Tag: Parlamentul European

  • Debutul Caravanei de teatru forum „Stă în puterea ta să schimbi ceva!”

    Debutul Caravanei de teatru forum „Stă în puterea ta să schimbi ceva!”

    La data de 27 martie 2018, Centrul de Informare Europe Direct București a organizat, în Sala de conferințe a Institutului European din România, prima reprezentație oficială din cadrul Caravanei de teatru forum Stă în puterea ta să schimbi ceva!”. La această activitate, Centrul Europe Direct București a fost reprezentat de Loredana Licuţa, coordonator, împreună cu Mirela Podocea şi Ioana Diaconescu, bursieri social media.



    Tinerii actori sunt elevi de la Liceul Teoretic Jean Monnet” și de la Colegiul Național Ion Creangă”. Spectatorii au fost elevii și profesorii de la Colegiul Tehnic ,,Mircea cel Bătrân” din București. Reprezentația a avut ca temă principală stimularea participării tinerilor la alegerile pentru Parlamentul European de anul viitor.



    Pentru mai multe detalii despre acest eveniment vă rugăm să accesați: http://europedirectbucuresti.ier.ro/evenimente/colegiul-tehnic-mircea-cel-batran-participant-la-caravana-sta-in-puterea-ta-sa-schimbi-ceva/ (autor: Loredana Licuța, Centrul de Informare Europe Direct, București)

  • Efectele embargoului rusesc

    Efectele embargoului rusesc

    Sectorul legumelor şi fructelor a avut de
    suferit poate cel mai mult de pe urma embargoului cu Rusia. Prelungirea acestuia
    este de natură să provoace, în continuare, dezechilibre majore, inclusiv în
    statele membre care nu au avut raporturi comerciale directe cu Rusia.

    Embargoul impus de Rusia pentru sectorul de legume si
    fructe a fost prelungit pana la finele anului 2018 si Parlamentul
    European si Comisia Europeana cauta solutii alternative. Astfel, Comisarul
    European pentru Agricultura, Phil Hogan a dat asigurari ca vor exista alocari
    financiare consistente care sa contracareze efectele negative ale acestui
    embargou a spus europarlamentarul Daniel Buda membru al Comisiei de
    Agricultura si Dezvoltare Rurala din Parlamentul European si membru al Grupului
    PPE din Parlamentul European.


    Daniel Buda: Din păcate acest embargou care este impus de Rusia produselor agricole din
    Uniunea Europeana crează dificultăți majore fermierilor din UE și nu ma refer
    numai la cei dintr -un anumit sector de legume sau fructe sau sectorul
    zootehnic pentru ca UE avea undeva la 35 % cota de piata in Federația Rusa iar
    in momentul de fata lipsa acestei piețe crează perturbări majore in ceea ce
    înseamnă asigurarea unor piețe de desfacere pentru produsele din
    interiorul UE. Exista o preocupare permanenta și continua din partea domnului
    comisar Phil Phil ogan care a conștientizat o data
    in plus nevoia identificării de noi piețe acest lucru însă nu este foarte ușor
    și in același timp sigur exista preocupări din partea Comisiei de a veni cu
    diverse forme de sprijin pentru agricultorii care au suferit de pe urma acestui
    embargou, nici UE nu putea sa rămână pasiva la ce a făcut Rusia cu anexarea
    Crimeei și iată însă ca suntem intr-o dificultate destul de serioasă însă este
    important sa gâsim și alte mecanisme și alte instrumente care sa ne permită sa
    fim competitivi pe piata. Agricultura din Romania are o oportunitate uriașă de
    a beneficia de fonduri europene este important ca ele sa devină realitate prin
    ceea ce înseamnă proceduri simplificate. Am văzut și reacția oficialităților
    domne n-am făcut acum dar o sa facem mai târziu dar o sa- i primim. Oamenii
    astea nu înțeleg niște lucruri elementare in agricultura trebuie sa dai bani
    fermierului sa -și facă, sa apuce tehnologiile la timp degeaba ii dai bani in
    luna mai sau in luna iunie pentru tehnologii pentru ca îngrășămintele chimice
    se aplica in cursul zăpezii sau se pierde perioada de semănat, sau se
    pierd etapele in care trebuie intervenit in agricultura, nu e ca si o mașina o
    pun in garaj pana o sa am bani de motorina sa poti sa circuli cu ea. Nu, banii
    trebuie sa vina la timp și fermierii trebuie sa fie privatizați la timp încât
    sa poată sa duca la bun sfârșit menirea pe care și au ales -o. Va spun ca nu e
    atât de simplu. Cei care pun sub semnul întrebării de foarte multe ori, pentru
    ca ii văd și la Bruxelles oameni care sunt foști miniștri sau prim miniștrii
    sau comisari europeni și așa mai departe spun domnule dar de ce vrem așa mulți
    bani pentru agricultura ? I -as invita pe toți care se întreabă de ce vor așa
    mulți bani pentru agricultura sa meargă o singura zi intr-o ferma de vaci de
    lapte sa vadă ce program are fermierul de acolo, sa se
    trezească dimineata la ora 5 sau la ora 4.30 și își inchide programul undeva la
    ora 22 dacă și -l inchide la ora 22. De altfel in agricultura și la fotbal
    toată lumea se pricepe. Nu este chiar așa de simplu și dacă vrem sa fim
    performanți in Romania trebuie tratam aceasta problema cu seriozitate, cu
    responsabilitate astfel încât fermierul din Romania sa fie pe același palier cu
    fermierul din celelalte state din vestul Europei.

    Nu este suficient sa
    beneficiem de plati directe pentru a fi competititivi pe piata europeana,
    Fara asocieri in agricultura, fermierii nu o sa
    reuseasca sa obtina fonduri europene, la un nivel care sa
    le asigure competitivitatea pe plan european. Asocierea ofera
    posibilitatea sa poti cumpara utilaje mai performante, care sa
    permita aplicarea unor tehnologii la timp si eficiente .


