Tag: autostrazi

  • Fondurile europene și autostrăzile României

    Fondurile europene și autostrăzile României

    Încă de la intrarea în Uniunea Europeană, România înregistrează mari dificultăți în absorbția fondurilor europene, iar dezvoltarea infrastructurii rutiere este un capitol cu și mai multe nereușite pentru țara noastră.


    O veste bună a venit, săptămâna aceasta, de la Comisarul european pentru politică regională, Corina Crețu, care a aprobat o finanţare de 246 milioane de euro din Fondul de coeziune, pentru construcţia secțiunii de autostradă ce leagă localitățile Tîrgu Mureş, Ogra și Câmpia Turzii.



    Peste 50 de kilometri noi de autostradă pentru Transilvania



    “Acest proiect de mare importanţă, situat pe un coridor european strategic, va contribui la crearea unei reţele de transport mai rapide şi mai sigure în România. De asemenea, va face regiunea mai atractivă atât pentru investitori, cât și pentru turism şi va înlesni dezvoltarea economică, permițând locuitorilor să reducă timpul necesar deplasării între Tîrgu Mureș și Câmpia Turzii la mai puțin de oră”, a declarat înaltul oficial european.



    Proiectul presupune construcţia unei porțiuni de 51,8 km de autostradă, cu două benzi pe sens de circulație, precum şi a unei secțiuni de 4,7 km în apropierea oraşului Tîrgu Mureş, conform site-ului Comisiei Europene. Termenul pentru finalizarea proiectului este octombrie 2019.



    Corina Crețu: “Proiecte noi nu mai avem, din păcate pentru miliardele de euro pe care le avem la dispoziţie”



    Corina Crețu a participat, marți, la dezbaterea “Economie Durabilă în Europa”, organizată la Parlamentul European. Comisarul european și-a exprimat nemulțumirea față de lipsa proiectelor din partea autorităților de la București: “Am semnat alocarea a 240 de milioane de euro pentru proiectul de autostradă Târgu Mureş – Câmpia Turzii. N-avem din păcate un proiect depus la Comisia Europeană pentru (segmentul de autostradă) Târgu Mureş – Iaşi, aşteptăm un răspuns din partea Guvernului României. Noi ne-am oferit pentru această perioadă de programare să realizăm studiul de fezabilitate. Proiecte noi nu mai avem, din păcate pentru miliardele de euro pe care le avem la dispoziţie pentru infrastructura mare. Am primit spre aprobate în cei patru ani de când sunt comisar european doar patru proiecte, din care azi s-a aprobat cel de-al treilea”, a spus comisarul european, citat de Agerpres. Cel de-al patrulea proiect aflat în analiza Comisiei Europene este construirea metroului pe segmentul Gara de Nord – Bucureşti Otopeni.



    Autostrada Ploiești-Brașov, punct și de la capăt



    După trei încercări și 15 ani în care autoritățile de la București au încercat să construiască segmentul de autostradă prin parteneriat public-privat, guvernul PSD-ALDE condus de Mihai Tudose a decis, în septembrie 2017, să realizeze proiectul în parteneriat cu Banca Mondială.



    Săptămâna trecută, guvernul României a decis să renunțe la cooptarea Băncii Mondiale pentru o a patra încercare prin parteneriatul public-privat. Banca Mondială a primit cu dezamăgire decizia executivului român, vesta venind doar prin intermediul presei: “Vreau să spun că, în primul rând, sunt dezamăgită pentru că am investit foarte mult în pregătirea acestei operaţiuni şi credem că avem un plan foarte bun. Însă ce vreau să subliniez aici este faptul că proiectul Băncii Mondiale intenţiona să pregătească investiţia nu neapărat să o finanţeze. […]Ce am încercat noi să facem prin această operaţiune pe care am dezvoltat-o împreună cu Guvernul a fost să pregătim proiectul şi cumva să creăm un model după care România să îşi pregătească şi să finanţeze această investiţie şi alte investiţii similare. Am înţeles că acum Guvernul vrea să facă lucrurile independent”, a declarant, vineri, directorul de țară BM, Tatiana Proskuryakova, potrivit Agerpres.



    România, codașă la calitatea drumurilor



    Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a recepţionat numai 15,4 kilometri de autostradă în 2017, iar lungimea totală a şoselelor de mare viteză ajuns la 748 de kilometri. Pe lângă numărul mic de kilometri de autostradă, România se clasează pe ultimul loc în UE la calitatea drumurilor, conform unui sondaj al Forumului Economic Mondial.

  • Parteneriat public-privat pentru dezvoltarea infrastructurii din România

    Parteneriat public-privat pentru dezvoltarea infrastructurii din România

    În pofida
    scandalurilor politice cotidiene între cele două tabere – preşedintele Klaus
    Iohannis, susţinut de opoziţia parlamentară de dreapta, pe de o parte, şi cele
    două formaţiuni din coaliţia la guvernare, PSD şi ALDE, pe de alta – Executivul
    de la Bucureşti îşi vede de treabă.
    Declaraţia îi aparţine vicepremierului Viorel Ştefan, care a prezentat, marţi, proiectele
    strategice care vor fi începute în scurt timp, pe baza unei noi legislaţii a
    parteneriatului public-privat. Este vorba, în mare, despre construcţia a trei
    autostrăzi, de modernizarea a 15 spitale şi de realizarea unui complex medical
    de anvergură.


    Iată câteva detalii la capitolul autostrăzi! Prima va
    lega oraşele Ploieşti, din sudul ţării, de Râşnov, din centru. În estul
    României, o alta va asigura legătura dintre Târgu Neamţ, Iaşi şi Ungheni, din
    Republica Moldova, iar în sud – dintre Bucureşti, Craiova, Drobeta-Turnu Severin
    şi Lugoj. Vicepremierul Viorel Ştefan a precizat că autostrada din est, în
    lungime de 100 de km, va include şi un pod peste râul Prut, care o va conecta
    cu infrastructura rutieră din Republica Moldova majoritar românofonă vecină, în
    timp ce autostrada Sudului va contribui inclusiv la dezvoltarea turismului, mai
    ales că se va lega de cea deja existentăa Soarelui, care duce pe litoralul la Marea
    Neagră.


    Viorel Ştefan: Autostrada Sudului, în lungime de 550 de km,
    este un proiect important pentru foarte mulţi investitori care deja au
    investiţii mari în zonă şi mă refer în primul rând la Craiova, dar şi celelalte
    zone limitrofe. Să nu uităm că această autostradă va contribui la creşterea
    potenţialului turistic în Defileul Dunării. În plus, va asigura
    legătura cu Serbia, Bulgaria, dar şi cu Coridorul IV Paneuropean la Lugoj.
    În parteneriat public-privat vor fi modernizate şi 15 spitale CFR, administrate
    de Ministerul Transporturilor.


    Tot în domeniul sănătăţii, pe o suprafaţă de 300 de hectare, în Capitală va
    fi construit complexul medical Carol Davila. Acesta va fi alcătuit dintr-un
    Spital Republican cu o capacitate de 3.000 de paturi şi cu 37 de săli de
    operaţie. Vor mai fi ridicate o Facultate de Medicină şi cămine studenţeşti
    aferente, spaţii rezidenţiale sau comerciale pentru personalul medical, parcări
    şi un hotel pentru însoţitorii pacienţilor. Toate proiectele prezentate,
    considerate strategice, vor mobiliza resurse financiare estimate între 15 şi 20
    de miliarde de euro. Lucrările vor putea începe anul viitor, iar finalizarea va
    fi de cinci ani la autostrăzi, de trei ani la Spitalul Republican şi de şapte
    ani, cel mult, până la realizarea integrală a complexului medical Carol Davila.
    Guvernul – a conchis vicepremierul Viorel Ştefan – are ambiţia de a recupera întârzierile de decenii privind
    investiţiile în infrastructură.

