Tag: Suceava

  • Muzeul etnografic Zăhăreşti, judeţul Suceava

    Muzeul etnografic Zăhăreşti, judeţul Suceava

    Este un sat atestat documentar la 30 iunie
    1429, într-un hrisov al domnitorului Moldovei, Alexandru cel Bun (1400-1432). În anul 1542, postelnicul Nicoară Hârovici (Hâra)
    a ctitorit în satul Zăhărești o biserică cu hramul Sfântului Mare Mucenic
    Dimitrie. O lungă perioadă de timp nu s-au știut date legate de construirea
    bisericii. Prezența în biserică a pietrei de mormânt a Marenei, mama
    pârcălabului Nicolară Hâra, care a fost așezată de ctitor în 1542, a dus la
    concluzia că biserica era în construcție în acel an, nefiind probabil
    finalizată. În timpul săpăturilor arheologice începute în septembrie 2005, s-a
    găsit pisania îngropată la circa 2 m sub podeaua dintre naos și pronaos, în
    care este notat că lăcașul de cult a fost sfințit la data de 20 iulie 1545 de
    către mitropolitul Grigorie Roșca al Moldovei, primind hramul Sf. Nicolae.
    În decursul timpului, edificiul a suferit modificări majore și i s-a adăugat o
    turlă. Hramul bisericii a fost schimbat, astăzi fiind Sf. Dumitru. Inițial,
    biserica a fost acoperită cu şindrilă de lemn. În anul 1897 a fost montat un
    acoperiș nou confecționat din tablă. În curtea bisericii se află o clopotniță
    de tip zvoniță, formată dintr-un perete din stâlpi între care atârnă clopotele.
    Ea a fost construită în secolul al XVIII-lea. Cele trei clopote datează din
    anii 1897, 1911 și 1948. Clopotnițele de tip zvoniță apar destul de rar în
    arhitectura românească, fiind întâlnite numai la bisericile din nordul
    Moldovei.



    Tot aici
    poate fi vizitat un muzeu sătesc, Muzeul etnografic Zăhăreşti, cunoscul şi sub
    numele de muzeul El Greco Zăhăreşti, creatorul său fiind Alexandru Grecu, un om
    cunoscut pentru ferma ecologică de cătină, pentru erudiţie, dar şi pentru
    colecţia acestui muzeu. Muzeul a
    fost deschis în 2002, dar nu prea este cunsocut şi vizitat din cauza unei
    deficitare infrastructurii rutiere.

    Alexandru Grecu ne-a povestit: Eu sunt colecţionar, de după Revoluţie (n.r. 1989) şi am lucrat ca
    zugrav, la casele oamenilor. Şi erau unii oameni care nu aveau bani şi îmi
    dădeau obiecte vechi. Când s-au strâns foarte multe şi nu mai aveam unde să le
    depozitez, am făcut o clădire de lemn, cu două etaje, cu grad, stil rustic şi
    acolo am adus aproape 3000 de piese. Acum e o casă mare, cu opt camere, patru
    sus, patru jos, iar etajul de sus o să îl fac mai mult pentru pictură, ca să
    fie mai protejate. Am peste 50 de colecţii, dintre care una este cea mai mare
    din Europa, Juguri de animale, tip bucovinean. Am vreo 70 de juguri, de vreo 7
    tipuri, fel de fel, pentru tauri, pentru vite, depinde şi de zonă, cu flori, cu
    cifre romane, cu anumite frontispicii, asta e colecţia principală. După aia, am lăzi de zestre, vreo 40
    pictate. Astea sunt foarte interesante. Lăzi de zestre din sec. al XVIII-lea, până
    la 1800, sec. al XIX-lea şi din secolul XX, majoritatea de până în război, până
    în 44. Unele au chiar anul scris pe ele, doar cele de la 1850 încoace,
    celelalte nu au anul scris. Am şi lăzi de zestre nepictate.



    Alexandru Grecu şi-a continuat
    povestirea: Am colecţie mare de mantale şi de sumane,
    care şi ele, la rândul lor, au după zonă anumite culori. După lăzi şi mantale,
    vine colecţia de dulapuri vechi, din cireş
    sălbatic, din nuc, făcute fără niciun cui, cu oglindă de cristal în faţă,
    foarte frumos. Am unul din 1840, sculptat, de tip florentin. Toate sunt
    restaurate. După aia sunt covergi (albii de baie) mici şi mari, până la
    3 metri unele. Poţi s-o foloseşti ca barcă dacă ai vrea. După sunt fiare de
    călcat. Se călca înainte cu fier de călcat cu jar, nu era curent (n.r.
    electric). Am peste 100 de bucăţi, de vreo 8 tipuri, cu cap de leu, cu cap de
    soldat, cu cap de om.



    Alexandru Grecu şi-ar fi numit muzeul după
    numele personalități locului, Ion Grămadă (1886-1917) – scriitor, istoric și
    publicist bucovinean, erou al Primului Război Mondial, mort în lupta de la
    Cireșoaia, dar cum nu i s-a permis de către autorităţile locale, a ales să îşi
    anunţe originea grecească în titulatura acestui muzeu, un stră-strămoş al său
    fiind soldat al lui Ipsilanti.


    În zonă vă puteţi caza în gospodăriile
    săteşti, iar de aici puteţi porni în descoperirea altor obiective din judeţ.


  • Românii de lângă noi

    Românii de lângă noi

    Nou an universitar la Lectoratul de limbă română al Universității
    Ștefan cel Mare din Suceava, găzduit, începând din anul 2014, de
    Universitatea Națională Iurii Fedkovici din Cernăuți. Interviu cu
    Ioana-Daniela Bălăuță, lector de limba română.


  • Jurnal românesc – 10.08.2021

    Jurnal românesc – 10.08.2021

    Departamentul pentru Românii de pretutindeni amintește că, în fiecare august, începând din 2016, Consiliul Județean Suceava organizează Luna Diasporei”. eveniment care a determinat Departamentul să promoveze un program la nivelul întregii țări, care să cuprindă evenimente și activități dedicate românilor din diaspora. Ne dorim să dezvoltăm acest proiect împreună cu reprezentanții administrației publice, care să încurajeze un dialog eficient între România de acasă și România din afara Românieiˮ se arată pe site-ul Departamentului pentru Românii de Pretutindeni. Instituția a sugerat conducerilor județene locale să întărească legăturile cu românii din afara țării, să le transmită acestora mesajul de Bun venit acasă” și să le faciliteze accesul la o administrație transparentă și cooperantă.



