Tag: trafic

  • Aproximativ 61.600 de persoane au tranzitat frontierele României în data de 01.02.2025

    Aproximativ 61.600 de persoane au tranzitat frontierele României în data de 01.02.2025

    Aproximativ 61.600 de persoane, cetățeni români și străini şi peste 14.400 de mijloace de transport, au tranzitat frontierele României în data de 01.02.2025, informează Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră (IGPF).

    Pe sensul de intrare în România, au fost efectuate formalitățile de intrare în țară pentru 30.627 persoane și 7.033 mijloace de transport.

    În ceea ce privește cetățenii ucraineni, au fost făcute formalitățile de control la trecerea frontierei, în conformitate cu reglementările naţionale şi comunitare în domeniu, începând cu data de 10.02.2022, până la 01.02.2025, la nivel naţional, intrând în România 11.098.722 cetăţeni ucraineni.

    Informații privind timpul de așteptare în punctele de trecere de la frontiera externă deschise traficului internaţional se regăsesc pe aplicaţia Trafic on-line ce poate fi accesată la adresa https://www.politiadefrontiera.ro/ro/traficonline/

    Începând cu 1 ianuarie 2025, a fost eliminat controlul la frontiera internă a României, respectiv la granița cu Ungaria și Bulgaria. Toate persoanele se pot deplasa către sau dinspre alte state membre ale Spațiului Schengen (cu excepția Ciprului și Irlandei) fără a se mai opri pentru verificarea documentelor de călătorie.

    Poliţia de Frontieră poate face controale aleatorii și nesistematice pe căile de comunicație de la frontiera internă sau în diverse noduri rutiere, în limita celor 30 de km de la linia de frontieră în interior, care reprezintă zona de competență, pentru a verifica identitatea și situația legală a persoanelor, dar și pentru a preveni și combate faptele ilegale, potrivit IGPF.

    În ultimele 24 de ore, în zonele de competenţă – punctele de trecere, dar şi la „frontiera verde” – s-au constatat 97 de fapte ilegale (55 infracţiuni şi 42 contravenţii). Au fost aplicate amenzi în valoare de 38.000 lei și au fost ridicate în vederea confiscării, bunuri în valoare de aproximativ 1.000.000 lei, care au fost oprite de la comercializare, cu scopul de a proteja consumatorii.

    Nu s-a permis intrarea în ţară a 28 cetăţeni străini, care nu îndeplineau condiţiile prevăzute de lege şi de asemenea nu s-a permis ieşirea a 5 cetăţeni români din diferite motive legale.

  • Recomandări pentru persoanele care se întorc din vacanță cu autovehiculul

    Recomandări pentru persoanele care se întorc din vacanță cu autovehiculul

    Ministerul Afacerilor Interne avertizează că, în perioada următoare, se așteaptă creșteri ale valorilor de trafic pe drumurile din România, pe fondul întoarcerii unui număr mare de persoane din vacanță. În acest context, se recomandă respectarea normelor de circulație, păstrarea calmului și adoptarea unui comportament responsabil, pentru a preveni evenimentele neplăcute și a ajunge în siguranță la destinație.

    În cazul călătoriilor pe timp de iarnă, autovehiculele trebuie echipate cu anvelope de iarnă aflate în stare bună, conform standardelor legale. Totodată, instalațiile de iluminare, semnalizare, frânare și direcție trebuie verificate și menținute în condiții optime de funcționare.

    Pentru situații neprevăzute, este util să aveți în mașină o lopată, lanțuri antiderapante, un cablu de tractare și cabluri pentru pornirea motorului. De asemenea, trusa medicală, obligatorie conform legislației, trebuie să fie completă și funcțională. Este important să vă informați din timp despre starea drumurilor și condițiile meteorologice, pentru a evita drumurile blocate sau zonele cu restricții.

    Se recomandă evitarea plecărilor în orele de vârf, când traficul este mai intens, și planificarea unor rute alternative. În condiții meteorologice dificile, viteza de deplasare poate fi mai redusă decât estimările inițiale, ceea ce poate prelungi durata călătoriei. Este necesar să vă pregătiți pentru astfel de situații.

    În condiții de iarnă, șoferii trebuie să adapteze stilul de condus, menținând o viteză redusă pe carosabil umed, înghețat sau acoperit cu zăpadă. Distanța față de vehiculul din față trebuie mărită, pentru a permite un timp de reacție suficient, iar manevrele bruște trebuie evitate, reducând astfel riscul de derapaj.

    Un alt factor important este oboseala. Dacă vă simțiți obosiți, amânați călătoria, deoarece oboseala este una dintre cauzele frecvente ale accidentelor rutiere. Atenție sporită trebuie acordată pietonilor și bicicliștilor, care devin mai greu de observat în condiții meteorologice dificile. În apropierea localităților, reduceți viteza și fiți pregătiți să acordați prioritate pietonilor care ar putea traversa neașteptat.

    Respectați întotdeauna indicațiile agenților de poliție și, în cazul unei situații de urgență, apelați numărul unic 112 pentru asistență.

  • Poliţia de Frontieră se aşteaptă la valori de trafic mai mari în perioada sărbătorilor

    Poliţia de Frontieră se aşteaptă la valori de trafic mai mari în perioada sărbătorilor

    Poliţia de Frontieră din România se aşteaptă la o creştere semnificativă a valorilor de trafic în punctele de trecere a frontierei, în mod special la graniţa cu Ungaria, în conditiile în care mulţi români revin în ţară de sărbători.

