Tag: Paolo Gentiloni

  • Mediul de afaceri în Europa, cadru pentru impozitarea veniturilor

    Mediul de afaceri în Europa, cadru pentru impozitarea veniturilor

    Comisia Europeană a prezentat o serie de
    inițiative menite să răspundă nevoilor întreprinderilor mici și mijlocii din
    Europa în contextul economic actual. IMM-urile, care reprezintă 99 % din
    întreprinderile din Europa, continuă să se confrunte cu imprevizibilitatea și
    volatilitatea provocate de numeroasele crize din ultimii ani. Astfel, a fost
    prezentată o directivă privind instituirea unui sistem fiscal pentru IMM-uri
    bazat pe sediul social.

    Alte inițiative vizează stimularea în continuare a
    accesului întreprinderilor mici și mijlocii la finanțare și sprijinirea
    transformării lor în întreprinderi cu capitalizare medie pentru a-și valorifica
    întregul potențial economic, spune Paolo Gentiloni, comisar european pentru
    economie.

    Pentru IMM-urile care aleg să opteze impozitarea la
    sediul central, impozitele lor vor fi stabilite numai pe baza regulilor
    statelor membre în care întreprinderile au sediul central. Acestea vor trebui
    să depună doar o singură declarație fiscală la administrația fiscală a sediului
    lor central, care va împărtăși apoi cu statele membre în care IMM-ul are sedii
    permanente. Costurile de conformitate cu impozitele vor fi reduse cu
    aproximativ o treime, eliberând resurse pentru investiții și crearea de locuri
    de muncă. Și acest lucru va încuraja firmele mai mici să se extindă în alte
    state membre. Deci, pentru IMM-uri, această propunere înseamnă o singură
    declarație fiscală, un singur set de reguli, o singură administrație fiscală.



    Însă nu doar IMM-urile au de-a face în
    prezent cu 27 de administrații diferite. Marile multinaționale se confruntă cu
    aceleași probleme. O altă propunere legislativă prezentată de Comisia Europeană
    în materie de impozitare, se numește Cadrul pentru impozitarea veniturilor în
    Uniunea Europeană.

    Paolo Gentiloni, comisar european pentru economie, explică
    în ce constă propunerea:

    Este un nou set unic de reguli pentru a
    determina baza de impozitare a companiilor mari. Noile reguli vor fi
    obligatorii pentru cele aproximativ 4.000 de companii cu cifra de afaceri, cu
    venituri anuale de cel puțin 750 de milioane de euro care funcționează în Uniunea
    Europeană. Cei 750 de milioane de euro sunt și pragul acordului global privind
    impozitarea minimă a corporațiilor, așa-numitul pilon doi. Astfel, companiile
    care sunt membre ale aceluiași grup își vor calcula baza de impozitare conform
    unui set comun de reguli. Bazele de impozitare ale tuturor membrilor grupului
    vor fi agregate într-o singură bază de impozitare. Fiecare membru al grupului
    multinațional va avea o cotă din acest agregat pe baza mediei rezultatelor
    impozabile din ultimii trei ani fiscali.


    Ratele de impozitare vor rămâne
    stabilite la nivel național, sub pragul de 15% care a fost decis la nivel
    global. Pentru companiile care intră în sfera de aplicare a noii propuneri
    legislative, se vor reduce costurile de conformitate fiscală și se va asigura o
    stabilitate fiscală. Cadrul pentru impozitarea veniturilor în Uniunea Europeană
    va ajuta, de asemenea, administrațiile fiscale ale statelor membre să asigure o
    implementare mai uniformă și mai eficientă a directivei pilonului doi.


  • Previziuni economice pentru Uniunea Europeană

    Previziuni economice pentru Uniunea Europeană

    Executivul european a făcut public
    previziunea economică a Uniunii elaborată în vara anului 2023 pentru toamnă și
    pentru primele luni ale anului 2024. Concluziile sunt că economia europeană
    continuă să crească, în ciuda pierderii impulsului inițial. Previziunile economice
    au fost revizuite acum. Creșterea economică este așteptată să fie de 0,8% în
    loc de 1%, așa cum se afirmase în primăvară. În 2024, este așteptat ca ea să
    fie doar de 1,4% și nu de 1,7%, așa cum se anunțase. În zona euro, în 2023
    creșterea economică va fi de 0,8% în loc de 1,1%, iar pentru anul 2024
    creșterea va fi de doar 1,3%, de la 1,6%. Inflația este așteptată însă să scadă
    cu 6,5% în comparație cu 6,7% în primăvară, iar pentru anul 2024 cifra este de
    3,2%, față de 3,1%. În zona euro, inflația este prevăzută să scadă cu 5,6% în
    anul 2023, comparativ cu 5,8%, iar în 2024 este așteptată să fie de 2,9%,
    comparativ cu 2,8%.


    Paolo
    Gentiloni, comisar european pentru economie, a rezumat mesajele pe care le-a
    transmis noua previziune pentru economia comunitară.

    Mesajele acestei previziuni sunt patru. Primul este că
    economia Uniunii Europene a pierdut impulsul relansării din primăvară. Cele mai
    noi date confirmă că economia Ununii Europene a evitat recesiunea în iarna
    trecută. Aceasta nu a fost ceva la îndemână având în vedere magnitudinea
    șocurilor cu care ne-am confruntat. Este de asemenea o dovadă a eficienței
    politicii noastre comune de răspuns. Activitatea economică a scăzut în a doua
    parte a anului și indicatorii arată o nouă scădere în lunile care vin. Al
    doilea mesaj este că inflația a scăzut și mai mult din primăvară. Scăderea a
    fost generată de scăderea prețului la energie și presiunea moderată a
    inflațiilor din sectoarele care produc hrană și bunuri industriale. Al treilea
    mesaj, legat de primele două, este că previziunea pentru creștere este în
    revizuire în jos pentru acest an și pentru următorul, în timp ce revizuirile
    pentru inflație sunt limitate. Ultimul mesaj este că așteptările rămân legate
    de riscuri și incertitudine. Și auzim aceasta mereu, de aproximativ 3 ani
    încoace. În special, incertitudinea rămâne la cote înalte din cauza războiului
    de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei.




