Tag: Parlamentul European

  • UE previne spionarea de către regimurile totalitare a propriilor cetăţeni

    UE previne spionarea de către regimurile totalitare a propriilor cetăţeni

    Europa nu ar trebui să îi ajute pe dictatori să îşi spioneze cetăţenii,
    este mesajul pe care îl transmite Parlamentul European prin votul dat luna
    aceasta la Strasbourg. Este vorba despre începerea negocierilor cu Comisia
    Europeană şi cu statele membre, deci Consiliul European, cu privire la
    controalele pentru exporturile UE. Se doreşte extinderea acestor controale la instrumentele
    de supraveghere cibernetică, astfel încât să se evite încălcarea drepturilor
    omului.


    În
    ultima perioadă, ameninţarea terorismului este o ameninţare reală, însă vedem
    faptul că există regimuri autoritare în lume, care, sub acest pretext al
    combaterii terorismului, extind supravegherea cibernetică împotriva membrilor
    societăţii civile, împotriva jurnaliştilor, împotriva activiştilor care sunt
    apărătorii drepturilor omului… Din păcate, putem da numeroase asemenea exemple.
    Dacă ne gândim la ţări cum sunt o parte dintre statele arabe, Marocul sau
    Algeria, dacă ne gândim la Pakistan, Rusia sau Turcia… Toate aceste regimuri
    autoritare au folosit în ultima perioadă, fie că a fost vorba despre
    evenimentele din Turcia, fie, acum, pregătirea alegerilor în Rusia sau perioada
    numită primăvara arabă şi acele schimbări care au avut loc în ţările arabe.
    Toate acestea au dat ocazia unui abuz al tehnicilor şi tehnologiilor de control
    cibernetic şi supraveghere cibernetică.



    A argumentat eurodeputatul, Iuliu Winkler, PPE, vicepreşedinte Comisia
    pentru comerţ internaţional.


    Această iniţiativă, care face parte din demersul de regândire a regimului
    UE privind controlul exporturilor, vizează, aşadar, echipamentele cu dublă
    utilizare. Adică, produsele sau tehnologiile care pot fi utilizate atât în
    domeniul civil, cât şi în cel militar. Acestea fac deja subiectul unui regim de
    control al exporturilor Uniunii. Dar noile reguli ar putea adăuga pe listă
    unele instrumente de supraveghere cibernetică produse în UE, precum
    echipamentele pentru interceptarea telefoanelor mobile, accesarea computerelor,
    spargerea parolelor sau identificarea utilizatorilor de internet.


    Iuliu Winkler, despre propunerile Parlamentului European pentru noul
    regulament: Este vorba despre publicarea în mod
    obligatoriu a licenţelor de export pe care diverse state membre le acordă în
    acest domeniu. Este vorba despre publicarea de către statele membre şi a
    solicitărilor respinse, pentru că şi acestea sunt relevante, dar şi crearea
    posibilităţii de retragere a licenţelor deja acordate în momentul în care ar
    apărea informaţii că există un abuz în domeniul drepturilor omului în diverse
    state unde ar fi beneficiari ai exporturilor UE.


  • Noi reguli pentru înghețarea și confiscarea bunurilor obținute din activități infracționale

    Noi reguli pentru înghețarea și confiscarea bunurilor obținute din activități infracționale

    Noi norme care să echipeze mai bine țările UE pentru înghețarea și confiscarea activelor infractorilor au fost votate de Comisia pentru libertăți civile, justiție și afaceri interne din Parlamentul European. Proiectul vizează îmbunătățirea combaterii finanțării terorismului și a crimei organizate. Astfel, va fi mai ușor pentru un stat membru să solicite înghețarea sau confiscarea bunurilor unui infractor dintr-un alt stat membru, în comparație cu măsurile existente în prezent în Uniunea Europeană. Textul convenit introduce termene mai stricte, precum și un document standard pentru a accelera procedura și lărgește domeniul de aplicare al tipului de active care pot fi confiscate.

    Parlamentarii europeni doresc ca statele membre care primesc un ordin de înghețare sau confiscare să fie obligate să-l execute în termen de 20 de zile, spre deosebire de cele 60 de zile propuse de Comisie, astfel încât infractorii să nu aibă timp să își mute activele. Cu toate acestea, termenul poate fi amânat, de exemplu, în cazul în care confiscarea ar afecta o anchetă penală în curs. Pe de altă parte, cei păgubiți vor fi primii care urmează să primească despăgubiri la distribuirea bunurilor confiscate.

    Raportorul Nathalie Griesbeck (ALDE) explică: Acest raport completează pachetul de măsuri privind combaterea spălării banilor și a sistemelor financiare necontrolate și sporește foarte concret colaborarea dintre statele membre în privința confiscării bunurilor provenite din infracțiuni sau a înghețării acestora; este, de altfel, în logica dreptului penal să se completeze acest sistem care e acum pus în aplicare pentru a putea recupera o mulțime de bani legați de activități infracționale, precum și de terorism, dar nu numai, iar, o dată recuperați, acești bani vor putea fi folosiți pentru compensarea păgubiților, a familiilor acestora și a companiilor care au suferit din cauza fenomenului criminalității organizate.

    În cazul confiscărilor în valoare de peste 10.000 de euro, banii care rămân după compensaţii vor fi împărțiți între statul membru de proveniență și cel care execută, 70% și, respectiv, 30%. O instanță poate dispune ca banii, casele sau alte bunuri ale unei persoane suspectate că este angrenată în activități criminale să fie înghețate. Astfel, după ce are loc procesul, se poate emite un ordin de confiscare. Înghețarea și confiscarea bunurilor reprezintă o modalitate eficientă de prevenire a atacurilor teroriste, precum și de împiedicare a activităților altor infractori organizați. Cu toate acestea, Europol estimează că doar 1,1% (1,2 miliarde de euro) din toate veniturile încasate dinactivitățile infracționaledin UE sunt confiscate.