    “Ne aflăm în perioada premergătoare Sărbătorii Crăciunului, iar în aceste zile ne aşteptăm la o creştere semnificativă a valorilor de trafic în punctele de trecere a frontierei, în mod special la graniţa cu Ungaria, ca urmare a faptului că mulţi cetăţeni români aflaţi în state ale Uniunii Europene, revin în ţară de sărbători”, informează Poliţia de Frontieră.

    Polițiștii de frontieră, alături de celelalte structuri ale Ministerului Afacerilor Interne, vor asigura ordinea şi siguranţa publică în zona de competenţă. Peste 3.500 de poliţiştii de frontieră desfăşoară zilnic, la nivelul întregii ţării, activităţi de supraveghere şi control la frontiera de stat, precum şi pentru prevenirea şi combaterea infracţionalităţii transfrontaliere.

    “Dacă situaţia o impune, vor fi suplimentate arterele de control pe sensul de intrare în ţară, până la capacitatea maximă permisă de infrastructura punctelor de trecere a frontierei. De asemenea, pentru operativitate, poliţiştii de frontieră au în dotare staţii mobile de control care pot fi folosite în punctele de trecere a frontierei cu trafic crescut”, precizează sursa citată.

    Referitor la traficul de mare tonaj “este folosită la maxim capacitatea punctelor de trecere ale frontierei, în limita configuraţiei acestora, iar în funcţie de trafic, sunt suplimentate arterele de control şi echipamentele folosite pentru verificarea documentelor, astfel încât formalitățile de frontieră să se efectueze cu operativitate”, potrivit unui comunicat al Poliţiei de Frontieră,

  • Circulaţia camioanelor este interzisă, de sărbători, pe mai multe drumuri naționale

    Circulaţia camioanelor este interzisă, de sărbători, pe mai multe drumuri naționale

    Circulaţia vehiculelor cu masa totală maximă autorizată mai mare de 7,5 tone altele decât cele destinate exclusiv transportului de persoane, camioanelor, altele decât cele destinate transportului de persoane, va fi interzisă în perioada sărbătorilor,(24, 25, 26 şi 27 decembrie) în anumite intervale orare, pe mai multe drumuri naționale, a anunțat Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

    Pe DN 7 Pitești-Râmnicu Vâlcea-Veştem restricţiile vor fi în vigoare în data de 24 decembrie, pe ambele sensuri, între orele 18:00-22:00, iar în zilele de 25, 26 și 27 decembrie între orele 6:00 și 22:00.

    Încălcarea prevederilor ordinului emis de Ministerul Transporturilor constituie contravenție și se sancționează cu amendă.

  • Varianta Ocolitoare Bârlad Bucureşti, deschisă circulației de joi, 29 august

    Varianta Ocolitoare Bârlad Bucureşti, deschisă circulației de joi, 29 august

    Circulaţia autovehiculelor a fost deschisă oficial, joi, pe Varianta Ocolitoare Bârlad, în lungime de 11,28 kilometri, a anunțat ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Sorin Grindeanu, într-o postare pe pagina sa de Facebook.

    ‘Circulaţie deschisă pe Varianta Ocolitoare Bârlad (11,28 km)! Cei care tranzitează zona nu vor mai fi obligaţi să traverseze municipiul Bârlad, iar circulaţia spre şi dinspre Vama Albiţa (frontiera cu Republica Moldova) se va desfăşura în condiţii mai bune. Acest nou drum care asigură inclusiv conexiunea cu DN 24, DN 24D şi DN 24A este dotat şi cu două parcări de scurtă durată’, a scris Sorin Grindeanu.

  • Traficul din aeroporturi, peste cel pre-pandemie

    Traficul din aeroporturi, peste cel pre-pandemie

    Traficul de pe aeroporturile din România a revenit în prima jumătate a lui 2024 la nivelul pre-pandemie. Numărul pasagerilor înregistrați pe aeroporturile din România este cu 10,5% mai mare decât cel din semestrul I din 2019 și cu 4,9% mai mare decât totalul din semestrul I din 2023. Din cei aproape 11,86 milioane de pasageri care au tranzitat aeroporturile românești în primele 6 luni din 2024, 7% au călătorit pe rute interne. În semestrul I 2024 au fost înregistrate aproape 113.000 de mișcări aeronave (aterizări și decolări), a comunicat Asociația Aeroporturilor din România.

    Cele mai tranzitate aeroporturi sunt Aeroportul Internaţional «Henri Coandă» București-Otopeni, cel mai aglomerat din țară, cu peste 7,38 milioane de pasageri, Aeroportul Internaţional «Avram Iancu» Cluj-Napoca (peste 1,44 milioane de pasageri) și Aeroportul Internaţional Iași (cu peste 1,05 milioane de pasageri). Sunt singurele din România care trec de cifra de un milion de pasageri în primul semestru. Ierarhia se păstrează în ceea ce priveşte traficul de pasageri pe rutele externe. În ceea ce priveşte transportul pe rute interne, pe primele locuri se află aeroportul Bucureşti-Otopeni, urmat la distanţă de cele din Cluj-Napoca, Timişoara şi Iaşi.