  • Sprijin şi strategii pentru cele mai s​ă​race regiuni ​ale ​UE

    Sprijin şi strategii pentru cele mai s​ă​race regiuni ​ale ​UE

    Cele mai sărace regiuni ale Uniunii Europene mai au nevoie de sprijin și de strategii adaptate pentru a progresa. Parlamentul European a adoptat cu o largă majoritate o rezoluţie în care se arată că efectele negative ale crizei economice și financiare, mai ales asupra regiunilor cu creștere economică scăzută, au redus politicile bugetare, ducând la tăieri ale investițiilor publice.

    Aproximativ unul din șase cetăţeni ai Uniunii Europene trăiește într-o regiune cu întârzieri în dezvoltare. Vorbim de 83 de milioane de locuitori. Dintre aceştia, 32 de milioane trăiesc în regiuni cu venituri mici, iar 51 de milioane în regiuni cu ritm de creștere redus.

    În aprilie anul trecut, Comisia Europeană a publicat un raport privind competitivitatea în regiunile cu venituri și ritmuri de creștere scăzute. Raportul viza 47 de regiuni din 8 state membre, împărţite în două categorii: regiuni cu ritm de creștere scăzut, cu un PIB aproape de media Uniunii, dar cu medii de creștere mici (în Italia, Spania, Grecia şi Portugalia) și regiuni cu venituri mici, cu un PIB scăzut, dar cu tendințe de creștere încurajatoare (în Bulgaria, România, Ungaria şi Polonia).

    Zilele trecute, eurodeputaţii au convenit că proiectele care contribuie la coeziunea între regiunile Uniunii Europene trebuie să rămână în centrul politicilor comunitare de investiții, în pofida presiunii asupra bugetului. Iar alături de finanțările prioritare ale Uniunii, aceste regiuni cu creștere economică scăzută au nevoie și de strategii adaptate pentru a acoperi diferențele și a oferi perspective dinamice locuitorilor.

    Raportorul Michela Giuffrida, eurodeputat social-democrat italian, a explicat că acest raport urmează unei inițiative pe care a lansat-o în 2015, cu comisarul pentru politica regională Corina Crețu, pentru a atrage atenția asupra provocărilor cu care se confruntă regiunile cu întârzieri în dezvoltare și a dificultăților accentuate de recesiune, pe care le-au avut de înfruntat.

    Michela Giuffrida consideră că este foarte important să fim conștienți de rolul jucat în creșterea competitivității de politica de coeziune: Vorbim despre o politică ce trebuie să se menţină actuală, să ţină pasul cu vremurile, să fie concretă, pentru ca alocările financiare să le demonstreze cetăţenilor noştri importanţa de a fi europeni, şi care trebuie să aibă finalitatea măreaţă şi misiunea – la propriu – de a alătura, de a aduce din nou împreună aceste regiuni cu instituţia Europa, deoarece, după cum putem observa la fiecare alegeri, cetăţenii se îndepărtează de instituţia Europa şi devin tot mai eurosceptici.

    Rezoluţia adoptată de Parlamentul European relevă necesitatea luării de măsuri precum definirea clară a regiunilor cu întârzieri în dezvoltare, susţinerea educației și a formării profesionale pentru a reduce șomajul și a ajuta tinerii să rămână în aceste regiuni, asigurarea unui acces mai ușor la credite pentru afaceri, dar şi sprijinirea turismului sustenabil, a economiei circulare și a agriculturii.


  • Alegerile europarlamentare se vor desfăşura între 23 şi 26 mai 2019

    Alegerile europarlamentare se vor desfăşura între 23 şi 26 mai 2019

    Viitoarele alegeri pentru Parlamentul European se vor desfăşura între 23 şi 26 mai 2019, potrivit unei decizii adoptate marţi, la Bruxelles, de miniştrii afacerilor europene din statele membre ale Uniunii Europene, reuniţi în Consiliul Afaceri Generale (CAG).



    Reînnoirea Parlamentului European are loc la fiecare cinci ani. Perioada reţinută (23-26 mai 2019) este cea preconizată de Parlamentul European. Decizia finală va fi luată la finalul procedurii oficiale – sfârşitul lunii iunie 2018 – care include o consultare cu eurodeputaţii şi un vot cu unanimitate în Consiliul European (şefii de stat sau de guvern ai ţărilor membre).



    Alegerile europarlamentare din mai 2019 vor avea ca rezultat un Parlament European cu 705 membri, faţă de 751 în prezent. Diferenţa este dată de ieşirea Marii Britanii din Uniunea Europeană – dintre actualele 73 de mandate europarlamentare deţinute de britanici, 46 vor dispărea, iar celelalte 27 vor fi repartizate acelor state membre care sunt subreprezentate în legislativul UE. României îi va reveni un mandat în plus, astfel încât ţara noastră va avea 33 de eurodeputaţi. Precedentele alegeri europene au avut loc în perioada 22-25 mai 2014.

  • Acord preliminar privind tranziţia post-Brexit

    Acord preliminar privind tranziţia post-Brexit

    Negociatorul Marii Britanii
    pentru Brexit, David Davis, şi cel al UE, Michel Barnier, au anunţat, luni, că
    au ajuns la un acord privind principiile generale pentru perioada de tranziţie
    post-Brexit, dintre martie 2019 şi decembrie 2020. Aceste principii vor
    reprezenta baza unui viitor parteneriat al UE cu Marea Britanie. Părţile au
    ajuns la un acord de principiu în ceea ce priveşte drepturile celor aproximativ
    4,5 milioane de cetăţeni europeni care trăiesc
    în Regatul Unit şi ale celor 1,2 milioane de britanici din spatiul comunitar.
    În perioada de tranziţie, Marea Britanie va putea să negocieze şi să semneze cu
    Uniunea documente în domeniul comerţului.