  • Către o impozitare unitară în UE

    Către o impozitare unitară în UE

    Comisia Europeană
    a propus noi reguli pentru impozitarea investitorilor. Este vorba de procedurile
    de ceea ce se numeşte reținere la sursă, termen ce se referă, de exemplu, la
    situația în care un investitor rezident într-un stat membru al UE este obligat
    să plătească impozit pe dobânzile sau dividendele câștigate într-un alt stat
    membru. Acesta este adesea cazul investitorilor transfrontalieri. Pentru a
    evita dubla impozitare, multe state membre ale UE au semnat tratate de dublă
    impunere, care evită ca aceeași persoană fizică sau societate să fie impozitată
    de două ori. Aceste tratate permit unui investitor transfrontalier să depună o
    cerere de rambursare pentru orice impozit în exces plătit într-un alt stat
    membru.


    Această nouă
    inițiativă a Comisiei Europene va promova o impozitare mai echitabilă, va
    combate frauda fiscală și va sprijini investițiile transfrontaliere în întreaga
    UE. Odată adoptată de statele membre, propunerea ar trebui să intre în vigoare
    la 1 ianuarie 2027.


    Paolo Gentiloni,
    Comisarul European pentru economie a declarat: Este o propunere importantă, ce va face procedurile de
    impozitare mai rapide, fiind mai eficiente pentru investitori, intermediari şi
    administraţiile fiscale. Această propunere are ca scop atingerea unui nou nivel
    de corectitudine şi transparenţă în taxarea din Europa. Şi mai sunt şi dovada
    implicării consecvente a Comisiei în atingerea scopurilor propuse. Vrem să susţinem
    Piaţa Unică, să creăm facilităţi pentru mediul de afaceri, precum şi o mai bună
    colaborare a lor cu autorităţile naţionale.



    Procedurile mai
    bune de reținere la sursă vor stimula investițiile transfrontaliere și vor
    ajuta la combaterea abuzului fiscal. Problema este că aceste proceduri de
    rambursare sunt adesea lungi, costisitoare și greoaie, provocând frustrare
    investitorilor și descurajând investițiile transfrontaliere în UE. În prezent,
    procedurile de reținere la sursă aplicate în fiecare stat membru sunt foarte
    diferite.


    Un certificat de
    rezidență fiscală digitală comună în UE va face ca procedurile de reducere a
    impozitului la sursă să fie mai rapide și mai eficiente. De exemplu,
    investitorii cu un portofoliu diversificat în UE vor avea nevoie de un singur
    certificat digital de rezidență fiscală pentru a recupera mai multe rambursări
    în același an calendaristic. Certificatul digital de rezidență fiscală trebuie
    eliberat în termen de o zi lucrătoare de la depunerea cererii. În prezent,
    majoritatea statelor membre se bazează în continuare pe proceduri pe hârtie.


    Se estimează că aceste
    proceduri standardizate vor economisi investitorilor aproximativ 5,17 miliarde
    EUR pe an.




  • Comisia Europeană ia măsuri pentru combaterea abuzurilor fiscale

    Comisia Europeană ia măsuri pentru combaterea abuzurilor fiscale

    Comisia Europeană este decisă să promoveze o impozitare mai echitabilă, să combată frauda fiscală și să sprijine investițiile transfrontaliere în întreaga Uniune. Toate acestea, prin îmbunătățirea procedurilor privind impozitul reținut la sursă.

    Acest tip de impozit se referă la situația în care un investitor rezident într-un stat membru al UE este obligat să plătească impozit pe dobânzile sau dividendele obținute într-un alt stat membru. În această situație se regăsesc, adesea, investitorii transfrontalieri.

    Astfel, mai multe state membre ale Uniunii Europene au semnat convenții care sa evite impozitarea de două ori a aceleiași persoane sau societăți. Datorită acestor convenții, investitorii transfrontalieri pot depune o cerere de rambursare pentru orice impozit excedentar plătit în alt stat membru.

    Măsurile propuse acum două zile vor ușura viața investitorilor, a intermediarilor financiari și a autorităților fiscale naționale.

    Astfel, apare certificatul comun de rezidență fiscală digitală la nivelul întregii Uniuni Europene, careva face ca procedurile de reducere a impozitului reținut la sursă să fie mai rapide și mai eficiente. De exemplu, investitorii vor avea nevoie de un singur certificat pentru a solicita mai multe rambursări în cursul aceluiași an calendaristic.

    Apar și două proceduri accelerate,care completează procedura standard de rambursare existentă.Se estimează că acestea le vor permite investitorilor să economisească aproximativ 5,17 miliarde EUR pe an.

    A treia măsură se referă la obligația de raportare standardizată, care va permite administrațiilor fiscale să detecteze potențialele abuzuri.

    Intermediarii financiari certificați vor avea obligația să raporteze plata dividendelor sau a dobânzilor către administrația fiscală relevantă, astfel încât aceasta să poată urmări tranzacția.

    Marii intermediari financiari din UE vor fi obligați să se înscrie într-un registru național.

    Propunerile vor ajuta la garantarea faptului că investitorii transfrontalieri nu sunt impozitați, oferind astfel un impuls atât de necesar piețelor europene de capital, spune Paolo Gentiloni, comisar pentru economie.


  • Reformarea Uniunii Vamale

    Reformarea Uniunii Vamale

    Comisia Europeană a înaintat propuneri pentru cea mai ambițioasă și cuprinzătoare reformă a Uniunii Vamale a UE de la înființarea acesteia în 1968. Reforma va reduce procedurile vamale greoaie, înlocuind declarațiile tradiționale cu o abordare mai inteligentă, bazată pe date, a supravegherii importurilor. În același timp, autoritățile vamale vor avea instrumentele și resursele necesare pentru a evalua și a opri în mod corespunzător importurile care prezintă riscuri reale pentru UE, cetățenii săi și economia acesteia. Propunerile noastre legislative vin cu o nouă viziune legată de date pentru Uniunea Vamală a Uniunii, a explicat comisarul european pentru economie, Paolo Gentiloni:



    “Introduc un cadru actualizat, modernizat, susținut de trei domenii de acțiune care sunt legate între ele. Primul domeniu – procedurile de import la vamă pot reprezenta unul dintre principalele obstacole administrative pentru comercianți. Folosind tehnologie de ultimă generație, reforma de astăzi va veni cu simplificări foarte importante pentru întreprinderi, mai ales pentru importatorii din UE. Conform noului regim, importatorii vor putea să înregistreze toate informațiile legate de produsele și lanțurile de aprovizionare pe un singur portal online, Platforma cu date vamale din UE. Acest hub, această platformă va da autorităților o imagine de ansamblu a lanțurilor de aprovizionare – originea, proveniența bunurilor și circulația lor. A doua direcție de lucru – propunerea de astăzi se asigură că vămile pot supraveghea lanțurile de aprovizionare și pot monitoriza bunurile mult mai eficace, pentru siguranța, securitatea cetățenilor și pentru a apăra și a implementa standardele produselor UE. Va fi mai multă cooperare între autoritățile vamale la nivelul UE, acestea folosind în comun resurse, expertiză și făcând schimb de informații în timp real. O nouă autoritate vamală la nivelul UE va fi înființată până în 2028. Aceasta va analiza permanent datele și va recomanda care sunt bunurile care reprezintă un risc și ar trebui oprite de statele membre la frontieră. Astfel se va crea o frontieră externă cu adevărat comună pentru bunuri. Ultima direcție de lucru – venim cu claritate și cu o transparență atât de necesară în prelucrarea vamală a pachetelor comandate online. Cam un milliard de pachete mici intră în UE în fiecare an, bunuri comandate online, din care două treimi provin din China. Și se așteaptă ca acest număr să crească. Reforma de astăzi va face platformele online, cum ar fi Alibaba, Amazon, Zalando și altele, actori-cheie pentru a se asigura că bunurile vândute online în UE respectă toate obligațiile vamele. Platformele vor trebui să dovedească acest lucru prin platforma UE Customs Data-Hub.



    Reforma răspunde presiunilor actuale sub care operează Vama UE, inclusiv o creștere uriașă a volumelor comerciale, în special în comerțul electronic, un număr în creștere rapidă de standarde comunitare care trebuie verificate la frontieră și realități geopolitice și crize în schimbare, spune Comisia. Reforma va adapta cadrul vamal pentru o eră mai ecologică, mai digitală și va contribui la o piață unică mai sigură și mai competitivă.




  • UE supravieţuieşte şocului energetic, spune Comisia Europeană

    UE supravieţuieşte şocului energetic, spune Comisia Europeană

    Economia Uniunii Europene a evitat recesiunea. A făcut progrese în primele trei luni din acest an și ne așteptăm să înregistreze o creștere moderată și în următoarea perioadă, cu aceste cuvinte a început comisarul european pentru afaceri economice și monetare, Paolo Gentiloni, prezentarea celor mai noi estimări ale Comisiei privind creșterea Produsului Intern Brut în Uniunea Europeană, așa numitele previziuni de primăvară.

    Şi potrivit datelor provizorii ale Eurostat, Uniunea a avut o creștere economică de 0,3 la sută în primele trei luni ale anului, iar zona euro, care grupează statele care folosesc moneda unică europeană, de 0,1 la sută.

    Nu este nici pe departe o creștere semnificativă, dar este un semn că economia europeană începe să depășească impactul negativ al invaziei rusești din Ucraina, care a dus la o criza energetică de amploare. Un progres care se datorează pe de o parte reducerii dependenței de combustibilii rusești, scăderii considerabile a consumului de gaze, iar pe de altă parte unei ierni mai blânde ca de obicei.

    În plus, prețul energiei a început să scadă, iar efectele se văd în întreaga economie, prin reducerea costurilor de producție în cazul firmelor și facturi mai mici la curent pentru gospodării.

    Ne așteptăm ca în acest an creșterea economică să fie de 1 la sută în Uniunea Europeană și de 1.1 procente în zona euro. Nu vorbim așadar de recesiune până la final de an, ci de o creștere timidă, a ținut să afirme același Paolo Gentiloni. Și tot el spune:

    După problemele din ultimele două trimestre, consumul privat va începe să crească ușor în acest an. Totuși, inflația va continua să afecteze puterea de cumpărare a gospodăriilor.

    În pofida reducerii prețurilor la energie, inflația va rămâne așadar o problemă. Iar Comisia se așteaptă la o rată de 6.7 la sută în acest an în Uniunea Europeană și de 5.8 la sută în zona euro.

    Războiul început de Rusia în Ucraina va rămâne multă vreme de-acum un factor de incertitudine. Este o problemă de ordin umanitar și geopolitic, dar și un risc însemnat asupra economiei, a mai afirmat Paolo Gentiloni.

    Comisia Europeană nu exclude nici apariția unor noi provocări ca urmare a ceea ce numește turbulențele din sectorul bancar și de aceea avertizează că poate avea loc o înăsprire mai pronunțată a condițiilor de creditare.


  • Reforme legate de guvernanța economică

    Reforme legate de guvernanța economică


    Comisia
    Europeană a elaborat propuneri legislative
    pentru a pune în aplicare cea mai cuprinzătoare reformă a normelor UE de
    guvernanță economică de după criza economică și financiară. Obiectivul central
    al acestor propuneri este acela de a consolida sustenabilitatea datoriei
    publice și de a promova o creștere durabilă și favorabilă incluziunii în toate
    statele membre prin reforme și investiții. Propunerile abordează
    deficiențele cadrului actual – țin cont de necesitatea de a reduce nivelurile
    foarte ridicate ale datoriei publice, de a valorifica învățămintele desprinse
    din răspunsul în materie de politici dat de Uniune crizei COVID-19, de a
    pregăti UE pentru provocările viitoare prin sprijinirea progreselor către o economie
    verde, digitală, incluzivă și rezilientă, și de a spori competitivitatea UE. Situațiile bugetare, provocările și perspectivele economice
    variază foarte mult între cele 27 de state membre ale UE, de aceea nu se poate
    aplica o abordare universală.

    Piatra de
    temelie a propunerilor Comisiei o reprezintă planurile bugetare
    structurale naționale pe termen mediu. Statele membre vor elabora și
    prezenta planuri în care își vor stabili obiectivele bugetare, măsurile de
    eliminare a dezechilibrelor macroeconomice, precum și reformele și investițiile
    prioritare pe o perioadă de cel puțin patru ani. Planurile vor fi evaluate apoi
    de Comisie și aprobate de Consiliu pe baza unor criterii comune. Iar pentru a
    facilita o monitorizare și o
    asigurare mai eficace a implementării acestor angajamente, statele
    membre vor prezenta rapoarte anuale privind progresele înregistrate.

    Timp
    de un sfert de secol, Pactul de stabilitate și creștere a venit cu reguli comune și a stat la baza politicilor ce țin
    de Uniunea economică și monetară, a amintit Paolo
    Gentiloni, comisar european pentru economie. Dar, spune acesta:

    Problemele Pactului au devenit evidente dacă ne
    uităm la ce s-a întâmplat cu datoriile publice în UE, care sunt acum mult mai
    mari, dacă ne uităm și la nivelurile de investiții, care s-au redus după criza
    financiară de la un an la altul, și la performanțele noastre legate de
    guvernanța economică din ultimii 20 de ani, care au fost destul de slabe. În
    plus, provocările cu care ne confruntăm astăzi sunt la o diferență de
    ani-lumină față de anii 90: datoriile
    publice sunt mult mai mari, la fel sunt
    și nevoile noastre de investiții. E nevoie de investiții pentru tranziția
    verde și pentru cea digitală, de investiții pentru securitate și apărare,
    pentru reziliența lanțurilor noastre industriale. Propunerea de astăzi are în
    vedere ambele aspecte – și să reducem datoriile în mod gradual, dar susținut și
    să dăm un elan investițiilor pe bază de reforme. Am discutat foarte mult, ne-am
    consultat cu multe părți și suntem convinși că acest nou cadru va susține și
    stabilitatea și creșterea pentru Uniune în anii care vor urma.

