Tag: Craiova

  • Noi legături aeriene cu România

    Noi legături aeriene cu România

    Compania nationala TAROM a
    reluat din această lună
    cursele directe București-Baia Mare întrerupte în urma cu 3 ani odată cu
    închiderea Aeroportului Maramureș pentru modernizare. Zborurile vor fi
    efectuate pentru început de două ori pe săptămână.


    Operatorul aerian TAROM pregătește
    si inaugurarea zborurilor directe către Odesa în Ucraina, Tbilisi în Georgia și
    Baku în Azerbaidjan. Toate aceste destinații vor fi operate cu zboruri de
    noapte menite să asigure pasagerilor din aceste regiuni conectarea la toată
    rețeaua de zboruri TAROM din București. Astfel zborurile spre Odesa si Tbilisi
    vor fi operate, începând din septembrie, de 3, respectiv 2 ori pe săptămână,
    iar zborurile spre Baku vor fi adăugate în rețeaua TAROM de la finalul lui
    octombrie, de asemenea de 2 ori pe săptămână.


    Compania Ryanair a anunțat introducerea unei noi rute din octombrie 2018
    din București. Este vorba despre o nouă destinație către Pescara, în Italia. Orașul de la Marea
    Adriatică va fi legat de București prin două zboruri pe săptămână, în zilele de
    marți și sâmbătă. Primul zbor va debuta în 30 octombrie 2018 iar biletele deja
    au fost puse în vânzare.


    Compania
    aeriană low-cost Ryanair a anunțat şi deschiderea unui baze operaționale pe
    Aeroportul Amman din Iordania. Printre zborurile pe care le va oferi de la
    această bază aeriană se numără și un zbor pe ruta București – Amman, plănuit spre
    a fi lansat cu ocazia orarului de iarnă. Zborurile pe relația București – Amman
    (Iordania) vor debuta la sfârșitul lunii octombrie 2018 și vor avea o frecvență
    de două ori pe săptămână.In prezent, singura companie aeriană care asigură
    zboruri pe această rută este TAROM, care oferă 3 zboruri săptămânale către
    orașul din Orientul Mijlociu.


    Si transportatorul aerian maghiar Wizz Air a anunțat lansarea unui nou zbor
    direct cu plecare de pe Aeroportul Craiova (sudul României). Astfel, începând
    din iarnă, compania low-cost va lega capitala Olteniei cu aeroportul Bruxelles
    Charleroi. Noua cursă va fi operată de două ori pe săptămână, marțea și
    sâmbăta, începând cu data de 15 decembrie.

  • Din 15 septembrie, România 100 – Eu aleg România

    Din 15 septembrie, România 100 – Eu aleg România

    12 mari oraşe, unde Radio România are studiouri teritoriale şi staţii locale – Bucureşti, Constanţa, Iaşi Timişoara, Craiova, Cluj-Napoca, Târgu Mureş, Reşiţa, Braşov, Sibiu, Arad şi Sighetu Marmaţiei – vor găzdui începând de mâine expoziţiile România 100 – Eu aleg România.

    Expoziţiile îşi propun să evidenţieze modul în care a fost construită o naţiune puternică, unită, demnă şi independentă, care contribuie şi astăzi, la 100 de ani de la făurirea României Mari, la formarea patrimoniului mondial.

    În fiecare an, din 2014, Reţeaua Studiourilor Teritoriale Radio România (Radio România Regional) ţi-a prezentat 100 de motive pentru ca tu să spui Eu aleg România! În primul an am vizitat 100 de locuri de vis ale României, în 2015, am redescoperit împreună 100 de români pentru istoria lumii, în anul 2016 am aflat 100 de poveşti de aur ale sportului românesc, iar anul trecut am ascultat cele mai frumoase 100 de melodii ale românilor. Redescoperă aceste momente în materialele audio şi video prezentate pe www.eualegromania.ro.

    În an Centenar, conştientizăm în mod deosebit că Marea Unire din 1918 a fost şi rămâne pagina cea mai importantă a istoriei româneşti şi, de aceea, acum, la aniversarea a 100 de ani, studiourile teritoriale Radio România vă vor prezenta Istoria românilor în 100 de momente esenţiale pentru a le transmite spre păstrare viitoarelor generaţii.

    Acestea pot fi descoperite în cadrul expoziţiilor organizate de Radio România, un proiect cultural finanţat de Guvernul României prin Ministerul Culturii şi Identităţii Naţionale, sub genericul România 100 – Eu aleg România.

  • Cooperarea strategică româno-americană

    Cooperarea strategică româno-americană


    România joacă un rol vital pentru NATO, afirmă secretarul britanic al apărării, Gavin Williamson, care a făcut, marți, o vizită în România. La București, el s-a întâlnit cu omologul său român, Mihai Fifor. În cadrul discuţiilor, ultimul a solicitat sprijin în procesul de operaţionalizare a comandamentului NATO de nivel de corp de armată, pe care România a anunţat la recentul summit al Alianței că doreşte să-l găzduiască. Situaţia de securitate din regiunea Mării Negre a reprezentat unul dintre subiectele principale ale convorbirilor. Mihai Fifor: “Am menţionat agresivitatea politică şi militară a Federaţiei Ruse şi intenţia sa de militarizare a Mării Negre prin creşterea efectivelor militare din regiune şi dizlocarea unor noi capabilităţi cu potenţial predominant ofensiv din toate categoriile de forţe armate. Eforturile Federaţiei Ruse se concentrează pe tactici şi acţiuni hibride, cu scopul de a submina stabilitatea internă atât a statelor ex-sovietice, cât şi a statelor aliate din vecinătate alimentând aşa-numitele “conflicte îngheţate”.



    La rândul său, Gavin Williamson a precizat că ţara sa va oferi sprijin militar pentru Brigada NATO din Craiova şi a dat asigurări că Marea Britanie va continua să contribuie la consolidarea securităţii europene şi după Brexit, aşa cum a făcut-o, de altfel, cu mult înainte de înfiinţarea UE. Cei doi oficiali au făcut o vizită la Baza Aeriană 57 din judeţul Constanţa. Ei s-au întâlnit cu militarii de pe aeronavele Forţelor Aeriene Britanice şi cu personalul român din baza militară. Mihai Fifor le-a mulţumit celor 160 de militari britanici care vor executa, până la 31 august, misiuni de poliţie aeriană cu patru aeronave Eurofighter Typhoon, alături de aeronavele MIG 21 Lancer şi militari ai Forţelor Aeriene Române. “Îmi face o deosebită plăcere să reiterez aprecierea noastră pentru prezenţa Forţelor Aeriene Regale ale Marii Britanii. Folosesc acest prilej pentru a reconfirma dorinţa noastră de a continua această colaborare deosebit de valoroasă pentru România; este un efort de echipă, cu o echipă de profesionişti. Vă doresc succes în viitoarele misiuni, zboruri line şi cer senin!”



    Mihai Fifor a apreciat că prezenţa partenerilor britanici în România reprezintă un mesaj de solidaritate în cadrul Alianţei Nord-Atlantice, lucru confirmat și de Gavin Williamson. Efortul militarilor contează pentru că aduce mai multă siguranţă oamenilor de pe întreg continentul european, iar parteneriatul dintre cele două naţiuni va atinge un nivel şi mai ridicat, a punctate și oficialul britanic. Cei doi au avut o altă întrevedere privată, după care au stat de vorbă cu militarii din bază, înainte de a urca la bordul aeronavei cu care au zburat înapoi în Capitală.


  • Legăturile dintre aeroporturile regionale din România, importante pentru dezvoltare economică

    Legăturile dintre aeroporturile regionale din România, importante pentru dezvoltare economică

    Legăturile dintre aeroporturile regionale de la nivel european, dar cu precădere din România, pot avea o pondere însemnată în dezvoltarea economică, a susținut, la Bruxelles eurodeputatul Marian-Jean Marinescu (PNL, PPE)


    Cea mai mare problemă pe care o au ține de sloturile de zbor, de intervalurile de zbor. Au lucruri de spus despre fragmentarea spațiului aerian. Am discutat despre un proiect pilot care se face la Eurocontrol și la SESAR, un proiect propus de mine. Toată lumea spune că în 2-3 ani spațiul aerian va fi blocat. Trebuie introdus progresul tehnologic, atfel nu va mai fi pur și simplu capacitate pentru toate avioanele. A fost o prezentare foarte interesantă cu o ambulanță aviatică. Cred că este un lucru care se va întâmpla în viito
    r, a spus eurodeputatul Marian-Jean Marinescu.

