Tag: consumatori

  • Protectia consumatorilor: Combaterea dezinformării ecologice și a declarațiilor de mediu înșelătoare

    Unul dintre principalele scopuri ale agriculturii ecologice se referă la punerea pe piață a unor produse agroalimentare proaspete şi autentice, care să respecte factorii naturali şi de mediu. Potrivit unor criterii comune propuse de Comisia Europeană pentru combaterea dezinformării ecologice și a declarațiilor de mediu înșelătoare, consumatorii vor dispune de mai multă claritate și de asigurări mai solide că, atunci când un produs este vândut ca produs ecologic, acesta este cu adevărat ecologic.

    Normele vor aduce avantaje nu numai consumatorilor, ci și întreprinderilor. Cele care depun eforturi reale pentru ca produsele lor să fie mai sustenabile din punctul de vedere al mediului vor fi recunoscute și recompensate mai ușor de către consumatori și își vor putea spori vânzările, în loc să se confrunte cu o concurență neloială.

    Un studiu din 2020 al Comisiei a evidențiat faptul că, în UE, peste jumătate din declarațiile de mediu examinate s-au dovedit a fi vagi, înșelătoare sau nefondate, iar 40 % nu au fost susținute cu dovezi.

    Absența unor norme comune pentru întreprinderile care fac declarații de mediu voluntare conduce la dezinformare ecologică și creează condiții de concurență inechitabile pe piața UE, în detrimentul întreprinderilor cu adevărat sustenabile. Conform propunerii Comisiei,atunci când aleg să facă o declarație de mediu cu privire la produsele sau serviciile lor, întreprinderile vor trebui să respecte norme minime privind modul în care susțin cu dovezi și comunică declarația respectivă.

    Propunerea vizează declarațiile explicite, cum ar fi: tricou fabricat din sticle din plastic reciclat sau produse de protecție solară care protejează oceanele. De asemenea, normele și etichetele de mediu vor fi mai clare.

    Mulți europeni doresc să contribuie la o lume mai sustenabilă prin produsele pe care le cumpără, de aceea ei trebuie să poată avea încredere în declarațiile de mediu, susține Frans Timmermans, vicepreședinte executiv pentru Pactul Verde European. Propunerea de directivă privind declarațiile de mediu va fi supusă aprobării Parlamentului European și a Consiliului.


  • La 1 iulie intră în vigoare noile norme de roaming gratuit

    La 1 iulie intră în vigoare noile norme de roaming gratuit

    Potrivit Comisiei Europene, noul regulament va prelungi până în anul 2032 sistemul existent, care prevede că cetățenilor nu li se pot aplica taxe suplimentare pentru apelurile efectuate sau datele utilizate în timpul călătoriilor în interiorul Uniunii Europene, și va oferi, de asemenea, noi avantaje consumatorilor. De exemplu, atunci când ne aflăm în străinătate, va trebui să avem acces la aceleași servicii ca atunci când suntem în țara noastră, dar doar dacă aceste rețele sunt disponibile.

    Purtătorul de cuvânt al Reprezentanței Comisiei Europene în România, Ștefan Turcu:

    Un utilizator al să spunem serviciilor de roaming care are acces la servicii 5G în Spania, ar trebui să aibă de asemenea, acces la servicii 5G în roaming, să spunem că vine în România. Apoi, consumatorii vor fi mai bine informați cu privire la tipurile de servicii care pot antrena costuri suplimentare. Amintesc aici de apelarea liniilor telefonice pentru clienți, servicii pentru asistență.

    Ștefan Turcu a mai adăugat că tot de la 1 iulie toți consumatorii vor fi informați printr-un SMS despre costurile suplimentare care se aplică în cazul utilizării serviciilor de roaming non-terestre.

    Se întâmplă poate ca uneori atunci când călătorim cu avionul sau vaporul , telefoanele noastre mobile să se conecteze cumva accidental la o rețea non-terestră. De acum înainte, aceste servicii de roaming vor fi întrerupte automat când consumatorul atinge un cost total de 50 de euro sau de o altă limită predefinită. De ce? Încercăm să evităm cumva alte costuri.

    Datele oficiale arată că de la intrarea în vigoare a regulamentului privind roamingul, în urmă cu cinci ani, volumul apelurilor, al mesajelor text și al comunicațiilor de date ale călătorilor europeni în afara granițelor naționale a crescut. Traficul de date a înregistrat o creștere în Uniunea Europeană de aproximativ 17 ori. Actualul regulament privind roamingul este valabil până la 30 iunie, iar pentru a se asigura că nu există sincope, autoritățile europene au decis ca noile reguli să intre în vigoare de la data de 1 iulie.


  • Perspective economice pentru 2022

    Perspective economice pentru 2022

    Dacă în crizele anterioare, din 1996-1997,
    respectiv 2008-2009, economia României a avut nevoie de 5-6 ani pentru
    recuperarea completă, acum PIB-ul țării a reușit să revină la nivelul
    pre-pandemic într-o perioadă relativ scurtă de timp, de circa un an și
    jumătate. Datele centralizate arată că după scăderea de 3,7% din 2020, economia
    României a realizat o recuperare dinamică, înregistrând un ritm de creștere de
    6,3% până la finalul anului trecut. Redresarea deosebit de rapidă a economiei
    este însoțită, însă, de creșterea presiunilor inflaționiste atât pe plan
    intern, cât și extern. Analizele perspectivelor economice ale anului 2022 au și
    ele în prim-plan nivelul inflației, o inflație cu trend ascendent, potențat de
    creșterea prețurilor produselor energetice și de solicitările de creșteri
    salariale care vor veni pe parcursul anului pentru a acoperi majorările de
    prețuri. Practic, suntem într-o buclă inflaționistă, spun analiștii de profil.
    De asemenea, deficitul comercial este în creștere, iar deficitul bugetar nu stă
    nici el bine. România aflându-se încă din 2019 în procedură de deficit excesiv.
    Anul 2022 ar trebui să fie anul reformelor structurale, însă, va fi, mai
    degrabă, anul contrastelor, cu o adâncire a dezechilibrelor din economie, arată
    o analiză realizată de a companie de consultanţă.

