Tag: Sare

  • Scordolea de raci

    Scordolea de raci

    La vreme de toamnă, magazinele cu specific pescăresc îşi îmbogăţesc oferta cu raci
    recoltaţi din iazurile
    piscicole, de obicei laolaltă cu peştii.


    Racul (Astacus astacus) este o delicatesă care, în mod tradiţional, se pune la fiert şi se consumă cu
    mujdei de usturoi. Racii care urmează a fi preparaţi
    trebuie să fie, obligatoriu, vii,
    cei inerţi fiind îndepărtaţi. Racii trebuie spălaţi sub jet de apă pentru a li se curăţa urmele de mâl de pe ei. Se pune la
    fiert o oală cu apă, cu una – două linguri de sare, iar după ce apa clocoteşte,
    acolo sunt aruncaţi
    racii. Se ţin pe foc între 5 şi 10 minute până ce capătă culoarea roşie, fiind lăsaţi apoi să se răcească în apa în care au fiert.
    Se pregăteşte şi mujdeiul de usturoi,
    din una, două căpăţâni. După ce au fost curăţaţi, căteii de usturoi sunt
    zdrobiţi şi amestecaţi cu puţină sare până ce se formează o pastă. Se adaugă
    ulei, exact ca la maioneză, şi puţină apă pentru a regla consistenţa
    mujdeiului. În funcţie de gust, se adaugă şi puţin oţet. De la raci este
    consumată carnea din coadă şi cea din cleştii mari, bineînţeles trecută prin
    mujdei de usturoi sau prin alte sosuri. Este o carne bogată în proteine şi cu
    foarte puţine grăsimi.


    O variantă îmbunătăţită
    faţă de racii cu mujdei de usturoi este aşa-numita scordolea de raci. Scordolea
    este un cuvânt venit din Grecia (skordalia) şi naturalizat prin partea de sud a
    României. Atunci când pe malul Dunării, la Brăila, se vorbea despre scordolea
    de peşte, era vorba despre piureul de cartofi, amestecat cu usturoi pisat şi
    ornat cu jumătăţi de miez de nucă, care acoperea, pe un platou, bucăţi de peşte
    afumat. Altfel, are acelaşi sens, de sos de usturoi, combinat cu rasol, legume
    fierte şi, mai ales, raci fierţi. Pentru a-l pregăti, avem nevoie de două felii
    de pâine, de nuci, de o căpăţână de usturoi, de ulei, oţet şi sare. Înmuiem
    feliile de pâine, fără coajă, după care le stoarcem şi şi le frecăm cu puţin
    oţet până obţinem o pastă. Adăugăm ulei, exact ca la maioneză, precum şi câteva
    nuci mărunţite, potrivim de sare şi amestecăm până când capătă consistenţa unei
    smântâni mai groase. Se serveşte împreună cu cozile de raci.

  • Scordolea de raci

    Scordolea de raci

    La vreme de toamnă, magazinele cu specific pescăresc îşi îmbogăţesc oferta cu raci
    recoltaţi din iazurile
    piscicole, de obicei laolaltă cu peştii.


    Racul (Astacus astacus) este o delicatesă care, în mod tradiţional, se pune la fiert şi se consumă cu
    mujdei de usturoi. Racii care urmează a fi preparaţi
    trebuie să fie, obligatoriu, vii,
    cei inerţi fiind îndepărtaţi. Racii trebuie spălaţi sub jet de apă pentru a li se curăţa urmele de mâl de pe ei. Se pune la
    fiert o oală cu apă, cu una – două linguri de sare, iar după ce apa clocoteşte,
    acolo sunt aruncaţi
    racii. Se ţin pe foc între 5 şi 10 minute până ce capătă culoarea roşie, fiind lăsaţi apoi să se răcească în apa în care au fiert.
    Se pregăteşte şi mujdeiul de usturoi,
    din una, două căpăţâni. După ce au fost curăţaţi, căteii de usturoi sunt
    zdrobiţi şi amestecaţi cu puţină sare până ce se formează o pastă. Se adaugă
    ulei, exact ca la maioneză, şi puţină apă pentru a regla consistenţa
    mujdeiului. În funcţie de gust, se adaugă şi puţin oţet. De la raci este
    consumată carnea din coadă şi cea din cleştii mari, bineînţeles trecută prin
    mujdei de usturoi sau prin alte sosuri. Este o carne bogată în proteine şi cu
    foarte puţine grăsimi.


    O variantă îmbunătăţită
    faţă de racii cu mujdei de usturoi este aşa-numita scordolea de raci. Scordolea
    este un cuvânt venit din Grecia (skordalia) şi naturalizat prin partea de sud a
    României. Atunci când pe malul Dunării, la Brăila, se vorbea despre scordolea
    de peşte, era vorba despre piureul de cartofi, amestecat cu usturoi pisat şi
    ornat cu jumătăţi de miez de nucă, care acoperea, pe un platou, bucăţi de peşte
    afumat. Altfel, are acelaşi sens, de sos de usturoi, combinat cu rasol, legume
    fierte şi, mai ales, raci fierţi. Pentru a-l pregăti, avem nevoie de două felii
    de pâine, de nuci, de o căpăţână de usturoi, de ulei, oţet şi sare. Înmuiem
    feliile de pâine, fără coajă, după care le stoarcem şi şi le frecăm cu puţin
    oţet până obţinem o pastă. Adăugăm ulei, exact ca la maioneză, precum şi câteva
    nuci mărunţite, potrivim de sare şi amestecăm până când capătă consistenţa unei
    smântâni mai groase. Se serveşte împreună cu cozile de raci.

