Tag: straini

  • România, preferată de tot mai mulţi străini?

    România, preferată de tot mai mulţi străini?

    Medici, profesori, constructori sau agricultori – un număr însemnat de români aleg să-şi părăsească locurile natale. Lipsa unui loc de muncă sau a unui serviciu mai bine remunerat îi îndeamnă să îşi caute în străinătate o viaţă mai bună.



    Potrivit datele ultimului recensământ, din 2011, peste 727 de mii de români ar fi stabiliţi în afara graniţelor pe o perioadă de cel puţin un an, cei mai mulţi în Italia, Spania, Gemania, Franţa şi Marea Britanie. Folosirea modului condiţional se impune, însă, pentru că, neoficial, membrii diasporei ar fi cel puţin de 3 ori mai numeroşi, dar extrem de greu de contabilizat, după cum recunosc autorităţile însele. Singurele informaţii certe sunt că în Italia trăiesc peste 1 milion, iar în Spania – aproape 1 milion de români ! În tabăra cealaltă, sunt străinii care decid să trăiască în România. Printre ei, europeni, inclusiv occidentali, dar şi sud-americani, arabi, africani sau chinezi.



    De ce vin şi de ce rămân ? Este România un nou teritoriu pentru imigraţie, mai ales după intrarea, în 2007, în Uniunea Europeană ? După o bursă Erasmus în 2005-2006, în domeniul limbilor străine, tânărul spaniol David Grau se stabilea la Bucureşti în 2008: Ţin minte că prietenii mei erau şocaţi că părăseam o ţară care mergea binişor pentru una despre care ei auzeau că nu merge foarte bine. Acum se întâmplă fenomenul invers – mă întreabă ‘şi acolo, în România, unde eşti tu, e de lucru, e uşor să găseşti ceva?’, pentru că rolurile s-au schimbat şi România primeşte destul de mulţi spanioli care îşi încearcă norocul.



    La rândul său, Yveline Bonora a sosit la Bucureşti acum aproape 10 ani. L-a urmat pe soţul ei, Just, care venise, deja, cu aproximativ un an înainte să pună pe roate un restaurant. La început, au făcut naveta între Franţa şi România. Apoi, au decis să lase defintiv în urmă coastele pitoreşti ale Mediteranei – Monaco, Nisa, Menton … – pentru a pune bazele propriei lor afaceri: preparate pe baza de fructe 100% româneşti.


    Împreună cu soţul meu, ne-am spus că n-ar fi rău să facem dulceţuri în primul rând pentru prieteni, apoi şi pentru clienţi … pentru că afacerea s-a dezvoltat. Acum, cea mai mare parte a clienţilor noştri o reprezintă hotelurile, care cumpără de la noi dulceaţă pentru micul dejun sau pentru room-service. Colaborăm şi cu câteva magazine de lux din Bucureşti.



    Cât despre englezul Tom Rees, după o specializare în gastronomie la Paris, a deschis în capitala României o brutărie-patiserie: Sunt responsabil cu crearea de noi produse, dar am o echipă formată din cinci persoane însărcinate cu patiseria şi trei cu partea de brutărie. Cu excepţia mea, toţi ceilalţi sunt din România. Înainte să deschidem magazinul, ne-a fost foarte greu să găsim personal. 90% din ei sunt extrem de serioşi. Sigur, am avut şi probleme cu unul sau doi şi a trebuit să-i schimbăm, dar, repet, cei mai mulţi sunt alături de noi de peste un an, fac progrese pe zi ce trece, iubesc munca pe care o fac, sunt dornici să înveţe, iar noi îi recompensăm – cu cât muncesc mai mult, cu atât îi plătim mai bine şi ei ştiu asta.



    În schimb, profesorul german Matthias Thesing vede, pe lângă partea plină a paharului, şi pe cea goală: Salariile sunt prea mici. Viaţa e frumoasă, dar trebuie să supravieţuieşti. Eu nu am bani din Germania, spre deosebire de alţi străini care vin în România şi cărora le vin diverse sume şi din ţările lor. Şi dacă eşti nevoit să trăieşti din venitul pe care îl faci doar aici, la Bucureşti, îţi ajunge să plăteşti o chirie şi să mănânci. Dar depinde ce vrei de la viaţă! E clar că, din punct de vedere economic, condiţiile sunt mai bune în Germania. Dar şi cheltuielile sunt mai mari acolo. Eu mi-am zis că dacă, aici, toţi românii supravieţuiesc, eu de ce nu aş fi în stare? Îmi place în România, pentru că mă simt mai aproape de cultura ei.



    Cele patru exemple de expaţi relevă tot atâtea experienţe diferite de acomodare românească. Motive ce ţin strict de viaţa privată; oportunităţi profesionale; hrană bio şi localităţi rurale liniştite; raport venituri-cheltuieli mai bun decât în ţările lor de origine; Bucureştiul situat pe locul 159 (din 211) în clasamentul mondial al oraşelor în care nivelul de trai pentru expaţi este considerat ieftin … Argumentele străinilor care aleg să se stabilească în România sunt multiple ! Pe de o parte, există categoria celor care speră la un câştig mai bun decât la ei acasă – este vorba de străini provenind în special din ţări sărace asiatice şi africane. Pe de alta, sunt expaţii care ocupă funcţii de conducere ori desfăşoară activităţi în domenii care necesită o pregătire superioară. Pentru ei, experienţa din România reprezintă, în general, un salt în cariera profesională.



    Potrivit datelor pe 2014 ale Inspectoratului General pentru Imigrări, în România sunt aproape 100 de mii de străini cu drept de şedere, din care peste 41 de mii provin din statele Uniunii Europene şi ale Spaţiului Economic European. Cei mai mulţi sunt italienii, urmaţi de moldoveni şi turci. Se regăsesc, însă, şi chinezi, unguri, germani, bulgari, francezi, greci, sârbi, sirieni şi polonezi. Nu lipsesc nici americanii, britanicii, ucrainenii, spaniolii, norvegienii, venezuelenii sau irakienii. Sigur, comparativ cu numărul românilor care aleg calea străinătăţii, cel al expaţilor din România este infinit mai mic. Este, însă, suficient de important pentru a se întreba dacă e un indicator că ţara devine mai atractivă.




