Tag: război

  • Pilotul Tudor Greceanu

    Pilotul Tudor Greceanu

    Participant
    în luptele din al doilea război mondial, pilotul Tudor Greceanu a fost unul
    dintre sutele de mii de eroi români pentru care viața a luat o altă întorsătură
    la sfârșitul conflictului. Născut pe 13 mai 1917 într-o familie de origine
    boierească, Tudor Greceanu a urmat școala de ofițeri de
    aviație pe care a absolvit-o în 1939 într-o generație cu numai 29 de absolvenți
    de piloți, mecanici și naviganți. Cea mai veche menționare a numelui Greceanu
    este cea a cronicarului Radu Greceanu din principatul Munteniei din a doua
    jumătate a secolului al 17-lea. Aviatorul Tudor Greceanu își urma și o chemare,
    dar și o modă printre tinerii români cu posibilități, aceea de a deveni piloți
    de avioane. Aviația în România devenise deja o preocupare cu tradiție.

    Numele
    inventatorului Aurel Vlaicu, mort în 1913 pe când încerca să traverseze Munții
    Carpați la bordul avionului său Vlaicu 2, era unul de referință. Anterior, în
    1906, încercarea la Paris a altui aviator român Traiav Vuia de a zbura cu un
    aparat mai greu decât, deși nereușită, lăsase o impresie bună. Iar inventatorul
    Henri Coandă cu invenția sa din 1910 făcuse ca aviația să fie un domeniu de
    atracție pentru tinerii români de familie bună, dar și pentru cei cu ambiții
    mari și firi aventuroase. Însă și aviația militară română avea să dea nume mari
    și ași ai cerului precum căpitanul Constantin Bâzu Cantacuzino, căpitanul
    Alexandru Șerbănescu, căpitanul Gheorghe Popescu-Ciocănel, căpitanul Horia
    Agarici și mulți alții.


    Cel
    de-al doilea război mondial avea să înceapă pe 1 septembrie 1939 și promoția
    lui Greceanu era conștientă că de la ea se cerea sacrificiul pentru apărarea
    intereselor naționale. Conform măruturisilor sale, promoția sa se aștepta să fie trimisă pe front. În
    vara anului 1940 Franța era ocupată de Germania nazistă, Anglia era asediată de
    forțele aviației germane iar României i se luau Basarabia, Bucovina de Nord,
    Transilvania de Nord și Cadrilaterul confirmând prăbușirea sistemului
    tratatelor de pace de la Versailles, de după primul război mondial. Anul 1940 a
    fost primul an de criză în viața tânărului pilot Tudor Greceanu de numai 23 de
    ani care a dorit să demisioneze din armată, însă demisia nu i-a fost acceptată.
    La începutul războiului era pilot de vânătoare la Flotila 1 Vânătoare Bucureşti
    și își urma instructajul pentru a deveni pilot de vânătoare. A deținut șase
    brevete de pilot: brevetul de pilot de război obținut în școala militară,
    brevetul de pilot de vânătoare, brevetul de instructor de zbor, brevetul de
    pilot de bimotoare, brevetul de înaltă acrobație, brevetul de zbor de noapte și
    brevetul de zbor fără vizibilitate. Pe
    lângă acestea, a deținut și brevete și insigne de pilot german, italian și
    american.


    Botezul
    focului a însemnat plecarea pe frontul din Uniunea Sovietică. Cucerirea Odessei din 1941 a fost un preț
    pe care aviația română l-a plătit din plin. În arhiva Centrului de Istorie
    Orală din Radiodifuziunea Română se află un interviu cu pilotul Tudor Greceanu
    din 1993. În acest interviu pilotul își amintea de episodul Odessa.

    O escadrilă de vânătoare avea
    în general 15 avioane. Aceste 15 avioane nu erau întotdeauna în linie de zbor.
    Am plecat la început cu ele în linie de zbor. Noi contam în general pe cel
    puţin 12 avioane capabile de zbor în fiecare zi. Altă parte erau fie în
    revizii, fie în reparaţii eventuale, aveau mici defecte. Dar am ajuns la un
    moment dat ca întregul grup, adică după căderea Odessei, deci 3 escadrile, care
    trebuia să aibă 45 de avioane, să nu mai aveam decât 3 avioane. Pentru că
    nimeni nu ne înlocuia avioanele. Statul român iniţial a cumpărat de la nemţi 3
    escadrile de avioane de vânătoare Messerschmitt 109. Ei, aceste avioane au
    venit, au fost montate, puse în linie de zbor şi cu ele am plecat pe front. Ce
    a căzut, ce s-a deteriorat, ce a intrat în revizii erau scoase din efectiv.
    Știţi cât a costat statul român un singur avion? 62 de milioane de lei. La
    vremea aceea 62 de milioane de lei erau mari cât roata carului: 62 de milioane de
    lei reprezentau 62 de blocuri de 10 etaje. După căderea Odessei, grupul meu s-a
    întors doar cu 3 avioane din cele 45.


    În timpul războiului, locotenentul Tudor Greceanu a avut
    la activ 6000 de ore de zbor realizate în 1000 de misiuni de luptă și a avut 42
    de victorii aeriene care au însemnat doborârea a 42 de avioane inamice. A
    primit mai multe decorații între care titlul de cavaler al Ordinului Mihai
    Viteazul clasa III. Însă sfârșitul războiului nu avea să-i aducă pacea, ba
    dimpotrivă. Întors în România în 1945 Greceanu află ca logodnica lui de origine
    germană se sinucisese pentru a nu fi deportată în URSS, iar fratele său era prizonier
    în Gulagul sovietic. La scurt timp este arestat și întemnițat la Aiud, în timp
    ce părinții săi primeau arest la domiciliu unde mureau de boală și sărăcie. În
    închisoare este torturat și pus cu picioarele în apă rece, care îi zdrobește
    articulațiile. Supraviețuiește închisorii și este eliberat în 1964. Cu ambele
    picioare amputate, Tudor Greceanu, ajuns la vârsta de 77 de ani, moare în 1994
    într-o modestă garsonieră dintr-un cartier muncitoresc al Bucureștiului…

  • Prizonieri militari români morți în detenție în URSS

    Prizonieri militari români morți în detenție în URSS

    Cel de-al doilea război mondial s-a
    terminat pentru jumătatea de est a Europei, deci și a României, cu ocupația
    sovietică. În decursul conflictului, în Uniunea Sovietică au murit sute de mii
    de militari români în luptă, alte zeci de mii de prizonieri găsindu-și
    sfârșitul în lagăre sau rămânând victime necunoscute. Pentru recuperarea
    memoriei românilor dispăruți în cel de-al doilea război mondial pe frontul de
    est, ambasada României în Federația Rusă a publicat o listă cu prizonieri
    militari români morți în detenție în URSS
    . Pe listă sunt însă și civili
    identificați în arhivele ruse.



    Vasile Soare, ambasadorul României la
    Moscova, a condus investigațiile de recuperare: În săptămâna dinaintea Paștilor din acest an, noi cei de la
    ambasada României la Moscova am reușit o premieră pentru istoriografia română.
    Și anume publicarea unei liste integrale, maximum ce s-a putut găsi în arhivele
    ruse, a prizonierilor români de război și internați civili din România care au
    decedat în lagărele de pe teritoriul actual al Federației Ruse. Ei au fost
    înhumați în zona lagărelor respective între 1941 și 1956. Este vorba de un
    număr de 20.718 români, majoritatea prizonieri de război, deci militari.


    Efortul a fost susținut și căutarea
    prizonierilor români morți a durat mai mult de un deceniu. Vasile Soare a explicat într-un interviu
    acordat corespondentului Radio România la Moscova, Alexandr Beleavski, proveniența numărului și statutul deținuților care se
    află pe listă.

    Este un număr
    pe care de zece ani ne străduim să-l întregim. Anul trecut am publicat o
    jumătate într-o primă parte, peste 10.000 de nume, iar acum am reușit să
    închidem această listă adăugând încă aproximativ 11.000 de nume. Vorbim
    exclusiv despre captivi, nu cei care au căzut pe front la Stalingrad sau la
    Cotul Donului, vorbim despre cei care au supraviețuit marilor bătălii, care au
    fost capturați și au devenit prizonieri de război. Dar avem și o parte de
    persoane civile, în speță vorbim de etnicii germani care au fost deportați în
    ianuarie-februarie 1945. Atunci au fost ridicați din România, cu puțin înainte
    de finalul celui de-al doilea război mondial, când un număr important de
    persoane de etnie germană au fost ridicate forțat din Europa Centrală și de
    Est. Cei mai mulți au fost ridicați din România, aproximativ 70.000 de
    persoane, din care în jur de 8.000 de persoane au murit în batalioanele de muncă
    și în lagărele sovietice.


    În tumultul războiului au fost multe
    necunoscute și posterității i-a revenit misiunea să le clarifice, atât cât a
    fost posibil. Vasile Soare a povestit odiseea prizonierilor români în URSS din
    anii ’40.

