Tag: scoala online

  • Şcolliurli, anamisa di online şi prezenţă fizică

    Şcolliurli, anamisa di online şi prezenţă fizică

    Comitetlu Naţional tră Catandisi di Urgenţă ditu România alăxi criteriile epidimiologhiţi după cari va s’lucreadză nvățământul preuniversitar. Pi thimellilu a unui ordinu comun a Ministerului Educaţiei şi Ministerului Sănătatillei va s’acaţă tu isapi di aoa şi nclo rata di ocupare la nivel giudeţean a apaturlor di spital destinate ti mutrearea a pacienţilor cu COVID-19. Ase, cursurile va s’disvărtească cu prezenţă fizică la nivelu tutulor unităţilor di nvăţământu preuniversitar ică conexe situate tru giudeţele tru cari aestu indicator easti di nai multu 75%. Pisti aist nivel, cursurli va s’tănă tru regim online. Riloarea aluştoru tru clase s’faţi maş după ţi rata di ocupare a apaturilor tră pacienții Covid scadi sumu 70% la nivel giudeţean. Tru aestu scăpo, s’apufuseaşti că direcţiili giudeţeane di sănătate publică şi a Municipiului Bucureşti au obligația di publicari pi site-ul a loru işiş a ratăllei di ocupare a apaturilor tru cafi stămână, avânda ca dzuă di referinţă dzuua di gioi, pi thimellilu a datilor existente tru platforma Alerte MS.



    La nivelu a capitalăllei şi a giudeţlui Ilfov va s’publica rată cumulată di ocupare a apaturlor tră dauli unităţ administrativ-teritoriale. Pe di altă parte, cursurli cu prezenţă fizică va s’hibă dănăsiti ti unu kiro di 10 dzăli la apariţia a 3 cazuri confirmate di lăndzidzări cu virusul SARS-CoV-2 tru ună parei di nviţământu antepreşcolar ică preşcolar, ică clasă di nviţământu primar, gimnazial, liceal, profesional şi postliceal. Anlu aestu preșcolarii și elevllii nu au pauză anamisa di semestrul unu și doi, aţelu ditu soni ahurhinda luni 17 di yinaru. Yinitoarea vacanţă — atea di primveară – va s’hibă di viniri 15 di apriiur până dumănică 1 mai. Di altă parte, gioi, București s’feaţiră protesti a sindicaliştilor ditu educaţie, cari cutugursescu că guvernul nu criscu veniturli ditu sistem uidisitu cu nomlu a tiñiilei di cafi mesu ditu 2017. Elli spun că majorarea di maş 4% aplicată ditu ahurhita a anlui adusi ună catandisi di niifharistuseari generală tru arada a alucrătorloru ditu nviţământ și fuvirescu cu greve. Profesorllii s’plângu şi di aţea că suntu singurllii lucrători bugetari cari nu au sporuri tră condiţiile di lucru. Niifharistusiţ suntu şi elevllii și părinț4llii aluştoru, după ţi săptămâna tricută Ministerul Educației alină praglu a mediillei tră dari bursili di merit, di la 8,50 la 9,50. Organizații a elevilor spunu că suti ñilli ditu arada aluştoru cheru aestu stimulent financiar și nkisiră lenu turlii di acțiuni di protest. Ministrul di resort, Sorin Câmpeanu, cundille că tutu cu tut 660.000 di elevi va s’hărsească anlu aestu di ma multe turlii di bursi.



    Autor: Eugen Coroianu


    Armânipsearia: Taşcu Lala




























  • Şcolile, între online şi prezenţă fizică

    Şcolile, între online şi prezenţă fizică

    Comitetul Naţional
    pentru Situaţii de Urgenţă din
    România a
    schimbat criteriile epidemiologice după care va funcționa învățământul
    preuniversitar. În baza unui ordin comun al Ministerului Educaţiei şi
    Ministerului Sănătăţii se va ține cont de acum înainte de rata de ocupare la
    nivel judeţean a paturilor de spital destinate îngrijirii pacienţilor cu
    COVID-19. Astfel, cursurile se vor desfășura cu prezenţă fizică la nivelul
    tuturor unităţilor de învăţământ preuniversitar sau conexe situate în judeţele
    în care acest indicator este de cel mult 75%. Peste acest nivel, cursurile se
    vor ține în regim online. Reluarea acestora în clase se face numai după ce rata
    de ocupare a paturilor pentru pacienții Covid scade sub 70% la nivel judeţean.
    În acest scop, se instituie în sarcina direcţiilor judeţene de sănătate publică
    şi a Municipiului Bucureşti obligația de publicare pe site-ul propriu a ratei
    de ocupare a paturilor în fiecare săptămână, având ca zi de referinţă ziua de
    joi, pe baza datelor existente în platforma ‘Alerte MS’.

    La nivelul capitalei
    şi al judeţului Ilfov se va publica rata cumulată de
    ocupare a paturilor pentru ambele unităţi administrativ-teritoriale. Pe de altă
    parte, cursurile cu prezenţă fizică se vor suspenda pentru o perioadă de 10
    zile la apariţia a 3 cazuri confirmate de îmbolnăvire cu virusul SARS-CoV-2
    într-o grupă de învăţământ antepreşcolar sau preşcolar, sau clasă de învăţământ
    primar, gimnazial, liceal, profesional şi postliceal. Anul acesta preșcolarii și
    elevii nu au pauză între semestrul unu și doi, cel din urmă începând luni17 ianuarie. Următoarea vacanţă – cea de primăvară – va
    fi de vineri 15 aprilie până duminică 1 mai. Pe de alt[ parte, joi, la București
    au fost proteste ale sindicaliştilor din educaţie, care reclamă că guvernul nu
    a crescut veniturile din sistem potrivit legii salarizării din 2017. Ei spun că
    majorarea de doar 4% aplicată de la începutul anului a provocat o stare de
    nemulţumire generală în rândul salariaţilor din învăţământ și amenință cu
    greve. Profesorii se plâng şi de faptul că ar fi singurii angajaţi bugetari
    care nu beneficiază de sporuri pentru condiţiile de muncă. Nemulțumiți sunt și
    elevii și părinții acestora, după ce săptămâna trecută Ministerul Educației a
    ridicat pragul mediei pentru acordarea burselor de merit, de la 8,50 la 9,50.
    Organizații ale elevilor afirmă că sute de mii dintre ei pierd acest stimulent
    financiar și au demarat diverse acțiuni de protest. Ministrul de resort, Sorin
    Câmpeanu, a precizat că în total 660.000 de elevi vor beneficia anul acesta de
    mai multe tipuri de burse.


