Tag: neutralitate climatica

  • Scădere fără precedent a emisiilor poluante în UE

    Scădere fără precedent a emisiilor poluante în UE

    Primul document publicat este Raportul intermediar privind acțiunile Uniunii Europene în domeniul climei.
    Acesta arată că, în anul 2020, emisiile de gaze cu efect de seră ale celor 27 au scăzut cu aproape 10% faţă de anul 2019. Iar aceasta este o reducere fără precedent.

    Scăderea totală a emisiilor europene în 2021 ajunge astfel la 31% faţă de anul 1990, considerat an de referinţă pentru obiectivele pe termen lung ale Uniunii Europene în materie de climă. Acest lucru înseamnă că Uniunea și-a depășit cu mult obiectivul stabilit la Convenția-cadru a Organizației Națiunilor Unite asupra Schimbărilor Climatice, de reducere a emisiilor cu 20% până în 2020 față de 1990.

    Comisia precizează însă că datele pentru acest an sunt unice din cauza încetinirii economice generate de pandemie şi că o analiză mai bună se va putea face abia anul viitor.

    Al doilea document este Raportul privind calitatea carburanților.

    Acesta arată că intensitatea medie a gazelor cu efect de seră generate de combustibilii folosiţi în transporturi a scăzut cu 4,3% în 2019 comparativ cu 2010. Sunt necesare, aşadar, măsuri suplimentare pentru a obţine obiectivul pe 2020, adică o reducere de minim 6%.

    Comisia menţionează că, la acest capitol, progresele variază foarte mult de la un stat membru la altul şi că aproape toate trebuie să acționeze rapid pentru a îndeplini obiectivul pentru 2020.

    Al treilea document publicat este Raportul privind piața carbonului.

    Acesta arată că schema Uniunii Europene de comercializare a certificatelor de emisii rămâne un sistem solid, care a rezistat încetinirii creșterii economice cauzate de pandemie. Începând din 2018, prețul certificatelor verzi a crescut, iar veniturile obținute din licitații s-au mărit, de la 3,2 miliarde de Euro în 2013, la 14,4 miliarde în 2020. Toate aceste sume au fost direcționate către statele membre.

    Comisia Europeană precizează în rapoartele sale că, pentru atingerea obiectivului pentru 2030 de reducere a emisiilor nete cu cel puțin 55% și a realizării neutralității climatice până în 2050, vor fi necesare eforturi mai mari.
    Aceste două obiective sunt acum obligatorii din punct de vedere juridic, în temeiul Legii europene a climei.


  • Pachetul Pregătiţi pentru 55

    Pachetul Pregătiţi pentru 55

    Ca parte a Pactului verde european,
    UE și-a stabilit ca obiectiv obligatoriu de realizat neutralitatea climatică până în 2050. Acest lucru necesită o
    scădere substanțială a nivelurilor actuale ale emisiilor de gaze cu efect de seră
    în următoarele decenii. Ca pas intermediar către neutralitatea climatică, UE
    și-a sporit eforturile, angajându-se să reducă emisiile cu cel puțin 55% până
    în 2030, astfelapărând pachetul legislativ Pregătiți pentru 55.



    Baiba Miltoviča, reprezentantă a
    Comitetului Economic şi Social European (CESE) şi preşedintă a secţiunii TEN a
    CESE(Transport, energie şi infrastructură) a explicat:

    Pachetul Pregătiţi pentru 55, este un pachet legislativ
    care se referă la transport, climă şi energie, prezentat de Comisia Europeană
    în iulie 2021. Este menit să se asigure că legislaţia UE ţine cont de
    obiectivele climatice ale UE, iar obiectivul principal este să asigure un cadru
    echilibrat pentru inovaţie, competitivitate a industriei din UE, dar şi să
    susţină poziţia UE în ceea ce priveşte
    schimbările climatice. Şi desigur, pentru aceasta trebuie să reducem emisiile
    de carbon cu minimum 55% până în 2030, în conformitate cu cele prevăzute în
    acest pachet Fit for 55.



    UE lucrează la revizuirea legislației
    sale în cadrul acestui pachet legislativ, în vederea alinierii legislației
    actuale la ambițiile pentru 2030 și 2050.


