Tag: relatii

  • Relaţia transatlantică – Ce poate face Uniunea Europeană?

    Relaţia transatlantică – Ce poate face Uniunea Europeană?

    Relația de cooperare dintre Statele Unite ale Americii și Uniunea Europeană poate suferi transformări esențiale după anul electoral 2024. Statele Unite reprezintă partenerul firesc al Uniunii Europene, atât din punct de vedere economic cât mai ales sub aspectul politic. Rezultatul cursei electorale în care sunt angajați republicanul Donald Trump democrata Kamala Harris, este aproape imposibil de prevăzut, iar din cancelariile europene răzbat anumite temeri pentru viitor.

     

    Principalele întrebări se referă la modul în care continua relațiile instituționale între Statele Unite ale Americii și Uniunea Europeană și cum trebuie să se pregătească Europa pentru oricare ar fi rezultatul alegerilor preziențiale din SUA.

     

    Vicepreședintele Parlamentului European, Nicu Ștefănuță, consideră că o eventuală ruptură între SUA și Uniunea Europeană este neconceput, astfel că se impune dialogul cu ambii candidați la președinția SUA. Primul mandat al lui Donald Trump este motivul temerilor în ceea ce privește politica externă și eventualele măsuri protecționiste ale candidatului republican.

     

    Ileana Rotaru, conferențiar universitar în cadrul Facultății de Științe Poltice, Filosofie și Științe ale Comunicării, Universitatea de Vest din Timișoara consideră că funcționarea Alianței Nord-Atlantice nu este periclitată, însă Ucraina în continuare un subiect delicat.

     

     

  • Podcastul lui Puican la RRI – episodul 14 – Nu lăsa lucrurile neterminate

    Podcastul lui Puican la RRI – episodul 14 – Nu lăsa lucrurile neterminate

    Importanța de a termina ceea ce faci, de a duce la bun sfârșit ceva zilnic, oricât de mic ar fi.

    A nu lăsa lucrurile neterminate poate avea numeroase beneficii în diferite aspecte ale vieții.

    Vorbim despre:

    * Reducerea stresului
    * Îmbunătățirea productivității
    * Creșterea încrederii de sine
    * Consolidarea relațiilor
    * Ordine și eficiență zi de zi
    * Evitarea amânării
    * Credibilitate
    * Calitatea muncii
    * Noi oportunități

    A termina ceva, a duce la bun sfârșit, a încheia un proces – este un aspect important al dezvoltării personale.

  • Tinerii din Generația Z și relațiile de iubire

    Tinerii din Generația Z și relațiile de iubire

    Vorbim în ediția de astăzi despre tinerii din Generația Z și relațiile lor de iubire. Despre diferențele încă întâlnite, în România, între tinerii de la oraș și cei de la sat. Despre asumare și individualism, despre toleranță și rușine. Cum iubesc tinerii din Generația Z?



    La noi în România cred că e o diferență mare, încă, între ce se întâmplă la oraș și ce se întâmplă în comunitățile mici. La sate, cred că amprenta societății tradiționale, a învățăturilor pe care le primim din religie încă duce tinerii către a căuta căsătorie sau a căuta relații de lungă durată. În schimb, nu același lucru simt că se întâmplă la oraș”, spune psihologul Ioana Obreja.



  • Peste 400 de biserici româneşti în Italia

    Peste 400 de biserici româneşti în Italia


    În aceste zile la Roma se sărbătoreşte centenarul relaţiilor diplomatice dintre România şi Sfântul Scaun.



    Datorită acestor raporturi atat de stranse intre cele doua state, cei peste 1.200.000 de români din Italia au la dispoziţie peste 400 de biserici româneşti, ortodoxe şi catolice, ne confirmă şi ambasadorul României la Sfantul Scaun, profesorul Liviu Petru Zăpârțan.




  • Jurnal românesc – 26.09.2016

    Jurnal românesc – 26.09.2016

    Secretarul de stat Alexandru Victor Micula şi ambasadorul României în Republica Federală Germania, Emil Hurezeanu, au participat, la Pforzheim, în Germania, la ceremonia de aniversare a 10 ani de la înfiinţarea Asociaţiei Româno-Germane Pforzheim. Micula a adresat mulţumiri Asociaţiei pentru contribuţia sa la dezvoltarea şi intensificarea relaţiilor bilaterale, sociale, umanitare şi culturale dintre România şi Germania. El a apreciat că momentul de aniversare a 10 ani de activitate este edificator pentru forţa legăturii dintre cetăţenii celor două state şi a adresat felicitări pentru continuitatea şi devotamentul Asociaţiei Româno-Germane din Pforzheim în demersurile menite să consolideze relaţiile româno-germane, cu accent pe promovarea întâlnirilor între tineri. Totodată, secretarul de stat a evidenţiat rolul etnicilor germani din România şi al comunităţii româneşti din Germania de punte de legătură între România şi Germania, precum şi strânsa colaborare româno-germană în acest sens.



    Între România şi Germania relaţiile se dezvoltă continuu şi sunt pe o cale foarte bună, iar minoritatea germană nu este doar o punte între cele două state, ci şi un partener pentru a dezvolta România, a declarat, la Reghin, vicepremierul Vasile Dîncu, cu ocazia celei de-a 26-a întâlniri a saşilor. Mi-e foarte greu să spun, deşi statistic vorbim despre minoritatea germană din România, mi-e foarte greu să folosesc cuvântul minoritate pentru că este vorba de o mare cultură, civilizaţia germană, şi o asemenea mare cultură nu este nicăieri minoritară, a declarat Vasile Dîncu.