    Ei au început să ajungă în
    lagărele sovietice chiar din 1941, primii dintre ei. A urmat majoritatea în
    1942 avem peste 100.000 de oameni, o cifră foarte mare, chiar și după 23 august
    1944 și ulterior chiar și după octombrie 1944. Este greu de identificat o cifră
    exactă, dar noi apreciem din tot ce am găsit în arhive la 236.000 de ostași
    români prizonieri. Un număr în jur de 65.000 se pare că au murit în lagăre. Noi
    acum știm exact ce am publicat și ce am găsit în arhivele ruse, pe cei
    aproximativ 21.000. După bătăliile de la Stalingrad-Cotul Donului din noiembrie
    1942 până în spre martie-aprilie 1943 nu s-au făcut înregistrări la sosirea eșaloanelor
    de prizonieri de război străini în lagărele sovietice. Deci sunt mii și zeci de
    mii de oameni care n-au fost înregistrați niciodată. De aceea apare această
    diferență de numere. Față de numerele pe care le indică statistica oficială
    rusă referitoare la prizonierii de război români de 15.435 de morți noi am mai
    găsit și în alte arhive un număr sporit. Când am pus cap la cap toate aceste
    numere am văzut că era vorba de militari diferiți, deci totalul este numărul de
    20.718.


    Numele a 40.000 de prizonieri de
    război români a rămas necunoscut. Vasile Soare a rezumat dificultățile muncii
    de arhive: Am pornit la ceea
    ce a fost cel mai complicat, la descifrarea scrisului. Totul s-a consemnat
    olograf, soldații sovietici din lagăre consemnau și înregistrau prizonierii
    străini după ureche. Desigur că am întâlnit foarte multe greșeli, greul a fost
    să descifrăm numele prizonierilor. Am intenționat să publicăm lista de Crăciun,
    în 2019, dar nu am reușit înainte de împlinirea a 75 de ani de la încheierea celui
    de-al doilea război mondial să finalizăm această listă și am reușit.


    Lista conține numele, prenumele,
    prenumele tatălui militarului, data nașterii militarului, lagărul în care a
    fost deținut și data morții. Mai există și o anexă cu indicarea tuturor lagărelor,
    a spitalelor speciale NKVD și a batalioanelor de muncă în care au fost
    internați civili deportați. De la apariția listei, mulți români și-au regăsit
    rudele după listă, și-au regăsit bunicii și străbunicii, ceea ce a suscitat o
    mare emoție. În plus față de identificarea în arhive și pe teren a românilor
    morți în Rusia, ambasada României duce o campanie pentru memorializarea
    locurilor în care au pierit oamenii acum aproape 80 de ani. Până în prezent, pe
    teritoriul Federației Ruse au fost ridicate 34 de monumente pentru comemorarea
    românilor morți, unele din aceste monumente fiind amenajate și putând fi
    vizitate. Multe locuri unde au pierit românii au dispărut, în timp, dar multe
    au fost recuperate pentru a fi memorializate.

  • Relaţiile UE – UA în contextul crizelor regionale şi provocărilor viitoare

    Relaţiile UE – UA în contextul crizelor regionale şi provocărilor viitoare

    Un număr record de 19 de comisari europeni s-au aflat alături de președintele Comisiei, Ursula von der Leyen, și de Înaltul Reprezentant pentru afaceri externe și politica de securitate, Josep Borrell, la reuniunea de la Addis Ababa. Reprezentarea masivă arată importanța pe care UE o acordă relației cu Uniunea Africană, potrivit unui comunicat al Comisiei, care amintește că Ursula von der Leyen a promis să elaboreze în primele 100 de zile ale mandatului său o strategie cuprinzătoare privind Africa.

    De altfel, în cadrul celui de-al 5-lea summit UE – UA, care a avut loc în 2017 la Abidjan, Bruxellesul a prezentat un Plan de investiții externe, al cărui obiectiv era crearea, până în 2023, a 10 milioane de noi locuri de muncă și atragerea de investiții publice și private în valoare de 47 de miliarde de euro.

    O altă prioritate, dincolo de cele de natură economică, este în domeniul securității, dat fiind că Africa e marcată de numeroasele crize și conflicte, între care războiul civil libian, în imediata apropiere a UE, și criza generată de militantismul din regiunea Sahel, unde state europene sunt implicate în efortul de stabilizare fie direct, fie prin intermediul misiunilor ONU la care participă. Miza, însă, potrivit Ursulei von der Leyen, o reprezintă sprijinirea statelor din regiune astfel încât acestea să poată acționa singure:

    Este extrem de important ca Uniunea Africană, statele membre ale acesteia să obțină capacitatea de a se apăra singure, de a apăra regiunea de terorism. E important să le aducem în situația în care pot face acest lucru. Am discutat despre situații diferite, Libia, Sahelul unde este nevoie de mai mult sprijin, dar într-un așa fel încât să le dăm entităților locale capacitatea de a se lupta cu inamicul pentru că ele îl cunosc cel mai bine, ele știu cel mai bine de unde vine terorismul, ele știu cel mai bine care este specificul anumitor regiuni și zone.


    În cadrul reuniunii de la Addis Ababa a fost discutată și problema schimbărilor climatice, în condițiile în care în Africa au început deja să se simtă efectele acestora: resursele de apă sunt în scădere, tot mai multe regiuni sunt amenințate de deșertificare, iar aceste fenomene – și altele asociate – generează presiuni ce duc la conflicte și la refugiați climatici.


  • România și negocierile de pace din 1919

    România și negocierile de pace din 1919

    La finele primului
    război mondial, România se afla în tabăra câștigătoare. Până la sfârșitul
    anului de grație 1918, teritoriile locuite de români din imperiile rus și austro-ungar
    se uniseră cu Regatul României și tratatele de pace urma să confirme noile
    granițe. Însă confirmarea internațională a noii Românii nu a decurs atât de
    simplu, divergențele și armonizarea intereselor au făcut ca încheierea păcii să
    fie anevoioasă. România a avut de înfruntat opoziția aliaților ei care îi
    făceau reproșuri însă și ea le răspundea aliaților cu justificări și alte
    reproșuri. Astfel, starea de tensiune a ajuns în punctul în care artizanul
    intrării României în război, politicianul liberal Ion I. C. Brătianu, a părăsit
    negocierile de pace iritat că României nu i se satifăcuseră în totalitate
    prevederile Convenției din 1916 care fusese baza intrării sale în război.


    L-am invitat pe
    istoricul Ioan Scurtu să rezume povestea disputelor dintre România și aliații
    săi Franța, Marea Britanie, Italia și SUA din anul 1919 şi să evidenţieze reproșurile
    aduse României de către Antantă.


    România
    a fost nevoită să încheie pace separată cu Puterile Centrale ca urmare a
    faptului că Rusia a ieșit din război și România rămăsese singură pe frontul din
    răsărit. Dar a făcut pacea, cel puțin așa arată documentele, cu acordul
    aliaților. Convenția din 1916 avantaja foarte mult România, Ion I. C. Brătianu
    a negociat foarte bine. Era vremea în care Franța se găsea în mare dificultate
    pe frontul de vest, iar armata rusă nu reușea să obțină victoria în Galiția. Și
    atunci s-a socotit că România trebuia neapărat să intervină ca să atragă un
    număr cât mai mare de militari germani și austro-ungari asupra sa și să degajeze
    în acest fel cele două fronturi. În aceste condiții s-au făcut anumite concesii
    pe care, la sfârșitul războiului, Franța mai ales începea să le regrete.


    Pe fondul situației
    grele în care se afla Franța în 1916, necesitatea intrării României în război
    devenea una critică. Ioan Scurtu consideră că în acel moment România a știut
    să-și joace cartea și să obțină avantaje importante. Care au fost acele
    avantaje?

    Ioan Scurtu: În
    primul rând a fost chestiunea graniței de nord și de apus pe care Brătianu a
    trasat-o cu o meticulozitate extraordinară. A precizat linia pe unde să treacă
    granița marcând un anume deal, un anume râu, un anume sat și așa mai departe în
    așa fel încât când la conferința păcii a trebuit să se stabilească granița
    aceasta să fie deja hotărâtă. Acea granița mergea de fapt pe Tisa până la vărsarea
    în Dunăre, ceea ce nemulțumea pe de altă parte și Serbia care, la rândul ei,
    afirma că era mult prea aproape de Belgrad, la o bătaie de tun și că trebuia să
    i se acorde un spațiu de siguranță, deși România se angaja să nu militarizeze
    granița respectivă.


    În ianuarie 1919 începea Conferința de Pace de la
    Paris și România mergea acolo pentru a obține ce i se promisese. Însă existau
    interese și ele trebuia să fie satisfăcute prin compromisuri.

    Ioan Scurtu: A fost o deosebire de concepție
    între cei patru mari, președintele Statelor Unite, primul ministru al Marii
    Britanii, primul ministru al Franței, primul ministru al Italiei și Ion I. C.
    Brătianu care considera, pornind și el de la prevederile Convenției de pe 4
    august 1916, că statele semnatare vor fi tratate la conferința de pace pe
    picior de egalitate. Or, la conferința păcii se instituise un consiliu suprem
    care hotărâse ca statele membre să aibă statut de state cu interese nelimitate în
    timp ce celelalte state, între care și România, au fost înscrise în rândul
    statelor cu interese limitate. Bazându-se și pe faptul că președintele Wilson
    milita pentru egalitatea între state, pentru democrație, pentru rezolvarea
    democratică a disputelor dintre state, Brătianu insista ca România să fie
    tratată pe picior de egalitate cu celelalte state. Numai că replica a venit
    chiar de la Wilson care i-a spus în fața conferinței că fiecare stat semnifică
    atâta cât reprezintă puterea sa militară.


