Tag: Ovidiu Miculescu

  • RadiRo transformă Bucureştiul în capitala muzicii europene

    RadiRo transformă Bucureştiul în capitala muzicii europene

    Între 20 şi 27 septembrie, Radio România organizează ediţia a II-a a Festivalului RadiRo, singurul eveniment muzical european care îşi propune să aducă în atenţie extraordinara varietate repertorială, actualitatea şi excelenţa artistică a ansamblurilor simfonice radio din Europa. În cele 8 zile de festival vor concerta la Sala Radio 5 orchestre radio din Finlanda, Cehia, Germania, Franţa şi România, într-un program artistic dedicat muzicii lui Richard Strauss, în anul în care se împlinesc 150 de ani de la naşterea marelui compozitor german.



    Începând cu 20 septembrie, pentru o săptămână, Bucureştiul va deveni capitala europeană a muzicii clasice” a declarat marți Ovidiu Miculescu, preşedintele director general al Societăţii Române de Radiodifuziune, la conferinţa de presă de deschidere a Festivalului Internaţional al Orchestrelor Radio — RadiRo. Director de onoare al Festivalului RadiRo este marele dirijor român Cristian Mandeal.



    Pe scenă se vor afla: 5 orchestre radio europene: Finnish Radio Symphony Orchestra, Prague Radio Symphony Orchestra, Stuttgart Radio Symphony Orchestra, Orchestre National de France, Orchestra Naţională Radio, dirijori de calibru în peisajul muzical internaţional: Joshua Weilerstein, Ondrej Lenárd, Stéphane Denève, Case Scaglione, Vassily Sinaisky, Cristian Mandeal, Tiberiu Soare, solişti de excepţie: pianistul Jonathan Biss, soprana Katarina Jovanovic, pianistul Jan Simon, alături de violoniştii Nikolaj Znaider şi Vadim Gluzman, mezzo-soprana Ruxandra Donose, pianistul Horia Mihail şi violonistul Alexandru Tomescu



    “Radio România este unic în Europa şi chiar în afara Europei, prin două evenimente, prin două acţiuni extraordinare pe care le organizează, le susţine, le finanţează, le promovează şi le face să se întâmple. Unul dintre ele este Târgul Gaudeamus iar cel de-al doilea este, categoric, acest Festival Internaţional al Orchestrelor Radio, eveniment unic în Europa şi nu numai”, a declarat Ovidiu Miculescu.



    “Misiunea publică pe care acest serviciu public, Radio România, o îndeplineşte zi de zi, în beneficiul publicului, se întâmplă cu rezultate excelente de audienţă; după cum ştiţi, Radio România este lider de audienţă pe piaţa de radio”, afirma top managerul SRR.



    “Acest Festival Internaţional al Orchestrelor Radio vine, alături de Gaudeamus, de Festivalul Internaţional de Teatru Radiofonic, de proiecte pe care Radio România le desfăşoară în teritoriu, în ţară – şi aici vorbesc despre “Pianul călător”, despre “Vioara lui Enescu la sate”, despre orele de educaţie muzicală, educaţie teatrală. Deci proietele Radio România vin să completeze misiunea publică într-un mod foarte fericit”.



    “Chiar dacă această serie de concerte de excepţie se întâmplă în zona de off air, concertele sunt preluate on air atât de posturile noastre Radio România Cultural și Radio România Muzical, de site-urile, de platformele noastre online şi, mai important, vor fi preluate de European Broadcasting Union şi de Asia Pacific Broadcasting Union, ajungând, practic, din această sală de concerte, prin intermediul Radioului şi ulterior, al platformelor online, în eter, la o audienţă care, cu siguranţă, va depăşi 2 miliarde de ascultător”i.



    “Exemplul recent pe care îl pot aduce în faţa dumneavoastră este succesul Orchestrei Naţionale Radio de la Kuala Lumpur, Malaezia. A fost un moment de excepţie, în care, practic, Radio România a ridicat steagul României în faţa unei audienţe care, din nou, a depăşit miliardul, repet, miliardul de telespectatori şi de ascultători”.



    “Este îmbucurător faptul că acest Festival Internaţional al Orchestrelor Radio stârneşte interesul atât al ascultătorilor, cât şi al iubitorilor de muzică din întreaga Europă şi nu numai.



    “Suntem bucuroşi să vă putem oferi concerte la o performanţă ridicată, absolut comparabil cu ceea ce se întâmplă în marile săli de concerte din lume.



    Radio România rămâne şi dovedeşte şi cu acest prilej că, în domeniul cultural, este lider în piaţa de media din România, find, totodată, unul dintre cele mai performante servicii publice de media din Europa, a adăugat Președintele SRR.

  • Radio România la summitul mondial dedicat educaţiei prin media

    Radio România la summitul mondial dedicat educaţiei prin media

    Într-un secol în care canalele de comunicare sunt din ce în ce mai multe şi mai diverse, însă mesajul transmis este din ce în ce mai facil şi poate deveni şi periculos pentru educaţia copiilor, responsabilitatea radioului public de a educa prin cultură devine cu atât mai mare.



    Problema educaţiei este una globală, tocmai de aceea, prezenţa Radio România (SRR) în Kuala Lumpur, Malaezia, la un summit mondial dedicat media pentru copii, organizat de Uniunea Audiovizualului din Asia-Pacific (Asia-Pacific Broadcasting Union — ABU) dovedeşte că Radio România este un jucător internaţional puternic inclusiv în acest domeniu.



    src=/files/03.KualaLumpur-09.09.14.jpg


    Preşedintele Director General al SRR, Ovidiu Miculescu spunea: ”Organizatorii nu ne-au invitat aici din politeţe sau cu vreun motiv diplomatic. În general organizaţiile puternice aleg medii puternice care vin să pună pe masă experienţa lor. Radio România este un astfel de exemplu pozitiv şi foarte apreciat. Radio România este un jucător, produce conţinut important, inclusiv pe această componentă culturală şi educativă. Pot spune că suntem în momentul acesta în grupul mediilor puternice a căror voce este ascultată.”



    Acest fapt este dovedit în România şi prin cele mai noi sondaje de opinie, care plasează radioul public ca lider de piaţă. Audienţa puternică a Radio România, care transmite zilnic programe educative, reconfirmă impactul pe care radioul public îl are în acest sens. În cadrul evenimentului de la Kuala Lumpur, Preşedintele Director General Ovidiu Miculescu a participat la dezbaterea de deschidere a summitului privind rolul media în educaţia copiilor, alături de preşedinţi ai altor instituţii media din lume. La acest eveniment sunt prezenţi peste 1000 de reprezentanţi ai posturilor publice din întreaga lume.



    Această participare înseamnă un pas important în contextul extinderii parteneriatelor strategice ale Radio România şi în afara Uniunii Europene de Radio şi Televiziune (EBU) şi are rolul de a sublinia misiunea pe care Radio România o are, aceea de a educa prin cultură.



    Unul dintre momentele importante a fost întâlnirea dintre Preşedintele Director General Ovidiu Miculescu şi Ministrul Comunicaţiilor din Malaezia, Dato’ Sri Ahmad Shabery Cheek, care aprecia: România produce multe dintre jocurile video pe care le folosesc copiii astăzi şi cu siguranţă este preocupată de problema educaţiei lor, tocmai de aceea, văd prezenţa dumneavoastră aici ca pe un important şi necesar schimb de experienţă.” World Summit on Media for Children este cel mai important summit media pe tema copiilor.

  • Radio Romania si riconferma leader di mercato

    Radio Romania si riconferma leader di mercato

    La Società Romena di Radiodiffusione riconferma la sua posizione dominante sul mercato, soprattutto tramite la rete Radio Romania Actualitati, leader negli ascolti nazionali.



    Lo ha dichiarato il Presidente Direttore Generale di Radio Romania, Ovidiu Miculescu, davanti alla Commissione Cultura e Mass Media del Senato di Bucarest.



    Ovidiu Miculescu ha ricordato che anche le reti Antena Satelor (Antenna Rurale) e Radio Romania Culturale stanno crescendo negli ascolti.



    Dal punto di vista finanziario, la radio pubblica ha un bilancio positivo, in seguito a quello registrato nel 2013, sul cui profitto si basano gli investimenti del corrente anno.



    In riferimento alla campagna elettorale per le presidenziali in programma a novembre, il Presidente Direttore Generale ha sottolineato che l’istituzione che dirige è preparata a rifletterla in maniera professionale ed equidistante.



    “Siamo preparati e non abdicheremo nemmeno per un momento da ciò che significa la missione pubblica della radio”, ha sottolineato Ovidiu Miculescu.

  • SRR are un nou Consiliu de Administraţie

    SRR are un nou Consiliu de Administraţie

    Senatul şi Camera Deputaţilor, reunite în şedinţă comună, au aprobat astăzi, cu 332 de voturi pentru şi 49 de voturi împotrivă, Consiliul de Administraţie al Societăţii Române de Radiodifuziune în următoarea componenţă: Ovidiu Miculescu, Maria Ţoghină, Mirela Ioana Fugaru, Ilie Virgil Daniel, Ruxandra Săraru, Radu F. Alexandru, Alexandru Ducu Bertzi, Demeter Andras Istvan, Ana Florea, Alina Stanciu, Alexandra Dumitraşcu, Nicoleta Viorica Balaci şi Adrian Doroş.



    Potrivit Legii 41, privind organizarea şi funcţionarea SRR, Consiliul de Administraţie al Radioului Public este compus din 13 persoane, dintre care una îndeplineşte funcţia de Preşedinte. Ovidiu Miculescu a fost ales în unanimitate de membrii CA al SRR şi votat Preşedinte al Consiliului de Administraţie de 353 de parlamentari (din 368 prezenţi). Potrivit aceleiaşi legi, Preşedintele Consiliului de Administraţie este şi Directorul General al instituţiei.



    Membrii titulari ai Consiliului de Administraţie numiţi prin votul Parlamentului şi membrii supleanţi – Gabriel Croitoru, Maria Denise Theodoru, Lavinia Nicoleta Ghişa, Ştefania Bârlibescu, Alexandru Chiorean, Alexandru Muraru, Agoston Hugo, Maria Dobrescu, Monica Ghineţ, Marius Dorian Tănase şi Mihai Maiorescu, au depus astăzi jurământul.



    Membrii Consiliului de Administraţie sunt numiţi de Parlament, prin votul majorităţii deputaţilor şi senatorilor, în şedinţa comună a celor două Camere, pentru un mandat de 4 ani. Votul are loc în urma audierii şi validării candidaţilor de către Comisiile de cultură din Senat şi Camera Deputaţilor reunite tot în şedinţă comună.


  • “Stella d’Italia” per giornalista Radio Romania

    “Stella d’Italia” per giornalista Radio Romania

    In una cerimonia ospitata il 19 maggio nella sua residenza, l’Ambasciatore d’Italia a Bucarest, Diego Brasioli, ha consegnato a Iuliana Anghel, responsabile della redazione italiana di Radio Romania Internazionale, l’onorificenza “Ordine della Stella d’Italia” nel grado di Cavaliere, conferita dal Presidente della Repubblica, Giorgio Napolitano.



    “La Dott.ssa Anghel costituisce un importante punto di riferimento in Romania per l’Italia nelle sue funzioni a Radio Romania. La vicinanza al nostro Paese, l’approfondita conoscenza della lingua e della cultura italiana ne fanno una interlocutrice molto apprezzata e affidabile. Negli anni, la Dott.ssa Iuliana Anghel ha seguito con grande precisione le relazioni bilaterali tra Italia e Romania, approfondendo le diverse tematiche, di carattere politico-economico ma anche socio-culturali. La figura della Dott.ssa Anghel ha contribuito così anche alla diffusione della consapevolezza della presenza italiana in Romania e viceversa alla conoscenza, presso il grande pubblico, dei progressi realizzati nei diversi settori di cooperazione bilateralie, senza mai tralasciare la trattazione dell’attualità internazionale romena, in ambito UE e NATO”, si legge nella motivazione dell’Ambasciatore Diego Brasioli.