  • Croaţia: aglomeraţie la frontieră şi pe autostrăzi

    Croaţia: aglomeraţie la frontieră şi pe autostrăzi

    Debutul sezonului turistic estival și a menținerea controalelor vamale amănunțite, introduse de la începutul crizei migranților, pot prelungi semnificativ timpii de așteptare la frontieră. Cele mai aglomerate sunt punctele de trecere a frontierei între Croația și Slovenia și între Croația și Serbia.


    De asemenea, este posibilă o intensificare semnificativă a circulației rutiere pe autostrada A3 Bregana — Lipovac, care este ruta predilectă de tranzit între Slovenia și Serbia, precum și pe autostrăzile A1 Zagreb — Dubrovnik și A6 Zagreb — Rijeka, care leagă partea continentală de litoralul Adriatic.



    MAE recomandă cetăţenilor români care se deplasează în Croaţia să consulte, pentru paginile de Internet ale Automobil Clubului Croat, Companiei Naţionale Croate de Căi Ferate , Autorităţii Portuare Croate şi a Agenţiei Croate de Aviaţie Civilă.


    De asemenea, în situații de urgență, pe teritoriul Croației, se poate apela numărul european unic de urgență 112.


  • Slovenia: ninsori şi vânt puternic

    Slovenia: ninsori şi vânt puternic


    Slovenia se confruntă cu o răcire neobișnuită a vremii pentru această perioadă. Se înregistrează ninsori abundente și intensificări ale vântului, în special în regiunile din sud-vestul şi sud-estul Sloveniei, la frontierele cu Austria, Croația și Italia, precum și pe litoralul Mării Adriatice, anunţă MAE.



    Circulația rutieră este încetinită, din cauza carosabilului alunecos, pe autostrada A2-E70, care leagă capitala Ljubljana de Novo Mesto, pe autostrada A2-E61, în apropiere de Ljubljana, pe autostrada A2-E61, între Ljubljana și Kranj, precum şi pe autostrada A1-E61/70, care leagă Ljubljana de Koper şi Italia (Trieste).



    Autorităţile au anunţat că circulația rutieră pe autostrăzile din Slovenia este deschisă, dar traficul este încetinit şi pot apărea disfuncționalități din cauza căderilor de zăpadă şi a poleiului.



    Ministerul român de Externe recomandă cetățenilor și transportatorilor români să se documenteze asupra condițiilor de călătorie şi circulație pe principalele componente de infrastructură rutieră şi feroviară din Slovenia, asupra restricțiilor existente, adoptarea unei conduite prudente și respectarea semnelor și avertizărilor de circulație, precum și cu privire la alertele meteorologice emise de autoritățile slovene. De asemenea, autovehiculele trebuie să fie dotate corespunzător pentru trafic în condiții de ninsoare și, cu precădere în cursul nopții, să existe provizii suficiente de combustibil și alimente.



    Mai multe informaţii pot fi obținute non-stop (24h/7zile) de la Centrul de informare din Slovenia, accesând pagina dedicată de Internet www.promet.si, precum și apelând numerele de telefon 1970 (de pe teritoriul Sloveniei) și +38615188518 (internațional).



    Sursa: MAE

  • Croația: controale vamale amănunțite și trafic

    Croația: controale vamale amănunțite și trafic

    Ministerul Afacerilor Externe informează cetăţenii români care intenționează să tranziteze sau să călătorească în Republica Croația că, în contextul sărbătorilor pascale ortodoxe și a controalelor vamale amănunțite în vigoare de la începutul crizei migranților, este posibilă prelungirea semnificativă a timpilor de așteptare la frontieră — în special la punctele de trecere de la Bregana (Croația-Slovenia) și Bajakovo (Croația-Serbia).



    De asemenea, este posibilă o intensificare semnificativă a circulației rutiere pe autostrada A3 Bregana — Lipovac, care este ruta predilectă de tranzit între Slovenia și Serbia.



    Se recomandă cetăţenilor români care doresc să tranziteze sau să se deplaseze în Republica Croaţia ca înainte de a porni la drum să consulte, pentru informații actualizate permanent, paginile de Internet ale Automobil Clubului Croat — http://www.hak.hr/en, Companiei Naţionale Croate de Căi Ferate – http://www.hznet.hr, Autorităţii Portuare Croate – http://www.portauthority.hr şi a Agenţiei Croate de Aviaţie Civilă http://www.ccaa.hr.

  • Whistleblower în România

    Whistleblower în România

    În România termenul englezesc de whistleblower” a fost tradus avertizor de integritate”, iar reglementarea şi protejarea activităţii sale face obiectul Legii 571 adoptată în 2004. Atunci, în contextul închiderii negocierilor pentru aderarea la UE, a fost promulgat acest act legislativ bazat pe principiul asigurării anonimatului şi protejării funcţionarilor publici care au curajul să demaşte neregulile sau ilegalităţile observate în compania lor. Acestea se pot referi atât la probleme financiare, cât şi la probleme deontologice.



    O definiţie mai exactă ne oferă consultantul juridic Codru Vrabie, membru al Asociaţiei Funky Citizens” şi unul dintre cei care au elaborat legea în 2004. Ce este, aşadar, un avertizor de integritate? Este acel angajat sau funcţionar de bună credinţă care, văzând că în jurul lui, în instituţia unde lucrează, se întâmplă ceva în neregulă, trage un semnal de alarmă şi solicită ca şefimea din instituţie să ia măsuri pentru rezolvarea deficienţelor. Dacă omul nu are încredere că problema se poate rezolva în afara instituţiei, atunci poate merge în afara ei.”



    Avertizorul de integritate” este, aşadar, reglementat în România de peste 10 ani. Iar, de curând, legea românească a fost recaracterizată — în cadrul Iniţiativei Regionale Anti-Corupţie (iniţiativă înfiinţată în cadrul Pactului de Stabilitate din Europa de Sud-Est) — drept una dintre cele mai bune legi de genul acesta din lume. Rămâne, însă, de văzut cum şi dacă este corect aplicată şi, mai ales, dacă angajaţii instituţiilor publice apelează la ea.


    Codru Vrabie: Eu cunosc vreo 50 de cazuri şi mai sunt şi alţii în ţară care cunosc astfel de cazuri. Părerea mea este că sunt între 300 şi 500 de avertizori care au apărut în ultimii 12 ani. Nu pot avea o opinie despre acest număr, căci nu-l pot compara cu date oficiale. Instituţiile publice din România nu şi-au creat proceduri privind protecţia avertizorilor, deci nu raportează dacă au avut astfel de cazuri. În al doilea rând, în jurisprudenţă, la nivelul curţilor din toată ţara, nu poţi să cauţi în sistemul informatic al instanţelor după legea 571, pentru că ea apare doar dacă este invocată de apărare, nu ca subiect principal al unui proces.”