  • Fonduri europene, pentru pregătire digitală în educație, la Universitatea Ovidius din Constanța

    Fonduri europene, pentru pregătire digitală în educație, la Universitatea Ovidius din Constanța

    Școala online i-a făcut pe mulți să conștientizeze cât de
    importante pot fi abilitățile digitale și cât de necesară este o instruire în
    acest domeniu, atât pentru elevi cât și pentru cadre didactice.


    În acest
    context, unele instituții de învățământ accesează fonduri europene pentru
    pregătire digitală în educație.


    Una dintre
    ele este Universitatea Ovidius din Constanța, care, în această perioadă,
    implementează proiectul RESTART4EDU (Restart
    for Education in a Digital Era through Project-based E-learning).


    Acesta este finanţat cu aproape 200 de
    mii de euro, prin Programul Erasmus Plus, Acțiunea-Cheie 2: Parteneriate pentru
    pregătirea digitală în educaţie.


    Răzvan Ionuţ Drugă, referent în cadrul
    Biroului pentru Programul Erasmus Plus:




    Implementăm în
    perioada martie 2021 – februarie 2023, proiectul Restart four Edu. Este
    finanţat din fondurile programului Erasmus plus şi realizat în cadrul unui
    consorţiu din care mai fac parte trei parteneri instituţionali din Belgia,
    Portugalia şi Turcia.





    Proiectul RESTART4EDU își propune o
    creștere a calității procesului de predare, învățare și evaluare în
    învățământul superior prin metoda învăţării bazată pe proiecte, utilizând
    resurse digitale.


    Și ca orice
    proiect Erasmus Plus, și acesta va include mobilități, deplasări în statele
    partenere, cu mențiunea că nu toate vor fi în format fizic:




    Mobilităţile se
    pot desfăşura atât în format fizic cât şi în format virtual sau în format
    blended. Am încheiat o nouă competiţie pentru selecţia studenţilor care vor
    desfăşura mobilităţile începând cu această vară, dacă vorbim despre
    mobilităţile de practică sau începând cu luna septembrie dacă vorbim de
    mobilităţi de studiu. De asemenea, în următoarea perioadă se vor desfăşura şi
    mobilităţi Erasmus Plus de predare şi formare, pe care le vor efectua cadrele
    noastre didactice.





    Răzvan Ionuţ Drugă, referent în cadrul
    Biroului pentru Programul Erasmus+ spune că participarea la un astfel de
    program le creşte tinerilor şansele de angajare:




    Mai ales cei care
    au plecat pentru o mobilitate de practică au reuşit chiar să obţină o ofertă de
    muncă din partea organizaţiei la care au desfăşurat acest stagiu. De asemenea, avem studenţi plecaţi acum cu o
    bursă Erasmus Plus de studiu, care au fost remarcaţi de către cadrele didactice
    de acolo şi li s-a propus să-şi continue mobilitatea şi în anul următor sau să
    rămână şi în perioada de vară pentru a desfăşura un stagiu de practică.





    Recent, Universitatea Ovidius din Constanţa
    a primit acreditarea pentru a participa la noul program Erasmus Plus, al
    Uniunii Europene, pentru educaţie, formare, tineret şi sport.


    Noul program va avea un buget de peste
    28 miliarde de Euro, aferent perioadei 2021-2027.


  • Scenarii pentru reluarea cursurilor

    Scenarii pentru reluarea cursurilor

    Elevii din România s-au întors
    miercuri la școală, după o vacanță prelungită de primăvară de
    patru săptămâni. Au revenit fizic la cursuri toţi elevii din învăţământul
    primar, inclusiv copiii din grădiniţe, iar în localităţile unde rata de
    infectare este sub 1 la mie s-au întors în bănci şi elevii de gimnaziu şi de
    liceu.


    Potrivit celor mai noi date oficiale, peste 1.800 de localităţi din
    România se află în scenariul verde pe harta incidenţei COVID, cu mai puțin de un caz la mia de locuitori.
    În celelalte aproximativ 1.400 de localităţi, unde rata de infectare este mai
    mare, elevii de gimnaziu și de liceu au reluat cursurile online. Elevii
    claselor terminale, a VIII-a și a XII-a, care vor susține examene în această
    vară, vor merge la şcoală din 10 mai. Pe de altă parte, evaluările naționale la
    clasele a II-a, a IV-a și a VI-a vor avea loc în această lună.


    Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a explicat care sunt cele două scenarii care se vor
    aplica până la sfârşitul anului şcolar.

    Sorin Cîmpeanu: .Vor reveni la şcoală absolut toţi elevii din învăţământul primar, inclusiv clasa pregătitoare, plus copiii din grădiniţe. Este vorba de peste 1.400.000 de copii. De asemenea, se adaugă elevii din şcolile speciale. Este vorba de 185 de şcoli speciale, în care învaţă peste 27.000 de copii. Nu vor putea merge la şcoală, din păcate, deocamdată, cu prezenţă fizică, în localităţile în care rata de infectare este peste 1 la mie, elevii claselor a V-a, a VI-a şi a VII-a, a IX-a, a X-a şi a XI-a. Aceştia vor învăţa online până când rata de infectare şi campania de vaccinare vor permite prezenţa fizică.


