Tag: ada solomon

  • Festivalul Internaţional de Film Documentar şi Drepturile Omului One World Romania

    Festivalul Internaţional de Film Documentar şi Drepturile Omului One World Romania

    Cea de-a 11-a
    ediţie a Festivalului Internaţional de Film Documentar şi Drepturile Omului One
    World Romania are loc între 16 şi 25 martie 2018, timp în care cele mai noi
    filme documentare din toată lumea se proiectează în 8 locaţii din centrul
    capitalei. Şi la această ediţie One
    World Romania abordează subiecte intens discutate. Funcţionarea justiţiei,
    actualizarea metodelor de educaţie şi regândirea familiei după criterii
    contemporane sunt teme des întâlnite în media, care generează dezbateri la noi
    şi în întreaga lume. De aceea, cea de-a 11-a ediţie a Festivalului de Film Documentar şi Drepturile
    Omului One World Romania va
    acorda o atenţie specială acestor probleme, dedicându-le secţiuni speciale.
    Alexandru Solomon, directorul festivalului One
    World Romania. Aceste
    teme sunt actuale în România, dar nu numai. Tema justiţiei, deşi poate
    că ne-am plictisit de ea, pare să fi devenit şi mai acută. Deşi credeam că
    lucrurile s-au mai aşezat, se pare că ideea aceasta de stat de drept deranjează
    în continuare în România. Şi povestea legată de drepturile comunităţii LGBTQ a
    devenit tot mai prezentă în societate, mai ales că ne-am lovit de nişte
    incidente urâte în ultimele luni, când nişte grupuri de fundamentalişti au
    încercat să oprească difuzarea unor filme cu această tematică. Cât despre
    educaţie şi importanţa ei în societatea românească sunt atâtea de spus. E clar
    că dacă nu începem cu educaţia şi nu îi vom aloca un rol mai important nu vom
    ajunge nicăieri.


    Cea de-a 11-a
    ediţie a Festivalului Internaţional de Film Documentar şi Drepturile Omului One
    World Romania include o secţiune intitulată Memoria arhivelor de film, venind
    în completarea încercărilor de a aduce la lumină diferite fenomene istorice, cu
    scopul de a revela nuanţele prezentului. De fapt, una dintre preocupările
    constante a Asociaţiei One World Romania a fost recuperarea patrimoniului
    documentar al fostului studio de producţie Alexandru Sahia. Andrei Rus,
    co-director al festivalului. Este vorba de un concept mai
    amplu. Acestă secţiune, Memoria arhivelor, este legată în mai multe feluri de
    ediţia actuală One World Romania în sensul în care am acordat multă atenţie
    modului în care trecutul influenţează prezentul şi, implicit, viitorul. Am
    pornit, în alcătuirea secţiunii, şi de la ideea Centenarului, dar ne-am propus
    să tratăm acest aspect evitând festivismul şi încercând să angajăm spectatorii
    într-o revenire la realitate. De altfel, acesta este şi sloganul ediţiei
    actuale: Get Real!, adică să revenim la realitate. În acest sens există mai
    multe secţiuni în care filmele discută, chestionează diverse aspecte care
    privesc trecutul şi felul în care acesta influenţează prezentul. Una din cele
    mai consistente secţiuni se numeşte TRECUTUL PREZENT şi conţine 10 titluri, 10
    filme din toată lumea în care sunt tratate tot felul de subiecte, începând cu
    influenţa pe care au avut-o comunismul şi fascismul asupra societăţilor.


    Cultura
    Protestului, o altă secţiune a ediţie actuale a Festivalului Internaţional de
    Documentar şi Drepturile Omului One World Romania include 5 filme documentare
    care prezintă diverse forme ale protestului prin poveşti culese din toate
    colţurile lumii: Cambodgia (Primăvara cambodgiană – A Cambodian Spring),
    Israel (Înainte ca tălpile mele să atingă pământul – Before My Feet Touch the
    Ground), Franţa (Adunarea – L’assemblee), Statele Unite ale Americii (În
    stradă – Whose Streets?) şi România (Megaphone – Portavoce). Alexandru
    Solomon, directorul festivalului One World Romania: Deşi în ultimii doi ani au fost destul de puternice, cred că mişcările
    de stradă din România se află într-un soi de impas, în căutarea unei direcţii,
    a unui lider. Şi mi s-a părut interesant să dezbatem această cultură a
    protestului prin filme care vin din zone diferite, de la Cambodgia, până în
    partea noastră de lume. Avem la ediţia actuală One World şi un film românesc pe
    această temă, Portavoce. Mi se pare important să ne uităm şi spre alte spaţii
    să vedem la ce au dus aceste proteste, dacă datorită lor s-a reuşit un alt tip
    de abordare politică, un alt tip de discurs. În acest sens, vom proiecta şi un
    film din Hong Kong care vorbeşte despre o mişcare de stradă transformată
    ulterior într-o mişcare politică organizată. Pe lângă asta, am dorit să punem
    lucrurile în perspectivă istorică, o perspectivă a istoriei recente, prin acest
    focus pe anul 1968, cu filme despre protestele din anii 60 si 70 din Franţa,
    Cehoslovacia, Italia.


    De fapt, una
    dintre secţiunile festivalului One World Romania 11 se intitulează 1968: DUPĂ
    50 DE ANI, amintindu-ne că se împlinesc 50 de ani de la celebrul an 1968, care
    a marcat atât Vestul, cât şi Estul, prin mişcări de protest importante,
    generatoare de schimbări majore în plan social şi, mai ales, în cel al
    conştiinţei colective din întreaga lume. Andrei Rus, co-director One World
    Romania. În jurul
    acestei secţiuni vom avea mai multe evenimente conexe la care ţin foarte mult.
    Unul dintre acestea este dedicat mişcărilor studenţeşti de acum 50 de ani care
    au încercat să schimbe lumea. Şi prin aceste evenimente, ne-am propus să vedem,
    să analizăm astăzi în ce fel au reuşit aceste revolte să schimbe societatea.
    Vom dezbate această temă în două discuţii. Una dintre dezbateri are loc
    sâmbătă, la ARCUB, şi îi are ca invitaţi pe Karel Kovanda, Monika
    MacDonagh-Pajerová, protagoniştii filmului Revolta studenţilor cehi şi
    istoricul Lavinia Betea. şi Marius Deaconu, preşedintele ANOSR.



    Al doilea eveniment,
    1968. Între Est şi Vest va avea loc duminică, 25 martie, începând cu ora
    12:00 în Atriumul Institutului Francez, unde publicul îl va întâlni pe
    jurnalistul francez de renume, Bernard Guetta, care va povesti experienţele
    sale personale din Parisul anului 1968 şi cum au influenţat toate aceste
    evenimente lumea în care trăim. La
    cea de-a 11-a ediţie a Festivalului Internaţional de Documentar şi Drepturile
    Omului One World Romania au fost selectate 12 filme documentare produse sau
    co-produse în România.

  • Producătoarea Ada Solomon, noua preşedintă a European Women’s Audiovisual Network

    Producătoarea Ada Solomon, noua preşedintă a European Women’s Audiovisual Network

    Producătoarea Ada Solomon a preluat preşedinţia
    EWA – European Women’s Audiovisual Network, o reţea care încurajează egalitatea
    de gen pentru femeile care lucrează în domeniul audiovizual, urmărind accesul
    şi oportunităţile de angajare şi finanţare pe plan european. Între obiectivele
    EWA se numără crearea unei comunităţi puternice a profesionistelor din domeniu,
    care împărtăşesc experienţe şi se susţin reciproc, precum şi promovarea
    vizibilităţii conţinutului audiovizual realizat de femei. European
    Women’s Audiovisual Network acordă anual premii la festivalurile DOK Leipzig,
    WEMW-Trieste şi La Coruña. Ada Solomon:
    Este o organizaţie care a crescut frumos în
    ultimii ani şi care vorbeşte puţin şi face multe, atitudine care mie mi se
    potriveşte. Organizaţia a fost creată în urmă cu câţiva ani, nu a venit ca
    reacţie recentă pentru a proteja femeile din industria audiovizuală. Este o
    organizaţie care se bazează mai degrabă pe împărtăşirea unor experienţe
    pozitive, o construcţie în care cei care au mai multă experienţă încearcă să
    împartă şi să transmită cumva colegelor mai tinere exemple de suces, o
    construcţie bazată pe exemple de succes. Sigur că lucrurile se combină, dar
    cred că există foarte multe exemple pozitive de bună integrare a femeilor în
    această industrie şi opinia mea este că trebuie să le folosim şi să construim
    folosindu-le ca exemple. Cel puţin asta este opinia mea şi pentru că în viaţă,
    în general, mă orientez să folosesc partea pozitivă.


    Moderarea dezbaterii Gender Representation in
    European Films, în 2014, la Berlin, susţinerea unui masterclass la adunarea
    anuală a membrilor EWA din 2017, iar anul acesta, la Trieste, participarea la
    schema de mentorat pentru producătoarele de film aflate la început de drum sunt
    câteva dintre activităţile susţinute de producătoarea Ada Solomon în cadrul
    organizaţiei. Cred că este important de discutat
    despre asta pentru că prezenţa feminină, atât din punct de vedere auctorial,
    cât şi din punct de vedere al conţinutului filmelor, a crescut foarte mult în
    ultimii ani, dar ea a fost aproape invizibilă mulţi ani de zile. Este foarte
    interesat de constatat că în ultimii an -urmărind proiectele unor cineaşti mai
    tineri sau consacraţi- există o revenire aproape obsesională către familie,
    către comunitatea mică, de asemenea că este reevaluată în cinema figura
    maternă. Pe de altă parte, am constatat că prezenţa unei femei într-o echipă -
    iar audiovizualul presupune lucrul în echipă – este foarte importantă. Pentru
    că o femeie poate fi foarte dedicată unui demers, are şi talent de mediator, şi
    se poate dedica unui proiect cu un soi de delicateţe şi diplomaţie şi cu un ego
    ceva mai puţin pregnant decât în cazul bărbaţilor. Şi atuurile acestea sunt de
    exploatat.