    Baiba Miltoviča, reprezentantă a
    Comitetului Economic şi Social European (CESE) şi preşedintă a secţiunii TEN a
    CESE(Transport, energie şi infrastructură) a detaliat:

    Comitetul Economic
    şi Social European a avut deja dezbateri pe această temă, iar discuţiile au
    fost organizate în sectoarele energie şi construcţii, ridicând problema cum
    este posibil să atingem acest obiectiv al reducerii emisiilor cu 55% până în
    2030, şi cum putem ajunge la o completă neutralitate climatică în Europa până
    în 2050. Sunt multe obstacole pe care trebuie să le înţelegem. Vorbim de
    sectorul transporturi, aviaţie, transporturi feroviare, energie şi metode de a
    accesa surse de energie naturală, gaz şi electricitate, ceea ce ar urma să aibă
    impact asupra fiecărui cetăţean al UE. Şi trebuie să fim foarte înţelepţi în
    echilibrarea tuturor acestor aspecte, nu numai a obiectivului climatic, ci şi a
    dimensiunii sociale, a sectoarelor transport, energie şi construcţii.



    Pachetul include şi o serie de
    propuneri noi. Ce trebuie făcut pentru atingerea acestor obiective?

    Baiba
    Miltoviča: Este important
    din perspectiva statelor membre să găsim un echilibru în privinţa fondurilor ce
    vin din partea ţărilor membre şi a celor ce vin din partea UE. Trebuie găsit
    raportul corect, astfel încât statele membre să îşi permită să acopere
    cheltuielile ce se vor ivi. De exemplu, acum suntem confruntaţi cu o criză energetică în creştere, iar asta pune
    o presiune deosebită pe bugetul statelor membre UE. Şi trebuie găsit raportul
    corect şi statele membre vor avea
    fiecare un cuvânt de spus.


  • Contribuția României la scăderea emisiilor de carbon din UE

    Contribuția României la scăderea emisiilor de carbon din UE

    Comunitatea Declic a solicitat un studiu despre evoluția
    și viitorul gazului fosil în România care a
    fost realizat de analistul în energie Andrei Ilaș. Raportul
    arată cu date concrete, cifre și analize, de ce gazele nu au viitor economic,
    dincolo de contribuția lor nocivă la încălzirea globală.



    Concluziile
    importante ale acestui studiu ne sunt prezentate de Cătălina Hopârteanu -
    reprezentantă a comunității Declic:





    România este una
    dintre țările cel mai puțin dependente
    de importul de energie fosilă, doar 14% din gazele fosile sunt importate și la
    consumatorii casnici ajunge undeva la 26% din gaz. România a înregistrat o
    scădere a intensității emisiilor de carbon în sectorul energiei electrice, în
    ultimii 20 de ani, pentru că a eliminat masiv folosirea cărbunelui. Am reușit
    să ajungem în top 10 cele mai semnificative reduceri ale emisiilor de carbon
    din Uniunea Europeană. Asta ne dă speranță că atunci când vom renunța treptat
    și la gaze vom reuși să reducem și mai mult emisiile de carbon și să atingem
    țintele impuse de Uniunea Europeană.





    Evoluția și perspectivele Gazului Fosil în România – studiu independent
    comandat de comunitatea Declic arată că este important ca țara noastră să se îndrepte spre
    energie regenerabilă. Roxana
    Pencea – coordonator campanii Declic subliniază ideea că parcurile offshore eoliene în Marea Neagră sunt o
    soluție pentru independența energetică a României.


    Roxana Pencea: Exploatarea zăcămintelor la Marea Neagră nu are un
    viitor economic, prețurile fiind mult prea mari pentru a se justifica
    exploatarea zăcămintelor de gaze fosile de acolo; în schimb, vedem în același
    timp că potențialul eolian de la Marea
    Neagră este foarte ridicat și practic toate investițiile ar trebui să se
    îndrepte în această direcție. Este de așteptat ca România să se îndrepte spre
    energie regenerabilă pentru că aceasta este practic energia mult mai puțin
    poluantă și în timp va deveni și mult mai puțin scumpă. România va trebui să-și
    reducă semnificativ consumul de combustibil fosil în următorii 30 de ani pentru
    a realiza alături de Uniunea Europeană obiectivul neutralității climatice. Iar,
    cum vă spuneam, România trebuie să adopte o lege a energiei eoliene offshore
    prin care să se poată realoca o parte din capitalul destinat proiectelor de gaz
    fosil de la Marea Neagră.