    “Radio Romania sta crescendo, è leader di mercato a livello nazionale, urbano e nella capitale Bucarest. In questo momento, credo che siamo tra i pochi media pubblici in Europa a registrare performance su tutti i piani e — forse non è una coincidenza — questa onorificenza viene a confermare anche da un altra prospettiva il valore che Radio Romania offre al suo pubblico ed — ecco — anche all’Europa”, ha detto il Presidente Direttore Generale di Radio Romania, Ovidiu Miculescu, presente alla cerimonia.



    Corrispondente di Radio Romania a Roma nel 2003, durante il semestre italiano di Presidenza dell’UE, Iuliana Anghel è stata anche la collaboratrice dell’agenda ANSA per la Romania dal 2006 al 2010. Lungo gli anni, ha realizzato servizi per Radio Rai e Radio 24. Attualmente, è responsabile dei progetti editoriali comuni tra Radio Romania e Radio Rai, che si sono sviluppati e consolidati a partire dalla seconda metà del 2012. Conduce ogni settimana il programma “Incontro con l’Italia”, mandato in onda in podcast da Rai WebRadio6 (www.wr6.rai.it).



    Inoltre, dal 2012, rappresenta Radio Romania nei progetti editoriali promossi da Radio Rai, in collaborazione con la Comunità Radiotelevisiva Italofona, per consolidare il dialogo interculturale in Europa: “Via Francigena del Sud Roma — Gerusalemme” (2012), “Via Tolosana — Verso Santiago sulla Via dei Trovatori” (2013), “La Via dei Faggi — a piedi, nella Bucovina dei monasteri” (2013). A giugno sarà sulla “Via Francigena del Nord: l’Europa a piedi verso Roma”, insieme al ViceDirettore di Radio Rai, Sergio Valzania, conduttore dei RadioPellegrinaggi del servizio pubblico italiano.

  • Europäische Rundfunkunion debattiert über Informierung der Bürger hinsichtlich der Europawahl

    Europäische Rundfunkunion debattiert über Informierung der Bürger hinsichtlich der Europawahl

    Auf Initiative von Radio Rumänien und der Europäischen Rundfunkunion und mit der Unterstützung des Europäischen Journalisten-Vebandes hat am Dienstag in Brüssel ein Medien-Treffen über die Rolle der öffentlich-rechtlichen Rundfunkanstalten bei der korrekten Informierung der Bürger über die Europawahl stattgefunden. Die Verranstalter haben sich vorgenommen, sich die unterschiedlichen Modelle der Rundfunkanstalten in Europa anzusehen, um eine Perspektive über die Art und Weise zu bekommen, in der diese die Bürger über die Bedeutung und Abwicklung der Europawahl informieren. Ziel dabei ist eine höhere Wahlbeteiligung zu erreichen.



    Im Rahmen der Debatten haben die Vertreter einiger öffentlicher Radio- und Fernsehsender — darunter das belgische flämischsprachige Staatsfernsehen und der italienische Rundfunk — erklärt, die Informierung der Bürger über politische Angelegenheiten mit dem Ziel, die Beteiligung an der demokratischen Debatte zu fördern, sei Teil des Erbguts der europäischen Medien und stelle eine öffentliche Dienstleistung dar.



    In 2014 werden die Rundfunkanstalten in der EU mehrere Programme zur Förderung der Bedeutung der kommenden Europawahl einleiten. Der Intendant des Öffentlich-Rechtlichen Rundfunks Rumäniens, Ovidiu Miculescu, hob die Bedeutung des Auftrags zur öffentlichen Informierung aller Rumänen im In- und Ausland durch Radio Rumänien hervor. Er stellte zudem die Strategie des nationalen Senders für die Periode vor der Europawahl vor. Diese wird in Rumänien am 25. Mai stattfinden. Ovidiu Miculescu:



    Es ist gut, dass solche Dinge stattfinden. Die Europawahl rückt näher und die Bevölkerung muss verstehen, muss sich dessen bewusst sein, wir müssen erklären, wir müssen auf die jungen Leute eingehen, wir müssen anwesend sein, nicht nur auf Sendung, sondern auch online, in den sozialen Netzwerken. Das bedeutet ist viel Arbeit, aber ich glaube, wir gehen in die korrekte Richtung.“



    Der Direktor für öffentliche Angelegenheiten und Kommunikation der Europäischen Rundfunkunion, Guillaume Klossa, über die Partnerschaft mit Radio Rumänien bei der Veranstaltung dieser Debatte:



    Die Tatsache, dass wir mit dem öffentlich-rechtlichen Sender in Rumänien zusammengearbeitet haben, einem Sender, der eine Hörerschaft von fünf Millionen Menschen am Tag hat und eine Rundfunkanstalt mit einer unglaublichen Erfahrung ist, war für uns sehr wichtig. Die entsendete Botschaft ist, dass es überall in Europa wichtige öffentlich-rechtliche Sender gibt, und das beweist wiederum, dass diese ihren Auftrag, das Publikum über wichtige Themen in Europa zu informieren, erfüllen. Im Falle anderer Medien trifft das nicht zu.“



    Nicola Frank, Direktor für Europäische Angelegenheiten der Europäischen Rundfunkunion erklärte, Radio Rumänien sei volles Mitglied dieser Organisation seit 1993 und habe sich als ein konstanter und professioneller Partner erwiesen, der sich aller Anerkennung dieser Organisation erfreut.

  • Europee 2014: il ruolo delle radio pubbliche

    Europee 2014: il ruolo delle radio pubbliche

    Su iniziativa di Radio Romania, l’European Broadcasting Union (EBU), con il sostegno dell’Associazione dei Giornalisti Europei, ha organizzato alla propria sede di Bruxelles una riunione media che ha esaminato il ruolo delle emittenti pubbliche nell’informare correttamente i cittadini sulle elezioni europee.



    Gli organizzatori si sono prefissi di riunire dei modelli offerti dalle radio pubbliche europee, per offrire un’immagine complessiva sul modo in cui i media informano i cittadini sulle implicazioni delle elezioni o sul modo in cui funzionano, in vista di una maggiore affluenza alle urne.



    Ai dibattiti, i rappresentanti di emittenti pubbliche europee, tra cui la RAI e la VRT, l’emittente radiotelevisiva di servizio pubblico belga che manda in onda programmi in olandese per la comunità fiamminga, hanno sottolineato, tra l’altro, che l’informazione del pubblico sui problemi politici, per incoraggiare la partecipazione al dibattito democratico è parte del DNA dei media europei, che fa parte dei servizi pubblici.



    Nel 2014, questi servizi degli stati membri dell’UE manderanno in onda più programmi volti a sensibilizzare i cittadini sull’importanza delle elezioni europee che si terranno a breve.



    Aprendo i lavori della riunione dei Bruxelles, il Presidente Direttore Generale di Radio Romania, Ovidiu Miculescu, ha sottolineato l’importanza della missione di informazione pubblica di Radio Romania per i connazionali che vivono in tutto il mondo, e ha presentato la strategia dell’emittente nazionale per il periodo che precede le europee, che in Romania si terranno il 25 maggio.



    Ovidiu Miculescu ha presentato anche la piattaforma “Osservatore Europeo” di Radio Romania, un progetto multimedia che funziona a Bruxelles.



    “E’ bene che simili cose accadono. Le europee si avvicinano e la gente deve capire e coscientizzare. Dobbiamo spiegare come funzionano queste cose, puntare sui giovani, essere presenti non solo on air, ma anche online, sui social media. C’è tanto da lavorare, però credo che siamo sulla buona strada”, ha detto il Presidente Direttore Generale di Radio Romania.



    Da parte sua, il direttore per gli Affari pubblici e Comunicazione dell’EBU, Guillaume Klossa, ha fatto riferimento al partenariato con Radio Romania nell’organizzazione di questo dibattito:



    “Il fatto che abbiamo avuto accanto a noi la radio pubblica romena, ascoltata da cinque milioni di persone al giorno, una radio con un’esperienza straordinaria, ha rappresentato una cosa importante per noi. Il messaggio trasmesso è che ci sono emittenti pubbliche importanti ovunque in Europa e dimostrano che raggiungono la missione di informare il pubblico su temi europei importanti, il che non vale per altri tipi di media”, ha detto Guillaume Klossa.



    Da parte sua, Nicola Frank, direttore Affari Europei dell’EBU, ha sottolineato che Radio Romania, da membro a pieno titolo di questa organizzazione già dal 1993, ha dimostrato di essere un partner costante e professionale, che gode dell’intero apprezzamento in questa sede.

  • Radiourile publice şi alegerile europene

    Radiourile publice şi alegerile europene

    La iniţiativa Radio România şi a Uniunii Europene de Radio şi Televiziune, cu sprijinul Asociaţiei Europene a Jurnaliştilor, Bruxellesul a gazduit, marţi, o reuniune media care a analizat rolul posturilor publice în informarea corectă a cetăţenilor privind alegerile europene.



    Organizatorii şi-au propus să reunească modele oferite de posturile publice din Europa, pentru a oferi o imagine de ansamblu asupra modului în care media informează cetăţenii cu privire la implicaţiile alegerilor sau asupra modului de funcţionare a acestora, în contextul unui efort de a creşte participarea la vot.



    În cadrul dezbaterilor, reprezentanţi ai unor posturi publice de radio şi tv europene, între care televiziunea belgiană în limba flamandă sau radio televiziunea italiană, au subliniat, între altele, că informarea publicului asupra problemelor politice, pentru a încuraja participarea la dezbaterea democratică, este parte a ADN-ului” media europene care face parte din serviciile publice. În 2014, aceste servicii din statele membre ale UE urmează să ofere mai multe programe de sensibilizare cu privire la importanţa apropiatelor alegeri europene şi asupra felului în care acestea vor afecta viaţa cetăţenilor Uniunii.



    Preşedintele – director general al SRR, Ovidiu Miculescu, a subliniat importanţa misiunii de informare publică a Radio România pentru românii care sunt pe toate meridianele globului şi a prezentat strategia postului naţional pentru perioada premergătoare alegerilor europene, care în România vor avea loc pe 25 mai. Ovidiu Miculescu: E bine că astfel de lucruri se întâmplă. Se apropie aceste alegeri europene şi lumea trebuie să înţeleagă, să conştientizeze, să le explicăm, să avem grijă de cei tineri, să fim prezenţi, nu doar pe on air, ci şi pe online, pe social media. E mult de lucru, dar cred că suntem pe direcţia bună.”



    Directorul pentru Afaceri Publice şi Comunicare al Uniunii Europene de Radio şi Televiziune, Guillaume Klossa, despre parteneriatul cu Radio Romania în organizarea acestei dezbateri: Faptul că am avut alături de noi radioul public din România, ce are ca audienţă cinci milioane de persoane pe zi, un radio ce are o experienţă extraordinară a fost un lucru important pentru noi. Mesajul transmis este că există posturi publice importante peste tot în Europa şi demonstrează că ele îşi ating misiunea de a informa publicul despre subiectele importante din Europa, ceea ce nu este cazul pentru alte tipuri de media.”



    Nicola Frank, director Afaceri Europene a Uniunii Europene de Radio şi Televiziune, a apreciat că Radio România, în calitatea sa de membru cu drepturi depline al acestei organizaţii încă din 1993, s-a dovedit a fi un partener constant şi profesionist ce se bucură de întreaga apreciere a acestei organizaţii.

  • Europee 2014: dibattito Radio Romania a Bruxelles

    Europee 2014: dibattito Radio Romania a Bruxelles

    Su iniziativa di Radio Romania, l’European Broadcasting Union (EBU) ha organizzato il 1 aprile, alla propria sede di Bruxelles, una riunione media dedicata alle elezioni europee in programma quest’anno.



