Tag: aderare

  • De ce nu este România în Spaţiul Schengen?

    De ce nu este România în Spaţiul Schengen?

    Recurentă în ultimii ani, tema
    aderării României la Schengen a fost atinsă recent şi în cadrul reuniunii
    anuale a diplomaţiei române, de la Bucureşti, premierul Dacian Cioloş amintind,
    cu acest prilej, că, de mai bine de 5 ani, României îi este negat accesul la
    spaţiul de liberă circulaţie europeană pentru motive politice. Motive politice
    care în acest moment par total depăşite de realităţile cu care ne confruntăm cu
    toţii, consideră Cioloş.

    Consecventă realizării acestui obiectiv de politică
    externă, Bucureştiul a făcut eforturi considerabile şi a îndeplinit criteriile
    tehnice, fapt recunoscut, de altfel, de decidenţii de la Bruxelles. Prevăzută
    pentru martie 2011, aderarea rămâne încă un obiectiv de realizat. Nici măcar
    variantele ulterior vehiculate privind o aderare etapizată, în primă fază cu
    frontierele aeriene şi cele navale, nu au fost concretizate.

    Subiectul
    Schengen a fost discutat şi în cadrul discuţiilor pe care preşedintele
    României, Klaus Iohannis, le-a avut la Bucureşti cu omologul său francez,
    Francois Hollande, şeful statului român reiterând cu acest prilej faptul că
    Bucureştiul acţionează de mult timp ca membru de facto al spaţiului Schengen
    şi a făcut faţă foarte bine crizei migranţilor. Este în beneficiul Uniunii ca
    România să vină cu expertiza ei în acest spaţiu. Din motive practice, acest
    lucru nu se poate realiza dintr-odată. Trebuie să facem cât de curând
    demersurile potrivite la Bruxelles pentru a beneficia toată lumea de
    securitatea aeroporturilor româneşti, consideră Iohannis. România a investit
    în controlul circulaţiei persoanelor care tranzitează prin aeroporturi,
    dotându-se cu o structură importantă pentru securitatea noastră. Pentru noi
    este un punct esenţial în lupta împotriva terorismului, de aceea discuţiile
    trebuie purtate la Bruxelles pentru a vedea cum pot aduce aeroporturile române
    o contribuţie în spaţiul Schengen prin eficacitatea lor, a susţinut şi
    preşedintele francez.

    La
    fel ca în cazul aderării la Uniunea Europeană, concretizată în 2007, România
    merge în tandem cu Bulgaria şi în procesul de includere în spaţiul Schengen. Va fi România întotdeauna pe aceeaşi foaie cu
    Bulgaria sau ar putea fi vorba de negocieri separate vreodată? Profesorul universitar Iulian
    Chifu, directorul centrului de Prevenire a Conflictelor explică: Posibilitatea
    decuplării presupune complicaţii mai largi, ceea ce nu înseamnă că sunt
    imposibile, cu excepţia cazului în care argumentele sunt suficient de slabe încât
    să nu permită decuplarea. Adică, este mai simplu de mers pe o variantă
    consacrată, obişnuită, decât partenerii europeni să accepte o schimbare majoră,
    dacă nu ai argumente cu adevărat puternice, care cu adevărat separă cele două
    state. Nu suntem acolo. În momentul de faţă, practic, suntem în acelaşi tip de
    abordare din punctul de vedere al partenerilor europeni.

    Dacă
    Bucureştiul beneficiază de susţineri importante în Europa în privinţa accederii, în aceeaşi măsură probleme
    vin de la ţările în care liderii trebuie să obţină aprobare în Parlament pentru
    decizii importante de politică externă. Una dintre acestea, şi poate cea mai
    vehementă, este Olanda, obţinerea aprobării acesteia reprezentând una dintre
    pietrele de încercare. Opozanţii de la Haga consideră că Bucureştiul nu a
    implementat toate cerinţele iniţiale pentru a deveni stat membru al Uniunii
    Europene. România nu era pregatită în momentul aderării. Era
    pregatită din multe puncte de vedere, dar nu în cele esenţiale – de legislaţie,
    de sistemul judiciar, de funcţionarea lui, de eficienţa şi imparţialitate în
    modul de aplicare a legilor, de corupţia instituţională, spun aceştia,
    insistând asupra legăturii între Schengen şi respectarea standardelor UE.

    În
    plus, dincolo de opoziţia manifestată preponderent de partidele eurosceptice,
    vorbim în momentul de faţă de o agendă de probleme a Uniunii Europene care
    începe cu teme extrem de complicate, de la existenţa Uniunii Europene,
    schimbarea sa, reenergizarea proiectului european, elemente de leadership european
    care ar putea fi asumate, deci, elemente care ţin chiar de existenţa sau de
    forma de existenţă şi de dezvoltare şi de flexibilitate, de relansare a Uniunii
    Europene. Astfel descrie Iulian Chifu contextul actual, în care Bucureştiul şi
    Sofia speră, totuşi, într-o rezolvare în ceea ce priveşte aderarea la Schengen: Pe o agendă
    care începe aşa, continuă cu terorism, migraţie, luptători străini,
    insecuritate, generic vorbind, şi apariţia partidelor xenofobe, populiste,
    antisistem, islamofobe, în întreaga Europă, deja în miezul, în prim-planul
    vieţii politice, cele două haideţi să le spunem categorii de probleme sunt atât
    de importante, încât temele care ţin de acum de extindere, iată, de reformele
    din Balcanii de Vest sau de probleme restante de integrare, cum este integrarea
    României şi Bulgariei în Schengen, din păcate, revin foarte greu pe această
    agendă, tocmai pentru că este extrem de aglomerată. Din nou, Brexit-ul, iată,
    vorbim din nou de situaţia Greciei, care nu a ajuns să performeze la nivelul
    aşteptat, sunt teme cu adevărat importante, sunt unice – vezi Brexit-ul,
    Uniunea Europeană însăşi nu s-a mai confruntat cu o asemenea situaţie, nu ştie
    cum să iasă din ea.

    Altfel spus, un context complicat, care dă
    mici şanse de rezolvare unei probleme – aderarea de Schengen – care trenează
    deja de câţiva ani.

  • Fondurile europene şi problema atragerii lor

    Fondurile europene şi problema atragerii lor

    După aderarea României la Uniunea
    Europeană, în 2007, atragerea şi absorbţia fondurilor europene par să fie o
    mare provocare pentru autorităţile de la Bucureşti. Situaţia e cu atât mai
    gravă cu cât e vorba de unul dintre domeniile de importanţă majoră pentru
    dezvoltarea economică a ţării.

