Tag: refugiati

  • Muncind în România

    Muncind în România

    O comunitate numeroasă de ucraineni, alcătuită din circa 20 de mii de
    persoane, s-a format în oraşul port la Marea Neagră Constanţa. Aceştia şi-au
    deschis afaceri, şi-au înscris copiii la şcoli şi locuiesc preponderent în staţiunea
    Mamaia. Ei beneficiază de protecţie temporară din partea statului român,
    conform unei directive europene.

    Şeful Serviciului teritorial Constanţa al
    Inspectoratului General pentru Imigrări, comisar-şef Mircea Labeş, a declarat
    că anul acesta au fost înregistraţi 7.800 de cetăţeni ucraineni, un număr
    aproape la jumătate comparativ cu anul trecut. El a descris comunitatea
    ucraineană drept una stabilă, care şi-a dorit să se integreze.

    Cetăţenii
    ucraineni au obţinut un document de protecţie temporară care le permite
    rămânerea pe teritoriul României, desfăşurarea de activităţi lucrative fără
    obţinere de aviz de muncă, precum şi plecarea de pe teritoriul naţional.
    Conform directivei europene, documentele sunt valabile atât timp cât conflictul
    din ţara vecină este în desfăşurare, dar nu mai mult de 3 ani, după 2025.
    Comisarul-şef a precizat că, anul trecut, 300 de ucraineni au renunţat la
    documentul de protecţie temporară şi au părăsit România. Potrivit datelor
    Ministerului de Interne de la Bucureşti, aproape 84.000 de refugiați ucraineni
    erau înregistrați în România, la sfârșitul anului 2023.




    Aproximativ 1.300 de cereri pentru angajare din partea cetăţenilor străini
    au fost înregistrate, în 2023, în judeţul Vâlcea, din sud-vestul României,
    transmite Biroul pentru Imigrări. Dintre acestea, peste 900 de solicitări au
    fost avizate favorabil. Potrivit sursei citate, în total, în 2023, în judeţ au
    fost aproximativ 3 mii de cetăţeni străini, cei mai mulţi proveniţi din
    Republica Moldova, Egipt, Nepal, Sri Lanka şi Turcia. Dintre aceştia, circa 400
    sunt cetăţeni ai Uniunii Europene, majoritatea din Italia, Spania şi Franţa.
    Principalele scopuri pentru care străinii şi-au stabilit reşedinţa pe
    teritoriul României sunt conexe dreptului la unitatea familiei, angajare în
    muncă sau stabilire permanentă pe teritoriul naţional. În ceea ce priveşte
    admisia în România, în perioada de referinţă, au fost primite 16 invitaţii,
    dintre care 12 au fost soluţionate pozitiv, iar 4 au fost respinse. Acestea au
    fost depuse pentru străini din Iordania, Egipt, Siria, Maroc, Libia şi
    Indonezia, au informat poliţiştii de la Imigrări. De asemenea, au fost emise
    peste 1.600 de permise de şedere şi eliberate 87 de certificate de înregistrare
    şi 15 cărţi de rezidenţă permanentă pentru cetăţeni ai Uniunii Europene,
    Spaţiului Economic European şi Confederaţiei Elveţiene.




    Peste 1.800 de locuri de muncă în cadrul a 98 de companii sunt disponibile
    în judeţul Timiş, în vestul României, transmite Agenţia Judeţeană pentru
    Ocuparea Forţei de Muncă. Instituţia arată că posturile vacante se
    adresează tuturor categoriilor de studii. Cele mai căutate meserii sunt
    lucrător comercial, lucrător gestionar, agent de securitate, menajeră,
    îngrijitor clădiri, spălător vase, muncitor necalificat în construcţii, zidar,
    zugrav, tencuitor, manipulant mărfuri, şofer autoturisme şi camionete,
    conducător auto transport rutier de mărfuri, inginer construcţii civile şi
    inginer topograf. Detalii privind locurile de
    muncă vacante sunt disponibile pe site-ul instituţiei, timis.anofm.ro.




    Poliţiştii de frontieră din Timiş au depistat, la sfârşitul săptămânii
    trecute, 13 cetăţeni din Nepal care voiau să treacă ilegal graniţa în Serbia.
    În urma verificărilor, s-a stabilit faptul că nepalezii, cu vârste cuprinse
    între 20 şi 36 de ani, sunt posesori de vize de muncă şi au intrat legal în
    România. Aceştia au declarat că intenţionau să iasă ilegal din ţară pentru a
    ajunge în state din vestul Europei. Cei 13 sunt acum cercetaţi pentru tentativă
    de trecere frauduloasă a frontierei şi riscă să fie repatriaţi şi să-şi piardă
    dreptul de a mai intra pe teritoriul vreunui stat membru al UE pentru o
    perioadă de 5 ani.


  • Explorarea impactului războiului din Ucraina asupra administrației publice locale din România

    Explorarea impactului războiului din Ucraina asupra administrației publice locale din România

    În ediția de iarnă a revistei academice Romanian Journal of European Affairs, publicată
    de Institutul European din România, regăsim un articol care urmărește să
    prezinte efectele războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei asupra
    autorităților publice locale din România. Articolul este semnat de patru
    cercetători români: Dragoș Valentin Dincă, Cristina Elena Nicolescu, Cătălin
    Daniel Dumitrică și Tatiana-Camelia Dogaru (Cruceanu). Aceștia consideră că
    situația din Ucraina împovărează funcționarea administrației publice locale din
    România, prin afectarea bugetelor, a investițiilor și a resurselor umane.

    Ca
    urmare, lucrarea analizează sustenabilitatea și reziliența administrației publice
    din România, promovând o abordare integrată care prezintă reacția autorităților
    față de criza refugiaților din Ucraina. Întrebarea ridicată în cadrul
    cercetării a fost: de ce a răspuns administrația publică locală folosind măsuri
    complementare în contextul crizei refugiaților ucraineni?


    Textul complet al articolul este disponibil în
    limba engleză, la adresa: http://rjea.ier.gov.ro/.




    Mihaela-Adriana Pădureanu,


    Expertă, Serviciul Afaceri Europene

  • Românii şi conflictul din Gaza

    Românii şi conflictul din Gaza

    În lumea de
    azi, nu mai există conflict armat local fără rezonanțe și efecte globale.
    România pare departe de epicentrul noului carnagiu din Orientul Mijlociu, Fâșia
    Gaza, dar nici statul, nici cetățenii români nu sunt indiferenți la evoluțiile
    tragice de acolo.


    Există sute de mii de cetățeni israelieni originari din
    România sau descendenți ai acestora și mulți dintre ei dețin și cetățenia
    română. Există, de asemenea, de decenii, în multe țări, din Algeria și până în
    Siria, familii mixte, în general întemeiate de românce care s-au măritat cu
    arabi veniți la studii în România. Nu face excepție nici Fâșia Gaza, teatrul
    sângeroasei ofensive declanșate acum mai bine de două luni de armata israeliană
    contra mișcării islamiste palestiniene Hamas, după atrocitățile comise de
    aceasta din urmă în sudul Israelului, pe 7 octombrie.


