Tag: transportatori

  • Comisia Europeană, pentru un cer unic european

    Comisia Europeană, pentru un cer unic european

    Din anul 2013,
    de când a intrat în atenţia Comisiei Europene, proiectul Cerul unic european
    s-a întâlnit cu blocaje la mai multe niveluri. La finalul anului trecut, în
    condiţiile în care sectorul aviaţiei este puternic afectat de consecinţele
    pandemiei, Comisia Europeană a iniţiat discuţiile pentru Cerul unic european
    II. Comisia Europeană și părțile interesate din aviație ar trebui să revină la
    masa tratativelor, pentru a clarifica ambiția noului regulament privind cerul
    unic european (SES). De fapt, rămâne neclar dacă proiectul de propunere al
    Comisiei va fi suficient pentru a atinge obiectivele inițiale ale SES în ceea
    ce privește reducerea emisiilor de CO2 și îmbunătățirea eficienței gestionării
    traficului aerian și a serviciilor de navigație aeriană (ATM / ANS).



    Şi cum
    Comitetul Economic şi Social European (CESE) a solicitat Comisiei ca
    obiectivele Pactului Verde, precum şi cele de performanţă ale transportatorilor
    aerieni să fie luate în calcul în noua legislaţie, Dumitru Fornea, membru CESE,
    a detaliat:

    Din toată acestă discuţie a rezultat o
    diviziune destul de profundă, pe doua linii. O linie care susţine fără rezerve
    noua propunere a Comisiei Europene, considerând-o utilă şi în spiritul
    obiectivelor pe care le au şi dumnealor, şi o linie care spune că este
    insuficientă, pentru că se axează asupra unor elemente care au mai fost tratate
    în trecut, de exemplu, liberalizarea serviciilor din zona aeriană, unde sunt
    zeci de instituţii şi organizaţii, companii, care furnizează diverse tipuri de
    servicii pentru gestionarea traficului aerian, de la servicii meteorologice, până
    la parametrii de zbor şi servicii de performanţă. Şi atunci Comisia Europeană ar
    trebui să jongleze printre aceste probleme care au apărut şi se pare ca un
    element esenţial, reprezintă şi modul în care se doreşte dezvoltarea centrelor
    de control al traficului aerian. CE încearcă să impulsioneze, în acest context,
    covid, un act normativ care să ajute industria în urmatoarea perioadă. Numai că
    propunerile făcute au răscolit resentimentele care în trecut au dus la blocarea
    acestui pachet Cerul unic European, în Consiliul UE.



    După cum ne-a
    explicat Dumitru Fornea, una dintre probleme este reprezentată de faptul că
    aceşti controlori ai traficului aerian sunt, în unele ţări, responsabili şi cu
    probleme de rol strategic. Astfel, în ţări precum Germania sau Franţa, traficul
    aerian este deviat din zonele foarte poluate.

    Dumitru Fornea a adăugat: Comisia Europeană a recunoscut că există probleme din acest punct de
    vedere şi încearcă să stimuleze dialogul pe aceste aspecte, introducând pe
    lângă dimensiunea socială şi pe cea a mediului înconjurător. Ei pretind că prin
    reorganizarea traficului aerian şi al centrelor de management al traficului
    aerian, se poate obţine o economie de combustibil de 10%. Pe partea cealaltă,
    organizaţiile patronale atrag atenţia că ei au ajuns la o capacitate aproape de
    limită din perspectiva performanţei şi că e puţin probabil ca acest procent să
    se poată obţine doar din reorganizare, adică printr o manevră administrativă Şi
    ei consideră că ceea ce trebuie făcut pentru a reduce semnificativ poluarea
    este să se introducă combustibili performanţi.



    Prin
    eforturile comune aleComisiei
    Europene, ale Parlamentului European și ale instituțiilor specializate ale UE
    se speră în găsirea unei noi soluții juridice și administrative pentru
    Regulamentul SES actualizat – una care să asigure dezvoltarea durabilă a
    sistemului de transport aerian în beneficiultuturor cetățenilor, utilizatorilor spațiului aerian și mediului
    înconjurător.