    Deocamdată, având în vedere situația epidemiologică, atât elevii, cât şi
    personalul din unităţile de învăţământ trebuie să respecte măsurile sanitare
    impuse de pandemie, să poarte mască şi să păstreze distanţarea. Într-un
    interviu pentru Radio România, Sorin Cîmpeanu și-a exprimat convingerea că în
    şcoli se respectă regulile de protecţie sanitară mai riguros decât în alte
    locuri, iar reluarea cursurilor cu prezență
    fizică este esențială pentru dezvoltarea copiilor.


    Sorin Cîmpeanu: Revenirea
    la şcoală cu prezenţa fizică este un pas esenţial pentru revenirea la
    normalitate şi pentru o pregătire a viitoarelor generaţii. Pierderile
    înregistrate pe parcursul crizei au fost mari şi foarte mari. Pierderile au
    fost nu numai în plan educaţional, ci şi în plan psihic, în plan emoţional, în
    plan social – au fost probleme de deficit de atenţie, de tulburări
    comportamentale grave în rândul elevilor, dar şi în rândul colegilor cadre
    didactice. Revenirea la prezenţă fizică este esenţială.


    În plus, potrivit
    ministrului, aproape 155.000 de angajaţi din sistemul de educaţie, adică aproximativ jumătate din total, au fost
    vaccinați.


  • Efectele învățământului online

    Efectele învățământului online

    În România, măsura a fost pusă în aplicare începând din 11 martie 2020, iar de atunci s-a mers pe diferite formule, scenariile fiind adaptate situației epidemiologice de moment. Gândită ca o soluție de criză, decizia nu a rămas fără consecințe, destul de greu cuantificabile și care sunt puternic influențate de condițiile de viață ale fiecărui elev. Cei mai afectați sunt, desigur, copiii din mediile defavorizate, cei care și așa formau o mare parte a celor 44% analfabeți funcționali existenți în România înainte de pandemie.

    Un studiu realizat la începutul acestui an de World Vision România a confirmat convingerea existentă la nivelul societății că 40% dintre elevii din mediile defavorizate nu au avut acces la învățământul online. Motivele sunt diverse, a explicat la Radio România, Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România:

    Fie, din cauze financiare, familiile nu au putut să asigure mijloacele tehnice necesare și infrastructura, respectiv calculator, laptop, tabletă, fie nu au avut conexiune la internet – și știm foarte bine dintr-un alt studiu pe care l-a făcut World Vision România că unul din trei sate în care World Vision activează are semnal foarte slab sau inexistent – fie că profesorii nu au fost pregătiți neapărat să predea sau să-și examineze elevii online. Era extrem de important ca toți copiii să aibă acces la educație, pentru că educația este un drept și asta înseamnă că noi trebuie să facem tot ce putem astfel încât ei să poată să-și exercite și să aibă acces la acest drept. Situațiile sunt foarte diferite de la o gospodărie la alta, de la un copil la altul. În această perioadă nu au avut acces la educație de calitate online, dar au existat și situații în care, fie profesorii au mers din poartă în poartă și au dus fișe de lucru pe care copiii trebuiau să le completeze și să răspundă întrebărilor de acolo. Fie, din când în când, s-au dat mesaje pe what’s app către telefoanele părinților la care copiii aveau acces din când în când, sunt foarte multe variante în care, într-un fel sau altul, copiii au reușit să ajungă la profesorii lor, dar nu putem vorbi de acces la educație și mai ales la o educație de calitate.

    Deși România se numără între țările care stau bine la capitolul internet, cifrele prezentate la începutul acestui an arătau că 237 de mii de elevi nu aveau acces la această rețea, iar 287 de mii de elevi nu aveau echipamente pentru școala online. Circa 40% dintre acești elevi se încadrau în ambele categorii. Dincolo de aceste cifre ale copiilor care nu au avut acces la educație, faptul că nu s-a găsit o variantă pentru aceștia a dus la cifre dincolo de cele care vorbesc depre lacunele educaționale, mai spune Mihaela Nabăr:

    91% dintre copii spun, ei sau părinții lor, că au fost afectați din punct de vedere psihologic. Și mai bine de o cincime dintre copii, asta înseamnând cam 23%, copii de la sat, consideră că nu sunt niciodată fericiți. Deci toate aceste lucruri vor avea cu siguranță repercusiuni asupra reintegrării lor chiar și în școala față în față și este de salutat decizia conform căreia școala s-a transferat din nou din online în sălile de clasă, pentru că este singura posibilitate în acest moment de a ajunge totuși cu educația la copiii din cele mai vulnerabile comunități.

    50% dintre profesorii care au răspuns în studiul realizat de World Vision România spun că elevii lor ar avea nevoie de recuperarea materiei, pentru că au rămas în urmă și nu vor face față la următoarele evaluări, mai spune Mihaela Nabăr:

    Mai mult de atât, din evaluările pe care World Vision România le face, cu tot efortul pe care îl depunem, constatăm că avem copii ale căror rezultate s-au deteriorat. Adică, toate aceste lucruri, toți acești factori sunt predictori ai ratei de abandon școlar și a modului în care abandonul școlar va crește în această perioadă.