    Ada Solomon a produs şi coprodus peste 50 de
    filme, care însumat adună peste 180 de premii la festivaluri din întreaga lume.
    Este producătorul lungmetrajului Din dragoste cu cele mai bune intenţii,
    semnat de Adrian Sitaru, dublu premiat la Festivalul Internaţional de la
    Locarno 2011, precum şi al filmelor lui Radu Jude, Toată lumea din familia
    noastră, câştigătorul premiului Heart of Sarajevo 2012, al Marelui Premiu
    Bayard d’Or şi al Premiului pentru cel mai bun actor la Namur IFF, al Marelui
    Premiu CinEast IFF, Aferim! – selectat în peste 30 de festivaluri şi premiat
    la Berlin 2015 cu Ursul de Argint pentru cel mai bun regizor, cu Marele Trofeu
    la IndieLisboa, cu premiul FIPRESCI la Jameson CineFest Miskolci, cu Premiul
    publicului la Let’s CEE Film Festival şi Bayard d’Or la Festivalul de Film
    Francofon de la Namur, şi Inimi cicatrizate, recompensat între altele cu
    Premiul Special al Juriului la Locarno şi Silver Astor – cel mai bun regizor la
    Mar del Plata Film Festival. Ea este şi producătorul lungmetrajului Poziţia
    copilului (2013), în regia lui Călin Peter Netzer,
    primul lungmetraj românesc recompensat cu Ursul de Aur la Berlin.


    Numai în 2017 Ada Solomon a produs cinci filme -
    trei de ficţiune şi două documentare – considerate cele mai importante pelicule
    româneşti ale anului: Un pas în urma serafimilor, scris şi regizat de
    Daniel Sandu, Mariţa, în regia lui Cristi Iftime, Ţară moartă, în regia lui
    Radu Jude, Ouăle lui Tarzan, regizat de Alexandru Solomon, Soldaţii. O
    poveste din Ferentari, debutul în lungmetraj al Ivanei Mladenovic. Ada
    Solomon: Aleg filmele în funcţie de oamenii care le
    fac. Iar felul în care aleg oamenii este legat de modul în care văd eu lumea,
    de valorile comune pe care le împărtăşesc cu aceşti oameni. N-aş putea lucra cu
    cineva cu care nu împart acelaşi sistem de valori. Şi dacă mă opresc la filmele
    produse în ultimul an, pot spune că am multe în comun cu realizatorii lor. În
    primul rând, felul în care vedem lumea şi
    felul în care dorim să o dezvăluim, să o arătăm publicului. Sigur că am
    ales cu mare atenţie aceste filme, într-un film se investesc foarte mulţi bani
    şi a face un film degeaba, un film care să ofere numai o oră jumătate de
    divertisment, pentru mine nu este suficient. Consider că este de datoria mea să
    ofer mai mult publicului, să-i ofer un subiect de dezbatere, o chestionare a
    propriilor priviri către lume, a propriilor atitudini. Dacă reuşesc sau nu asta
    rămâne de văzut. Dar eu fac ce ştiu şi ce pot pentru a stârni cumva aceste
    lucruri.


    În 2013, Ada Solomon a fost laureata Premiului
    Eurimages pentru coproducţie, o distincţie oferită de Academia Europeană de
    Film care recunoaşte rolul decisiv al coproducţiilor în industria
    cinematografică din Europa. Un an mai târziu, a lucrat la coproducţia Toni
    Erdmann, regizată de Maren Ade, filmată România şi nominalizată la categoria
    cel mai bun film într-o limbă străină alta decât engleza a Premiilor Oscar
    2017. În ianuarie 2018 a fost distinsă cu Premiul organizaţiei Central European
    Initiative pentru contribuţie la dialogul intercultural în cadrul Festivalului
    Alpe Adria Trieste. Ada Solomon este director de distribuţie la microFILM şi
    iniţiatoarea Festivalului Internaţional de Film NexT. Este membră în board-ul
    Academiei Europene de Film şi coordonator pentru Romania al European
    Audiovisual Entrepreneurs (EAVE).

  • Ada Solomon, noua președintă executivă a European Women’s Audiovisual Network

    Ada Solomon, noua președintă executivă a European Women’s Audiovisual Network

    Producătoarea Ada Solomon preia luna aceasta președinția EWA – European Women’s Audiovisual
    Network de la regizoarea Isabel de Ocampo.


    Misiunea rețelei este de a încuraja egalitatea de gen pentru femeile care lucrează în
    domeniul audio-vizual, privind accesul și oportunitățile de angajare și finanțare pe plan european.


    Între obiectivele EWA se numără crearea unei comunități puternice a profesionistelor din domeniu,
    care împărtășesc experiențe și se susțin reciproc, precum și promovarea vizibilității conținutului audio-vizual realizat de femei, în
    general, și de membrele rețelei, în mod particular.


    European Women’s Audiovisual Network acordă anual premii la festivalurile
    DOK Leipzig, WEMW-Trieste și La Coruña.


    Ada Solomon s-a implicat, de-a lungul anilor, în multe dintre activitățile
    EWA, precum moderarea dezbaterii Gender Representation in European Films, în
    2014, la Berlin, susținerea unui masterclass la adunarea anuală a membrilor EWA din 2017, iar
    anul acesta, la Trieste, a participat la schema de mentorat pentru
    producătoarele de film aflate la început de drum.


    Născută în București, Ada Solomon și-a început cariera în publicitate, iar în 1993 a devenit producător de
    film. În 2004, a pus bazele Hi Film Productions împreună cu Avi Karpick.


    A produs și coprodus peste 50 de filme, care însumat au primit peste 180 de premii la
    festivaluri din întreaga lume. Ada Solomon a coprodus filme în mai mult de 15 țări din
    Europa, iar peliculele la care a lucrat au fost vândute în peste 50 de
    teritorii.


    De numele Adei se leagă scurtmetraje multi-premiate realizate de Cristian
    Nemescu (Marilena de la P7) şi Radu Jude (Lampa cu căciulă), lungmetrajele
    de debut ale lui Radu Jude (Cea mai fericită fată din lume), Răzvan Rădulescu
    (Felicia, înainte de toate) şi Paul Negoescu (O lună în Thailanda), şi
    documentare realizate de Alexandru Solomon (Kapitalism, reţeta noastră
    secretă, Cold Waves – Război pe calea undelor și Ouăle lui Tarzan).


    Ada Solomon este producătorul lungmetrajului Din dragoste cu cele mai bune
    intenţii, semnat de Adrian Sitaru, dublu premiat la Festivalul Internaţional
    de la Locarno 2011, precum şi al filmelor lui Radu Jude Toată lumea din
    familia noastră, câştigătorul premiului Heart of Sarajevo 2012, al marelui
    premiu Bayard d’Or şi al premiul pentru cel mai bun actor la Namur IFF, al
    marelui premiu CinEast IFF, Aferim! – selectat în peste 30 de festivaluri şi
    premiat la Berlin 2015 cu Ursul de Argint pentru cel mai bun regizor, cu marele
    trofeu la IndieLisboa, cu premiul FIPRESCI la Jameson CineFest Miskolci, cu
    premiul publicului la Let’s CEE Film Festival şi Bayard d’Or la Festivalul de
    Film Francofon de la Namur, şi Inimi cicatrizate, recompensat între altele cu
    premiul special al juriului la Locarno şi Silver Astor – cel mai bun regizor la
    Mar del Plata Film Festival.


    Ea este producătorul lungmetrajului Poziţia copilului (2013), în regia
    lui Călin Peter Netzer, primul lungmetraj românesc recompensat cu Ursul de Aur
    la Berlin.


    A produs filmele de debut ale unor regizor precum Cristi Iftime, Ivana
    Mladenovic, Ștefan Constantinescu, Adriano Valerio, Federico Bondi și Martha Berman.


    În 2013, Ada Solomon a fost laureata premiului Eurimages pentru
    coproducţie, o distincţie oferită de Academia Europeană de Film care recunoaşte
    rolul decisiv al coproducţiilor în industria cinematografică din Europa.


    Un an mai târziu, a lucrat la coproducţia Toni Erdmann, regizată de Maren
    Ade, filmată România şi nominalizată la categoria cel mai bun film într-o
    limbă străină alta decât engleza a premiilor Oscar 2017.


    In ianuarie 2018 a fost distinsă cu Premiul organizației Central European Initiative pentru
    contribuție la dialogul intercultural in cadrul Festivalului Alpe Adria Trieste.


    Ada Solomon este director de distribuţie la microFILM şi inițiatoarea
    Festivalului Internaţional de Film NexT. Este membră în board-ul Academiei
    Europene de Film şi coordonator pentru Romania al European Audiovisual
    Entrepreneurs (EAVE).