  • Pâine și mâncăruri la țest

    Pâine și mâncăruri la țest

    Specifică Olteniei, pâinea la ţest are o istorie milenară având la origine metodele folosite de populaţia dacică pentru coacerea turtelor din mei, secară şi grâu în interiorul unui vas de lut aşezat cu gura în jos pe vatra încinsă. Metoda a fost folosită în perioada colonizării romane, apoi în Evul mediu, fiind păstrată şi în zilele noastre. De fapt, cuvântul ţest are o origine latină – testum, care înseamnă carapace de broască ţestoasă şi care sugerează forma vasului din lut. Metoda de coacere a pâinii în ţest a fost destul de răspândită în Balcani. În comparaţie cu cuptorul care are dimensiuni mari, ţestul are avantajul că se încinge mult mai repede, la ardere putând fiind folosite nu lemne, ci surcele şi resturi vegetale de la floarea soarelui, porumb sau chiar vegetaţie uscată. Un alt avantaj este că, pe lângă pâine, în ţest se pot pregăti şi mâncăruri cu carne şi legume. Înainte de a prezenta metoda de preparare a pâinii la ţest, trebuie să menţionăm că acest cuptor mobil, era făcut, conform tradiţiei doar la sărbătoarea Ropotinului, ţinută în a treia marţi după Paşte sau, conform unor alte tradiţii locale, în primele trei zile de marţi, joi şi sâmbătă de după Paşte. Confecţionarea ţestelor avea un caracter ritualic, având ca scop, între altele, alungarea grindinei care ar fi putut lovi culturile agricole. Ţestul era modelat din lut galben, amestecat cu balegă de cal şi cu câlţi sau cu paie care aveau rol de armătură şi apoi, înainte de a fi utilizat, trebuia ars ca orice obiect de lut de uz gospodăresc. Este prevăzut fie cu o toartă pentru a fi prins cu un lanţ atunci când se află deasupra vetrei, fie cu orificii prin care este trecută o vergea metalică care are acelaşi rol, de a ridica sau coborî ţestul pe vatra încinsă.

    Înainte de a pune pâinea la copt, se face focul, iar jarul se adună sub ţest pentru circa jumătate de oră. Aluatul se pregăteşte uşor, din făină, apă, sare şi drojdie de bere. În vechime, în loc de drojdie se folosea, pur şi simplu, spumă de la fructele puse la fermentat în cazan pentru ţuică. După frământare, aluatul se lasă la dospit după care, modelat ca o lipie, se pune în ţestul încins, suprafaţa fiind unsă cu ou sau cu suc de roşii. Ţestul se pune deasupra vetrei încinse şi se lasă circa jumătate de oră. În cazul în care dogoarea a fost prea mare, stratul ars de la suprafaţă poate fi îndepărtat. Pentru a preveni acest lucru, deasupra aluatului pot fi puse foi de varză proaspătă, care sunt apoi înlăturate.

    În loc de pâine, în ţest pot fi
    pregătite şi mâncăruri. Astfel, într-un vas de lut nesmălţuit poate fi pus un
    pui, condimentat şi uns cu puţin ulei, alături de cartofi, tăiaţi în cuburi,
    morcovi, tăiaţi rondele, ardei gras, tăiat în suviţe, ceapă, tocată mărunt şi
    fasole păstăi. Vasul se ţine pe vatra încinsă, sub ţest, circa jumătate de oră,
    mâncarea fiind servită imediat. Metoda era folosită pentru a pregăti masa
    pentru cei aflaţi la câmp şi care erau departe de gospodăriile lor.

  • Pâine și mâncăruri la țest

    Pâine și mâncăruri la țest

    Specifică Olteniei, pâinea la ţest are o istorie milenară având la origine metodele folosite de populaţia dacică pentru coacerea turtelor din mei, secară şi grâu în interiorul unui vas de lut aşezat cu gura în jos pe vatra încinsă. Metoda a fost folosită în perioada colonizării romane, apoi în Evul mediu, fiind păstrată şi în zilele noastre. De fapt, cuvântul ţest are o origine latină – testum, care înseamnă carapace de broască ţestoasă şi care sugerează forma vasului din lut. Metoda de coacere a pâinii în ţest a fost destul de răspândită în Balcani. În comparaţie cu cuptorul care are dimensiuni mari, ţestul are avantajul că se încinge mult mai repede, la ardere putând fiind folosite nu lemne, ci surcele şi resturi vegetale de la floarea soarelui, porumb sau chiar vegetaţie uscată. Un alt avantaj este că, pe lângă pâine, în ţest se pot pregăti şi mâncăruri cu carne şi legume. Înainte de a prezenta metoda de preparare a pâinii la ţest, trebuie să menţionăm că acest cuptor mobil, era făcut, conform tradiţiei doar la sărbătoarea Ropotinului, ţinută în a treia marţi după Paşte sau, conform unor alte tradiţii locale, în primele trei zile de marţi, joi şi sâmbătă de după Paşte. Confecţionarea ţestelor avea un caracter ritualic, având ca scop, între altele, alungarea grindinei care ar fi putut lovi culturile agricole. Ţestul era modelat din lut galben, amestecat cu balegă de cal şi cu câlţi sau cu paie care aveau rol de armătură şi apoi, înainte de a fi utilizat, trebuia ars ca orice obiect de lut de uz gospodăresc. Este prevăzut fie cu o toartă pentru a fi prins cu un lanţ atunci când se află deasupra vetrei, fie cu orificii prin care este trecută o vergea metalică care are acelaşi rol, de a ridica sau coborî ţestul pe vatra încinsă.

    Înainte de a pune pâinea la copt, se face focul, iar jarul se adună sub ţest pentru circa jumătate de oră. Aluatul se pregăteşte uşor, din făină, apă, sare şi drojdie de bere. În vechime, în loc de drojdie se folosea, pur şi simplu, spumă de la fructele puse la fermentat în cazan pentru ţuică. După frământare, aluatul se lasă la dospit după care, modelat ca o lipie, se pune în ţestul încins, suprafaţa fiind unsă cu ou sau cu suc de roşii. Ţestul se pune deasupra vetrei încinse şi se lasă circa jumătate de oră. În cazul în care dogoarea a fost prea mare, stratul ars de la suprafaţă poate fi îndepărtat. Pentru a preveni acest lucru, deasupra aluatului pot fi puse foi de varză proaspătă, care sunt apoi înlăturate.

    În loc de pâine, în ţest pot fi
    pregătite şi mâncăruri. Astfel, într-un vas de lut nesmălţuit poate fi pus un
    pui, condimentat şi uns cu puţin ulei, alături de cartofi, tăiaţi în cuburi,
    morcovi, tăiaţi rondele, ardei gras, tăiat în suviţe, ceapă, tocată mărunt şi
    fasole păstăi. Vasul se ţine pe vatra încinsă, sub ţest, circa jumătate de oră,
    mâncarea fiind servită imediat. Metoda era folosită pentru a pregăti masa
    pentru cei aflaţi la câmp şi care erau departe de gospodăriile lor.