    Deși date oficiale privind abandonul școlar vor putea fi cunoscute abia la finalul anului școlar, în vară, nu sunt puțini elevii ajunși la 14-15 ani care, în condițiile unei fracturi în procesul de educație au decis să renunțe la școală. Aceasta fie de teama că nu vor face față evaluărilor, fie pentru că, în mediul rural, au fost cooptați de părinții lor la munca în gospodărie. Pe de altă parte, unii dintre elevii de liceu au ales să se angajeze în perioada desfășurării cursurilor online, în condițiile în care procesul nu era accesibil pentru ei, iar odată reluarea cursurilor cu prezență fizică în clase, pe 8 februarie, nu toți au revenit în bănci. La nivel mondial, statisticile arată că aproape un miliard de copii au fost afectați de trecerea la învățământul online. Comparativ cu România, în unele țări au fost experiențe mai bune, în altele experiențe mai puțin bune, mai spune Mihaela Nabăr de la World Vision România, organizație care activează în 92 de țări:

    Sunt țări care nu au fost atât de afectate de pandemie, dar asta pentru că sistemele lor au fost mai bine pregătite, au fost mai reziliente. Cu siguranță și noi vom fi mai rezilienți și ne vom putea adapta mai bine, sper să nu fie cazul, pe termen foarte lung sau pe termen mediu chiar, dar da, sunt țări care au făcut mult mai bine decât noi față acestei pandemii și țări care au luat măsuri mult mai nepotrivite în educație în pandemie.

    Dincolo de nivelul de pregătire al fiecărei țări, un punct comun este acela că școala online a început să lase amprente asupra copiilor, dar și a părinților. Anxietatea, depresia sau problemele de vedere cauzate de petrecerea multor ore în fața ecranelor se numără între consecințe. Lipsa socializării a lăsat urme, cei mici sunt mai nesiguri pe ei, iar mulți dintre ei încep să vorbească greșit din punct de vedere gramatical.



  • Bibliotecă digitală la Colegiul Național C.D. Loga din Timișoara

    Bibliotecă digitală la Colegiul Național C.D. Loga din Timișoara

    Este vremea digitalizării iar școala online nu a făcut decât să
    accelereze acest proces în unul din colegiile timișorene unde va fi creată o
    bibliotecă digitală destinată predării în sistem online. Directorul Colegiului
    Național C.D. Loga, Tihomir Milin:


    Activitățile au debutat în
    luna martie, am avut o întâlnire cu toți partenerii naționali și internaționali
    din cadrul acestui proiect, este vorba despre Colegiul Național Moise Nicoară din
    Arad, liceul Jovan Jovanovici Zmaj, Novi Sad, o școală elitistă, și încă un liceu
    din Grecia. Am stabilit care sunt pașii de urmat pentru lunile viitoare.
    Practic, ce își propune acest proiect este să contribuie la realizarea de
    resurse educaționale deschise care să ne folosească în activitatea noastră
    didactică. Tema pe care o vom dezbate și o vom discuta este una foarte generală,
    filosofică, Timpul, privit în diferite domenii: de la artă până la filosofie,
    de a istorie până la cultură populară.


    În cadrul proiectului, luna aceasta, 6 profesori de la Colegiul Național
    C.D. Loga vor fi instruiți în tehnicile de realizare de resurse educaționale
    deschise.


    Proiectul va presupune
    începând cu această lună, formarea unui număr de 6 cadre didactice din lotul,
    să spun așa, fiecărei părți implicate în cadrul acestui proiect. Se vor
    desfășura nișe cursuri de formare la nivelul Universității de Vest din
    Timișoara, profesorii vor fi inițiați în realizarea acestor resurse
    educaționale deschise, se vor întoarce gata formați în școală și vor forma alți
    colegi care împreună cu un număr de aproximativ 100 de elevi vor lucra pe
    parcursul celor 2 ani de derulare a proiectului elaborând efectiv astfel de
    resurse.


    Toate materialele didactice se vor constitui în prima bibliotecă
    virtuală a liceului timișorean mai spune
    directorul Tihomir Milin:


    Toate materialele care se
    vor realiza vor fi urcate pe un site virtual, de fapt o bibliotecă, de unde pot
    fi accesate ulterior de toți cei care doresc să le folosească în activitatea
    lor educațională. Materiale cu caracter didactic, proiecte de lecție, practic
    tot ceea ce se va crea, până la urmă, va fi încărcat în această bibliotecă
    virtuală.


    Proiectul european beneficiază de un buget de peste 87 de mii de euro.
    Gândit ca un schimb de bune practici între profesori și elevi, Time for digitalization este un parteneriat
    strategic cu o durată de 2 ani ce se va încheia în martie 2023.






  • Schimbări în structura anului școlar

    Schimbări în structura anului școlar

    Vitregit și el, ani la rând, asemenea sistemului sanitar,
    învățământul românesc a avut serios de suferit de pe urma pandemiei de
    Covid-19. Victimă a subfinanțării și a lipsei de viziune a unora dintre
    miniștrii care s-au perindat, în timp, în fruntea acestui domeniu, Educația a
    fost una dintre Cenușăresele sistemului public. Noul coronavirus nu a făcut
    decât să acutizeze problemele pe care școala le avea deja. Spre deosebire de
    alte state europene, România a preferat să țină aproape un an copiii acasă,
    privilegiind învățământul online, pe care elevi, dascăli și părinți l-au descoperit
    abia cu această ocazie, de unde și sincopele inerente unui astfel de demers! Nu
    puțini au fost cei care au tras multiple semnale de alarmă că şcoala făcută
    doar pe computer este obositoare, ineficientă şi nesustenabilă pe termen lung.

    Dramatică a fost situația a numeroşi elevi în special din mediile defavorizate
    care nu au avut deloc acces la educaţie, pentru simplul fapt că nu au avut
    laptopuri sau tablete și nici conexiune la internet. Dacă predecesoarea sa,
    Monica Anisie, a privilegiat online-ul, actualul ministru al Educației vede
    lucrurile diferit : într-un interviu recent pentru Radio România, Sorin
    Cîmpeanu recunoștea că învățământul românesc nu este pregătit, din multe
    perspective, să funcționeze integral în spațiul virtual și susţinea că şcolile
    trebuie să fie închise ultimele, doar dacă situaţia epidemiologică o impune. «Şcoala este un element esenţial. Absenţa din şcoală generează foarte multe
    pierderi pe toate palierele»
    – spunea, în interviu, Sorin Cîmpeanu. Or,
    abia redeschise fizic pe 8 februarie, după aproape un an de activitate la
    distanță, unitățile de învățământ riscă, din nou, să pună lacăte pe porți în
    contextul valului trei al pandemiei. Pentru a evita un astfel de scenariu,
    ministrul Cîmpeanu a propus ca vacanţa de primăvară să fie prelungită, astfel
    încât să cuprindă atât Paştele catolic, cât şi pe cel ortodox. Elevii vor sta,
    deci, o lună acasă, între 2 aprilie şi 4 mai, în acest fel, fiind reduse
    deplasările în perioada când specialiştii anticipează un nou vârf al îmbolnăvirilor.

