Tag: violenta

  • Ce trebuie să facă Uniunea Europeană pentru a garanta drepturile femeilor?

    Ce trebuie să facă Uniunea Europeană pentru a garanta drepturile femeilor?

    Egalitatea de gen rămâne o valoare fundamentală a unei democrații autentice, iar drepturile femeilor, inclusiv acela de a alege pentru propria viață, trebuie respectate. Cu toate acestea, violența împotriva femeilor atinge cote alarmante, dreptul la avort este contestat în mai multe state, discriminarea de gen este prezentă în diverse forme, începând de la interviurile de angajare, iar numărul femeilor cu funcții publice sau de conducere este mai mic decât cel al bărbaților. În acest context, am încercat să aflăm ce ar trebui să facă Uniunea Europeană pentru a garanta drepturile femeilor?

     

    Monica Neacşu, de la Radio România Braşov, a discutat cu Iolanda Beldianu, lector la Facultatea de Psihologie a Universităţii Transilvania din Braşov şi preşedinta Asociaţiei “Pas Alternativ” şi  cu eurodeputata Georgiana Teodorescu despre respectarea drepturilor femeilor în Uniunea Europeană.

     

  • Soluții noi pentru probleme vechi: teatru împotriva bullying-ului și a discriminării în școli

    Soluții noi pentru probleme vechi: teatru împotriva bullying-ului și a discriminării în școli

    Un studiu realizat de Salvați Copiii la începutul anului arăta că unul din doi elevi din România a fost victimă a amenințării, umilirii sau violenței fizice, iar 82% dintre ei au fost martori ai unor astfel de situații. Conform unui raport recent al Organizației Mondiale a Sănătății, România se află pe locul trei în Europa privind fenomenul de bullying. Legislația românească definește bullying-ul drept acţiunea sau seria de acţiuni fizice, verbale, relaţionale şi/sau cibernetice, într-un context social dificil de evitat, săvârşite cu intenţie, care implică un dezechilibru de putere, au drept consecinţă atingerea demnităţii ori crearea unei atmosfere de intimidare, ostile, degradante, umilitoare sau ofensatoare şi vizează aspecte de discriminare şi excludere socială. În același timp, elevii de etnie romă se confruntă în continuare cu fenomenul de segregare în școli, cu toate că Parlamentul a adoptat cu mult timp în urmă legea care interzice acest lucru.

     

    Există, însă, oameni care aleg să își pună abilitățile și experiența în slujba rezolvării acestei probleme prin metode puțin convenționale. Pe perioada lunii septembrie, Asociația Acting Works s-a aflat într-un turneu în cinci școli din patru comunități vulnerabile (Mizil, Giurgiu, Ciorogîrla și Câmpina, toate din partea sudică a României), susținând reprezentații ale spectacolului de teatru „Vi me som rom/Și eu sunt rom”, o piesă care arată ce înseamnă să fii rom în România, prin prisma a trei povești de viață reale.

     

    Andrei Șerban, actor și fondator Acting Works, face teatru social de 17 ani, iar ceea ce l-a încurajat să monteze piesa și să pornească în acest turneu împreună cu echipa a fost experiența lui de viață, ca rom „invizibil” (persoană de etnie romă care nu poate fi identificată ca atare în baza trăsăturilor fizice):

     

    „Eu am fost „în dulap” până la 20 și ceva de ani. Mi-era frică să nu fiu discriminat și atunci când mi-am asumat etnia romă mi-am dat seama că vreau să fac un spectacol. Aud foarte multe lucruri rasiste pentru că oamenii nu își dau seama că sunt de etnie romă. Atunci, și spectacolul acesta este făcut puțin din frustrare, dar și ca să le dăm niște instrumente persoanelor care se confruntă cu rasismul, dar și persoanelor care asistă la evenimente rasiste — să știe cum să acționeze sau să reacționeze.”

     

    Mădălina Brândușa, actriță și parte din echipa Acting Works, spune că unul dintre motivele pentru care au ales să joace în comunități defavorizate este lipsa de acces a acestora la teatru și la produse culturale, comparativ cu publicul educat din București. Ea adaugă că, în rândul adolescenților care au văzut piesa, au fost mulți pentru care a fost prima întâlnire cu teatrul.

     

    Întrebat cum a fost primit spectacolul de elevi și profesori, Andrei răspunde:

     

    „Noi l-am construit cu foarte mult umor pentru că nu voiam să dublăm o presiune care se întâmplă și este cumva adaptat la limbajul pe care îl folosesc adolescenții, iar feedback-ul de la final, când avem discuțiile post-spectacol este că se recunosc în personaje. Foarte multe eleve și mulţi elevi de etnie romă și-au asumat identitatea pentru prima oară, ceea ce ne bucură foarte tare, pentru că era și una din mizele spectacolului.”

     

    Cei doi adaugă că nu sunt ocoliți de emoții înainte de fiecare spectacol, dat fiind că are o nuanță de critică la adresa cadrelor didactice. Nu este nici primul an, nici singura activitate anti-bullying pe care actorii o desfășoară în școli și licee. În anii anteriori au creat împreună cu elevii câteva filmulețe despre hărțuirea în școli, unul dintre ele fiind vizionat până acum de mai bine de un milion de ori. Mădălina Brândușa explică că, pentru aceasta, pe parcursul a 3 luni, au realizat o serie de ateliere cu elevi din școli plasate atât în mediul rural, cât și urban, întrebându-i care sunt problemele cele mai presante cu care se confruntă. Întrebați ce cred că ar putea face mai bine școala și autoritățile pentru a combate fenomenul de bullying în școli, Mădălina răspunde:

     

    „Ce ne-am dat noi seama la nivel de școli este nevoia imensă să existe în curriculă o oră pe săptămână de educație anti-bullying, de ateliere de teatru care să lucreze în zona asta, pe relaționare sănătoasă, educație sexuală specifică pe grupul de vârstă. Una este să faci la clasele I-V și alta este la gimnaziu și la liceu. E nevoie să fie ceva constant, nu se întâmplă nimic extraordinar dacă mergi o dată pe an sau de două ori pe an.”

     

    Andrei relatează ce l-a nemulţumit când au fost recent invitați la o conferință, împreună cu profesori, autorități, reprezentanți ai poliției, asistenți sociali, avocați, consilieri școlari:

     

    „Din punctul meu de vedere trebuie schimbată un pic abordarea. Suntem în punctul în care abordarea este una punitivă. M-a surprins neplăcut să văd că se discuta în termeni de victimă versus agresor, dar, cumva, ca să îndreptăm comportamentul lor, nu trebuie priviți ca niște agresori. Trebuie să ne dăm seama că sunt la o vârstă și că sunt niște probleme în spate, probleme care sunt, de obicei, sistemice, chestiile astea vin pe acces inegal la resurse. Sunt oameni care nu au acces la terapie, inclusiv părinți. Ar trebui intervenit în familie, să se poată avea gratuitate – accesul la terapie, la psiholog, să mergi să vezi ce se întâmplă. Având violență în familie, mai des, dar nu exclusiv în mediile precare, cumva aici trebuie intervenit.”

     

    Victimele bullying-ului, dar și cei care îl perpetuează, sunt expuși la probleme emoționale, sociale, depresie, stimă de sine scăzută, performanțe școlare slabe, anxietate și multe altele, probleme care pot continua vreme îndelungată și pot marca viața unei persoane. Un studiu arăta că, pentru, victimele bullying-ului în copilărie, exista o probabilitate de 4,3 ori mai mare să se confrunte cu o tulburare de anxietate ca adulți, comparativ cu cei care nu avuseseră o astfel de experiență. Mai mult, cei care jucaseră atât rolul de victimă, cât și de agresor, se confruntau cu un risc de 14,5 ori mai mare să dezvolte o tulburare de panică în viața adultă.

