Tag: petrol

  • O nouă înţelegere cu Iranul

    O nouă înţelegere cu Iranul

    Europenii vor crea o entitate specifică pentru a putea continua relaţiile comerciale cu Iranul, în special achiziţia de petrol, şi a scăpa, astfel, de sancţiunile americane, a anunţat şefa diplomaţiei Uniunii, Federica Mogherini. Declaraţia a fost făcută după o reuniune la care au participat reprezentanţii celor şase ţări semnatare ale acordului nuclear – Marea Britanie, Franţa, Rusia, China, Germania şi Iran. Întâlnirea a avut loc la New York, cu ocazia Adunării Generale a ONU, ajunsă la a 73-a sesiune. Şefa diplomaţiei Uniunii, cu detalii despre noile discuţii privind acordul nuclear iranian: Având în vedere urgența și necesitatea unor rezultate concrete, participanții au salutat propunerile practice de menținere și dezvoltare a canalelor de plată, în special inițiativa de a înființa un vehicul special pentru facilitarea plăților legate de exporturile Iranului, inclusiv cele de petrol, şi importurile.



    Concret, statele comunitare vor înfiinţa o entitate juridică menită să faciliteze tranzacţiile financiare legale cu Iranul, a subliniat Federica Mogherini.


    Acest lucru va permite companiilor europene să continue relaţiile comerciale cu Iranul, în conformitate cu dreptul european, a adăugat oficialul european. Declaraţiile sale au fost făcute la o conferinţă comună de presă cu ministrul iranian de Externe, Mohammad Javad Zarif.



    Practic, reuniunea a fost dedicată salvării acordului nuclear iranian semnat în 2015, după retragerea Statelor Unite. Preşedintele american, Donald Trump, a decis, în mai anul acesta, retragerea SUA din acordul internaţional privind programul nuclear iranian, menit să împiedice Teheranul să se doteze cu bomba atomică şi, în paralel, să îl scoată din izolarea economică, prin ridicarea sancţiunilor împotriva sa. Între timp, Washingtonul a restabilit o serie de sancţiuni grele, vizând, de asemenea, companiile sau ţările străine care continuă să facă afaceri cu Iranul. Sub ameninţări, un mare număr de grupuri foarte prezente în Statele Unite au încetat orice activitate cu Iranul, de teama represaliilor Washingtonului.



    Pe 4 noiembrie, un nou val de sancţiuni americane va lovi direct exporturile iraniene de petrol şi operaţiunile bancare cu Iranul, care riscă să fie total deconectat de la circuitele financiare internaţionale.



  • Jurnal românesc – 01.03.2017

    Jurnal românesc – 01.03.2017

    Preşedintele României, Klaus Iohannis, a declarat, marţi, la
    prezentarea bilanţului MApN pe anul trecut, că asigurarea a 2% din PIB în 2017
    pentru bugetul Ministerului Apărării asigură premisele ca obiectivele asumate
    de Bucureşti să fie îndeplinite. El a punctat că resursa cea mai preţioasă a
    Armatei ţării sunt militarii şi civilii care activează în acest domeniu. La rândul
    său, ministrul Apărării, Gabriel Leş, a afirmat că România este pregătită să
    facă faţă evoluţiilor complexe din mediul de securitate care se manifestă în regiune.
    Ministrul a trecut în revistă exerciţiile militare la care a participat Armata
    Română în cadrul NATO, eforturile pentru întărirea Flancului de Est al Alianţei
    Nord-Atlantice şi demersurile pentru modernizarea structurilor terestre,
    aeriene şi navale.


    Președintele Klaus Iohannis a semnat, marţi, decretul privind
    înființarea Consulatului General al României la Salzburg, în Austria -
    informează Administrația Prezidențială. Totodată, șeful statului a decis,
    printr-un alt decret, înființarea Consulatului General al României la Haifa, în
    Israel. Președintele a semnat şi decretul privind schimbarea rangului
    Viceconsulatului României la Almeria, Spania, în Consulat.


    Deputaţii Comisiei de cultură au votat, în unanimitate, pentru
    aprobarea proiectului de lege în care se declară ziua de 27 martie – Ziua
    Unirii Basarabiei cu România – zi de sărbătoare naţională, iniţiat de deputatul
    PMP (Partidul Mişcarea Populară), Eugen Tomac. Acest proiect de lege urmează să
    intre în plen și a primit vot favorabil din partea senatorilor, Camera
    Deputaţilor fiind decizională în acest sens. El a fost depus la Parlament în
    legislatura trecută.


