Tag: transporturi

  • Bugetul 2024, orientat spre investiții

    Bugetul 2024, orientat spre investiții

    Pentru că sfârșitul anului se apropie cu pași
    repezi, autoritățile de la București planifică bugetul pentru 2024. Un buget
    orientat către investiţii şi dezvoltare, cu accent deosebit pe proiectele
    finanţate din fonduri europene, spun guvernanţii. Prin alocări consistente
    pentru proiecte de infrastructură, dezvoltare economică şi inovare, se propune
    crearea de locuri de muncă, stimularea creşterii economice şi îmbunătăţirea
    calităţii vieţii pentru fiecare cetăţean. Premierul Marcel Ciolacu a afirmat că bugetul de anul viitor trebuie să menţină ritmul din
    acest an şi chiar să-l depăşească în ceea ce priveşte finanţarea marilor
    proiecte. Deja, guvernul a adoptat un memorandum elaborat de Ministerul de
    Finanţe, care conţine lista de proiecte de investiţii publice semnificative pe
    baza căruia va fi construit bugetul de anul
    viitor, iar prima proiecţie a viitoarei execuţii bugetare a fost analizată de liderii coaliţiei
    guvernamentale într-o şedinţă de lucru. Se are în vedere prioritizarea
    sectoarelor esenţiale, precum educaţia, sănătatea, infrastructura şi serviciile
    publice.

    Cei mai mulți bani au urma să primească Ministerul Transporturilor, și
    anume 90% din fondurile pentru investiţii. De altfel, acest minister deţine
    cele mai multe proiecte, 108, care se află în diferite stadii de realizare. Surse
    guvernamentale au afirmat că, în domeniul sănătăţii, bugetul va include alocări
    semnificative pentru modernizarea infrastructurii medicale, achiziţionarea de
    echipamente medicale de ultimă generaţie şi asigurarea că personalul medical
    are condiţiile necesare pentru a oferi servicii de calitate. Scopul este
    îmbunătăţirea stării de sănătate a cetăţenilor, astfel încât niciun cetățean să nu fie lipsit de asistenţa
    medicală de care are nevoie. În ceea ce privește domeniul educaţiei, autoritățile
    doresc să investească în infrastructură şcolară, calificarea şi remunerarea
    profesorilor, precum şi în resurse didactice, fiind hotărâte să ofere tuturor
    elevilor şansa de a se dezvolta la maximumul potenţialului lor. În același
    timp, bugetul se va axa pe combaterea evaziunii fiscale şi colectarea mai bună
    a veniturilor publice. Va include, totodată, măsuri şi investiţii pentru
    consolidarea sistemului fiscal, sporirea transparenţei şi îmbunătăţirea
    eficienţei colectării veniturilor publice. La capitolul justiție, ministrul de
    resort, Alina Gorghiu, spune că doreşte de la viitorul buget finanţări pentru proiecte precum
    construirea a două penitenciare noi sau vouchere pentru victimele
    infracţiunilor.

    După ce coaliţia de guvernare va stabili modul de construcţie
    a bugetului de anul viitor, acesta va fi adoptat în
    Guvern, iar, apoi, va fi trimis Parlamentului pentru a fi dezbătut şi aprobat.


  • Sezon de proteste în România

    Sezon de proteste în România

    Frustrarea și nervozitatea
    par să domine societatea românească, iar politicile sociale și salariale ale
    guvernanților scot tot mai mulți oameni în stradă.
    Federaţia
    Sindicatelor Transportatorilor Feroviari a organizat, luni, un miting de
    protest la sediul din București al ministerului Transporturilor
    . Organizatorii solicită
    aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli la CFR Călători
    şi CFR Infrastructură, precum şi aplicarea Statutului personalului
    feroviar. Ei acuză degradarea continuă a condiţiilor de muncă şi lipsa unor
    salarii motivante și cer investiții în infrastructura feroviară și mărirea
    lefurilor cu aproape 40%, în funcţie de anumiţi coeficienţi. Dacă guvernanții
    PSD-PNL-UDMR nu le acceptă revendicările,
    pe
    1 iulie, adică în plin sezon estival, feroviarii români vor intra în grevă
    – avertizează liderii lor
    de sindicat. Va fi cea mai puternică oprire a lucrului din toate timpurile -
    amenință, textual, unul dintre ei, Rodrigo Maxim.

    Ministrul
    Transporturilor, Sorin Grindeanu, recunoaște că salariile de la calea
    ferată trebuie să crească potrivit legii, dar adaugă că se caută bani la buget.

    Nemulțumiți tot de condițiile de muncă și de salariile despre care spun că-s
    mici,
    sindicaliștii
    din sectorul sanitar au anunțat, recent, la rândul lor, că ar putea opri lucrul
    , iar polițiștii
    cer și ei dreptul de a face grevă
    , în prezent interzis prin
    lege.

    Deocamdată, cei din penitenciare poartă la serviciu
    banderole albe, iar pentru miercuri este anunţată atât o întrerupere temporară
    a activităţii timp de două ore, cât şi o acţiune de blocare
    a închisorilor, prin așa-numitul exces de zel al gardienilor.
    Reprezentanţii Federaţiei Sindicatelor din Administraţia Naţională a Penitenciarelor
    resping creşterea vârstei de pensionare la 65 de ani, plănuită de Guvern,
    întrucât susţin că speranţa de viaţă a angajaţilor din sistem este de numai 62
    de ani.

    Greva
    profesorilor din România
    a intrat, tot de luni, în a doua săptămână. Guvernul
    susține că nu are bani să le majoreze salariile, dar le propune, acum,
    acordarea sumei de 4.000 lei (echivalentul a circa 800 de
    euro), în două tranşe, pentru personalul didactic de predare şi didactic
    auxiliar.
    Marţi a fost programat un nou miting de protest la
    Bucureşti, organizat la Palatul Cotroceni, sediul Președinției României.

    Înainte de a intra în politică, președintele Klaus Iohannis a fost el însuși
    profesor de fizică, în județul Sibiu, iar greviștii par să mizeze pe
    empatia lui. Mai mult, scrie presa, potrivit Constituției, președintele
    României are rol de moderator în societate și e, deci, obligat să intervină în
    acest moment de criză acută, când o întreagă generație de absolvenți de liceu
    nu știe, din cauza grevei, dacă-și va putea susține la timp examenul de
    Bacalaureat.


  • Franţa – Circulație feroviară, transport public și zboruri perturbate de greva generală

    Franţa – Circulație feroviară, transport public și zboruri perturbate de greva generală

    În Franţa este prevăzută, joi, 6 aprilie 2023, o grevă generală, context în care vor fi perturbări ale circulației feroviare naționale (TGV, Ouigo), locale (TER, Intercités, Transilien) și internaționale (Thalys, Eurostar), informează Ministerul român al Afacerilor Externe (MAE).

