Tag: justitie

  • Consiliul şi PE  au ajuns la un acord provizoriu privind legislaţia care protejează jurnaliştii

    Consiliul şi PE au ajuns la un acord provizoriu privind legislaţia care protejează jurnaliştii

    Acțiunile în justiție care au ca scop reducerea la tăcere a persoanelor care se exprimă cu privire la chestiuni de interes public reprezintă un fenomen din ce în ce mai răspândit, atrag atenţia instituţiile europene, iar Directiva care îşi propune să protejeze jurnaliştii va institui garanții procedurale împotriva unor astfel de cereri.

    Demersurile sunt inițiate, în general, de persoane fizice, grupuri de lobby sau autorităţi ale statului. Scopul lor este de a-i cenzura şi a-i intimida pe cei care critică anumite decizii sau acţiuni publice, împovărându-i cu costul unei apărări în instanţă. Creșterea numărului de procese în justiţie împotriva jurnaliştilor este menţionată în mai multe rapoarte şi evaluări privind statul de drept ale Comisiei Europene.

    Democrațiile sunt în pericol atunci când cei bogați și puternici pot reduce la tăcere în instanță persoanele care îi critică, doar pentru faptul că acestea se exprimă cu privire la chestiuni de interes public. Prin această nouă lege, UE protejează jurnaliștii și apărătorii drepturilor omului împotriva cauzelor în instanță nefondate și abuzive, sublinia ministrul spaniol al Justiției, Félix Bolaños.

    Potrivit Directivei care ar urma să fie adoptată de forurile europene, jurnaliştii vizaţi de acțiuni în justiție abuzive vor putea solicita instanțelor să respingă o cerere aflată într-un stadiu incipient al procedurii, în cazul în care aceasta este vădit nefondată, iar instanțele ar trebui să accelereze solicitările de acest tip.

    De asemenea, se va putea cere o garanție financiară de la persoana sau societatea reclamantă. În sfârşit, o instanță va putea decide, de exemplu, că reclamantul trebuie să suporte cheltuielile de judecată, inclusiv costurile de reprezentare juridică a victimei. Un judecător va putea hotărî şi că partea care a inițiat acțiunea în justiție ar putea face obiectul unei sancțiuni sau al altor măsuri similare.

    În cazul în care o persoană care locuiește în UE este vizată de o acțiune în justiție care ţinteşte îngrădirea libertăţii de exprimare, într-o țară terță, statele membre trebuie să refuze recunoașterea și executarea hotărârii pronunțate în respectiva țară, dacă în statul membru în cauză s-ar considera că aceasta este vădit nefondată sau abuzivă.


  • Foști demnitari în vizorul justiției

    Foști demnitari în vizorul justiției

    Consecințele pandemiei de
    COVID-19 nu s-au resorbit de tot în România. După psihoza fricii de îmbolnăvire
    ori, dimpotrivă, a fricii de vaccin, după restricțiile, fără precedent în
    România post-comunistă, impuse de guvernanți libertăților cetățenești, după
    afectarea gravă a economiei și a coeziunii sociale, COVID-ul continuă să lovească,
    acum în plan judiciar și politic. Senatorii de la București urmează să voteze
    solicitarea Direcției Naționale Anticorupție (DNA) privind ridicarea
    imunităţii parlamentare a fostului premier liberal Florin Cîţu,
    pentru ca acesta să poată fi cercetat în dosarul achiziţiilor de doze de vaccin
    anti-COVID-19 de la începutul anului 2021. Liderii PSD şi PNL au anunţat că
    parlamentarii celor două formaţiuni aflate la putere vor vota pentru ridicarea
    imunităţii senatorului Cîțu. Și USR, azi în opoziție, spune că va vota la
    fel. În același dosar, mai sunt acuzaţi de abuz în serviciu foştii miniştri USR
    ai Sănătăţii, Vlad Voiculescu şi Ioana Mihăilă, în cazul cărora preşedintele
    Klaus Iohannis și-a dat, deja, acordul pentru ridicarea imunităţii.

    Secretarul
    de stat în ministerul Sănătăţii Andrei Baciu, membru PNL, e acuzat de aceleași
    fapte ca şi cei doi miniştri, dar pentru el nu e nevoie de ridicarea
    imunităţii, pentru că nu beneficiază de această formă de protecţie. Potrivit
    procurorilor, Cîțu și foștii săi subalterni ar fi aprobat achiziţia unui număr mult
    mai mare de doze de vaccin decât erau necesare în România şi ar fi creat un
    prejudiciu de un miliard de euro. Actualul deținător al portofoliului
    Sănătății, social-democratul Alexandru Rafila, a precizat că România a
    comandat în total aproximativ 80 de milioane de doze din vaccinurile COVID-19
    disponibile, din care au fost furnizate 35 de milioane. Statul român, mai
    spune Rafila, a plătit în total pentru vaccinurile pe care le-a primit 2,5
    miliarde de lei (echivalentul e 500 de milioane de euro). Presa apreciază că e
    vorba, totuși, de o sumă uriașă și de cantități disproporționate de vaccin,
    pentru o populație de mai puțin de 20 de milioane, în mare parte foarte
    reticentă față de serurile de imunizare.

    La fel de efemer ca premier și ca
    lider de partid, azi Cîțu e izolat în PNL și spune că se va apăra singur și cu
    ajutorul avocaților de acuzațiile aduse de procurori. USR, în schimb, a făcut
    zid în jurul foștilor săi miniștri de la Sănătate și acuză un scandal
    instrumentat politic. Șeful Uniunii, Cătălin Drulă, pretinde, chiar, că dosarul
    împotriva lui Voiculescu este un exemplu de folosire a instituţiilor statului
    împotriva opoziţiei. Comentatorii găsesc bizară această abordare, fiindcă USR
    susținea că a fost fondată tocmai ca un partid anticorupție, ba chiar lansase,
    acum câțiva ani, sloganul de efect Eu votez DNA! Scandalul
    vaccinurilor, mai scrie presa, nu e decât prefața unei perioade de intense
    turbulențe politice, fiindcă anul viitor în România sunt programate alegeri
    europarlamentare, locale, legislative și prezidențiale


  • Vicepreședinte CE la București

    Vicepreședinte CE la București

    Vicepreşedinta Comisiei Europene pentru valori şi transparenţă, Vera Jourova, a făcut, luni, o vizită oficială în România, unde s-a întâlnit cu președintele Klaus Iohannis. Subiectele de discuţie dintre oficialul de la Bruxelles și șeful statului român au cuprins statul de drept şi reformele din justiţie, precum şi sprijinul pentru Ucraina şi situaţia din Orientul Mijlociu.



    O altă temă de discuție a constituit-o aderarea României la spaţiul Schengen. Includerea țării în spațiul de liberă circulație rămâne, deocamdată, în stand-by, după ce Austria a spus nu aderării României, amânată, deja, în repetate rânduri. Subiectul Schengen a fost discutat de vicepreședinta Comisiei Europene și cu prim-ministrul Marcel Ciolacu. Acesta din urmă a precizat că a mulţumit oficialului european pentru sprijinul acordat pentru aderarea României la spațiul de liberă circulație.



