Tag: servicii

  • Muncind în România

    Muncind în România

    Managerii din România estimează o creştere moderată a activităţii în construcţii, comerţul cu amănuntul şi servicii cel puţin până în luna octombrie. Totodată, aceştia anticipează şi o creştere a preţurilor în aceste domenii, coinform datelor publicate de Institutul Naţional de Statistică de la Bucureşti. În acest context, analiştii economici anticipează că managerii vor adopta o atitudine prudentă, care va genera o stagnare pe piaţa locurilor de muncă.

    Datele privind percepţia managerilor asupra următoarelor luni sunt importante într-un context în care economia românească încetineşte şi apar semne de întrebare legate de o eventuală reinflamare a inflaţiei, este de părere analistul economic Constantin Rudniţchi. Potrivit acestuia, sondajul realizat de INS confirmă temerile macro-economice şi anume că ne putem aştepta la o creştere a inflaţiei chiar de anul acesta şi la o încetinire a economiei. El este de părere că situaţiea de pe piaţa forţei de muncă, care se confruntă de foarte mult timp de o criză a forţei de muncă, nu se va îmbunătăţii.

    “Aşteptările managerilor nu sunt de a angaja în continuare, ci de a rămâne undeva în zona actuală”, a punctat Rudniţchi. Rezultatele sondajului INS relevă că, în privinţa evoluţiei numărului de salariaţi, managerii de firme preconizează o creştere moderată numai în zona comerţului cu amănuntul, respectiv, relativă stabilitate în industria prelucrătoare, construcţii şi servicii. Rudniţchi apreciază că rezultatele obţinute de companiile din România în 2024 nu sunt suficient de bune pentru a le permite managerilor să angajeze forţă de muncă suplimentară.

    Angajaţii din sistemul privat de învăţământ din România câştigă între 4.000 şi 8.000 de lei (800 şi 1.600 de euro), transmite platforma de recrutare online eJobs. Potrivit acesteia, peste 700 de locuri de muncă în sectorul de educaţie sunt disponibile în prezent, iar cei mai mulţi angajatori caută educatori, învăţător, profesori de limbi străine sau asistenţi medicali. Numărul mare de grădiniţe, şcoli private, instituţii de tip before & after school care s-au deschis în ultimii ani generează, anual, peste 7.000 de locuri de muncă, a menţionat sursa citată. În ceea ce priveşte salariile, un educator care lucrează într-o grădiniţă privată din Bucureşti poate primi între 4.000 şi 5.000 de lei (800 şi 1.000 de euro) pe lună, în timp ce un asistent educator are un salariu cuprins între 3.500 şi 4.000 de lei (700 şi 800 de euro).

    De asemenea, un profesor din ciclul gimnazial câştigă între 5.000 şi 8.000 de lei (1.000 şi 1.600 de euro), în funcţie de vechime. Pentru sistemul învăţământului de stat, salariul de bază al unui învăţător este de 3.900 de lei (780 de euro), net, potrivit grilelor de salarizare de la 1 iunie 2024, iar cel al unui profesor de 4.000 de lei (800 de euro). La aceste salarii se pot adăuga diferite sporuri, precum indemnizaţia de dirigenţie, gradaţia de merit, sporul de doctorat sau spor pentru predare în zone izolate. Cele mai mari salarii în educaţie sunt în Bucureşti, în oraşele mai mici nivelul fiind cu aproximativ 25% mai mic decât în Capitală.

    Rata şomajului în judeţul Sibiu, din centrul României, este în uşoară creştere, şi a ajuns la 2,63% în luna iulie, potrivit Agenţiei Judeţeane pentru Ocuparea Forţei de Muncă. Instituţia arată că din 5.190 de şomeri înregistraţi în evidenţele sale, 2.490 erau femei. În ceea ce priveşte mediul de rezidenţă, peste 4.400 de şomeri proveneau din mediul rural şi 748 din cel urban. Şomerii cu studii primare sau fără studii reprezantau peste 50% din total, urmaţi de cei cu studii gimnaziale (23%), cu studii profesionale (11%), cu studii liceale şi postliceale (10%), în vreme ce cei cu studii superioare, circa 4,5 procente. La nivel naţional, rata şomajului a fost de aproximativ 3% la sfârşitul lunii iulie, uşor mai mare decât cea din luna anterioară.

    Inspectorii de muncă din cadrul Inspectoratului Teritorial de Muncă Bucureşti au controlat, în perioada 1-27 august, 85 de agenţi economici din construcţii şi au aplicat amenzi de 650.000 lei (130.000 de euro) pentru munca la negru. Acţiuni similare au avut loc şi în judeţul Gorj, din sudul României. Aici, inspectorii de muncă au efectuat 43 controale care au vizat atât domeniul relaţiilor de muncă, cât şi domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă. Au fost aplicate 22 sancţiuni contravenţionale în valoare de 155.500 lei (peste 31.000 de euro), dintre care 40.000 lei (8.000 de euro) pentru muncă nedeclarată. Cele două inspectorate au transmis că urmăresc în continuare modul de respectare a prevederilor legale şi că vor desfăşura astfel de acţiuni în toate domeniile de activitate.

  • O nouă lege pentru a face produsele de pe piața UE mai durabile

    O nouă lege pentru a face produsele de pe piața UE mai durabile

    Noul regulament privind proiectarea ecologică a produselor se bazează pe o directivă deja existentă, dar care acoperea numai produsele legate de energie. Noua directivă urmăreşte să îmbunătățească circularitatea, performanța energetică și alte aspecte legate de sustenabilitatea mediului în cazul produselor introduse pe piața europeană.