    Perspectivele noului an
    indică o accentuare a diferenţei dintre preţuri şi salarii – fapt ce va
    determina o scădere a nivelului de trai, o discrepanţă tot mai mare între
    mediul public şi cel privat, între promisiuni şi realitate, între bogaţi şi
    săraci, a explicat la Radio România, Adrian Negrescu, consultant economic Este un an al contrastelor pentru că va fi
    o diferență destul de mare între creșterea prețurilor și veniturile populației,
    între modul în care evoluează diverse ramuri ale economiei, unele pe plus,
    altele pe minus, sectoare care vor înregistra creștere economică în 2022,
    altele afectate, din păcate, de zona aceasta de exporturi care se îngustează pe
    zi ce trece urmare a acestei pandemii de covid de care parcă nu mai scăpăm. Va
    fi anul contrastelor între angajații din sectorul bugetar și cei din sectorul
    privat pentru că, să nu uităm, în sectorul bugetar salariile au înghețat -
    chiar dacă, într-adevăr, puterea de cumpărare a scăzut, dar acei oameni au
    garantate salariile, mai mult decât atât primesc bonuri de vacanță, bonuri de
    masă, pe când în sectorul privat șansele de a găsi un loc de muncă mai bun, de
    a primi o creștere salarială în 2022 se îngustează pe zi ce trece având în
    vedere provocările generate de inflație, de blocajul financiar.

    Deşi anul 2021 ar fi trebuit să fie anul reformelor
    structurale în administraţie, în companiile de stat, în mediul bugetar în
    general dar şi în sectorul pensiilor, în sănătate, în educaţie etc., din varii
    motive, calendarul reformelor a fost amânat, soluţia fiind includerea
    majorităţii acestora în PNRR, ca o condiţionalitate esenţială a obţinerii
    banilor europeni, subliniază compania de consultanță. Singura reformă cu
    impact a fost liberalizarea completă a pieței energiei, care a dus, din păcate,
    la o accentuare semnificativă a problemelor din economie. Cum vor sta
    sectoarele economice în 2022? Zona comerțului online și tot ceea ce înseamnă
    afacere conexă va funcționa bine, la fel și zona clinicilor medicale, consideră
    Adrian Negrescu

    Mă aștept la o creștere semnificativă chiar și pe zona agricolă. Dacă
    avem un an bun din punct de vedere meteo, s-ar putea să înregistrăm producții
    agricole similare cu cele din anul trecut când într-adevăr au fost printre cele
    mai mari din ultimii ani. Deficitul pe zona de export se va accentua, astfel
    încât toate companiile care au legătură cu exporturile, cu activitățile
    lucrative vor avea, din păcate, de pierdut. Va fi pe plus sectorul IT care în
    continuare reprezintă un vector de creștere economică și, în general, sunt
    multe sectoare care nu vor avea acces la ceea ce ne dorim cu toții, la o
    creștere economică, la finanțare, pentru că asta e marea problemă în multe
    domenii. Sectoarele Horeca probabil vor continua să rămână într-o stare de
    expectativă, de supraviețuire, cum s-a întâmplat și în 2020 și în 2021. Deci,
    unele sectoare vor crește, altele vor rămâne pe minus, e o economie cu multiple
    viteze, din punctul acesta de vedere, și cred că marea problemă e că multe,
    foarte multe companii vor trebui să-și închidă porțile. În 2021 am avut aproape
    100 de mii de companii care n-au mai făcut față mediului economic, mă aștept ca
    și în 2022 numărul IMM-urilor care se vor închide să atingă, de asemenea, cifre record pentru ultimii ani.

    Vestea bună este că mare parte dintre firmele
    româneşti au învăţat lecţia pandemiei, şi-au restructurat afacerile şi au
    început 2022 cu planuri mai bine calibrate pe realitatea economică, mai spune
    Adrian Negrescu. Pe de altă parte, potrivit analiştilor, între principalele
    provocări pentru mediul de afaceri se vor număra, în continuare, recrutarea
    angajaţilor calificaţi şi oferirea unor salarii competitive.


  • Îngrijorări privind preţul energiei

    Îngrijorări privind preţul energiei

    De la 1 noiembrie, în România sunt plafonate preţurile la
    energie electrică şi gaze naturale, pe fondul liberalizării, de la 1 iulie, a pieței
    de resort, concomitent cu creșterile exorbitante la nivel internațional.
    Totodată, până pe 31 martie anul viitor, unele facturi sunt compensate parţial.
    Concret, pentru consumatorii casnici, preţul final al energiei electrice se
    plafonează la 1 leu/kWh (circa 20 de eurocenți), iar cel al gazelor naturale la
    37 de bani/kWh (circa 7 eurocenți). Atât populaţia, cât şi spitalele,cabinetele medicilor de
    familie, unităţile de învăţământ, întreprinderile mici şi mijlocii, ONG-urile
    sau bisericile vor beneficia și de compensări. De pildă, pentru a fi
    eligibili, consumatorii casnici trebuie să se încadreze într-un anumit consum maxim
    lunar, în timp ce IMM-urile vor plăti doar preţul de furnizare a energiei, fără
    taxele de distribuţie sau transport.

