Tag: teatru

  • Andamusea a teatrilor naționali tu Chișinău

    Andamusea a teatrilor naționali tu Chișinău

    Teatrili naţionali româneşțâ s-adunâ Chişinău, tu Republica Moldova, la 9-a ediţie a nai ma marlui festival evropean a artilor sțeniți. Evenimentul, andreptu di Teatrul Național „Mihai Eminescu” ditu capitala moldoveneascâ deadunu cu reprezentanţa a Institutlui Cultural Român di nastânga a Prutlui ş-cu Ministerili a Culturillei ditu Românie ş-ditu Republica Moldova, s-fați ahurhindalui di adzâ ş-pânâ tu 22 di yizmâciuni.

    Ti 4-lu anu arada vestivallu s-dizvârteaști cu andruparea a prezidențâloru ali Românie ş-ali Republicâ Moldova, Klaus Iohannis și, dimi, Maia Sandu, iara ediţia di estanu ari motto-ul „Ligâturi Evropeani”. Tu kiro di 13 dzâli, publiclu di Chişinău ari 27 di spectacoli tu salâ, ama ș-nafoarâ, 8 audiţii di spectacoli radiofoniți şi 6 premieri.

    Tutnâoarâ, sum numa „Identităț lingvistiți – identitati evropeanâ (memorie, artâ, management cultural)” va s-facâ 10 lansări di carti ş-andamusi cu oamiñi di culturâ ş-personalităţ ditu lumea a teatrului, pritu cari Emil Boroghină, Ludmila Patlanjoglu, Matei Vișniec, Ana Blandiana, Aura Corbeanu, Ion Bogdan Lefter, Maria Zărnescu, Oana Borș ş-mulţâ alţâ. România easti reprezentatâ di Teatrul Național „I. L. Caragiale” di București, Teatrul Național „Vasile Alecsandri” di Iași, Teatrul Național „Radu Stanca” di Sibiu, Teatrul Național „Marin Sorescu” di Craiova, Teatrul Național „Lucian Blaga” di Cluj-Napoca, Teatrul Național Târgu-Mureș, Teatrul di Statu Custanța, Teatrul „Matei Vișniec” di Suceava, Teatrul Național Radiofonic ş-Gigi Căciuleanu Romania Dance Company.

    Di partea alantâ, va s-hibâ adusi dininti 8 instituţii teatrali, Teatrul Național „Mihai Eminescu”, Teatrul Republicanu „Luțeafirli”, Teatrul Național „Vasile Alecsandri” di Bălți, Teatrul Național „Eugène Ionesco”, Teatrul „B.P. Haşdeu” di Cahul, Teatrul Național Satiricus „I.L. Caragiale”, Teatrul „Alexie Mateevici” ş-Teatrul Fârâ Numâ – Chentrul Ginta Latinâ. Oaspi di tiñie a festivallui easti Teatrul Naţional Dramatic „Ivan Franko” di Kiev.

    Andamusea a Teatriloru Naționali Româneșțâ fu andreaptâ ti prota oarâ tu 2015, iara fotisi ti ahtari lcuru fu proiectul „Teatrul românescu București – Iași – Chișinău”, anchisitu cu unu anu ma ninti di doilli directori a Teatriloru Naționali di București ș-Chișinău, marli teatrinu Ion Caramitru ș-dimi, reghizorlu Petru Hadârcă. Proiectul fu minduitu ca unu fluminu di spectacoli ditu ascâpitatâ câtrâ Chișinău ta s-hibâ paradignâ ti avalanșa di mesaji ș-pirmithi di propagandâ aruseascâ ți cumândârsea spațiul public ș-mediaticu tu ațea oarâ, ta s-lâ da a țetățeañiloru moldoveñi reperi dimucratiți şi s-lâ hibâ ș-unâ ancorâ tu spațiul a lumillei elefterâ.

    Autor: Sorin Iordan
    Apriduțerea: Tașcu Lala

  • O scurtă retrospectivă a evenimentelor teatrale din 2023

    O scurtă retrospectivă a evenimentelor teatrale din 2023

    Finalul anului 2023 ne aduce un scurt răgaz în care să privim înapoi scena teatrală românească și care au fost reușitele acesteia, de la festivalurile organizate la premiere, de la teatrul de stat la scena teatrului independent.



    FITS30, ediția aniversară a 30 de ani sărbătoriți de Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu, a adus evenimente spectaculoase și o organizare demnă de sărbătorirea vârstei de 30 de ani de existență: 10 zile de festival cu nu mai puțin de 825 de evenimente, în care au fost implicați 470 de voluntari. 231 de expoziții. Invitați din 81 de țări. În total 5000 de participanți, dintre care reprezentanți a 47 de universități de top din Platforma de Cercetare Doctorală și invitați de la 21 de universități de profil teatral. Mai mult, FITS30 a co-existat și în mediul online prin platforma digitală care a prezentat 42 de spectacole online. 250 de drone au desenat cerul vechiului oraș Sibiu (centrul României) în cadrul festivităților de deschidere și închidere a festivalului, iar peste 90.000 de oameni au umplut străzile orașului în zilele FITS30.



    În capitală, la București, cu ocazia FNT (Festivalul Național de Teatru) ediția cu numărul 33, iubitorii teatrului au avut parte de 11 zile de festival. Spectacole, conferințe, expoziții, prezentări de instituții și proiecte culturale, evenimente online, spectacole radiofonice, toate armonizate în tema festivalului “FNT, laboratoarele sensibilului”. Ediția din 2023 a FNT a arătat că festivalul analizează, cercetează și pune în valoare dinamica, tendințele și direcțiile fenomenului teatral românesc actual. O selecție de 30 de spectacole cu peste 50 de reprezentații, dintre care o premieră absolută: spectacolul “Gertrude” de Radu F. Alexandru (dramaturg contemporan) în regia celebrului regizor Silviu Purcărete la Teatrul Național București.


    FNT a adus pe scena națională 21 de spectacole ale companiilor de stat din țară, 9 spectacole ale companiilor de stat și independente din București, 3 spectacole de teatru selectate din străinătate, 9 spectacole în școli în cadrul modulului FNT Educațional, ateliere de teatru pentru copiii cu deficiențe, 6 spectacole-lectură, 21 de spectacole de teatru radiofonic, evenimente online, dezbateri culturale, 32 de lansări de carte, 2 masterclass-uri și multe alte evenimente culturale ce au îmbogățit pe parcursul festivalului scena culturală din capitală.



    Din perspectiva premierelor teatrale, TNB, cea mai mare scenă a țării, a adus în noua stagiune, deschisă în septembrie 2023, nume mari ale teatrului românesc care să performeze pe scenele TNB: regizorii Silviu Purcărete și Tompa Gabor. Spectacolul “Opera de trei parale” de Bertolt Brecht în regia lui Gelu Colceag sau cunoscuta regizoare Chris Simion-Mercurian aducând premiera spectacolului “Nora” de Henrik Ibsen pe scena naționalului bucureștean.



    Ca o încheiere a imaginii teatrala a anului 2023, Premiile UNITER (Uniunea Teatrală din România) au fost prezentate în gala ediției cu numărul 31 de la Timișoara, oraș ce a fost în acest an Capitală Europeană a Culturii. Peste 250 de artiști au fost prezenți la gală, omagiind fenomenul teatral românesc.