    Ecodesignul înseamnă integrarea priorităţilor de mediu în toate etapele dezvoltării unui produs. În condiţiile unei cereri atât de mari, ecodesignul a devenit de mulţi ani crucial pentru reducerea consumului de energie și resurse necesare pentru fabricarea oricărui produs.

    Uniunea Europeană este activă de mult timp în acest domeniu. S-ar putea să recunoașteți etichetele energetice de pe mașinile de spălat sau frigidere, de exemplu. Acestea se datorează standardelor impuse de forul comunitar. Durabilitatea mediului înseamnă însă mai mult decât eficiența energetică.

    Astfel, odată cu adoptarea regulamentului, un produs durabil va trebui să prezinte una sau mai multe dintre următoarele caracteristici:

    – să folosească mai puțină energie;

    – să dureze mai mult;

    – să poată fi reparat cu ușurință;

    – piesele să se poată dezasambla uşor şi să fie folosite în continuare;

    – să conţină mai puține substanțe toxice;

    – să poată fi reciclat cu ușurință;

    – să aibă o amprentă mai mică de carbon și un impact mai mic asupra mediului pe parcursul ciclului său de viață.

    Regulamentul introduce, de asemenea, măsuri de interzicere a distrugerii textilelor și încălțămintei nevândute și deschide o cale de extindere a interdicțiilor similare asupra altor sectoare, dacă va fi necesar.

    De asemenea, companiile vor fi obligate să facă publice anual, pe site-urile lor web, informații precum numărul și greutatea produselor pe care le-au aruncat, precum și motivele acestei măsuri.

    Regulamentul va introduce, de asemenea, criterii obligatorii pentru cheltuirea banilor publici într-un mod cât mai sustenabil, în contextul în care autorităţile publice din Uniunea Europeană alocă în jur de 1,8 mii de miliarde de euro plăţii diverselor lucrări şi achiziţiilor de bunuri şi servicii.

    Prin această nouă lege, Uniunea Europeană încearcă să îşi ducă mai departe lungul istoric de beneficii oferite companiilor, consumatorilor şi mediului înconjurător.

    Să precizăm că, numai în anul 2021, implementarea normelor de ecodesign asupra a 31 de categorii de produse a redus cu 10% consumul energetic anual pentru fabricarea acestora, realizând totodată economii de 120 de miliarde de euro.

     

  • Puterea de cumpărare în UE

    Puterea de cumpărare în UE

    Una dintre priorităţile Uniunii Europene este o economie care lucrează pentru oameni. Ce poate face Uniunea Europeană pentru a arăta că politicile sale sunt în beneficiul cetăţenilor? Un indicator al unei economii este puterea de cumpărare, ce poate fi definită prin cantitatea de bunuri şi servicii care pot fi cumpărate cu o anumită sumă într-un stat. Puterea de cumpărare face diferenţe între statele membre, ba chiar şi între regiunile unui stat.

    foto: RVillalon_Shutterstock

    Dan Horea, jurnalist la Radio România Cluj, a discutat pe această temă cu economistul Theodor Stolojan, fost premier al României şi fost europarlamentar.

  • Necesitatea depășirii blocajului Consiliului privind  directiva lucrătorilor din platforme

    Necesitatea depășirii blocajului Consiliului privind  directiva lucrătorilor din platforme

    Parlamentul UE și Consiliul au ajuns la un acord provizoriu privind o directivă europeană care reglementeză lucrătorii de pe platformele digitale. Directiva urmărește stabilirea unui cadru pentru determinarea corectă a statutului profesional al lucrătorilor și introduce criterii pentru a determina dacă aceștia sunt angajați ai platformelor digitale.

    De asemenea, directiva asigură transparență în utilizarea algoritmilor și protejează datele personale ale lucrătorilor.

    Recent, în plenul Parlamentului European, Nicolas Schmit, comisar pentru locuri de muncă și drepturi sociale a precizat în discursul său că este nevoie de standard comun pentru a proteja platformele digitale și lucrătorii din platforme.

     

    “Salut hotărârea Parlamentului și flexibilitatea de care dă dovadă pentru a găsi un acord pentru a combate statutul de fals independent al lucrătorilor pe platforme care nu respectă dreptul european și sper că mesajul ferm transmis în această seară din Parlamentul European va fi ascultat.

    Aș dori doar să remarc ceva,  nimeni nu dorește să distrugă, să dăuneze, să desființeze platformele. Însă dacă acest model de afaceri funcționează doar cu cele mai mici salarii și fără drepturi sociale pornind doar de la o falsă independență a lucrătorilor, este un model care nu are ce căuta într-o economie socială de piață.

    Este un lucru foarte clar pentru mine și dacă noile tehnologii, cum ar fi algoritmii, sunt folosite doar pentru a submina drepturile sociale, drepturi sociale fundamentale, asta înseamnă că tehnologia secolului 21 din punct de vedere al condițiilor sociale, condițiilor de muncă ne aruncă înapoi în secolul 19, ceea ce nu înseamnă un progres. Și de altfel, întotdeauna este prezentat argumentul flexibilității. Și aș dori să știu, o platformă poate funcționa cu condiții normale de lucru recunoscând drepturile lucrătorilor. Și există dovezi. Da, se poate, însă venitul trebuie să fie altfel distribuit.

    Există exemple bune, platforme care își desfășoară activitatea oferind salarii decente și protecție socială și deci nu există argumente valide care să spună că nu, lucrurile nu pot merge înainte decât dacă și cadrul de reglementare este mai flexibil.”