  • Jurnal românesc – 04.01.2021

    Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă a actualizat lista ţărilor şi regiunilor care prezintă risc epidemiologic ridicat şi pentru care, la revenirea în România, se impune carantina. În prezent, 43 de state se află în zona galbenă, între care Marea Britanie, Republica Moldova, Serbia, Ungaria, Croaţia, Austria, Portugalia, Olanda, Cehia, Suedia, Danemarca, Elveţia, Israel, Polonia, Turcia şi Statele Unite ale Americii. Persoanele care intră în izolare pentru două săptămâni pot ieşi după a 10-a zi, dacă efectuează un test pentru SARS-CoV-2 în a 8-a zi de carantină, iar rezultatul acestuia este negativ. CNSU a anunţat, totodată, reluarea curselor aeriene către şi dinspre Marea Britanie. Oamenii care sosesc din Regatul Unit au obligaţia prezentării unui test negativ, rapid antigenic sau Real Time-PCR pentru SARS-CoV-2, efectuat cu cel mult 48 de ore înainte de intrarea în ţară.

    Exceptaţi de la măsura carantinării la întoarcerea din Marea Britanie sunt şoferii transportoarelor de marfă cu capacitatea mai mare de 2,4 tone, conducătorii autovehiculelor de transport persoane care au mai mult de 9 locuri pe scaune, piloţii de aeronave şi personalul navigant, oamenii aflaţi în tranzit, dacă părăsesc România în cel mult 24 de ore, membrii misiunilor diplomatice, oficiilor consulare şi ai altor reprezentanţe diplomatice acreditate la Bucureşti, membrii Corpului Diplomatic şi Consular al României şi posesorii de paşapoarte diplomatice şi de serviciu. CNSU transmite că actualizează săptămânal lista ţărilor din zona galbenă de risc în funcţie de rata de incidenţă cumulată la 100.000 locuitori.

    Operatorul aerian naţional TAROM a anunţat că a anulat zborul Bucureşti – Londra – Bucureşti, din data de 4 ianuarie, şi că pasagerii acestuia au fost redirecţionaţi către o cursă programată pentru data de 5 ianuarie. Compania a arătat că zborul RO391, din 5 ianuarie, va pleca de la Bucureşti la ora 12.20 şi va sosi la Londra la ora locală 14.05, iar cursa retur, RO392, are programată decolarea din capitala Marii Britanii la ora locală 14.50 şi sosirea la Bucureşti la 20 şi 10 minute. TAROM a precizat că pasagerii vor purta masca de protecţie pe toată durata zborului precum şi în incinta aeroporturilor de origine, transfer şi destinaţie şi reaminteşte că cei care ajung în Marea Britanie din România au obligaţia de a se autoizola timp de 10 zile. Detalii despre călătoriile în Marea Britanie se găsesc pe site-ul Ministerului Afacerilor Externe www.mae.ro în cadrul secţiunii Sfaturi şi alerte de călătorie.

    Ambasada României la Londra avertizează că de la 1 ianuarie, odată cu ieşirea de facto a Marii Britanii din Uniunea Europeană, tranzacţiile dintre statele UE şi Regatul Unit nu vor mai fi acoperite de normele europene care limitează comisioanele interbancare, ceea ce poate duce la apariţia unei suprataxe pentru plăţile cu cardul. Bucureştiul le recomandă celor interesaţi să verifice noile tarife cu furnizorul de servicii bancare. O altă suprataxă ar putea fi impusă de operatorii de telecomunicaţii din UE pentru utilizarea serviciilor de roaming pe teritoriul Regatului Unit.

    Mai multe informaţii pot fi găsite pe site-ul Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii ancom.ro. De asemenea, toate sumele în numerar caare depăşesc 10.000 de lire sterline vor trebui declarate, fie online cu minimum 72 de ore înainte de călătorie, fie la punctul de trecere a frontierei. Detalii despre declararea online a sumelor se găsesc pe site-ul Guvernului britanic gov.uk. O listă completă a modificărilor privind condiţiile de intrare în Marea Britanie, regimul medicamentelor, al animalelor de companie, informaţii despre asigurarea medicală, asigurarea auto, permisul de conducere şi regulile de circulaţie auto pot fi găsite pe site-ul Ministerului român de Externe mae.ro.