    Altfel spus, pentru elevi, cu excepţia celor din anii terminali, semestrul al
    doilea se va încheia mai târziu – pe 2 iulie, în loc de 18 iunie. Examenele
    pentru Evaluarea Naţională, de trecere în clasa a IX-a de liceu, vor fi
    decalate între 5 şi 8 iulie. În schimb, Bacalaureatul va rămâne la data
    stabilită, probele scrise urmând să aibă loc, cu prezență fizică, între 28
    iunie şi 1 iulie, ceea ce va atrage, după sine, o admitere în învăţământul
    superior organizată, ca întotdeauna, în vară. Școlile vor rămâne deschise şi în
    localităţile în care incidenţa cazurilor de Covid-19 depăşeşte 6 la mia de
    locuitori, iar trecerea la cursuri exclusiv online se va face numai după ce în
    acele zone este instituită carantina.

  • Restricţii şi carantină în mari oraşe din România

    Restricţii şi carantină în mari oraşe din România

    La doar o lună și câteva zile de când au fost redeschise și în pofida numeroaselor solicitări ale reprezentanților Horeca, restaurantele, cafenelele şi barurile din Bucureşti s-au închis din nou, de la miezul nopţii de duminică spre luni, pentru următoarele 14 zile. Comitetul Municipal pentru Situaţii de Urgenţă a decis acest lucru după ce în capitală a fost depăşită, în ultimele zile, incidenţa de trei cazuri de COVID-19 la mia de locuitori.


    Purtătorul de cuvânt al prefecturii Bucureşti, Mariana Stancu explică: Este interzisă această activitate în interior. Este permisă doar la exterior, atunci când este amenajată o terasă cu un acoperiş, un tavan şi un singur perete, cu păstrarea distanţei de 2 metri între mese şi, evident, cu participarea a şase persoane la masă, dacă sunt din familii diferite. Activitatea în baruri, în cluburi, în discoteci este interzisă.


    Spre deosebire de restricțiile aplicate în trecut în scenariul roșu, acum, copiii de grădiniţă şi elevii din învăţământul primar bucureştean sunt prezenţi fizic la ore, în timp ce elevii din anii terminali învaţă în sistem mixt, jumătate în săli, jumătate online. Tot de luni s-au închis pentru publicul din București cinematografele, sălile de spectacole sau concerte şi sunt interzise activităţile culturale în aer liber.


    Pe de altă parte, municipiul Timişoara, unde rata de infectare a depășit cu mult pragul de 6 cazuri la mia de locuitori, precum şi mai multe comune din judeţul Timiş au intrat în carantină de luni, pentru 14 zile. Se poate circula noaptea doar cu declaraţie pe proprie răspundere pentru motive bine întemeiate, cu legitimaţie de serviciu sau cu adeverinţă de la angajator. În localitățile vizate, toate activităţile şcolare şi preşcolare au trecut în sistem online. Magazinele au program redus, cu excepţia farmaciilor şi staţiilor de carburant, iar serviciile religioase se pot desfăşura doar în aer liber. Aici, spre deosebire de capitală, s-a interzis și funcţionarea teraselor.


    Prefectul judeţului Timiş, Nemeth Laszlo, spune că măsura de carantinare a fost luată ca ultimă soluţie, întrucât Timişoara se află de săptămâni bune în scenariul roşu.

    Nemeth Laszlo: Suntem într-o situaţie în care nu mai sunt locuri libere la ATI. În momentul de faţă, Timişoara caută locuri în alte judeţe sau localităţi pentru a putea trimite pacienţi. Asta ne arată că am ajuns într-o situaţie cum Timişoara nu a mai fost până acum. Timişoara are cea mai mare rată de infectare din ţară. Trendul acesta ascendent este din mijlocul lunii ianuarie şi nu a încetat să se oprească nici măcar zilele acestea.


    Primarul Dominic Fritz a atras atenţia că nerespectarea măsurilor impuse îi va afecta pe toţi, fie printr-o carantină de şi mai lungă durată, fie prin pierderea de vieţi omeneşti. Nemulțumite de noile restricții impuse de autorități și de proiectul de lege referitor la vaccinarea obligatorie, aflat în dezbatere parlamentară, sute de persoane au protestat, duminică, atât în capitală, cât și în Timișoara. Acțiuni similare, dar de amploare mai mică, au avut loc şi la Oradea şi Sibiu.

  • Tablete pentru elevii din comuna Satchinez, judeţul Timiş

    Tablete pentru elevii din comuna Satchinez, judeţul Timiş

    Localitatea Satchinez, situată în nordul județului
    Timiș la circa 25 km de municipiul Timișoara, este importantă atât din punct de
    vedere istoric cât și turistic. Biotopul din rezervația
    Mlaștinile Satchinez este pus în valoare atât prin proiecte finanțate de la
    buget cât și din fonduri europene. La fel, și procesul de modernizare al
    localității este susținut prin proiecte europene. Două astfel de programe se
    desfășoară în acest moment în valoare totală de peste 1
    milion 300 de mii de lei spune primarul comunei Satchinez, Florin Cheaua:


    În acest moment avem în derulare două proiecte cu
    finanțare europeană, unul este prin Programul Operațional Competitiv prin care
    dorim să achiziționăm tablete pentru elevii care nu pot să frecvente în această
    perioadă școala. Aici am avut o finanțare de 843 de mii de lei. De asemenea,
    mai avem în implementare un proiect tot prin fonduri europene, să dotăm
    serviciul voluntar de intervenții în situații de urgență cu o autospecială nouă
    de pompieri. Și aici avem semnat un contract de finanțare în valoare de 487 de
    mii de lei.