    Ultimul ministru al Fondurilor Europene, Aura
    Răducu, şi-a depus, în această săptămână, demisia din functie, la solicitarea
    premierului Dacian Cioloş, nemulţumit de obiectivele pe termen scurt ale
    acesteia. Aura Răducu îşi propusese, printre altele, să introducă o nouă
    abordare şi un nou tip de management în domeniul fondurilor europene. Cea mai
    dificilă parte este, însă, accesarea banilor pentru
    proiectele de lungă durată pentru a căror punere în aplicare este nevoie de
    mulţi bani. Nici micile proiecte nu par
    a fi ușor de realizat, în condiţile în care solicitanţii acuză proceduri
    complicate şi birocraţie excesivă.

    Despre stadiul actual al fondurilor europene
    a vorbit, la Radio România, comisarul european pentru politici regionale Corina
    Creţu: In ceea ce priveşte perioada de programare 2007-2014,
    care încă nu s-a încheiat, avem peste 70% absorbţie dar, sigur, sunt în risc de
    pierdere între 2,6 şi 3,4 miliarde de euro, care probabil vor fi dezangajate.
    S-au creat foarte multe locuri de muncă, peste 14.000 de locuri de muncă în
    ultimii ani, 850.000 de persoane au fost instruite, consiliate. Peste 2.000 de
    întreprinderi mici şi mijlocii au fost sprijinite pentru investiţii directe.
    Cel mai prost stăm la capitolul transporturi, doar 122 kilometri de cale ferată
    refăcuţi, 368 kilometri de noi drumuri. Aş vrea să adaug şi instituţiile de
    sănătate, educaţie şi sociale, care au fost renovate, peste 400 de proiecte.

    Corina
    Creţu a lansat un apel către autorităţile de la Bucureşti să grăbească
    pregătirea şi lansarea cererilor de proiecte, dar şi să intensifice eforturile
    pentru simplificarea şi reducerea poverii administrative pentru beneficiarii
    banilor europeni: Faptul că în următorii şapte ani România va
    beneficia de peste 22 de miliarde de euro ar trebui să determine autorităţile
    române să grăbească viteza cu care se pregătesc proiectele. În primul rând
    trebuie desemnate instituţiile care vor gestiona banii în perioada următoare,
    pentru că, practic, Comisia nu a fost încă notificată în legătură cu desemnarea
    acestor instituţii de management. Comisia Europeană este în dialog şi în
    colaborare constantă cu autorităţile române
    , a punctat Corina Creţu.

    Ea a mai
    spus că, pentru instituţia europeană, este important ca autorităţile de la
    București să ducă la îndeplinire ceea ce şi-au asumat prin Acordul de
    parteneriat, în aşa fel încât cetățenii să beneficieze la maximum de fondurile
    europene și să aibă un beneficiu direct
    în viaţa lor de zi cu zi.

  • Retrospectiva săptămânii 17.04- 23.04.2016

    Retrospectiva săptămânii 17.04- 23.04.2016


    Aderarea României la spaţiul Schengen,
    în etape?





    Comisia Europeană
    sprijină intrarea României şi Bulgariei în Spaţiul Schengen, pentru că aceste
    ţări îndeplinesc cu siguranţă condiţiile de aderare. Preşedintele Comisiei,
    Jean-Claude Juncker, a făcut această declaratie, la Strasbourg, în plenul
    Adunării Parlamentare a Consiliului Europei, râspunzând unei întrebari pe această temă
    a unui europarlamentar român. Potrivit unor surse diplomatice citate de
    trimisul Radio România la Strasbourg, aderarea s-ar putea desfăşura în două
    etape, începând din a doua jumatate a anului. Prevăzută, iniţial, pentru martie 2011, aderarea
    României la Spatiul comunitar de liberă circulaţie a fost amânată în repetate
    rânduri, pe fondul rezervelor exprimate de unele state membre faţă de
    reformarea justiţiei şi a eficienţei luptei împotriva corupţiei. In tot acest
    timp, autorităţile de la Bucureşti au susţinut că respectă, integral,
    criteriile tehnice ale aderării.



    Provocări pentru noul ministru român al Muncii



    Legea salarizării bugetarilor şi
    aplicarea noilor prevederi ale Legii privind concediul şi indemnizaţia pentru
    creşterea copiilor sunt principalele provocări ale noului ministru român al Muncii, Dragoş Pâslaru. Fost consilier de stat pe probleme economice la Cancelaria
    primului-ministru Dacian Cioloş, Pâslaru a înlocuit-o în funcţie pe Ana
    Costea. Aceasta şi-a dat dat demisia, în urma nemulţumirilor exprimate de
    sindicate cu privire la proiectul de ordonanţă de urgenţă privind salarizarea
    bugetarilor. Între timp, vineri, premierul Cioloş a explicat, la reluarea
    discutiilor cu partenerii sociali, că pentru moment nu va fi vorba de
    schimbarea Legii salarizării bugetare şi că executivul va veni cu o nouă propunere de ordonanţă
    de urgenţă care să corecteze din inechităţile existente in sistemul public de salarizare, în
    principal, în privinţa salariilor mici. Pe de altă parte, Pâslaru trebuie să găsească
    soluţii pentru aplicarea noilor prevederi ale Legii privind indemnizaţia pentru creşterea
    copiilor, recent promulgata de şeful statului. Aceasta elimină plafonul maxim
    al indemnizaţiei lunare pentru creşterea copilului, care până acum era de 3.400
    lei (760
    de euro). De acum
    inainte valoarea indemnizatiei va reprezenta 85%
    din venituri şi se acordă pe o perioadă de doi ani. Părinţii care se întorc mai devreme la
    serviciu au dreptul la un stimulent de 50% din indemnizaţia minim garantată.



    Nemulţumiri şi proteste ale sindicaliştilor
    din sănătate, ale minierilor şi energeticienilor români



    În România, sindicaliştii
    din sănătate, au pichetat
    în această săptămâna sediile prefecturilor din mai multe municipii reşedinţă de
    judeţ şi Palatul Parlamentului de la Bucureşti pentru a cere eliminarea
    inechităţilor din sistemul medical şi finanţarea în mod corespunzător a
    sistemului. Ei cer reguli pentru funcţionarea cabinetelor medicale în şcoli şi
    alocarea unui buget de 6% din Produsul Intern Brut pentru sănătate. La fel de
    nemulţumiţi, zeci de mineri şi energeticieni de la Complexul Energetic Oltenia au parcurs 300 de kilometri pe jos, până la Bucureşti,
    într-un marş de protest. Ministrul energiei, Victor Grigorescu, a declarat că
    guvernul va găsi soluţii pentru redresarea financiară a companiei. El a
    discutat cu reprezentanţii conducerii Complexului şi cu cei ai angajaţilor şi
    au stabilit împreună un plan de eficientizare care va presupune şi
    restructurarea schemei de personal.



