice de
    exploatare a sării. Tuturor acestor registre tematice am adăugat un modul de
    arheologie experimentală, unde vizitatorii noștri pot manipula replici ale
    bunurilor culturale expuse. Cu ajutorul acestui modul, colegii de la Educație
    muzeală vor ghida în următoarele luni, în cadrul unor ateliere dedicate, micii
    exploratori în acest univers al sării. Ca obiecte inedite care pot fi văzute în
    cadrul acestei expoziții. Se remarcă cele din lemn, cele din fibre organice,
    funii și împletituri și piatră. Un alt obiect unicat, aș putea spune, la nivel
    național și care este expus în cadrul expoziției noastre. Este vorba despre o
    scară din lemn, lungă de aproape cinci metri și care a fost utilizată pentru
    exploatarea sării prin minerit la adâncime.

  • Expoziția “Interior-intimitate-afinitate în reședințe particulare din Bucureștiul La Belle Époque”

    Expoziția “Interior-intimitate-afinitate în reședințe particulare din Bucureștiul La Belle Époque”


    Muzeul Municipiului București (MMB) aduce în luna mai o invitație expozițională pentru iubitorii perioadei “La Belle Époque” (sfârșitul secolului al XIX-lea – convențional datată în 1871 până la începutul Primului Război Mondial – 1914). Fotografii de epocă și ecouri extrase din presa vremii formează o imagine asupra vieții de familie, culturale și sociale și asupra procesului modernizării din acea perioadă. Despre ce expoziție este vorba, despre conținutul acesteia, am aflat de la curatoarea și muzeograful de la Secția de Antropologie Urbană a MMB Alexandra Rusu:


    “În luna mai, la Casa “Filipescu-Cesianu”, vă invităm să vizitați noul proiect expozițional “Interior-intimitate-afinitate în reședințe particulare din Bucureștiul La Belle Époque”, găzduit de mansarda muzeului până pe 28 mai. Este vorba despre o expoziție de fotografie care valorifică patrimoniul Muzeului Municipiului București și care prezintă secvențe din universul intim al vieții de acasă. În această perioadă, populația Bucureștiului se dublează, fapt care determină un ritm al construcțiilor de locuințe noi sau de modernizare a celor vechi fără precedent. Capitala a fost modernizată, a fost reinventată, capătă o nouă identitate, iar arhitectura de factură eclectică franceză contribuie semnificativ la supranumele de Micul Paris. Totodată, Belle Époque a fost epoca burgheză prin excelență, dominată de convenții și de convențional, mai ales în spațiul public, dar cu puternice reverberații asupra vieții private, Începând cu arhitectura casei și până la comportamentul copiilor, universul vieții de acasă trebuia să exprime valorile unui om civilizat, un om care afișa o imagine plăcută și un autocontrol deplin.”



    Alexandra Rusu ne-a vorbit despre arhitectura acelor timpuri și modernizarea capitalei României:


    “Există două coordonate majore ale arhitecturii în această perioadă: eclectismul de factură franceză, pe de o parte, și, spre finalul epocii, stilul național românesc. Majoritatea reședințelor particulare din centrul Capitalei, proiectate pentru oameni politici, militari, pentru avocați sau medici, adoptă stilul arhitectural al Renașterii franceze. Belle Epoque este considerată o epocă a sinergiei, adică un moment în care dezvoltări anterioare în diferite domenii ale științei converg sau conduc spre inovație și descoperiri importante pentru umanitate. București, în această perioadă, se afla în prima linie a Europei în ceea ce privește utilizarea energiei electrice, fapt probat de numeroasele uzine care deserveau populația înstărită. Pe măsură ce utilizarea energiei electrice se generalizează, tot mai multe gospodării achiziționează dispozitive electrice, precum mașinile de gătit, care reduc munca fizică, fiind eficiente și sigure de utilizat concomitent. Modernizarea reședințelor particulare bucureștene s-a realizat prin tehnologii ale “loisir”-ului și comunicațiilor, precum gramofonul sau telefonul. La începutul secolului XX, familiile se adunau în jurul gramofonul și pentru prima dată puteau să asculte muzicieni care nu erau prezenți.”