    Intransigența lui
    Brătianu a fost însă abandonată chiar de el însuși. Înlocuitorul său, Alexandru
    Vaida Voevod, avea să semneze tratatele care recunoșteau România Mare.

    Ioan
    Scurtu: Nu era posibil ca o
    țară mică, cu revendicări teritoriale, care trebuia să obțină unirea prin
    confirmarea prin tratate, să pretindă să fie egală cu SUA, Franța, Marea
    Britanie și Italia. Chiar el, Brătianu, și-a dat seama de asta și l-a lăsat la
    conducerea delegației române pe Alexandru Vaida Voevod, după ce în prealabil
    l-a sfătuit să se înscrie în masonerie. Brătianu aflase că foarte multe decizii
    se luau noaptea când frații se întruneau. Brătianu nu participa, nefiind membru
    al niciunei organizații masonice. Dar Vaida a fost mai maleabil și și-a dat
    seama că nu avea încotro. Vaida explica în parlament că era conștient de faptul
    că se aruncase într-o groapă și că trăsese și România, dar sentimentul lui era
    că în acea groapă se găseau și delegațiile SUA, Marii Britanii, Franței și
    Italiei.


    România a obținut, în
    cele din urmă, recunoașterea unirii Bucovinei cu România prin tratatul cu Austria,
    recunoașterea unirii Transilvaniei cu România și recunoașterea unirii cu două
    treimi din Banat prin tratatul cu Ungaria. Ceea ce a fost ce își dorise.

  • Marina comercială română în timpul celui de-al doilea război mondial

    Marina comercială română în timpul celui de-al doilea război mondial



    La sfârşitul anilor ’30, norii negri ai războiului
    se adunau asupra Europei. Războiul care urma avea să se poarte şi pe mare, iar
    marina, cea militară şi cea civilă, căpăta un rol aparte. Marina civilă română aştepta, în acea stare
    de confuzie de început, ordinul de acţiune.


    Între 1939 și 1941,
    navigația în Marea Mediterană era controlată de marina regală britanică, aflată
    în război cu cea germană și italiană. Navele neutre aveau o inscripție pe
    corpul vasului, cu litere enorme, pentru a fi identificate mai ușor de forţele
    beligerante. Pe navele românești era scris cuvântul România. În porturile
    Mediteranei, navele neutre primeau certificate din partea britanicilor pentru
    mărfurile încărcate, pentru a se asigura că nu ajungeau la germani sau italieni.



    Ofițerul de marină
    Mircea Nicolau îşi amintea, într-o declaraţie din 1998, pentru Centrul de
    Istorie Orală al Radiodifuziunii Române, că în 1939, la izbucnirea războiului,
    se afla pe nava Alba Iulia, la Istanbul, încărcând mărfuri cu destinația
    România. Nicolau își aducea aminte câte nave formau flota comercială a României
    și ce s-a întâmplat cu fiecare în parte. Vasul Alba Iulia era dintr-o serie de nave
    de 12.500 tone, ca și vasul Ardealul. Au fost Alba Iulia, Ardealul,
    Peleș şi Suceava dintre care până la sfârşitul războiului nu a mai rămas decât
    Ardealul. Acest vas a fost singurul restituit de ruşi, complet devastat, restul
    fiind scufundate. De exemplu, Peleşul a fost scufundat pe coasta Crimeii.
    Când a fost restituit, pe nava Ardealul nu mai exista lemn aproape deloc, nu
    mai exista nici cabina, nici instalaţie electrică. Aceste vase erau vase mici dar
    aveau şi cabine de pasageri. În aceste cabine, ruşii făcuseră vetre de foc, iar
    pe post de combustibil întrebuinţaseră lemnul de la bărcile de salvare sau de
    pe pereţii cabinelor. Din celelalte două nave-pasager, mândria flotei din 1938,
    Transilvania şi Basarabia, ni l-au restituit doar pe Transilvania, foarte
    distrus. Basarabia a rămas la ruşi şi a primit numele de Ucraina.



    În 1941, după încetarea neutralității şi intrarea
    României în război, alături de Germania,
    vasele comerciale române au intrat sub autoritatea marinei italiene. Prezența
    submarinelor britanice și americane în apele Mediteranei era un real pericol
    pentru vasele comerciale românești care aprovizionau trupele Axei. Mircea
    Nicolau își amintea ce se întâmpla când se semnala prezența unui submarin
    inamic. În caz de pericol
    de submarine, interveneau vasele de escortă, distrugătoare, care însoţeau
    convoiul. Erau maxim 2 distrugătoare la un convoi. Escorta italiană, însă,
    încerca să îşi păzească pielea şi mărea viteza. Când era alarmă, intram la
    adăpost în primul port aflat în drumul nostru. Și rămâneam acolo săptămâni
    întregi, până când înceta alarma. Portul de destinaţie pentru toate mărfurile
    care mergeau în Germania era Trieste, fie că vasele
    se încărcau la Istanbul,
    fie la Pireu. Nemții încărcau de acum pradă de război furată din Grecia.
    Porturile de refugiu erau Brindisi, Bari, Ancona, Veneţia şi Trieste. Era o criză mare
    de nave de transport, pe cât era posibil convoaiele se compuneau din nave cu
    viteză asemănătoare. Nu se constituiau convoaie cu mai mult de 10 mile pe oră,
    iar convoaiele noastre erau formate din maxim 6-7 vase.


    În mai 1944,
    evacuarea Sevastopolului de către armatele germană și română a făcut ca
    sovieticii să treacă la bombardarea vaselor de transport. Mircea Nicolau își
    amintea de un episod al atacului împotriva navei pe care se afla. Ruşii scăpaseră de grijă, toată
    flota rusească era pe mare, toată aviaţia era în aer. De la 9 dimineaţa am
    început să avem treabă cu atacurile ruseşti. Primul atac a fost lansat de
    avioanele torpiloare. Veneau în atac astfel încât aveam posibilitatea, în
    momentul în care îşi lansau torpilele la apă, să manevrăm şi să evităm
    torpilele. După aceea a fost o încercare de atac de submarine. Şi această
    alarmă de submarine a fost lichidată de atacurile navelor germane. La un moment
    dat, a apărut o formaţie de 21 de avioane rusești, erau avioane de producţie americană Aero Cobra,
    care bombardau în picaj de 90 de grade. Însă atacau unul câte unul. Din
    formaţie se desprindea un avion, care era doborât. Venea al doilea avion, viram
    la stânga şi așa am evitat 19 atacuri. Până la urmă au început atacul câte două
    deodată.



    Mircea Nicolau și-a
    adus aminte și de cea mai puternică lovitură primită de marina comercială
    română în război. Vasul Danubius,
    care era un vas vechi, complet uzat şi moral și fizic, plin până la refuz cu mii
    de mine de câmp, era în curs de încărcare la Constanţa. Când s-a pus chestiunea
    evacuării rapide, cu încărcătura la bord, a fost lovit de un avion rusesc şi pur
    şi simplu s-a pulverizat. Era escortat de distrugătorul Ferdinand, comandat de
    contraamiralul Horia Măcelaru. El a trebuit să depună la tribunal mărturie
    pentru a putea fi eliberate certificatele de deces ale echipajului. Nu a rămas
    nici o scândurică din acest vas.


    Marina comercială română a luat parte și ea
    la războiului mondial. Iar în vremurile de război, diferența dintre ce este
    militar și civil se face cu greutate, pe front și în spatele acestuia.

  • Refacerea României după război

    Refacerea României după război

    Omenirea se reface greu după un război. În afara distrugerilor
    materiale, oamenii trebuie să se vindece după traumele pierderilor celor dragi,
    ceea ce necesită un timp mai îndelungat. Din fericire, mobilizarea pentru
    înlăturarea urmărilor războiului și presiunea generațiilor care vin din urmă fac
    ca până la urmă orice obstacol să fie depășit, în cele din urmă.


    Dar
    traumele războiului devin cu mult mai greu de trecut atunci când o societate
    care încearcă să se vindece nu este așezată pe fundamente juste. Regimul
    comunist instaurat pe Armata Roșie în toate țările Europei Centrale și de Est a
    căutat să refacă societățile pe care le-a ocupat prin violență, prin reprimarea
    celor care aveau o altă opinie. Așa s-a întâmplat și în România care s-a
    refăcut mai greu decât orice altă țară neocupată de sovietici, deși a suferit
    distrugeri de război mai reduse. La jumătatea anilor 1940, când totul era fluid
    și oamenii încercau să-și refacă viețile, noul guvern comunist era depășit de
    dificultățile administrării refacerii postbelice. Din cauza incapacităților
    oamenilor fără experiență politică și administrativă puși în funcții pentru
    obediența de care dădeau dovadă, guvernul a îngreunat considerabil și așa
    marile dificultăți existente.