    Dupa cum știți foarte bine in general legăturile aeriene se fac între capitalele statelor și aeroporturi care sunt construite nu in capitala dar in orașe, in orase mari și care s-au dezvoltat ca și hub-uri aviatice, cum este Hamburg sau cum este München. Eu cred ca pentru dezvoltarea economică este nevoie de legături între orașe și de exemplu in Romania unde noi avem foarte multe aeroporturi și unde legăturile între Timișoara și Iasi sau Baia Mare și Craiova sau Craiova și Cluj ar fi foarte benefice pentru mobilitatea fostei de munca pentru mobilitatea oamenilor de afaceri. In cadrul dezbaterii pe care am organizat-o in Parlament referitoare la aviația de afaceri si poate in viitor se vor dezvolta un astfel de sector binenteles cu avioane de dimensiuni mici, cu un număr de locuri mai mic și cu costuri mai mici astfel încât sa se poata profita de aceste aeroporturi regionale. Este nevoie și de investiții și este nevoie și de o noua reglementare europeana pentru ca aeroporturile regionale nu se vor putea dezvolta fără ajutor de public. In cazul acesta de la autoritățile locale și de aceea trebuie o noua reglementare europeana astfel încât sa se permită acest lucru de la un prag mai mic.

    Eurodeputatul român a insistat și asupra necesității unei conectivități pe rute aeriene între aeroporturile regionale, îndeosebi din România.


  • Le parc Romanescu de Craiova

    Le parc Romanescu de Craiova

    Son histoire est intimement liée à la famille de boyards Bibescu-Ştirbey, dont deux représentants sont montés sur le trône de la Valachie. Au XIXe siècle, le terrain de l’actuel parc, situé à la sortie de la ville, appartenait à Iancu Ioan Bibescu, grand dignitaire à la chancellerie valaque. Il y avait fait aménager un jardin, parsemé de bancs et de pavillons. Puisque les habitants de Craiova pouvaient s’y promener à leur gré, cet espace servit donc de jardin public aussi.L’idée d’y aménager un parc est donc apparue tout naturellement au début du 20e siècle, lorsque le maire de la ville de Craiova, Nicolae Romanescu, décida de fonder un parc conçu selon un projet primé de la médaille d’or de l’Exposition internationale de Paris en 1900.

    Le projet appartenait au grand architecte paysagiste Edouard Redont, auteur du projet du parc Carol Ier de Bucarest en 1906. Edouard Redont a également gardé quelques traces que la famille Bibescu avait laissées sur les lieux, explique le paysagiste Alexandru Mexi : « La maison Bibescu se trouve toujours dans le parc, à proximité du Jardin Zoologique, qui avait été créé à la même époque. Il ne s’agit pas d’une intervention ultérieure, puisqu’il existe des documents d’époque et des plans relatifs à un enclos des loups, ainsi que sur la manière dont celui-ci devait être construit. Le terrain sur lequel le parc s’étend aujourd’hui était à l’époque une propriété privée, mais certains lopins de terre n’appartenaient à personne. En fait, des caravanes de roms nomades s’installaient le long du ruisseau Valea Fetei, la Vallée de la fille, rendant ce terrain insalubre. Edouard Redont a publié en 1904 un livre appelé « Parc Bibesco », dans lequel il présente en détail toutes les interventions que le parc avait subies. Tout un chapitre est dédié au jardin qui y existait avant l’aménagement de l’actuel parc Romanescu, expliquant le contexte qui avait mené à son apparition. La principale raison a de la création de ce parc était été celle de nettoyer la zone. »

    Au cours des travaux d’aménagement du jardin, qui a porté initialement le nom de Bibescu, Edouard Redont a collaboré avec un autre paysagiste étranger, Jean Ernest, et leur vision transposée sur les lieux resta inchangée jusqu’à nos jours, raconte Alexandru Mexi : « Le parc Romanescu est probablement l’unique jardin public du sud de la Roumanie, sinon de Roumanie, aménagé dans un style purement romantique. Ce style apparut d’abord en Angleterre, vers la fin du 18e siècle et il est répandu uniquement à travers les jardins privés. Vers le début du 19e siècle, il fut adopté aussi par les jardins publics, lorsqu’un véritable phénomène de la création de parcs publics est né. Puis, il est adopté par les Français aussi, qui modifient ce style qui atteint ainsi son apogée. A son tour, Edouard Redont, paysagiste formé en France, élève d’un autre grand paysagiste – Edouard André – est devenu lui aussi adepte du style romantique français qu’il allait utiliser pour le parc Romanescu. Dans le cas des jardins et des parcs, le style romantique présente quelques caractéristiques spécifiques, dont la plus connue est « la nostalgie des ruines ».

    Et le parc Romanescu n’y fait pas exception, puisqu’il possède quelques fausses ruines. L’exemple le plus éloquent est le château d’eau, appelé actuellement le château magique. S’y ajoute le pont aux chaines qui relie les deux rives du ruisseau Valea Fetei. Hormis ces constructions en fausse ruine, il existe aussi de constructions à architecture roumaine traditionnelle, à savoir : la maison du jardinier, l’ancien restaurant et plusieurs pavillons et kiosques ». La végétation du parc a également été alignée aux exigences du même style, explique Alexandru Mexi : « La végétation, typique du style romantique français, est exotique. Rien qu’un exemple : le cyprès chauve, arbre planté au début du 20e siècle, est très beau de nos jours encore. Il n’est pas spécifique pour le sud de la Roumanie, mais à l’époque, il s’inscrivait dans une mode apparue en France et en Espagne et c’est pourquoi il fut acclimaté en Roumanie aussi, y compris dans le parc Cismigiu de Bucarest. Le parc préserve aussi quelques exemples de la végétation d’origine avec quelques vieux tilleuls, mais aussi des frênes et des hêtres qui bordent les étangs longeant le cours du ruisseau Valea Fetei… Malheureusement ces arbres ont commencé à disparaître à cause de l’intervention humaine. Les tranchées creusées près de leurs racines pour installer des câbles, ainsi que d’autres chantiers ont tassé la terre autour d’eux et même endommagé leurs racines. »

    De nos jours encore, les visiteurs peuvent toujours admirer le projet d’origine d’Edouard Redont, tout comme l’ont fait les habitants de Craiova en 1903, lors de l’inauguration officielle du parc, qui s’est déroulée en présence du Roi Carol Ier et de la reine Elisabeth. (Trad. Alex Diaconescu)

  • 23.05.2018 (mise à jour)

    23.05.2018 (mise à jour)

    Economie – Le ministère roumain des Affaires étrangères a annoncé avoir pris acte des recommandations de la Commission européenne publiées dans le Rapport par pays dans le cadre du mécanisme du Semestre européen 2018. La diplomatie de Bucarest précise qu’elle coordonnera l’élaboration de la position nationale, et ce pour assurer une participation aussi large que possible. Bucarest envisage de prendre une part active à l’élaboration et à l’adoption des recommandations par le Conseil de l’UE. Le ministère des Affaires étrangères de Bucarest remarque que la Roumanie fait partie des Etats qui n’enregistrent pas des déséquilibres macroéconomiques. La diminution récente des contributions au deuxième pilier des retraites fait baisser à court terme la pression sur la capacité du gouvernement de maintenir les équilibres au niveau macroéconomique. Malgré tout, cette diminution des contributions destinées au volet privé des retraites pourrait affecter les marchés de capitaux, selon la CE. Ces contributions sont passées 5,1% à 3,75% à compter de l’année en cours, même si, selon la législation antérieure, cette contribution aurait dû croître jusqu’à 6% du salaire brut.


    Convergence – Selon le Rapport de convergence pour lannée 2018 publié ce mercredi par la Commission européenne, la Roumanie ne remplirait à lheure actuelle quune seule des quatre conditions nécessaires à son intégration dans lespace monétaire européen, plus précisément celle relative aux finances publiques. En effet, Bucarest ne satisfait pas aux critères de convergences relatifs à la stabilité des prix, au taux de change et aux taux des prêts à long terme. Qui plus est, sa législation na pas été entièrement harmonisée avec le Traité sur le fonctionnement de lUE. Par ailleurs, tous les sept pays candidats à ladhésion à lespace monétaire européen unique respectent le critère concernant la gestion des finances publiques, alors quaucun des sept ne respecte lensemble des conditionnalités. En mars dernier, le gouvernement roumain a décidé de constituer une commission nationale spécialement chargée du plan visant ladoption de la monnaie unique. Selon les analystes, ladhésion de la Roumanie ne serait pas envisageable avant 2022.