    Intitolato “EBU Media Lunchtime Talks: Public Service Media and the European Elections”, l’incontro ha dato spazio a un dibattito sul modo in tramite cui le redio e tv pubbliche europee informano sulle prossime elezioni europee, sulle implicazioni e sul loro svolgimento.



    L’evento, organizzato con il sostegno dell’Associazione dei Giornalisti Europei, è stato finalizzato a uno scambio di idee sull’importanza e sulla promozione delle europee, nonchè sulla partecipazione dei cittadini comunitari ai dibattiti democratici all’interno dell’UE.



    Ai sensi delle norme e dei valori fondamentali dell’EBU, le radio e le tv pubbliche hanno il compito di fornire al pubblico informazioni complete e chiare su eventi di simile portata e di incoraggiare lo sviluppo della società civile a livello europeo.



    “Abbiamo fatto di tutto per mantenere l’agenda europea come argomento costante nei nostri programmi, sia in quelli mandati in onda dalle sedi regionali del Paese, che dalla rete nazionale. (…) Come servizio pubblico, Radio Romania svolge un ruolo importante nella formazione della coscienza europea dei cittadini romeni, per quanto riguarda la diffusione delle informazioni su politiche, dibattiti, elezioni, legislazione, puntando sulle sfide e i benefici della Romania, da stato membro dell’Unione Europea”, ha detto il Presidente Direttore Generale di Radio Romania, aprendo i lavori della riunione.



    Da parte sua, Nicola Frank, Direttore Affari Europei dell’EBU, ha sottolineato che Radio Romania, da membro a pieno titolo dell’EBU dal 1993, ha dimostrato di essere un partner costante e professionale, che gode di un grande apprezzamento in sede dell’EBU.



    Nei loro interventi, Tim Pauwels – Elections Project Manager presso la VRT (emittente radiotelevisiva di servizio pubblico belga che manda in onda programmi in olandese per la comunità fiamminga), Emilian Blînda, caporedattore del Giornale Radio — Radio Romania, Jean Michel Bos — RTBF e Davide di Stadio, giornalista della RAI, hanno presentato le strategie delle campagne di informazione dei cittadini sulle elezioni europee e le modalità concrete per la loro applicazione.



    Alla riunione hanno partecipato rappresentanti della Commissione Europea, del Parlamento Europeo, delle radio e delle tv pubbliche europee, di varie organizzazioni e istituzioni pubbliche dell’Europa: l’Associazione dei Giornalisti Europei, RAI, DG COMM, EESC, DG CONNECT – Converging Media & Content, International Trademark Association — INTA ecc.


  • Radio Romania e il Papa: i significati di un incontro

    Radio Romania e il Papa: i significati di un incontro

    I legami tra Radio Romania e Radio Rai sono diventati molto stretti a partire dal 2012, anno che ha segnato anche l’inizio del progetti editoriali congiunti. Nel 2012, Radio Romania ha partecipato al progetto radiofonico internazionale “La Via Francigena del Sud: Roma — Gerusalemme”, realizzato da Radio Rai e dalla Comunità Radiotelevisiva Italofona.



    Per il servizio dedicato a Castel del Monte, l’Agenzia istituzionale Puglia Imperiale Turismo ha concesso ai giornalisti di Radio Rai e Radio Romania il Premio “Le Terre di Federico” per la promozione delle bellezze naturalistiche, artistiche, storiche ed enogastronomiche della regione.



    Nel 2013, Radio Romania ha partecipato anche al progetto della “Via Tolosana — verso Santiago, sulla strada dei trovatori”, il decimo cammino condotto dal Vice Direttore di Radio Rai, Sergio Valzania, destinato alla promozione del dialogo interculturale in Europa.



    Su questo modello, a settembre 2013, per il suo 85esimo anniversario, Radio Romania ha realizzato insieme a Radio Rai il progetto editoriale comune della “Via dei faggi in Bucovina”, volto a portare all’attenzione del pubblico le ricchezze spirituali, storiche e culturali di questa regione, nota soprattutto per i suoi monasteri medioevali inseriti nel patrimonio dell’UNESCO.



    Il progetto si è svolto sotto il patrocinio dell’Ente Nazionale per il Turismo della Romania, dell’Ambasciata d’Italia a Bucarest, con il sostegno del Consiglio Provinciale di Suceava e in collaborazione con la Comunità Radiotelevisiva Italofona. I giornalisti hanno condotto trasmissioni per Rai Radio 1, RaiWebRadio, Radio Vaticana, Radio Romania Actualitati, Radio Romania Cultural e Radio Romania Internazionale.



    Quindi, la Rai è stata al fianco dei colleghi di Bucarest nel 2013, per il loro 85esimo anniversario. E sempre la Rai ha voluto essere insieme a Radio Romania nel 2014, a Roma, in occasione delle proprie celebrazioni: il 90esimo anniversario della radio e il 60esimo della televisione.



    Su invito della Presidente Anna Maria Tarantola, il Presidente Direttore Generale di Radio Romania, Ovidiu Miculescu, è stato presente all’udienza accordata da Papa Francesco ai giornalisti della Rai il 18 gennaio, in occasione del doppio anniversario, udienza alla quale hanno partecipato solo poche emittenti radiotelevisive dell’Europa.



    Radio Romania è stata l’unica di un Paese a maggioranza ortodossa. Nel breve dialogo con il Sommo Pontefice, Ovidiu Miculescu ha sottolineato l’eccellente collaborazione tra Radio Romania, Radio Rai e Radio Vaticana.



    La presenza del Presidente Direttore Generale di Radio Romania a questa udienza riveste molteplici significati, spiega il Vice Direttore di Radio Rai, Sergio Valzania, in una conversazione con il servizio pubblico di Bucarest, pochi giorni prima della Giornata Mondiale della Radio, celebrata il 13 febbraio.



  • Ovidiu Miculescu,  PDG de la Société roumaine de radiodiffusion

    Ovidiu Miculescu, PDG de la Société roumaine de radiodiffusion

    A l’occasion du 90ème anniversaire du lancement des transmissions radiophoniques et du 60ème anniversaire du début des émissions télévisées, le pape François a reçu en audience privée les représentants de la direction et du personnel de la RAI-Radiotélévision italienne. Pour la même occasion, ont également été invités les délégués des télévisions et radios publiques de plusieurs pays, dont Radio Roumanie, représentée par son PDG, Ovidiu Miculescu.



    Dans une interview à RRI, Ovidiu Miculescu a souligné l’importance de l’invitation lancée à Radio Roumanie. «Parmi les invités à cet événement exceptionnel, je mentionnerais lUnion européenne de radio-télévision (EBU), la chaîne de télévision internationale dinformation en continu Euronews, la société de production et de diffusion de programmes de radio-télévision britannique BBC, la télévision française, la ZDF (deuxième chaîne de télévision publique allemande), la Radio Télévision Suisse, la télévision polonaise et Radio Roumanie. En fait, Radio Roumanie a été la seule institution média d’Europe de l’est, la seule radio publique et en même temps l’unique institution médiatique d’un pays orthodoxe invitée à l’événement, ce que je trouve particulièrement important. Ce fut pour nous un grand honneur et en même temps un signe d’appréciation, parce que, surtout cette dernière année, grâce à sa position au sein des organismes internationaux dont elle est partie, la Société Roumaine de Radiodiffusion s’est affirmée comme une entité sérieuse, constructive dans ses approches et s’est fait remarquer par ses résultats, en comparaison de la plupart des médias publics d’Europe, qui traversent des moments critiques, du point de vue financier et des performances en matière d’audience. Les organismes internationaux du domaine et nos partenaires nous considèrent avec un grand respect, ce qui n’est pas peu de chose. Cela a probablement été une des raisons pour laquelle Radio Roumanie s’est retrouvée parmi les très peu nombreux invités à l’événement. Un événement unique d’ailleurs même pour la RAI et Radio Vatican. »



    Par cette audience, le Vatican s’est joint aux manifestations ayant marqué l’anniversaire des services publics de radiotélévision italiens. Le souverain pontife a rappelé aux représentants de la RAI et à leurs invités que la presse doit être un service de la vérité, de la bonté et de la beauté. Sa Sainteté le pape François a ajouté que, «Chacun, à sa place, est appelé à veiller à maintenir un niveau éthique de la communication élevé, ainsi qu’à éviter tout ce qui peut faire tant de mal: la désinformation, la diffamation et la calomnie». Il a également souligné, « la responsabilité à laquelle tout salarié du service public ne peut en aucun cas se soustraire » et le fait que cette profession «est non seulement informative, mais aussi formative».



    Lors de l’audience privée, le PDG de la Société roumaine de radiodiffusion, Ovidiu Miculescu, a mis en exergue la bonne coopération entre Radio Roumanie, d’une part, la RAI et Radio Vatican de l’autre. « Pendant le bref entretien que j’ai eu avec le Souverain Pontife, je lui ai dit que nous souhaitons poursuivre et développer cette collaboration et que nous envisageons déjà de nouveaux projets. J’ai également affirmé que nous étions fort honorés de l’invitation qui nous avait été faite et que nous le serions davantage si l’on acceptait notre proposition consistant en un concert de musique classique ou sacrée donné au Vatican par l’Orchestre national de la radio roumaine. La réaction du Souverain pontife a été positive. Il en a été agréablement surpris et s’est montré très ouvert à cette proposition. Radio Roumanie a reçu la médaille anniversaire de la RAI marquant les 90 ans de radio et les 60 ans de télévision italiennes. J’ai, à mon tour, remis à la présidente de la RAI, Anna Maria Tarantola, notre médaille anniversaire et l’émission de timbres illustrant des personnalités de marque de la radio roumaine, ainsi qu’un CD et un album. Un exemplaire de ce coffret anniversaire parviendra au Vatican aussi. C’est un cadeau offert de tout cœur. »



    Rappelons que les auditeurs de RRI ont désigné le Souverain Pontife comme Personnalité de l’année 2013”. (aut.: Andreea Demirgian, Ştefan Baciu, Marius Tita; trad.: Mariana Tudose)

  • Radio Romania da Papa Francesco

    Radio Romania da Papa Francesco

    Il 18 gennaio, il Presidente-Direttore Generale di Radio Romania, Ovidiu Miculescu, è stato invitato dalla Presidente della Rai, Anna Maria Tarantola, alludienza accordata da Papa Francesco ai dipendenti del servizio pubblico italiano. Stringendo la mano al Sommo Pontefice, Ovidiu Miculescu ha sottolineato l’eccellente collaborazione tra Radio Romania, la RAI e la Radio Vaticana.



    Il Presidente-Direttore Generale della Radio Pubblica romena ha proposto a Sua Santità che una delle orchestre di Radio Romania gli dedichi un concerto di musica classica o di musica sacra. Papa Francesco ha ricevuto in udienza al Vaticano i dipendenti della RAI, insieme ai rappresentanti di cinque emittenti radio europee, tra cui Radio Romania, in occasione del 90esimo delle trasmissioni radiofoniche e del 60esimo di quelle televisive italiane.



    Grazie alle eccellenti relazioni di collaborazione e partenariato con la RAI e la Radio Vaticana, Radio Romania è stata l’unica emittente pubblica dell’est europeo e di un Paese a maggioranza ortodossa invitata alla cerimonia ospitata dall’Aula Paolo VI.



    Il Cardinale Angelo Comastri, Vicario Generale di Sua Santità per la Città del Vaticano, ha conferito al Presidente — Direttore Generale di Radio Romania la Medaglia Commemorativa dedicata al 500esimo anniversario della fondazione della Basilica di San Pietro. Radio Romania ha ricevuto anche la medaglia che celebra il 90esimo di Radio RAI e il 60esimo della televisione. Ovidiu Miculescu ha offerto alla Presidente della RAI, Anna Maria Tarantola, la medaglia dedicata all’85esimo anniversario di Radio Romania, celebrato nel 2013, l’emissione di francobolli raffiguranti voci celebri, insieme al CD e all’album anniversario.