    Biblioteca Judeţeană Alexandru şi Aristia Amanˮ din Craiova a obţinut o nouă donaţie de carte pentru Muzeul Cărţii şi Exilului Românesc – Colecţia Biblioteca Română din Freiburgˮ, informează Agerpres. Înfiinţată pe 1 mai 1949, Biblioteca Română din Freiburg (zece ani mai târziu şi Institut Român de Cercetare) este o instituţie simbolică a exilului românesc postbelic, cu un patrimoniu impresionant de carte, de documente şi de obiecte muzeale, care relevă amplitudinea fenomenelor culturale româneşti din diaspora. Biblioteca din Freiburg deţine o colecţie aproape completă a tuturor revistelor şi gazetelor româneşti din exil, precum şi manuscrise de o valoare inestimabilă precum: manuscrisul poeziei Criticilor mei de Mihai Eminescu (donat de familia dinastică de Hohenzollern) şi manuscrise ale multor scriitori printre care Mircea Eliade, Liviu Rebreanu, Ionel Teodoreanu. Fondul de carte al Bibliotecii din Freiburg este dublat de manuscrise inedite şi tipărituri cu o circulaţie extrem de restrânsă care-şi aşteaptă cercetătorii şi editorii. Acest patrimoniu este completat de obiecte şi costume populare din aproape toate provinciile româneşti şi din Macedonia, între care se regăseşte costumul muscelean purtat de regina poetă Carmen Syilva, regina Elisabeta a României.



    Numărul dublu de vară iulie-august 2021 al revistei bilingve Orizonturi culturale italo-române” continuă printr-o nouă serie de interviuri și prin ancheta exclusivă privind femeia-artist desfăşurată în paralel în România şi Italia, coordonată de Afrodita Cionchin. Potrivit ICR, ampla anchetă numără, în prezent, 56 de interviuri în ediţia română şi 63 de interviuri în ediţia italiană, care sondează percepţia profesionistelor din sectorul artei oferind o fotografie a realităţii zilelor noastre şi o incursiune în evoluţia istorică a condiţiei femeii-artist. În acest număr intervin artistele Hortensia Mi Kafchin şi Alex Bodea din Berlin, Alia Bakutayan şi curatoarea Olivia Niţiş de la Bucureşti, alături de Nada Stojici de la Timişoara. Revista aduce un omagiu maestrului Mircia Dumitrescu, grafician, pictor şi sculptor, născut în 3 iulie 1941, la împlinirea vârstei de 80 de ani, iar în ediţia italiană, cunoscutului scriitor Norman Manea din Statele Unite ale Americii, unul dintre principalii reprezentanţi ai exilului cultural românesc, născut pe 19 iulie 1936, la aniversarea de 85 de ani.



    Festivalul Regal de Operă Virginia Zeaniˮ, care va avea loc în perioada 20-22 august la Târgu Mureş, devine, începând din acest an, partener al Filarmonicii de la Chişinău, atât în campania de strângere de fonduri pentru reconstruirea centrului cultural, care a fost afectat grav de un incendiu, în urmă cu un an, cât şi în cadrul unor colaborări artistice. Directorul general al Filarmonicii Serghei Lunchevici din Chişinău, Svetlana Bivol, a arătat că instituţia şi-a propus să facă o campanie activă pentru colectarea fondurilor necesare reconstrucţiei centrului cultural, alături de iubitorii muzicii culte din Republica Moldova şi alături de parteneri de încredere la nivel european şi internaţional. Festivalul este organizat de Asociaţia Together on Topˮ, în parteneriat cu Asociaţia Hai la sat, Primăria din Târgu Mureş, Instituţia Prefectului – Judeţul Mureş şi Consiliul Judeţean Mureş.





  • Românii de lângă noi 21.07.2021

    Românii de lângă noi 21.07.2021

    Primul lectorat de limba română al Universității Ştefan cel Mare” din Suceava, deschis în 2014 în cadrul Universității Naţionale Iuri Fedkovici” din Cernăuţi, moment de bilanț. Participă: lector universitar dr. Gina Puică, titulara lectoratului de limbă română, a cărei misiune la Cernăuți se încheie în 2021.




  • Romania at the Olympic Games

    Romania at the Olympic Games

    Athletes from Romania have stepped onto the podium 306 times
    in 100 years of their participation in the Olympic Games. Out of the total
    number of medals they have won 89 were gold. 111 Romanians have at least one
    gold medal in their prize closet and 16 of them have twice stepped onto the
    podium’s highest step.






    Nadia Comaneci is the Romanian athlete with the highest
    number of Olympic medals, 9. She was born on 12th November 1961 in
    Onesti, eastern Romania, and took up gymnastics at the tender age of 5 after
    she had been discovered during a selection process involving local
    kindergartens. Nadia first made history at the Montreal Olympics where she
    reaped three gold medals in the individual all round event, uneven bars and balance
    beam. She also won silver in the nations contest and bronze in the floor event.
    Her most notable performance was at the Montreal Olympics where she scored a
    perfect 10, making the three digit scoreboards obsolete.






    In 1980, Nadia reconfirmed her value at the Moscow Olympics
    from where she walked away with another two gold medals in the beam and floor
    events. She became bronze medalist in the individual all round and with the
    team. She made the headlines again in 1989 when she crossed the border to
    Hungary to settle in the United States dealing a heavy media blow to dictator Nicolae
    Ceausescu’s regime.






    With 8 Olympic medals, out of which 5 gold, another great
    Romanian champion is Elisabeta Lipa. Nadia won her medals in two Olympic Games
    whereas Lipa participated in six editions, being one of Romania’s long-lasting athletes.