  • 2021 – Anul transportului pe calea ferată

    2021 – Anul transportului pe calea ferată

    2021
    a fost declarat de Uniunea Europeană Anul european al căilor ferate, demers
    prin care Bruxelles-ul promovează transportul feroviar ca mod atractiv şi
    durabil de a circula în întreaga Europă. Considerat ecologic şi eficient din
    punct de vedere energetic, transportul feroviar este singurul care şi-a redus
    aproape în permanenţă emisiile de CO2, începând din 1990, în pofida creşterii
    volumului de transport, iar promovarea sa vine în acord cu obiectivul UE de
    neutralitate climatică până în 2050. Planurile oficialilor de la Bruxelles sunt
    ca o parte substanţială a celor 75% procente din transportul intracomunitar de
    marfă, efectuat până acum pe cale rutieră, să fie preluată de transportul feroviar
    şi de transportul pe căi navigabile interioare.


    Am discutat cu eurodeputatul
    Maria Grapini despre acest obiectiv european şi despre iniţiativele personale în
    Parlamentul European legate de infrastructura feroviară:

    Pe Comisia
    Transport-Turism deja am avut o intervenţie când a fost doamna comisar Vălean
    prezentă şi Curtea de Conturi, să investim din bugetul care s-a alocat în noul
    exerciţiu financiar dacă tot vrem conectivitate şi vrem îmbunătăţirea
    transportului şi conectarea în Uniunea Europeană, pe coridoarele în statele din
    est unde de la calea ferată până la drumuri, la transportul rutier, avem mult
    mai multă rămânere în urmă şi atunci nu putem să mergem cu investiţii în aceleaşi
    coridoare din Vest iar cele din Est nu. Aici o să fie bătălia mea foarte mare
    pentru că, ştim bine, coridoarele transeuropene au fost conturate şi Comisia
    n-ar vrea să mai schimbe, însă insistenţa mea la doamna comisar şi sper să
    sprijine această propunere a mea, se bazează pe nişte lucruri foarte clare: nu
    poţi să ai conectivitate, dacă ăsta e obiectivul Comisiei, dacă ai infrastructura
    pe cale ferată, mai ales anul acesta e declarat anul transportului pe cale
    ferată, 2021, bun, să ne gândim ce cale ferată are România şi cum e calea
    ferată în Vest.


    Reţeaua de căi ferate din România are o lungime totală de circa
    20 de mii de Km de linii, fiind a şaptea ca mărime din UE, cu puţin peste 900
    de staţii. În România nu există linii de mare viteză, iar reţeaua feroviară a
    CFR permite viteze de circulaţie de maximum 160 km/h. Pe lângă argumentele ce
    ţin de reducerea poluării la nivelul Europei, care au stat la baza propunerii
    ca 2021 să fie Anul european al căilor ferate, anul acesta marchează mai multe aniversări,
    precum 175 de ani de la prima legătură feroviară între două capitale ale UE (Paris-Bruxelles),
    40 de ani de la inaugurarea ternurile de mare viteză din Franţa, care circulă
    cu viteze de 300 km/h şi a 20-a
    aniversare a primului pachet feroviar la nivelul Uniunii Europene. Începând din
    2014, Uniunea Europeană a alocat peste 35 de miliarde de euro pentru
    dezvoltarea transportului feroviar.


  • Simularea procesului decizional din cadrul UE: „EP Days in Stara Zagora”

    Simularea procesului decizional din cadrul UE: „EP Days in Stara Zagora”

    La data de 14 decembrie a avut loc al doilea eveniment online de simulare a
    procesului decizional din cadrul Parlamentului European. De această dată,
    gazdele au fost colegii noștri de la Centrul Europe Direct din Stara Zagora,
    Bulgaria. Evenimentul, care s-a desfășurat prin intermediul platformei Meet, a
    avut ca temă Pactul Ecologic European.