    Ministrul delegat pentru Afaceri Europene, Ana Birchall, l-a primit
    pe ambasadorul Franţei la București, François Saint-Paul. Cei doi au dezbătut
    teme de actualitate de pe agenda europeană, cu accent pe viitoarele negocieri
    privind Brexit și dezbaterea referitoare la viitorul proiectului european. Ana
    Birchall a reafirmat angajamentul ferm al României pentru promovarea unei
    abordări constructive și a subliniat necesitatea unei poziții principiale, la
    nivelul UE, cu privire la integritatea pieței interne, asigurarea libertății de
    mișcare și menținerea drepturilor cetățenilor europeni în Marea Britanie. De
    asemenea, pe agenda întrevederii s-au
    aflat discuțiile legate de posibilitatea dezvoltării colaborării între România
    și Franța în cadrul pregătirii Președinției române a Consiliului UE. Ana
    Birchall a declarat că președinția română a Consiliului UE este unul dintre
    cele mai importante proiecte de țară din istoria noastră recentă și în mod cert
    oferă numeroase oportunități pentru țară, în ciuda contextului plin de
    provocări la nivel european în care se va desfășura, oportunități pe care cu
    siguranță le vom folosi în interesul românilor și al României – a adăugat Ana
    Birchall.


    România se află printre puţinele ţări din Europa care extrage
    petrol, dispune de capacităţi mari de rafinare şi exportă carburanţi în statele
    vecine. În schimb, pe piaţa românească, benzina şi motorina au ajuns să fie mai
    scumpe decât media din Uniunea Europeană, şi asta înainte de a le fi aplicate taxele.
    De aceea, Consiliul Concurenţei va face o analiză a situaţiei în perioada
    imediat următoare, după cum a anunţat preşedintele său, Bogdan Chiriţoiu.
    Potrivit acestuia, Consiliul Concurenţei vrea să vadă dacă sunt probleme care
    ţin de legislaţie, dacă sunt anumite erori pe care poate le-a făcut statul
    român sau sunt probleme legate de comportamentul firmelor, ceea ce ar putea să
    ducă la sancţiuni.

  • Strategia naţională energetică

    Strategia naţională energetică

    Investiţiile necesare în sectorul energetic românesc pentru perioada 2015 – 2035 se cifrează la aproximativ 100 miliarde de euro, se arată în Strategia Energetică Naţională, lansată recent în dezbatere publică. Aceasta reprezintă analiza sistemului energetic şi a angajamentelor asumate de România ca stat membru al UE şi este elaborată împreună cu specialişti din mediul academic si de afaceri şi cu societatea civilă.



    Conform documentului, România trebuie să asigure existenţa unei pieţe stabile, previzibile şi transparente, prin strategii şi politici publice şi înlăturarea potenţialelor bariere în atragerea investitorilor. În plus, transformarea sectorului energetic trebuie să fie susţinută în deceniul următor prin investiţii semnificative, noi capacităţi energetice de producţie, transport şi distribuţie, precum şi prin retehnologizarea şi creşterea gradului de eficienţă a celor existente.



    Este avută în vedere modernizarea centralelor nucleare, hidroelectrice şi a celor pe cărbune, dar Strategia se bazează şi pe exploatarea zăcămintelor de gaze naturale din Marea Neagră. După ce a descoperit în anul 2012 un imens zăcământ de gaze naturale în platoul continental românesc al Mării Negre, compania OMV Petrom a identificat recent şi un zăcământ de petrol tot în platoul continental, dar mai aproape de litoralul românesc.



    Aceste descoperiri ar putea redesena harta energetică a Europei, consideră experţii. Prin exploatarea gazelor naturale din Marea Neagră, România ar putea să nu mai aibă nevoie de importuri, iar în eventualitatea în care zăcămintele vor fi mai mari decât se estimează în prezent, atunci hidrocarburile extrase ar putea acoperi o parte şi din nevoile europene, explică conducerea OMV Petrom, companie unde şi statul român este acţionar. România obţine în prezent din resurse proprii cea mai mare parte a gazelor naturale de care are nevoie, astfel că importă din Rusia mai puţin de 20% din necesar.