    “Sono cose che succedono una volta nella vita. E’ stato un momento assolutamente commovente. Ho avuto con Sua Santità un breve dialogo in cui ho sottolineato il partenariato e l’eccellente collaborazione che abbiamo con la RAI e con la Radio Vaticana, e allo stesso tempo ho detto al Sommo Pontefice che saremmo estremamente onorati se, un giorno, una delle nostre orchestre gli dedicherà un concerto di musica classica o di musica sacra. E’ stato estremamente lieto e, al di là delle parole, ho visto nello sguardo del Sommo Pontefice e nel modo in cui ha stretto la mia mano, un segno di calore e amicizia, assolutamente sia per la radio che per la Romania”, ha detto il Presidente — Direttore Generale di Radio Romania, Ovidiu Miculescu.



    Papa Francesco è stato designato “La Personalità del 2013” da Radio Romania Internazionale.

  • Radio România la Vatican

    Radio România la Vatican

    Cu prilejul aniversării a 90 de ani de radiodifuziune şi 60 de ani de televiziune italiană, Papa Francisc a acordat sâmbătă, 18 ianuarie, o audienţă privată, pentru prima dată, întreg personalului RAI, radiodifuzorul public italian.



    Radio România s-a aflat printre puţinele instituţii de presă invitate la audienţa privată. Din partea Radio România a fost prezent Preşedintele SRR, Ovidiu Miculescu.



    Într-un interviu pentru corespondentul nostru la Roma, Preşedintele SRR a declarat că a fost o mare onoare pentru Radio România să fie reprezentată la această audienţă, mai ales că s-a aflat printre foarte puţinii invitaţi la eveniment. Au fost invitaţi doar 5 radiodifuzori publici din Europa şi SRR a fost printre ei, singura din Europa de Est, a afirmat Ovidiu Miculescu, care a adăugat că a fost un moment absolut emoţionant.



    Preşedintele SRR a avut cu Sanctitatea Sa o scurtă discuţie în care a subliniat parteneriatul şi colaborarea excelentă pe care Radioului public din România le are cu RAI şi cu Radio Vatican şi, în acelaşi timp, i-a spus că SRR ar fi extrem de onorată dacă într-o zi una dintre Orchestrele Radio România ar putea să-i dedice un concert de muzică clasică sau sacră. A fost extrem de încântat şi, dincolo de cuvinte, am văzut în privirea Suveranului Pontif şi în felul în care mi-a strâns mâna, un semn de căldură şi de prietenie, categoric şi pentru Radio, dar în primul rând pentru România”, a încheiat Preşedintele SRR.



    Amintim că Papa Francisc a fost desemnat Omul Anului 2013 la Radio România Internaţional”. (foto: Elena Postelnicu, Roma, audio: interviu cu Preşedintele Director-General Radio România, Ovidiu Miculescu, autor Elena Postelnicu)









  • Radio Romania 85: una storia al servizio della politica estera

    Radio Romania 85: una storia al servizio della politica estera

    Radio Romania è parte della diplomazia nazionale. Lo ha dichiarato il ministro degli Esteri, Titus Corlatean, alla conferenza “Radio Romania — 85 anni: una storia al servizio della politica estera romena”, svoltasi proprio il 1 novembre, per segnare il suo 85esimo anniversario e 150 anni di diplomazia romena.



    “Come sarebbe stata oggi la vita dei romeni senza i programmi, le notizie, le trasmissioni in diretta e persino senza la musica mandata in onda da Radio Romania? Come sarebbe stata la nostra storia senza l’eccezionale archivio sonoro custodito e sviluppato da Radio Romania? Anche i romeni all’estero hanno bisogno di Radio Romania e della lingua romena che sentono solo qui, in molti casi. E tramite i vostri programmi in 10 lingue internazionali siete veramente parte della diplomazia romena”, ha dichiarato il ministro.



    Da parte sua, il Presidente Direttore Generale di Radio Romania, Ovidiu Miculescu, ha richiamato l’attenzione sul fatto che il servizio pubblico ha sempre riflettuto la politica estera, conformemente al suo obiettivo di informare ed educare.



    “I nostri giornalisti, presenti al fianco della diplomazia romena in momenti importanti — in sale conferenze o sul fronte, accanto alle truppe romene, hanno compiuto la loro missione: hanno informato! Hanno informato velocemente, hanno informato in maniera oneste ed equilibrata. Praticamente, la Radio pubblica conferma la veridicità di un’informazione”, ha dichiarato Ovidiu Miculescu.



    I partecipanti alla conferenza — ex ministri degli Esteri, diplomatici accreditati a Bucarest o giornalisti, hanno sentito i racconti dei corrispondenti di politica estera di Radio Romania: Radu Dobritoiu, Carmen Gavrila, Simina Botar, Dan Preda, Pavel Ionescu, che, lungo gli hanno sono stati inviati in Iraq e Afghanistan, ma anche a Washigton, Londra e Bruxelles, accanto agli interventi di Ruxandra Sararu, apprezzata conduttrice di programmi a Radio Romania e consigliere del Presidente Direttore Generale, e dello storico e docente universitario Ioan Scurtu, finissimo conoscitore della storia del servizio pubblico.

  • Radio România împlineşte 85 de ani

    Radio România împlineşte 85 de ani

    Interviu cu dl. Ovidiu Miculescu, preşedinte-director general al Societăţii Române de Radiodifuziune



    De 85 de ani… Radio România vorbeşte serios. Una dintre cele mai vechi instituţii de profil din Europa, înfiinţată la 1 noiembrie 1928 de profesorul Dragomir Hurmuzescu, Radioul public românesc este parte din istoria audiovizualului din ţara noastră, parte din istoria ţării. La Radio România s-au auzit cele mai puternice voci ale secolului XX şi ale noului mileniu, cele mai importante evenimente au fost consemnate, comentate, trimise în eter. Din iulie 2012, odată cu venirea dlui Ovidiu Miculescu la conducerea Societăţii Române de Radiodifuziune (SRR), a început o puternică şi constantă modernizare şi adaptare a posturilor SRR la standardele industriei media a secolului XXI. Despre ce înseamnă Radio România la 85 de ani şi, mai ales, despre ce promite Radioul public pentru următorii ani, aflăm mai multe dintr-un interviu realizat la ceas aniversar cu dl. Ovidiu Miculescu, preşedinte-director general al SRR.



    Jurnalul Naţional: Ne aflăm în pragul unei aniversări importante: sunt 85 de ani de la înfiinţarea Radioului Public de către profesorul Dragomir Hurmuzescu şi poate că e timpul acum să facem o retrospectivă a acestor ani, dar una foarte succintă, pentru că anii cei mai frumoşi, cred eu, sunt cei care vin. Am să vă rog, domnule Ovidiu Miculescu, să-mi vorbiţi despre ce însemna Radioul la începuturile lui şi, mai ales, ce credeţi că poate să însemne el pentru devenirea presei mileniul al 3-lea.



    Ovidiu Miculescu: În 1928, când profesorul Hurmuzescu a lansat această societate, România era una dintre primii 3-4 ţări din Europa care reuşise această performanţă. Hurmuzescu a fost un inovator, un om “deasupra vremilor”, Hurmuzescu a avut acea calitate absolut extraordinară de a vedea în viitor, el fiind un inginer, un om aplicat, discret, dar un vizionar. 85 de ani pot fi şi mulţi, şi puţini, depinde de unghiul din care privim lucrul acesta. Radio România cred că a însemnat un element de echilibru şi de stabilitate şi mai cred că a fost parte din istoria României, în aceşti 85 de ani. Actul de înfiinţare a Radioului Public a fost semnat de Regele Ferdinand — deci s-a născut în regalitate –, a pornit bine, a traversat perioade grele, războiul, apoi perioada comunistă…, lucrurile n-au fost simple, dar a rămas permanent şi cred că acesta este un lucru fundamental. A rămas vertical, serios, dedicat misiunii sale publice şi extrem de credibil şi, aş îndrăzni să spun, extrem de puternic în peisajul media, în ciuda a tot ceea ce a avut de traversat. Un exemplu: Radio Chişinău. A fost primul studio teritorial, pornit în 1939. După un an, în timp ce trupele sovietice treceau prin zonă, stâlpul care ţinea emiţătorul, un pilon înalt de vreo



    140 m, a fost dărâmat, clădirea a fost incendiată. Din mărturiile şi puţinele documente pe care le avem, colegii noştri de atunci au fost împuşcaţi; există nişte fotografii cu gropi comune, din ele a fost scos cadavrul unui om împuşcat, în buzunarul căruia s-a găsit legitimaţia de Radio România. Se întâmplaseră lucruri grave acolo. Perioada comunistă a trecut greu, dar Radioul a avut permanent un corp de jurnalişti şi de profesionişti care au ştiut să gestioneze în mod inteligent situaţii grele, complicate. După 90…




    Jurnalul Naţional: Ar trebui să vorbim despre momentul decembrie 89, care a fost destul de tensionat pentru Radioul public, ţinând cont de importanţa lui strategică…



    Ovidiu Miculescu: De fapt, în toată această perioadă de 85 de ani, Radioul a fost în spaţiul public extrem de activ, niciodată n-a făcut pasul înapoi… Aşa, pot să vă spun despre momentul în care în Radio au intrat nişte legionari, în septembrie 1939, când primul ministru Armand Călinescu a fost asasinat. Legionarii au intrat în studio, au spus că primul ministru a fost împuşcat, dar oamenii din Radio i-au prins şi i-au ţinut şi i-au predat Siguranţei. Au continuat emisiunea şi au ţinut populaţia informată şi, în acelaşi timp, au liniştit-o, în sensul de a clarifica lucrurile, ca să nu apară momente de haos. Gândiţi-vă că era singura medie care acoperea întreaga Românie. Gândiţi-vă că la început Radioul emitea în direct, înregistrările au apărut mai târziu. Se transmiteau concerte live. În 1929 a fost transmisă prima piesă de teatru radiofonic…



    Jurnalul Naţional.: Vom avea şi anul viitor o sărbătoare, la fel de importantă ca aceasta de acum, pentru că se vor rotunji…



    Ovidiu Miculescu: … 85 de ani de teatru radiofonic. Piesa “Ce ştia satul” a fost repusă în circulaţie, a fost montată şi prezentată în piaţa Festivalului Enescu, cu actorii de acum. Publicul a fost foarte interesat de această reprezentaţie. Revenind însă la ceea ce m-aţi întrebat: da, decembrie 1989 a fost un moment în care Radio România a fost prezent din nou în mijlocul evenimentelor, a transmis, a informat, nu s-a temut — de fapt, şi-a îndeplinit în continuare acea misiune publică pe care o are, ceea ce este extraordinar şi… firesc, după părerea mea.