    Un nou grup de 14
    persoane, cetăţeni români şi membri ai familiilor acestora, evacuate din Fâşia
    Gaza, a ajuns, luni, în România – a anunțat ministerul de Externe de la
    București (MAE). Potrivit sursei, aceste persoane au sosit sâmbătă în Egipt,
    prin punctul de frontieră Rafah, fiind preluate ulterior de către reprezentanţii
    ambasadei României la Cairo. Au fost însoţite până în capitala egipteană, de
    unde au fost îmbarcate spre România.


    Până în prezent, 302 persoane, cetăţeni
    români şi membri de familie ai acestora, au fost evacuate din Fâşia Gaza -
    precizează MAE, care adaugă că menţine contactul cu autorităţile israeliene şi
    egiptene, în vederea facilitării evacuării şi a altor cetăţeni, în cazul în
    care vor exista solicitări, în funcţie de evoluţiile din teren şi de acordul
    părţilor implicate.


    Tot Ministerul de Externe a anunţat decesul unui alt
    ostatic cu dublă cetăţenie, israeliană şi română, în Fâşia Gaza, iar ambasada
    Israelului la Bucureşti a făcut cunoscută identitatea sa. Este vorba despre o
    tânără artistă de 27 de ani, Inbar Haiman, ucisă, potrivit ambasadei, de
    teroriştii Hamas. Era studentă, făcea lucrări de artă stradală deosebite şi era
    cunoscută în Israel şi în lume drept Pink, o semnătură inconfundabilă – afirmă
    ambasada pe contul său de pe rețeaua de socializare Facebook. Fata fusese
    răpită de terorişti pe 7 octombrie, în timp ce se afla la festivalul de muzică
    Nova.


    Acum circa o săptămână, autoritățile israeliene și române au confirmat și
    decesul altui ostatic cu cetățenie dublă, un bărbat răpit tot pe 7 octombrie și
    care ar fi murit în primele zile de captivitate. Potrivit Ministerului român de
    Externe, printre persoanele ţinute ostatice de teroriști în Fâşia Gaza se mai
    află un singur român cu dublă cetăţenie. Ambasada României la Tel Aviv menţine
    contactul pe această temă cu autorităţile israeliene – mai precizează
    diplomația de la București.


  • Propunere de revizuire a Bugetului Multianual al UE pentru perioada 2021-2027

    Propunere de revizuire a Bugetului Multianual al UE pentru perioada 2021-2027

    Comisia Europeană propune suplimentarea bugetului cu 15
    miliarde de euro pentru statele europene ce primesc un număr mare de refugiați,
    inclusiv din Ucraina.



    Ajutorul este destinat țărilor care se confruntă un număr
    ridicat de refugiați. Sumele vor fi incluse în următoarea revizuire a cadrului
    financiar al UE pentru perioada 2021-2027.


    Condiția pentru ca statele membre să primească mai mulți
    bani este să accepte propunerea Comisiei Europene și, prin urmare, să accepte
    să-și suplimenteze contribuțiile la bugetul UE.

    În plenul Parlamentului European, europarlamentarul Siegfried Mureșan a cerut
    modificarea Bugetului Multianual al Uniunii Europene pentru perioada 2021 -
    2027.




    Când oamenii din Europa au nevoie de ajutor,
    Uniunea Europeană îi ajută prin intermediul Bugetului UE. Oamenii, companiile,
    regiunile care s-au aflat în situații dificile în timpul pandemiei de Covid-19, care au fost afectați de consecințele economice și sociale ale pandemiei, de
    prețurile ridicate la energie și inflație au fost ajuați prin intermediul
    bugetului UE.

    Cadrul Finaciar Multianual a fost aprobat în 2020. De atunci, am
    făcut multe lucruri care nu au fost initial preconizate, care nu au fost
    planificate, și pe care niciunul dintre noi nu le putea prevedea, în special
    legate de invazia armată ilegală a Rusiei în Ucraina.

    Am făcut mai mult decât
    trebuia inițial, am făcut mai multe lucruri cu
    acest Cadru Financiar Multianual, dar acum vedem că acesta își atinge
    limitele.

    În bugetul UE pentru 2024, în proiectul prezentat de Comisia
    Europeană, în 4 din cele 7 capitole avem marje bugetare de zero euro, ceea ce
    însemnă că nu avem nicio capacitate să reacționăm la situții neprevăzute.

    Trebuie
    să corectăm acest lucru, iar revizuirea Cadrului Financiar Multianual este
    locul potrivit și timpul potrivit să corectăm acest lucru pentru a ne putea
    proteja mai bine granițele, să sprijinim oamenii din Ucraina care au venit în
    Europa și să continuăm să sprijinim oamenii în dificultate.

    Din acest motiv,
    domnilor miniștri, reprezentanți ai Consiliului Uniunii Europene, vă cerem să
    înaintați o poziție de negociere, a Consiliului cât de repede posibil, pentru
    ca Parlamentul și Consiliu, să poată sta împreună și să cadă de accord în ceea
    ce privește revizuirea Bugetului pentru perioada 2021-2027.

    Pentru statele
    membre net contributoare care sunt îngrijorate că un buget mai mare va
    presupune contribuții mai mari la buget, contribuțiile statelor membre anul
    acesta, au scăzut cu 20 procente, statele membre nu plătesc mai mult la momentul
    actual.


  • Plan de acțiune al UE privind ruta est-mediteraneeană

    Plan de acțiune al UE privind ruta est-mediteraneeană

    Problematica migrației este complexă. Trebuie să se țină seama atât de siguranța persoanelor care solicită protecție internațională sau caută o viață mai bună, cât și de preocupările țărilor care se tem că presiunile exercitate de migrație le vor depăși capacitățile.

    În anul 2020, preşedinta Comisiei Europene anunţa un nou Pact privind Migraţia şi Azilul. De atunci, Comisia a lansat mai multe Planuri de Acţiune pentru gestionarea migraţiei – unul pentru ruta vest-mediteraneeană și cea atlantică, unul pentru Balcanii de Vest şi altul pentru zona central-mediteraneeană. Acum, Executivul european a propus şi un plan de acţiune şi pentru ruta Mediteranei de Est.

    Planul Comisiei propune măsuri care acoperă patru domenii principale.

    Primul se referă la prevenirea plecărilor neregulamentare, combaterea introducerii ilegale de migranți și asigurarea unor căi de migrație legală. Acestea se vor realiza prin întărirea cooperării cu țările de origine și de tranzit din Asia și Africa; se vor crea oportunități pentru migrația legală, de exemplu pentru atragerea de talente; refugiații care au nevoie de protecție internațională vor fi relocaţi ; va fi întărită colaborarea între Europol, Frontex și Eurojust.