    Între timp, unii primari caută soluţii
    alternative pentru a mai reduce din costurile cu energia. La Mangalia, oraș-stațiune
    de pe litoralul la Marea Neagră, centralele termice trec pe combustibil lichid
    uşor, care are un preţ semnificativ mai mic decât gazul natural, iar
    tehnologiile de producţie şi exploatare s-au îmbunătăţit în ultimii ani – după
    cum explică viceprimarul Dragoş Angelescu: ʺFuncţionează totul în
    regulă pe combustibil lichid uşor, pe CLU. Până la sfârşitul săptămânii,
    probabil, toate centralele care deservesc populaţia vor fi puse în funcţiune cu
    combustibil lichid uşor şi toată lumea va avea agent termic în calorifere.ʺ

    Nu toate primăriile au, însă, la îndemână soluții salvatoare. Lor, Guvernul
    interimar de la București le-a promis sprijin financiar rapid din Fondul de
    rezervă, pentru a acoperi o parte din banii necesari subvenţionării preţului
    majorat al gigacaloriei. Nici nu a venit iarna și, deja, unele oraşe racordate
    la rețelele publice de termoficare au dificultăţi în furnizarea căldurii şi
    apei calde din cauza scumpirilor consistente sau a datoriilor acumulate. Este
    cazul, de exemplu, al Timișoarei, unul din cele mai bogate orașe ale
    țării, unde peste 50 de mii de locuințe și aproape toate spitalele au rămas,
    mai multe zile, fără apă caldă și căldură, din cauza datoriilor către
    furnizorul de gaze. Însăși capitala București, unde rețeaua publică de aprovizionare
    cu agent termic lasă de dorit, se numără printre orașele unde, în această
    iarnă, preţul căldurii şi al apei calde va fi dublu față de anul trecut,
    singura scăpare fiind ca municipalitatea să mărească subvenţia pe care o
    acordă. Una peste alta, dacă unii români tremură, deja, de frig, cu toții
    tremură, în schimb, de frică la gândul că iarna care se apropie va fi foarte
    complicată.


  • Ce cred românii despre risipa alimentară

    Ce cred românii despre risipa alimentară

    Risipa
    alimentară, una dintre efectele cele mai grave ale consumerismului actual, nu
    ocolește, evident, nici România. Fenomenul a devenit suficient de problematic
    pentru ca în 2016 să fie adoptată legea privind combaterea sa, lege care, din
    păcate, își așteaptă încă definitivarea normelor de aplicare. Se estimează că românii
    aruncă la gunoi alimente în cantități mari, suficiente cât să umple anual peste
    120.000 de camioane. Hrana îi costă cam 40% din venituri, dar, din păcate, 33%
    – 50% din aceasta ajunge la coșul de gunoi.

    Informații mai clare și mai noi au
    fost recent date publicității în urma unui studiu sociologic efectuat în vara
    și toamna anului trecut de către Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară din Cluj-Napoca în cadrul unui proiect internațional finanțat de căter Agenția Universitară a Francofoniei. Cercetarea s-a axat pe trei țări – România, Republica Moldova și Macedonia de Nord -, iar rezultatele din aceste state nu diferă foarte mult între ele.

    De pildă, luând în considerare obiceiurile alimentare, majoritatea respondenților au declarat că-și fac frecvent o listă de cumpărături ceea ce sugerează calcul și prevedere. De asemenea, cam 90% dintre ei au declarat că obișnuiesc să gătească acasă, iar asta înseamnă, teoretic, reducerea riscului ca hrana să se degradeze de vreme ce este preparată cât mai proaspătă. Totuși, studiul realizat de universitatea din Cluj confirmă estimările mai vechi privind risipa alimentară din România, după cum aflăm de la profesoara universitară Cristina Pocol, coordonatoarea echipei de cercetare:

    Indiferent
    de țara în care se află, respondenții declară că aruncă mâncare. Respectiv 83%
    dintre participanții la studiu din România declară acest lucru. Tot asta
    declară și 78,7% dintre cei din Republica Moldova și cei 67,2% dintre
    participanții din Macedonia de Nord. Există multe obiceiuri legate de risipa
    alimentară. Am încercat să vedem dacă respondenții verifică data de
    valabilitate a unui aliment. Majoritatea spun că acesta este un demers aproape
    de nelipsit în luarea deciziei de consum. Apoi majoritatea sunt atenți la felul
    în care își depozitează mâncarea, respectiv unde și cum. Și sunt oarecum
    interesați de evitarea risipei alimentare. Practic, a fost foarte interesant să
    constatăm că la întrebarea cât de interesați de evitarea risipei alimentare,
    majoritatea afirmă că sunt foarte interesați și este un subiect de care le
    pasă. Dar asta vine în contradicție cu comportamentul lor. Adică îi interesează
    subiectul risipei alimentare, dar aruncă mâncare. Aceste două lucruri nu se
    împacă. Nu știu cum să diminueze risipa, nu au metodele potrivite, adică le
    lipsește educația în acest sens. Deci, repet majoritatea aruncă mâncare.
    Majoritatea sunt interesați de subiectul risipei alimentare. Cu toate acestea,
    observăm această contradicție. Iar explicația pe care eu am găsit-o a fost că
    ei încearcă și au în minte acest lucru, dar nu-I pun în practică. Nu-l pun în
    aplicare din diverse motive: fie au încercat și nu au reușit, iar aici trebuie
    să vedem și de ce nu reușesc.



    De asemenea, în opinia participanților la
    studiu, cei care risipesc cele mai multe alimente sunt consumatorii individuali
    și restaurantele, de-abia apoi urmând agenții comerciali, în special
    supermarketurile de unde oamenii își fac principalele achiziții, continuă
    Cristina Pocol:

    Am avut o întrebare legată de obiceiurile de
    achiziție. Observăm în continuare un comportament care practic nu ne miră.
    Majoritatea oamenilor își fac cumpărăturile din supermarket sau hipermarket.
    Prea puțini aleg deocamdată micii comercianți, circuitele scurte de
    aprovizionare. Cei mai mulți apelează la hipermarketuri urmate de piață. Foarte
    puțini utilizează circuitele scurte sau apreciază relația directă a
    producătorului cu consumatorul care este foarte importantă din mai multe puncte
    de vedere. Practic retailul îți oferă oportunitatea de a consuma produse
    proaspete și autentice, produse românești. Ca atare cred că aici mai este mult
    de lucru, adică trebuie să realizăm campanii de educare și în acest sens. Ar fi
    bine, totuși, să sensibilizăm consumatorul și asupra importanței consumului de
    produse locale.