    Alte teme de discuții dintre cei doi au fost mecanismul statului de drept, combaterea dezinformării şi tranziţia digitală. Vera Jourova s-a întâlnit și cu ministrul Justiţiei, Alina Gorghiu, cu care a abordat reformele din domeniu. La întrevedere au participat şi şefii marilor parchete din ţară.



    Mesajul meu către autorităţi este că România stă bine la sistemul judiciar. Mai sunt legi noi care trebuie implementate şi trebuie făcut acest lucru nu pentru Bruxelles, ci pentru poporul român, pentru a avea acces la un sistem judiciar foarte bine pregătitˮ, a afirmat vicepreședinta Comisiei Europene.



    Pe agenda de discuţii s-au aflat şi recomandările din Raportul privind Statul de Drept, legea pensiilor de serviciu, dar şi măsurile pentru asigurarea adecvată a resursei umane, având în vedere că, în martie anul viitor, vor fi aproximativ 600 de noi magistraţi în sistem, ca urmare a promovării examenului Institutului Național al Magistraturii şi a examenului de admitere în magistratură pe baza vechimii de 5 ani. Suntem atenţi să adoptăm legislaţie predictibilă, să avem o activitate a DNA susţinută, o activitate a DIICOT pe temele importante, de la trafic de droguri la trafic de persoaneˮ, a declarat Alina Gorghiu.



    Tot luni, oficialul de la Bruxelles a făcut o vizită de lucru la Centrul european de competenţe în materie de securitate cibernetică din Bucureşti. Temele abordate au fost parcursul României în programul european Digital Decade, implementarea reformelor prevăzute în Componenta 7 – Transformare Digitală din Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, precum şi rezultatele Centrului european de competenţe în materie de securitate cibernetică şi importanţa securităţii cibernetice.



    Există un potenţial enorm în această ţară, avem şcoli care generează experţi, un număr mare de femei, ceea ce este unic comparativ cu alte state membreˮ, a afirmat Vera Jourova. Aceasta a amintit că, în planul de redresare şi rezilienţă, sunt destinaţi 5 miliarde de euro pentru digitalizare, pentru reţeaua 5G, educaţie, pentru e-guvernare şi digitalizarea afacerilor.






  • Decernarea premiului Daphne Caruana Galizia pentru Jurnalism 2023

    Decernarea premiului Daphne Caruana Galizia pentru Jurnalism 2023

    Un
    consorțiu grec, german și britanic a câștigat Premiul Daphne Caruana Galizia pentru investigarea naufragiului vasului
    Adriana. Între 3
    mai și 31 iulie, peste 700 de jurnaliști din cele 27 de țări ale Uniunii
    Europene s-au înscris în competiție cu materiale jurnalistice. Douăsprezece
    dintre aceste candidaturi au fost preselecționate de juriu înainte de a decide marele câștigător.

    Ancheta
    a analizat în detaliu evenimentele legate de pierderea navei de pescuit
    Adriana, pe 14 iunie, în sud-vestul Greciei, în care și-au pierdut viața peste
    600 de migranți care părăsiseră Libia cu câteva zile mai devreme. Jurnaliștii
    au realizat interviuri cu supraviețuitori și au cercetat arhive judiciare și
    documente ale gărzii de coastă. Constatările indică oportunități de salvare
    care au fost ratate și oferte de asistență ignorate, în timp ce mărturiile
    supraviețuitorilor arată că încercările pazei de coastă grecești de a remorca vasul
    au fost cele care au cauzat în cele din urmă scufundarea acestuia. Paza de
    coastă grecească a negat că a încercat acest lucru.

    La ceremonia de decernare a
    premiului, care a avut loc recent în cadrul Parlamentului European de la
    Strasbourg, a participat și președinta Parlamentului European, Roberta Metsola.
    Cu această ocazie, ea a declarat:

    Parlamentul European va continua să stea
    alături de familia lui Daphne de partea celor care caută adevărul, de partea
    justiției a jurnalismului independent. Am cerut răspunsuri, am cercetat și am
    legiferat. Și vom continua să legiferăm pentru a ne asigura că Europa noastră
    este un spațiu în care jurnaliștii pot lucra fără frica, fără să se confrunte
    cu hărțuire, violență și crimă. Actul privind libertatea presei și Directiva
    împotriva acțiunilor strategice în justiție împotriva mobilizării publice (SLAPP), despre care
    sunt mândra să spun că au fost inițiative conduse de acest Parlament, sunt în
    prezent în curs de negociere. Iar adoptarea lor le va permite jurnaliştilor
    să-şi facă munca fără să se teamă de ruina financiară sau emoţională sau chiar
    mai rău, pentru vieţile lor. Şi permiteţi-mi să vă asigur de sprijinul continuu
    al parlamentelor europene şi de al meu pentru aceste legi.

    Premiul
    Daphne Caruana Galizia a fost lansat
    printr-o decizie a Biroului Parlamentului European în decembrie 2019. Este
    denumit în memoria jurnalistei și autoarei malteze de blog specializate în
    investigații anticorupție. Ea a făcut reportaje ample despre corupție, spălarea
    de bani, crima organizată, vânzarea cetățeniei și legăturile guvernului maltez
    cu Panama Papers. A fost hărțuită și
    amenințată, iar apoi asasinată în octombrie 2017, în urma exploziei unei
    mașini-capcană.

    Premiul recompensează anual jurnalismul de calitate
    excepțională care promovează sau apără principiile și valorile de bază ale
    Uniunii Europene. Printre acestea se numără demnitatea umană, libertatea,
    democrația, egalitatea, statul de drept și drepturile omului. Pot candida
    jurnaliști profesioniști și echipe formate din jurnaliști profesioniști de
    orice naționalitate. Candidatura trebuie să cuprindă lucrări aprofundate,
    publicate sau difuzate de entități mass-media cu sediul într-una dintre cele 27
    de țări membre ale Uniunii Europene.

    Scopul premiului este să sprijine și să
    scoată în evidență importanța jurnalismului profesionist pentru a garanta
    libertatea, echitatea și șansele egale. Juriul
    independent este format din reprezentanți ai presei și ai societății civile din
    cele 27 de țări membre și din reprezentanți ai Federației internaționale a
    jurnaliștilor. Premiul și suma aferentă de 20.000 EUR demonstrează sprijinul
    ferm acordat de Parlamentul European jurnalismului de investigație și presei
    libere.




  • Comisia a ridicat oficial MCV pentru România și Bulgaria

    Comisia a ridicat oficial MCV pentru România și Bulgaria

    Mecanismul de cooperare și de verificare a fost introdus în 2007, la aderarea României şi Bulgariei la Uniunea Europeană, ca măsură tranzitorie menită să faciliteze realizarea de progrese în domeniul reformei sistemului de justiție și în cel al măsurilor anticorupție, precum și în ceea ce privește criminalitatea organizată, în cazul Bulgariei. Comisia a abrogat, vinerea trecută, cele două decizii prin care a fost instituit acest mecanism, ceea ce înseamnă că de acum înainte, în cele două ţări, activităţile în aceste domenii pot continua în cadrul ciclului anual privind statul de drept, aşa cum este cazul tuturor statelor membre.