  • Obţinerea avizelor de angajare

    Obţinerea avizelor de angajare

    Conform unei hotărâri de guvern, pe parcursul întregului an 2015, Inspectoratul General pentru Imigrări din cadrul Ministerului român al Afacerilor Interne va elibera cel mult 5.500 de avize de angajare pentru cetăţenii străini care îndeplinesc condiţiile şi doresc să se încadreze sau să presteze muncă în România. Avizul de angajare este documentul oficial care dă dreptul cetăţenilor unor state din afara Uniunii Europene şi Spaţiului Economic European să desfăşoare activităţi lucrative în ţara noastră. Solicitarea pentru eliberarea unui astfel de aviz şi actele necesare sunt înaintate Inspectoratului General pentru Imigrări de către angajator, persoană fizică sau juridică. Să notăm că, în ultimii doi ani, cei mai mulţi lucrători străini au venit din Turcia, China, Filipine, Serbia, Sri Lanka, Republica Moldova, Coreea de Sud, Statele Unite ale Americii şi Siria. În privinţa calificărilor solicitate pe piaţa muncii din România în 2014 pe primul loc s-au situat fotbaliştii profesionişti urmaţi de guvernante, apoi de curăţătorese, ingineri proiectanţi de sisteme şi calculatoare şi sudori.



    Avizul de angajare este necesar pentru obţinerea vizei de lungă şedere pentru angajare în muncă. Avizul poate fi eliberat şi cetăţenilor străini care provin din state cu care România are încheiate acorduri de desfiinţare a vizelor sau pentru care România a renunţat unilateral la obligativitatea vizelor, dar şi celor care beneficiază de drept de şedere temporară pentru reîntregirea familiei. Avizul de angajare se mai acordă persoanelor care beneficiază de drept de şedere temporară în scop de studii şi solicită încadrarea pe baza unui contract individual de muncă cu timp parţial, respectiv cu program de cel mult 4 ore pe zi. Cetăţenii străini titulari ai dreptului de şedere permanentă pe teritoriul României pot fi încadraţi fără a fi necesar avizul. De aceeaşi prevedere beneficiază şi cetăţenii străini care desfăşoară activităţi didactice sau ştiinţifice cu caracter temporar în instituţii de profil acreditate din România, pe baza unor acorduri bilaterale, dar şi cetăţenii străini care urmează să desfăşoare pe teritoriul României activităţi temporare solicitate de ministere sau alte instituţii publice.



    Pentru eliberarea unui aviz de angajare trebuie achitată de către angajator o taxă de 200 de euro. Iar taxa pentru avizele pentru studenţi şi lucrătorii sezonieri este de 50 de euro.



    Inspectoratul General pentru Imigrări soluţionează cererile pentru eliberarea avizului de angajare în termen de 30 de zile de la data înregistrării acestora. În cazurile în care sunt necesare verificări suplimentare, termenul poate fi prelungit cu cel mult 15 zile.

  • Informaţii pentru cetăţenii statelor UE

    Informaţii pentru cetăţenii statelor UE

    Potrivit cadrului legal, cetăţenii statelor Uniunii Europene, ai Spaţiului Economic European (Islanda, Liechtenstein şi Norvegia) şi ai Confederaţiei Elveţiene pot intra pe teritoriul României dacă prezintă documentul naţional de identitate, paşaportul sau un alt document eliberat pentru cetăţenii europeni, fără ca Poliţia română de Frontieră să aplice ştampila de intrare. În ceea ce priveşte rezidenţa în România, cetăţenii Uniunii Europene, precum şi membrii de familie care îi însoţesc, beneficiază de acest drept timp de cel mult 3 luni de la data intrării în ţară. Pentru obţinerea dreptului de rezidenţă pe o perioadă care depăşeşte 3 luni, cetăţenii europeni vor trebui să se înregistreze la structurile teritoriale ale Inspectoratului General pentru Imigrări, instituţie din subordinea Ministerului Afacerilor Interne. Ei vor primi un certificat de înregistrare, o carte de rezidenţă pentru membrii lor de familie sau o carte de rezidenţă permanentă atât pentru cetăţenii Uniunii, cât şi pentru membrii lor de familie. Certificatul de înregistrare va fi emis chiar în ziua depunerii cererii şi este valabil pentru o perioadă de până la 5 ani.



    Cartea de rezidenţă pentru membrii de familie ai cetăţenilor Uniunii aflaţi în România va fi emisă în cel mult 90 de zile de la data depunerii cererii, iar valabilitatea acesteia este de până la 5 ani de la data emiterii, dar nu mai mare decât perioada de rezidenţă a cetăţeanului Uniunii Europene al cărui membru de familie este solicitantul. Rezidenţa mai mare de 3 luni se acordă persoanelor care desfăşoară activităţi economice în România sau deţin mijloace de întreţinere şi asigurare de sănătate recunoscută în sistemul asigurărilor sociale din România, pentru respectivele persoane şi ceilalţi membri ai familiei. Vor mai putea beneficia de acest drept persoanele care se angajează pentru muncă în România, cele care sunt înscrise la o instituţie de învăţământ acreditată, cele care practică activităţi de voluntariat sau religioase. În ceea ce priveşte dreptul la rezidenţă permanentă, acesta se acordă cetăţenilor Uniunii Europene care au o rezidenţă continuă şi legală în România de cel puţin 5 ani, precum şi persoanelor care nu au cetăţenia Uniunii dar care au o rezidenţă continuă, de cel puţin 5 ani, în calitate de membri de familie ai unui cetăţean al Uniunii rezident sau rezident permanent în ţara noastră. Valabilitatea cărţii de rezidenţă permanentă este de 10 ani de la data emiterii, cu excepţia celor care sunt eliberate persoanelor cu vârsta de până la 14 ani, documente a căror valabilitate este de 5 ani de la data emiterii. Dreptul de rezidenţă permanentă poate fi pierdut în cazul unei absenţe de pe teritoriul României pentru o perioadă mai mare de 2 ani consecutivi.



    Taxele sunt de 7 lei noi (cca. 1,6 euro) reprezentând contravaloarea cărţii de rezidenţă, 5 lei (puţin peste 1 euro) — taxa extrajudiciară de timbru pentru eliberarea cărţii de rezidenţă şi 2 lei (aproape 50 de eurocenţi) taxa extrajudiciară de timbru pentru eliberarea unui certificat de înregistrare. Cetăţenii statelor Uniunii Europene pot beneficia de măsuri de protecţie socială din partea statului, în aceleaşi condiţii ca şi cetăţenii români. Totodată, nu au nevoie de permise pentru a munci în România.