  • Românii și comerțul electronic

    Românii și comerțul electronic

    Cea mai mare temere a românilor când vine vorba de cumpărăturile online
    este legată de securitatea plăților. Alături de aceasta, experiențele neplăcute cu produse
    comandate i-au făcut pe mulți să fie reticenți. Datele statistice arată, în
    același timp, că doar
    pentru 10% din companiile
    din România, comerțul electronic reprezintă cel puțin 1% din cifra totală de
    afaceri, acest lucru plasând țara pe penultimul loc în Uniunea Europeană la
    comerțul online.

    Cu toate acestea, conform studiului Raport European E-commerce 2023,
    România se află pe locul al treilea în Europa Centrală și de Est în ceea ce
    privește volumul vânzărilor statelor membre ale UE, după Polonia și Cehia, și
    pe locul 12 raportat la nivelul continentului.

    Vânzările online de bunuri şi servicii generează peste 3%
    din Produsul Intern Brut al României, transmite Asociaţia Română a Magazinelor
    Online. ARMO precizează că sectorul de comerţ electronic din România domină
    piaţa din Europa de Est, generând aproape 60% din vânzările în regiune, cu o cifră de afaceri
    estimată la aproape 10 miliarde de euro pentru anul 2023, dintr-un total de
    17,6 miliarde de euro.


    Raportul confirmă
    statutul României de hub regional de e-commerce, ecosistemul dezvoltat la nivel
    național fiind un model de inovație și investiții în economia digitală. (…)
    Vedem că românii vor o gamă cât mai mare de produse din care să aleagă și caută
    avantajele concrete aduse de acest sector, anume economia de timp și de bani.
    Tocmai de aceea, suntem încrezători că sectorul de comerț electronic din
    România va avea o dinamică pozitivă și în anii următori,
    a declarat
    Cristian Pelivan, directorul executiv al Asociației Române a Magazinelor
    Online.


    94% dintre
    cumpărătorii români preferă să comande online de la magazinele din România, dar
    21% au comandat şi de la magazine străine. La nivel european, cele mai comandate
    produse sunt cele din categoria hainelor, încălțămintei și accesoriilor
    vestimentare (68% dintre produsele comandate online), urmate de cărți, CD-uri,
    DVD-uri (34%), livrări de la restaurante (30%) și cosmetice sau produse de
    înfrumusețare (27%).

    ARMO mai
    precizează că, în ultimii trei ani, preţurile din mediul online au înregistrat,
    în general, o evoluţie sub rata inflaţiei. Astfel, în prima parte a acestui an,
    s-au observat scăderi semnificative la preţul produselor alimentare, cum ar fi
    laptele, uleiul de floarea-soarelui sau făina.


    Raportul European E-commerce 2023 acoperă
    37 de țări de pe continentul european, dezvăluind perspective bazate pe date
    privind dimensiunea actuală și proiectată a piețelor lor digitale și tendințele
    consumatorilor în utilizarea internetului și cumpărăturilor online. Lansată în
    2010, Asociația Română a Magazinelor Online este membră a E-commerce Europe,
    singura voce a sectorului de comerț electronic european, și reprezintă peste
    150 de mii de companii prin intermediul asociațiilor naționale.



  • Inflaţie mai mică, locuinţe mai ieftine

    Inflaţie mai mică, locuinţe mai ieftine

    Inflaţia a continuat să scadă în luna mai, deşi alimentele,
    serviciile şi mărfurile nealimentare s-au scumpit iarăşi. Potrivit Instatutului
    Naţional de Statistică (INS), inflaţia anuală, raportată luna trecută la mai
    2022, s-a redus la 10,64%, de la 11,23 în aprilie. Tot în mai, faţă de luna
    precedentă, cel mai mult au crescut tarifele serviciilor, cu aproape 1,1%,
    urmate de preţurile mărfurilor alimentare, cu 0,8%, şi cele ale mărfurilor
    nealimentare, cu 0,4%. Scumpiri semnificative s-au înregistrat mai ales în
    cazul legumelor şi fructelor, preţul cartofilor crescând, în medie, cu peste 11
    procente, iar cel al fructelor proaspete cu aproape 4,7.
    În categoria
    serviciilor, cele mai mari majorări de tarife s-au înregistrat în cazul cazării
    în unităţi hoteliere, cu aproape 2,8%, şi al energiei electrice, cu 2,2.
    Ieftiniri mai relevante au consemnat laptele de vacă, -5,7%, combustibilii,
    aproape 2,6%, uleiul comestibil şi ouăle.


    Analistul economic Constantin
    Rudniţchi a afirmat, pentru Radio România, că încetinirea inflaţiei încurajează
    investiţiile şi creşterea economică. El adaugă că aşteptările sunt ca în a doua
    parte a anului inflaţia să ajungă la o singură cifră. Un pericol este, însă,
    spun experţii, creşterea salariului mediu brut peste rata inflaţiei. Conform
    cifrelor pentru aprilie, furnizate tot de INS, câştigul salarial mediu net a
    crescut, în medie, cu 15% faţă de luna corespunzătoare din 2022.
    O creştere a
    salariilor pe care o vedem deja în administraţia publică, de fapt în educaţie,
    şi deci aruncarea pe piaţă a încă 3-4 miliarde de lei anul acesta va însemna,
    de fapt, şi o inflamare posibilă a inflaţiei
    – avertizează Constantin
    Rudniţchi. El spune că rămâne de văzut ce impact va avea introducerea acestor
    bani asupra zonei de consum şi atrage atenţia că România riscă să intre într-un
    cerc vicios, în care creşterile salariale pot determina revenirea sau menţinerea
    ratei inflaţiei la valori de peste 10%.