    Principalele
    lipsuri erau cele alimentare, încălzirea populației și mobilitatea urbană.
    Ștefan Bârlea era un tânăr ca oricare altul, elev de liceu în anii 1940. Mai
    târziu, avea să ajungă în ierarhia superioară de partid. Intervievat în 2002 de
    Centrul de Istorie Orală din Radiodifuziunea Română, el își amintea de
    dificultățile cotidiene cu care se confruntau bucureștenii și, asemenea lor,
    toți locuitorii marilor orașe. În
    ’46 începuse să existe probleme enorme cu aprovizionarea, de altfel din ’45. Era
    o nenorocire cu transporturile, cu aprovizionarea, cu viaţa de zi cu zi,
    combustibilii. În ’46 începuse să-şi dea drumul şi activitatea economică, aşa
    cum era ea, capitalistă, cooperatistă, privată, că de stat nu mai vorbesc… Era
    deja împinsă de la spate cu toate mijloacele şi locurile de muncă începuseră să
    fie ocupate, toată populaţia fusese fugită în timpul războiului revenise la
    matcă, şcolile funcţionau şi singurul lucru şi cel mai greu erau mijloacele de
    transport. Era inimaginabil, eu spun numai în câteva cuvinte, dar cine a trăit
    perioada respectivă a înţeles ce înseamnă urmările unui război.


    Transportul public din București
    constituia un tablou dezolant. Condițiile de călătorie erau greu de imaginat și
    nu de puține ori se petreceau adevărate tragedii. Ștefan Bârlea. Tramvaiele circulau şi cu
    oameni agăţaţi şi de tampoane şi de uşi, de scări. În ’45, o parte importantă
    din lume, din oamenii Bucureştiului, fuseseră refugiaţi, și care au revenit după
    aia. Până şi-au găsit oamenii locul şi s-a stabilizat activitatea a venit şi
    iarna mai devreme. În ’45 se aştepta la tramvaie nu 5-10 minute, ci o jumătate
    de oră până venea un tramvai. Erau puţine. Noi eram în cartierul Ghencea şi
    făceam școala la Lazăr, în centru, mulţi copii din cartierul 13 septembrie
    mergeau în centru. Trebuia să mă scol cu o oră-două înainte ca să pot să încerc
    să prind un tramvai. Şi cum tramvaiul trecea prin fața casei noatre şi se
    întorcea, capătul tramvaiului era la o staţie-două, luam tramvaiul invers, spre
    capăt. Ajungeam acolo şi până ajungea la mine în staţie era deja plin. Mai
    oprea o dată la Antiaeriană, iar de la stația Petre Ispirescu nu se mai putea sta
    decât pe tampoane. Erau nişte table pe tampoane, pe tabla aia şedeau oamenii. Unii
    au mai şi murit, au mai căzut de pe ele, s-au întâmplat fel de fel de
    accidente, asta era ceva curent. Asta era problema numărul 1 a zilei, cum începeai
    munca, școala şi aşa mai departe. Vara, nu mai spun că ne duceam şi pe jos de acasă,
    din Ghencea, până la Lazăr, în centru. Şi ne întorceam tot pe jos.


    Aprovizionarea cu alimente era și ea
    o problemă extrem de dificl de rezolvat. Guvernul și autoritățile locale au
    găsit soluția cartelelor pentru a face față blocajului existent, o soluție de
    urgență, total nesatisfăcătoare. Ștefan Bârlea. În ceea ce priveşte aprovizionarea cu pâine şi carne
    situaţia era foarte grea. Se dădeau numai pe cartelă şi nenorocirea era că nu
    venea nici carnea pentru cartelă. Pâinea mai venea, dar nici asta nu venea toată,
    şi atunci închipuiţi-vă dumneavoastră că era o coadă imensă. Se scula lumea şi
    la două-trei noaptea să se ducă să cumpere carne. Cea mai mare suferinţă care
    am avut-o eu în viaţa mea a fost în momentul în care nu am putut să ne
    înţelegem cu Ceauşescu şi a introdus nenorocitele alea de cartele şi norme de
    aprovizonare de care România nu avea nicio nevoie. A fost ceva care a aruncat
    România înapoi, adică la maturitate am simţit din nou vremurile copilăriei.
    Ceaușescu a făcut asta, o prosite enormă: a spus că aveam o datorie externă
    mare. Dar era mare relativ, de 12 sau 13 miliarde de dolari, era o datorie mult
    mai modestă decât a ungurilor, a polonezilor şi a altora.



    Refacerea materială a României după cel de-al
    doilea război mondial a fost o mare piatră de încercare pe care societatea
    românească a reușit cu greu s-o depășească. În condițiile existenței unui regim
    politic democratic, fără presiunea aberantă a ideologiei comuniste, ea ar fi
    trecut mult mai ușor peste ea.

  • Noi revelații despre cazul locotenentului Emil Rebreanu

    Noi revelații despre cazul locotenentului Emil Rebreanu

    Urmând aliniamentul Carpaților-graniță între frați, Centenarul marilor bătălii din războiul de reîntregire a neamului ne duce pe văil unde a curs sângele eroilor: valea Cașinului, a Oituzului, a Slănicului, valea Trotușului. În apropierea vechilor frontiere dintre Regatul României și Imperiul Austroungar, pe cursul superior al râului Trotuș, de o sută de ani brazii și păltinașii spun povestea unui erou. Eroul se numește Emil Rebreanu, fratele scriitorului Liviu Rebreanu și inspirator al personajului Apostol Bologa din romanul, Pădurea Spanzuratilor, ofițer din armata austro-ungară care a îndrăznit să dezerteze… la români. Emil, ca și Apostol, a fost spânzurat de austro-ungari pentru trădare. Dar a fost reabilitat și cinstit ca erou de români. Cu istoria lui de un tragism copleșitor ne-am întâlnit la centenarul morții tânărului patriot român, într-o suită de evenimente care au loc la Palanca și Ghimeș-Făget, pe locurile unde voința lui s-a înălțat în tării și unde trupul i-a alunecat sub brazdă. L-am cunoscut atunci pe profesorul de română Dumitru Cojocaru care ne-a istorisit un episod inedit din vara lui 1917.





    Fotografii – Arhiva Ziarului Desteptarea (Bacău)






  • Viaţă cotidiană pe frontul antisovietic

    Viaţă cotidiană pe frontul antisovietic

    Pe timp de
    război, multe sunt ca pe timp de pace: se amestecă eroismul, tragismul, comicul
    şi absurdul. Dar, spre deosebire de pace, războiul este rău pentru că nicio regulă
    nu mai este respectată, nicio raţiune nu mai funcţionează. Pe frontul celui
    de-al doilea război mondial din Uniunea Sovietică, militarii români s-au
    confruntat cu situaţii de viaţă şi moarte, în care, uneori, totul atârna de un
    fir de păr.


    Vladimir Boantă a fost pe frontul antisovietic în 1942 şi avea gradul de
    sublocotenent. Într-un interviu acordat Centrului de Istorie Orală din
    Radiofuziunea Română în 1995 îşi amintea de bătălia de la Sadovoi, din zona
    oraşului rus Oriol: Trebuie să vă spun că mă aflam în groapă, alături de cel care îi
    dădea mitraliorului benzi pentru încărcare. Era un ostaş pe care-l chema Velicu
    cu încă unul cărui nume îmi scapă. Era o asemenea tragere din partea ruşilor
    încât pot să spun că a fost cel mai grozav bombardament pe care îl suportasem,
    de tragere cu cartuşe obişnuite de mitralieră. Ostaşul care dădea benzile de
    cartuşe pentru mitralieră era foarte curios să vadă cum se apropie ruşii. Şi
    stătea pe vine, rezemat cu spatele de marginea gropii, şi privea în faţă. Eu îi
    spun: Mă, băiete, fii atent! Tu nu vezi ce tragere e? La un moment dat n-am
    auzit decât atât: Au! Şi când m-am întors să-l privesc, un glonţ îi trecuse
    prin frunte, îi ieşise în ceafă şi din fruntea lui ţâşnea pe cizmele mele, care
    eram întins pe burtă, un şuvoi întreg de sânge. Ostaşul celălalt, când l-a
    privit, a rămas uluit şi a început să plângă. La care eu, ca să-i ridic
    moralul, îi spun: Taci din gură! Să nu te prind că plângi degeaba! Nu vezi ce
    imprudenţă a făcut?