  • Prima sesiune plenară din 2018 a Parlamentului European

    Prima sesiune plenară din 2018 a Parlamentului European

    Parlamentul European
    se va reuni săptămâna viitoare în prima sesiune planară din acest an. Pe agenda
    primei zile figurează subiecte legate de energie, precum promovarea utilizării
    energiei din surse regenerabile, eficienţa energetică şi Uniunea energetică.
    Tot pe agenda zilei de luni figurează dosarul implementării strategiilor
    macro-regionale ale Uniunii Europene şi cel al conservării resurselor piscicole
    şi protejării ecosistemelor marine.


    Fiind
    prima reuniune a europarlamentarilor de după vacanţa de Crăciun şi de Anul Nou,
    în programul zilei de marţi figurează şi prezentarea concluziilor celui mai
    recent Consiliu European organizat la jumătatea lunii trecute, mai precis în
    zilele de 14 şi 15 decembrie. În aceeaşi zi vor fi prezentate declaraţiile
    Consiliului şi Comisiei Europene la finalul preşedinţiei semestriale a
    Estoniei, urmate de luări de cuvânt ale europarlamentarilor.


    Subiectul cel
    mai important de pe ordinea de zi a primei sesiuni plenare din acest an a
    Parlamentului European va fi prezentarea programului Bulgariei care, în primul semestru al acestui an, va
    deţine preşedinţia Consiliului Uniunii Europene. La o recentă întâlnire cu oficialităţile din Bulgaria, preşedintele Parlamentului European,
    Antonio Tajani, enunţa câteva priorităţi ale preşedinţiei Bulgariei: Obiectivul nostru comun
    este de a da răspunsuri concrete unei jumătăţi de miliard de cetăţeni europeni.
    Ne confruntăm cu probleme importante: apărarea frontierelor externe, problema
    imigraţiei, lupta împotriva terorismului şi creşterea economică.



    Începând de astăzi şi până la 25
    ianuarie, toţi miniştrii cabinetului de la Sofia au prevăzute întâlniri cu eurodeputaţii în cadrul reuniunilor comisiilor de specialitate ale
    Parlamentului European. Din punct de vedere geografic, Bulgaria va trebui să fie preocupată de procesul de integrare a statelor din Balcanii de Vest, dar şi de gestionarea relaţiilor dintre Uniunea Europeană şi Turcia. În
    ceea ce priveşte apărarea frontierelor externe ale
    Uniunii, Bulgaria, ca şi România, o face din afara spaţiului Schengen, un dosar care,
    privit din partea celorlalte state membre, nu pare a fi o prioritate, ci se află mai degrabă în faza unor
    declaraţii formale, de sprijin.
    Înaintea preluării preşedinţiei
    semestriale, o poziţie nuanţată a avut-o preşedintele
    Bulgariei, Rumen Radev, care a subliniat că ţara sa nu
    acceptă adăugarea de: noi criterii
    nescrise, inclusiv cele politice, dat fiind că Bulgaria a îndeplinit în
    2011 toate cerinţele pentru
    aderarea la spaţiul Schengen.

  • Cum se pregăteşte România pentru președinția Consiliului Uniunii Europene?

    Cum se pregăteşte România pentru președinția Consiliului Uniunii Europene?

    Ministrul delegat pentru Afaceri Europene, Victor Negrescu, le-a prezentat oficialilor europeni evoluția procesului de pregătire privind preluarea de către România a Președinției Consiliului Uniunii Europene. Victor Negrescu s-a întâlnit pe 9 ianuarie 2018, la Bruxelles, cu Jeppe Tranholm-Mikkelsen, secretarul general al Consiliului Uniunii Europene, cu Alexander Italianer, secretarul general al Comisiei Europene, și cu comisarul european pentru Dezvoltare Regională, Corina Crețu.



    Discuțiile s-au axat pe pregătirile privind preluarea de către România a Președinției Consiliului Uniunii Europene, ministrul delegat pentru Afaceri Europene prezentând eforturile depuse în ultima perioadă de Guvernul României pentru preluarea mandatului, la 1 ianuarie 2019.



    În ultimele luni, organizarea acestui moment important pentru viitorul parcurs al țării noastre în UE a înregistrat evoluții semnificative pe toate palierele. Am realizat o primă formă a agendei de acțiuni pe care le vom organiza pe durata celor șase luni, în toată țara, și am finalizat deja trei runde de consultare internă privind identificarea tematicilor de interes ale mandatului, la nivelul ministerelor și instituțiilor publice, dar și al reprezentanților României din Comitetul Economic și Social European, Comitetul European al Regiunilor și Parlamentul European. De asemenea, am început o amplă campanie de evenimente publice dedicate promovării Președinției României la Consiliul Uniunii Europene și am încheiat cu succes programul-pilot de formare a funcționarilor din administrația publică centrală. Vom implica toate resursele disponibile în sistemul public, academic și asociativ, iar angajamentul întregului Guvern de continuare într-un ritm accelerat a procesului de pregătire a Președinției României la Consiliul Uniunii Europene este unul ferm“, a declarat Victor Negrescu la finalul întâlnirii cu Jeppe Tranholm-Mikkelsen.