    Ministerul Fondurilor Europene (MFE) a decis să prelungească sesiunea de consultare publică pentru Programul Diaspora Start-Up care are ca obiectiv stimularea antreprenoriatului în rândul cetăţenilor români din diaspora şi a celor recent întorşi în ţară. MFE răspunde astfel interesului foarte mare manifestat de potenţialii beneficiari ai fondurilor nerambursabile şi prelungeşte perioada de consultare până la data de 30 septembrie 2016. Ghidul Programului Diaspora Start-Up, cu o finanţare în valoare de 30 milioane euro din Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020, a fost pus în consultare publică de către MFE şi Ministerul Afacerilor Externe, prin Departamentul Politici pentru Relaţia cu Românii de Pretutindeni la data de 8 septembrie 2016. Persoanele selectate în vederea finanţării planului de afacere vor primi într-o primă fază o subvenţie în valoare de maxim 10.000 de euro, ca primă de relocare. A doua tranşă de finanţare va fi acordată dacă antreprenorul realizează venituri brute echivalente cu 30% din valoarea primei tranşe.



    Varianta modificată a legii privind vânzarea terenurilor agricole va fi publicată în această săptămână pe site-ul Ministerului Agriculturii – a anunţat ministrul agriculturii, Achim Irimescu. El a precizat că legea va intra în circuitul de avizare numai după ce va fi discutată cu fermierii. Principala modificare din Lege este cea a limitării achiziţiei unui teren agricol de către persoanele fizice la cel mult 50 de hectare atât pentru români cât şi pentru străini. În urmă cu patru luni, preşedintele Ligii Asociaţiilor Producătorilor Agricoli din România, Laurenţiu Baciu, avertizase că cel puţin două milioane de hectare de teren agricol se aflau în proprietatea firmelor sau persoanelor străine. România a liberalizat piaţa funciară la 1 ianuarie 2014 conform obligaţiilor incluse în Tratatul de Aderare la Uniunea Europeană, ceea ce permite persoanelor fizice din UE să cumpere terenuri agricole în ţară.



    Actorul Ioan Gyuri Pascu a murit luni dimineaţă, la vârsta de 55 de ani. Decesul a survenit în urma unui stop cardiorespirator iresuscitabil. Actorul şi muzicianul Ioan Gyuri Pascu s-a născut la 31 august 1961, la Agnita, în judeţul Sibiu. În 1987 a devenit membru în grupul Divertis, alături de care a încântat publicul timp de 20 de ani .

  • România – SUA, un parteneriat strategic

    România – SUA, un parteneriat strategic

    În cadrul
    vizitei efectuate în Statele Unite, premierul român, Dacian Cioloș, a avut o
    întrevedere, la Washington, cu vicepreședintele Joseph Biden. Ce doi oficiali
    au abordat câteva dintre principalele aspecte de pe agenda bilaterală, cu
    accent pe interesul comun de a întări Parteneriatul Strategic, care stă la baza
    cooperării dintre Bucureşti şi Washington. Cioloş şi Biden și-au exprimat
    satisfacția față de nivelul excelent al dimensiunii de securitate și apărare şi
    au subliniat că există premise favorabile pentru consolidarea și aprofundarea
    acestuia.

    Dacian Cioloş: Am solicitat sprijinul Statelor Unite şi am
    obţinut promisiunea că vom fi susţinuţi, atât pentru întărirea cooperării la
    Marea Neagră, cooperare militară la nivel naval. Am explicat demersurile pe
    care noi le-am făcut deja în colaborare cu Bulgaria şi cu Turcia şi am avut
    promisiunea sprijinului în cadrul summitului, pentru ca această cooperare la
    Marea Neagră să fie susţinută de NATO.

    La rândul său, vicepreședintele
    Biden a subliniat că România a fost și rămâne un partener și aliat de încredere
    al SUA. De asemenea, el a arătat că există un interes reciproc de utilizare a
    potențialului semnificativ de dezvoltare a cooperării economice.

    Bucureştiul a
    solicitat, totodată, şi sprijin pentru o brigadă multinaţională pe teritoriul
    României, sub umbrela NATO, pentru întărirea sistemului de apărare pe flancul
    sud-est european. Vicepreședintele Biden a reconfirmat angajamentul SUA, atât
    în plan bilateral, cât și în context aliat, în vederea consolidării securității
    și apărării în spațiul euroatlantic. Oficialul american a salutat implicarea
    activă a României în eforturile de prevenire și combatere a riscurilor și
    provocărilor de securitate cu care se confruntă Alianța Nord-Atlantică.

    Cât
    despre stadiul pregătirii Summit-ului NATO de la Varșovia, din luna iulie a
    acestui an, premierul Dacian Cioloș a prezentat aspectele de securitate și
    apărare care prezintă un interes particular pentru România, precum și poziția
    națională în raport cu principalele tematici care vor fi supuse dezbaterii în
    cadrul reuniunii la nivel înalt a Aliaților.

