Tag: CFR

  • Trenurile Zăpezii 2022

    Trenurile Zăpezii 2022

    Reduceri tarifare atractive la CFR Călători! În perioada 10 ianuarie – 28 februarie 2022, operatorul feroviar naţional CFR Călători le oferă iubitorilor sporturilor de iarnă și nu numai, reduceri de 25% la Trenurile Zăpezii, care circulă între Bucureşti şi Braşov. Astfel, aceștia vor ajunge în stațiunile montane (în special cele de pe Valea Prahovei) la tarife mai mici și într-un timp mult mai scurt, dacă este să luăm în calcul legendara aglomerație de pe Valea Prahovei.



    Reducerile tarifare se acordă astfel: 25% din tariful de transport, de luni până joi, pentru călătoriile pe rută directă, la clasa a 2-a, cu trenurile InterRegio ce au ca punct de plecare/destinaţie una din staţiile de cale ferată: Sinaia, Buşteni, Azuga, Predeal, Braşov. În acest fel, se evită aglomeraţia din traficul auto de pe Valea Prahovei şi se ajunge direct în staţiuni, în mai puţin de 2 ore şi jumătate la Braşov, dacă se porneşte din Bucureşti. De asemenea, se aplică o reducere de 25% din tariful de transport, de luni până joi, pentru călătoriile pe rută directă, la clasa a 2-a, cu trenurile InterRegio ce au ca punct de plecare/destinaţie una din staţiile de cale ferată Vatra Dornei sau Vatra Dornei Băi, cunoscută staţiune montană din nordul României.



    Pe de altă parte, începând din 30 decembrie 2021, aplicația de cumpărare/informare CFR Călători poate fi descărcată și pe sistemele de operare iOS. Aplicația este disponibilă în Google Play, App Store și Huawei App Gallery. În altă ordine de idei, pentru asigurarea accesului la un număr mai mare de trenuri al navetiştilor, se acceptă călătoria posesorilor de abonamente valabile la tren Regio la trenuri InterRegio pe distanţe de până la 30 de kilometri. Trenurile de pe ruta Bucureşti Nord – Aeroportul internaţional Henri Coandă şi retur au la dispoziţie terminale contactless (Mastercard sau Visa), pentru plata biletului de călătorie prin orice tip de dispozitiv de plată: card, telefon sau ceas inteligent. Procesul de cumpărare este simplu și intuitiv.



    Operatorul feroviar Interregional Călători a introdus din 10 ianuarie 2022 trenuri Regio Expres pe ruta Oradea – Arad – Timișoara, care leagă oraşe dezvoltate ale României. În program sunt incluse două curse zilnic Oradea – Timişoara dimineaţa şi Timişoara – Oradea după-amiază. Din Oradea mai există rute regulate către destinaţii importante precum Cluj-Napoca sau Satu Mare, cu legături către alte oraşe mari, dar şi trenuri de navetă către localităţi din judeţul Bihor. Începând din 9 ianuarie operatorul a introdus trenuri Regio Expres şi pe ruta Cluj Napoca– Sibiu Compania a demarat un proiect prin care îşi propune să asigure mobilitatea între marile oraşe, prin trenuri care să satisfacă şi nevoile de navetă ale călătorilor.


  • Proteste sociale în România

    Proteste sociale în România

    Salariaţii din mai multe domenii din Romania s-au arătat nemulţumiţi de prevederile bugetare pentru anul următor, legate de veniturile salariale. Angajaţii CFR au declanşat, luni, un protest spontan, blocând timp de mai multe ore, circulaţia feroviară. Mii de oameni au rămas blocaţi în trenuri timp de mai multe ore, după ce peste 100 de garnituri s-au oprit în gări. Nemulţumirile ţin de legea privind statutul personalului feroviar adoptat în 2020, care a fost amânată pentru a treia oară şi odată cu ea o serie de majorări salariale şi alte drepturi.

    După negocieri, Ministerul Transporturilor şi sindicatele de la CFR au căzut de acord asupra unei creşteri salariale de aproximativ 10% de la 1 ianuarie.


    Tot luni, reprezentanţii sindicatelor din educaţie au participat la un miting în faţa Guvernului. Principala nemulţumire o reprezintă subfinanţarea sistemului educaţional și ei solicită respectarea majorărilor salariale prevăzute în legislaţie. În unităţile şcolare, până miercuri, este grevă japoneză. În plus, cele trei federaţii sindicale din educaţie derulează în toate unităţile de învăţământ un referendum prin care salariaţii sunt chemaţi să decidă dacă în ianuarie vor face grevă de avertisment sau grevă generală, în cazul în care Guvernul nu va acorda majorările salariale.


    La rândul lor, bugetarii din sănătate sunt nemulțumiți, Federaţia Sanitas anunţând declanşarea grevei japoneze la mijlocul acestei săptămâni, pe termen nelimitat, tot din motive salariale. Sindicaliștii spun că, executivul actual a promis asigurarea resurselor financiare pentru categoriile de salariaţi din Sănătate şi Asistenţă socială, pentru care creşterile salariale aferente anului 2021 au fost blocate de fosta guvernare. Se află în această situaţie aproape 85.000 de angajaţi, în special infirmiere, brancardieri, personal TESA, asistenţi sociali etc. Ei solicită salarii de bază și sporuri pentru toţi angajații din Sănătate la nivelul anului 2022 și atrag atenţia că pandemia este în plină desfăşurare, iar sistemul este din ce în ce mai afectat de lipsa resurselor, funcţionând cu un personal subdimensionat şi epuizat.


    De asemenea, Sindicatul Naţional al Gărzii de Mediu a remis o scrisoare deschisă adresată şefului statului, Klaus Iohannis, în care îi solicită să facă demersurile necesare pentru salarizarea corectă a angajaţilor din domeniu, pentru evitarea intrării acestora în grevă generală. Sindicaliştii arată că infracţionalitatea creşte alarmant, iar mijloacele celor care fac infracţiuni de mediu, în special în zona transportului de deşeuri ilegale, dar nu numai, devin tot mai sofisticate.