    Al doilea domeniu este gestionarea mai bună a frontierelor, inclusiv în țările de origine și de tranzit. Vor fi întărite frontierele externe ale Uniunii, Turcia va fi ajutată să-şi controleze mai bine graniţa de est şi va fi intensificată colaborarea cu partenerii din vecinătatea sudică.

    Al treilea domeniu ţine de întărirea colaborării cu țările de origine și de tranzit în materie de returnare și readmisie a migranţilor. Uniunea va continua colaborarea cu Turcia, va intensifica returnările de migranţi şi va coordona acțiunile diplomatice cu țările de origine și de tranzit, în special din Asia de Sud și din Africa.

    Al patrulea domeniu ţine de o gestionare mai eficientă a procesului migrației. Statele membre vor fi sprijinite să asigure capacităţi adecvate de primire, vor fi alocate resurse naționale suficiente pentru gestionarea migrației; vor fi accelerate transferurile în cadrul mecanismului de solidaritate voluntară; Turcia va fi sprijinită în vederea consolidării sistemelor sale de azil și de primire.


  • Bugetul UE, insuficient pentru obiectivele asumate

    Bugetul UE, insuficient pentru obiectivele asumate


    Cadrul financiar multianual al Uniunii Europene are nevoie urgentă de revizuire, consideră eurodeputații europeni. Victor Negrescu, responsabil pentru bugetul european din partea grupului social-democrat din Parlamentul European, consideră că bugetul UE, în forma actuală, numai poate susține finanțarea necesară pentru obiectivele asumate.



    Bugetul european pe termen lung nu mai corespunde nevoilor noastre actuale. Nu avem suficiente fonduri pentru obiectivele noastre comune. Bugetul UE trebuie să fie un motor de creștere economică ce trebuie să genereze un nivel de trai mai bun și să conducă la dezvoltarea sustenabilă a tuturor regiunilor europene. Este inacceptabil că în prezent cheltuim mai mult pe dobânzi la bănci decât alocăm pentru programul nostru emblematic Erasmus”, consideră Victor Negrescu.



    Fonduri pentru țările care primesc mulți refugiați



    Comisia Europeană a înaintat din luna iunie propunerea sa pentru revizuirea cadrului financiar multianual. Executivul european consideră necesară stabilirea unui Mecanism care să asigure finanțarea pentru nevoile imediate ale Ucrainei, dar care să susțină și redresarea și modernizarea pe termen lung a acestei țări. Astfel, alte 50 de miliarde de euro vor fi direcționate către ajutorarea Kievului.



    Totodată, Ursula von der Leyen, președinta Comisiei Europene, a declarat luna trecută că instituția pe care o conduce propune suplimentarea bugetului comunitar cu 15 miliarde de euro ce vor ajunge în țările membre care primesc un număr mare de refugiați, inclusiv din Ucraina.



    Executivul comunitar a mai anunțat un nou proiect, Platforma Tehnologii strategice pentru Europa” (STEP) menită să promoveze competitivitatea pe termen lung a UE în domeniul mai multe sectoare esențiale precum sunt sănătatea, materiile prime și spațiu. Proiectul va beneficia de finanțare din programele deja derulate, însă va avea la dispoziție o suplimentare de 10 miliarde de euro.



    Problemele legate de migrație, fenomen aflat din nou într-o creștere alarmantă, vor beneficia de 15 miliarde euro peste suma deja alocată. Totodată, Comisia propune un nou instrument bugetar al cărui scop este să acopere costurile crescute cu împrumuturile din cadrul planului de redresare a UE.



    Parlamentul European cere o suplimentare a sumelor propuse de Comisie



    Eurodeputații și-au exprimat punctul de vederea asupra rectificărilor bugetare printr-un raport adoptat la începutul lunii octombrie. În acest document, forul legislativ european cere ca bugetul să fie suplimentat cu alte 10 miliarde de euro. Jumătate din această sumă (5 mld. euro) vor fi direcționate către instrumente ce ar ajuta răspunsul blocului comunitar la evenimente neprevăzute. Eurodeputații cer ca STEP să beneficieze de alte 3 miliarde de euro pe lângă finanțarea propusă de către Comisie.



    Celelalte două miliarde sunt prevăzute tot ca suplimentări ale sumelor regăsite în propunerea Executivului european. Astfel, eurodeputații doresc încă un miliard ca ajutor umanitar pentru Ucraina, dar și pentru statele afectate de invazia rusească, inclusiv Republica Moldova. Aceeași suplimentară ar urma să fie acordată pentru gestionarea frontierelor și politicile legate de migrațiune.




  • Alocări financiare din bugetul UE pentru țările din proximitatea Ucrainei

    Alocări financiare din bugetul UE pentru țările din proximitatea Ucrainei


    Statele aflate în proximitatea Ucrainei ar trebui să beneficieze de alocări bugetare suplimentare este de părere europarlamentarul român, Daniel Buda. Daniel Buda a explicat în cadrul unei întruniri în Comisia pentru Buget a Parlamentului European că aceste alocări sunt necesare atât pentru a face față cu cheltuielile refugiaților ucraineni cât și pentru a compensa pierderile din sectorul agricol din statele membre aflate în proximitatea Ucrainei.



    În ultima perioadă, exportul masiv de cereale din Ucraina a afectat grav fermierii din România, Polonia și Ungaria.



    Daniel Buda, europarlamentar: “Este nevoie de ceea ce înseamnă revizuirea acestui buget și în același timp creșterea bugetului, în opinia mea, pentru a-ți acoperi cheltuielile care nu erau prevăzute de la început.


    Eu sunt din România, este o țară care se află în proximitatea graniței cu Ucraina și care are probleme majore în ceea ce înseamnă gestionarea în acest moment a mai multor probleme. Nu uitați că prin România trec 5,7 milioane de cetățeni ucrainieni. Acești oameni au trebuit să fie luați fiecare, îngrijiți, cazați. Cum se manifestă această solidaritate? Câtă vreme nu trimitem bani în aceste state care se află în proximitatea graniței cu Ucraina, este foarte ușor să se clameze această solidaritate din diverse alte colțuri ale Uniunii Europene, ignorând realitățile din teren.


    Am cheltuit sute de milioane de euro până în momentul de față n-am primit nici măcar 10% din banii pe care i-am cheltuit.



    Deci să fie foarte clar că nu putem accepta mai departe această logică a bugetului, fără ca el să fie crescut pentru a putea sprijini gestionarea refugiaților.


    În același timp, avem probleme pe partea de agricultură. E o chestiune care se ignoră, din păcate în momentul de față piețele din acele state membre, sunt efectiv suprasaturate de cerealele venite din Ucraina.


    În același timp, avem o rezervă de criză în agricultură care a fost epuizată, deoarece statele membre au avut nevoie de diverse resurse financiare pentru a compensa pierderile de venit pe care le-au avut fermierii. Nici măcar în proporție de 4-5% nu s-au compensat penele de venit.


    Comisarul pentru agricultură a venit săptămâna trecută în Parlament și ne-a spus că va propune Consiliullui să se dea 30 euro per tonă pentru transportul cerealelor din Ucraina către alte state.