    Pe de altă parte, premierul român a
    susţinut importanţa dezvoltării relaţiilor economice, cu accent pe dezvoltarea
    investiţiilor americane în România. Dacian Cioloş: Avem şi susţinerea
    Casei Albe pentru acest lucru, un subiect pe care, de altfel, l-am discutat la
    Detroit, la sediul Ford, dar şi cu secretarul Pritzker pentru comerţ. Avem o
    foaie de parcurs, unde Statele Unite ne vor sprijini, atât pentru a dezvolta
    instrumente financiare pentru întreprinderile mici şi mijlocii, dar şi pentru a
    dezvolta calitatea managementului companiilor de stat.

    Nu în ultimul rând,
    în cadrul discuţiilor dintre cei doi oficiali a fost amintit şi interesul, dar
    şi aşteptările României pentru a progresa pe dosarul Visa Waiver, care ar
    permite accesul fără vize al cetăţenilor români în Statele Unite, premierul
    Dacian Cioloş spunând că se va lucra împreună în perioada următoare, pentru a
    se identifica soluţii în cel mai scurt timp.

  • Relaţiile româno-iraniene

    Relaţiile româno-iraniene

    România poate fi o poartă de intrare a Iranului spre Europa. Aflat în
    vizită în Iran, şeful diplomaţiei române, Lazăr Comănescu, a declarat pentru
    Radio România că mai mulţi reprezentanţi economici români au stabilit contacte
    cu companii iraniene în domeniile energiei, explorării şi prelucrării
    petrolului, industriei constructoare de maşini, agriculturii şi managementului
    resurselor de apă. Lazăr Comănescu: Am discutat pe larg cu omologul meu
    iranian (n.r, Mohammad Javad Zarif) despre oportunităţile care derivă din
    construirea unei infrastructuri de transport care să lege Iran via
    Azerdbaidjan, Georgia, Marea Neagră, direct Iranul de România şi mai departe
    prin Dunăre o rută de transport de care să beneficieze companiile iraniene în
    transportul produselor lor înspre Europa Occidentală. Pe fiecare domeniu,
    reprezentanţii comunităţii de afaceri româneşti care au fost prezenţi au
    stabilit deja sau sunt în curs de stabilire de contacte directe cu partenerii
    lor iranieni.
    Lazăr Comănescu a identificat împreună cu interlocutorii
    iranieni domenii de cooperare economică.

    Lazăr Comănescu: Dorinţa şi interesul
    de a vedea revenirea României ca partener important economic al Iranului a fost
    cu tărie subliniată atât de preşedintele (n.r.Hassan) Rohani, cât şi de
    ministrul de externe. Am identificat, pornind şi de la experienţa trecută a cooperării noastre
    economice, dar ţinând seama şi de dezvoltările intervenite între timp, că sunt
    domenii unde potenţialul este deosebit de mare, în zona energiei, exploatarea
    şi prelucrarea petrolului, a gazelor, industria constructoare de maşini. În
    Iran se fabrică autoturisme licenţă Renault şi o bună parte din componentele
    acestor autoturisme vin din România.

    Iar acestea
    nu sunt singurele zone cu potenţial de colaborare economică bilaterală, a mai
    spus Comănescu: Există, de asemenea, potenţial deosebit în privinţa dezvoltării
    cooperării în agricultură, în domeniul industriei alimentare, în domeniul
    îmbunătăţirilor funciare şi managementului resurselor de apă, şi, extrem de
    importante mi se par oportunităţile pe care le oferă România ca poartă de
    intrare pentru Iran în Europa, Europa Centrală şi Răsăriteană, dar şi în UE, în
    ansamblul său.

    Comănescu a stabilit, împreună cu ministrul iranian al
    Economiei, Ali Tayebnia, formarea unor grupuri de lucru sectoriale pentru
    pregătirea Comisiei mixte economice, programată sa aibă loc la Bucureşti în
    cursul acestui an. Şeful diplomaţiei române a discutat şi cu Ali Larijani,
    preşedintele actualului Parlament.

  • Franţa, un important partener al României

    Franţa, un important partener al României

    Semnat în 2008, la Bucureşti, Parteneriatul
    strategic româno-francez – primul pe care Parisul îl încheia cu o ţară
    est-europeană – a rămas, o vreme, literă-moartă. Era nevoie de voinţă politică
    de ambele părţi pentru impulsionarea unei cooperări grevate inclusiv de
    imaginea negativă, adesea fabricată de presă sau folosită în scopuri
    politicianiste, a românilor stabiliţi în Hexagon.

    România şi Franţa sunt, însă,
    legate de o prietenie istorică, au importante obiective comune, iar diaspora
    românească, extrem de dinamică, este, în măsură covârşitoare, bine integrată,
    contribuind la bunul mers al ţării de adopţie. În acest context, prin vizita sa
    oficială de două zile, la Paris, premierul tehnocrat Dacian Cioloş, francofon
    şi francofil, a intenţionat să pună – aşa cum declara chiar el – cărămizi noi
    la o fundaţie deja solidă, exprimată, printre altele, printr-o conlucrare
    strânsă politică şi economică, aceasta din urmă marcată de prezenţa
    consistentă, în România, a unor mari grupuri industriale din domenii precum
    construcţia de maşini, aeronautică sau servicii publice.