    România şi Bulgaria și-au îndeplinit obiectivele de referință stabilite în cadrul mecanismului de cooperare și de verificare. Hotărârea de care au dat dovadă și colaborarea strânsă cu Comisia de-a lungul anilor au dat roade. Va fi important să se mențină această dinamică și să se continue eforturile în cadrul ciclului anual privind statul de drept, a declarat Věra Jourová, vicepreședintă pentru valori și transparență.

    Şi Președinta Comisiei, Ursula von der Leyen, a felicitat cele două ţări pentru progresele importante realizate în ceea ce priveşte statul de drept de la aderarea lor la Uniuea Europeană.

    De la începutul MCV, Comisia a raportat periodic cu privire la progresele înregistrate de Bulgaria și România în ceea ce privește reformele vizate de acest mecanism. În octombrie 2019, Comisia a publicat ultimul său raport din cadrul MCV referitor la Bulgaria, iar în noiembrie 2022, ultimul raport referitor la România. În cazul ambelor state membre, Comisia a concluzionat că acestea și-au îndeplinit în mod satisfăcător obligațiile stabilite în cadrul MCV la momentul aderării la Uniune și trebuiau să acționeze în continuare pentru punerea în aplicare a angajamentelor specifice formulate în concluziile rapoartelor. Activitatea de punere în aplicare a angajamentelor respective a fost finalizată în iunie 2023.

    Potrivit deciziilor de instituire a mecanismului, MCV se încheie atunci când toate obiectivele de referință sunt îndeplinite în mod satisfăcător, aşa că deciziile anunțate vinerea trecută reflectă concluzia Comisiei potrivit căreia această constatare este valabilă în prezent pentru ambele state membre.


  • Sondaj privind corupția în statele UE

    Sondaj privind corupția în statele UE


    În largă majoritate, cetățenii din cele 27 de state membre ale UE consideră că fenomenul corupției este larg răspândit în țara lor (70%), potrivit sondajului Eurobarometru publicat alături de raportul anual privind statul de drept în țările UE. Sudul Europei are cele mai ridicate procente, cu Grecia în capul listei (97%), urmată de Croația (96%), Portugalia (93%), Cipru și Malta (ambele 92%). De cealaltă parte, doar 13% dintre finlandezi sunt de părere că fenomenul corupției larg răspândit, urmată de alte două state nordice, Danemarca (21%) și Suedia (36%).

    eb-coruptie-afaceri-politica-2023.jpg



    În România, 79% dintre respondenți văd un flagel răspândit al corupției, însă datele Eurobarometrului relevă o percepție ceva mai diferită a românilor față de instituțiile cele mai corupte, în comparație cu situația la nivelul întregii Uniuni. Surprinzător, românii văd mediul politic din țara noastră mai puțin corupt față de percepția generală a europenilor.



    Astfel, numai 44% dintre români crede că a da sau a lua mită şi abuzul de putere pentru câștig personal sunt răspândite în rândul partidelor politice, mult sub media europeană de 59%. Tot 44% consideră mita și abuzul de putere există printre politicienii la nivel național, regional sau local (56% media UE). În schimb, 53% dintre români cred că mita și abuzul de putere există în sistemul de sănătate (29% media UE), iar 42% dintre respondenții din țara noastră indică poliția și vama ca instituții atinse de corupție (29% media UE). Funcționarii care eliberează autorizații de construcție (36% în România) și cei care decid câștigătorii licitațiilor publice (33%) sunt alte categorii unde românii consideră că mita și abuzul de putere sunt răspândite, dar și în curțile de justiție (27%) sau în sectorul educațional (25%).

    eb-coruptie-instituii-2023.jpg



    Întrebați dacă este acceptabil să facă ceva pentru a obține ce își doresc de la administrația publică sau de la un serviciu public, jumătate dintre români (51%) au răspuns că este acceptabil să ofere un cadou, față de numai 27% media europeană. Alți 48% consideră inacceptabilă această opțiune (72% media UE), cu trei puncte procentuale mai mulți comparativ cu datele sondajului din anul anterior.


    31% dintre români (26% media UE) spun că este în regulă să facă un serviciu pentru a primi ce au nevoie de la aceleași servicii publice, și tot 31% dintre cei intervievați în țara noastră consideră acceptabil să ofere bani (16% media UE), cifre în scădere cu șase puncte procentuale față de anul trecut.


    O treime dintre români (33%) spun că știu unde să raporteze un caz de corupție în cazul în care ar constata sau observa unul, cu 12 pp sub media UE. De asemenea, trei din zece români sau europeni spun că ar fi inutil să raporteze darea sau luare de mită deoarece cei responsabili nu vor fi pedepsiți.

    eb-nivel-coruptie-2023.jpg




    Sursa infografice: Comsia Europeană

  • Drepturi consolidate pentru adulţii care au nevoie de protecţie/sprijin în situaţii transfrontaliere

    Drepturi consolidate pentru adulţii care au nevoie de protecţie/sprijin în situaţii transfrontaliere

    Comisia propune noi norme menite să garanteze că protecția adulților este menținută în cazuri transfrontaliere și că dreptul lor la autonomie individuală și libertatea de a face propriile alegeri în ceea ce privește persoana lor și aranjamentele viitoare care îi privesc le sunt respectate atunci când se deplasează în interiorul UE. Comisarul European pentru Justiție, Didier Reynders, a oferit mai multe amănunte:

    Inițiativa noastră se adresează persoanelor care, din cauza unor deficiențe fizice sau psihologice, este posibil sa aibă nevoie de protecție juridică pentru a-și gestiona interesele personale sau financiare. De exemplu, persoanele aflate sub tutela sau curatela. Regulile acestea se pot aplica și persoanelor care sunt afectate de o boală cauzată de vârstă, cum ar fi Alzheimer sau o afecțiune cum ar fi comă. Pentru a sprijini acești adulți, autoritățile pot lua măsuri de protecție. Cu toate acestea, în situațiile transfrontaliere, această protecție nu este întotdeauna ușor să se aplice persoanelor. Spre exeplu, atunci când acești adulți se stabilesc într-o altă țară din Uniune, sau când dețin proprietăți sau bunuri în altă țară a Uniunii, există încă multe obstacole sau dificultăți administrative. Inițiativa își propune să rezolve aceste probleme în situații transfrontaliere.

    Oficialul european a precizat că noile norme vor simplifica în mare măsură procedurile pentru adulții care au nevoie de sprijin sau de protecție juridică, vor îmbunătăți securitatea juridică, vor reduce costul și durata procedurilor transfrontaliere și vor proteja drepturile adulților, inclusiv dreptul lor la autonomie.

    Totodată, propunerile vor consolida și mai mult sistemul european de justiție, prin crearea unor instrumente de cooperare care să facă posibilă protejarea persoanelor celor mai vulnerabile Regulamentul propus introduce un set simplificat de norme care se vor aplica la nivelul UE, în special pentru a stabili care este instanța competentă, ce lege se aplică, în ce condiții ar trebui puse în aplicare o măsură străină sau puteri străine de reprezentare și cum pot coopera autoritățile.