    Liberalii, nominalizări pe bandă rulantă
    pentru primaria generală a capitalei Romaniei



    Liberalii, principala forţă de
    dreapta din România, au făcut o nouă nominalizare, a patra, pentru candidatura
    la funcţia de primar general al capitalei. Este vorba de actualul lider al
    Organizaţiei Bucureşti a partidului, Cătălin Predoiu, fost ministru al
    justiţiei. Precedentele propuneri au fost europarlamentarul Cristian Buşoi,
    urmat de prim-vicepreşedinte PNL, Ludovic Orban, care a renunţat la candidatură
    şi a demisionat din funcţiile pe care le deţinea, după ce a fost chemat la DNA
    şi pus sub control judiciar pentru fapte de corupţie. Nici următoarea nominalizare, cea a lui
    Marian Munteanu, fost lider al mişcării studenţeşti în perioada amplelor
    proteste izbucnite împotriva puterii comuniste instalate la Bucureşti după
    revoluţia din 1989, nu a fost una de bun augur. Munteanu s-a retras,
    respingând, însă, acuzaţia care i s-a adus că ar fi colaborat cu fosta poliţie
    politică – Securitatea.



    Vizita în România a președintelui Ucrainei,
    Petro Poroşenko



    Autorităţile
    române şi-au reînnoit, joi, sprijinul pentru suveranitatea, integritatea
    teritorială şi independenţa Ucrainei, cu ocazia vizitei, la Bucureşti, a
    preşedintelui Petro Poroşenko. Liderul de la Kiev s-a întâlnit cu omologul său
    român, Klaus Iohannis şi cu premierul Dacian Cioloş. Cei doi şefi de stat au
    vorbit, intre altele, despre evoluţiile de securitate în regiunea Mării Negre.
    În context, Poroşenko a declarat că Ucraina se va alătura iniţiativei de creare
    a unei flote a Mării Negre care să consolideze prezenţa NATO în zonă şi să contibuie
    la creşterea gradului de securitate în regiune. Cei doi sefi de stat au
    discutat şi
    posibilitatea creării unei brigăzi militare româno-ucraineano-bulgare după
    modelul celei existente între Polonia, Lituania şi Ucraina.Preşedintele Ucrainei s-a întâlnit şi cu
    premierul Dacian Cioloş, care a subliniat
    că formarea noului guvern de la Kiev reprezintă o nouă şansă pentru accelerarea
    reformelor interne şi stabilizarea statului vecin. Cu ocazia vizitei au fost
    semnate două acorduri, unul privind cooperarea bilaterală în domeniul
    transporturilor militare şi un altul vizând patrularea în comun la frontiera
    dintre cele două ţări

  • Schengen în două etape pentru România?

    Schengen în două etape pentru România?

    România şi Bulgaria
    îndeplinesc, cu siguranţă, condiţiile de intrare în spaţiul Schengen, iar
    Comisia Europeană sprijină această aderare.

    Declaraţia a fost făcută, marţi, de preşedintele acestui for,
    Jean-Claude Juncker, în plenul Adunării Parlamentare a Consiliului Europei. Jean-Claude Juncker: În ceea ce priveşte accederea României la
    spaţiul Schengen, voi repeta aici ce am mai spus deja, Comisia a avut dreptate
    să propună aderarea României şi Bulgariei la spaţiul Schengen, fiindcă aceste
    ţări îndeplinesc condiţiile. Dacă o ţară îndeplineşte condiţiile, este de o
    evidenţă elementară, că trebuie să fie admisă în spaţiul Schengen.

    Preşedintele
    Comisiei Europene a răspuns, astfel, la
    o întrebare privind stadiul aderării
    celor două ţări la zona de liberă circulaţie.

    Potrivit unor surse diplomatice
    citate de trimisul Radio România la Strasbourg, aderarea s-ar putea desfăşura
    în două etape, începând din a doua parte a acestui an. România îndeplineşte, de
    mai mulţi ani, condiţiile de intrare în Schengen, şi dacă, până acum, nu s-a
    luat o decizie în acest sens, motivul ţine de considerente politice, legate de
    nivelul ridicat de corupţie care există în ţară. La
    rându-le, în tot acest timp, autorităţile de la Bucureşti au susţinut că
    respectă, integral, criteriile tehnice de aderare. Anterior
    cererilor României şi Bulgariei, nicio ţară inclusă în Schengen nu a fost
    supusă unor condiţionări de altă natură, decât tehnice.

    Ultimele rapoarte
    europene din cadrul Mecanismului de Cooperare şi Verificare pentru România,
    care măsoară progresele realizate în materie de reformă a sistemului judiciar
    şi lupta contra corupţiei, sunt, totuşi, pozitive. În egală măsură, România, în
    colaborare cu agenţia Frontex, a demonstrat că este capabilă să protejeze
    frontierele Uniunii Europene.

    Tema spaţiului Schengen, aflat sub o presiune
    uriaşă în ultimul timp din cauza afluxului de migranţi care fug din Orientul
    Mijlociu şi din Africa din calea războaielor şi a sărăciei este dezbătută,
    zilele acestea şi în cadrul reţelei de radiouri europene, Euranet, din care
    face parte Radio România. Rezultatele provizorii ale unui sondaj de opinie
    propus de Euranet arată că 65% dintre cetăţeni consideră că trebuie păstrată
    libertatea de circulaţie în Uniunea Europeană şi doar 9% apreciază că libera
    circulaţie trebuie restricţionată, din cauza ameninţărilor teroriste.Reţeaua
    organizează, lunar, dezbateri în seria ‘Colţul cetăţenilor’, cu scopul de a fi
    cât mai aproape de preocupările oamenilor, de a le oferi informaţii despre
    drepturile lor, printr-un dialog deschis, pentru a descoperi diferenţele dintre
    normele europene şi modul în care sunt ele aplicate, în viaţa de zi cu zi.

  • Jurnal românesc – 20.04.2016

    Jurnal românesc – 20.04.2016

    Preşedintele Comisiei Europene, Jean Claude Junker, a afirmat că România şi
    Bulgaria respectă criteriile pentru aderarea la Spaţiul Schengen. El a mai spus
    că Executivul comunitar susţine intrarea celor doua state în spaţiul de liberă
    circulaţie şi că este
    elementar să le fie recunoscute drepturile. Declaratiile au fost făcute la Strasbourg, în plenul
    Adunării Parlamentare a Consiliului Europei. Prevazută,
    iniţial, pentru martie 2011, aderarea României la Spaţiul Schengen a fost
    amânată în repetate rânduri, pe fondul rezervelor exprimate de unele state
    membre faţă de reformarea justiţiei şi a eficienţei luptei împotriva corupţiei.
    La rându-le, în tot acest timp, autorităţile de la Bucureşti au susţinut că
    respectă, integral, criteriile tehnice ale aderării.