    Pe site-urile: https://www.sncf.com/fr, https://www.sncf-connect.com/train/greve, https://www.thalys.com/fr/fr/info-trafic/34482, https://www.eurostar.com/fr-fr/voyage/info-trafic/perturbations, pot fi aflate detalii privind circulația trenurilor.

    Transportul public urban ar putea fi perturbat, în contextul grevei șoferilor din acest sector, precum și din cauza modificării traseelor unor linii de transport, pe fondul demonstrațiilor planificate în orașe. Recomandarea autorităţilor franceze este consultarea site-urile rețelei locale de transport pentru prognoze ale traficului, precum și site-ul RATP: https://www.ratp.fr/, pentru detalii privind circulația din regiunea pariziană.

    Sindicatele aeroporturilor din Paris (Charles-de-Gaulle și Orly) și controlorii aerieni și personalul Air France (FNIC-CGT și CGT Air France), au anunțat că se vor alătura acțiunii greviste, astfel că se pot produce perturbări ale orarului curselor aeriene. Pasagerii Air France vor fi anunțați de eventuale anulări/întârzieri ale zborurilor prin SMS. Detalii privind zborurile sunt disponibile pe site-ul: https://www.parisaeroport.fr/.

    Este posibilă prelungirea grevei și după data de 6 aprilie, în anumite sectoare, inclusiv în cel al transportului public.

    Asistență consulară se poate obţine apelând numerele de telefon ale Ambasadei României la Paris: +33147052966 și +33147052755, apelurile fiind redirecționate către Centrul de Contact și Suport al Cetățenilor Români din Străinătate (CCSCRS) şi preluate de către operatorii Callență.În cazul unei situaţii urgente, cetățenii români au la dispoziție următoarele telefoane de permanență, în funcție de circumscripția consulară de reședință, astfel:

    Consulatul General al României la Paris: +33680713729;Consulatul General al României la Marsilia: +33610027164;Consulatul General al României la Lyon: +33643627736;Consulatul General al României la Strasbourg: +33627050022.

    MAE recomandă consultarea paginilor web: http://paris.mae.ro, http://lyon.mae.ro, http://marsilia.mae.ro, http://strasbourg.mae.ro, www.mae.ro și reamintește faptul că cetăţenii români care se deplasează în străinătate au la dispoziţie aplicaţia Călătoreşte în siguranţă (www.mae.ro/app_cs), care oferă informaţii şi sfaturi de călătorie.

  • Franța – Greva generală a mai multor sindicate

    Franța – Greva generală a mai multor sindicate

    În Franța, în data de 29 septembrie 2022, va avea loc o grevă generală în numeroase sectoare de activitate. Se anticipează perturbări ale circulației feroviare pe liniile: Transilien, Intercité, TER și RER, informează Ministeriul român al Afacerilor Externe (MAE).

    Regia autonomă a transporturilor pariziene (RATP) anunță perturbări ale circulației care vor dura până la data de 30 septembrie, ora 07:00. Orarul feroviar poate fi consultat accesând pagina web https://www.sncf.com/fr/itineraire-reservation/info-trafic/idf, iar pentru RATP – https://www.ratp.fr/infos-trafic.

    Români pot solicita asistență consulară la numerele de telefon ale Ambasadei României la Paris: +33147052966 și +33147052755, apelurile fiind redirecționate către Centrul de Contact și Suport al Cetățenilor Români din Străinătate (CCSCRS) şi preluate de către operatorii Call Center în regim de permanență. În cazul unei situații urgente, pot fi folosite telefoane de permanență, în funcție de circumscripția consulară de reședință, astfel:

    Misiunea diplomatică a României în Republica Franceză: +33680713729;Consulatul General al României la Marsilia: +33610027164;Consulatul General al României la Lyon: +33643627736;Consulatul General al României la Strasbourg: +33627050022.

    MAE recomandă consultarea paginilor de Internet:

    http://paris.mae.ro, http://lyon.mae.ro, http://strasbourg.mae.ro, http://marsilia.mae.ro, www.mae.ro

    și reamintește faptul că cetăţenii români care se deplasează în străinătate au la dispoziţie aplicaţia Călătoreşte în siguranţă (www.mae.ro/app_cs), care oferă informaţii şi sfaturi de călătorie.

  • Cine a primit bani la rectificarea bugetară?

    Cine a primit bani la rectificarea bugetară?

    Prima
    rectificare bugetară din acest an a fost adoptată, joi, de guvernul României şi
    este pozitivă, aşa cum anunţase acesta. Potrivit executivului, rectificarea
    ţine cont de o creştere economică de 3,5%, de veniturile bugetare pe primele
    şase luni şi de execuţia bugetară din această perioadă. Principalul beneficiar
    al rectificării este tocmai Ministerul de Finanţe. Acesta a primit cei mai mulţi
    bani, peste 8 miliarde de lei, din care 1 miliard au fost alocaţi imediat pentru
    schema de ajutor de stat destinată finanţării marilor proiecte. Rectificarea a
    direcţionat fonduri suplimentare şi către Ministerul Muncii, peste 5 miliarde
    de lei, pe care acesta îi va folosi inclusiv pentru compensarea facturilor la
    energie. Pe plus au mai ieşit, în urma rectificării, Ministerele Sănătăţii, Transporturilor,
    Dezvoltării şi Agriculturii. Banii acordaţi Sănătăţii sunt destinaţi, în
    principal, majorării transferurilor acordate bugetului Fondului naţional unic
    de asigurări sociale de sănătate. Ministerul Transporturilor va mări sumele
    aferente subvenţiilor pentru compania de căi ferate şi pentru metrou, Ministerul
    Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei va aloca fonduri în plus Programului
    Naţional de Dezvoltare Locală, iar cel al Agriculturii subvenţiei pentru motorină, infrastructurii de
    irigaţii şi garantării creditelor contractate de producătorii agricoli.