    Conseil de sécurité – Lors d’un débat portant sur « La protection des civils dans les conflits armés » organisé par la présidence polonaise du Conseil de Sécurité de l’ONU, l’ambassadeur roumain à l’ONU, Ion Jinga, a souligné la contribution de Bucarest aux opérations de maintien de la paix et à la protection des civils en temps de conflit armé. Et le diplomate roumain de mettre en lumière le rôle majeur de la coopération internationale, du respect des droits de l’homme et du droit international humanitaire dans la prévention des conflits. A l’heure actuelle, un millier de Roumains- militaires, observateurs et conseillers participent, dans le monde, à des missions internationales. Sur ce total, 700 contribuent sous l’égide de l’OTAN, aux missions d’Afghanistan, Kossovo et Bosnie- Herzégovine.

    Justice – La procureure en chef du Parquet national anticorruption (la DNA), Laura Codruţa Kövesi, a affirmé, dans un discours prononcé au siège des Nations Unies à New York, que le plus grand défi pour la Roumanie, c’était de préserver l’indépendance des juges et des procureurs. Des tentatives répétées de modifier la législation anticorruption afin de limiter les instruments législatifs utilisés par les procureurs ou pour ne plus incriminer certains faits ont été constatées. Des cas où la levée de l’immunité des politiciens accusés d’infractions de corruption ont existé – a dit Mme Kövesi dans son discours prononcé à l’occasion d’un débat marquant le 15e anniversaire depuis l’adoption de la Convention des Nations Unies contre la corruption.


    Transporteurs – Bucarest accueille mercredi et jeudi les travaux du Comité exécutif de la Fédération européenne des Transporteurs, EFT ciblés sur les problèmes actuels auxquels se heurtent actuellement les transports maritimes, routiers, navals, ferroviaires et aériens. Dirigés par Frank Moreels, président de la Fédération et par Eduardo Chagas, secrétaire général EFT, les débats se déroulent en présence de plusieurs responsables roumains parmi lesquels les présidents des deux chambres du Parlement, Liviu Dragnea et Calin Popescu Tariceanu et le ministre des Transports, Lucian Sova. Cest pour la première fois que lEFT organise son comité exécutif ailleurs quà Bruxelles.


    Délinquance – 714 incidents de nature pénale ayant pour auteur ou victime des citoyens étrangers ont été enregistrés à Bucarest l’année précédente, selon une étude sociologique intitulée « Etranger en Roumanie », et réalisée par le Service Analyse et prévention de la criminalité de la Police locale de Bucarest. 511 étrangers, dont 400 hommes, sont ainsi tombés victimes de divers types d’infractions, 130 dans la zone centrale de la ville, le plus souvent dans les restaus et les bars, sous l’influence de l’alcool. En outre, 86 citoyens étrangers ont été mis sous accusation pour avoir passé illégalement la frontière d’Etat.



    Criminalité – 14 personnes ont été retenues en Espagne et 5 en Roumanie dans le cadre d’une opération antifraude coordonnée par Europol et Eurojust. Le groupe criminel était dirigé depuis les deux pays mentionnés et agissait en Allemagne, République tchèque, Hongrie, Italie et Pologne. Les préjudices causés s’élèvent à au moins 8 millions d’euros. Les criminels ont réussi à tromper des hôpitaux, des mairies et de nombreuses sociétés commerciales en devenant les bénéficiaires directs de transferts d’argent dans des comptes faux. Selon la correspondante de Radio Roumanie à Madrid, les autorités espagnoles ont précisé que les investigations se poursuivaient et que le préjudice pourrait être encore plus élevé.

    Météo – Il fera vraiment beau en Roumanie les prochaines 24 heures, et les températures ne cesseront pas de grimper. Ce n’est que dans les régions de l’ouest de la Roumanie et dans les Carpates qu’un risque de pluies subsiste. Les minimales seront de 7 à 17°C, alors que les maximales iront de 24 à 31° C, en fonction des régions.

  • Shakespeare Planet in Craiova and Bucharest

    Shakespeare Planet in Craiova and Bucharest

    Considered to be one of the most important theme festivals in Europe and one of the most important Shakespeare festivals in the world, the Shakespeare International Festival, this year in its 9th edition, took place between 23 April – 6 May. Shakespeare Planet was proposed as the them by the organizers, the Marin Sorescu Theater of Craiova and the Shakespeare Foundation. The festival came to Bucharest too this spring, as in previous years, but this time it came to Nottara Theater, as a section of the ‘Fest(in) pe Bulevard’ International Theater Festival.



    Shakespeare Planet staged plays from countries on six continents, with various approaches, some quite original and surprising. The opening show was ‘Shakespeare’s African Tales’, produced by the New Theater of Warsaw, Poland, directed by Krzysztof Warlikowski, one of the most highly appreciated European directors, who got that same day the International Shakespeare Award, this year in its 6th edition. Well known for his modern take on classical texts, Warlikowski created an original script by adapting King Lear, The Merchant of Venice, and Othello, to which he added Summertime by J. M. Coetzee. The silent characters in Shakespeare’s plays speak in the African Tales due to dedicated monologues written by Lebanese-Canadian writer Wajdi Mouawad. Lear, Shylock and Othello are played in this show by the same actor, Adam Ferency. In fact, he plays the role of a man enduring the suffering and humiliations of an old man, a Jewish man, and a dark skinned man. We asked Adam Ferency what the director meant to convey:



    Adam Ferency: “Hard to say, because it is a conversation about the senses, or half-tones, or very subtle things. I worked at the show for a very long time. I didn’t know anything at first. We started talking. I knew that it involved three Shakespeare plays, with fragments from Coetzee, and also monologues by Mouawas, which I didn’t know about at first. What I did know from the first was, of course, that it had to do with an old man who is not accepted by the majority and is shunned. That was the starting point. But the most important thing was when I had the revelation, when I understood that I was supposed to play a single character, not three. For instance, when I play Othello, who is black… I realized that it doesn’t matter if I am black or some other character, because it is a bit about me, the actor, who is growing old, with narrowing perspectives, so it is a bit about me.



    Another original proposal was brought to Craiova and Bucharest by the Q Brothers Company and the Chicago Shakespeare Theater of the US. It is Othello- The Remix, with Shakespeare’s text re-written on original music. The Q Brothers Company was set up 20 years ago by the Qaiyum brothers, who wanted from the start to combine theater and rap. All the members of the troupe are actors, but also have musical training. Gregory Qaiyum, aka GQ, the middle brother, writes the scripts and co-directs, and plays Iago in Othello- The Remix.



    Gregory Qaiyum: “What we try to do is tell the story the same way that Shakespeare did. The reason why Shakespeares stories are classic are because he took the stories from the Greeks before him, and who knows where they took the stories from, so he is just retelling stories, the Greek classics, through his lens of what was modern poetry in his time, and we are taking his work and we are telling it through the lens of what is modern poetry in this time, which is hip-hop and rap. At least for us, this is what we were born into, this is what we grew up with, thats how we see the world. So were just telling the same story through our own eyes, and we stay true to the elements of the story and the plot, but we have our own versions of every character and every instance, and its a way of paying homage to the original, but its also a way of staying true to the popular culture of the day.




    The Shakespeare International Festival of Craiova ended with a special show presented by the Ex Machina Company of Quebec, Canada, a production of Needles and Opium directed by Robert Lepage. Legendary director Peter Brook said about the director that he was a genius of contemporary directing. The show is extremely original, built on new technologies. Here is actor Olivier Normand, an actor in the show:




    Olivier Normand: “All the technology that he uses in this show is always in order to tell the story in another language. The set is like a cube thats revolving, so at first its like a hotel room, and a good part of the story is about a guy who goes through heartbreak, hes really lost, so at one point Im in my hotel room, and it starts to pivot as Im lost, I lost all my reference points. So the technology of the set helps me get into that mood, an I participate in telling the story. Its not about showing off the possibilities of the technology, its always in relation to what were trying to talk about in the story.



    Needles and Opium explores ways to overcome pain, says Olivier Norman:



    Olivier Norman: “Its about heartbreak, and its also about this coincidence that the room in which the character is is room number 9, in Hotel La Louisiane, which was the room where Miles Davis stayed when he came to Paris in 1949, and at the same time Jean Cocteau, a French poet, went for the first time to New York City. So its like all these three stories intertwine, and my character… How can you explain to yourself or explain with you, sometimes you have to relate to other peoples stories, and you have to be prepared to see how they coped with it, how I can cope with it. And the question he asks is, Im not a genius like Miles Davis or Jean Cocteau, so what do I do with my pain, I cannot turn it into some sublime art, like the music from Miles Davis or the poems of Jean Cocteau, I dont know what to do. Its more of a question that he asks, but sometimes looking at someone elses story helps you to deal with your own grief.