    Lui Vladimir
    Boantă i s-au povestit scene de coşmar în care inumanul era ceva banal.
    Uciderea prizonierilor era doar una dintre feţele groteşti ale inumanului: Când noi am reocupat
    Sadovoiul, a fost descoperit într-o fântână un mare număr de ofiţeri de-ai
    noştri care zăceau morţi. Fuseseră încolonaţi de un ofiţer care se pare că
    vorbea limba română, bineînţeles că nu era nici român, nici rus. Era unul
    dintre minoritarii din Basarabia de Sud, poate să fi fost vreun găgăuz, care
    le-a spus: Acuma, românilor, v-a venit rândul să muriţi! Şi le arăta pistolul
    şi-i întreba numai atât: Unde vrei să te împuşc? Şi-i împuşca după caz, cum
    îi trăsnea lui: în cap, în inimă. Ajungând în dreptul unui căpitanm care îşi
    lăsase mustaţă, era din artilerie şi se numea Panaitescu, i-a cerut să-l
    împuşte în înimă. Şi găgăuzul i-a spus: Nu, pe tine am să te împuşc în
    mustaţă! A tras, căpitanul a căzut, după care toţi ăştia au fost aruncaţi în
    fântâna seacă. Ai noştri, când au sosit, i-au scos din fântână pe toţi pe cei
    care îi asasinase în aceste laşe condiţii individul ăla, ofiţer în armata
    sovietică. Şi, închipuiţi-vă, cel care a fost împuşcat în mustaţă nu murise, ci
    era numai şocat. Se pare că scăpase cu viaţă.


    În război,
    supravieţuirea ţinea, de multe ori, de capriciu sau de o schimbare bruscă a
    întregii situaţii în care se afla cineva. Vladimir Boantă: Unul din foştii mei colegi de Universitate care se numea
    Mircea Ştefănescu picase prizonier şi în aceleaşi condiţiuni fusese aliniat cu
    toţi ceilalţi ofiţeri. Un ofiţer beat, care însă nu ştia româneşte, le arăta
    pistolul şi îi întreba: Ce-i ăsta? Şi dacă tu-i răspundeai revolver, te
    împuşca. De fapt, era numai un pretext ca să-şi bată joc de tine, până la urmă
    te omora. El mi-a povestit că a văzut cum i-a sărit ochiul celui care era lângă
    el şi pe care rusul l-a împuşcat în cap. Când l-a întrebat şi pe el ce este
    asta?, colegul meu l-a înjurat, disperat că tot îl omoară. I-a răspuns atunci:
    Da’ tu ce Paştele mă-tii ţii în mână de nici nu ştii cum se numeşte? Rusul,
    care era beat, îl întreabă pe traducătorul lui: Ce spune? Ăla îi spune că a
    fost înjurat, şi-atunci şi rusul îl înjură înapoi pe ruseşte. Şi pleacă, bălălău pe trei cărări,
    nemaiexecutând pe nimeni.


    Timp de 45 de
    ani, propaganda sovietică a vorbit exclusiv de barbaria românilor care au
    trecut prin localităţile sovietice. În realitate însă, relaţiile românilor cu
    localnicii au fost în limitele războiului. Vladimir Boantă: Toţi erau oameni sărăciţi,
    ai noştri nu puteau să jinduiască la ceva din bunurile lor, când ei veneau din
    ţara românească unde era incomparabil mai bine. Şi-atunci, cum era să jefuiască
    un om sărac?! Dimpotrivă, amărâţii ăia trăgeau nădejde tot la ajutorul pe care
    ai noştri îl dădeau din puţinul lor: din mâncarea care le parvenea soldaţilor
    noştri le dădeau şi localnicilor. Să spun un lucru: dacă te gândeşti bine că
    ostaşii noştri în bună parte erau ţărani, sovieticii ăia erau tot ţărani. Între
    ei se stabilise, aşa, un fel de apropiere firească de condiţie sociale pe care
    o aveau la origine, sub raportul locului unde trăiesc şi a obiceiurilor care la
    toţi ţăranii sunt cam aceleaşi.



    Războiul are o viaţă cotidiană şi un ritm al
    evenimentelor mai complicate decât ne lasă sursele istorice să ştim. El este un
    mediu în care, în cele din urmă, oricine se adaptează, fără însă ca el să
    devină normalitate.

  • 1918, anul unirii românilor

    1918, anul unirii românilor

    Acum un secol,
    România trecea prin clipe dramatice. În august 1916, românii intraseră în război,
    alături de Antanta, dar, singuri în faţa unor forţe uriaşe, fuseseră nevoiţi să
    se retragă. Acum exact o sută de ani, Bucureştiul era ocupat de trupele
    germane, bulgare şi turce. Undeva, în Grecia, o importantă armată franceză
    întârzia să declanşeze ofensiva din Balcani. Regele, guvernul şi armata
    României se retrăgeau spre Iaşi, în Moldova, unde se pregăteau să reziste.

    În
    1917, românii câştigă eroic luptele de la Mărăşeşti, Mărăşti şi Oituz, dar, în
    spatele frontului, revolta bolşevică scotea Rusia din luptă. În decembrie 1917,
    Basarabia iese din Imperiul ţarist şi se proclamă Republica Democratică
    Moldovenească. După încă o iarnă dramatică, pe fondul haosului declanşat odată
    cu revoluţiile ruse, în primăvara lui 1918, Basarabia independentă vota unirea
    cu Regatul României, aflat şi el într-o situaţie dificilă.


    În noiembrie 1918, la scurt timp după Armistiţiu,
    şi românii bucovineni, aflaţi până atunci în Imperiul austro-ungar, au ales
    unirea cu fraţii lor, cu statul român. Peste câteva zile, la 1 decembrie, o
    uriaşă adunare a reprezentanţilor românilor din Transilvania vota, la Alba
    Iulia, unirea cu România. Astfel, pe parcursul unui singur an, 1918, românii
    aveau să îşi realizeze visul unităţii naţionale nu cu forţa, pe calea armelor,
    ci prin afirmarea identităţii şi a voinţei naţionale. Pentru prima dată în
    istoria lor, românii aveau ocazia să trăiască, într-o proporţie covârşitoare,
    în interiorul aceloraşi graniţe. În acele vremuri complicate, prăbuşirea
    imperiilor învechite şi anacronice lăsau popoarelor libertatea de a-şi alege
    propriul viitor. Românii aflaţi sub ocupaţia acestor imperii – în Ardeal,
    Basarabia şi Bucovina – au ales să se alipească la ţara tuturor românilor. Sub
    o formă sau alta, unirea fiecărei regiuni istorice cu România a fost votată de
    reprezentanţii poporului, în Sfatul Ţării de la Chişinău, sau la Marea Adunare
    de la Alba Iulia.


    Dar voinţa popoarelor încă nu era suficientă pentru ecuaţia
    europeană de acum un secol, deşi preşedintele american Woodrow Wilson făcuse
    din asta o doctrină politică. Din fericire, alegerile românilor din Ardeal,
    Basarabia sau Bucovina aveau să fie confirmate prin complicatele negocieri de
    la Versailles care au urmat. Decizia poporului şi-a urmat calea legală într-un
    stat, România, care îşi pregătea cea mai bună perioadă a sa, cea interbelică.
    Au fost garantate şi reafirmate drepturile minorităţilor naţionale care trăiesc
    de veacuri în România. Fie şi numai pentru două decenii, până la izbucnirea
    celui de-al Doilea Război Mondial, societatea românească a evoluat semnificativ
    pe calea afirmării internaţionale, în dezvoltarea civilizaţiei, a vieţei economice şi spirituale. Instalarea
    comunismului, la sfârşitul războiului, avea să amâne pentru mai bine de patru
    decenii înflorirea democraţiei în România.


    A fost nevoie de o revoluţie populară
    anticomunistă, precum cea din 22 Decembrie 1989, ca să putem vorbi din nou de
    libertatea românilor, de libera alegere a unui drum între naţiunile lumii,
    într-o Europă democratică şi dezvoltată, alături de vecinii săi şi de toţi cei
    care împărtăşesc idealurile democraţiei şi ale civilizaţiei bazate pe
    drepturile omului.

  • Zilele Internaţionale ale Păcii

    Zilele Internaţionale ale Păcii

    Ziua
    Internaţională a Păcii este
    sărbătorită, în fiecare an, pe 21 septembrie. În 1981, Organizaţia Naţiunilor Unite a stabilit această
    sărbătoare. Inevitabil, ne vom întreba de la început de ce 21 septembrie este
    acea zi dedicată dezideratului suprem al omenirii şi raţiunii de a exista a
    Organizaţiei Naţiunilor Unite: pacea?

    De fapt, ONU stabilise ca a treia zi de miercuri a lunii septembrie,
    în care se deschide, în mod tradiţional, Adunarea Generală a ONU, să devină zi
    internaţională a păcii. În anul următor, 1982, a avut loc prima celebrare a
    acestei Zile internaţionale, a treia miercuri a lunii septembrie, când s-a
    deschis şi Adunarea Generală de la New York, căzând într-o zi de 21. În anul
    2001, deschiderea Adunării Generale a ONU a fost planificată pentru fatidica zi
    de 11 septembrie, iar printre documente se afla şi o rezoluţie care stabilea
    Ziua Internaţională a Păcii fix pe 21 septembrie. Astfel, în anul următor, a
    debutat sărbătoarea păcii pe 21 septembrie. Scopul acestei măsuri este unul
    generos, se dorea ca măcar în această zi, când reprezentanţii tuturor ţărilor
    se întâlnesc la New York, în lume să se oprească sau măcar să fie întrerupte
    conflictele armate, să fie pace măcar pentru o zi.

    Pe 21 septembrie, secretarul
    general al ONU loveşte în Clopotul Păcii, aflat la sediul ONU din New York. Este
    un clopot
    turnat din monede donate de copii de pe toate continentele, iar pe el scrie
    Trăiască pacea absolută în lume.