    Dacă nu se face o creștere a bugetului, vă întreb de unde vor fi acești bani? Mesajul să fie unul foarte clar este nevoie de creșterea resurselor financiare, pentru că altfel nu putem supraviețui la nivelul Uniunii Europene în actuala formă.”







  • Creștere a numărului cererilor de azil în UE

    Creștere a numărului cererilor de azil în UE


    Numărul cererilor de azil depuse pentru prima dată în ţările Uniunii Europene de către persoane în căutare de protecţie internațională a înregistrat o creștere considerabilă în luna februarie, potrivit agenției Reuters, citată de Agerpres. Astfel, în statele membre au fost depuse 76.505 prime cereri de azil din partea unor cetățeni din afara UE, ceea ce înseamnă o creştere de 41 puncte procentuale față de luna februarie a anului trecut, arată datele Eurostat citate de agenția de presă menționată.



    Patru state UE acumulează peste 75% din cererile de azil



    Cele mai multe solicitări de azil au aparținut unor cetăţenil sirieni, urmaţi de afgani, columbieni şi venezueleni. Germania, Spania, Franța și Italia au înregistrat cele mai multe cereri, cele patru țări UE au acumulat peste trei sferturi din cererile de azil, iar 2.745 au aparținut unor minori neînsoțiți.



    Datele Eurostat mai arată că numărul de solicitări primite din partea ucrainenilor – care crescuse de la 2.105 în februarie 2022 la 12.190 în martie acelaşi an – a scăzut sub nivelul de anul trecut, la numai 1.110 de cereri în februarie 2023. O explicație pentru numărul scăzut ar fi că mulţi refugiați ucraineni beneficiază de protecţie temporară. Mai multe solicitări de azil au venit din partea unor cetățeni ruși (2.385 de cereri), a opta țară după numărul se cereri.



    Uniunea Europeană se confruntă cu un potenţial număr record de tentative de intrări ilegale în acest an. De altfel Agenţia de protecţie a frontierelor UE (Frontex), a raportat la începutul lunii mai cel mai ridicat număr de sosiri neautorizate în spațiul UE pentru perioada de după 2016.



    Numărul cererilor de azil în statele UE, în perioada 2019-2023 / Sursa: Eusrostat


    numar-cereri-azil-ue-2019-2023-eurostat.png



    Negocieri intense privind pactul pentru migrație



    Luna trecută, Joi, Parlamentul European a aprobat demararea negocierilor cu Consiliul Uniunii Europene în vederea încheierii Pactului European pentru Migrație și Azil. Acesta se bazează pe un set de propuneri care includ, printre altele, o cerere de relocare obligatorie a migraților între statele membre ale UE în situații de criză, conform informațiilor furnizate de agenția EFE.



    Pactul a fost prezentat de către Comisia Europeană încă din septembrie 2020, însă progresele la negocieri au fost lente şi persistă dezacordurile asupra elementelor cele mai conflictuale. Chiar săptămâna trecută, guvernul polonez s-a exprimat împotriva planului prin vocea ministrului pentru afaceri europene, Szymon Szynkowski, a calificat drept dăunătoare şi ineficiente mecanismele de relocare obligatorie a migranţilor” propuse de Comisia Europeană. Ne opunem ferm oricărei încercări de a reveni la acest proiect” al cotelor obligatorii de refugiaţi, a precizat oficialul polonez, potrivit agenției EFE.



    Executivul de la Varșovia își motivează poziția prin cheltuielile cu cei peste un milion de refugiați ucraineni, găzduiți de Polonia, considerând insuficiente ajutoarele europene acordate pentru fiecare refugiat ucrainean.






  • Asociația Pro Transilvania

    Asociația Pro Transilvania

    Pe 30
    august 1940, prin tratatul de la Viena, Germania și Italia impuneau României cedarea
    Transilvaniei de Nord Ungariei. Era cea de-a doua pierdere teritorială a
    României în 1940, după pierderea Basarabiei și Bucovinei de Nord în luna iunie,
    anexate de URSS. Ea avea să fie urmată de o a treia amputare teritorială, pe 6
    septembrie 1940, când Cadrilaterul sau Dobrogea de Sud era anexată de Bulgaria
    în urma tratatului de la Craiova. Transilvania de Nord avea 43.492 kilometri
    pătrați și aproximativ 2.400.000 de locuitori, conform recensământului din 1930
    efectuat de statul român. Astfel, românii reprezentau aproximativ 50% din
    populația teritoriului cedat, în timp ce maghiarii reprezentau 38%. Tratatul de
    la Viena a survenit ca urmare a politicii revizioniste a Ungariei de după
    tratatul de pace de la Trianon din 1920, încheiat între Antanta și Ungaria în
    urma încetării primului război mondial.


    Impunerea
    cedării Transilvaniei de Nord Ungariei nu a rămas fără consecințe. Iar cele mai
    dramatice au fost persecuțiile împotriva românilor și evreilor. O altă consecință
    au fost expulzații și refugiații, aproximativ 500.000 de români fiind nevoiți
    să plece, ei reprezentând personalul administrativ cu familiile lor și elitele.


    Însă
    refugiații și expulzații nu s-au împăcat cu starea de fapt. Pe 15 noiembrie
    1940, un grup de tineri intelectuali înființau Asociația Pro Transilvania care
    a avut și un post de radio, președinte de onoare fiind liderul Partidului
    Național Țărănesc Iuliu Maniu. Scopul asociației era, în principal, de a condamna
    raptul teritorial. Asociația funcționa clandestin, dar, cu toate acestea, cei
    din asociație au primit o stație militară de radio cu care au început emisia
    din orașul Brașov aproximativ două-trei ore pe zi.


    Profesorul Victor Marian a făcut parte
    din asociația Pro Transilvania și în 1997 a fost intervievat de Centrul de Istorie
    Orală din Radiodifuziunea Română.

    Era un post clandestin şi eram permanent urmăriţi, de aceea ne mutam din
    loc în loc. Al doilea loc unde am instalat stația radio, după strada Castelului
    nr. 41, a fost cel de pe Tâmpa. Am găsit o colibăa unei stâne părăsite unde ne-am putut instala. Cine colabora la
    acest post de radio clandestin? Animatorul si omul de suflet era Leon Bochiş,
    alături de el au fost Lucian Valea, Iustin Ilieş si subsemnatul. Eu am
    colaborat cu ei pânăla mijlocul
    anului 1942, pentru căîn 1942 deja
    am fost numit în învăţământ la Braşov şi posibilităţile mele de a continua
    activitatea au fost mai reduse.


    Postul de radio se numea România
    liberă, era unul portabil și avea o bătaie de aproximativ 100 de kilometri.
    Victor Marian spunea că stația era bine plasată și că informațiile difuzate
    pentru populaţia din teritoriul ocupat erau primite prin curieri ori, prin
    numite căi, chiar de la armată.