    De asemenea, acordul include
    înţelegerea financiară, drepturile cetăţenilor şi perioada de tranziţie, dar şi
    un compromis provizoriu cu privire la chestiunea frontierei irlandeze
    post-Brexit. Perioada de tranziţie cerută de Regatul Unit va fi un interval de
    timp foarte util pentru ca administraţia şi afacerile din Marea Britanie să se
    pregătească, a declarat Michel Barnier. La sfârşitul acestei săptămâni, textul
    va fi dezbătut de către
    şefii de state şi de guverne, cu ocazia reuniunii Consiliului European. Pe de
    altă parte, coordonatorul Parlamentului
    European pentru Brexit, Guy Verhofstadt, a declarat că instituţia a luat act de
    acordul politic de principiu referitor la perioada
    de tranziţie post-Brexit, însă îşi
    rezervă dreptul de monitorizare a acestuia. Parlamentul European a reiterat că,
    potrivit procedurilor, el este cel care va decide dacă acordul final de
    retragere negociat este acceptabil sau nu. La rându-i, Executivul de la Londra
    susţine că acordul de tranziţie
    cu Uniunea va oferi mai multă certitudine companiilor şi cetăţenilor.

    Anunţul
    privind principiile generale pentru perioada de tranziţie post-Brexit a fost
    făcut după ce, cu doar o zi înainte, Comitetul
    parlamentar britanic care supervizează negocierile pe tema Brexit-ului a
    apreciat, într-un raport, că retragerea din spaţiul comunitar ar putea fi
    întârziată, având în vedere slabele progrese înregistrate în discuţiile dintre
    Londra şi Bruxelles. Marea Britanie urmează să părăsească Uniunea pe 29 martie
    2019, la doi ani după declanşarea procedurii de ieşire, conform Articolului 50
    din Tratatul de la Lisabona, şi la aproape trei ani după votul în favoarea
    Brexit-ului, la referendumul din iunie 2016. Negocierile ar urma să se încheie
    până în octombrie 2018, pentru a permite ratificarea acordului de către
    Parlamentul European şi cel de la Londra.

  • Comisia propune crearea unei Autorități Europene a Muncii

    Comisia propune crearea unei Autorități Europene a Muncii

    Inițiativa creării unei astfel de autorități aparține șefului executivului comunitar, Jean Claude Juncker, și a fost anunțată în discursul despre Starea Uniunii rostit în plenul Parlamentului European în septembrie anul trecut.



    Este absurd să avem o autoritate
    care să supravegheze aplicarea standardelor bancare, dar să nu dispunem de o autoritate comună în domeniul
    forței de muncă pentru a asigura condiții echitabile pe
    piață
    , spunea atunci președintele Comisiei Europene.


    Potrivit datelor statistice, în
    ultimul deceniu a crescut considerabil numărul cetățenilor care trăiesc și/sau
    lucrează într-un alt stat membru al Uniunii. Anul trecut 17 milioane de oameni
    se aflau în această situație. De altfel, pentru 57 la sută dintre europeni libera
    circulație a persoanelor, bunurilor și serviciilor în Uniune este cea mai
    importantă realizare a Uniunii, după cum arată un sondaj de opinie realizat în
    toate statele membre și dat publicității în decembrie.


    Autoritatea va fi o
    structură permanentă și are două obiective. Să înlesnească mobiliatatea pentru
    cetățeni și să ajute autoritățile să lupte împotriva fraudelor și abuzurilor
    , a precizat comisarul european pentru
    ocuparea forței de muncă,
    Marianne Thyssen.


    Concret, noua agenție va oferi cetățenilor
    și întreprinderilor informații despre oportunitățile de lucru, ucenicie,
    recrutare și formare profesională,
    dar și despre drepturile și obligațiile legate de traiul și munca într-un alt
    stat membru al Uniunii.


    Autoritatea va sprijini totodată cooperarea
    dintre autoritățile naționale, va ajuta la intensificarea schimbului de date și va acorda asistență pentru desfășurarea unor
    inspecții comune.


    În același timp, Autoritatea Europeană a
    Muncii
    va fi în măsură să ofere mediere și să faciliteze găsirea de soluții în
    cazul litigiilor transfrontaliere, de exemplu în eventualitatea restructurării
    unei întreprinderi în care sunt implicate mai multe state membre.


    Autoritatea va avea 140 de angajați inclusiv în oficiile de legătură
    din statele membre și un buget de 50 de milioane de euro pe an. Regulile de
    funcționare sunt aceleași ca în cazul celorlalte agenții descentralizate ale
    Uniunii
    , a mai spus Marianne Thyssen.


    Propunerea de înființare a
    acestei agenții urmează să fie examinată de Parlamentul European și de
    miniștrii din statele membre. Va trebui ales apoi un oraș care să găzduiască Noua
    Autoritate europeană a Muncii. Într-o primă etapă va funcționa la Bruxelles, a
    anunțat un purtător de cuvânt al Comisiei Europene.


    În paralel cu anunțul creării
    acestei Agenții, Comisia a prezentat și o serie de propuneri privind accesul la protecție socială, la ajutor
    de şomaj şi
    pensie, pentru persoanele care desfășoară o activitate independentă
    și pentru cei care nu lucrează cu contract de muncă permanent sau cu normă
    întreagă.


  • Deficienţe şi disfuncţionalităţi privind măsurile împotriva terorismului

    Deficienţe şi disfuncţionalităţi privind măsurile împotriva terorismului

    La nivelul Parlamentului European a fost înfiinţată,
    anul trecut, o comisie specială care are ca obiectiv combaterea terorismului şi
    care a evaluat dimensiunea amenințării teroriste pe teritoriul European,
    subliniind posibilele erori, deficiențe și disfuncționalități privind măsurile
    împotriva terorismului.


    Principalele elemente pe care s-a concentrat această
    Comisie specială, sunt:


    ·implementarea măsurilor
    de gestionare a granițelor externe


    ·deficiențele în
    schimbul de informații juridice, de aplicare a legii și intelligence între
    statele member


    ·interoperabilitatea
    bazelor de date europene pentru schimbul de date


    ·interoperabilitatea bazelor
    de date europene pentru schimbul de date


    ·impactul legislației
    europene anti-teroriste


    ·spălarea banilor și
    finanțarea terorismului, inclusiv legăturile cu crima organizată


    ·practicile eficiente
    pentru protejarea țintelor ușoare și a infrastructurii critice, cum ar fi
    aeroporturile și gările


    Această Comisie trebuie să elaboreze un
    raport cu propuneri de corectare a deficienţelor existente în funcţionarea
    organismelor de luptă împotriva terorismului, ne declară Doru-Claudian
    Frunzulică
    singurul deputatul român şi unul din cei 30 de membri ai Comisiei de
    luptă împotriva terorismului.