    2023 a fost un an al adaptării și evoluției lumii teatrale și culturale românești, un an bogat, prolific, efervescent. Publicul a găsit în fenomenul teatral vechiul prieten într-o haină nouă, proaspătă, cu noi căutări de limbaj sau de exprimare artistică. Teatrul, actorii, oamenii de teatru au fost și rămân, în 2023 și în timpurile ce au trecut sau vor veni, oglinda vie a vieții, a societății, a marilor teme sau preocupări umane.




  • Ecoperformance la Bucureşti

    Ecoperformance la Bucureşti

    Conştientizarea provocărilor climatice face ca de mai mulţi ani deja şi lumea artiştilor, inclusiv pe cea a dansatorilor, să îşi pună problema unei mai blânde relaţii cu natura, cu tot ceea ce ne înconjoară. Iar cum expresia liberă şi organică a dansului contemporan se potriveşte foarte bine cu exprimarea îngrijorărilor, dar şi a bucuriei vieţii, aşa cum e ea nu e de mirare că şi în România există deja colectiv de ecoperformance, spectacol ce se împleteşte cu natura, sau care se naşte din relaţia cu natura, protejând-o, potenţând-o chiar.



    Potrivit uneia dintre iniţiatoarele acestei mişcări la scară internaţională, coregrafa Maura Baiocchi, din Brazilia, ecoperformance-ul îşi propune şi să răspundă provocărilor ecopolitice ale secolului nostru, încurajează interdisciplinaritatea şi se concentrează pe relaţia dintre corp-mişcare, natură (ecologie) şi tradiţie ancestrală. În această toamnă s-a aflat la Bucureşti, pentru a împărtăşi celor interesaţi din tainele unei mai bune relaţionări cu natura prin dans.



    Maura Baiocchi este directoarea şi fondatoarea companiei Taanteatro din Brazilia şi creatoare a formulei de lucru a teatrului coregrafic al tensiunilor”, directoare-fondatoare a Festivalului de film Ecoperformance, autoare a peste 80 de coregrafii, piese de teatru, spectacole şi coautoare a numeroase voulme, printre care şi prima carte despre dansul Butoh, scrisă în portugheză.



    Maura Baiocchi ne-a spus de unde vine acest concept de ecoperformance: Ecoperformance. Dacă analizăm cuvântul însuşi, el este alcătuit din eco şi performance. Toată lumea ştie ce este performance”, spectacol. Iar eco” vine din rădăcina greacă , din cuvântul oekos” şi înseamnă acasă-casă”. Putem astfel să îl înţelegem ca o practică, ca un concept prin care încercăm să accesăm sau să performăm acasă-ul”. Acest acasă poate fi acasă în corpul tău, pentru că îţi poţi privi propriul corp ca pe un fel de casă. Aşa că noi avem o casă în care locuim, iar apoi avem mediul, de fapt tot felul de medii, care ne sunt casă. Un petec de pământ îţi poate fi casă. O casă poate fi acasă. Teatrul poate reprezenta o casă. Şi tot aşa, locul în care te afli, locul în care te desfăşori îţi poate fi acasă. Am fost mereu interesată de asta. Am început ca dansatoare şi ca artistă şi am fost mereu interesată, acum mulţi ani, peste 40 de ani, de această idee că întotdeauna corpul nostru doreşte să locuiască sau să fie locuit de mediul în care ne aflăm.”



    Maura a detaliat explicând că tot ceea ce ne înconjoară, persoane din vecinătatea noastră, sunete, imagini devin una cu noi, cu ceea ce este corpul nostru.



    Un colectiv de tinere artiste aplică în performance-urile lor abordări tipice de ecoperformance. Alina Tofan este una dintre ele şi ne-a împărtăşit:


    Din 2020 eu şi Georgiana Vlahbei formăm împreună Plastic Art Performance Collective, singurul grup din România care utilizează metoda de lucru a ecoperformance-ului. De aceea prezenţa Maurei Baiocchi a venit ca o necesitate pentru a poziţiona şi mai bine practica noastră de lucru. Pe durata săptămânii în care Maura a fost aici au avut loc o serie de evenimente, la Universitatea Naţională de Muzică, la Universitatea Naţională de Arte din Bucureşti şi la Cărtureşti, unde a avut loc conferinţa, prezentarea unui ecoperformance al ei şi premiera unui film pe care noi l-am făcut: Ecomovement”, un eco-video-performance.



    Noi colaborăm cu ea încă din 2021, când am trimis pentru prima dată la Festivalul Ecoperformance Film Festival, din Brazilia, un video care a fost selectat, am participat şi anul acesta cu o lucrare, am fost prezenţi în conferinţe şi evenimente, şi corespondăm în permanenţă, pentru că ne-am dat seama că viziunile noastre sunt foarte similare, iar Maura şi Wolfgang, creatorii Taanteatro ţin foarte mult ca cei care utilizează metoda lor de lucru să fie într-adevăr în acord cu valorile şi cu poetica lor de lucru. Aşa că întâlnirea a fost una care ne-a bucurat atât pe noi, cât şi pe ei, iar pentru anul care vine pregătim împreună o ediţie a festivalului şi în România.”



    Festivalului de Film Ecoperformance din Brazilia a ajuns anul acesta la a 3-a ediţie şi şi-a dublat numărul de participanţi în fiecare an. Maura Baiocchi ne-a spus că acest concept de ecoperformance este unul după care ne putem ghida în viaţa de zi cu zi, dincolo de dans sau spectacol:



    Vorbeam despre locuirea spaţiului, dar şi a contrariului: de a te lăsa să fii locuit de spaţiu. Această conversaţie dintre mediu şi corp a fost mereu foarte importantă pentru mine. Cred că este important pentru noi toţi, nu numai pentru artişti. Este ultima clipă să devenim mai conştienţi de asta, în viaţa de zi cu zi. Pentru mine este cel mai important lucru pentru a avea un viitor, sau un prezent.”



    Şi pentru că a stat în România printre tineri artişti şi nu numai pentru câteva zile, am întrebat-o pe Maura dacă i s-a părut că tehnicile ecoperformance-ului au şanse să fie îmbrăţişate la noi în ţară:


    Cred că este un proces, un proces complex. Şi desigur că pentru a vedea asta aş avea nevoie să petrec mai mult timp în România. Cinci zile nu sunt de ajuns pentru a înţelege societatea. Între artişti totul e grozav şi este foarte important pentru că artiştii au o voce care se face auzită, aşa că haideţi să transmitem acest mesaj!”



    Şi odată ce creşte nivelul de conştientizare a relaţiei de continuă interdependenţă cu tot ce ne înconjoară, cresc şi şansele ca toţi să fim mai atenţi la tot ceea ce alegem să facem, astfel încât, poate, să reuşim să colaborăm mai eficient cu natura.






  • Festivalul European de Teatru Eurothalia 2023

    Festivalul European de Teatru Eurothalia 2023

    La Timişoara a avut loc în perioada 20-30 septembrie 2023 a noua ediţie a Festivalului European de Teatru Eurothalia.



    La fel ca și la celelalte opt ediții ale Festivalului European de Teatru Eurothalia, și cea de-a noua va cuprinde o selecție de spectacole și evenimente conexe, produse de unele dintre cele mai importante teatre și artiști din Europa, cu producții relevante pentru marile teme ale anului 2023.



    Proiectul face parte din Programul cultural naţional Timișoara — Capitală Europeană a Culturii în anul 2023.