     

    Andrei mai crede că elevii nu au destule ocazii să lucreze în echipă și să se împrietenească din poziția de parteneri. Consideră că nu avem profesori care să fie pregătiți pentru a „preda” empatia și pentru a antrena în elevi capacitatea de a simți ce simte celălalt:

     

    „Mie mi se pare că școala e într-o zonă foarte competitivă și elevii nu au materii sau activități în care să lucreze împreună, să facă ceva împreună, să se cunoască, să se împrietenească. Exemplul nostru a fost că noi am pus în aceeași clasă și din ani diferiți și victimele, și agresorii, și cei care primeau bulling și cei care dădeau. Lucrând împreună timp de trei luni au început să se împrietenească, să vadă că, de fapt, actoria presupune să te bazezi, să ai încredere în coleg sau colegă și atunci s-au împrietenit. Cred că activitățile de genul ăsta lipsesc din școli.”

     

  • Muncind în România – 02.04.2024

    Muncind în România – 02.04.2024

    Reprezentanţii mediului de afaceri din România sunt îngrijoraţi că, odată cu aderarea parţială la Spaţiul Schengen, vor începe să piardă forţa de muncă adusă din afara Uniunii Europene. Preşedintele Patronatului Investitorilor Autohtoni din România, Cristian Pârvan, consideră necesară completarea legislaţiei în aşa fel încât lipsa de personal din unele domenii să nu se adâncească. Potrivit acestuia, firmele care au fost nevoite să apeleze la muncitori străini au făcut eforturi financiare şi organizaţionale pentru a-i aduce din state extra-comunitare, a-i primi şi a-i acomoda. Acum companiile se tem că, datorită regulilor Schengen, aceşti muncitori după ce vin România şi îşi obţin viza pot să plece oriunde în Europa să lucreze. În 2024, guvernul de la Bucureşti a stabilit că 100.000 de lucrători străini pot veni la muncă în România pentru a atenua deficitul de forţă de muncă autohtonă.

    Legea pentru ratificarea Convenţiei privind prevenirea şi eliminarea violenţei şi hărţuirii la locul de muncă a fost promulgată, de preşedintele României. Potrivit Convenţiei nr. 190/2019, angajaţii au dreptul să lucreze într-un mediu în care să fie respectaţi indiferent de sex, rasă, etnie sau orientare politică. Ministrul român al Muncii, Simona Bucura-Oprescu, a declarat că numărul sesizărilor de hărţuire la locul de muncă a crescut. Conform datelor furnizate de Inspecţia Muncii, în 2023 au fost înregistrate 511 petiţii privind hărţuirea sau discriminarea la locul de muncă. În urma verificărilor au fost aplicate 41 de sancţiuni, valoarea totală a amenzilor fiind de 18.000 de lei (aproape 2.400 de euro). Prin comparaţie, în anul 2014 erau înregistrate doar 137 de sesizări. Conceptul de “violenţă şi hărţuire” acoperă, printre altele, abuzul fizic, abuzul verbal, hărţuirea şi mobbingul, hărţuirea sexuală, ameninţările şi urmărirea sau supravegherea. Noul cadru legal protejează atât angajaţii cât şi persoanele care lucrează indiferent de statutul lor contractual, persoanele aflate în perioada de formare, inclusiv stagiarii şi ucenicii, lucrătorii cărora le-a încetat raportul de muncă, voluntarii, persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă şi cele care au depus cereri pentru ocuparea unui loc de muncă, precum şi angajatorii.

    România are printre cele mai mici costuri cu forţa de muncă din toată Uniunea Europeană, reiese din datele Oficiului European de Statistică. Potrivit Eurostat, media europeană pentru costul muncii pe oră este de aproape 32 euro. Bulgaria înregistrează cel mai scăzut cost, 9,3 euro/oră, urmată de România, cu 11 euro/oră şi Ungaria, cu 12,8 euro/oră. La polul opus, munca are cel mai mare cost în Luxemburg, aproape 54 de euro/oră, în Danemarca, 48 de euro/oră, şi în Belgia, 47 de euro/oră. Cifrele conturează o diferenţă majoră între estul şi vestul spaţiului comunitar. Comparaţia între aceste cifre şi cuantumul care revine efectiv în buzunarul angajatului trebuie să ţină cont şi de salariu şi costurile nesalariale, precum contribuţiile sociale. Ponderea costurilor nesalariale în costurile totale cu forţa de muncă pentru întreaga economie europeană a fost de 25%, însă diferenţele între statele membre sunt mari. De obicei, în ţările unde se înregistrează cele mai mari costuri cu forţa de muncă se regăsesc şi cele mai mari cheltuieli nesalariale.

    Aproape 500 de locuri de muncă sunt disponibile la nivelul judeţului Maramureş, în nord-vestul României, majoritatea în domeniul producţiei şi serviciilor, transmite Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă. Instituţia arată că este de aşteptat ca acest număr să crească în aprilie odata cu redeschiderea unor activităţi în domeniul construcţiilor civile sau industriale, servicii, agroturism şi agricultură. În prezent sunt căutate persoane cu studii superioare, persoane calificate sau persoane care ar urma să se califice. Pe lângă domeniul producţiei, există locuri disponibile în comerţ, turism, sănătate şi servicii de manufactură.

  • Raportul anual european 2023 despre droguri

    Raportul anual european 2023 despre droguri

    Raportul anual european pe 2023 despre traficul și
    consumul de droguri pe teritoriul blocului european arată tendințe
    îngrijorătoare. Așa cum a comentat Alexis Goosdeel, directorul Centrului
    European de Monitorizare a Drogurilor și Dependenței de Droguri, situația poate
    fi rezumată în trei cuvinte: oriunde, totul și toți. Primul cuvânt înseamnă că
    drogurile sunt peste tot în Uniunea Europeană. Niciodată nu s-a înregistrat o
    asemenea mulțime și diversitate de droguri în spațiul european la o îndemână
    atât de simplă, la o puritate atât de mare, la o forță atât de mare și la
    prețuri atât de mici. Al doilea cuvânt se referă la faptul că aproape orice
    poate deveni un obiect de care se leagă comportamentul de dependență. Astfel,
    consecințele pot fi observate în daunele potențiale și în nevoia de a adapta
    prevenția, tratamentul și intervenția împotriva daunelor pe care le poate
    produce dependența. Al treilea cuvânt care caracterizează starea actuală de
    fapt, și anume toți, înseamnă că oricine poate avea episoade de adicție ori se
    poate confrunta cu efecte ale consumului de droguri și cu violența generată de
    ele în spațiul european.


    Ylva
    Johansson este comisar european pentru afaceri interne. Ea a punctat ce droguri
    actuale au cel mai mare impact și cum luptă Comisia Europeană împotriva lor și
    a controlării porturilor, căile prin care ele intră pe teritoriul Uniunii.

    O îngrijorare
    specială o reprezintă acum creșterea opioidelor sintetice, și anume fentanilul.
    Fentanilul și alte opioide sintetice sunt ușor de făcut, pot fi făcute pe loc,
    nu e nevoie să fie traficate de pe un continent pe altul, cantități mici sunt
    suficiente pentru mii de doze, poate fi ușor de transportat și sunt extrem de
    puternice, periculoase și mortale. Drogurile nu numai că distrug sănătatea
    oamenilor, ele distrug și societatea noastră. Infractorii folosesc profiturile
    din traficul de droguri pentru a cumpăra oameni, pentru a cumpăra polițiști și
    pentru a comanda asasinate. Violența crește pe scară largă și în brutalitate. Este
    timpul să realizăm că crima organizată este o amenințare la fel de mare la
    adresa societății noastre precum terorismul. Am lansat o evaluare a traficului
    de droguri în porturile europene. Pentru a învinge criminalitatea pe plan
    local, trebuie să luptăm cu ea pe plan internațional prin cooperare poliției și
    prin schimb de informații.