    De asemenea, propune un set de instrumente practice, cum ar fi: facilitarea comunicării digitale, introducerea unui certificat european de reprezentare, care le va permite reprezentanților legali să își dovedească rolul în alt stat membru, instituirea unor registre interconectate care vor oferi informații cu privire la existența protecției în alt stat membru și promovarea unei cooperări mai strânse între autorități. Propunerea de decizie a Consiliului prevede un cadru juridic uniform pentru protecția adulților care implică țări din afara UE. Aceasta obligă toate statele membre să devină sau să rămână părți la Convenția de la Haga din 2000 privind protecția adulților.


  • Agențiile Uniunii Europene din zona justiției și afacerilor interne (JAI)

    Agențiile Uniunii Europene din zona justiției și afacerilor interne (JAI)

    În calitate de raportoare a
    Parlamentului European, Ramona Strugariu- membră a grupului Renew Europe- a
    vorbit despre descărcarea de gestiune a agențiilor europene care operează în
    zona justiției și afacerilor interne și a tras câteva concluzii asupra acestor
    dosare. În ciuda faptului că pandemia le-a afectat activitatea în 2021,
    agențiile europene JAI din zona justiției și afacerilor interne au dat
    dovadă de o mare adaptabilitate și reziliență, asigurând continuitatea
    operațiunilor și, în multe cazuri, chiar depășind obiectivele inițiale.

    Ramona
    Strugariu: Agențiile europene descentralizate
    reprezintă o parte esențială a cadrului european pentru justiție și afaceri
    interne. Fie că vorbim despre pregătirea polițienească, cooperarea judiciară
    sau polițienească, sprijinul pentru azil, paza de frontieră și de coastă,
    protecția drepturilor fundamentale, managementul proiectelor IT la scară largă
    sau lupta împotriva traficului de droguri, rezultatele acestora aduc dovada
    valorii adăugate pe care colaborarea o aduce în viața noastră ca cetățeni
    europeni.

    În ciuda faptului că pandemia le-a afectat în continuare activitatea
    în 2021, agențiile europene JAI din zona justiției și afacerilor interne au dat
    dovadă de o mare adaptabilitate și reziliență, asigurând continuitatea
    operațiunilor și, în multe cazuri, depășind obiectivele inițiale. Eu-LISA -Agenția
    Europeană pentru Gestionarea Operațională a Sistemelor Informatice la Scară
    Largă în Spațiul de Libertate, Securitate și Justiție- și-a menținut disponibilitatea
    sistemelor în peste 99% din timp, Agenția pentru Drepturi Fundamentale a UE FRA
    și-a depășit obiectivele pentru publicațiile livrate, în timp ce CEPOL -Agenția
    Uniunii Europene pentru Formare în Materie de Aplicare a Legii- și-a mutat cu
    succes o parte dintre activitățile sale online, implicând și mai mulți oameni
    în cursurile sale de formare.

    Agențiile noastre trebuie să dea exemplu de
    transparență, responsabilitate și bună guvernare. În timp ce continuăm să cerem
    agențiilor noastre să își optimizeze activitatea, trebuie să le oferim, de
    asemenea, finanțare și resurse umane adecvate. Asemenea resurse nu ar trebui alocate
    doar pentru implementarea mandatului lor operațional, ci ar trebui să acordăm
    atenție si modului în care alocăm resursele pe parte administrativă.
    Achizițiile reprezintă încă domeniul care generează cel mai mare volum de
    nereguli. Agențiile au nevoie de ofițeri de achiziții profesioniști, angajați
    pe gradul corespunzător, care să reflecte responsabilitătile lor.



    Frontex, cea mai mare dintre
    agențiile descentralizate ale UE, a trecut printr-o perioadă dificilă, din
    cauza unui management defectuos.

    Noul director lucrează activ pentru a schimba
    în mod fundamental cultura organizațională a Agenției, pentru a respecta și
    manifesta angajamentul față de susținerea drepturilor fundamentale și de a
    recâștiga pe deplin încrederea cetățenilor în Frontex
    , a mai precizat Ramona
    Strugariu.


  • Tabloul de bord privind justiția în UE

    Tabloul de bord privind justiția în UE


    Comisia Europeană a publicat o nouă ediție a tabloului de bord privind justiția în statele membre. Concluziile raportului arată discrepanțe între țările UE în ceea ce privește lupta împotriva corupției. Astfel, cauzele privind darea sau luarea de mită sunt soluționate de instanțele penale în termen de un an, în 12 state membre, iar în alte cinci țări pentru care există date, procedurile pot dura în jur de patru ani.



    În ceea ce privește îmbunătățirea digitalizării sistemelor de justiție, Executivul european constată că “opt state membre au norme procedurale care permit utilizarea comunicării la distanță pe tot parcursul procedurii sau în marea parte a acesteia și admisibilitatea probelor numai în format digital.”



    Tabloul de bord privind justiția mai semnalează diferențe între statele UE la implementarea de măsuri pentru accesibilitatea la justiție pentru persoanele expuse riscului de discriminare și pentru persoanele în vârstă, precum și pentru victimele violenței de gen și ale violenței domestice. Aproape un sfert dintre statele membre nu oferă acces online la informații relevante privind violența de gen și drepturile victimelor, se mai arată în documentul Comisiei, iar în 12 state membre au fost instituite toate garanțiile disponibile, inclusiv accesul online la informații specifice. Totodată, zece state UE nu au furnizat informații cu privire la drepturile persoanelor expuse riscului de discriminare.



    Comisia Europeană mai atrage atenția asupra provocărilor create de percepția publicului larg independenței sistemului judiciar. Potrivit unui sondaj Eurobarumetru, la nivelul Uniunii Europene, percepția publicului s-a îmbunătățit în 12 state membre și, în același timp, a scăzut sau a rămas stabilă în 12 state membre, comparativ cu situația de anul trecut. Însă, nivelul perceput al independenței rămâne deosebit de scăzut în câteva state membre.



    În ceea ce privește percepția românilor cu privire la sistemul judiciar, 15% dintre cetățenii din țara noastră au părere foarte proastă, iar 22% una mai destul de proastă. Cei mai mulți dintre respondenți (45%) au o părere oarecum bună, doar 6% au o părere foarte bună în timp ce 12% nu au o părere sau nu au răspuns sondajului Eurobarometru.



    Românii consideră în largă majoritate că guvernarea și clasa politică sunt responsabile pentru percepția negativă asupra independenței sistemului judiciar. Peste jumătate dintre cei chestionați în țara noastră (56%) declară că percepția lor negativă asupra justiție are foarte mare legătură cu faptul că mediul politic influențează sau pune presiune pe sistemul judiciar în justiție, la care se adaugă alți 15% au răspuns că opinia lor față de problemele din justiție este creată în bună interferența politicului.



    În același timp, 65% consideră că justiția are de suferit foarte mult sau într-o măsură și din cauza presiunilor venite din mediul economic sau a altor interese specifice. Statutul și poziția judecătorilor nu garantează independența acestora. De asemenea, 55% dintre cei chestionați în România spun că părerea lor negativă față de justiție este legată de faptul că statutul și poziția judecătorilor nu aduc destule garanții pentru independența acestora.