    Era
    destul de bine pus la punct pentru căde
    la Braşov, mai ales în regiunea secuimii şi Târgu Mureş, se putea prinde uşor.
    Vreau săvăspun căam auzit oameni
    din Cluj, de la 230 de kilometri distanță, care au spus căde multe ori prindeau acest post clandestin care emitea. Vreau sămai spun că,de pe Tâmpa, postul s-a mutat pe vârful Postăvaru, de pe Postăvaru
    pe Piatra Mare, dar eu n-am mai prins aceste mutări, mi-a vorbit despre ele Leon
    Bochiş cu care am fost foarte bun prieten. De la Piatra Mare a fost dus în
    Munţii Făgăraş, ultima mutare a fost în Munţii Făgăraş când a fost depistat
    total şi au fugit toţi. Au lăsat aparatura şi au scăpat şi de atunci acest post
    n-a mai emis. Asta a fost pânăîn 1942.


    Victor Marian a ținut să amintească și
    de ziarul Asociației Pro Transilvania, Ardealul, cu o contribuție la fel de
    importantă la menținerea speranței în mediile românești.

    Acest ziar, Ardealul,
    condus de Anton Ionel Mureşanu, ne furniza foarte multe date legate de evoluţia
    frontului şi de evenimentele internaţionale. Deci noi ştiam toate acţiunile pe
    care Iuliu Maniu le întreprinsese pe plan extern prin Stockholm, Ankara, Cairo
    şi aşa mai departe. Eram informaţi, deci puteam sădăm informaţii exacte legate de aceste eforturi diplomatice. Când
    aceste informaţii apăreau simţeam căne
    urmăreşte cineva, simţeam în aparat acest lucru. Și atunci ne mutam imediat,
    închideam şi plecam de acolo pentru căîn
    momentul când difuzam aceste ştiri prin care România dorea săiasădin război, nemţii sigur căaveau aparaturămult mai
    sofisticată și ne-ar fi prins.


    Pe măsură ce frontul avansa în Uniunea Sovietică
    activitatea celor de la Pro Transilvania devenea din ce în ce mai dificilă
    pentru ca în 1942 să înceteze. La sfatul lui Iuliu Maniu, cei care activau la
    radio au plecat, iar stația a fost abandonată în munți. Însă nu pentru mult
    timp. Peste doi ani, în 1944, soarta istoriei se schimba și Transilvania de
    Nord, pentru care se făcuseră toate compromisurile, se va întoarce la România
    în 1947.

  • Noi reglementări pentru refugiaţii ucraineni din România

    Noi reglementări pentru refugiaţii ucraineni din România

    De la 1 mai, statul român schimbă modalitatea de acordare a sprijinului financiar refugiaţilor ucraineni. Astfel, banii le vor fi alocaţi direct refugiaţilor, şi nu familiilor care îi găzduiesc, aşa cum s-a întâmplat până acum. Guvernul a motivat că aceste sume au fost văzute ca o sursă de venit atractivă pentru unii proprietari de locuinţe de închiriat, ceea ce a dus la scăderea ofertei şi implicit a creşterii preţurilor chiriilor pe piața românească. Cât privește restanțele statului către cei care au găzduit în primele patru luni ale anului refugiați ucraineni, executivul a dat asigurări că există resurse pentru acestea, cât și pentru noul program de sprijin. Potrivit noilor norme, o familie de refugiaţi ucraineni va primi lunar 2.000 lei (400 euro) pentru cazare, în timp ce unei persoane singure îi vor reveni 750 de lei (150 euro).

    De asemenea, fiecare ucrainean refugiat va primi lunar pentru hrană 600 de lei (120 euro). Guvernul de la București anunță, de asemenea, că ajutorul va fi oferit necondiţionat doar o lună. În următoarele trei luni, aceștia vor trebui să se angajeze şi să îşi înscrie copiii la şcoală sau grădiniţă. Din luna a 5-a până la finalul anului, statul român va mai deconta doar banii de cazare pentru cei care s-au angajat. Pentru a primi sumele, solicitanţii trebuie să depună o cerere la primărie, iar administraţia locală verifică dacă persoana beneficiază de protecţie temporară şi îndeplineşte condiţiile referitoare la înregistrarea sau încadrarea în muncă şi, unde este cazul, înscrierea copiilor în unităţi de învăţământ.

    Potrivit datelor oficiale, din 10 februarie 2022, cu puțin timp înainte de declanșarea agresiunii Rusiei în Ucraina vecină, până în prezent, în România au intrat peste 4 milioane de cetățeni ucraineni, din care circa 100.000 au rămas în țară. Cât privește educația, circa patru mii de elevi sau preșcolari refugiați din Ucraina sunt înscriși ca audienți, în timp ce peste 1.100 sunt inscriși în unitățile de învățământ din țară. În ceea ce privește încadrarea în muncă, aproape opt mii de ucraineni s-au angajat până acum în România. Cifrele oficiale arată că statul român a plătit anul trecut din fonduri publice pentru acest program 106 milioane de euro, reprezentând o cheltuială zilnică de peste 350.000 de euro.

    Amintim că în aprilie 2022, Comisia Europeană anunța, printr-un comunicat, că a plătit statelor membre peste 3,5 miliarde de euro sub formă de plăţi în avans, pentru a le ajuta să gestioneze sosirea refugiaţilor ucraineni pe teritoriul lor. România a fost a treia țară ca sumă acordată – cu 450 de milioane de euro. Plăţile au fost făcute în cadrul Acţiunii de coeziune pentru refugiaţii din Europa, iar banii pot fi utilizaţi pentru a oferi hrană, cazare, asistenţă medicală, educaţie sau locuri de muncă refugiaţilor din Ucraina, preciza atunciComisia Europeană.


  • IGPF: Peste 265.000 de persoane au intrat sâmbătă în România, 8.784 sunt cetăţeni ucraineni

    IGPF: Peste 265.000 de persoane au intrat sâmbătă în România, 8.784 sunt cetăţeni ucraineni

    Aproximativ 265.900 de persoane, cetăţeni români şi străini, cu peste 71.700 de mijloace de transport, au efectuat, sâmbătă, formalităţile de control la frontieră, atât pe sensul de intrare în România, cât şi pe cel de ieşire – a informat IGPF. Potrivit unui comunicat transmis duminică presei, pe sensul de intrare în România au fost 112.694 de persoane, dintre care 8.784 de cetăţeni ucraineni.

    Începând cu 10 februarie 2022, cu două săptămâni înainte ca armata rusă să le invadeze țara, au intrat în România peste patru milioane de cetăţeni ucraineni. Majoritatea și-au continuat drumul spre țări din vestul Europei, dar peste o sută de mii au ales să rămână aici.