    Dacă la nivelul numărului de pasageri aeroportul Internaţional «Aurel Vlaicu» Bucureşti-Băneasa, al doilea aeroport din Capitală, ocupă locul 15 din 17, în clasamentul mişcărilor de aeronave (aterizări și decolări) se află pe locul 3 la nivel naţional, cu peste 9.000 de mişcări, datorită faptului că aerportul operează mai ales zboruri private şi de business.

    Cifrele în creştere pe aeroporturile din România vin în contextul unui an electoral, în care au fost inaugurate mai multe investiții în aeroporturi. Suprafața terminalului de pasageri ale Aeroportului din Sibiu a crescut de 4 ori, iar dotările au fost dimensionate pentru a putea procesa până la 2,5 milioane de pasageri pe an. La Iași a fost inaugurat noul terminal, T4, cu o suprafață de 31.000 de metri pătrați, 3 niveluri și o capacitate minimă de procesare de 3,5 milioane de pasageri anual, devenind al doilea cel mai mare terminal din țară. A devenit operațional şi noul terminal al Aeroportului Internațional Timișoara. Acesta este destinat exclusiv pasagerilor care, din 31 martie, călătoresc în spațiul Schengen. Noul terminal al Aeroportului Oradea a fost inaugurat în luna mai. Suprafaţa a fost extinsă la 12.500 de metri pătrați, iar capacitatea aeroportului a fost dublată, ajungând la 800 de pasageri pe oră. La Aeroportul Internațional Cluj a fost inaugurată extinderea Terminalului de Pasageri Plecări. Spațiilor deja existente li s-au adăugat 7.200 de metri pătrați și 3 noi fluxuri de securitate. Capacitatea de procesare a aeroportului din Cluj a crescut la 4,5 milioane de pasageri pe an.

  • Bulgaria – Restricții de circulație la Podul Prieteniei Giurgiu-Ruse

    Bulgaria – Restricții de circulație la Podul Prieteniei Giurgiu-Ruse

    Activitățile de reparație sunt prevăzute să dureze până la data de 15 iunie 2024. Acestea se vor efectua pe timpul zilei, pe segmente rutiere scurte și vor implica organizarea și reglementarea temporară a circulației rutiere pe pod, traficul desfășurându-se pe o singură bandă cu regim asigurat de accesibilitate și de semnalizare prin indicatoare rutiere și personal de dirijare.

    De asemenea, MAE le recomandă cetățenilor români să conducă preventiv, cu viteză adecvată, să respecte strict semnalizarea rutieră temporară montată și indicațiile/semnalele organelor de control aflate la fața locului și să ia în considerare posibilitatea măririi timpilor de așteptare la trecerea podului.

    În acest context, MAE subliniază importanța informării corecte a șoferilor români și achiziționării în timp util a vignetelor electronice pentru folosirea infrastructurii rutiere publice din Bulgaria, înainte de a intra pe teritoriul bulgar, în conformitate cu legislația în vigoare.

    Autoritățile bulgare recomandă ca vinieta electronică să fie achiziționată online prin intermediul website-ului www.bgtoll.bg, cu versiune în limba română: https://www.bgtoll.bg/ro/rovinieta-electronica, sau de la terminalele specifice montate în incinta punctelor de frontieră. În cazul turiștilor români care aleg să revină în țară, prin PCTF Ruse, recomandăm să pregătească în prealabil suma exactă pentru taxa de pod, și anume 2 euro sau 4 leva, ori să efectueze plata cu cardul bancar, în acest mod putând fi scurtați considerabil timpii de așteptare la procesarea și eliberarea documentelor justificative tip chitanțe, facturi, bonuri fiscale.

    Cetățenii români pot folosi pentru intrarea în România și celelalte puncte de trecere a frontierei situate la granița cu Bulgaria: precum PCTF Vidin – Calafat, PCTF PCTF Kardam- PCTF Negru Vodă, PCTF Silistra – Ostrov Călărași, PCTF Dobromir – Krushari și PCTF Kainardzha – Lipnița (aceste două puncte funcționează cu orar 08:00-20:00 și doar pentru autovehicule cu masa totală admisă de până la 3,5t), PCTF Nikopol – Turnu Măgurele (feribot) (www.feribot-eurobac.ro), PCTF Svishtov – Zimnicea (feribot) (www.ferry.bg) și PCTF Oryahovo – Bechet (feribot) (www.ferryboat.bg) și PCTF Aydemir (Silistra) – Chiciu (Călărași) (feribot) (www.spikaferry.com).

    Informații suplimentare pot fi accesate astfel: cu privire la starea actuală a drumurilor – pe aplicația gratuită LIMA www.lima.api.bg, de pe pagina de internet a Agenției “Infrastructura Rutieră” – www.api.bg și la numărul de telefon 070013020, accesibil în regim non-stop; cu privire la situația zborurilor pe aeroportul Sofia – www.sofia-airport.eu; cu privire la starea vremii – pe site-ul www.weather.bg; cu privire la regimul vamal, la intrarea în Bulgaria dinspre Turcia, pe site-ul www.mae.ro/travel-conditions/3677 (Condiții de călătorie în Bulgaria, titlul Reglementări vamale) și pe site-ul Agenției „Vămi” din Bulgaria – www.customs.bg; cu privire la e-vigneta și sistemul e-TOLL – pe site-ul www.bgtoll.bg; cu privire la situația circulației prin punctele de trecere a frontierei bulgare – pe site-ul www.mvr.bg.