    Au mai primit
    bani în plus Proiectele Europene, Educaţia, Sportul, Cercetarea, Energia şi
    Turismul. Au fost diminuate, în schimb, bugetele de la Ministerul de Interne,
    Mediu, Cultură şi Afaceri Externe. Consiliul Fiscal, organism consultativ care
    oferă opinii independente despre sustenabilitatea politicilor fiscală şi
    bugetară, a atras atenţia că rectificarea operată de guvern riscă să conducă la
    un deficit mai mare de 7% din Produsul Intern Brut, în condiţiile în care cel
    estimat în rectificare este de 5,84%. Temerea ar fi că executivul a supraevaluat
    încasările şi a subevaluat o parte din cheltuieli, între care şi pe cele pentru
    compensarea facturilor la energie. Consiliul Fiscal susţine că rectificarea
    supraestimează viitoarele încasări la buget pentru că, din cele 30 de miliarde de
    lei pe care contează Guvernul, nouă miliarde nu vor veni de fapt. De asemenea,
    Consiliul se teme că o parte din cheltuieli ar fi subevaluate cu peste şase
    miliarde de lei. În replică, Ministrul finanţelor, Adrian Câciu, spune că guvernul
    a demonstrat că poate ţine sub control deficitul bugetar.

    Potrivit şefului de
    la Finanţe, execuţia bugetară la şapte luni va arăta că deficitul nu depăşeşte
    2% din PIB, deci ţinta de 5,84% pe final de an ar fi realizabilă. Ministrul
    admite, totuşi, că sunt pertinente avertismentele Consiliului Fiscal privind
    riscul ca veniturile estimate la rectificare să fie prea mici şi cheltuielile
    estimate să fie mai mari. Următoarea rectificare bugetară este programată
    pentru luna noiembrie.


  • CE a stabilit liniile programului de sprijinire a Ucrainei pentru a-şi exporta producţia agricolă

    CE a stabilit liniile programului de sprijinire a Ucrainei pentru a-şi exporta producţia agricolă

    40 de milioane de tone de cereale se află, la ora actuală, în depozitele din Ucraina, iar jumătate din această cantitate ar trebui să plece la export în maximum trei luni de acum încolo. În urma invaziei ruse, porturile ucrainene sunt blocate, iar grânele şi alte produse agricole din ţara vecină nu mai pot ajunge la destinaţie. Mii de vagoane şi camioane aşteaptă deja efectuarea procedurilor vamale, la graniţele cu România, Polonia sau Slovacia, iar timpul de aşteptare ajunge şi la 30 de zile. Printre provocări se numără dimensiunile diferite ale ecartamentului de cale ferată, astfel încât majoritatea mărfurilor trebuie transbordate în camioane sau vagoane care corespund standardului european. Situaţia ameninţă securitatea alimentară mondială, iar în acest context, Comisia Europeană a stabilit un set de 20 de măsuri care vor crea un aşa numit culoar de solidaritate cu Ucraina.

    Acţiunile urgente au fost anunţate de Comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean:

    Vom înfiinţa o platformă logistică de corespondenţe, pentru a-i ajuta pe comercianţi, asociaţii, statele membre şi a autorităţile ucrainene să se găsească mai uşor unii pe alţii şi să rezolve, astfel, problemele presante fără întârziere. Facem un apel către jucătorii de pe piaţă să pună la dispoziţie echipamente, trenuri, barje, camioane şi nave, urgent. De asemenea, cerem statelor membre să crească volumul de inspecţie la frontieră pentru a face faţă primirilor 24 de ore pe zi, şapte zile pe săptămână. Cerem managerilor să prioritizeze transporturile din Ucraina pe coridoarele încărcate, adică trase feroviare să fie alocate pentru aceste transporturi.

    În condiţii normale, 75% din producţia de cereale a Ucrainei este exportată, generând aproximativ 20% din veniturile naţionale anuale din export.


  • Bugetlu 2022 tricu di Parlamentu

    Bugetlu 2022 tricu di Parlamentu

    Cu ună largă majoritate şi cu pţăni amendamente, proiectili a bugetlui di stat şi a asigurărlor sociale di stat pi 2022 fură adoptate di Parlamentul di București. Politicienii vor ca nomlu a bugetlui s’intră tu lucru tamam di la ahurhita-a anlui, după ti debatlu tru plenlu andămusitu s’dizvărti iruşi și, ti maş patru dzăli, aţeali dauă acte normative tricură di comisiile di specialitate şi di plenlu andămusitu. Bugetlu fu adratu pi ună creaştiri economică di 4,6%, pi un Produs Intern Brut di circa 260 di miliardi di euro, ună inflaţie medie anuală di 6,5% şi pi un amintaticu a tiñiillei di cafi mesu di mesi brut di aproapea 1.200 di euro tru mesu. 7,7 procente ditu Produsul Intern Brut suntu pruvidzute tru bugetlu asigurărlor sociale di stat. Majoritatea a bugetilor alocate tră principalii ordonatori di credite armasiră tru turlia pripusă di Guvern.



    Ma multi ministeri va s’aibă, anlu yinitor, fonduri suplimentare consistente. Ditu arada aluştoru s’arădăpsescu aţelu cel a Transporturlor, tră dizvoltarea infrastructurăllei, investiţiile şi proiectili europene tră dizvărtearea a programilor pruvidzute tru Planlu Naţional di Redresare şi Rezilienţă. Senatorlu social-democrat Radu Oprea spusi că investiţiile va s’veadă emu la Ministerlu a Transporturlor i la Agricultură, iara stimularea a mediului di afaceri nsiamneadză 61 di miliardi di lei (12,2 miliardi euro), păradz cari va s’agiungă la capitalu românesc. Fonduri suplimentare llia și ministerlu a Lucărlui, tră anvălearea a creaştirillei di la ahurhita a anlui a pinsiilor, a alocaţiilor tră cilimeañi şi a indemnizaţiilor tră persoanili cu dizabilităţ. Deputatlu liberal Gabriela Horga easti di păreare că pensia easti un ndreptu amintatu şi nu ună misură socială.



    Avem ună borgi andicra di pensionari, tră atea că au fură cetăţeni productivi, cari, tu arada a lor, avură contribut pritu ună bană di lucru şi, tu kirolu a banăllei a loru, păltiră pensiileˮ, spusi Gabriela Horga. Deputatlu UDMR, Éva Csép, feaţi timbihi, tu arada a lui, că easti ananghi di ñicurarea a ratăllei şomajlui, iara locurli di lucru nău adrati lipseaşti s’hibă stabile şi predictibile. Ditu taburea a opozițiillei, liderlu a deputaţlor AUR (ultranationalist), George Simion, lugurseaşti că pensiile lipseaşti s’hibă majorate cu ună sumă fixă, tră s’hibă eliminati diferenţili majore. Cu tuti că proiectili a bugetlui di stat şi a asigurărlor sociale di stat pi 2022 fură adoptate cu majoritate di voturi, viţeprezidentulu USR (tru opoziție), Dan Barna, dimăndă că va s’hibă sesizată Curtea Constituţională. Aestu spusi că easti un buget cari ari vulusită amendamentili a extremiştilor şi cari nu vulusi maş amendament di la USR, un buget cari discrimineadză româñilli şi andrupaşti maş aţea majoritate cari votă PSD i PNL. Prota niifharistuseari a Uniunillei Salvați România easti că, pritu bugetlu di stat nu fură alocate anlu yinitor, fondurli anănghisiti tră administraţiili locale cumăndusiti cătră primarlli USR.