    După ce Moscova a abandonat recent proiectul gazoductului South Stream, UE încearcă să se protejeze de capriciile Rusiei şi caută alternative de aprovizionare cu gaze. Printre variantele posibile se numără un gazoduct care să traverseze Turcia. UE urmăreşte, totodată, dezvoltarea transportului de gaze naturale lichefiate între Georgia şi România prin Marea Neagră. România mai are, pe de altă parte, de lucru pentru a finaliza interconectarea reţelei sale de gazoducte cu cele ale vecinilor săi.



    Bucureştiul a înţeles că o modalitate de a obţine independenţa energetică este şi reducerea consumului de energie, prin programe precum reabilitarea termică a blocurilor în capitală sau revoluţia verde ilustrată de investiţiile masive în producţia de biogaz şi energie eoliană.

  • Economia României în vremea lui Carol I

    Economia României în vremea lui Carol I

    Carol I de Hohenzollern-Sigmaringen, domnitorul Principatelor Unite Române, începând cu 1867, şi primul rege al României, de la 10 mai 1881, este considerat cel mai important om de stat din istoria României. În decursul domniei sale de 48 de ani, România şi-a cucerit independenţa şi a devenit monarhie constituţională, totodată punându-se bazele statului român modern.



    În plan intern, Carol I a reprezentat un factor de echilibru, cultivând un climat de disciplină şi rigoare, valenţe pe care le dobândise prin educaţia în stil prusac, într-o familie cu tradiţie dinastică. De asemenea, a susţinut modernizarea structurilor economice într-o ţară care încă nu ieşise, la jumătatea secolului al 19-lea, din stadiul medieval de organizare. Noul domn venea într-o capitală, Bucureşti, care arăta ca un târg de provincie. Dar spiritul de organizare germanică a lui Carol I şi acea jumătate de secol petrecută pe tron au avut ca rezultat modernizarea accelerată a României. Cu abilitate politică, monarhul a reuşit să alterneze guvernele liberale şi conservatoare, astfel încât nicio tabără să nu aibă posibilitatea de a-i submina autoritatea.



    Imediat după venirea în ţară, Carol I iniţiază o reformă deosebit de importantă, cea monetară, prin introducerea în circulaţie a leului. Deşi nu era încă o ţară independentă, România reuşea să-şi impună o monedă proprie în 1867. În prima perioadă, s-a emis numai moneda metalică. Ulterior, odată cu înfiinţarea Băncii Naţionale a României, în 1880, se trece şi la emisiune de bancnote. Cu ajutorul Băncii Naţionale, dar şi prin capital privat, până la începutul secolului al 20-lea au fost create 24 de bănci, iar până în 1914 au mai apărut alte 210 bănci.



    În vremea domniei lui Carol I, economia României era preponderent agrară. Mai mult de jumătate dintre ţărani deţineau suprafeţe de teren agricol mai mici de 5 hectare, în timp ce, pentru întreţinerea unei familii, erau necesare între 5 şi 10 hectare de pământ arabil. În această perioadă tulbure, pentru a susţine agricultura, au apărut aşa-numitele bănci populare”. Acestea s-au dezvoltat mai ales datorită faptului că erau conduse de localnici, care cunoşteau condiţiile economice locale şi pe cei care solicitau împrumuturile. Cea mai mare parte din producţia agricolă provenea de la marii proprietari de terenuri şi era destinată exportului.



    În primii 40 de ani de domnie a lui Carol I, producţia agricolă a ţării a crescut de şase ori. Cu agricultura la baza economiei, a început şi dezvoltarea industriei. S-a dezvoltat puternic extracţia şi rafinarea petrolului. Fabricile din domeniul textil şi alimentar s-au dublat ca număr. Totuşi, influenţa capitalului străin în industrie a dus la concentrarea ei în anumite zone, lăsând regiuni întregi din România mult în urma progresului industrial. Germanii controlau 35% din industrie, urmaţi de britanici, cu 25%, olandezi, cu 13%, francezi, cu 10% şi americani, cu 5,5%. Capitalul românesc reprezenta doar 5,5%. Între 1903 şi 1914, au fost înfiinţate multe dintre marile companii ce aveau să domine industria petrolieră din România până la izbucnirea celui de-al Doilea Război Mondial. Conf. Dr. Alin Ciupală, de la Catedra de Istorie a Universităţii din Bucureşti