    Evenimente recente legate de activitatea CNADNR (Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România) constituie un prilej bun de a vedea cum este aplicată această lege şi în ce condiţii poate acţiona un avertizor de integritate în România. În 2013, când era director comercial în cadrul CNADNR, Liviu Costache a aflat despre şi a început să ancheteze diverse cazuri de furt din staţiile de taxare amplasate la trecere pe anumite poduri. Însă demersul său, în loc să fie sprijnit de conducerea companiei, a dus la demiterea sa. În cazul său, legea avertizorului de integritate a fost ignorată.


    Liviu Costache: Grav este că autorităţile, iar aici mă refer mai ales la CNADNR, încearcă să introducă în Regulamentul de funcţionare internă sau chiar în Contractul Colectiv de Muncă imposibilitatea unui angajat de a vorbi. Noi, de pildă, am primit un avertisment pentru că am vorbit în cadrul unei emisiuni şi pentru că am fi spus lucruri neadevărate, deşi tot ce am spus noi este adevărat, dovada fiind faptul că fostul director general al CNADNR este momentan sub control judiciar. Mai grav. Trebuie să ceri mandat directorului general ca să-ţi dea voie să vorbeşti în public. Este o încălcare gravă a articolelor din Constituţie care garantează libera exprimare.”



    Cu toate acestea, Liviu Costache este optimist în privinţa proceselor pe care le are pe rol din cauza anchetelor sale. Între timp, fostul director general al CNADNR, Narcis Neaga, şi-a pierdut funcţia şi este anchetat de Direcţia Naţională Anticorupţie (DNA) sub control judiciar. La această situaţie, au contribuit, prin acţiunile lor de avertizori de integritate, şi Alin Goga, fost director de investiţii la Regionala de Drumuri şi Poduri Craiova, şi Claudiu Ţuţulan, şef tură Direcţia de Poduri şi Drumuri Craiova. Primul a dezvăluit, în cadrul unei emisiuni TV, problemele referitoare la execuţia unui tronson din autostrada dintre Sibiu şi Orăştie.


    Azi, acel tronson este închis — la foarte puţin timp de la inaugurare — pentru reparaţii, dar Alin Goga nu este, în continuare, împăcat, mai ales că apelul la Legea 571/2004 nu l-a ajutat cu nimic. Lucrurile merg foarte încet şi oamenii care sunt încriminaţi într-un raport făcut de corpul de control al Ministrului Transporturilor — în afară de Narcis Neaga care nu mai e în funcţie — şi pe care noi i-am denunţat au rămas pe posturile lor. Iar asta nu e în regulă. Am mers pe linie ierarhică şi am informat directorul general de atunci care nu a vrut să mă asculte şi să ia măsuri. După ce am ieşit în presă, mi-au spus că-mi fac plângeri penale, am fost ameninţat în fel şi chip. Aştept şi acum acea plângere penală. Mă simt protejat de Dumnezeu şi de prietenii mei şi de familia mea, în rest nu te protejează nimeni în România. Degeaba există această lege. Deşi în lege scrie clar că ea se aplică companiilor naţionale, CNADNR fiind companie naţională, conducerea a ignorat acest lucru pentru că directorul general a decretat că nu se aplică în cazul nostru.



    Tot din 2013, Claudiu Ţuţulan a făcut numeroase sesizări ca urmare a verificărilor făcute la amplasamentele spaţiilor comerciale de pe drumurile naţionale şi europene. Deşi a constatat prejudicii grave, de ordinul milioanelor de euro, nici el nu a putut fi protejat în faţa abuzurilor conducerii CNADNR prin referirea la legea avertizorului de integritate. Claudiu Ţuţulan. TRACK: Din 2013 am invocat Legea 571/2004, legea avertizorului, dar ei m-au anchetat şi au vrut să-mi desfacă contractul de muncă. M-au sancţionat cu două avertismente, deşi le-am spus că potrivit legii avertizorului, sunt obligaţi să accepte investigaţia presei, să dea lămuriri la televiziune. Dar ei au continuat să fure şi au călcat în picioare această lege. Am fost trimis în delegaţii fără să mi se dea diurnă şi să mi se deconteze transportul. Mi-au diminuat salariul cu 1.000 de lei (N.a. — cca. 220 de euro). Cu toate că aveam rate, copiii şi pe soţie în întreţinere, am preferat să merg înainte cu colegii mei şi de-abia acum, de ceva vreme, domnul Neaga a fost plasat sub control judiciar şi anchetat de DNA. Problema e următoarea: degeaba există această lege, dacă nu ne ridicăm cât mai mulţi împotriva lor, a celor care fură. Dacă nu ne ridicăm, copiii noştri vor avea de suferit.”


    Poveştile celor trei avertizori de integritate sunt spuse deja publicului larg şi prin intermediul piesei de teatru scrise şi regizate de Gianina Cărbunariu, Oameni obişnuiţi”.

  • UPDATE (27.02) Blocaje rutiere și vamale în Balcani

    UPDATE (27.02) Blocaje rutiere și vamale în Balcani

    Ministerul Afacerilor Externe a actualizat situația blocajelor rutiere și a fluxului rutier prin vămi de pe teritoriul Greciei:


    Frontiera cu Bulgaria:


    Vama Exohis, închisă pe durată nedeterminată pentru camioane şi tiruri, dar este deschisă pentru autoturisme şi autobuze în intervalele orare 15:00 – 17:00 şi 22.30 – 10.00;


    Punctele vamale Promachonas, Ormenio şi Nimfeia sunt deschise.


    Frontiera cu Albania:


    Vama Krystallopigis, deschisă.


    Frontiera cu Macedonia:


    Vămile Evzoni, Doiran-Kilkis şi Nikis-Florina sunt deschise.


    Blocaje rutiere pe teritoriul Greciei:


    Autostrada Attiki Odos, blocată la intersecția Koropi – Markopoulos;


    DN Atena –Lamia, blocat în zona Thiva;


    Etoloakarnania, DN Antirrio-Ioannina, intersecția Kefalovryso este blocată cu excepţia orelor 06:00-10:00;


    DN Neapoli Tsotili, blocat în intervalul orar 14:00-19:00;


    Intersecțiile Mlissio, Mavrovounio, Mesimerio, Apsalossunt blocate în intervalul orar 18:00-21:00 și intersecția Gypsoxori în intervalul orar 17:00-17:30;


    DN Patra-Pyrgos, în intersectia Kato Achaias, blocat în intervalul orar 16:00-22:00;


    DN Patra –Atena, blocat în zona Egio în intervalul orar19:00-22:00;


    Podul Pamiso, care leagă localitatea Messini de Kalamata, este blocat în intervalul orar 14:30 – 17:00;


    Şoseaua Egnatia, în zona Kerdiylllia, pe durată nedeterminată.



    Având în vedere că situaţia blocajelor de trafic este în permanentă schimbare, se recomandă persoanelor interesate de tranzitarea teritoriului Greciei să verifice individual situaţia pe fiecare rută de călătorie.




    UPDATE (26.02) Situaţia blocajelor în vămi, la frontierele cu ţările vecine, şi a celor rutiere de pe teritoriul grec se prezintă astfel:


    Frontiera cu Bulgaria:


    Vama Exohis, închisă pe durată nedeterminată pentru camioane şi tiruri, dar este deschisă pentru autoturisme şi autobuze în intervalele orare 15:00 – 17:00 şi 22.30 – 10.00 .

    Vămile Promachona, Ormenio şi Nimfeia sunt deschise.


    Frontiera cu Albania:


    Vama Krystallopigis, deschisă.