    Cei doi oficiali au avut un schimb de opinii cu privire la modalitățile de coordonare în vederea elaborării programului operațional al Trio-ul de Președinții care mai include Finlanda și Croația. România este pe deplin angajată în pregătirea exercitării Trio-ului de Președinții pe care-l împărțim cu Finlanda și Croația și ne bazăm pe sprijinul Secretariatului General al Consiliului în acest proces. Suntem conștienți de rolul pe care îl va avea Președinția României la Consiliul UE, atât în privința tranziției dintre Trio-ul actual și cel din care vom face parte, cât și asupra trecerii către următorul ciclu legislativ“, a subliniat Victor Negrescu.



    În cadrul întrevederii cu Alexander Italianer, secretarul general al Comisiei Europene, ministrul delegat a subliniat importanța unei ample cooperări cu Comisia Europeană, în demersurile de pregătire a preluării Președinției Consiliului UE, arătând că România rămâne angajată, de o manieră proactivă, în cooperarea la nivelul UE, în vederea consolidării pe mai departe a proiectului european.



    Discuțiile purtate cu comisarul european pentru Dezvoltare Regională, Corina Crețu, s-au axat pe tema agendei Președinției României la Consiliul UE, ministrul delegat evocând liniile de abordare a Președinției sub aspectul obiectivului de a asigura un mandat eficient.



    România își propune să fie un mediator imparțial în exercitarea Președinției Consiliului Uniunii Europene, urmărind avansarea agendei europene prin acomodarea pozițiilor unui număr cât mai mare de state membre. Pe baza necesității de a axa politicile pe nevoile cetățenilor, programul de lucru al Președinției României se va concentra pe asigurarea implementării unor soluții incluzive și durabile, de care să beneficieze toate statele membre, pe menținerea unei Europe unite și puternice, precum și pe consolidarea rolului global al UE“, a menționat Victor Negrescu.



    Cum

  • Premiul Lux Film – votul publicului

    Premiul Lux Film – votul publicului

    Premiul LUX FILM a devenit o etichetă de
    calitate care sprijină producțiile de film din Europa.



    În 2017, votul membrilor Parlamentului European
    pentru cea de-a 11-a ediție a Premiului Lux pentru cinema a desemnat câştigător
    filmul Sameblod – o coproducție suedezo-norvegiano-daneză.




    Susţinător al Premiului Lux, Ioannis Darmis – Director General pentru Comunicare în cadrul Parlamentului European ne-a declarat ce
    reprezintă pentru el acest proiect: Trebuie să spun că Premiul Lux este unul
    din proiectele Parlamentului European care îmi place în mod deosebit pentru că
    susţine, printre multe altele, valorile şi diversitatea culturală din spaţiul
    European, oferind posibilitatea ţărilor member să concureze cu filme care
    prezintă anumite dimensiuni sociale prin subiecte de actualitate cum ar fi:
    migraţia, drepturile femeilor, dar şi alte aspecte importante.



    Reporter: Ce
    mesaj transmiteti publicului pentru a se implica in votul celui mai apreciat
    film intrat in competitia Lux 2017?


    Ioannis
    Darmis: Aşa cum ştiţi există două niveluri de
    vot. Pe de o parte, câştigătorul este decis de membrii Parlamentului European,
    dar există şi un vot al Publucului. În statele member Reprezentaţii Parlamentului
    European organizează proiecţii cu filmele care intră în competiţia primelor
    trei locuri şi cetăţenii sunt invitaţi să vizioneze aceste filme şi să îl voteze pe cel pe care îl consideră a
    fi cel mai bun. Cred că Europa are o bogăţie culturală care poate fi
    considerate unul din cele mai bune produse ce pot fi promovate în toată lumea.
    Susţinând Premiul Lux pentru cel mai bun film, susţinem diversitatea culturală
    în toate aspectele ei, susţinem industria cinematografică şi, implicit,
    valorile Uniunii Europene.





    Subtitrate în cele 24 de limbi oficiale
    ale UE finalistele Premiului Lux 2017 şi anume: cele 120 de bătăi pe minut (BPM), Western
    și Sameblod călătoresc împreună, din octombrie 2017 până în februarie 2018, în
    50 de orașe din cele 28 de state membre ale UE.


    Filmul câștigător, în opinia publicului,
    va fi anunțat și premiat cu premiul LUX la prestigiosul festival internațional
    de film de la Karlovy Vary, la 1 iulie 2018, unde ați putea avea ocazia de a fi
    selectat și de a prezenta personal câștigătorul Mentiunii audientei!


    Nu ratați șansa. Implicați-vă,
    împărtășiți părerea și votați filmul dvs. european preferat!


  • Oportunităţi de creştere economică pe piaţa unică europeană

    Oportunităţi de creştere economică pe piaţa unică europeană

    Încrederea
    oamenilor în economia europeană este primordială pentru oficialii de la
    Bruxelles. Aceasta înseamnă că şi noi consumatorii trebuie să avem încredere să cumpărăm noi case, noi lucruri să existe
    o stabilitate a angăjarii (angajatorilor), o încredere a investitorilor în
    viitor.

    Ascultaţi o
    declaraţie legată de Oportunităţile de creştere
    economică pe piaţa unică europeană oferită de
    Malcom Harbour-fost membru al Parlamentului European:




  • Importanţa unificării bancare la nivelul UE

    Importanţa unificării bancare la nivelul UE

    Ideea
    de uniune bancară a fost susținută de către Parlamentul European încă din
    2010, însă tratativele în acest sens au început abia în anul 2012, la sfârșitul
    căruia cei 27 de reprezentanți ai statelor membre au căzut de acord cu privire
    la supervizarea unică a băncilor, un prim pas în vederea realizării uniunii
    bancare, dorite de către aceștia pentru a încerca să împiedice noi crize.
    Participarea în cadrul proiectului este obligatorie pentru toate cele 17 țări
    din zona euro, iar în ce privește statele care nu folosesc moneda unică,
    participarea a fost anunțată ca fiind una opțională.