  • Preparate de Crăciun

    Preparate de Crăciun

    Este un Crăciun atipic în timpul căruia, din cauza
    pandemiei, nu mai pot fi respectate unele tradiţii, precum cea de reunire a
    familiei extinse la masa de Crăciun. Aceasta nu înseamnă că pe masa de Crăciun
    nu vor fi produse tradiţionale precum slănină, caltaboş, şuncă, lebăr, piftie,
    cârnaţi proaspeţi şi sarmale.


    Slănina este un preparat tradiţional nu numai în România, ci şi în Europa centrală
    şi de est. De altfel, în ţări precum Polonia, Bulgaria, Cehia, Slovacia,
    Serbia, Slovenia, Macedonia, termenul este identic sau foarte apropiat din
    punct de vedere fonetic. Slănina se obţine din grăsimea cu şorici de pe spatele
    sau de burta porcului şi se poate consuma imediat în stare proaspătă. Pentru o
    perioadă de timp mai mare, slănina poate fi păstrată într-o ladă cu sare.

    Slănina poate fi păstrată, de asemenea, în saramură, un amestec de apă cu sare,
    proporţia fiind de două linguri de sare la un litru de apă. După dizolvarea
    sării prin fierberea apei, se adaugă usturoi pisat, piper boabe şi piper
    măcinat, cimbru şi foi de dafin. Fâşiile de slănină sunt aşezate într-o oală
    sau într-un butoi, iar peste ele se toarnă saramura rece şi se păstrează astfel
    pentru circa 3 săptămâni. După aceea, slănina este conservată prin afumare,
    după care este tăvălită prin boia de ardei.

    Tot pe platoul de aperitive se mai
    află şi caltaboştul. Este asemănător cârnatului, iar ca înveliş se foloseşte
    intestinul gros, la fel ca la lebăr, o denumire locală care provine cel mai
    probabil de la cuvântul german leberwurst, un cârnat preparat din ficat şi
    grăsime. Caltaboşul este umplut cu organe de porc, tocate: ficat, splină,
    rinichi şi inimă. În compoziţie se adaugă orez, ceapă tocată mărunt, piper
    negru măcinat, nucşoară şi ienibahar, condimente, de asemenea, măcinate, câteva
    boabe de piper şi sare după gust.


    Chiar dacă nu mai sacrifică
    porcul ca odinioară,
    destui români din mediul urban păstrează această tradiţie de a pregăti cârnaţi în casă. Cârnaţii se consumă împreună cu friptură de porc la tavă, cu varză călită
    sau cu puire de cartofi, ca fel principal.

    Prepararea cârnaţilor este destul de
    simplă. Avem nevoie de 2 kg de
    carne de porc, de preferat pulpă sau fleică
    deoarece are şi puţină grăsime, de un kg de carne
    de vită, de usturoi şi de condimente: piper, cimbru, boia de
    ardei. În cazul în care carnea nu are grăsime, adăugăm şi puţină slănină. Carnea şi slănina sunt tocate, iar apoi
    amestecate cu puţină supă de carne, cu sare şi cu diferite condimente.

    De
    obicei, cârnaţii pregătiţi în perioada Crăciunului sunt consumaţi imediat, iar
    în acest caz adăugăm usturoi pisat, cimbru şi piper, precum şi sare, după gust.
    Amestecul trebuie lăsat câteva ore la rece, iar după aceea urmează umplerea
    maţelor, răsucirea acestora la o distanţă de 10 … 15 centimetri, obţinându-se
    astfel cârnaţii. În continuare, şirurile de cârnaţi trebuie atârnate pe sfoară
    şi lăsate la rece, pentru a se zvânta, timp de câteva ore. Aceşti cârnaţi pot
    fi preparaţi la grătar sau prăjiţi în ceaun sau tigaie, în untură sau în ulei.

  • Preparate de Crăciun

    Preparate de Crăciun

    Este un Crăciun atipic în timpul căruia, din cauza
    pandemiei, nu mai pot fi respectate unele tradiţii, precum cea de reunire a
    familiei extinse la masa de Crăciun. Aceasta nu înseamnă că pe masa de Crăciun
    nu vor fi produse tradiţionale precum slănină, caltaboş, şuncă, lebăr, piftie,
    cârnaţi proaspeţi şi sarmale.


    Slănina este un preparat tradiţional nu numai în România, ci şi în Europa centrală
    şi de est. De altfel, în ţări precum Polonia, Bulgaria, Cehia, Slovacia,
    Serbia, Slovenia, Macedonia, termenul este identic sau foarte apropiat din
    punct de vedere fonetic. Slănina se obţine din grăsimea cu şorici de pe spatele
    sau de burta porcului şi se poate consuma imediat în stare proaspătă. Pentru o
    perioadă de timp mai mare, slănina poate fi păstrată într-o ladă cu sare.

    Slănina poate fi păstrată, de asemenea, în saramură, un amestec de apă cu sare,
    proporţia fiind de două linguri de sare la un litru de apă. După dizolvarea
    sării prin fierberea apei, se adaugă usturoi pisat, piper boabe şi piper
    măcinat, cimbru şi foi de dafin. Fâşiile de slănină sunt aşezate într-o oală
    sau într-un butoi, iar peste ele se toarnă saramura rece şi se păstrează astfel
    pentru circa 3 săptămâni. După aceea, slănina este conservată prin afumare,
    după care este tăvălită prin boia de ardei.

    Tot pe platoul de aperitive se mai
    află şi caltaboştul. Este asemănător cârnatului, iar ca înveliş se foloseşte
    intestinul gros, la fel ca la lebăr, o denumire locală care provine cel mai
    probabil de la cuvântul german leberwurst, un cârnat preparat din ficat şi
    grăsime. Caltaboşul este umplut cu organe de porc, tocate: ficat, splină,
    rinichi şi inimă. În compoziţie se adaugă orez, ceapă tocată mărunt, piper
    negru măcinat, nucşoară şi ienibahar, condimente, de asemenea, măcinate, câteva
    boabe de piper şi sare după gust.


    Chiar dacă nu mai sacrifică
    porcul ca odinioară,
    destui români din mediul urban păstrează această tradiţie de a pregăti cârnaţi în casă. Cârnaţii se consumă împreună cu friptură de porc la tavă, cu varză călită
    sau cu puire de cartofi, ca fel principal.