    Criza sanitară declanșată de virusul Covid 19 nu a
    modificat obiceiurile de cumpărare din România și Republica Moldova, cam două
    treimi dintre respondenți declarând că se pot bucura de aceeași cantitate de
    alimente cu aceeași bani. Există, însă, o modificare apărută în pandemie, dar
    nu este cea așteptată, consideră Cristina Pocol:

    Criza provocată de
    virusul Covid 19 a făcut ca peste 10% din respondenți să arunce mai multă
    mâncare. Eu mă așteptam la cu totul alt rezultat. În mintea mea funcționa următorul mecanism: credeam că, de
    vreme ce am stat închiși în casă, ne-am preocupat mai mult de ceea ce mâncăm,
    cum mâncăm și cum ne planificăm cumpărăturile. De aceea am pornit de la
    presupunerea că acest lucru va avea ca efect diminuarea risipei alimentare.
    Rezultatele studiului arată contrariul. 10% din respondenți spun că aruncă mai
    mult in timpul pandemiei. Am încercat să găsesc explicații. Probabil că s-au
    făcut stocuri prea mari. Aceasta ar fi principala explicație. Știm cu toții ce
    s-a întâmplat la începuturile crizei sanitare când lumea cumpăra în neștire
    baxuri întregi de alimente și cantități industrial de alimente de teamă că vor
    rămâne fără hrană. Aceasta ar fi o explicație. Hrana respectivă nu a putut să
    fie consumată imediat și într-un timp relativ scurt. Ca atare o parte a fost
    aruncată. Cred că explicația clară este aceea că realizarea de stocuri care a
    dus până la urmă la risipă.


    Între timp,
    anumiți agenți economici și asociații civice organizează campanii de
    conștientizare a importanței unui consum mai ponderat și a consecințelor
    nefaste pe care risipa alimentară le produce atât economiei, cât și mediului
    înconjurător. O campanie de acest tip a fost desfășurată și de asociația
    non-guvernamentală InfoCons, campanie axată pe costurile economice ale risipei alimentare.

    Sorin Mierlea, președintele InfoCons, consideră că accentuând pierderile
    economice mesajul privind ombaterea risipei alimentare ajunge mai ușor la
    public.

    Sorin Mierlea: În
    primul rând, când discutăm despre risipa alimentară nu discutăm doar despre
    problematica risipei, ci discutăm și despre costul pe care îl plătim de fiecare
    dată când cumpărăm produse agroalimentare care ajung până la urmă la gunoi.
    Acel cost înseamnă ore de muncă, iar acele ore de muncă până la urmă înseamnă
    viața fiecăruia dintre noi.

    Pe cealaltă parte cred că fiecare dintre noi în
    calitatea noastră de consumator trebuie să avem toate datele și informările să
    nu ajungem să spunem că n-am știut. Din această perspectivă InfoCons alături de
    alte organisme din alte țări, căci e un proiect transfrontalier, și-a propus să
    aducă la cunoștința atât a opiniei publice, cât și a autorităților publice,
    impactul pe care îl are risipa.


    Desfășurată în școli, în timpul orele de
    dirigenție, cu ajutorul unor resurse digitale, campania InfoCons speră ca, în
    felul acesta, viitorii consumatori să fie correct informați despre risipa
    alimentară.


  • Legislaţia UE în materie de protecţie a consumatorilor pe pieţele online

    Legislaţia UE în materie de protecţie a consumatorilor pe pieţele online

    Multe companii
    dezinformează prin folosirea mențiunii ecologic – este concluzia unui raport publicat recent de Comisia
    Europeană și autoritățile naționale de protecție a consumatorilor, în urma
    verificării minuțioase a site-urilor web. Scopul acestor verificări este chiar acela
    de a identifica
    eventuale încălcări ale legislației UE în materie de protecție a consumatorilor.
    Acum s-a analizat în special folosirea mențiunii ecologic
    în diverse sectoare de activitate, precum confecțiile, produsele cosmetice și
    echipamentele de uz casnic. Rezultatele arată că în 42% din cazuri,
    afirmațiile în acest sens au fost exagerate, false sau înșelătoare, acestea
    putând fi calificate drept practici comerciale neloiale în temeiul normelor UE.


    Despre aceste rezultate și despre inițiativele de îmbunătățire a legislației
    comunitare în materie de protecție a consumatorilor pe piețele online am
    discutat cu eurodeputatul Maria Grapini, vicepreședintă a Comisiei pentru
    piaţă internă şi protecţia consumatorului din Parlamentul European:

    Comisia a venit
    cu o propunere de norme noi pentru platformele digitale și din motivul de
    creştere a siguranţei produselor pentru consumatori, dar şi din punct de vedere
    al unei competiţii loiale şi corecte în piaţă. Sigur că noi am reglementat şi
    platformele online legate de conţinutul care se pune pe platforme, dar acesta
    este un alt act legislativ, avem două regulamente distincte: unul pentru o
    piaţă unică mai sustenabilă – şi aici să avem şi serviciile digitale mai bine
    reglementate – şi celălalt regulament este legat de siguranţă, de verificarea
    conţinutului, conținutul cu tentă teroristă, cu informaţii false, şamd.