    La final, Alexandra Rusu ne-a povestit despre nostalgia asociată acelor vremuri:


    “În primul rând, cred că trebuie să depășim idealizarea perioadei. Epoca frumoasă a fost într-adevăr mai frumoasă decât epoci precedente, însă la rândul ei a fost marcată de numeroase flageluri, de la epidemii și până la probleme sociale acute. Ne-a rămas ca moștenire credința aceasta neclintită în puterea salvatoare a progresului tehnologic. Am pierdut însă durabilul și continuitatea, care par să existe în orice aspect al vieții acelei epoci. Cred că de la oamenii Belle Epoque putem reînvăța orgoliul efortului personal îndreptat spre o operă comună, fie că este vorba de construirea unei nații, a unei case sau a unei familii.”






  • Pictorița Ligia Macovei în colecții private

    Pictorița Ligia Macovei în colecții private

    Muzeul Municipiului București (MMB) a pregătit
    o nouă expoziție care va putea fi vizitată până la finalul lunii mai: Ligia
    Macovei în colecții private. Expoziția prezintă lucrări din colecția Eduard
    Uzunov. Ligia Macovei (1916-1998) a fost graficiană și pictoriță, dar și o
    importantă colecționară de artă, alături de soțul ei, arhitectul Pompiliu
    Macovei. Am stat de vorbă despre expoziție cu directorul adjunct al MMB, Elena
    Olariu:


    Este o
    cercetare mai veche, pe care muzeografii de la Secția de Artă din cadrul
    Muzeului Municipiului București o efectuează pentru a identifica colecțiile
    private în care se află artiștii pe care noi îi avem în patrimoniu. Continuă un
    program mai complex. Acest proiect a început în anul 2022 cu două evenimente
    speciale care au avut loc la Galeria Rotenberg-Uzunov și care au fost
    realizate în parteneriat cu Muzeul Municipiului București.

    În casă, pe lângă
    lucrările artistei, pentru că este o casă memorială dedicată ei și soțului ei,
    care a fost un foarte important colecționar, vom vedea și aceste schițe, aceste
    experimente pe care artista le-a realizat cu ocazia prezentărilor pe care le-a
    făcut la edituri pentru a convinge editurile să achiziționeze aceste desene.
    Unele sunt inedite pentru că varianta pe care domnul Uzunov o deține în
    colecția sa privată este plină de culoare. Știm că în final au fost alese
    desenele alb-negru, dar prin această descoperire a unei mape speciale care se
    află în această colecție privată, noi putem vedea și varianta color.

    Prin
    această expoziție intrăm în laboratorul de creație al artistului. Ne bucurăm
    foarte mult că domnul Uzunov a hotărât să doneze această mapă Muzeului
    Municipiului București și ea să fie prezentată și să continue să trăiască, să
    spunem așa, la Colecția de Artă Ligia și Pompiliu Macovei, ea urmând să mai
    fie expusă chiar în cadrul domiciliului artistei, chiar în cadrul atelierului
    artistei, care este foarte frumos. Vă invităm să veniți să vedeți această casă
    minunată, colecția de artă care se află expusă acolo.


    Artista Ligia
    Macovei a rămas în amintirea publicului prin ilustrații realizate pentru volume
    de poezii ale unor mari poeți români precum Mihai Eminescu (1850-1889), considerat
    marele nostru poet național, Tudor Arghezi (1880-1967) sau laureatul Premiului
    Nobel, poetul italian Salvatore Quasimodo. Despre ilustrațiile prezente în
    expoziție Elena Olariu ne-a declarat:


    Sunt
    prezentate și schițele, experimentele artistei vizavi de ilustrarea creației
    argheziene, un proiect inedit care nu a mai fost realizat în România și o
    colaborare fructuoasă care ne-a dat și această idee de a continua cu o
    expoziție chiar în casa în care a trăit artista și care acum este Muzeul
    Macovei. Este, de fapt o încununare a acestor cercetări.

    Acolo se află și un
    album dedicat Ligiei Macovei, o artistă extrem de interesantă, o graficiană
    foarte talentată, pentru că a ilustrat și alte cărți importante din literatura
    română și nu numai. A ilustrat într-o formă splendidă poeziile eminesciene și,
    după succesul înregistrat cu volumul Poezii de Mihai Eminescu, care a luat și
    o mențiune specială la Târgul de la Leipzig, în 1970, artista împreună cu
    Editura Minerva scot acest volum excepțional dedicat poeziilor lui Tudor
    Arghezi.