    Cetățenii români pot solicita asistență consulară la numerele de telefon ale Ambasadei României la Sofia: +35929712858 și +35929733510, apelurile fiind redirecționate către Centrul de Contact și Suport al Cetățenilor Români din Străinătate (CCSCRS) și preluate de către operatorii Call Center în regim de permanență. De asemenea, cetățenii români care se confruntă cu o situație dificilă, specială, cu caracter de urgență au la dispoziție telefonul de permanență al misiunii diplomatice a României în Republica Bulgaria: +359879440758.

    Ministerul Afacerile Externe recomandă consultarea paginilor web: http://sofia.mae.rohttps://ec.europa.eu/consularprotection/content/travel-advice_rowww.meteoalarm.orgwww.mae.ro și reamintește faptul că cetăţenii români care se deplasează în străinătate au la dispoziţie secțiunea „Sfaturi de călătorie”, disponibilă pe site-ul MAE (https://www.mae.ro/node/1533), care oferă informaţii, alerte, atenționări şi sfaturi de călătorie.

    Sursa Comunicat  MAE

  • Toleranţă zero pentru traficul cu migranţi

    Toleranţă zero pentru traficul cu migranţi

    În Romania, foşti sau actuali angajaţi ai Ministerului de Interne sunt suspectaţi că ar face parte dintr-un grup infracţional organizat specializat în trafic de migranţi. Procurorii DIICOT şi DNA au făcut, marți, zeci de percheziţii la sedii de firme şi domicilii. Gruparea ar fi formată, potrivit autorităților, din zeci de persoane, cetăţeni români şi străini, despre care anchetatorii spun că introduceau în ţară migranţi cu vize de muncă pe care îi ajutau apoi să treacă graniţa către state din spaţiul Schengen. O parte dintre ei părăseau România fără a intra în contact cu societăţile care îi recrutau pentru muncă. Majoritatea veneau din ţări cu potenţial terorist, precum Pakistan sau Bangladesh.

    Potrivit procurorilor, angajaţi din Inspectoratul General pentru Imigrări ar fi primit mită, pentru a aproba permisele de muncă, sume de până la 1.000 euro, dar dacă termenul era mai scurt se ajungea şi la câteva mii de euro. Într-un comunicat, Inspectoratul General pentru Imigrări s-a delimitat ferm de orice acţiuni ilegale şi a afirmat că de fiecare dată când situaţia a impus a sesizat organele de parchet competente cu privire la posibile infracţiuni. În acest an, mai precizează Inspectoratul, s-au derulat 50 de astfel de activităţi, la care au participat peste 500 de poliţişti, inclusiv cu funcţii de conducere. Totodată,

    Inspectoratul General pentru Imigrări menţionează că, împreună cu ofiţerii Direcţiei Generale Anticorupţie, efectuează permanent consiliere şi activităţi de prevenţie a corupţiei la nivelul tuturor structurilor subordonate. Este ceea ce aşteaptă cetăţenii români şi partenerii externi ai României în contextul eforturilor de aderare la Spaţiul Schengen, a subliniat ministrul de Interne, Cătălin Predoiu.

    “Este ceea ce aşteptăm şi noi de la partenerii europeni din alte state membre ale Uniunii Europene, care sunt supuse presiunii migraţiei ilegale, toleranţă zero la corupţie în toată Europa, combaterea energică a migraţiei ilegale în toate ţările europene’, a transmis Predoiu.

    Într-un comunicat al ministerului de resort, acesta a declarat că în ultimul an, migraţia ilegală la frontierele României a coborât cu 73 la sută. Potrivit oficialului, ministerul pe care îl conduce îşi reafirmă angajamentul faţă de transparenţă, integritate şi colaborare internaţională pentru a asigura securitatea şi stabilitatea la frontierele României, contribuind astfel la obiectivul de integrare în spaţiul Schengen. Amintim că pe 31 martie 2024, România și Bulgaria au intrat în spațiul de liberă circulație parțial, cu frontierele aeriene și maritime. Autoritățile române depun în continuare eforturi pentru aderarea deplină la Schengen, și cu frontierele terestre.

  • Poliţia rutieră recomandă rutele alternative pentru evitarea aglomeraţiei

    Poliţia rutieră recomandă rutele alternative pentru evitarea aglomeraţiei

    Pentru evitarea aglomeraţiei din ultima zi a minivacanţei de Paşte, poliţiştii recomandă conducătorilor auto să ia în calcul şi deplasarea pe rute alternative.

    Pentru DN 1 Bucureşti – Ploieşti – Braşov, pot fi folosite următoarele rute alternative: Bucureşti – Autostrada A3 – Ploieşti – Cheia – DN 1A – Braşov; Bucureşti – Autostrada A1 – Piteşti – Câmpulung – DN 73 – Râşnov; Bucureşti – DN 71 – Târgovişte – DN 72A – Câmpulung – DN 73 – Râşnov; Bucureşti – Târgovişte – DN 71 Sinaia, informează Centrului INFOTRAFIC din Inspectoratul General al Poliţiei Române.

    Pentru evitarea aglomerării autostrăzii A2 Constanţa – Bucureşti, se recomandă ca rutie alternative: DN 2A Constanţa – Hârşova – Slobozia – Urziceni – DN 2 – Bucureşti; A2 – Feteşti sau Drajna – DN 3A – Lehliu-Gară – DN 3 – Fundulea – Bucureşti; DN 3 Constanţa – Murfatlar – Adamclisi – Ostrov (traversare cu bacul) – Călăraşi – DN 21 Călăraşi – Drajna – A2 Drajna – Bucureşti (sau, din municipiul Călăraşi – DN 3 – Lehliu-Gară – Fundulea – Bucureşti).