    Acum
    vrem să clarificăm, să avem un registru european unde să explicăm cuvântul
    ecologic, pentru că s-a abuzat să zic aşa de acest cuvânt pe produse şi până la
    urmă este un marketing înşelător pentru consumator. Şi de aceea vrem norme specifice
    şi propunerea este să avem un registru la nivel de piaţă internă, la nivelul
    UE, unde scriem foarte clar ce înseamnă ecologic – unde putem pune produs
    ecologic, care sunt produsele ecologice, care sunt condiţiile pe care trebuie
    să le îndeplinească un produs ecologic, tocmai pentru a nu face un marketing
    înşelător.


    Mă bucură e că în propunerea de acte legislative, de regulament, la
    cele două despre care am făcut vorbire, există mult mai bine explicitată
    responsabilitatea fiecărei părţi, a platformelor mari, a celor care distribuie,
    a furnizorului, a intermediarului. Chiar eu am insistat să aibă
    responsabilitate şi intermediarul, pentru că eu consumator pot să iau de la un
    intermediar produsul şi practic intermediarul are obligaţia de a eticheta, de a
    scrie corect, e treaba lui relaţia cu furnizorul, dar primul în faţa
    consumatorului este intermediarul. Şi atunci s-au făcut, să zic aşa,
    responsabilităţi partajate, a intrat într-o anumită răspundere şi intermediarul
    care distribuie online fie conţinutul de pe o platformă, fie chiar vânzarea
    online.


  • Strategii UE pentru conservarea biodiversității şi construirea unui sistem de alimentaţie sănătos

    Strategii UE pentru conservarea biodiversității şi construirea unui sistem de alimentaţie sănătos

    Cele două strategii au în vedere întărirea colaborării dintre fermieri, mediul de afaceri, consumatori şi natură pentru un viitor sustenabil al biodiversităţii şi alimentaţiei.

    Noua strategie pentru Biodiversitate îşi propune ameliorarea principalilor factori ai pierderii biodiversităţii, precum folosirea necorespunzătoare a mărilor şi uscatului, exploatarea în exces a resurselor, poluarea şi speciile străine invazive. Se propune stabilirea de obiective obligatorii de restaurare a ecosistemelor şi a râurilor, readucerea polenizatorilor pe terenurile agricole, reducerea poluării, mărirea patrimoniului verde al oraşelor, extinderea fermelor organice şi îmbunătăţirea stării de sănătate a pădurilor. Se doreşte transformarea, până în anul 2030, a cel puţin 30% din solurile şi mările europene în zone protejate, precum şi readucerea a cel puţin 10% din zonele agricole la standardele de regiuni cu grad înalt de diversitate naturală. Vor fi deblocate fonduri anuale de 20 de miliarde de euro, atât din bugetul Uniunii cât şi din surse naţionale şi private.

    Cea de-a doua strategie propusă – denumită Farm to Fork, adică de la Fermier la Farfurie – va permite tranziţia către un sistem alimentar sustenabil, care să asigure un mod de hrănire sănătos. Va fi redus impactul agriculturii şi industriei alimentare asupra mediului. Vor fi impuse obiective concrete, inclusiv reducerea folosirii pesticidelor şi fertilizatorilor, înjumătăţirea vânzărilor de antimicrobieni şi extinderea fermelor organice la un sfert din suprafeţele agricole. Vor fi propuse măsuri care să asigure oamenii că opţiunea de hrănire sănătoasă va fi cel mai uşor de adoptat, inclusiv printr-o etichetare corespunzătoare a produselor.

    Fermierii vor fi sprijiniţi cu noi linii de finanţare şi eco-scheme pentru trecerea la practici ecologice.

    Uniunea Europeană doreşte să devină un exemplu şi un standard în eforturile globale de soluţionare a crizei biodiversităţii şi a sănătăţii alimentare; Comisia îşi va mobiliza toate mecanismele diplomatice şi partenerii externi pentru a determina crearea unui nou şi ambiţios cadru global al Biodiversităţii la nivelul ONU, dar şi o tranziţie globală către sisteme alimentare sustenabile.

    Comisia Europeană invită Parlamentul şi Consiliul să sprijine aceste două strategii, iar cetăţenii europeni şi acţionarii sunt invitaţi să ia parte la o dezbatere publică extinsă asupra acestora.


  • Protecţia consumatorilor în UE

    Protecţia consumatorilor în UE

    Concurenţa în Uniunea Europeană exercită o presiune constantă asupra
    întreprinderilor pentru a pune la dispoziţia consumatorilor o ofertă cât mai
    variată, la cele mai bune preţuri. Concurenţa face parte din regulile de joc
    ale unei pieţe libere şi este în interesul consumatorilor, beneficiarii finali.
    Dar cum uneori, întreprinderile încearcă să denatureze concurenţa, Comisia Europeană luptă pentru a garanta buna
    funcţionare a pieţelor şi câteodată trebuie să prevină sau să corecteze
    comportamentele anticoncurenţiale.


    Recent Comisia Europeană a blocat fuzionarea a doi mari producători
    de oţel din Uniunea Europeană, iar Comisarul european Margrethe Vestager,
    responsabil cu politica în domeniul concurenței, a explicat motivele aceastei
    decizii: Astăzi Comisia a
    decis să se opună fuzionării a doi mari producători de oţel. Investigaţia
    noastră a arătat că această fuziune ar fi dus la un preţ mai mare pentru
    produsele de oţel, folosite în industria de ambalat conserve şi de către
    manufacturierii principali. Aceasta ar fi dăunat competitivităţii europene, în
    aceste sectore şi ar fi condus la creşterea preţurilor, pentru consumatorii ce
    cumpără produse conservate şi maşini.