    Frontiera cu Macedonia:


    Vămile Evzoni, Doiran-Kilkis şi Nikis-Florina sunt deschise.


    Blocaje rutiere pe teritoriul Greciei:


    Autostrada Attiki Odos, blocată la intersecția Koropi – Markopoulos;


    DN Atena –Lamia, blocat în zona Thiva;

    Etoloakarnania, DN Antirrio-Ioannina, intersecția Kefalovryso este blocată cu excepţia intervalului orar 06:00 – 10:00;

    Autostrada Egnatia: intersecția Niseli, de pe sectorul Salonic – Veria, blocată; zona Kerdyllia blocată pe durată nedeterminată și în zona Grevena, în direcția Ioannina, blocată în intervalul orar 12:00 – 16:00;

    DN Neapoli Tsotili, blocat în intervalul orar 14:00 – 19:00;

    Intersecțiile Mlissio, Mavrovounio, Mesimerio, Apsalos sunt blocate în intervalul orar 18:00 – 21:00 și intersecția Gypsoxori în intervalul orar 17:00 – 17:30;

    In Katerini, podul suspendat Alexiadi va fi închis, pe durată nedeterminată, începând de astăzi, 26 februarie 2016, ora 18:00;

    DN Patra-Pyrgos, în intersecția Kato Achaias, blocat în intervalul orar 16:00 – 22:00.

    DN Patra –Atena, blocat în zona Egio în intervalul orar 19:00 – 22:00;

    Podul Pamiso, care leagă localitatea Messini de Kalamata, este blocat în intervalul orar 14:30 – 17:00;

    Şoseaua Egnatia, în zona Kerdiylllia, blocată pe durată nedeterminată.



    Având în vedere că situaţia blocajelor de trafic este în permanentă schimbare,se recomandă persoanelor interesate de tranzitarea teritoriului Greciei să verifice individual situaţia pe fiecare rutăde călătorie.



    UPDATE (25.02) Ministerul Afacerilor Externe a actualizat situația blocajelor rutiere și a fluxului rutier prin vămi de pe teritoriul Greciei:



    Frontiera cu Bulgaria:


    Vama Exohis, deschisă în intervalul orar 15:00 — 17:00 numai pentru autoturisme.


    Vămile Promachona, Ormenio şi Nimfeia sunt deschise.



    Frontiera cu Albania:


    Vama Krystallopigis, deschisă.



    Frontiera cu Macedonia:


    Vama Evzoni, blocată în intervalul orar 12:00 — 15:00 și 20:00 — 23:00.


    Vama Doirani, blocată în intervalul orar 18:00 — 00:00.


    Vama Nikis, blocată în intervalele 10:00 — 16:00 și 18:00 — 00:00.



    Blocaje rutiere pe teritoriul Greciei:


    Autostrada Attiki Odos, blocată la intersecția Koropi – Markopoulos;


    DN Atena – Lamia, blocat în zona Thiva;


    Etoloakarnania, DN Antirrio – Ioannina, intersecția Kefalovryso este blocată;


    Autostrada Egnatia: intersecția Niseli, de pe sectorul Salonic – Veria, blocată; zona Kerdyllia blocată pe durată nedeterminată și în zona Grevena, în direcția Ioannina, blocată în intervalul orar 12:00 — 16:00;


    DN Neapoli Tsotili, blocat în intervalul orar 14:00-19:00;


    Intersecțiile Mlissio, Mavrovounio, Mesimerio, Apsalos sunt blocate în intervalul orar 18:00-21:00 și intersecția Gypsoxori în intervalul orar 17:00-17:30;


    In Katerini, podul suspendat Alexiadi va fi închis, pe durată nedeterminată, începând de astăzi, 25 februarie 2016, ora 18:00;


    DN Patra – Pyrgos, în intersectia Kato Achaias, blocat în intervalul orar 16:00-22:00;


    DN Patra – Atena, blocat în zona Egio în intervalul orar 19:00-22:00;


    Podul Pamiso, care leagă localitatea Messini de Kalamata, este blocat în intervalul orar 14:30 – 17:00.


    Parchetul Curții Supreme elen a ordonat declanșarea procedurii urmăririi penale față de toți protestatarii care vor obstrucționa circulația rutieră pe teritoriul Greciei, fapt pentru care se anticipează ridicarea treptată a tuturor blocajelor.


    Având în vedere că situaţia blocajelor de trafic este în permanentă schimbare, se recomandă persoanelor interesate de tranzitarea teritoriului Greciei, respectiv al Bulgariei, să verifice individual situaţia pe fiecare rută de călătorie.





    Ministerul Afacerilor Externe informează cetăţenii români care intenţionează să tranziteze teritoriul Republicii Elene cu privire la situaţia actualizată la data de 24 februarie 2016 a blocajelor vamale şi rutiere, astfel:



    Frontiera cu Bulgaria:


    • Vama Promachonas – este deschisă circulației tuturor tipurilor de vehicule, pe o perioadă nespecificată;


    • Vama Exohis – este închisă pe durată nedeterminată pentruautocamioane TIR și este deschisă pentru autoturisme și autobuze în intervalul orar 15:00 – 17:00 și după orele 22:00 pe o perioadă nespecificată;


    • Vama Ormenio – deschisă;


    • Vama Nimfeia – închisă până la ora 22:00 pentru camioane și tiruri; circulă numai autoturismele și autobuzele;


    • Punctele de frontieră Каpitan Petko Voievoda – Оrmenion, Zlatograd – Тhermes, Ivailovgrad – Ciprinos și Макаzа – Nimfea sunt deschise circulației, cu mențiunea că punctul de trecere a frontierei Макаzа – Nimfea este destinat exclusiv pentru autovehicule cu masa maximă admisă de până la 3,5 tone și cu 7+1 locuri.



    Frontiera cu Albania:


    • Vama Krystallopigis – blocată pentru 24 de ore, începând din 24 februarie 2016, de la ora 11:00.


    Frontiera cu Macedonia:


    • Vama Evzoni – blocată în intervalul orar 20:00 – 23:00;


    • Vama Doirani – blocată în intervalul orar 19:00 – 23:00;


    • Vama Nikis – blocată în intervalele 10:00-16:00 și 18:00-00:00.



    Blocaje rutiere pe teritoriul Greciei:


    • Attiki Odos, blocată la intersecția Koropi-Markopoulos;


    • DN Atena – Lamia, blocat în zona Thiva;


    • Malgara – Salonic, blocată pe durată nedeterminată;


    • Aeroportul Salonic, circulaţie rutieră îngreunată de la ora11:00;


    • Valea Tempi (zona Larisa), blocată pe durată nedeterminată, inclusiv traseul litoral, zona Stomio;


    • Blocajul Chalkidona, jud. Salonic, în intervalul orar 10:00-18:00;


    • Zona Derveni, jud. Salonic, blocaj în intervalul orar: 18:00 – 20:00;


    • Intersecția Nikea – Thessalia, pe DN Atena – Salonic, blocată;


    • Etoloakarnania, DN Antirrio-Ioannina, intersecția Kefalovryso este blocată;


    • Podul peste râul Evino, de pe DN Antirrio-Ioannina, blocatîn intervalul orar 19:00 – 20:00;


    • Kefalosi Almiros, jud. Magnisias, autostrada Karditsa-Volos;