    Aici, artista într-adevăr folosește toate mecanismele importante
    pentru a realiza un desen foarte modern, chiar avangardist, care să se
    potrivească cu poezia specială a lui Arghezi. Este poate un desen mai angoasat,
    dar care merge perfect pe linia poetică a marelui poet Tudor Arghezi. Acest
    volum, într-adevăr, ilustrează foarte bine creația sa și modernitatea lui.



    În finalul discuției,
    directorul adjunct al MMB a ținut să menționeze:


    Ne
    bucurăm foarte mult să putem să anunțăm că Muzeul Municipiului București a
    inițiat procedura de clasare a casei și sperăm ca în viitorul foarte apropiat
    ea să intre într-un proces de restaurare.


  • Expoziția „Secolul al XVII-lea în documente și imagini” la Muzeul Municipiului Bucureşti

    Expoziția „Secolul al XVII-lea în documente și imagini” la Muzeul Municipiului Bucureşti

    În centrul
    capitalei, la Palatul Suțu din cadrul Muzeului Municipiului București (MMB),
    s-a deschis o nouă expoziție ce aduce în fața publicului o pagină de istorie și
    cultură: Secolul al XVII-lea în documente și imagini din patrimoniul MMB. Țara
    Românească (cunoscută și sub numele de Valahia) a fost un stat medieval, între
    secolele al XIV-lea și secolul al XIX-lea, ce se întindea pe teritoriul de sud
    al României de azi, până la linia munților Carpați. Pe acest teritoriu
    zbuciumat istoric, domnitorii țării au încercat să aducă credință, cultură și
    carte poporului. Despre ce pot vedea vizitatorii în cadrul expoziției de la MMB,
    documente oficiale, pictură, sculptură și obiecte istorice, referiri la
    diferiți domnitori din secolul al XVII-lea, toate prezentate publicului, ne-a
    vorbit curatoarea acesteia, muzeograful Mihaela Rafailă:


    În cadrul expoziției vor fi etalate documente provenite din
    cancelariile Țării Românești începând cu Radu Șerban, Matei Basarab,
    Constantin Șerban, Grigore I Ghica, Gheorghe Duca, Șerban Cantacuzino și
    Constantin Brâncoveanu, câteva mici portrete ale unor voievozi munteni, care au
    condus și au emis hrisoave în cursul veacului al XVII-lea, bustul voievodului
    Constantin Brâncoveanu, Îndreptarea legii, Cheia înțelesului și o
    Evanghelie tipărită în timpul domniei lui Vodă Brâncoveanu, la 1697, precum și
    câteva pumnale de la sfârșitul secolului al XVII-lea.

    Expoziția pe care o
    propunem se dorește a fi un nou prilej pentru Muzeul Municipiului București de
    a etala o foarte mică parte din bunurile sale culturale deținute în bogatul său
    patrimoniu. Demersul expozițional se adresează îndeosebi specialiștilor care se
    preocupă de studiul acestor înscrisuri, mai ales că doar unele dintre acestea
    au văzut lumina tiparului in extenso, dar și publicului larg care poate afla
    noi informații despre această perioadă și, totodată, să admire frumusețea
    documentelor de cancelarie.


    Curatoarea
    expoziției ne-a făcut o scurtă prezentare a secolului al XVII-lea de pe
    teritoriul Țării Românești:


    Prima jumătate a secolului al XVII-lea a fost marcată de lunga
    domnie, de circa 22 de ani, a lui Matei Basarab, în timpul căreia au avut loc
    însemnate realizări în diverse domenii ale societății românești. S-a remarcat
    drept un bun gospodar și organizator, dârz apărător al hotarelor Țării
    Românești, motiv pentru care chiar otomanii l-au considerat un al doilea Mihai
    Viteazul. În plan cultural, a fost socotit un adevărat Mecena în dezvoltarea
    artei și culturii.

    Refacerea economică a țării, ca urmare a unei perioade de
    liniște relativă, i-a asigurat domnului o solidă bază materială pentru
    desfășurarea unei vaste opere cultural-artistice. A atras la Curtea Domnească
    pe cei mai învățați oameni ai epocii sale, dintre care amintesc: pe Udriște
    Năsturel, episcopul Ignatie de Râmnic, mitropoliții Teofil și Ștefan sau
    Pantelimon Ligaridis, grec din Chios, care a deschis la Târgoviște prima școală
    superioară din Țara Românească. Cu sprijinul mitropolitului Kievului, Petru
    Movilă, voievodul muntean a adus în țară două tipografii, una așezată la
    Câmpulung și cealaltă care a peregrinat de la Mănăstirea Govora, la Mănăstirea
    Dealu și stabilită, în final, la Târgoviște.

