Tag: Vlad Botoş

  • 2021, Anul European al Căilor Ferate

    2021, Anul European al Căilor Ferate

    Circulația persoanelor și
    mărfurilor în plan continental
    a căpătat noi dimensiuni odată cu dispariția granițelor din interiorul Uniunii Europene. Au crescut nevoile, volumul
    transporturilor, dar și poluarea. În acest context,
    se consideră că transportul feroviar este cel mai verde, confortabil și sigur, putând juca un rol-cheie în
    eforturile Uniunii Europene de a asigura neutralitatea climatică până în 2050.
    Anul trecut, negociatorii Consiliului și Parlamentului European au ajuns la un
    acord privind desemnarea anului 2021 drept An European al Căilor Ferate.

    L-am
    întrebat pe eurodeputatul Vlad Botoș, din grupul Renew Europe, ce măsuri active
    se iau, la nivelul Uniunii, pentru a crește rolul pe care îl au căile ferate în
    sistemul de transporturi al Uniunii Europene?

    Uniunea Europeană a stabilit
    deja, de multă vreme, realizarea unei reţele interconectate şi interoperabile
    de transport, inclusiv de transport feroviar. Chiar în plenara din ianuarie, de
    anul acesta, am votat revizuirea orientărilor privind reţeaua transeuropeană de
    transport numită TEN-T, care include căile ferate. Sigur, acum, cu Green Deal,
    se va încerca trecerea accentului de pe rutier pe feroviar, pentru că aceasta
    înseamnă reducerea considerabilă a poluării, dar şi a timpului de transport.
    Paşi în această direcţie se fac în toate statele membre ale Uniunii Europene.
    Din păcate, şi trebuie să o spun, acest aspect a fost neglijat în totalitate,
    în anii trecuţi, în România, cu toate insistenţele Comisiei Europene de a ne
    moderniza reţeaua de transport şi de a o face interoperabilă.


    Cum pot însă contribui politicile și fondurile
    europene pentru a ajuta România să recupereze întârzierea din domeniul transportului feroviar? Vlad Botoș, deputat în Parlamentul
    European:

    Politicile europene au contribuit şi contribuie la
    modernizarea statelor europene, inclusiv a României, deşi ceva mai greoi,
    deoarece aparatul de stat din România nu este obişnuit să adapteze politicile
    româneşti în mod rapid trendurilor europene. Chiar săptămâna trecută am primit
    raportul Comisiei privind absorbţia fondurilor europene, iar noi avem un grad
    de absorbţie de 51%.

    Sperăm să invăţăm mai repede să urmărim aceste trenduri şi
    să ne adaptăm atât politicile, dar mai ales legislaţia. Financiar, vorbind de
    modernizarea căilor ferate române, există fonduri disponibile pentru
    modernizare încă din momentul în care România a aderat la Uniunea Europeană, ba
    chiar din faza de preaderare. Problema majoră este că nu le-am folosit, fie din
    cauza dezinteresului, fie din cauza lipsei expertizei tehnice. Din nou ne lovim
    de o legislaţie greoaie, care face extrem de dificilă abordarea specialiştilor
    şi a societăţilor comerciale specializate de pe piaţa internaţională.

    Anul 2021
    a fost declarat Anul European al Căilor Ferate, ceea ce înseamnă că va fi un an
    cu intense dezbateri pe acest subiect, că se vor căuta soluţii şi se vor pune
    bazele unor proiecte şi abordări inovative în domeniu. Sper ca România să fie pregătită
    pentru a prinde acest tren. Sunt convins că atât din Planul Naţional de
    Redresare şi Rezilienţă, unde avem la dispoziţie 30 de miliarde de euro, cât şi
    din bugetul multianual, o sumă considerabilă va merge către modernizarea căilor
    ferate.



  • Marea Britanie şi Piaţa Unică Europeană după Brexit

    Marea Britanie şi Piaţa Unică Europeană după Brexit

    De la întâi ianuarie 2021, Marea Britanie nu mai este membră
    a Uniunii Europene. Anul trecut, pe ultima sută de metri, Londra și
    Bruxelles-ul au încheiat un acord care fixează termenii relațiilor viitoare
    dintre cele două părți. De pildă, potrivit documentului, nu vor fi impuse
    tarife asupra circulaţiei mărfurilor între Regatul Unit și Uniunea Europeană.

    L-am întrebat pe eurodeputatul Vlad Botoș, membru al Comisiei pentru piața
    internă și protecția consumatorilor a Parlamentului European, ce schimbări
    aduce totuși Brexitul în relațiile comerciale dintre Uniunea Europeană și Marea
    Britanie:

    Relaţia cu Marea Britanie se va modifica radical prin
    faptul că această ţară este acum o ţară terţă. Este adevărat, nu vor fi impuse
    tarife asupra circulaţiei mărfurilor, dar se vor introduce proceduri vamale,
    pentru că toate mărfurile provenite din UK vor trebui să-şi dovedească
    originea. Adică este valabil doar pentru mărfurile produse in Marea Britanie,
    care vor trebui şi să respecte legislaţia europeană în ce priveşte siguranţa
    acestora, de exemplu.