    Michel Barnier, fost comisar European pentru Radio Romania: În interiorul acestei
    zone europene cu reglementari exista 27
    de tari membre si 8000 de banci. Pentru toate pietele bursiere si toti actorii
    financiari va voi prezenta doua propuneri legate de separarea riscurilor in
    sistemul bancar ceea ce presupune intreaga piata unica.
    În interiorul pietei unice, metodele sunt
    acelea de a preintampina diferentele dintre sistemele bancare ale tarilor, de a
    superviza sistemele bancare si de a regla la nivel lucrurile la nivel european
    si national. Asta facem noi in zona euro cererea sefilor de guverne si scopul unei
    astfel de activitati este integrarea. Ideea este aceea de a avea un singur
    supervizor care sa poata avea o privire amanuntita asupra bancilor cele 6000 de
    banci active in zona euro. Aderarea la un astfel de sistem este una voluntara ce
    tine de dorinta sefilor de guverne ale statelor membre. Pentru a depasi criza si
    a gasi solutii avem nevoie de solutii in sectorul bancar, avem nevoie de un
    sistem bancar stabil si responsabil si echitabil, asta explica faptul ca
    propunera facuta este una in scopul protejarii consumatorului. In toate
    sectoarele bancare se pune problema asigurarii transparentei tranzactiilor
    bancarre, a mobilitatii sistemului bancar in favoarea cetatenilor si
    consumatorilor.
    Deci
    un sector bancar stabil,regulat si echitabil
    si piete financiare care sa ramana ancorate in economia reala, sa fie in
    concordanta cu serviciile din economia reala, cu intreprinderile din teritoriu
    pentru a finata economia reala, de asta avem nevoie.
    Economia reala este în cadrul, la baza pietei
    unice dincolo de toate proiectele europene si cand spun asta ma gandesc ca
    proiectele europene au aparut in urma cu peste 60 de ani mai intai in domeniul economic si apoi in
    domeniul politic si economic si evident etapa cu etapa,cu trecerea timpului am
    coordonat si armonizat conditiile concurentei libere, am marit sansele
    investitorilor pe piata unica ce include acum 506 milioane de consumatori.
    Piata
    Unica este in prezent locul unde toate initiativele private si publice se
    dezvolta. Daca locul este solid,daca nu exista imperfectiuni, nu este fracturat
    cum inca se intampla din motive fiscale si administrative ale celor 27 de tari
    membre daca locul este solid, toate initiativele sunt eficiente.


  • Iniţiativa WiFi4EU – 120 de milioane de euro pentru internet Wi-Fi de mare viteză

    Iniţiativa WiFi4EU – 120 de milioane de euro pentru internet Wi-Fi de mare viteză

    Parlamentul European a
    votat, în această toamnă, în prima sesiune plenară a lunii sept 2017, raportul WiFi4EU, referitor la
    promovarea conexiunilor la internet de mare viteză, în comunitățile locale.


    Bugetul alocat este de 120
    de milioane EUR pentru perioada 2017-2019. Acesta va fi utilizat pentru
    instalarea unor echipamente Wi-Fi de ultimă generație în principalele centre de
    interes public.


    Acum un an, în
    Discursul privind starea Uniunii, Jean-Claude JUNCKER, Preşedintele Comisiei
    Europene sublinia faptul că până în 2020
    fiecare sat și oraș din Europa va avea acces gratuit la internet wireless în
    jurul principalelor centre de interes public. Conectivitate pentru toți
    înseamnă că nu ar trebui să conteze unde locuim și ce venituri avem.




    Finanțarea se va
    acorda tuturor Statelor Membre, astfel încât atât rezidenții cât și turiștii să
    poată beneficia de conexiuni la internet de mare viteză. Fondurile vor fi
    distribuite într-un mod cât mai echilibrat din punct de vedere geografic; până
    în 2020, între 6000 și 8000 de municipalități vor putea beneficia de finanțare.


    Despre importanţa şi impactul acestei
    iniţiative aflăm de la eurodeputatul Dan Nica din partea Alianței Progresiste a
    Socialiștilor şi Democraților din Parlamentul European: Finanţarea pe care o acordă Uniunea Europeană este neramburasabilă, iar
    cu aceşti bani o comunitate locală poate să-şi achiziţioneze toate
    echipamentele necesare pentru a putea oferi tuturor celor care se află în
    comunitatea respective un wi-fi gratuit. Wi-fi înseamnă o conexiune la internet
    la care poţi să te conectezi fie cu telefonul, fie cu tableta, fie cu
    calculatorul, la o viteză suficient de mare astfel încât să nu pierzi timp
    foarte mult căutând o informaţie sau accesând un conţinut de interes pe care
    ţi-l doreşti. Este important pentru că, în general, accesul la internet costă,
    iar în momentul în care o comunitate poate să îţi ofere acces gratuit acest
    lucru înseamnă acces egal la informaţii, indiferent dacă ai sau nu ai banii
    necesari pentru a-ţi plăti respectiva conexiune. Şi vreau ca să fac un semnal
    de alarmă, aici: vestea bună este că este un program al Comisiei Europene
    generos – o sumă de 120 milioane de euro; vestea proastă este că se merge pe
    principiul primul venit, primul servit. Deci solicit tututror celor care sunt
    primari şi consilieri locali sau judeţeni să facă demersurile necesare, să-şi
    depună proiectele, pentru că aceşti bani vor fi alocaţi în conformitate cu
    acest principiu. Important este că fiecare comunitate trebuie să-şi pregătească
    acest proiect care este foarte simplu şi în momnetul în care anunţul este făcut
    public, ei doar să vină să-l depună.