    În acest an, Ziua Internaţională a Păcii a
    avut ca temă rolul dezvoltării durabile în edificarea păcii mondiale. Este,
    desigur, o temă inspirată şi generoasă, dar realitatea de pe globul pământesc
    arată că omenirea este mai degrabă în stare de război decât de pace. Simplul
    inventar al situaţiilor de conflict ne duce spre zone acreditate cu pace şi
    linişte, e drept, cu ani buni în urmă.

    Pe de altă parte, conflcitele
    contemporane sunt cu totul şi cu totul atipice, cu state opuse unor structuri
    nestatale ce se dovedesc mai puternice, uneori, cu o forţă uriaşă de distrugere
    şi o lipsă infiorătoare a regulilor umanitare. Dimpotrivă, războaiele de azi
    îşi propun să omoare cât mai mult şi mai dureros, făcând imaginaţia să se simtă
    neinspirată. O altă trăsătură a conflctelor actuale este durata mare a
    luptelor şi neputinţa iniţiativelor internaţionale sau interstatale de a le
    opri, de a aduce pacea sau măcar încetarea luptelor. Celebrele căşti albastre
    ale ONU par a fi eroi din basme idealiste, total desuete pentru conflictele
    moderne.

    Dureros este că, pe 21 septembrie, când Naţiunile Unite au stabilit că
    este Ziua internaţională a Păcii, a devenit clar că armistiţiul din Siria nu
    mai valorează nici cât foaia de hârtie pe care era scris. Iar războiul din
    Siria este cel mai teribil conflict contemporan, care întruneşte acele elemente
    ce îl diferenţiază de tot ce s-a întâmplat până acum, pe scena războaielor. În
    cei cinci ani de război care răvăşeşte Siria, crima colectivă a devenit regulă,
    iar dacă tabăra combatanţilor este extrem de diversificată, victime sunt, cu o
    infiorătoare precădere, civilii. Luptele se desfăşoară prin casele oamenilor,
    tot ele sunt cele bombardate şi călcate de tancuri. Civilii sunt cei mai ucişi
    în Siria, sunt împuşcaţi, gazaţi, aruncaţi în aer, decapitaţi, arşi de vii.

    În
    Siria contemporană, de cinci ani, crima împotriva umanităţii a devenit
    realitate cotidiană. I se alătură distrugerea de orice fel, inclusiv cea a
    patrimoniului, ca să nu mai vorbim de economie şi tot ce înseamnă viaţă
    civilizată. În acest context, fenomenul refugiaţilor de război a căpătat
    dimensiuni care îl transformă într-o mare provocare pentru toţi cei care, la
    ONU, pe 21 septembrie, sărbătoresc pacea internaţională.

  • Copiii Siriei

    Copiii Siriei

    Din când în când,
    istoria omenirii este marcată de către o imagine. De fix 177 de ani de când a
    apărut fotografia, imaginea surprinsă de obiectiv este cea care ne pune în faţă
    realitatea. În ultimul timp, Siria ne oferă imagini dintre cele mai dramatice,
    greu de suportat, cu distrugeri şi suferinţă umană de neînchipuit şi de
    neacceptat. Deja de câţiva ani, sirienii sunt victimele oamenilor înarmaţi care
    slujesc tot felul de ţeluri politice, geopolitice şi religioase. Armata
    regimului oficial de la Damasc bombardează cartierele civililor presupuse a fi
    controlate de rebelii care luptă împotriva preşedintelui Al Assad. Mai multe
    grupări ale acestor opozanţi trag cu tunul în oraşele controlate de armată.

    Peste toate acestea, planează demenţa Daech, organizaţia teroristă cu nume de
    stat islamic care omoară cu cruzime localnicii peste care au năvălit. Aviaţia
    rusă bombardează şi ea poziţiile teroriştilor, apărate şi cu scuturi umane, dar
    şi oraşe şi cartiere controlate de opozanţii regimului oficial, aliat al Moscovei.
    Altfel spus, în Siria, civilii reprezintă duşmanul tuturor, copii, femeile,
    bătrânii şi bărbaţii neînarmaţi sunt ucişi prin orice metodă de orice grupare
    deţinătoare de arme.

    În Siria se desfăşoară o crimă continuă, un genocid
    înfiorător, internaţionalizat dar pe care nimeni nu reuşeşte să îl oprească. În
    Siria sunt ucişi oameni dar şi istorie şi spiritualitate, sunt distruse, în cel
    mai propriu sens al cuvântului, oraşe ale prezentului dar şi metropole ale
    antichităţii, oraşe ce au strălucit cu mii de ani în urmă. Sunt bombardate
    case, spitale, şcoli, muzee, situri arheologice, sunt ucişi oameni,
    civilizaţie, memorie. Din Siria ne vin şi ne rămân imagini terifiante, care ne
    arată direct, cutremurător, această realitate despre care auzim la ştiri dar nu
    o înţelegem la întreaga sa dimensiune.

    Două dintre fotografiile care au marcat conştiinţa umană reprezintă doi copii
    sirieni care au trecut prin experienţe pe care niciun om nu ar trebui să le
    cunoască. Acum aproape un an, imaginea unui copil sirian aruncat de valuri pe o
    plajă din Turcia, înecat în încercarea disperată a familiei sale de a se salva
    peste mare, în Europa, a schimbat concepţiile şi istoria Uniunii Europene.
    Acum, imaginile sunt mai multe, sunt în mişcare şi arată scena salvării de sub
    dărâmăturile casei sale a unui băieţel de 4 ani. Este adus în braţe de un
    salvator din echipele ce fac fapte de eroism la Alep, oraşul milenar din Siria,
    acum distrus în cea mai mare parte. Este aşezat pe un scaun portocaliu din
    ambulanţă, plin de praf şi de sânge, în pantalonii scurţi ai vârstei jocului,
    acum o clipă de viaţă şi de moarte. În inocenţa sa a descoperit deja
    dramatismul supravieţuirii pentru că scurta sa viaţă este sinonimă cu războiul
    ce a distrus Siria.

    Copiii sirieni care nu cunosc zâmbetul şi au impresionat
    întreaga lume au vârsta acestui război, început acum 5 ani ca o revoltă civilă
    faţă de asasinarea unor copii de către militarii sirieni. I-am revăzut recent
    pe copii fără zâmbet din Siria, la ei acasă, în imagini cu pokemoni. Am putea
    spune că nici ei nu au fost ocoliţi de acest joc la modă dar ar însemna să nu
    înţelegem ce se întâmplă cu aceşti copii, să credem că au timp de preocupările
    actuale ale generaţiei lor. De fapt, ei vor să atragă atenţia unei lumi întregi
    că ne interesează mult mai mult lumea virtuală de-a dreptul infantilă a
    vânătorii de personaje electronice decât situaţia unor copii care ne privesc
    acum, fără zâmbet, din fotografii şi filme venite din Siria, dar mâine ar putea
    pieri prin 1001 de feluri în care se moare curent în Siria.

    Spre deosebire de
    simpaticii monştrii virtuali, copii din Siria şi oamenii, în general, au o
    singură viaţă, şi până acum nu au înţeles nimic din ea. Aşadar, nu mai căutaţi
    pokemoni verzi pe pereţi ci interesaţi-vă de copii fără zâmbet ai Siriei, de-o
    seamă cu războiul ce le distruge ţara.

  • Sportul ca război și războiul ca sport

    Sportul ca război și războiul ca sport

    Jocurile olimpice există pentru a nu fi război. Grecii din antichitate au avut ideea și forța morală de a se întrece în arena sportivă în loc de a se război până la distrugere. Uimirea este mare pentru noi, oamenii contemporani, care știm legende cumplite despre războaiele antichității, lupte cu mult sânge și fapte de vitejie care alimentau cântecele și cronicile.



    Vechii greci erau divizați în mici state și foarte multe interese care îi făceau să se lupte între ei. Se uneau doar împotriva unui invadator străin și perioadele de pace erau rare. Atunci, cu mii de ani în urmă, grecii au inventat întrecerile sportive ca tehnică rapidă și eficientă de instaurare a păcii. Istoria nu a mai creat și nici nu a găsit un astfel de mecanism ce depășește speranțele și eficiența oricărei diplomații. În societatea care permitea o astfel de pace existau nu numai războaie dar și filosofie, artă, cultură și știință. Este celebra civilizație antică grecească cea în care pacea începea odată cu jocurile olimpice.



    Din străfundurile pământului, arheologii scot urme tot mai uimitoare a unor vremuri de acum două milenii capabile să ne uimească și să ne restrângă lista descoperirilor și a invențiilor moderne. Statuile îi arată pe sportivii-soldați într-o incredibilă estetică dezvoltată de oameni pe care îi considerăm primitivi. Grecii au inventat și politica, în termenii esențiali în care funcționează și astăzi.