    În aprilie, câştigul salarial mediu net
    în România a fost de 4.500 de lei (echivalentul a circa 900 de euro). Valorile
    cele mai mari s-au înregistrat în tehnologia informaţiei, 10.700 lei (peste
    2000 de euro), iar cele mai mici – în hoteluri şi restaurante, 2.400 (circa
    500). Incertitudinile macroeconomice s-au repercutat, mai remarcă specialiştii,
    şi asupra pieţei imobiliare. Preţul locuinţelor din marile oraşe a scăzut
    uşor, dar constant, în primele trei luni ale anului. Explicaţiile ar fi
    scăderea puterii de cumpărare a populaţiei, pe fondul inflaţiei, precum şi
    creditarea mai scumpă. Cea mai mare scădere, de peste 13%, s-a înregistrat în
    cazul apartamentelor cu 3 camere construite înainte de 1977- anul cutremurului
    devastator în urma căruia normele antiseismice în construcţii au devenit mai
    riguroase.



  • Strategia europeană privind serviciile de îngrijire

    Strategia europeană privind serviciile de îngrijire

    Comisia Europeană a
    prezentat recent Strategia europeană privind serviciile de îngrijire, care
    vizează asigurarea unor servicii de îngrijire de calitate și accesibile,
    inclusiv din punct de vedere financiar, în întreaga Uniune Europeană. Această
    strategie urmărește și îmbunătățirea situației atât pentru beneficiarii
    serviciilor de îngrijire, cât și pentru persoanele care asigură aceste
    servicii, la nivel profesional sau informal. Astfel, Comisia Europeană propune statelor
    membre să revizuiască obiectivele stabilite în 2002 privind educația și
    îngrijirea timpurie, denumite și obiectivele de la Barcelona, pentru a spori
    participarea femeilor pe piața forței de muncă. Prin noile obiective 50 %
    dintre copiii cu vârsta sub 3 ani vor avea parte de educație și îngrijire
    timpurie, iar 96 % dintre copiii cu vârsta cuprinsă între 3 ani și vârsta de
    școlarizare primară obligatorie vor participa la educația și îngrijirea
    timpurie.


    Comisia Europeană recomandă
    statelor membre să elaboreze planuri de acțiune naționale pentru ca serviciile
    de îngrijire din UE să fie mai disponibile, mai accesibile și de o calitate mai
    bună pentru toți. Comisarul pentru egalitate, Helena Dalli, a declarat:

    Consider
    că strategia este un pilon important al politicilor pentru obiectivul de
    realizare a egalității de gen. 7,7 milioane de femei nu sunt pe piața forței de
    muncă fiindcă nu găsesc serviciile de îngrijire de care au nevoie pentru
    familiile lor, pentru copiii mici sau pentru părinții mai în vârstă. Statele
    membre au investit foarte mulți bani în instruirea și educația acestor femei și
    pierdem această investiție. Nu luăm în calcul doar argumentul moral potrivit
    căruia femeile ar trebui să aibă independență financiară prin prezența pe piața
    forței de muncă, există și un argument economic: pierdem talent și pierdem o
    investiție. De asemenea, 90% din activitățile de îngrijire sunt realizate de
    femei fiindcă e un domeniu plătit prost și nerespectat. Asta e schimbarea pe
    care o urmărim. Investițiile în îngrijire înseamnă asigurarea unei libertăți de
    alegere egale, a demnității și a autodeterminării.


    Strategia europeană
    privind serviciile de îngrijire va sprijini implementarea principiilor
    consacrate în Pilonul european al drepturilor sociale, în special a
    principiilor privind egalitatea de gen, echilibrul dintre viața profesională și
    cea privată, îngrijirea copiilor și sprijinul pentru copii și îngrijirea pe
    termen lung. Totodată, noua strategie va contribui la realizarea celor trei
    obiective sociale principale ale UE privind ocuparea forței de muncă, competențele
    și reducerea sărăciei până în anul 2030.





  • Inflaţia, cote îngrijorătoare

    Inflaţia, cote îngrijorătoare

    Românii
    fac față din ce în ce mai greu creșterilor foarte mari de prețuri, cu atât mai
    mult cu cât veniturile lor – fie ele salarii sau pensii – au stagnat sau au
    fost palid indexate, cu mult sub rata inflației. Într-un raport al Băncii
    Naționale a României de acum aproximativ o lună se arăta că inflaţia şi-a
    intensificat ritmul de creştere din aprilie până în iunie şi a depășit 15
    procente, pe fondul şocurilor provocate de preţul exorbitant al energiei,
    combustibililor sau de majorarea preţului produselor alimentare. În
    perspectivă, BNR prognoza o inflație de circa 14% pentru finalul acestui an.
    Doar că, cel puțin pentru moment, în continuare, oamenii sunt nevoiți să scoată
    din buzunare – în cazul în care îi au – bani foarte mulți.


    Să spunem aici,
    pentru conformitate, că România este, alături de Bulgaria, țara cu nivelul de
    trai cel mai scăzut din Uniunea Europeană, discrepanțele dintre venituri și
    cheltuieli fiind uriașe, spre deosebire de alte state, de pildă, occidentale.
    Or, potrivit cifrelor la zipublicate
    de Institutul Naţional de Statistică, în România, rata anuală a inflaţiei şi-a
    reluat creşterea în luna august, ajungând la 15,32%, după ce în iulie scăzuse
    uşor sub 15%. Scumpirile au continuat, chiar dacă şi-au redus uşor avansul. În
    august, preţurile au fost cu 0,6% mai mari faţă de iulie, dar faţă de aceeaşi
    perioadă a anului trecut mărfurile alimentare s-au scumpit cu peste 18%, cele
    nealimentare cu aproape 16 procente și serviciile cu mai mult de 8%. Cele mai
    mari scumpiri faţă de vara trecută au fost la gaze – cu 70%, cartofi – cu 54%
    şi ulei comestibil – cu 50%.