  • Obţinerea avizelor de angajare

    Obţinerea avizelor de angajare

    Conform unei hotărâri de guvern, pe parcursul întregului an 2015, Inspectoratul General pentru Imigrări din cadrul Ministerului român al Afacerilor Interne va elibera cel mult 5.500 de avize de angajare pentru cetăţenii străini care îndeplinesc condiţiile şi doresc să se încadreze sau să presteze muncă în România. Avizul de angajare este documentul oficial care dă dreptul cetăţenilor unor state din afara Uniunii Europene şi Spaţiului Economic European să desfăşoare activităţi lucrative în ţara noastră.



    Solicitarea pentru eliberarea unui astfel de aviz şi actele necesare sunt înaintate Inspectoratului General pentru Imigrări de către angajator, persoană fizică sau juridică. Să notăm că, în ultimii doi ani, cei mai mulţi lucrători străini au venit din Turcia, China, Filipine, Serbia, Sri Lanka, Republica Moldova, Coreea de Sud, Statele Unite ale Americii şi Siria. În privinţa calificărilor solicitate pe piaţa muncii din România în 2014 pe primul loc s-au situat fotbaliştii profesionişti urmaţi de guvernante, apoi de curăţătorese, ingineri proiectanţi de sisteme şi calculatoare şi sudori.



    Avizul de angajare este necesar pentru obţinerea vizei de lungă şedere pentru angajare în muncă. Avizul poate fi eliberat şi cetăţenilor străini care provin din state cu care România are încheiate acorduri de desfiinţare a vizelor sau pentru care România a renunţat unilateral la obligativitatea vizelor, dar şi celor care beneficiază de drept de şedere temporară pentru reîntregirea familiei. Avizul de angajare se mai acordă persoanelor care beneficiază de drept de şedere temporară în scop de studii şi solicită încadrarea pe baza unui contract individual de muncă cu timp parţial, respectiv cu program de cel mult 4 ore pe zi.



    Cetăţenii străini titulari ai dreptului de şedere permanentă pe teritoriul României pot fi încadraţi fără a fi necesar avizul. De aceeaşi prevedere beneficiază şi cetăţenii străini care desfăşoară activităţi didactice sau ştiinţifice cu caracter temporar în instituţii de profil acreditate din România, pe baza unor acorduri bilaterale, dar şi cetăţenii străini care urmează să desfăşoare pe teritoriul României activităţi temporare solicitate de ministere sau alte instituţii publice.



    Pentru eliberarea unui aviz de angajare trebuie achitată de către angajator o taxă de 200 de euro. Iar taxa pentru avizele pentru studenţi şi lucrătorii sezonieri este de 50 de euro. Inspectoratul General pentru Imigrări soluţionează cererile pentru eliberarea avizului de angajare în termen de 30 de zile de la data înregistrării acestora. În cazurile în care sunt necesare verificări suplimentare, termenul poate fi prelungit cu cel mult 15 zile.

  • Informaţii pentru cetăţenii statelor UE

    Informaţii pentru cetăţenii statelor UE

    Potrivit cadrului legal, cetăţenii statelor Uniunii Europene, ai Spaţiului Economic European (Islanda, Liechtenstein şi Norvegia) şi ai Confederaţiei Elveţiene pot intra pe teritoriul României dacă prezintă documentul naţional de identitate, paşaportul sau un alt document eliberat pentru cetăţenii europeni, fără ca Poliţia română de Frontieră să aplice ştampila de intrare. În ceea ce priveşte rezidenţa în România, cetăţenii Uniunii Europene, precum şi membrii de familie care îi însoţesc, beneficiază de acest drept timp de cel mult 3 luni de la data intrării în ţară. Pentru obţinerea dreptului de rezidenţă pe o perioadă care depăşeşte 3 luni, cetăţenii europeni vor trebui să se înregistreze la structurile teritoriale ale Inspectoratului General pentru Imigrări, instituţie din subordinea Ministerului Afacerilor Interne. Ei vor primi un certificat de înregistrare, o carte de rezidenţă pentru membrii lor de familie sau o carte de rezidenţă permanentă atât pentru cetăţenii Uniunii, cât şi pentru membrii lor de familie. Certificatul de înregistrare va fi emis chiar în ziua depunerii cererii şi este valabil pentru o perioadă de până la 5 ani.



    Cartea de rezidenţă pentru membrii de familie ai cetăţenilor Uniunii aflaţi în România va fi emisă în cel mult 90 de zile de la data depunerii cererii, iar valabilitatea acesteia este de până la 5 ani de la data emiterii, dar nu mai mare decât perioada de rezidenţă a cetăţeanului Uniunii Europene al cărui membru de familie este solicitantul. Rezidenţa mai mare de 3 luni se acordă persoanelor care desfăşoară activităţi economice în România sau deţin mijloace de întreţinere şi asigurare de sănătate recunoscută în sistemul asigurărilor sociale din România, pentru respectivele persoane şi ceilalţi membri ai familiei. Vor mai putea beneficia de acest drept persoanele care se angajează pentru muncă în România, cele care sunt înscrise la o instituţie de învăţământ acreditată, cele care practică activităţi de voluntariat sau religioase. În ceea ce priveşte dreptul la rezidenţă permanentă, acesta se acordă cetăţenilor Uniunii Europene care au o rezidenţă continuă şi legală în România de cel puţin 5 ani, precum şi persoanelor care nu au cetăţenia Uniunii dar care au o rezidenţă continuă, de cel puţin 5 ani, în calitate de membri de familie ai unui cetăţean al Uniunii rezident sau rezident permanent în ţara noastră. Valabilitatea cărţii de rezidenţă permanentă este de 10 ani de la data emiterii, cu excepţia celor care sunt eliberate persoanelor cu vârsta de până la 14 ani, documente a căror valabilitate este de 5 ani de la data emiterii. Dreptul de rezidenţă permanentă poate fi pierdut în cazul unei absenţe de pe teritoriul României pentru o perioadă mai mare de 2 ani consecutivi.