  • De la droguri la violență în școli

    De la droguri la violență în școli

    Consumul de substanțe psihoactive este în creștere în rândul adolescenților din România, având consecințe nefaste imense atât pentru aceștia, cât și pentru familiile lor. De curând, poliţiştii antidrog au anihilat o amplă reţea de consumatori şi traficanţi de substanţe interzise. Aceștia comunicau pe grupul de mesagerie Telegram, iar o mare parte dintre membri erau minori.



    La începutul acestei săptămâni, numeroase descinderi au avut loc în Bucureşti şi în alte localităţi din Ilfov, Mureş, Brăila, Galaţi şi Dâmboviţa. În urma operaţiunii, au fost confiscate cantităţi importante de droguri şi bani. Totodată, au fost reţinute 13 persoane.



    Cătălin Ţone, şeful Serviciului Antidrog de la Brigada de Combatere a Criminalităţii Organizate Bucureşti, a afirmat că: Este un caz atipic. Este un caz care nu face altceva decât să ne arate, din nou, dimensiunea gravă a fenomenului traficului şi consumului de droguri din România. Erau 11.000 de persoane pe un grup de comunicare, pe o aplicaţie. Grupul se numea sugestiv Iarbă dulce şi se discuta pe acest grup, undeva, erau 30-40.000 de mesaje în fiecare zi. Se discuta numai despre droguri, despre distribuţie, despre consum, despre cocktail-uri, despre amestecuri. De asemenea, foarte grav este şi faptul că din acest grup făceau parte 1.500-2.000 de minori, persoane care erau neaşezate din punct de vedere al maturităţii şi al zonei de discernământˮ.



    În societatea românească sunt necesare iniţiative precum educarea şi informarea tinerilor pe aceste subiecte, este de părere expertul antidrog. De asemenea, consideră Cătălin Ţone, este nevoie de mai multe clinici pentru tratarea dependenţei de droguri.



    Un alt fenomen periculos care a luat amploare în școlile din România este violența, cu impact negativ asupra tuturor celor implicați în procesul educațional. Ministerul Educaţiei estimează că, în cel mult două săptămâni, va definitiva o procedură de management al cazurilor de violenţă în şcoli, astfel încât cadrele didactice şi orice angajat din învăţământ să ştie cum să reacţioneze în astfel de situaţii, pe baza unor proceduri legale.



    Ministrul Ligia Deca a declarat că, împreună cu ministerele Justiţiei şi Internelor, se identifică modificările necesare în legislaţie, inclusiv în privinţa amenzilor şi a obligaţiilor pentru părinţi. La rândul lor, reprezentanţii sindicali ai angajaţilor din învăţământ au afirmat că îşi doresc schimbări în acest sens. Aceștia au anunţat că vor depune, săptămâna viitoare, în Parlament o iniţiativă legislativă care să descurajeze actele de violenţă în şcoli.



    Decizia a fost luată după ce au avut loc o serie de incidente în mai multe unităţi de învăţământ, care au implicat agresarea fizică sau umilirea unor profesori. O iniţiativă care să descurajeze violența a mai fost votată în 2018 de Camera Deputaţilor, însă nu a trecut de Senat.






  • Campanie împotriva violenței în școli

    Campanie împotriva violenței în școli

    Ministerul
    Educaţiei va derula campania Nu sunteţi singuri. Împreună oprim violenţa din
    şcoli
    în contextul cazurilor repetate de violenţă care au avut loc în ultima
    perioadă în unităţile de învăţământ din România. Un licean a tras cu o armă de
    tip airsoft într-un elev, iar altul și-a înjunghiat un coleg. Sunt doar două
    dintre cazuri. În plus, ministerul raportează, pentru anul școlar trecut, aproape
    10.000 de acte de violență în unitățile de învățământ din România, cu 2.000 mai
    multe față de acum doi ani. Iar un raport World Vision realizat în
    perioada aprilie-mai 2022, arăta că 1 din 5 copii spune că violența este
    prezentă în școala lui mult sau foarte mult. Și fostul ministru de resort,
    Sorin Cîmpeanu, recunoștea fenomenul și anunța necesitatea grupurilor de acţiune
    anti-bullying în orice şcoală din România.

    ”Nu sunteţi singuri este mesajul
    pe care îl transmitem elevilor care au fost victime ale violenţei verbale,
    fizice sau psihologice, cărora trebuie să le fim alături şi să le protejăm
    drepturile – anunță acum, noul ministru, Ligia Deca. Într-un comunicat, ministerul
    dezaprobă orice act de violență fizică, verbală, psihologică și consideră
    esențial ca elevii care au dat dovadă de un comportament violent să beneficieze
    de consiliere adecvată. În același timp, familia și școala trebuie să depună
    toate eforturile, astfel încât manifestările violente să nu se mai repete – spun
    autoritățile. În plus, ministerul anunță că va populariza, prin intermediul
    reţelelor sociale, o serie de noţiuni elementare despre tipurile de violenţă,
    cyberbullying, utilizarea reţelelor de socializare, drepturile şi obligaţiile
    elevilor, rolul Centrelor Judeţene de Resurse şi Asistenţă Educaţională şi al
    Poliţiei Siguranţă Şcolară. Instituția a lansat deja, printr-un clip video, o
    campanie de conştientizare a acestor probleme, în cadrul căreia transmite că nu
    este indiferentă
    la cazurile repetate de violenţă care au avut loc în ultima perioadă în şcolile
    din România.

    Ministrul Educației, Ligia Deca: Şcoala este un spaţiu
    al învăţării şi al socializării, nu al loviturilor. Cereţi profesorilor să
    discute cu voi despre drepturile şi obligaţiile pe care le aveţi, dar şi despre
    consecinţele faptelor de violenţă. Cereţi sprijin atunci când simţiţi că furia
    şi frica pun stăpânire pe voi. Refuzaţi să fiţi părtaşi la orice act de
    agresiune fizică sau verbală, şantaj, bullying sau chiar cyberbullying. Şi nu
    uitaţi, nu sunteţi singuri!
    Ministerul Educaţiei mai anunță că împreună
    cu ministerul de Interne va organiza sesiuni de lucru pentru a stabili un
    calendar de activităţi de prevenire a consumului de droguri, activităţi pentru
    prevenirea şi combaterea faptelor antisociale la nivelul unităţilor de
    învăţământ gimnazial, precum și consilierea elevilor aflaţi în situaţii de risc,
    simultan cu instruirea cadrelor didactice.


  • Violență și alți demoni

    Violență și alți demoni

    Fie că e vorba de violență fizică, sexuală, culturală, spirituală sau cibernetică, vorbim întotdeauna de putere, de control. Violența este un proces repetitiv. De multe ori, aceasta degenerează și se poate ajunge chiar la crimă. Acest joc bolnav de control și putere lasă traume adânci în sufletul victimei. Ce este violența domestică din punct de vedere psihologic? Care sunt etapele acestui proces? Cristina Năstase este psihoterapeut experiențial și explică:


    Din punct de vedere psihologic, violența în familie, cunoscută și sub numele de violență domestică, presupune un comportament sau o acțiune intenţionată, care utilizează constrângerea fizică sau emoțională asupra unui alt membru al familiei, în scopul impunerii puterii și controlului asupra acestuia. Deci un abuz. Violența în familie apare ca un proces care se repetă. Este ca o succesiune de comportamente abuzive care, odată instalate, devin previzibile. Această buclă se împarte în patru fraze care se regăsesc atât în comportamentul agresorului, cât și în cel al victimei. În prima fază, apare tensiunea. Victima se simte neliniștită, încearcă să amelioreze climatul și este atentă la gesturile și comportamentele sale. În faza a doua, de agresiune, victima se simte umilită, tristă și are sentimentul că situația este nedreaptă, că celălalt obține întotdeauna ce-și propune. Faza a treia, de justificare, este când victima încearcă să înțeleagă explicațiile și să ajute agresorul să se schimbe. Se îndoiește de propriile percepții și se simte responsabilă de situație. În faza a patra, împăcarea (sau luna de miere) victima dă o șansă agresorului. Îl ajută, îi observă eforturile și crede că acesta își va schimba obiceiurile.