    Firmele interesate să fuzioneze ar fi trebuit să aducă dovezi că
    respectă regulile competitivităţii, dar cum nu au făcut-o, Comisia Europeană a
    intervenit şi a blocat fuzionarea. Comisarul european Margrethe Vestager a
    adăugat: Decizia de azi e
    doar a zecea fuziune pe care o blocăm, în ultimii 10 ani. Pe aceeaşi perioadă
    am aprobat peste 3 mii de fuziuni, iar 90 % dintre acestea s-au încheiat fără
    condiţii suplimentare. Am observat un val de fuzionări recent. Doar anul trecut
    numărul de fuzionări, cu care Comisia a fost notificată, a depăşit 400.
    Principiul nostru atunci când analizăm aceste fuzionări este mereu acelaşi: să
    ne asigurăm că pentru consumatorii europeni nu există niciun prejudiciu de
    tipul creşterii preţului, reducerea gamei de produse din care pot alege sau
    scăderea inovaţiei.


    Şi cum oţelul este parte esenţială a multor produse, Comisia
    Europeană a vrut să se asigure că această fuzionare nu va conduce la creşterea
    produselor ambalate în conservă din supermarketuri sau a celor folosite în
    industria constructoare de maşini. Şi cum în aceste domenii industriale sunt
    angajaţi milioane de europeni, ei depind de un acces competitiv la oţel, pentru
    ca afacerile lor să fie viabile. Industria ambalării produselor alimentare are
    peste 60 mii de angajaţi. Aşa că preţul oţelului este important pentru multe
    companii, de el depinzând ca preţul produselor finale să fie tot accesbil. Şi
    în acest sens am primit explicaţii că din preţul unei conserve de roşii, de
    exemplu, jumătate o reprezintă preţul cutiei de conserve.




  • Împrumutul bancar, norme europene

    Împrumutul bancar, norme europene

    Directiva Comisiei
    Europene spune că statele trebuie să se asigure că există o informare
    corespunzătoare a consumatorilor înainte de accesarea unui credit şi că aceştia
    au la dispoziţie cel puţin 7 zile pentru a se hotărî dacă semnează sau nu
    contractul. Modul de prezentare a informaţiilor trebuie să fie standardizat,
    astfel încât acestea să fie uşor comparabile de la bancă la bancă, şi
    consumatorul să poată lua mai uşor o decizie. Într-o formă similară, această
    prevedere ca şi altele au fost adoptate de legiuitorul român în textul unor ordonanţe de urgenţă.



    Legiuitorii naţionali
    trebuie să se asigure şi că băncile fac o evaluare temeincă a capacităţii
    clienţilor de a-şi achita ratele la credit. Cum se apilcă aceste norme
    europene în contractele de credit din
    România ne explica avocatul Adrian Cuculis:


  • Practici comerciale neloiale  în  aprovizionarea cu alimente

    Practici comerciale neloiale în aprovizionarea cu alimente

    Eurodeputatul român Gabriela Zoană a susținut recent, în plenul Parlamentului European de la Strasbourg, ideea combaterii ferme a practicilor comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanțului de aprovizionare cu alimente. În discursul rostit eurodeputatul a apărat interesele producătorilor și consumatorilor finali.

    Recent în plenul Parlamentului European de la Strasbourg s-a discutat o propunere de Regulament prin care anumite practici comerciale neloiale urmează a fi interzise.Acestea sunt :

    – plăţile întârziate în cazul produselor perisabile
    – anulările în ultimul minut ale comenzilor
    – modificările unilaterale sau retroactive ale contractelor şi
    – obligarea furnizorului la plata produselor irosite.

    În discursul rostit cu această ocazie , eurodeputatul român Gabriela Zoană a apărat interesele producătorilor și consumatorilor finali.

    Marile lanțuri de supermarketuri reprezintă, prin puterea lor de negociere a prețurilor și prin practicile comerciale neloiale, cea mai acută problemă din întreg lanțul alimentar pe care trebuie să o rezolvăm. În cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar se constată în mod curent inegalități semnificative în ceea ce privește puterea de negociere a furnizorilor și cea a cumpărătorilor. Aceste inegalități pot conduce la practici comerciale neloiale în cazurile în care parteneri comerciali mai importanți și mai puternici încearcă să impună anumite practici sau clauze contractuale care sunt în avantajul lor.

    Unele practici ar putea fi vadit neloiale chiar și atunci când ambele părți sunt de acord cu ele. Noua legislație europeană interzice pentru prima dată până la 16 practici comerciale neloiale, impuse unilateral de un partener în cadrul unei relații comerciale. Alte practici pot fi permise numai dacă fac obiectul unui acord prealabil, clar și lipsit de ambiguitate între părțile implicate. Vreau să înțelegem cu toții că respectăm orice distribuitor alimenar de tip supermarket sau hipermarket dar că indiferent care este numele acestui Brand sau din ce țară provine, toți trebuie să respecte atât legislația națională cât şi europeană și să evite practicile comerciale neloiale.


  • Raportul  anual privind politica în domeniul concurenței relevă aspecte nerezolvate ale competiţiei

    Raportul anual privind politica în domeniul concurenței relevă aspecte nerezolvate ale competiţiei

    Încă de acum 60 de ani, odată cu semnarea Tratatului de la
    Roma, care a pus bazele Uniunii Europene de astăzi, politica în domeniul
    concurenței a avut o contribuție semnificativă în viața oamenilor prin
    aplicarea unor norme care determină întreprinderile să concureze pe baza
    meritelor – în ceea ce privește prețurile, calitatea și inovarea – și să
    răspundă nevoilor consumatorilor.


    La sfârşitul lunii ianuarie, în Parlamentul European a fost
    dezbătută propunerea de rezoluție referitoare la raportul anual privind
    politica în domeniul concurenței unul dintre fundamentele economiei sociale de
    piață din Europa și un factor-cheie pentru a garanta funcționarea
    corespunzătoare a pieței interne.


    Apreciind raportul Comisiei precum și activitățile și
    eforturile depuse de aceasta pentru a asigura aplicarea eficace a normelor în
    materie de concurență în Uniunea
    Europeană, europarlamentarul Maria Grapini atrage atenţia asupra
    cazurilor de competiţie neloială, incorectă, apărute ca urmare a supravegherii
    insuficiente privind reglementările antitust.