    Autor: Leyla Cheamil


    Armânipsearia: Taşcu Lala










  • Bugetul 2022 a trecut de Parlament

    Bugetul 2022 a trecut de Parlament

    Cu o largă majoritate şi cu puţine amendamente, proiectele bugetului de stat şi al asigurărilor sociale de stat pe 2022 au fost adoptate de Parlamentul de la București. Politicienii își doresc ca legea bugetului să intre în vigoare chiar de la începutul anului, după ce dezbaterile în plenul reunit s-au desfășurat în ritm accelerat și, în doar patru zile, cele două acte normative au trecut de comisiile de specialitate şi de plenul reunit. Bugetul a fost construit pe o creştere economică de 4,6%, pe un Produs Intern Brut de circa 260 de miliarde de euro, o inflaţie medie anuală de 6,5% şi pe un câştig salarial mediu brut de aproximativ 1.200 de euro pe lună. 7,7 procente din Produsul Intern Brut sunt prevăzute în bugetul asigurărilor sociale de stat. Majoritatea bugetelor alocate pentru principalii ordonatori de credite au rămas în forma propusă de Guvern.

    Mai multe ministere primesc, anul viitor, fonduri suplimentare consistente. Printre acestea se numără cel al Transporturilor, pentru dezvoltarea infrastructurii, investiţiile şi proiectele europene pentru derularea programelor prevăzute în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă. Senatorul social-democrat Radu Oprea a afirmat că investiţiile se vor regăsi atât la Ministerul Transporturilor sau la Agricultură, iar stimularea mediului de afaceri înseamnă 61 de miliarde de lei (12,2 miliarde euro), bani care vor ajunge către capitalul românesc. Fonduri suplimentare primește și ministerul Muncii, pentru acoperirea creşterii de la începutul anului a pensiilor, a alocaţiilor pentru copii şi a indemnizaţiilor pentru persoanele cu dizabilităţi. Deputatul liberal Gabriela Horga este de părere că pensia este un drept câştigat şi nu o măsură socială.

    Avem o datorie faţă de pensionari, pentru că au fost cetăteni productivi, care, la rândul lor, au contribuit printr-o viaţă de muncă şi, de-a lungul vieţii lor, au plătit pensiileˮ, a afirmat Gabriela Horga. Deputatul UDMR, Éva Csép, a atras atenția, la rândul său, că este nevoie de reducerea ratei şomajului, iar locurile de muncă nou create trebuie să fie stabile şi predictibile. Din tabăra opoziției, liderul deputaţilor AUR (ultranationalist), George Simion, consideră că pensiile ar trebui majorate cu o sumă fixă, pentru a fi eliminate diferenţele majore. Cu toate că proiectele bugetului de stat şi al asigurărilor sociale de stat pe 2022 au fost adoptate cu majoritate de voturi, vicepreşedintele USR (în opoziție), Dan Barna, a anunţat că va fi sesizată Curtea Constituţională. Acesta a afirmat că este un buget care a aprobat amendamentele extremiştilor şi care nu a aprobat un singur amendament de la USR, un buget care discriminează românii şi susţine doar acea majoritate care a votat PSD sau PNL. Principala nemulţumire a Uniunii Salvați România este că, prin bugetul de stat nu au fost alocate anul viitor, fondurile necesare pentru administraţiile locale conduse de către primarii USR.


  • Ma mărli evenimenti a stămănăllei ţi tricu 24.10-30.10. 2021

    Ma mărli evenimenti a stămănăllei ţi tricu 24.10-30.10. 2021

    Năi restricţii antiepidemiţi


    Tru aproapea cathi dzuuă a stămânălleii, numirlu a cazurlor năi di contaminari cu COVID-19 fu, tru România, di cama di dzaţi ñilli, iara aţelu a morţăloru di itia a năului coronavirus armasi di ordnlu a sutilor. Autoritățli apufusiră obligativitatea a aşi-număsitlui certificat veardi tră intrari tu majoritatea-a activitățlor sociale. Intrareaa tru instituţiile publice, restaurante, teatre ică cinematografe s’faţi maş pi thimellilu a aluştui document, tră obținerea a curi titularlu lipseaşti s’aibă faptă schema completă di vaccinare, s’aibă tricută tora ayoñea pritu lăngoari ică s’fu testatu negativ. Purtarea z prusupidăllei di protecţie agiumsi s’hibă diznă obligatorie nica si tru locurli dişcllisi. Fu băgată diznău şi carantina di noapte, urdinarea hiinda restricţionată anamisa di oarili 22:00 și 5:00. Excepție fac persoanili vaccinate ică tricuti pritu lăngoari, urgenţele ică urdinarea tru sinferu di lucru. Frixea di lăngoari şi lehamitea di restricţii pari s’aibă azvimtă la mulţă români reticenţa andicra di vaccin, multu ambărţitată, dimi, tru multi văsilii ţentral şi est-europene. Isapea ndzuuă a inoculărlor tricu, ngheneral, di ună sută di nilli, nai ma multe hiinda cu protili doze. Autorităţli lugursescu că, ma s’hibă di ritmolu shibă tu idyea scară, până tu inşita-a anlui poati s’năstreacă ună rată vaccinală di 70% ditu populația di cama di 12 di añi, dimi aproapea 12 miliuñi di români vaccinaţ cu nai puțănu ună doză, andicra di ma puţăn di şapti miliuñi ţi suntu tu aestu kiro.



    Căvgălu certificatelor false


    Pandemia poati s’hibă multu lucrativă. Un centru di vaccinare anti-COVID-19 ditu Bucureşti s-ncllisi temporar, gioi, după ţi işiră tu migdani şubei că aclo s’da certificati verdză falsi. Poliţiştilli feaţiră percheziţii domiciliari Bucureşti şi loară probi, iara aproapea 170 di persoani va s’hibă dusi la audieri. Un funcţionar public fu riţănut. Procurorllii spunu că funcţionari publici detaşaţ la centrul respectiv tricură, tră păradzlli daţ, tru certificatele di vaccinare datele di identificari a născăntoru persoane cari nu avea faptă serlu. Oamiñilli programaţ tră vaccinare la aestu ţentru va s’hibă pitricuţ la alte unităţ, iara activitatea va s’ahurhească diznău după ţi tută echipa implicate va s’hibă alăxită di itia că elibearară certificate falsi.