    În timpul domniei sale au fost
    construite numeroase mănăstiri și au fost renovate mai multe
    biserici, dintre care amintim: mănăstirile Arnota, Curtea de Argeș, Govora,
    Tismana, la care s-a adăugat refacerea curților domnești de la Brâncoveni,
    Caracal, București și Târgoviște. Astfel că nu a existat ctitorie veche care să
    nu fie reparată sau refăcută, afirmând fără a greși că întreaga țară apărea ca
    un șantier vast în care toate vechile monumente căpătau haină nouă.



    Expoziția de la
    Palatul Suțu va putea fi vizitată până la începutul lunii septembrie.


  • Portretul feminin în opera lui Gheorghe Tăttărescu

    Portretul feminin în opera lui Gheorghe Tăttărescu

    În cadrul Palatului Suțu din capitală, Muzeul
    Municipiului București (MMB) prezintă o expoziție tematică, readucând în fața
    publicului poate cel mai important pictor academist român și precursorul
    neoclasicismului la noi în țară: Gheorghe Tattarescu (1820-1894) – expoziția
    Portretul feminin în opera lui Gheorghe Tattarescu. Artistul a început să
    picteze ca zugrav de biserici și a continuat studiile ajungând, așa cum a
    fost numit, pictorul cel mai tipic academist. Despre cariera lui Gheorghe
    Tattarescu și despre istoria acestuia, am stat de vorbă cu muzeograful și
    curatoare expoziției, Rodica Ion:


    După întoarcerea de la studii din Italia, cea mai mare parte din
    activitatea artistică a lui Gheorghe Tattarescu și cea mai cunoscută a fost
    dedicată artei religioase, cu peste 50 de astfel de ansambluri picturale, unde
    a dezvoltat un stil personal între academismul italian și iconografia
    tradițională post bizantină. Această activitate îl va consacra drept cel mai
    important pictor muralist modern din țara noastră. La peste 200 de ani de la
    nașterea pictorului, timpul validează meritele acestui mare artist și totodată
    mare patriot și motivează cu prisosință propunerea noastră de a aduce un omagiu
    celui care a fost o personalitate exemplară a secolului al XIX-lea, un adevărat
    modelator al gustului pentru frumos. Pictor de talent, autor de mari ansambluri
    picturale ecleziastice, fondator al Școlii de Belle Arte din București și
    mentor al unei întregi generații de artiști, membru activ în cele mai
    importante mișcări socio-culturale ale vremii, Gheorghe Tattarescu este un nume
    reprezentativ al culturii române moderne.



    Ce propune expoziția de la Palatul Suțu din
    capitală?


    De data aceasta propunem o expoziție tematică în care prezentăm o
    selecție inedită de pictură și grafică, intitulată sugestiv Portretul feminin
    în opera lui Gheorghe Tattarescu. Dacă celelalte teme majore asupra cărora
    pictorul și-a îndreptat atenția au fost studiate și evidențiate publicului de-a
    lungul timpului, profesoratul la Școala de Belle Arte, pictura sa ecleziastică
    și cea istorică, observăm că, deși ocupă o pondere însemnată din moștenirea sa,
    discretul portret feminin din copiile după marii maeștri studiați la Roma sau
    al doamnelor din anturajul său a rămas pe nedrept mărginit la funcția primară
    de studii, respectiv de imortalizare fotografică.

    Abordarea chipului unei
    doamne din secolul al XIX-lea în pictura modernă presupunea însă mai mult decât
    redarea realistă a trăsăturilor, și anume reliefarea unui fel de Curriculum
    Vitae din care să reiasă poziția socială, a portretiza atât prin detalii de
    postură, cât și printr-un cod al veșmintelor și al accesoriilor. Societatea era
    încă tributară unor mai mult sau mai puțin uitate legi somptuare ce reglementau
    ținutele diverselor pături sociale, iar acest lucru se vădește prin diferențele
    de veșminte și accesorii de la portretul unei tinere fete modeste și anonimă,
    până la grațioasa și grandioasa rochie de catifea violet, brodată și tivită cu
    fir de argint a soției pitarului Lazăr Lazarus Calenderoglu. tatăl
    binecunoscutului Ioan Lazăr Kalinderu.