    Taxele sunt de 7 lei noi (cca. 1,6 euro) reprezentând contravaloarea cărţii de rezidenţă, 5 lei (puţin peste 1 euro) — taxa extrajudiciară de timbru pentru eliberarea cărţii de rezidenţă şi 2 lei (aproape 50 de eurocenţi) taxa extrajudiciară de timbru pentru eliberarea unui certificat de înregistrare. Cetăţenii statelor Uniunii Europene pot beneficia de măsuri de protecţie socială din partea statului, în aceleaşi condiţii ca şi cetăţenii români. Totodată, nu au nevoie de permise pentru a munci în România.

  • Înscrierea cetăţenilor străini la cursuri universitare

    Înscrierea cetăţenilor străini la cursuri universitare

    De la început, amintim că cetăţenii statelor membre ale Uniunii Europene, ai statelor aparţinând Spaţiului Economic European şi ai Confederaţiei Elveţiene au acces la toate formele şi nivelurile de învăţământ din România, în aceleaşi condiţii cu cele prevăzute pentru cetăţenii români, inclusiv în ceea ce priveşte taxele de şcolarizare. Candidaţii provenind din aceste state îşi pot depune dosarele de înscriere direct la universităţile pentru care optează, însoţite de un atestat de recunoaştere a studiilor emis de către Centrul de Recunoaştere şi Echivalare a Diplomelor din cadrul Ministerului român al Educaţiei Naţionale, care are adresa de internet www.edu.ro. La această adresă pot fi găsite, de altfel, informaţii despre unităţile de învăţământ superior acreditate. Pentru studiile universitare organizate într-o limbă de circulaţie internaţională, admiterea va conţine obligatoriu o probă de competenţă lingvistică. Candidaţii admişi pe un loc de studii cu taxă pot ocupa ulterior locuri de studii fără taxă, în aceleaşi condiţii ca şi cetăţenii români, potrivit criteriilor de performanţă stabilite pe baza autonomiei universitare.



    Pe de altă parte, Ministerul român al Educaţiei Naţionale a elaborat o metodologie de primire la studii şi şcolarizare a cetăţenilor străini din state terţe UE în învăţământul de stat şi particular acreditat din România. Potrivit actului, pot accede în sistemul naţional de învăţământ persoanele din state terţe UE care îndeplinesc următoarele condiţii: au documente ce atestă cetăţenia statului respectiv; au calificarea necesară, dovedită prin acte de studii eliberate de instituţii de învăţământ recunoscute în ţara de provenienţă; au acceptul instituţiei de învăţământ în care doresc să studieze; au optat pentru o instituţie de învăţământ superior de stat sau particular acreditată şi o specializare acreditată. Condiţiile specifice admiterii într-o instituţie de învăţământ superior din România includ, printre altele, promovarea testelor de aptitudini organizate pentru învăţământul de artă, sportiv şi de arhitectură sau, dacă este cazul, de admitere la doctorat. Cetăţenii străini din state terţe UE sunt înscrişi în învăţământul universitar şi postuniversitar doar după absolvirea unor cursuri pregătitoare, în cadrul cărora îşi însuşesc cunoştinţele necesare de limbă română, precum şi cunoştinţele specifice în corelare cu profilul viitoarei pregătiri la discipline precum anatomie, fizică, chimie sau desen tehnic. Durata cursului pregătitor pentru studii universitare de licenţă este de un an academic, iar pentru studii universitare de masterat, doctorat şi studii postuniversitare de rezidenţiat, de cel puţin şase luni. În final, amintim că aproximativ 12.000 de cetăţeni străini din state terţe UE sunt înscrişi în învăţământul universitar din România, după absolvirea anului pregătitor.

  • Jurnal românesc – 9.09.2014

    Jurnal românesc – 9.09.2014

    “Unirea o face, în primul rând, Dumnezeu, prin ceea ce spune oamenilor şi politicienilor. Eu sunt creştin şi o spun, de fiecare dată, fără rezervă”, a declarat ministrul român de Exterme, Titus Corlăţean agenţiei de presa Unimedia, de la Chişinău. “Evident că cetăţenii informaţi din Republica Moldova, mai ales tânăra generaţie, îşi redescoperă rădăcinile româneşti. Ştiind că avem aceeaşi rădăcină, suntem aceeaşi familie, şi vorbim aceeaşi limbă, este firesc să ne gândim la un viitor împreună. Clasa politică trebuie să aibă o anumită viziune, realistă, ţinând cont de ce se întâmplă în clipa de faţă, dar să lucreze spre binele comun, politic şi economic. Până la urmă, fraţii, chiar dacă, la un moment dat, nişte puteri au dorit să-i separe, sunt aceeaşi fraţi. Ei trăiesc împreună, comunică şi sunt convins că vom fi împreună, atunci când va veni momentul”, a mai spus ministrul român de Externe, Titus Corlăţean.




    În timp ce românii se înghesuie” să plece în străinătate, aproape 1.500 de străini au obţinut, anul acesta, dreptul legal de a munci în România. Numai în Bucureşti, în primele opt luni ale anului 2014, poliţiştii din cadrul Inspectoratului General pentru Imigrări au acordat autorizaţii de muncă pentru 630 cetăţeni străini. Printre ei se numără şi americani. Cetăţenii pentru care au fost emise cele mai multe autorizaţii de muncă, în Bucureşti, provin din China -133. Într-un top neoficial, muncitorii străini care au venit să lucreze în România, sunt, cu preponderenţă, din Filipine – 76, Turcia – 61, India – 33 şi SUA – 26.




    Secretarul de stat pentru afaceri strategice, Bogdan Aurescu, a avut, pe 8 septembrie, la Bucuresti, o întrevedere cu adjunctul asistentului secretarului de stat al SUA pentru afaceri europene şi eurasiatice, Hoyt Yee. Oficialul american a mulţumit României pentru eforturile constante de consolidare a Parteneriatului Strategic bilateral, precum şi pentru contribuţia semnificativă a României în cadrul NATO. Pe de alta parte, Bogdan Aurescu a reiterat aşteptările autorităţilor de la Bucureşti şi ale cetăţenilor români privind includerea, cât mai curând posibil, a României în Programul Visa Waiver al SUA, în virtutea relaţiei bilaterale speciale şi luând în considerare progresele înregistrate de România în îndeplinirea criteriilor legale prevăzute de legislaţia americană.