    Guvernul de la București a decis că persoanele fizice care găzduiesc refugiaţi din Ucraina vor mai primi sumele aferente cheltuielilor cu cazarea şi hrana doar pentru perioada rămasă până la sfârşitul acestei luni. Ulterior, se vor aplica noi prevederi, aprobate prin ordonanţă de urgenţă. Astfel, începând cu 1 mai, persoanele care vin în România din zona de conflict din Ucraina vor primi direct o sumă forfetară lunară, timp de patru luni, pentru acoperirea nevoilor imediate, cazare şi hrană. Banii vor fi alocaţi din bugetul inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă. După cele patru luni, sprijinul financiar va mai acoperi doar cheltuielile de cazare, până la sfârşitul anului, iar refugiaţii sunt încurajaţi să se înregistreze la agenţiile de ocupare a forţei de muncă, pentru a avea acces la toate măsurile de sprijin pentru angajare sau în caz de şomaj, valabile şi pentru cetăţenii români.

  • IGPF: Peste 212.000 de persoane au intrat vineri în România, 7.700 sunt cetăţeni ucraineni

    IGPF: Peste 212.000 de persoane au intrat vineri în România, 7.700 sunt cetăţeni ucraineni

    Aproximativ 212.800 de persoane, cetăţeni români şi străini, cu peste 57.600 mijloace de transport, au efectuat, vineri, formalităţile de control la frontieră atât pe sensul de intrare în ţară, cât şi pe cel de ieşire – informează Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră (IGPF) din România.

    Potrivit unui comunicat transmis sâmbătă presei, pe sensul de intrare în România au fost 92.051 de persoane, dintre care 7.793 de cetăţeni ucraineni. începând cu 10 februarie 2022, cu două săptămâni îninte ca armata rusă să le invadeze țara, au intrat în România peste partu milioane de cetăţeni ucraineni. Majoritatea și-au continuat drumul spre țări din vestul Europei, dar peste o sută de mii au ales să rămână aici.

    Guvernul de la București a decis că persoanele fizice care găzduiesc refugiaţi din Ucraina vor mai primi sumele aferente cheltuielilor cu cazarea şi hrana doar pentru perioada rămasă până la sfârşitul acestei luni. Ulterior, se vor aplica noi prevederi, aprobate prin ordonanţă de urgenţă.

    Astfel, începând cu 1 mai, persoanele care vin în România din zona de conflict din Ucraina vor primi direct o sumă forfetară lunară, timp de patru luni, pentru acoperirea nevoilor imediate, cazare şi hrană. Banii vor fi alocaţi din bugetul inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă. După cele patru luni, sprijinul financiar va mai acoperi doar cheltuielile de cazare, până la sfârşitul anului, iar refugiaţii sunt încurajaţi să se înregistreze la agenţiile de ocupare a forţei de muncă, pentru a avea acces la toate măsurile de sprijin pentru angajare sau în caz de şomaj, valabile şi pentru cetăţenii români.

  • Ma mărli evenimenti a stămânăllei ţi tricu 05.03 – 11.03.2023

    Ma mărli evenimenti a stămânăllei ţi tricu 05.03 – 11.03.2023

    Vizite tru Extremlu Orient


    Parteneriatlu Strategic anamisa di România şi Japonia demonstreadză că ligăturli bilaterale agiumsiră pi nai ma analtulu nivel – declară prezidentulu Klaus Iohannis, după ţi, marță, la Tokyo, simnă, deadunu cu premierlu nipon, Fumio Kishida, perfectarea alustui tratat bilateral. Tut marță, prezidentulu Iohannis fu aştiptatu di amirălu ali Japonie, Naruhito. România şi Japonia, spuni șeflu a statlui, suntu tora ma aprukeati ca vărnăoară. El nica spusi că, tru actualu contextu global, dămcusitu di polimu şi di tensiuni regionale, easti important s’avemu besă unu alantu tră s’li vigllemu valorli di thimelliu cari nă difinesc: vrearea di irini şi securitate, libertatea, democraţia şi ndrepturile omului, arada internaţională thimilliusită pi reguli. Unăoară cu simnarea a Parteneriatului Strategic, spun experții, dizvoltarea cooperarillei româno-nipone va s’hibă accelearată, pritu lărdzearea a portofoliului di acţiuni şi proiecte tru tuti domeniile di sinferu comun. Uidisitu cu spusa a pitricutăllei Radio România, vizita prezidentului Iohannis avu şi ună importantă dimensiune economică, Japonia hiinda nai ma mari investitor asiatic tru România. Aţeali aproapea 400 di societăţi comerciale cu capital japonez ditu România aducu, tru aestu kiro, cama di 40.000 di locuri di lucru. Potenţialu di creastire easti semnificativ, inclusiv tru domeniile cu nai ma analtu nivel di inovaţie, catacum dizvoltarea tehnologiei di turlie reactoare modulare micñiţi, produţerea şi distribuţia di hidrogen veardi, producţia di optică di mare putere, infrastructura ditu bărnulu ditu soni ică bitisearea a unei nauă magistrală a metroului ditu Bucureşti. Parteneriatlu cu Japonia easti doilu simnatu di România cu un stat asiatic, după aţelu cu Coreea di Sud. Ditu Japonia, prezidentulu Iohannis nkisi calkea ti tu Singapore. România easti treilu nai ma mari furnizor ditu Uniunea Europeană di servicii IT tru Singapore, iara interesul ahăndusearea şi amplificarea aluştui palier di colaborare, pritu iniţierea di năi proiecte bilaterali.



    Pisti 3,7 miliuñi di arifugaţ ucraineni tru România vecină


    Inspectoratul General ali Poliţiei di Frontieră (IGPF) dimăndă că maş ñiercuri intrară tru România, pritu locurli di triţeari a sinurlui, cama di șapti ñilli di cetăţeni ucraineni. Uidisitu cu unu comunicat transmis, gioi, a presăllei, ahurhinda cu 10 di şcurtu 2022, cu dauă stămâñi ninti că askerea arusă s’lă aputrusească văsilia, intrară tru România 3.705.317 di cetăţeni ucraineni. Majoritatea nkisiră calea, ma largu, cătă văsilii ditu ascăpitata ali Europă, ama aproapea 100 di ñilli, precizează autoritățile di la București, aleapsiră s’rmână tru România. Aprindu dzuua ti dimăndari a datiloru di la Poliția di Frontieră,


    Parlamentul di la Bucureşti adoptă ună declaraţie di ndrupari ali Ucraină, cu arastea că s-umplu, pi 24 di şcurtu un an di la diclanşarea invaziei rusești. Documentul, adoptat cu largă majoritate di majoritatea guvernamentală PSD-PNL-UDMR, la pripunerea USR (tru opoziție), condamnă sertu polimlu nkisitu di Moscova contra a unui stat suvearan, a curi teritoriu easti inalienabil şi indivizibil. Diclaraţia reafirmă ndrupămintulu susta ali Românie tră aţea ţi număseaşti alumta eroică a statlui şi a popului ucrainean, catacum şi tră ndruparea ali independenţă, suvearanitati şi integritati teritorială ali Ucraină, tru limitili a sinurloru pricunuscuti internaţional.