    Spre deosebire de efigiile masculine
    sobre și monumentale din panteonul tattarescian, alcătuit din personalități
    exemplare ale istoriei sale contemporane, delicatele prezențe feminine sunt
    mult diferite prin lirismul reprezentării grațioase sau melancolice și prin
    gama de culori mult mai bogată în sclipiri de tonuri calde, în acord subtil cu
    sensibilitatea modelului. În opera sa, pictorul Tattarescu, pe lângă portretul
    social, a studiat și portretul religios al Magdalenelor sau Madonelor și al
    reprezentării diverse a Maicii Domnului, atât în pictură, cât și în grafică.

    În
    această expoziție dedicată portretului feminin, ilustrăm aceste preocupări cu o
    selecție de câteva copii în ulei după marii maeștri, executate de Tattarescu în
    Italia, precum și studii personale de portret în creion și cărbune. Îmbinarea
    acestor tehnici de studiere a portretului feminin religios a dus către lucrarea
    originală, finită, ce se află expusă în premieră a portretului Eugeniei
    Monachio-Greceanu, stareța Mănăstirii Rătești, lucrare de mare sensibilitate,
    din care transpar, contopite, fragilul feminin, blândețea și profunzimea
    credinței.



    În încheiere, Rodica Ion ne-a declarat:


    Această
    poveste vizuală, ce descrie și pe alocuri interpretează conținutul imaginilor,
    își propune menținerea în atenția publicului larg și de specialitate
    personalitatea și importanța pictorului Tattarescu în cultura și a, rta modernă
    românească, aducând în prim plan mărturii valoroase atât pentru valorificarea
    patrimoniului, cât și pentru cercetarea istoriei artei și a societății
    bucureștene a secolului al XIX-lea.


  • Lumea satului în pictura românească

    Lumea satului în pictura românească

    Palatul Suțu, din cadrul Muzeului Municipiului București (MMB), prezintă publicului o nouă expoziție de pictură, desen și obiect de artă – Lumea satului în pictura românească. Opere ale unor mari artiști își așteaptă vizitatorii pe simezele expoziției: Nicolae Grigorescu (1838-1907), considerat cel mai mare pictor național, Theodor Aman (1831-1891), întemeietorul școlii moderne de artă din România, Camil Ressu (1880-1962), Ion Țuculescu (1910-1962) și alții. Despre satul în arta românească am stat de vorbă cu directorul adjunct al MMB și curatoarea expoziției, Elena Olariu:


    Expoziția de la Palatul Suțu, Lumea satului în pictura românească, într-adevăr, de data aceasta, propune o nouă viziune. Pentru că subiectul este peren în arta românească. Chiar Theodor Aman, și cu el și deschidem expoziția, s-a aplecat și asupra acestei zone, să spunem, el era un aristocrat, totuși, dar satul românesc din secolul XIX începe să intre în atenția intelectualilor, a elitei. În Romania s-a mers și pe ideea aceasta a căutării unei specific național. Pentru că alinierea la cultura occidentală a pus un mare semn de întrebare elitei culturale românești. Ce se va întâmpla cu identitatea noastră? Eram în secolul XIX, secolul naționalităților, și atunci avem foarte bine reprezentată această latură, să spunem, a societății românești, această lume a satului. Mai mult decât atât, foarte interesant, artiștii străini care veneau din Occident erau mai puțin interesați de orașele românești, care nu prea semănau nici cu cele occidentale, nu mai erau nici turcești, erau destul de primitive, în schimb, lumea satului fascina. În perioada comunistă, cumva ne-am obișnuit, se picta despre țărani ca să fie în tema dorită de partidul unic și, cumva, s-a denaturat această idee. Deci noi încercăm să o aducem în locul ei firesc.