  • HOP: Gala der jungen Schauspieler erreicht 20. Auflage

    HOP: Gala der jungen Schauspieler erreicht 20. Auflage

    Seit 20 Jahren findet schon die Gala junger Schauspieler — die Gala HOP — an der rumänischen Schwarzmeerküste statt. Veranstalter des Ereignisses ist UNITER — der Theaterverein in Rumänien. Die Veranstaltung ist seit Jahren schon kein reiner Wettbewerb mehr, sondern viel mehr ein Ort, wo über Schauspielkunst geredet wird. Es ist eine gute Möglichkeit für junge Künstler, ihresgleichen kennenzulernen. 21 junge Schauhauspieler wählte die Jury dieses Jahr im Rahmen der Vorauswahlverfahrens aus. Diese sollten am Wettbewerb teilnehmen, der vom 4. bis zum 7. September im Ferienort Costineşti ausgetragen wurde. Künstlerischer Leiter der Gala war der Professor und Schauspieler Miklós Bács. Die jungen Schauspieler wurden eingeladen, an 4 Werkstätten im Zeitraum vom 31. August bis zum 7. September in Bukarest und Costineşti teilzunehmen. Die Werkstätte wurden von renommierten Theatermenschen geleitet, unter anderem von Veniamin Filshtinsky, Professor für Schauspielkunst am Institut für Theaterkunst in Sankt Petersburg, vom Regisseur Alexandru Dabija, hochgeschätzt für die Zusammenarbeit mit den Schauspielern, vom deutschen Regisseur und Schriftsteller Stephan Perdekamp, Urheber von PEM (The Perdekamp Emotional Method), und von Andrei Flaviu Fălcuşan, Fachmann für Kinesiotherapie und Bewegungswissenschaft.




    Berufsausbildung sei von höchster Bedeutung, meinen viele junge Schauspieler, darunter auch ehemalige Gewinner der Gala. Die Schauspielerin Mirela Oprişor, gekürt als beste Hauptdarstellerin beim Filmfestival in Sarajevo für die Rolle im Film Dienstag nach Weihnachten“ in der Regie von Radu Munteanu, wurde als beste Darstellerin bei der Gala junger Schauspieler HOP im Jahr 2002 ausgezeichnet. 15 Jahre später habe das Interesse für junge Schauspieler zugelegt, so Mirela Oprişor. Ihnen sei derzeit viel mehr als früher geholfen:



    Dieses Jahr beteiligte sich ein Professor aus Russland an der Gala. Er unterrichtete die Schauspieler. Und es war nicht irgendein Professor. Eine andere Werkstatt wurde von Dabija geleitet. Zu meiner Zeit gab es so etwas nicht. Ich bemerke eine positive Entwicklung. Hätte ich vor 15 Jahren Herrn Dabija begegnet… was für ein Traum! Es ist hochzuschätzen, dass er sich so aktiv einbringt. Er wirkt immer ganz locker und ermuntert die Leute um ihn herum. Auch wir hätten so einen Einsatz zu schätzen gewusst. Es war Anfang 2000. Damals suchte ein jeder von uns noch seinen Weg…“




    Die Schauspielerin Cosmina Olariu absolvierte dieses Jahr die Theater- und Filmakademie I.L.Caragiale“ in Bukarest. Sie ist die Gewinnerin des Preises Ştefan Iordache“ — des wichtigsten Preises, der bei der Gala verliehen wird.



    Derartige Begegnungen sind sehr wichtig. Ich möchte Herrn Miklós Bács danken — die Teilnahme an der Gala war eine besondere Erfahrung für mich. Es war anstrengend, aber schön. Das Treffen mit Perdekamp werde ich nie in meinem Leben vergessen. Es war eine intime Begegnung mit unseren Gefühlen und Gedanken. Seine Theorie geht davon aus, dass jedes Organ eine bestimmte Emotion auslöst. Wird man sich dessen bewusst ist, so können bestimmte Gefühle ausgelöst werden. Wir erlebten unglaubliche Reaktionen. Ich hatte beinahe einen Panikanfall. Die Gefühle, die Aufregung, die ausgelöste Energie sind einfach fabelhaft. Die Begegnung mit Herrn Dabija war ebenfalls etwas Besonderes. Nur selten hat einer die Gelegenheit, einen bewährten, renommierten Regisseur kennenzulernen und unmittelbar zu erleben.“




    Die HOP-Gala — ein vom Rumänischen Theaterverein UNITER veranstaltetes Ereignis — öffnete sich in den letzten Jahren immer mehr der Filmwelt gegenüber. An der Gala beteiligten sich unter anderem zahlreiche Casting-Leiter und Filmregisseure. Ada Solomon, Filmemacherin und Produzentin international anerkannter Filme wie Die Stellung des Kindes“, Aferim!“, Vernarbte Herzen“ oder Toni Erdmann“ war Jurymitglied. Die Gala spiele eine wichtige Rolle für die Laufbahn junger Schauspieler, so Ada Solomon:



    Es ist kein einfaches Unterfangen, die Aufregung ist gro‎ß — denn die Gala bedeutet viel für die jungen Teilnehmer. Es ist eine sichtbare Veranstaltung, die den jungen Schauspielern entgegenkommt. Es ist ein Trampolin, eine Gelegenheit, weiter zu kommen. Mein Ratschlag für sie wäre: ehrlich zu sein und Vertrauen zu haben. Aber vor allem ehrlich und offen zu sein. Ich rate ihnen, den Mut aufzubringen, in den Spiegel zu schauen und sich selber vorzuzeigen. Die direkte Interaktion ist wichtig in allen Kunstbereichen. Das Networking, die Möglichkeit, sich über ein Theaterstück gleich nach der Aufführung zu unterhalten, einen anderen Standpunkt kennenzulernen — das alles ist besonders wichtig.“




    Dieses Jahr wurde die Gala zum 20. Mal organisiert — ein zusätzlicher Grund, zu feiern. Demnach beteiligten sich an der Gala zahlreiche renommierte Schauspieler, Vertreter aller Generationen. Manche von ihnen sind ehemalige Gewinner des Wettbewerbs. Mariana Mihuţ ist eine davon. Die Gala junger Schauspieler habe eine besondere Bedeutung für alle Schauspieler, nicht nur für die jungen, so die renommierte rumänische Schauspielerin:



    Die Gala hat eine gro‎ße Bedeutung für die jungen Schauspieler. Sie ist allerdings nicht weniger relevant für erfahrene Schauspieler, für Schauspieler wie ich, für meine Generation. Es freut uns festzustellen, dass neue Generationen nach uns kommen. Und dass einschlie‎ßlich die rumänische Theatertradition fortgesetzt wird. Ich war höchst gerührt, zu schauen, wie begabt, wie gut vorbereitet die jungen Schauspieler sind. Sicher trifft das nicht für alle zu, doch diejenigen, die an der Gala mitwirkten, waren hervorragend. Sie sind so erwachsen, wirken viel erwachsener als wir in ihrem Alter waren. Sie wissen viel besser, was sie erreichen wollen. Ihre Errungenschaften sind bemerkenswert. Die Interaktion mit prominenten Persönlichkeiten ist diesbezüglich mit Sicherheit hilfreich.“




    Ion Caramitru, der Vorsitzende des Rumänischen Theatervereins UNITER, unterbreitete den Vorschalg, einen Schauspieler-Klub nach dem Vorbild des Actors Studio in New York zu gründen. Dazu Ion Caramitru:



    Ich dachte, es wäre nicht schlecht, einen Klub HOP zu stiften. Einen Klub der Leute, die im Laufe der Zeit an der Gala teilnahmen oder im Rahmen der Gala ausgezeichnet wurden. Denn das ist eine Elite. Wir tauschten uns schon über die mögliche Satzung des Klubs aus, über das Programm, die regelmä‎ßigen Treffen. Unser Verein arbeitet mit Projekten, also sind jedwede Vorschläge willkommen. Ich glaube, es bestehen günstige Voraussetzungen, um so einen Klub zu gründen.“

  • Laureaţii Galei Premiilor Radio România Cultural

    Laureaţii Galei Premiilor Radio România Cultural

    Luni,
    20 martie, în eleganta sală a Teatrului Odeon, Radio România Cultural a premiat
    excelenţa în cultură, în cadrul celei de-a XVII-a ediţii a Galei Premiilor
    Radio România Cultural.


    Prezentat
    de Daniela Ivanov şi Dragoş Muscalu, gazde ale emisiunilor matinale ale
    postului, show-ul a avut multe momente emoţionante, dar şi inedite, precum cel
    de laudatio al lui Victor Rebengiuc pentru colegul şi prietenul său, Ion
    Caramitru, laureat al Premiului de Excelenţă.


    Spectacolul
    a fost urmărit de ascultătorii Radio România Cultural în direct on air, dar şi
    online pe www.radioromaniacultural.ro,
    iar momentele artistice au fost asigurate de Adrian Nour Project.


    Premiile
    pe secţiuni


    Premiul
    pentru Poezie a ajuns la Svetlana Cârstean pentru volumul Trado, scris împreună cu poeta suedeză Athena Farrokhzad şi apărut
    la editura Nemira.


    Premiul
    pentru Proză i-a fost înmânat lui Radu Cosaşu, de ministrul Culturii şi
    Identităţii Naţionale, Ionuţ Vulpescu, pentru volumul Viaţa ficţiunii după o revoluţie, apărut la Editura Polirom.