    Româñilli ditu Ucraina


    Nu tuti suntu ti anami tru ligăturli româno-ucrainene. Tru arada a debatlui mutrinda declarația di ndrupari a Kievului, prezidentulu AUR (opoziția naționalistă), George Simion, insistă tră protejarea a conaționalilor ditu văsilia viţină. Pisti 400 di ñilli di etniţ români băneadză aclo, majoritatea tru nordul a Bucovinăllei, nordul și sudlu ali Basarabiei și Ținutlu Herța, teritorii românești răsăritene arăkiti, tru 1940, dupu un ultimatum, di Uniunea Sovietică stalinistă și priloati, tru 1991, di Ucraina, ca stat succesor. După invadarea ali Ucraină di cătră askerili aruse, mulţă etniţ români fudziră pi front sumu hlambura ucrainean. Tru andreu 2022, ministerul român di Externe lugursea regretabil că nomlu mutrinda minorităţile naţionale ditu Ucraina fu adoptat tru absenţa unei noi consultări a Comisiei di la Veneţia. Opinia aceastiia, apreciază diplomația di la București, ar fi contribuit tru mod cert la asigurarea unui text cuprinzător şi clar ditu perspectiva standardilor juridice europene tru materie.


    Di asemenea, subliniază MAE, easti regretabil faptul că legea a fost adoptată tru absenţa unei consultări adicvate a reprezentanţilor comunităţii române ditu Ucraina, aşa cum a solicitat Bucureștiul. România, mai precizează ministerul, susţine pe diplin parcursul european al Ucrainei şi truţelege dorinţa firească di apropiere di Uniunea Europeană, trusă semnalează faptul că acceleararea intempestivă a procesului di legifearare tru acest domeniu a afectat, di o manieră semnificativă, consultarea cu reprezentanţii minorităţilor naţionale, cari ar fi trebuit să fie unul di substanţă, anterior adoptării legii.



    Enigma ditu canal


    Autorităţile ditu Ucraina şi România s


    Akicăsiră s’verifică ahăndusimea a canalelor di pe Dunăre pi cari administraţia di la Kiev li ufiliseaşti ti s’exporta părmătii agricole – dimăndară responsabili guvernamentali ditu aţeali dauă văsilii. Dunărea easti ună cali di transport importantă tră Ucraina, cari, tru dupu aputrusearea arusească, mindueaşti s’exporte pi aestă cale yipturi şi alte produse, tru majoritate tut agro-alimentare. Autorităţli române declarară, meslu tricutu, că suntu găilipsiti di indiciile ţi spunu că Ucraina draghează canalul Bîstroe, ţi traeaţi pritu ună regiune sensibilă ditu videală ecologic, şi ntribară desi pot s’verifica situația ditu teren. Kievul negă că, pritu adâncirea canalului, ari călcată vără acord şi să spusi hăzări să-lli spună ali Românie, membră a Uniunillei Europene şi a NATO, anvergura a dragărilor. Controalili suntu pruvidzuti s’ahurhgească meslu aestu. Bucureștiul ari frixea ti impactul pe cari lucrările nkisiti di ucraineni poati s-li aducă tru ecosistemlu ditu Delta a Dunăllei, zonă unică tru Europa, inclusă tru patrimoniul mondial UNESCO. Ministerul ucrainean ali Infrastructură comunică că, după ași-dzăsa născărseari a canalului, ahăndusearea aluştui criscu di la 3,9 la 6,5 metri, dimi aproapea easti diplo.


    Autoru: Bogdan Matei


    Armânipsearia: Taşcu Lala







  • Retrospectiva săptămânii  05.03 – 11.03.2023

    Retrospectiva săptămânii 05.03 – 11.03.2023

    Vizite în Extremul Orient


    Parteneriatul Strategic dintre România
    şi Japonia demonstrează că relaţiile bilaterale au fost ridicate la
    cel mai înalt nivel – a declarat preşedintele Klaus Iohannis, după ce, marți,
    la Tokyo, a semnat, împreună cu premierul nipon, Fumio Kishida, perfectarea
    acestui tratat bilateral. Tot marți, președintele Iohannis a fost primit
    de împăratul Japoniei, Naruhito. România şi Japonia, afirmă șeful
    statului, sunt acum mai apropiate decât oricând. El mai spune că, în actualul
    context global, marcat de război şi de tensiuni regionale, este important să ne
    bazăm unii pe ceilalţi pentru a apăra valorile fundamentale care ne definesc:
    dorinţa de pace şi securitate, libertatea, democraţia şi drepturile omului,
    ordinea internaţională bazată pe reguli. Odată cu semnarea

    Parteneriatului
    Strategic, spun experții, dezvoltarea cooperării româno-nipone va fi
    accelerată, prin extinderea portofoliului de acţiuni şi proiecte în toate
    domeniile de interes comun. Potrivit trimisei Radio România, vizita
    președintelui Iohannis a avut şi o importantă dimensiune economică, Japonia
    fiind cel mai mare investitor asiatic în România. Cele circa 400 de societăţi
    comerciale cu capital japonez din România generează, în prezent, peste 40.000
    de locuri de muncă. Potenţialul de creştere este semnificativ, inclusiv în
    domeniile cu cel mai înalt nivel de inovaţie, precum dezvoltarea tehnologiei de
    tip reactoare modulare mici, producerea şi distribuţia de hidrogen verde,
    producţia de optică de mare putere, infrastructura de ultimă generaţie sau
    finalizarea unei noi magistrale a metroului din Bucureşti. Parteneriatul cu
    Japonia este al doilea încheiat de România cu un stat asiatic, după cel cu
    Coreea de Sud. Din Japonia, președintele Iohannis a plecat în Singapore.
    România este al treilea cel mai mare furnizor din Uniunea Europeană de servicii
    IT în Singapore, iar interesul său vizează aprofundarea şi amplificarea
    acestui palier de colaborare, prin iniţierea de noi proiecte bilaterale.



    Peste 3,7 milioane de refugiați
    ucraineni în România vecină


    Inspectoratul General al
    Poliţiei de Frontieră (IGPF) informează că numai miercuri au intrat în România,
    prin punctele de la graniţă, peste șapte mii de cetăţeni ucraineni.
    Potrivit unui comunicat transmis, joi, presei, începând cu 10 februarie 2022,
    cu două săptămâni înainte ca armata rusă să le invadeze țara, au intrat în
    România 3.705.317 de cetăţeni ucraineni. Majoritatea şi-au continuat drumul
    spre ţări din vestul Europei,
    dar circa 100 de mii, precizează autoritățile de la București, au
    ales să rămână în România
    . În ajunul
    datelor furnizate de Poliția de Frontieră,

    Parlamentul
    de la Bucureşti a adoptat o declaraţie de susţinere a Ucrainei, la împlinirea,
    pe 24 februarie, a unui an de la declanşarea invaziei rusești. Documentul,
    adoptat cu largă majoritate de majoritatea guvernamentală PSD-PNL-UDMR, la
    propunerea USR (în opoziție), condamnă ferm războiul declanșat de Moscova
    împotriva unui stat suveran, al cărui teritoriu este inalienabil şi
    indivizibil. Declaraţia reafirmă sprijinul ferm al României pentru ceea ce
    numește lupta eroică a statului şi a poporului ucrainean, precum şi pentru
    susţinerea independenţei, suveranităţii şi integrităţii teritoriale a Ucrainei,
    în limitele frontierelor recunoscute internaţional.