    Ministerul Muncii
    lucrează la o ordonanţă de corecţie a diferenţelor de salarizare din domeniul
    bugetar. Noul ministru de resort, Dragoş Pîslaru, a declarat că ordonanţa
    vizează creşteri pentru angajaţii cu salarii mici şi eliminarea inechităţilor.
    El a precizat că a avut, deja, o întâlnire cu marile confederaţii sindicale.
    Ordonanţa ar urma să intre în vigoare în august, iar impactul bugetar este
    estimat la două miliarde de lei, pentru perioada 2016 – 2017.


    Românii îşi pot
    achita on-line taxele şi impozitele doar dacă sunt arondaţi la una dintre cele
    200 de unităţi conectate la platforma Ghişeul.ro. Anunţul a fost făcut
    de ministrul pentru Consultare Publică şi Dialog Civic, Violeta Alexandru, care
    i-a încurajat pe primari să reducă birocraţia prin acceptarea plăţilor on-line.
    Potrivit acesteia, nu toţi aleşii au luat o astfel de măsură fiindcă există,
    încă, baze de date care nu sunt puse la punct. Ea a mai spus că, prin
    intermediul plăţilor on-line, primăriile locale ar putea să colecteze bani în
    plus, mai ales de la românii plecaţi în străinătate.


    Deputaţii din Comisia pentru agricultură au adoptat
    proiectul de lege care sprijină comercializarea produselor alimentare
    proaspete. Magazinele vor fi obligate să renunţe la taxa de raft şi să vândă mai multe produse autohtone. Excepţie
    fac lunile de iarnă, când necesarul de legume şi fructe poate fi completat cu
    produse importate. De asemenea, deputaţii au respins propunerea de închidere a
    supermarketurilor la sfârşit de săptămână. Raportul Comsiei pentru agricultură
    va fi dezbătut în plenul Camerei Deputaţilor, care este for decizional.


    Alegătorii care
    şi-au stabilit reşedinţa în altă localitate decât cea de domiciliu au
    posibilitatea, până pe 21 aprilie, să se înscrie cu noua adresă în Registrul
    Electoral. Astfel, ei se vor regăsi pe lista electorală de la secţia de votare
    unde adresa lor de reşedinţa este arondată. Precizările au fost făcute de
    vicepreşedintele Autorităţii Electorale Permanente, Marian Muhuleţ.



    Bursa de Valori
    Bucuresti, alături de case de brokeraj, au promovat România ca destinaţie
    pentru investitorii globali, reuniţi la conferinţa anuală de la New York.
    Aceste eforturi sunt menite să crească nivelul de cunoaştere asupra pieţei de
    capital din România şi să atragă noi fluxuri financiare către economia locală.
    La conferinţa de la New York au participat 45 de investitori, reprezentând 31
    de fonduri de investiţii, care au sub administrare aproximativ 1.100 de
    miliarde de dolari. În total, 15 companii listate la Bursa de Valori Bucureşti
    au avut întâlniri cu administratorii de fonduri.

  • Jurnal românesc – 28.09.2015

    Jurnal românesc – 28.09.2015

    Românii şi-au arătat solidaritatea cu poporul american nu din obligaţie, ci din credinţa că libertatea este cea mai importantă valoare a omului, a declarat preşedintele Klaus Iohannis, care a depus duminică flori şi a ţinut un moment de reculegere în memoria victimelor atentatelor teroriste din 11 septembrie 2001, la memorialul de la Ground Zero. Lumea noastră nu trebuie să mai cadă pradă urii, care răpeşte vieţi şi mutilează destine. Rănile unei naţiuni pot fi alinate doar prin solidaritate şi prin acţiune concretă împotriva celor care atentează la valorile sale, consideră şeful statului român, care face o vizită oficială în SUA. Vineri, Klaus Iohannis a participat la deschiderea Summitului ONU, în cadrul căruia a fost adoptat un plan ambiţios de dezvoltare durabilă pentru următorii 15 ani, cu costuri estimate la mii de miliarde de dolari anual.



    Agenţia de evaluare financiară Standard&Poors consideră România o ţară la fel de sigură şi stabilă economic precum statele dezvoltate din Uniunea Europeană. Într-o postare pe Facebook, premierul Victor Ponta citează o informaţie a agenţiei, potrivit căreia, în acest moment pentru România riscul de încetare de plăţi este de doar 7,8 la sută, după ce în perioada 2009-2011, ţara ajunsese în primele 10 cu cel mai mare astfel de risc. Victor Ponta a adăugat că Fondul Monetar Internaţional confirmă că, în cazul păstrării actualului parcurs, România poate depăşi ca putere economică, în următorii trei ani, Portugalia, Cehia şi Grecia.



    Ministrul Justiţiei, Robert Cazanciuc, a declarat că tema aderării României la spaţiul Schengen ar putea fi pusă” pe agenda Consiliului JAI din 8-9 octombrie şi a subliniat nevoia de dialog pe acest subiect la nivelul Comisiei Europene şi al statelor membre pentru a convinge partenerii europeni că Bucureştiul şi-a îndeplinit obligaţiile şi că trebuie să fie stat membru Schengen. El a reamintit că România a acceptat şi formula de compromis de a parcurge procedura aderării la spaţiul Schengen în două etape — cu frontierele aeriene şi, ulterior, cu cele terestre.



    Registrul Auto Român a cerut reprezentanţei din România a grupului german Volkswagen să îi transmită în cel mai scurt timp lista tipurilor de vehicule pentru care s-au folosit dispozitive sau tehnici de manipulare a emisiilor poluante. Cererea autorităţilor române survine după ce Comisia Europeană a solicitat efectuarea unor verificări în toate cele 28 de state membre cu privire la autoturismele diesel produse de Volkswagen. Producatorul german este acuzat că ar fi manipulat rezultatele testelor din Statele Unite legate de emisiile vehiculelor comercializate, prin instalarea unui software care permitea maşinilor să îndeplinească standardele referitoare la poluare în timpul testelor.



    Agenţia de Comerţ şi Dezvoltare din SUA va acorda companiei româneşti Transgaz o finanţare nerambursabilă de 956 de mii dolari pentru susţinerea unui proiect de extindere a gazoductelor. Acordul de finanţare a fost semnat la Bucureşti de ambasadorul american în România, Hans Klemm, şi directorul general al Transgaz, Petru Ion Văduva. Banii vor fi folosiţi pentru realizarea unui studiu de fezabilitate privind construirea porţiunii româneşti a gazoductului Bulgaria — România — Ungaria – Austria şi a unei conducte de transport a gazelor naturale în zona Tuzla – Podişor (sud-est).

  • Priorităţile diplomaţiei române

    Priorităţile diplomaţiei române

    Reuniţi ca în fiecare an la
    Bucureşti, diplomaţii români au analizat timp de patru zile agenda de politică
    externă, situaţia economică şi provocările de securitate ale României, ţară
    aflată la limita spaţiului european şi a celui euroatlantic. Pe plan extern,
    prioritatea absolută a diplomaţiei de la Bucureşti rămâne promovarea Republicii
    Moldova, consideră premierul Victor Ponta.