    (translated by: Calin Cotoiu)

  • « La planète Shakespeare » à Craiova et à Bucarest

    « La planète Shakespeare » à Craiova et à Bucarest

    La 11e édition, proposée par le Théâtre National « Marin Sorescu » de Craiova et la fondation Shakespeare, sest déroulée du 23 avril au 6 mai, sous le titre « La planète Shakespeare ». A Bucarest, elle était accueillie par le Théâtre Nottara, dans le cadre du Festival international de théâtre « Fest(in) sur le Boulevard ».« La planète Shakespeare » a réuni des spectacles provenant de 6 continents, qui offraient au public des approches très différentes, dont certaines inédites, voire surprenantes, de textes shakespeariens très connus. Le Festival sest ouvert sur les « Histoires africaines de Shakespeare », présenté par le Nouveau Théâtre de Varsovie, dans la mise en scène de Krzysztof Warlikowski, un des metteurs en scène européens les plus appréciés, qui sest vu dailleurs décerner le Prix International Shakespeare, accordé depuis six éditions.



    Très connu pour son interprétation moderne des textes classiques, Warlikowski a créé un scénario original, une adaptation des pièces « Le roi Lear », « Le marchand de Venise » et « Othello », auxquelles il a aussi ajouté « Summertime » de J.M.Coetzee. Les personnages silencieux des pièces du grand maître anglais parlent dans les « Histoires africaines » grâce aux monologues écrits spécialement pour cette production par le dramaturge et metteur en scène canadien dorigine libanaise Wajdi Mouawad. Dans le spectacle de Warlikowski, les célèbres personnages shakespeariens Lear, Shylock et Othello sont interprétés par le même acteur, Adam Ferency. Celui-ci joue, en fait, le rôle dun homme qui ressent les souffrances et les humiliations dun vieillard, dun Juif et dun noir. Nous avons demandé à Adam Ferency ce que le metteur en scène lui a demandé en fait de faire. : ” Cest difficile à dire, car cest un entretien sur nos sens ou sur des choses à moitié dites ou très subtiles. La création de ce spectacle a demandé beaucoup de temps. Nous avons commencé par de longues conversations. Au début, tout ce que je savais cétait quil sagissait de trois pièces de Shakespeare et de fragments de Coetzee, auxquels sajoutaient des monologues écrits par Mouawad, que je navais pas encore lus. Je savais aussi, bien sûr, que le spectacle allait raconter lhistoire dun vieil homme qui nest pas accepté par la majorité. Ce fut le point de départ. Ensuite, il y a eu la grande révélation : je me suis rendu compte que je devais en fait interpréter non pas trois personnages, mais un seul. Jai compris que cela navait aucune importance si jétais noir – puisque Othello, lui, était noir – ou si jincarnais un autre personnage, parce que le spectacle parlait aussi de moi ; moi, lacteur qui vieillit et dont lhorizon se rétrécit, peu à peu”.



    La compagnie Q Brothers et le Chicago Shakespeare Theater ont eux aussi offert, au public de Craiova et de Bucarest, un spectacle inédit : « Othello – The Remix ». Cette fois-ci, le texte shakespearien est réécrit sur une musique originale. La compagnie Q Brothers a été créée il y a 20 ans par les frères Qaiyum, qui sétaient proposé, dès le début, de réaliser une fusion du théâtre et du rap. Tous les membres de la troupe sont des comédiens, mais ils ont également une formation musicale. Parmi les trois frères, GQ (Gregory Qaiyum) est celui qui écrit les textes, il est co-metteur en scène et, dans « Othello – The Remix », il joue le rôle de Iago. : « Nous tentons de raconter lhistoire de la même façon que Shakespeare lavait fait. Si ses pièces sont classiques, cest parce quil a puisé ses histoires chez les Grecs, ses précurseurs. Il racontait, donc, à nouveau, des histoires classiques anciennes à laide de ce quétait la poésie moderne de son époque. Et nous prenons ce quil a donné et le racontons, à notre tour, par le biais de ce qui est, du moins pour nous, la poésie moderne de notre époque, soit le hip hop et le rap. Cest avec cette musique là que nous avons grandi, cest notre façon de voir le monde. Donc, nous ne faisons que raconter la même histoire, mais à travers nos propres yeux. Nous gardons les éléments de lhistoire, la trame, les personnages, en donnant notre propre version de chaque personnage. Cest une façon dhonorer loriginal, mais aussi une façon de nous accorder à la culture populaire du présent. “


    Le Festival International Shakespeare de Craiova sest achevé sur un spectacle « événement », présenté en marge du programme shakespearien, par la compagnie Ex Machina du Québec. Il sagit de la pièce « Les aiguilles et lopium » dans la mise en scène de Robert Lepage, « génie de la mise en scène contemporaine », selon Peter Brook. Le spectacle est tout à fait original, reposant sur les nouvelles technologies. Le comédien Olivier Normand, protagoniste du spectacle. ” Toute la technologie utilisée dans ce spectacle sert à raconter lhistoire dans un autre langage. Le décor ressemble à un cube qui tourne. Cest une sorte de chambre dhôtel. Une grande partie du spectacle raconte lhistoire dun homme au cœur brisé, qui se rend à Paris et se sent perdu. A un moment donné, moi, qui incarne le personnage, je suis dans ma chambre dhôtel, qui se met en mouvement. Alors, cest comme si jétais perdu. Jai perdu mes repères. La technologie du décor maide donc à entrer dans cet état intérieur et à raconter mon histoire au public. Si lon y a recours, ce nest pas simplement détaler toutes les possibilités de la technologie moderne. La technologie est toujours liée à ce que nous essayons dexprimer par lhistoire. “



    « Les aiguilles et lopium » parle de notre façon de trouver des moyens pour surmonter la douleur, la souffrance. Olivier Normand. : ” Cest un spectacle sur un cœur brisé et sur certaines coïncidences. Mon personnage est Robert. La chambre dhôtel quil occupe, la chambre 9 de lHôtel La Louisiane, est celle quavait habité Miles Davis, quand il était venu à Paris, en 1949, à un moment où le poète français Jean Cocteau arrivait pour la première fois à New York. Ces trois histoires interfèrent. Il sagit darriver à comprendre ce que lon est en train de vivre et, pour ce faire, on doit se rapporter aux histoires dautres êtres, les comparer, pour voir comment ils sont parvenus, eux, à surmonter leur souffrance et donc comment nous pouvons, nous aussi, le faire. La question que le personnage se pose est la suivante : si je ne suis pas un génie, comme Miles Davis ou comme Jean Cocteau, quest-ce que je peux faire de ma douleur, comment puis-je la sublimer par lart, ainsi que Miles Davis lavait fait par la musique quil a écrite pour le film « Ascenseur pour léchafaud » ? Je ne sais pas ce que je dois faire. Des fois, jeter un regard sur lhistoire de quelquun dautre nous aide à dompter notre propre douleur.” (Trad. : Dominique)




  • „Planeta Shakespeare”, la Craiova şi Bucureşti

    „Planeta Shakespeare”, la Craiova şi Bucureşti

    Considerat drept unul dintre cele mai importante festivaluri tematice ale
    Europei şi printre cele mai importante festivaluri Shakespeare ale lumii,
    Festivalul Internaţional Shakespeare a ajuns anul acesta la a XI-a ediţie,
    desfăşurată în perioada 23 aprilie – 6 mai. Planeta Shakespeare a fost
    genericul propus de organizatori, Teatrul Naţional Marin Sorescu din Craiova
    şi de Fundaţia Shakespeare. Cum s-a mai întâmplat vreme de câteva ediţii,
    festivalul a ajuns şi în această primăvară la Bucureşti, însă acum la Teatrul
    Nottara, ca secţiune a Festivalului Internaţional de Teatru Fest(in) pe
    Bulevard / datorită parteneriatului cu Teatrul Nottara.