    She was born on October 26th 1964 in Suceava county,
    northern Romania and scored her first Olympic gold in Los Angeles 1984 in the
    double sculls event together with Marioara Popescu. Four years later in Seoul
    she walked away with bronze as part of the Romanian four and with silver she
    won in the double scull race.




    She compelled recognition for the first time in a singles
    contest in 1989 during the World Rowing Championship of Bled. She dominated the
    competition for several years and eventually reaped the title in Barcelona in
    1992. She later joined the famous Romanian eight, which dominated the European
    and world competitions for many years. Together with her colleagues she managed
    to obtain another three Olympic golds, in 1996 in Atlanta, in 2000 in Sydney
    and in 2004 in Athens.




    The third Romanian athlete with three Olympic gold medals is
    Georgeta Damian – Andrunache who was born on April 14th 1976 in
    Botosani, northern Romania. She made her debut in Aiguebellette, France in 1997
    where she won silver in the pairs event together with Veronica Cochelea and
    gold with the Romanian eight.




    The first place in the pairs race of the Sydney Olympics
    together with Doina Ignat was a surprise at that time. Together with Viorica
    Susanu, Georgeta Andrunache reaped the Olympic title in Athens and was part of
    the Romanian eight which would become Olympic champion. In 2008 in Beijing, the
    two again claimed gold in the pairs event and were part of the Romanian eight
    who became the bronze medalist.




    (bill)

  • Romania at the Olympic Games

    Romania at the Olympic Games

    Athletes from Romania have stepped onto the podium 306 times
    in 100 years of their participation in the Olympic Games. Out of the total
    number of medals they have won 89 were gold. 111 Romanians have at least one
    gold medal in their prize closet and 16 of them have twice stepped onto the
    podium’s highest step.






    Nadia Comaneci is the Romanian athlete with the highest
    number of Olympic medals, 9. She was born on 12th November 1961 in
    Onesti, eastern Romania, and took up gymnastics at the tender age of 5 after
    she had been discovered during a selection process involving local
    kindergartens. Nadia first made history at the Montreal Olympics where she
    reaped three gold medals in the individual all round event, uneven bars and balance
    beam. She also won silver in the nations contest and bronze in the floor event.
    Her most notable performance was at the Montreal Olympics where she scored a
    perfect 10, making the three digit scoreboards obsolete.






    In 1980, Nadia reconfirmed her value at the Moscow Olympics
    from where she walked away with another two gold medals in the beam and floor
    events. She became bronze medalist in the individual all round and with the
    team. She made the headlines again in 1989 when she crossed the border to
    Hungary to settle in the United States dealing a heavy media blow to dictator Nicolae
    Ceausescu’s regime.






    With 8 Olympic medals, out of which 5 gold, another great
    Romanian champion is Elisabeta Lipa. Nadia won her medals in two Olympic Games
    whereas Lipa participated in six editions, being one of Romania’s long-lasting athletes.






    She was born on October 26th 1964 in Suceava county,
    northern Romania and scored her first Olympic gold in Los Angeles 1984 in the
    double sculls event together with Marioara Popescu. Four years later in Seoul
    she walked away with bronze as part of the Romanian four and with silver she
    won in the double scull race.




    She compelled recognition for the first time in a singles
    contest in 1989 during the World Rowing Championship of Bled. She dominated the
    competition for several years and eventually reaped the title in Barcelona in
    1992. She later joined the famous Romanian eight, which dominated the European
    and world competitions for many years. Together with her colleagues she managed
    to obtain another three Olympic golds, in 1996 in Atlanta, in 2000 in Sydney
    and in 2004 in Athens.




    The third Romanian athlete with three Olympic gold medals is
    Georgeta Damian – Andrunache who was born on April 14th 1976 in
    Botosani, northern Romania. She made her debut in Aiguebellette, France in 1997
    where she won silver in the pairs event together with Veronica Cochelea and
    gold with the Romanian eight.




    The first place in the pairs race of the Sydney Olympics
    together with Doina Ignat was a surprise at that time. Together with Viorica
    Susanu, Georgeta Andrunache reaped the Olympic title in Athens and was part of
    the Romanian eight which would become Olympic champion. In 2008 in Beijing, the
    two again claimed gold in the pairs event and were part of the Romanian eight
    who became the bronze medalist.




    (bill)

  • Suceava

    Suceava

    Aujourd’hui,
    Radio Roumanie Internationale vous invite à découvrir une ville chargée
    d’histoire sise dans le nord-est de la Roumanie : Suceava. Les fouilles
    archéologiques qui y ont été effectuées ont prouvé l’existence d’habitations
    datant même du paléolithique. Mais ce n’est que durant le règne du prince
    Etienne le Grand (1457-1504), que la ville de Suceava atteint son apogée. Il
    ordonne des travaux de consolidation de la citadelle, de la Cour princière, fait
    bâtir de nouvelles constructions importantes dans la ville et contribue à son
    développement économique et culturel. C’est pourquoi aujourd’hui encore, un des
    sites touristiques les plus importants de Suceava, c’est la citadelle médiévale
    sise à l’extrémité est de la ville. Située à une altitude de 70 mètres par
    rapport à la vallée de la rivière Suceava, sur un endroit d’où celle-ci peut
    être pleinement admirée, la cité de Suceava faisait partie du système de
    fortifications construit en Moldavie à la fin du 14e siècle, lors de
    l’apparition du danger ottoman. Le système de fortifications moyenâgeuses
    incluait des cours princières, des monastères entourés de murailles hautes, ainsi
    que des citadelles d’une haute valeur stratégique, renforcées de remparts en
    pierre, de mottes et de douves.