    Propunerile
    urmăresc trecerea la un cadru de
    supraveghere bazat în mai mare măsură pe riscuri, care să pună în centrul preocupărilor sale
    sustenabilitatea datoriei publice, promovând în același timp o creștere
    durabilă și incluzivă. Pentru fiecare
    stat membru cu un deficit public de peste 3% din PIB sau cu o datorie publică
    de peste 60% din PIB, Comisia va emite o traiectorie tehnică specifică
    fiecărei țări. Această traiectorie va urmări să asigure faptul că datoria este
    plasată pe o traiectorie descendentă plauzibilă sau menținută la niveluri
    prudente și că deficitul rămâne sau este adus și menținut sub 3 % din PIB
    pe termen mediu. Reforma va simplifica guvernanța economică,
    va spori asumarea responsabilității la nivel național, va pune un accent sporit
    pe obiectivele pe termen mediu și va întări respectarea normelor, în contextul
    unui cadru comun transparent al UE.



  • Previziuni economice pentru Uniunea Europeană

    Previziuni economice pentru Uniunea Europeană

    În
    fiecare an, Comisia Europeană publică două previziuni economice comprehensive,
    una de primăvară și cealaltă de toamnă, și alte două previziuni parțiale, cea de
    iarnă și cea de vară. Acum a venit rândul celei de iarnă și ea aduce vești bune
    pentru economia europeană, comparativ cu pesimismul înregistrat în urmă cu un
    an când avea loc invadarea Ucrainei de către Rusia. Veștile bune constau în
    faptul că indicatorii arată scăderea inflației, ieșirea din criza energetică și
    scăderea prețurilor la energie și perspective bune pentru creșterea economică.
    Mai mult, economia europeană a evitat contractarea prevăzută toamna trecută.

    Paolo
    Gentiloni, comisar european pentru economie, a fost oficialul european care a
    anunțat veștile bune:

    Economia
    Uniunii Europene a intrat în acest an pe un teren mai stabil decât ne-am
    așteptat și pare că a scăpat de recesiune. Din toamna trecută, economia a
    înregistrat un număr de dezvoltări pozitive: prețul la gazul european a scăzut
    sub nivelul de dinainte de război datorită controlului asupra sa, a diversificării
    surselor și, bineînțeles, datorită vremii blânde. Mai bine decât ne așteptam
    anterior pentru creșterea economică la sfârșitul anului anterior și
    îmbunătățirea sentimentului economic sugerează că economia Uniunii Europene
    este, astfel, gata să iasă încet din recesiunea tehnică pe care o proiectase
    previziunea din toamnă. Al doilea mesaj, legat de primul, privește previziunea
    creșterii pentru acest an, revizuită ușor în sus. Creșterea din 2022 este acum
    estimată la 3,5%, deci cu 0,3% mai mult decât era prevăzut în toamnă. Pentru
    2023, previziunea este ca economia să crească cu 8%, aceasta însemnând cu 0,5%
    mai mult decât în toamnă. Al treilea mesaj subliniază că vârful inflației a
    atins maximumul și este de așteptat să scadă. Mulțumită scădereii rapide a
    prețului la energie, această nouă previziune scade proiecțiile pentru inflație.
    Aceasta este acum așteptată să scadă în Uniunea Europeană de la 9,2% anul
    trecut la 6,4% în anul acesta și la 2,8% în 2024. Al patrulea mesaj este legat
    de riscurile pentru aceste previziuni, riscuri care sunt acum echilibrate. În
    timp ce pericolele legate de pandemie și de criza gazelor au scăzut
    semnificativ, incertitudinea rămâne foarte ridicată din cauza războiului și a
    tensiunilor geopolitice.




  • UE evită la limită recesiunea

    UE evită la limită recesiunea

    Cele mai noi prognoze ale Comisiei, aşa numitele previziuni de iarnă, arată că economia ţării ar urma să crească în acest an cu 2,5 la sută. Estimările sunt mai bune decât cele din toamnă, când era așteptată o creştere de doar 1,8 procente.

    În ceea ce priveşte inflaţia, Bruxelles-ul anticipează o rată anuală de 9,7% în 2023 , în scădere faţă de prognoza anterioară, de peste 10 la sută.

    Comisia Europeană precizează că România a avut o creştere economică puternică în primele 9 luni ale anului trecut, de 4,3 procente, susţinută de investiţiile publice şi de consumul privat, pe fondul unei pieţe a muncii rezistente şi a creşterii salariilor, în combinație cu măsurile de plafonare a preţurilor la energie.

    Reducerea prețurilor la curent și sprijinul acordat gospodăriilor și companiilor fac ca şi pentru Germania, cea mai mare economie a Uniunii Europene, estimările să fie mai bune decât cele din toamnă.

    Astfel, economia germană ar urma să înregistreze o uşoară creştere în acest an, de 0,2 la sută, după ce initial era aşteptată o contracţie de 0,6 procente.

    Veştile sunt bune şi pentru Italia, țară care depinde în mare măsură, la fel ca Germania, de importul de combustibili folosi din Rusia. Creșterea progonozată este de 0,8 la sută.

    Economia Franței ar urma să aibă în acest an un avans de 0,6 la sută, iar cea a Spaniei de 1,4 procente.

    Toate aceste evoluţii sunt puse de comisarul european pentru economie, Paolo Gentiloni, pe seama faptului că: Economia Uniunii Europene a dat dovadă de o putere extraordinară anul trecut, iar performanța din acest an ar urma să fei mai bună decât ne-am așteptat.

    Însă tot el a ţinut să adauge: Peste așteptări nu înseamnă și mai bine în actuala situație. Evoluția depinde foarte mult de ce se va întâmpla în plan politic. În plus, europenii mai au de înfruntat o perioadă dificilă, în care creșterea economică ar urma să încetinească, iar inflația va continua să afecteze puterea de cumpărare.

    Iar estimările arată că rata inflației ar urma să scadă în întreaga Uniune după vârful atins în octombrie anul trecut. Totul depinde însă, spune acelaşi Paolo Gentiloni, de evoluția prețurilor din domeniul energiei.