    În privința salariilor, câştigul mediu net s-a
    redus în iulie cu 0,1%, coborând la 3.975 de lei, echivalentul a doar aproape
    800 de euro. Cele mai mari câştiguri medii din salarii au fost în domeniul IT
    şi servicii informatice, iar cele mai mici în industria HoReCa. Cât despre
    pensia medie lunară a celor circa 5 milioane de pensionari din toate
    categoriile – de asigurări sociale, invaliditate ori urmaş, aceasta a fost de
    1.851 lei, adică de numai circa 370 de euro.


    Cu aceste cifre pe masă,
    consolările venite din partea analiștilor financiari sunt foarte slabe! Banca
    Naţională estimează pentru trimestrul 3 al acestui an o perioadă de stagnare a
    inflației, apoi una de scădere. Abia din trimestrul al treilea al anului viitor
    inflaţia va coborî sub două cifre, la final de 2023 fiind estimată la 7,5%.
    Între timp, clasa politică de la București promite că încearcă să găsească
    soluții de sprijinire a persoanelor celor mai vulnerabile. USR, în opoziție,
    critică, însă, PSD, PNL și UDMR la guvernare pentru lipsa de măsuri. Uniunea, ea
    însăși la putere în 2020-2021, se declară foarte dezamăgită de lipsa de reacţie
    a Guvernului.



  • În concediu, aplicația InfoCons este despre tine, este pentru tine!

    În concediu, aplicația InfoCons este despre tine, este pentru tine!

    În concediu, Aplicația InfoCons este alături de tine! Fie că alegi să îți petreci vacanța în țară sau în străinătate, Aplicația InfoCons îți sare în ajutor cu câte o opțiune pentru fiecare nevoie pe care o ai!

    De la planificarea vacanței cu ajutorul listelor de unități de cazare clasificate și a agențiilor de turism licențiate și până la facilitarea accesului la numerele de urgență/ utile din întreaga lume, Aplicația InfoCons trebuie să fie nelipsită din bagajul tău!


    Vrei să îți planifici vacanța în țară sau în străinătate?! Accesează Fii în siguranță în vacanță în Aplicația InfoCons!

    Chiar și în vacanța, siguranța ta și a familiei tale este pe primul loc! Indiferent de locația aleasă de pe teritoriul României, Aplicația GRATUITĂ InfoCons te ajută să te asiguri că locul în care îți vei petrece vacanța este clasificată. Astfel, poți evita încă de la început surprizele neplăcute din vacanță!

    Mai mult decât atât, fie că alegi să îți petreci vacanța în România sau în afara țării, prin Aplicația GRATUITĂ InfoCons poți verifica lista agențiilor de turism licențiate.

    Sectiunea dedicată listelor cu unitățile de cazare autorizate și agențiilor de turism acreditate poate fi accesată prin pictograma cu cele trei puncte. Odată accesată pictograma, poți verifica listele cu unitățile de cazare clasificate și agențiilor de turism licentiate, accesând Fii în siguranță în vacanță!.

    Odată accesată secțiunea, vei avea acces direct la:

    -lista unităților de cazare clasificate;

    -lista agențiilor de turism licentiate;

    -lista unităților de alimentație publică clasificate.


    Indiferent de locul în care te afli, ai acces direct si rapid la numerele de urgență județene, naționale și internaționale!

    Aplicația InfoCons adună numărele pentru Urgențe, Ambulanță, Poliție, Pompieri, Protecția Consumatorului, Protecția Copilului și al multor altor instituții utile din țară și din străinătate în secțiunea SOS . Posibilitatea de apela numerele direct din aplicație, dar și traducerea acestora în limba țării vizate și în limba engleză, te ajută să câștigi timp în situațiile în care acesta este extrem de prețios.

    Astfel, având la îndemână, în orice moment și indiferent de locul în care mergi, o agendă cu tot ce ai nevoie, poți evita surprizele neplăcute ce îți pot strica vacanța. Simplu, ușor și rapid de accesat, secțiunea SOS din Aplicația InfoCons a fost dezvoltată pentru a veni în sprijinul tău în momentele de criză, urgență și nu numai.

    Vrei să pleci în străinătate cu mașina?! Atunci află cât o să aștepți în punctele de trecere rutieră a frontierei din România cu Aplicația InfoCons!

    Accesând secțiunea SOS din Aplicația InfoCons poți afla care sunt timpii de așteptare în punctele de trecere rutieră a frontierei din România. Așadar, fie că ești încă acasă și vrei să îți planifici întregul traseul până la destinația de vacanță cu precizie sau ești chiar pe drum, poți accesa rapid această opțiune pentru a afla cât timp vei petrece în punctele de trecere a frontierei.


    Evită la timp produsele ce fac obiectul alertelor de siguranță alimentară și non-alimentară! Aplicația InfoCons îți spune în timp real tot ce ai nevoie să știi!

    Printr-un simplu click în aplicația GRATUITĂ InfoCons, ai acces în timp real la toate alertele pentru produsele alimentare și produsele non-alimentare (Safety Gate) la standardele Uniunii Europene. Astfel, poți afla, în timp util, care sunt produsele pe care ar trebui să le eviți, care este riscul apreciat (de la Nedeterminat, până la Serios), dar și în ce țară a fost emisă alerta respectivă.