    La
    citadelle de Suceava accueille ses visiteurs avec des soldats qui gardent les
    portes d’entrée comme à l’époque médiévale. Qui plus est, dans la cour
    intérieure, des films illustrant l’époque d’Etienne le Grand sont projetés
    durant les visites. Corina Rita Oarza, muséographe à la citadelle de Suceava,
    explique ce que les visiteurs de la cité peuvent découvrir : « Dans
    les pièces de la garde on peut admirer des armes médiévales – épées, arcs et flèches,
    hallebardes, sabres et masses d’armes portant les symboles du pouvoir princier.
    S’y ajoutent des armes assez inattendues, des étoiles aux quatre coins, très
    fines, que l’on jetait par terre devant les chevaux des envahisseurs. Des armes
    lourdes ne manquent pas non plus : canons et projectiles en métal et en
    pierre, catapultes et arbalètes. Dans plusieurs salles de la citadelle on peut
    admirer des vêtements et des uniformes d’époque. Les soldats portaient des
    casques sur la tête, des cottes de mailles sur leur corps, renforcées de
    cuirasses et de bouclier, des pantalons en tissu et des bottes en cuir à leurs
    pieds. En hiver, afin de ne pas glisser, les semelles de leurs chaussures
    étaient munies de griffes d’animaux. C’est également dans la citadelle que se
    trouvent les fameux canons que l’on peut entendre à travers la ville de
    Suceava, chaque jour à midi. Trois coups de canon sont tirés à la mémoire de
    voïvodes moldaves. Depuis les terrasses on peut observer un panorama superbe
    sur la ville de Suceava, avec d’autres sites importants, dont la majorité
    datent de l’époque médiévale. »



    Une autre expérience inédite à ne pas rater, c’est
    la possibilité d’endosser virtuellement des vêtements moyenâgeux. Deux chênes
    imposants dominent la cour intérieure et font penser à une époque révolue. La
    citadelle de Suceava propose des audioguides en roumain, anglais, allemand en
    hongrois.


    Et c’est également à Suceava que l’on peut
    visiter des églises datant des 16e et 17e siècles, telles
    l’Eglise de la Résurrection, bâtie en 1551 sur les ordres de l’épouse du prince
    régnant Petru Rareş, la princesse Elena, et l’Eglise des dauphins, érigée en
    1643, aux ordres du voïévode Vasile Lupu pour être utilisée en tant que chapelle
    de la Cour princière. Une halte au musée départemental de Suceava est aussi
    synonyme de l’incursion dans l’histoire héroïque des habitants de la ville
    depuis la nuit des temps et jusqu’à présent. La Salle du trône est un autre
    point important puisqu’elle reconstitue l’atmosphère de la cour d’Etienne le
    Grand avec ses meubles, ses costumes et autres objets d’époque. Enfin,
    n’oubliez pas non plus que cette région a aussi un riche patrimoine en termes
    de gastronomie et de vins, des arguments forts lorsqu’on choisit une
    destination de vacances. Bon voyage !



  • Suceava

    Suceava



    Adză vă căslisimu s’cunuştemu unu căsăbă mplinu di istorie, tu partea di cătă nordu-apirita ali României: Suceava. Scuterli tu luñină arheologhiţi spunu, că pi loclu a căsăbălui di adză, ari toară di bănaticu nica ditu paleoliticu.



    Apogeulu a căsăbălui Suceava agiundzi s’hibă tu kirolu a domnitorlui Ştefan aţelu Marli (1457-1504), aestu u znui Titatea di Scamnu, Avlia Dumnească, adăvgânda năi şi importanti construcţii tru căsăbă şi cilăstisi ti dizvultarea a lui icunomică şi culturală.



    Acşi nica şi ază unu di nai ma importanti obiectivi turistiţi di aoa easti Titatea di Scamnu a Sucevăllei, ună ţitati medievală ţi easti tu mardzina ditu apirită a căsăbălui. Easti adrată pi ună anălțimi di 70 di meatri andicra di padea a Sucevăllei. Di aoa, poati s’hibă vidzută tută valea-a Sucevăllei. Titatea a Suceavăllei făţea parti ditu sistemlu di fortificații adratu Moldova tu bitisita-a secolului XIV-ţi, tru oara anda s’vidzu piriclliulu otoman. Sistemlu di fortificații medievali ari avlii dumnești, mănăstiruri cu mururi analti, ama și ţităţ di importanță strateghică, anvărtuşiti cu mururi di cheatră, dăldză di locu ică ahăndoasi avlăki.



    Titatea a Sucevăllei lli-aşteaptă oaspiţlli cu armatuladz ghini instruiţ, cari veaglli porţăli di intrari idyea cum tu kirolu medievalu. Ma multu, nica ditu avlia exterioară ari unu sistem di video proiecţie cu personaji di epocă, tru dialogu. Di la Corina Rita Oarză, muzeografu tru arada-a Titatillei di Scamnu a Suceavăllei, nviţămu ţi potu s’veadă vizitatorllii a ţitatillei:


    “Potu s’veadă armatli medievali, apali, arcuri şi trasturi cu săghiti, halebardi, iatagani şi buzdugani cu semnulu a putearillei dumneşti, cămăchi. Tru alti părăstiseri ari nica şi niscănţă skiñi, cu patru chipiti aşţăti, multu nţăpătoasi, cari s’arca mpadi, dinintea-a calliloru a aţiloru ţi mpărda. Nica suntu părăstisiti tunuri cu topi ditu heru ică ditu cheatră, catapulti, arbaleti. Di altă parti, strañili suntu părăstisiti tru sălliurli ditu ţitati. Strañili eara adrati ditu aesti piesi: pi capu avea coifuri, pi trup, cămeşi ditu zali, anvăliti cu platoşi şi scuturi, pantaloni ditu pândză, a deaapoa ncicioari cizmi ditu cheali di pravdă. Tru kirolu di iarana, ta s’nu arkiuşiră, pi tălkili a păpuţăloru s’băga unglli di la mări prăvdză ayri. Tutu aoa suntu tunurli cari batu di arăsună tru tutu căsăbălu a Suceavăllei, cathi dzuuă di la oara 12.00, ta să spună oara a prăndzului, s’amină trei salvi di tunu, tru memoria a tutuloru vuivudazloru ditu Ţăra a Moldovăllei. Tutu di pi terasi poati s’hibă vidzută panorama-a căsăbălui Suceava, cu lenu turlii di imagini babageani, iu ari obiectivi ma multi ditu epoca medievală ali Moldovă.”