    Această Comisie privind terorismul a fost înfiinţată în
    Parlamentul European în primul rând pentru a scoate în evidenţă
    deficienţele care au existat şi există a
    ora actuală în funcţionarea unor organisme europene. Sunt deficienţe practice
    şi legislative. Am început un program de audieri, cu factori responsabili, la
    nivel european şi la nivel naţional, cu vizite
    la anumite instituţii importante de luptă împotriva terorismului. Anul
    trecut s-a înfiinţat un departament
    antirerorist în cadrul Europol-ului, la Haga. Dar de ce ţările membre nu
    colaborează în materie de servicii secrete? La ora actuală doar 5 ţări din 27 schimbă
    permanent informaţii legate de securitate şi România este una dintre ele. De ce
    celelalte 22 de ţări nu schimbă informaţii? Mai ales în chestii atât de grave?
    Mai mult ca niciodată, este nevoie de colaborare între agenţiile de informaţii.
    În acelaşi timp, foarte importantă este partea juridică a lucrurilor – colaborarea
    numai cu Europolul şi cu Eurojust privind informaţii referitoare la
    infracţionalităţi grave, criminalitate organizată, trafic de droguri, trafic de
    persoane, în afară de terorism…, toate aceste probleme cu care, la ora
    actuală, Uniunea Europeană se confruntă. Gestionarea frontierelor externe a fost o mare
    problemă care trebuie, de asemenea, rezolvată de către Uniunea Europeană. Sunt
    atât de multe deficienţe în colectarea, de exemplu, şi în utilizarea
    informaţiilor. Uniunea Europeană a luat hotărârea de întărire a capacităţilor
    de securitate şi apărare europene.


  • European Week: Dezbatere EuranetPlus despre viitorul Spaţiului Schengen

    European Week: Dezbatere EuranetPlus despre viitorul Spaţiului Schengen

    Dezbatere EuranetPlus sub genericul European Week



    Radio România a organizat la Bruxelles, la Parlamentul European, o dezbatere EuranetPlus despre viitorul Spaţiului Schengen, sub genericul European Week.



    Proiectul EuranetPlus se află într-o a treia etapă, din septembrie 2017 până în august 2019. În acest cadru am reluat într-un nou format seria dezbaterilor pe care le organizăm periodic la Bruxelles şi Strasbourg, pe teme europene de larg interes.



    Dezbaterea a fost organizată de Radio România Internaţional, post din cadrul Societăţii Române de Radiuodifuziune, serviciul public.



    Au răspuns invitaţiei Renate Weber, eurodeputat, Grupul Alianței Liberalilor și Democraților pentru Europa, Vicepreședinte al Comisiei pentru ocuparea forței de muncă și afaceri sociale, Victor Boştinaru, eurodeputat, Vicepreședinte al Grupului Alianței Progresiste a Socialiștilor si Democraților din Parlamentul European, Marian-Jean Marinescu, eurodeputat, Vicepreședinte al Grupului Partidului Popular European (Creștin Democrat), şi Dumitru Fornea, membru al Comitetului Economic şi Social European, Grupul Lucrători” (Grupul II).



    România şi Spaţiul Schengen



    Subiectul dezbaterii a fost unul care preocupă şi care este periodic discutat în societatea românească, uneori cu patimă. România consideră că a îndeplinit condiţiile tehnice de intrare în Spaţiul Schengen şi că i se impun condiţii politice, care nu au nimic de-a face cu mecanismul normal de intrare a unei ţări în acest spaţiu de liberă circulaţie. Olanda, Franţa, Germania, Finlanda sunt statele care ridici periodic obiecţii ca România (şi Bulgaria, cu care suntem la pachet) să intre în Schengen. Unul dintre scenarii este să intrăm parţial în Schengen, cu aeroporturile şi porturile.



    Puteţi asculta dezbaterea în fişierul de mai jos.





    European

  • Discuţii europene pe tema renunţării la armele nucleare

    Discuţii europene pe tema renunţării la armele nucleare

    La începutul acestei luni, preşedintele austriac Alexander Van der Bellen dădea asigurări că ţara sa va ratifica rapid Tratatul de interzicere a armelor nucleare, adoptat de 122 de state în iulie anul trecut, Austria şi Irlanda fiind singurele ţări din Uniunea Europeană semnatare ale textului. Această ratificare este mai degrabă o chestiune de câteva săptămâni decât de câteva luni – spunea şeful statului austriac, într-o întâlnire, la Viena, cu Beatrice Fihn, preşedintele Coaliţiei Internaţionale pentru Abolirea Armelor Nucleare (pe scurt, ICAN), care a promovat adoptarea acestui tratat. Beatrice Fihn, a cărei organizaţie a fost distinsă, în toamna anului trecut, cu Premiul Nobel pentru Pace, a încurajat guvernul de la Viena să continue să joace un rol de locomotivă în acest dosar.


    La doar câteva zile după întrevederea din Austria, preşedintele ICAN a susţinut un discurs în faţa membrilor Parlamentului European, în încercarea de a-i sensibiliza o dată în plus cu privire la necesitatea de a renunţa la aceste arme de distrugere în masă. Intenţia exprimată recent de preşedintele american Donald Trump privind modernizarea şi reconstruirea arsenalului nuclear american aduce lumea mai aproape de un război nuclear – a avertizat Beatrice Fihn: Întreaga lume priveşte către Uniunea Europeană, în speranţa că va prelua iniţiativa. Cine altcineva de pe scena politică mondială să fie actorul responsabil? Cine altcineva să se îngrijească de respectarea drepturilor omului, a legilor umanitare şi de protecţia civililor? Toate statele membre ale Uniunii Europene ar trebui să facă front comun şi să semneze Tratatul adoptat de Naţiunile Unite, de interzicere a armelor nucleare – un document cât se poate de consistent. Unele state comunitare fac parte din apărarea comună, din NATO. Dar Parlamentul European ar trebui să facă un pas înainte, să se alăture societăţii civile. Iar eurodeputaţii prezenţi în această încăpere pot şi ar trebui să ia rapid atitudine, prin respingerea acestui curent care nu aduce decât discordie, prin refuzul de a mai găzdui arme nucleare şi prin sprijinirea dezarmării, adică prin semnarea Tratatului.