    • Autostrada Egnatia: intersecția Niseli, de pe sectorul Salonic-Veria, blocată; zona Kerdyllia blocată pe durată nedeterminată. De la ora 12:00, până la miezul nopții, va fi închisă și ieșirea spre DN vechi Salonic – Kavala;


    • În județul Pellas sunt blocate intersecțiile Mlissio, Mavrovounio, Mesimerio, Apsalos, în intervalul orar 18:00-21:00 și intersecția Gypsoxori în intervalul orar 17:00-17:30;


    • În Katerini, podul suspendat Alexiadi va fi închis, pe durată nedeterminată, începând din 24 februarie 2016, ora 18:00;


    • DN Neapoli Tsotili, din jud. Kozani, blocat în intervalul orar 14:00-19:00;


    • Argos Orestiko, perpendicular pe Autostrada Egnatia, pe drumul spre Kastoria, închis în intervalul orar 09:00-18:00;


    • DN vechi Salonic -Edessa, intersecția Amynteo, blocată;


    • DN Patra-Pyrgos, în intersectia Kato Achaias, blocat în intervalul orar 16:00-22:00;


    • DN Patra – Atena, blocat în zona Egio în intervalul orar 19:00-22:00;


    DN Atena – Corint, în zona canalului, blocat pe durată nedeterminată. Circulaţia se desfășoară pe DN vechi;


    • Podul Pamiso, care leagă localitatea Messini de Kalamata, este blocat în intervalul orar 14:30 – 17:00;


    • În Creta, fermierii au blocat drumul în zona Mallia.



    Având în vedere că situaţia blocajelor de trafic este în permanentă schimbare, se recomandă persoanelor interesate de tranzitarea teritoriului Greciei, respective al Bulgariei, să verifice individual situaţia pe fiecare rută de călătorie.



    Ministerul Afacerilor Externe recomandă consultarea paginii de Internet www.mae.ro şi reaminteşte că cetăţenii români care călătoresc în străinătate au la dispoziţie aplicaţia “Călătoreşte în siguranţă” (disponibilă gratuit în “App Store” şi “Google Play”), care oferă informaţii, sfaturi de călătorie şi posibilitatea de alertare, în cazul în care apar situaţii speciale.




  • UPDATE (19.02) Grecia/Bulgaria: criza drumurilor blocate

    UPDATE (19.02) Grecia/Bulgaria: criza drumurilor blocate

    UPDATE (19.02) MAE a actualizat lista cu punctele vamale afectate de protestele fermierilor ce poate fi consultată mai jos. De asemenea, MAE a precizat că diplomații români aflați în Grecia au transmis autorităilor elene “importanţa deblocării imediate a frontierelor şi a reluării traficului de persoane şi mărfuri. Ambasadorul României la Atena şi Consulul General al României la Salonic sunt deja pe teren, la unul dintre punctele de frontieră blocate, pentru a vedea care este situaţia şi a identifica soluţii pentru deblocarea acesteia.”



    Totodată ministrul afacerilor externe, Lazăr Comănescu, a discutat cu omologul său bulgar pentru a analiza împreună şi a evalua modalităţile de soluţionare cât mai rapidă a situaţiei de blocaj de la frontiera bulgaro-elenă.


    MAE reamintește că reprezentanții consulatului la Salonic se deplasează zilnic la frontiera greco-bulgară pentru a distribui cetățenilor români apă și medicamente de urgență.



    Iată lista puncetlor vamale afectate:



    Frontiera cu Bulgaria:


    Vama Promachonas este blocată pe durată nedeterminată;

    Vama Exohis este blocată pe durată nedeterminată;

    Vama Xanthi este blocata pe durată nedeterminată;

    Vama Nymfea este blocată pe durată nedeterminată;

    Vama Ormenio este blocată pe durată nedeterminată.


    Frontiera cu Turcia:


    Vama Kipi este deschisă numai pentru autoturisme şi autobuze.


    Frontiera cu Macedonia:


    Vama Evzoni este blocată în intervalul orar 20:00 — 23:30;

    Vama Doirani este blocată în intervalul orar 18:30 — 23:30.


    Au fost semnalate blocaje rutiere în:


    Zona Bralos, pe DN Atena-Lamia şi zona Kileler, pe vechiul drumul naţional Larissa — Volos;

    Zona Kefalovrysos-Aitoloakarnania, DN Antirio-Ioannina (pe durată nedeterminată);

    Valea Tempi – Larissa, Autostrada Patra-Atena-Salonic (pe durată nedeterminată);

    Intersecţia Nikea – Thessalia, pe DN Atena –Salonic (pe durată nedeterminată);

    Zona Canalului Corint, pe DN Atena — Corint (pe durată nedeterminată);

    Podul Evinou, de pe DN Antirrio-Mesologgi (blocat în intervalul orar 18:00-20:00);

    Șoseaua Egnatia, în zona Kerdyllia (pe durată nedeterminată);

    Zonele Thiva și Kastro Viotias, DN Atena — Lamia (pe durată nederminată);

    DN Attiki Odos, spre Koropi (închis din data de 17.02.2016);

    DN Atena –Lamia, Km 28 (blocat în intervalul orar 19:00-21:00);

    Zona Mikrothives, pe DN Atena-Salonic (blocată până la ora 18:00);

    Zona Derveni, la ieșirea din Salonic spre Kavala, este închisă circulația pe toate cele 3 benzi (ambele sensuri de circulație), urmând ca în intervalul orar 15.00 — 18.00 să fie deschis traficul pe o singură bandă (ambele sensuri de circulație).




    UPDATE: Ministerul Transporturilor a solicitat Agenţiei pentru Agenda Digitală a României să acorde cu celeritate autorizaţii pentru tranzitarea Macedoniei ca variantă pentru ocolirea blocajelor din punctele de frontieră dintre Grecia şi Bulgaria, în cazul în care există solicitări în acest sens, se arată într-un comunicat al ministerului. Agenţia pentru Agenda Digitală a României este autoritatea care se ocupă cu eliberarea autorizaţiilor de transport marfă.



    “Ministerul Transporturilor se află în contact permanent cu organizaţiile patronale din domeniul transportului rutier pentru a monitoriza evoluţia situaţiei existente. Ministrul Transporturilor, Dan Costescu, a cerut sprijin Ministerului Afacerilor Externe ca prin reprezentanţele României în Grecia şi Bulgaria să asigure operatorilor de transport români asistenţă de orice natură şi sprijin logistic”, se mai arată în comunicat.




    UPDATE Ca urmare a faptului că Asociația Transportatorilor Bulgari amenință cu blocarea tuturor punctelor de frontieră cu Republica Elenă, se recomandă conducătorilor auto, care doresc să intre în Grecia, evitarea deplasării prin punctele de frontieră cu Bulgaria și să opteze pentru punctele de frontieră cu Macedonia.



    Continuă să fie blocate de către fermierii eleni următoarele tronsoane rutiere:



    · Zona Bralos, pe DN Atena-Lamia și zona Kileler, pe vechiul drumul național Larissa — Volos.


    · Zona Kefalovrysos- Aitoloakarnania, D.N. Antirio-Ioannina (pe durată nedeterminată).


    · Valea Tempi – Larissa, Autostrada Patra-Atena-Salonic (pe durată nedeterminată).


    · Intersecția Nikea – Thessalia, pe DN Atena –Salonic (pe durată nedeterminat.


    · Zona Canalului Corint, pe DN Atena — Corint (pe durată nedeterminată).