    Maria Grapini: Politica concurenței este foarte importantă pentru piața
    internă, toți vrem o piață internă bine reglementată și cu o competiție corectă
    pentru că – știm foarte bine – avem giganți, companii foarte mari, care și-au
    externalizat afacerea din piața internă în țări terțe și vin și fac o
    competiție incorectă.


    S-a vorbit și de puterea marilor companii care pot influența,
    până la urmă, și politicile publice. Eu vreau să mă refer la faptul că avem o
    competiție inegală între IMM-uri și marile companii, între trusturi.


    Nu există încă o suficientă supraveghere, deși avem
    reglementări antitrust, există competiții incorecte și, recent, avem cazuri
    foarte relevante în acest sens și sper să găsim soluții noi.




    În finalul raportului Comisia pentru comerț internațional
    recomandă Comisiei pentru afaceri economice și monetare, care este comisie
    competentă, includerea unor sugestii în propunerea de rezoluție ce urmează a fi
    adoptată, cele mai importante referindu-se la: combaterea practicilor
    comerciale neloiale, accentuarea importanței cooperării la nivel mondial,
    instituirea unui cadru european pentru monitorizarea investițiilor străine
    directe, creşterea sprijinului acordat întreprinderilor mici și mijlocii (IMM)
    din UE şi punerea în aplicare efectivă a dispozițiilor privind dezvoltarea
    durabilă în cadrul acordurilor comerciale, importantă pentru îmbunătățirea
    condițiilor de trai în țările partenere și pentru protejarea întreprinderilor
    europene împotriva concurenței neloiale.


  • Inițiativa cetățenească europeană: Comisia a înregistrat inițiativa „Eat ORIGINal! Unmask your food”

    Inițiativa cetățenească europeană: Comisia a înregistrat inițiativa „Eat ORIGINal! Unmask your food”

    Colegiul comisarilor a
    hotărât să înregistreze inițiativa cetățenească europeană intitulată Mănâncă original! Demascați-vă
    mâncarea!


    Obiectivul declarat al
    inițiativei cetățenești propuse este de a impune declararea obligatorie a
    originii pentru toate produsele alimentare, în scopul de a preveni fraudele, de
    a proteja sănătatea publică și de a garanta dreptul consumatorilor de a fi
    informați
    .


    Decizia Comisiei de a
    înregistra inițiativa se referă doar la admisibilitatea juridică a propunerii.
    Comisia nu a analizat conținutul inițiativei în această etapă.


    În legătură cu acest subiect,
    Dr.Marian Cioceanu, președintele BIO România, ne- spus: Înregistrarea inițiativei va
    avea loc la 2 octombrie 2018 și este punctul de plecare al unui
    proces care va dura un an, timp în care organizatorii vor strânge semnături în
    sprijinul inițiativei. Dacă, după un an, inițiativa va beneficia de un milion
    de declarații de susținere din cel puțin șapte state membre, Comisia va avea la
    dispoziție trei luni pentru a lua o decizie: fie să dea curs solicitării, fie
    să o respingă, în ambele cazuri trebuind să își argumenteze decizia.


    Condițiile de admisibilitate,
    astfel cum sunt prevăzute în Regulamentul privind inițiativa cetățenească
    europeană, sunt: acțiunea propusă să nu se afle în mod vădit în afara sferei de
    competență a Comisiei în ceea ce privește prezentarea unei propuneri de act
    legislativ, să nu fie în mod vădit abuzivă, neserioasă sau vexatorie și să nu
    contravină în mod vădit valorilor Uniunii.


  • Definirea, prezentarea și etichetarea băuturilor spirtoase

    Definirea, prezentarea și etichetarea băuturilor spirtoase

    Măsurile aplicabile sectorului băuturilor
    spirtoase trebuie să contribuie la atingerea unui nivel înalt de protecţie a
    consumatorilor şi la
    obţinerea transparenţei pieţei şi a unei concurenţe loiale
    . Măsurile trebuie să protejeze reputaţia pe
    care băuturile spirtoase au dobândit-o comunitare în cadrul Comunităţii Europene
    şi pe piaţa mondială. De aceea în luna martie a acestui an parlamentarii
    europeni au adus o serie de amendamente referitoare la propunerea de regulament
    al Parlamentului European și al Consiliului privind definirea, prezentarea și
    etichetarea băuturilor spirtoase,
    utilizarea denumirilor băuturilor spirtoase
    în prezentarea și pe etichetele altor produse alimentare și protecția
    indicațiilor geografice ale băuturilor spirtoase.

    Despre importanţa acestui
    demers ne spune Maria Gabriela Zoană, europarlamentar: Este
    important pentru consumatorii din Uniunea Europeană ca aceștia să găsească pe
    etichete ingredientele și informațiile nutriționale care intră în compoziția
    tuturor băuturilor alcoolice și acest lucru este necesar pentru a asigura un
    nivel ridicat de protecție a consumatorilor, dar și pentru a asigura prevenirea
    practicilor frauduloase, precum și transparența pieței și o concurență loială.
    Tocmai de aceea este benefic atât pentru industrie, cât și pentru consumatori
    să avem la nivelul Uniunii în cel mai scurt timp o propunere de reglementare
    care să vizeze furnizarea de informații cu privire la ingredientele și
    conținutul nutrițional al băuturilor alcoolice. Asemenea măsuri vor putea
    contribui la protejarea reputației pe care băuturile spirtoase produse în
    Uniune au dobândit-o pe piața mondială, respectându-se practicile tradiționale
    utilizate în procesul de producție a băuturilor spirtoase. Consider important
    ca inovarea tehnologică să ocupe un loc important în acest sector în contextul
    în care ea poate contribui la îmbunătățirea calității fără a afecta caracterul
    tradițional al băuturilor spirtoase în cauză.