    Planeta Shakespeare a însemnat spectacole de pe şase continente, care au
    venit cu abordări foarte diferite, unele inedite, surprinzătoare, ale
    cunoscutelor texte shakespeariene. Spectacolul care a deschis festivalul a fost
    Poveştile africane ale lui Shakespeare, prezentat
    de Teatrul Nou din Varşovia, Polonia, în regia lui Krzysztof Warlikowski, unul
    dintre cei mai apreciaţi regizori europeni, căruia i-a fost acordat, în aceeaşi
    zi, Premiul Internaţional Shakespeare, ajuns la a VI-a ediţie. Cunoscut pentru
    interpretarea modernă a textelor clasice, Warlikowski a creat un scenariu
    original prin adaptarea pieselor Regele Lear, Neguţătorul din Veneţia şi
    Othello, la care a adăugat şi Miezul verii/ Summertime de J.M.Coetzee.
    Personajele tăcute din piesele lui Shakespeare vorbesc în Poveştile
    africane… datorită monologurilor scrise special pentru această producţie de
    dramaturgul şi regizorul canadian de origine libaneză Wajdi Mouawad. Lear, Shylock şi Othello, celebrele
    personaje shakespeariene, sunt, în spectacolul lui Warlikowski, interpretaţi de
    acelaşi actor, Adam Ferency. Acesta joacă, de fapt, rolul unui om care trăieşte
    suferinţele şi umilinţele unui bătrân, ale unui evreu şi ale unui negru. L-am
    întrebat pe Adam Ferency ce i-a cerut, de fapt, regizorul să facă Greu de spus. Pentru că este o conversaţie despre simţuri sau jumătăţi
    de tonuri sau lucruri foarte subtile. Am lucrat foarte mult timp la spectacol.
    La început, nu am ştiut nimic. Am început să discutăm. Ştiam că vor fi trei
    piese de Shakespeare, vor fi fragmente din Coetzee şi, de asemenea, monologuri
    scrise de Mouawad, pe care nu le-am ştiut la început. Dar, desigur, am ştiut de
    la început că povestea va fi despre un bătrân care nu este acceptat de
    majoritate şi este dat la o parte. De aici am pornit. Dar cel mai important
    lucru este că revelaţia mea a venit atunci când am înţeles că interpretez un
    singur personaj, nu trei. De exemplu, când îl joc pe Othello, care este
    negru… Am înţeles că nu contează dacă sunt negru sau dacă sunt alt personaj,
    pentru că este puţin despre mine, despre mine actorul, care îmbătrâneşte şi
    perspectiva se îngustează, deci este, de asemenea, despre mine.


    Cu o propunere inedită pentru publicul de teatru au venit la Craiova şi
    Bucureşti Q Brothers şi Chicago Shakespeare Theater, Statele Unite. Este vorba
    despre Othello – The Remix, o rescriere a textului lui Shakespeare pe muzică
    originală. Compania Q Brothers a fost înfiinţată în urmă cu 20 de ani de fraţii
    Qaiyum, care şi-au propus de la început să fuzioneze teatrul şi rapp-ul. Toţi
    membrii trupei sunt actori, dar sunt pregătiţi, în acelaşi timp, şi în domeniul
    muzical. GQ (Gregory Qaiyum), fratele mijlociu, este cel care scrie textele,
    este co-regizor şi, în Othello – The Remix îl interpretează pe Iago Noi încercăm să spunem povestea în acelaşi fel în care a făcut-o
    Shakespeare. Motivul pentru care piesele lui Shakespeare sunt clasice este că
    el a luat poveştile de la greci, dinaintea lui. Deci, el re-spunea poveşti
    clasice vechi prin ceea ce însemna poezia modernă a vremii sale. Şi noi luăm
    munca sa şi o spunem prin instrumentele poeziei moderne a vremurilor noastre,
    adică prin hip hop şi rap. Cel puţin, pentru noi. Cu asta am crescut, aşa vedem
    lumea. Deci, noi doar spunem aceeaşi poveste, dar prin ochii noştri. Păstrăm
    elementele poveştii, intriga, personajele, dar avem propria versiune asupra
    fiecărui personaj… E un mod de a aduce un omagiu originalului, dar şi un mod
    de a fi în acord cu cultura populară din prezent.


    Festivalul Internaţional Shakespeare de la Craiova s-a încheiat cu un
    spectacol eveniment, prezentat în afara programului shakespearian de Compania
    Ex Machina din Quebec, Canada. Este vorba despre Ace şi Opiu, în regia lui
    Robert Lepage, despre care legendarul regizor
    Peter Brook afirma că este geniul regiei mondiale contemporane. Spectacolul
    este unul extrem de original, construit pe baza noilor tehnologii. Actorul
    Olivier Normand, protagonistul spectacolului Toată tehnologia folosită în spectacol are
    rolul de a spune povestea într-un limbaj diferit. Decorul este ca un cub care
    se învârte. Este un fel de cameră de hotel. Iar o parte din poveste este despre
    un tip care are inima frântă, merge la Paris şi se simte pierdut. La un moment
    dat, sunt în camera mea de hotel şi începe să se mişte ca şi cum aş fi pierdut.
    Mi-am pierdut reperele, deci, tehnologia decorului mă ajută să intru în acea
    stare şi să particip şi să spun publicului povestea. Nu este despre a arăta,
    pur şi simplu, toate posibilităţile tehnologiei. Aceasta este întotdeauna în
    relaţie cu ceea ce încercăm să spunem prin poveste.


    Ace şi opiu este despre cum găsim căi de a depăşi durerea. Olivier
    Normand track engleză: Este despre o inimă rănită. Este şi despre
    anumite coincidenţe. Camera de hotel în care se află personajul, camera 9 din
    Hotelul La Louisiane, este aceeaşi cameră în care a stat Miles Davis, când a
    venit la Paris în 1949, în acelaşi timp în care poetul francez Jean Cocteau
    ajungea pentru prima oară la New York. Toate aceste trei poveşti interferează.
    Personajul meu este Robert. Ideea este cum poţi să îţi explici sau să înţelegi
    ce se întâmplă cu tine… uneori, trebuie să te raportezi la poveştile altor
    oameni, să faci comparaţii, ca să vezi cum au făcut ei faţă, cum poţi tu face
    faţă. Şi întrebarea pe care el şi-o pune este: dacă nu sunt un geniu, ca Miles
    Davis sau Jean Cocteau, ce fac cu durerea mea, cum pot să o sublimez într-o
    formă de artă precum muzica lui Miles Davis din Ascenseur pour l’échafaud. Nu
    ştiu ce să fac. Uneori, uitându-te la povestea altcuiva, asta te ajută să faci
    faţă propriei dureri.

  • Internationales Shakespeare-Theaterfestival in Craiova: Aufführungen von sechs Kontinenten

    Internationales Shakespeare-Theaterfestival in Craiova: Aufführungen von sechs Kontinenten

    Unter dem Motto Planet Shakespeare“ beginnt am 23. April das 11. Internationale Theaterfestival im südrumänischen Craiova. Das Festival zählt zu einem der wichtigsten Fachereignisse in Rumänien, das kein Theaterliebhaber verpassen möchte. Das vom Nationaltheater Marin Sorescu“ in Craiova zusammen mit der Shakespeare-Stiftung organisierte Festival beginnt am 23. April, dem Tag, an dem sich sowohl der Jahrestag des Geburtstags als auch des Todes des renommierten Dramatikers jährt. Eröffnet wird das Festival mit der Aufführung Afrikanishe Geschichten von Shakespeare“, die vom Neuen Theater Warschau auf die Bühne gebracht wird. Der Regisseur Krzysztof Warlikowski ist einer der renommierten Theatermacher Europas. In Craiova soll Warlikowski mit dem Internationalen Shakespeare-Preis ausgezeichnet werden.



    Am 6. Mai gehen die Festspiele mit der Aufführung Nadeln und Opium“ zu Ende. Inszeniert wird die Aufführung von einem ebenso weltweit renommierten Theatermacher: Robert Lepage, der vom Regisseur Peter Brook als das Genie der zeitgenössischen Regie weltweit“ bezeichnet wurde. Die Aufführung wird au‎ßer des dem Dramatiker gewidmetem Programm vom kanadischen Theaterensemble Ex Machina aus Quebec auf die Bühne gebracht.