    Desigur, nu putem uita că democrația a fost inventată de grecii antici, este chiar un cuvânt grecesc ca multe noțiuni ale prezentului. Jocurile olimpice, ca simple întreceri sportive, au fost la rândul lor uitate, au intrat în pământul gros al trecutului istoric. Au fost redescoperite la sfârșitul secolului al XlX-lea și cu mult entuziasm reactivate. Din păcate, sensul făcător de pace al întrecerilor olimpice nu a mai fost descoperit, nici în săpăturile arheologice și nici în mintea sau sufletul oamenilor.



    Nu o dată am atras atenția asupra primelor jocuri olimpice moderne, inventate de greco-românul Evanghelie Zappa, în special cu banii câștigați din afacerile din România de acum două secole. Dar cele mai cunoscute și care au intrat în calculele primei pagini sunt jocurile olimpice ale lui Pierre de Coubertin, cel care se năștea cam când Zappa plătea cu totul primele întreceri olimpice din Atena desfășurate după mii de ani.



    Jocurile olimpice moderne nu numai că nu au oprit vreun război dar au și avut mult de suferit din cauza lor. Când au vorbit tunurile, jocurile olimpice au fost amânate. Politica, de multe ori, a concurat în întrecerile sportive, într-o luptă inegală. Deși atunci s-a crezut că politica a câștigat, peste timp tot atleții au avut câștig de cauză iar istoria a reținut doar performanțele lor, inclusiv pe cele morale. Sportivii au un templu etern în memoria oamenilor, dictatorii au doar o amintire cumplită.



    Vorbim din nou despre sport, spirit olimpic și război pentru că este vremea unei noi competiții olimpice, prima din sudul Americii, cea din Brazilia. Nici acum nu se va opri vreun război. Mai mult, omenirea se află în situația stranie în care civilii sunt omorâți în numele unor idei nobile, religioase. Războaiele de astăzi sunt și ele stranii sau, oricum, nu mai au fața tradițională de altădată. Nu mai există armate și reguli ci doar civili înarmați care nu au nicio reținere în a distruge și a omorî cât mai mult. Întrecerile cinstite nu au nicio șansă în fața dezlănțuirii de barbarie.



    Vechii greci, care au inventat olimpismul, aveau onoare, umanism și sinceritate. Așa ceva lipsește celor care astăzi mânuiesc arme și transformă în arme ceea ce omul a inventat ca să îi fie mai bine și mai ușor. Acesta este paradoxul vremurilor moderne: când avem tot ce ne trebuie că să fie pace, aproapele nostru se transformă în criminal.



    La Jocurile olimpice de la Rio participă o echipă a celor fără de țară, a sportivilor care s-au refugiat pentru a scăpa măcar cu viață. Este un efect direct al războiului asupra olimpismului, războiul nu încetează și le ia sportivilor dreptul la drapel și mândire națională. Este, iată, o victorie a ideii olimpice asupra războiului, o rază a păcii care va câștiga întotdeauna

  • Fotbal şi pace

    Fotbal şi pace

    Din păcate, întrecerile de fotbal nu se desfăşoară în lumina principiului
    olimpic, cel care cere ca atunci când se întrec atleţii, războiul să se
    oprească. Războiul nu se mai opreşte nici în timpul jocurilor olimpice iar
    fotbalul a încins mereu spiritele sau a dus chiar la război. Fotbalul a creat
    pasiuni ce au depăşit de multe ori nivelul normal sau pe cel al distracţiei.
    Confruntarea din teren, care trebuie să fie eminamente sportivă, este preluată
    în tribune şi în afara lor sub forme violente, tragice uneori. Dincolo de
    aceste pasiuni, există o încărcătură politică a acestor mari evenimente, unde
    se flutură steaguri şi echipa se confundă cu ţara.

    În Franţa a început
    campionatul European de Fotbal, chiar cu meciul de la Paris dintre ţara gazdă
    şi România. Atmosfera este tensionată, oraşul-luminilor, pe care nu doar
    românii îl venerează, fiind lovit, în noiembrie trecut, de demenţa războiului
    teroriştilor împotriva oamenilor. Suspiciunea s-a strecurat în tot ce, înainte,
    era joie de vivre la Paris. Acum, şi după atentatul de la aeroportul de
    la Bruxelles, oricine poate fi o ameninţare, un om transformat în maşină de
    ucis care nu dă doi bani pe viaţă, nici pe a lui, nici pe a semenilor săi. Este
    o filosofie străină vieţii pariziene, străină civilizaţiei umane, în general,
    care promovează viaţa şi spiritul.

    Situaţia actuală, în care se desfăşoară
    Campionatul european de fotbal din Franţa,
    este complexă şi inedită. Această competiţie s-a desfăşurat pentru prima
    dată în 1960, tot în Franţa, şi se numea Trofeul Naţiunilor Europene. În ciuda
    numelui, prima finală a fost jucată de URSS şi Iugoslavia, două state federale
    care nu mai există în prezent, de fapt de un sfert de secol. Atunci a câştigat
    echipa sovietică, dar 4 ani mai târziu, la a ll-a ediţie a competiţiei, URSS a
    pierdut în faţa gazdei, Spania franchistă. URSS repetă eşecul de două ori, în
    faţa Germaniei şi a Olandei, apoi dispare şi din fotbal şi de pe hartă. La fel
    Iugoslavia, mai pierde o finală, în faţa Italiei, iar în anii 90 se
    dezintegrează ca stat. În 1992, respingerea Iugoslaviei, calificate la
    campionatul european din Suedia, lasă locul Danemarcei care, până la urmă,
    câştigă respectivul campionat european. În 1976, Iugoslavia găzduieşte
    Campionatul european de fotbal, aflat la a V-a sa ediţie, iar finala este
    cântigată de Cehoslovacia, ţară care, de asemenea, s-a împărţit în 2 state, la
    începutul lui 1993.

    Până acum, România a participat doar la alte 3 Campionate
    europene şi cea mai bună performanţă este calificarea în sferturi, în 2000.
    Atunci, campionatul european se desfăşura pentru prima dată în 2 ţări, Olanda
    şi Belgia. Ultima ediţie dinaintea celei din Franţa, cea din 2012, s-a
    desfăşurat şi ea în 2 ţări, Polonia şi Ucraina. Era deja un semn de orientare
    vestică a fostei republici sovietice care acum este răvăşită de un război civil
    şi cu o parte a teritoriului, Crimeea, amputată, luată de Rusia, colega de
    lagăr sovietic a Ucrainei. Aşadar, nu putem vorbi de o istorie îndelungată a
    Campionatului European de Fotbal dar în ea vedem frământările Bătrânului
    Continent din ultima jumătate de secol, cea mai dezvoltată parte a întregului
    glob pământesc. Titlul original al competiţiei, Trofeul Naţiunilor Europene,
    reprezintă o serioasă influenţă anglo-saxonă şi face apel la ideea de naţiune
    şi stat-naţiune dar nu are nicio problemă să promoveze o interpretare a
    termenului european mai generoasă decât o făceau Comunităţile Economice de
    atunci. Astfel, naţiuni europene erau şi ţările din Estul comunist, URSS-ul
    însuşi, care a avut un parcurs ambiţios, în vremurile de impunere şi ca putere
    fotbalistică.

    Acum, pericolele se numesc asimetrice şi problemele sunt mai
    complexe, necunoscute, practic nu ai cu cine să le negociezi. Aflată în stare
    de război cu terorismul, Franţa organizează pentru a treia oară Campionatul
    european de fotbal şi vrea ca bucuria acestui sport excepţional să fie
    deosebită, àla francaise!

  • Crime în masă împotriva românilor din Bucovina de Nord

    Crime în masă împotriva românilor din Bucovina de Nord

    Ocuparea Bucovinei de Nord de către Uniunea Sovietică în vara anului
    1940 a însemnat deportarea populaţiei româneşti şi purificarea etnică a
    regiunii. În 1930, Bucovina avea o populaţie în care românii reprezentau 44%,
    ucrainenii 29%, germanii, evreii polonezii şi romii restul de 26%. Autorităţile
    sovietice au recurs la metode violente în dislocarea populaţiei româneşti
    mergând chiar până la crime în masă. Populaţia civilă românească lipsită de
    protecţie a fost nevoită fie să se supună ordinelor de a pleca în Siberia fără
    a mai primi permisiunea de întoarcere pe locurile natale, fie de a fugi în
    România. Oameni nevinovaţi erau puşi în faţa unei alegeri care putea însemna
    sfârşitul. Şi, în cazul unora dintre ei, aşa a şi fost.

    Istoricul Pavel
    Moraru, de la Universitatea Lucian Blaga din Sibiu consideră că politica
    sovietică de omogenizare a teritoriului nu avea ca obiectiv doar lupta de clasă
    pe care o ducea ideologia regimului sovietic, ci şi distrugerea diversităţii
    etnice. Spre deosebire de
    alte regiuni ale Uniunii Sovietice, represiunea a vizat şi anumite grupuri
    etnice. Represiunea a fost bazată nu numai pe criteriul de clasă, ci şi pe cel
    etnic având în vedere că reprimarea românilor nu făcea altceva decât să
    contribuie la deznaţionalizarea şi înstrăinarea teritoriilor. Mare parte din
    cei care au fost deportaţi sau suprimaţi de autorităţile sovietice au fost
    români. Este adevărat că au avut de suferit şi alte etnii, dar mai puţin. Şi
    evreii au avut de suferit, în special evreii sionişti din Cernăuţi sau evreii
    foarte bogaţi. În principal, vorbim despre o epurare în rândul populaţiei
    româneşti, mai ales a tinerilor, care nu puteau fi asasinaţi. Uniunea Sovietică
    avea nevoie de tineri care erau trimişi la muncă la întreprinderile din
    interiorul ei.