    După reforme dificile imediat după instalarea
    crizei economice, în perioada 2009-2011, România a avut anual creştere economică
    – 3,4 – 3,5% anul trecut – şi anticipează una de 4% anul acesta. În consecinţă,
    cum România este una din ţările europene cu cea mai mare creştere economică,
    premierul Cioloş le-a transmis şi imm-urilor franceze că există un bun
    potenţial investiţional în sectorul agroalimentar sau energetic.

    A fost, totodată, evidenţiat interesul pentru menţinerea şi
    intensificarea cooperării sectoriale cu Franţa în domenii precum infrastructura,
    agricultura, dar şi pentru laserul de lângă Bucureşti, primul de mare putere
    din Europa şi al doilea din lume, şi pentru platforma de valorificare a
    acestuia. România – mai spuneau, la Paris, premierul Cioloş şi miniştrii care
    l-au însoţit – este probabil singura ţară din Europa Centrală şi de Est unde nu
    există, în mediul politic, partide extremiste, naţionaliste, care ar putea avea
    reacţii imprevizibile în deciziile politice şi în politicile economice. Este,
    în plus, una dintre cele mai mari pieţe de desfacere din Europa şi a făcut în
    ultimii ani progrese importante din punct de vedere administrativ, legislativ şi
    fiscal.

    Anul trecut a fost adoptat un nou Cod Fiscal, iar Taxa pe Valoare Adăugată
    a înregistrat o scădere, de la începutul acestui an, de la 24 la 20%. Or, pentru ca România să beneficieze la maxim de
    relaţiile sale istorice cu Franţa, atrăgând pe baza lor mai mult capital străin,
    actualul Guvern de la Bucureşti intenţionează să aibă o strategie pro-activă
    din punct de vedere comercial. În paralel, se doreşte o
    stimulare a prezenţei româneşti din Franţa, existând domenii în care România
    începe să aibă un potenţial de export din ce în ce mai important.

  • Relaţiile româno-franceze

    Relaţiile româno-franceze


    Răspunsul preşedintelui François Hollande la invitaţia premierului Dacian Cioloş a venit prompt : şeful statului francez va vizita, anul acesta, România francofonă şi francofilă. Auspiciile extrem de cordiale sub care s-au desfăşurat discuţiile de la Palatul Elysée, dintre François Hollande, Dacian Cioloş şi omologul său de la Paris, Manuel Valls, au valenţe multiple.



    Bun vorbitor de limba franceză, premierul Cioloş este căsătorit cu o franţuzoaică. A făcut studii universitare în Franţa, care îi poartă o preţuire aparte pentru felul în care, pe parcursul recentului mandat de comisar, a gestionat agricultura Uniunii Europene. Apoi, aşa cum declara chiar preşedintele Hollande, România şi Franţa, pe care le leagă o prietenie istorică, au obiective comune în baza unui parteneriat strategic, primul pe care Parisul îl semna, în 2008, cu o ţară est-europeană. Or, prin vizita sa oficială de săptămâna aceasta din capitala franceză, premierul Dacian Cioloş a pus – aşa cum declara chiar el – cărămizi noi la o fundaţie deja solidă, exprimată, printre altele, printr-o conlucrare foarte strânsă politică şi economică, marcată de prezenţa consistentă, în România, a unor mari grupuri industriale din domenii precum construcţia de maşini, aeronautică sau servicii publice. Pe această fundaţie se doreşte intensificarea relaţiilor bilaterale! Cum România este una din ţările europene cu cea mai mare creştere economică, premierul Cioloş a punctat că pentru imm-urile franceze există un bun potenţial investiţional în sectorul agroalimentar sau energetic, dar şi în domenii de vârf, fiind vorba, în speţă, de construirea, lângă Bucureşti, a primului laser de mare putere din Europa şi al doilea din lume.



    În plan european, în contextul crizei migratoare, România, care are în responsabilitate una din cele mai mari frontiere externe ale Uniunii, sprijină proiectele de consolidare a controlului la graniţe. Bucureştiul – a precizat premierul Cioloş – speră ca această contribuţie să-i fie recunoscută şi, adăugându-se la criteriile tehnice deja îndeplinite, să conducă la aderarea României la spaţiul Schengen de liberă circulaţie prin deschiderea, cel puţin într-o primă fază, a comunicaţiilor aeriene.



    Şi politica de vecinătate, mai ales în zona estică, a figurat pe agenda discuţiilor de la Paris ale premierului Dacian Cioloş. Acesta şi-a exprimat speranţa ca demersurile cuplului franco-german pentru normalizarea situaţiei din Ucraina vecină României să dea roade în interesul general al Uniunii Europene şi al stabilizării situaţiei din această zonă a Europei. Apoi, Bucureştiul contează pe sprijinul Parisului în susţinerea parcursului european al Republicii Moldova majoritar românofone şi, ataşate valorilor europene, a reformelor şi dezvoltării economice. De menţionat, în fine, că în cadrul vizitei la Paris a premierului Dacian Cioloş au mai fost prevăzute întâlniri cu preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului francez, cu oameni de afaceri francezi şi cu români stabiliţi în Hexagon.




  • România şi Coreea de Nord

    România şi Coreea de Nord

    Relaţiile dintre România şi Coreea de Nord au fost foarte apropiate începând cu anii 1970. Cei doi lideri, Nicolae Ceauşescu şi Kim Ir Sen, s-au primit reciproc şi s-au simpatizat, încercând să-şi aducă ţările mai aproape una de cealaltă. Fundamentul acestor relaţii era ideologia marxist-leninistă interpretată foarte rigid şi dorinţa de a se emancipa de tutela sovietică şi de cea chineză. Astfel, România şi Coreea de Nord au găsit căi de dialog şi de colaborare.