    Săptămana trecută și polițiștii au protestat, din nou, în fața Ministerului de Interne, nemulţumiţi de faptul că Guvernul nu intenţionează să aplice din ianuarie majorările salariale prevăzute de legea salarizării. În semn de protest, ei nu mai dau amenzi. Cei care au de câștigat sunt șoferii care încalcă legea, pentru că ei primesc doar avertisment pentru fapte care în mod normal îi lăsau fără sume mari de bani și chiar fără actele mașinii.


  • Noul mers al trenurilor

    Noul mers al trenurilor

    Oferta de transport
    feroviar de pasageri este adaptată cererii de piaţă, prin optimizarea duratelor
    călătoriilor, dar şi a programului şi capacităţii de transport, în limita
    resurselor tehnice disponibile. În noul Mers al Trenurilor 2021-2022 circulă
    zilnic, în medie, 1200 trenuri operate de CFR Călători, în funcţie de perioada
    din an. Ca noutăţi, CFR Călători şi MAV Start (operatorul naţional maghiar) au
    convenit asupra îmbunătăţirii ofertei de transport România – Ungaria prin
    frontiera Curtici asigurându-se pe timpul zilei trenuri în cadenţă la
    interval de două ore. Au fost introduse în plus 4 perechi de trenuri, una pe
    ruta Timişoara – Budapesta şi retur, două pe ruta Arad – Budapesta şi retur, una pe ruta Arad
    – Szolnok şi retur. Alte conexiuni cu Ungaria se realizează pe ruta Craiova -
    Timişoara – Arad şi retur, pe care circulă trenuri cu vagoane pentru Szolnok,
    prin frontiera Episcopia Bihor.


    Circulaţia trenului pe ruta Chişinău – Bucureşti a fost reluată în prezenţa ambasadorului României în R. Moldova,
    Daniel Ioniţă. Relansarea cursei Chişinău – Bucureşti are loc după 2 ani de
    întrerupere, într-un an în care au fost reluate pe deplin şi revigorate
    relaţiile bilaterale dintre România şi Republica Moldova, a declarat ambasadorul.
    Trenul, denumit «Prietenia», va circula de două ori pe săptămână în decembrie
    2021 şi de 3 ori pe săptămână în 2022. Directorul general al Agenţiei
    Proprietăţii Publice din R. Moldova, Eugeniu Cozonac, a reamintit că mulţi
    oameni obişnuiau să parcurgă cu trenul cei 358 de kilometri care despart
    capitala Republicii Moldova de capitala României. Cel mai ieftin bilet,
    nerambursabil, este 19 euro, cel mai scump circa 135 de euro. Copiii cu vârsta
    între 4 şi 12 ani beneficiază de o reducere de până la 40% din costul călătoriei.


    Pe relaţia Bucureşti – Constanţa, spre litoralul românesc
    al Mării Negre, au fost planificate trenuri IR (InterRegio) şi Regio Expres în
    cadenţă la interval de o oră. În 2021/2022 vor circula 24 de trenuri IR şi
    Regio Expres pe relaţia Bucureşti – Constanţa şi retur, faţă de 13 trenuri IR
    în 2020/2021. Pe ruta Constanţa – Bucureşti Nord – Braşov şi retur vor circula 3 perechi de
    trenuri, faţa de două perechi anterior. Pe ruta Bucureşti – Constanţa,
    trenurile IR vor avea o viteza maximă de 160 km/h, trenurile Regio Expres maximum
    150 km/h, iar trenurile Regio viteza maximă de 120 km/h.


    Trenurile spre Aeroportul Internaţional «Henri Coandă»
    Otopeni, principalul aeroport din România, vor circula pe ruta Bucureşti Nord -
    Pajura – Mogoşoaia fără modificarea timpului de călătorie.



  • Sports roundup

    Sports roundup

    Romanian Rugby side Ştiinţa Baia Mare have become champions after an
    11-3 win against Steaua Bucharest on Saturday night in the finals of the
    present edition of the Super League. The game was hosted by the Triumphal Arch
    Stadium in Bucharest with no fans in attendance because of the Covid-19
    pandemic. It was a well-deserved win for trophy holder Stiinta, which proved
    superior to their opponents in every respect.






    Bulgarian athlete Boriana Kalein on Sunday won all the four finals of
    the rhythmic gymnastics championship hosted last weekend by the city of Cluj
    Napoca in western Romania. A European vice-champion this year and fifth-placed
    at the Tokyo Olympics, Boriana had also won the individual all-round event on
    Saturday






    Romanian handball side CSM Bucharest on Sunday secured a 25-22 win
    against the Germans from Borussia Dortmund in a match that counted for the
    fourth leg of the Champions League. This has been the Romanians’ second win,
    who are now ranking 6th in group A with 4 points on par with the
    side on the fifth position, Brest Bretagne. This has been the Germans’ first
    defeat in this European season and CSM will be up against Buducnost Podgorica
    of Montenegro in Bucharest next Sunday.






    Last weekend saw the games of the twelfth leg of Romania’s first
    football league. On Friday, Gaz Metan Medias secured a 2-1 home win against
    Dinamo Bucharest. On Saturday, FC Voluntari clinched a 2-1 away win against
    Sfantu Gheorghe and FCSB claimed a 3-0 win against FC Mioveni in Buzau.






    On Sunday in Pitesti, southern Romania, local side FC Arges defeated
    Farul Constanta 2-1 then in Arad, UTA secured a one-nil win against FCU Craiova
    1948. The day ended with the leg’s most important match in southern Romania
    where Rapid Bucharest secured a 2-0 win against defending champions CFR Cluj.






    Two games are due on Monday when FC Botoșani takes on
    Chindia Târgoviște and Universitatea Craiova plays Academica Clinceni. CFR tops
    the table with 30 points followed by FCSB and FC Voluntari, each with 24.



  • Sports roundup

    Sports roundup

    Romanian Rugby side Ştiinţa Baia Mare have become champions after an
    11-3 win against Steaua Bucharest on Saturday night in the finals of the
    present edition of the Super League. The game was hosted by the Triumphal Arch
    Stadium in Bucharest with no fans in attendance because of the Covid-19
    pandemic. It was a well-deserved win for trophy holder Stiinta, which proved
    superior to their opponents in every respect.