    Jurnalul Naţional: Sărbătoarea aceasta, din 2013, are câteva repere culturale importante. În următoarele săptămâni se poate vorbi despre o avalanşă de evenimente culturale off-air, dar şi lansări de emisiuni noi. S-a aprobat şi o nouă grilă de programe, care punctează şi ea această aniversare…



    Ovidiu Miculescu: La fel cum tratăm provocările sau lucrurile de zi cu zi, şi această aniversare o abordăm la fel de serios. Vreau să vă amintesc că Radio România înseamnă, de fapt, multe canale, înseamnă orchestrele şi corurile radio, înseamnă Editura Casa Radio, Târgul Gaudeamus, înseamnă Rador, dar şi Radio Chişinău, Radio România Internaţional, studiourile regionale ş.a.m.d. “85 de ani” — privită ca o aniversare în sine, nu cred că spune ceva deosebit faţă de cea de 84 sau cea de 86 de ani. Aniversările trec. Important este care e bilanţul pe care îl facem la o aniversare şi, mai ales, care sunt proiectele. Prin misiunea sa publică, Radio România, pe cele trei coordonate, merge, spun eu, bine; foarte bine, chiar, în anumite segmente. Suntem echilibraţi, echidistanţi, informăm, livrăm o informaţie de calitate pe componenta de misiune publică, pentru noi cultura şi educaţia au un rol special, le promovăm, le susţinem. Radio România s-a transformat dintr-un spectator sau partener al fenomenului cultural într-un jucător cultural. Suntem printre puţinele radiouri publice din Europa şi, oricum, singurul din zona noastră care are două canale dedicate exclusiv culturii (Radio România Cultural şi Radio România Muzical). Există orchestrele şi corurile Radio, care au o stagiune proprie, cântăm cu sălile pline, ieşim în mijlocul comunităţii — dovadă stau şi concertele din această vară. Sunt apoi proiectele pe care le dezvoltăm şi aici vorbim despre celebrul “Duel al viorilor”, despre “Pianul călător”, “Flautul de aur”, vioara lui Enescu; sunt proiectele educative: 5 minute de muzică clasică în şcoli, ora de educaţie muzicală, ora de educaţie teatrală. Apoi: teatrul radiofonic, teatrul radiofonic pentru copii, editura de carte — care face cărţi şi CD-uri, audio-book-uri, cu un succes extraordinar. Din punctul de vedere al programului, ieri (25 septembrie — n.n.) în Consiliul de Administraţie s-au aprobat grilele pentru anul care urmează. Unul din lucrurile pe care mi le-am dorit — şi am şi spus asta când am venit aici — este modernizarea. Trebuie să recunoaştem asta — şi aşa e corect, să spunem lucrurile pe nume, nu doar cele bune — există încă mentalităţi care nu au reuşit să se acordeze cu prezentul, în Radio România. Cei mai mulţi au înţeles că trebuie să fim în pas cu vremurile, cu ceea ce se întâmplă în jurul nostru, dar sunt şi unii care percep mai greu lucrul acesta. Modernizarea e un obiectiv foarte important. Iar acest lucru se observă şi se va observa (şi) din aceste grile noi, care sunt construite mai modern, mai complex, mai inteligent, astfel încât să corespundă întregii palete de teme, de subiecte, de zone pe care un post public trebuie să le acopere. Aici includ: cultura, educaţia, limba română, valorile naţionale, Europa, identitatea naţională, minorităţile. Sunt lucruri pe care le facem şi cred că le facem bine. Că eu cred asta, e una. Dar ultimele 2-3 cercetări de audienţă plasează Radio România pe primul loc, în termeni de market-share, de cotă de piaţă. Şi aici nu vorbim de toate posturile agregate, ci despre Radio România Actualităţi, care este lider de piaţă, în termeni de market-share, pe naţional, pe urban şi pe Bucureşti.



    Jurnalul Naţional: Vorbeaţi, în iulie 2012, când aţi fost desemnat pentru postul de preşedinte-director general al Societăţii Române de Radiodifuziune, despre nevoia de a eficientiza activitatea Radioului public, de a creşte audienţele, calitatea serviciilor şi mai spuneaţi că Radio România nu este un hobby, ci o industrie. Am reţinut aceste lucru pentru că nici unul dintre predecesorii dvs. nu a exprimat această perspectivă asupra Societăţii de Radio.



    Ovidiu Miculescu: Rămân la aceeaşi opinie şi susţin în continuare aceeaşi poziţie. Trebuie să înţelegem că oriunde în lume, indiferent de forma de finanţare, radioul şi televiziunea reprezintă “o industrie”. Abordarea trebuie să fie pragmatică, bazată pe cercetare de piaţă, pe programe, pe calitate, pe costuri eficiente, pe promovarea valorilor umane — cei buni stau în faţă, cei mai puţin buni trebuie şi ei aşezaţi la locul lor… –; nu putem trata o companie atât de importantă altfel decât extrem de pragmatic. Am observat că acest lucru s-a întâmplat mai puţin înainte. N-am fost adeptul… grelei moşteniri. Nu. Nu vreau să insist pe acest lucru. Ce pot să vă spun este că am preluat SRR pe un trend de audienţă descendent — dovadă sunt cifrele –, am preluat Radio România pe un minus financiar, iar la un an de zile suntem pe trend pozitiv, iar pe cota de piaţă suntem lideri, cu RRA. Anul financiar 2012, un an foarte greu, a fost încheiat pe plus, iar în 2013, la 6 luni, suntem pe un plus solid. S-a încheiat un nou contract colectiv de muncă. Lucrurile încep să se aşeze pe baze în care criteriile de performanţă, de rezultat, de evaluare, de obiective îndeplinite încep să funcţioneze.



    Jurnalul Naţional: Vorbeaţi atunci, în 2012, despre necesitatea restructurării organigramei; aceasta a însemnat şi restrângere de posturi sau doar eficientizarea unei scheme existente?



    Ovidiu Miculescu: Radio România avea un număr de 2.700 de posturi. Sigur, nu înseamnă că erau ocupate toate. În noua organigramă, ele au scăzut sub 2300. Această organigramă aşează fluxurile industriei de radio în cursul lor normal. Practic, fluidizează activitatea, aşează compartimentele, departamentele, pe cursul normal al producţiei de ştiri, de emisiuni, de linii de program, de evenimente culturale, pentru că era uşor o… struţo-camilă. Or, ştiţi cum e? Degeaba ne mirăm că ne alunecă farfuriile de pe masă, dacă blocul este înclinat. Înainte existau nişte erori de structură. Colegii mei din Consiliul de Administraţie şi partenerii noştri sociali au înţeles utilitatea acestei noi organigrame. Din punctul de vedere al personalului, organigrama e însoţită de un regulament de organizare şi de funcţionare, regulament care este, dacă acceptaţi să spunem aşa, “biblia” unei societăţi. Multe documente, fişe de post ş.a.m.d. îşi au izvorul acolo. Sunt multe acte birocratice, dar ele sunt foarte importante pentru instituţie. Se precizează mult mai clar — în multe situaţii, foarte clar — cine ce face, unde este, care sunt fluxurile, acele “work-flows” fără de care nu se poate. Repet ce am spus şi altădată: asta poate să facă diferenţa dintre muzicant şi muzician. Unul cântă după ureche, altul după partitură. În privinţa unei posibile restructurări, trebuie să spunem că studiem lucrul acesta, această organigramă o vom evalua după 6 luni — ea va clarifica multe fluxuri, care vor merge mai bine, dar vom observa, poate, că anumite zone nu se regăsesc într-o structură fluidă şi normală şi atunci e posibil să ne gândim şi la o reaşezare şi din punctul de vedere al structurii de personal. Şi aş vrea să fiu extrem de limpede, că ideea pe care o vom urmări este: cei buni — şi sunt mulţi în această instituţie — vor fi cei pe care ne vom baza şi mai mult ca până acum, iar pe cei care nu-şi regăsesc locul s-ar putea să îi reorientăm.



    Jurnalul Naţional: Iată o perspectivă pragmatică, aşa cum, până la urmă, se cere să aibă un manager al unei instituţii colosale, cum este Radioul public…



    Ovidiu Miculescu: E mare. Şi e greu de condus…




    Jurnalul Naţional: Aţi fost în Consiliul de Administraţie al Radioului şi înainte de a ocupa postul de preşedinte-director general, aveţi experienţă şi din zona radiourilor comerciale, ca şi din televiziune — deci aveţi o viziune şi din perspectiva cealaltă, de dincolo de apă. Cum se vedea de acolo lumea audioviziualului şi cum se vede de aici?



    Ovidiu Miculescu: Să ştiţi că e o foarte mare diferenţă. Cât am lucrat în TV, mă uitam mai puţin la SRR. Dar când am început să lucrez la un post de radio comercial, Radio România era practic concurentul cel mai serios potenţial pe care îl aveam. Aşteptam ca acest colos să se mişte, să se trezească. Dădea semne, din când în când, dar nu a ieşit din apă serios. Ne temeam din punctul de vedere al concurenţei de Radio România, dar tipul de abordare e cu totul altul într-un serviciu public, faţă de o companie privată de media. Birocraţia e foarte mare, există multe imobilisme, există percepţii “ca la stat”, nu întotdeauna lucrative, şi cred că un lucru delicat şi aproape grav este că în general acest tip de companii suferă exact de ceea ce spuneţi dvs., de lipsa de viziune. Ce se întâmplă azi ştim; dar drumul pe care ne aşezăm, direcţia, evaluarea, construcţia, obiectivul acestea sunt fundamentale în dezvoltarea şi continuarea drumului unor media atât de importante. Fără acestea nu se poate. Am observat o uşoară fragmentare a unor mentalităţi pe care le-am găsit aici, raportat la viaţa reală. Mulţi oameni încă trăiesc într-un balon de sticlă. Sunt uşor izolaţi. Nu înţeleg încă foarte bine ce se întâmplă pe stradă. Dvs. lucraţi într-un mediu privat. E greu, e competiţie. Viaţa e dură. În media privată, dacă greşim, răspundem, într-un fel sau altul, dacă performăm, suntem recompensaţi. Aici, lucrurile sunt altfel. Am încercat să explic permanent aceste lucruri. Mulţi au început să înţeleagă şi să acţioneze în această direcţie, sunt mulţi oameni foarte buni, s-au creat echipe… eu ţin foarte mult la spiritul de echipă, pentru că singur niciodată nu vei putea realiza lucruri importante. Ai capacitatea să coagulezi o echipă, te numeşti lider. Îţi scrie pe uşă preşedinte-director general, eşti şef şi atât. Trecător, desigur. Nu are rost să ne iluzionăm. Nimic nu e veşnic pe lumea asta. Revenind la întrebare: este o diferenţă fundamentală între media privată şi serviciul public. Sunt diferenţe mari de abordare, de viziune, de pragmatism şi de spirit al industriei care trebuie să livreze produse de calitate…



    Jurnalul Naţional: Şi la foc continuu…



    Ovidiu Miculescu: La foc continuu, pentru că suntem — şi lucrul acesta nu trebuie uitat niciodată — exclusiv în serviciul celor care, lună de lună, ne plătesc. Pentru asta trebuie să îndeplinim acea misiune publică, dar nu oricum, ci într-un mod intelgent, inovativ, dedicat şi cu efort. Lucrurile frumoase nu se fac uşor.




    Jurnalul Naţional: Aţi creat şi un mecanism pentru a stimula activitatea colegilor dvs., profesioniştii din radio?



    Ovidiu Miculescu: Am început să implementăm un astfel de mecanism. Dar, ştiţi cum e, oamenii nu au fost obişnuiţi cu lucrurile acestea, apar invidii, apar tot felul de discuţii, dar sunt sigur că acesta este drumul. În companiile private, este un instrument esenţial vizavi de performanţă. Lucrurile trebuie echilibrate. Pe de altă parte, există şi o serie de inechităţi sociale, inclusiv în această companie. Cei buni, cei performanţi trebuie să stea în faţă şi să câştige mai bine. Cei care nu performează, nu pot sta pe acelaşi nivel de salarizare cu ceilalţi. Trebuie să ne raportăm permanent la ceva. Sunt hotărât să continuăm în această direcţie. E important că în acest an am avut un partener de dialog social în sindicate… Sigur, întotdeauna sunt excepţii nefericite, dar aici vorbim despre sindicatul reprezentativ şi despre celălalt sindicat mare. În momentul în care le explici, eşti transparent, pui lucrurile pe masă, oamenii înţeleg şi renunţă la acel blocaj “pe picioarele din spate”, tipic, după cum vedem în jurul nostru, atâtor altor instituţii. E foarte important să fii transparent, să nu-i păcăleşti, să le spui lucrurile în faţă, oricât de bune sau oricât de rele ar fi, să comunici şi să-i faci părtaşi la viaţa instituţiei. E greu, pentru că este o instituţie foarte mare. Şi foarte grea…



    Jurnalul Naţional: Se folosea expresia: “colosul cu picioare de lut”. Să înţeleg că aveţi ambiţia să faceţi acest colos să alerge…



    Ovidiu Miculescu: Categoric! Şi acest lucru începe să se vadă, pentru că, repet, judecăm performanţa. Populaţia României plăteşte acea taxa — cea mai mică din Europa, 2,50 lei pe lună –, dar oamenii o plătesc. În marea lor majoritate. Noi trebuie să le dăm ceva înapoi. Şi, mai ales, trebuie să performăm. Cum performăm? Care sunt cele două criterii prin care balansăm această evaluare? Cum ne raportăm la acel public? 1) Gestionarea corectă şi eficientă a banilor (nu sunt multe companii sau servicii publice care nu au un leu credit sau datorie şi care, dimpotrivă, sunt pe plus, sunt stabile financiar; deci stabilitatea financiar-economică e o bază solidă. 2) Performanţa profesională, care înseamnă programe bune, evenimente, cultură, educaţie, tot ceea ce reprezintă misiunea noastră publică; deci audienţa, dacă ea există, înseamnă că ne-am îndeplinit misiunea publică.