    Ună muşuteaţă ahoryea ti vizitatori easti unu udă tru cari potu tra s’nvească tu strañe medievali. Tru avlia interioară doi mări cupaci aducu aminti di veclliulu kiro. Titatea di Scamnu ahărdzeaşti priimnari autoghidată tru limbili română, engleză, germană şi maghiară.



    Suceava potu s’hibă vidzuti băseriţ di sec. XVI şi XVII, catacum Băserica-a Nyearillei, thimilliusită tru 1551 di nicukira a vuivudălui Petru Rareş, doamna Elena şi Băsearica-a Beizadealiloru, ţi easti aproapea di păzarea ditu misuhorea-a căsăbălui, cu numa şi Bisearic Cucoñilor, thimilliusită tru 1643 di vuivudălu Vasile Lupu, cu rolea di paraclisi a Curtillei Dumneşti. Ună şcurtă dănăseari ti videari Muzeulu giudeteanu Suceava, familiarizeadză vizitatorlu cu tricutlu heroicu a bănătorloru, ditu veclliulu kiro până tru dzuua di adză. Un locu di atracţie easti “Sala-a tronului”, tru cari, exponatili, mobilierlu, strañili şi alti lucri u nyeadză hăvaia di la avlia alu Ştefan aţelu Marli.



    Şi nu lipseaşti s’agărşiţ că hiţ tu unu locu tru cari măcărli suntu adrati după reţeti străveclli, lucru ţi aduţi mari harauuă tră vizitatori.



    Autoru:Ana-Maria Cononovici


    Armânipsearea: Taşcu Lala


  • Suceava

    Suceava

    Astăzi vă invit să descoperim un oraş încărcat de istorie, din partea de nord-est a României: Suceava. Descoperirile
    arheologice atestă, pe locul actualului oraş, urme de locuire încă din
    paleolitic.


    Apogeul oraşului Suceava este atins însă
    în vremea domnitor Ştefan cel Mare (1457-1504), acesta consolidând Cetatea de
    Scaun, Curtea Domnească, adăugând noi şi importante construcţii în oraş şi
    îngrijindu-se de dezvoltarea sa economică şi culturală.


    Astfel şi astăzi unul dintre cele mai
    importante obiective turistice de aici este Cetatea de Scaun a Sucevei, o cetate medievală
    aflată la marginea de est a orașului. Ea se află la o înălțime de 70 metri față
    de lunca Sucevei. De aici, se poate vedea întreaga vale a Sucevei. Cetatea
    Sucevei făcea parte din sistemul de fortificații construit în Moldova la
    sfârșitul secolului al XIV-lea, în momentul apariției pericolului otoman.
    Sistemul de fortificații medievale cuprindea curți domnești, mănăstiri cu
    ziduri înalte, precum și cetăți de importanță strategică, întărite cu ziduri de
    piatră, valuri de pământ sau având șanțuri adânci.


    Cetatea Sucevei îşi întâmpină oaspeţii cu
    gărzi bine instruite, care păzesc porţile de intrare ca în vremurile medievale.
    În plus, încă din curtea exterioară există un sistem de video proiecţie cu
    personaje de epocă, în dialog. De la Corina Rita Oarză, muzeograf în cadrul Cetăţii de Scaun a
    Sucevei, am aflat ce văd vizitatorii cetăţii

    Se pot vedea armele medievale, săbii, arcuri şi tolbe cu
    săgeţi, halebarde, spade şi buzdugane cu simbol al puterii domneşti, suliţe. În
    alte prezentări mai sunt nişte spini, cu patru vârfuri îndoite, foarte
    ascuţite, care se aruncau pe jos, în faţa cailor invadatorilor. Mai sunt
    prezentate tunuri cu ghiulele din metal sau piatră, catapulte, arbalete. De
    altfel, vestimentaţia este prezentată în cadrul sălilor din cetate.
    Vestimentaţia era făcută din următoarele piese: pe cap aveau coifuri, pe trup,
    cămăşi din zale, învelite cu platoşe şi scuturi, pantalini din pânză, iar în
    picioare cizme din piele de animal. În timpul iernii, pentru a nu aluneca, pe
    tălpile încălţărilor se aplicau ghiare de la animalele mari sălbatice. Tot aici
    sunt tunurile care bat de răsună în toată urbea Sucevei, zilnic de la ora
    12.00, pentru că marchează miezul zilei, se trag trei salve de tun, în memoria
    tuturor voievozilor Ţării Moldovei. Tot de pe tarase se poate observa panorama
    oraşului Suceava, cu diverse imagini impunătoare, unde sunt obiective
    majoritatea datând din epoca medievală a Moldovei.


    O atracţie deosebită pentru vizitatori
    este o cameră în care pot proba virtual straie medievale. În curtea interioară doi
    stejari falnici amintesc de vremuri demult apuse. Cetatea de Scaun oferă tur
    autoghidat în limbile română, engleză, germană şi maghiară.


    În Suceava pot fi vizitate biserici de
    sec. XVI şi XVII, precum Biserica Învierii, fondată în 1551 de soţia
    voievodului Petru Rareş, doamna Elena şi Biserica Beizadelelor, aflată în apropierea pieţii
    centrale a oraşului, denumită şi Bisericuţa Coconilor, fondată în 1643 de
    voievodul Vasile Lupu, cu rol de paraclis al Curţii Domneşti. Un popas la Muzeul
    judeţean Suceava, familiarizează vizitatorul cu trecutul eroic al locuitorilor,
    din cele mai vechi timpuri până în zilele noastre. Un punct de atracţie îl
    reprezintă Sala tronului, în care, exponatele, mobilier, costume şi
    alte obiecte reconstituie atmosfera de la curtea lui Ştefan cel Mare.


    Şi nu trebuie uitat că vă aflaţi într-o
    zonă în care bucatele sunt făcute după reţete străvechi, ceea ce completează
    bucuria vizitatorilor.