    Bulgarian athlete Boriana Kalein on Sunday won all the four finals of
    the rhythmic gymnastics championship hosted last weekend by the city of Cluj
    Napoca in western Romania. A European vice-champion this year and fifth-placed
    at the Tokyo Olympics, Boriana had also won the individual all-round event on
    Saturday






    Romanian handball side CSM Bucharest on Sunday secured a 25-22 win
    against the Germans from Borussia Dortmund in a match that counted for the
    fourth leg of the Champions League. This has been the Romanians’ second win,
    who are now ranking 6th in group A with 4 points on par with the
    side on the fifth position, Brest Bretagne. This has been the Germans’ first
    defeat in this European season and CSM will be up against Buducnost Podgorica
    of Montenegro in Bucharest next Sunday.






    Last weekend saw the games of the twelfth leg of Romania’s first
    football league. On Friday, Gaz Metan Medias secured a 2-1 home win against
    Dinamo Bucharest. On Saturday, FC Voluntari clinched a 2-1 away win against
    Sfantu Gheorghe and FCSB claimed a 3-0 win against FC Mioveni in Buzau.






    On Sunday in Pitesti, southern Romania, local side FC Arges defeated
    Farul Constanta 2-1 then in Arad, UTA secured a one-nil win against FCU Craiova
    1948. The day ended with the leg’s most important match in southern Romania
    where Rapid Bucharest secured a 2-0 win against defending champions CFR Cluj.






    Two games are due on Monday when FC Botoșani takes on
    Chindia Târgoviște and Universitatea Craiova plays Academica Clinceni. CFR tops
    the table with 30 points followed by FCSB and FC Voluntari, each with 24.



  • Noutăţi de la Căile Ferate

    Noutăţi de la Căile Ferate

    Operatorul naţional feroviar CFR Călători a implementat un proiect-pilot
    prin care este facilitată verificarea, validarea și emiterea legitimațiilor de
    călătorie în tren prin intermediul dispozitivelor mobile. Personalul de tren este
    dotat cu dispozitive compuse din aparate mobile dotate cu NFC (pentru plata cu
    card contactless) și capacitate de scanare a codurilor de bare sau a codurilor
    QR, precum și imprimante termice pentru tipărirea biletelor.


    Potrivit companiei, proiectul-pilot cuprinde cele 60 de trenuri de pe ruta
    Bucureşti Nord – Aeroportul Internaţional Henri Coandă Otopeni, de lângă Bucureşti, şi retur, unde călătorii au
    la dispoziţie posibilitatea achiziţionării de bilete de călătorie în tren cu
    plata acestora cu orice tip de dispozitiv electronic de plată contactless
    (Mastercard sau Visa): card, telefon, ceas sau brăţară inteligentă. Soluţia va fi implementată în curând şi la personalul de tren care
    deserveşte vagoanele de dormit şi cuşetă. Proiectul reprezintă o etapă a
    digitalizării şi automatizării proceselor interne comerciale ale CFR Călători,
    respectându-se totodată recomandările Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii privind
    reducerea plăţilor în numerar în contextul pandemiei de COVID-19. După
    implementarea soluţiei la toate vagoanele de dormit şi cuşetă, călătorul îşi va
    putea cumpăra bilete online la aceste tipuri de vagoane până cu circa 15 minute
    înainte de plecarea trenului din staţia de îmbarcare.


    Pe de altă parte, Asociația pentru Dezvoltare Intercomunitară pentru
    Transport Public București-Ilfov a anunțat că, începând din anul 2024, va fi
    dat în folosință trenul metropolitan București-Ilfov, care va deservi, în
    principiu, locuitorii din această regiune foarte dezvoltată economic, alături
    de autobuze, tramvaie și metrou. Astfel,
    în viitor, distanţa de la Gara de Nord la Snagov (o cunoscută comună pe malul
    lacului omonim, cel mai mare lac natural din România, aflată la 40 de kilometri
    nord de Capitală) ar putea fi parcursă în circa 30 de minute, faţă de un
    interval de timp aproape dublu necesar unui autoturism în condiţiile actuale de
    trafic.


    Pentru început, va fi folosită rețeaua feroviară istorică din zonă. Astfel, au fost propuse să funcţioneze 18 linii. Într-o primă
    fază, prin utilizarea infrastructurii feroviare existente, va putea fi
    asigurată o viteză comercială ridicată, de peste 40 kilometri/oră. Prin
    realizarea investiţiilor necesare pentru introducerea şi dezvoltarea
    serviciilor de tren urban şi metropolitan Bucureşti – Ilfov se urmăreşte
    crearea unei noi alternative la transportul cu maşina personală în regiunea
    Bucureşti. Totodată, vor fi reduşi timpii de călătorie necesari navetei,
    asigurându-se o legătură de transport între localităţi, în interiorul
    Capitalei, precum şi între Aeroportul Internaţional Henri Coandă şi
    celelalte localităţi din regiune, inclusiv către polul de cercetare de la Măgurele
    şi zonele turistice Snagov, Mogoşoaia şi Cernica.

  • Funkbriefkasten 10.10.2021

    Funkbriefkasten 10.10.2021


    Mein Name ist IA und ich begrü‎ße sie recht herzlich zum Funkbriefkasten.




    Fangen wir heute mit den Kommentaren zu unseren Sendungen an. Herr Xaver Hellmeier aus Puchheim in Oberbayern schrieb: Ihr Programm ist nach wie vor von allen anderen deutschsprachigen Auslandshörfunkprogrammen das allerliebste. Besonders die Kochsendung finde ich genial! Ich habe schon daraus, das ein oder andere Gericht nachgekocht und ich muss sagen, dass es meine Erwartungen um Vielfaches übertroffen hat!“ Danke sehr Herr Hellmeier für das Lob.