    În timpul domniei regelui Carol I, economia României rămâne o economie agrară, aşa cum fusese şi până în 1866 şi cum va rămâne şi în perioada interbelică. Totuşi, anumite schimbări se produc. Spre sfârşitul secolului al 19-lea, în România încep să fie puse în valoare câteva resurse importante, în primul rând zăcămintele de petrol. Petrolul a reprezentat, pentru România, o şansă extraordinară şi, în scurtă vreme, aveau să sosească în ţară cele mai mari companii petroliere din lume, atât cele germane, cât şi olandeze, americane sau britanice. Petrolul avea să schimbe faţa României, pentru că, în urma exploatării acestor resurse de către societăţile mixte, pe care statul român le organizează împreună cu menţionatele companii internaţionale, în urma exploatării petrolului aveau să apară sume importante pe care Guvernul României avea să le folosească mai ales în construirea infrastructurii care lipsea atât de mult. De asemenea, în 1887, va fi promulgată prima mare lege de încurajare a industriei, care avea rolul de a încuraja dezvoltarea acestei ramuri economice în România.


    Totuşi, cum spuneam şi la început, chiar dacă apar numeroase elemente noi, până la Primul Război Mondial economia românească rămâne una agrară, iar principalele venituri sunt furnizate în continuare de exploatatea suprapământului. Există şi o mare problemă socială, pentru că lumea satului românesc este dominată de existenţa unei mari proprietăţi. În România nu a existat o proprietate mică şi mijlocie, ţărănească, care să reprezinte cea mai mare parte a proprietăţii funciare, dimpotrivă — în România existau mari moşii şi asta a făcut ca dezvoltarea agriculturii să se facă destul de încet, pentru că nu exista interesul unor investiţii majore în dezvoltarea agriculturii, atâta timp cât marii proprietari aveau nevoie de o mână de lucru ieftină.



    Spre deosebire de statele europene industrializate, excedentul demografic din lumea românească rurală nu putea fi absorbit de oraşe în absenţa unei industrii puternice. Presiunea socială creştea tot mai mult, astfel încât, în 1907, a izbucnit o mişcare socială fără precedent. Răscoala ţăranilor aduce în atenţie lumii întregi şi eşecurile acestei domnii, la mai puţin de un an de la deschiderea Expoziţiei jubiliare din 1906, gândită pentru a arăta Europei progresele economice ale României în cei 40 de ani de domnie a regelui Carol I.

  • Sancţiuni europene împotriva Rusiei

    Sancţiuni europene împotriva Rusiei

    Uniunea Europeană a aprobat luni o nouă serie de sancţiuni contra Rusiei, în contextul crizei din Ucraina, dar a amânat pentru câteva zile punerea lor în aplicare pentru a da timp Moscovei să îşi continue eforturile de pace, a anunţat preşedintele Consiliului European, Herman van Rompuy, după o întâlnire de urgenţă la Bruxelles a ambasadorilor celor 28 de state UE. După cum a arătat preşedintele Consiliului, amânarea oferă timp pentru evaluarea modului în care sunt respectate prevederile acordului privind încetarea focului.



    Acordul, încheiat vineri, la Minsk, între forţele ucrainene şi rebelii proruşi in urma negocierilor dintre reprezentanţii Kievului, separatiştilor, ruşilor şi OSCE, pare a fi unul fragil. Rompuy a precizat că Uniunea este gata să revizuiască sancţiunile parţial sau în totalitate, dacă încetarea focului în estul Ucrainei este “durabilă”. El a explicat că UE a adoptat sancţiuni în mai multe faze, pentru a spori presiunea asupra Moscovei Amintim că UE a decis, în iulie, să treacă la faza a treia a sancţiunilor la adresa Rusiei, dupa ce precedentele, care au vizat sectoare economice fundamentale, nu au avut efectul scontat.



    Măsurile vizau, între altele, limitarea accesului băncilor de stat din Rusia la piaţa europeană de capital şi un embargou asupra livrărilor de echipament militar din UE. Noul pachet de sancţiuni adoptat luni vizează, potrivit surselor europene, restrângerea accesului la pieţele de capital pentru marile companii petroliere ruseşti Rosneft şi Transneft, precum şi activităţile petroliere ale gigantului Gazprom. De asemenea, ele privesc industria de apărare, dar şi bunurile cu dublă utilizare, atât civilă, cât şi militară, din domeniul tehnologiilor sensibile.