    Aşadar, autoritățile locale vor fi încurajate să dezvolte și
    să promoveze propriile servicii digitale în domenii cum ar fi e-guvernarea, e-sănătatea,
    e-turismul, cu ajutorul unei aplicații dedicate.


  • Relaţia cetăţenilor cu europarlamentarii

    Relaţia cetăţenilor cu europarlamentarii

    Relaţia cetăţenilor din mediul rural cu europarlamentarii români ar putea fi îmbunătăţită. Este opinia locuitorilor de la sate. În comuna Chiajna, judeţul Ilfov localnicii spun că nu au avut nicio întâlnire cu aleşii care ne reprezintă la Bruxelles. Fulvia Ilie, pensionară din comuna Chiajna, judeţul Ilfov: Relaţiile trebuie să fie mai apropiate, adică să mai viziteze comuna, să aibă legături cu cetăţenii , să îi întrebe ce îşi doresc, ce ar vrea să mai fie în comună. Comuna e frumoasă în general dar mai sunt multe de făcut. Ar fi bine măcar atunci când sunt aleşi să viziteze comuna.

    Ilie Gheorghe, localnic din comuna Chiajna, judeţul Ilfov aşteaptă ca europarlamentarii să meargă periodic în comună şi să propună proiecte ambiţioase autorităţilor locale: Sperăm că vor veni pentru că asta le este misiunea. Speranţa noastră este că vor veni cu propuneri constructive.

    În ceea ce îi priveşte pe aleşii din Parlamentul European, doar câteva nume sunt cunoscute cetăţenilor din mediul rural. Fulvia Ilie, pensionară din comuna Chiajna, judeţul Ilfov: Maria Grapini, Corina Creţu, sunt oameni….după cum am văzut la televizor, cum vorbesc şi ce promit, să sperăm că se vor gândi şi la comuna noastră. Spre exemplu pe doamna Grapini am văzut-o la televizor că lua poziţie când se discuta despre adus bani în ţară, despre investiţii.

    Totodată localnicii din Chiajna sunt de părere că în Parlamentul European ar putea să ne reprezinte şi: Tineret ,avem destui tineri care sunt copii deştepţi, de asemenea reprezentanţi din sport, domnul Ilie Năstase, doamna Gabriela Szabo, pentru că şi sportul trebuie dezvoltat, şi învăţământul. Ne-am dori cine ne reprezintă să comunice cu cetăţenii.


  • Dezbatere privind votul electronic în UE

    Dezbatere privind votul electronic în UE

    În ultimii ani, în mai
    multe state din blocul comunitar se vorbeşte din ce în mai des despre votul
    electronic, ca o variantă complementară votului tradiţional.

    Pe tema votului electronic, eurodeputatul Cătălin Ivan a
    organizat o dezbatere la Parlamentul European, la care au participat inclusiv
    dezvoltatori de software şi tehnologie. Europarlamentarul susţine că votul electronic nu reprezintă doar
    o soluţie alternativă, ci o necesitate. Cătălin Ivan enumeră
    avantajele pe care le are, în opinia sa, votul electronic: Din
    punctul meu de vedere, în ziua de astăzi, cu tehnologiile noi de comunicare,
    s-au dezvoltat atât de mult ştiinţa şi tehnologia comunicării, încât există, în
    acest moment, tehnologii care pot asigura şi trasparenţa votului, a actului în
    sine de a vota, şi siguranţa lui. De exemplu, tehnologia Blockchain, despre
    care noi am discutat la Bruxelles, este o tehnologie care nu lasă nimănui nicio
    posibilitate să intervină asupra votului, doar a celui care votează. Nu există
    nicio variantă prin care votul să poată fi fraudat. Dar putem avea un vot mult
    mai rapid, mult mai comod, pentru că nu trebuie să te deplasezi până la secţia
    de vot, mult mai sigur şi mai ieftin
    .

    În plus, crede Cătălin Ivan, prin
    intermediul votului electronic, cetăţenii europeni aflaţi în alte ţări din
    blocul comunitar vor putea să-şi exprime facil opţiunile politice la alegeri.
    Lucru valabil, în principal, pentru ţările membre din Europa Centrală şi de
    Est, care, în genere, au comunităţi numeroase în statele mai dezvoltate din
    vestul ori nordul continentului.

    În schimb, numeroşi experţi
    IT consideră că votul electronic poate fi fraudat uşor. Tot la capitolul
    dezavantaje intră şi riscul crescut ca votul să nu rămână anonim.

    În
    Uniunea Europeană, Estonia este singura ţară care a implementat integral votul
    electronic. În 2007, doar 5% din populaţia micuţului stat baltic a optat pentru
    votul electronic, pentru ca la scrutinul parlamentar din 2015 procentul
    alegătorilor e-voting să crească la peste 30%. Alte ţări din Uniune, cum sunt
    Italia şi Marea Britanie, l-au folosit în programe pilot sau, cazul Franţei,
    doar în anumite zone geografice.