    Jurnalul Naţional: Vorbiţi despre audienţă, dar trebuie să vorbim şi despre acoperire. Pentru că şi aceasta este o chestiune dureroasă…



    Ovidiu Miculescu: Este. Discuţia este lungă, aici. S-a dorit ca radioul să intre în toate casele românilor şi probabil acum Hurmuzescu se răsuceşte în mormânt, pentru că, deşi se declară că Radio România acoperă 98% din teritoriu şi 99% din populaţie, eu vă spun, cu toată răspunderea, că nu este aşa. Uneori, calitatea semnalului nu este cea bună. Sunt găuri mari, sunt zone importante în care nu ne auzim sau ne auzim rău, sub nivelul acceptabil. Nu vreau să reproşez ceva cuiva, dar este o chestiune pe care o avem foarte serios în atenţie şi e una dintre promisiunile pe care le-am facut celor din Radio că le voi rezolva. Noi trebuie să ne îndeplinim misiunea publică, trebuie să ajungem la oameni. Ei vor hotărî dacă ne ascultă sau nu, dar noi trebuie să ajungem acolo. Construim evenimente culturale, on-air, off-air…, dar, vorbind strict despre on-air, trebuie să ajungem la ei. Aşa spune legea. Or, acest lucru nu se întâmplă mereu. Am mai rezolvat din situaţii, din păcate sistemul de emiţători nu e la noi, deci suntem un beneficiar care, atâta timp cât nu controlează un sistem tehnic, e foarte greu să-şi facă deplin misiunea. Dar sperăm să obţinem înţelegerea şi determinarea unei alte instituţii de stat, care suferă, din păcate, de bolile instituţiilor de stat din România.



    Jurnalul Naţional: Sunteţi un militant al dezvoltării SRR pe zona de FM…


    Ovidiu Miculescu: Da.



    Jurnalul Naţional: Şi nu e vorba doar de concurenţa posturilor comerciale, ci şi de o facilitate pe care o are acest sistem de transmitere a informaţiei faţă de undele medii sau lungi.



    Ovidiu Miculescu: Transmitem, puţin, e drept, şi pe unde lungi. Însă prezentul este al FM-ului. Viitorul este al FM-ului şi al digitalului. Oricum, aglomerările urbane, zonele populate din toată lumea sunt acoperite de FM. Aici vorbim de polarizări, de puteri şi de înălţimi, de dispunere a reţelelor de emiţători şi nu vreau să intru într-o chestiune complicată. Dar, categoric, susţin faptul că FM reprezintă prezentul şi o parte din viitor. AM-ul, din punctul meu de vedere, a avut rolul său, dar vremurile se schimbă şi, mai ales, e important un lucru: AM este un consumator de resurse, de bani, extrem de mari. E vorba de puteri foarte mari, de echipamente scumpe, de consumuri mari. Raportul este, în cel mai bun caz, din punctul de vedere al costurilor, de 1 la 8.



    Jurnalul Naţional: Iar undele lungi pentru ce mai folosesc azi? E depăşită această modalitate de transmitere a informaţiei?



    Ovidiu Miculescu: Undele lungi sunt de pe vremea tinereţii părinţilor mei sau a maturităţii bunicilor mei… Media audiovizuale sunt dependente şi ajutate de tot ce înseamnă IT. Trăim într-o eră a comunicării electronice, mergem spre platforme comune, deci trebuie să folosim aceste avantaje, să ne ajutăm de ele.



    Jurnalul Naţional: Vorbim despre audienţă şi acoperire naţională. Dar eu îmi aduc aminte o poveste frumoasă pe care mi-a spus-o soţul meu după ce a fost prima dată la Muntele Athos şi a întâlnit un schimnic care l-a întrebat ce părere are despre piesa de teatru de la Radio România pe care el o ascultase, acolo, în Sfântul Munte, cu o seară înainte. Soţul meu a fost uluit, pentru că nu putea să-şi închipuie că pe Muntele Athos se poate asculta teatru radiofonic. Şi, mai mult, că va purta, la Schitu Lacu, un dialog despre metaforele conţinute în acea transmisiune…



    Ovidiu Miculescu: Radio România Internaţional e de vină pentru lucrul acesta! RRI emite în 10 limbi străine, ca şi în dialectul aromân, şi există, desigur, Serviciul în limba română, dedicat românilor de aiurea din lume. Sigur, aici, fundamental este internetul, dar transmitem şi pe unde scurte. Este o punte extrem de importantă pe care Radio România o oferă românilor, oriunde ar fi ei. Sunt lucruri foarte interesante care se aud pe Radio România Internaţional. Vă daţi seama că e un efort, sunt programe în 10 limbi de mare circulaţie… Dar acolo sunt oameni dedicaţi, sunt profesionişti, lucrează bine. Avem mesaje, semnale că ajungem până în Noua Zeelandă, în America de Sud, în Africa… Nu putem contoriza acum exact câţi ne ascultă, pentru că nu avem cum măsura acest lucru, dar este până la urmă şi o datorie faţă de românii plecaţi din ţară sau faţă de alţi oameni care vor să afle informaţii despre România, în limba lor.



    Jurnalul Naţional: E vorba şi despre imaginea României în lume, pentru că emisiunile în care se vorbeşte despre ţara noastră, în care sunt prezente personalităţi culturale româneşti, evenimente esenţiale, conturează o imagine a României, pe care ascultătorul — fie că este românul plecat să lucreze în străinătate sau românul emigrat cu familia de zeci de ani, fie că e străinul care şi-ar dori să ajungă în vacanţă în România, dar nu ştie dacă România e sigură sau îi va oferi ceea ce îşi doreşte — ascultătorul, zic, poate să descopere acest chip al ţării noastre.



    Ovidiu Miculescu: Categoric, aşa este. O singură completare aş face la ceea ce aţi spus: imaginea României se construieşte în România. Am auzit multă vreme: sistemul diplomatic, amabasadele… au rolul şi menirea lor. Dar şi Radio România este de fapt un ambasador. Radio România Internaţional, care duce afară ceea ce se întâmplă aici, cu bune şi cu rele. Adică, nu înfrumuseţăm realităţi, dar, în acelaşi timp, performanţele, atâtea câte sunt ele, le promovăm. Nu cosmetizăm lucrurile, pentru că în primul rând ne-am minţi pe noi. Şi cred că respectul pentru adevăr este unul din lucrurile fundamentale în profesia de jurnalist. RRI este o lume specială. Cultura, educaţia, limba română… Emisiuni difuzate într-o limbă corectă – acesta este un lucru extrem de important. Şi asta mă provoacă să fac o paralelă cu Radio Chişinău. Proiectul acesta s-a născut destul de greu…



    Jurnalul Naţional: Vorbim despre noul post de Radio de la Chişinău…



    Ovidiu Miculescu: Da, noul post de Radio de la Chişinău, pentru că, aşa cum vă spuneam, în 1939 acest post a existat, după care puterea sovietică şi-a asumat postul de radio de la Chişinău, pe el fluturând un alt steag decât cel al României. Am reuşit să-l repornim, la 1 decembrie 2011, într-o piaţă foarte complicată, cu multe posturi de limbă rusă. Piaţa de media din Chişinău e una complicată, în care ideea de românism, de valori comune, de apartenenţă la UE, de limbă corectă, de istorie corectă, nu prea existau. Ne-am încăpăţânat să generăm şi să punem pe picioare acest proiect. Consiliul de Administraţie a fost foarte hotărât. Este un efort pe care-l facem, dar suntem foarte ataşaţi de Radio Chişinău. Anul trecut, în decembrie, la împlinirea unui an, s-au strâns în Piaţa Marii Adunări Naţionale din Chişinău 20.000 de oameni, la sărbătoarea Radio Chişinău… A fost emoţionant.



    Jurnalul Naţional: A fost o întâmplare alegerea datei de 1 decembrie ?



    Ovidiu Miculescu: Nu. A fost deliberat. Lucrurile s-au şi finalizat. Aveam posibilitatea să ducem totul în anul următor. Dar era important să ne aliem şi semnificaţiei zilei de 1 decembrie. Dar ţinem mult la Chişinău… E complicat să ai un post de radio acolo, legea ne permite să ne asociem… deţinem 99% din postul din Chişinău. Administrativ, e complicat, dar suntem decişi să facem ce avem de făcut.



    Jurnalul Naţional: Ştiu că anul trecut vorbeaţi despre un pas şi mai mare în ceea ce priveşte prezenţa Radio România în comunităţile româneşti din jurul României. Despre posibilitatea de deschidere a unui post în Ungaria, ori în Serbia, în Bulgaria… Ce s-a mai întâmplat, între timp?



    Ovidiu Miculescu: N-am stat. România este un exemplu în raportarea la minorităţile conlocuitoare. Ţările din jur, o spun cu părere de rău, nu aplică acelaşi bun tratament comunităţilor româneşti de acolo. Sigur, aparent, lucrurile sunt în ordine. Noi cercetăm variante, am construit planuri, dar legislativ e destul de complicat. Să ştiţi că nu pot să vă dau acum mai multe detalii, din motive evidente, pentru că până la urmă, când ai un plan, există şi elemente… discrete, pentru că nu întotdeauna suntem priviţi cu simpatie, la fel cum tratăm noi minorităţile din România. Suntem foarte atenţi la fiecare pas pe care îl facem, dar să ştiţi că va mai veni încă un post, probabil anul viitor.



    Jurnalul Naţional: Sperăm că anul viitor, la un alt dialog aniversar, vom putea povesti despre alt proiect împlinit. Toamna se numără bobocii. La Radio România, toamna se numără festivalurile. A fost prezenţa orchestrelor şi corurilor SRR în festival; anul trecut s-a derulat un festival pandant, RadioRo, orgnizat chiar de SRR. Sunt apoi târgurile de carte din fiecare toamnă.



    Ovidiu Miculescu: Ajunse la a doua ediţie, anul acesta.



    Jurnalul Naţional: Şi, ca noutate, prima ediţie a festivalului internaţional de teatru, care începe pe 30 septembrie. Ce înseamnă Radio România pe această nişă culturală. Nişă e prea puţin spus.