    La aproape un sfert de secol de când
    şi-a proclamat independenţa faţă de URSS, republica majoritar românofonă merge
    pe calea europeană, dar trebuie să facă faţă unor provocări interne şi
    geostrategice. Chişinăul se confruntă cu mari probleme economice şi cu o criză
    identitară, unii cetăţeni dorind în continuare unirea cu România, în timp ce
    alţii şi-ar dori mai degrabă o uniune cu Rusia. În 2014, Republica Moldova a
    semnat Acordul de Asociere cu Uniunea Europeană şi a obţinut, pentru cetăţenii
    săi, regim liberalizat de vize cu ţările UE.

    În plus, Chişinăul trebuie să facă
    faţă şi unor provocări în contextul regional datorat apariţiei conflictului din
    Ucraina vecină. Aliatul său principal este România, alături de care dezvoltă
    importante proiecte economice şi culturale. În acest context, premierul le-a
    solicitat diplomaţilor: Are nevoie Moldova de sprijinul nostru,
    inclusiv diplomatic şi vreau să vă rog, de câte ori aveţi ocazia, să vă bateţi
    pentru interesele Republicii Moldova aşa cum vă bateţi pentru interesele
    României. Cred că este o poziţie legitimă şi corectă şi cred că acum, mai mult
    ca în alte perioade, Republica Moldova are nevoie de sprijinul nostru.

    România
    ca stat membru NATO şi al Uniunii Europene s-a confruntat cu multe provocări
    din punct de vedere geostrategic în vecinătatea extinsă, a subliniat, pe de
    altă parte, şeful diplomaţiei române, Bogdan Aurescu: Nu putem
    ignora faptul că în jurul celor două organizaţii din care facem parte s-a creat
    un veritabil coridor de instabilitate, cu multe puncte fierbinţi, de la
    agresiunea Federaţiei Ruse în Ucraina şi modificarea echilibrului de securitate
    în regiunea Mării Negre prin ocuparea ilegală şi militarizarea Crimeii, până la
    ascensiunea fenomenului terorist, provocarea în creştere a migraţiei ilegale,
    crizele diverse şi instabilitatea statală în sud. Iar România, aflată la
    graniţa răsăriteană a acestora, la punctul de inflexiune cu vecinătatea sudică,
    prin regiunea extinsă a Mării Negre, are datoria şi responsabilitatea de a
    ajuta substanţial la efortul de a proiecta stabilitate, democraţie şi
    prosperitate.

    Subiectul imigraţiei a ocupat, de asemenea, un punct dominat
    al discuţiilor, în condiţiile în care Europa caută un răspuns comun la criza
    refugiaţilor, iar Bucureştiul rămâne angrenat în acest efort. România îşi reafirmă
    solidaritatea cu celelalte state membre ale Uniunii Europene în gestionarea
    crizei imigranţilor, dar respinge cotele obligatorii, pledând pentru cele
    voluntare. Nici o ţară a Uniunii nu poate fi obligată la ceva ce nu poate să
    facă, spune şeful statului, Klaus Iohannis: Există alte forme prin
    care ţările care refuză aceste cote obligatorii îşi pot arăta solidaritatea.
    România nu este o ţară xenofobă, nici separatistă. Noi dorim să contribuim la
    rezolvarea acestei chestiuni. Cum vom face acest lucru rămâne de stabilit. Noi
    dacă primim imigranţi, nu-i primim în regim de hotel ca să stea peste iarnă şi
    pe urmă vedem. Noi dacă-i primim ni-i asumăm. Aceşti oameni trebuie
    şcolarizaţi, trebuie să înveţe limba română, copiii trebuie să meargă la şcoală,
    ei trebuie să fie integraţi în societate.

    Preşedintele Iohannis le-a cerut diplomaţilor români
    acreditaţi în străinătate să se implice mai mult în promovarea intereselor
    economice ale Bucureştiului şi a pledat din nou pentru primirea României în
    spaţiul Schengen, un spaţiu pe care şeful statului îl consideră însă în prezent
    nefuncţiona: Aderarea la Spaţiul Schengen va continua, desigur, să
    fie un obiectiv al perioadei următoare. Dincolo de îndeplinirea condiţiilor
    aferente, este important să reiterăm că includerea României în acest spaţiu va
    contribui la întărirea securităţii frontierelor externe ale Uniunii.

    Diplomaţii
    au discutat şi despre modul în care România poate atrage investiţii străine şi să devină
    mai atractivă din punct de vedere turistic. Mihai Daraban, preşedintele Camerei
    de Comerţ şi Industrie a României, la sediul căreia a avut loc dialogul pe teme
    economice al Reuniunii Anuale a Diplomaţiei Române, a subliniat că prioritatea
    diplomaţiei economice a Bucureştiului trebuie să fie promovarea capitalului
    românesc în Uniunea Europeană. Este timpul ca Bucureştiul să-şi revigoreze,
    însă, substanţial relaţiile economice şi cu lumea exterioară UE. Aceasta nu
    înseamnă – s-a subliniat – diminuarea importanţei segmentului comunitar, doar că
    este absolută nevoie de un efort concentrat de valorificare a ceea ce înseamnă
    potenţialul pe care-l oferă alte zone, România folosindu-şi, însă, inclusiv
    calitatea de membru al UE.

  • România şi zona euro

    România şi zona euro

    Partidele politice vor fi
    chemate la consultări de preşedintele Klaus Iohannis pentru identificarea unui
    consens politic naţional privind aderarea României la zona euro. Decizia a fost
    anunţată la scurt timp după întrevederea pe care şeful statului a avut-o, joi,
    cu
    premierul Victor Ponta şi cu guvernatorul Băncii Naţionale a României, Mugur
    Isărescu. Un asemenea consens va permite adoptarea unei strategii naţionale de
    trecere la euro şi a unui calendar riguros de măsuri economice, monetare,
    legislative şi instituţionale, care să asigure României un parcurs economic
    stabil şi predictibil,
    precizează un comunicat al Preşedinţiei.

    Obiectiv
    constant al politicii Bucureştiului în ultimii ani, aderarea României la zona
    euro a fost, de asemenea, constant amânată ca ţintă. Discuţia doar despre ţintă
    este periculoasă, atrage atenţia guvernatorul Băncii Centrale, care, în urmă cu
    trei săptămâni, declara că trasarea unei foi de parcurs pentru aderarea la zona
    euro este mult mai importantă decât data ţintă de intrare, iar în lipsa
    acesteia nu au rost dezbaterile pentru 1 ianuarie 2019 – dată prevăzută de
    guvern în Programul de convergenţă transmis Comisiei Europene.