    Participanții au fost elevi de liceu de la Colegiul Național Sf. Sava și
    Colegiul Național Spiru Haret din București, precum și elevi de la Liceul
    Antim I, dar și de la Școala de Limbi Străine Romain Rolland din Stara
    Zagora, Bulgaria.


    Evenimentul a fost moderat de Konstantin Stoyanov, coordonatorul Centrului
    Europe Direct Stara Zagora. Invitatul de onoare a fost dl Boyko Blagoev, Șeful
    departamentului Comunicare al Reprezentanței Comisiei Europene în Bulgaria.


    Elevii au fost distribuiți în 6 camere de discuții, reprezentând cele 6 grupuri
    politice europene pe care au ales să le reprezinte: ECR, EPP, Greens, ID, Renew
    Europe și S&D.


    În urma dezbaterilor, liderii grupurilor politice au luat cuvântul și au
    prezentat principalele provocări și posibilele soluții la problemele legate de
    atingerea neutralității climatice. Aceștia au ajuns la un consens cu privire la
    necesitatea implementării unor surse de energie verde eficiente accesibile ca preț.


    Dorim să le mulțumim atât colegilor noștri din Stara Zagora cât și elevilor
    și cadrelor didactice pentru această colaborare fructuoasă!


    Pentru mai multe detalii, vă rugăm accesați site-ul Europe Direct București.


    (Loredana Licuța, coordonator Centrul Europe Direct
    București)

  • Pas important către neutralitatea climatică

    Pas important către neutralitatea climatică

    Înţelegerea deschide drumul către neutralitatea climatică în 2050, oferă certitudine investitorilor, mediului de afaceri, autorităţilor publice şi cetăţenilor – a apreciat preşedinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen. Acordul survine la un an de când legislativul european lansa Pactul Verde european – un plan de transformare a Uniunii într-o societate echitabilă, sănătoasă, durabilă şi prosperă şi de refacere a modului în care interacţionăm cu natura. Iar pentru ca cetățenii, comunitățile și organizațiile să fie parte în procesul de construire a unei Europe mai ecologice, recent, Comisia a lansat Pactul climatic european, care oferă tuturor un spaţiu pentru a face schimb de informaţii în legătură cu criza climatică, pentru a acţiona şi pentru a face parte dintr-o mişcare europeană pentru climă în continuă expansiune.


    Invitat la Radio România, profesorul universitar doctor Mircea Duţu, preşedintele Universităţii Ecologice din Bucureşti, a vorbit despre importanţa deciziilor comunitare în domeniul climatic şi despre contextul în care survin acestea:

    UE a optat, la 11 decembrie 2019, pentru o nouă strategie de creştere şi încearcă să transforme priorităţile ecologice în oportunităţi de dezvoltare. Ce înseamnă asta? Trebuie să pornim de la situaţia în care se află Europa – o regiune cu resurse în combustibili fosili săracă şi care vrea să beneficieze de faptul că tehnologiile şi tehnicile care emit puţin dioxid de carbon au devenit suficient de dezvoltate încât să asigure beneficiul economic. Uniunea şi-a asumat la nivel mondial calitatea de lider al luptei împotriva schimbărilor climatice şi să dezvolte o tranziţie ecologică în toate domeniile – modificându-şi modul de a produce, de a acţiona și de consum, aşa încât să combine şi să compatibilizeze cât mai bine lupta împotriva schimbărilor climatice cu dezvoltarea ecologică şi economică.


    Înțelegerea privind nivelul de cel puțin 55% – mai ambițioasă decât obiectivul iniţial de reducere cu 40%, dar sub cel de 60% dorit de Parlamentul European – a fost posibilă după discuții îndelungate generate de temerile anumitor țări. Considerând că ar putea să nu reuşească să urmeze ritmul climatic ambiţios impulsionat de statele UE mai bogate, Polonia, ţară cu un sistem energetic intensiv în cărbune, împreună cu alte state central şi est-europene, precum Ungaria, Cehia şi Slovacia, a refuzat, de exemplu, anul trecut să subscrie deplin obiectivului Comisiei Europene privind atingerea neutralităţii climatice în UE până în anul 2050.