    România, din păcate, ocupă un loc fruntaș în UE în ceea ce privește violența domestică. La fiecare 30 de secunde, o femeie este bătută, iar 3 din 10 au fost agresate fizic sau psihic, începând cu vârsta de 15 ani. O altă statistică a UE arată că, în România, în fiecare oră, doi copii sunt victime ale violenței domestice și 86% dintre cazurile raportate, de abuz asupra copiilor, au loc în familie. Doar unul din 9 părinți nu și-ar lovi copilul niciodată, iar 50% afirmă c-o fac pentru binele copiilor. 63% dintre copii au afirmat c-au fost cel puțin o dată loviți de părinți.



    Poate părea paradoxal, dar victima, deși abuzată în mod repetat, nu pleacă de lângă agresor. Păcălită de comportamentul ulterior al acestuia, de promisiunile lui, aceasta acceptă să-i mai dea o șansă. Și apoi încă una. Cristina Năstase:


    În procesul de violență domestică există o fază, luna de miere, când abuzatorul își schimbă conduita sa față de victimă tocmai pentru a o împiedica să părăsească relația. Ei pot exprima ceea ce pare o remușcare autentică, pot pretinde că vor căuta ajutor profesional și chiar se vor purta ca o persoană iubitoare și grijulie, pentru a recâștiga încrederea victimei. Să nu uităm că victima se află după agresiune și este într-o reală confuzie. Bunătatea, promisiunile și jurămintele de a nu mai lovi din nou pot determina victima să creadă că relația poate fi salvată. Este foarte important ca victimele să înțeleagă că acestea nu sunt cauza maltratării care a fost îndreptată spre ele, pentru a nu avea sentimentul acela de vinovăție, de culpă în relația cu abuzatorul, sentiment care le ține în acest cerc vicios.



    Abuzul poate îmbrăca forme diferite, avertizează Cristina Năstase:


    Sunt cunoscute mai multe forme de violență domestică. Violența fizică este cea mai evidentă formă și se referă la vătămări corporale. Violența sexuală înglobează practici sexuale non-consensuale, deci fără acordul victimei, față de membri ai familiei sau față de copii. Violența psihică cuprinde amenințări grave, constrângeri, privare de libertate, hărțuire, șantaj emoțional, umilire, ridiculizare, folosirea copiilor ca mijloc de presiune. Violența socială presupune izolarea victimei, prin interdicția sau restricționarea contactului cu familia sau prietenii. Violența economică este interdicția de a lucra, limitarea accesului victimei la bani, lucruri personale, hrană, telefon, toate aceste lucruri care te-ar face autonom. Violența spirituală presupune interzicerea dreptului de a vorbi limba maternă sau obligația la practici religioase inacceptabile acesteia. A mai apărut un tip de violență domestică, violența cibernetică. Este o hărțuire online, prin urmărirea și interceptarea diferitelor dispozitive, fără acordul victimei. Deci, pentru o poziție de control și de putere.



    Șantajul emoțional, inducerea sentimentului de culpă, evocarea repetată a greșelilor din trecut ale victimei, manipularea, constrângerea. Acesta este guilt tripping-ul.


    Guilt tripping-ul este o parte din violența domestică, denumită emoțională și, spre deosebire de violența fizică, este un proces de lungă durată, pe care victima nu îl percepe și pe care ajunge să-l considere o stare de fapt. Practic, sunt o formă de comunicare verbală sau nonverbală, în care abuzatorul încearcă să inducă sentimente de vinovăție victimei, în efortul de a-i controla comportamentul. Sunt o formă clară de manipulare psihologică și constrângere și poate fi recunoscut în următoarele situații – când face comentarii care sugerează că nu a lucrat atât de mult și atât de bine pe cât au făcut-o ei, când aduce în discuţie greșelile făcute de victimă în trecut, când îi amintește de favorurile pe care le-a primit, când se comportă ca și cum ar fi supărați dar apoi neagă că există o problemă, când le oferă tratamentul tăcerii, arătând clar, prin limbajul corpului, tonul vocii şi expresiile faciale că dezaprobă ceea ce face victima. Inducerea sentimentelor de vinovăție poate funcționa pentru a determina partenerul să facă ceea ce vrea, dar are un cost: poate face ca celălalt să simtă că este manipulat.



    Cei mai expuși și mai ușor de rănit sunt copiii. Victime perfecte, lipsiți de repere, copiii abuzați cred chiar că aceasta este normalitatea. Care sunt consecințele agresiunii fizice, psihice sau de altă natură asupra copiilor ne spune psihologul Cristina Năstase:


    Copiii rămân deseori loiali părintelui sau îngrijitorului care-i abuzează, pentru că se tem de ce se va întâmpla dacă dezvăluie abuzul. Un copil abuzat din punct de vedere emoțional s-ar putea gândi, de asemenea, că a fi numit cu apelative jignitoare sau refuzul de afecțiune este un mod normal de viață. S-ar putea să nu spună nimănui despre abuz, deoarece consideră că experiența lor este un comportament normal. Practic, un copil crede, adesea, că este responsabil pentru abuz și pentru că înseamnă că este neiubit și nedorit. Doar prin comparație cu familiile unor prieteni, doar prin discțiile de la școală poate să înțeleagă că ceea ce trăiește este toxic. Consecințele acestui abuz asupra copiilor pot fi severe și pot persista până la maturitate. Putem avea probleme legate de atașament.


    De asemenea, copiii ar putea fi expuși unui risc crescut de relații deficitare cu colegii, probleme cu intimitatea, dificultăți în soluționarea conflictelor, agresiune relațională, pot avea comportamente antisociale, ajung chiar la delincvență, pot avea comportamente adictive, agresive și, fără o intervenție adecvată, persoanele care au fost abuzate în copilărie au un risc mai mare să-și abuzeze copiii, la rândul lor, mai degrabă decât persoanele care nu au suferit abuzuri.



  • Rezoluție pentru drepturile LGBT+

    Rezoluție pentru drepturile LGBT+

    Parlamentul European a adoptat noi documente pentru respectarea drepturilor persoanelor LGBT+ și împotriva violențelor la care acestea pot fi supuse.



    Parlamentul Europeana adoptat, săptămâna aceasta, o rezoluţie în care solicită eliminarea tuturor obstacolelor cu care se confruntă persoanele LGBT+ atunci când îşi exercită drepturile fundamentale.


    Adoptată cu 387 voturi pentru, 161 împotrivă şi 123 de abțineri, rezoluția propune ca toți cetățenii, indiferent de orientare sexuală și gen, să îşi poată exercita drepturile, inclusiv dreptul la liberă circulaţie, în toate statele membre UE.



    Căsătoriile și parteneriatele ar trebui recunoscute în toate statele UE



    De asemenea, documentul votat în forul legislativ cere ca parteneriatele înregistrate și căsătoriile constituite într-un stat membru să fie recunoscute în toate țările UE, iar soţii şi partenerii de acelaşi sex ar trebui trataţi în acelaşi mod ca şi cei de sex opus.


    Un alt aspect importanta al rezoluției este îndemnul către cele 27 de state membre să accepte ca părinţi legali adulţii menţionaţi în certificatul de naştere al unui copil. Astfel, familiile LGBT+ trebuie să aibă acelaşi drept la reîntregirea familiei ca şi cuplurile de sex opus şi familiile acestora. Același tratament primit în toate țările membre, ar asigura statutul copiilor din aceste familii și nu ar exista riscul să devină apatrizi atunci când se mută într-un al stat al Uniunii.