    Luni, la prânz, traficul era aglomerat pe sensul de coborâre al DN 1 către Ploieşti, între staţiunile Predeal şi Buşteni, dar şi între localităţile Comarnic şi Breaza, potrivit sursei citate.

    În condiţiile în care valorile de trafic vor creşte şi mai mult pe parcursul zilei, poliţiştii le recomandă conducătorilor auto să ia în considerare următoarele sfaturi: creşterea distanţei de siguranţă între vehicule; evitarea depăşirilor riscante, a coloanelor de autovehicule; planificarea cu atenţie a traseului de parcurs şi folosirea unor rute alternative; manifestarea respectului faţă de ceilalţi participanţi la trafic, semnalizând orice intenţie de schimbare a benzii de circulaţie sau a direcţiei; pe autostrăzi, acordarea priorităţii la ieşirea din spaţiile de servicii, punerea în funcţiune a luminilor de avarie la încheierea unei coloane care opreşte sau încetineşte brusc. De asemenea, şoferilor li se aminteşte să nu circule şi să nu oprească pe banda de urgenţă în mod nejustificat.

  • IGPF: Traficul la frontieră în data de 20.04.2024

    IGPF: Traficul la frontieră în data de 20.04.2024

    În data de 20.04.2024, polițiștii de frontieră au efectuat formalitățile de control atât pe sensul de intrare, cât și pe cel de ieșire, pentru aproximativ 209.400 de persoane, cetățeni români și străini, și peste 68.300 de mijloace de transport care au tranzitat punctele de frontieră de la nivelul întregii țări.

     

    Pe sensul de intrare în România, prin punctele de frontieră au tranzitat 104.126 de persoane, dintre care 9.282 sunt cetățeni ucraineni. Astfel, începând cu data de 10.02.2022 (perioadă pre-conflict), până la data de 20.04.2024, ora 24:00, la nivel național, au intrat în România 7.830.349 cetățeni ucraineni.

     

    În continuare, controlul de frontieră la intrarea în România prin punctele de trecere a frontierei se derulează cu operativitate, în conformitate cu prevederile legislației naționale și comunitare. Poliția de Frontieră lucrează la capacitatea maximă permisă de infrastructura punctelor de trecere.

     

    Pentru informații privind situația punctelor de frontieră deschise traficului internațional, puteți accesa aplicația Trafic on-line la adresa http://www.politiadefrontiera.ro/traficonline/

  • Orașele sustenabile “de 15 minute”

    Orașele sustenabile “de 15 minute”

    Oamenii locuiesc din ce în ce mai mult în orașe, iar acest lucru trebuie luat serios în calcul la proiectarea și administrarea acestora. Marile metropole se confruntă cu mari probleme economice, sociale, de sănătate, de mediu, de alimentație, de transport. Un concept mai vechi este readus azi în atenție și anume: “orașul de 15 minute”. Scopul final al acestuia este, foarte pe scurt, ca oamenii să aibă la îndemână cam tot ce le trebuie, făcând un efort de deplasare de maximum un sfert de oră.

    Vlad Zamfira – specialist în schimbări climatice și politici sustenabile – ne descrie contextul:

    “Orașele în care trăim ocupă doar 2% din suprafața terestră, în timp ce găzduiesc jumătate din populația lumii. Ele sunt responsabile de 75% din consumul global de energie, de 80% din emisiile de carbon și dețin 80% din PIB-ul global. Estimările arată că până în 2050, aproape 70% din populație va trăi în aceste orașe. Totodată, orașele au un impact major asupra vieții locuitorilor acestora, dar și asupra ecosistemelor naturale, astfel că e important ca dezvoltarea lor să fie una sustenabilă: adică să ne putem acoperi nevoile prezente fără să punem în pericol nevoile generațiilor viitoare de a-și asigura traiul. 

    Sunt “orașele de 15 minute” o opțiune viabilă? Și ce sunt acestea? Este un concept simplu, un termen concis și ușor de reținut, care reprezintă un set de principii după care ar trebui construite orașele. Pe foarte scurt, acest model presupune să ai acces la toate serviciile de bază și nu numai, precum magazine, parcuri, școli și grădinițe, într-un timp scurt, la mai puțin de 15 minute de mers pe jos sau cu bicicleta. 

    Care sunt principiile după care se ghidează fondatorul orașelor de 15 minute, Carlos Moreno? Unu – ecologie – pentru un oraș verde și sustenabil. Doi – proximitate – să locuiești la distanță redusă de toate celelalte activități. Trei – solidaritate – să creeze legături între persoane. Patru – participare – cetățenii ar trebui să fie implicați în planificare. În astfel de localități, prioritizarea modalităților de transport este inversată față de cea actuală. 

    Dacă în momentul de față mașina personală stă la baza transporturilor și a modului în care proiectăm și construim orașele, în “orașele de 15 minute” aceasta ar fi pe ultimul plan. Pietonii și micromobilitatea sunt în primul plan. Urmează transportul în comun, iar apoi autovehicule de tip sharing, care ajută la creșterea numărului de utilizatori per vehicul și scade dependența de un vehicul personal.”