    Românii din Ucraina


    Nu-i totul roz în relațiile
    româno-ucrainene. În cursul dezbaterilor privind declarația de susținere a
    Kievului, preşedintele AUR (opoziția naționalistă), George Simion, a
    insistat pentru protejarea conaționalilor din țara vecină. Peste 400 de mii de
    etnici români trăiesc acolo, majoritatea în nordul Bucovinei, nordul și sudul Basarabiei și Ținutul Herța, teritorii
    românești răsăritene anexate, în 1940, în urma unui ultimatum, de Uniunea
    Sovietică stalinistă și preluate, în 1991, de Ucraina, ca stat succesor. După
    invadarea Ucrainei de către trupele ruse, numeroși etnici români au plecat pe front sub drapel ucrainean. În decembrie 2022, ministerul român de Externe considera
    regretabil faptul că legea privind minorităţile naţionale din Ucraina a fost adoptată în absenţa unei noi consultări a
    Comisiei de la Veneţia. Opinia acesteia, apreciază diplomația de la București,
    ar fi contribuit în mod cert la asigurarea unui text cuprinzător şi clar din
    perspectiva standardelor juridice europene în materie.

    De asemenea, subliniază
    MAE, este regretabil faptul că legea a fost adoptată în absenţa unei consultări
    adecvate a reprezentanţilor comunităţii române din Ucraina, aşa cum a solicitat
    Bucureștiul. România, mai precizează ministerul, susţine pe deplin parcursul
    european al Ucrainei şi înţelege dorinţa firească de apropiere de Uniunea Europeană, însă semnalează faptul că accelerarea intempestivă a
    procesului de legiferare în acest domeniu a afectat, de o manieră
    semnificativă, consultarea cu reprezentanţii minorităţilor naţionale, care ar
    fi trebuit să fie unul de substanţă, anterior adoptării legii.



    Enigma din canal


    Autorităţile din
    Ucraina şi România au convenit să verifice adâncimea canalelor de pe Dunăre pe
    care administraţia de la Kiev le foloseşte pentru a exporta mărfuri agricole -
    au anunţat responsabili guvernamentali din cele două țări. Dunărea este o rută
    de transport importantă pentru Ucraina, care, în urma invaziei rusești,
    încearcă să exporte pe această cale cereale şi alte produse, în majoritate tot
    agro-alimentare. Autorităţile române au declarat, luna trecută, că sunt
    îngrijorate de indiciile conform cărora Ucraina
    draghează canalul Bîstroe, ce străbate o regiune sensibilă din punct
    de vedere ecologic, şi au întrebat dacă pot verifica situația din teren. Kievul
    a negat că, prin adâncirea canalului, ar fi încălcat vreun acord şi s-a
    declarat pregătit să-i arate României, membră a Uniunii Europene şi a NATO,
    anvergura dragărilor. Controalele ar urma să înceapă luna aceasta.
    Bucureștiul se teme de impactul pe care lucrările întreprinse de ucraineni
    le-ar putea avea asupra ecosistemului din Delta Dunării, zonă unică în Europa, inclusă în patrimoniul mondial
    UNESCO. Ministerul ucrainean al
    Infrastructurii a comunicat că, după așa-zisa curățare a canalului, adâncimea
    acestuia a crescut de la 3,9 la 6,5 metri, adică aproape s-a dublat.


  • Românii sprijină Ucraina

    Românii sprijină Ucraina

    După ce, în 2014, Rusia a anexat ilegal peninsula Crimeea, pe 24 februarie 2022 a invadat Ucraina. Primul pas pe care statele occidentale l-au făcut în faţa războiului a fost să-şi deschidă frontierele pentru milioanele de refugiaţi. Al doilea pas al Europei a fost să condamne agresiunea Rusiei şi să trimită ajutoare sub toate formele posibile. Comunitatea europeană avea să impună Moscovei pachete de sancţiuni, care să slăbească economia rusească, iar odată cu ea maşinăria de război şi propaganda de la Kremlin. Statele UE şi NATO au făcut front comun în a sprijini Ucraina, care a reuşit să reziste în acest an şi datorită sprijinului occidental, inclusiv militar. SUA, Marea Britanie, state membre UE şi NATO au livrat în ultimul an echipamente şi muniţii în valoare de zeci de miliarde de euro. La scurt timp după declanşarea ostilităţilor pe frontul din Ucraina, Alianţa Nord-Atlantică a activat, pentru prima dată în istoria sa, elemente ale Forţei de Răspuns a NATO, dislocând forţe şi tehnică de luptă pe teritoriul ţărilor aliate de pe flancul estic, inclusiv în România.


    La reuniunea extraordinară a Formatului Bucureşti 9 (B9) de la Varșovia care avut loc miercuri, preşedintele român Klaus Iohannis a punctat că unitatea şi solidaritatea aliate pentru Ucraina sunt absolut esenţiale şi au reprezentat ‘arma secretă’ a ţărilor NATO. El a reafirmat sprijinul multidimensional al Bucureștiului pentru această ţară. Ca stat membru al UE și al NATO cu cea mai lungă graniță cu Ucraina, România, a acționat cu toată responsabilitatea în sprijinul acesteia și al cetățenilor ucraineni. Încă din primele zile de la declanșarea crizei din statul vecin, cea mai gravă din Europa ultimelor decenii, România i-a acordat asistenţă umanitară, sprijin politic, diplomatic şi economic. A furnizat adăpost şi ajutor pentru mai mult de 3,5 milioane de refugiaţi ucraineni şi s-a implicat în facilitarea tranzitului dinspre Ucraina spre pieţele internaționale a circa 12 milioane de tone de cereale. Guvernul României a răspuns constant solicitărilor Kievului și a oferit, printre altele, combustibil, medicamente, alimente și ambulanțe. Prin hub-ul internațional umanitar operaționalizat la Suceava în martie 2022, la granița cu Ucraina, România a facilitat peste 50 de transporturi umanitare din state precum Italia, Franța, Bulgaria, Austria, Slovenia, Cipru, Grecia, Germania sau Republica Macedonia de Nord. În iulie 2022


    Executivul român a lansat Planul Național de Măsuri de Integrare a refugiaților ucraineni în România. Pe plan diploamtic, Bucureștiul a condamnat ferm agresiunea Moscovei împotriva Kievului, contribuind la izolarea internațională a Rusiei, prin susținerea rezoluțiilor promovate în Consiliul de Securitate și în Adunarea Generală ONU. Totodată, dialogul bilateral și cooperarea între România și Ucraina s-au intensificat.