    Totodată, eurodeputaţii au luat act de discriminarea cu care se confruntă comunităţile LGBT+ din Polonia şi Ungaria și solicită luarea unor măsuri suplimentare împotriva acestor ţări precum proceduri de constatare a neîndeplinirii obligaţiilor, măsuri judiciare şi instrumente bugetare.



    Măsuri împotriva violențelor împotriva persoanelor LGBT+



    Tot în această săptămână, forul legislativ european a cerut joi ca UE să-şi creeze baze legale comune pentru a acţiona împotriva discriminării şi violenţei de gen suferite de femei sau de persoanele LGBT+.



    În documentul adoptat cu 427 de voturi ‚pentru’, eurodeputați cer ca violenţa bazată pe gen comisă online şi în lumea reală să fie tratată ca un domeniu de infracţionalitate deosebit de gravă care îmbracă o dimensiune transfrontalieră. Odată ce texul devine parte din legislația europeană, violenţa de gen trebui să fie cuprinsă în codurile penale ale tuturor statelor UE pe baza unor standarde minime comune.



    Parlamentul European consideră că directiva europeană pe care o doreşte ar trebui să fie elaborată ţinând cont de prevederile Convenţiei de la Istanbul, conform căreia, de exemplu, definiţia violului trebuie să se bazeze pe lipsa consimţământului.


    Însă, șase state din fostul bloc comunist (Bulgaria, Ungaria, Republica Cehă, Slovacia, Letonia şi Lituania) nu au ratificat Convenţia de la Istanbul. De asemenea, Polonia doreşte să se retragă din ea deoarece consideră, dincolo de obiectivul declarat al combaterii violenţei împotriva femeilor, Convenția încurajează căsătoriile între homosexuali şi acceptarea unui al treilea gen.

  • Raport privind drepturile fundamentale in UE

    Raport privind drepturile fundamentale in UE

    Pandemia de COVID-19 a expus multe lacune în ceea ce privește respectarea drepturilor fundamentale la sănătate, educație, ocuparea forței de muncă și protecție socială în întreaga societate a Uniunii Europene. Raportul Agenției pentru drepturi fundamentale pentru anul 2020 prezintă impactul amplu al pandemiei asupra drepturilor și propune modalități optime de abordare a inegalităților și amenințărilor în creștere la adresa coeziunii societății. Nicole Romain, șefa Biroului de comunicare și evenimente și purtătoare de cuvânt a Agenției Uniunii Europene pentru drepturi fundamentale, cu sediul în Viena, Austria.

    Raportul privind drepturile fundamentale este publicat anual, în luna iunie, și prezintă situația drepturilor fundamentale în Uniunea Europeană, în statele membre, pe parcursul unui an calendaristic. Principalele concluzii ale acestui raport, care analizează anul 2020, vin pe fundalul unui an foarte dificil în care au fost instituite la nivel global perioade de carantină pentru controlul pandemiei. În acest context, am observat o creștere a rasismului, inclusiv infracțiuni din ură rasială și discurs instigator. De asemenea, dacă analizăm drepturile copiilor, mulți dintre aceștia au suferit din cauza lipsei de acces la educație digitală, care o dată cu închiderea școlilor a devenit o problemă în multe state ale Uniunii Europene. Nu ne referim doar la perspectiva digitală, ci și la acei copii care trăiesc în zone și comunități izolate, cum ar fi comunitatea romă. În timpul carantinării la domiciliu, au existat numeroase plângeri de violență domestică. Pe lângă acest aspect, mai subliniem și provocările privind migrația în 2020.

    Odată identificate problemele, care sunt următorii pași?

    Nicole Romain: Raportul privind drepturile omului include opiniile agenției noastre. Aceste opinii subliniază măsurile pe care legislativul Uniunii Europene sau statele membre le-ar putea lua pentru a elimina problemele menționate în raport. De exemplu, dacă privim problema rasismului, se stipulează foarte clar că statele membre ale Uniunii Europene ar trebui să transpună legislația privind rasismul și xenofobia, inclusiv infracțiunile din ură rasială și discurs instigator și să încurajeze raportarea acestora. Acestea sunt măsuri pe care Agenția Uniunii Europene pentru drepturi fundamentale le propune, însă depinde de statele membre să ia măsuri și să se asigure că legislația e respectată. Aș putea spune, de exemplu, că România a făcut eforturi în ultimul an, în 2020, ca să-și perfecteze cadrul legal pentru combaterea rasismului. Mai exact, legislativul din România a inițiat un proiect de lege care să prevină rasismul împotriva comunității rome. Aceasta e o măsură specifică, ca urmare a acestor recomandări transmise de Agenția Uniunii Europene pentru drepturi fundamentale. Astfel, cu timpul, statele membre iau măsuri, iar exemplul României, pe care vi l-am oferit, este și un exemplu foarte pozitiv.

    Alte recomandări către guvernele statelor membre ale Uniunii Europene includ: adoptarea soluțiilor digitale pentru a combate dezinformarea, acordarea de atenție grupurilor de risc, cum ar fi persoanele aflate în îngrijire, persoanele reținute sau persoanele fără adăpost, dar și asigurarea accesului echitabil și egal la vaccinuri.


  • Despre copii, de 1 Iunie

    Despre copii, de 1 Iunie


    Potrivit unei tradiții împământenite de generații, și în 2021 — pe 1 iunie, de Ziua Internațională a Copilului — cei mici au fost sărbătoriți peste tot în România, asemenea copiilor din peste 100 de state ale lumii. De altfel, din 2017, de când, în România, este zi liberă națională, 1 iunie este un și mai bun prilej pentru activități în familie, pentru timp petrecut de părinți și copii împreună, cu mai multă joacă și voie bună.



    Așadar, profitând de relaxarea măsurilor anti-pandemie, atât cei mici, cât și adulții s-au putut bucura în voie de Ziua Copilului, anul acesta, părinții care au dorit putând să-și ia, în plus, o zi de concediu, luni, pe 31 mai, în cadrul unei minivacanțe pe care să o umple cu numeroase evenimente dedicate mezinilor familiei. Și au fost pentru toate vârstele și pentru toate gusturile — jocuri în aer liber, spectacole de teatru, vernisaje, concerte, ateliere de creaţie, tururi ghidate, manifestări sportive sau excursii.



    Ziua Copilului a fost, în egală măsură, un prilej perfect pentru vizite la muzee, în parcuri de aventuri sau la Grădina Zoologică, acolo unde, desigur, capriciile vremii nu au dejucat planurile. Tot potrivit tradiției, copiilor le-au fost oferite în dar dulciuri, jucării sau baloane colorate.



    Gândurile tuturor trebuie să se îndrepte, însă, pe 1 iunie, și către copiii defavorizați. Iar statisticile provoacă frisoane: potrivit organizației neguvernamentale ʹSalvaţi Copiiiʹ, unul din doi copii români este afectat de analfabetism funcţional ori e supus unei forme de violenţă fizică, emoţională sau sexuală. Un copil din trei trăieşte în risc de sărăcie şi excluziune socială; şase copii dintr-o mie mor înainte de a împlini un an de viaţă; 750 de fete sub 15 ani devin mame anual; cel puţin 100 de mii de copii trăiesc fără ambii părinţi sau fără unul dintre ei, iar celor 78 de mii de copii cu dizabilităţi din România nu li se asigură condiţiile pentru a se integra socio-educaţional — se mai afirmă într-un comunicat al organizației.



    ʹSalvați Copiiiʹ cere, de aceea, Parlamentului şi Guvernului de la București măsuri urgente concrete pentru zece probleme majore identificate. Este vorba de contracararea sărăciei familiilor şi comunităţilor în care trăiesc unii copii, de asigurarea unei educaţii echitabile şi de calitate pentru toţi, de combaterea violenţei asupra copiilor sau de asistenţa lor psihoterapeutică post-pandemie.