  • Economia UE, la un moment de cotitură

    Economia UE, la un moment de cotitură

    Europa este
    afectată în mod deosebit de consecințele invaziei rusești în Ucraina, va intra în recesiune la
    sfârșitul anului și va avea o inflație mai mare decât se prognoza, a avertizat recent
    Comisia Europeană. Potrivit Bruxellesului, economia europeană este una
    dintre cele mai afectate economii avansate, iar motivele țin de apropierea sa
    geografică de zona de război și de dependența mare de importurile de gaze din
    Rusia. În contextul în care Moscova a redus livrările de gaze ca reacţie
    la sancţiunile ce i-au fost impuse de Occident pentru invadarea Ucrainei, Europa
    se confruntă cu cea mai gravă criză energetică din ultimii 50 de ani.

    Într-o
    conferință de presă, comisarul european pentru economie, Paolo Gentiloni, a
    vorbit despre o contracție a activității în ultimul trimestru al acestui an și
    primul trimestru din 2023, altfel spus, o recesiune atât pentru zona euro,
    cât și pentru majoritatea statelor membre.

    Inflația continuă să depășească
    previziunile noastre, iar erodarea puterii de cumpărare a făcut ca încrederea
    consumatorilor să scadă, la fel și cea a întreprinderilor, care se confruntă cu
    costuri mari de producție, dificultăți de aprovizionare și condiții de
    finanțare mai stricte
    , a declarat Paolo Gentiloni: Economia
    Uniunii Europene este într-un punct de cotitură. După o primă jumătate de an
    surprinzător de bună, în trimestrul al treilea, economia UE a pierdut din elan,
    iar ultimele date indică o recesiune pentru această iarnă. Ceea ce vedem este că salariile
    cresc, într-un ritm mai rapid decât în ultimii ani, dar această creştere nu
    este la nivelul prin care ar putea ajunge din urmă creşterea inflaţiei. Se
    presupune că tensiunile geopolitice nu se vor normaliza, dar nici nu vor
    escalada, înainte de sfârşitul prognozei, iar toate sancţiunile adoptate
    împotriva Rusiei vor rămâne intacte.

    În aceste circumstanțe, creșterea PIB-ului pentru anul viitor a
    fost revizuită în scădere, la doar 0,3% pentru țările din zona euro. În același
    timp, Bruxellesul și-a revizuit în sus, la 6,1%, prognoza de inflație pentru
    aceeași zonă euro pentru 2023. Așteptările sunt ca prețurile să înceapă să scadă
    după ce vor atinge un punct maxim la sfârșitul acestui an. Incertitudinea
    rămâne excepțional de mare din cauza războiului și ar putea duce la cifre și
    mai proaste, a avertizat Paolo Gentiloni, potrivit căruia, dacă Europa nu se
    pregătește în mod corespunzător, prejudiciul economic ar putea fi chiar mai
    mare.


  • Eurogrupul şi crizele actuale

    Eurogrupul şi crizele actuale

    În cadrul întâlnirii din luna iulie a Eurogrupului
    au fost discutate provocările cu care se confruntă UE şi care ar putea avea
    impact negativ asupra economiei statelor membre. Paolo Gentiloni, Comisarul
    european pentru Economie, a menţionat:

    Eurogrupul a discutat întâi
    aspecte economice, care sunt la baza concluziilor misiunii FMI şi apoi s-a trecut
    la ghidul nostru de politici. Ştiţi cu toţii că trăim vremuri foarte nesigure,
    navigăm în ape învolburate. Şi de ceea ce avem nevoie în aceste vremuri este să
    avem cel mai înalt nivel de coordonare posibil, stabilitate, agilitate, pentru
    a gestiona tranziţia către o perioadă de clarificare a lucrurilor. Pentru criza
    pandemică avem nevoie de susţinere puternică, universală, inclusiv a economiei
    noastre. Acum cu nivelul crescut al inflaţiei, cu o criză complet diferită,
    avem nevoie să transformăm această susţinere universală în măsuri mai
    direcţionate şi temporare. Iar aceasta este orientarea Comisiei pe probleme
    fiscale şi sunt încrezător că miniştrii vor împărtăşii această orientare.
    Desigur, este o orientare mai complexă, precum şi situaţia este mai complexă.
    Nu zic că cea anterioară era mai uşoară, aceea a fost mai dramatică, dar acum
    avem să ne mişcăm cu riscuri diferite şi să ne dovedim coordonaţi şi agili.


    Paolo Gentiloni, Comisarul european pentru
    Economie, a adăugat: Mesajul este: diferenţiaţi-vă politicile
    fiscale, în concordanţă cu nivelul datoriilor şi concentraţi măsurile pentru a
    aborda situaţiile individual, în locul celor permanente, perene, pentru
    probleme precum criza energetică, care subminează şi tranziţia la politicile
    climatice. Ce ne va afecta scenariile sunt riscurile de reduceri ale
    aprovizionării cu gaz, mai mult decât problema preţului de livrare. Sigur,
    preţurile sunt influenţate de inflaţie, dar este un fapt clar că inflaţia este
    pe scară largă un factor ce provoacă în Europa o criză energetică. Ce ar putea
    altera situaţia în care ne aflăm ar fi tăierile de distribuţie sau lipsa
    surselor, acestea ar putea schimba situaţia, care pentru moment este într-o
    uşoară îmbunătăţire.



    În vederea consolidării rezilienței energetice
    europene, Comisia Europeană a propus în această lună un nou instrument
    legislativ și un plan european de reducere a cererii de gaze, pentru a reduce
    utilizarea gazelor în Europa cu 15 % până în primăvara următoare. Toți consumatorii,
    administrațiile publice, gospodăriile, proprietarii de clădiri publice,
    furnizorii de energie electrică și industria pot și trebuie să ia măsuri pentru
    a economisi gaze. De asemenea, Comisia va accelera lucrările privind
    diversificarea aprovizionării, inclusiv achiziționarea în comun de gaze
    naturale pentru a consolida posibilitatea ca UE să se aprovizioneze cu gaze din
    alte surse. Luarea de măsuri în prezent va reduce impactul negativ asupra PIB-ului,
    prin evitarea unor acțiuni neplanificate într-o situație ulterioară de criză.