    Ministerul Educaţiei Naţionale din România va lansa, pe 11 septembrie, proiectul Istoria recentă a României. Aceasta este o materie opţională, care poate fi predată elevilor de liceu (clasele IX-XII). Obiectivul general al proiectului este acela de a îmbunătăţi oferta educaţională la nivel naţional şi de a creşte calitatea sistemului de învăţământ.




    Începand din 30 octombrie 2014, compania aeriana română TAROM va opera zboruri directe între Iaşi şi Dublin, la preţuri pornind de la 175 de euro pentru zboruri dus-întors, cu toate taxele incluse. Biletele sunt deja disponibile la vânzare. Zborurile vor avea loc joi, cu plecare din Iasi si vineri, cu plecare din Dublin. În acest moment, TAROM operează zboruri directe din Iaşi către Tel Aviv, Londra, Roma, Bologna, Torino şi Milano, a declarat Christian Heinzmann, Director General TAROM.

  • Obţinerea autorizaţiilor de muncă

    Obţinerea autorizaţiilor de muncă

    Conform unei hotărâri de guvern, pe parcursul întregului an 2014, Inspectoratul General pentru Imigrări din cadrul Ministerului român al Afacerilor Interne va elibera cel mult 5.500 de autorizaţii de muncă cetăţenilor străini care îndeplinesc condiţiile şi doresc să se încadreze sau să presteze muncă în România.



    Autorizaţia de muncă este documentul oficial care dă dreptul cetăţenilor unor state din afara Uniunii Europene şi Spaţiului Economic European să desfăşoare activităţi lucrative în ţara noastră. Solicitarea pentru eliberarea unei astfel de autorizaţii şi actele necesare sunt înaintate Inspectoratului General pentru Imigrări de către angajator, persoană fizică sau juridică.



    Să notăm că numărul de autorizaţii de muncă emise în România pentru lucrătorii străini s-a redus de peste 8,3 ori, în perioada 2009 – 2013, de la circa 15.000, în 2009, când economia ţării cunoştea un avans fără precedent, la aproximativ 1.900, în 2013, potrivit datelor statistice ale Inspectoratului General pentru Imigrări.



    În ultimii doi ani, cei mai mulţi lucrători străini au venit din Turcia, China, Filipine, Serbia, Sri Lanka, Republica Moldova, Coreea de Sud, Statele Unite ale Americii şi Siria. În privinţa calificărilor solicitate pe piaţa muncii din România în 2013 pe primul loc s-au situat fotbaliştii profesionişti, în număr de 140, urmaţi de guvernante, 99, apoi de curăţătorese, ingineri proiectanţi de sisteme şi calculatoare şi sudori.



    Autorizaţia de muncă este necesară pentru obţinerea vizei de lungă şedere pentru angajare în muncă. Autorizaţia poate fi eliberată şi cetăţenilor străini care provin din state cu care România are încheiate acorduri de desfiinţare a vizelor sau pentru care România a renunţat unilateral la obligativitatea vizelor, dar şi celor care beneficiază de drept de şedere temporară pentru reîntregirea familiei. Autorizaţia de muncă se mai acordă persoanelor care beneficiază de drept de şedere temporară în scop de studii şi solicită încadrarea pe baza unui contract individual de muncă cu timp parţial, respectiv cu program de cel mult 4 ore pe zi.



    Cetăţenii străini titulari ai dreptului de şedere permanentă pe teritoriul României pot fi încadraţi fără a fi necesară autorizaţia. De aceeaşi prevedere beneficiază şi cetăţenii străini care desfăşoară activităţi didactice sau ştiinţifice cu caracter temporar în instituţii de profil acreditate din România, pe baza unor acorduri bilaterale, dar şi cetăţenii străini care urmează să desfăşoare pe teritoriul României activităţi temporare solicitate de ministere sau alte instituţii publice.



    Pentru eliberarea unei autorizaţii de muncă trebuie achitată de către angajator o taxă de 200 de euro. Iar taxa pentru autorizaţiile de muncă pentru studenţi şi lucrătorii sezonieri este de 50 de euro.



    Inspectoratul General pentru Imigrări soluţionează cererile pentru eliberarea autorizaţiei de muncă în termen de 30 de zile de la data înregistrării acestora. În cazurile în care sunt necesare verificări suplimentare, termenul poate fi prelungit cu cel mult 15 zile.

  • Aviz pentru angajarea sau detaşarea cetăţenilor străini

    Aviz pentru angajarea sau detaşarea cetăţenilor străini

    Cetăţenii străini vor putea fi angajaţi sau detaşaţi în România în baza unui aviz ce trebuie obţinut de angajator de la Inspectoratul General pentru Imigrări, conform unei noi ordonanţe, adoptată de Guvernul României. Executivul de la Bucureşti a specificat că ordonanţa vine ca măsură de a armoniza legislaţia română cu regelementările europene.



    Ordonanţa privind angajaţii şi detaşaţii pe teritoriul României nu se aplică cetăţenilor din celelalte state membre ale Uniunii Europene, statelor din Spaţiul Economic European şi Elveţiei. Avizul nu trebuie obţinut nici de străinii al căror acces pe piaţa muncii este stabilit prin tratate încheiate de România cu alte state, cei care desfăşoară activităţi didactice sau ştiinţifice cu caracter temporar, străinii care desfăşoară activităţi artistice în instituţii de cultură din România şi care suţin activităţi temporare solicitate de ministere sau de alte autorităţi administrative sau care sunt numiţi la conducerea unai filiale, reprezentanţe sau sucursale de pe teritoriul României a unei companii cu sediul în străinătate.



    Tot fără avizul Inspectoratul General pentru Imigrări pot fi angajaţi şi cetăţenii străini care au obţinut dreptul de şedere pe termen lung, dreptul de şedere temporară pentru reîntregirea familiei sau dreptul de şedere temporară pentru studii.

  • Preţurile terenurilor

    De curând, au fost publicate în Monitorul Oficial al României normele de aplicare a legii de vânzare-cumpărare a terenurilor agricole extravilane, astfel că tranzacţiile cu acest fel de terenuri au fost deblocate. Potrivit acestei legi pot cumpăra teren agricol extravilan în România cetăţenii români, cetăţenii unui stat din Uniunea Europeană, cetăţenii statelor care fac parte din Acordul privind Spaţiul Economic European, anume Norvegia, Liechtenstein si Islanda sau ai Confederatţei Elveţiene, apatrizii cu domiciliul în România, într-un stat din Uniunea Europeană, într-un stat din Spaţiul Economic European sau în Confederaţia Elveţiană.