    Acordul convenit acum cuprinde mai multe concesii, dar lasă pentru summit-urile următoare clarificarea unor aspecte importante, cum ar fi cuantumul fondurilor europene de care vor beneficia statele membre pentru ca economiile lor să poată face faţă tranziţiei energetice. Se va reveni, de asemenea, asupra discuţiei privind stabilirea ţintelor naţionale de reducere a emisiilor poluante.


    Liderii europeni au decis deocamdată că nu se va solicita fiecărui stat membru să-şi reducă emisiile de CO2 cu 55%, ci se va urmări acest obiectiv pentru ansamblul UE prin ”echitate şi solidaritate, fără a lăsa pe nimeni în urmă”, ţinându-se cont de ”circumstanţele naţionale specifice şi potenţialul de reducere a emisiilor” poluante pentru fiecare ţară în parte.


    În România, vom implementa în următorii ani o serie de proiecte care să permită atingerea acestor obiective, susţinând în acelaşi timp creşterea economică şi bunăstarea cetăţenilor, a subliniat președintele Klaus Iohannis, într-un mesaj transmis la împlinirea a cinci ani de la adoptarea Acordului de la Paris – moment marcat printr-un summit virtual pe teme climatice.


    Din nou, profesorul Mircea Duțu: România şi-a anunţat, la 10 decembrie 2020, ambiţia de a deveni un lider în domeniul schimbărilor climatice la nivel regional, european şi internaţional. Recunoscând că pentru aceasta este nevoie de un angajament ferm în materie, Bucureştiul s-a declarat hotărât în acest sens şi-şi asumă o ţintă europeană de atingere a neutralităţii din punct de vedere al carbonului până în 2050. Susţine, de asemenea, reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră până în 2030. Pentru aceasta, două orientări importante propune România: un cadru european flexibil care să permită fiecărei ţări, în raport cu nivelul său de dezvoltare economică, să-şi asume şi să-şi îndeplinească obiectivele pe termen mediu şi lung de reducere până în 2030 a emisiilor şi până în 2050 neutralitatea climatică şi să recurgă la strategii şi planuri naţionale concrete, pe termen mediu şi lung, cu impact cuantificabil şi real.


    În virtutea Acordului de la Paris asupra climei, aproape toate ţările lumii s-au angajat să reducă emisiile de gaze cu efect de seră. Prima serie a acestor contribuţii determinate la nivel naţional a plasat planeta pe o traiectorie ce se situează între plus 3 şi plus 4 grade Celsius în raport cu perioada preindustrială, în timp ce obiectivul Acordului de la Paris este de a menţine încălzirea globală sub valoarea de plus 2 grade Celsius şi, pe cât posibil, chiar sub valoarea de plus 1,5 grade Celsius. În cadrul summit-ului virtual, alte țări, precum India, China şi Pakistan, au făcut promisiuni privind schimbările climatice, promisiuni care vor stabili parametrii întâlnirii la nivel înalt care va avea loc la Glasgow, anul viitor.

  • Stimularea sectorului energiei din surse regenerabile offshore

    Stimularea sectorului energiei din surse regenerabile offshore

    Uniunea
    Europeană şi-a stabilit că până în 2050, să îşi atingă obiectivul neutralității
    climatice. Astfel, Comisia Europeană a prezentat în a doua jumătate a lunii
    noiembrie, strategia UE privind energia din surse regenerabile offshore.
    Strategia propune sporirea capacității eoliene offshore a Europei de la nivelul
    actual de 12 GW la un nivel de cel puțin 60 GW până în 2030 și de 300 GW până
    în 2050. Comisia își propune ca, până în 2050, să completeze această capacitate
    cu 40 GW provenind din energie oceanică, dar și cu energie produsă utilizând
    alte tehnologii emergente, de exemplu turbine eoliene și panouri solare
    flotante.



    Tim McPhie,
    purtător de cuvânt al Comisiei
    Europene, pe probleme de acţiune climatică şi energie ne-a explicat:

    Comisia Europeană a creat o nouă strategie,
    care doreşte creşterea energiei produse offshore, de la Marea Nordului, la
    Atlantic şi, desigur, Marea Neagră. UE îşi propune să devină neutră din punct
    de vedere climatic, până în 2050, adică să reducă emisiile de gaze. Şi ceea ce
    dorim să facem este să dăm un stimul puternic energiei offshore, aşa că ne
    propunem să creştem producţia până în 2050.