    Eine Nachricht in unserer Sendung von 16. September regte Herrn Reiner Schneider in Grefrath in Nordrhein-Westfalen zu den folgenden Zeilen an: Das Programm war wie immer sehr informativ und kurzweilig. Besonders interessant innerhalb der Nachrichten war die Meldung über den Streik des nationalen Gewerkschaftsbundes inkl. Eisenbahner-Gewerkschaft. Just zu dieser Zeit haben auch die Eisenbahner in unserem Land mehrfach gestreikt, bis nun endlich eine Einigung mit der Deutschen Bahn AG erfolgt ist. Ich bin gespannt wie der Streik in Ihrem Land ausgeht!“



    Nun, um den Sachverhalt zu erklären, muss ich ihnen erst einmal sagen, dass die Rumänische Eisenbahn, Căi Ferate Romane und kurz CFR genannt, in vier autonome Unternehmen unterteilt ist. Eine davon — CFR Călători, die zuständig für den Personenverkehr ist — erwirtschaftete im Laufe der Jahre Verluste. Deswegen wurden den Angestellten auch der anderen drei Unternehmen die Bezüge nicht voll ausgezahlt. Diesen platzte im August der Kragen und sie drohten den Personenzugverkehr zu stoppen. Soweit ist es dann doch nicht gekommen, doch der Konflikt schwelt weiter. Im September protestierten die Eisenbahner vor der Regierung. Sie forderten eine mittel- und langfristige Personalstrategie sowie die Anhebung der Gehälter. Gegenwärtig tut sich aber nichts in der Sache, weil die Regierung per Misstrauensvotum abgesetzt wurde und nur kommissarisch weiterregiert.




    Aus Marl meldete Herr Chris Krebs, dass unsere QSL-Karten von Mai und Juni bei ihm angekommen sind. Des Weiteren ermunterte er uns: Ihr Programm finde ich immer sehr interessant, weil sie auch kulturelle Inhalte und landestypische Musikstücke von rumänischen Künstlern spielen. Das finde ich super. Machen Sie bitte weiter so!“




    Unsere Musiksendung vom 25. September, in der wir drei Stücke des geschätzten rumänischen Gitarristen Alex Man ausstrahlten, gefiel Herrn Gerd Brüschke in Wolfsburg so gut, dass er sich bei uns nach den gespielten Musiktiteln erkundigte.



    Die ausgestrahlten Musikstücke von Samba bis Bossa-Nova sind von einem Album aus dem Jahre 2014 mit dem Titel Tempo de amor“. Der erste Song hei‎ß Anotimpuri“, auf Deutsch Jahreszeiten, die anderen zwei Titeln lauteten Amanha“ und Solidao“. Sie können die Songtitel auch im Funkbriefkasten auf unserer Internet-Seite lesen.





    Seitdem unsere Internet-Seite auf einen anderen Server verlegt wurde, ist es ein Chaos! Mal öffnet sich die Internet-Seite viel zu langsam, mal können wir die Beiträge nicht hochladen, mal funktioniert das Feedback-Formular nicht. Letztere Erfahrung musste leider auch Herr Dieter Sommer in Eisleben machen. Er versuchte uns in letzter Zeit vergebens Empfangsberichte über das Formular zuzusenden. Das Feedback über die Internet-Seite wollte einfach nicht.


    In Wien musste sich auch Herr Paul Gager mit demselben Problem auseinandersetzen. Dabei klagte er: Da hatte ich das Internetempfangsformular so schön ausgefüllt und danach fand sich kein ‚Captcha-Code‘, sodass ich das Formular nicht abschicken konnte.“ Es tut uns sehr leid, dies zu erfahren und selbstverständlich haben wir unseren technischen Dienst darauf hingewiesen.



    Ausgehend von einem Artikel aus der Süddeutschen Zeitung“ über Stra‎ßenhunde in Rumänien schrieb Herr Gager au‎ßerdem: Stra‎ßenhunde sind ein Politikum im heutigen Rumänien: etwa 50 000 soll es 2013 allein in der Hauptstadt davon geben, seriöse Zahlen werden nicht mehr veröffentlicht, seit damals ein Vierjähriger von streunenden Hunden totgebissen wurde. Das passiert auch hin und wieder leider auch in Österreich – das ein Kind von Hunden totgebissen wird. Als Kind wurde ich auch von einem Nachbarshund in das Bein gebissen. Ein für wahr unvergessliches Erlebnis.“



    Hinzufügen möchte ich nur kurz, Herr Gager: Ausgehend vom angesprochenen Fall, wurden die Stra‎ßenhunde eingesammelt. Viele Leute forderten, dass sie getötet werden, viele waren dagegen. Zu den Letzteren zählte auch ich. Proteste und Beiträge in den Medien konnten das Unvermeidliche leider nicht abwenden. Die meisten Stra‎ßenhunde wurden getötet. Seitdem stellen sie kein so gro‎ßes Problem in Rumänien mehr dar.




    Für unsere Hörerinnen und Hörer und auch für uns stellt jedoch der Empfang unserer Sendungen ein riesengro‎ßes Problem dar. Einer von mehreren Hörern, die sich beklagten ist, Herr Joself Robl im österreichischen Maria Alm. Er versuchte den ganzen September über unsere Sendungen zu empfangen. Vergeblich, auf keiner Frequenz und zu keiner der angegebenen Zeiten gelang es ihm. Daraufhin fragte er uns, ob es etwa Änderungen bei den Sendezeiten und Frequenzen für die analoge Kurzwelle gegeben hat.



    Herr Christoph Paustian vom Hörerklub Ottenau lie‎ß unterdessen bei Sorin Georgescu nachfragen, wann denn endlich wieder die Morgen- und die Abendsendungen von RRI auf den analogen Kurzwellen zu hören sind.



    Sehr erbost über den mangelhaften Empfang war Herr Ernst Meinhardt in Berlin. Am 15. September schrieb er an die Redaktion: Heute Morgen habe ich es wieder versucht mit Ihrer deutschen Sendung auf Kurzwelle 7.325 Kilohertz DRM. Die Situation ist immer noch so unbefriedigend wie seit zwei Monaten, also Schulnote 6 in Deutschland oder 4 in Rumänien. Ab und zu konnte ich heute zwei, drei Wörter hören. Doch gleich danach ist der Empfang wieder für mehrere Minuten abgerissen. Ich habe nun die Vermutung, dass die Leistung des Kurzwellensenders mit Beginn der deutschen Sendung stark heruntergefahren wird. Werden die vorher laufenden Sendungen in französischer und englischer Sprache beispielsweise mit 100 Kilowatt Leistung ausgestrahlt, so geht sie bei der deutschen Sendung auf 10 Kilowatt herunter, vielleicht auch auf nur 1 Kilowatt. Anders kann ich mir nicht erklären, wieso ich die französische und die englische Sendung gut hören kann, die deutsche aber fast gar nicht. Auf der analogen Kurzwelle 9.700 Kilohertz geht so und so schon seit Monaten gar nichts. Ich fürchte, die wahren Gründe, warum das so ist, werden wir nie erfahren, weil die, die sie kennen, zum Schweigen verpflichtet wurden. Anderenfalls würden sie ihren Arbeitsplatz verlieren.“