    Das Festival, das weltweit als eines der wichtigsten Festspiele gilt, das dem berühmten Dramatiker gewidmet werden, bringt dieses Jahr 25 Aufführungen aus 13 Ländern nach Craiova. Der Intendant der Festspiele Emil Boroghină sagte über die diesjährige Auflage:



    Es ist eine gro‎ßartige Leistung, dass wir Aufführungen aus allen Kontinenten haben werden: mehrere aus Europa, zwei aus Asien, zwei aus Nordamerika und jeweils eine aus Australien, Afrika und Südamerika. Es war nicht leicht, aber wir hatten keine andere Wahl, das Motto der diesjährigen Festspiele hat uns irgendwie gezwungen, Aufführungen nach Craiova zu bringen, die diese Auflage vervollständigen, die unter dem Motto »Planet Shakespeare« steht. Das Programm wäre nicht vollständig gewesen, wenn einer der Kontinente gefehlt hätte. Auf die Bühne des Nationaltheaters Craiova, die so viel anbietet, bringen wir gro‎ße Aufführungen, die anderen werden in kleineren Sälen wie denen des Kindertheaters Colibri präsentiert.“




    Die Organisatoren laden auch zu Aufführungen in unkonventionellen Räumen wie auf dem Plätzen Mihai Viteazul und Fraţii Buzeşti sowie im Park Romanescu. Der Intendant des Festivals, Emil Boroghină, kommt erneut zu Wort mit Einzelheiten:



    Einige Theater aus Rumänien haben ihre Aufführungen an unsere unkonventionellen Räume, einschlie‎ßlich der Plätze in der Stadt angepasst. Es gibt natürlich auch Aufführungen wie Ein Sommernachtstraum“ des Theaterensembles von Worcester Repertory aus Gro‎ßbritannien, die als solche gestaltet wurde, damit sie im Freien stattfindet. Dasselbe gilt für die Aufführung einer brasilianischen Theatergruppe — Seine Exzellenz Richard III“. Das Bukarester Theater Nottara, das am 2. Mai, der auf einen freien Tag folgt, Viel Larm um nichts“ präsentiert, wird die Aufführung an das Sommertheater im wunderschönen Park Romanescu anpassen. Das Sommertheater wurde neuerdings saniert und sieht wunderbar aus.“




    Dieses Jahr präsentiert die britische Theatergruppe Parrabbola zusammen mit dem rumänischen Theaterensemble Teatrulescu eine durch bürgerliches Engagement getragene Aufführung, Ein Sommernachtstraum“ in der Regie von Philip Parr. Der Intendant des Festivals Emil Boroghină kommt erneut zu Wort mit Einzelheiten:



    Der Regisseur Philip Parr, Intendant des Shakespeare-Festivals in York, ist nicht bei seiner ersten Aufführung dieser Art. Bürger der Stadt Craiova, die das Schauspiel nicht beruflich ausüben, beteiligen sich an der Aufführung und proben bereits seit zwei Wochen. Voriges Jahr haben sie »Romeo und Julia« auf die Bühne gebracht. Die Aufführung hat den britischen Botschafter in Bukarest, Paul Brummell, so stark beeindruckt, dass er die Laiendarsteller im kommenden Jahr einlud, auch bei einer Feier anlässlich des Nationalfeiertags Gro‎ßbritanniens aufzutreten. Dieses Jahr wollen wir »Ein Sommernachtstraum« ebenfalls mit Laiendarstellern auf die Bühne bringen und hoffen, dass zahlreiche Bürger der Stadt mitmachen.“




    Seit 2006 präsentiert das Internationale Theaterfestival Shakespeare in Craiova eine Reihe von Aufführungen ebenfalls in Bukarest. Dieses Jahr finden die Festspiele in Partnerschaft mit dem Bukarester Theater Nottara statt, wo sechs Aufführungen von fünf Kontinenten auf die Bühne gebracht werden. Die Aufführung, mit der das Festival in Bukarest zu Ende geht, ist Othello Remix“ der Theatergruppen Q Brothers und Chicago Shakespeare Theater.

  • Le Lycée Voltaire de Craiova

    Le Lycée Voltaire de Craiova

    Ouvert en 2015, sous l’égide de l’Université de Craiova, chef lieu du département de Dolj, dans le sud-ouest de la Roumanie, le lycée Voltaire propose un enseignement francophone d’un haut niveau de qualité à tous les jeunes préoccupés à booster leurs chances d’embauche sur le marché européen de l’emploi. Et pour cause: à la fin de la Terminale, les élèves de cet établissement scolaire se voient offrir la possibilité de passer un baccalauréat selon le modèle français qui leur permettrait de se voir délivrer un diplôme reconnu partout dans le monde. Ioana Stancescu s’est entretenue avec Mme Dorina Popi, la proviseure du Lycée Voltaire.

  • Cartea-mărţişor revine la Craiova

    Cartea-mărţişor revine la Craiova

    Primăvara a venit mai devreme doar în foaierul Teatrului Naţional Marin Sorescu, la Târgul Gaudeamus Craiova. Zeci de mii de volume, multe la prima ediţie în limba română, zeci de evenimente care vor reuni crema lumii literare din această zonă a ţării, şi nu numai, vor însenina în această săptămână zilele iubitorilor de carte din Cetatea Băniei. Preşedintele de onoare al ediţiei este Gabriel Coşoveanu, preşedintele Uniunii Scriitorilor din România – Filiala Craiova.

    Detalii despre Târgul Gaudeamus Craiova 2018, evenimentul cu numărul numărul 103 în seria Gaudeamus, organizat de Radio România prin Echipa Gaudeamus şi Radio România Oltenia Craiova şi găzduit de foaierul Teatrului Naţional Marin Sorescu în perioada 28 februarie – 4 martie, au fost oferite de participanţii la conferinţa de presă din această dimineaţă – Alexandru Mogoşeanu, manager radio Romania Oltenia Craiova, Gabriel Coşoveanu, preşedintele de onoare al ediţiei, Connie Chifor, coordonator Gaudeamus şi Davian Vlad, realizator Radio Craiova.

    Deschiderea oficială a ediţiei va avea loc miercuri, 28 februarie, la ora 12:00. Programul de vizitare este următorul: de miercuri până sâmbătă, între orele 10:00 şi 18:00 şi duminică, între orele 10:00 şi 14:00. Intrarea este liberă pentru toate categoriile de public.

    Ca în fiecare an, Gaudeamus le aduce craiovenilor nenumărate mărţişoare sub cele mai variate, atractive şi neaşteptate forme:

    – mii de titluri, proaspăt ieşite de sub tipar sau deja consacrate, prezentate de cei circa 50 de participanţi, reuniţi în 35 de standuri, reprezentând principalele categorii active pe piaţa de carte şi educaţie din România – edituri, agenţii de difuzare de carte şi produse multimedia, instituţii de învăţământ, edituri străine reprezentate de distribuitori de carte;

    – importante reduceri de preţuri, oferte şi pachete promoţionale;

    – peste 50 de evenimente culturale (lansări şi prezentări de carte, sesiuni de autografe, dezbateri);

    – Tombola Gaudeamus, cu premii extrem de atractive: un e-reader oferit de Lions Club Craiova şi un sistem audio oferit de Uniunea Scriitorilor din România – Filiala Craiova. Tombola se derulează pe baza buletinelor de Vot al Publicului, iar tragerea la sorţi a câştigătorilor va avea loc sâmbătă, 3 martie, la ora 17:30.

    Cea de a 17-a ediţie a Târgului Gaudeamus Craiova va constitui şi cadrul pentru reluarea câtorva dintre proiectele deja tradiţionale, iniţiate şi derulate de Radio România:

    Cărţile se întorc acasă, campanie care are ca principal obiectiv constituirea, prin donaţii din partea expozanţilor şi a vizitatorilor, a unui fond de carte care are ca beneficiari biblioteci ale unor comunităţi subfinanţate din acest punct de vedere.

    Invitaţi de nota 10: Olimpicii României, proiect prin care postul public de radio promovează şi recompensează performanţele obţinute pe plan internaţional de către reprezentanţii la vârf ai învăţământului românesc. Sâmbătă, 3 martie, la ora 14:00, sunteţi aşteptaţi să le cunoaşteţi pe invitatele de nota 10 ale acestei ediţii, premiate la olimpiade internaţionale: Nicoleta Izabela Dincă (elevă a Liceului Teoretic Amărăştii de Jos) şi Fey – Elena Papalitsas (elevă a Colegiului Naţional Fraţii Buzeşti din Craiova). Premiile vor fi oferite de Lions Club Craiova.

    Faza locală a Concursului Naţional de Lectură Mircea Nedelciu, organizată de Radio România Oltenia – Craiova, în colaborare cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Dolj, care va avea loc vineri, 2 martie, începând cu ora 14:00. Concursul, adresat liceenilor, are ca principal obiectiv promovarea literaturii şi a lecturii în rândul tinerilor. Premiile vor fi oferite de Radio România.