    Această
    creștere ambițioasă va crea noi oportunități pentru industrie, va genera locuri
    de muncă verzi pe întregul continent și va consolida poziția de lider mondial a
    UE în domeniul tehnologiilor energetice offshore. De asemenea, va asigura
    protecția mediului, a biodiversității și a pescăriilor din UE.


    Tim McPhie,
    purtător de cuvânt al Comisiei
    Europene, pe probleme de acţiune climatică şi energie, a adaugat:

    Ceea ce face acum Comisia (n.r.
    Europeană) este să creeze politici individuale, astfel încât să ne putem
    ambiţiile în proiecte concrete. Acestea se concentrează pe energia produsă
    offshore, şi preved tot ceea ce trebuie făcut pentru creşterea producţiei de
    energie, prin schimbarea regulamentelor în vigoare, să facem mai uşor pentru
    investitori să conecteze sursele de energie, să încurajeze finanţarea, aşa că
    estimăm că în jur de 800 miliarde de euro din finanţare publică şi privată să fie
    investiţi în următorii 30 de ani. Şi desigur, este vorba şi despre planificare.
    Aceste proiecte sunt unele pe termen lung şi există o cerere continuă de .sustenabilitate,
    aşa că am implicat sisteme cu diferite interese: pescuit, turism, iar autorităţile
    naţionale trebuie să facă un plan prin care să vadă cum pot fi aceste ramuri
    reunite.


    Strategia subliniază oportunitățile pentru toate
    bazinele maritime ale UE – Marea Nordului, Marea Baltică, Marea Neagră, Marea
    Mediterană și Oceanul Atlantic – și pentru anumite comunități costiere și
    insulare, însă beneficiile acestor tehnologii nu se limitează doar la regiunile
    costiere. Strategia evidențiază o gamă largă de zone interioare în care
    sectorul producției și al cercetării sprijină deja dezvoltarea sectorului
    energetic offshore.


  • UE – O nouă strategie industrială

    UE – O nouă strategie industrială

    Pachetul de iniţiative prezintă o nouă abordare a politicii industriale europene, ancorată solid în valorile şi în tradiţiile economiei sociale de piaţă europene – afirmă Executivul de la Bruxelles, într-un comunicat. Sunt prevăzute diverse acţiuni menite să sprijine toţi actorii din industria europeană, inclusiv întreprinderile mari şi mici, întreprinderile nou-înfiinţate inovatoare, centrele de cercetare, prestatorii de servicii, furnizorii şi partenerii sociali.

    O strategie specifică pentru IMM-uri urmăreşte să reducă birocraţia şi să le ajute să îşi desfăşoare activitatea la nivelul întregii pieţei unice şi în afara acesteia, să obţină acces la finanţare şi să contribuie la pregătirea tranziţiei digitale şi verzi. Iniţiativele includ şi măsuri concrete pentru abordarea barierelor din calea funcţionării optime a pieţei unice, aceasta fiind cel mai puternic atu al Europei care le poate permite tuturor întreprinderilor să se dezvolte şi să fie competitive atât în Europa, cât şi în exterior.

    Pentru a susţine poziţia de lider a Europei în acest sector, o nouă strategie industrială va contribui la îndeplinirea a trei priorităţi-cheie: menţinerea competitivităţii industriei europene la nivel mondial şi a unor condiţii de concurenţă echitabile, atât la nivel intern, cât şi la nivel mondial, asigurarea neutralităţii climatice a Europei până în 2050 şi conturarea viitorului digital al Europei.

    Strategia stabileşte principalii factori ai transformării industriale a Europei şi propune un set cuprinzător de acţiuni viitoare, printre care se numără: un plan de acţiune privind proprietatea intelectuală menit să sprijine suveranitatea tehnologică, să promoveze condiţii de concurenţă echitabile la nivel mondial, să combată mai eficient furtul de proprietate intelectuală şi să adapteze cadrul juridic la tranziţia verde şi digitală.

    Întrucât concurenţa este cel mai bun stimulent pentru întreprinderile europene, revizuirea în curs a normelor Uniunii Europene în materie de concurenţă, inclusiv evaluarea în curs a procedurilor de control al concentrărilor economice şi verificarea adecvării orientărilor privind ajutoarele de stat, va aduce norme adecvate pentru o economie care evoluează rapid, care are un caracter digital din ce în ce mai accentuat şi care trebuie să devină mai verde şi mai circulară.