    În 1970, colonelul Emil Burghelea a fost numit ataşat militar la Phenian şi în 2000 el a mărturist Centrului de Istorie Orală din Radiodifuziunea Română condiţiile în care a ajuns să fie numit în funcţie, deşi nu ştia limba coreeană şi nu era pregătit pentru acel post. ”Mi s-a argumentat că sunt un ofiţer care mă pot adapta uşor în orice condiţii, cunosc bine limba rusă, că foarte mulţi coreeni cunosc şi ei limba rusă, plus coreenii care ştiau limba română, existau toate posibilităţile ca să mă achit de sarcini acolo, în Coreea. În timpul războiului din Coreea, au fost aici câteva mii de copii, pe valea Prahovei, care au fost şi au învăţat româna, şi copiii învaţă repede limba. Am avut cămine întregi de copii ai unor ataşaţi militari, care s-au întors după aia în Coreea, toţi ştiau limba română. Mi-aş permite şi o glumă: la una dintre vizitele guvernamentale şi militare ale ţării noastre, delegaţie condusă de Emil Bodnăraş, a fost primit cu tot alaiul de către conducerea de partid şi de stat coreană. Şi Bodnăraş a fost cazat în nişte condiţii formidabile.


    Fiind ofiţer de profesie şi el, ilegalist, cunoscând regulile muncii ilegale, precum şi canoanele militare, i s-a pus la dispoziţie un translator de limba română. Ne povestea cu umor că voia să vadă cam câţi sunt ăia care ştiau română. Suita era numeroasă, de la croitori până la cizmar. Într-o zi de repaos, într-un moment de destindere, Bodnăraş s-a gândit să spună un banc mai porcos. Şi Bodnăraş spunea că translatorul n-a mai fost nevoie să-l traducă pentru că vreo 10 au izbucnit automat în hohote de râs. Cum vorbeau ei româna? O stâlceau. Aveau o formulă, de exemplu spuneau ”tatăl nostru părintesc”. Eu le spuneam că dacă e tată, e părinte, de unde o scoteau ei pe-asta cu ”tatăl părintesc”? Şi am înţeles că spuneau aşa ca să se evite confuzia cu conducătorul Coreeii, care era şi el tată.”



    În timp, relaţiile dintre România şi Coreea de Nord au ajuns foarte strânse, chiar privilegiate, aşa cum afirma colonelul Emil Burghelea. ”Relaţiile dintre ţările noastre erau excelente, pentru că erau sus la nivelul conducătorilor de stat, al conducătorilor de partide, şi din punctul ăsta de vedere, eu am fost un ataşat militar privilegiat, la coreeni. Aveam acces unde nu avea acces niciun alt ataşat militar, nici rus, nici chinez. Aveau ei politica lor de reţinere faţă de marile puteri, chiar dacă au murit acolo 2 milioane de chinezi în timpul războiului coreean. Plus că erau foarte multe delegaţii, şi la nivelul schimbului pe linie de armament, plus că de regulă copreşedinte la delegaţiei sau al comisiei guvernamentale era atât de controversatul general Vasile Ionel, era o comisie economică, erau foarte multe asemenea organisme menite să întărească colaborarea pe toate liniile.”



    România exporta în Coreea o mare cantitate de camioane, autoturisme, maşini-unelte şi produse din sectoare industriale. ”Nu a fost o cerere de a mea care să nu fi fost satisfăcută, fie şi personală. Eu am avut nişte necazuri cu unul dintre copii care erau în ţară, şi s-a ajuns până la ministru care s-a dat jos din avion ca să poată veni soţia în ţară şi să aibă grijă de copil. Nu eram eu acela care să facă tot felul de cereri, dar atunci a fost o situaţie mai gravă şi atunci am făcut un apel. Dar îţi veneau foarte repede în întâmpinare, aveam acces unde nu avea nimeni acces, de la fabricile lor de armament subterane până la fortificaţiile de pe linia de centură. În legătură cu armele, furau de unde puteau. Alergau cu limba scoasă ca să-şi facă industrie de armament. Lucrau în nişte condiţii de evul mediu, dar scoteau arme. Vreau să spun condiţii foarte-foarte grele, ca pe vremea lui Ştefan cel Mare, când a făcut primele guri de foc din tulpini de cireş.


    Au făcut oţeluri speciale pentru guri de foc în nişte condiţii în care te minunai cum naiba au putut le fabrice, când la noi ţi se cerea tot timpul să mergi în Occident să te informezi, cu investiţii şi pe bani mulţi. Mai era o a doua chestiune: era problema de mobilizare a coreeanului, care se afla acum între patru mari pietre de moară, cele patru imperii: ruşii, chinezii, japonezii şi americanii. Primeau de la noi strunguri automate, făcute la Arad sau la Braşov. Şi noi vedeam ce făceau: scoteau etichetele care erau pe strung, pe care scria în limba română ”produs la …”, şi puneau alte etichete în limba coreeană, şi le trimiteau în sud şi spuneau că au fost fabricate de către nord-coreeni. Ni se raporta ce făceau, dar noi nu le ziceam nimic. Dar furau şi de la alţii, nu doar de la noi.”