    Administrația locală a reușit să achiziționeze
    deja o parte din echipamentul IT dar prin acest proiect va fi acoperit întreg
    necesarul de tablete școlare.


    În urma unei solicitări către Școala Gimnazială am
    primit necesarul de tablete care mai trebuie a ora actuală: în jur de 350. Noi,
    în total, la școală avem 500 și ceva de copii numai că noi am avut proiect în
    derulare prin PNDL în care pe lângă reabilitarea grădinițelor, a școlilor din
    localitate, am prins și acolo, de asemenea, achiziționarea de echipamente IT.
    În consecință, toate aceste proiecte, inclusiv acesta care se derulează, și
    sperăm noi să fie cât mai repede implementat, cu achiziționarea tabletelor,
    acoperă necesarul de care toți elevii din comuna noastră pot să
    beneficieze.




    Pentru a putea interveni în cazul unor calamități
    naturale dar și pentru igienizarea străzilor comunei a fost achiziționată o
    nouă autospecială spune primarul Florin Cheaua:


    Am luat această autospecială ținând cont de faptul
    că cea pe care o avem acuma în dotare este cam uzată din punct de vedere tehnic
    și am considerat că dacă tot ni s-au pus la dispoziție fondurile europene să
    putem să le accesăm și astfel să ne acoperim și nevoile în ceea ce privește
    prevenirea situațiilor de urgență care se pot întâmpla oricând. Așa cum știți,
    în timpul pandemiei, prin acele ordonanțe militare am fost obligați inclusiv să
    facem o spălare a străzilor asfaltate din localitate. Ne-am folosit de acea
    autospecială și am reușit să facem și acest
    lucru.



    Următorul proiect pe fonduri europene al
    administrației locale este dedicat dezvoltării turismului. Este vorba despre
    deschiderea unui sat de vacanță care, pentru început, va avea 15 case ridicate
    din materiale naturale ce se găsesc în regiune.




  • Când vor reveni elevii în clase

    Când vor reveni elevii în clase

    Din
    martie anul trecut, cu excepția a nici două luni – în perioada
    septembrie-noiembrie – copiii români nu mai merg la școală. Din cauza noului
    coronavirus, cursurile se desfășoară, în
    prezent, în toată țara, exclusiv online, de aceea vacanțele și perioadele de
    activitate școlară de acasă, din fața computerului, se succed într-un ritm
    devenit, deja, rutină.


    În mai puţin de o săptămână se încheie actuala vacanţă
    de iarnă, iar elevii este impropriu spus că se vor întoarce în bănci: vor
    învăţa tot online, aşa cum au fost nevoiți să se obișnuiască. Nici actuala
    vacanță nu a fost cu mult diferită de celelalte, din cauza situaţiei
    epidemiologice: copiii nu au putut interacţiona, încercând să-şi găsească, tot
    acasă, cu ce să îşi umple timpul:

    Îmi găsesc activităţi fără să merg
    undeva anume. Desenez, colorez, citesc, mai stau şi la calculator, îmi fac
    temele şi stau cu familia.


    Psihologul Fabian Radu le recomandă părinţilor
    să petreacă cât mai mult timp alături de copii şi să aibă împreună activităţi
    recreative:

    Important ar fi să nu le dea tot timpul pe mână
    telefoane, tablete să se joace şi să stea numai cu ochii în ecran, ci să-i
    îndrume şi către alte tipuri de activităţi creative.


    În perspectiva
    semestrului al doilea care va debuta pe 8 februarie, Consiliul Naţional al
    Elevilor trage un semnal de alarmă, argumentând că şcoala online este
    obositoare, ineficientă şi complet nesustenabilă pe termen lung. Există
    numeroşi elevi, în special din mediile defavorizate, care nu au acces la
    educaţie, pentru că nu au computere sau tablete și nu au conexiune la internet.
    Pentru acești copii, este nevoie inclusiv de un plan de recuperare a materiei, pentru
    ca lacunele pe care le-au acumulat de la începutul pandemiei să nu se
    acutizeze, devenind imposibil de acoperit.


    În viziunea Consiliului Naţional al
    Elevilor, ar fi de dorit ca deciziile privind redeschiderea şcolilor în funcţie
    de rata incidenţei la nivel local să fie descentralizate, așa cum s-a mai
    întâmplat, dat fiind că multe localităţi din ţară se află sub indicele de 3
    cazuri la mia de locuitori. Totodată, pentru că examenele naţionale se apropie
    vertiginos, elevii ar dori să discute cu decidenții la nivel central și despre organizarea
    acestora, să fie pregătite mai multe scenarii, astfel încât probele să se poată
    desfăşura.


    Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a precizat că ia în calcul
    varianta întoarcerii în clase în al doilea semestru, dar doar în funcţie de
    situaţia epidemiologică. Nu este exclus – a mai spus demnitarul – niciun
    scenariu care ar putea să rezulte în urma unei analize corecte şi complete ce
    va fi făcută, cel mai probabil, în ultima decadă a lunii ianuarie.

  • Fonduri europene pentru şcoala online

    Fonduri europene pentru şcoala online

    Pandemia a pus sistemul de învăţământ în
    faţa unei noi provocări – desfăşurarea cursurilor online.
    Lucru uşor de zis dar greu de făcut, în
    condiţiile în care nu toţi elevii şi profesorii au echipamente IT şi conexiune
    la internet.


    În repetate rânduri, asociaţiile de
    elevi au tras semnale de alarmă, spunând că 900 de mii de elevi, din toată
    ţara, nu au acces la educaţie, pentru că nu au dispozitivele necesare pentru
    şcoala online.