    Piatra-Neamţ, un an ma amănatu


    Cara ancheta di Bucureşti ghiuşbilea ahurhi, tru aţea ţi mutreaşti tragedia di aoa şi unu an di la spitalu giudeţean di urgenţă ditu Piatra-Neamţ (nord-est) s’cundilleadză primele concluzii. Spitalul, ca persoană juridică, şi dzaţi persoane fizice suntu pusputiti penal di procurori tră incendiul ditu 14 di brumaru 2020, tru cari muriră dzaţi pacienţă. Anamisa di aţelli băgaţ sumu stipseari suntu şasi manageri interimari a unitatillei sanitare, stipsiţ că nu revizuiră procedurile după ţi spitalu agiumsi suportu COVID. Elli nu ndreapsiră misuri di prevenire cari s’asiguripsească securitatea la secţia di tearapie intensivă. Idyili stepsuri suntu aduse şi ti Spitalu di Urgenţă, cum şi ateali dauă asistente medicale cari tru noaptea a incendiului mutrea lăndzidzlli di COVID-19 şi cari alăsară niviglleată, la căpităñilu a unlui pacient greu lăndzidu, ună ţeară apreasă di turlia căndilă di la cari nkisi incediul. Suntu pusputiţ penal şi doi yeaţră di la ATI, unu hiinda tamamu caplu a aiştei secţii, tră falsificaria a născăntoru documente mutrinda cumu ălli mutrea pacienţălli. Fănico mari tru sistemlu sanitar românesc, incendii tru secţiile di tearapie intensivă, tu cari eaa multi victime, nica s’feaţiră, anlu aestu, tru spitalu bucureştean Matei Balş şi la spitalu giudeţean Constanţa (sud-est).



    Păradz di Bruxelles


    Miniştrilli europeni di finanţi aprobară, gioi, tru Consiliului tră Afaceri Economice şi Financiare ali Uniuni, urminia-a Executivlui comunitar mutrinda Planlu Naţional di Redresare şi Rezilienţă al României, pi ningăaţeali ali Estoniei şi Finlandii. Fu aţeea ditu soni procedură ninte ca România să poată accesa fondurli alocate, iara proţlli păradz potu s’agiungă tu văsilie până tu bitisita a anului. Easti zborlu, tră ahurhită, di 3,7 miliardi di euro, sub turlia di prefinanţare. Suma totală alocată a Româniillei pritu PNRR easti di cama 29 miliardi di euro. Viţeprezidentulu a Comisiei Europene, Valdis Dombrovskis, spusi că ahărdzearea aluştoru fonduri nu easti zñiipsită di ixikea a unui guvern cu puteri mplini Bucureşti. Până tora, Bruxelles fura aprobate 22 ditu ateali 27 di planuri di redresare a văsiliilor membri, iara 17 state au loată şi ună parti ditu păradz.



    Dzuua Armatăllei şi centenarlu a aţilui ditu soni Suvearan


    Luni, ceremonii militare şi relighioase eara organizate, ca tru cathi an, di Dzuua Armatăllei Române, iara multi manifestări evocatoare nsimnară umplearea unu secol di la amintarea a aţilui ditu soni suveran ali Românie, Văsillelu Mihai I. Aţeali dauă momente s’diplusescu, di itia că, tru 1944, tru 25 di sumedru, tru cursul a Doilui Polimu Mondial, armata elefterisea atea ditu somi cumată di locu românesc aputrusită di Ungaria horthystă. Istoriţllii spunu că asaltul final putea s’facă cu ndauă dzăli ma ayoñea, ama genearalii Văsille. Tru 23 di august tru idyiulu anu, el apufusi arestarea a conducătorlui di facto al statlui, mareşalul Ion Antonescu, retragerea României ditu alianţa cu Germania hitleristă şi revenirea alături di aliaţii săi tradiţionali, Statele Unite şi Marea Britanie. Potrivit istoricilor, această dicizie a scurtat războiul cu cel puţin şase luni şi a salvat sute di nilli di vieţi. Trei ani mai tărziu, când ţara se afla, practic, sub ocupaţie militară sovietică şi eara condusă di un guvern comunist marionetă, Regele a fost silit să abdice şi să se exileze tru Occidint. Suvearanul putu s’toarnă tru văsilie maş după Revoluţia anticomunistă ditu 1989, şi u lo cetăţenia română, ritraptă di comunişti, şi ună parte ditu proprietăţi. Văsillelu Mihai promovă, ca ambasador special, tru mărli cancelarii occidintale aprukearea-a Româniillei tru NATO, tru 2004, şi UE, tru 2007. Dusi la Aţelu di Analtu tru 5 di andreu 2017.


    Autoru: Bogdan Matei


    Armânipsearea: Taşcu Lala






  • Retrospectiva săptămânii  24.10 – 30.10.2021

    Retrospectiva săptămânii 24.10 – 30.10.2021


    Noi restricţii antiepidemice


    În aproape fiecare zi a săptămânii, numărul cazurilor noi de contaminare cu COVID-19 a fost, în România, de peste zece mii, iar cel al deceselor provocate de noul coronavirus a rămas de ordinul sutelor. Autoritățile au instituit obligativitatea aşa-numitului certificat verde pentru acces la majoritatea activităților sociale. Accesul în instituţiile publice, restaurante, teatre sau cinematografe se face doar pe baza acestui document, pentru obținerea căruia titularul trebuie să fi făcut schema completă de vaccinare, să fi trecut recent prin boală sau să fi fost testat negativ. Purtarea măştii de protecţie a redevenit obligatorie inclusiv în spaţiile deschise. A fost reintrodusă şi carantina de noapte, circulaţia fiind restricţionată între orele 22:00 și 5:00. Excepție fac persoanele vaccinate sau trecute prin boală, urgenţele sau deplasările în interes de serviciu. Teama de boală şi lehamitea de restricţii par să fi învins la mulţi români reticenţa faţă de vaccin, larg împărtăşită, de altfel, în multe ţări central şi est-europene. Bilanţul zilnic al inoculărilor a trecut, în general, de o sută de mii, cele mai multe fiind prime doze. Autorităţile cred că, dacă ritmul se menține, până la sfârşitul anului se poate depăși o rată vaccinală de 70% din populația de peste 12 ani, adică aproape 12 milioane de români vaccinaţi cu cel puțin o doză, faţă de mai puţin de şapte milioane în prezent.