    Prietenia dintre România şi Coreea de Nord ajunsese una legendară. Unii istorici afirmă că Nicolae Ceauşescu a fost puternic influenţat de stilul coreean de muncă şi viaţă. După anul de graţie 1989, relaţiile dintre cele două ţări aveau să cunoască o reevaluare substanţială.

  • Relaţiile româno – turce

    Relaţiile româno – turce

    România şi Turcia au obiective comune şi interese reciproce, a declarat, miercuri, la Bucureşti, preşedintele Klaus Iohannis, după discuţiile cu omologul său de la Ankara, Recep Tayyip Erdogan. Principalele teme abordate au vizat securitatea în regiune şi colaborarea economica bilaterală. Preşedintele Iohannis a apreciat că participarea Turciei la înfiinţarea unui centru de comandă NATO în România are o importanţă aparte.



    Pe de altă parte, în opinia liderului de la Bucureşti, cooperarea în domeniul economic şi comercial reprezintă un atu în relaţiile dintre România şi Turcia. El a amintit că Turcia este cel mai mare partener comercial al României din afara UE şi a reiterat susţinerea Bucureştiului pentru aderarea Ankarei la spaţiul comunitar.



    Klaus Iohannis: Ne leagă apartenenţa la NATO, cooperarea în multe domenii, în special cel economic, dar şi faptul că România susţine Turcia în procesul de aderare la Uniunea Europeană”.



    Şi preşedintele turc a vorbit despre aprofundarea relaţiilor bilaterale şi despre excelenta colaborare pe care Romania şi Turcia o au în cadrul Alianţei Nord-Atalntice. Erdogan a spus că Turcia este o susţinătoare a păcii în zona Mării Negre, a Mării Mediterane, a Balcanilor şi Caucazului. El a subliniat că ţara sa este înconjurată de un “inel de foc”, amintind în acest sens de conflictele existente în Irak, Siria, Ucraina şi Crimeea, iar unele dintre aceste conflicte interesează şi România.



    Pe de altă parte, liderul de la Ankara a susţinut că îşi doreşte ca oamenii de afaceri români şi turci să meargă împreună pe pieţe terţe pentru a deveni mai puternici şi a menţionat că se prefigurează noi oportunităţi de investiţii pe piaţa românească. Recep Tayyp Erdogan: După cum ştiţi, am atins nivelul Parteneriatului strategic în relaţiile cu România şi consider că şi relaţiile comerciale se pot dezvolta mai mult. Există firme care doresc să facă noi investiţii în România dacă sunt sprijinite”.



    Deşi liderul de la Ankara şi-a scurtat vizita la Bucureşti din cauza unor incidente violente petrecute la Istanbul, el a participat, alături de premierul Victor Ponta, la un forum de afaceri româno-turc. Erdogan a pledat pentru dezvoltarea relaţiilor economice şi a reamintit că împreună cu premierul român au stabilit un obiectiv – creşterea volumului schimburilor comerciale bilaterale la 10 miliarde de dolari, de la 6,3 miliarde de dolari, în prezent. La rândul său, şeful guvernului de la Bucureşti a afirmat că cele două ţări vor să consolideze parteneriatul prin proiecte comune în energie, infrastructură şi agricultură. Ponta a subliniat că îşi doreşte ca România să facă progresele pe care le-a făcut Turcia în ceea ce priveşte economia, dar mai ales în infrastructură.

  • Relaţiile româno-ucrainene

    Relaţiile româno-ucrainene

    La nici trei luni de la preluarea mandatului, preşedintele României, Klaus Iohannis, a vizitat, marţi, Ucraina vecină, pentru a reafirma sprijinul ferm al Bucureştiului pentru suveranitatea, unitatea şi integritatea acesteia. Asemenea predecesorului său, Traian Băsescu, asemenea Guvernului, Parlamentului şi ministerului de Externe de la Bucureşti, noul şef al statului român a fost categoric în a dezavua acţiunile agresive ale Federaţiei Ruse, care, acum un an, anexa peninsula Crimeea, din sudul Ucrainei, iar ulterior sprijinea rebeliunea secesionistă din regiunile estice.



    Klaus Iohannis: Poziţia României este favorabilă menţinerii regimului de sancţiuni al UE la adresa Federaţiei Ruse atâta timp cât nu se înregistrează aplicarea deplină a acordului de încetare a focului, de la Minsk, sau dacă situaţia din teren continuă să se degradeze.”



    La discuţiile de la Kiev cu omologul său, Petro Poroşenko, preşedintele Iohannis a confirmat că România doreşte, deopotrivă, aprofundarea relaţiilor bilaterale şi apropierea Ucrainei de Uniunea Europeană. Amfitrionul i-a mulţumit, de altfel, explicit, pentru susţinerea parcursului european al ţării sale şi a amintit că România a fost primul stat care, anul trecut, a ratificat acordurile de asociere şi liber-schimb încheiate de Ucraina cu Bruxellesul.



    La conferinţa comună de presă, preşedintele Poroşenko a dezvăluit: Avem contracte cu 11 state din UE, şi nu vreau să menţionez pe nimeni în mod special, pentru livrarea de armament defensiv. Am convenit, de asemenea, cu mai multe ţări stagii de pregătire pentru militarii armatei ucrainene, iar la Berlin şi astăzi, împreună cu preşedintele Iohannis, am căzut de acord ca soldaţii noştri răniţi să fie trataţi în Germania şi România.”