    Secțiunea dedicată alertelor produselor non-alimentare (Safety Gate) și alimentare se regăsește în bara cu butoanele aplicației, fiind reprezentată prin pictograma de informație i. Alertele sunt însoțite de imagini, pentru ca tu să poți identifica mai ușor produsele.

    Fiecare alertă îți furnizează informații precum:

    – denumire produs;

    – țara vizată;

    – gradul de risc;

    -orginea produsului;

    -data la care intră alerta în vigoare;

    -imagine cu produsul vizat.


    Și în concediu este important să fii informat! Scanează codul de bare! Află ce mănânci!

    Cu ajutorul Aplicației InfoCons, poți afla rapid și ușor informații utile în limba română despre produsele pe care vrei să le achiziționezi din țară sau din străinătate! Prin scanarea codului de bare, aplicația GRATUITĂ InfoCons redă într-o fracțiune de secundă:

    -Ingredientele;

    -Alergenii

    -Cantitatea de zahăr;

    -Cantitatea de sare;

    -Tipurile si numericul de E-uri (aditivi alimentari);

    -Caloriile

    -Nota medie a fiecărui produs prin voturile consumatorilor;

    -Distanța de alergare, mers sau pedalat după consumarea produsului respective;

    -Posibilitatea de a calcula cantitatea de sare, zahăr și caloriile pentru cantitatea pe care dorești să o consumi;

    -Dacă un produs este sau nu este conform preferințelor tale de consum (pe care le-ai prestabilit în aplicație);

    -Posibilitatea de a afla câte E-uri, câtă sare, cât zahăr și câte calorii vei consuma la o masa prin selectarea produselor pe care vrei să le mănânci din lista cu produse salvate.

  • Parlamentul European vrea extinderea roamingului ca acasă

    Parlamentul European vrea extinderea roamingului ca acasă

    Regulamentul privind roaming ca acasă este o poveste de succes a Uniunii Europene, crede Angelika Winzig, raportor pe aceasta tema al legislativului comunitar.

    Costurile suplimentare la utilizarea telefonului mobil în străinătate au fost eliminate în iunie 2017 și de atunci aproape 170 de milioane de europeni beneficiază de roaming gratuit și pot rămâne conectați cu cei de acasă când călătoresc. Potrivit unor date oficiale, utilizarea serviciilor de date în roaming a crescut de 17 ori în vara anului 2019 comparativ cu aceeași perioadă din 2016.

    Am salvat banii europenilor. Cetățenii nu au mai fost nevoiți să plătească în plus pentru o convorbire telefonică, un mesaj sau pentru internetul mobil, punctează aceeași Angelika Winzig.

    Totuși, potrivit unui sondaj Eurobarometru, mai bine de o treime dintre europeni spun că atunci când au călătorit într-o altă țară din Uniune au avut o viteză mai mică a internetului mobil decât acasă.

    Actualele norme expiră în vara anului viitor, iar membrii Comisiei pentru Industrie a Parlamentului european susțin propunerea executivului comunitar de a le prelungi cu încă 10 ani. Angelika Winzig spune însă că: Ne vom folosi de această ocazie pentru a face o serie de modificări. Care se referă în primul rând la calitatea serviciilor oferite. Furnizorii de telefonie mobilă vor fi obligați să respecte standardele cu care clientul este obișnuit acasă.

    Acest lucru înseamnă că, dacă abonamentul include viteze 4G și, din ce în ce mai frecvent, 5G, consumatorii nu ar trebui să aibă viteze mai scăzute în roaming, atunci când acest tip de rețele sunt disponibile.

    Alte modificări avute în vedere se referă la garantarea unui acces eficient la serviciile de urgență, precum numărul unic 112, și la posibilitatea de a transmite datele de localizare în mod neîntrerupt și gratuit.

    Totodată, pe durata roamingului, persoanele care călătoresc ar trebui să aibă posibilitatea de a apela cu încredere la servicii cu valoare adăugată, cum ar fi serviciile de asistență tehnică, serviciile de suport pentru clienți ale companiilor aeriene sau ale celor de asigurări.

    Noile reguli sunt susținute și de Comisia Europeană, dar pentru a putea fi aplicate este nevoie ca ele să fie acceptate în aceeași formă de Parlament și de Consiliu, din care fac parte reprezentanții statelor membre. O primă rundă discuții va avea loc săptămâna viitoare.


  • Serviciile mass-media audiovizuale: norme UE adaptate erei digitale (partea a II-a)

    Serviciile mass-media audiovizuale: norme UE adaptate erei digitale (partea a II-a)

    Directiva revizuită a serviciilor mass-media audiovizuale a fost adoptată în 2018 pentru a se ține seama de evoluția peisajului mediatic din Europa. Practic, aceasta contribuie la o reglementare mai echitabilă pentru toți actorii din domeniul serviciilor mass-media audiovizuale din întreaga UE. În plus, asigură o mai bună protecție a publicului atunci când accesează conținutul media audiovizual, inclusiv în mediul online. Directiva extinde anumite norme ale UE la platformele de partajare a materialelor video, inclusiv la anumite platforme de comunicare socială și la alte servicii în cazul cărora furnizarea de conținut audiovizual constituie o funcționalitate esențială. Aceste servicii au obligația de a lua măsuri pentru a-și proteja utilizatorii împotriva conținutului ilegal și dăunător.

    Iulia Popovici a coordonat, în calitate de secretar de stat în Ministerul Culturii, transpunerea actualei Directive UE a serviciilor mass-media audiovizuale în legislația României.