    De asemenea, pot cumpăra teren persoanele juridice avand naţionalitatea română şi persoanele juridice având naţionalitatea unui stat membru al Uniunii Europene, a statelor care sunt parte din Acordul privind Spaţiul Economic European sau a Confederaţiei Elveţiene. Toţi aceştia pot cumpăra teren agricol extravilan în România respectând dreptul de preempţiune al coproprietarilor, arendaşilor, proprietarilor vecini, precum şi al statului român, reprezentat prin Agenţia Domeniilor Statului, în această ordine, potrivit Legii de vânzare-cumpărare a terenurilor agricole extravilane.



    Daca niciun preemptor nu îşi manifestă intenţia de cumpărare, atunci vânzarea este liberă, conform normelor de aplicare a legii. Primăria eliberează vânzătorului o adeverinţă însoţită de o copie certificată de conformitate cu originalul a ofertei de vânzare, urmând ca acesta să aleagă un cumpărător. În această situaţie, (citez) dacă în ofertă nu este prevăzută nicio condiţie, terenul poate fi vândut în orice condiţii, cu excepţia diminuării preţului” (am încheiat citatul).



    În medie, în România, un hectar de pământ agricol se vinde cu 2.000 – 2.500 de euro, cu mult mai ieftin decât media europeană, de 15.000 de euro. Unele terenuri agricole din România pot ajunge, însă, la preţuri mai mari de 5.000 de euro pentru un hectar.



    În ceea ce priveşte terenurile intravilane din Bucureşti, cele cu suprafeţe de 500 – 600 de metri pătraţi din zone foarte bune ale capitalei României (centrale sau de nord) sunt cele mai căutate de către investitori. Aceste terenuri au în general autorizaţii de construcţie, iar preţurile de tranzacţionare sunt de 1.500 – 2.000 de euro pe metru pătrat.



    În prezent, preţurile la care sunt scoase la vânzare terenurile în Bucureşti variază de la 400 – 500 de euro pe metru pătrat în zonele Timpuri Noi (aproape de centru), Lujerului (vest) şi Bucureştii Noi (nord-vestul capitalei), la 500 — 600 de euro în zona Progresului (destul de aproape de centru) şi la 900 – 1.100 de euro pe metru pătrat în zona Calea Floreasca — Barbu Văcărescu.

  • Informaţii pentru cetăţenii străini

    Informaţii pentru cetăţenii străini

    Potrivit unui act normativ al Guvernului de la Bucureşti, cuantumul mijloacelor de întreţinere pe care un cetăţean străin care are nevoie de viză pentru România trebuie să îl dovedească în momentul obţinerii vizei de scurtă şedere este de cel puţin 50 de euro pentru fiecare zi pe care intenţionează să o petreacă în Romania. Suma pe care o deţine nu trebuie să fie, însă, mai mică de 500 de euro sau echivalentul în altă valută convertibilă.



    Amintim, însă, că atât prevederea anterioară, cât şi ceea ce vom prezenta în continuare nu se aplică cetăţenilor Statelor Uniunii Europene şi ai Spaţiului Economic European. De altfel, lista completă a statelor ai căror cetăţeni pot călători în România fără viză, în funcţie şi de natura paşaportului — simplu, diplomatic, de servciu sau oficial – dar şi cea a statelor ai căror cetăţeni au nevoie de viză pot fi consultate pe site-ul Internet al Ministerului român de Externe, la adresa www.mae.ro , site editat în engleză, franceză şi română. Potrivit legislaţiei româneşti, viza este acordată de către misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României din străinătate, cu aprobarea prealabilă a Ministerului Afacerilor Externe.



    De curând, este disponibil portalul e-VIZA”, destinat facilitării obţinerii vizelor de către cetăţenii străini care doresc să viziteze România. Portalul editat în engleză şi română, este accesibil din pagina principală a Ministerului român de Externe, www.mae.ro. Introducând un set minim de informaţii (nume, cetăţenie, scopul călătoriei), cetăţenii străini vor afla dacă au sau nu nevoie de viză. În cazul în care au nevoie, solicitanţii primesc un răspuns detaliat şi vor putea încărca pe portal documentele necesare obţinerii vizei. După aprobarea dosarului, solicitanţii vor putea să-şi aleagă data şi intervalul orar pentru a se prezenta la consulat în vederea depunerii documentelor în original. Astfel, la formularul de cerere completat şi semnat corespunzător trebuie anexat un document de călătorie valabil şi acceptat de statul român, pe care să poată fi aplicată viza, precum şi documentele prevăzute de lege pentru dovedirea scopului călătoriei, a duratei şederii, a mijloacelor de întreţinere pe durata şederii şi a posibilităţii reîntoarcerii în ţara de origine sau a continuării călătoriei în altă ţară, după terminarea şederii în România. Conform unui recent regulament al Uniunii Europene, pentru resortisanţii ţărilor terţe, cu şederi preconizate pe teritoriul statelor membre pentru o perioadă de cel mult 90 de zile în orice perioadă de 180 de zile documentul de călătorie valabil care permite trecerea frontierei trebuie să îndeplinească următoarele criterii: să fie valabil pentru o perioadă de cel puţin trei luni de la data preconizată a plecării de pe teritoriul statelor membre şi să fi fost eliberat în ultimii 10 ani.



    Vizele de lungă şedere dau dreptul la călătorii de 90 de zile, cu posibilitatea prelungirii în România a sejurului, vizele de scurtă şedere sunt valabile 90 de zile fără posibilitatea prelungirii în România a valabilităţii acestora, iar vizele de tranzit dau dreptul unei şederi de 5 zile. Vizele de scurtă şedere şi cele de tranzit pot fi acordate, cu titlu de excepţie, şi de către organele Poliţiei de Frontieră, în punctele de trecere a frontierei de stat. Taxa este de 60 de euro, atât pentru viza de tranzit cât şi pentru cea de scurtă şedere, iar taxa pentru viza de lungă şedere este de 120 de euro.