    · Șoseaua Egnatia, în zona Kerdyllia (pe durată nedeterminată).


    · Zonele Thiva și Kastro Viotias, DN Atena — Lamia (pe durată nedeterminată).


    · DN Attiki Odos, spre Koropi, închis de ieri, 17.02.2016.


    · DN Atena –Lamia, Km 28, blocat în intervalul orar 12.00-14.00 și 19.00-21.00.


    · Podul Evinou, de pe DN Antirrio-Mesologgi, blocat în intervalul orar 18.00-20.00.


    · Zona Mikrothives, pe DN Atena-Salonic, blocată 6 ore, în intervalul orar 12.00 — 18.00.


    · Zona Derveni, la ieșirea din Salonic spre Kavala, este închisă circulația pe toate cele 3 benzi (ambele sensuri de circulație), urmând ca doar în intervalul orar 15.00 — 18.00 să fie deschis traficul pe o singură bandă (ambele sensuri de circulație).




    UPDATE Ministerul român de Externe menţionează că reprezentanţi ai oficiului consular român la Salonic, cu sprijinul poliţiei şi al altor autorităţi locale, s-au deplasat la punctul de trecere al frontierei eleno-bulgară Promahonas-Kulata, miercuri, 17 februarie, unde au distribuit medicamente de urgenţă şi apă, stabilind totodată, continuarea zilnică a acestei acţiuni de sprijin.



    De asemenea diplomaţia de la Bucureşti precizează că ambasadele la Sofia şi Atena cunosc situaţia generată în urma blocajelor rutiere produse în punctele vamale şi au menţinut permanent legătura atât cu autorităţile locale, pentru obţinerea unor informaţii actualizate cu privire la deblocarea punctelor de trecere a frontierei, cât şi cu cetăţenii români care s-au adresat misiunilor diplomatice şi oficiului consular în vederea solicitării de informaţii actualizate şi asistenţă consulară.



    Începând de astăzi, autorităţile bulgare au recomandat turiștilor evitarea traversării tuturor punctelor de frontieră cu Grecia și utilizarea rutelor alternative prin Macedonia Prin punctele de frontieră Kulata, Ilinden și Kapitan Petko Voievoda nu se permite trecerea niciunui tip de autovehicul.



    De asemenea, reprezentanții transportatorilor bulgari au anunțat că vor bloca şi punctele de trecere a frontierei de la Makaza, Ilinden și Zlatograd, începând cu data de astăzi, 18 februarie 2016, orele 09:00.




    UPDATE Vama Promachonas de la frontiera cu Bulgaria va fi blocată până astăti, 18 ianuarie. Fermierii au mai format baraje pe următoarele tronsoane rutiere.


    • Zona Bralos, pe DN Atena-Lamia și în zona Kileler, pe vechiul drumul național Larissa — Volos.


    • În zona Kefalovrysos- Aitoloakarnania, D.N. Antirio-Ioannina.


    • Valea Tempi – Larissa, Autostrada Patra-Atena-Salonic (pe durată nedeterminată).


    • Intersecția Nikea – Thessalia, pe DN Atena –Salonic.


    • În zona Canalului Corint, pe DN Atena — Corint.


    • Podul Evinou, de pe DN Antirrio-Mesologgi, blocat în intervalul orar 18:00-21:00.


    Din cauza barajelor, sunt mari întârzieri în deplasarea pe teritoriul Republicii Elene. Ministerul român de Externe recomandă celor care se deplasează cu autovehiculele pe teritoriul Greciei să verifice rutele, având în vedere că situaţia blocajelor de trafic este în permanentă schimbare.



    UPDATE Autorităţile elene au anunţat, luni, care sunt drumurile şi autostrăzile ce continuă să fie blocate de protestele fermierilor. Situaţia la zi se prezintă astfel:


    – la frontiera cu Bulgaria, Vama Nymfaia va fi blocată pentru 72 de ore, începând de astăzi, 15 februarie 2016. Vama Promachonas rămâne blocată pe durată nedeterminată;


    – la frontiera cu Turcia, Vama Kipi rămâne blocată pe durată nedeterminată.


    – Valea Tempi, în zona Larissa (pe ruta Atena – Salonic), pe durată nedeterminată.


    Ministerul român de Externe recomandă celor care se deplasează cu autovehiculele pe teritoriul Greciei să verifice rutele, având în vedere că situaţia blocajelor de trafic este în permanentă schimbare.





    UPDATE Mai multe drumuri şi autostrăzi din Grecia sunt în continuare blocate din cauya protestelor fermierilor. Autorităţile elene au anunţat următoarele rute blocate:



    – Valea Tempi, în zona Larissa (ruta Atena-Salonic), blocată de fermieri pe durată nedeterminată, începând din 9 februarie 2016, ora 12:00;


    – Vama Kipi, la frontiera cu Turcia, blocată pe durată nedeterminată;


    – Vama Promachonas, de la frontiera cu Bulgaria, va fi blocată de azi, 10 februarie 2016, pe termen nelimitat.




    Ministerul Afacerilor Externe informează cetăţenii români care călătoresc în Republica Elenă că, din data de 8 februarie 2016, fermierii eleni au decis continuarea protestelor și blocarea drumurilor naționale și autostrăzilor care asigură legătura cu punctele vamale, cu următoarele intervale orare (ora locală):



    – Vama Promachonas, la granița cu Bulgaria, va fi blocată pentru un interval de 24 ore, cu începere de la ora 21.00. Pentru acest punct vamal, este a 8-a zi de blocaj.


    – Vama Exohis, frontiera cu Bulgaria, este blocată pentru un interval de 24 de ore, începând de astăzi, ora 11.00.


    – Vama Evzoni, frontiera Greciei cu Macedonia, va fi blocată astăzi, în intervalul orar 19.00 — 22.00.


    – Vama Doirani, frontiera Greciei cu Macedonia, va fi blocată astăzi în intervalul orar 18.00 — 22.00.


    – Vama din Krystallopigi, frontiera cu Albania, va fi blocată astăzi până la ora 23.00.


    – Autostrada Egnatia, în zona Kerdillion, este blocată pentru un interval de 24 de ore, începând de astăzi, ora 12.00.



    Având în vedere că situaţia blocajelor de trafic este în permanentă schimbare, se recomandă şi verificarea individuală a rutelor avute în vedere de către transportatorii de mărfuri interesaţi de tranzitarea teritoriului elen.

  • Bulgaria: cod galben pentru zăpadă, ploi şi vânt puternic

    Bulgaria: cod galben pentru zăpadă, ploi şi vânt puternic

    Institutul bulgar de Meteorologie și Hidrologie a instituit pentru zilele de 7 și 8 ianuarie 2016 cod galben de zăpadă, polei și vânt puternic în județele Vidin, Montana, Vrața, Pleven, Loveci, Ruse, Veliko Tărnovo, Gabrovo, Tîrgoviște, Razgrad, Silistra, Dobrici, Șumen, Varna și Burgas. Agenția “Infrastructura Rutieră” recomandă conducătorilor auto să pornească la drum numai cu autovehicule echipate cu anvelope pentru sezonul rece, să conducă cu viteze adaptate la condițiile meteorologice și să respecte instrucțiunile Poliției rutiere. În cazul în care apar probleme deosebite, participanții la trafic sunt sfătuiţi să apeleze numărul de urgenţă ”112”.



    Cei interesați pot obține mai multe informații de pe pagina web meteoalarm.eu, dar și din Ghidul de călătorie pentru sezonul de iarnă al MAE.