    Tema centrală a Festivalului a fost «Perspective». Am stat de vorbă, spre finalul Festivalului, cu unul dintre selecţionerii Festivalului, actriţa Andrea Wolfer, de la Teatrul German de Stat Timişoara.




  • Jurnal românesc – 27.07.2023

    Jurnal românesc – 27.07.2023

    Sub sloganul Iaşiul este acasăˮ, are loc, în perioada 26 iulie – 1 septembrie, sărbătoarea diasporei. Programul include o expoziţie de autor Sorin Purcaru intitulată Energii cristalizate”. De asemenea, va avea loc o întâlnire culturală online cu asociaţiile româneşti din diaspora, în colaborare cu Iosif Herlo, preşedintele Asociaţiei Al. I. Cuza” din Heidelberg, Germania. În luna august, se va desfășura o întâlnire online cu asociaţiile româneşti din străinătate, în colaborare cu Claudia Puiu, preşedintele Centrului Franco-Român de Cooperare Economică şi Culturală Bordeaux din Franţa. În perioada 9 -13 august, sunt programate Serile Filmului Românesc – cu Tora Vasilescu,

    ediţia cu numărul 14. Pe 13 august, va avea loc un tur de oraş şi o vizită la Primăria Municipiului Iaşi a unui grup de ieşeni din Torino, coordonaţi de Elisabeta Cioată-Burduja, preşedintele Centrului de Cultură şi Tradiţie Italo-Românescă Torino.



    Deputatul PNL pentru diaspora, Valentin Făgărăşian, a stabilit priorităţile legislative pentru sesiunea parlamentară de toamnă, alături de comunităţile de români din afara frontierelor ţării. Timp de zece zile, în perioada 20-30 iulie, mă întâlnesc cu românii din Italia, de la Torino şi până la Trieste, de la Bologna şi până la Milano. Fac acest lucru de peste 30 de ani, pentru a afla, direct de la oameni, care sunt cele mai grele provocări cu care se confruntă peste hotareˮ, a precizat deputatul liberal. Acesta a precizat că toate comunităţile de români au sesizat necesitatea îmbunătăţirii serviciilor consulare, debirocratizarea relaţiei cu autorităţile de muncă din România şi necesitatea creşterii protecţiei copiilor şi familiilor lăsate acasă, în ţară. Le-am dat asigurări că voi acţiona pentru ca legea propusă de mine pentru digitalizarea serviciilor consulare şi eliberarea la distanţă, electronic, a documentelor consulare, să fie adoptată imediat ce Parlamentul îşi reia lucrările în luna septembrieˮ, a declarat Valentin Făgărășian. El a mai afirmat că le-a prezentat românilor şi alte proiecte adoptate deja sau care urmează să fie adoptate privind protecţia copiilor care au unul sau ambii părinţi plecaţi la muncă în străinătate, privind facilităţile temporare pentru cei care vor să se întoarcă în ţară ca angajaţi sau antreprenori, respectiv privind măsurile pentru susţinerea reintegrării copiilor în sistemul naţional de învăţământ.



    Ambasadorul României la Chişinău, Cristian-Leon Ţurcanu, a avut, pe 25 iulie, o întrevedere cu preşedintele Parlamentului Republicii Moldova, Igor Grosu, transmite Radio Chişinău. Diplomatul român a afirmat că discuțiile au vizat și planurile guvernării pro-europene în vederea continuării procesului de integrare europeană şi îmbunătăţire a climatului socio-economic. Am reafirmat sprijinul României şi dorinţa de a lucra îndeaproape pentru asigurarea unor condiţii mai bune de viaţă pentru cetăţenii de pe ambele maluri ale Prutului”, a transmis ambasadorul Cristian-Leon Ţurcanu într-o postare pe Facebook.



    Spectacolul de teatru Tea and Milk”, scris și jucat de Edith Alibec și regizat de Dana Paraschiv, va fi prezentat la Londra, pe 29 iulie, și la Edinburgh, în cadrul Edinburgh Festival Fringe, în perioada 2-27 august, informează Institutul Cultural Român. Proiectul este cofinanțat de ICR, prin Programul Cantemir — program de finanțare pentru proiecte culturale destinate mediului internațional. Spectacolul este un one woman show despre o femeie proaspăt ieșită dintr-o relație și cu o slujbă ciudată. La reuniunea de la liceu din București, toți vorbesc despre investment banking, copii și căsătorie. Piesa este plină de umor negru și sărbătorește curajul de a eșua și de a râde, când simți că nu ești unde trebuie să fii – ești în altă țară, în compania greșită sau când, pur și simplu, simți că ai rămas în urmă.


    Actriță și producătoare culturală, Edith Alibec a studiat actoria la Athanor Akademie, în Germania, sub îndrumarea renumitului regizor de teatru David Esrig. Produce, promovează și joacă în spectacole de teatru contemporane, care abordează teme de actualitate. De asemenea, proiectele ei urmăresc o prezență internațională și creșterea accesibilității culturii românești contemporane pe piețele culturale din străinătate. Primul ei spectacol de teatru cu parcurs internațional este De ce fierbe copilul în mămăligă”, în regia Danei Paraschiv. A avut premiera, în 2016, în Germania, la Munchen, cu sprijinul Departamentului Cultural al orașului Munchen.

  • Scriitorul Matei Vișniec, Doctor Honoris Causa al UNATC București

    Scriitorul Matei Vișniec, Doctor Honoris Causa al UNATC București

    Matei Vișniec, cel mai jucat dramaturg român contemporan, a primit titlul de Doctor Honoris Causa în cadrul festivităților prilejuite de împlinirea a 73 de ani de existență a Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică Ion Luca Caragiale” București. În 2018, Matei Vișniec a devenit și Cavaler al Artelor și Literelor, în spațiul cultural francez. În discursul său la primirea titlului de Doctor Honoris Causa, Matei Vișniec a vorbit despre perspectiva artiștilor independenți și nevoia unei strategii naționale pentru aceștia și a adus un omagiu criticului de teatru George Banu, care s-a stins din viață anul acesta. În același discurs, Matei Vișniec a vorbit și despre relația sa cu cele două țări în care s-a format și a creat, România și Franța.



    Poet, dramaturg, romancier, jurnalist, Matei Vişniec s-a născut pe 29 ianuarie 1956 la Rădăuţi, în nordul României. A debutat cu poezie în revista Luceafărul în 1972. s-a numărat printre fondatorii Cenaclului de luni condus de criticul Nicolae Manolescu. Matei Vişniec este autorul a şapte volume de poezie, șapte romane, dintre care amintim Sindromul de panică în orașul luminilor”, Iubirile de tip pantof, iubirile de tip umbrelă” și Un secol de ceață”, o carte de nuvele şi peste 50 de piese de teatru. Din 1987 trăieşte în Franţa unde lucrează ca jurnalist la Radio France Internationale. După căderea comunismului în 1989, activitatea lui Matei Vişniec s-a derulat între Franţa şi România, între două culturi şi două limbi, între Vest şi Est. Piesele sale sunt traduse în peste 30 de limbi şi s-au aflat pe afiş în peste 30 de ţări. Matei Vișniec este menționat și într-un amplu dicționar, “Dictionnaire des étrangers qui ont fait la France”.