  • Înscrierea cetăţenilor străini la cursuri preuniversitare

    Înscrierea cetăţenilor străini la cursuri preuniversitare

    De la început, amintim că cetăţenii statelor membre ale Uniunii Europene, ai statelor aparţinând Spaţiului Economic European şi ai Confederaţiei Elveţiene au acces la toate formele şi nivelurile de învăţământ din România, în aceleaşi condiţii cu cele prevăzute pentru cetăţenii români, inclusiv în ceea ce priveşte taxele de şcolarizare.



    Pe de altă parte, Ministerul român al Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului a elaborat o metodologie de primire la studii şi şcolarizare a cetăţenilor străini din state terţe UE în învăţământul de stat şi particular acreditat din România. Pot fi înscrişi, în învăţământul preuniversitar din România, elevii din state terţe UE dacă unul dintre părinţi, tutori sau susţinători legali se încadrează în una din următoarele situaţii: este repatriat; are, prin căsătorie, domiciliul în România; este posesorul unui permis de şedere în România; desfăşoară, în conformitate cu prevederile legale, activităţi pe teritoriul României; se află la studii în învăţământul universitar sau postuniversitar de stat sau particular acreditat din România. La cerere, elevii pot beneficia de cursuri pregătitoare pentru învăţarea limbii române, durata acestora fiind de un an şcolar, iar şcolile sau liceele în care se organizează cursul pregătitor pentru învăţarea limbii române sunt nominalizate de către Inspectoratele Şcolare Judeţene şi de cel al Municipiului Bucureşti. Elevii din state terţe UE care nu sunt de origine română şi care au absolvit clasele a VII-a şi a VIII-a în România se pot înscrie în clasa a IX-a, în limita a unul – doi elevi într-o clasă, peste efectivele maxime prevăzute de lege, cu avizul conducerii unităţii de învăţământ preuniversitar. Elevii din state terţe UE care solicită înscrierea în învăţământul preuniversitar românesc pot repeta, la cerere, la cursuri de zi, ultima clasă absolvită în străinătate. În învăţământul obligatoriu, elevii străini beneficiază de şcolarizare în aceleaşi condiţii ca şi cetăţenii români. În învăţământul liceal secundar superior, elevii din state terţe UE plătesc taxe de şcolarizare de 180 de euro pe lună.



    Persoanele din state terţe UE care au finalizat studiile liceale în alt sistem de învăţământ şi nu sunt posesori ai unei diplome de Bacalaureat sau echivalentul acesteia pot susţine, la cerere, examenul naţional de Bacalaureat, în funcţie de profilul dorit, într-un centru de examen stabilit de către Comisia de Bacalaureat judeţeană sau a Municipiului Bucureşti. Susţinerea examenului naţional de Bacalaureat de către cetăţenii din state terţe UE care au finalizat studiile liceale în alt sistem de învăţământ şi nu sunt posesori ai unei diplome de bacalaureat sau echivalentul acesteia este condiţionată de achitarea taxei de 220 de euro.

  • Cursuri de limba română pentru cetăţenii străini

    Cursuri de limba română pentru cetăţenii străini

    Cetăţenii statelor membre ale Uniunii Europene şi Spaţiului Economic European, adulţii rezidenţi din ţări terţe, dar şi persoanele adulte provenind din străinătate care au dobândit o formă de protecţie în România au dreptul la efectuarea unui curs gratuit de limba română. Organizarea respectivelor cursuri este în responsabilitatea Ministerului român al Educaţiei Naţionale, prin inspectoratele şcolare judeţene.



    Pentru a urma un curs de limba română, o persoană trebuie să depună o cerere însoţită de o copie legalizată a unui act de identitate fie la un birou local al Inspectoratului General pentru Imigrări din subordinea Ministerului Afacerilor Interne, fie la inspectoratele şcolare judeţene. Odată înregistrat un număr suficient de cereri, anume cel puţin zece, Inspectoratul Şcolar desemnează un inspector responsabil cu organizarea cursurilor, precum şi o şcoală în care să se desfăşoare acestea. Un curs are o durată de 140 de ore şi se desfăşoară pe durata unui an şcolar, timp de patru ore pe săptămână, conform unei programe adoptate oficial la nivel naţional. La finalul cursului, se organizează o sesiune de evaluare, iar participanţii primesc un certificat cu antetul Ministerului Educaţiei Naţionale. Informaţii suplimentare pot fi găsite pe site-ul www.migrant.ro, editat în engleză, franceză şi română. Există şi un site, www.vorbitiromaneste.ro, care include manuale de limba română pentru începători şi avansaţi, un manual de orientare culturală pentru cetăţenii străini, un manual de educaţie interculturală pentru copii migranţi în România, dar şi lecţii audio şi exerciţii interactive.



    Pe de altă parte, amintim că cetăţenii străini care studiază în România îşi încep cursurile prin învăţarea limbii române, timp de un an. Astfel de cursuri se adresează inclusiv etnicilor români şi aromânilor care trăiesc în state învecinate ţării noastre, anume în Republica Moldova, sudul Ucrainei, Ungaria, Serbia, Bulgaria, Albania, Macedonia, cursurile fiind găzduite de către Institutul “Eudoxiu Hurmuzachi”, situat în apropierea Bucureştiului, în comuna Tărtăşeşti. Institutul, care are adresa de Internet www.hurmuzachi.com, dispune de spaţii de învăţământ moderne, de locuri de cazare în cămine, de cantină, spaţii sportive şi de divertisment. Cursanţii studiază limba română, istoria românilor, literatura română şi limbi străine sub îndrumarea unor cadre didactice din Universitatea Bucureşti, în special din facultăţile de Litere, Geografie şi Istorie.



    Cursuri pentru cetăţenii străini organizează şi Institutul Cultural Român, atât în Bucureşti cât şi la sediile din străinătate. Informaţii suplimentare pot fi aflate de pe site-ul Institutului Cultural Român, editat în engleză şi română, cu adresa www.icr.ro, secţiunea Learn romanian”.