    La acestea se adaugă o atenție specială acordată mamelor minore și protecţiei copiilor cu părinţi plecaţi în străinătate, diminuarea mortalității infantile, protecţia copiilor instituţionalizaţi, integrarea în sistemul educaţional a copiilor cu dizabilităţi sau cu cerinţe educaţionale speciale, precum şi participarea copiilor în procesele decizionale care-i privesc în mod direct.





  • Proiectul Erasmus Plus – Investește în Adolescența Ta

    Proiectul Erasmus Plus – Investește în Adolescența Ta

    Investește în Adolescența ta este o componentă
    importantă a proiectului Dare to Care care face parte dintr-un ansamblu de
    acțiuni derulate prin programul internațional EduCaB. Scopul principal al acestui
    proiect bazat pe metodologia Dare to Care ne este prezentat de Mihai Lupu -
    Fondator EducCaB International:


    Programul îl
    facem printr-un proiect Erasmus Plus. E o bucurie pentru noi că aducem o
    metodologie internațională de lucru cu adolescenți în comunitățile mici și
    mijlocii din România. Am început cu județul Dâmbovița și am format o serie de
    bibliotecari publici din rețeaua de biblioteci publice din România ca să poată
    să facilita un astfel de program în comunitățile lor.


    Până acum am dat
    drumul la 20 de grupuri de lucru cu adolescenți și pe 11 mai am prezentat
    programul într-un eveniment la care au participat câteva zeci de bibliotecari
    din alte județe ale României cu speranța că și ei or să fie interesați să preia
    metodologia. Este vorba de o serie de întâlniri în grupuri, care se formează ad
    hoc, de adolescenți din sate, comune, localități mici… și după aceea ei discută
    pe diverse subiecte de interes – de la lucruri legate de violență, de bullying,
    de gen… și alte tipuri de subiecte. Ce ne propunem prin proiectul acesta este
    să oferim tinerilor din România un spațiu sigur facilitat de persoane
    pregătite.


    Rezultatele pe
    care le avem până acum sunt nemaipomenite. Se simt în siguranță, în asstfel de
    locuri, în astfel de spații să vorbească despre probleme pe care le au și alții ca ei și
    ajung să devină prieteni și vor să facă lucruri împreună în genul acesta de
    grup. Fiind conștienți de problemele lor, după aceea devin conștienți de
    problemele celorlalți și unul dintre efectele colaterale este de empatie,
    desigur de înțelegere și de a vrea să lucrez alături de alții pentru o calitate
    mai bună a vieții până la urmă în comunitatea din care faci parte.


    Lucrăm cu Marta
    Center care este o organizație din Letonia cu experiență de peste 15 ani în
    genul acesta de programe.


    Pasul următor
    este ca bibliotecarii din Dâmbovița, cu care am început, să devină trainneri
    pentru alți bibliotecari din rețeaua de biblioteci publice din România.


  • Traficul de minore şi violenţa de gen

    Traficul de minore şi violenţa de gen

    Conform Comisiei Europene, între 2015 și 2016, mai mult
    de jumătate (56 %) din traficul de persoane din UE a avut drept scop
    exploatarea sexuală, iar aceasta rămâne forma cea mai răspândită. În acest
    context, cum probabil era de așteptat, femeile și fetele au reprezentat peste
    două treimi (68 %) din victimele înregistrate. Procentul acesta ar urca la 77%,
    dacă am elimina datele statistice referitoare la Marea Britanie care, între
    timp, nu mai este membră a UE. Primele cinci țări europene de cetățenie a
    victimelor au fost România, Ungaria, Țările de Jos, Polonia și Bulgaria.
    Situația nu pare să se fi schimbat prea mult în prezent, România fiind și în
    2018, una din țările sursă ale traficului de ființe umane din Europa, conform Agenției Naționale Împotriva Traficului de Persoane,
    iar circa jumătate din numărul
    total al victimelor sunt minore, adică niște copile. Unele din aceste copile
    care reușesc cumva să scape din acest tip de sclavie contemporană ajung în
    îngrijirea activistei Iana Matei, cea care a deschis la Pitești,
    în urmă cu 20 de ani, un adăpost pentru protejarea și reintegrarea în societate
    a victimelor traficului de ființe umane.

    În timp, organizația
    non-guvernamentală înființată de ea, Reaching Out Romania, a ajutat peste 600
    de victime ale exploatării sexuale să-și refacă viața, după cum ne spune chiar
    Iana Matei. Am început cu un
    apartament închiriat, apoi numărul fetelor a crescut. Cred că în anul 2000 a
    fost atins apogeul. La început, fetele au luat-o pe ruta fostelor țări
    iugoslave. Ulterior, am construit un centrul pentru ele, iar anul trecut, am
    construit alt centru cu 6 locuri pentru că nu mai facem față. În total, în cele
    două centre sunt 18 locuri, iar în prezent, la noi sunt 12 fete. Cel de-al
    doilea centru, centru de tranzit cum îi spunem noi, pe care am început să-l
    construim anul trecut nu e gata încă. Și mai avem locuri și într-o fermă de
    lavandă la Craiova, pentru că noi am creat o alternativă pentru fetele care nu
    vor să-și continue studiile. Majoritatea vin din mediul rural și la ferma
    noastră de lavandă le învățăm cum să-și dezvolte propria afacere. Acum fetele
    de la noi din centru au vârste între 12 și 14 ani și din punctul meu de vedere,
    ar trebui să vorbim despre pedofilie, nu despre trafic de persoane. Nu este
    violența împotriva femeii, ci este violență împotriva copilului.


    Dacă la ferma de lavandă, aceste fete au ocazia de a dobândi unele
    abilități necesare găsirii unui loc de muncă sau unei modalități de
    auto-întreținere în afara prostituției, la adăpostul pus la dispoziție de
    organizația Ianei Matei, li se oferă și consiliere psihologică. Traumele
    victimelor sclaviei sexuale sunt specifice, greu de depășit și se hrănesc din
    experiențele dinainte de a fi exploatate. Ele au un deficit de încredere în
    sine cauzat, de multe ori, de lipsa de afecțiune cu care au crescut în familie.
    Aceste probleme pre-existente sunt exploatate de traficanți și ies cel mai bine
    în evidență prin metoda loverboy, una dintre cele mai eficiente căi de
    racolare și păcălire a fetelor în vederea traficării. Prin această metodă,
    traficantul le seduce pe fete şi apoi, exploatând sentimentele lor de iubire,
    le obligă să se prostitueze pentru el. Iana Matei despre traumele dinainte şi
    după perioada când au fost exploatate.

    Prin metoda de recrutate loverboy,
    identitatea copilului este, de fapt, asediată și atacată în întregime. Se
    accentuează lipsa de sine a acestor copile. E vorba de copii care nu știu ce
    înseamnă dragostea și de aceea, sunt foarte ușor de racolat. Din păcate, devin
    dependente de sex. Dacă-și încep viața sexuală la 11 sau 12 ani și au câte
    10/15 clienți pe zi, apare un anumit tip de dependență de care nimeni nu
    vorbește. Mai mult decât atât. Tot aceste fetițe sunt arătate cu degetul. În
    acest context, unora le vine foarte ușor să le judece și să le pună la zid ca
    și cum ele sunt vinovate pentru ceea ce li se întâmplă. Primele trei luni sunt
    extrem de dificile pentru că tot ce vor să facă este să se întoarcă în mediul
    de unde au venit. Instituțiile statului nu ne sunt de mare ajutor în acest
    sens. De pildă, prin lege, orice copil trebuie să meargă la școală. Doar că
    fetele scăpate din sclavia sexuală nu se pot întoarce prea curând la școală


    De
    aceea, este nevoie de o abordare integrată în privința traficului de ființe umane.
    Ministerele educației și sănătății, ministerul de interne, ministerul justiției
    și direcțiile de combatere a criminalității organizate ar trebui să lucreze
    împreună. Iar toate ar trebui să conlucreze cu organizațiile non-guvernamentale
    care cunosc foarte bine situația și nevoile de la firul ierbii, lucru deficitar
    în prezent, consideră Iana Matei. În plus, în mentalul colectiv ale
    comunităților rurale din care provin majoritatea acestor fete, blamarea
    victimei este un loc comun, iar exploatarea sexuală nu este înțeleasă pe deplin
    drept ceea ce este: un tip de violență de gen, îndreptată contra femeilor. Cel
    mai adesea, această atitudine de blamare este întâlnită în cazul victimelor
    unui alt binecunoscut fenomen care afectează femeile: violența domestică.