    Ei atrăgeau atenţia că tabletele promise
    de autorităţi sunt doar pe hârtie, întrucât acestea întârziau să ajungă în
    şcoli.


    O mână de ajutor poate veni din partea
    Comisiei Europene, care oferă finanţare pentru astfel de dotări. Cele care pot depune proiectele sunt
    primăriile iar termenul expiră pe 15 ianuarie 2021.


    În judeţul Constanţa, unele primării
    încă lucrează la aceste proiecte, în vreme ce altele se pregătesc să le depună,
    pentru că fondurile se acordă pe principiul primul venit, primul servit.


    Este şi cazul municipiului Constanţa,
    unde primarul Vergil Chiţac, a convocat o şedinţă de urgenţă a Consiliului
    Local pentru a aproba proiectul:




    Programul Operaţional
    Competitivitate 2014 – 2020 se continuă şi în următorii ani. În contextul
    acesta al crizei generate de coronavirus a lansat, cu prioritate, pe axa 2, un
    call de proiecte. Avem alocaţi 100 de milioane de euro şi alocarea proiectelor
    se face după principiul primul venit, primul servit. Ce-am făcut eu? Am
    convocat toţi directorii de şcoli şi licee din Constanţa, am avut o discuţie cu
    ei. Noi le-am pus la dispoziţie o listă de materiale care pot fi achiziţionate
    prin acest program, deci sunt eligibile la cheltuieli. Vorbesc aici de
    laptopuri, tablete, routere, table inteligente, video proiectoare, tot ceea ce
    este important. I-am rugat să nu supraestimeze, să fie atenţi la finanţarea
    dublă. Toate informaţiile acestea au ajuns la noi, la Direcţia de dezvoltare şi
    fonduri europene nerambursabile, am construit proiectul, în forma de depus.
    Valoarea totală a proiectului este de 50.255.311 lei şi cofinanţarea noatsră,
    care este mică, e numai 2% şi ar fi fost păcat să ratăm aşa ceva, este de
    1.400.439.





    Prin proiect, primăria Constanţa vrea să
    cumpere aproape 25 de mii de tablete, peste 300 de laptopuri, aproape 300 de
    sistem desktop monitor şi peste 600 de proiectoare.


    De asemenea, proiectul mai prevede
    achiziţia de camere web, routere wireless, table interactive şi 800 de tablete
    grafice.


  • Eco-Edu Banat, proiect transfrontalier România – Serbia

    Eco-Edu Banat, proiect transfrontalier România – Serbia

    Copiii
    de clasa a doua care au participat la discuțiile despre ecologie știu să își
    exprime foarte clar ideile despre ce înseamnă un mediu curat:


    Eu vreau să spun că îmi place foarte mult ora
    de ecologie, a fost un proiect foarte frumos, doar că nu este în regulă că
    oamenii fac atâta murdărie. Am putea să facem această murdărie să dispară.

    Mie îmi pare rău că mulți oameni nu își dau seama că dacă tăiem copaci nu mai avem
    aer, n-o să respirăm curat și nu îmi place că, totuși, oamenii nu respectă
    regulile și tot aruncă gunoaie pe stradă.


    Andrada
    Mazilu, una dintre învățătoarele – voluntar, i-a ajutat pe copii să învețe mai
    multe lucruri despre cum ar trebui să avem grijă de mediul înconjurător:


    Ce mă impresionează de fiecare dată să văd la
    copii este iubirea pe care ei o simt pentru animale, pentru natură. Povestim
    foarte mult despre cum arată pădurile, despre cum se lasă gunoaiele pe stradă,
    iar copii sunt foarte receptivi și, așa cum ați auzit, copii chiar își doresc
    să aibă grijă de natură și să învețe mai mute despre natură. Acesta este
    mesajul lor.


    În
    cadrul proiectului Eco-Edu Banat au fost plantați câte 300 de arbori în Buziaș
    dar și în localități aparținătoare. Nu au venit copii (din cauza pandemiei) dar
    s-au prezentat părinții, ne spune Suzana Stoianovici:


    Am avut parte de părinți și asta ne-a bucurat
    foarte mult. În perioada de sustenabilitate însă vom apela a copii, la școli,
    licee și vom desfășura astfel de activități în toată zona Timișului, nu doar în
    localitatea Buziaș.


    Pe
    lângă educația privind protecția mediului, un tur ecologic virtual de-a lungul
    râului Timiș i-a adus pe copii mult mai aproape de realitatea imediată.
    Programul folosit în realizarea acestui film are numeroase aplicații ce pot fi
    folosite de profesori și pentru școala online ne spune Radu Brașovan:


    Un profesor poate ca să plimbe toată clasa
    printr-un muzeu, de exemplu, toți au aceeași experiență și trăiesc același
    lucru în timp ce profesorul îi ghidează ca și cum ar fi la fața locului doar că
    numai trebuie mască, numai trebuie autocare, numai trebuie nimica. Evident că
    nu înlocuiește turismul normal doar că este o foarte bună alternativă în
    anumite situații.


    Materialele
    educative create sunt puse la dispoziția tuturor celor interesați.
    Coordonatorul proiectului, Mariana Faur:


    Noi am elaborat cursuri de inițiere pentru
    ecologie, am lucrat cu patru instituții de învățământ diferite tocmai pentru a
    încerca să promovăm ghidul de bune practici, și un filmuleț educațional tot cu
    privire la ecologie, și turul ecologic, totul va fi pus la dispoziție și va fi
    dezvoltat pe toată perioada de sustenabilitate.



    Proiectul
    transfrontalier Eco-Edu Banat a avut o valoare de aproximativ 320 de mii de Euro
    și are o perioadă de sustenabilitate de 3 ani.