    Adoptat în cadrul ONU de 122 de ţări şi semnat până în prezent de 56 dintre ele, majoritatea din emisfera sudică, tratatul a fost ratificat până acum doar de cinci state (Cuba, Guyana, Vatican, Mexic şi Thailanda). Pentru a intra în vigoare este nevoie să fie ratificat de 50 de ţări. Condamnat de toate puterile nucleare şi de majoritatea ţărilor occidentale, tratatul a fost semnat de doar două state membre ale Uniunii Europene: Austria şi Irlanda.


  • Legile justiţiei din România, discutate în Parlamentul European

    Legile justiţiei din România, discutate în Parlamentul European

    A trecut mai bine de un an de la protestele masive împotriva ordonanţei de urgenţă nr.13, prin care coaliţia PSD-ALDE dorea să modifice codurile penale. Tensiunile legate de cadrul juridic continuă în România, o dată ce Parlamentul a dat undă verde unor modificări ale legilor justiţiei, contestate din nou, vehement, de opoziţie şi societatea civilă. Atenţionată de la Bruxelles că poate periclita statul de drept, coaliţia PSD-ALDE s-a apărat în faţa oficialilor europeni, şi chiar co-preşedinţii Liviu Dragnea (PSD) şi Călin Popescu Tăriceanu (ALDE) au afirmat că aceştia au fost greşit informaţi. “Am luat cunoştinţă de faptul că am fost, cum se spune, dezinformat, dar vreau să vă spun că sunt bine informat în ceea ce priveşte deciziile în legătură cu statul de drept”, a venit răspunsul din partea preşedintelui Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker.



    Comisia Europeană, îngrijorată de independenţa justiţiei în România



    Miercuri, situaţia legilor justiţiei din România a ajuns în dezbatere, în Parlamentul European. Comisarul european pentru Justiţie, Věra Jourová, a afirmat că îngrijorările privind independenţa justiţiei sunt împărtăşite şi de Comisia Europeană: Discuţiile din ultima vreme din România despre legile justiţiei au dus la îngrijorări, exprimate de diferiţi actori din ţară, dar şi din UE şi din afara acesteia. Românii au ieşit în stradă pentru a-şi exprima opoziţia faţă de modificările aduse legilor justiţiei şi îngrijorarea cu privire la aceste măsuri care ar putea slăbi lupta împotriva corupţiei şi independenţa justiţiei. Comisia este de aceeaşi părere şi împărtăşeşte aceste îngrijorări.



    Prezent la discuţii, ministrul justiţiei Tudorel Toader s-a arătat surprins de discursul comisarul european pentru justiţie: “(Věra Jourová) cunoaşte sistemul de justiţie din România, dar enunţurile pe care le-a făcut probabil nu emană de la dânsa, pentru că altfel nu cred că ar fi putut să facă respectivele afirmaţii”, a spus Toader, conform Agerpres. De altfel, ministrul român de justiţie a criticat întreaga dezbatere din forul legislativ european, considerând că s-a discutat “într-o manieră absolut politicianistă”: “Am convingerea unui discurs absolut politicianist, cu un pretext juridic la fondul căruia nu s-a dorit să se ajungă. Fond care nu a fost şi nu este cunoscut de către mulţi dintre vorbitori, probabil că nici nu i-a interesat.”



    Ascultaţi aici un rezumat al dezbaterii din Parlamentul European (audio în limba engleză şi limba română):




    Contre între eurodeputaţii români



    Dezbaterea din Parlamentul European a fost un prilej pentru eurodeputaţii români din partidele de opozţie să critice coaliţia PSD-ALDE. “Realitatea în România este următoarea: există o discrepanţă majoră între ceea ce vor oamenii şi ceea ce vrea coaliţia de guvernare. Oamenii vor dreptate, justiţie, domnia legii, stat de drept, oamenii vor valori europene, iar politicienii aflaţi la guvernare vor slăbirea instituţiilor statului, vor o justiţie sub propriul lor control”, a spus eurodeputatul Siegfried Mureşan (PMP/PPE).


    “Românii au strigat în stradă Vrem justiţie, nu corupţie! Românii vor în Europa şi asta vrem şi noi, în Europa. PSD şi ALDE vor să ne scoată din Europa, au declanşat lupta pentru corupţie şi împotriva justiţiei şi împotriva statului de drept”,a afirmat Monica Macovei, fost ministru al justiţiei, în prezent eurodeputată independentă afiliată Grupului Conservatorilor şi Reformiştilor Europeni.


    Alţi eurodeputaţi au criticat faptul că PSD şi ALDE nu au trimis premierul României la dezbatere. “Prim-ministrul României trebuia să fie astăzi aici, nu exerciţiul de imagine al ministrului justiţiei”, a spus eurodeputatul Marian-Jean Marinescu (PNL/PPE). La rândul său, Cristian Preda (independent/PPE) a spus că România are “un guvern de mâna a şaptea, pentru că, dacă nu ar fi fost aşa, ar fi fost aici premierul Dăncilă”.



    Social-democraţii au apărat legile justiţiei, ba chiar au ieşit la atac împotriva eurodeputaţilor care se opun modificărilor. “Doamna Macovei a făcut un pachet de legi prin asumare în care au rămas multe articole neconstituţionale. Mii de oameni au fost băgaţi în puşcărie pe legile doamnei Macovei. Acum plătim la CEDO”, a spus Maria Grapini (eurodeputat PSD/S&D).



    “Ce s-a făcut, doamnă comisar, când state membre care privilegiază dreptul companiilor lor de a da mită în România au dat mită în România? S-au închis dosarele pentru că nu conveneau unor interese economice ale unor state membre. Ne pare foarte rău, doamnă comisar, dar justiția se înfăptuiește cu bună credință, cu onestitate și cu corectitudine și numai de astfel de valori nu dați dovadă în dezbaterea de astăzi”, a admonestat Norica Nicoalai (ALDE).