    Matei Vișniec: Acest dicționar este foarte interesant pentru ceea ce reprezintă Franța ca spațiu de deschidere culturală, ca mare putere culturală. În acest dicționar sunt repertoriate în jur de 4 mii de nume, de la Revoluția Franceză până în momentul prezent, deci de la 1793 până în zilele noastre. Este vorba de străinii care au venit în Franța și au adus o contribuție în spațiul ei cultural, spiritual. Evident, românii au o participare extrem de important în realizarea acestui edificiu cultural. Au început să vină de la sfârșitul secolului al 19-lea români care s-au afirmat în diverse domenii. Aș aminti un nume uitat. Un actor care venea de la Iași, care a făcut Școala de Teatru și care după aceea a fost o mare vedetă a filmului mut și a teatrului de bulevard. Eduard de Max a fost numele lui, de fapt pseudonimul de scenă. Sunt numeroși români menționați în acest dicționar, dar aș mai aminti unul, pe regretatul critic de teatru George Banu. El este considerat teatrolog francez de origine română, pentru că și-a scris opera practic în întregime în limba franceză, dar a avut grijă să o și traducă și publice și în România.


    Există o contribuție românească extrem de importantă, pusă în evidență de acest dicționar, și pot spune că-mi face plăcere că figurez și eu în acest volum, pentru că am scris, probabil, în jur de 30 de piese în limba franceză și unele dintre ele sunt publicate la edituri importante, precum Actes Sud. Am fost jucat de sute de ori de companii franceze independente, iar în ultimii 30 de ani, aproape anual, cel puțin o piesă scrisă de mine a fost selecționată la Festivalul de Teatru de la Avignon. Și în același timp am încercat să creez punți, legături între Franța și România, să mă inspir din ceea ce văd în Franța pentru a le sugera românilor să facă lucruri asemănătoare. Pentru mine, Franța a însemnat o deschidere. Franța mi-a dat niște aripi care sunt foarte importante dar nu mi-am pierdut niciodată rădăcinile. Pentru că, de fapt, în România m-am format, sensibilitatea mea este aceea a unui scriitor român și din Europa de Est, iar poezia n-o simt în mod profund decât în limba română.



    Din 2016, la Suceava a fost înființat un teatru care poartă numele celebrului dramaturg: Teatrul Municipal Matei Vișniec”. Matei Vișniec: Cred că este cel mai recent teatru creat în România cu buget local. Înainte ca acest teatru să fie creat, în urmă cu șapte ani, a existat un festival de teatru pe care l-am creat împreună cu oameni foarte entuziaști din Suceava. Am creat acel festival, în urmă cu unsprezece ani, cu poeta Carmen Veronica Steiciuc, care, din păcate, nu mai este printre noi, cu Clubul Rotary, cu Asociația Bucovina, cu oameni de mare calitate și foarte entuziaști. Și am reușit, prin acel festival, să atragem publicul local în sala de spectacol. Veneau spectacole gratuite, importante, din toată țara, și erau prezentate unui public foarte numeros. Acest festival a demonstrat că la Suceava era nevoie de un teatru profesionist, de un teatru de artă, de un teatru cu actori care să simtă pulsul orașului și nevoile culturale ale sucevenilor, actori care să devină, aș spune, celebrități locale. Din fericire, acest teatru acum există, Și este extraordinar că cei zece actori care trăiesc la Suceava și lucrează acolo, la Teatrul Municipal Matei Vișniec, produc anul cel putin patru spectacole. Iar în acest moment, așa cum am mai spus, teatrul a lansat mai multe proiecte importante.”



    La sfârșitul lunii martie, Teatrul Național București I.L.Caragiale găzduiește premiera unui nou spectacol pe un text de Matei Vișniec: “Cuvântul progres rostit de mama sună teribil de fals”. Regia spectacolului este semnată de Botond Nagy, unul dintre regizorii care a montat mai multe spectacole după textele lui Matei Vișniec la teatrul care-i poartă numele. Unul dintre acestea, “Întoarcerea acasă”, un spectacol despre război și absurdul sacrificării inutile de vieţi omenești, producție a Teatrului Municipal “Matei Vişniec” din Suceava, a făcut parte și din selecția FNT, ediția 2022.




  • Proiecte culturale europene

    Proiecte culturale europene

    În urmă cu aproape 40 de ani
    era lansat proiectul Capitala Europeana a Culturii. În scurt timp a devenit
    unul din cele mai populare și apreciate la nivelul UE. Prin acest titlu se demonstrează bogăția și diversitatea
    culturilor din Europa, se stimulează turismul durabil și se promovează
    dezvoltarea orașelor prin cultură. De asemenea, titlul are un impact social și
    economic pozitiv pe termen lung atât pentru orașe, cât și pentru regiunile învecinate.
    Pentru a fi selectate, orașele au trebuit să elaboreze un program cultural cu o
    puternică dimensiune europeană, care să promoveze implicarea activă a
    locuitorilor și a comunităților lor.

    În 2023, Timișoara este Capitală Europeană a
    Culturii
    alături de orașele Veszprém din Ungaria şi Elefsina din Grecia.
    Timişoara a dat startul manifestărilor. Circa 15.000 de spectatori şi peste 100
    de oficiali de rang înalt, reprezentând peste 40 de ţări de pe trei continente,
    au asistat la evenimente. Timişoara s-a transformat într-o imensă galerie de
    artă, cu numeroase expoziţii colective
    şi personale. De asemenea, au avut loc concerte de muzică, spectacole de
    teatru, film, dezbateri în comunitate șiun festival de cultură digital.

    Prezentă la manifestările inaugurale, Adina Vălean, comisarul
    european pentru Transporturi, a decernat Timişoarei premiul Melina
    Mercouri
    , în valoare de 1,5 milioane de euro, acordat oraşelor capitale
    culturale europene care şi-au îndeplinit angajamentele asumate în program.

    Adina
    Vălean a vorbit despre beneficile aduse de titlu de Capitala Europeana a
    Culturii: Apartenenţa la reţeaua de
    Capitale Culturale Europene e mai mult decât simbolică. Experienţa ne arată că
    oraşele gazdă au avut beneficii semnificative pe termen lung în ceea ce
    priveşte regenerarea urbană, îmbunătăţirea imaginii publice sau valorificarea
    potenţialului de inovaţie. În aceeaşi măsură, capitalele culturale europene au
    reuşit să atragă mai mulţi turişti şi să promoveze un turism de calitate la nivel
    naţional şi european. Contextul creat de numirea unui oraș Capitală Culturală
    Europeană aduce și alte investiții decât cele legate de evenimentele culturale.
    Comisia Europeană prin fondurile de coeziune a finanțat în regiunea de vest – Timișoara
    proiecte în valoare de 221 de milioane de euro începând cu anul 2007.

    Până în
    prezent, peste 60 de orașe din Uniunea Europeană și nu numai au primit titlul
    de Capitală Europeană a Culturii. Programul a
    devenit atât o platformă-cheie pentru poziționarea la nivel internațional al acestora,
    cât și un catalizator al regenerării economice și culturale.