    Ovidiu Miculescu: SRR acordă o atenţie sporită şi are o apetenţă foarte mare şi o dedicare pentru segmentul cultural. Aţi amintit câteva dintre lucrurile importante pe care le facem. Ele sunt mai multe. Să vorbim despre Festivalul Enescu. Eu cred că Enescu face parte din brandul de ţară al României. Este un festival extraordinar. E bine că se întâmplă. La ediţia din acest an, au fost prezente toate marile orchestre, mulţi dintre marii dirijori şi interpreţi ai lumii. Radio România este partener şi este aproape de Enescu de la prima ediţie, din 1959. A transmis prima ediţie şi pe toate cele care au urmat. Dacă anul trecut, prin Editura Casa Radio, am editat o serie de CD-uri cu prima ediţie a Festivalului Enescu, în acest an am editat o suită de 10 CD-uri, cu ediţia a doua, din 1961. Am fost permanent alături de acest Festival, am transmis foarte multe concerte, pentru că publicul care intră în săli e limitat. Şi ceilalţi români vor să asculte. Asta se întâmplă prin Radio România. Multe dintre concertele transmise sunt preluate pe platforma EBU (European Broadcasting Union), duse spre Europa. Zeci de concerte. Corurile şi orchestrele noastre au fost prezente în Festivalul Enescu şi cu mândrie vă spun că nu au fost cu nimic mai prejos faţă de marile orchestre venite la Bucureşti. Au avut loc evenimente generate de noi, în piaţa Festivalului, s-a cântat Britten, cred că prima dată după 40 de ani, în România, de către Orchestra Naţională Radio; lucrări grele, pe care numai nişte profesionişti desăvârşiţi le pot interpreta la acel nivel pe care Festivalul l-a impus. Suntem foarte mândri de colegii noştri şi de felul în care ne-am prezentat. Anul trecut a fost prima ediţie a Festivalului Orchestrelor Radio, RadiRo. Am generat acest eveniment, care a fost un succes categoric, nu neapărat pentru a umple un spaţiu dintre ediţiile Festivalului Enescu, ci pentru a menţine pe de o parte această percepţie şi această flacără culturală muzicală a Bucureştiului în calitate de capitală muzicală europeană, iar în al doilea rând pentru a aduce în faţa publicului orchestre ale radiourilor partenere din Europa, orchestre extraordinare, performante, dovadă stau sălile pline. Până la urmă, este şi o demonstraţie şi o confirmare a faptului că Radio România este un jucător în viaţa culturală a României. Nu doar asistă şi transmite. El joacă.



    Jurnalul Naţional.: La fel se întâmplă şi cu Gaudeamus…



    Ovidiu Miculescu: Târgul de carte a ajuns la a 20-a ediţie. Dar sunt şi aceste târguri itinerante, din fiecare an, Târgul de carte şcolară, care a fost la Bucureşti în Piaţa Universităţii. Într-o perioadă în care internetul şi online-ul ocupă tot mai mult loc în activitatea şi în timpul tinerei generaţii, ne încăpăţânăm să promovăm cartea scrisă, într-un mod modern, inteligent şi iată că reuşim. Anul trecut, la a 19-a ediţie, la Romexpo, au fost peste 40.000 de vizitatori pe zi, iar 75% erau tineri. Din nou, răspunsul publicului la evenimentele generate, construite şi susţinute de Radio România este unul pozitiv.



    Jurnalul Naţional: Ne vom întoarce la relaţia dintre unda radio şi cuvântul tipărit, dar aş vrea să revenim la spaţiul muzical, pentru că în timp ce vorbeaţi am văzut o paralelă frumoasă între Festivalurile Enescu şi RadioRo şi Jocurile Olimpice şi cele Preolimpice. Aş îndrăzni să spun că RadioRo înseamnă pentru Festivalul Enescu o desfăşurare de forţe asemănătoare cu cea a jocurilor preolimpice pentru jocurile olimpice, iar stagiunea orchestrelor radio din fiecare an este ca o… olimpiadă. JO. Această permanentă rotire a evenimentelor culturale este o marcă puternică a SRR.



    Ovidiu Miculescu: Sigur că da. Este foarte important faptul că aceste orchestre şi coruri au ajuns la un nivel de performanţă internaţională recunoscut, certificat. Invitaţia din acest an la Sanghai Spring Festival, un eveniment care parcă a avut prima ediţie prin 1961, dacă îmi aduc aminte, este un loc în care sunt invitaţi doar cei mai buni. Am fost acolo, orchestra noastră a ridicat sala în picioare, a fost absolut extraordinar, elogiile au fost unanime. Or, având aceste diamante în casă, nu poţi să nu le scoţi, să nu le arăţi, să nu le aşezi acolo unde le este locul, pentru a transmite actul de cultură într-un mod constant şi la un nivel foarte ridicat. Să ştiţi că aici noi permanent încercăm să creăm acea legătură între on-air şi off-air, categoric şi online, care este suportul principal pentru on-air. Aşa cum concertele sunt difuzate pe Radio România Muzical, pe Radio România Cultural sau transmise pe EBU, mai nou, Radio România s-a afiliat la APBU, Asia Pacific Broadcasting Union, vorbind despre o asociaţie oarecum similară EBU, doar că are înăuntru 230 de posturi de radio şi televiziune, cu o audienţă de aproape 4 miliarde de oameni. Practic, evenimentele noastre le aducem pe unde (on-air) şi, în acelaşi timp, lucruri importante pe care le facem în zona culturală şi educativă în on-air le transferăm într-un eveniment sau le acordăm o dezvoltare mult mai mare în online. Vă dau nişte exemple concrete: vorbim despre Revista literară radio, care va beneficia, pe lângă emisiune, de o platformă dedicată pe online, la fel, Revista teatrală radio şi Revista muzicală radio. Practic, dezvoltăm un produs radiofonic, îl ducem în online, pentru accesibilitate mai mare în orice moment şi targetat spre generaţia tânără, care are această apetenţă pentru tot ce înseamnă online. Aceste punţi între on-air şi online există permanent, pentru a oferi publicului un produs cât mai complex, pe cât mai multe canale. E un lucru important şi, la fel, pragmatic şi greu de administrat…



    Jurnalul Naţional: Parcă este din ce în ce mai complexă această activitate a Societăţii Române de Radiodifuziune şi, până la urmă, e firesc să fie aşa. Trăim într-un mileniu care are mijloace noi de comunicare rapidă, pe care trebuie să le folosim ca să nu rămânem în urmă. Şi, fiindcă vorbeam ceva mai înainte despre litera tipărită, să detaliem puţin şi activitatea Editurii Casa Radio, pentru că mi se pare importantă pentru memoria şi depozitarea multora dintre informaţiile care sunt strânse în arhiva Radio, în fonoteca de aur… Au fost 100 de ani Maria Tănase, cu o mulţime de evenimente derulate, şi ştiu că şi Editura Casa Radio şi SRR sunt parte a acestor manifestări.



    Ovidiu Miculescu: Categoric. Trebuie să pornim aici de la două lucruri de patrimoniu absolut excepţionale. O dată, este această fonotecă de aur, care a trecut prin acele perioade grele despre care vorbeam la început, în care anumiţi cetăţeni, în vremea unor anumite regimuri politice, au distrus o mare parte. Totuşi au rămas multe lucruri unice, extrem de valoroase. Avem voci de mari români, pe care le putem asculta azi. Anul acesta, am difuzat cred că pentru prima oară Hora Unirii cântată de Maria Tănase fără acompaniament, a cappella. Şi sunt multe – sute, mii de alte exemple. Mai există ceea ce se numeşte arhiva de istorie orală, în care se află filme documentare de o valoare excepţională, pe care Radio România le are şi se îngrijeşte de ele cu o foarte mare atenţie. Arhiva sonoră este într-un proces accelerat de digitizare, transferăm aceste înregistrări, pentru că, trecând timpul şi calitatea scăzând, am risca să le pierdem. Or, o îndatorire fundamentală a noastră e să o păstrăm şi să o îmbogăţim, pentru că, peste alţi 85 de ani, cei care vor urma vor trebui să beneficieze exact de ceea ce beneficiem noi acum, lăsat de predecesorii noştri. Pornind de la această stare de lucruri, Editura Casa Radio, împreună cu posturile SRR, pune în valoare acest patrimoniu. Editura Casa Radio tipăreşte carte valoroasă, editează CD-uri cu piese excepţionale, creează acele audiobook-uri cu poveşti pentru copii (brandul “Noapte bună, copii” este al Radio România), CD-uri cu interpretări de excepţie ale unor mari actori, Birlic, Giugaru…



    Jurnalul Naţional: Ştiu că aveţi în unele dintre studiourile de înregistrare camere de luat vederi, care transmit live interviurile, pe internet. Deci, cumva, SRR depăşeşte simpla transmisiune radio, fiind o instituţie complexă…



    Ovidiu Miculescu: Sunt multe radiouri în lume care au dezvoltat şi televiziune, chiar dacă doar online. Trăim într-o epocă în care oamenii au tot mai puţin timp, trebuie să poată consuma produsul media fără să fie statici. Radio România are una din aceste mari calităţi de a fi mobil şi este singura componentă a mass-media care poate fi ascultată în timp ce faci altceva.



    Jurnalul Naţional: Dintre evenimentele acestei toamne, ne-a rămas nepovestit încă unul pe care sunt convinsă că-l aşteptaţi şi dvs., şi ascultătorii, cei care beneficiază de toate produsele Radio România, inclusiv cele off-air, este vorba despre Festivalul Internaţional de Teatru Radiofonic Grand Prix Nova şi ar trebui să amintim aici faptul că aveţi pentru acest festival un parteneriat remarcabil, pentru că el se desfăşura sub înaltul patronaj al Alteţei Sale Regale Margareta a României…



    Ovidiu Miculescu: Este prima ediţie a acestui festival internaţional de teatru radiofonic. Este un act de curaj, acesta, pe care noi îl facem. Sunt câteva festivaluri de teatru radiofonic în lume, nu multe, dar de un nivel calitativ foarte bun. Teatrul radiofonic este unul dintre brandurile noastre, un pilon important. Aşa că, practic, am decis să iniţiem şi să demarăm acest festival, care, iată, se concretizează. Suntem foarte onoraţi de faptul că este alături de noi Casa Regală a României, prin Alteţa Sa Regală Principesa Moştenitoare Margareta, care a acceptat să ne acorde înaltul său patronaj. Practic, între 30 septembrie şi 5 octombrie, se desfăşoară audiţiile şi dezbaterile cu juriu şi creatorii programelor înscrise în concurs. Juriul acestei prime ediţii a festivalului Grand Prix Nova e format din personalităţi şi profesionişti de renume excepţional. De exemplu, Niels Heyerdahl este preşedintele Academiei Norvegiene pentru Limbă şi Literatură şi preşedinte al juriului. Mai e Alison Hindell, redactor-şef al Departamentului Teatru de la BBC – ştim că BBC este excepţional în ceea ce înseamnă teatrul; Ljubo Pauzin, directorul Festivalului Internaţional de Teatru Radiofonic şi Documentar de la Hvar, Croaţia; Alexandru Darie, un actor bun, un regizor excepţional şi directorul Teatrului Bulandra. Mai este şi Ilinca Stihi, directorul Departamentului Teatru din cadrul SRR, unul dintre angajaţii pe care orice om care conduce o instituţie şi l-ar dori, este o persoană cu un talent absolut extraordinar, confirmat de premiile pe care le-a câştigat, ultimul este premiul la Festivalul de la NRK (radioul public norvegian), iar acum o piesă i-a fost selectată într-o altă competiţie, în zona asiatică, este un om pentru care eu am tot respectul, un om modest, dar talentat şi foarte performant, voluntar, genul acela de oameni care fac lucrurile să se mişte. Gala de premiere va avea loc vineri, 4 octombrie, la Palatul Elisabeta, în prezenţa ASR Margareta, iar închiderea festivalului se va face pe scena Teatrului de Comedie, sâmbătă, 5 octombrie, ora 19:00, cu piesa “Ce ştia oraşul”, un scenariu de Mihai Lungeanu, după textul “Ce ştia satul”, de Ion Valjean, prima piesă difuzată de Radioul public, în 1929, la Teatrul radiofonic, care se năştea în acel moment. Şi dacă ne-am gândit să mergem pe acest concept a fost ca să închidem acest cerc la 84-85 de ani. Aşa cum Hurmuzescu, la vremea lui, a fost un inovator şi un om cu o viziune excepţională, sperăm că gesturi asemeni celor ale lui vor asigura viitorul acestei instituţii fundamentale pentru România. Există nişte cercuri care se închid în viaţa noastră, în istorie, lucruri şi evenimente care au ciclicitate… şi există momente de evaluare şi de restartare, cu obiective mai ambiţioase, cu organizări mai bune şi cu posibilitatea de a atinge aceste obiective. În festival sunt multe piese din ţări de pe întreg mapamondul, sunt spectacole radiofonice reprezentând 27 de posturi de radio din 22 de ţări din Europa, Asia şi America de Sud.