  • Informaţii pentru cetăţenii străini

    Informaţii pentru cetăţenii străini

    Potrivit unui act normativ al Guvernului de la Bucureşti, cuantumul mijloacelor de întreţinere pe care un cetăţean străin care are nevoie de viză pentru România trebuie să îl dovedească în momentul obţinerii vizei de scurtă şedere este de cel puţin 50 de euro pentru fiecare zi pe care intenţionează să o petreacă în Romania. Suma pe care o deţine nu trebuie să fie, însă, mai mică de 500 de euro sau echivalentul în altă valută convertibilă. Amintim, însă, că atât prevederea anterioară, cât şi ceea ce vom prezenta în continuare nu se aplică cetăţenilor Statelor Uniunii Europene şi ai Spaţiului Economic European. De altfel, lista completă a statelor ai căror cetăţeni pot călători în România fără viză, în funcţie şi de natura paşaportului — simplu, diplomatic, de servciu sau oficial – dar şi cea a statelor ai căror cetăţeni au nevoie de viză pot fi consultate pe site-ul Internet al Ministerului român de Externe, la adresa “www.mae.ro”, site editat în engleză, franceză şi română. Potrivit legislaţiei româneşti, viza este acordată de către misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României din străinătate, cu aprobarea prealabilă a Ministerului Afacerilor Externe.



    Cetăţenii străini care solicită o viză de intrare în România trebuie să anexeze la formularul de cerere completat şi semnat corespunzător un document de călătorie valabil şi acceptat de statul român, pe care să poată fi aplicată viza, precum şi documentele prevăzute de lege pentru dovedirea scopului călătoriei, a duratei şederii, a mijloacelor de întreţinere pe durata şederii şi a posibilităţii reîntoarcerii în ţara de origine sau a continuării călătoriei în altă ţară, după terminarea şederii în România. Conform unui recent regulament al Uniunii Europene, pentru resortisanţii ţărilor terţe, cu şederi preconizate pe teritoriul statelor membre pentru o perioadă de cel mult 90 de zile în orice perioadă de 180 de zile documentul de călătorie valabil care permite trecerea frontierei trebuie să îndeplinească următoarele criterii: să fie valabil pentru o perioadă de cel puţin trei luni de la data preconizată a plecării de pe teritoriul statelor membre şi să fi fost eliberat în ultimii 10 ani. Aşadar, nu mai sunt acceptate documentele de călătorie emise înainte de anul 2003.



    În vederea aprobării acordării vizei pentru cetăţenii care trebuie să prezinte o invitaţie din România, Ministerul de Externe solicită avizul Inspectoratului General pentru Imigrări, aviz care este emis într-un interval de cel mult 30 de zile. Vizele de lungă şedere dau dreptul la călătorii de 90 de zile, cu posibilitatea prelungirii în România a sejurului, vizele de scurtă şedere sunt valabile 90 de zile fără posibilitatea prelungirii în România a valabilităţii acestora, iar vizele de tranzit dau dreptul unei şederi de 5 zile. Vizele de scurtă şedere şi cele de tranzit pot fi acordate, cu titlu de excepţie, şi de către organele Poliţiei de Frontieră, în punctele de trecere a frontierei de stat. Taxa este de 60 de euro, atât pentru viza de tranzit cât şi pentru cea de scurtă şedere, iar taxa pentru viza de lungă şedere este de 120 de euro.

  • Informaţii pentru oamenii de afaceri străini

    Informaţii pentru oamenii de afaceri străini

    Cetăţenii străini care doresc să investească în România şi solicită, în acest sens, o viză de lungă şedere vor trebui să dovedească, prin planul de afaceri, că dispun de fonduri necesare desfăşurării activităţii în sumă minimă de 150 de mii de euro, dacă vor lucra ca acţionari într-o societate pe acţiuni, sau de cel puţin 100 de mii de euro, în cazul în care îşi vor desfăşura activitatea ca asociaţi într-o societate cu răspundere limitată. O altă condiţie necesară obţinerii vizei este dovada, prin proiectul de afaceri, că solicitanţii vor crea cel puţin 15 locuri de muncă, pentru o societate pe acţiuni, sau cel puţin 10 posturi la o societate cu răspundere limitată. Legea în vigoare prevede că viza de lungă şedere pentru desfăşurarea de activităţi comerciale este acordată cetăţenilor străini care sunt sau urmează să devină acţionari ori asociaţi ai unor societăţi comerciale, cu atribuţii de conducere şi administrare a acestora, pe baza avizului Departamentului pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine din subordinea Guvernului României. Desigur, sunt exceptaţi de la obţinerea acestei vize de lungă şedere cetăţenii statelor Uniunii Europene, dar şi ai Canadei, Islandei, Norvegiei, Elveţiei, Japoniei şi din Statele Unite ale Americii. Să notăm şi că pragul valoric al investiţiei asigurate în ţară de către oamenii de afaceri străini, în funcţie de care aceştia beneficiază de facilităţi la acordarea cetăţeniei române, prin obţinerea acestui statut într-un timp mai scurt de 8 ani petrecuţi în România, este de 5 milioane de euro.



    Continuăm cu prezentarea unor informaţii, sperăm, de interes pentru oamenii de afaceri. Unul dintre site-urile ce pot fi utile investitorilor aparţine Departamentului pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine, care are adresa www.dpiis.ro. În acest site sunt prezentate facilităţile şi serviciile acordate investitorilor şi multe alte informaţii, credem, de interes. Site-ul prezintă şi două link-uri către Sistemul Electronic Naţional care are adresa www.e-guvernare.ro, care cuprinde serviciile publice disponibile on-line, şi către Sistemul Electronic de Achiziţii Publice care are adresa www.e-licitatie.ro. Ambele site-uri sunt editate în română şi engleză.



    O bază de date utilă celor care doresc să afle amănunte despre potenţialii parteneri români este cea a Oficiului Naţional al Registrului Comerţului din subordinea Ministerului român al Justiţiei, denumită RECOM, care poate fi accesată, pe Internet, la adresa www.onrc.ro. Această bază de date oferă informaţii gratuite referitoare la numele unei companii, la codul fiscal şi la faptul dacă firma este în funcţiune sau nu. Iar contra cost – pe baza unui abonament prin constituirea unui depozit de cel puţin 300 de lei (aproape 70 de euro) – pot fi obţinute informaţii detaliate cu privire la firmele înscrise în Registrul Comerţului. Site-ul www.onrc.ro, editat în engleză şi română, oferă şi informaţii despre constituirea unei firme în România şi include un portal al serviciilor on-line pe care le prestează Oficiul Naţional al Registrului Comerţului.