    Elena
    Samoilă, coordonatoare de programe în cadrul Centrului FILIA, asociație care
    militează pentru drepturile femeilor, ne descrie această mentalitate. Blamarea victimei la nivelul societății este destul de mare. De multe
    ori, victima este învinovățită și pentru faptul că alege să rămână într-o
    relație abuzivă sau dacă trece printr-un episod de violență, agresorului i se
    găsesc scuze, uneori. Trebuie să fi făcut femeia ceva, se zice. În concluzie,
    trăim într-o societate unde femeile sunt blamate pentru suscitarea violenței pe
    care tot ele o îndură. Iar bărbaților, care de cele mai multe ori sunt
    agresori, și le justifică acest comportament


    În
    plus, experţii avertizează deja că în perioada actuală, numărul cazurilor de
    violenţă domestică a crescut în toată lumea, multe femei fiind obligate de
    împrejurări să rămână blocate laolaltă cu parteneri agresivi.

  • Măsuri alternative la efectuarea pedepselor cu închisoarea

    Măsuri alternative la efectuarea pedepselor cu închisoarea

    Acum câteva zile, Departamentul de Stat al SUA
    a dat publicităţii raportul său anual privitor la practicile din domeniul
    drepturilor omului. România nu a fost ocolită de critici legate inclusiv de condiţiile
    din închisori şi centre de detenţie, supra-aglomerate şi nerespectând
    standardele stabilite de Consiliul Europei. De altfel, în lipsa unor măsuri de
    remediere a situaţiei, forul de la Strasbourg a ameninţat Bucureştiul cu amenzi
    consistente, pe care contribuabilii români nu sunt deloc încântaţi să le
    achite. În consecinţă, anul trecut, în România a fost adoptată o lege prin care
    este redusă pedeapsa cu închisoarea pentru persoanele aflate în condiţii
    necorespunzătoare. Conform prevederilor acesteia, pentru fiecare 30 de zile
    petrecute în condiţii necorespunzătoare cu începere din 2012, deţinuţii pot
    beneficia de 6 zile considerate ca executate.

    Măsurile decidenţilor de la
    Bucureşti nu se opresc doar aici! Luni, Comisia juridică a Camerei Deputaţilor
    a avizat favorabil un proiect de act normativ privind măsurile alternative de
    executare a pedepselor, care, din start fie spus, nu se aplică celor care au
    comis infracţiuni cu violenţă, recidiviştilor sau persoanelor condamnate pentru
    trafic de influenţă, luare şi dare de mită. Potrivit proiectului, cei
    condamnaţi la maximum 5 ani de detenţie şi care au efectuat o cincime din
    pedeapsă ar putea beneficia de arest la domiciliu sau doar în timpul săptămânii
    la domiciliu, iar în zilele de sâmbătă şi duminică într-un centru de detenţie. Alte două propuneri adoptate
    de Comisia juridică prevăd reducerea perioadei de detenţie cu câte 20 de zile
    pentru fiecare lucrare ştiinţifică scrisă în închisoare şi executarea pedepsei
    la domiciliu pentru cei care primesc condamnări mai mici de un an. Deputatul PSD Eugen Nicolicea, preşedinte al Comisiei: Dacă judecătorul a
    stabilit că pedeapsa respectivă este sub un an, înseamnă că a stabilit că
    gravitatea faptei respective este foarte mică. Înseamnă că infracţiunea
    respectivă nu a avut un grad de pericol social suficient de mare ca să-i dea o
    pedeapsă mai mare. Dacă dă pedeapsă mare, evident că nu beneficiază.
    Opoziţia
    de dreapta, prin vocea deputatului USR, Stelian Ion, este, în schimb,
    nemulţumită: Trebuie să ne gândim şi la persoanele
    cinstite din această ţară, care multe dintre ele simt o frustrare când văd că
    cei condamnaţi pentru infracţiuni beneficiază de un tratament atât de lejer. Pe
    de altă parte, infractorii sunt încurajaţi, indirect sau poate chiar direct, de
    această relaxare pentru a comite pe viitor fapte, ştiind că vor beneficia de o
    asemenea clemenţă din partea legiuitorului.
    Votul final aparţine plenului Camerei Deputaţilor, for
    decizional.

  • Combaterea violenţei între copii

    Combaterea violenţei între copii

    Fenomen din ce în ce mai bine conştientizat în societatea românească, agresiunea între copii sau bullying-ul – cu toate faţetele sale – a fost cercetată într-un prim studiu efectuat de către asociaţia non-guvernamentală Salvaţi copiii şi lansat anul trecut. Între timp, părinţii, educatorii şi autorităţile încearcă prin diverse dezbateri să găsească metodele potrivite pentru a face faţă fenomenului de violenţă între copii, fenomen a cărui dimensiune sperie atât din perspectiva consecinţelor sale psihologice, cât şi din perspectiva strict statistică. În mod repetat, în şcoală, 3 din 10 copii sunt excluşi din grupul de colegi, 3 din 10 copii sunt ameninţaţi cu bătaia sau lovirea de către colegi şi 1 din 4 copii a fost umilit în faţa colegilor. Asta aflăm din cercetarea întreprinsă de Salvaţi Copiii şi detaliată acum de Oana Niculae, doctoriţă specializată în psihiatrie pediatrică din cadrul aceleaşi organizaţii. Ceea ce mă îngrijorează pe mine cel mai mult este faptul că peste 70% dintre copii declară că sunt martori la acţiuni de bullying. (…) În opinia mea, orice copil care participă sau asistă la acest tip de agresiune este o victimă. În permanenţă copiii noştri asistă la situaţii de bullying. Poate chiar săptămânal.



    Care este, însă, reacţia unor părinţi ai căror copii sunt agresaţi? Ana Maria Mitruş, autoarea blog-ului meseriadeparinte.ro, mărturiseşte că cea mai mare dintre fiicele ei, elevă în clasa a V-a, a fost ţinţa unor acţiuni tip bullying. Fata mea a fost cumva ţinta unor atacuri venite din partea unor colege mai mari. În opinia mea, a fost vorba de nişte răutăţi menite să stabilească ierarhia între copii. Adică, cei mari nu-i lasă pe cei mici să urce la etaj unde învaţă cei de-a şaptea şi de-a opta. Nici în vestiare nu li se dă voie să se schimbe. Fiica mea cea mare, de când e în clasa a V-a, nu s-a schimbat niciodată în vestiar. A venit mereu gata îmbrăcată de-acasă pentru ora de educaţie fizică. Ora lor are loc în acelaşi timp cu cea a unor fete mai mari care le dau, efectiv, afară din vestiar pe cele mai mici pentru a se schimba ele. Copiii încearcă să se descurce cum pot.