    Premiul
    pentru Teatru i-a revenit regizorului Bobi Pricop şi echipei sale, pentru
    spectacolul O întâmplare ciudată cu un
    câine la miezul nopţii după Mark Haddon, producţie a Teatrului Naţional I.
    L. Caragiale din Bucureşti.


    Premiul
    pentru Film i-a fost înmânat regizorului Cristi Puiu, pentru filmul Sieranevada.


    Premiul
    pentru Arte plastice i-a fost decernat lui Alexandru Antik, pentru expoziţia Viziuni în întuneric, de la Muzeul de
    Artă Cluj-Napoca, alături de publicarea cărţii de artist Alexandru Antik, Inventar (Editura Vellant, Bucureşti).


    Premiul
    pentru Ştiinţe a ajuns la Aurora Simionescu, doctor în astrofizică, profesor
    asociat la Agenţia Spaţială Japoneză, JAXA, pentru că este prima persoană
    non-japoneză numită într-o poziţie în cadrul acestei instituţii.


    Premiul
    pentru Muzică a fost oferit trupei Byron, care a împlinit 10 de ani de la
    fondare. Este trupa care, la capitolul muzică românească, susţine cel mai bine
    capitalul de muzică difuzabil la Radio România Cultural. În anul 2016 a lansat
    albumul aniversar Eternal return.


    Premiul
    pentru Educaţie a fost obţinut de Bursa
    de Valori Bucureşti pentru lansarea online a unei platforme extinse de educaţie
    financiară: www.fluentinfinante.ro.


    Premiul
    pentru Proiecte culturale şi festivaluri a ajuns la organizatorii Gărâna Jazz Festival, probabil cel mai
    apreciat şi aşteptat eveniment cu muzică jazz din ţară şi unul dintre cele mai
    importante festivaluri de jazz open-air din Europa Centrală şi de Est. În 2016
    a sărbătorit 20 de ediţii.


    Au
    fost acordate şi trei premii speciale:


    Premiul
    de Excelenţă i-a fost decernat actorului Ion Caramitru.


    Premiul
    Lux Mundi i-a revenit producătoarei Ada Solomon.


    Premiul
    In memoriam Iosif Sava i-a fost acordat acordat pianistei Alexandra
    Dariescu.


    A
    XVII-a ediţie a Galei Premiilor Radio România Cultural este un eveniment produs
    de Radio România Cultural, în parteneriat cu Teatrul Odeon.


    Înregistrarea
    evenimentului va fi difuzată de TVR 3, coproducătorul galei, duminică 26
    martie, de la ora 17:00.


    Sponsorul principal al Galei
    Radio România Cultural este Raiffeisen Bank. Sponsori: Aqua Carpatica, Domeniile
    Sâmbureşti, Domeniul Coroanei Segarcea, Editura Vellant, Florăria cu poveşti,
    Hotel Cişmigiu, Hotel Marshal Garden, Tipro.

  • Producer Ada Solomon is in the race for Oscars

    Producer Ada Solomon is in the race for Oscars

    The awards gala will be held on the 26th of February at the Dolby Theatre in Los Angeles. The film, which was shot almost entirely in Romania, is the only title from 2016 to be included among the 21st century’s 100 greatest films by BBC Culture. “Toni Erdmann” was first screened in the official competition of the Cannes Festival last year, where it impressed both critics and the public.



    It won the FIPRESCI award granted by the International Federation of Film Critics and was one of the critics’ favourite for the Palme D’Or. “The recognition enjoyed by the film is overwhelming. Nominations come and go, the film will remain. The fact that, because of this international recognition, the film is watched by more and more people is the best reward for all those who worked on the film”, says Ada Solomon, the first Romanian producer to be nominated for an Oscar.



    She told us more: “For me, box office success is not the most important thing; a film should have something to say and raise questions, whether about our personal choices, the path of history or what happens in society today or in the recent past. These are the criteria by which I decide whether to get involved in a project or not. With regard to international projects, minority co-productions or foreign films in which I become involved as a producer, they are in most cases connected to Romania and a certain way of looking at Romania. I’m not interested in just any film that is set in Romania or whose plot is in some way linked to Romania. My main focus is on what the film says and how it says it, first of all through its script. Perhaps it’s about films that I would personally want to see at the cinema.”



    “Toni Erdmann” is about Winfried, an eccentric and a practical-joker who, after he retires from work, makes a surprise visit to his daughter, a career woman working on an important project in Bucharest. The prestigious American magazine “Variety” has described Maren Ade’s third feature film as a “unique study of an estranged but mutually depressive father and daughter” and a “humane, hilarious triumph.” The cast includes Peter Simonischek and Sandra Muller, Michael Wittenborn, Thomas Loibl, Trystan Putter, Hadewych Minis and Lucy Russell, as well as the Romanian actors Vlad Ivanov, Ingrid Bisu, Alexandru Papadopol and Victoria Cocias.



    The co-producer of the film, Ada Solomon once again: “I have always been interested in the topic of uprooting, in the life of those luxury nomads, the highly-skilled experts who have jobs far from their families, from their friends, far from the culture they have grown up in. I am interested in the way that kind of uprooting affects those people emotionally. I looked at the expat community in Romania, and I also wanted to turn that into a movie topic, as it seems to me people talk so much about the world we live in and about the way we ignore ourselves as human beings at the expense of some ideals that we pursue and that only provide financial security and status. But those ideals fail to provide emotional security. So on the one hand, it’s about the choices we make in life, about whether we opt for building up a career or a relationship with our loved ones, about how we forget about them (and we do forget about them very often), about how often we respond to their attempts to reconnect with us and how strongly we regret there were times when we did not listen to them or we did not hear them at all.“



    Ada Solomon says she was straight away persuaded by the project initiated by Maren Ade, who researched the topic very thoroughly. With details on that, here is Ada Solomon once again: “Maren Ade is a filmmaker with a very broad vision and a clear focus on what research means. And some of the best parts of this experience, which lasted for almost two and a half years, were that I got to become more familiar with the documentary and with researching and preparing a topic, and the way she chose to document her screenwriting and how long the research activity took her, so that everything should be as credible as possible and rely on a realistic structure. And all along we exchanged hundreds of thoughts, we had countless talks, she spent a lot of time in Romania. It goes without saying that her extensive research work actually began at home, as she read stuff published in Romania, but also materials published in the international press.“



    Alongside Cristian Mungiu’s feature film “Graduation,” “Toni Erdmann” has been nominated for the French Cesar Awards in the best foreign film category.

  • En lice pour l’Oscar

    En lice pour l’Oscar

    «Toni Erdmann » (Allemagne) entre en compétition cette année pour l’Oscar du meilleur film étranger; il raconte une histoire de vie profonde et amusante à la fois, tournée presqu’intégralement en Roumanie.

    Ce long-métrage est la seule production de 2016 incluse au classement BBC Culture des 100 meilleurs films du 21e siècle. « Toni Erdmann » a été projeté en première mondiale au festival de Cannes de l’année dernière, où il a été récompensé du Prix FIPRESCI du meilleur film de la compétition officielle, étant aussi un des favoris des critiques pour la Palme d’Or. « La reconnaissance du film « Toni Eedmann» est écrasante. Les nominations viennent est passent, mais le film reste. Mais la plus grande récompense est le fait qu’il est vu par de plus en plus spectateurs grâce à sa reconnaissance internationale qui ne cesse d’augmenter », déclare Ada Solomon, la premier la productrice roumaine à entrer en lice pour un Oscar.

    Ada Solomon nous parle de la manière dont elle choisit ses projets : « Pour moi, ce n’est pas le succès commercial qui est primordial. En revanche, il faut que le film ait quelque chose à dire, qu’il soulève des questions en tout genre. Elles peuvent porter sur nos choix personnels, sur le parcours de l’histoire, sur ce qui ce passe dans la société de nos jours – voici en bref les critères selon lesquels je choisis les projets dans lesquels je m’implique. En ce qui concerne les projets internationaux, les coproductions minoritaires ou les films étrangers à la production desquels j’ai participé et qui deviennent des films avec une participation roumaine – la plupart des fois, ils sont liés à la Roumanie et partagent un certain regard sur elle. Je ne m’intéresse pas à n’importe quel film lié à la Roumanie. Je continue à mettre en premier lieu son histoire et la manière dont il la raconte, tout d’abord par son scénario, puis par ce qui pourrait attirer l’attention du public. Peut-être qu’en fin de compte il s’agit de fils que j’aimerais voir, moi, sur le grand écran. »

    « Toni Erdmann» raconte l’histoire de Wilfried, un père excentrique, arrivé à l’âge de la retraite, qui décide de rendre une visite surprise à sa fille, Inès, une femme de carrière qui travaille sur un projet important dans une multinationale de Bucarest. Selon la publication Américaine Variety, ce 3e film réalisé par Maren Ade est « une étude unique de la relation père-fille, éloignés l’un de l’autre, mais dépressifs tous les deux», « un triomphe comique de l’humanité ».