  • Jurnal românesc – 24.02.2023

    Jurnal românesc – 24.02.2023

    Prim-ministrul
    Nicolae Ciucă a avut o întrevedere cu ambasadorii statelor membre ale Uniunii
    Europene acreditaţi la Bucureşti, cărora le-a transmis că aderarea României la
    spaţiul Schengen rămâne o prioritate. Premierul a spus că Executivul va
    continua acţiunea politică şi diplomatică, pe toate canalele, în vederea
    identificării de soluţii concrete pentru atingerea acestui obiectiv. Ciucă a
    transmis mulţumirile statului român pentru sprijinul oferit în acest dosar de
    instituţiile europene şi de larga majoritate a statelor care au votat în
    favoarea extinderii în România a spaţiului de liberă circulaţie. Prim-ministrul
    le-a prezentat diplomaţilor europeni evoluţiile interne din ultimele 12 luni,
    cu accent pe contextul creat de invazia Rusiei în Ucraina. El a subliniat
    măsurile luate de Bucureşti în sprijinul Republicii Moldova şi Ucrainei, a
    apreciat prezenţa investiţiilor europene şi a încurajat creşterea acestora,
    precum şi atenta considerare a oportunităţilor oferite de România.




    Aproximativ 2.800
    de cereri din cele peste 15.000 depuse în cadrul programelor guvernamentale
    Start-Up Nation şi Start-Up Nation Diaspora au fost analizate, până în prezent,
    a anunţat ministrul Antreprenoriatului şi Turismului, Daniel Cadariu. Acesta a
    declarat că ministerul mai are nevoie de o suplimentare de aproximativ 1 miliard
    de lei din credite bugetare, sumă pe care speră să o primească la următoarea
    rectificare a bugetului de stat. Românii care vin din străinătate să deschidă
    afaceri în România prin intermediul pilonului II – Diaspora al programului
    Start-up Nation pot primi finanțare nerambursabilă de până la 200.000 lei -
    circa 40.000 de euro – pentru investiții în echipamente, utilaje, sisteme
    regenerabile de energie, mijloace de transport sau salarizare. Programele
    Start-Up Nation şi Start-Up Nation Diaspora au ca obiective stimularea
    înfiinţării şi dezvoltării IMM-urilor, îmbunătăţirea performanţelor economice
    ale acestora, dezvoltarea durabilă şi crearea de locuri de muncă.






    Trei spectacole
    românești vor fi prezentate la Oslo, în perioada 27 februarie – 1 martie, în
    cadrul proiectului Teatrul, o nouă normalitate #REINVENTARE,
    derulat de Teatrul Nottara din București şi fundația culturală norvegiană
    Artepunkt Skandinavia. Piesa Moara cu noroc, în regia Alinei
    Hiristea, după nuvela omonimă a lui Ioan Slavici, va fi prezentată la 27
    februarie. Aceasta va fi urmată de Enigma Otiliei după George
    Călinescu, piesă al cărei scenariu și regie sunt semnate de Radu Popescu şi
    care va fi jucată la 28 februarie. Seria va fi încheiată de spectacolul
    Stâlpii societății, după Henrik Ibsen, în regia lui Dejan Jankovic,
    care va avea loc la 1 martie. Reprezentaţiile se vor desfăşura pe scena
    teatrului Rommen Scene din capitala Norvegiei în limba română, cu subtitrare în
    limba engleză. Proiectul Teatrul, o nouă normalitate #REINVENTARE
    se desfășoară, timp de un an, în România și Norvegia. Proiectul a inclus 4
    focus grupuri susținute cu liceeni și profesori de literatură română, 6
    producții teatrale inovative pentru consolidarea și dezvoltarea audienței şi un
    program de training în domeniul noilor tehnologii pentru 20 de profesioniști.
    În total 655 de liceeni, profesori, tineri ce urmează să părăsească sistemul de
    protecție a copilului, membri ai comunităților etnice şi profesioniști din
    domeniul artistic și cultural au participat la proiect.




    Institutul
    Cultural Român de la New York se alătură Institutului Ucrainean din America
    pentru a sărbători curajul și rezistența poporului ucrainean la un an de la
    declanşarea atacului brutal al armatei Rusiei asupra Ucrainei. Reprezentanţa
    culturală română în metropola americană organizează, la 24 februarie, o
    versiune mai restrânsă a proiectului SHATTERED: SYMBOLIC GESTURE,
    care constă într-o mini-expoziție multimedia, concepută de artista vizuală
    româno-canadiană Oana Maria Cajal, însoțită de o serie de video-poeme și
    lecturi publice susţinute de Claudia Serea, Adela Sinclair și Vera Sirota,
    poete de origine română și ucraineană din Statele Unite. Proiectul va continua,
    la 7 martie la sediul ICR New York, cu o seară de poezie organizată în prezența
    scriitoarelor Adina Dabija, Olena Jennings, Mihaela Moscaliuc și Vera Sirota.
    Cu acest prilej, va fi inaugurată versiunea completă a expoziției Oanei Maria
    Cajal ce va include 24 de colaje şi care va putea fi vizitată până la 24
    martie.


  • Teatrul, partener al Muzeului Ororilor Comunismului

    Teatrul, partener al Muzeului Ororilor Comunismului

    Înființat în urmă cu
    aproximativ doi ani, sub tutela Ministerului Culturii, Muzeul Ororilor
    Comunismului nu are încă un sediu, dar asta nu împiedică diseminarea informațiilor.
    În scurta perioadă de funcționare,
    muzeul a organizat expoziții itinerante și interactive, iar recent a patronat
    un spectacol de teatru aparte. Găzduită de Muzeul Țăranului Român din
    București, piesa intitulată Eu n-am furat niciodată nimic este o
    invitație lansată publicului de a se intra în atmosfera cotidiană a epocii
    comuniste din ultima ei perioada, anii 1980.

    Tânărul autor și
    regizor, Radu Savin, și actorii – proaspăt absolvenți ai UNATC – recreează
    situații tipice acelor ani când supraviețuirea zilnică presupunea complicități
    și subterfugii de neînchipuit într-o societate normală. Spectacol interactiv,
    Eu n-am furat niciodată nimic nu poate decât să beneficieze de
    spațiul neconvențional oferit de sălile Muzeului Țăranului. Dar cum și de ce un tânăr regizor de 27 de ani a
    scris și a montat un text dramatic despre comunism și de când studiază acest
    capitol încheiat acum mai bine de 30 de ani?

    Ne răspunde chiar regizorul Radu
    Savin: Cred că totul a început
    probabil în timpul liceului, când, izbindu-mă de realitatea care mă înconjura,
    în orașul Galați, oraș intens industrial, acolo unde m-am născut eu, am
    încercat să înțeleg de ce orașul nostru arată așa cum arată și nu altfel. Și,
    plecând de la simpla realitate de a atinge, a vedea sau a mirosi anumite
    lucruri începi să le cauți explicația. Zece ani mai târziu, în prezent, mi-am
    dorit ca prin înscrierea acestui scenariu, să aprofundez acest proces de cunoaștere ca să înțeleg de ce noi, ca
    societate, suntem în punctul în care suntem. Pentru că, bineînțeles, noi, cei
    din noua generație, și nu numai noi, ci și cei dinaintea mea și cei de după
    mine, avem cu toții acest bagaj cultural istoric, pe care în primul rând este
    datoria noastră să-l înțelegem.