    Scandalul certificatelor false


    Pandemia poate fi şi foarte lucrativă. Un centru de vaccinare anti-COVID-19 din Bucureşti s-a închis temporar, joi, după ce au apărut suspiciuni că acolo se eliberează certificate verzi false. Poliţiştii au făcut percheziţii domiciliare în Bucureşti şi au ridicat probe, iar aproape 170 de persoane vor fi duse la audieri. Un funcţionar public a fost reţinut. Procurorii susţin că funcţionari publici detaşaţi la centrul respectiv au trecut, pentru bani, în certificatele de vaccinare datele de identificare ale unor persoane care nu primiseră serul. Oamenii programaţi pentru vaccinare la acest centru vor fi trimişi către alte unităţi, iar activitatea va reporni după schimbarea întregii echipe implicate în eliberarea de certificate false.



    Piatra-Neamţ, un an mai târziu


    Dacă ancheta de la Bucureşti abia a început, în cea asupra tragediei de acum un an de la spitalul judeţean de urgenţă din Piatra-Neamţ (nord-est) se conturează primele concluzii. Spitalul, ca persoană juridică, şi zece persoane fizice sunt urmărite penal de procurori pentru incendiul de pe 14 noiembrie 2020, în care au murit zece pacienţi. Între cei puşi sub acuzare sunt şase manageri interimari ai unităţii sanitare, acuzaţi că nu au revizuit procedurile după ce spitalul a devenit suport COVID. Ei nu ar fi stabilit măsuri de prevenire care să asigure securitatea la secţia de terapia intensivă. Aceleaşi acuzaţii le sunt aduse şi Spitalului de Urgenţă, precum şi celor două asistente medicale care în noaptea incendiului acordau îngrijiri bolnavilor de COVID-19 şi care au lăsat nesupravegheată, la căpătâiul unui pacient ce agoniza, o lumânare tip candelă de la care s-ar fi declanşat incediul. Sunt urmăriţi penal şi doi medici de la ATI, unul fiind chiar şeful acestei secţii, pentru falsificarea unor documente privind îngrijirile acordate pacienţilor. Coşmar recurent în sistemul sanitar românesc, incendii în secţiile de terapie intensivă, soldate cu numeroase victime, au mai avut loc, anul acesta, în spitalul bucureştean Matei Balş şi la spitalul judeţean Constanţa (sud-est).



    Bani de la Bruxelles


    Miniştrii europeni de finanţe au aprobat, joi, în Consiliului pentru Afaceri Economice şi Financiare al Uniunii, recomandarea Executivului comunitar privind Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă al României, alături de cele ale Estoniei şi Finlandei. A fost ultima procedură înainte ca România să poată accesa fondurile alocate, iar primii bani ar putea ajunge în ţară până la sfârşitul anului. Este vorba, pentru început, de 3,7 miliarde de euro, sub formă de prefinanţare. Suma totală alocată României prin PNRR e de peste 29 miliarde de euro. Vicepreşedintele Comisiei Europene, Valdis Dombrovskis, a precizat că alocarea acestor fonduri nu este afectată de lipsa unui guvern cu puteri depline la Bucureşti. Până acum, la Bruxelles au fost aprobate 22 din cele 27 de planuri de redresare ale ţărilor membre, iar 17 state au şi primit o parte din bani.



    Ziua Armatei şi centenarul ultimului Suveran


    Luni, ceremonii militare şi religioase au fost organizate, ca în fiecare an, de Ziua Armatei Române, iar numeroase manifestări evocatoare au marcat împlinirea unui secol de la naşterea ultimului suveran al României, Regele Mihai I. Cele două momente se suprapun, fiindcă, în 1944, pe 25 octombrie, în cursul celui de-al Doilea Război Mondial, armata elibera utima brazdă de pământ românesc ocupată de Ungaria horthystă. Istoricii spun că asaltul final putea avea loc cu câteva zile mai devreme, dar generalii au decis să-i dedice victoria, de aniversare, tănărului şi curajosului lor Rege. Pe 23 august în acelaşi an, el a dispus arestarea conducătorului de facto al statului, mareşalul Ion Antonescu, retragerea României din alianţa cu Germania hitleristă şi revenirea alături de aliaţii săi tradiţionali, Statele Unite şi Marea Britanie. Potrivit istoricilor, această decizie a scurtat războiul cu cel puţin şase luni şi a salvat sute de mii de vieţi. Trei ani mai tărziu, când ţara se afla, practic, sub ocupaţie militară sovietică şi era condusă de un guvern comunist marionetă, Regele a fost silit să abdice şi să se exileze în Occident.Suveranul a putut reveni în Patrie doar după Revoluţia anticomunistă din 1989, şi-a redobândit cetăţenia română, retrasă de comunişti, şi o parte din proprietăţi. Regele Mihai a promovat, ca ambasador special, în marile cancelarii occidentale admiterea României în NATO, în 2004, şi UE, în 2007. S-a stins din viaţă pe 5 decembrie 2017.





  • Vuluseari finală tră PNRR

    Vuluseari finală tră PNRR

    Planlu Naționalu di Redresari și Reziliență ali Românie agiumsi tru linie dreaptă unăoară cu aprobarea ţi u-avu ditu partea-a Consiliului miniştrilor europeni di finanţe. Di aoa şi nclo, băgarea a lui tru practico poati s’ahurhească, iara tru yinitorlli șasi añi România poati si s’hărsească di 29,2 miliardi di euro, păradz ahărdziţ ti darea silă a tranzițiillei veardi și digitală și tră construirea a unei economii ma rezilientă. Finanţărli va s’poată s’hibă accesati nica ditu meslu andreu, iara tru perioada yinitoari proţlli păradz potu s’agiungătu văsilie sumu turlia a unăllei prefinanţări ţi u da Comisia Europeană, independentu di evoluțiile politiţi di București.



    Viţeprezidentulu ali Comisie Europeană, Valdis Dombrovskis “Yini arada ti aprobarea formală pritu proţedură scrisă, cari va s’hibă hăzări tru ndaua dzăli. Aesta da izini a Româniillei s’caftă prefinanţarea di 13%. Tora nu potu să spunu ti statutlu a guvernului interimar, ama ditu videala a Comisiillei Europeane, cara căftarea di prefinanţari yini ditu România, tru ună turliedi arada, Comisia poati s’ndrupască aestă căftari, di itia că condiţia tră darea a prefinanţarillei easti aprobarea-a planlui di redresare, iara aestă condiţie fu tiñisită. Easti limbidu că planurli di redresari lipseaşti s’coexistă cu lenu turlii di evoluţii politiţi tru statili membre. Aesta easti parti a realitatillei unăllei Uniuni ţi ari 27 di dimocraţii.