  • Directiva europeană anti-SLAPP

    Directiva europeană anti-SLAPP

    Cum practicile
    SLAPP (strategic law suits against public participation/acțiuni strategice în
    justiție împotriva mobilizării publice) sunt în creștere în UE, Comisia
    Europeană a propus o directivă care are drept scop combaterea acestor abuzuri.
    Respectiva propunere legislativă urmărește să descurajeze procesele strategice
    împotriva participării publice, adică orice formă de intimidare a jurnaliștilor
    și a societății civile prin intermediul unor acțiuni nejustificate în instanță,
    de multe ori costisitoare și de lungă durată. Numai în 2021, peste 300 de
    alerte de raportare a practicilor SLAPP au fost transmise de organizațiile
    partenere ale Consiliului Europei, acțiunile strategice în justiție împotriva
    mobilizării publice existând în mai multe state membre, ca Ungaria, Croația,
    Polonia, Slovacia, Franța, Germania, Malta sau Estonia.


    Raportoare a
    Parlamentului European din partea Comisiei pentru libertăți civile, justiție și
    afaceri interne LIBEprivind Directiva
    europeană anti-SLAPP, Ramona Strugariu a propus și susținut ideea introducerii
    unor mecanisme obiective și funcționale prin care instanțele să poată respinge
    de la început astfel de procese abuzive, folosite împotriva persoanelor
    implicate în protejarea interesului public.

    Propunerea
    Comisiei de Directivă anti-SLAPP este un excelent punct de plecare în
    activitatea noastră împotriva acestor practici. Proiectul pe care îl prezint
    comisiei LIBE urmărește să fie și mai ambițios decât propunerea Comisiei și să
    extindă aplicarea garanțiilor privind practicile SLAPP pe cât posibil, în
    condițiile constrângerilor de competență pe care le avem la nivelul UE. Opinia
    pe care o prezint își propune să lărgească definiția participării publice,
    astfel încât să se extindă la exercitarea drepturilor, înțelegând prin aceasta libertatea
    academică, libertatea de asociere și de întrunire împreună cu libertatea de
    exprimare și de informare. În plus, sfera de interes vizată în scopul
    participării publice ar trebui să includă problema libertății si pluralismului
    presei, deoarece legătura dintre jurnaliști și astfel de practici este
    incontestabilă. Una dintre principalele probleme pentru care Opinia LIBE
    propune o modificare a proiectului Comisiei este eliminarea dihotomiei
    utilizate între cererile nefondate și abuzive. Un mecanism de respingere
    timpurie a proceselor ar trebui să fie disponibil pentru toate victimele SLAPP,
    fără discriminare, iar instanțele au nevoie de o procedură adecvată pentru a
    putea lua astfel de decizii. Prin
    urmare, dorim să oferim instanțelor posibilitatea de a respinge cererile
    abuzive de SLAAP atunci când abuzul este într-adevăr foarte clar și în cazul în
    care scopul cererii nu este de a afirma, justifica sau exercita un drept.


  • Reformele din justiție necesare pentru aderarea la spațiul Schengen

    Reformele din justiție necesare pentru aderarea la spațiul Schengen

    Creșterea independenței magistraților, diminuarea factorului
    politic în numirea procurorilor-șefi, reformarea inspecției judiciare,
    creșterea corectitudinii și transparenței concursurilor de numire din cadrul
    sistemului, întărirea rolului poliției judiciare sunt doar câteva dintre
    prioritățile – cheie pe care România trebuie să le implementeze cât mai rapid,
    tocmai pentru a accelera aderarea la Schengen și a crește profilul democratic
    și european al țării noastre.

    În cadrul dezbaterii legate de ultimul raport MCV
    al României, europarlamentarul Ramona Strugariu a vorbit despre nevoia ca
    România să continue şi să urgenteze reformele în justiție.




    Mă bucur că punem capăt într-un final
    acestui capitol, care trebuia închis pentru a merge mai departe și pentru ca
    România să poată să fie , așa cum au menționat și colegii parte din
    Schengen. Cele două subiecte vin mereu împreună și știu că ne trebuie un mecanism
    egal de monitorizare pentru toate statele. Așa e corect să se întâmple.

    În
    același timp, așa cum spune chiar raportul, încă avem recomandări de implementat
    și mă refer aici la cele două recomadări ale Comisiei de la Veneția din martie
    2022 și de la finalul lui decembrie 2022. Totodată mă refer și la decizia CJUE
    din 2021 și cred că avem nevoie de reforme în special în privința numirii
    procurorilor, inspecției judiciare, independenței magistraților, competiției
    corecte și deschise în cadrul sistemului, lucruri pe care România s-a angajat
    să le facă și care trebuie implementate.
    Adaug tot aici subiectul legat de
    libertatea presei pentru că e unul sensibil și e interconectat cu statul de
    drept.

    Într-o notă pozitivă, pornind de la promisiunea Ministrului Justiției din
    România că vor fi continuate reformele întrebările mele pentru dumneavoastră
    sunt următoarele: Cum veți monitoriza
    dacă România implementează aceste reforme și recomandări? Veți adresa
    recomandări specifice în Raportul anual privind statul de drept dacă nu ne
    facem treaba bine mai ales că urmează numirea procurorilor șefi la conducerea
    principalelor instituții anticorupție? Aceste numiri sunt esențiale pentru
    angajamentele noastre de a îndeplini aceste obligații, tocmai pentru a închide
    definitiv acest capitol.




  • Ma mărli evenimenti a stămânăllei ţi tricu 20.11 – 26.11.2022

    Ma mărli evenimenti a stămânăllei ţi tricu 20.11 – 26.11.2022

    Va s’hibă scosu MCV?


    Stămână di simasie tră București! Comisia Europeană apufusi că România tiñisi angajamentili ditu Mecanismul di Coopearari şi Verificari şi feaţi urminie scutearea a aluştoru monitorizări. Anamisa di reformili apreciate s’arădăpsescu nomurli ali justiţie tora ma ninti adoptati, ună nauă strategie tră dizvoltarea a sistemlui judiciar, cum și alumta contra ali aruşfeti. Bruxellesul faţi timbihi ama că easti important ca România s’lucreadză ma largu acutotalui la transpunerea angajamentilor armasi, adusi aminti tru raport, tru nomuri concrete şi la implementarea a lor, tru cadrul a mecanismului mutrinda statlu di dreptu. Autorităli di București salutară apofasea a CE și lugursiră că aesta easti confirmarea limbidă că România feaţi reformili ţi eara ananghi. Suspendarea a MCV-ului eara esențială tră adirarea la spațiul Schengen, di itia că Olanda condiționa intrarea ali Românie tru spațiul di libiră urdinari ti ndridzearea a problemilor pi partea di stat di drept și aruşfeti. Nica şi premierlu olandiz Mark Rutte lă adusi aminti autoritățlor, meslu tricutu, la București, că Amsterdamlu va ş-tragă opoziția andicra di intrarea ali Românie tru Schengen atumţea când condițiile ditu MCV ligati di statlu di dreptu suntu tiñisiti.