    Prepararea cârnaţilor este destul de
    simplă. Avem nevoie de 2 kg de
    carne de porc, de preferat pulpă sau fleică
    deoarece are şi puţină grăsime, de un kg de carne
    de vită, de usturoi şi de condimente: piper, cimbru, boia de
    ardei. În cazul în care carnea nu are grăsime, adăugăm şi puţină slănină. Carnea şi slănina sunt tocate, iar apoi
    amestecate cu puţină supă de carne, cu sare şi cu diferite condimente.

    De
    obicei, cârnaţii pregătiţi în perioada Crăciunului sunt consumaţi imediat, iar
    în acest caz adăugăm usturoi pisat, cimbru şi piper, precum şi sare, după gust.
    Amestecul trebuie lăsat câteva ore la rece, iar după aceea urmează umplerea
    maţelor, răsucirea acestora la o distanţă de 10 … 15 centimetri, obţinându-se
    astfel cârnaţii. În continuare, şirurile de cârnaţi trebuie atârnate pe sfoară
    şi lăsate la rece, pentru a se zvânta, timp de câteva ore. Aceşti cârnaţi pot
    fi preparaţi la grătar sau prăjiţi în ceaun sau tigaie, în untură sau în ulei.

  • Pomana porcului

    Pomana porcului

    La sfîrşitul acestei săptămâni, mai precis duminică, 20 decembrie,
    este Ignatul, ziua în care în România are loc sacrificarea rituală a porcului care
    urmează să fie
    preparat pentru masa de Crăciun. În gospodăriile din Transilvania, provincie unde
    carnea de porc are o pondere mai mare în consum, sunt sacrificaţi doi porci,
    unul înainte de Crăciun, celălalt după Anul Nou.



    Preparate tradiţionale
    pentru masa de Crăciun sunt caltaboşul, piftia, lebărul, slănina, şunca
    semiafumată, cârnaţii şi sarmalele, însă trebuie menţionat că porcul nu este
    consumat integral în perioada Sărbătorii Crăciunului, După tranşarea porcului
    se obţin slănină şi şuncă, produse conservate prin afumare, cârnaţi şi carne
    prăjită, puse la păstrare în borcane cu untură.

    Unul dintre preparatele
    specifice este guşa de porc fiartă în apă cu sare sau în zeamă de varză,
    conform unei reţete din zona Făgăraşului (partea de sud a Transilvaniei). Guşa
    este partea mai groasă de slănină din zona gâtului, care are şi puţină carne,
    în straturi. Această parte cu şorici, slănină şi carne se pune la fiert în
    zeamă de varză acră, în care se adaugă boabe de piper şi două frunze de dafin,
    precum şi apă în cazul în care zeama de varză este foarte sărată. Guşa se
    fierbe la foc mic pentru ca să nu plesnească şoriciul, după care se scoate la
    zvântat. Apoi guşa se dă pe exterior cu boia dulce de ardei, cu piper negru
    măcinat şi cu usturoi pisat. Se feliază înainte de a fi servită ca aperitiv, la
    masa de Crăciun. Guşa poate fi păstrată mai mult timp dacă este afumată.


    La sacrificarea rituală
    a porcului este tradiţia de a pregăti aşa-numita pomană a porcului, o mâncare
    oferită celor care au participat la această activitate, pe durata căreia,
    ţinând cont de faptul că se desfoşoară în aer liber, se mai serveşte o ţuică
    fiartă sau un pahar de vin fiert.

    Într-un vas de tuci (fontă) se pune puţină osânză, acea grăsime care se
    adună din cavitatea abdominală a porcului şi din care se obţine untura. După ce
    se topeşte grăsimea, în untura încinsă punem cubuleţe de carne crudă (costiţă,
    fleică şi pulpă), puţin ficat de porc şi lăsăm să se rumenească puţin. Adăugăm
    apă şi lăsăm să fiarbă înăbuşit, la foc potrivit, circa jumătate de oră,
    amestecând din când în când. Curăţăm o căpăţână de usturoi, iar căţeii de
    usturoi, tăiaţi mărunt, îi adăugăm în vasul de tuci. Spre final, presărăm o linguriţă
    de cimbru uscat şi turnăm
    puţin vin roşu, condimentăm cu piper şi punem sare după gust. Aceasta este
    pomana porcului, care se serveşte caldă, împreună cu mămăligă şi cu un pahar de
    vin roşu.

  • Pomana porcului

    Pomana porcului

    La sfîrşitul acestei săptămâni, mai precis duminică, 20 decembrie,
    este Ignatul, ziua în care în România are loc sacrificarea rituală a porcului care
    urmează să fie
    preparat pentru masa de Crăciun. În gospodăriile din Transilvania, provincie unde
    carnea de porc are o pondere mai mare în consum, sunt sacrificaţi doi porci,
    unul înainte de Crăciun, celălalt după Anul Nou.



    Preparate tradiţionale
    pentru masa de Crăciun sunt caltaboşul, piftia, lebărul, slănina, şunca
    semiafumată, cârnaţii şi sarmalele, însă trebuie menţionat că porcul nu este
    consumat integral în perioada Sărbătorii Crăciunului, După tranşarea porcului
    se obţin slănină şi şuncă, produse conservate prin afumare, cârnaţi şi carne
    prăjită, puse la păstrare în borcane cu untură.

    Unul dintre preparatele
    specifice este guşa de porc fiartă în apă cu sare sau în zeamă de varză,
    conform unei reţete din zona Făgăraşului (partea de sud a Transilvaniei). Guşa
    este partea mai groasă de slănină din zona gâtului, care are şi puţină carne,
    în straturi. Această parte cu şorici, slănină şi carne se pune la fiert în
    zeamă de varză acră, în care se adaugă boabe de piper şi două frunze de dafin,
    precum şi apă în cazul în care zeama de varză este foarte sărată. Guşa se
    fierbe la foc mic pentru ca să nu plesnească şoriciul, după care se scoate la
    zvântat. Apoi guşa se dă pe exterior cu boia dulce de ardei, cu piper negru
    măcinat şi cu usturoi pisat. Se feliază înainte de a fi servită ca aperitiv, la
    masa de Crăciun. Guşa poate fi păstrată mai mult timp dacă este afumată.