    Radu Savin a ales în mod special să
    prezinte existenţa cotidiană a trei studenţi de la Institutul Agronomic
    Bucureşti în locul marilor drame sau crime săvârşite de regim. În felul acesta
    a respectat şi intenţia cu care a fost conceput Muzeul Ororilor Comunismului,
    după cum aflăm de la managerul Alexandru Groza:

    O să vedeți foarte
    clar că direcția este de viață cotidiană, de elemente care constituie nucleul
    vieții reale între 1945-1989. Așadar, ororile din această titulatură nu ne
    obligă pe noi să devenim o instanță de judecată. Noi suntem un muzeu care prezintă
    faptele istorice, ci dezvoltă gândirea critică, iar activitatea de a interpreta
    sau de a analiza aparține vizitatorilor. Referitor la regizorul Radu Savin,
    l-am cunoscut absolut întâmplător în momentul în care căutam sedii pentru
    muzeu. Și l-am cunoscut la Casa Presei Libere, când făceam un tur pentru
    eventuale spații care ar putea să devină spații expoziționale. Și acolo, el a
    reușit, împreună cu echipa lui, să creeze un fel de cabinet al unui primar
    local atât de bine încât, după ce am intrat, fără să-mi dau seama mi s-a
    schimbat perspectiva. Deci, văzând capacitatea de a genera un concept într-un
    spațiu neutru, am zis ce-ar fi dacă am replica ideea? Și am venit cu o idee
    care să se potrivească acestui muzeu, dar nu numai acestui muzeu pentru că
    piesa este gândită de așa natură, chiar dacă ea aparține muzeului, ea are
    libertatea de a circula și de a se dezvolta.


    Prezentată recent în
    premieră, piesa Eu n-am furat niciodată nimic reprezintă şi o îmbinare unică
    între un spectacol teatrală şi un spaţiu expoziţional, căci elementele de décor
    sunt, de fapt, obiecte din patrimoniul Muzeului Ororilor Comunismului.


  • Românii de lângă noi

    Românii de lângă noi

    Teatrul
    Național Mihai Eminescu din Chișinău, în Turneul Unirii -Teatru românesc la
    Bucureşti, Iaşi şi Chişinău. Interviu cu regizorul Petru Hadârcă,
    directorul TNME.


  • Retrospectivă teatrală 2022

    Retrospectivă teatrală 2022

    La finalul anului 2022, privim cu bucurie și
    optimism spre ce s-a întâmplat pe scena teatrală din România, scenă care și-a
    reluat activitatea în mediul fizic, față în față cu publicul iubitor de teatru,
    odată cu eliminarea restricțiilor sociale datorate pandemiei de COVID-19. Un an
    plin, un an în care actorii și oamenii de teatru s-au putut reîntâlni cu
    publicul, în care scena a redevenit ceea ce este menită să fie: oglinda vie a
    vremurilor, în contact direct și nemijlocit cu oamenii.


    La începutul lunii noiembrie a avut loc cea
    de-a 32-a ediție a Festivalului Național de Teatru (FNT), ocazie în care
    publicul s-a putut întâlni la București cu spectacole din țară și
    internaționale care au fost alese de către organizatori având criterii precum:
    provocările timpului actual, inovația pe scena teatrală, fragilitatea
    financiară a lunii culturale.


    Gala UNITER (Uniunea Teatrală din România) din
    2022, din luna iulie, a fost organizată la Palatul Culturii din Bistrița (nord-vestul
    României). Întreaga ediție, cu numărul 30, a fost o reverență adusă omului de
    cultură Ion Caramitru (1942-2021), președintele timp de 31 de ani și fondatorul
    UNITER în 1990, și directorul Teatrului Național din București (TNB) din 2005.
    Dintre premiile Galei, amintim: Premiul de excelență – In memoriam Ion
    Caramitru; cel mai bun spectacol al anului – Plugarul și moartea de la
    Teatrul Național Vasile Alecsandri din Iași (nord-estul României), după
    textul lui Johannes von Tepl (1350-1515), unul dintre cei mai timpurii
    scriitori germani de ficțiune din Evul Mediu, spectacol în regia cunoscutului Silviu
    Purcărete.


    2022 a fost și un an în care teatrele
    independente din România au avut seria lor de premiere, revenirea la formatul
    fizic și readaptarea după lunga pauză a contactului cu publicul spectator.


    Astfel, la Teatrul Unteatru din Capitală au
    avut loc în 2022 mai multe premiere dintre care amintim: spectacolul Yonkers
    după un text de Neil Simon (1927-2018), dramaturg și scenarist american, cel
    mai premiat scriitor de la Hollywood;
    spectacolul Domnișoara Iulia după piesa celebră a lui August
    Strindberg (1849-1912), scriitor, dramaturg, poet și pictor suedez, în regia
    lui Andrei și a Andreei Grosu, printre cei mai apreciați regizori contemporani
    din România. Amintim, de asemenea, spectacolul musical Dac-ar avea gură,
    spectacol ce aduce în fața publicului problematica anxietății, a nesiguranței
    și a unei societăți în care stresul este perpetuat pentru a fi exploatat de
    marile companii. La finalul anului, în luna noiembrie, a avut loc cea mai
    recentă premieră la Teatrul Unteatru, spectacolul de dans contemporan
    Interior/Exterior, care vorbește despre problematica psiho-emoțională a
    femeii în perioada pandemiei de COVID-19.


    Teatrul ACT ne-a adus o reîntâlnire modernă cu
    lumea lui Ion Luca Caragiale (1852-1912), considerat cel mai mare dramaturg
    român, spectacol care prilejuiește întâlnirea publicului cu actorii consacrați
    ai teatrului, sub bagheta unuia dintre cei mai apreciați și premiați regizori,
    Alexandru Dabija. Spectacolul Rosto are la bază o dramatizare realizată de
    Dabija, care pune în legătură fragmente din mai multe schițe ale marelui
    scriitor. De asemenea, publicul a avut ocazia experienței unui one-woman show
    – spectacolul Fete și băieți, având-o ca protagonistă pe actrița Raluca
    Aprodu, una dintre cele mai talentate actrițe ale generației sale.


    2022 a reprezentat revenirea la normalitate
    pentru actori și public, pentru viața culturală și pentru viața scenei
    românești. Actorii au nevoie de public, de vibrația acestuia, de sala plină,
    vie, care să respire, să simtă și să reacționeze odată cu spectacolul teatral.
    Privind invers, publicul are nevoie de întâlnirea față în față cu actul scenic
    – în aceasta constă magia și anduranța teatrului.


  • Românii de lângă noi

    Românii de lângă noi

    Teatrul Național Mihai Eminescu din Chișinău, la Festivalul național de teatru 2022 (ediția 32, 5-13 noiembrie 2022).

    Interviu cu Petru Hadârcă, director al TNME (Teatrul Național Mihai Eminescu din Chișinău), cel care semnează regia şi adaptarea textului piesei Capcana după Fuga de Mihail Bulgakov, prezentată marţi, 8 noiembrie, pe scena Teatrului Naţional din Bucureşti.



  • ”Ai carte, ai parte”

    ”Ai carte, ai parte”

    Nume importante ale culturii românești din țară, din Ucraina, Moldova și Serbia se regăsesc, zilele acestea, la Brașov, în cadrul unui proiect transfrontalier menit să apropie mai ales generația tânără de cultura scrisa și audio-vizuală. Proiectul înglobează manifestări diverse (spectacole de teatru, lansări de carte, colocvii) și promovează metode alternative actuale din domeniul educatiei. Între invitați : Maia Morgenstern, Marcel Iureș, Claudiu Bleonț, Oana Pelea, Florin Zamfirescu, Matei Vișniec, Adrian Cioroianu.