    În calitatea sa de gazdă, dar și de curatoare, Elena Olariu ne-a oferit un scurt tur al expoziției, punctând tradiții dispărute din lumea satului sau detaliindu-ne fascinația pictorilor pentru acea lume:


    Începem cu Aman, o splendidă lucrare, o iarnă, și vedem doi țărani care transportă două butoaie mari de vin. Deci aceste care cu boi, care apar după aceea și la Grigorescu, sunt de fapt vehicule extraordinare care transportau mărfuri prețioase, mâncare, vinuri, toată recolta pe care o adunau țăranii. Și erau foarte interesante, pentru că țăranii purtau acele costume, bărbații care însoțeau carele și care apărau acest care. Vă dați seama că erau foarte valoroase. Mergeau la târguri, aveau arme la ei. Deci era un adevărat spectacol. Multă lume nu înțelege de ce Grigorescu picta aceste care, o făcea pentru că era un spectacol extraordinar. Noi nu-l mai vedem astăzi și poate nu-l înțelegem pe Grigorescu așa de bine. Astăzi acestea sunt și documente extraordinare, nu mai vorbesc de valoarea artistică a unei lucrări de Grigorescu. Una dintre lucrări se intitulează chiar La Bărății. Bărății era de fapt un han la intersecția mai multor drumuri.


    Și Grigorescu, ca să aibă temă de pictură și să nu stea tot timpul pe un drum, să aștepte un car, se ducea unde se întretăiau drumurile și aștepta carele care veneau. Și vom vedea aceste picturi. Temele clasice ale lui Grigorescu le vedem ilustrate în tablourile care sunt expuse și vom vedea și un Ciobănaș cu mioarele lui. Și știm, copiii, în general adolescenții din sate mergeau și cu turmele. Era un obicei pe care poate bunicii noștri sau părinții noștri îl mai păstrează undeva în memorie. Dar chiar dacă se va pierde, va rămâne în aceste picturi extraordinare. Deci lumea satului este de fapt un adevărat spectacol. Expoziția o ilustrează pentru că avem artiști care au pictat horele din sat. Știm că duminica, în general, se adunau țăranii și mergeau la horă. Era sărbătoarea satului, unde, la fel, artiștii erau atrași, pentru că acolo oamenii vedeau cu costumele cele mai bune. La biserică, de asemenea, avem o atracție specială și vom vedea un tablou extraordinar cu o scenă de botez.



    Continuându-ne traseul expozițional, Elena Olariu ne-a vorbit despre obiectele populare și despre alte nume din artiștii expuși:


    Vom vedea lucrări de Vermont, de Arthur Verona, care sunt un fel de continuatori, să spunem, pe tema aceasta a satului, a lui Grigorescu. Vom vedea târgurile unde mergeau țăranii. Târgurile erau importante. Ce înseamnă lumea țărănească și de ce erau fascinați pictorii? Pentru că acolo găseau culoare, găseau pitoresc, găseau lumină. Adică trebuie să ne desprindem foarte rapid de această prejudecată că lumea satului și satul în general a fost o temă doar comunistă. Nu este adevărat, ci, veți vedea, prima sală a expoziției nu are nicio legătură cu perioada comunistă. … Avem o vitrină specială care este adusă de la Muzeul Macovei, Colecția de artă Ligia și Pompiliu Macovei. De ce am adus-o? Pentru că este o colecție de artă populară. Ligia Macovei, împreună cu soțul ei, a avut o extraordinară colecție de artă populară. O parte a fost donată Muzeului Țăranului Român, o parte se află în Casa Macovei. Vă invităm să o vizitați, pentru că acolo veți vedea artă foarte elevată, dar și aceste obiecte extraordinare populare.


    Încă din secolul XIX până în secolul XXI, atelierele de artiști sunt pline de obiecte populare. Artiștii colecționează obiecte populare. Le plac culoarea, linia, creativitatea. Toți artiștii români colecționau aceste obiecte populare și noi ne-am gândit să punctăm această idee prin această vitrină. … În a doua sală, aș remarca în primul rând lucrările lui Camil Ressu. La un moment dat căuta acea specificitate românească pe care, bineînțeles, nu o putea găsi decât în satul românesc. Și sunt două capodopere ale artei românești, cel puțin. Dacă am vorbit de botez, vedem că în expoziție mergem și pe latura cealaltă. Până la urmă, înmormântările, moartea fac parte tot din viață, Deci cumva artiștii au închis acest cerc.