  • Pachetul economic european de primăvară

    Pachetul economic european de primăvară

    Pachetul economic european de
    primăvară al executivului european a fost prezentat într-o conferință de presă de
    Valdis Dombrovskis, comisar european pentru comerț, și de Paolo Gentiloni,
    comisar european pentru economie. Previziunile sunt pesimiste, creșterea
    economică europeană este supusă unui dublu șoc: revenirea de după doi ani de
    pandemie produsă de covid 19 și de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei.
    Proiecțiile arată că economia Uniunii Europene rezistă șocurilor însă ele sunt
    provocări cărora trebuie să le facă față. Principalele surse de instabilitate
    sunt prețurile la energie și alimentarea cu energie a economiei pe fondul
    reducerii dependenței de combustibilii fosili din Rusia.


    Paolo Gentiloni, comisar european
    pentru economie, a sintetizat așteptările pesimiste ale anului 2022:

    În timp ce ținta noastră este
    creșterea PIB cu 2.7 procente în acest an, în jur de trei treimi din această
    creștere este datorată transferurilor statistice provenite din revigorarea
    foarte puternică a economiilor noastre din 2021. Creșterea anuală este
    așteptată să fie mult mai slabă în 2022, de numai 8% în prognoza noastră de
    primăvară. Inflația anuală în Uniunea Europeană este așteptată să ajungă la
    6,8% în acest an, ceva care nu s-a mai întâmplat niciodată în acest secol. Nu
    suntem obișnuiți cu o asemenea inflație mare în Europa secolului nostru. Mai
    mult, proiecția este fixată asupra creșterii riscului pierderilor și a incertitudinii.
    De aceea am prezentat încă două scenarii negative în prognoza noastră, ambele
    urmând a fi văzute în decursul unui an într-un teritoriu negativ. Ele sunt
    legate de asemenea de prețurile la energie și de furnizarea de energie.


    Pachetul economic european de
    primăvară recomandă cadre legislative robuste, politici de coordonare mai
    eficiente și măsuri transnaționale pentru a face față provocărilor. Susținerea
    reformelor, a economiei verzi și a tranziției digitale pot face diferența în
    creșterea rezilienței statelor membre. Un ghid al politicii fiscale, un ghid al
    ocupării forței de muncă, abordarea dezechilibrelor macroeconomice, menținerea
    obiectivelor dezvolătii sustenabile ale ONU în economiile europene au fost
    recomandări pe care pachetul le-a inclus în analiza sa asupra viitorului
    economic.


  • Prognoza economică de primăvară 2022

    Prognoza economică de primăvară 2022

    Războiul din Ucraina a surprins economiile europene încă nerefăcute în totalitate după pandemia de Covid 19. Conflictul şi sancţiunile impuse Rusiei au generat o explozie a preţurilor la energie; acestea au antrenat, la rândul lor, scumpiri ale mărfurilor şi serviciilor, aducând inflaţia la maxime record. Lanţurile de aprovizionare au fost şi ele puternic afectate de restricţiile dure anti-Covid, aflate încă în vigoare în China. Toate aceste evoluţii au modificat puternic în scădere aşteptările privind creşterea economică a Europei şi nici proiecţiile pe termen mai îndelungat nu arată prea optimist.

    Potrivit previziunilor de primăvară prezentate de comisarul Paolo Gentiloni, economia Uniunii ar urma să crească anul acesta cu numai 2,7%, iar anul viitor va fi şi mai mică: 2,3%. Comparativ, în luna februarie, Comisia prognoza o creştere de 4% pentru acest an.

    Ne aşteptăm ca inflaţia pe anul în curs să atingă recordul absolut de 6,8%, de la numai 2,9% anul trecut. Abia anul viitor inflaţia ar putea scădea la 3,3% – spune Comisia.

    La nivelul general al Uniunii Europene, rata şomajului este prognozată să scadă în continuare anul acesta, dar şi anul viitor: 6,7% şi, respectiv 6,5%. Pentru Zona Euro, ratele vor fi 7,3% anul acesta şi 7% în 2023.

    În pofida costurilor generate de măsurile de atenuare a efectelor scumpirilor la energie şi a sprijinului acordat refugiaţilor ucraineni, deficitul public agregat din Uniunea Europeană va scădea în continuare şi anul acesta şi anul viitor, pe măsură ce sprijinul pentru Covid-19 va fi retras progresiv. De la 4,7% din PIB în 2021, deficitul european este prognozat să scadă la 3,6% din PIB în 2022 și 2,5% în 2023. Pentru Zona Euro, deficitul este prognozat la 3,7% pentru anul acesta şi 2,5% din PIB anul viitor.

    Pentru România, Comisia Europeană prognozează o creştere economică de 2,6% în 2022 şi de 3,6% în 2023. Inflaţia va fi de 8,9% în 2022 şi de 5,1% anul viitor. Rata şomajului a fost prognozată la 5,5% anul acesta, iar anul viitor va fi de de 5,3%.

    Comisia precizează însă că toate aceste prognoze au un mare grad de incertitudine, evoluţiile economice depinzând puternic de evoluţia războiului din Ucraina şi mai ales de impactul acestuia asupra pieţelor energiei.


  • Ma mărli evenimenti a stămânăllei ţi tricu 27.03 – 02.04.2022

    Ma mărli evenimenti a stămânăllei ţi tricu 27.03 – 02.04.2022

    Coordonare sud-est europiană


    Europa trece pritu nau ma ndilicati timpuri di la Doilu Polimu Mondial tu ancoa, diclara premierul român Nicolae Ciucă la Sofia, la bitisita reuniunillei premierilor ditu statele aliate NATO ditu Europa di Sud-Est. Uidisitu cu Ciucă, alidzearea Moscovei ta s’nkisească polimuul contra Ucrainei zniipsi cabaia climatul di securitate tru regiunea Amarea Lae şi tru sud-estul Europii. Avem ananghi, cundille el, di ună apărare ma vartoasa, tră ună discurajare ma hairlatica şi di ună rezilienţă criscută a societatillei şi infrastructurăllleii, tră ună ma bună securitate. Andamasea a premierilor ditu România, Bulgaria, Macedonia di Nord şi Muntenegru s’ţănu dupu maş ndauă dzăli di la summitul aliat di la Bruxelles.Aţelli patru feaţiră muabeti, prota ş-prota ti trupile cu cari va s’dişcllida pi teritoriul românesc şi aţel vargaru ti două grupuri di alumtă ale NATO, aşi cum s-apufusi la summit. Şi tră itia că ditu niţi ună muabeti ti securitate nu mai lipseaşte capitolu presant ti aprovizionării cu energie, premierul Nicolae Ciucă haristusi a Guvernului di la Sofia tră angajamentul ta s’bitisească interconectorul Bulgaria – Grecia, di cari va s’aibă hăiri şi România.