    Legile justiţiei din România se află acum la Curtea Constituţională care se pronunţă pe mai multe sesizări venite din partea partidelor de opoziţiei (PNL şi USR), dar şi de la Administraţia Prezidenţială.


  • Justiţia din România, în dezbaterea Parlamentului European

    Justiţia din România, în dezbaterea Parlamentului European

    Aprigul diferend naţional pe tema
    modificării Legilor Justiţiei din România
    a depăşit graniţele ţării miercuri,
    când, la Strasbourg, în Parlamentul European, a avut loc o dezbatere pe această temă.

    Declarându-se
    convins că există dezinformări la nivel european cu privire la respectivele acte
    normative, cu o zi înainte, ministrul de resort, Tudorel Toader, îi prezentase vicepreşedintelui
    Comisiei Europene, Frans Timmermans, parcursul şi stadiul lor actual: Cu domnul Timmermans am vorbit, în loc de 30 de minute, 70 de minute. A
    fost o discuţie aplicată, a fost o discuţie referitoare la legile justiţiei. Repet
    ce v-am spus de foarte, foarte multe ori: fiecare să se manifeste în limita
    competenţelor pe care le are.

    Ulterior, după dezbaterea din plenul de la
    Strasbourg în prezenţa comisarului pentru Justiţie, Věra Jourová, acelaşi Tudorel
    Toader a calificat discuţiile drept politicianiste şi a promis că va face un inventar
    al neadevărurilor.

    Din tabăra anti-legi Justiţie, dar şi anti-PSD
    – la putere în România,
    europarlamentarul PPE Traian Ungureanu a punctat: PSD a câştigat alegerile după ce a
    promis bani … prosperitate … marea cu sarea … Prima decizie a Guvernului: a modificat legi pentru infracţiuni din dosarele liderilor săi.
    Abuzul în seviciu a fost şters, iar pragul de la care începe delapidarea a fost
    mărit. Modificările aduse de PSD Legilor Justiţiei fac din procurori
    anchetatori la mâna şefilor şi supun anchetele unui nou organism de control.

    La rândul său, Cristian
    Preda, tot din PPE, a precizat: Atunci când domnii Jean-Claude Junker şi Frans Timmermans au cerut
    Guvernului român să consulte Comisia de la Veneţia, cine a fost primul care a
    spus ‘nu avem nevoie’? Chiar domnul Tudorel Toader, membru al acestei Comisii.

    Din tabăra celor care susţin necesitatea modificării Legilor Justiţiei, s-a exprimat, printre alţii,
    Norica Nicolai, din grupul ALDE: Prezumţia de nevinovăţie, drepturile şi libertăţile în procesul penal
    nu sunt garanţii procedurale pe care Uniunea Europeană le ocroteşte? Ce-aţi făcut, doamnă comisar, când sute de
    oameni au fost abuziv trimişi în închisoare şi achitaţi? Ce-aţi făcut, doamnă
    comisar, când foarte, foarte mulţi cetăţeni au fost interceptaţi în afara
    legii? Când servicii de informaţii care nu au atribuţii în procesul
    penal au fost implicate în aceasta?

    Cât despre eurodeputatul ALDE, Mircea Diaconu, el este îngrijorat în
    privinţa statului de drept din România, despre care crede că are probleme: Conform Constituţiei noastre, Parlamentul este cel care poate repara
    aceste probleme. Nu trebuie să ceară aprobarea nimănui şi nu poate fi cenzurat
    decât de Curtea Constituţională, care funcţionează. Cred că în rest nu mai e de
    discutat nimic. Aş pune punct aici, dar dacă mai am o secundă, spun că vreau
    independenţa justiţiei, dar mai ales a României.

    În concluziile
    dezbaterii, comisarul Věra Jourová a reiterat apelul Comisiei Europene ca
    Parlamentul României să deschidă dezbaterea privind modificările la Legile
    justiţiei în linie cu recomandările Uniunii şi să obţină un consens.

  • România câștigă un nou mandat în Parlamentul European după Brexit

    România câștigă un nou mandat în Parlamentul European după Brexit

    Europarlamentariii au votat, miercuri, componența viitorului Parlament European după ieșirea Marii Britanii din Uniunea Europeană. România va avea un mandat mai mult decât în actualul for legislativ, după alegerile din 2019. În total au fost redistribuite 27 din cele 75 de mandate ale Marii Britanii, restul fiind păstrate pentru posibilele aderări ale altor state europene la blocul comunitar. Astfel, Parlamentul European va avea un număr de 705 de deputați din 2019, față de 751 de fotolii în prezent.



    În urma votului, 14 țări au primit mai multe locuri în forul european. Franța va avea 79 de reprezentați în Parlamentul European, cu cinci mai mult decât în actuala structură. Tot cinci fotolii în plus au fost acordate Spaniei care va avea 59 de eurodeputați, Italia și Olanda au primit trei mandate după redistribuire, iar Irlanda două. România Danemarca, Estonia, Polonia, Austria, Slovacia, Finlanda și Suedia vor avea un loc mai mult.



    33 de eurodeputați români după alegerile din 2019



    Țara noastră revine la numărul de 33 de fotolii în Parlamentul European, după ce pierduse un loc în actualul for legislativ, prin aderarea Croației la Uniune. Claudia Țapardel, eurodeputat social-democrat, cea care a înaintat propunerea de a i se acorda României un loc consideră că votul de astăzi este o recunoaștere a României ca un stat activ și implicat în structurile Uniunii Europene.


    Prin votul de astăzi i s-a făcut în sfârșit dreptate României, unul dintre cele mai importante state din estul Europei și a șasea ca mărime la nivelul UE din punct de vedere demografic după ieșirea Marii Britanii. În raport cu acest statut, țara noastră merita să primească o voce în plus pentru cetățenii săi și le mulțumesc colegilor mei din Parlamentul European pentru sprijinul pe care mi l-au acordat de-a lungul negocierilor. Consider, de asemenea, că rezultatul votului dat azi de Parlamentul European reprezintă și o recunoaștere a faptului că România are toate elementele pentru a deveni un lider european, implicat în procesul de reformare a Uniunii Europene”, a declarat Claudia Țapardel, conform publicației Calea Europeană.