  • Româñilli de ningă noi

    Româñilli de ningă noi

    Reuniunea a Teatrilor Naționale Românești de Chișinău s’dizvărteaşti tru perioada 15-28 yismăciuni 2022 și adună teatrili de pi dauli mealuri a arăului Prutu.


    Interviu cu regizorlu Petru Hadârcă, directorlu a Teatrului Național “Mihai Eminescu” di Chișinău, organizatorlu a evenimentului, andreptu și cu agiutorlu a Ministerlui ali Cultură, Educație și Cercetari ditu Republica Moldova, a Ministerlui ali Cultură și Identitati Națională ditu România, a Institutlui Cultural Român di București și Chișinău și a Biroului de Coopearare ali Elveție tru Republica Moldova.



    “Artiştilli tră irini, libirtate, nădie” easti motto-ulu a ediţillei de anlu aestu a Reuniunillei Teatrilor Naționali Românești di Chișinău ti cari zburămu tamamu tora cu directorlu a Teatrului Naţional “Mihai Eminescu” di Chisinau nicukirlu si organizatorlu a aluştui evenimentu de tradiţie.


    Regizorlu Petru Hadărcă easti deadunu cu noi. Ghini n-aflămu, diznău !


    Petru Hadărca — Haristusescu tră căliseari ! Si tamamu mindueamu tră aţea că spusitu pi motto-ulu pi cari ălu lansămu la editia a VII–a a Reuniunillei Teatrilor Naţionale si ñi-aduş aminti ună spuneari a unlui mari politician, a unlui analtu funcţionar de Moscova pe cari ăl cunuştem tuţ, Rogojin, cari spunea nica ditu 2015 că “noi nu avem ananghi di tancuri tra s’himu nicukiri Chisinau” si ia că şi adză escu ahănda căndăsitu că alumta aţea marea s’duţi nai ma pţănu la noi, tru Basarabia toradioară, nu pi terenu militar şi aestă easti tru sinidisea a oamiñiloru şi minduescu că rezultatul va s’hibă apufusitu di un model mental ali cultură cătă cari va s’ndreaptă publiclu largu. Ti aţea, proiectul Reununiunillei Teatrilor Naţionale Româneşti la Chisinău cari agiumsi tora la aestă ediţie şi mi hărsescu că agiumsi normalitate şi easti di cabaia kiro ună traditie, s-amintă tru 2014 atumţea căndu băgămu tru practico cu llirtatlu Ion Caramitru aţea alăxeari di turnee anamisa di aţeali daua teatri, Teatrul Naţional “I.L. Caragiale” di Bucuresti şi Teatrul “Mihai Eminescu” di Chisinău, cumu ghini spunea llirtatlu Ion Caramitru “ adi s’intră pi stenă Caragiale şi Eminescu şi s-amintă atumţea pritu ună diplo vreari, pritu ună provocari. Prota ţănea di turlia estetică şi di sinferlu a nostru profesionalu tra s’himu ligaţ cu minarea teatrală ditu România, cu proţesele teatrale ditu lume si tra s’dămu silă a lucărlui teatralu ditu Republica Moldova. Si ia că vini aţelu sticu di oară tru 2014 si deapoa tru 2015 candu prota ediţie a reuniuniunillei teatrilor nationale, neise agiumsi aşi cumu spun spectatorlli si nu maş, că easti unu di nai ma di simasie evenimente teatrale a anlui tru Chisinău. Reuniunea a Teatrilor Nationale Românesti nă aduţi un modelu valoric tră noi, tră societatea română si tră româñilli di iuţido.


    Roxana Ioegulescu Bandrabur — Si cari, tră doilu an arada s’hărseaşti di Analtulu Patronaju Prezidenţialu durusitu di prezidenta ali Republică Moldova, Maia Sandu si di prezidentulu ali Românie Klaus Iohannis.


    Petru Hadărcă – Aesta easti ună tiñie tră noi şi nă ascumbuseaşti nica ş-ma multu, aţea turlie că spectacolele aleapti ti editia a VII–a s’hibă nai cama avuti. Ghini ma, di arada teatrele nationale, tut kirolu la Chisnău, yin cu spectacole premiate la Gala a Premiilor UNITER, premiati la alti festivaluri importante internaţional. Si yin numi avdzăti a teatrului românescu. Suntu regizori mări, spectacole realizate de Silviu Purcărete, di Radu Afrim, di Claudiu Popa di Cristian Hadji-Culea suntu spectacole cu actori muşeaţ, mări actori. Maia Morgenstern va u avem anlu aestu tru “Casa di la hoară” un spectacol a Teatrului Naţional di Bucureşti.


    Sunt gaereţ fapti nu maş di mini ama şi di managerlli de teatru şi anlu aestu maxus va s’haristusescu a aţiloru doi ministri ali Cultură emu di Bucuresti emu di Chişinău cari agiutară financiar posibilitatea tra s’yină teatrile la Chisinau tră un şcurtu kiro di dauă stămăñi ahătu cătu va s’ţănă Reuniunea a Teatrilor Naţionale.


    Roxana Iorgulescu Bandrabur — Dimecu tamamu perioada anamisa di 15 di yismăciuni şi 28 di yismăciuni.


    Petru Hadărcă — Aţea ţi lipseaşti s’cundilleamu easti că pi ningă ministerili tră cultură easti si soţlu a nostru comun Institutlu Cultural Român a curi lli-aduţemu haristuserli ţi ălli si cadu. A deapoa ti prota oară anlu aestu eavemu ună premieră absolută tru sinlu a fumeallillei teatrilor nationale românesti, neise călisimu si Teatrul Naţional Academic “Ivan Franco” di Kiev cari si el fu thimilliusitu tamam aoa şi 100 di añi, idyea cum şi teatrul a nostru.


    Va s’hibă aoa tru dzuua di 26 di yismăciuni cu un spectacol premiat, cu un premiu mari, la un festival International ditu Europa, di Budapesta, anlu tricutu cu spectacolu “Coriolanus” di Shakespeare. Si lli-aştiptămu cu emoţii tuţ atelli cari dimăndară că va s’yină anamisa di noi.


    Roxana Iorgulescu Brandabur — Suntu 17 di teatre de pi dauli mealuri a Prutlui cadealihea că şi Teatrul Naţional “I.L. Caragiale” ţi lu adusitu aminti deaneavra ama si Teatrul Naţional Radiofonic maca tut himu la Radiodifuziunea Română, 24 di spectacole tru sălliurli di teatru, 9 audiţii a spectacolilor radiofoniţi, lansări di carti, proiecţii di filmu, ia că nu nă dănăsimu maş la filmu, expozitii di cadhuri, atelieri, master class-uri, evenimente online muabeţ şi alti ahtări. Dimecu cum spusitu un regal.


    Petru Hadărcă — Haristusecu că adusitu aminti di Teatrul Naţional Radiofonic easti prezentu di la prota ediţie si cu cari avemu andreaptă achicăseri culturale de añi di dzăli, cu distributie di pi dauli mealuri a arăului Prutu si cu actori ahăt di la Teatrul di Chisinău ama si di la teatrili naţionale ditu România. Un argumentu furteaţă căţe cultura, teatrul, di multu kiro u freadzi telea anţăpătoasă de la Prut…


    Neise, u feaţimu Unirea. Aşi cum aţelli doi ministri tru ună conferinţă de presă, dl. Lucian Romaşcanu si dl Sergiu Prodan dzăţea: “Himu maş ună cultură cu doi miniştri aşi şi noi, io dzăcu că himu maş unu teatru românesc ahăt aţelu di Chisinau, pănă Timişoara, pănă Oradea, actorlli zburăscu idyea limbă, atea muşeata tru sţenă, limba româna, zborlu al Nichita Stănescu, “patrida-a noastră easti limba română, nu maş …”.