    Păradzlli va s’hibă daţ tru tranşe andicra di tiñisearea a născăntoru obiective cari da izin modernizarea pritu reforme şi investiţii esenţiale. Eliminarea preayalea ayalea a producţiillei di energie electrică pi bază di cărbune şi ufilisearea a surselor regenearabile di energie, cum şi realizarea di investiţii şi di reforme tru domeniul tră znuearea clădirilor, ti modernizărlii călliurloru di heru, kivernisearea a apillei şi cupriiloru, cum şi ti împădurirearea şi riîmpădurirea suntu misuri pi cari România ș-pripusi s’li bagă tru practico tră s’agiungă scupadzlli climatiţ. Păradzlli ţi ălli au la dispoziție va s’hibă tutu aşi, ufilisiţ tră digitalizarea-a serviţiilor publiţi, ama şi tră anvărtuşearea a rezilienţăllei tră sistemlu sanitar. Planlu a României pruveadi cama di 100 di investiţii şi 15 politici publice, iara nai ma mare alocari easti tru transporturi, cama di 7,5 miliardi di euro. Premierlu interimar, Florin Cîţu, lugursi că, pritu aestu plan naţional, România va s’aibă hăiri di ună infuzie vărtoasă di fonduri europene, cari va-lli da şansa ti dizvoltari tru yinitorlli añi. Ma multu, spuni Florin Cîțu, implementarea a Planlui Naţional di Redresare și Reziliență va s’acaţă tu isapi 64 di reformi şi cama di 100 di investiţii tru tuti domeniile, ahtari turlie că transportul, sănătatea şi educaţia va s’aibă parti di finanţări vărtoasi.




    Autoru: Corina Cristea


    Armânipsearea: Taşcu Lala





  • Aprobare finală pentru PNRR

    Aprobare finală pentru PNRR

    Planul Național
    de Redresare și Reziliență al României a intrat în linie dreaptă odată cu
    aprobarea pe care a primit-o din partea Consiliului miniştrilor europeni de
    finanţe. De acum, punerea sa în aplicare poate să înceapă, iar în următorii
    șase ani România ar putea să beneficieze de 29,2 miliarde de euro, bani alocați
    pentru stimularea tranziției verzi și digitale și pentru construirea unei
    economii mai reziliente. Finanţările vor putea fi accesate încă din luna
    decembrie, iar în perioada următoare primii bani pot ajunge în ţară sub forma
    unei prefinanţări acordate de Comisia Europeană, independent de evoluțiile
    politice de la București.

    Vicepreşedintele Comisiei Europene, Valdis
    Dombrovskis Urmează aprobarea formală prin procedură scrisă, care va fi gata în
    câteva zile. Asta permite României să ceară prefinanţarea de 13%. Acum nu mă
    pot referi la statutul guvernului interimar, dar din punctul de vedere al
    Comisiei Europene, dacă cererea de prefinanţare vine din România, în mod
    normal, Comisia poate să susţină această cerere, deoarece condiţia pentru
    acordarea prefinanţării este aprobarea planului de redresare, iar această
    condiţie a fost îndeplinită. E clar că planurile de redresare trebuie să
    coexiste cu diverse evoluţii politice în statele membre. Asta e parte a
    realităţii unei Uniuni de 27 de democraţii.

    Banii vor fi acordaţi în
    tranşe în funcţie de îndeplinirea unor obiective care ar permite modernizarea
    prin reforme şi investiţii esenţiale. Eliminarea treptată a producţiei de
    energie electrică pe bază de cărbune şi utilizarea surselor regenerabile de energie,
    precum şi realizarea de investiţii şi de reforme în domeniul renovării
    clădirilor, al modernizării căilor ferate, al gestionării apei şi deşeurilor,
    precum şi al împăduririi şi reîmpăduririi sunt măsuri pe care România și-a
    propus să le pună în aplicare pentru a-şi atinge obiectivele climatice. Sumele pe
    care le are la dispoziție vor fi, de asemenea, utilizate pentru digitalizarea
    serviciilor publice, dar şi pentru consolidarea rezilienţei sistemului sanitar.
    Planul României include peste 100 de investiţii şi 15 politici publice, iar cea
    mai mare alocare este în transporturi, peste 7,5 miliarde de euro. Premierul
    interimar, Florin Cîţu, a apreciat că, prin acest plan naţional, România va
    beneficia de o infuzie puternică de fonduri europene, care îi va oferi şansa să
    se dezvolte în următorii ani. Mai mult, spune Florin Cîțu, implementarea
    Planului Naţional de Redresare și Reziliență va include 64 de reforme şi peste
    100 de investiţii în toate domeniile, astfel că transportul, sănătatea şi
    educaţia vor avea parte de finanţări masive.

  • Italia – grevă generală

    Italia – grevă generală

    Ministerul Afacerilor Externe (MAE) informează cetățenii români care se află, tranzitează sau doresc să călătorească în Republica Italiană că, în cursul zilei de 11 octombrie 2021, mai multe organizații sindicale vor organiza o grevă generală, cu durata de 24 ore, care va afecta serviciile publice și private din domeniul transporturilor, activitatea mai multor instituții publice, școli și administrația de stat.

    Greva generală va perturba transportul feroviar, aerian, maritim și al transportul local. În ceea ce privește transportul regional și local, sunt asigurate serviciile esențiale între orele 07:00-10:00, respectiv 18:00-21:00. În principalele orașe italiene sunt anunțate manifestații.

    Cetățenii români sunt rugați să consulte, pentru mai multe informații cu privire la serviciile afectate de greva generală, site-urile Ministerului italian al Infrastructurii și Transporturilor (http://www.mit.gov.it/), ale administrațiilor publice implicate și ale companiilor de transport cu care intenționează să se deplaseze.

    Cetățenii români pot solicita asistență consulară la numerele de telefon ale Ambasadei României la Roma: +390683523358; +390683523356; +390683523352; +390683523344, apelurile fiind redirecționate către Centrul de Contact și Suport al Cetățenilor Români din Străinătate (CCSCRS) și preluate de către operatorii Call Center, în regim de permanență.

    În cazul unei situații cu caracter de urgență, românii au la dispoziție și numărul de telefon de permanență al misiunii diplomatice a României în Italia: +393451473935, respectiv al oficiilor consulare (CG Trieste: +39 340 8821688; CG Milano: +39 366 108 1444; CG Torino: +39 338 756 8134; CG Bologna: +39 324 803 5171; CG Bari: +39 334 604 2299; C Catania: +39 320 965 31 37).

    MAE recomandă consultarea paginilor de Internet http://roma.mae.ro, www.mae.ro, pagina de Facebook a Ambasadei României în Italia (https://www.facebook.com/roma.mae.romania) şi reaminteşte faptul că cetăţenii români care călătoresc în străinătate au la dispoziţie aplicaţia Călătoreşte în siguranţă (http://www.mae.ro/app_cs), care oferă informaţii şi sfaturi de călătorie.