    Toate persoanele care vor tranzita teritoriul Turciei pe cale aeriană sunt exceptate de la obligativitatea prezentării la îmbarcare a unui rezultat negativ al unui test de tip PCR efectuat cu maximum 72 de ore anterior cursei, transmite Ministerul de Externe. Instituţia precizează că cei care tranzitează Turcia pe cale rutieră, feroviară sau maritimă trebuie, în continuare, să prezinte testul negativ. MAE avertizează că în situaţia în care călătorii nu sunt în măsură să prezinte testul negativ pot intra pe teritoriul Turciei, dar li se va aplica măsura carantinei pe o perioadă de 10 zile, la adresa de cazare declarată.

    Oamenii care nu deţin un loc de cazare vor fi redirecţionaţi către centre special amenajate aparţinând Direcţiilor de Sănătate Publică turceşti şi pot efectua o testare în a 7-a zi de carantină. În cazul în care rezultatul este negativ, măsura carantinei se suspendă. Exceptaţi sunt copiii cu vârsta sub 6 ani, membrii personalului navigant, şoferii de tir, transportatorii şi marinarii, inclusiv cei aflaţi în tranzit. Românii pot solicita asistenţă consulară la numerele de telefon ale Ambasadei României la Ankara şi ale Consulatelor Generale de la Istanbul şi Izmir ale căror date de contact se găsesc pe paginile de internet ankara.mae.ro, istanbul.mae.ro şi izmir.mae.ro.

  • Pachetul Mobilitate 1

    Pachetul Mobilitate 1

    Noi
    reguli
    pentru transportatorii de mărfuri care lucrează în Uniunea Europeană au intrat
    în vigoare la 20 august. după adoptarea
    în această vară a Pachetului legislativ Mobilitate 1. Cea mai importantă
    regulă se referă la întoarcerea şoferului acasă sau la centrul operaţional al
    firmei, la fiecare patru săptămâni, situaţie care va îngreuna activitatea
    transportatorilor din estul Europei. Alte reguli ale acestui pachet vor intra
    în vigoare peste un an şi jumătate, iar una dintre acestea prevede întoarcerea
    şoferului cu tot cu camion, la fiecare două luni. Din acest motiv este
    explicabil faptul că această reformă a sectorului de transport rutier a
    întâmpinat opoziție atât în Comisia de transport a Parlamentului European, cât
    și în plenul legslativului european.


    Organizațiile
    sindicale europene din domeniu și-au exprimat satisfacția pentru această
    reformă. De exemplu, Federația Europeană a Lucrătorilor din Transporturi, The European Transport Workers’
    Federation a subliniat, într-un comunicat, faptul că acest pachet legislativ
    oferă condiții de lucru mai bune și remunerații egale pentru șoferi la nivelul
    Uniunii.

    De cealaltă parte, organizații patronale, precum Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România,
    consideră că acest pachet legislativ conține măsuri discriminatorii pentru
    companiile din estul Uniunii Europene și au solicitat atacarea acestui
    regulament la Curtea Europeană de Justiţie, în vederea suspendării acestuia, un
    demers în favoarea căruia s-a exprimat și ministrul transporturilor, Lucian
    Bode.

    L-am întrebat pe europarlamentarul
    Marian Jean Marinescu, membru în Comisia de Transport şi
    turism a Parlamentului European, ce ar trebui să facă România:

    Este
    evident ce trebuie făcut. Trebuie atacat la Curtea Europeană și eu sunt convins
    de exemplu că vor fi prevederi care vor fi anulate și, în același timp, să
    așteptăm rezultatul studiului care este în lucru acum, comandat de Uniunea
    Europeană, în ceea ce privește întoarcerea camionului acasă, impactul asupra
    mediului și asupra pieței unice pentru că vă dați seama. Dacă aduci fiecare
    camion acasă, însemnând la sediul societății, la 8 săptămâni, asta înseamnă că
    iei de pe piață o capacitate de transport destul de mare. Studiul Comisiei
    Europene va spune și care este impactul acestei prevederi asupra pieței unice,
    pe lângă impactul asupra mediului.


    Transportatorii din România
    consideră că noile reguli ar provoca pierderi uriaşe, de aproape 6 miliarde de
    euro pe an, sumă care nu ar mai fi încasată pentru servicii internaţionale de
    transport marfă de cele circa 20 de mii de companii românești din domeniu.