  • Strategia pe termen lung a UE de reducere a noxelor

    Strategia pe termen lung a UE de reducere a noxelor

    Comisia a lansat, săptămâna trecută, o consultare publică referitoare la viitorul Pact climatic european. Această inițiativă este menită să ofere cetățenilor și părților interesate o voce și un rol în conceperea de noi acțiuni în domeniul climei, în schimbul de informații, în lansarea de activități la nivel local și prezentarea de soluții pe care alții să le poată urma.

    Consultarea publică va fi deschisă până pe 27 mai. Propunerile adunate pe site-ul Comisiei, vor fi utilizate pentru a defini Pactul climatic, care va fi lansat înainte de Conferința Națiunilor Unite asupra schimbărilor climatice, de la Glasgow din noiembrie 2020.

    În acelaşi timp, Colegiul comisarilor a adoptat o propunere de desemnare a anului 2021 drept Anul european al căilor ferate pentru a evidenția beneficiile pentru climă generate de intensificarea utilizării rețelei feroviare pentru transportul de pasageri și de mărfuri.

    Comisia a mai propus, săptămâna trecută, consacrarea în legislaţie a angajamentului politic al Uniunii de a deveni primul continent din lume neutru din punct de vedere climatic până în 2050 prin actul legislativ european privind clima.

    Documentul stabileşte un obiectiv obligatoriu, sub aspect juridic, de reducere la zero a emisiilor nete de gaze cu efect de seră până în 2050, dar și direcția de urmat pentru toate politicile Uniunii pentru atingerea acestui scop.
    Actul legislativ include măsuri pentru a monitoriza progresele înregistrate și pentru a ne adapta acțiunile în consecință, pe baza sistemelor existente, cum ar fi procesul de guvernanță pentru planurile naționale privind energia și clima ale statelor membre, rapoartele periodice ale Agenției Europene de Mediu și cele mai recente dovezi științifice privind schimbările climatice și impactul acestora. Progresele vor fi analizate la fiecare cinci ani, în conformitate cu evaluarea la nivel global prevăzută în Acordul de la Paris.

    Instituțiile Uniunii și statele membre sunt obligate în mod colectiv să adopte măsurile necesare atât la nivelul comunităţii europene, cât și la nivel național pentru îndeplinirea acestui obiectiv.

    Comisia va fi autorizată să formuleze recomandări adresate statelor membre ale căror acțiuni nu sunt în concordanță cu obiectivul neutralității climatice, iar statele membre vor fi obligate să țină seama în mod corespunzător de aceste recomandări sau să explice motivele pentru care nu au făcut acest lucru.


  • Bugetul multianual și schimbările climatice – teme-cheie ale Consiliului de iarnă

    Bugetul multianual și schimbările climatice – teme-cheie ale Consiliului de iarnă

    Schimbările climatice cauzate de încălzirea globală – care, la rândul său, este cauzată de emisiile de gaze cu efect de seră generată de activitatea umană – continuă să reprezinte o preocupare la nivelul Uniunii Europene, mai ales în contextul în care oamenii de știință avertizează că țintele de reducere a emisiilor fixate prin Acordul de la Paris sunt insuficiente pentru a limita creșterea temperaturilor medii globale la doar 1,5 grade Celsius. Este unul dintre motivele pentru care se țintesc măsuri care să ducă, în Europa, la neutralitate climatică până în 2050. Comunicatul final al Consiliului European atrage, însă, atenția că nu toate statele membre sunt de acord cu obiectivele fixate: este vorba de Polonia, care a rămas izolată după ce Ungaria și Cehia au renunțat la opoziția inițială și au acceptat țintele fixate.

    A două mare temă dezbătută în cadrul Consiliului European de Iarnă a fost următorul buget multi-anual, din perioada 2021 – 2027. Liniile generale ale acestuia au fost discutate și președinția finlandeză a Consiliului Uniunii Europene a stabilit și pachetul de negocieri, astfel încât s-a decis că se va trece la etapa următoare, în vederea finalizarea negocierilor.