  • PE solicită măsuri pentru creşterea siguranţei rutiere

    PE solicită măsuri pentru creşterea siguranţei rutiere

    Peste
    25 de mii de persoane îşi pierd viaţa pe şoselele din Europa şi alte sute de
    mii sunt rănite ca urmare a accidentelor rutiere datorate, în proporţie de 92%
    erorilor umane. Siguranţă rutieră depinde de trei factori (vehicule, infrastructuri şi
    comportamentul conducătorilor auto) iar Parlamentul European, conform unei recente rezoluţii
    non-legislative, consideră
    că trebuie luate noi măsuri de siguranţă pentru reducerea numărului de
    accidente. Conform datelor statistice, în zonele urbane pietonii şi bicicliştii
    sunt implicaţi în peste jumătate dintre accidentele soldate cu decese şi, din
    acest motiv, europarlamentarii au solicitat executivului comunitar să modifice
    legislaţia în domeniu. Una dintre modificări ar viza autoturismele noi care ar trebui să fie echipate cu sisteme autonome capabile să
    detecteze pietonii şi cu sisteme inteligente de asistenţă la accelerare.
    Înaintea votului, comisarul
    european pentru transporturi, Violeta Bulc, declara în plenul Parlamentului: Comisia depune eforturi pentru a
    adopta propunerea de modificare a Regulamentului privind siguranţa generală şi
    a Regulamentului privind siguranţa pietonilor. Obiectivul nostru este să facem
    acest lucru ca parte a celui de-al treilea pachet de mobilitate în prima
    jumătate a anului viitor, dar acest lucru nu este totul. În acelaşi pachet vom
    prezenta, de asemenea, o propunere de îmbunătăţire a siguranţei infrastructurii.


    În rezoluţie este menţionat
    faptul că unele modificări aduse infrastructurii precum anumite tipuri de
    parapete de siguranţă sau dispozitive pentru reducerea vitezei pot provoca sau
    agrava unele accidente, în special în cazul vehiculelor pe două roţi şi, din
    acest motiv, este necesară o standardizare la nivel european. De asemenea,
    legislativul european doreşte utilizarea unor etiloteste antidemaraj atât
    pentru conducătorii auto profesionişti, cât şi pentru conducătorii auto care au
    provocat un accident rutier sub influenţa băuturilor alcoolice. Comisarul
    european Violeta Bulc a promis că măsurile de siguranţă rutieră nu se vor opri
    la graniţele externe ale Uniunii: Obiectivul nostru este
    de a aborda siguranţa rutieră într-o manieră cuprinzătoare. Dar vestea
    bună este – şi aici merită menţionat – că am angajat, de asemenea, ţările vecine,
    inclusiv cele şase ţări din Balcanii de Vest, Turcia şi ţările
    Parteneriatului estic, să ne alăture în eforturile noastre într-o manieră
    activă, pentru că noi călătorim, de asemenea, şi în ţările vecine.


    O
    altă solicitare adresată
    executivului european este introducerea obligatorie a unor sisteme de
    monitorizare directă a presiunii din pneuri, a unor sisteme inteligente de
    avertizare pentru centura de siguranţă şi, nu în cele din urmă, a sistemului
    eCall, de alarmare în caz de accidente, nu numai la autoturisme, ci şi la
    vehicule grele, autocare şi motociclete.


  • Toleranţă zero faţă de abuzuri şi hărţuire sexuală

    Toleranţă zero faţă de abuzuri şi hărţuire sexuală

    Una din trei femei din Uniunea Europeană a trecut printr-o experiență de violență fizică sau sexuală după 18 ani, vârsta majoratului. 55 la sută au fost hărțuite sexual, 32 la sută dintre victime spun că făptuitorul a fost un șef, un coleg sau un client. Se întâmplă în viața de zi cu zi, dar nici pe internet situația nu e mai bine. Una din cinci femei a trecut prin hărțuire online.



    Sunt date oficiale cuprinse într-un studiu al Agenției Europene pentru Drepturi Fundamentale privind violența împotriva femeilor.



    Statistici seci în spatele cărora se ascund povești tragice și traume trăite de multe femei. Povești peste care de cele mai multe ori se așterne tăcerea, dar care încet încet ies la suprafață grație campaniei #metoo de pe rețelele de socializare, începută în urma scandalui în care este implicat unul dintre cei mai importanți producători americani de film, Harvey Weinstein, acuzat de abuzuri sexuale.



    “Cred că fiecare femeie din această sală şi poate mulţi dintre bărbaţi au o poveste de spus. Fie că este vorba de o experienţă trăită personal, fie de cineva aproapiat.”



    A spus în dezbaterile din Parlamentul european comisarul pentru comerț, Cecilia Malmstrom Iar cuvintele ei nu ai rămas fără ecou. Cel puțin două eurodeputate, Terry Reintke din Germania și Eleonora Forenza din Italia, au vorbit la Strasbourg despre propriile lor experiențe, explicând – fără să intre în detalii – că au avut deja de suferit în trecut de pe urma unor fapte sau cuvinte deplasate.



    Cadrul legislativ şi măsurile stabilite la nivel European ajută statele membre să lupte eficient împotriva violenţelor la care sunt supuse femeile şi fetele. “Trebuie să ne concentrăm pe implementarea lor. Trebuie să ne gândim ce putem face noi cu toţii. Dar cel mai important lucru este că trebuie să ne arătpm susţinerea faţă de victime.” A mai spus comisarul european pentru comerț.



    O rezoluție adoptată în plenul legislativului comunitar stipulează că această violență este asociată cu repartizarea inegală a puterii dintre femei și bărbați în cadrul societății noastre.