  • Mecanismul de Redresare și Reziliență sprijină transporturile din UE

    Mecanismul de Redresare și Reziliență sprijină transporturile din UE

    Transporturile
    din prezent se bazează încă pe petrol pentru 94% din necesarul de energie.
    Europa importă aproximativ 87% din țițeiul său și produsele petroliere din
    străinătate, cu o factură de import de țiței estimată la aproximativ 187 de miliarde
    de euro în 2015 și costuri suplimentare pentru mediu. Cercetarea și dezvoltarea
    tehnologică au condus însă la demonstrații de succes ale soluțiilor de
    combustibil alternativ pentru toate modurile de transport. Cu toate acestea,
    adoptarea pieței necesită acțiuni politice suplimentare.

    Explică Marian Jean
    Marinescu, deputat din partea Partidului Popular European, membru în Comisia
    pentru transport și turism:

    Sunt diverse inițiative pentru utilizarea
    hidrogenului în transporturi. Există acele celule fuel cell, celule de
    combustibil. Tehnologia pentru aceste celule este dezvoltată într-o
    întreprindere mixtă, de tip public-privat, europeană, într-un așa-numit joint
    undertaking. Să sperăm că vom avea rezultate în viitor. Am văzut și inițiative
    private, ca de pildă primul tren echipat cu celule cu hidrogen. Deci sunt convins
    că hidrogenul va fi unul dintre combustibilii alternativi utilizați în
    transporturi. Pe de altă parte, rețeaua de gaz natural din Uniunea Europeană va
    fi utilizată și pentru hidrogen. Din punctul acesta de vedere, este important
    să avem hidrogen și să putem să îl transportăm.



    Combustibilii
    alternativi sunt esențiali pentru îmbunătățirea securității aprovizionării cu
    energie a Uniunii Europene, reducând astfel impactul transportului asupra
    mediului și creșterea competitivității comunității europene. Sunt, de asemenea,
    un element important pentru tranziția statelor membre către o economie cu
    emisii reduse de carbon.

    Revine cu detalii Marian Jean Marinescu: Există o strategie pentru hidrogen,
    elaborată de către Uniunea Europeană, care are puține lucruri foarte concrete.
    Sunt niște etape până în 2024, până în 2030, etape de creștere a producției de
    hidrogen prin electroliză. Există și un plan de redresare din acel Mecanism de
    Redresare și Reziliență, unde prin regulament sunt impuse niște direcții de utilizare.
    Sunt șase domenii, dintre care unul este Pactul ecologic. Trebuie însă să ținem
    cont de faptul că decizia de utilizare în diverse domenii a acestor bani
    aparține statelor membre. Dacă statele membre vor vrea să investească în
    hidrogen, o vor face, dacă nu, nu. Așadar, nu este nimic obligatoriu. Doar că
    trebuie ca, prin investițiile în folosul reducerii emisiilor, să ajungă la
    aproximativ 30% din banii alocați respectivului stat membru.



    Directivele în
    vigoare solicită statelor membre să dezvolte cadre naționale de politici pentru
    dezvoltarea pieței combustibililor alternativi și a infrastructurii acestora.
    De asemenea, prevăd utilizarea specificațiilor tehnice comune pentru stațiile
    de reîncărcare și realimentare. Totodată, liniile de acțiune deschid calea
    pentru stabilirea informațiilor adecvate pentru consumatori privind
    combustibilii alternativi, inclusiv o metodologie clară și solidă de comparare
    a prețurilor.


  • Tehnologii durabile în domeniul transporturilor

    Tehnologii durabile în domeniul transporturilor

    Printre
    principalele provocări pentru sectorul transporturilor din Uniunea Europeană se
    numără crearea unui spațiu european unic al transporturilor funcțional,
    conectarea Europei cu rețele ale unei infrastructuri moderne de transport
    multimodal și trecerea la o mobilitate cu emisii scăzute. Prețul convenabil,
    fiabilitatea și accesibilitatea transportului sunt priorități pe agenda
    instituțiilor europene. Abordarea acestor provocări va contribui la asigurarea
    unei creșteri durabile în Uniunea Europeană.


    Explică Marian Jean Marinescu,
    deputat din partea Partidului Popular European, membru în Comisia pentru
    transport și turism:

    Sunt tehnologizări diferite. Nu știu dacă
    vor exista mari modificări, însă lucrurile vor fi diferite, într-o oarecare
    măsură. Va fi nevoie de stații, de puncte de încărcare, atât pe marile
    coridoare europene, cât și pe toată rețeaua rutieră, pentru că, altfel, ar
    trebui si ai un autovehicul hibrid care să poate funcționa pe mai mulți
    combustibili. Tehnologia încă nu este stăpânită. Airbus a anunțat deja că
    lucrează la un avion cu comustibil exclusiv alcătuit din hidrogen. Depinde de
    orizontul de timp în care vor putea să ajungă la o tehnologie care să aibă eficiență
    economică și care să ofere siguranța în exploatare. Dar, bineînțeles, se
    lucrează și în acest sens. În același timp, tot în aviație se lucrează și
    pentru motoare electrice, sunt deja dezvoltate astfel de tehnologii pentru
    avioane mici. Încă o dată, Airbus a anunțat că, în 2035, este posibil să aibă
    un avion electric de lungă distanță. Acestea sunt anunțuri, să vedem dacă vor
    și reuși, dacă cercetarea va ajunge la o tehnologie care să permită acest
    lucru.



    Aceste exemple ilustrează
    oportunitățile semnificative oferite de sectorul european al transporturilor și,
    totodată, provocările cu care se confruntă acesta, în special în ceea ce
    privește digitalizarea, inovația, poziția de lider la nivel mondial și
    beneficiile pentru societate. Acest lucru este valabil în special în contextul
    actual al schimbărilor în domeniul tehnologic, cum ar fi electromobilitatea, și
    al modelelor de mobilitate, care evidențiază atât provocările, cât și
    oportunitățile pe care le-ar putea explora, în viitor, sectorul
    transporturilor.


    Transporturile reprezintă fundamentul integrării europene și sunt vitale
    pentru libera circulație a persoanelor, a serviciilor și a bunurilor. Sectorul
    contribuie major la economia europeană, reprezentând peste 9% din valoarea
    adăugată brută din Uniunea Europeană. În anul 2016, numai serviciile de
    transport reprezentau o valoare adăugată brută de aproximativ 664 de miliarde de
    euro, asigurând locuri de muncă pentru 11 milioane de persoane.