  • Împrumutul bancar-norme europene

    Împrumutul bancar-norme europene

    La nivelul UE sunt reglementate o serie de norme privind contractele de credite ipotecare. Parlamentul European, forul legislativ al UE a avut in vedere omogenizarea condiţiilor în care creditele pentru locuinţe sunt acordate populaţiei la nivelul Uniunii Europene şi oferirea unei protectii sporite consumatorilor.




    Directiva Comisiei
    Europene spune că statele trebuie să se asigure că există o informare
    corespunzătoare a consumatorilor înainte de accesarea unui credit şi că aceştia
    au la dispoziţie cel puţin 7 zile pentru a se hotărî dacă semnează sau nu
    contractul. Modul de prezentare a informaţiilor trebuie să fie standardizat,
    astfel încât acestea să fie uşor comparabile de la bancă la bancă, şi
    consumatorul să poată lua mai uşor o decizie. Într-o formă similară, această
    prevedere ca şi altele au fost adoptate de legiuitorul român în textul unor ordonanţe de urgenţă.


    Legiuitorii naţionali
    trebuie să se asigure şi că băncile fac o evaluare temeincă a capacităţii
    clienţilor de a-şi achita ratele la credit. Cum se apilca aceste norme
    europene in contractele de credit din
    Romania ne explica avocatul Adrian Cuculis: Din
    2016 a intrat in vigoare o directiva transpusa in legislatia romaneasca si pana
    si aici ne dam seama cat de slab suntem pregatiti din punct de vedere al
    protectiei consumatorului pentru ca noi intotdeauna avem acest dar, Romania are
    acest dar , prin organele de specialitate , respectiv prin legiuitir prin Parlament , prin Guvern de a implementa
    aproape de termenul de infringement orice dispozitie a UE. Si in cazul acesta al
    imprumuturilor de consum, al imprumuturilor ipotecare, Romania a implementat
    peste termenul de infringement Directiva europeana care a fost transpusa prin
    Ordonanta 52/2016 si in ea se aduc niste completari esentiale cel putin in
    materie de imprumut de consumatie. Imprumutatul nu poate fi executat silit pe
    bunurile imobiliare pe care le are, chiar daca trebuie facuta diferenta asta
    exista imprumut de consumatie cu ipoteca si exista imprumut de consumatie fara
    ipoteca. Ordonanta 52 permite imprumutatului o perioada de 6 luni de zile sa isi
    valorifice bunul respectiv in asa fel incat sa nu ii fie vandut la 30% din
    pretul de evaluare.In momentul in care ipotetic nu iti mai poti plati
    imprumutul si incepe executatrea silita , multi au impresia ca daca nu ai o
    ipoteca pusa pe un anumit bun, bunurile pe care le ai in patrimoniul tau nu pot
    fi executate silit. Executarea silita se intinde practic catre toate bunurile pe
    care le ai. Exista trei forme de executare silita :popirea , primul apanaj pe
    care il foloseste orice fel de creditor , executarea silita imobiliara, cea mai
    de interes pentru ca se pot recupera banii destul de repede si inca o executare
    silita mobiliara adica a bunurilor ce se afla in imobilul respectiv.orice fel
    de contract incheiat cu consumatorul trebuie sa fie negociat, daca nu e negociat
    intra sub incidenta si sub sfera unor clauze de natura abuziva .


  • Îmbunătățirea lanțului Uniunii Europene de aprovizionare cu alimente

    Îmbunătățirea lanțului Uniunii Europene de aprovizionare cu alimente

    În luna aprilie, Phil Hogan, comisarul european pentru agricultură și
    dezvoltare rurală, a oferit mai multe amănunte despre propunerea Comisiei Europene
    de îmbunătățire a lanțului de aprovizionare cu alimente
    . Operatorii mai mici
    din lanțul de aprovizionare cu alimente, inclusiv fermierii, sunt vulnerabili
    față de practicile comerciale neloiale utilizate de partenerii din cadrul
    lanțului agroalimentar. Adesea, acești operatori nu au putere de negociere și nici
    alternative pentru vânzarea produselor lor către consumatori. Măsurile propuse de
    Comisia Europeană completează măsurile existente în statele membre și codul de
    conduită al Inițiativei voluntare privind lanțul de aprovizionare. Dacă doresc,
    statele membre pot lua măsuri suplimentare. Propunerea Comisiei Europene va lua
    forma unei Directive și urmează să fie transmisă, împreună cu o evaluare a
    impactului, celor doi colegiuitori, adică Parlamentului European și
    Consiliului, în cadrul acestuia din urmă fiind reprezentate guvernele statelor
    membre.

    Phil Hogan: Întrucât
    agricultorii europeni s-au mutat, în ultimii ani, de la un sistem de susținere
    a prețurilor la o inserție completă pe piața mondială este necesar să ne
    asigurăm că aceştia sunt supuşi jocului echitabil. Conform pasului unu al
    procesului din trei etape acordat în decembrie anul trecut, când Parlamentul și
    Consiliul au convenit să faciliteze organizarea agricultorilor și posibilitatea
    lor de a negocia fără furnizori de alimente, etapa a doua a fost propunerea de
    a renunța la practicile comerciale neloiale. Pasul trei va veni mai târziu în
    anul în care intenția mea este să îmbunătățesc transparența pieței. Comisia
    lansează o propunere de excludere a practicilor comerciale neloiale în lanțul
    de aprovizionare cu alimente. Această propunere se referă în mod fundamental la
    corectitudine și la reacția Comisiei la dificultățile cu care se confruntă
    cetățenii în viața lor de zi cu zi. Practicile comerciale neloiale sunt
    practici care contravin bunei credințe și atitudinii corecte.