  • Noi zboruri din România

    Noi zboruri din România

    Aeroportul
    Internațional Ștefan cel Mare
    Suceava a inaugurat recent o nouă cursă aeriană înspre
    Bruxelles. Cursa e operată de TUI Fly Belgium. Gheorghe Flutur, președintele
    Consiliului Județean Suceava, a spus că, pentru inaugurarea acestei curse, o
    importanță vitală a avut-o comunitatea suceveană din Capitala Europei. În
    prezent, în Suceava operează cinci companii aeriene, dintre care trei sunt noi.
    Vorbim de Blue Air, Ryan Air și TUI Fly Belgium, cu destinații în opt țări – Germania,
    Austria, Marea Britanie, Italia, Belgia, Turcia, Grecia şi Egipt. Pandemia a
    afectat simțitor fluxul de călători, care a scăzut drastic. Pentru comparație,
    în primul trimestru al lui 2019 erau înregistrați 76.000 de călători, față de
    14.000, în primul trimestru al acestui an. Consiliul Județean se află în negocieri
    pentru noi destinații, de exemplu, Dublin, Madrid, Tel Aviv.


    Compania aeriană Air France a anunțat că va opera 17 zboruri săptămânale
    București – Paris din iulie 2021, în contextul relaxării restricțiilor și
    redeschiderii treptate a granițelor. Air France zboară în prezent de 8 ori pe
    săptămână între aeroportul Paris Charles de Gaulle şi aeroportul Bucureşti Henri
    Coandă, urmând ca frecvenţa zborurilor să crească succesiv la 15, respectiv 17
    curse săptămânale în perioada 5 iulie – 8 august 2021.


    Compania românească low-cost Blue Air a lansat primul serviciu direct între
    Cluj-Napoca (nord-vestul României) şi Paris Charles de Gaulle, conectând
    Clujul cu aeroportul principal din Paris. Biletul include o schimbare gratuită
    a datelor de călătorie. Începând cu 23 aprilie 2021, Blue Air oferă două zboruri
    săptămânal spre Paris, în cadrul Orarului de vară 2021.


    Pe de altă parte, Aeroportul Internaţional Maramureş a operat primul
    zbor charter extern din acest an către spre Hurghada, Egipt. Cursele charter
    spre Egipt sunt efectuate cu susţinerea companiei Aegean Airlines şi vor avea
    loc în fiecare săptămână, iar începând cu luna iunie vor fi efectuate zboruri
    şi către Antalya, Turcia.


    Vă mai informăm că Aeroportul Internaţional Satu Mare a inaugurat
    un sistem de afişaj digital folosit şi de aeroporturile din Dubai, Londra,
    Manchester sau Cluj. Unul dintre primele aeroporturi din România, inaugurat în
    1936, foloseşte, începând din aprilie, cea mai performantă soluţie digitală de
    afişaj a informaţiilor pentru pasageri, creată la Cluj-Napoca în birourile
    companiei AirportLabs – companie sută la sută românească. VisionAirFIDS rulează
    şi la aeroportul internaţional din Cluj-Napoca, începând din august 2020.


  • צעירים ממדינות שונות לומדים בסוצ’בה דרך ארסמוס

    צעירים ממדינות שונות לומדים בסוצ’בה דרך ארסמוס

    במסגרת תוכנית ארסמוס פלוס האירופית סטודנטים מפורטוגל, איטליה, ספרד, טורקיה ורוסיה ילמדו בסמסטר השני של השנה האקדמית באוניברסיטת “סטפן סל מארה” בסוצבה שבצפון רומניה.



    למרות שהפנדמיה העולמית הובילה לירידה ניכרת בניידות, 18 צעירים מהמדינות הנ”ל החליטו להצטרף לסטודנטים מסוצבה. לפי דווחי המוסד להשכלה גבוהה, חלקם חזרו לסוצבה, לאחר החוויה החיובית שחוו בשנה שעברה. תלמידי ארסמוס פלוס מקבלים תמיכה ממתנדבי סניף סוצבה של רשת הסטודנטים של ארסמוס (ESN), שהקמתה אושרה על ידי ESN International מבריסל בספטמבר 2020.



    בנוסף לסטודנטים של ארסמוס +, באוניברסיטת סוציבה לומדים השנה 25 סטודנטים זרים מישראל, סין, ספרד, סוריה, גאנה, ניגריה, סנגל, טורקיה וטורקמניסטן.



    אוניברסיטת סוציאבה שואפת להתאים את תוכניות הלימודים לרמה הבינלאומיות ולכן היא כבר מציעה ההיצע החינוכי העומד בסטנדרטים החינוך האירופי.



    לפיכך, בדצמבר 2020 אישר דירקטוריון האוניברסיטה את האסטרטגיה הבינלאומית החדשה לתקופה 2021-2027. החזון האסטרטגי הוא שבשנת 2027 האוניברסיטה תהיה מוכרת כמוסד מוביל במצוינות בחינוך ובמחקר, לפי סטנדרטים בינלאומיים , יוזם וגמיש לנוכח האתגרים החברתיים של המאה ה -21, מסרו נציגי המוסד.

  • Totholz im Wald: nützlich, neutral oder schädlich?

    Totholz im Wald: nützlich, neutral oder schädlich?

    Experten glauben nun, dass das Gegenteil der Fall ist, und an der rumänisch-ukrainischen Grenze ist ein Forschungsprojekt zu diesem Thema im Gange. Das Projekt mit dem Namen Förderung von Totholz zur Erhöhung der Widerstandsfähigkeit der Wälder im rumänisch-ukrainischen Grenzgebiet“ wird auf rumänischer Seite vom World Wide Fund Rumänien (WWF) in Zusammenarbeit mit der Ștefan cel Mare“-Universität in Suceava und auf ukrainischer Seite vom PS Pasternak Institut zur Walderforschung und der Organisation Ecosphera durchgeführt. Fazit ist bislang, dass Totholz (d.h. sowohl stehende trockene Bäume als auch gefallene Baumstämme) eine kritische Komponente in der Struktur und der Funktion des Waldes ist und eine Schlüsselrolle bei der Aufrechterhaltung der forstwirtschaftlichen Produktivität, der natürlichen Verjüngung, der Erhaltung der Artenvielfalt und der Erhöhung der Widerstandsfähigkeit gegenüber dem Klimawandel spielt. Auf der anderen Seite trägt das Vorhandensein von Totholz zur Bereitstellung wertvoller Ökosystemleistungen für lokale Gemeinschaften und die Allgemeinheit bei, sagt auch Radu Melu von WWF-Rumänien:



    Im Forstwesen ist Totholz unerlässlich. Erstens, weil es die Produktivität des Waldes unterstützt. Wir haben eine ganze Reihe von Nährstoffen, organischen Stoffen, die aus diesem Holz kommen, und das ist eine Wachstumsgrundlage für junge Pflanzen und für eine neue Generation, die sich dort entwickeln will. Innerhalb des Waldes stammt der grö‎ßte Bestandteil im Boden aus Holz. Wenn wir immer alles Holz aus dem Wald nehmen und dort nichts verfaulen lassen, können wir Probleme bekommen. Und, wenn ich eine Parallele zur Landwirtschaft ziehen darf: Überlegen Sie doch mal, ob in der Agrarwirtschaft, wenn Sie immer wieder auf der gleichen Fläche ernten und ernten, hinterher noch etwas herauskommt. Mit Dünger ist es etwas anderes: Egal ob Naturdünger oder chemische Düngemittel, sie gleichen aus, dass der Boden irgendwann ausgelaugt ist. Au‎ßerdem muss ein Teil des Holzes im Boden bleiben, zusammen mit Blättern, Zweigen und anderen organischen Bestandteilen. Dieses Holz bietet Nahrung und Mikrolebensraum für Tausende von spezialisierten Arten. Eine ganze Reihe von Arten kann ohne Totholz im Wald nicht existieren, und ihre Abwesenheit bedeutet, dass der Wald verwundbar ist. Totholz unterstützt die natürliche Regeneration des Waldes. Es gibt Bereiche, in denen wir überschüssige Feuchtigkeit haben, oder Bereiche, die trocken sind. Holz hält eine sehr gute Balance. Totholz, halbverfaultes Holz hält dort einen Feuchtigkeitshaushalt. Genau das, was der Setzling braucht, um sich in diesen Bereichen zu entwickeln. Es gibt Sämlinge, die auf totem Holz wachsen und nur dort wachsen — nur dort entwickeln sie sich sehr gut. Au‎ßerdem bietet dieses Holz Nahrung und einen Lebensraum für verschiedene Arten, die in der Rinde der Bäume leben. Sie brauchen dieses Totholz, ohne das sie weniger wachsen oder vielleicht sogar ganz verschwinden würden. Sie sind auch Überwinterungsquartiere. Wir haben eine ganze Reihe von Vorteilen, die sich aus der Verwendung dieses Holzes ergeben.“




    Totholzwirtschaft ist ein relativ neues Naturschutzkonzept für Rumänien und die Ukraine, das seit den Nuller Jahren gefördert wird und in der Praxis oft nicht gut verstanden wird. Seit Jahrzehnten wird diese Art Holz von den zuständigen Behörden in beiden Ländern als Feind des Waldes“ betrachtet und durch forstwirtschaftliche Ma‎ßnahmen gemä‎ß geltenden Vorschriften systematisch entfernt. Dies hat zum Verschwinden bestimmter wertvoller Arten aus den Waldökosystemen geführt, was dann Schwachstellen in Bezug auf die natürliche Regenerationsfähigkeit der Wälder, die Nährstoffversorgung des Bodens und die Widerstandsfähigkeit gegenüber dem Klimawandel zur Folge hat und somit zu negativen wirtschaftlichen Auswirkungen beiträgt. Die Daten werden von Cătălin Roibu, Experte von der Ștefan cel Mare“-Universität in Suceava bekräftigt:



    Totholz ist nicht etwas Abstraktes, im Gegenteil. Es gibt ein Konzept auf europäischer Ebene, auf Weltebene, das hei‎ßt: »Totes Holz — lebendiger Wald«. Denn Totholz ist auch Nahrungsquelle und Unterschlupf für viele Arten. Einige von ihnen stehen auf der Roten Liste, sie sind gefährdete Arten auf europäischer Ebene. Gleichzeitig stellt Totholz einen Bestandteil dar, der die Gesundheit des Waldes regelt und kontrolliert. Unser Projekt basierte auf einem Netz von Probeflächen — das waren zufällig angeordnete kreisförmige Probegelände. Grundsätzlich hat der Computer 20 Probekreise im Naturwald verstreut und dann weitere 20 Probekreise im bewirtschafteten Wald platziert. In der Ukraine wurde derselbe Mechanismus der Platzierung von Probenbereichen und dasselbe Feldprotokoll angewendet.“




    Die Entlarvung des Mythos über Totholz als etwas, das aus den Wäldern beseitigt gehört, ist ein wichtiger Baustein zur Erhaltung gesunder Waldökosysteme und der von ihnen erbrachten Ökosystemleistungen, sagen die Entwickler des von der Europäischen Union finanzierten Projekts der grenzüberschreitenden Zusammenarbeit und Forschung zwischen Rumänien und der Ukraine.

  • “Fântâna Albă, eterna reîntoarcere la granița neagră”, eveniment comemorativ

    “Fântâna Albă, eterna reîntoarcere la granița neagră”, eveniment comemorativ

    Fântâna Albă, eterna reîntoarcere la granița neagră, eveniment comemorativ organizat de Centrul pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Arboroasa din Suceava la 80 de ani de la Masacrul de la Fântana Albă.

    Interviu cu Maria Calancea, preşedinta organizației.


  • Grenzüberschreitendes Projekt für die Förderung von Totholz

    Grenzüberschreitendes Projekt für die Förderung von Totholz

    Was wissen wir über Totholz? Ist Totholz schädlich für die Wälder? Sind trockene Äste und Bäume lediglich zum Feuermachen geeignet? Umweltschützer und Fachleute im Forstbereich suchen nach Antworten auf all diesen Fragen. Mehr Informationen zum Thema bringt das Projekt Förderung von Totholz mit dem Zweck, die Belastbarkeit der Wälder an der ukrainisch-rumänischen Grenze zu steigern“. Das Projekt wird von WWF Rumänien umgesetzt, in Zusammenarbeit mit der Universität Ştefan cel Mare“ in Suceava sowie dem Institut für Forstforschung PS Pasternak-UkKRIMF und der Organisation Ecosphera in der Ukraine.