  • Cinci proiecte cu fonduri europene la Giarmata

    Cinci proiecte cu fonduri europene la Giarmata

    Comuna Giarmata din județul Timiș a reușit să atragă fonduri europene pentru desfășurarea a 5 proiecte ce vor duce la dezvoltarea infrastructurii și a serviciilor din localitate. Este vorba despre asfaltarea a 30 de străzi din comuna Giarmata, introducerea apei și a canalizării într-un cartier de 500 de locuri de casă, construirea unei grădinițe de 120 de locuri, modernizarea căminului cultural și realizarea unor drumuri agricole în valoare de 1 milion de euro. Detalii, Felicia Ristea, Radio Timișoara.



    Aflată la 10 km de Timișoara, comuna Giarmata primește tot traficul ce se descarcă de pe autostrada A1. În plus, apropierea de aeroport și marile fabrici ce au nevoie de muncitori a dus la o dezvoltare accelerată a comunei. În prezent, în localitate se desfășoară un proiect transfrontalier cu o localitate din Serbia și alte 5 din fonduri europene pentru a crește nivelul de trai al locuitorilor ne spune primarul Virgil Bunescu:



    Avem șase proiecte pe fonduri europene, 5 pe AFIR și unul transfrontalier România – Serbia. Este vorba de introducerea apei și canalizării într-un cartier de 500 de locuri de casă, 30 de străzi asfaltate, modernizare cămin cultural în comuna Giarmata în valoare de 500 de mii de euro, construirea unei grădinițe de 120 de locuri în valoare de 500 de mii de euro și este vorba de drumuri agricole în valoare de 1 milion de euro. Pe transfrontalier România — Serbia este vorba de 820 de mii de euro în cooperare cu localitatea Bor din Serbia, dotare cu mașini și utilaje Centru pentru Situații de Urgență din Giarmata. Cel mai mare este introducerea de apă și canalizare în cartierul de 510 locuri de casă în valoare de 2,5 milioane de euro, este un proiect foarte important pentru că dezvoltăm un cartier pentru tineri sub 35 de ani în care introducem toate utilitățile. Foarte, foarte important de asemenea cel care presupune asfaltarea în toată comuna. Închidem, practic, asfaltarea. Astea sunt foarte importante, și celelalte sunt importante, căminul , grădinița și drumurile agricole. Toate sunt în lucru, cel mai avansat este grădinița care este la 80% din lucrare, restul sunt undeva între 50% și 60% efectuate și cu termen până în toamnă de închidere a lucrărilor.



    Cam pe jumătate din parcelele destinate pentru tineri au început deja să fie ridicate casele. În paralel, administrația locală introduce toate utilitățile necesare. Primarul Virgil Bunescu:



    Acolo am introdus pe lângă apă și canalizare infrastructură care presupune introducerea gazului metan, introducerea curentului electric de tensiune înaltă în subteran, internet, telefonie și toate astea împreună fac un cartier nou și foarte atrăgător atât pentru tineri cât și pentru cei care sunt din alte localități.



    350 de locuri de casă sunt exclusiv pentru tineri cu domiciliul în comuna Giarmata iar restul parcelelor sunt vândute pentru orice doritor. În plus, o altă veste bună în ceea ce privește infrastructura este că peste două săptămâni va demara proiectul de extindere la patru benzi a drumului ce face legătura între autostradă și Timișoara, drum ce trece pe teritoriul comunei Giarmata. Durata de finalizare a proiectului este de 16 luni.




  • Dezvoltarea infrastructurii de apă şi apă uzată

    Dezvoltarea infrastructurii de apă şi apă uzată

    Un trai decent, fie
    că vorbim de mediul urban, fie că vorbim de cel de la sate, este legat de accesul la servicii, bunuri,
    infrastructură de diferite tipuri. În acest sens, prezența sau absența acestora
    dă notă asupra calității vieții. Uniunea Europeană, prin finanțări, susține
    demersurile administrațiilor publice locale și județene pentru a înlătura
    anumite decalaje. Este și cazul a ceea ce urmează să se întâmple în județul
    Suceava. Să adăugăm că, recent, a fost semnat contractul de finanțare; sume
    importante care se vor regăsi ca lucrări, investiții în întregul județ.
    Informații pe acest subiect sunt oferite de domnul Viorel Seredenciuc,
    vicepreședinte al Consiliului Județean Suceava.




    Una dintre cele mai
    importante investiții, dacă nu cea mai importantă a județului cu fonduri
    europene.






    Așa este, cea mai mare investiție pe fonduri europene
    din județul Suceava. Contractul a fost semnat în luna decembrie. Proiectul este
    în valoare de 234 de milioane de euro, bani care vin în mare majoritate de la
    Uniunea Europeană. Vorbim de paisprezece localități unde se va completa
    necesarul de conducte de apă și de
    canalizare și stații de epurare, în unele din ele, iar în alte localități,
    localități mari, se va lua de la zero
    introducerea de apă și de canalizare.

    Vorbim de nouă orașe și municipii și
    cinci comune. Numărul de beneficiari ai acestui proiect este mare, aproximativ
    226 de mii de locuitori ai județului, astfel încât, pe aria de acoperire a proiectului, va crește gradul de conectare,
    pentru apă, cu 17%, ajungând la 82%, iar pentru canalizare va crește cu peste
    20%, ajungând până la 91%. Astfel, vom încerca să ne conformăm directivelor
    Uniuni Europene, în primul rând, pentru canalizare, pentru localitățile cu mai
    mult de 2000 de locuitori, echivalent.





    La sfârșitul anului
    2019, a fost semnat contractul de finanțare, care este termenul de realizare a
    tuturor acestor lucrări?