    Ada Solomon explique la manière dont elle travaille sur les films qu’elle produit : « Je m’intéresse et je me suis toujours intéressée au sujet du dépaysement, à la vie de ces nomades de luxe qui sont les spécialistes hautement qualifiés, qui travaillent loin de leurs familles, de leurs amis, de la culture dans laquelle ils ont grandi. Je m’intéresse à la manière dont ce dépaysement les touche au niveau émotionnel. J’ai suivi la communauté d’expats de Roumanie et je voulais, à mon tour, en faire un film. Parce que c’est un sujet qui parle du monde où nous vivons et de la manière dont nous abandonnons notre humanité pour des idéaux de confort financier et de statut social, sans confort émotionnel. Il s’agit des choix que nous faisons dans la vie – l’option entre une carrière et les relations avec nos proches – de la manière dont nous oublions nos proches, combien de fois nous les laissons de côté, comment nous réagissons à leurs tentatives de se rapprocher de nous et comment nous regrettons de ne pas les avoir écoutés ou entendus à certains moments. »

    Le projet de Maren Ade l’a convaincue tout de suite, avoue Ada Solomon, surtout que la réalisatrice allemande s’était très bien documentée. Selon Ada Solomon : « Maren Ade est une créatrice de cinéma avec une vision très large et une attention spéciale pour la documentation. Vu que je me suis rapprochée des documentaires et de tout ce qui est recherche et préparatifs pour un sujet, la manière dont elle a choisi de se documenter pour son scénario, le temps qu’elle lui a consacré pour que tout soit aussi vraisemblable que possible – tout cela fait partie du charme de cette expérience de presque deux ans et demi. Pendant tout ce temps, nous avons échangé des centaines d’idées, nous avons eu d’innombrables discussions, alors qu’elle a passé beaucoup de temps en Roumanie. Bien sûr, elle s’est aussi très bien renseignée depuis chez elle aussi, en lisant des ouvrages et des articles de la presse internationale sur la Roumanie».

    Notons pour terminer, qu’aux côtés du long métrage «Baccalauréat» de Cristian Mungiu, « Toni Erdmann » compte parmi les nominations aux prix Césars dans la catégorie du meilleur film étranger. (Trad. Valentina Beleavski)

  • Mit Koproduzentin Ada Solomon über den Film „Toni Erdmann“

    Mit Koproduzentin Ada Solomon über den Film „Toni Erdmann“

    Der Film hatte seine Premiere im Wettbewerb des 69. Filmfestivals von Cannes. Zu seinen zahlreichen Auszeichnungen gehören der Europäische Filmpreis und eine Oscar-Nominierung. Die Rumänin Ada Solomon war Koproduzentin bei diesem mehrfach ausgezeichneten Streifen. Bei der 89. Oscarverleihung am 26. Februar kämpft der Film Toni Erdmann“ der deutschen Regisseurin Maren Ade um einen Oscar in der Kategorie Bester ausländischer Spielfilm“. Der fast vollständig in Rumänien gedrehte Streifen wurde von BBC Culture in die Liste der besten 100 Filme des 21. Jh. aufgenommen. Die Weltpremiere hatte Toni Erdmann“ 2016 in Cannes, wo er mit dem Preis der Filmkritiker- und Filmjournalisten-Vereinigung FIPRESCI für den besten Film im offiziellen Wettbewerb ausgezeichnet wurde und auch ein Favorit der Filmkritiker für die Goldene Palme war.



    Die internationale Anerkennung von »Toni Erdmann« ist überwältigend; Nominierungen bei Festivals kommen und gehen, mit der Zeit werden sie vergessen, aber der Film bleibt. Infolge der internationalen Anerkennung kommen immer mehr Zuschauer in die Kinos, um den Film zu sehen, und das ist der grö‎ßte Preis für alle Beteiligten, die bei dieser Produktion vor und hinter der Kamera ihr Bestes gegeben haben“, sagte uns die Filmproduzentin Ada Solomon, die einzige Produzentin in der Geschichte des rumänischen Kinos, die für einen Oscar nominiert wurde.



    Für mich steht der kommerzielle Erfolg nicht unbedingt an erster Stelle; der Film sollte aber eine Botschaft haben und Fragen stellen, die die Zuschuaer zum Nachdenken bringen. Es könnte dabei um unsere persönlichen Entscheidungen gehen oder um den Lauf der Geschichte oder um das, was heutzutage in unserer Gesellschaft geschieht — das wären in etwa die Kriterien, nach denen ich meine Projektauswahl treffe. Wenn es sich um internationale Produktionen und Koproduktionen handelt oder um ausländische Filme, an denen ich mich beteilige, Filme, die somit Koproduktionen mit rumänischer Beteiligung werden, so haben diese Produktionen meistens eine Verbindung zu Rumänien oder sie werfen einen Blick auf Rumänien. Ich bin aber nicht an jeden Film interessiert, der irgendwelche Verbindung zu Rumänien hat. Am wichtigsten ist für mich, was ein Film zu sagen hat, und wie er die Geschichte erzählt, was im Drehbuch steht und welche Reaktionen der Film bei den Zuschauern auslösen sollte. Letzten Endes beteilige ich mich an Filmproduktionen, die ich selbst im Kino sehen möchte.“




    In Maren Ades oscarnominierter Tragikomödie Toni Erdmann“ versucht ein zu Scherzen aufgelegter Vater in Rumänien die Beziehung zu seiner auf ihre Karriere fokussierte Tochter wiederzubeleben. Winfried Lau (Peter Simonischek) ist 65 Jahre alt, Musiklehrer und für jeden Spa‎ß zu haben. Als allerdings sein langjähriger Begleiter und treuer Hund stirbt, entschlie‎ßt er sich zu einer spontanen Reise nach Rumänien. In Bukarest, der Hauptstadt des osteuropäischen Landes, will er seine Tochter Ines Conradi (Sandra Hüller) mit seinem Auftauchen überraschen. Ines ist allerdings eine schwer beschäftigte Karrierefrau, die sich in Bukarest als Unternehmensberaterin einen Namen machen will und folglich einen Störfaktor wie Winfried ganz und gar nicht gebrauchen kann. Den Kontakt zu ihrem Vater hat sie nicht ohne Grund erkalten lassen, denn sie kennt seine Art von Humor zu Genüge. Ines’ Ablehnung stachelt Winfried jedoch nur noch mehr an: Der lebenslustige Mann will sicherstellen, dass seine ehrgeizige, rationale Tochter das Lachen nicht verlernt hat und so ersinnt er ein schillerndes Alter Ego namens Toni Erdmann, das seine Tochter aus der Reserve locken soll. (Die Übersicht stammt von moviepilot.de)



    Laut Branchenmagazin Variety war der Film eine einmalige Studie einer Vater-Tochter-Beziehung, beide depressiv und voneinander entfremdet […], ein menschlicher, wahnsinnig komischer Triumph“. Neben den Hauptdarstellern Peter Simonischek und Sandra Hüller spielen in dem Film Michael Wittenborn, Thomas Loibl, Trystan Pütter, Hadewych Minis, Lucy Russell und die rumänischen Schauspieler Vlad Ivanov, Ingrid Bisu, Alexandru Papadopol und Victoria Cociaş. Mehr dazu von der Koproduzentin Ada Solomon:



    Das Thema der Entwurzelung hat mich schon immer sehr interessiert. Es geht um das Leben der sog. ›Luxus-Nomaden‹, der hochqualifizierten Experten, die weit entfernt von ihrer Familie und Freunden, weit entfernt von der Kultur, in der sie aufgewachsen sind, leben und arbeiten. Mich interessiert, wie sie diese Entwurzelung emotionell prägt. Ich kenne viele Expats, die in Rumänien leben, ich wollte auch dieses Thema in einem Film behandeln. Es scheint mir, dass man heutzutage sehr viel über die Welt, in der wir leben, spricht, und zwar darüber, wie wir uns selbst aufgeben, um finanziellen Erfolg, alltäglichen Komfort, einen gesellschaftlichen Status zu erlangen, die uns aber keinen emotionellen Komfort bieten. Es geht um die Entscheidungen, die wir im Leben treffen, zwischen einer erfolgreichen Karriere und der Beziehung zu unseren Nächsten. Es geht darum, wie wir unsere Verwandten und Freunde vergessen, wie oft wir sie vergessen, wie oft wir auf ihre Versuche, uns näher zu kommen, eine Reaktion zeigen (oder eben nicht), und wie stark wir es bereuen, ihnen nicht zugehört zu haben.“




    Ada Solomon sagte, das gut dokumentierte Projekt der deutschen Regiseurin Maren Ade habe sie sofort überzeugt:



    Maren Ade ist eine Regisseurin, die sowohl einen breiten Blickwinkel als auch eine besondere Aufmerksamkeit bei der Dokumentation aufweist. Meine Vorliebe für den Dokumentarfilm, für die Recherche und die Vorbereitung eines Thema in Anlehnung an die Realität, sowie die Art und Weise, wie Maren Ade ihre Dokumentationarbeit durchgeführt hat, die Zeit, die sie dafür geopfert hat, damit das Ganze glaubwürdig und realistisch wird, all das trug zum Charme dieser Erfahrung bei, einer Erfahrung, die zweieinhalb Jahre dauerte. Während dieser Zeit hatten wir einen regen Gedankenaustausch und unzählige Gespräche. Maren verbrachte viel Zeit in Rumänien. Selbstverständlich hatte sie sich schon in Deutschland besonders gut dokumentiert, sie hatte viel über Rumänien gelesen, enorm viele Artikel aus der rumänischen und aus der internationalen Presse.“




    Neben dem Streifen Bacalaureat“ des rumänischen Regisseurs Cristian Mungiu wurde Toni Erdmann“ auch für einen französichen César in der Kategorie Bester ausländischer Film“ nominiert.