    Ganz so schlimm ist es nicht, aber ein gro‎ßes Ärgernis schon. Fakt ist, dass die Deutsche Sendung gegenwärtig nicht auf den analogen Frequenzen 9.570 kHz, 9.700 kHz und 11.880 kHz ausgestrahlt wird. Das bedeutet, dass lediglich die Sendung um 14.00 UTC (15.00 Uhr in Mitteleuropa) auf der analogen Frequenz 9 600 kHz gehört werden kann. Unsere Morgen und Abendsendungen, um 06.00 und 18.00 UTC sind zurzeit nur auf den DRM-Frequenzen 7 325, respektive 7 245 zu empfangen. Schuld an der Situation ist der BD-300-1-Sender, in Ţigăneşti, der im April ausgefallen ist. In der Zwischenzeit wurde das defekte Teil des Senders ersetzt. Leider war das Neue fehlerhaft. Der Übertragungsdienstleister RADIOCOM nahm daraufhin das Ausschreibungsverfahren wieder auf. Leider können wir Ihnen zum gegenwärtigen Zeitpunkt nicht sagen, wann das Problem endlich behoben wird. Was die Sendeleistung der DRM-Übertragung anbetrifft, diese Beschwerde habe ich an unseren Generalsekretär weitergeleitet.




    Und nun, bevor ich, zum Ende des Funkbriefkastens die Posteingangsliste verlese, muss ich noch freundliche Grü‎ße von Christoph Paustian und Bernd Seiser, am Martina Pohl in Überlingen und Helmut Schafheitle in Singen übermitteln.




    Für die heutige Hörerpost verwendete ich die Zuschriften, die in der Zeitspanne 13 — 26. September in die Mail-Box der Redaktion eingingen, und zwar von:


    Josef Robl in Österreich, Michael Willruth in Frankfurt a. M., Nouri Streichert in Hildesheim, Willi Seiser, Petra Kugler und Bernd Seiser in Ottenau, Gerd Brüschke in Wolfsburg, Chris Krebs in Marl, Martina Pohl in Überlingen, Paul Gager in Wien, Reiner Schneider in Grefrath, Helmut Matt in Herbholzheim, Lutz Winkler in Schmitten, Xaver Hellmeier in Puchheim, Gerhard Fleischer in Winterthur in der Schweiz, Ernst Meinhardt in Berlin, Dieter Sommer in Eisleben und Reginaldo Anunciação in Brasilien.



    Ich danke ihnen für die Aufmerksamkeit und erwarte sie zu einer neuen Ausgabe des Funkbriefkastens am kommenden Sonntag.





  • Sports Roundup

    Sports Roundup

    The city of Oradea in western
    Romania last week saw a major women’s handball tournament entitled ‘The
    Centennial Cup’, whose aim was to mark 100 years of Romanian handball. The
    trophy went to Hungarian side Ferencvaros Budapest, who secured a 32-30 win in
    the finals against CSM Bucharest, a side that is representing Romania in the Champions
    League.






    In the first games on Friday the
    Hungarians had defeated Minaur Baia Mare 36-26 while CSM clinched a 28-26 win
    against another Hungarian side, Debrecen. The domestic season in women’s
    handball is due to kick off on Tuesday with the games in the Romanian Cup’s
    round of sixteen.






    Romania’s national volleyball side
    was defeated on Sunday by the Netherlands 3-1 in Group D of the European
    Championship underway in Cluj, western Romania. This has been our handballers’
    third defeat after a 1-3 against Turkey and 0-3 against Sweden.


    The Netherlands comes first in the
    ranking followed by Turkey, each with three wins out of three matches. Romania
    is on the group’s last position and will take on Finland on Tuesday.




    Last weekend saw the football games
    counting towards the sixth leg of Romania’s domestic championship. On Friday,
    Chindia Targoviste and Academica Clinceni ended in a two-all draw their game in
    Buzau, southern Romania. In Ovidiu, on the Black Sea coast, local side Farul
    secured a 3-0 win against Dinamo Bucharest.






    On Saturday, Universitatea Craiova
    clinched a 1-0 away win against Gaz Metan Medias while CFR also obtained a 1-0
    away victory against FC Arges. On Sunday, in Arad, western Romania, local side
    UTA clinched a 2-0 win against FC Voluntary wile Rapid Bucharest versus FC
    Botosani, ended with the former’s away 1-0 win.






    Monday will see the leg’s last two
    games, CS Mioveni versus FCU Craiova and FCSB versus Sepsi Sf. Gheorghe. CFR is
    first in the ranking with 18 points out of 18 possible, followed by Rapid with
    16 points, the only side that has got no goals in the present season.

  • Sports Roundup

    Sports Roundup

    The city of Oradea in western
    Romania last week saw a major women’s handball tournament entitled ‘The
    Centennial Cup’, whose aim was to mark 100 years of Romanian handball. The
    trophy went to Hungarian side Ferencvaros Budapest, who secured a 32-30 win in
    the finals against CSM Bucharest, a side that is representing Romania in the Champions
    League.






    In the first games on Friday the
    Hungarians had defeated Minaur Baia Mare 36-26 while CSM clinched a 28-26 win
    against another Hungarian side, Debrecen. The domestic season in women’s
    handball is due to kick off on Tuesday with the games in the Romanian Cup’s
    round of sixteen.






    Romania’s national volleyball side
    was defeated on Sunday by the Netherlands 3-1 in Group D of the European
    Championship underway in Cluj, western Romania. This has been our handballers’
    third defeat after a 1-3 against Turkey and 0-3 against Sweden.


    The Netherlands comes first in the
    ranking followed by Turkey, each with three wins out of three matches. Romania
    is on the group’s last position and will take on Finland on Tuesday.