    Cuvântul cheie este însă “sustenabilitatea”. Pentru ca aceasta să existe, ne uităm la 3 categorii principale: Oamenii – pentru a fi sustenabil, un oraș trebuie să aibă un impact social pozitiv, să ia în considerare sănătatea locuitorilor și toate clasele sociale. Planeta – orașele sustenabile nu numai că nu afectează mediul încojurător, ba chiar au un impact pozitiv asupra lui. Profitul – aspectul economic nu poate fi neglijat, pe termen lung orașele nu pot fi sustenabile dacă nu se pot susține financiar.

    Cine câștigă și cine poate pierde din aplicarea conceptului de “oraș de 15 minute”? Câștigă în primul rând oamenii ! Conform studiilor, există o corelare directă între numărul de pași zilnic și obezitate. Unul dintre ele arată și că orașele care sunt mai prietenos create pentru pietoni au și o rată de obezitate mai mică.

    În România, mai multe surse arată că rata obezității este între 20 și 25% – aceasta crescând de la 14%, cât era în 1997. Apoi: mai puțină poluare fonică. Mașinile multe sunt foarte zgomotoase. Într-un oraș liniștit oamenii sunt mai productivi și mai sănătoși din punct de vedere mental. Și afacerile au de câștigat: ești mult mai predispus să te oprești la un magazin atunci când mergi pe jos sau cu bicicleta, decât atunci când treci repede cu mașina. Studiile arată că pe străzile în care au fost prioritizați pietonii veniturile afacerilor locale au crescut peste așteptări.

    Cine are de pierdut? Unul dintre efectele tranziției către “orașele de 15 minute” este scăderea dependenței de mașini – lucru ce afectează direct un sector care susține, în anumite zone, o parte semnificativă din piața muncii. Revenind la București, acesta este un oraș al contrastelor, iar lucrul este valabil și la nivelul transportului. Sunt trasee unde ai acces ușor la metrou, tramvai sau autobuz – care sunt separate de trafic, ceea ce le face predictibile și de multe ori varianta cea mai rapidă.

    În același timp, sunt și multe alte trasee unde pentru a ajunge din punctul A în punctul B, folosind transportul în comun, trebuie schimbate mai multe linii, ceea ce adaugă timp suplimentar călătoriei. În momentul de față, în capitala României fiecare sector reface străzi conform deciziilor interne, neavând o strategie la nivelul întregului oraș. Problema asta o vedem nu numai la nivelul Bucureștiului, ci în general la nivelul întregului aparat administrativ – lipsa de comunicare sau comunicarea defectuoasă. Lipsa infrastructurii adecvate pentru transportul public, calitatea deficitară a majorității mijloacelor de transport și lipsa conexiunilor eficiente sunt principalele motive pentru care românii preferă utilizarea mașinii personale, chiar și pe distanțe scurte.

    Pe de altă parte, statutul personal este un alt motiv important pentru care românii merg cu mașina, pentru că în România transportul în comun este asociat cu venituri mai mici, spre deosebire de țări.

    Datele și ideile prezentate provin dintr-un material online realizat de inginerii romani Dalia Stoian – specialistă în soluții solare sustenabile și Claudiu Butacu – specialist în energie regenerabilă.

  • România rămâne printre primele locuri din UE la numărul de accidente rutiere mortale

    România rămâne printre primele locuri din UE la numărul de accidente rutiere mortale

    Potrivit analizei date publicității de Comisia Europeană, numărul celor care își pierd viața în accidente rutiere scade de la un an la altul în România, însă ritmul este în continuare foarte lent. Față de 2022 au fost cu 5 la sută mai puține decese, iar față de 2019, reducerea este de 17 procente.

    În acelaşi timp, proporția calculată la un milion de locuitori a fost și anul trecut în țara noastră cu mult peste media europeană: 81 de decese în România, față de 46 în toată Uniunea. Peste țara noastră s-a situate Bulgaria, unde au fost 82 de decese în accidente rutiere la un milion de locuitori.

    Suedia este în continuare țara cu cele mai sigure drumuri, cu 22 de decese la un milion de locuitori în 2023, urmată îndeaproape de Danemarca,  unde numărul victimelor de pe șosele raportat la același milion de locuitori a fost de 27.

    Per total, anul trecut, în toată Uniunea, aproximativ 20 de mii 400 de persoane au fost ucise în accidente rutiere, ceea ce reprezintă o ușoară scădere, de doar 1 la sută, față de 2022.

    Analiza mai arată că la nivel european, mai bine de jumătate dintre decesele cauzate de accidente rutiere au avut loc pe drumurile de țară, în timp ce proporția din orașe se apropie de 40 de procente, iar pe autostrăzi este de 9 la sută.

    Același raport indică și faptul că bărbații au provocat trei din patru decese rutiere.Șoferii de autoturism și pasagerii au reprezentat 45 la sută din totalul celor care au murit în accidente, pietonii, 18 %, iar bicicliștii, 10 la sută, în creștere de la an la an.

    Comisia se arată, de altfel,  îngrijorată de această tendință. De vină sunt lipsa infrastructurii adecvate și comportamentul nesigur al tuturor participanților la trafic, cum ar fi excesul de viteză, distragerea atenției și conducerea sub influența alcoolului și a drogurilor.