    Reacţia mamei a fost să implice conducerea şcolii, dar şi restul părinţilor, în rezolvarea situaţiei, fără prea mult success. Totuşi, Ana Maria Mitruş le-a învăţat pe fetele ei să apeleze tot la intervenţia unor adulţi în loc să răspundă violent cum, probabil, ar dicta primul impuls în astfel de cazuri. De altfel, acest lucru s-a şi întâmplat o dată: fiica Anei Maria Mitruş, agresată fiind, a răspuns şi ea agresiv. Imediat după aceea însă, i-a povestit mamei ei ce s-a întâmplat. Ana Maria Mitrus: Din fericire, a fost doar un conflict minor, n-a fost nimic grav. Nu mi-e teamă că ar putea deveni şi ea o agresoare. Dacă, pe moment, când e agresată, prima reacţie e să răspundă cu aceeaşi monedă, eu zic că le-am crescut, pe amândouă, destul de bine pentru ca în timp, să ştie să ceară ajutorul adulţilor. Dar, deşi am încredere în fetele mele şi în educaţia pe care le-am acordat-o, nu mă culc pe-o ureche. Tocmai de aceea ţin legătura foarte apropiată şi cu antrenorii, şi cu profesorii. Până la urmă, copiii noştri sunt produsul nostru. Indiferent dacă fac lucruri bune sau rele, responsabilitatea este a noastră, a părinţilor.



    În familie, de altfel, trebuie căutată originea răului, şcoala fiind nevoită să combată extinderea sa. Oana Niculae: Nici un copil fericit nu se poartă agresiv. Noi, ca specialişti, întotdeauna vom căuta, în familie cauzele manifestărilor agresive. Din păcate, cele mai multe manifestări agresive au la rădăcină frica, nu furia. Emoţiile negative se externalizează mereu în felul acesta. Bucuria de a răni îşi are originea în experienţa directă, personală, de a fi fost rănit sau de a fi trăit abuzul de forţă din partea altora.



    Din păcate, în ceea ce priveşte implicarea adulţilor, percepţia copiilor e destul de clară, potrivit studiului realizat de Salvaţi Copiii: ei observă o anumită toleranţă a adulţilor faţă de acest fenomen combinată cu o iniţiativă redusă de a interveni. Cu toate acestea, tentative de a conştientiza şi ţine sub control dimensiunea fenomenului agresivităţii între copii au demarat încă din 2004. Atunci, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei (ISE), împreună cu UNICEF, au lansat un prim studiu despre violenţa în şcoală. Ciprian Fartuşnic, actualul director al ISE, îşi aminteşte. La primul studiu, una din probleme a fost că aria de definire a violenţei era foarte largă. Dacă un incident nu se solda cu chemarea poliţiei şi nu curgea un pic de sânge, înseamnă că nu era vorba de violenţă, ci doar neînţelegeri între copii. Prima strategie privitoare la aceste chestiune a fost întocmită în mare parte pe baza rezultatelor acelui studiu, dar era doar o strategie-cadru. Urma ca fiecare şcoală să se orienteze după acest cadru şi să-şi elaboreze propria strategie anti-violenţă adaptată problemelor locale. Nu s-a întâmplat acest lucru şi atunci, în 2006, am făcut, tot cu UNICEF, un ghid pentru directorii de şcoli ca să le arătăm cum să-şi dezvolte o strategie anti-violenţă în şcoală. Iar nu s-a întâmplat mare lucru. În 2010, împreună cu Salvaţi Copiii şi cu ministerul educaţiei, am pus la punct un program naţional de formare pentru directori şi profesori prin care să înveţe să abordeze pas cu pas fenomenul violenţei. (…) Proiectul s-a încheiat în 2011. Iar acum avem semnale că, cel puţin în anumite judeţe, s-au dezvoltat activităţi concrete la nivelul şcolilor. Dar trebuie aflat dacă, pe lângă faptul că ajută la conştientizarea fenomenului, aceste activităţi chiar au şi un impact direct, măsurabil în reducerea acestui fenomen.



    Dar mai eficientă decât combaterea sau intervenţia post-factum, este prevenirea. În acest sens, consideră experţii în educaţie, trebuie îndreptate eforturile şcolii: înnăbuşirea şi controlarea încă de la primele manifestări ale tendinţelor de batjocorire, hărţuire sau agresiune a unor elevi faţă de alţii.


  • Jurnal românesc – 22.09.2016

    Jurnal românesc – 22.09.2016

    Premierul Dacian
    Cioloş a anunţat, miercuri, că, în câteva săptămâni, va exista ‘un răspuns mai
    concret’ din partea Canadei legat de termenii în care se va proceda la
    eliminarea vizelor pentru cetăţenii români. El a facut aceasta afirmatie la sediul Misiunii Permanente a României pe
    lângă ONU. Pe de altă parte, Dacian Cioloş a susţinut, în discursul rostit,
    miercuri-noapte, în faţa Adunării Generale a ONU, de la New York, faptul că România îşi intensifică eforturile pentru a răspunde
    provocărilor globale, precum sărăcia, schimbările climatice, terorismul,
    conflictele, în spiritul solidarităţii internaţionale şi responsabilităţii
    comune. El a vorbit despre contribuţia ţării la menţinerea păcii şi la neproliferarea
    armelor nucleare. Dacian Cioloş a subliniat că strategiile pentru rezolvarea
    conflictelor, eradicarea sărăciei şi combaterea schimbărilor climatice ar
    trebui integrate, întrucât nu există pace şi securitate fără dezvoltare.






    România se confruntă
    cu o epidemie de rujeolă – a anunţat Ministerul Sănătăţii. Potrivit datelor
    oficiale, trei bebeluşi au murit şi aproape 700 s-au îmbolnăvit în primele opt luni ale acestui an, în
    condiţiile în care, anul trecut, au fost doar şapte cazuri confirmate de rujeolă
    şi niciun deces. Ministerul Sănătăţii afirmă că epidemia de rujeolă a apărut pe
    fondul refuzului vaccinării copiilor şi condamnă campaniile împotriva
    imunizării celor mici. Potrivit unor studii recente, România are cea mai mare
    scădere a ratei generale a vaccinării, iar Ministerul Sănătăţii va continua să
    informeze populaţia despre beneficiile vaccinării.





    Preşedintele Oficiului European de Luptă
    Antifraudă (OLAF), Giovanni Kessler, a salutat, la Bucureşti, eforturile
    autorităţilor române în lupta antifraudă. El a mai spus că Departamentul pentru
    Lupta Antifraudă este partenerul principal al europenilor şi modelul de succes
    al strategiei antifraudă din România, în încercarea de a face o societate mai
    bună, fără corupţie. Kessler s-a intalnit, la Vama Albiţa, cu reprezentanti ai
    autorităţilor vamale din România, Ucraina şi Republica Moldova. Principala temă
    a fost cooperarea transfrontalieră, menită să prevină şi să combată traficul
    ilicit la frontierele externe ale UE.




    Aproximativ
    305.700 de persoane au solicitat azil în Uniunea Europeană în trimestrul doi
    din 2016, în creştere cu 6% faţă de primele trei luni din acest an, dintre care
    doar 0,1% au cerut azil în România, arată datele publicate, joi, de Oficiul
    European de Statistică (Eurostat).În
    perioada aprilie-iunie 2016, cel mai mare număr de solicitanţi de azil s-a
    înregistrat în Germania, Italia, Franţa, Ungaria şi Grecia. În schimb, în România, 215 persoane au solicitat pentru
    prima dată azil în trimestrul doi din 2016. În funcţie de ţara de origine a
    solicitanţilor de azil, în trimestrul doi din 2016, aproape o treime au
    provenit din Siria, 16% din Afganistan şi 11% din Irak. În cazul celor 90.500
    de solicitanţi de azil din Siria, 80% au fost înregistraţi în Germania.







    România se situează
    pe locul şapte în topul european al cheltuielilor cauzate de discriminare şi
    violenţă întocmit de Institutul European pentru Egalitate de Gen, care
    estimează că UE are costuri economice de 258 miliarde de euro anual din cauza
    violenţei asupra femeilor. Costul
    violenţei domestice împotriva femeilor a fost, în România, de 4.3 miliarde euro
    şi acela al violenţei domestice de 4,8 miliarde euro. În concluzie, 0,5
    miliarde euro sunt costul violenţei domestice împotriva copiilor şi bărbaţilor.