    Deutsch von Daniela Cîrjan

  • Producătoarea Ada Solomon, nominalizată la Premiile Academiei Americane de Film

    Producătoarea Ada Solomon, nominalizată la Premiile Academiei Americane de Film

    Toni Erdmann, în regia lui
    Maren Ade, coprodus de românca Ada Solomon, intră în cursa pentru trofeul OSCAR
    la categoria cel mai bun lungmetraj străin la cea de-a 89-a ediţie a Premiilor
    Academiei Americane de Film. Evenimentul
    va avea loc pe 26 februarie 2017 la Teatrul Dolby din Hollywood, Los Angeles.
    Lungmetrajul, filmat aproape integral în România, este singura peliculă lansată
    în 2016 inclusă în TOP 100 cele mai bune filme ale secolului 21 de către BBC
    Culture. Toni Erdmann a fost
    proiectat în premieră mondială în competiţia oficială a Festivalului de Film de
    la Cannes 2016, unde a impresionat atât presa de specialitate, cât şi
    spectatorii, fiind filmul cel mai apreciat de critici şi jurnalişti. Pelicula a
    fost recompensată cu Premiul FIPRESCI pentru cel mai bun film din competiţia
    oficială a celei de-a 69 ediţii a Festivalului Internaţional de Film de la Cannes,
    fiind una dintre favoritele criticilor la trofeul Palme D’Or. Recunoaşterea filmului Toni Erdmann este covârşitoare. Nominalizările
    vin şi se uită aşa cum apar, filmul însă rămâne. Şi faptul că în urma acestor
    recunoaşteri internaţionale filmul este văzut de tot mai mulţi spectatori este
    cea mai dorită recompensă pentru cei care au lucrat la el, declară
    producătorul Ada Solomon, primul producător din istoria cinematografiei
    româneşti care este nominalizat la prestigiosul trofeu oferit de Academia Americană
    de Film. Pentru mine, nu este primordial succesul comercial,
    în schimb, filmul trebuie să aibă ceva de spus şi să ridice nişte întrebări de
    orice natură. Pot fi despre alegerile noastre personale, despre drumul
    istoriei, despre ce se întâmplă în societate în zilele noastre sau nu de mult,
    cam acestea sunt criteriile după care aleg proiectele în care să mă implic.
    În ceea ce priveşte proiectele internaţionale, coproducţiile minoritare, sau
    filmele străine în producerea cărora mă implic şi care devin filme cu
    participare românească, acestea sunt -în cele mai multe cazuri- legate de
    România, dar şi de o anume privire asupra României. Nu orice film care se
    întâmplă aici sau care are o poveste legată de România mă interesează. Continui
    să pun pe primul loc ce spune şi cum spune un film, mai întâi prin scenariu,
    ceea ce stârneşte în spectatori. Poate că până la urmă este vorba despre filme
    pe care eu, personal, aş vrea să le văd pe marele ecran.


    TONI ERDMANN spune povestea lui Winfried, un
    tată excentric, ajuns la pensie şi pus mereu pe glume, care hotărăşte să îi
    facă o vizită surpriză fiicei sale, Ines, o femeie de carieră serioasă, care
    lucrează la un proiect important ca strateg corporatist în Bucureşti. Variety,
    prestigioasa publicaţie americană, consideră că cel de-al treilea lungmetraj al
    lui Maren Ade, un studiu unic al relaţiei tată – fiică, înstrăinaţi unul faţă
    de celălalt, dar deopotrivă depresivi, este un triumf uman, hilar. Din
    distribuţia filmului fac parte Peter Simonischek şi Sandra Hüller, Michael
    Wittenborn, Thomas Loibl, Trystan Pütter, Hadewych Minis, Lucy Russell alături
    de actorii români Vlad Ivanov, Ingrid Bisu, Alexandru Papadopol şi Victoria
    Cociaş. Ada Solomon, coproducătoare. Mă interesează şi
    m-a interesat farte tare subiectul acesta al dezrădăcinării, viaţa acestor
    nomazi de lux care sunt tehnicienii de înaltă calificare care lucrează departe
    de familia lor, de prietenii lor, de cultura în care au crescut. Mă interesează felul în care
    această dezrădăcinare îi afectează la nivel emoţional. Am urmărit comunitatea
    de expaţi din România şi voiam, la rândul meu, să transform asta într-un
    subiect de film, pentru că mi se pare că vorbeşte foarte mult despre lumea în
    care trăim şi despre felul în care ne lăsăm pe noi, ca fiinţe, pentru nişte
    idealuri care ne asigură doar un confort financiar, un statut social, dar nu ne
    asigură şi un confort emoţional. Pe de o parte, este vorba de alegerile pe care
    le facem în viaţă, între a construi o carieră şi relaţia pe care o avem cu cei
    apropiaţi, cum uităm de ei şi cât de des uităm de ei, cât de des reacţionăm la
    încercările lor de a se reapropia de noi şi cât de tare regretăm că nu i-am
    ascultat sau că nu i-am auzit în anumite momente.


    Ada Solomon spune că a
    fost imediat convinsă de proiectul regizoarei Maren Ade, care a documentat
    foarte bine subiectul Maren
    Ade este un cineast cu o viziune foarte largă şi cu o atenţie deosebită în ceea
    ce priveşte documentarea. Iar apropierea mea de documentar şi de tot ceea ce
    îneamnă cercetarea şi pregătirea unui subiect în funcţie de realitate, felul în
    care ea a ales să-şi documenteze scenariul şi cât timp i-a luat această
    documentare, astfel încât totul să fie cât mai verosimil şi să se sprijine pe o
    construcţie realistă, a fost parte din farmecul acestei experienţe, care a durat aproape doi ani şi jumătate. Iar
    în tot acest timp am schimbat sute de gânduri, am avut nenumărate discuţii, ea
    a petrecut foarte multă vreme în România. Bineînţeles a fost o documentare
    enormă făcută şi de acasă, citind şi materiale din România, şi ceea ce apare în
    presa internaţională.



    Alături de pelicula ”Bacalaureat”, regizată de
    Cristian Mungiu, ”Toni Erdmann” se numără printre nominalizările la premiile
    franceze Cesar, la categoria ”Cel mai bun film străin”.

  • Rumänisches Kino zeigt starke Präsenz bei internationalen Filmfestivals

    Rumänisches Kino zeigt starke Präsenz bei internationalen Filmfestivals

    Der rumänische Regisseur Cristi Puiu wurde auf dem 28. Internationalen Filmfestival in Triest für seine Produktion Sieranevada” mit dem Filmpreis Zentraleuropäischer Initiative ausgezeichnet. Der Preis ging dieses Jahr, laut Organisatoren, an einen Filmemacher, der die aktuelle Realität Europas und den interkulturellen Dialog interpretiert. Cristi Puiu schildert in allen seinen Filmen die aktuelle Realität Rumäniens voller Ironie, betonen anschlie‎ßend die Organisatoren. Der rumänische Regisseur war zusammen mit dem russischen Filmemacher Vitaly Mansky Ehrengast der Festspiele in Triest.



    Einen Preis ging auf dem 28. Internationalen Filmfestival auch an den rumänischen Filmemacher Adrian Silişteanu, dessen Kurzfilm Scris/nescris” (Geschrieben/Ungeschrieben”) beim Filmfestival in Triest lief. Sieranevada” wurde 42 Tage lang gefilmt und verfügte über ein Budget von 1,4 Millionen Euro. Der vierte Spielfilm von Cristi Puiu erzählt von einem Familientreffen zu Ehren des verstorbenen Vaters, 40 Tage nach seinem Tod. Dabei wird es trotzdem zu wenig über den Verstorbeben gesprochen. Wie der Regisseur erzählte, Ausgangspunkt der Produktion sei eine persönliche Erfahrung, das Familientreffen zum Gedenken seines verstorbenen Vaters. “Es ging nicht um die erste Gedenkfeier, an der ich teilnahm, vorher waren auch meine Gro‎ßeltern und andere Menschen in meinem Leben gestorben, es war aber zum ersten Mal, als ich mich von der Situation überwältigt fühlte. Wenn es dem anderen passiert, kann man es verstehen, als es mir passierte, verstand ich hingegen wiklich nicht”, sagte Cristi Puiu.



    Für manche Filmkritiker gilt die Produktion von Cristi Puiu als einer der besten rumänischen Filme. Der Streifen, der mit der Ausnahme zweier Szenen, in einer Bukarester Wohnung gefilmt wurde, beeindruckt nicht durch seine Handlung, sondern durch Bild und Dialog. Während Sieranevada” einen gro‎ßen Erfolg in Europa genie‎ßt, tritt eine rumänische Filmproduzentin im Kampf um einen Oscar in der Kategorie Bester fremdsprachiger Film” an. Es handelt sich um Ada Solomon — Koproduzentin des Spielfilms Toni Erdmann”. In der Tragikomödie der deutschen Regisseurin Maren Ade, die in Rumänien gedreht wurde, geht es um eine Vater-Tochter Beziehung. Der Film erzählt die Geschichte eines exzentrischen Vaters, der ihre Karrieretochter, die in Bukarest arbeitet, bei einem Überraschungsbesuch mit schlechten Witzen ständig nervt.

  • Romanian Filmmakers in Competitions

    Romanian Filmmakers in Competitions

    Romanian director
    Cristi Puiu has recently received the 2017 Central European Initiative Award
    for his film Sieranevada, at the 28th edition of the
    Trieste International Film Festival. The trophy has been awarded to a
    cinematographer capable of interpreting
    contemporary European reality and cross-culture dialogue, for the irony with
    which he presents the realities of present-day Romania, in his entire work, the
    organisers say. Cristi Puiu was the honorary guest of the festival, alongside
    the Russian director Vitaly Mansky.