    La sacrificarea rituală
    a porcului este tradiţia de a pregăti aşa-numita pomană a porcului, o mâncare
    oferită celor care au participat la această activitate, pe durata căreia,
    ţinând cont de faptul că se desfoşoară în aer liber, se mai serveşte o ţuică
    fiartă sau un pahar de vin fiert.

    Într-un vas de tuci (fontă) se pune puţină osânză, acea grăsime care se
    adună din cavitatea abdominală a porcului şi din care se obţine untura. După ce
    se topeşte grăsimea, în untura încinsă punem cubuleţe de carne crudă (costiţă,
    fleică şi pulpă), puţin ficat de porc şi lăsăm să se rumenească puţin. Adăugăm
    apă şi lăsăm să fiarbă înăbuşit, la foc potrivit, circa jumătate de oră,
    amestecând din când în când. Curăţăm o căpăţână de usturoi, iar căţeii de
    usturoi, tăiaţi mărunt, îi adăugăm în vasul de tuci. Spre final, presărăm o linguriţă
    de cimbru uscat şi turnăm
    puţin vin roşu, condimentăm cu piper şi punem sare după gust. Aceasta este
    pomana porcului, care se serveşte caldă, împreună cu mămăligă şi cu un pahar de
    vin roşu.

  • Mâncăruri cu fasole păstăi

    Mâncăruri cu fasole păstăi

    Fasolea păstăi se găsește în această perioadă în stare proaspătă în pieţele și magazinele din România. Fie că are culoarea verde sau galbenă, cu secţiune rotundă sau aplatizată, fasolea păstăi este utilizată de cele mai multe ori în combinaţie cu alte legume. Fasolea păstăi poate deveni însă şi ingredient de bază în anumite reţete gastronomice, una dintre ele fiind un aperitiv, o salată cu sau fără maioneză. Avem nevoie de un kg de fasole păstăi, de o căpățână de usturoi, de o legătură de frunze de pătrunjel, de puțin ulei, de piper negru măcinat și de sare.

    Fasolea curăţată şi spălată se fierbe în apă cu puţină sare. Dacă tecile de fasole sunt lungi, le putem tăia în bucăţi mai mici. După ce a fiert, adunăm fasolea cu o spumieră, şi o lăsăm să se răcească. După ce am scurs-o de apă, amestecăm fasolea cu usturoiul mărunțit și zdrobit, cu frunzele de pătrunjel tocate mărunt, cu piper negru măcinat, cu puțină sare și cu puțin ulei. Omogenizăm și lăsăm la rece înainte de a servi această salată. În acest amestec putem adăuga o roșie curățată de pieliță și tăiată mărunt. Într-o altă variantă, cu maioneză, folosim usturoi pisat, frunze de pătrunjel, piper negru măcinat și sare, modul de preparare fiind asemănător. O altă variantă de aperitiv este fasolea păstăi cu smântână. Fasolea se fierbe în apă cu sare, se lasă la scurs și la răcit, după care se amestecă cu smântănă, cu piper negru măcinat și cu mărar tocat. Se păstrează la rece înainte de a fi servită.


    De la aperitive să trecem la ciorbe, mai precis la ciorba de fasole verde cu costiță. Avem nevoie de jumătate de kg de fasole verde, de un sfert de kg de costiță afumată de porc, de o ceapă, doi morcovi, o rădăcină de păstârnac și una de pătrunjel. Ne mai trebuie o legătură de frunze de pătrunjel, o ceașcă de orez, borș sau lămâie pentru a acri ciorba, ulei și sare. Costița, tăiată felii, se rumenește în ulei, peste ea se pune ceapă tocată mărunt și celelalte legume rădăcinoase, date pe răzătoare. Acest amestec călit se stinge cu apă și se mută într-o oală de 3 litri în care adăugăm și fasolea verde, tăiată în bucăți mai mici. După ce a dat în fiert, punem și orezul, lăsăm încă un sfert de oră la foc mediu, acrim cu borș sau cu zeamă de lămâie și punem sare după gust. Ciorba se drege cu două ouă și se servește după ce presărăm frunze tocate de pătrunjel.



    Fasolea păstăi cu carne este una dintre cele mai populare mâncăruri ale bucătăriei românești. Poate fi folosită şi carnea de vită, şi cea de porc, însă de cele mai multe ori este folosită carnea de pui, fie piept, fie pulpe. Avem nevoie de un kg … un kg şi jumătate de fasole păstăi şi de 3 pulpe de pui. Mai întâi, se pune la fiert carnea de pui, având grijă să adunăm spuma formată la suprafaţă. Adăugăm fasolea păstăi după ce în prealabil am spălat-o şi am curăţat-o şi o lăsăm să fiarbă la foc mic. Pentru un plus de aromă, adăugăm câţiva căţei de usturoi, tăiaţi mărunt. Când considerăm că a fiert de ajuns, adăugăm puţin bulion sau suc de roşii, mărar proaspăt tăiat mărunt şi sare după gust. O mai lăsăm puţin pe foc şi apoi o putem servi imediat

  • Mâncăruri cu fasole păstăi

    Mâncăruri cu fasole păstăi

    Fasolea păstăi se găsește în această perioadă în stare proaspătă în pieţele și magazinele din România. Fie că are culoarea verde sau galbenă, cu secţiune rotundă sau aplatizată, fasolea păstăi este utilizată de cele mai multe ori în combinaţie cu alte legume. Fasolea păstăi poate deveni însă şi ingredient de bază în anumite reţete gastronomice, una dintre ele fiind un aperitiv, o salată cu sau fără maioneză. Avem nevoie de un kg de fasole păstăi, de o căpățână de usturoi, de o legătură de frunze de pătrunjel, de puțin ulei, de piper negru măcinat și de sare.

    Fasolea curăţată şi spălată se fierbe în apă cu puţină sare. Dacă tecile de fasole sunt lungi, le putem tăia în bucăţi mai mici. După ce a fiert, adunăm fasolea cu o spumieră, şi o lăsăm să se răcească. După ce am scurs-o de apă, amestecăm fasolea cu usturoiul mărunțit și zdrobit, cu frunzele de pătrunjel tocate mărunt, cu piper negru măcinat, cu puțină sare și cu puțin ulei. Omogenizăm și lăsăm la rece înainte de a servi această salată. În acest amestec putem adăuga o roșie curățată de pieliță și tăiată mărunt. Într-o altă variantă, cu maioneză, folosim usturoi pisat, frunze de pătrunjel, piper negru măcinat și sare, modul de preparare fiind asemănător. O altă variantă de aperitiv este fasolea păstăi cu smântână. Fasolea se fierbe în apă cu sare, se lasă la scurs și la răcit, după care se amestecă cu smântănă, cu piper negru măcinat și cu mărar tocat. Se păstrează la rece înainte de a fi servită.