    Prezidintulu Klaus Iohannis tru Letonia și Lituania


    Ti intrarea ali Românie tru spațiul di libiră urdinari Schengen avu muabeti și prezidintulu Klaus Iohannis cu omologilli a lui ditu Letonia și Lituania, tru cadrul a vizitelor oficiale pi cari li avu tru ateali dauă state tru aestă stămână. România şi Letonia marcheadză anlu aestu 100 di ani di anda eara apufusiti ligăturli diplomatice, iara şeful a statului zbură cu prezidentulu Egils Levits și ti ahăndusearea a cooperarillei şi coordonarillei a aţiloru dauă văsilii tru cadrul UE, al NATO şi al diferitilor formati reghionale. Tu ţi mutreaşti aderarea a văsiliillei la Schengen, aestu spusi că România nu fu, nu easti şi nu va s’hibă ună văsilie cari permite migraţia nicontrolată pritu tritearea paranomu a sinurloru a llei. Easti apandisea la găilipserli spusi dzălili tricuti di cancelarul austriac mutrinda 75 di ñilli di persoane cari vahi tricură pritu UE până tru Austria fără s’hibă nreghistrati. Klaus Iohannis: “Pritu România nu avea, nu ari şi nu va s’aibă flux migratoriu nicontrolat. Nu pritu România şi nu ditu România yin aeşti migranţă. Ruta balcanică easti problematică, noi ştim aestu lucru şi noi, tru România, lomu tuti misurli.”


    Di altă parti, ministrul di Interne, Lucian Bodi, s-dusi Viena tră s’lu asiguripsească omologlu a lui, Gerhard Karner, că adiearea ali Românie la spaţiul Schengen va s’hibă un plus tră securitatea europeană şi nu un piriclliu tră statele membre. Ma multu, adusi aminti că experţăllii ali Comisie spusiră, dzălili ţi tricură, dupu verificărli a sinurloru di la vasilie, că România tiñiseaşti tuti normele europene tră aderarea la spațiul di liberă circulație. La Vilnius, Klaus Iohannis zbură cu omologlu lituanian, Gitanas Nauseda, ti catandisea di securitate tru regiune. Liderlu di Vilnius lugurseaşti că yinitoarea pachetă di sancţiuni la adresa ali Rusie, tră agresiunea contra ali Ucraină, lieasti s’hibă aprobată cât cama ntrăoară. Tu arada a lui, Klaus Iohannis diclară că România andrupaşti nica s-ma largu Chișinăul, tru contextul a atacurilor ruseşti cari zñiipsiră nu maş Ucraina, ama şi alimentarea cu energie electrică ali Ripublică Moldova. Că România va s’armmână solidară cu Moldova şi va ma largu va u andrupască ahătu kiro cătu va s’hibă ananghi deadi asiguripseri, la Conferinţa di luni di Paris a platformăllei di agiutari tră Republica Moldova, și ministrul di Externe, Bogdan Aurescu. Ma multu, România, deadunu cu Franţa şi Germania dimăndară ună nauă comată di agiutoru Chişinău di pisti 100 di milioane di euro.



    Prota andamasi di lucru a guvernilor român și spaniol


    Agresiunea niprovocată, niantimilleată şi paranomu ali Rusie contra ali Ucraină u condamnară cu sirţălle și premierllii român și spaniol, Nicolae Ciucă şi Pedro Sanchez, cari loară parti, la prima şedinţă a guvernelor di Bucureşti şi Madrid. Tru declaraţia comună simnată di oficiali, aţeali dauă state năpoi şi spusiră statutul di parteneri solidari tru UE şi di aliaţ cari andrupăscu securitatea spaţiului euroatlantic tru cadrul NATO. Tru plan european, aţevăsilii ş-llia borgea s’ndrupască politica di extindire a UE emu tru zona Balcanilor di Vest, emu imnaticlu european a Kievului și Chișinăului. Tru plan bilateral, guvernul român și aţelu spaniol apufusiră dişcllidearea a unui grup di lucru tra s’da dublă cetăţenii a românilor ditu Spania. Tru contextu, premierlu spaniol haristusi a aţiloru cama di ună miliuni di români cari băneadză tru văsilia a lui tră contribuţia pi cari u au la dizvoltarea ali Spanie şi lugursescu că aeşti s-integrară multu ghini tru societatea spaniolă. Și premierlu Nicolae Ciucă haristusi a românilor ditu Regat: “Ufilisescu aestă furñie ta s’lă haristusescu tră turlia tru cari s-integrară, tră purtaticlu a loru, tră turlia tru cari akicăsiră s’tinisească România, iu ţi s’hibă loclu di lucru.” Tru bitisita ali andamasi fură simnati memorandumuri di akicăseari tru ma multe domenii.



    Apoifasi di simasie la București


    Tru contextul a crizei energetice cu cari s’confruntă tută Europă, Camera Deputaţilor di București adoptă ñiercuri, tru calitate di for decizional, proiectul di alăxeari a ordonanţăllei mutrinda energia cari apufuseaşti un păhă maxim la energia electrică di 1,30 lei pe kWh. Păhălu plafonat va s’hibă aplicat andicra di consumul realizat și va s’bagă tru practico di la 1 di yinaru anlu yinitoru până la 31 marţu 2025. Tut tru aestă săptămână, guvernul apufusi, deadunu cu partenerlli sociali, că tiñia di cafi mesu va s’crească di la 1 di yinaru la 3.000 di lei, di la 2.550 cât easti tora, iara 200 di lei nu va s’hibă impozitaţi. Uidisitu cu acordulu, tru construcţii, tiñia di cafi mesu nu va s’hibă ma ñicu di 4000 di lei. Executivlu lugurseaşti că majorarea va s’aibă efecte pozitive ti creastirea economică, emu pritu criştearea a putearillei di ancupărari a salariaţilor, emu pritu ñicurarea a şomajului.


    Ma ninti, liderllii ali coaliţiei di guvernare ditu România apufusiră că pensiile bazate pe contributivitate va s’crească, tut di anul yinitor, cu 12,5%. Atelli cu amintatiţi ñiţ va s’llia, ma multu, un agoutoru ditu partea a statlui. Premierlu da asiguripseri că tuti aestea misuri di agiutoru aprukeati di coaliţia di guvernare nu va s’aducă dezechilibre bugetare. Nu cu idyea minduită easti opoziția, cari, la un an di la băgarea pi ipotisi a cabinetului Ciucă, feaţi unu raport critic a guvernarillei. Documentul cundilleadză inflaţia babageană, ixikea di cil4stăseari tra s’ñîcureadză hărgili ditu ministere ică ţănearea a pensiilor speţiale tră alepţă. USR aduţi aminti scunkerli record, plagiatele şi proiectele ratate, iara AUR lu stipseaşti actualulexecutiv ti niaxizeari şi xikea di voli politică tră adoptarea a niscăntori misuri cari s’agiută populaţia şi economia.



    Autoru: Daniela Budu


    Armânipsearia: Taşcu Lala






  • Retrospectiva săptămânii 20.11 – 26.11.2022

    Retrospectiva săptămânii 20.11 – 26.11.2022

    Va fi ridicat MCV?