  • Weekend cu prietenii 27.08.2022

    Weekend cu prietenii 27.08.2022

    Weekend sub semnul artei şi al muzicii. Sculptorul Eugen Petri, distins în 2010 cu Marele Premiu Constantin Brâncuși” pentru Sculptură de către publicaţia NiramArt din Madrid, Spania, după un succes la Galeria Uniunii Artiştilor Plastici din Ploieşti, își continuă periplul prin România cu expoziția “PETRI &FRIENDS“. Directoarea adjunctă a Muzeului Municipiului Bucureşti, Elena Olariu, ne prezintă expoziția tematică de la Palatul Șuțu din Bucureşti, deschisă publicului până la 9 octombrie, Donația Beldiman: Hortensia Masichievici-Mișu — Gravura ca pasiune”. Un concert pentru pace a fost susţinut pe 21 august la Memorialul Victimelor Comunismului şi al Rezistenţei de la Sighetu Marmaţiei, din Maramureş, de către grupul OXY MORE, alcătuit din pianistul român stabilit în Elveţia Dinu Mihăilescu şi pianistul eleveţian cu origini româneşti Philippe Boaron




  • Expoziţia Hortensia Masichievici-Mişu

    Expoziţia Hortensia Masichievici-Mişu


    Muzeul Municipiului București invită iubitorii de artă la o expoziție născută dintr-o donație către Muzeu, respectiv donația familiei Beldiman și expoziția “Hortensia Masichievici-Mișu – Gravura ca pasiune”. Masichievici-Mișu (1917-2010), a fost o graficiană și pictoriță română, dintr-o familie originară din Cernăuţi, oraş aflat acum în Ucraina. Ea a studiat mai întâi Dreptul, apoi Academia de Arte Frumoase din București.



    Gravură, desen, măiestrie și tehnică, dedicare și pasiune pentru meserie, toate sunt oferite la Muzeul Municipiului București într-un deosebit discurs artistic expozițional. Despre expoziție ne-a vorbit directorul adjunct al Muzeului, Elena Olariu:


    “Secția de Artă a Muzeului Municipiului București a pregătit pentru publicul iubitor de artă o nouă expoziție dedicată unei donații speciale care a fost oferită Pinacotecii București. Este vorba de donația oferită de familia Beldiman și lucrările care sunt expuse sunt realizate de Hortensia Masichievici-Mișu, o artistă foarte valoroasă, care a făcut din gravură o pasiune.”



    Ce este, mai exact, tehnica gravurii? Prin ce se deosebește aceasta?


    “Tehnica gravurii este extrem de complicată, pentru că presupune ca artistul să fie un foarte bun desenator, chiar să dețină secretele sculpturii, pentru că placa pe care se va face imprimarea gravurii trebuie aranjată și pregătită în așa fel încât să poată crea efecte speciale după imprimare și, bineînțeles, trebuie să aibă un simț extraordinar al culorii, pentru că multe din aceste plăci sunt colorate, iar efectele pe care le obținem prin imprimare sunt speciale. Este o tehnică, așa cum am spus, complicată, învățată în academiile de artă, o tehnică care, din păcate, în ultima vreme este pe cale de dispariție. Acest desen, care se realizează pe plăci de diferite materiale, este destul de complicat, pentru că el se realizează în oglindă. Deci, tehnica pe care artistul trebuie să o dețină trebuie să fie impecabilă, și vorbesc de o tehnică a desenului, o tehnică de a vedea în spațiu foarte bine și efectele sunt speciale.”



    La final, Elena Olariu ne-a făcut o invitație:


    “Vă invităm să vedeți această expoziție. Hortensia Masichievici-Mișu este o artistă care a făcut studii cu marii maeștri ai artei românești și plecăm de la Oscar Han, un sculptor, pentru că, am spus, tehnica aceasta de gravură presupune să știi și maniera în care poți să pregătești o placă, care are o materialitate diversă. Deci, se pregătește Hortensia Masichievici-Mișu cu Oscar Han, trece și prin clasele pictorilor Nicolae Dărăscu, Camil Ressu și Alexandru Ciucurencu. O pregătire foarte bună a artistei, care o recomandă ca o bună executantă în această tehnică de gravură. Expoziția chiar se numește “Gravura ca pasiune” și sperăm să atragem publicul prin această prezentare deosebită: în expoziție vor fi prezentate și câteva plăci de gravură, tocmai pentru ca publicul să înțeleagă mai bine cum se realizează această tehnică.”