    De la aperitive să trecem la ciorbe, mai precis la ciorba de fasole verde cu costiță. Avem nevoie de jumătate de kg de fasole verde, de un sfert de kg de costiță afumată de porc, de o ceapă, doi morcovi, o rădăcină de păstârnac și una de pătrunjel. Ne mai trebuie o legătură de frunze de pătrunjel, o ceașcă de orez, borș sau lămâie pentru a acri ciorba, ulei și sare. Costița, tăiată felii, se rumenește în ulei, peste ea se pune ceapă tocată mărunt și celelalte legume rădăcinoase, date pe răzătoare. Acest amestec călit se stinge cu apă și se mută într-o oală de 3 litri în care adăugăm și fasolea verde, tăiată în bucăți mai mici. După ce a dat în fiert, punem și orezul, lăsăm încă un sfert de oră la foc mediu, acrim cu borș sau cu zeamă de lămâie și punem sare după gust. Ciorba se drege cu două ouă și se servește după ce presărăm frunze tocate de pătrunjel.



    Fasolea păstăi cu carne este una dintre cele mai populare mâncăruri ale bucătăriei românești. Poate fi folosită şi carnea de vită, şi cea de porc, însă de cele mai multe ori este folosită carnea de pui, fie piept, fie pulpe. Avem nevoie de un kg … un kg şi jumătate de fasole păstăi şi de 3 pulpe de pui. Mai întâi, se pune la fiert carnea de pui, având grijă să adunăm spuma formată la suprafaţă. Adăugăm fasolea păstăi după ce în prealabil am spălat-o şi am curăţat-o şi o lăsăm să fiarbă la foc mic. Pentru un plus de aromă, adăugăm câţiva căţei de usturoi, tăiaţi mărunt. Când considerăm că a fiert de ajuns, adăugăm puţin bulion sau suc de roşii, mărar proaspăt tăiat mărunt şi sare după gust. O mai lăsăm puţin pe foc şi apoi o putem servi imediat

  • Varză murată

    Varză murată

    Conform tradiţiei, varza se pune la murat în perioada dintre sărbătoarea
    Sf. Dumitru (26 octombrie) şi cea a Sf. Andrei (30 noiembrie). Acrirea
    verzelor în butoi trebuie să se producă lent, fapt favorizat şi de scăderea
    temperaturilor. Se spune că varza trebuie să fie atinsă de brumă înainte de a fi pusă la
    murat.

    Trebuie
    alese verze de dimensiune medie, cu foi subţiri, 15 … 20 de verze, adică vreo
    30 de kg la un butoi cu capacitatea de 60 de litri din material plastic sau din
    lemn. Trebuie îndepărtate frunzele veştejite de la exterior, iar cotorul
    verzelor trebuie crestat cu un cuţit pentru ca saramura să pătrundă mai uşor în
    interior. Pe lângă varză, în butoi se mai pun ramuri de mărar uscat, ramuri de
    cimbru uscat, hrean curăţat şi tăiat în suviţe, o gutuie, doi ştiuleţi de
    porumb şi, pentru a colora puţin zeama, se mai adaugă o varză roşie sau una,
    două sfecle roşii.

    După ce butoiul a fost umplut, se toarnă saramura, apă
    fierbinte cu sare, proporţia fiind de o lingură şi jumătate de sare la fiecare
    litru de apă. Saramura trebuie turnată peste verzele din butoi până când cele
    aflate deasupra sunt acoperite cu totul. Peste ele, se pune, de obicei, o greutate pentru ca acestea să rămână scufundate în saramură.


    După
    două-trei zile se face aşa-numita pritocire. Dacă butoiul are robinet la partea
    inferioară, atunci se trage zeama din butoi după care aceasta este turnată din
    nou pe partea de deasupra. În lipsa robinetului, zeama de varză poate fi
    vânturată cu ajutorul unui tub sau al unui furtun prin care se introduce aer în
    partea de jos a butoiului.

    Varza
    murată este folosită pentru prepararea sarmalelor, a mâncărurilor cu varză sau,
    pur şi simplu tocată, este servită ca salată împreună cu felul principal. Zeama
    de varză este folosită pentru acrirea ciorbelor. Există ciorba de potroace
    servită, în mod tradiţional, spre dimineaţă la nunţi, o ciorbă la care se pune
    carne de pui şi care este acrită cu zeamă de varză. Nu numai zeama de varză, ci
    şi varza poate fi folosită pentru ciorbe. Una dintre mâncărurile
    de post este ciorba de varză acră, simplă sau în combinaţie cu alte legume.

  • Varză murată

    Varză murată

    Conform tradiţiei, varza se pune la murat în perioada dintre sărbătoarea
    Sf. Dumitru (26 octombrie) şi cea a Sf. Andrei (30 noiembrie). Acrirea
    verzelor în butoi trebuie să se producă lent, fapt favorizat şi de scăderea
    temperaturilor. Se spune că varza trebuie să fie atinsă de brumă înainte de a fi pusă la
    murat.

    Trebuie
    alese verze de dimensiune medie, cu foi subţiri, 15 … 20 de verze, adică vreo
    30 de kg la un butoi cu capacitatea de 60 de litri din material plastic sau din
    lemn. Trebuie îndepărtate frunzele veştejite de la exterior, iar cotorul
    verzelor trebuie crestat cu un cuţit pentru ca saramura să pătrundă mai uşor în
    interior. Pe lângă varză, în butoi se mai pun ramuri de mărar uscat, ramuri de
    cimbru uscat, hrean curăţat şi tăiat în suviţe, o gutuie, doi ştiuleţi de
    porumb şi, pentru a colora puţin zeama, se mai adaugă o varză roşie sau una,
    două sfecle roşii.