  • Slovenia – ninsori abundente și vânt puternic

    Slovenia – ninsori abundente și vânt puternic

    Ministerul Afacerilor Externe informează cetățenii români care tranzitează sau se află pe teritoriul Republicii Slovenia că prognozele meteorologice indică o răcire puternică a vremii, ninsori abundente şi intensificări ale vântului, apariția fenomenului de polei şi ploaie înghețată, în special în regiunile din vestul, sudul şi sud-estul Sloveniei (frontierele cu Italia și Croația, litoralul Mării Adriatice).


    Circulația rutieră pe autostrăzile din Republica Slovenia este deschisă, cu unele disfuncționalități din cauza condițiilor specifice anotimpului rece şi creșterii numărului verificărilor efectuate de echipele mobile ale poliției slovene.



    Autoritățile slovene avertizează asupra faptului că circulația rutieră va fi îngreunată și din cauza unor lucrări de întreținere pe următoarele autostrăzi: A5, în direcția Lendava-Maribor; A2, pe direcția Obrezje — Ljubljana; A1, pe direcția Ljubljana–Koper, între parcarea Studenec şi Razdrt; A2, pe direcția Ljubljana — Karavanke, în dreptul localității Lesce


    Având în vedere dinamica situației, se recomandă cetățenilor și transportatorilor români să se documenteze asupra condițiilor de călătorie şi a circulației pe principalele componente de infrastructură rutieră şi feroviară din Slovenia, asupra restricțiilor existente, adoptarea unei conduite prudente și respectarea semnelor și avertizărilor de circulație, precum și cu privire la alertele meteorologice emise de autoritățile slovene.


    Autovehiculele trebuie să fie dotate corespunzător pentru trafic pe timp de iarnă și, cu precădere în cursul nopții, să existe provizii suficiente de combustibil și alimente.



    Reamintim totodată că în contextul fluxului migraționist, controalele suplimentare efectuate la punctele de frontieră terestră cu Republica Croația pot duce la întârzieri și la prelungirea perioadei de tranzitare auto a teritoriului sloven.


    Informații privind situația circulației rutiere în Republica Slovenia pot fi obținute non-stop (24h/7zile) de la Centrul de informare, accesând pagina dedicată de Internet www.promet.si, precum și apelând numerele de telefon 1970 (de pe teritoriul Sloveniei) și +38615188518 (internațional).


  • Croaţia: cod roşu de precipitaţii şi polei

    Croaţia: cod roşu de precipitaţii şi polei

    Autorităţile croate au anunţat că prognozele meteorologice locale indică o răcire bruscă a vremii, însoţită de ninsori abundente şi vânt. De marţi, 5 ianuarie 2016, regiunea capitalei Zagreb, partea de est a ţării, la frontiera cu Republica Serbia, precum şi partea centrală — Karlovac şi Lika, se află sub avertizare meteorologică cod roşu de ninsoare, ploaie îngheţată şi polei. În zona adriatică a Dalmaţiei a fost anunţat cod galben de vânt puternic.



    Astfel, Ministerul Afacerilor Externe recomandă cetăţenilor români care se deplasează în Croaţia ca, înainte de a pleca la drum, să consulte paginile dedicate de Internet ale Automobil Clubului Croat, Companiei Naţionale, Croate de Căi Ferate, Autorităţii Portuare Croate – şi a Agenţiei Croate de Aviaţie Civilă, pentru informaţii actualizate. De asemenea, conducătorii auto sunt sfătuiţi să îşi doteze corespunzător autovehiculele pentru circulație pe timp de ia

  • Croația: ninsori și vânt puternic

    Croația: ninsori și vânt puternic

    Ministerul Afacerilor Externe informează cetăţenii români care se află, tranzitează sau intenţionează să călătorească pe teritoriul Republicii Croația că prognozele meteorologice pentru următoarea perioadă indică o răcire puternică a temperaturilor, însoţită de ninsori abundente şi vânt. Astfel, începând cu data de 2 ianuarie 2016 regiunea capitalei Zagreb, precum şi partea de est a țării – Slavonia, la frontiera cu Republica Serbia, se află sub avertizare meteorologică cod galben de ninsoare. Există şi o avertizare meteorologică cod portocaliu de ninsori în partea centrală şi de vest a ţării — regiunile Gospic și Karlovac. În zonele adriatice Istria şi Dalmaţia va fi un cod galben de vânt puternic.



    Din cauza contextului european al fluxului migranţilor, autoritățile croate desfășoară controale amănunțite la punctele de frontieră, ceea ce poate conduce la creșterea timpilor de așteptare la tranzitul frontierelor.



    Nu există autostrăzi, căi ferate, porturi sau aeroporturi închise, dar circulaţia se desfăşoară în condiţii de iarnă. Preventiv, se recomandă ca autovehiculele să fie dotate corespunzător pentru circulaţia pe timp de iarnă şi, cu precădere, în cursul nopţii, să existe provizii suficiente de combustibil şi alimente. Se reiterează faptul că, pe teritoriul Republicii Croaţia, folosirea echipamentelor de iarnă este obligatorie în intervalul calendaristic 15 noiembrie şi 15 aprilie, indiferent de condiţiile atmosferice sau de tipul de vehicul rutier.



    În acest context, pentru autovehiculele cu masă de până la 3,5 tone, sunt necesare anvelope de iarnă inscripţionate M+S, pe toate pneurile, sau anvelope de vară cu o adâncime a profilului de minim 4 mm însoţite, la nevoie, de lanţuri pentru pneurile de la puntea de tracţiune, iar pentru autobuze, autocare şi vehicule de transport marfă sunt obligatorii lanţurile speciale de zăpadă sau anvelopele de iarnă inscripţionate M+S pentru pneurile de tracţiune. Contravenţiile pentru nerespectarea condiţiilor menţionate variază între 300 HRK (aprox. 40 euro) şi 700 de HRK (aprox. 90 euro).

  • Slovenia – întârzieri și prelungiri ale perioadei de tranzit a teritoriului

    Slovenia – întârzieri și prelungiri ale perioadei de tranzit a teritoriului

    Măsurile luate recent de autoritățile din Austria, privind reintroducerea controalelor temporare la frontierele terestre, dar şi a controalelor efectuate la punctele de frontieră terestră cu Republica Croația, pot crea întârzieri și prelungiri a perioadei de tranzitare auto a teritoriului și în Slovenia, anunță MAE. Totodată, se pot înregistra disfuncționalități din cauza condițiilor specifice anotimpului rece şi creșterii numărului verificărilor efectuate de echipele mobile ale poliției slovene. Autovehiculele trebuie să fie dotate corespunzător pentru trafic pe timp de iarnă și, cu precădere în cursul nopții, să existe provizii suficiente de combustibil și alimente.



    Autoritățile slovene avertizează asupra faptului că circulația rutieră va fi îngreunată din cauza unor lucrări de întreținere pe următoarele autostrăzi:


    A5, pe direcția Lendava – Maribor;


    A2, pe direcția Obrezje — Ljubljana;


    A1, pe direcția Ljubljana–Koper, între parcarea Studenec şi Razdrt;


    A2, pe direcția Ljubljana — Karavanke, în dreptul localității Lesce.