    Last weekend saw the football games
    counting towards the sixth leg of Romania’s domestic championship. On Friday,
    Chindia Targoviste and Academica Clinceni ended in a two-all draw their game in
    Buzau, southern Romania. In Ovidiu, on the Black Sea coast, local side Farul
    secured a 3-0 win against Dinamo Bucharest.






    On Saturday, Universitatea Craiova
    clinched a 1-0 away win against Gaz Metan Medias while CFR also obtained a 1-0
    away victory against FC Arges. On Sunday, in Arad, western Romania, local side
    UTA clinched a 2-0 win against FC Voluntary wile Rapid Bucharest versus FC
    Botosani, ended with the former’s away 1-0 win.






    Monday will see the leg’s last two
    games, CS Mioveni versus FCU Craiova and FCSB versus Sepsi Sf. Gheorghe. CFR is
    first in the ranking with 18 points out of 18 possible, followed by Rapid with
    16 points, the only side that has got no goals in the present season.

  • Sports Weekend

    Sports Weekend


    The weekend’s main sporting
    event is the match for the Supercup of Romania pitching defending champions CFR
    Cluj against Universitatea Craiova, holder of Romania’s Cup in football. The
    game is to take place on the National Arena in Bucharest, Romania’s largest
    stadium, recently refurbished for the European Football Championship.




    This is going to be the
    second game pitching the two sides against one another in the aforementioned
    competition after the one in 2018, when CFR won the game 1-0 on Craiova’s turf.
    The match in Bucharest is going to be CFR’s eighth participation in Romania’s
    Supercup and the fourth in a row after winning the League four consecutive
    times between 2018 and 2021. Universitatea Craiova are going to have their
    second participation in the competition after the one in 2018, as winners of
    Romania’s Cup.






    CFR Cluj come to Bucharest
    after a successful debut in the European cups. On Tuesday they clinched a 3-1
    win against Bosnian side Borac Banja Luka in the first round of the Champions
    League’s preliminary leg. French Billel Omrani, Ciprian Chiriac and Runar Mar
    Sigurjonsson of Iceland scored for the Romanian champions.






    The football season in
    Romania kicks off with the aforementioned Supercup game though the first league
    championship is due to officially begin on July 15th with FC
    Botosani versus FCSB. On Friday, Academica Clinceni takes on Sfantu Gheorghe in
    an away game while CFR plays Universitatea’s second lineup, FC ‘U’.






    CS Mioveni goes to Medias
    on Saturday for a game against local side Gaz Metan, while Universitatea
    Craiova plays at home FC Arges. Farul Constanta plays an away game against UTA
    Arad, while Rapid Bucharest will be up against Chindia Targoviste. The leg is
    due to end on Monday, July 19th with Dinamo Bucharest versus FC
    Voluntari.




    (bill)

  • Sports Weekend

    Sports Weekend


    The weekend’s main sporting
    event is the match for the Supercup of Romania pitching defending champions CFR
    Cluj against Universitatea Craiova, holder of Romania’s Cup in football. The
    game is to take place on the National Arena in Bucharest, Romania’s largest
    stadium, recently refurbished for the European Football Championship.




    This is going to be the
    second game pitching the two sides against one another in the aforementioned
    competition after the one in 2018, when CFR won the game 1-0 on Craiova’s turf.
    The match in Bucharest is going to be CFR’s eighth participation in Romania’s
    Supercup and the fourth in a row after winning the League four consecutive
    times between 2018 and 2021. Universitatea Craiova are going to have their
    second participation in the competition after the one in 2018, as winners of
    Romania’s Cup.






    CFR Cluj come to Bucharest
    after a successful debut in the European cups. On Tuesday they clinched a 3-1
    win against Bosnian side Borac Banja Luka in the first round of the Champions
    League’s preliminary leg. French Billel Omrani, Ciprian Chiriac and Runar Mar
    Sigurjonsson of Iceland scored for the Romanian champions.






    The football season in
    Romania kicks off with the aforementioned Supercup game though the first league
    championship is due to officially begin on July 15th with FC
    Botosani versus FCSB. On Friday, Academica Clinceni takes on Sfantu Gheorghe in
    an away game while CFR plays Universitatea’s second lineup, FC ‘U’.






    CS Mioveni goes to Medias
    on Saturday for a game against local side Gaz Metan, while Universitatea
    Craiova plays at home FC Arges. Farul Constanta plays an away game against UTA
    Arad, while Rapid Bucharest will be up against Chindia Targoviste. The leg is
    due to end on Monday, July 19th with Dinamo Bucharest versus FC
    Voluntari.




    (bill)

  • Facilităţi pentru călătoria cu trenul

    Facilităţi pentru călătoria cu trenul

    Operatorii de transport feroviar de călători au introdus în circulaţie numeroase
    trenuri care asigură legături directe şi rapide cu staţiunile de pe Valea Prahovei, de la Marea Neagră sau în Delta Dunării, pe
    relaţiile Bucureşti Nord – Braşov, Bucureşti Nord – Constanţa, Bucureşti Nord -
    Mangalia sau Bucureşti Nord – Medgidia – Tulcea.


    Astfel, peratorul naţional de transport feroviar CFR Călători a introdus în
    circulaţie 54 de trenuri (Regio Expres, Interegio şi Regio) pentru călătoria pe
    Valea Prahovei, iar operatorii privaţi alte 24 de garnituri. Pentru legăturile
    directe din toată ţara cu staţiunile de la Marea Neagră şi cu Delta Dunării,
    CFR Călători a pus deja în circulaţie 40 de trenuri, oferta de călătorie spre
    Litoral fiind completată cu alte 20 de garnituri ale operatorilor privaţi. Pentru
    staţiunile de pe Valea Prahovei sau Litoralul românesc calea ferată, comparativ
    cu celelalte mijloace de transport, reprezintă o variantă ecologică, rapidă şi
    confortabilă de călătorie, viteza maximă de circulaţie a trenurilor pe relaţia
    Bucureşti – Braşov fiind de 140 km/oră, iar între Bucureşti şi Constanţa de 160
    km/oră, spun reprezentanţii companiei care administrează infrastructura
    feroviară publică. CFR recomandă călătorilor să circule cu trenul, durata
    călătoriei pe calea ferată, până la Constanţa sau Braşov, fiind de două ore, în
    condiţiile în care deplasarea cu autoturismul spre destinaţiile respective
    durează de multe ori sensibil mai mult din cauza aglomeraţiei de pe şosele.