    Parlamentarii europeni au deplâns şi faptul că aceste acte sunt tolerate cu atâta ușurință. “Toleranță zero” a fost mesajul principal al rezoluției. Legislativul comunitar are și o recomandare pentru statele membre. Ar trebui, la rândul lor, să examineze situația în parlamentele lor naționale și să ia măsurile potrivite.



    Legislativul reia totodată apelul din 2014 adresat Comisiei Europene de a propune o strategie la nivelul Uniunii pentru a proteja femeile împotriva oricăror forme de violență, inclusiv abuzuri și hărțuiri sexuale.





  • Întrevederi ale ministrului Victor Negrescu cu înalţi responsabili europeni

    Întrevederi ale ministrului Victor Negrescu cu înalţi responsabili europeni

    Dosare de actualitate la nivelul UE, discutate la Bruxelles



    Ministrul delegat pentru Afaceri Europene, Victor Negrescu, s-a întâlnit, marți, 21 noiembrie, la Bruxelles, cu vicepreşedintele Comisiei Europene, comisar european pentru Uniunea Energiei, Maroš Šefčovič, și comisarul european pentru piaţă internă, industrie, antreprenoriat şi IMM-uri, Elżbieta Bieńkowska.



    Discuțiile, la care a participat și ministrul Cercetării și Inovării, Lucian Georgescu, au vizat dosarele de actualitate la nivelul Uniunii Europene, în domeniile gestionate de cei doi oficiali europeni, acestea fiind analizate și din perspectiva primului mandat al României la Președinția Consiliului Uniunii Europene.



    Ministrul delegat a subliniat interesul României de a contribui activ la implementarea obiectivelor strategiei europene privind Uniunea Energiei, precum şi importanţa consolidării pieței unice europene cu scopul de a maximiza beneficiile atât pentru consumatori, cât şi pentru companii.



    Discuţiile deschise şi constructive purtate cu oficialii Comisiei Europene pot contribui cu succes la stabilirea şi implementarea priorităților Președinției României la Consiliul Uniunii Europene. Vom avea oportunitatea de a ne reafirma susținerea pentru valorile comune şi de a contribui în mod direct la procesul de consolidare a acestora, generând procese de reflecție suplimentară asupra unor domenii-cheie aflate pe agenda europeană“, a declarat Victor Negrescu.



    Elemente de context



    România va asuma, pentru șase luni, începând cu 1 ianuarie 2019, Președinția Consiliului Uniunii Europene — una din cele șapte instituții ale Uniunii. Țara noastră face parte din trio-ul de Președinții, care mai include Finlanda și Croația. Trio-ul stabilește obiective pe termen lung și pregătește o agendă comună, determinând subiectele și aspectele majore care vor fi abordate de Consiliu pe o perioadă de 18 luni. Pe baza acestui program, fiecare dintre cele trei țări își pregătește propriul său program, mai detaliat, pentru şase luni.



    Președinția rotativă prezidează la Bruxelles reuniunile Consiliului Uniunii Europene (cu excepția Consiliului Afaceri Externe), reuniunile COREPER (întâlnirile reprezentanților permanenți ai țărilor membre la Bruxelles) și aproximativ 200 grupuri de lucru. De asemenea, Președinția conduce negocierile a sute de dosare legislative, organizează întâlniri cu Parlamentul European și alte reuniuni formale la toate nivelele.



    Președinția României la Consiliul Uniunii Europene se va derula într-un context european și internațional complex, mandatul acesteia urmând a fi calibrat în funcție de evoluția unor dosare cu miză majoră la nivel european. În acest moment cele mai vizibile dintre acestea, dincolo de dosarele legislative ordinare, apar a fi, în principal, Brexit și cadrul financiar multianual post-2020.

  • Zilele Filmului LUX 2017 în România

    Zilele Filmului LUX 2017 în România

    Biroul de Informare al Parlamentului European în România organizează în luna noiembrie Zilele Filmului LUX 2017 în trei dintre cele mai importante centre urbane şi culturale din România, Bucureşti, Cluj-Napoca şi Tîrgu Mureş. Manifestarea, ajunsă la a şasea ediţie în România, prilejuieşte proiecţia celor 3 filme finaliste în cursa pentru Premiul LUX al Parlamentului European, ediţia 2017, dezbateri cu spectatori, realizatori de producţie cinematografică, regizori, scenarişti, critici de film şi jurnalişti specializaţi.



    Alături de câştigătorul Premiului LUX 2017, “Sámi Blood”, regia Amanda Kernell, producţie Suedia-Norvegia-Danemarca, publicul poate viziona multipremiatul 120 BPM”, regia Robin Campillo, producţie Franţa, dar şi Western”, regia Valeska Grisebach, producţie Germania-Bulgaria-Austria.



    “Sámi Blood”, regizat de suedeza Amanda Kernell, prezintă povestea unei tinere din etnia sami, care îşi abandonează comunitatea, pentru că îşi doreşte un alt fel de viaţă, dar, pentru a-şi realiza visul, trebuie să înfrunte atitudinile rasiste din societate.



    Publicul poate viziona şi o expoziţie de fotografii despre comunitatea sami – un popor indigen care trăieşte în nordul Suediei, Norvegiei şi Finlandei, fotografii puse la dispoziţie de Ambasada Suediei.



    Iniţiat în 2007 de Parlamentul European, Premiul LUX pentru film european urmăreşte stimularea dezbaterilor pe tema valorilor europene şi a problemelor sociale actuale şi sprijină circulaţia filmelor europene. Premiul LUX contribuie, astfel, la îmbogăţirea patrimoniului cinematografic şi cultural al Europei.