    În cadrul
    discuţiilor de joi a fost decisă înfiinţarea unui Comitet de Coordonare a
    procesului de adoptare a monedei comune, care să asigure proiectarea,
    coordonarea şi monitorizarea etapelor şi responsabilităţilor implicate pentru
    atingerea acestui obiectiv.

    Pentru aderarea la zona euro trebuie un efort comun
    Guvern, Parlament, Banca Naţională, sublinia, în urmă cu o lună, şi premierul
    Victor Ponta, precizând că România îndeplineşte în acest moment criteriile
    nominale de aderare la euro.

    Pentru a fi cu adevărat pregătită trebuie, însă,
    ca România să aibă o economie competitivă, spun autorităţile de la Bucureşti. Parcursul ultimilor ani,
    dar şi estimările pentru perioada următoare arată că România stă bine din punct
    de vedere al creşterii economice. Iar analiştii Băncii Mondiale
    prognozează că România şi Polonia, alături de alte state din Europa Centrală şi
    de Est, vor continua să crească într-un ritm mai alert decât ţările din vest,
    în următorii doi ani. Elementele care vor contribui la această
    expansiune economică sunt întărirea cererii interne, revenirea treptată a
    investiţiilor şi creşterea exporturilor, scrie Financial Times, care a obţinut
    un raport al Băncii Mondiale privind prognoza economică pentru următorii doi
    ani. Economia României a avansat cu 2,8% anul trecut, iar cea mai recentă
    prognoză a Băncii Mondiale indică o creştere identică pentru acest an.

  • Guvernatorul BNR despre economia românească

    Guvernatorul BNR despre economia românească

    Aderarea României la Zona Euro, la 1 ianuarie 2019, este un obiectiv foarte ambiţios şi trebuie pregătit riguros, a reafirmat guvernatorul Băncii Naţionale, Mugur Isărescu, la o conferinţă pe tema riscului de ţară organizată la Bucureşti de Agenţia internaţională de evaluare COFACE. El susţine ca România trebuie să finalizeze ajustările majore de politică economică înainte de intrarea în mecanismul ratelor de schimb care precede zona euro, în special, prin eliminarea acelor surse care pun presiune mare asupra economiei. Este vorba de sursele de inflaţie reprimată, deficitele cvasifiscale de tipul celor care rezultă din restructurarea întreprinderilor de stat cu pierderi substanţiale, precum şi alte surse de presiuni bugetare viitoare.



    Mugur Isărescu: ” Am în vedere în primul rând eliminarea surselor de inflaţie reprimată, relevante în acest sens fiind de exemplu finalizarea liberalizării pieţei energiei. Doi: deficite cvasifiscale de tipul celor care rezultă din restructurarea întreprinderilor de stat cu pierderi substanţiale; şi trei: alte surse de presiuni bugetare viitoare, ca de exemplu cheltuielile inevitabile de modernizare a infrastructurii rutiere”.



    In plus, mai spune şeful Băncii Centrale, România trebuie să efectueze şi ajustări de natură monetară, respectiv încheierea procesului de armonizare a ratelor rezervelor minime obligatorii cu cele prevalente în zona euro. Tehnic, a explicat Isărescu, data ţintă – 2019, stabilită la nivel declarativ de autorităţile de la Bucureşti, presupune intrarea în mecanismul ratelor de schimb la 1 ianuarie 2016, dar aceasta reclamă şi un anumit nivel de dezvoltare a economiei.



    Pe de alta parte, Isărescu atrage atenţia că România este singurul stat membru UE fost comunist din estul Europei, care are în prezent o dată ţintă pentru adoptarea monedei unice. El consideră ca este momentul evaluării calendarului de aderare la euro, în contextul în care ţările din jur, precum Bulgaria, Cehia, Polonia, Croaţia şi Ungaria adoptă o atitudine de expectativă.



    Participanţii la conferinta COFACE de la Bucuresti au susţinut, la rândul lor, că adoptarea euro de către România în 2019 este foarte dificil de realizat. Ei cred, pe de altă parte, că măsurile prevăzute în noul Cod fiscal vor impulsiona numai creşterea economică pe termen scurt şi vor contribui la îmbunătăţirea consumului; acesta ar avea, oricum, o tendinţă pozitivă şi ar crea potenţialul pentru dezechilibre în anii următori, întârziind, astfel, procesul de adoptare a monedei euro. În acelasi timp, ei atrag atenţia guvernului că economia are nevoie de investiţii pentru a putea stimula creşterea PIB-ului, în vederea reducerii decalajelor faţă de vest.

  • România şi aderarea la spaţiul Schengen

    România şi aderarea la spaţiul Schengen

    Un obiectiv major de politică externă al Bucureştiului este aderarea la spaţiul Schengen, amânată încă din 2011.



    A venit momentul ca România să fie parte a acestui spaţiu, a afirmat preşedintele Klaus Iohannis în cadrul vizitei oficiale făcute luni şi marţi în Italia. Şeful statului a primit asigurări din nou, de la cel mai înalt nivel, că autorităţile de la Roma susţin acest obiectiv. Premierul Mateo Renzi a subliniat că prezenţa României în spaţiul comunitar de libera circulaţie este nu doar în avantajul ei ci şi în avantajul Italiei şi al Uniunii Europene în ansamblu.



    Tema aderării României la Schengen a fost abordată şi de premierul Victor Ponta în cadrul intâlnirilor avute marţi la Strasbourg cu oficiali europeni. El a declarat ca Bucureştiul are sprijin la nivelul Comisiei Europene şi al Parlamentului European. Victor Ponta: ”Evident că am discutat şi despre MCV şi despre Schengen, dar acolo poziţiile noastre deja sunt ştiute. Sprijinul, atât la nivelul Comisiei Europene cât şi la conducerea Parlamentului European există, mai rămâne să convingem una sau două ţări membre care încă au reţineri faţă de acest lucru’.



    Săptâmana trecută, în cursul vizitei sale la Bucureşti, ministrul luxemburghez de externe, Jean Asselborn, a cărui ţară va prelua de la 1 iulie preşedinţia semestriala a UE, şi-a amintit că şi la ultima sa vizită în România, în 2011, aderarea la Schengen era un subiect pe ordinea de zi. In opinia sa, toate ţările UE care au îndeplinit 100% condiţiile tehnice ar trebui să aibă posibilitatea de a fi primite în Schengen. De patru ani România a terminat toate pregătirile tehnice dar există încă un mic blocaj, a recunoscut Asselborn. El a dat un sfat autorităţilor de la Bucureşti pentru a desface acest blocaj. “Trebuie discutat cu prietenii germani, dar şi cu francezii şi olandezii pentru a găsi o cheie şi, dacă aceasta va fi găsită, octombrie ar fi o lună bună pentru o soluţie la această problemă”, a spus Asselborn.