    După ce butoiul a fost umplut, se toarnă saramura, apă
    fierbinte cu sare, proporţia fiind de o lingură şi jumătate de sare la fiecare
    litru de apă. Saramura trebuie turnată peste verzele din butoi până când cele
    aflate deasupra sunt acoperite cu totul. Peste ele, se pune, de obicei, o greutate pentru ca acestea să rămână scufundate în saramură.


    După
    două-trei zile se face aşa-numita pritocire. Dacă butoiul are robinet la partea
    inferioară, atunci se trage zeama din butoi după care aceasta este turnată din
    nou pe partea de deasupra. În lipsa robinetului, zeama de varză poate fi
    vânturată cu ajutorul unui tub sau al unui furtun prin care se introduce aer în
    partea de jos a butoiului.

    Varza
    murată este folosită pentru prepararea sarmalelor, a mâncărurilor cu varză sau,
    pur şi simplu tocată, este servită ca salată împreună cu felul principal. Zeama
    de varză este folosită pentru acrirea ciorbelor. Există ciorba de potroace
    servită, în mod tradiţional, spre dimineaţă la nunţi, o ciorbă la care se pune
    carne de pui şi care este acrită cu zeamă de varză. Nu numai zeama de varză, ci
    şi varza poate fi folosită pentru ciorbe. Una dintre mâncărurile
    de post este ciorba de varză acră, simplă sau în combinaţie cu alte legume.

  • Sfeclă roşie conservată

    Sfeclă roşie conservată


    Nu este una dintre vedetele bucătăriei româneşti, fiind folosită mai puţin la mâncăruri şi mai mult la salate. Sfecla roşie adaugă în mâncăruri şi salate nu doar gustul specific, ci şi culoare. Şi în România se pregăteşte borşul de sfeclă roşie, însă nu este un preparat specific românesc, ci provine din cultura gastronomică a popoarelor slave.



    În perioada toamnei, când este o abundenţă de legume, sfecla se află pe lista legumelor care sunt conservate. Cel mai simplă reţetă este cea de salată de sfeclă, păstrată în borcane. Sfecla poate fi coaptă în cuptor după care i se îndepărtează coaja. Sfecla poate fi pusă întreagă la fiert, în coajă. Poate fi consumată imediat, după ce a fost dată pe o răzătoare mai mare şi după ce se adaugă puţin ulei, puţin oţet, piper măcinat şi sare după gust. Se serveşte împreună cu hrean ras. Amestecată cu hrean ras, cu ulei şi cu oţet, sfecla roşie poate fi consumată după o perioada mai mare dacă o punem în borcane pe care le sterilizăm.



    O altă metodă de conservare este la borcane mai mari, în saramură şi în combinaţie cu conopidă. După ce am îndepărtat coaja, tăiem sfecla în cubuleţe şi desfacem conopida în buchete mici. Punem straturi alternative de sfeclă şi conopidă. Adăugăm fâşii de hrean şi câţiva căţei de usturoi, iar deasupra se pun ramuri uscate de mărar şi de cimbru. Se face o saramură, proporţia fiind de o lingură şi jumătate de sare la un litru de apă. După ce dă în clocot, saramura se toarnă în borcan, se acoperă, iar a doua zi se depozitează într-un loc răcoros.



    Este recomandat ca operaţiunea de curăţare a sfeclei să fie făcută cu mănuşi deoarece această legumă rădăcinoasă colorează intens palmele şi degetele. Când spunem însă despre cineva că a sfeclit-o înseamnă că roşeaţa pe care o capătă faţa respectivei persoane nu este un efect al operaţiunii de curăţare a acestei legume, ci faptului că se află într-o anumită situaţie dificilă, neplăcută, jenantă.


  • Sfeclă roşie conservată

    Sfeclă roşie conservată


    Nu este una dintre vedetele bucătăriei româneşti, fiind folosită mai puţin la mâncăruri şi mai mult la salate. Sfecla roşie adaugă în mâncăruri şi salate nu doar gustul specific, ci şi culoare. Şi în România se pregăteşte borşul de sfeclă roşie, însă nu este un preparat specific românesc, ci provine din cultura gastronomică a popoarelor slave.



    În perioada toamnei, când este o abundenţă de legume, sfecla se află pe lista legumelor care sunt conservate. Cel mai simplă reţetă este cea de salată de sfeclă, păstrată în borcane. Sfecla poate fi coaptă în cuptor după care i se îndepărtează coaja. Sfecla poate fi pusă întreagă la fiert, în coajă. Poate fi consumată imediat, după ce a fost dată pe o răzătoare mai mare şi după ce se adaugă puţin ulei, puţin oţet, piper măcinat şi sare după gust. Se serveşte împreună cu hrean ras. Amestecată cu hrean ras, cu ulei şi cu oţet, sfecla roşie poate fi consumată după o perioada mai mare dacă o punem în borcane pe care le sterilizăm.



    O altă metodă de conservare este la borcane mai mari, în saramură şi în combinaţie cu conopidă. După ce am îndepărtat coaja, tăiem sfecla în cubuleţe şi desfacem conopida în buchete mici. Punem straturi alternative de sfeclă şi conopidă. Adăugăm fâşii de hrean şi câţiva căţei de usturoi, iar deasupra se pun ramuri uscate de mărar şi de cimbru. Se face o saramură, proporţia fiind de o lingură şi jumătate de sare la un litru de apă. După ce dă în clocot, saramura se toarnă în borcan, se acoperă, iar a doua zi se depozitează într-un loc răcoros.



    Este recomandat ca operaţiunea de curăţare a sfeclei să fie făcută cu mănuşi deoarece această legumă rădăcinoasă colorează intens palmele şi degetele. Când spunem însă despre cineva că a sfeclit-o înseamnă că roşeaţa pe care o capătă faţa respectivei persoane nu este un efect al operaţiunii de curăţare a acestei legume, ci faptului că se află într-o anumită situaţie dificilă, neplăcută, jenantă.


  • Saline din România

    Saline din România

    România este unul dintre cei mai mari
    producători de sare din lume, iar exploatarea sării este o ocupaţie foarte
    veche. Salinele sunt o atracţie turistică tot mai răspândită, iar proprietăţile
    aerului salin au dus la apariţia speleoterapiei şi a climatoterapiei,
    tratamente în subteran, în peşteri şi în mine de sare. Astăzi intrăm în câteva
    dintre cele mai renumite saline din România.