    Analiza executivului comunitar mai arată că persoanele cu vârsta de peste 65 de ani sunt expuse unui risc mai mare pe drumurile publice, deoarece au reprezentat aproape o treime din totalul deceselor cauzate de accidente rutiere. La rândul lor, tinerii între 18 și 24 de ani au reprezentat 12 la sută din decesele provocate de accidente rutiere.

    Toate aceste date arată că va fi greu de atins obiectivul ambițios stabilit de Uniunea Europeană pentru 2050 și denumit Viziune Zero, adică niciun deces pe șosele până în acel an.

  • Des mesures contre le trafic de drogue et la traite d’être humains

    Des mesures contre le trafic de drogue et la traite d’être humains

    C’est à partir du 1er février que la première
    session du Parlement de l’année débute à Bucarest. La ministre de la Justice
    Alina Gorghiu a demandé l’adoption en procédure d’urgence des projets de loi
    visant la lutte contre le trafic et la consommation de drogue. Elle a également
    précisé qu’à l’heure où l’on parle il y a trois initiatives clés pouvant
    conduire à la réduction de ce phénomène inquiétant.




    Le Registre
    des trafiquants de drogue


    La première concerne la création d’un Registre des
    trafiquants de drogue. Selon cette initiative, qui est à l’heure où l’on parle sur
    la table de la Chambre des Députées, soit l’organisme décisionnel sur ce sujet,
    les institutions de l’Etat surveilleront les trafiquants de drogue en temps
    réel. Par conséquent, il sera beaucoup plus difficile pour les trafiquants de
    mener des actions qui conduiraient à la violation de la loi.




    La loi
    « 2 Mai »




    Le deuxième projet est également bloqué à la Chambre des
    Députés. Il est connu sous le nom de « 2 Mai » après que, l’été
    dernier, près du petit village de « 2 Mai » au bord de la mer Noire,
    un garçon drogué âgé de 19 ans a percuté avec son automobile un groupe de
    jeunes qui marchaient en marge de la rue. Événement qui a causé la mort des
    deux personnes. Auparavant, le chauffeur avait été arrêté deux fois, mais il a
    été relâché depuis le siège de la Police sans être testé pour la consommation
    de drogue. Qui plus est, on a trouvé de la drogue dans sa voiture, qui n’avait
    ni l’assurance responsabilité civile automobile obligatoire valide. Ce projet
    de loi prévoit que tous les trafiquants de la catégorie « drogue à grand
    risque » ne reçoivent plus une peine de prison avec sursis, mais directement
    une peine de prison ferme.




    Créer des
    centres de désintoxication et de réhabilitation




    Quant au dernier, celui-ci prévoit la création des
    centres de désintoxication et de réhabilitation pour les personnes dépendantes
    à la drogue, dans toutes les régions en développement de la Roumanie. Le projet
    se trouve sur la table du Sénat.


    Récemment, à Targu Mures (dans le centre du pays), le
    premier centre privé de traitement des dépendances, destiné aux personnes qui
    consomment de la drogue a ouvert ses portes. Les services incluent des
    traitements pour la dépendance à la cocaïne, la réhabilitation des alcooliques,
    des addictions aux jeux d’argent, au sexe, à internet et même au shopping.




    Des actions
    contre le trafic de drogue et la traite d’êtres humains



    Selon
    le ministre roumain des Affaires intérieures, Catalin Predoiu, en Roumanie la
    lutte contre le trafic de drogue reste une priorité et la Police Roumaine fera
    des actions concrètes en ce sens. L’année dernière, les policiers de la Police
    Roumaine engagés dans la lutte contre le crime organisé aux côtés des
    procureurs du Parquet antiterrorisme ont déroulé presque 900 actions opératives
    visant le combat du trafic de drogue. Ils ont fait des milliers de perquisitions
    de domicile et ont déstructuré des dizaines de groupes criminels organisés. Qui
    plus est, on a confisqué 1 179 kilogrammes de drogue et on a enquêté sur plus
    de 4 000 personnes, dont on a envoyé en justice plus de 2 500. En 2023, on a également
    organisé 187 actions opératives visant la lutte contre la traite d’être
    humains. 35 groupes criminels organisés ont été déstructurés et 465 personnes ont
    été envoyées en justice pour avoir commis presque 1 700 infractions. Parmi les
    1 300 enquêtes pénales dans lesquelles la Direction de lutte contre la
    criminalité organisée a effectué des investigations au cours de l’année
    dernière, une moitié ont visé des actions de trafic d’êtres humains.

  • 20.01.2024 (mise à jour)

    20.01.2024 (mise à jour)

    Neige – Les fortes chutes de neige
    ont touché sévèrement plusieurs départements du centre, du nord, du nord-est et
    du sud de la Roumanie. Le trafic routier est bloqué sur des portions de routes
    départementales couvertes par la neige et le verglas. La circulation routière
    se déroule dans des conditions d’hiver. La Police routière recommande aux
    chauffeurs de ne pas s’aventurer sur les routes si leurs voitures ne sont pas
    équipées proprement. Le trafic ferroviaire est quant à lui perturbé par le vent
    très fort, les chutes de neige, les températures en berne et les tempêtes de
    neige. Les trains roulent à vitesse réduite sur certains tronçons. Pour
    l’instant, les avions décollent et atterrissent normalement, aucun vol n’a été
    annulé en raison de la neige. En revanche, des retards sont possibles en raison
    des procédures de dégivrage des avions.