    Premiile Gaudeamus Craiova 2018 vor fi decernate duminică, 4 martie, începând cu ora 12:00, astfel:

    – Trofeele Gaudeamus (acordate editurilor – locurile 1, 2 şi 3) şi Cea mai râvnită carte, decernate prin Votul Publicului exprimat prin completarea unor chestionare distribuite în rândul vizitatorilor pe întreg parcursul evenimentului;

    – Trofeele Presei – decernate jurnaliştilor pe secţiunile publicaţii, radio, TV şi online, tot prin Votul Publicului;

    – Premiul Educaţia – decernat unei instituţii de învăţământ în semn de apreciere a modului de promovare a ofertei sale educaţionale la Gaudeamus Craiova;

    – Premiul Miss Lectura, acordat celei mai frumoase vizitatoare de către organizator şi Lions Club Craiova

    – Premiile Tombolei Gaudeamus.

    Programul Lectura este un proiect de anvergură naţională, iniţiat şi derulat de Radio România, al cărui principal obiectiv este susţinerea culturii scrise din ţara noastră prin evenimente de tip expoziţional şi proiecte culturale. Palmaresul cumulat al programului, în intervalul 1994-2017, însumează 103 evenimente organizate sub brandul Gaudeamus (inclusiv ediţia 2018 a Târgului Gaudeamus Craiova), peste 10.200 de expozanţi, 2.860.000 de vizitatori şi peste 12.500 de manifestări culturale, cu profil preponderent literar. Principalele componente ale programului sunt: Târgul Internaţional Gaudeamus (24 de ediţii), Caravana Gaudeamus (Cluj-Napoca – 18 ediţii, Craiova – 17 ediţii, Litoral – 9 ediţii, Oradea – 4 ediţii), Târgul Gaudeamus Carte Şcolară (15 ediţii) şi o serie de proiecte culturale conexe. Calendarul Programului Lectura 2018 mai cuprinde: Târgul Gaudeamus Cluj-Napoca (18 – 22 aprilie), Oradea (9 – 13 mai), Litoral (11 – 15 august), Gaudeamus Carte Şcolară (12 – 18 septembrie) şi Târgul Internaţional Gaudeamus Carte de Învăţătură (14 – 18 noiembrie).

    Târgul Gaudeamus Craiova – un eveniment Radio România.

    Parteneri principali ai Programului Lectura 2018: BRD Groupe Société Générale şi Dacia Parteneri: Lions Club Craiova, Uniunea Scriitorilor din România – Filiala CraiovaParteneri media: Cuvântul Libertăţii, Agenţia de Presă RADOR, mediaTRUST.

  • Nachrichten 10.11.2017

    Nachrichten 10.11.2017

    Verteidigungsminister Mihai Fifor hat beim Nato-Verteidigungsministertreffen in Brüssel die Entwicklungen der fortgeschrittenen Militärpräsenz im Schwarzmeerraum vorgetragen. Das Verteidigungsministerium präzisiert in einer Mitteilung, dass es sich dabei um die Umwandlung des multinationalen Kommandopostens aus dem südlichen Craiova in eine Nato-Struktur, um eine erweiterte Präsenz der Schiffskräfte im Schwarzen Meer, die kontinuierlichen Aktivitäten der Luftpolizei über Rumänien sowie die Beteiligung der Alliierten auf dem Landesgebiet handelt. Mihai Fifor kündigte außerdem an, dass Rumänien gemeinsam mit Bulgarien und der Türkei bald das Konzept der Gemeinsamen Ausbildungsinitiative erarbeitet haben wird. Dieses bezieht sich auf die gemeinsame Unterweisung der Soldaten der Nato-Mitgliedsstaaten, die Anreiner des Schwarzen Meeres sind. Das erste Koordinationstreffen ist für Anfang Dezember geplant.



    Rumänien zählt zu den wenigen demokratischen Allierten, die sich nicht im US-Visa Waiver Programm (zur Aufhebung der Visumspflicht) befinden und dieses sollte sich ändern. Dies erklärte der amerikanische Kongressabgeordnete Dan Lipinski, der in einer Mitteilung auf der Webseite der Vertreterkammer der USA zitiert wurde. Er fügte hinzu, dass die Aufnahme Rumäniens in das Visa Waiver Programm die Zusammenarbeit im Sicherheitsbereich steigern, die bilateralen Handels- und Wirtschaftsbeziehungen sowie den gegenseitigen Tourismus verstärken würde. Lipinski hob hervor, dass Rumänien nach der rumänischen Revolution von 1989, als das autoritäre kommunistische Regime beseitigt wurde, zum starken Alliierten der Vereinigten Staaten geworden ist“. Der amerikanische Kongress-Abgeordnete sagte ferner, dass Rumänien ein echter Sicherheitspartner sei und einen der größten Beiträge zum Einsatz in Afghanistan leiste. Außerdem begrüßte Rumänien die Stationierung der US-Truppen am Schwarzen Meer. Das Land beherbergt die neue multinationale Nato-Einsatzbrigade.



    Der rumänische Außenminister Teodor Meleşcanu hat am Donnerstag einen Staatsbesuch in Weißrussland unternommen. Er diskutierte mit seinem Minsker Kollegen Vladimir Makei über die Perspektiven der bilateralen Beziehungen, über Handelsaustausche über die Perspektiven der Beziehungen zwischen der EU und Weißrussland. Melescanu sagte, dass Rumänien die Annäherung im Dialog zwischen Weißrussland und der Europäischen Union begrüsst, eine Annäherung, die er schon immer befürwortet habe. Der rumänische Chefdiplomat kam auch mit Premierminister Andrei Kobiakov zusammen, der sagte, dass Weißrussland zur Startrampe für Rumänien auf dem Weg zur Eurasischen Wirtschaftsunion werden könnte. Außenminister Melescanu war bei einer öffentlichen Veranstaltung zur Erinnerung an den Beginn diplomatischer Beziehungen zwischen den beiden Ländern vor 25 Jahren zugegen. Das Jubiläum wurde von der Herausgabe einer besonderen Briefmarkenserie begleitet, mit Bildern der Maler Corneliu Baba und Mikhail Sawitzki, sowie eines ins Weißrussische übersetzten Gedichtbandes von Mihai Eminescu.

  • Jurnal românesc – 20.07.2017 UPDATE

    Jurnal românesc – 20.07.2017 UPDATE

    Guvernul de la
    Bucureşti a modificat şi completat, joi, printr-un proiect de lege, cadrul
    legislativ privind procedura de acordare a finanţărilor nerambursabile din
    bugetul Ministerului pentru Românii de Pretutindeni pentru programele menite să
    sprijine activitatea românilor din afara ţării şi a organizaţiilor
    reprezentative ale acestora. Potrivit ministrului pentru Românii de
    Pretutindeni, Andreea Păstîrnac, după 11
    ani de la adoptarea legii privind regimul acordării finanţărilor nerambursabile
    pentru diaspora, proiectul este unul modern şi adaptat legislaţiei europene.
    Ministrul a precizat că fondurile alocate vor putea fi justificate mai puţin
    birocratic, pe baza atingerii obiectivelor strategice. Proiectul include, între
    altele, posibilitatea stabilirii unor priorităţi geografice şi tematice anuale
    pentru acordarea finanţării. Acest lucru va ajuta comunităţile româneşti care
    fac eforturi uriaşe pentru păstrarea şi consolidarea elementelor identitare, a
    mai spus ministrul Păstîrnac.




    Ministerul
    pentru Românii de Pretutindeni, în parteneriat cu alte instituţii publice, va
    începe în august campaniaInformare
    acasă! Siguranţă în lume!, destinată românilor care doresc să muncească, să
    studieze si să locuiască în străinătate. Campania îsi propune să informeze asupra drepturilor pe care persoanele
    care vor să se stabilească în afara graniţelor le au în ţările membre UE, precum şi asupra riscurilor la care se
    expun odată cu decizia de a munci în străinătate. De asemenea, vor fi informaţi
    în legătură cu siguranţa la locul de muncă, riscurile unor boli profesionale,
    protecţia faţă de abuz şi exploatarea prin muncă, susţinerea accesului
    nediscriminatoriu al lucrătorilor români pe piaţa muncii, precum şi numerele de
    urgenţă la care pot apela.Campania va începe cu un proiect pilot în judetele Bototani (9 august),
    Suceava (10 august) şi Neamţ (11 august) şi va continua şi-n alte regiuni ale
    ţării. Proiectul este
    organizat în parteneriat cu Ministerul Muncii şi Justiţiei
    Sociale, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Afacerilor Externe şi
    autorităţi locale. Ministerul pentru Românii de Pretutindeni a precizat că vor
    fi invitaţi reprezentanţi ai Corpului Diplomatic la Bucureşti, îndeosebi
    ambasadori care provin din ţări în care sunt comunităti semnificative de
    români, precum Italia, Spania, Marea Britanie, Germania şi Franţa.