    Comisarul europian tră Economie, la Bucureşti


    România poati s’agiungă pi ună creaştere economică vărtoasă tru aestu an, di aproximativ 4%, ama impactul a polimuului ditu Ucraina va u zñiipsească aestă creaştire. Easti opinia exprimată la Bucureşti di comisarul europian tră economie, Paolo Gentiloni. S’dukescu efectele a conflictului tra inflaţiei, indicator cari alină la 6,2% tru Uniunea Europiană şi s-apruke di 8 procente tru România, cundille Gentiloni. Iara pi scurtu kiro nai ma pţănu, tendinnţa nu va s’ahibă alliumtrea. Planurile di redresare şi rezilienţă, finanţate di Comisie, suntu instrumente a curi ufelie easti nica ma vizibilă andicra di cumu eara tru momentul lansarillei a lor, tru kiro di irini. Eale suntu extrem di importante tora, tră aţea că reprezintă motoare ale crişteari tru ună situaţie greauă, cundille comisarul tră economie. El napoi la adusi aminti autorităţilor române că aest uplan naţional di pisti 29 di miliardi di euro easti ună oportunitate unică, pi cari ţara nu poate s’u ascapa di itia a polimuului. Acă pi aţea ditu soni sută di meatri, tuti aţeali 24 di ţinte şi jaloane ditu Planul Naţional di Redresare şi Rezilienţă asumate tră primlu trimestru a alustui an suntu bagati tu practico, ditu vidiala a borgillei ti u ari Guvernulu.



    Responsabilul tră Economie ankisi cu ateali hălăţ tră Locuri di lucru


    România s-ampulisi cu unu numiru babageanu di arifugaţ ditu Ucraina, iar turlia tru cari kivernisi aesta situaţie easti remarcabil, spusi comisarul europian tră Locuri di Lucru şi Protecţie Socială, Nicolas Schmit. El diadi asigurări că România şi ţările cari s’ampulisescu cu criza arifugaţlor ditu Ucraina va s’hibă agiutati di Comisia Europiană, fără ca aesti eforturi s’aducă zñiie ti suportul dat grupurilor vulnearabile aflate tru ftuhie şi excluziune socială. Discuţiile di la Ministerul a Lucurlui avură tu scupo, pi ningă problema arifugaţloru, reformele sociale ditu cadrul Mecanismului di Reformă şi Rezilienţă, dificitul di forţă di lucru şi di axizeri tru România, reforma serviciului public di ocupare a forţăllei di lucru, sistemul public di pensii. Comisarul european remarcă rata ñică a şomajului ditu văsilie şi calitatea dialogului social. El spusi că suntu ananghisiti investiţii tru sectorul digital şi tru educaţie, tră creaştirea nivelului di pregătire a forţăllei di lucru.



    Strategie di combatere a ftuhiillei


    Guvernul di la București aprobă Strategia națională mutrinda incluziunea socială și ñicurarea a ftuhiillei și Planul di acțiune tră perioada 2022-2027. Scupolu aluştoru easti ta s’ñicureadză numărul a persoanelor expuse riscului di ftuhie ică excluziune socială cu nai ma puțin 7% până tru anul 2027, andicra di 2020. Simfunu cu datilui Eurostat publicate anlu tricut, procentul a persoanelor aflate tru risc di ftuhie și excluziune socială tru 2019 s’aprukea di un cirecu ditu populația României, dimi circa 6 milioane di prsoane. Strategia națională pruveadi măsuri di combatere a ftuhiillei, ndreptul la asistență socială, accesul la servicii di interes public general, oportunitate di participare socială și economică a grupurilor vulnearabile, ditu vidiala tiñisearillei ndrepturilor omului, cum și măsuri di redresare și reziliență tru sistemul di servicii sociale, tru contextul a pandimiei Covid-19 ică a altor situații spiciale.



    Alăxeri tru educaţie


    Ditu toamnă, actualili semestre va s’hibă alăxiti cu ţinţi module di nviţare, cari va s’hibă separati di tutut ahântea vacanţi. Cursur li va s’ahurhească ma ayoñea, tu 5 yismăciuni, şi va s’bitisească tu 16 cirişaru. Hăbarea u feaţi ministrul Sorin Cîmpeanu, cari diadi asigurări că apofasea fu loată după consultări cu experţi şi dupu unu dialog cu reprezentanţii profesorilor, părinţilor şi elevilor.


    Ministrul Sorin Cîmpeanu diadi asigurări că apofasea fu loată după consultări cu experţi şi dupu unu dialog cu reprezentanţăllii a profesorilor, părinţălor şi elevilor.


    Pripunirea aprukeată fu ca şcoala s’ahurhească tru 5 yismăciuni, cu un prtu modul di nviţare. După unu kiro di ndauă stămâni, tru data di 24 sumedru, elevii va s’intră tru vacanţă, la bitisita a meslui sumedru, 24-30 octombrie s’hibă prota vacanţă, ună vacanţă cari s’hibă data ti tuţ elevlli. După aeastă vacanţă yini modulul doi di nviţari, cari v până ta s’dizvărtească păn di sărbătorli di iarnă, după cari va s’hibă a daua vacanţă, 23 andreu până pi 8 yinaru. Yini diapoa modulul trei, cari ahurheaşti tru data di 9 yinaru. Şi, tru premieră, aestu modul va s’dizvărtească până tru meslu şcurtu, când va s’avemu a treia vacanţă; dimi easti zborlu ti ună vacanţă di ună săptămână mobilă tru meslu scurtu, ică a doua, ică a treia, ică a patra săptămână. După vacanţa ditu meslu şcurtu lipseaşti s’ahurhească paturlu modul, cari va s’dizvărtească pănu di sărbătorli a Paştilui. Vacanţa va s’hibă organizată tru perioada 8-23 apriliu. Yini diapoa modulul ţinţi, cari s’dizvărteaşti până tru data di 16 di cirişaru”.



    Dibut fără victorie tră năulu selecţioner


    Naţionala di fotbal a României emiză, marţăi, 2-2, cu Israelul, tru diplasare, tru doilu meci a lui sum conducerea a năului selecţioner, Edward Iordănescu. Cu patru dzali ninti, “tricolorii” avea kirută, la Bucureşti, dinintea ali Greciei, cu 1-0. Dauli fură partidi amicale. Tru cirisaru va s’yina testili dificile, cu miză, ditu partidile oficiale ale compitiţiei Nations League. România faţi parte ditu Grupa 3 ditu Liga B diadunu cu Bosnia, Finlanda și Muntenegru.