    Brexit-ul presupune, însă, și restructructurarea bugetului Uniunii Europene cu un efort mai mare din partea tuturor statelor membre pentru bugetul comun. De altfel, liderii europeni au cerut deja statelor membre UE să mărească peste 1% contribuția la bugetul Uniunii Europene: Marea Britanie ne va părăsi astfel că va trebui să găsim mijloacele prin care să reacţionăm la pierderea mai multor miliarde de euro provocată de plecarea unui contributor semnificativ”, a declarat, recent, președintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker.


    Alegerile pentru Parlamentul European vor avea loc între 23-26 mai 2019.



    Conferința de presă ținută după sesiunea plenară dedicată viitoarei structuri a Parlamentului European(video în limba engleză)


  • Fenomenul „fake news”

    Fenomenul „fake news”

    Prezent mai
    ales în mediul online, fenomenul fake news a căpătat o amploare din ce în ce
    mai mare în ultimii ani, mass-media şi reţelele de socializare fiind spaţiile
    predilecte de manifestare. Furnizate sub forma unor informaţii despre un
    eveniment real, aşa-numitele ştiri false pot include traduceri alternative,
    ştiri născocite, ştiri aproape adevărate, altfel spus, manipulări credibile.
    Pentru combaterea acestui fenomen, Comisia Europeană a constituit, recent, un
    grup de experţi. Unul dintre cei 39 de membri ai grupului – specialişti din IT,
    mass-media, mediul academic, reprezentaţi ai reţelelor de socializare Facebook
    şi Twitter, precum şi ai gigantului Google – profesorul universitar doctor
    Alina Bărgăoanu, decanul Facultăţii de Comunicare şi Relaţii Publice din
    cadrul SNSPA din Bucureşti, explică ce ar trebui să înţelegem prin termenul
    generic fake news: Adică amestecul
    acela dintre lucrurile care sunt flagrant neadevărate şi lucruri care sunt
    adevărate. Deci, ştiri parţial adevărate sau ştiri parţial false. Dar, dincolo
    de aceasta, fenomenul de care se ocupă grupul de experţi este unul mult mai
    amplu. Este vorba despre adevărate malformaţii ale ecosistemului informaţional,
    despre ceea ce am început eu să denumesc un fel de noua dezordine
    informaţională. Vorbim despre un registru mult mai amplu de manifestare,
    propagandă computaţională, uzine de like-uri, algoritmi care generează
    conţinut, ecochamber, dezinfomare. Deci sensul de manifestare este mult, mult
    mai amplu decat ştiri false.

    În acest context, Comisia Europeană a lansat,
    până pe 23 februarie, o consultare publică pe internet sub forma unor
    chestionare, pentru a strânge date despre acest fenomen. Sunt două tipuri de formulare,
    unul se adresează cetăţenilor, iar celălalt organizaţiilor şi jurnaliştilor.
    Profesorul de drept la Universitatea Bucureşti Daniel Mihai Şandru:
    Contextul în care apare discuţia despre
    fake news trebuie văzut într-un cadru mai larg. Respectiv, acest
    cadru cuprinde, pe de o parte, neutralitatea internetului, de asemenea,
    propunerea Comisiei referitoare la drepturile de autor pe internet şi protecţia
    linkurilor pe internet, precum şi toate celelalte acţiuni ale Comisiei Europene
    de reglementare a internetului, printre care şi regulamentul general privind
    protecţia datelor cu caracter personal – un regulament de o mare importanţă
    care va fi pus în aplicare începând cu 25 mai 2018.

    Comisia Europeană va
    propune, probabil, la sfârşitul acestui an sau anul viitor, acţiuni legislative
    în materie, mai spune profesorul Şandru. Menirea fake news este aceea de
    manipulare a opiniei publice, încercând să schimbe părerea despre un anumit
    actor politic, de exemplu, să influenţeze votul alteori, să creeze un curent
    defăimător sau, dimpotrivă, să prezinte, tendenţios, o anumită acţiune într-o
    lumină favorabilă. Votul privind Brexit-ul, din vara lui 2016, şi alegerile
    din Statele Unite, câteva luni mai târziu, sunt două situaţii care au ridicat
    nivelul de alertă pe această direcţie. Agenţiile de presă au scris că
    verificările făcute de instituţii media bine cotate au probat implicarea,
    inclusiv financiară, a unor cetăţeni ruşi, precum şi a unor organizaţii, unele
    finananţate direct de statul rus, ai căror angajaţi, aşa numiţii troli, conduc
    campanii în reţelele sociale şi propagă informaţii manipulatoare.

    Recent,
    într-o audiere în Parlamentul European, comisarul european pentru securitate,
    Julian King, a acuzat, de altfel, Rusia că răspândeşte deliberat informaţii
    mincinoase pentru a destabiliza blocul comunitar şi că Moscova nu face un
    secret din aceasta. Doctrina militară
    oficială a Rusiei, dar şi declaraţiile unor generali ruşi de rang înalt,
    consideră utilizarea informaţiilor false şi a propagandei cu rol de
    destabilizare drept miljoace legitime, un fel de altă forţă armată
    , a
    precizat Julian King, care a adus în discuţie modul în care Comisia priveşte
    fenomenul fake news:
    Dezinformarea deliberată măreşte miza, atât pentru libertatea de expresie, cât
    şi pentru democraţiile funcţionale. Provocarea pentru autorităţile publice la
    toate nivelurile este de a găsi modalităţi de a combate dezinformarea fără a
    avea un efect negativ asupra libertăţii de exprimare. Comisia examinează ce s-ar
    putea face pentru a se ocupa de provocarea propagandei ostile a ştirilor false
    şi dezinformării online, totdeauna ţinând cont că e nevoie de echilibru între
    combaterea dezinformării şi respectarea valorilor democratice, în special
    libertatea de exprimare.