    Bucovina fusese o
    provincie care, în decursul istoriei sale, nu aparţinuse niciodată Rusiei sau
    Uniunii Sovietice. Bucovina a fost nucleul statului moldovean întemeiat la
    jumătatea secolului al 14-lea de românii maramureşeni. În timp, ea a fost
    obiect de dispută între Polonia şi Moldova. În secolul al 17-lea, pentru scurt
    timp, Bucovina a intrat sub controlul Imperiului otoman pentru ca în 1775 să
    fie anexată de Austria. În 1918 Bucovina se unea cu Regatul României. Istoricul
    Pavel Moraru a ţinut să sublinieze că bucovinenii au avut surpriza să se
    confrunte nu doar cu un regim nou, ci şi cu brutalitatea sa. Regimul care a venit în nordul
    Bucovinei era un regim total străin. Basarabenii mai erau familiarizaţi cu
    practicile vecinului de la răsărit având în vedere că Basarabia fusese
    încorporată în Imperiul rus. Pentru bucovineni era un regim total străin, şi
    era vorba despre o ucrainizare şi rusificare a populaţiei şi trecerea la un cu
    totul alt sistem de viaţă. Transformările erau însoţite de represiune.


    Românii din Bucovina
    care nu au acceptat să rămână sub ocupaţie sovietică sau să îngroaşe rândurile
    deportaţilor în Siberia au ales să se refugieze în România. Regimul sovietic
    însă nu era cel care să respecte voinţa oamenilor, mai ales a libertăţii de circulaţie.
    Iar închiderea graniţei era un semn elocvent în acest sens. La începutul anului
    1941, NKVD-ul a răspândit zvonul prin care se spunea că regimul permitea
    populaţiei civile trecerea graniţei în România. Pe 1 aprilie 1941 un grup de
    aproximativ 3000 de români din sate de pe valea râului Siret au pornit către
    graniţă cu intenţia de a trece în România. La 3 kilometri de graniţa română,
    grănicerii sovietici au somat coloana să se oprească. Oamenii au ignorat
    avertismentul iar militarii au deschis focul secerând un număr necunoscut de
    civili paşnici. Supravieţuitorii au fost urmăriţi şi spintecaţi cu baionetele.
    După masacru, atât morţii, cât şi răniţii au fost îngropaţi în gropi comune,
    bărbaţi, femei şi copii. Cei arestaţi au fost anchetaţi, torturaţi şi
    împuşcaţi. Arhivele sovietice menţionează 20 de victime în timp ce estimări
    independente spun că între 200 şi 2000 de persoane au fost lichidate.


    Istoricul Pavel
    Moraru consideră că masacrele şi deportările nu au fost întâmplătoare,
    conjuncturale, ci un calcul cinic şi odios al autorităţilor sovietice: Practicile sovietice au avut la
    bază decizii judecătoreşti, decizii luate rapid. În 9 iulie 1940 s-a dat
    decizia constituirii tribunalelor militare, totul trebuia rezolvat foarte
    repede. A doua zi după 9 iulie 1940,
    Lavrenti Beria, comisarul poporului pentru afaceri interne şi şef al NKVD-ului,
    a solicitat guvernului sporirea trupelor de escortă. Trebuia ca tribunalele
    militare să aresteze cât mai mulţi oameni pentru ca trupele de escortă să poată
    asigura paza celor arestaţi. De ce se insista pe arestarea unui număr cât mai
    mare de oameni? Deoarece, potrivit statisticilor, instaurarea regimului
    comunist în orice colţ al lumii a necesitat exterminarea a 10% din populaţie.
    Această statistică s-a confimat şi în cazul Basarabiei, şi a nordului
    Bucovinei. Timp de un an, potrivit unor calcule, a fost exterminată şi
    deportată 12% din populaţia celor două provincii. Populaţia trebuia să fie
    loială autorităţilor pentru că aşa se puteau declanşa campaniile militare, se
    putea deznaţionaliza mai uşor un teritoriu şi a se înstrăina pentru a demonstra
    generaţiilor viitoare că teritoriul nu fusese niciodată românesc. După care a
    urmat jaful economic al teritoriilor. Imediat după ocupaţie, piaţa a avut de
    suferit, aprovizionarea era foarte slabă.



    Crimele în masă şi
    deportările din 1940-1941 nu aveau să fie decât preludiul. După război,
    tragedia deportărilor românilor bucovineni şi a celor basarabeni va atinge
    paroxismul.

  • Pacea ruinelor

    Pacea ruinelor

    În
    Siria, pacea pare a fi adusă
    de marile puterii ale lumii bipolare de după al doilea război mondial, Statele
    Unite ale Americii şi, acum, Federaţia Rusă. Acordul lor intră în funcţiune cu
    mari speranţe şi pare a concentra atenţia şi eforturile, poate şi bombele, pe
    distrugerea teroriştilor din organizaţia autotintitulată Statul Islamic. Peisajul
    războiului din Siria seamănă cu o scenă nebună în care toată lumea luptă cu
    toată lumea, până la moarte. Până la moartea combatanţilor sau a civililor care
    vor să trăiască în Siria, nu să moară sau să omoare. Şi chiar până la moartea
    oricui nu îi place vreunui judecător ad hoc din organizaţia teroristă, pentru
    că aceasta este filosofia teroriştilor musulmani care au ocupat o mare parte a
    Siriei. Nemusulman sau musulman, credincios sau indiferent, tânăr sau bătrân,
    străin sau cunoscut, rudă sau turist în Paris, oricine merită să moară, în
    concepţia teroriştilor ce şi-au făcut stat în Siria şi Irak. Acolo chiar şi
    trecutul merită să moară, chiar şi ruinele sunt măcelărite, asemenea oamenilor.
    Nu este o figură de stil, statuile şi ruinele antichităţii aurite de pe aceste
    locuri, cele care au străbătut veacurile ca să ne îmbogăţească viaţa şi
    civilizaţia, sunt decapitate, spânzurate, împuşcate, aruncate în aer şi în foc,
    exact ca oamenii.

    Mai mult de atât, în Siria acţionează sute de grupări
    militarizate care au cele mai diverse intenţii. În primul rând, sunt forţele de
    opoziţie care luptă împotriva regimului preşedintelui Bashar al-Assad, sau a
    ceea ce a mai rămas din el. Ei au început primii lupta, nemaisuportând
    situaţia, şi tot ei sunt primii care au acceptat acordul de încetare a focului
    negociat de ruşi şi americani. Fără a avea neapărat America de partea sa,
    opoziţia faţă de liderul de la Damasc a avut de suportat, în schimb,
    bombardamentele aviaţiei ruse care a decis să intervină în războiul confuz din
    Siria. Paradoxal, puterile externe care au decis să pună capăt coşmarului
    terorist din Siria şi Irak s-au concentrat mai mult pe teritoriul unor
    adversari tradiţionali. Supărată, de decenii, pe kurzii de pe propriul său
    teritoriu, Turcia îi bombardează pe kurzii din Siria, care s-au dovedit cam
    singurii luptători serioşi până la eroism împotriva teroriştilor Statului
    Islamic. Rusia a adus o însemnată forţă aeriană care şi-a făcut o ţintă din
    opoziţia anti-Bashar iar America se arată gata oricând să îl bombardeze pe
    preşedintele de la Damasc.

    În acest timp, teroriştii din aşa-numitul Stat
    Islamic, inamicul comun a tot ce înseamnă civlizaţie omenească, prosperă pe
    drumul transformării acestui nume în realitate concretă. Au capitală,
    administraţie şi armată, au bănci şi instalaţii petroliere, fac justiţie de ev
    mediu sângeros dar comerţ internaţional modern, au presă şi cam tot ce i-ar
    trebui unui stat adevărat. Teroriştii omoară oameni, distrug civilizaţie, atacă
    statele europene acasă la ele, circulă unde vor ei, se extind în alte ţări şi
    continente. Şi toate acestea par a nu fi deranjate de munţii de bombe pe care
    marile puteri implicate în războiul din Siria se jură că i-au aruncat împotriva
    lor sau de măsurile luate de Europa însângerată faţă de teroriştii din Siria
    sau de pe propriul teritoriu.

    Este un spectacol sinistru, neprevăzut de
    analişti sau clarvăzători, care continuă cu o virulenţă de serial aflat în cea
    mai bună perioadă a sa. Nu se ştie prea bine cine face războiul din Siria dar
    să sperăm că măcar vom ştii cine a făcut pacea. Acordul negociat de SUA şi
    Rusia are ocazia să spună lucrurilor pe nume şi să aducă pace oamenilor şi
    istoriei din frumoasa Sirie, şi să îi alunge pe terorişti în negura gândirii de
    unde un accident absurd al civilizaţiei umane le-a permis să iasă