Tag: schimbarile climatice

  • Reducerea emisiilor de CO2 produse de maşini

    Reducerea emisiilor de CO2 produse de maşini

    În lupta cu schimbările climatice, Parlamentul European a avizat două noi rapoarte privind îmbunătăţirea performanţelor autovehiculelor, astfel încât acestea să producă tot mai puţine emisii de dioxid de carbon, ţinta finală fiind zero emisii de gaze cu efect de seră.

    Confruntată, în ultimii ani, cu scandaluri succesive privind trucarea indicatorilor de emisii poluante, industria europeană de autovehiculelor trebuie să investească serios în tehnologii noi şi curate, în inovare şi dezvoltare, dacă vrea să-şi menţină poziţia de lider mondial. Uniunea Europeană este dispusă să stimuleze, în continuare, producţia de autovehicule cu emisii zero, iar acele întrepinderi care vor urma această cale vor avea numai de câştigat.

    Dacă în domeniul transporturilor feroviare şi aeriene s-au făcut paşi importanţi în reducerea poluării, acum accentul se pune pe realizarea unui transport rutier curat. Parlamentul European a adoptat două rapoarte privind reducerea emisiilor de dioxid de carbon: primul se referă la autovehiculele de mici dimensiuni : de la automobile până la camionete, iar cel de-al doilea, la camioanele grele. Eurodeputata din Malta, Miriam Dalli, raportor :

    Am obţinut un rezultat pragmatic, în comisia pentru mediu. Un rezultat care stabileşte un echilibru între diversele interese, pe care le atinge acest gen de legislaţie destinată protejării mediului. Cei care îşi desfăşoară activitatea în domeniul transporturilor trebuie să se angajeze în efortul comun de reducere a emisiilor de dioxid de carbon, şi o pot face prin stimularea inovării. Nu ne propunem să privilegiem un tip de tehnologie în detrimentul alteia, ci dorim ca emisiile de doxid de carbon să fie cât mai reduse. Avem nevoie de un ansamblu de tehnologii: maşini electrice, hibride, pe baterii cu ioni de litiu, cu biocarburant – avem nevoie un nou mod de alimentare a vehiculelor noastre. Inovarea înseamnă noi investiţii, mai multă competitivitate în industrie, dar şi noi locuri de muncă în Uniunea Europeană, în beneficiul cetăţenilor noştri.


    Viitorul înseamnă tot mai multe maşini electrice sau hibride, în paralel cu dispariţia motoarelor diesel, considerate cele mai poluante. Vor fi susţinute cercetarea şi inovarea în producţia de baterii cât mai performante şi fiabile, din punct de vedere al greutăţii, dimensiunii, durabilităţii, capacităţii de reciclare și a reducerii costurilor.

    Întrucât autobuzele cu emisii zero sunt deja disponibile pe piață și beneficiază de stimulente, a fost stabilit ca obiectiv pentru producătorii europeni ca, pe termen mediu, să ajungă să producă 100 % autobuze cu emisii de dioxid de carbon zero.

    Cât priveşte camionele grele – întrucât aici nu avem vehicule electrice – gazul natural lichefiat (GNL) este un combustibil alternativ cu emisii de CO2 mai mici decât cele ale motoarelor pe motorină. O altă măsură ar putea fi crearea unor camioane mai mici sau de alte catergorii, care să polueze mai puţin.

    Obiectivele Uniunii Europene sunt de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră, până în 2030, cu cel puțin 30 % sub nivelurile din 2005, şi cu cel puțin 60% până în 2050.


  • Perspective de viitor în sectoarele ovinelor și caprinelor din Uniunea Europeană

    Perspective de viitor în sectoarele ovinelor și caprinelor din Uniunea Europeană

    În luna mai, Parlamentul European
    a pus în discuţie situaţia actuală a sectoarelor ovinelor şi caprinelor din
    Uniunea Europeană prin care susține recomandările publicate de Forumul Uniunii Europene
    din 2016 privind carnea de oaie, în special necesitatea de a stabili o plată de
    mediu, ca recunoaștere a rolului jucat de sectoarele ovinelor și caprinelor.
    Parlamentul European consideră că aceste recomandări ar trebui să fie valabile
    și pentru sectorul cărnii de capră dar și pentru produsele din lapte de oaie și
    capră.


    Cu explicaţii Daniel Buda, europarlamentar: Contribuția
    acestui sector la prevenirea schimbărilor climatice, a inundațiilor, a
    avalanșelor și a incendiilor forestiere, dar și la ocuparea forței de muncă în
    spațiul rural este esențială. Sectorul trece însă prin dificultăți majore,
    fiind extrem de îngrijorătoare semnalele primite din partea crescătorilor de
    ovine, care sunt nevoiți să își închidă activitatea din cauza lipsei forței de
    muncă, în momentul de față multe exploatații agricole fiind lichidate sau au
    ajuns în pragul falimentului. Se impune astfel încurajarea asocierii, creșterea
    cuantumului sprijinului cuplat acordat organizațiilor de producători din acest
    sector, a formelor de sprijin pentru înființarea punctelor de sacrificare,
    precum și simplificarea procedurilor de autorizare de către autoritățile
    naționale.


    Despre rolul important pe care o au sectoarele ovinelor şi
    caprinelor din Uniunea Europeană asupra mediului, o ascultăm pe Maria
    Gabriela Zoană, europarlamentar:
    Sectoarele ovinelor și caprinelor sunt cele mai vulnerabile în ceea ce
    privește creșterea animalelor. De aceea, este important să ne asigurăm că
    sectorul acestora are un viitor viabil în Uniunea Europeană, ținând cont și de
    valoarea adăugată incontestabilă în domeniul mediului, contribuind la
    menținerea biodiversității și a peisajelor, precum și la combaterea unor
    fenomene cum ar fi eroziunea solului. Să nu uităm nici de contribuția la
    dezvoltarea economiilor din zonele rurale. De asemenea, oile un rol important
    și pentru mediu, cu ajutorul lor fiind menținute hectare importante de pășuni
    în Uniunea Europeană. Așadar, este nevoie de o intensificare a sprijinului în
    aceste sectoare.