    Proiectul Provocare şi oportunitatea dezvoltării turismului în
    teritoriul nostru comun, finanţat în cadrul Programului de Cooperare Transfrontalieră
    România-Serbia, a fost lansat la Reşiţa. Localităţile implicate sunt Veliko
    Gradişte şi Moldova Nouă. Durata proiectului este 14 luni, iar obiectivul
    principal îl reprezintă îmbunătăţirea standardelor de calitate a vieţii prin
    promovarea turismului tematic. Printre rezultatele aşteptate ale proiectului se
    regăsesc organizarea unor târguri gastronomice la Reşiţa, Veliko Gradişte şi
    Moldova Nouă, realizarea unui film despre turismul medical şi religios şi a
    unor CD-uri care descriu obiectivele turistice româneşti şi sârbesti. Mai mult
    decât atât, prin acest proiect se doreşte crearea unui brand prin organizarea
    unei Zile a Dunării şi a Zilei Turismului la Moldova Nouă, Veliko Gradişte şi
    Reşiţa, care vizează promovarea teritoriului comun ca destinaţie turistică
    atractivă.




    Până pe 22 iulie, Universitatea din Craiova este gazda celui de-al
    41-lea congres anual al Academiei Româno-Americane de Ştiinţe şi Arte (ARA),
    din SUA, cel mai important centru academic al oamenilor de ştiinţă din diaspora
    română. Evenimentul are ca temă Ştiinţa şi arta în epoca modernă şi oferă
    posibilitatea tinerilor din ţară şi străinătate să susţină lucrări ştiinţifice
    în cadrul mai multor secţiuni. Printre membrii Academiei s-au aflat profesorul
    şi filozoful Mircea Eliade, scriitorul şi dramaturgul Eugen Ionescu, profesorul
    George Emil Palade. În anul 2015, Congresul ARA a avut loc la Roma (Italia),
    iar în 2016 la Montreal (Canada). El promovează la nivel internaţional
    realizările oamenilor de ştiinţă din diaspora română şi nu numai.

  • La Craiova, primăvara a început cu o carte, de la Gaudeamus şi Radio România

    La Craiova, primăvara a început cu o carte, de la Gaudeamus şi Radio România

    Caravana Gaudeamus 2017, organizată de Radio România, a debutat la Craiova sub cele mai bune auspicii. Zeci de evenimente literare, peste 13.000 de vizitatori, zeci de mii de titluri, au transformat primele zile de primăvară într-un adevărat răsfăţ cultural pentru craioveni, iar foaierul Teatrului Naţional Marin Sorescu a devenit principala atracţie pentru cei plecaţi în căutarea unor cadouri cu totul şi cu totul speciale. Gaudeamus Craiova, evenimentul care inaugurează în mod tradiţional Programul Lectura, s-a derulat în intervalul 1 – 5 martie şi a fost organizat de Radio România, prin Centrul Cultural Media şi Radio Oltenia – Craiova.

    Preşedintele de onoare Gaudeamus Craiova 2017 a fost Gabriel Coşoveanu, preşedintele Uniunii Scriitorilor din România – Filiala Craiova.

    Premiile Gaudeamus Craiova 2017, ediţia a 16-a, decernate în cadrul festivităţii care a avut loc duminică, 5 martie, la ora 12:00, sunt:

    Trofeele Gaudeamus acordate expozanţilor prin Votul Publicului:

    Trofeul Gaudeamus: locul 3 – Grupul Editorial Corint, locul 2 – Okian – Pearson şi locul 1 – Grupul Editorial ART;

    – Volumul Cartea oglinzilor de Eugen Ovidiu Chirovici, publicat de Editura RAO, a fost desemnat drept cea mai râvnită carte a acestei ediţii;

    Trofeul Presei a revenit cotidianului Cuvântul Libertăţii – secţiunea publicaţii şi postului TVR Craiova – secţiunea TV; premiul pentru secţiunea radio nu a fost acordat, întrucât marea majoritate a voturilor au revenit postului Radio România Oltenia – Craiova.

    Premiul Educaţia, oferit de organizatori uneia dintre instituţiile de învăţământ participante, a revenit Editurii Universitaria Craiova (editura Universităţii din Craiova).

    Premiul Miss Lectura a fost câştigat de Loredana Nicola, elevă la Şcoala Postliceală Christiana din Craiova. Premiul constă într-o ţinută vestimentară oferită de Casa de Modă Ilinca.

    – Câştigătorii premiilor acordate la Tombola Gaudeamus, derulată pe baza buletinelor de Vot al Publicului, au fost: Cătălina Berceanu – un sistem audio oferit de către Uniunea Scriitorilor din România – Filiala Craiova, Florian Bela – un voucher Emag în valoare de 250 lei şi un rucsac cu surprize, oferite de Dacia, Diana Elena Grigore – o boxă Selecline şi Florin Nicolae Bădescu – un aparat foto subacvatic, o braţară fitness şi un acumulator extern Power Bank Platinet, premii oferite de Lions Club Craiova.

    Proiecte Radio România – Gaudeamus:

    Seria de mini-spectacole susţinute de actorii Teatrului Naţional Marin Sorescu, coordonaţi de regizoarea Diana Mihailopol de la Teatrul Naţional Radiofonic;

    Finala zonală a Concursului Naţional de Lectură Mircea Nedelciu, organizată de Radio România Oltenia – Craiova. Câştigătorii concursului, desemnaţi de un juriu format din profesori de limba română, au fost: Marijana Zurkic (Colegiul Naţional Pedagogic Ştefan Velovan) – locul 3, Mirela Andreea Ştefan (Colegiul Naţional Fraţii Buzeşti) – locul 2 şi Ramona Iuliana Letchi (Colegiul Naţional Militar Tudor Vladimirescu) – locul 1. Premiile au fost oferite de Lions Club Craiova. Ocupanta locului 1 va participa la finala naţională a concursului, care va avea loc la Gaudeamus – Carte de Învăţătură (Bucureşti, 22 – 26 noiembrie).

    Invitaţi de nota 10: Olimpicii României, proiect prin care postul public de radio promovează şi recompensează performanţele obţinute pe plan internaţional de către reprezentanţii la vârf ai învăţământului românesc, cu prilejul evenimentelor din cadrul programului Lectura. Invitaţii de nota 10 la Gaudeamus Craiova 2017, elevi din această zonă a ţării premiaţi la olimpiade internaţionale la diferite discipline, au fost Ramona Deaconu (elevă a Colegiului Naţional de Informatică Ion Minulescu din Slatina) şi Elena Diana Gabroveanu (elevă a Colegiului Naţional Fraţii Buzeşti din Craiova). Premiile au fost oferite de Dacia şi Lions Club Craiova.

    Cărţile se întorc acasă, campanie care are ca principal obiectiv constituirea, prin donaţii din partea expozanţilor şi a vizitatorilor, a unui fond de carte care va avea ca beneficiari biblioteci ale unor comunităţi subfinanţate din acest punct de vedere. Cele circa 200 de volume donate la Gaudeamus Craiova vor avea ca destinaţie biblioteci din mediul rural, din această zonă a ţării. Expozanţii care au contribuit la proiectele Radio România – Gaudeamus au fost editurile Antet, Corint, Niculescu şi Semne.

    Gaudeamus Craiova – un eveniment organizat de Radio România.

    Parteneri principali: BRD Groupe Société Générale şi Dacia. Parteneri: Lions Club Craiova, Casa de Modă Ilinca, Uniunea Scriitorilor din România – Filiala Craiova. Parteneri media: mediaTRUST, Asociaţia Global City 2020 – Cetatea Băniei, Cuvântul Libertăţii.

    Următoarea etapă a Caravanei Gaudeamus 2017 este Gaudeamus Cluj-Napoca, în perioada 5 – 9 aprilie, în incinta unui pavilion expoziţional mobil amplasat în Piaţa Unirii.

    Detalii suplimentare privind această ediţie a Caravanei Gaudeamus Craiova, pe www.gaudeamus.ro sau la Secretariatul Gaudeamus. Persoane de contact: Mara Alecu (tel. 0743.123.700, e-mail mara@gaudeamus.ro) şi Cornelia Scarlat (tel. 0745.109.648, e-mail cornelia@gaudeamus.ro).