    Bulgarie – Une alerte orange au
    mauvais temps a été en vigueur samedi sur tout le territoire de la Bulgarie
    voisine, en proie aux fortes rafales et aux chutes de neige sévères. Le
    Ministère des Affaires Etrangères de Bucarest recommande aux Roumains censés se
    rendre en Bulgarie de suivre les informations sur le trafic. En raison des
    conditions météorologiques particulièrement sévères, il est possible que
    certains tronçons de route soient fermés à la circulation et que le trafic
    aérien soit perturbé.


    Protestations -
    Des protestations des fermiers et des routiers roumains auront lieu à Bucarest,
    dans les trois jours à venir. Le mouvement est autorisé pour 5000 personnes,
    100 tracteurs et 100 têtes de camion. Le trafic sur Bucarest ne sera pas
    perturbé, a assuré l’édile de la capitale, Nicusor Dan. Par ailleurs, la circulation se déroule
    normalement aussi bien au poste-frontière de Vama Siret, dans le nord de la
    Roumanie, à la frontière avec l’Ukraine qu’au poste frontière de Halmeu. La
    protestation des fermiers et des chauffeurs routiers roumains avait bloqué
    temporairement le trafic routier sur la route européenne E85, à deux kilomètres
    de la frontière ukrainienne. Jeudi, le Gouvernement a adopté un premier paquet
    de mesures de soutien pour les fermiers et les routiers. A Bruxelles, la
    Commission européenne examine des solutions pour régler les problèmes des
    agriculteurs des 5 pays impactés directement par les exportations de céréales
    d’Ukraine. Il s’agit de la Roumanie, la Pologne, la Slovaquie, la Hongrie et la
    Bulgarie. Les représentants de l’Exécutif communautaire ont confirmé avoir reçu
    une lettre de la part de ces cinq pays qui demandent l’introduction des taxes
    sur les importations de produits agricoles d’Ukraine. A l’heure où l’on parle,
    les céréales ukrainiennes ont un prix inférieur à celui des céréales
    européennes et ne doivent pas respecter les mêmes standards de qualité.






    Energie
    – La Roumanie a exporté samedi matin presque 1400 Mégawatts sur un record de
    2000 Mégawatts de production d’énergie éolienne. Dans un communiqué, la
    compagnie nationale Transelectrica a annoncé une production d’électricité de
    8900 Mégawatts au niveau national et une consommation de 7500.


    Justice – La ministre roumaine à la
    Justice, Alina Gorghiu, a déclaré que 17 personnes ayant fui la Roumanie pour
    échapper à la loi et résidant dans des pays tels la France, l’Autriche, la
    Pologne, la Grande Bretagne et l’Allemagne ont été extradées dans le courant de
    la semaine dernière. Dans un article publié sur les réseaux sociaux, Mme
    Gorghiu a rappelé que le rapatriement des personnes en fuite a coûté l’Etat
    roumain presque 2 millions d’euros en 2021, 1,7 millions en 2022 et deux
    millions d’euros en 2023. La ministre a rappelé que son ministère a proposé un
    projet de loi au terme duquel toutes ces personnes soient contraintes de
    rembourser elles-mêmes les frais de leur extradition auprès de l’Etat roumain.


















    Météo -
    Dans les 24 prochaines heures, il fera particulièrement froid en Roumanie,
    notamment pendant la nuit et au petit matin quand il gèlera dans le centre,
    l’est et le sud du territoire. Le ciel sera temporairement couvert, notamment dans le nord-est de la
    Roumanie où on prévoit de la neige. Le vent soufflera légèrement sur l’ensemble
    du relief et plus fort en altitude. Les températures maximales iront dimanche
    de -2 à 6 degrés. Par ailleurs, les hydrologues tirent la sonnette d’alarme sur
    le risque d’inondations dans les régions du nord, de l’ouest, du centre et du
    nord-est de la Roumanie.

  • Scădere uşoară a traficului în vama Isaccea, în ultima perioadă

    Scădere uşoară a traficului în vama Isaccea, în ultima perioadă

    Numărul autovehiculelor care tranzitează vama româno-ucraineană din Isaccea a scăzut uşor în ultima perioadă în comparaţie cu cel înregistrat la mijlocul lunii iunie. Cetăţenii ucrainenii se întorc în ţara lor, în ciuda avertismentelor de raiduri aeriene transmise de autorităţi.

    De la izbucnirea conflictului din Ucraina, prin vama Isaccea au intrat în România circa 611.000 de persoane cu aproape 145.000 de mijloace de transport şi au ieşit aproape 600.000 de persoane folosind 150.000 de mijloace de transport, informează Garda de Coastă.

    Persoanele care ajung în România folosesc în special mijloace de transport în comun.

    Autoturisme personale şi tiruri aşteaptă bacul care trece Dunărea din oraşul tulcean Isaccea, România, spre Orlivka, Ucraina.

    Vreau să mă întorc acasă, pentru că acolo este familia mea, locul meu de muncă şi pentru că nu este normal să stăm mult timp în străinătate. Nu sunt vremuri bune pentru noi, dar rezistăm, pentru că a trecut mult timp de la declanşarea războiului şi ne-am obişnuit să trăim în asemenea condiţii, a spus Ludmila, din Harkov.

    În vama Isaccea au fost instalate detectoarele de radiaţii nucleare şi materiale radioactive donate Poliţiei de Frontieră de Guvernul Statelor Unite ale Americii..