    Marea schimbare va fi deci obligaţia de a trece prin vamă
    orice marfă de provenienţă din Marea Britanie, dacă vorbim despre mărfuri. Nu
    va fi de fapt o piaţă comună, cum a fost în zecile de ani de când Marea
    Britanie a devenit parte a Uniunii Europene.


    L-am
    întrebat pe eurodeputatul Vlad Botoș ce se schimbă concret pentru românii care trăiesc și
    lucrează sau studiază în Marea Britanie?

    Românii care trăiesc şi lucrează sau studiază în
    Marea Britanie vor avea acelaşi regim ca oricare cetăţean european non UK. Dacă
    şederea va fi mai mare de 90 de zile, vor trebui să respecte legile privind
    imigrarea valabile în Marea Britanie. Vor trebui să obţină viză pentru perioade
    mai lungi de şedere.

    Românii care deja se află pe teritoriul Marii Britanii
    aveau obligaţia de a-şi întocmi deja documentele legale pentru a se înregistra
    ca rezidenţi. Din păcate, dacă există români care nu au făcut demersurile
    necesare, vor trebui să suporte consecinţele legii aplicabile, în acest stat,
    oricărui cetăţean dintr-o ţară terţă.

    Dacă vorbim, de exemplu, despre şoferi,
    aceştia vor putea face transporturi fără a avea nevoie de viză, însă numărul
    transporturilor pentru Marea Britanie este limitat la două transporturi pe
    intrarea in ţară, ceea ce înseamnă că după aceste transporturi trebuie să
    revină pe teritoriul Uniunii Europene. Sigur, toţi cei care lucrează acolo au
    dreptul la asistenţă medicală, la pensie şi la orice alte drepturi pe care le
    are un salariat în Marea Britanie.


  • O țară ca afară

    O țară ca afară

    România
    a intrat în Uniunea Europeană în 2007, în urmă cu 12 ani, împreună cu Bulgaria,
    și schimbările au fost percepute de societatea românescă drept prea lente.
    Pentru ca această percepție să se schimbe, europrlamentarii Cristian Ghinea și
    Vlad Botoș din grupul Renew Europe au inițiat un manifest denumit O țară ca
    afară în care așteptările trebuie să se coordoneze cu acțiunile practice și cu
    eficiența guvernării. Acest manifest este despre un proiect, despre cum să
    folosească România calitatea de membru la blocul european pentru modernizare în
    tot ce înseamnă fondurile europene, legislație, reglementări, obligații
    asumate, rapoarte, dezbateri. O țară ca afară va fi despre lucruri foarte
    concrete.

    Cristian Ghinea, unul dintre inițiatori, crede că România poate face
    tot ce scrie în manifest: Apartenența la Uniunea Europeană a
    venit cu o multitudine de oportunități pe care nu le-am folosit foarte bine.
    Plecând de la fondurile europene, 53 de miliarde de euro au fost absorbiți de
    când am intrat în Uniunea Europeană, aș pune această întrebare simplă: ni se
    pare că s-a schimbat România de 53 de miliarde de euro?

    Apoi, guvernanța
    europeană, tot ce înseamnă bună guvernare, directive imediat aplicabile în
    România, regulamente și așa mai departe și care sunt defectuos implementate de
    administrația din România. Și-atunci noi, europarlamentarii care am pornit
    acest proiect, ne punem la dispoziție ideile și vocile politice pentru a face presiune
    astfel încât guvernele din România să folosească această oportunitate de a fi
    membri în Uniunea Europeană. Asta înseamnă O țară ca afară, este ceea ce au
    strigat oamenii în stradă. În subconștientul colectiv există această idee că
    ne-ar fi mai bine dacă am face ce fac alții. Și-atunci este foarte simplu, nu
    este o filosofie foarte complicată. Doar trebuie să punem resurse de atenție
    spre a urmări ce se întâmplă.




    Manifestul O țară ca afară vrea
    schimbarea României la firul ierbii. Are proiecte în domeniul infrastructurii
    rutiere, va fi despre colectarea selectivă a deșeurilor, va fi despre păduri și
    un mediu mai curat, va fi despre educația copiilor și va fi despre
    informatizarea instituțiilor de stat și eficientizarea lor. Nu mai puțin
    importantă este dimensiunea sa rurală sub titlul La țară ca afară în care
    canalizarea, educația și asistența medicală în mediul rural sunt prioritare.
    Iar site-ul otaracaafara.eu descrie întreaga viziune a celor din spatele manifestului-proiect.