    El a promis că va încerca să pledeze cauza Romaniei pe lângă aceste ţări, care leagă avizul pentru Schengen de progrese consistente în reforma sistemului judiciar şi combaterea corupţiei. Primirea în spaţiul comunitar de liberă circulaţie pare a fi condiţionată, aşadar, de ridicarea Mecanismului de Cooperare şi Verificare. Acest mecanism, instituit la aderarea României şi Bulgariei la UE în 2007, monitorizează reforma sistemului judiciar şi lupta împotriva corupţiei şi crimei organizate.

  • 10 ani de la semnarea Tratatului de Aderare la UE

    10 ani de la semnarea Tratatului de Aderare la UE

    După 10 ani de la prezentarea cererii oficiale de aderare, în 1995, când toate forţele politice şi-au exprimat sprijinul deplin pentru integrare, România a semnat, la 25 aprilie 2005, la Luxemburg, Tratatul de aderare la Uniunea Europeană. Semnarea a fost urmată, doi ani mai târziu, de intrarea oficială, împreună cu Bulgaria, în marea familie europeană. La zece ani de la semnarea Tratatului, România evaluează, astăzi, etapele parcurse şi caută soluţii pentru aprofundarea integrării şi pentru desăvârşirea reformelor necesare reducerii decalajului faţă de ţările puternice din Uniune.



    Procesul de aderare, în cadrul căruia semnarea Tratatului a fost un reper major, reprezintă, în viziunea diplomaţiei române, cel mai important obiectiv naţional din ultimii 25 de ani. Alături de intrarea în NATO, el a antrenat transformări ireversibile în ceea ce priveşte modernizarea societăţii româneşti, prin racordarea deplină la setul de valori şi principii europene şi euro-atlantice. Şeful statului, Klaus Iohannis crede că, acum, România are toate premisele pentru a-şi consolida poziţia în interiorul Uniunii Europene şi promite că autorităţile statului vor acţiona astfel încât vocea României să fie mai puternică în procesul decizional de la Bruxelles.



    La rândul său, premierul social democrat, Victor Ponta, subliniază că Uniunea Europeană este, astăzi, o parte integrantă a vieţii românilor, acest statut oferindu-le numeroase avantaje de ordin economic şi social, precum şi beneficii de securitate sau diplomatice. De la Bruxelles, preşedintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, a felicitat România şi Bulgaria cu prilejul împlinirii unui deceniu de la semnarea Tratatului de Aderare, menţionând că este mândru că a fost, încă de la început, martor al parcursului celor două state.



    În acest moment, România este interesată de aprofundarea integrarii în UE, printre obiectivele sale numărându-se ridicarea Mecanismului de Cooperare şi Verificare. Acest mecanism, instituit la aderarea României şi Bulgariei, monitorizează reforma sistemului judiciar şi lupta împotriva corupţiei şi crimei organizate şi pare a condiţiona, injust, un alt obiectiv al celor două ţări, primirea în spaţiul de liberă circulaţie Schengen.



    Dincolo de sistemul judiciar, pentru care România a început să fie dată drept exemplu, Bucureştiul îşi mai propune să urce, de la periferia clasamentului european, într-o serie de domenii cum ar fi educaţia, sănătatea, protejarea mediului sau infrastructura.

  • Dunărea şi cooperarea regională

    Dunărea şi cooperarea regională

    Graţie stabilităţii interne şi consecvenţei cu care au promovat reforme dure, Bucureştiul şi Sofia au fost admise în NATO în 2004 şi în Uniunea Europeană în 2007. Azi doar candidată la admiterea în Uniune, Serbia, în schimb, e, încă, în convalescenţă, după rănile adânci provocate în anii 90 de războaiele dezlănţuite în fosta Iugoslavie de omul forte din epocă la Belgrad, Slobodan Milosevici. Vineri, la Craiova (sudul României, în apropierea frontierelor cu Bulgaria şi Serbia) premierul român Victor Ponta le-a propus omologilor săi bulgar, Bojko Borisov, şi sârb, Aleksandar Vucici, o acţiune concertată, după modelul cooperării ţărilor central-europene din deja consacratul Grup de la Vişegrad.



    Toate trei riverane Dunării, “Bulgaria, Serbia şi România trebuie să acţioneze mai coordonat, mai unitar pe planul iniţiativelor europene. Avem în faţă exemplul de succes al vecinilor noştri, Polonia, Cehia, Slovacia şi Ungaria, care, prin intermediul Grupului de la Vişegrad, au putut şi pot să-şi valorifice eficient interesele regionale” – a argumentat şeful Executivului de la Bucureşti crearea aşa-numitului “Grup de la Craiova”. Ponta mai crede că Bulgaria şi România îşi pot apăra mai bine interesele la Bruxelles atâta vreme cât acţionează împreună.



    Admise simultan în structurile eurpene şi euroatlantice, cele două ţări au, acum, posibilitatea de a intra împreună şi în spaţiul Schengen dacă vor colabora, mai susţine premierul român. Omologul său bulgar îi împărtăşeşte opinia. Pe lângă proiectele comune în domeniile energiei şi infrastructurii, spune Borisov, cooperarea trebuie extinsă şi în alte planuri, inclusiv lupta împotriva contrabandei şi traficului de persoane.



    La întâlnirea cu premierul sârb Vucici, Ponta şi Borisov au subliniat interesele strategice şi economice comune pe care le au cele trei state, de la evoluţiile din Balcanii de Vest la strategia pentru regiunea Dunării. Ei au reiterat şi ceea ce-au numit “sprijinul total şi necondiţionat pentru efortul şi demersul Serbiei de a deveni membră a Uniunii Europene”. Analiştii consideră că întâlnirea trilaterală de la Craiova a fost şi o încercare coordonată a Bulgariei şi României de a fixa mai temeinic Serbia pe orbita occidentală.



    Jucând cartea discutabilă a echidistanţei între Bruxelles şi Moscova, aspirând la integrarea europeană, dar menţinând raporturi privilegiate cu Rusia, Belgradul dă, frecvent, semnale contradictorii. Pentru Bucureşti, asumarea de către sârbi a valorilor occidentale e cu atât mai importantă cu cât, în regiunile frontaliere Voivodina şi Timoc, există însemnate comunităţi româneşti. România e una dintre cele cinci state membre ale UE care nu a recunoscut independenţa fostei provincii sârbe Kosovo, cu populaţie majoritar albaneză, dar a cerut mereu Belgradului să respecte standardele europene în tratamentul acordat minorităţilor etnice.

  • Europa noastră –  7.03.2015

    Europa noastră – 7.03.2015

    Libertatea de mișcare și regulile pentru aderarea la spațiul Schengen – pe agenda europeană săptămâna aceasta.