  • În prim-plan România 03.07.2022

    În prim-plan România 03.07.2022

    Sorin Antohi în dialog cu Aurelian Crăiuţu la Muzeul Municipiului Bucureşti despre criza democraţiei liberale; Expoziţia ”Bucureştiul văzut de Iosif Berman” şi conferinţa ţinută de Adina Ştefan la Muzeul Municipiului Bucureşti, deţinătoarea arhivei foto a jurnalistului:




  • De la Cap Caliacra la Balcic

    De la Cap Caliacra la Balcic

    Balcicul (oraș la țărmul Mării Negre, pe teritoriul Bulgariei, fost teritoriu al României până în anul 1940) și regiunea Cadrilaterului se puteau confunda cu arta plastică, în perioada interbelică. Aici se strângeau artiști cunoscuți, maeștri și ucenici, zona atrăgând prin frumusețea luminii, pitorescul locurilor și prin prezența Casei Regale a României — în Balcic se află reședința de vară a Reginei Maria a României, patroana artelor din acea perioadă.



    Pentru că este vară, pentru că ne este dor de mare, Muzeul Municipiului București (MMB) a pregătit o expoziție inedită în sediul de la Casa Storck din București: De la Cap Caliacra la Balcic” — o retrospectivă a lucrărilor realizate în acele locuri de către una dintre cele mai importante figuri artistice feminine din perioada interbelică, Cecilia Cuțescu-Storck (1879-1969). Despre această expoziție am stat de vorbă cu directoarea adjunctă a MMB, Elena Olariu:



    Am inaugurat o expoziție dedicată călătoriilor Ceciliei Cuțescu-Storck, dar nu oricăror călătorii, ci celor pe care le-a realizat la Balcic și în zonele din jurul Balcicului și expoziția se numește De la Cap Caliacra la Balcic”, și cred că multă lume a fost și a vizitat această zonă minunată. Sunt lucrări de artă grafică, dar și pictură, recent conservate și restaurate. Noi ne-am gândit să le prezentăm publicului și sunt imagini cu casa artiștilor de la Balcic. Pentru cine nu știe, ei au avut acolo o minunată reședință, dotată cu un atelier foarte mare, unde venea chiar Regina Maria, veneau membri din Casa Regală, erau foarte aproape de casa Reginei Maria de la Balcic și ea a desenat această casă în foarte multe ipostaze. O vom vedea în aceste picturi și desene când era mai mică. După aceea s-a mărit substanțial.



    Vedem peisaje, artista călătorea, nu stătea doar în această vilă sau nu se întâlnea doar cu protipendada românească de acolo sau cu artiștii care au migrat foarte mulți spre Balcic, urmând-o pe Regina Maria, care știm că era patroana artelor și a Tinerimii Artistice. Cecilia Cuțescu-Storck se plimba și prin satele tătărești, îi plăcea acolo acest pitoresc autentic cu oamenii lor și toate acestea apar în desenele ei. Multe dintre ele sunt inedite și le vedem deci pentru prima dată expuse. Au stat în depozitele muzeului. Dar, în Casa Storck, în minunata casă Storck, avem și o sală cu pictură dedicată special Balcicului, unde avem și un bust recent restaurat al Reginei Maria, realizat de Frederic Storck, și acesta arată legătura de prietenie dintre cele două familii. Și, pentru cine nu știe, Frederic Storck a fost implicat în organizarea expozițiilor Tinerimii Artistice, organizație patronată de regină.



    Avem destul de multe lucrări restaurate, inclusiv bustul regelui Carol I, care a fost legat de tatăl lui Frederic Storck foarte mult. Și casa este într-adevăr spectaculoasă. Expoziția este chiar în atelierul artistei, care, după părerea mea, este cel mai frumos și cel mai spectaculos atelier de artist din perioada interbelică. Este o pictoriță ambițioasă, care și-a transformat casa într-un loc în care venea toată protipendada românească, veneau invitați din străinătate, toți iubitorii de artă. Și noi vrem să adăugăm aceste lucrări restaurate casei și sperăm ca primăria și proprietarii actuali ai casei să ajungă la o înțelegere. Este un lucru pozitiv că au început negocierile pentru ca această casă să devină bun public.



    Expoziția De la Cap Caliacra la Balcic” este o expoziție pe care noi o dedicăm vizitatorilor noștri de vară, se va închide pe 17 iulie și vă invităm cu mult drag să vizitați și Balcicul real, dar să veniți să vedeți și Balcicul Ceciliei Cuțescu-Storck și toate aceste zone pe care și ea le-a vizitat, le-a găsit foarte frumoase, așa cum le găsim și noi, cum le-au găsit și Regina Maria și Casa Regală.”