    Another prize in Trieste
    went to the Romanian director Adrian Silişteanu, who ran in the competition
    with the short film Written/Unwritten.


    Filmed
    in a digital format, in 42 days, and having a budget of over 1.4 million Euros,
    Sieranevada
    is Cristian Puiu’s forth feature film. It describes the reunion of a family,
    meeting in a small apartment to celebrate the 40-day memorial of their deceased
    father, who is however hardly ever mentioned by the family members. The director actually confessed
    that the whole idea of the film emerged from his personal experience, after he
    attended his father’s memorial meal. It was not the first such memorial meal
    that I attended, because my grandparents and other significant people in my
    life had passed away, but it was for the first time that I was overwhelmed by
    the situation. When this happens to others, you
    look at the situation considerately. When it happens to you, you don’t
    understand anything, Cristi Puiu said.


    One
    of the best films in Romanian cinematography by far, boasting impressive
    photography and outstanding lifelike and sharp dialogues, Sieranevada was filmed
    exclusively in an apartment, except for two outdoor scenes. To render the film
    authentic, Cristi Puiu chose an apartment in a block of flats in Bucharest,
    which in reality had been inhabited by an old man who had passed away shortly
    before the shooting, a film aficionado, as his descendents later told
    reporters.


    If Sieranevada enjoys
    great success in Europe, across the ocean, in the US, another Romanian
    film-maker has entered the race for the Oscars, to be awarded in February. Ada
    Solomon is the co-producer of a feature film titled Toni Erdmann, directed by the German Maren Ade,
    running in the best foreign film category. Filmed in Romania for the most
    part, Toni Erdmann tells the story of an eccentric father, a
    retired teacher of music, always making jokes, who decides to pay a surprise
    visit to his daughter, an extremely determined, career-oriented woman, who is
    involved in an important project developed by a Bucharest-based company.
















  • Cineaşti români în competiţii

    Cineaşti români în competiţii

    Regizorul român Cristi Puiu a fost distins recent cu Premiul Iniţiativei Central Europene 2017 pentru pelicula “Sieranevada”, la cea de a 28-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film de la Trieste, din Italia. Trofeul a fost acordat unui autor capabil să interpreteze realitatea contemporană europeană şi dialogul între culturi şi, mai ales, pentru ironia cu care relatează realităţile României de azi, în toate operele sale, spun organizatorii. Cristi Puiu a fost invitat de onoare al Festivalului, alături de regizorul rus Vitaly Mansky. Un alt premiu a fost obţinut la Trieste de un alt român, regizorul Adrian Silişteanu, care a participat în concurs cu scurtmetrajul “Scris/nescris”.



    Filmat pe digital, pe parcursul a 42 de zile, cu un buget de 1,4 milioane de euro, Sieranevada“, este cel de-al patrulea lungmetraj al lui Cristi Puiu şi descrie o reuniune de familie. Este vorba despre un parastas de 40 de zile în care este pomenit un tată de familie, marele absent despre care de fapt se vorbeşte cel mai puţin.



    Regizorul a menţionat că ideea filmului a pornit după o experienţă personală, respectiv după ce a luat parte la parastasul tatălui său. “Nu a fost primul la care am participat, au murit şi bunicii, au mai murit oameni din viaţa mea, dar a fost prima dată când am fost depăşit de situaţie. Când li se întâmplă celorlalţi, te uiţi cu mai multă înţelegere. Când mi se întâmplă mie, nu înţeleg, efectiv”, a povestit Cristi Puiu.



    De departe unul dintre cele mai bune filme din cinematografia română, impozant prin imagine şi strălucitor prin dialoguri, “Sieranevada”a fost filmat în întregime într-un apartament, exceptând două scene exterioare. Pentru mai multă autenticitate, a fost ales un apartament dintr-un bloc din Bucureşti, în care, în realitate, anterior, locuise un bătrân ce murise de curând, pasionat de cinema, după cum au povestit urmaşii acestuia.



    Dacă “Sieranevada” are mare succes în Europa, peste ocean, în SUA, o altă româncă a intrat în cursa pentru premiile Oscar, decernate în februarie. Este vorba despre Ada Solomon – coproducător al peliculei “Toni Erdmann”, un lungmetraj regizat de germanca Maren Ade şi nominalizat la categoria “cel mai bun film străin”. Filmat aproape integral în România, “Toni Erdmann” spune povestea unui tată excentric, un profesor de muzică pensionat şi pus mereu pe glume, care hotărăşte să îi facă o vizită surpriză fiice sale, o femeie de carieră extrem de serioasă, care lucrează la un proiect important, într-o companie, în Bucureşti.

  • The Week in Review: January 23-27

    The Week in Review: January 23-27

    A new CVM report for Romania.


    The Cooperation
    and Verification Mechanism (CVM) monitoring reform of the judiciary and the
    fight against corruption remains in place this year. Released on Wednesday, the
    European Commission report highlights the positive trends and the irreversible
    character of the measures taken so far in this respect. In the past 10 years of
    EU membership, despite the slowdowns, Romania has reported major progress in
    the field of the judiciary, the report reads. The European Commission has made
    however a series of country-specific recommendations, which Bucharest must
    implement in order to see the CVM lifted. These include the implementation of a
    robust and independent system for appointing top-level prosecutors, the
    inclusion of clear provisions in the Code of Conduct for parliamentarians,
    which is currently being developed, including with regard to the mutual respect
    among institutions and making clear that parliamentarians should respect the
    independence of the judiciary. The Commission also recommends the full
    implementation of the National Anti-Corruption Strategy. President Klaus
    Iohannis has hailed the fact that the Commission report acknowledges Romania’s
    progress and has warned against the concerns the report mentions with respect
    to the two draft emergency ordinances on collective pardon and amending the
    Criminal Code, which the government wants to pass.




    The collective pardon ordinance and the
    referendum


    The Government’s
    plans to adopt two emergency ordinances on granting collective pardon and
    amending the Criminal Code have prompted President Klaus Iohannis to launch
    procedures this week with respect to holding a referendum, whereby citizens can
    vote in favour or against continuing the fight against corruption and securing
    the integrity of public office. The Social-Democratic Party, the largest party
    in the current ruling coalition, claims the president’s decision is but a
    political ruse aimed at regaining popular support after opposition parties lost
    the legislative elections. The National Liberal Party and Save Romania Union
    have voiced their support for the President’s initiative. On Sunday, Klaus
    Iohannis took part in a large-scale protest held in Bucharest against the
    Government’s planned measures. Protests were also staged in other cities across
    the country. The government is suspected of trying to use these emergency
    ordinances to help corrupt people avoid prison sentences or partially
    decriminalise abuse of office. Instead, the Government claims the ordinances
    are needed to ease overcrowding in prisons and to harmonise the criminal law
    with Constitutional Court rulings.




    President Iohannis travels to Strasbourg


    Romania’s
    president Klaus Iohannis this week paid an official two-day visit to
    Strasbourg, where he discussed, among other things, about pardoning and amnesty
    with the President of the European Court of Human Rights, Guido Raimondi. The
    President told an ensuing press conference that no pressure or threats were
    made to hand Romania an 80-million-dollar fine with regard to overcrowding in
    Romania’s prisons. A pilot decision of the Court will be made public within the
    first half of 2017 and is expected to highlight the problems and set a deadline
    allowing Romania to come up with a solution. Pardoning, the president argues,
    is but one possible solution to this problem. On the other hand, according to a
    European Court of Human Rights report, Romania ranks 3rd, after
    Russia and Turkey, in terms of the highest number of convictions issued by the
    European Court of Human Rights, most of which refer to inadequate confinement
    conditions. The president of the European Court of Human Rights, Guido
    Raimondi, said these problems are recurrent and require complex measures.




    The Romanian Intelligence Service and
    parliamentary control


    The Romanian
    Intelligence Service (SRI) will adopt a code of professional conduct for its
    employees, which is to be published in the Official Journal over the next few
    days, the Romanian Intelligence Service chief Eduard Hellvig has announced. At
    the end of seven-hour-long hearings before Parliament’s Committee on the
    control of the SRI’s activity, Hellvig said the document would shed light on
    cases of incompatibilities affecting the relationship between intelligence
    officers and various politicians, public servants and business people. The
    Romanian Intelligence chief added that the institution he runs has been the
    target of unprecedented attacks this past week, but it would not be involved in
    power plays. The decision comes in the wake of a major scandal involving
    General Florian Coldea, who has served as Deputy First director of the Romanian
    Intelligence Service for 12 years. Former MP Sebastian Ghita, currently a
    fugitive wanted in a criminal investigation, made serious accusations against
    Coldea. Following an internal investigation, General Coldea was found innocent
    but he still decided to resign his position. SRI Chief Eduard Hellvig called on
    the President to placed him in the reserve.




    Romanian producer gets Oscar nomination


    Ada Solomon has
    this week become the first Romanian film producer ever nominated for the
    Academy Awards in the best foreign language film category, for the feature Toni Erdmann directed by Maren Ade of
    Germany. Shot in Romania for the most part, the feature is the only film of
    2016 to be included by BBC Culture among the 100 greatest films of the 21st
    century. Toni Erdmann premiered this
    year in Cannes, where it scooped the FIPRESCI International Film Critics’ award
    in the main competition.