    Roxana Iorgulescu Bandrabur — Domnule Hadărcă vă oru s’aveţ aesti dzăli mplini di harauuă, tră atea că vă si cadi pănu di mardzină, ti gaeretea mutrinda unu ahtari evenimentu. Vă haristusescu, multu di multu !


    Petru Hadărcă — Vă haristusescu, multu di multu, nica nă oară. Mi hărsiiu multu şi avui mari miraki s’vă avdu, s’nă lomu di limbă.


    Autor: Roxana Iorgulescu Bandrabur


    Armânipsearea: Taşcu Lala



  • Ioana Bugarin, premiată cu Bursa Alex. Leo Șerban și dublu nominalizată la Premiile Gopo

    Ioana Bugarin, premiată cu Bursa Alex. Leo Șerban și dublu nominalizată la Premiile Gopo

    Anul trecut, pe scena TIFF( Festivalul Internațional de Film Transilvania),
    actrița Ioana Bugarin a fost premiată cu Bursa Alex. Leo Șerban pentru rolurile
    din filmele Mia își ratează răzbunarea (regia Bogdan Theodor Olteanu) și Otto
    Barbarul (regia Ruxandra Ghițescu). Anul acesta, la Premiile Gopo, Ioana
    Bugarin a fost dublu nominalizată pentru rolurile din aceleași filme: pentru
    rolul Mia din filmul Mia își ratează răzbunarea a fost nominalizată la
    categoria cea mai bună actriță în rol principal, iar pentru rolul Laura din
    filmul Otto barbarul, la categoria cea mai bună actriță în rol secundar. Tot anul
    acesta, Ioana Bugarin a revenit pe marele ecran, interpretând rolul principal
    din filmul Miracol, regizat de Bogdan George Apetri, câștigător al Premiului
    pentru cel mai bun lungmetraj la TIFF, în secțiunea Zilele Filmului Românesc,
    și elogiat în presa americană după lansare. Ioana Bugarin a impresionat și
    datorită interpretării sale din serialul lansat recent de HBO, RUXX.

    La numai
    25 de ani, Ioana Bugarin are o carieră în cinematografie, dar poate fi văzută
    și pe scenă, la Teatrul Odeon, unde a fost angajată în urma interpretării
    rolului Ofeliei din spectacolul Hamlet, în regia lui Dragoș Galgoțiu. La
    Teatrul Odeon, Ioana Bugarin a mai interpretat roluri în spectacolele Julieta
    fără Romeo regia Bogdan Teodor Olteanu, Henric al IV-lea, regia Vlad Cristache,
    Persona, regia Radu Nica. Coproducţia internaţională de succes Itinerarii.
    Într-o zi, lumea se va schimba, regizată de Eugen Jebeleanu, din distribuția
    căreia face parte Ioana Bugarin, a fost distinsă cu premiul UNITER 2020 pentru
    Cea mai bună regie și declarată de criticii de teatru români spectacolul anului
    2019. Am vorbit cu Ioana Bugarin despre cele mai recente roluri ale sale,
    despre importanța pe care a avut-o în formarea sa Royal Academy of Dramatic Art
    și despre cum își alege proiectele. Am vorbit și despre recunoașterile primite,
    reconfortante, dar niciodată un scop în sine. Un moment emoționant, spune
    actrița, a fost anul trecut, când la TIFF i s-a decernat Bursa Alex.

    Leo
    Șerban, inițiată în memoria unuia dintre cei mai apreciați critici de film din
    țara noastră.

    A fost o mare onoare, nu mă așteptam deloc. Mi-amintesc
    și acum, organizatorii Galei TIFF îmi tot lansau această invitație, de a
    participa la Gală, dar eu le spuneam că n-am de ce să vin. Ei îmi tot trimiteau
    mesaje și reiterau invitația, iar eu răspundeam același lucru, că n-am de ce să
    ajung la Gală. Darcând am ajuns acolo s-au legat lucrurile. Însă nu
    m-am axat niciodată pe asta, nu mi-am făcut niciodată un scop din a câștiga
    premii. Nici când mi-am început cariera, nici când am ales un proiect. Vreau să
    spun că pentru mine cel mai important a fost să găsesc niște partituri care să
    mă reprezinte, care să mă incite. Bineînțeles, orice om are nevoie și de
    validare și atunci e minunat, e incredibil când se întamplă să primești recunoaștere,
    dar pentru mine, cum spuneam, nu acesta a fost scopul.



    În lungmetrajele Mia îşi ratează răzbunarea (regia Bogdan Theodor
    Olteanu) şi Miracol (regia Bogdan George Apetri) Ioana Bugarin interpretează
    rolul principal, reușind două personaje extrem de diferite. Mia e o tânără actriță,
    care vorbește despre condiția femeii în mediul urban și despre importanța
    autonomiei acesteia, în vreme ce Cristina Tofan este atrasă, cel puțin aparent,
    de viața la mănăstire, unde vrea să se regăsească. O provocare a fost și rolul
    Laurei din Oto, Barbarul (regia Ruxandra Ghițescu), o adolescentă depresivă, care
    în final se sinucide. Ioana Bugarin.

    Cred că am avut foarte
    mult noroc și s-a întâmplat cumva să fiu la momentul potrivit la locul
    potrivit. A fost, cu siguranță, și conjunctura favorabilă, dar toate rolurile
    pe care am ajuns să le interpretez, le-am primit în urma unor castinguri. Apoi,
    pe măsură ce am început să joc, regizorii au înțeles care este direcția care mă
    preocupă ca artistă și am fost căutată mai ales pentru roluri care consider și
    eu că mi se potrivesc. Cumva, pentru mine a devenit tot mai clar pe măsură ce
    creșteam că mă interesează anumite lucruri. Discriminarea de gen este unul
    dintre aceste lucruri, discriminare care uneori se manifestă într-o formă
    destul de subtilă. M-au ajutat să mă definesc și niște autoare feministe pe
    care le-am descoperit cât am studiat în Londra, la Royal Academy of Dramatic
    Art, așa am dobândit și un vocabular pentru lucrurile care mă preocupau
    dar pe care nu știam să le exprim. Este foarte important felul în care vorbim
    despre femei și felul în care le prezentăm, cultura are această putere de a ne
    forma, de a ne modifica un pic felul în care vedem lumea. De aceea, pentru mine
    a fost tot timpul important să aleg niște povești care să mă reprezinte pentru
    a mă putea dedica lor total. Și pot spune cu recunoștință că până acum acest
    lucru s-a întâmplat.



    Cel mai recent spectacol în care joacă Ioana Bugarin este Sara/Mara (un
    fel de comedie cu vloggeri), o producţie Apollo 111 și Ideo Ideis, în regia
    lui Bogdan Theodor Olteanu. Din distribuția spectacolului mai fac parte Mădălina
    Stoica, Alexandru Ion, Ramona Niculae şi Carol Ionescu.