    CFR Călători a anunțat lansarea, din 24 iunie, a aplicației mobile CFR
    Călători mersul trenurilor și bilete online care este disponibilă deocamdată pentru
    telefoane cu sistemul de operare Android (minim Android 5.1). Prin aplicație
    utilizatorii au acces la achiziționarea biletelor standard, dus-întors, dar și
    la selectarea paturilor pentru vagoanele de dormit sau tip cușetă și la
    adăugarea biletelor pentru animale de companie sau de bicicletă. Aplicația este
    disponibilă în testare deschisă pentru o perioadă de 30 de zile și va fi
    îmbunătățită în funcție de recomandările clienților.


    În context, agențiile de turism din România sunt tot mai interesate să
    colaboreze cu CFR Călători pentru vânzarea de bilete online în trafic intern,
    dar și pentru închirierea unui tren în regim charter şi organizarea unor trasee
    şi circuite. Peste 315 agenţii de turism au, până în prezent, încheiate contracte
    de comision pentru vânzarea biletelor CFR în trafic intern sistem online, deoarece
    transportul cu trenul este, de multe ori, ales de către turiştii români şi
    străini atunci când se deplasează în România, a anunţat Asociaţia Naţională a
    Agenţiilor de Turism.


  • Le rail et l’heure exacte

    Le rail et l’heure exacte

    Les gens d’aujourd’hui prennent le concept d’heure exacte comme allant de soi. Notre temps est régi par des rendez-vous pris et par des tâches qui doivent être exécutées à des heures précises. Entourés de tant de montres et d’horloges, numériques ou mécaniques, nous savons à tout moment l’heure qu’il fait. Pourtant, ce savoir, cette maîtrise de l’heure n’est pas moins une donne de date récente, intimement liée à l’apparition et au développement du rail. Mesurer le temps avec précision, connaître l’heure à tout moment, respecter l’horaire établi, tout cela n’est pas sans lien avec le développement du chemin de fer, peut-être le premier et le plus important résultat de la révolution industrielle.

    L’historien Dorin Stănescu nous aidera à détailler les aléas de cette relation construite entre le concept d’heure précise et la grande invention du 19e siècle. Car le rail, apparu en Angleterre en 1830, fera dire aux Britanniques : « Ce fut le cadeau que les Anglais ont fait à l’humanité ». Dorin Stănescu : « Dès le départ, les Anglais ont été confrontés à la question du timing, de la synchronisation de l’heure. Vous savez, au début, le trafic était modeste. Le déplacement se faisait sur une seule voie. Mais l’engouement rapide pour ce nouveau moyen de locomotion avait très vite soulevé le problème de la synchronisation horaire. Parce que les montres mal synchronisées des conducteurs de train ont provoqué des accidents terribles, avec des victimes et des dégâts conséquents, enfin, vous imaginez ce que cela pouvait être. »

    Qui plus est, chaque ville vivait alors à son temps solaire. Qu’à cela ne tienne ! Les Anglais ont vite fait de trouver la parade. Dorin Stănescu : « Dès 1840, le capitaine Basil Hall avait proposé à ce que tous les offices de poste du royaume adoptent l’heure de Londres. La Poste a pourtant opposé une fin de non-recevoir à la proposition, osée en effet pour l’époque. Mais l’administration des chemins de fer avait tout de suite compris la part qu’elle pouvait en tirer de la proposition du capitaine Hall. Et très vite, une première compagnie, la Great Western Railway, introduit la même heure le long de ses rails. Ce fut l’heure de Londres, fournie par l’Observatoire astronomique de Greenwich. Ce sera dorénavant l’heure du chemin de fer britannique. »

    Pour ce qui est de l’espace roumain, à la fin du 19e siècle, il se trouvait dans une course effrénée à la modernité, pour rattraper son retard technologique par rapport à l’Occident européen. La Roumanie ne tardera donc pas à embrasser, avec enthousiasme, la trouvaille anglaise. Dorin Stănescu nous le confirme : « Le chemin de fer fait son entrée en 1869. C’est lui qui favorisera, comme partout, l’utilisation du même fuseau horaire. Et l’on adopte rapidement le modèle anglais, où le fuseau qui a cours dans la capitale, à Bucarest, devient l’heure du pays. Certes, avant 1890, il n’y avait qu’un nombre assez modeste de trains, et le risque d’accidents était minime. Puis, en 1893, la France, l’Allemagne et l’empire d’Autriche-Hongrie adoptent le même fuseau. Et l’idée fait doucement son chemin en Roumanie aussi. L’heure de Bucarest sera établie, toujours en relation avec l’heure indiquée par l’Observatoire de Greenwich, grâce à la coopération entre deux institutions relativement nouvelles : les Chemins de fer et l’Institut météorologique roumains. Stefan Hepites, le premier directeur de ce dernier, fut la cheville ouvrière du projet. »

    Standardiser et synchroniser l’heure nous a depuis évité bien de tragédies. Ce n’est que par la suite que l’on avait compris tout l’intérêt que l’on pouvait en tirer, dans le fonctionnement des entreprises et des institutions, ou encore dans notre quotidien. Dorin Stănescu : « Pour mesurer le temps, Stefan Hepites avait fait construire une salle méridienne, comme cela se faisait partout pour mesurer le temps. A la demande du gouvernement, il s’était déplacé en Allemagne, pour étudier le système utilisé là-bas. Une fois rentré à Bucarest, il proposa que l’heure exacte soit marquée tous les midis par des coups de canon. De la sorte, tout le monde pouvait régler sa montre. Cela se passait en 1895. Seulement, l’essai échoua. En effet, les coups de canon tirés depuis l’Observatoire de Bucarest ne pouvaient être entendus dans toute la ville. La solution finalement adoptée fut celle du télégraphe. Une connexion fut établie entre l’Institut météorologique et la gare la plus proche, la gare Filaret. Alors, tous les midis, l’heure exacte était envoyée par télégraphe à toutes les gares du pays. Très vite, la solution fut également embrassée par les PTT et par les autres institutions publiques. Vers l’an 1900, l’heure de Bucarest était adoptée à travers tout le pays. Un proverbe y était né à l’époque, qui voulait dire, en gros : « c’est la gare qui donne l’heure du pays ». Par ce proverbe, les gens reconnaissaient au fond le rôle du rail dans le processus de synchronisation du temps national. »