    Săptămână importantă pentru București! Comisia Europeană a stabilit că România a îndeplinit angajamentele din Mecanismul de Cooperare şi Verificare şi a recomandat ridicarea acestei monitorizări. Printre reformele apreciate se numără legile justiţiei recent adoptate, o nouă strategie pentru dezvoltarea sistemului judiciar, precum și lupta împotriva corupţiei. Bruxellesul atrage totuşi atenţia că este important ca România ‘să continue să lucreze pe deplin la transpunerea angajamentelor rămase, menţionate în raport, în legi concrete şi la implementarea lor’, în cadrul mecanismului privind statul de drept. Autoritățile de la București au salutat decizia CE și au apreciat că aceasta este confirmarea clară că România a făcut reformele necesare. Suspendarea MCV-ului era esențială pentru aderarea la spațiul Schengen, deoarece Olanda condiționa intrarea României în spațiul de liberă circulație de rezolvarea problemelor pe partea de stat de drept și corupție. Chiar premierul olandez Mark Rutte le-a reamintit autorităților, luna trecută, la București, că Amsterdamul își va retrage opoziția față de intrarea României în Schengen atunci când condițiile din MCV legate de statul de drept sunt respectate.



    Președintele Klaus Iohannis în Letonia și Lituania


    Despre intrarea României în spațiul de liberă circulație Schengen a vorbit și preşedintele Klaus Iohannis cu omologii săi din Letonia și Lituania, în cadrul vizitelor oficiale pe care le-a întreprins în cele două state în această săptămână. România şi Letonia marchează anul acesta 100 de ani de la stabilirea relaţiilor diplomatice, iar şeful statului a discutat cu preşedintele Egils Levits și despre aprofundarea cooperării şi coordonării celor două ţări în cadrul UE, al NATO şi al diferitelor formate regionale. Cât privește aderarea țării la Schengen, acesta a declarat că România nu a fost, nu este şi nu va fi o ţară care permite migraţia necontrolată prin trecerea ilegală a frontierelor sale. Este răspunsul la îngrijorările exprimate zilele trecute de cancelarul austriac privind 75 de mii de persoane care ar fi traversat UE până în Austria fără a fi înregistrate. Klaus Iohannis: Prin România nu a existat, nu există şi nu va exista flux migratoriu necontrolat. Nu prin România şi nu din România vin aceşti migranţi. Ruta balcanică este problematică, noi ştim acest lucru şi noi, în România, am luat toate măsurile.


    De altfel, ministrul de Interne, Lucian Bode, s-a deplasat la Viena pentru a-l asigura pe omologul său, Gerhard Karner, că aderarea României la spaţiul Schengen va fi un plus pentru securitatea europeană şi nu un pericol pentru statele membre. În plus, a amintit că experţii Comisiei au apreciat, zilele trecute, în urma verificării granițelor țării, că România respectă toate normele europene pentru a adera la spațiul de liberă circulație. La Vilnius, Klaus Iohannis a discutat cu omologul lituanian, Gitanas Nauseda, despre situația de securitate în regiune. Liderul de la Vilnius consideră că următorul pachet de sancţiuni la adresa Rusiei, pentru agresiunea asupra Ucrainei, ar trebui aprobat cât mai rapid posibil. La rândul său, Klaus Iohannis a declarat că România sprijină şi va sprijini Chișinăul, în contextul atacurilor ruseşti care au afectat nu doar Ucraina, ci şi alimentarea cu energie electrică a Republicii Moldova. Că România va rămâne solidară cu Moldova şi va continua să o sprijine atât timp cât va fi necesar a dat asigurări, la Conferinţa de luni de la Paris a platformei de sprijin pentru Republica Moldova, și ministrul de Externe, Bogdan Aurescu. În plus, România, alături de Franţa şi Germania au anunțat o nouă tranşă de ajutor pentru Chişinău de peste 100 de milioane de euro.



    Prima ședință a guvernelor român și spaniol


    Agresiunea neprovocată, nejustificată şi ilegală a Rusiei asupra Ucrainei au condamnat-o cu fermitate și premierii român și spaniol, Nicolae Ciucă şi Pedro Sanchez, care au participat, la prima şedinţă a guvernelor de la Bucureşti şi Madrid. În declaraţia comună semnată de oficiali, cele două state și-au reafirmat statutul de parteneri solidari în UE şi de aliaţi care sprijină securitatea spaţiului euroatlantic în cadrul NATO. În plan european, cele două ţări se angajează să sprijine politica de extindere a UE atât în zona Balcanilor de Vest, cât şi parcursul european al Kievului și Chișinăului. În plan bilateral, guvernul român și cel spaniol au decis înfiinţarea unui grup de lucru pentru acordarea dublei cetăţenii românilor din Spania. În context, premierul spaniol a mulţumit celor peste un milion de români care trăiesc în ţara sa pentru contribuţia pe care o au la dezvoltarea Spaniei şi consideră că aceştia s-au integrat foarte bine în societatea spaniolă. Și premierul Nicolae Ciucă a mulțumit românilor din Regat: Folosesc această oportunitate pentru a le mulţumi românilor pentru modul în care s-au integrat, pentru modul în care s-au comportat, pentru modul în care au înţeles să facă cinste României, indiferent unde îşi desfăşoară activitatea. La finalul reuniunii au fost semnate memorandumuri de înţelegere în mai multe domenii.



    Decizii importante la București


    În contextul crizei energetice cu care se confruntă întreaga Europă, Camera Deputaţilor de la București a adoptat miercuri, în calitate de for decizional, proiectul de modificare a ordonanţei privind energia care stabileşte un preţ maxim la energia electrică de 1,30 lei pe kWh. Preţul plafonat va fi aplicat în funcţie de consumul realizat și se va aplica de la 1 ianuarie anul viitor până la 31 martie 2025. Tot în această săptămână, guvernul a decis, împreună cu partenerii sociali, că salariul minim va creşte de la 1 ianuarie la 3.000 de lei, de la 2.550 cât este acum, iar 200 de lei nu vor fi impozitaţi. Potrivit acordului, în construcţii, salariul nu va fi mai mic de 4000 de lei. Executivul consideră că majorarea va avea efecte pozitive asupra creşterii economice, atât prin sporirea puterii de cumpărare a salariaţilor, cât şi prin reducerea şomajului.


    Anterior, liderii coaliţiei de guvernare din România au decis că pensiile bazate pe contributivitate se vor majora, tot de anul viitor, cu 12,5%. Cei cu venituri mici vor primi, în plus, un ajutor din partea statului. Premierul dă asigurări că toate aceste măsuri de sprijin agreate în coaliţia de guvernare nu vor genera dezechilibre bugetare. Nu de aceeași părere este opoziția, care, la un an de la instalarea în funcţie a cabinetului Ciucă, a făcut un raport critic al guvernării. Documentul menționează inflaţia uriaşă, lipsa de preocupare pentru a reduce cheltuielile din ministere sau menţinerea pensiilor speciale pentru aleşi. USR amintește scumpirile record, plagiatele şi proiectele ratate, iar AUR acuză actualul executiv de incompetenţă şi lipsă de voinţă politică pentru adoptarea unor măsuri care să ajute populaţia şi economia.