    Unter Totholz versteht man unter anderem sämtliche Baumstämme, die nach der Abholzung der Bäume im Wald zurückbleiben. Totholz sind auch alte, vertrocknete Bäume, die noch im Wald stehen, allerdings langsam verrotten. In der Vergangenheit glaubte man, dass Totholz dem Wald schaden würde. Deshalb wurde es immer aus dem Wald entfernt. Mittlerweile kamen die Fachleute allerdings zum Schluss, dass Totholz besonders wichtig zur Erhaltung gesunder Waldökosysteme sei. Ein toter, abgefallener und verrotteter Baum stellt in Wirklichkeit ein gesamtes Ökosystem dar. Es ist das Zuhause für viele Lebewesen, die wesentlich zur Erhaltung der Gesundheit, Widerstandsfähigkeit und Robustheit der Wälder beitragen. Mehr Informationen zum Projekt lieferte uns Monia Martini, Projektleiterin bei WWF Rumänien:



    Es ist ein sehr spannendes Forschungsvorhaben, das uns ermöglicht, neue Daten über Totholz zu sammeln. Die Forschungsaktivität verläuft vergleichend in natürlichen Wäldern und in Produktionswäldern. Wir wollen unsere Forschungserkenntnisse bekannt geben — das ist unser Ziel. Im Rahmen des Projekts arbeiten mehrere Experten und Forscher. Wir haben ein grenzüberschreitendes Expertennetz gebildet und arbeiten eng zusammen. Die Netzmitglieder sind Fachleute, die in verschiedenen Organisationen und Institutionen arbeiten, die eine Verbindung zur Waldverwaltung und -bewirtschaftung haben. Es sind Vertreter gemeinnütziger Organisationen oder Verwalter von Schutzgebieten, die sich für nachhaltige Entwicklungsprojekte einsetzen. Das Projekt erforscht die Folgen des Totholzes für den Wald. Die Fachleute suchen gezielt Lösungen im Hinblick auf die Erhaltung der Artenvielfalt und sollen im Nachhinein Vorschläge für eine nachhaltige Entwicklung unterbreiten. Forschungsarbeit kennt kein Ende und setzt eine gewisse Dynamik voraus. Demnach ist das erste Ziel des Projekts, die genannte grenzüberschreitende Kooperation im Forstbereich auf die Beine zu bringen. Ein zweites Projektziel wäre, die hohe Bedeutung von Totholz im Hinblick auf die nachhaltige Bewirtschaftung der Wälder zu erkennen.“




    Totholz hat eine wichtige Rolle innerhalb der Waldstruktur, aber auch in Bezug auf das Waldleben. Darum ist es notwendig, dass das Totholz im Wald bleibt. Denn es trägt sowohl zur Produktivität des Waldes bei wie auch zu seiner natürlichen Neubildung. Und es ist auch für die Erhaltung der Artenvielfalt relevant. All das steigert die Widerstandsfähigkeit des Waldes gegenüber dem Klimawandel. Das sind nur einige Zwischenergebnisse des durch EU-Mittel geförderten Vorhabens. Das Projekt hat eine Dauer von 18 Monaten und umfasst die Kreise Suceava und Maramureş in Rumänien und die Regionen Iwano Frankiwsk und Sakarpattja (Transkarpatien) in der Ukraine.

  • Studierea tradiţiilor etniilor din Bucovina

    Studierea tradiţiilor etniilor din Bucovina

    Finanțare europeană
    pentru proiecte tranfrontaliere; este
    una din rețetele prin care se ating scopuri comune ale unor entități din țări
    vecine. Exemple pot fi culese dacă vorbim
    despre Prorgamul Operaționnal Comun România – Republica Moldova dar, și despre
    programul echivalent România – Ucraina aferent perioadei 2014 – 2020.


    În acest sens facem
    cunoscută la rubrica Euranet Plus desfășurarea unui proiect cu titulatura Tezaurul etnic special al Bucovinei.




    Mai multe
    organizații implicate, Fundația de Caritate și Întrajutorare Ana Suceava
    (lider în proiect), în parteneriat cu Liga Tineretului Român Junimea din
    regiunea Cernăuți, Asociația Juventus Suceava și Centrul Media BucPress
    Cernăuți.




    Care este
    scopul acestui proiect aflăm de la
    domnul Nelu Todireanu, președinte al fundației:






    Valoarea totală a
    proiectului este 369 de de mii de euro din care aproape 37 de mii reprezintă cofinanțarea
    în acest proiect. Dacă în Romania conviețuiesc 18 etnii, în Bucovina
    conviețuiesc 11.


    Se va intreprinde o
    activitate de cercetare, documentare. În județul Suceava, obiectul cercetării îl
    vor face șapte etnii, iar în regiunea Cernăuți, 5 etnii. Vom inventaria
    obieciuri, vom realiza interviuri cu etnici, vom culege povestiri, mituri,
    legende, cântece. Vom face o baza de date, iar ca și rezultate vor fi: un album
    – Caleidoscop Multietnic Bucovinean, o brosură – Vizitează Bucovina Interetnică , o carte – Legende, mituri,
    povestiri și obiceriuri ale etniilor din Bucovina și câte un film de prezentare pentru fiecare din cele 12
    etnii și un film de prezentare a tuturor etniilor – Repere multiculturale
    bucovinene.

    De asemenea, vom
    realiza un târg al minorităților, al etnicilor în Suceava și unul la Cernăuți,
    precum și un festival al etniilor în Suceava și unul la Cernăuți. Am creat un
    site, bucovinean-treasure.net, unde fiecare etnie va avea pagina ei și unde
    vor fi prezentate și rezultatele proiectelui. Pe lângă aceste activități, vom
    creiona o strategie pentru turimsul multietnic. Deși este perioada așa de grea,
    am început activitatea de cercetare documentare. De exemplu, am identificat
    foarte multe spații de cazare și sper să arătăm Europei că Suceva și regiunea
    Cernăuți au beneficiat din plin de aportul tuturor etniior care au conviețuit
    aici.