  • Relaţiile româno-germane

    Relaţiile româno-germane

    Vizita lui Klaus Iohannis în Germania a fost, probabil, cel mai aşteptat
    punct de pe agenda diplomatică din primele luni de mandat ale noului preşedinte
    al României. Nerăbdarea presei şi analiştilor de la Bucureşti a fost
    amplificată după ce, programată iniţial pe 11 februarie, vizita a fost amânată
    pentru joi, în semn de respect faţă de funeraliile fostului preşedinte federal
    german, Richard von Weizsäcker.

    Etnic german din Sibiu, vorbitor nativ
    al limbii amfitrionilor săi din Berlin, fost lider PNL – formaţiune afiliată
    popularilor europeni, ca şi creştin-democraţii cancelarului Angela Merkel -,
    crescut, ca şi aceasta, în spatele fostei Cortine de Fier, Iohannis are
    nenumărate afinităţi cu şefa Executivului german. Discuţiile lor au fost, însă,
    unele pragmatice, consacrate subiectelor majore ale relaţiilor bilaterale.
    Preşedintele a subliniat că Germania este, deja, principalul partener economic
    al României şi a insistat pentru prin sporirea investiţiilor şi creşterea
    schimburilor comerciale.

    Klaus Iohannis: În sfera economică, am evaluat
    cu satisfacţie evoluţia schimburilor dintre cele două ţări, care îşi menţin
    tendinţa ascendentă. Am apreciat, de asemenea, prezenţa în România a unor
    investitori importanţi şi am afirmat deschiderea şi interesul nostru pentru
    atragerea unui număr şi mai mare de companii germane.
    Unul dintre cei
    mai sceptici, până nu de mult, dintre partenerii occidentali în ceea ce
    priveşte aderarea României la Spaţiul Schengen, Germania promite, acum, că
    Bucureştiul poate conta pe sprijinul său în acest dosar.
    Trimisa Radio România
    la Berlin a întrebat-o pe doamna Merkel dacă, date fiind concluziile pozitive
    din rapoartele Mecanismului de Cooperare şi Verificare, prin care experţii
    comunitari evaluează justiţia română, o decizie privind aderarea României ar
    putea fi adoptată până la sfârşitul anului.
    Angela Merkel: Da,
    aţi amintit ultimele rapoarte, care au fost predominant pozitive, şi noi credem
    că reformele vor fi puse în aplicare în mod consecvent. Vom vorbi despre paşii
    ce urmează. Nu pot să vă dau un răspuns final, însă înţeleg că România aşteaptă
    un răspuns ferm, care să arate că negocierile progresează şi vom reveni asupra
    acestor discuţii.
    În plan geopolitic, cancelarul Merkel şi
    preşedintele Iohannis şi-au reiterat preocuparea faţă de criza din Ucraina,
    precum şi interesul pentru integrarea europeană a Republicii Moldova şi a statelor din Balcanii de Vest.
    Johannis a mai avut, la Berlin, convorbiri cu omologul său german, Joachim
    Gauck, cu preşedintele Bundestag-ului, Norbert Lammert, şi s-a întâlnit şi cu
    reprezentanţii comunităţii româneşti din Germania, pe care, la fel ca pe aceea
    germană din România, o numeşte frecvent punct de legătură şi factor de
    consolidare a cooperării dintre cele două ţări.

  • Jurnal românesc – 27.02.2015

    Jurnal românesc – 27.02.2015

    România,
    care şi-a modificat în mai multe rânduri ţinta de aderare la zona euro, va
    trebui să fie foarte precaută cu alegerea acestui moment, consideră specialişti
    din mediul bancar. În opinia preşedintelui Asociaţiei Analiştilor
    Financiar-Bancari din România, Radu Crăciun, ţinta 2019 nu este foarte
    credibilă, având în vedere că este deja a şasea anunţată de autorităţi. În
    plus, pentru a putea fi atinsă, ar trebui ca România să înregistreze în
    următorii ani niveluri ale creşterii economice mult mai mari decât media
    statelor din UE, fără a supraîncălzi economia prin măsuri artificiale de
    impulsionare a consumului. Din punct de vedere tehnic, însă, România este
    pregătită deja pentru adoptarea monedei unice, spune preşedintele Asociaţiei
    Române a Băncilor, Radu Graţian Gheţea.




    Guvernul
    român va lansa luna viitoare programul naţional Primul loc de muncă, adresat
    tinerilor cu vârste cuprinse între 16 şi 24 de ani – a anunţat într-un interviu
    pentru Radio România ministrul fondurilor europene, Eugen Teodorovici. Cei
    interesaţi vor putea fi încadraţi în muncă în administraţia publică, dar şi la
    companii de pe piaţa românească dispuse să externalizeze unele servicii. O altă
    noutate anunţată de Eugen Teodorovici este sprijiirea românilor din afara
    graniţelor pentru deschiderea unei afaceri cu sediul în România, dar a cărei
    activitate se poate defăşura în ţara de domiciliu.




    La
    1 ianuarie 2015, 22 dintre cele 28 de state membre ale UE aveau salarii minime
    naţionale care variau de la 184 de euro pe lună în Bulgaria şi 218 euro pe lună
    în România, până la 1.923 de euro în Luxemburg, potrivit datelor publicate,
    joi, de Oficiul European de Statistică (Eurostat). Zece state aveau salarii
    minime sub 500 de euro pe lună, iar în şapte state salariile minime depăşeau
    1.000 de euro pe lună. Comparativ cu 2008, salariile minime în 2015, exprimate
    în monedă naţională, au crescut în toate statele membre ale UE, cu excepţia
    Greciei, unde au scăzut cu 14%, şi a Irlandei, unde au rămas stabile. În
    perioada 2008 – 2015, cea mai mare creştere s-a înregistrat în România (95%).




    România
    a reuşit să îşi menţină echilibrul şi stabilitatea financiară şi a făcut
    importanţi paşi înainte, dar evoluţia sa din 2014 nu este suficientă pentru a
    sigura un progres durabil – consideră Comisia Europeană, care a prezentat, joi,
    rapoartele pe baza cărora a identificat 16 ţări membre cu dezechilibre
    macro-economice. Pentru România, faptul că nu a ajuns la un acord cu creditorii
    internaţionali în privinţa măsurilor economice şi fiscale este considerat un punct
    slab. Sunt semnalate, de asemenea, progresele insuficiente în îmbunătăţirea
    colectării la buget, în reformarea sistemului de pensii, a celui sanitar sau al
    administraţiei publice. În timp ce raportul remarcă o îmbunătăţire a pieţei de
    energie prin stabilirea calendarelor pentru liberalizarea la electricitate şi
    gaze naturale, sunt punctate şi întârzierile în reformarea managementului
    pentru companiile din energie şi transport. Deciziile în urma analizei
    experţilor financiari ai Comisiei urmează să fie discutate luna viitoare, în
    Consiliul de Afaceri Economice şi Financiare – ECOFIN.