  • Comisia Europeană urminipseaşti intrarea ali Românie tru Schengen

    Comisia Europeană urminipseaşti intrarea ali Românie tru Schengen



    Aspirantă di pisti un deceniu la statutlu de văsilie membră Schengen, statut niaprukeatu di itia a reticenţăllei spusă di niscănti state ali Uniuni Europeană, România năpoi intră tru cărţi tră acceptarea, tu şcurtu kiro, tru spaţiul di libiră urdinari.


    Miercuri, Comisia Europeană căftă a Consiliului s’llia fără amănari apofasi ţi suntu ananghi tra s’da izini ti adeararea mplină ali Românie, Vărgărie şi Croaţie la Spaţiul Schengen. Executivlu comunitar cundilleadză că România ari un management vărtosu şi di analtă calitate a sinurloru şi easti ci cilăstăseari tru coopeararea internaţională tru materie de poliţie de sinuru. Ma multu, lugurseaşti Executivlu comunitar, easti activă pi dauă fronturi di amprotusa: combaterea a migraţiillei paranomu şi a traficului de hiinţe umane. Tru atea ţi mutreaşti tiñisearea a ndrepturlor fundamentali, România ari structuri hăirlătiţi tră s’garanteadză acceslu la protecţie internaţională, cu tiñisearea a principiului niturnarillei, lugurseaşti Comisia Europeană.



    “Easti oara să spunem ghini vinitu a aţiloru trei văsilii. Aşteptarea a fost prea lungă.”, declara comisarul european tră afaceri interne, Ylva Johansson. Uidisitu cu aesta, aţeali trei state tiñîsescu tuti condiţile aderarillei.



    Ylva Johansson: “Spaţiul Schengen easti una ditu marile realizări ali Uniunii Europene. Ligăturli stabilite apufusiti dusiră la dezvoltarea piaţăllei interne şi a economiei. Schengen li feaţi cu hăiri şi standardele de bană a oamenilor. 22 de state membre şi alte patru di nafoara a blocului comunitar fac parte ditu Schengen. Easti kirolu ca nică trei văsilii s’hibă aprukeati. Vărgăria, România şi Croaţia demonstrară că tiñisescu tuti condiţiile, au instrumente, au structurile şi procedurile ţi suntu ananghi tră kivernisearea a sinurloru externe, inclusiv a posibilelor fuvirseri la adresa securitatillei.”



    Easti nica ună evaluare favorabilă ţi s’adavgă la dosarul României, un document cari yilipseaşti gradul de pregătire la cari văsilia a noastră easti tora, apăndăsi premierul Nicolae Ciucă pi reţelele sociali.



    Comunicatul a Comisiei fu salutat şi de ministrul de Interne, Lucian Bode:


    “România easti tut ma aproapi de aderarea la spaţiul Schengen. Comisia Europeană reconfirmă că România ma largu tiñiseaşti tuti condiţiile anănghisiti tră adeararea la spaţiul Schengen şi implementează uidisitu aquis-ul Schengen. Concluziile a raportului suntu pozitive şi yilipsescu că suntu tiñîsiti tuti condiţiile tehniţi ca România s’agiungă cătu ma ayoñea membră a spaţiului Schengen.”



    Ună apofasi mutrinda adeararea României, Bulgariei şi Croaţiei la Schengen va s’hibă loată tru 8 di andreu, cându va s’hibă ananghi di un vot unanim a miniştrilor europeni de Interne şi ai Justiţiei. Olanda, opozantă veaclle a aprukearillei ali României di itia a slăbinţiloru ditu sistemul judiciar, u apridună minduita cu kirolu, ama nica ari ndaua rezerve, pi cari analiştii li lugursescu di itia a catandisillei politică di Haga.



    Autoru: Roxana Vasile


    Armânipsearea: Taşcu Lala

  • Comisia Europeană recomandă intrarea României în Schengen

    Comisia Europeană recomandă intrarea României în Schengen

    Aspirantă de
    peste un deceniu la statutul de ţară membră Schengen, statut refuzat din cauza
    reticenţei manifestate de unele state ale Uniunii Europene, România reintră în
    cărţi pentru acceptarea, foarte curând, în spaţiul de liberă circulaţie.

    Miercuri, Comisia Europeană a cerut Consiliului să ia neîntârzat deciziile
    necesare pentru a permite aderarea deplină a României, Bulgariei şi Croaţiei la
    Spaţiul Schengen. Executivul comunitar precizează că România are un management
    solid şi de înaltă calitate al graniţelor şi este implicată în cooperarea
    internaţională în materie de poliţie de frontieră. În plus, consideră Executivul
    comunitar, este activă pe două fronturi prioritare: combaterea migraţiei
    ilegale şi a traficului de fiinţe umane. În ceea ce priveşte respectarea
    drepturilor fundamentale, România dispune de structuri eficiente pentru a
    garanta accesul la protecţie internaţională, cu respectarea principiului
    nereturnării, consideră Comisia Europeană.

    Este momentul să spunem bun venit
    celor trei ţări. Aşteptarea a fost prea lungă.
    , declara comisarul european
    pentru afaceri interne, Ylva Johansson. Potrivit acesteia, cele trei state
    îndeplinesc toate condiţile aderării.

    Ylva Johansson: Spaţiul
    Schengen este una dintre marile realizări ale Uniunii Europene. Legăturile
    stabilite au dus la dezvoltarea pieţei interne şi a economiei. Schengen a
    îmbunătăţit şi standardele de viaţă ale oamenilor. 22 de state membre şi alte
    patru din afara blocului comunitar fac parte din Schengen. Este timpul ca încă
    trei ţări să fie admise. Bulgaria, România şi Croaţia au demonstrat că
    îndeplinesc toate condiţiile, au instrumente, dispun de structurile şi
    procedurile necesare pentru gestionarea frontierelor externe, inclusiv a
    posibilelor ameninţări la adresa securităţii.

    Este încă o evaluare
    favorabilă ce se adaugă la dosarul României, un document care reflectă gradul
    de pregătire la care ţara noastră se află acum, a reacţionat premierul Nicolae
    Ciucă pe reţelele sociale.

    Comunicatul Comisiei a fost salutat şi de ministrul
    de Interne, Lucian Bode:

    România este tot mai aproape de aderarea la spaţiul Schengen. Comisia
    Europeană a reconfirmat că România continuă să îndeplinească toate condiţiile
    necesare pentru aderarea la spaţiul Schengen şi implementează în mod
    corespunzător acquis-ul Schengen. Concluziile raportului sunt pozitive şi arată
    că sunt întrunite toate condiţiile tehnice ca România să devină cât mai curând
    membră a spaţiului Schengen.


    O decizie privind
    aderarea României, Bulgariei şi Croaţiei la Schengen ar urma să fie luată pe 8
    decembrie, când va fi nevoie de un vot unanim al miniştrilor europeni de
    Interne şi ai Justiţiei. Olanda, opozantă veche a acceptării României din cauza
    carenţelor din sistemul judiciar, şi-a nuanţat în timp poziţia, dar păstrează
    unele rezerve, pe care analiştii le pun mai degrabă pe seama situaţiei politice
    de la Haga.