    Începem călătoria noastră în judeţul
    Bacău, în staţiunea turistică Târgu
    Ocna. Exploatarea sării în forma actuală a început în Târgu Ocna de mult timp,
    cam de prin 1967, însă turismul ia o altă turnură în anul 2005. A fost anul
    când a fost pusă în valoare biserica Sfânta Varvara, spune Ilie Ion, directorul
    Salinei Târgu Ocna. Aceasta fusese construită în anul 1992, în
    baza unui proiect al salariaţilor Salina Târgu Ocna, în şase luni. La vremea
    respectivă, a fost un monument unic, atât în Europa cât şi în România. Pentru a
    o vedea, turistul va coborî 240 de metri în subteran, unde se desfăşoară baza
    noastră de turism şi de agrement, pe o suprafaţă de 13 mii de metri pătraţi. Oferim condiţii optime pentru relaxare, mişcare pe terenurile de
    minifotbal, baschet, tenis de câmp, tenis de masă. În acelaşi timp, se pot
    trata şi afecţiunile respiratorii. Lacul cu apă sărată, existent aici, cascada,
    completează cu succes un peisaj fascinant. Pentru copii, am amenajat spaţii de
    joacă dotate cu leagăne, tobogane, balansoare. Mai mult, pentru micuţii
    vizitatori, am încercat să adoptăm o serie de jocuri mecanice sau biliard, să
    asigurăm spaţii pentru mini biciclete, iar în viitor vom asigura şi spaţii
    pentru skateboard şi patine cu rotile.



    În baza de turism se poate vedea, în
    continuare, Muzeul Sării, continuă Ilie Ion, directorul Salinei Târgu Ocna: În cadrul acestuia, putem vedea date
    despre geneza şi evoluţia exploatării, dar, totodată, şi despre prelucrarea
    sării. Putem citi despre virtuţile sale terapeutice şi putem admira exponate
    interesante, ce amintesc despre un trecut impresionant al exploatărilor de sare
    de la Târgu Ocna, a căror tradiţie datează încă din 1380. De-a lungul anilor
    ne-au trecut pragul vizitatori de pe toate continentele. Toată lumea rămâne
    profund impresionată. Puţini turişti străini au avut ocazia să viziteze o
    salină. În România sunt mai multe, de aceea nouă ni se par de multe ori foarte
    interesante. Însă turiştii străini îşi împărtăşesc impresiile cu mare emoţie
    după o vizită în subteran. Am avut ocazia să discut cu nişte japonezi, de exemplu.
    Am discutat printr-un translator, iar dacă
    acesta nu reuşea pe deplin să scoată în evidenţă emoţia pe care o trăiau
    acei vizitatori din Japonia, am rămas impresionat de expresia feţei lor şi de
    privirile lor.



    Ne îndreptăm spre
    nordul României, spre judeţul Suceava, localitatea Cacica. Aceasta a fost
    menţionată în documente pentru prima dată în secolul al XVIII-lea. La Cacica,
    administraţia austriacă a deschis o exploatare intensivă şi eficientă a sării.
    Sarea se exploata sub formă de blocuri, prin tăiere manuală, iar prima cameră
    de exploatare a sării geme a apărut la o adâncime de 27 de metri. Din jurul
    anului 1817, a început exploatarea zăcământului. Ioana Croitoriu, ghid la
    salina Cacica. Cacica înseamnă raţă în limba polonă. A fost
    un teren mlăştinos cu multe raţe sălbatice, iar polonezii i-au pus acest nume.
    Specialiştii estimează că aici avem rezerve de sare pentru încă 500 de ani.
    Exploatarea a început în anul 1791. Avem aici o capelă mică, ortodoxă, cu
    câteva sculpturi în sare. La 38 de metri adâncime avem un lac artificial. Pe
    marginea acestuia se formează cristale de sare. Acolo se află şi o bărcuţă cu
    care minerii, în timpul liber, îşi plimbau copiii, nepoţii. La 41 de metri
    adâncime avem o sală de bal, unde minerii făceau baluri şi petreceri. Ea poartă
    numele Agripa Popescu, care a fost primul director general. Apoi, se coboară la
    75 de metri, unde, la început, a fost şi depozitul de brânză. Fiind o
    temperatură constantă, de zece grade, brânza se păstra foarte bine în mină.
    Acum este amenajat un teren de sport pentru cei care vin la tratament, cei
    bolnavi de astm, cu afecţiuni ale aparatului respirator. Există, de asemenea,
    şi spaţii de joacă pentru copii.



    Ultima noastră oprire este în
    Transilvania. Considerând că aşezările vechi de aici datează încă din anii
    1100, Praidul se clasifică drept o aşezare relativ tânără, fiind
    atestată din anul 1564. Însă e cea mai mare comună din judeţul Harghita. În
    ciuda peisajului montan frumos şi al aspectului arhaic, Praidul este cunoscut
    mai ales pentru salină, un adevărat oraş subteran. Conform ultimelor date
    comunicate de administraţia salinei din Praid, numărul turiştilor a crescut cu
    35 de mii în acest an, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Iar
    media celor care coboară în subteran este cuprinsă între 3.000 şi 4.000
    de persoane pe zi. Peisajul subteran este impresionant spune Seprodi Zoltan,
    directorul salinei Praid. Se intră cu un autobuz. Traseul
    acestui autobuz în subteran este de 1,2 km. Coboară cam 100 de metri de la
    suprafaţă. De acolo, turiştii merg pe scări. Sunt 240 de trepte pe care le
    parcurg pentru a ajunge într-o cameră mai veche. Aceasta are un sistem de
    galerii în lungime de aproximativ 600 de metri, cu 20 de metri lăţime.
    Înălţimea este de 14 metri. Aceste dimensiuni sunt impresionante. Turiştii
    străini, în proporţie de 80% sunt din Ungaria. Restul sunt turişti din toate
    ţările din Europa, chiar şi din Asia am avut grupuri, din America. Intrând în
    contact cu ei, aflăm că sunt uimiţi de ceea ce se află în subteran. Tuturor
    ascultătorilor dvs. vreau să le trimit un mesaj. Aici sunt bineveniţi şi, dacă
    vor să rămână cu gura căscată, atunci, să treacă pragul Praidului şi al
    salinei.




    În speranţa că v-am convins de ineditul unui sejur prin salinele
    României, vă aşteptăm şi data viitoare cu o nouă destinaţie.