    Jurnalul Naţional: Nu vă este teamă de bariera de limbă?



    Ovidiu Miculescu: Nu, pentru că există un regulament foarte clar. Nu avem teamă de limbaj, pentru că se judecă pe scripturi, de oameni care ştiu…



    Jurnalul Naţional: Şi o emoţie transmisă într-o limbă necunoscută poate fi un argument în plus pentru un premiu…



    Ovidiu Miculescu: În acelaşi timp, în paralel cu festivalul de teatru radiofonic, SRR va fi şi gazda celei de-a 25- a ediţii a Juriului Internaţional Grand Prix, marele premiu al Radioului organizat de Uniunea Internaţională de Radio şi Televiziune. Acest important organism internaţional de cooperare audiovizuală, care îşi desfăşoară activitatea sub egida UNESCO, a acceptat invitaţia de a-şi desfăşura în România lucrările de jurizare, fiind unul dintre cele mai vechi şi prestigioase premii internaţionale, care pune în valoare creativitatea în domeniul radiofonic. Peste 130 de programe de radio, reportaj, documentar, anchetă, interviu, vor intra în competiţie la Bucureşti, venind din întreaga lume.



    Jurnalul Naţional.: Am atins cele mai multe dintre aspectele activităţii SRR. Mai e un domeniu despre care n-am vorbit. Este Agenţia Rador. Există o uşoară confuzie între Rador-ul din 1920 şi cel de acum. Cel interbelic era o agenţie de ştiri care nu avea nimic cu radioul. Cel de acum a fost înfiinţat în 1990. Ce înseamnă o agenţie de presă pentru Societatea Română de Radiodufuziune?



    Ovidiu Miculescu: Rador în acest moment este ceea ce putem numi mai mult o agenţie de monitorizare a presei. La capitolul generare de ştire proprie încă nu este acolo unde ar trebui să fie. Rador e foarte bun pe monitorizare de publicaţii, posturi de radio şi tv, peste 400 de posturi, livrează produs jurnalistic de acest gen foarte complex şi serios şi constituie, bineînţeles, pentru Departamentul de Ştiri al Radio România, o sursă. În acest moment el nu e ceea ce se cheamă o agenţie clasică de ştiri. 80-90% e o agenţie de monitorizare a presei. Tindem spre acest obiectiv, nu e simplu, dar încercăm. Radorul generează un produs bun, este un partener serios, reacţia este rapidă. Cred că suntem cei mai buni din piaţă şi cei mai credibili în acest moment. Credibilitatea este una din calităţile cele mai importante pe care SRR o declină, prin toate segmentele ei, fie că se cheamă editură, evenimente on-air sau off-air.



    Jurnalul Naţional: Doar o întrebare aş mai vrea să vă pun, una care se referă la viitor; nu neapărat la viitorul SRR. Pentru că sunteţi un profesionist în acest domeniu larg al jurnalismului, aţi făcut în cariera dvs. şi presă scrisă, şi tv, şi radio, inevitabil articolele sau documentele dvs. au ajuns şi pe internet, deci putem spune că sunteţi prezent şi în mediul online, aş vrea să ştiu care consideraţi că este destinul presei, al presei româneşti, în condiţiile în care criza aceasta e ca în spaţiul mioritic al lui Blaga, cu dealuri şi văi, în condiţiile în care se înmulţesc mijloacele mai rapide de difuzare a informaţiei…?



    Ovidiu Miculescu: Există două condiţii fundamentale pentru ca media, în general, inclusiv la noi, să reziste. Accesibilitatea şi mobilitatea. Oamenii trebuie să aibă acces instantaneu la informaţie de calitate şi să poată să facă acest lucru oriunde sunt. Orice încercare sau insistare pe fixarea consumatorului de media este perdantă. Viteza de circulaţiei a crescut. Oamenii au devenit foarte mobili. Device-urile care apar se duc spre aceste platforme comune. Un singur device, un singur aparat pe care primim imagine, text, muzică şi date este foarte aproape şi, iată, deja e prezent în viaţa noastră. Dacă media, indiferent care e ea, nu se adaptează rapid la acest curs, nu va rezista. Dacă acum 7-8 ani, cineva spunea că presa scrisă va avea o problemă mare vizavi de internet, mulţi probabil râdeau, lucrurile azi se întâmplă. Nici radioul nu e scutit de griji, pentru că devine esenţială capacitatea de a merge cu ascultătorul acolo unde e el. Modelul radioului din bucătărie, de pe frigider, nu prea mai funcţionează. Clientul preferă medii cu o răspândire instantanee, extrem de largă. Vizavi de ceea ce se întâmplă în România, părerea mea personală e că lupta cu tabloidizarea, cu lucrurile facile care trăiesc o zi sau două, trebuie dusă în continuare, pericolul după părerea mea este mare, eu cred că până la urmă decantarea se va face, dar pentru asta cineva trebuie să apere aceste valori, serios, responsabil, dedicat. Este un mare handicap această competiţie pentru publicitate, pentru bani, a mediilor private, de aici apar compromisurile, fie economice, fie politice, atât timp cât media va avea butonul de comandă altundeva decât în propria curte, vor fi probleme. E o luptă dură, pragmatică, şi care de multe ori nu se vede, or, aici, cred, serviciul public are un rol import.



    Jurnalul Naţional: Rămâne străjerul…



    Ovidiu Miculescu: Da. Este cam singur. Şi nu este uşor. Mai ales că sunt voci care atacă din diverse motive această instituţie. Trebuie să ne vedem de drumul nostru, să rămânem consecvenţi misiunii publice; oamenii din media serioasă, responsabilă, nu trebuie să cedeze, ştim cu toţii, nu sunt bani, salariile sunt mici, satisfacţiile profesionale sunt şi ele rare, dar dacă cedăm cred că alunecăm fără întoarcere pe acea pantă pe care nu ne-o dorim. Este un război de anduranţă, pentru că iată, lucrurile, după 23 de ani, nu s-au decantat încă şi trebuie luptat. Şi e o luptă care face victime. Dar ştiţi foarte bine, presa nu înseamnă numai un loc de muncă, nu poţi fi jurnalist între ora 8 şi 16 sau 9 şi 17. Mai ai nevoie de ceva. Şi de cele mai multe ori acel ceva poate să facă diferenţa. Acest lucru trebuie înţeles foarte bine. Presa distruge sau consumă vieţi, presa îngreunează vieţi, nu e o profesie uşoară, dar atât timp cât voi fi implicat în viaţa asta şi în zona de media, cel puţin eu sunt extrem de determinat de a nu renunţa la aceste valori simple, puţine, dar fundamentale.



    Jurnalul Naţional: Spuneaţi că SRR nu este un hobby, ci o industrie, însă pentru cel care lucrează în sistem cred că meseria lui trebuie să fie şi pasiune, nu doar o meserie în care timpul este normat şi atât.



    Ovidiu Miculescu: Absolut.



    Jurnalul Naţional: E o diferenţă între o companie şi oamenii ei, din punctul de vedere al abordării…



    Ovidiu Miculescu: Sigur că da. Ştiţi cum e? Biserica nu înseamnă ziduri, ci credincioşii. Zidurile fără oameni nu înseamnă nimic. Această instituţie o reprezintă oamenii ei. Dar, având în faţă această luptă, acest “aproape război”, cu partea urâtă a media, a presei, trebuie să fii foarte bine pregătit. În confruntări complicate nu înving decât cei bine pregătiţi, pragmatici, care ştiu exact ce au de făcut. Am o nostalgie a perioadei în care nu eram în partea administrativă a presei. Mi-am ales o profesie culturală, mă rog, absolvind IATC, deci mi-am făcut din cultură şi apoi din presă o meserie. Lucrurile astea nu le faci ca să ai un serviciu. Exact cum spuneaţi dvs., e vorba despre pasiune şi ştiţi că asta arde, dar e opţiunea pe care fiecare o avem. Partea administrativă are alte lucruri bune, dar mult mai puţine şi v-o spun cu toată deschiderea.



    Jurnalul Naţional: Vă rog să încheiem cu câteva gânduri pentru profesioniştii din Societatea Română de Radiodifuziune, la acest ceas aniversar.



    Ovidiu Miculescu: Ştiţi cum e, în aceste cuvinte puţine, de fapt, încap lucruri foarte complicate. Eu vreau să îi felicit pe colegii mei din SRR, să le transmitem un mesaj de colegialitate şi de respect, lor şi colaboratorilor cu care noi lucrăm, mizez pe ei în acest demers şi sunt absolut sigur că într-o zi vom înţelege cu toţii că performanţa este cea care face diferenţa.



    Jurnalul Naţional: Dle preşedinte-director general Ovidiu Miculescu, permiteţi-mi să le spun şi eu “La mulţi Ani!” colegilor dvs., Societăţii Române de Radiodifuziune şi să vă doresc să aveţi viziune şi sfetnici buni, cu care să deschideţi un nou drum prin decenii.



    Ovidiu Miculescu: Un drum util şi dedicat sută la sută acestor concetăţeni şi oameni prin care trăim şi care ne asigură traiul. Lor trebuie să le întoarcem munca noastră, programe şi emisiuni de cea mai bună calitate.



    Jurnalul Naţional: Ar trebui să spunem “La Mulţi Ani!” şi publicului SRR.



    Ovidiu Miculescu: Mi-aş dori şi categorii mai tinere de public. Lucrăm în sensul acesta. Vreau să vă mulţumesc în numele meu şi în numele lor. Să ştiţi că vom fi aici, această instituţie va rămâne în continuare, indiferent de cei care vremelnic o conduc. Şi în acelaşi timp aş vrea să vă transmit un mesaj vizavi de acea parte de presă serioasă scrisa care se face în România şi eu sunt convins că Jurnalul Naţional este în această categorie, dovadă stau, exact ca şi la noi, cei care vă citesc.



    Modernizare, Adaptare, Inovare



    Un prim rezultat al eforturilor de modernizare a posturilor Radio România, începând din iulie 2012, a fost creşterea audienţei, SRR devenind lider de piaţă. Un al doilea pariu câştigat a fost echilibrarea situaţiei financiare, reuşindu-se ca de la o pierdere de 1,5 milioane lei, în iulie 2012, Radio România să înregistreze, la mijlocul acestui an, un plus de 4 milioane de lei. În ceea ce priveşte conţinutul editorial, s-a adaptat şi îmbunătăţit formatul muzical şi s-au modernizat şi fluidizat fluxurile editoriale şi de producţie. Ar trebui notate succesele remarcabile ale mai multor festivaluri şi participări ale Orchestrelor şi Corurilor Radio România în festivaluri internaţionale, continuarea marilor proiecte culturale şi iniţierea altora noi, aşa cum este Festivalul Internaţional de Teatru Radiofonic Grand Prix Nova, deschis chiar în aceste zile. Au apărut şi primele rezultate în ceea ce priveşte Radio Chişinău, postul de radio deschis de SRR în Republica Moldova. Dacă ar fi să sintetizez în câteva cuvinte realizările primului an de mandat al domnului Ovidiu Miculescu la Radio România, aş putea spune: Modernizare, Adaptare şi Inovare.



    Sursa: Jurnalul Naţional, autor Simona Lazăr