    Autoru: Stefan Stoica


    Armânipsearea: Taşcu Lala






  • Retrospectiva săptămânii 27.03 – 02.04.2022

    Retrospectiva săptămânii 27.03 – 02.04.2022

    Coordonare
    sud-est europeană


    Europa trece
    prin cele mai complicate timpuri de la cel de-al Doilea Război Mondial încoace,
    declara premierul român Nicolae Ciucă la Sofia, la finalul reuniunii
    premierilor din statele aliate NATO din Europa de Sud-Est. Potrivit lui Ciucă,
    alegerea Moscovei
    de a declanşa războiul împotriva Ucrainei a afectat grav climatul de securitate
    în regiunea Mării Negre şi în sud-estul Europei. Avem nevoie, a subliniat el, de
    o apărare mai puternică, pentru o descurajare mai eficientă şi de o rezilienţă
    sporită a societăţii şi infrastructurii, pentru o mai bună securitate. Întâlnirea
    premierilor din România, Bulgaria, Macedonia de Nord şi Muntenegru a avut loc
    la doar câteva zile după summitul aliat de la Bruxelles.Cei patru au
    discutat, în principal, despre trupele cu care vor contribui la înfiinţarea pe
    teritoriul românesc şi cel bulgar a două grupuri de luptă ale NATO, aşa cum s-a
    hotărât la summit. Şi pentru că din nicio discuţie despre securitate nu mai lipseşte
    capitolul presant al aprovizionării cu energie, premierul Nicolae Ciucă a
    mulţumit Guvernului de la Sofia pentru angajamentul de a finaliza
    interconectorul Bulgaria – Grecia, de care va beneficia şi România.



    Comisarul
    european pentru Economie, la Bucureşti


    România ar putea
    înregistra o creştere economică puternică în acest an, de aproximativ 4%, dar
    impactul războiului din Ucraina va afecta această creştere. Este opinia exprimată
    la Bucureşti de comisarul european pentru economie, Paolo Gentiloni. Se simt
    deja efectele conflictului asupra inflaţiei, indicator care a urcat la 6,2% în
    Uniunea Europeană şi s-a apropiat de 8 procente în România, a remarcat
    Gentiloni. Iar pe termen scurt cel puţin, tendinţa nu se va inversa. Planurile
    de redresare şi rezilienţă, finanţate de Comisie, sunt instrumente a căror
    utilitate e şi mai vizibilă decât era în momentul lansării lor, în vremuri de
    pace. Ele sunt extrem de importante acum, pentru că reprezintă motoare ale
    creşterii într-o situaţie dificilă, a subliniat comisarul pentru economie. El
    le-a reamintit autorităţilor române că acest plan naţional de peste 29 de miliarde
    de euro este o oportunitate unică, pe care ţara nu o poate rata din cauza războiului.
    Chiar dacă pe ultima sută de metri, toate cele 24 de ţinte şi jaloane din
    Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă asumate pentru primul trimestru al
    acestui an sunt îndeplinite, din perspectiva responsabilităţii Guvernului.



    Responsabilul
    pentru Economie a fost urmat de cel pentru Locuri de muncă


    România s-a
    confruntat cu o sosire masivă a unui număr de refugiaţi din Ucraina, iar felul
    în care a gestionat această situaţie este remarcabil, a apreciat comisarul
    european pentru Locuri de Muncă şi Protecţie Socială, Nicolas Schmit. El a dat
    asigurări că România şi ţările care se confruntă cu criza refugiaţilor din
    Ucraina vor fi sprijinite de Comisia Europeană, fără ca aceste eforturi să
    afecteze suportul acordat grupurilor vulnerabile aflate în sărăcie şi
    excluziune socială. Discuţiile de la Ministerul Muncii au vizat, pe lângă
    problema refugiaţilor, reformele sociale din cadrul Mecanismului de Reformă şi
    Rezilienţă, deficitul de forţă de muncă şi de competenţe în România, reforma
    serviciului public de ocupare a forţei de muncă, sistemul public de pensii. Comisarul
    european a remarcat rata mică a şomajului din ţară şi calitatea dialogului
    social. El a arătat că sunt necesare investiţii în sectorul digital şi în
    educaţie, pentru creşterea nivelului de pregătire a forţei de muncă.



    Strategie
    de combatere saraciei


    Guvernul
    de la București a aprobat Strategia
    națională privind incluziunea socială și reducerea sărăciei
    și Planul de acțiune pentru perioada 2022-2027.
    Scopul acestora este de a reduce numărul persoanelor expuse riscului de sărăcie
    sau excluziune socială cu cel puțin 7% până în anul 2027, față de 2020. Conform
    datelor Eurostat publicate anul trecut, procentul persoanelor aflate în risc de
    sărăcie și excluziune socială în 2019 se apropia de o treime din populația României,
    adică circa 6 milioane de persoane. Strategia națională prevede măsuri de combatere a sărăciei, dreptul la
    asistență socială, accesul la servicii de interes public general, oportunitate
    de participare socială și economică a grupurilor vulnerabile, din perspectiva
    respectării drepturilor omului, precum și măsuri de redresare și reziliență în
    sistemul de servicii sociale, în contextul pandemiei Covid-19 sau a altor
    situații speciale.



    Schimbari
    în educaţie


    Din toamnă, anul
    şcolar va arăta altfel în România. Actualele semestre vor fi înlocuite cu cinci
    module de învăţare, separate de vacanţe scurte. Cursurile ar urma să înceapă
    mai devreme, pe 5 septembrie, şi se vor încheia pe 16 iunie. Ministrul Sorin
    Cîmpeanu a dat asigurări că decizia a fost luată după consultări cu experţi şi
    în urma unui dialog cu reprezentanţii profesorilor, părinţilor şi elevilor.
    Totul a pornit de la nevoia de a alterna module de învăţare de 6-7-8 săptămâni
    cu module de repaus, aşa cum o cere pedagogia modernă, a precizat ministrul.
    Tot el a anunţat că va fi revizuit regulamentul de organizare şi funcţionare
    din învăţământul preuniversitar în sensul renunţării la obligativitatea
    tezelor.



    Debut fără victorie pentru noul selecţioner


    Naţionala de fotbal a României a remizat, marţi, 2-2, cu
    Israelul, în deplasare, în al doilea meci al său sub conducerea noului
    selecţioner, Edward Iordănescu. Cu patru zile înainte, tricolorii pierduseră,
    la Bucureşti, în faţa Greciei, cu 1-0. Ambele au fost partide amicale. În iunie
    vor veni testele dificile, cu miză, din partidele oficiale ale competiţiei Nations League.România face parte din Grupa 3 din Liga B alături de
    Bosnia, Finlanda și Muntenegru.