    Președintele Consiliului European, Charles Michel: Schimbările climatice reprezintă o provocare extrem de importantă pentru Uniunea Europeană și credem că trebuie să ne mobilizăm complet pe această temă. De aceea este foarte importantă decizia pe care am luat-o astăzi: vrem ca până în 2050 să transformăm Europa în primul continent care atinge neutralitatea climatică. Este un mesaj foarte puternic pe care îl trimitem tuturor actorilor și jucătorilor europeni și, cu ajutorul Pactului ecologic european și cu ajutorul și susținerea tuturor statelor membre UE sperăm să reușim să ne dezvoltăm semnificativ cercetarea, inovația, tehnologiile noi, astfel încât să se asigurăm că Europa devine primul continent cu energie verde. Un al doilea punct pe agenda discuțiilor a fost viitorul buget european. Am avut, deja, o scurtă discuție cu președinția finlandeză care a prezentat cea mai recentă propunere pentru pachetul de negocieri, ceea ce ne permite să trecem la nivelul următor.

    Șefii de stat și de guvern prezenți la Consiliul de iarnă au fost atenți și la știrile venite de peste Canalul Mânecii, unde au avut loc alegeri parlamentare al căror rezultat este important pentru Brexit și pentru negocierea unui acord ulterior cu Marea Britanie.

  • Parlamentul European decretează stare de urgență climatică și de mediu

    Parlamentul European decretează stare de urgență climatică și de mediu

    Parlamentul European a proclamat stare de urgență climatică și cere ca emisiile de gaze de seră în Uniunea Europeană să fie reduse cu 55% până în 2030, pentru ca țările comunitare să poată atinge neutralitatea climatică până în 2050. Rezoluția Parlamentului a fost adoptată înaintea Conferinței ONU pentru schimbările climatice, COP 25, găzduită de Madrid în perioada 2 – 13 decembrie.

    Rezoluția privind starea de urgență climatică a fost adoptată cu 429 voturi pentru, 225 împotrivă și 19 abțineri, în timp ce o a doua rezoluție, care îi cere UE să se angajeze ferm la conferința ONU că va reduce emisiile, a întrunit 430 de voturi pentru și 190 împotrivă.

    Urgența este dată de faptul că o serie de studii atrag atenția că obiectivele fixate prin Acordul de la Paris din 2015 privind schimbările climatice sunt insuficiente pentru a preveni o creștere a temperaturilor globale cu doar 1’5 grade Celsius față de perioada pre-industrială, iar estimările sunt că, până la sfârșitul secolului creșterea va fi de 3%.




    Rezoluțiile Parlamentului European au fost precedate de peste 1200 de acte ale unor entități administrative din 26 de țări care au proclamat stare de urgență climatică. În cadrul acestora trăiesc aproape 800 de milioane de persoane. Țările care iau cel mai în serios amenințarea sunt Marea Britanie și Noua Zeelandă unde 80%, respective 74% din populație trăiește în zone unde a fost proclamată urgența.

    Și Comisia Europeană și-a propus ca obiectiv atingerea așa-numitei neutralități climatice, de zero emisii nete de gaze cu efecte de seră, până în 2050, însă planurile executivului comunitar au fost, până acum, blocate în Consiliu de Polonia, Ungaria și Cehia. Există, însă, și motive de optimism, întrucât tot mai multe țări realizeză că este nevoie de ținte mai ambițioase, după cum observa președintele Parlamentului European, David Sassoli, la Conferința ONU de la Madrid:

    S-a spus că lumea trebuie să facă mai mult și mai repede. Sunt câteva luni de când, la summitul pentru acțiune climatică, am văzut un număr mare de țări care vor să atingă neutralitatea climatică până în 2050 și, în unele cazuri, mai devreme. Sper că acest număr va crește din nou în săptămânile următoare. Obiectivul nostru implică costuri profunde economice și pentru societate. Pentru aceasta trebuie să sprijinim competitivitatea eonomiilor noastre și să prevedem măsuri sociale și de incluziune pentru a garanta o tranziție justă și echitabilă.

    La Conferința de la Madrid participă reprezentanți ai guvernelor, administrațiilor locale, societății civile și mediului de afaceri.