    Disponibilitatea fiecăruia pentru efort
    intelectual, pentru lectură, este de fapt cheia răspunsului dacă o ştire este
    falsă sau adevărată, consideră, la Bucureşti, specialistul în ştiinţe
    administrative şi geopolitică, profesorul universitar Marius Văcărelu, pentru
    că, oricât ar vrea să te mintă cineva, dacă tu ştii domeniul, nu poţi fi
    minţit. Totul ţine de educaţie.

  • Comerțul, pus în slujba dezvoltării durabile

    Comerțul, pus în slujba dezvoltării durabile

    Potrivit acestuia, Partidul Popular European are încredere în eficiența
    dialogului cu partenerii comerciali ai UE și în cooperarea cu organizațiile
    internaționale.



    Tratatele UE impun ca toate politicile relevante ale UE, inclusiv Politica
    comercială, să promoveze dezvoltarea durabilă.


    În luna iulie a anului trecut, Comisia a lansat dezbaterea cu privire la
    îmbunătățirea implementării dezvoltării durabile în țările partenere comerciale
    ale UE propunând două scenarii. Unul se referă la realizarea de parteneriate
    mai asertive privind comerțul și dezvoltarea durabilă, menținându-se mecanismul
    actual de aplicare, iar cel de-al doilea vizează introducerea de sancțiuni
    obligatorii în tratate.


    Referitor la acest subiect, in cadrul unui seminar organizat la Bruxelles
    din BIPE Romania eurodeputatul Iuliu Winkler a declarat: Suntem martorii naşterii unei noi lumi a comerţului; o activitate care
    eminamente era decisă în spatele uşilor închise, în spatele cortinelor, pentru că negocierile comerciale sunt de o
    tehnicitate nemaipomenită, nici nu poţi să înţelegi acele lucruri dacă nu eşti
    specialist în comerţ, deci şi ei se retrăgeau, negociatorii şi negociau. Acest
    lucru nu mai este sustenabil. Societatea, actorii, dumneavoastră – mass media
    şi ONG-urile, doresc transparenţă, doresc să înţeleagă ceea ce se întâmplă,
    doresc să afle cu ce mandat. Deci, se naşte o nouă lume a comerţului. Subliniez
    că nevoia de transparenţă este un lucru legitim, va trebui să ne îndreptăm spre
    un comerţ nu numai liber, dar şi un comerţ echitabil. Cine face analiza
    regională -analiza în profil teritorial, dacă doriţi, a benefiiilor şi a
    costurilor unui acord comercial? Când facem această analiză, constatăm că, din
    nefericire, o parte dintre beneficii sunt situate mereu în altă parte, decât
    estul Europei, acolo unde ţările respective ale UE sunt marii comercianţi,
    marii exportatori. Cel mai mare exportator al UE este, evident, Germania şi cel
    mai preţios exportator pentru că dicutăm despre tehnologie şi depre produse cu
    înaltă valoare adăugată. Şi costurile acordurilor, de multe ori, din păcate,
    sunt situate în estul Europei, de exemplu, în România. Eu cred că este
    important, când vorbim, fie de politica comercială, fie de alte chestiuni, să
    nu evităm subiectele incomode, ele trebuie făcute într-un mod constructiv şi
    aici, sigur că avem nevoie de putere şi acasă.


  • Cum să atragem mai multe fonduri europene

    Cum să atragem mai multe fonduri europene

    Un plan de acţiune
    pentru accelerarea utilizării fondurilor europene va fi pus la punct de
    autorităţile de la Bucureşti, cu sprijinul celor de la direcţia de dezvoltare
    regională a Comisiei Europene. Anunţul a fost făcut de comisarul european Corina
    Creţu, după prima întâlnire cu noul premier, Viorica Dăncilă. România
    trebuie să accelereze absorbţia de fonduri europene pentru că altfel există
    pericolul de a pierde banii europeni, spune Corina Creţu. Ea a precizat că s-au
    înregistrat întârzieri în ceea ce priveşte dezvoltarea regională,
    transporturile şi construirea spitalelor regionale. Am
    toată încrederea în noul guvern să aibă în vedere aceste probleme restante şi
    să acţioneze rapid, să vină cu cele mai bune soluţii pentru a accelera
    implementarea. Practic am convenit împreună să găsim un plan de acţiune şi să
    primim propuneri de accelerare a fondurilor europene până la 23 februarie.

    Premierul Viorica Dăncilă a spus că se va concentra, în special, pe accesarea
    de fonduri europene pentru transporturi şi pentru construirea spitalelor
    regionale. Ea a amintit că a cerut ministerelor situaţia la zi a accesării
    fondurilor europene. Am cerut ministrului pentru
    Afaceri Europene să facă o situaţie privitoare la toate directivele europene
    care nu au fost implementate sau stadiul implementării lor.Totodată, am cerut ca pe
    fiecare minister să existe stadiul atragerii fondurilor europene, pentru că eu
    consider foarte importantă pentru România o bună relaţionare între guvernul
    României şi Comisia Europeană.

    Viorica Dăncilă şi Corina Creţu
    au mai stabilit să înscrie Valea Jiului într-un program special derulat de CE
    pentru a elimina sărăcia din această zonă. Corina Creţu: Am
    invitat România să aplice pentru a acţiona cu fondurile noastre pentru
    redresarea uneia dintre cele mai sărace zone din România care este Valea
    Jiului. Cred că este o iniţiativă importantă de a intra în acest proiect pilot
    şi ar trebui ca România să joace un rol important având în vedere experienţa pe
    care o are în domeniu.

    Premierul Viorica Dăncilă a susţinut, la rândul
    ei, că problemele Văii Jiului reprezintă o prioritate. Valea
    Jiului este o prioritate pentru a o încadra în acest program pilot. Vom coopera
    pe viitor și în acest proiect. Am
    convingerea că putem să facem paşi importanţi pentru România, atât din partea
    guvernului, Parlamentului European, dar mai ales a Comisiei Europene în care
    noi ne punem mari speranţe.
    Cândva una
    din cele mai importante zone miniere a Romaniei, Valea Jiului a devenit una din
    cele mai defavorizate.După 1990, producţia minieră a României s-a
    redus drastic, multe dintre exploatări fiind închise şi, ca urmare a acestei
    măsuri, numeroşi mineri au rămas fără loc de muncă.