    N-ar fi, de alfel, prima oară când victimele violenţelor din Ucraina ajung în spitalele româneşti. La începutul lui 2014, tot din considerente umanitare, au fost internaţi la Bucureşti oameni răniţi în represiunea dezlănţuită de fostul regim filorus contra manifestanţilor pro-occidentali de la Kiev.



    Citat de trimisul Radio România la Kiev, Poroşenko a mai spus că este analizată posibilitatea creării unei linii aeriene directe Kiev — Bucureşti şi că au fost abordate şi dosarele micului trafic de frontieră şi eliminării vizelor pentru cetăţenii ucraineni ce călătoresc în Europa. Asemenea iniţiative sunt, toate, în măsură să consolideze încrederea bilaterală.



    De la disputa, tranşată de Curtea Internaţională de Justiţie, în favoarea României, la drepturile celor aproape jumătate de milion de etnici români din vestul Ucrainei, de la ideea fostelor administraţii de la Kiev de a amenaja un canal artificial în Delta Dunării, cu grave consecinţe asupra mediului, la recuperarea investiţiilor făcute de Bucureştiul comunist în fostul combinat sovietic de la Krivoi Rog, nu totul a funcţionat, în timp, fără greş în raporturile româno-ucrainene. Cooptarea Ucrainei pe orbita occidentală şi adoptarea, la Kiev, a valorilor europene ar fi, de aceea, un câştig nemijlocit şi pentru România.

  • Relaţiile româno-franceze

    Întâlnirile cu omologul Laurent Fabius şi cu noul secretar general al Francofoniei, dna Michaelle Jean, precum şi o conferinţă-dezbatere pe teme de securitate organizată la Ambasada României au jalonat programul vizitei la Paris a ministrului de externe Bogdan Aurescu. Într-un interviu pentru reputata publicaţie Libération, acesta afirma că, pentru România, este crucial ca Ucraina, vecina ei de la nord, să rămână stabilă. Tema a figurat în prim-planul vizitei sale la Paris. Bogdan Aurescu:


    Este clar că momentul care a declanşat schimbarea echilibrului strategic în Marea Neagră a fost ocuparea ilegală a Crimeii, începând cu martie anul trecut. Această situaţie a fost agravată de declanşarea ostilităţilor în estul Ucrainei. Din punct de vedere al interesului de securitate a României, este foarte important ca Ucraina – de care ne desparte o frontieră de 640 de kilometri, care este cel mai important vecin al nostru din punct de vedere al dimensiunii şi are o comunitate de aproape jumătate de milion de români – să fie un stat stabil, predictibil, democratic, care să-şi conserve unitatea şi integritatea teritorială, în aşa fel încât vecinătatea României să fie una predictibilă, stabilă şi prosperă.”



    Or, dacă acordurile de la Minsk nu se vor aplica, instabilitatea din estul Ucrainei ar putea contamina şi alte regiuni ale ţării, inclusiv apropiate de România – a spus, pentru Libération, Bogdan Aurescu. În acest context, în viziunea Bucureştiului, o întărire a flancului de Răsărit al Alianţei Nord-Atlantice ar fi binevenită. La fel, pe de altă parte, şi consolidarea spaţiului Schengen prin admiterea în zona de liberă circulaţie a României, care este un furnizor de securitate în regiune şi în Uniunea Europeană.



    În plan bilateral, România şi Franţa, care au profunde afinităţi culturale, istorice şi de limbă, sunt legate printr-un Parteneriat Strategic semnat încă de la începutul lui 2008. Pentru impulsionarea lui, miniştrii de externe Bogdan Aurescu şi Laurent Fabius au convenit să dinamizeze calendarul întâlnirilor politice, diplomatul de la Paris acceptând, de altfel, invitaţia de a face o vizită la Bucureşti, în contextul celebrării, anul acesta, a 135 de ani de relaţii diplomatice româno-franceze.



    S-a vorbit şi despre diversificarea domeniilor şi proiectelor economice comune, în contextul în care Franţa este al treilea partener comercial al României, cu un volum anual al schimburilor comerciale de aproape 7 miliarde de euro în 2014 şi cu investiţii de circa 7 miliarde de euro. Nu în ultimul rând, ministrul de Externe Bogdan Aurescu a reiterat angajamentul României, unde funcţionează Biroul regional al Organizaţiei Internaţionale a Francofoniei pentru Europa Centrală şi de Est, să continue consolidarea şi afirmarea valorilor francofone.

  • Politica externă românească

    Politica externă românească

    La prima sa întâlnire cu diplomaţii străini acreditaţi la Bucureşti, preşedintele Klaus Iohannis, a prezentat principalele direcţii de politică externă ale României. În discursul său, şeful statului a subliniat că aderarea ţării la spaţiul comunitar de libera circulatie şi adoptarea monedei euro sunt obiectivele centrale. El le-a spus ambasadorilor că România îndeplineşte criteriile de aderare la spatiul Schengen şi că partenerii europeni au datoria de a fi corecţi în evaluările lor şi în implementarea regulilor, care nu trebuie să se schimbe în funcţie de interese trecătoare.