  • Acordul de liber schimb Republica Moldova – UE

    Acordul de liber schimb Republica Moldova – UE


    Pe 13 noiembrie 2014, plenul Parlamentului European a votat în favoarea ratificării Acordului de Asociere între Republica Moldova şi UE – tratat internaţional care prevede cooperarea în domenii precum comerţul, politica de securitate şi cultură, contribuind la integrarea mai profundă din punct de vedere politic şi economic între cele două entităţi. Acordul de Asociere include şi un Acord de Liber Schimb Aprofundat şi Cuprinzător, menit să reducă barierele în calea comerţului între fostul stat sovietic şi Uniune. Acesta acordă fiecărei părți un acces mai bun pe piață, urmărind inclusiv eliminarea taxelor vamale de import (și export, dacă există) în comerțul produselor. Aşa cum procedează Bruxellesul atunci când stabileşte cu partenerii săi comerciali Zone de Liber Schimb, şi în cazul Republicii Moldova au fost incluse mai multe domenii, care depăşesc comerţul obişnuit, pornind de la ideea că acesta nu poate fi decuplat de politicile interne privind achiziţiile, concurenţa, proprietatea intelectuală sau dezvoltarea durabilă. În cazul Republicii Moldova, statutul de membru al Parteneriatului Estic i-a oferit o poziţie specială în relaţia cu Bruxellesul, iar acordul are prevederi în conformitate cu acquis-ul comunitar.



    Toate acestea, pentru modernizarea economiei, atragerea investițiilor comunitare în țară şi pentru un mediu mai previzibil al politicilor. Acordul de liber schimb cu UE oferă o serie de avantaje Republicii Moldova, dar există şi potenţial neutilizat, a atras, însă, atenţia, la Chişinău, comisarul european pentru comerţ, Cecilia Malmström. Recenta vizită a avut loc în contextul în care guvernul Republicii Moldova se pronunţă pentru aprofundarea implementării acordului de liber schimb, în timp ce preşedintele pro-moscovit Igor Dodon cere revizuirea acestuia. Vorbind în cadrul unei conferinţe de presă comune cu premierul Pavel Filip, oficialul european s-a referit şi la negocierea posibilităţii de export pe piaţa comunitară a produselor de origine animalieră din Republica Moldova. Potrivit Ceciliei Malmström, pe lângă condiţiile tehnice care trebuie întrunite, cum ar fi normele de siguranţă a alimentelor, este nevoie şi de implementarea unor legi predictibile şi transparente, care să ofere siguranţă investitorilor. Exporturile Republicii Moldova pe piaţa europeană sunt în creştere, iar în prezent se discută posibilitatea livrărilor de carne şi ouă în Uniunea Europeană, a precizat Pavel Filip: Vorbesc în primul rând şi de posibilitatea de a exporta produse de origine animală. Desigur că în acest sens şi noi avem de făcut foarte multe, dar perspectivele pentru noi sunt foarte clare.



    În opinia analistului Vlad Ţurcanu, comerţul cu UE a ajutat Republica Moldova să se menţină pe linia de plutire după şocurile succesive pe care le-a suportat economia ţării în ultimii 20 de ani. În acelaşi timp, el a criticat ideile preşedintelui Igor Dodon, care vrea ca Republica Moldova să exporte în Federaţia Rusă materie primă. Potrivit lui Vlad Ţurcanu, ideea avansată de liderul pro-rus i-ar dezavantaja pe producătorii autohtoni: Ceea ce am reţinut din toată această frazeologie a lui Igor Dodon, pe care acesta o agită cu orice ocazie, este că ar trebui să ne concentrăm pe relaţia cu Federaţia Rusă, pentru a exporta legume, fructe şi vin în Federaţia Rusă. Exact modelul pe care a funcţionat RSS Moldovenească (denumirea statului în perioada sovietică) până la 1991. Asta înseamnă să livrăm materie primă în Federaţia Rusă şi plusvaloarea pe care ar obţine-o producătorii noştri ar fi una de sub un procent.



    O situaţie aparte în toată această ecuaţie este cea din Transnistria, regiune separatistă promoscovită din estul Republicii Moldova. După parafarea Acordului de Asociere, în noiembrie 2013, la Vilnius, regiunea transnistreană a beneficiat de facilităţi comerciale autonome din partea UE. Acest lucru a făcut ca pe parcursul a doi ani aproape 50 la sută din mărfurile exportate din stânga Nistrului să ajungă pe piaţa Uniunii Europene. Facilităţile comerciale au expirat, însă, la sfârşitul lui 2015, iar Zona de Liber Schimb Aprofundat şi Cuprinzător s-a extins, de la 1 ianuarie 2016, pe întreg teritoriul Republicii Moldova, inclusiv în regiunea transnistreană. Astfel, toţi agenţii economici din Republica Moldova, inclusiv cei din regiunea transnistreană, au putut să exporte mărfuri în Uniunea Europeană în baza aceluiaşi regim de comerţ liber. Dar, Tiraspolul a anunţat că nu va implementa Acordul de Liber Schimb cu UE, deoarece acesta ar fi în contradicţie cu politica sa externă, stabilită în cadrul referendumului privind apropierea de Rusia, prin integrarea în uniunea Eurasiatică. Transnistria a obţinut un regim asimetric, în care Tiraspolul aplică taxele vamale, iar exportul transnistrean ajunge pe piaţa UE fără taxe. Includerea Transnistriei chiar şi în această formulă a fost apreciată de unii analişti drept un aspect al unui scop mult mai important – reîntregirea ţării, mergând pe ideea că o integrare economică mai intensă a Republicii Moldovei cu UE va permite soluţionarea conflictului transnistrean.