    Mais ce changement somme toute technique a aussi bouleversé le quotidien des gens. Dorin Stănescu : « Concernant l’impact que cette standardisation horaire a eu dans un premier temps, l’on trouve trace dans la littérature de l’époque. Prenez, par exemple, les premiers romans de Bolintineanu, intitulés « Emanoil » et « Elena ». Prenez « Ciocoii vechi și noi », soit, en français, « Les boyards de l’ancien temps et les nouveaux riches », le roman de Nicolae Filimon, voire les nouvelles de Ion Luca Caragiale, notamment celle parue en 1899 et intitulée, à juste titre, « Le rail », où l’heure exacte devenait une véritable obsession. »

    Dotées d’horloges performantes, les gares et le rail sont devenus le symbole de la rigueur et de la précision. Dès 1950, la radio publique avait repris le flambeau et ravi, du coup, la vedette au rail, et ce sera sur les ondes hertziennes que l’heure exacte sera dorénavant partagée avec tout un chacun. (Trad. Ionuţ Jugureanu)

  • Informaţii de la CFR Călători

    Informaţii de la CFR Călători

    CFR Călători, operatorul feroviar naţional, oferă noi facilităţi celor care vor să plece în vacanță cu bicicleta. Astfel, bicicletele pliabile/demontabile pot fi transportate gratuit pe toate tipurile de trenuri, la clasa 1 şi a 2-a, ca bagaj de mână, în limita spaţiului disponibil, în timp ce bicicletele nedemontabile pot fi transportate contra cost doar la trenurile care oferă acest serviciu, la un preţ de 15 lei. Acest serviciu este reprezentat printr-o pictogramă, uşor de recunoscut, ce apare la căutarea/afişarea trenurilor în aplicaţiile online Mers Tren Trafic Intern şi Cumpără bilete de tren online. Biletul pentru o bicicletă nedemontabilă poate fi cumpărat online sau de la casele de bilete din staţii şi agenţii CFR Călători. Pentru călătorii cu biciclete la trenurile cu regim de rezervare care oferă serviciu de transport biciclete, se repartizează locuri în compartimentele alăturate spaţiului destinat depozitării acestora.



    În cazul grupurilor organizate de biciclişti, aceştia trebuie să depună o solicitare cu minim 72 de ore înainte, astfel încât direcţiile de specialitate să poată lua măsuri pentru organizarea transportului în funcţie de materialul rulant disponibil. Este posibil ca, în cazul în care trenul este ocupat sută la sută, personalul de tren să poată să interzică îmbarcarea călătorilor cu biciclete, dacă aceștia nu au bilet pentru bicicletă la trenul respectiv.



    12 perechi de trenuri InterRegio de la CFR Călători (denumite «Trenurile Soarelui») vor circula în această vară pe relaţia Bucureşti – Constanţa, spre litoralul românesc al Mării Negre, la care se vor adăuga 7 perechi de trenuri de la 4 operatori privaţi, a anunţat ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Cătălin Drulă. Timpul de parcurs este de două ore, pentru cea mai rapidă pereche de trenuri pe această magistrală feroviară foarte solicitată.



    În altă ordine de idei, CFR SA efectuează lucrări de infrastructură pe raza regionalelor Brașov și Timișoara. Astfel, în perioada 2–19 iunie 2021, se fac lucrări de modernizare pe infrastructură feroviară între stațiile Sf Gheorghe — Bodoc (centrul României) și Ilia — Dobra, Ilia — Gurasada și Ilteu — Săvârșin (vest). Aceste lucrări necesită modificări temporare în circulația trenurilor. Cele mai afectate trenuri sunt cele care circulă pe ruta București Nord — stația de frontieră Lőkösháza (Ungaria) și trenuri care circulă spre orașe mari — Timișoara, Arad, Craiova, Cluj, Iași, Oradea, Brașov. De asemenea, sunt afectate rute care circulă spre Mangalia. Pasagerii care au bilete/abonamente la trenurile afectate vor primi, la cerere, contravaloarea biletelor/călătoriilor achiziţionate şi neutilizate (fie pentru întreaga rută, fie pentru distanţa neefectuată din ruta respectivă), conform Regulamentului de transport pe calea ferată în vigoare. Detalii pe https://www.cfrcalatori.ro/en/renounce-to-travel/.

  • Sports roundup

    Sports roundup

    The delegation to represent Romania at the Olympic Games in
    Tokyo grew up to 84 athletes on Sunday. 18 athletes making up the Romanian
    men’s and women’s eights have secured their qualification during the
    pre-Olympic regatta in Lucerne, Switzerland.




    The two boats have come second in the races, getting the
    plane tickets for Tokyo. In the women’s competition Romania’s boat came second
    to China and before Germany while our male rowers came after New Zealand with
    Italy in the third position.


    In the single scull, Mihai Chiruţă has failed to qualify for
    Tokyo and so has the Romanian four. So, Romania will send to Tokyo 36 athletes
    and nine teams who will be competing in the men’s and women’s four oar races,
    women’s pair oar and double sculls, the men’s pair and the men’s and women’s
    eight races.




    Last weekend saw the matches of the eighth leg of the
    Romania’s first football league. On Friday in Clinceni, southern Romania, local
    side Academica secured a 4-3 win against FC Botosani. On Saturday, CFR Cluj
    clinched a 3-1 away win against Universitatea Craiova whereas the game pitching
    Sepsi against FCSB ended in a 2-all draw.




    Viitorul Constanta outperformed Chindia Targoviste 2-0 on
    Friday while Hermannstadt obtained 1-0 win against Poli Iasi. FC Voluntari
    defeated Astra Giurgiu 3-0 while UTA Arad secured a 1-0 win against Gaz Metan
    Medias. Dinamo Bucharest outperformed FC Arges 2-1 in Pitesti, southern
    Romania. Poli Iasi and Hermannstadt are on the last two places in the ranking
    and will demote to the second football league. Astra Giurgiu and FC Voluntari are to play tie
    matches to keep their position in the first league.


    (bill)