  • Spațiul european al educației

    Spațiul european al educației

    După decenii de cooperare în domeniul educației la nivelul UE, în 2017, Comisia Europeană prezenta viziunea creării unui Spațiu european al educației până în anul 2025. De atunci și până în prezent s-a lucrat la numeroase inițiative care să completeze, să detalieze, să dezvolte acea viziune.

    Practic, se dorea ca în Europa:

    – să fie perfect normal ca tinerii să urmeze o parte din studii în străinătate;

    – diplomele de învățământ școlar și superior să fie recunoscute în toate țările UE;

    – să devină o regulă generală ca orice european să știe două limbi străine;

    – toată lumea să aibă acces la o educație de înaltă calitate, indiferent de nivelul socio-economic.

    Ne aflăm, în prezent, într-un moment în care educația a suferit perturbări majore din cauza epidemiei de COVID-19 și a unei treceri rapide la învățarea online și la distanță.

    În plus, utilizarea în masă a tehnologiei a scos la iveală lacune și puncte slabe. Iar cele mai recente inițiative în direcția creării Spațiului european al educației vizează exact întrebările ridicate de acest dificil an 2020. Este vorba despre Comunicarea privind Spațiul european al educației și Planul de acțiune pentru educația digitală.

    Despre acesta din urmă am vorbit deja. Dar… la ce ne gândim când spunem spațiu european al educației? La această întrebare l-am invitat să răspundă pe Ciprian Fartușnic, cercetător științific, Unitatea de Cercetare în Educație din cadrul Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație.


  • Monitorul anual al educației și formării

    Monitorul anual al educației și formării

    În pofida măsurilor de atenuare a impactului pe care îl are COVID-19 asupra educației, trecerea la învățământul la distanță în România riscă să agraveze inegalitățile deja mari. Avertizează Comisia Europeană şi este doar una dintre concluziile pentru România ale Monitorului educației și formării în UE, publicație ajunsă la a noua ediție. Monitorul din 2020 se axează în special pe predarea și învățarea în era digitală. Deși statele membre au investit în ultimii ani în infrastructura digitală dedicată educației și formării, persistă disparități mari, atât între țări, cât și în interiorul acestora. Una dintre constatări este că, în toate țările care au făcut obiectul anchetei, peste 15 % din populația de elevi dispun de competențe digitale insuficiente. În plus, dovezile furnizate de OCDE indică faptul că profesorii din învățământul secundar inferior din țările UE beneficiază rareori de formare privind utilizarea tehnologiei informației și comunicațiilor (TIC) pentru predare.

    Despre Monitorul educației și formării în UE, despre concluziile pentru România și despre ce ar fi de făcut, cu Oana Moșoiu, doctor în Științele Educației, lector universitar Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea din București.


    România se încăpățânează să nu-și învețe lecțiile.

    E nevoie de un alt tip de abordare, o cooperare interministerială mult mai serioasă (…) astfel încât să vedem niște rezultate într-o perioadă de timp. Să nu rămânem doar cu aceste concluzii și cu regretul că știm că este o situație nefavorabilă, dar în același timp știm că nu se poate întâmpla nimic. Trebuie să se întâmple ceva, iar colaborarea interministerială este un aspect la care noi nu stăm foarte bine și l-am putea îmbunătăți.

    (lector universitar Oana Moșoiu)


  • Profesorii și școala online

    Profesorii și școala online

    Sistemul românesc de învățământ este una din victimele pandemiei de Covid-19. Întrerupte în luna martie de teama noului coronavirus, cursurile au fost reluate la jumătatea lunii septembrie, odată cu începerea noului an școlar 2020-2021. Trei au fost scenariile avute în vedere: verde – echivalentul prezenței fizice în clase a elevilor și a cadrelor didactice; roșu – de învăţământ exclusiv online și galben – în sistem hibrid.



    Bucuria majorității celor aproximativ 2,8 milioane de copii și adolescenți de a-și relua locurile în bănci a fost, însă, de scurtă durată. Numărul în creștere al cazurilor de infectare cu noul coronavirus a închis din ce în ce mai multe unități școlare abia redeschise, în tot mai multe localități ale țării, inclusiv în București autoritățile hotărând ca procesul educațional să aibă loc doar în spațiul virtual.



    Răstimpul de șapte luni — între martie și septembrie — ar fi trebuit să se constituie, pentru Ministerul Educației, într-un bun prilej de a gândi soluții viabile astfel încât nici elevii, nici cadrele didactice să nu aibă de suferit. Realitatea de pe teren a arătat, însă, că mulți profesori nu știu nici acum, la început de noiembrie, ce înseamnă predarea online, o bună parte din elevi nu au mijloacele necesare – laptopuri/tablete, iar pentru părinți efortul logistic este considerabil.



    Un sondaj de opinie realizat de Federaţia Sindicatelor din Educaţie “Spiru Haret” în rândul a circa 8.500 de cadre didactice din toată România arată că peste 53% au urmat, în ultimii cinci ani, cel puţin un curs de formare. Cu toate acestea, cei mai mulţi dascăli – circa 66% – consideră că au nevoie şi de alte cursuri pentru a putea preda online. Totodată, aproape 46% afirmă că autorităţile nu au ajutat în niciun fel şcoala în această perioadă de criză sanitară. 37 din 100 de profesori au fost obligați să-şi achiziţioneze singuri un laptop/tabletă și 33% au plătit din propriul buzunar peste 1.000 de lei pentru a putea preda prin internet.



    Potrivit aceluiaşi sondaj, cadrele didactice au mai cumpărat imprimante, cartuşe pentru copiatoare, softuri educaţionale, precum și măşti și dezinfectanţi. Concluzia Federaţiei Sindicatelor din Educaţie “Spiru Haret” este că atât autorităţile locale, cât şi cele centrale trebuie să aloce fonduri substanţiale pentru a permite cadrelor didactice să desfăşoare un act educaţional de calitate şi pentru a garanta accesul tuturor copiilor la cursuri, indiferent cum se desfăşoară acestea – fizic, hibrid sau online.