    Klaus Iohannis: “Europenizarea completă a României este un obiectiv central al mandatului meu. Asta înseamnă continuarea procesului de integrare europeană prin aderarea la spaţiul Schengen şi prin adoptarea monedei euro. Locul României este în spaţiul Schengen, stat membru cu drepturi egale şi depline. Îndeplinim integral criteriile de aderare la spaţiul Schengen. Orice nelămuriri pe acest palier ţin pur de considerente politice”.



    Parteneriatul strategic cu SUA constituie un reper fundamental al politicii externe româneşti, a susţinut preşedintele Iohannis, pronunţându-se pentru o continuare dinamică a dialogului politic şi a colaborării cu Washingtonul. El a subliniat, pe de alta parte, că ameninţările la adresa securităţii regiunii extinse a Mării Negre amplifică rolul strategic al României în promovarea unui climat de pace şi securitate la frontiera estică a Uniunii Europene şi NATO. El a insistat asupra faptului că UE este cea mai puternică garanţie a păcii şi stabilităţii şi a pledat pentru consolidarea capacităţii de anticipare a Alianţei Nord-Atlantice, având în vedere criza din Ucraina vecină şi modificarea permanentă a situaţiei de securitate.



    În privinta relaţiilor României cu Federaţia Rusă, Iohannis a apreciat că ele sunt umbrite de criza ucraineană, iar revenirea lor la stadiul dialogului constructiv depinde de respectarea de către Moscova a principiilor dreptului internaţional. Preşedintele a reafirmat sprijinirea parcursului european al Republicii Moldova, a Ucrainei şi Georgiei.



    Un alt obiectiv al României este revigorarea şi diversificarea relaţiilor, în special a celor economice, cu statele din zona Asia-Pacific. Iohannis a vorbit despre dezvoltarea în continuare si diversificarea relaţiilor cu China, consolidarea parteneriatului strategic cu Coreea de Sud şi Japonia, precum şi implementarea parteneriatului extins cu India. Politica externă a României va fi eficientă şi creativă şi va răspunde dinamicii accelerate din regiune, a mai afirmat preşedintele. El a susţinut că preluarea preşedinţiei Consiliului UE de către România în 2019 reprezintă o responsabilitate pentru care trebuie pregătite planuri solide, în beneficiul comun al tuturor statelor membre ale Uniunii.

  • Reuniunea anuală a diplomaţiei române

    Manifestare cutumiară la Bucureşti, în fiecare an, la sfârşitul lui august, reuniunea din 2014 a diplomaţiei române are loc sub auspicii neobişnuite. Virulenţa, de mai nimeni anticipată, a crizei politice şi militare din Ucraina, paşii decişi pe calea integrării europene făcuţi de alţi doi vecini, Republica Moldova (majoritar românofonă) şi Serbia, reinflamarea conflictelor din Orientul Mijlociu — Fâşia Gaza, Siria, Irak –, schimbările la vârf din organigrama NATO şi a instituţiilor europene sunt doar câteva dintre dosarele fierbinţi de pe agenda decidenţilor din politica externă românească.



    La întâlnirea lor cu ambasadorii şi consulii români de pe întreg mapamondul, atât premierul Victor Ponta, cât şi ministrul de Externe, Titus Corlăţean, au pledat pentru strategii diplomatice adaptate la dinamica internaţională. Prezidenţiabil PSD şi, potrivit sondajelor privind intenţiile de vot, virtual câştigător al alegerilor din noiembrie, primul-ministru îşi asumă tot mai decis prerogrativele de politică externă ale unui şef de stat.



    Victor Ponta: “Cred că România a dovedit încă o dată că este un partener solid al Uniunii Europene, al NATO şi al partenerilor noştri strategici, Statele Unite ale Americii. Este o oportunitate într-o situaţie de criză, ca România să-şi consolideze acest statut şi să şi-l afirme cu mai mare încredere şi cu mai mult curaj.”



    Pe fondul redeşteptatului apetit imperial al Rusiei, NATO trebuie să-şi consolideze flancul estic, inclusiv pe teritoriul României — spune şi ministrul de Externe, Titus Corlăţean: “Poziţionarea României în raport cu vecinătatea estică este de natură să favorizeze profilarea ei ca actor important în eforturile de stabilizare a regiunii, transformând astfel o potenţială vulnerabilitate într-un avantaj strategic.”



    Caz-şcoală, relaţia României cu Ucraina – cel mai mare, teritorial şi demografic, dintre vecinii săi — nu a fost în trecut, recunoaşte Corlăţean, tocmai cordială. Cauzele au fost, deopotrivă, diferendul – tranşat, la Haga, de justiţia internaţională, în favoarea Bucureştiului – privind delimitarea platoului continental al Mării Negre, nefericita idee a Kievului de a construi un canal cu impact devastator asupra echilibrului ecologic din delta românească a Dunării ori tratamentul, de multe ori discriminatoriu, aplicat celor aproape jumătate de milion de etnici români din vestul statului vecin.



    Dar ultimele luni, în care România a pledat cu vigoare pentru respectarea suveranităţii şi integrităţii teritoriale a Ucrainei şi a sprijinit autorităţile pro-occidentale de la Kiev, oferă ocazia pentru reaşezarea acestei relaţii. Şi chiar, susţine ministrul român de Externe, pentru realizarea unui parteneriat între cele două ţări.