  • 24.01.2017 (mise à jour)

    24.01.2017 (mise à jour)

    Président – Une conférence internationale sur le rôle de la majorité et de l’opposition dans une société démocratique véritable aura lieu le 6 avril prochain à Bucarest, a fait savoir le président roumain Klaus Iohannis qui effectue une visite de deux jours à Strasbourg. A cette conférence participera entre autres le secrétaire général du Conseil de l’Europe, Thorbjorn Jagland, avec lequel le président Iohannis s’est entretenu mardi à Strasbourg. Les deux officiels ont exprimé leur inquiétude à propos de l’actuel contexte politique difficile pour l’Europe, marqué, à leur avis, par l’ascension de l’extrémisme, du populisme, de la xénophobie, de l’intolérance et du nationalisme ainsi que par des tentatives de miner les valeurs démocratiques fondamentales. « Nous avons convenu qu’il était essentiel d’agir avec fermeté, y compris en utilisant les instruments du Conseil de l’Europe, pour combattre ces phénomènes », a affirmé le président roumain. Il a par ailleurs présenté les réussites de la présidence roumaine en exercice de l’Alliance Internationale pour la Mémoire de l’Holocauste. Antérieurement, lors de la cérémonie marquant la Journée internationale dédiée à la mémoire des victimes de l’Holocauste, Klaus Iohannis a affirmé que tout le monde avait le devoir permanent de reconnaître les erreurs du passé et d’honorer la mémoire des innocents qui ont perdu la vie. Le chef de l’Etat roumain s’est dit également persuadé que l’Alliance internationale pour la Mémoire de l’Holocauste et le Conseil de l’Europe étaient capables de mettre sur pied un programme – pilote ayant pour mission de former des fonctionnaires publics dans le domaine de la lutte contre la négation de l’Holocauste et de l’antisémitisme. Mercredi, le président Iohannis tiendra un discours dans le cadre de l’Assemblée Parlementaire du Conseil de l’Europe.

    Diplomatie – La ministre roumaine chargée des Affaires Européens au sein du Ministère de AE de Bucarest, Ana Birchall, a participé à Malte à la réunion informelle de ses homologues de l’UE. L’occasion pour la responsable roumaine de se déclarer en faveur de la poursuite des progrès dans des dossiers d’intérêt majeur, tels la migration, le renforcement de la sécurité intérieure de l’Union, le renforcement du marché intérieur et la politique de voisinage et d’élargissement. La Roumanie continuera à contribuer activement aux débats visant l’avenir de l’UE, restant aux côtés des Etats membres favorables à l’intégration européenne, lit-on dans un communiqué du ministère des AE de Bucarest. Le résultat du processus de réflexion sur l’avenir de l’UE devra mener à une Union plus solidaire, cohésive, sûre et prospère, dont les actions soient plus visibles et orientées vers des résultats concrets, efficaces et proches des citoyens, a encore déclaré la ministre Ana Birchall, selon le communiqué.

    Oscars – Ada Solomon est le premier producteur roumain de film en lice pour le titre du meilleur film étranger aux Oscars de cette année, avec son film « Toni Erdmann », réalisé par Maren Ade, a fait savoir la compagnie Hi Film Productions dans un communiqué remis à l’agence Agerpress. Le long- métrage, filmé en quasi-totalité en Roumanie, est la seule pellicule lancée en 2016 figurant dans le classement des 100 meilleurs film du 21e siècle, un classement réalisé par la BBC Culture. « Pour moi, il est extraordinaire, le fait qu’à l’aide de ce film, plus de 700.000 spectateurs allemands et plus de 500.000 Français ont fait la connaissance de nombreux acteurs roumains mais aussi d’un personnage clé de cette histoire : la ville de Bucarest, une présence extrêmement forte dans le film, vue d’une perspective complètement différente de celle que nous voyons d’habitude sur le grand écran », a déclaré Ada Solomon. « Toni Erdmann » a été projeté en première mondiale au festival de Cannes, où il a été récompensé du Prix FIPRESCI du meilleur film de la compétition officielle. Il raconte l’histoire de Winfried, un père excentrique, arrivé à l’âge de la retraite, qui décide de rendre une visite surprise à sa fille, Ines, une femme de carrière qui travaille pour un projet important dans une multinationale de Bucarest. Selon la publication Américaine Variety, ce 3e film réalisé par Maren Ade est « une étude unique de la relation père-fille, éloignés l’un de l’autre, mais dépressifs tous les deux », « un triomphe comique de l’humanité ».

    Météo – Dans les 24 prochaines heures il fera froid dans l’ouest et le centre de la Roumanie, alors que les températures tourneront autour de la normale saisonnière sur le reste du territoire. Les températures maximales iront de -6 à 4 degrés.

  • 24 January, 2017 UPDATE

    24 January, 2017 UPDATE

    Union of Romanian Principalities. Romania and Romanian communities abroad on
    Tuesday celebrated the 158th anniversary of the Union of the
    Romanian Principalities. On the 24th of January 1859, Alexandru Ioan
    Cuza, who, one week earlier, had been elected ruler of Moldavia, was also
    unanimously elected by the Elective Assembly of Bucharest ruler of Wallachia
    and thus proclaimed ruler of the United Principalities. This represented the de
    facto union of the two countries inhabited by Romanians. Three years later, on
    the 24th of January 1862, this union was recognised internationally
    and the new state was named Romania. The reign of Alexandru Ioan Cuza
    (1859-1866) laid the institutional foundations of modern Romania through a
    series of radical reforms. In 1918, the process for the creation of a Romanian
    nation state ended with the union with the Kingdom of Romania of the historical
    provinces with a majority Romanian population that had until then been
    controlled by neighbouring multinational empires. After World War Two, however,
    Romania lost the provinces of Bessarabia and Bukovina.






    Referendum. President Klaus Iohannis has called a referendum in which citizens will
    be able to express their views with regard to the continuation of the fight
    against corruption and ensuring the integrity of public office. On Monday night, the president said the
    government’s intention to pass two emergency ordinances granting collective
    pardon and amending the criminal code was never discussed during the election
    campaign for the parliamentary elections on the 11th of December,
    but that the Romanian people have a right to express their views on the
    subject. The Social Democratic Party, the senior partner in the ruling
    coalition, says the president’s move is politically motivated and an attempt to
    win back popular support after the opposition lost the elections. The National
    Liberal Party and the Save Romania Union, in opposition, said they supported
    the president’s move. Last Sunday, Klaus Iohannis took part in a massive
    protest held in Bucharest against the government’s proposals. Rallies were also
    held in other cities across Romania. Justice minister Florin Iordache says the
    changes proposed are needed in order to ease overcrowding in prisons and
    harmonise the legislation with some Constitutional Court rulings.




    Strasbourg visit. Romania’s president said an international
    conference would be held in Bucharest on the 6th of April to discuss
    the role played by the majority and the opposition in a genuinely democratic
    society. The conference will be attended by the Council of Europe secretary
    general Thorbjorn Jagland, who had talks with the Romanian president on Tuesday
    in Strasbourg. The two officials voiced their concern about the difficult
    political environment in Europe, which has seen a rise in extremism, populism,
    xenophobia, intolerance and nationalism and attempts to act against fundamental
    democratic values. We agreed that it is essential to act firmly, including by
    using the Council of Europe’s instruments, to combat these phenomena, said
    Klaus Iohannis. The Romanian president also presented the achievements of
    Romania’s current presidency of the International Holocaust Remembrance
    Alliance. Earlier, at a ceremony to commemorate International Holocaust
    Remembrance Day, he said it is everyone’s permanent duty to recognise the
    mistakes of the past and honour the memory of innocent victims. He expressed
    his conviction that the Alliance together with the Council of Europe can create
    a pilot programme to train public workers with respect to combating Holocaust
    denial and anti-Semitism. On Wednesday, the Romanian president will address
    the Council of Europe Parliamentary Assembly.

    EU. The
    minister delegate for European Affairs in the Romanian Foreign Ministry Ana
    Birchall, who attended an informal meeting of her EU counterparts in Malta,
    said she supported going ahead with major dossiers such as migration, the
    consolidation of the Union’s internal security and its neighbourhood and
    enlargement policy. Romania will continue to contribute actively to the
    discussions about the future of the European Union and stand by the member
    states supporting European integration, writes a foreign ministry press
    release.




    Oscars 2017.
    Ada Solomon is the first Romanian film producer to be in the race for an Oscar
    for best foreign language film with the production Toni Erdmann directed by
    Maren Ade, Hi Film Productions said in a press release on Tuesday. The film,
    which was almost entirely shot in Romania, is the only title from 2016 to be
    included by BBC Culture among the 100 greatest films of the 21st
    century. I find it extraordinary that more than 700,000 viewers in Germany and
    more than 500,000 in France had a chance, through this film, to become familiar
    with a whole series of Romanian actors and a key character of the story: the
    city of Bucharest, an extremely powerful presence in the film and from an
    entirely different perspective than we have been accustomed to see on the big
    screen so far, said producer Ada Solomon. Toni Erdman was first presented at
    the Cannes Film Festival last year, where it won the FIPRESCI international
    film critics’ award. The film is about Winfried, an eccentric father and practical joker now
    retired who makes a surprise visit to his daughter, Ines, a corporate career
    woman posted in Bucharest. (Trans.: C. Mateescu)