    Sunt câțiva pași
    care trebuie urmați, pași obligatorii. Sperăm ca în acest an să avem
    consultantul, iar, probabil, spre sfârșitul anului sau, cel târziu, la
    începutul anului viitor, vom trece la atribuirea contractelor de lucrări; iar
    termenul de realizare va fi, probabil, de circa doi ani de zile.


  • PE – reguli de confidenţialitate mai stricte pentru comunicațiile online

    PE – reguli de confidenţialitate mai stricte pentru comunicațiile online

    Cu 31 de voturi pentru, 24 împotrivă și 1 abținere, Comisia pentru libertăți civile, justiție și afaceri interne (LIBE) a Parlamentului European a sprijinit joi, 19 octombrie a.c., noi măsuri de protecție a vieții private a cetățenilor Uniunii Europene, menite să înlocuiască Directiva e-Privacy în vigoare din anul 2002 şi reactualizată în 2009.



    Proiectele de propuneri aprobate s-ar aplica serviciilor SMS și telefonice, precum și serviciilor și instrumentelor de comunicații electronice operate prin Internet, ca WhatsApp, Skype, Messenger și Facebook.



    Comisia mai dorește interzicerea barierelor cookies” și a proceselor de colectare a preferinţelor utilizatorilor (snooping) pe baza istoricului de navigare, a cookie-urilor şi a actualizărilor de software, precum și interzicerea urmăririi persoanelor prin intermediul hotspot-urilor publice sau zonelor Wi-Fi din centrele comerciale, fără aprobarea lor explicită.


    Europarlamentarii doresc să stabilească limite stricte în ceea ce privește prelucrarea datelor — datele ar trebui folosite numai în scopurile specifice pentru care utilizatorii și-au dat consimțământul explicit și informat, iar meta-datele (numerele apelate, site-urile vizitate, locația geografică sau ora și data unui apel și alte date sensibile) ar trebui tratate ca fiind confidențiale și niciodată comunicate terților. În viziunea demnitarilor europeni, setările privacy by default” (confidențialitate implicită) trebuie să devină standard pentru toate soft-urile utilizate în comunicațiile electronice.


    Ca orice initiativă legislativă, şi aceasta a fost subiectul unor reacţii diferite. În vreme ce a fost apreciată de unii, precum europarlamentarii Marju Lauristin (socialistă estonă), Jan Philipp Albrecht (ecologist german), şi directorul executiv al European Digital Rights (EDRi), Joe McNamee, în opinia cărora, pe lângă protecţia cetăţenilor, iniţiativa promovează competiţia şi inovaţia pe plan european, parlamentarii care au votat împotriva propunerii și grupurile de lobby ale industriei IT consideră că noile reguli vor împiedica inovația tehnologică și vor avea un impact negativ asupra veniturilor companiilor și site-urilor Web.



    Rămâne de văzut dacă modificările propuse luna aceasta vor trece de negocierile dintre Parlament și Consiliul European şi vor fi puse efectiv în practică.

  • Suprataxă pentru apelurile către 09xx xxx xxx

    Suprataxă pentru apelurile către 09xx xxx xxx

    Tarif special pentru numere de forma 09xx xxx xxx



    Utilizatorii care apelează numere de forma 09xx xxx xxx trebuie să ştie că vor plăti un tarif special, mai mare decât tariful obişnuit, atrage atenţia Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM).


    Tariful mai mare se justifică prin faptul că aceste numere sunt folosite pentru a oferi servicii de conţinut cu valoare adăugată precum divertisment, jocuri, concursuri sau informaţii generale.





    Apelurile către aceste numere nu se scad din minutele incluse în abonamente sau extraopţiuni, fiind taxate separat.



    În această situaţie sunt, spre exemplu, anunţurile de recrutare, care solicită apelarea unui număr de forma 09xx xxx xxx pentru a oferi informaţii despre oferte de muncă, un apel de 15 minute putând fi taxat chiar şi cu 150 de lei.




    Utilizarea numerelor cu suprataxă



    Pentru a evita taxarea nedorită, abuzurile sau fraudele asociate accesării serviciilor cu valoare adăugată (servicii premium), ANCOM le-a impus furnizorilor o serie de obligaţii de informare.



    Utilizatorii trebuie să primească informaţii clare despre tarif şi modul în care se tarifează apelul atunci când li se comunică numărul la care pot accesa serviciul cu valoare adăugată (înainte de furnizarea serviciului), precum şi la momentul iniţierii serviciului.



    Astfel, în cazul serviciilor cu valoare adăugată accesate prin apeluri vocale către numerele de forma 09xx xxx xxx, utilizatorii vor asculta la iniţierea apelului, înainte de livrarea conţinutului, un mesaj de întâmpinare cu informaţii despre tariful aplicabil, modalitatea de tarifare — pe apel sau pe minut, precum şi durata minimă ce va fi tarifată, dacă este cazul.



    Mesajele de întâmpinare sunt furnizate, de regulă, gratuit, iar în cazul în care sunt taxate, costurile acestora nu pot depăşi tarifele pentru apelurile naţionale asociate planurilor tarifare de care beneficiază utilizatorii.



    În plus, detaliile privind consumul de servicii cu valoare adăugată oferite prin intermediul numerelor de forma 09xx xxx xxx, inclusiv tariful aplicat pentru acestea, trebuie să se regăsească în factura detaliată emisă de operator la cererea abonatului.



    Ce, cum şi unde reclami



    Dacă în procesul de utilizare a serviciilor cu valoare adăugată nu primesc informaţiile reglementate de ANCOM sau dacă operatorii de telefonie mobilă ori furnizorii de conţinut nu publică pe pagina de internet proprie aceste informaţii, utilizatorii pot face o sesizare către ANCOM, urmând paşii de AICI.