    Având în vedere dinamica situației în teren, se recomandă cetățenilor și transportatorilor români să se documenteze asupra condițiilor de călătorie şi a circulației pe principalele componente de infrastructură rutieră şi feroviară din Slovenia, precum și asupra restricțiilor existente. Totodată, se recomandă adoptarea unei conduite prudente și respectarea semnelor și avertizărilor de circulație rutieră, precum și cu privire la alertele meteorologice emise de autoritățile slovene.



    Informații privind situația circulației rutiere în Republica Slovenia pot fi obținute non-stop (24h/7zile) de la Centrul de informare, accesând pagina dedicată de Internet www.promet.si, precum și apelând numerele de telefon 1970 (de pe teritoriul Sloveniei) și +38615188518 (internațional).


  • Autostrăzi şi istorie

    Autostrăzi şi istorie

    13 brăţări,
    dintr-o serie foarte cunoscută mai ales în spaţiul transilvănean, care datează
    de acum 3.000 de ani, sfârşit de Epoca Bronzului, vase vechi reconstituite, dar
    şi căşti şi ustensile care sunt folosite în explorarea unui sit arheologic sunt
    exponatele colecţiei cu numele Drumuri şi cioburi. Găzduită de Muzeul
    Civilizaţiei Dacice şi Romane de la Deva expoziţia spune povestea din spatele
    unei cercetări arheologice. Ideea expoziţiei a fost de a spune povestea celor
    cinci luni cât a durat cercetarea arheologică de pe şantier, a pieselor ce au
    fost descoperite, dar şi a modului în care s-a lucrat împreună cu muncitorii şi
    constructorii. Ca o caracteristică generală a şantierului, arheologii ne-au
    spus că în siturile cercetate pe traseul Abucea-Ilia au fost descoperite
    aşezări şi locuinţe care datează de la sfârşitul Neoliticului, până în Evul
    Mediu Timpuriu.


    Cătălin Rişcuţa, şeful secţiei de arheologie din cadrul Muzeului
    civilizaţiei dacice şi romane din Deva, ne-a spus care a fost ideea expoziţiei: Este vorba despre o expoziţie care are drept subiect cercetările
    efectuate de instituţia noastră în colaborare cu Institutul naţional de
    arheologie Vasile Pârvan din Bucureşti şi este de fapt povestea cercetărilor
    arheologice de pe un tronson de autostradă hunedoreană, respectiv tronsonul 3
    al autostrăzii Logoj-Deva. care este amplasat de la graniţa judeţului Hunedoara
    cu judeţul Timiş. Am încercat prin această expoziţie să arătăm publicului ceea
    ce se întâmplă pe un şantier arheologic. De obicei lumea află că se face o
    cercetare arheologică a unui teren pentru ca apoi să se poată construi pe el;
    dar puţini sunt cei care îşi imaginează de fapt ce se întâmplă pe acel teren.
    Şi am decis să arătăm oamenilor exact ce facem acolo, pe teren. Prin urmare am
    decis să nu mai facem o expoziţie clasică, în care expunem doar piese cu
    termeni tehnici prin care explicăm ce am descoperit acolo, ci am încercat să
    creăm o atmosferă, să arătăm publicului exact ce se întâmplă în teren. Pentru
    asta am făcut o serie de panouri cu foarte multă ilustraţie, care cuprinde
    toate etapele pe care le-am parcurs în cercetarea noastră, precum şi o serie de
    reconstituiri, care arată exact ca lucrările din teren; respectiv o serie de
    piedestale făcute din pământ, pe care am pus materiale arheologice, precum şi
    uneltele cu care lucrează arheologul, de la casca de protecţie, până la
    uneltele specifice acestei meserii.



    Interlocutorul
    nostru ne-a mai spus că au încercat să creeze o expoziţie de atmosferă, care să
    arate pe viu cum se desfăşoară lucrurile. Munca de arheolog nu este o muncă
    uşoară, pentru că ea se desfăşoară, de multe ori, în condiţii grele de frig sau
    de căldură excesive, ne-a mai declarat arheologul Cătălin Rişcuţa, şeful
    Secţiei de Arheologie de la MCDR Deva, care a precizat că expoziţia cuprinde şi
    exponate obişnuite: Sigur, am expus şi piesele descoperite sau o parte din piesele descoperite
    în cursul acestei cercetări, cea mai mare parte a ceramicii, pe care am
    reîntregit-o, vase foarte frumoase, decorate. De asemenea, piese de metal,
    piese de bronz, pentru că trebuie să spunem că aşezările pe care le-am
    cercetat, cele cinci situri pe care le-am cercetat pe acest tronson de
    autostradă s-au plasat, în cea mai mare parte, din punct de vedere cronologic
    la sfârşitul epocii bronzului. Este vorba şi despre piese de bronz, unelte, pe
    care le-am descoperit în cursul cercetărilor. Am trecut şi explicaţiile
    ştiinţifice, astfel încât cei care doresc să aprofundeze problematica
    cercetării pe care am făcut-o, să poată vedea explicaţiile atât pe panouri, cât
    şi în vitrinele pe care le-am organizat.



    L-am întrebat
    pe Cătălin Rişcuţa dacă lucrările la o autostradă dezvăluie în mod obişnuit
    crâmpeie de istorie: Noi nu facem cu construcţia de autostrăzi decât să reluăm vechile trasee
    care sunt stabilite de mii de ani. Practic, autostrada trece pe valea
    Mureşului. Valea Mureşului a fost o rută de circulaţie încă din cele mai vechi
    timpuri. Prin urmare, acolo se află şi aşezările celor care au circulat şi care
    au locuit pe aceste zone. Autostrada este un prilej pentru arheologi, pentru că
    este de fapt ca o secţiune prin evoluţia istorică a comunităţilor umane
    dintr-un anumit spaţiu. Şi este normal să apară astfel de situri, până la urmă
    nici nu sunt foarte multe, pe o distanţă de 22 de kilometri am avut cinci
    situri, dintre care două au fost mai mari, care sunt aşezări ale comunităţilor
    preistorice. Nu facem decât să salvăm ceea ce există, nu oprim lucrările şi ca
    dovadă, noi ne-am terminat treaba de circa un an.



    … ne-a mai spus glumind interlocutorul nostru, pentru a nu se crede că
    activitatea arheologilor a încetinit-o cumva pe cea a drumarilor.



    Toate
    piesele de care v-am vorbit sunt expuse în Palatul Magna Curia Deva şi îi
    aşteaptă pe curioşi cu multe detalii.

  • Slovenia – ninsoare și polei

    Slovenia – ninsoare și polei

    Autoritățile locale din Slovenia au anunțat cod galben de ninsoare și polei pentru zilele de sâmbătă şi duminică, 21-22 noiembrie 2015. Sunt prognozate furtuni de zăpadă în zonele montane înalte şi vânt puternic pe coasta Mării Adriatice, informeză MAE.


    Circulația rutieră pe autostrăzile slovene este deschisă, dar sunt posibile disfuncționalități și întârzieri în trafic. Se recomandă conducerea prudentă și respectarea semnelor și avertizărilor de trafic.



    Ministerul român de Externe amintește că în perioada 15 noiembrie 2015 – 15 martie 2016 este obligatoriu ca autovehiculele care circulă pe teritoriul Republicii Slovenia să fie echipate cu pneuri de iarnă.


    Informații privind situația circulației rutiere în Slovenia pot fi obținute 24h/24 de la Centrul de informare http://www.promet.si, precum și la numerele de telefon 1970 (din Slovenia) și 00 386 151 88 518 (internațional).