    Bruxellesul a extins, totodată, lista persoanelor ruse şi ucrainene sancţionate prin îngheţarea bunurilor şi prin interdicţie de intrare pe teritoriul comunitar. Până în prezent, 100 de oficiali ruşi şi ucraineni şi 20 de entităţi comerciale au fost incluse pe lista de sancţiuni europene care, potrivit Bruxellesului au fost determinate de atitudinea Rusiei, acuzată că a încălcat suveranitatea Ucrainei.



    La rândul său, Moscova a avertizat că va reacţiona în cazul în care UE va impune noi sancţiuni. Premierul Dmitri Medvedev a atras atenţia că restricţiile ar putea declanşa un răspuns asimetric din partea Moscovei, cum ar fi închiderea spaţiului său aerian pentru companiile aeriene occidentale. Moscova a interzis, deja, importurile produselor alimentare din Europa şi SUA, ca răspuns la sancţiunile primite din partea Bruxellesului si Washingtonului.

  • 22.01.2013

    22.01.2013


    Otages – La direction d’investigation des infractions de criminalité organisée et de terrorisme de Roumanie a ouvert un dossier pénal concernant les événements d’Algérie suite auxquels deux ressortissants roumains sont décédés. Les procureurs roumains devraient collaborer avec les institutions nationales et internationales responsables du domaine et prendront les mesures qui s’imposent dans cette affaire. Deux Roumains sont décédés dans l’attaque terroriste d’Algérie, alors que trois autres se sont sauvés. Par ailleurs, après l’audition ce mardi du chef de la diplomatie roumaine Titus Corlatean par les commissions de politique étrangère du Parlement, le législatif a estimé que la cellule de crise constituée à Bucarest pour gérer la crise des otages avait fait son devoir.






    Taxe – La Roumanie va imposer une surtaxe aux compagnies pétrolières, gazières et minières, destinée a compenser une partie des subventions accordées aux consommateurs défavorisés et à combler le déficit public, selon des projets de décrets publiés lundi. Le gouvernement de centre gauche envisage notamment de taxer à 60% les revenus supplémentaires obtenus à la suite de la libéralisation du prix du gaz par les groupes impliqués dans lextraction et la vente de gaz en Roumanie. Sous la pression de lUnion européenne, Bucarest sest engagé a libéraliser le prix du gaz, deux hausses –de 8% puis de 2%– étant prévues pour les foyers cette année. Le gouvernement envisage également dimposer aux compagnies pétrolières et minières une “taxe spéciale” représentant 0,5% de leurs revenus.






    Priorités – Le projet du budget de l’Etat roumain pour 2013 et la modification du Code fiscal à partir du 1er février sont les principaux sujets à l’agenda de la réunion de ce mardi du cabinet de Bucarest. Le premier ministre Victor Ponta évoque ces questions au cours des négociations avec la délégation conjointe du FMI, de la Commission Européenne et de la Banque Mondiale. La forme finale du projet de budget sera adoptée mercredi, au cours de la réunion du gouvernement, avant les débats et le vote au législatif de Bucarest.






    Justice – Le premier ministre roumain Victor Ponta participe à la séance de la section procureurs du Conseil supérieur de la magistrature, consacrée au changement du statut des procureurs. Le premier ministre roumain a affirmé que les procureurs devraient être indépendants et non pas subordonnés à une hiérarchie, comme c’est le cas des juges. Victor Ponta, lui-même un ancien procureur, a demandé la dépolitisation des disputes au sein des membres du Conseil de la magistrature. Ces déclarations interviennent sur la toile de fond du scandale provoqué par les procédures d’élection des chefs du Conseil et de la nomination du procureur général de Roumanie et respectivement de la Direction nationale anticorruption.






    Schengen – La présidence irlandaise de l’UE offre tout son appui pour sceller un accord pour ce qui est de l’adhésion de la Roumanie et de la Bulgarie à l’espace Schengen. C’est ce qu’a déclaré l’ambassadeur irlandais à Buc, Oliver Grogan, qui a présenté les priorités du mandat de son pays. Aux dires du diplomate irlandais Dublin est conscient que les autorités de Bucarest regardent avec un intérêt spécial le budget communautaire pour la période 2014 — 2020 et notamment le domaine des fonds structurels et de l’agriculture. C’est pour la 7e fois que l’Irlande assume la présidence de l’UE.