    Europarlamentarul Marian Jean Marinescu a subliniat efecte ale noului pachet
    legislativ Mobilitate 1 asupra companiilor din estul
    Europei:

    Vom vedea schimbări de sedii, mutate mai spre vest, tot felul de
    lucruri care nu vor avea un impact foarte bun asupra statelor din Est, dar cred
    că nu vor avea un impact pozitiv nicăieri în Uniune, eu cred că prețurile vor
    crește și asta va avea un impact asupra prețurilor bunurilor de consum, cele
    care sunt transportate pe roți în Uniune. Sunt măsuri care au fost introduse ca
    să îmbunătățească situația socială a șoferilor. Perioada de odihnă este interzisă
    în cabină. Acest lucru va crea probleme pentru că nu există parcări securizate,
    nu există locuri de cazare în astfel de parcări securizate.


    Transportatorii din România
    subliniază că în Uniunea Europeană există un deficit de 100 de mii de spaţii de
    parcare pentru camioane, iar din cele existente, de circa 300 de mii, mai puţin
    de 3% sunt etichetate şi certificate drept sigure.


  • Evoluții privind condițiile de intrare în Grecia pentru transportatorii de mărfuri

    Evoluții privind condițiile de intrare în Grecia pentru transportatorii de mărfuri

    Ministerul Afacerilor Externe (MAE) informează că, În continuarea precizărilor transmise ieri, 13 august 2020, referitoare la decizia Greciei de a extinde aplicarea măsurii de prezentare a unui test molecular negativ pentru infecția cu SARS-CoV-2, prelevat cu 72 ore înainte de momentul intrării pe teritoriul Republicii Elene, pe cale terestră și maritimă, tuturor categoriilor de persoane, precizăm că, în cursul zilei de azi, autoritățile elene au revenit asupra anumitor prevederi din dispoziția respectivă.

    Grecia a anunțat că tranzitul camioanelor pentru transportul de mărfuri este posibil prin toate punctele de control ale frontierelor terestre ale Republicii Elene, fără a necesita deținerea unui test molecular negativ pentru infecția cu SARS-CoV-2. Această nouă modificare vizând condițiile de acces pentru transportatorii de marfă a fost posibilă inclusiv urmare demersurilor efectuate, în regim de urgență, de către Ministerul Afacerilor Externe, în plan bilateral și la nivelul Comisiei Europene având în vedere necesitatea respectării recomandărilor acesteia referitoare la culoarele verzi de transport.

    MAE atrage însă atenția că reglementările privind obligativitatea prezentării acestui test rămân în vigoare pentru toate celelalte categorii de persoane care călătoresc în Grecia. Toate aceste măsuri sunt valabile până la data de 31 august 2020.

    Testele trebuie efectuate în laboratoare acreditate din țara de origine, iar certificatele trebuie să fie prezentate în limba engleză și să conțină numele și prenumele persoanei testate, precum și seria și numărul cărții de identitate sau ale pașaportului persoanei respective. Prezentarea unui certificat care să ateste rezultatul negativ al testului COVID-19 nu exclude procedura testării aleatorii și nici completarea formularului electronic PLF/Passenger Locator Form și prezentarea codului QR. Formularul este disponibil, în limba engleză, la adresa: https://travel.gov.gr, unde sunt disponibile și condițiile de călătorie valabile pentru această perioadă.

    Cetățenii români pot solicita asistență consulară la numerele de telefon ale Ambasadei României la Atena 00302106774035 și Consulatului General al României de la Salonic 00302310340088, apelurile fiind redirecționate către Centrul de Contact și Suport al Cetățenilor Români din Străinătate (CCSCRS) şi preluate de către operatorii Call Center, în regim de permanență. De asemenea, cetățenii români care se confruntă cu o situație dificilă, specială, cu un caracter de urgență, au la dispoziție şi telefonul de urgență al misiunii diplomatice a României în Republica Elenă 00306978996222 și al Consulatului General al României de la Salonic 00306946049076.


    MAE recomandă consultarea paginilor de internet:

    https://www.mae.ro/node/51914, http://atena.mae.ro,

    http://salonic.mae.ro,

    https://ec.europa.eu/consularprotection/content/travel-advice_ro și

    http://www.mae.ro/ .

  • Pachetul de Mobilitate

    Pachetul de Mobilitate


    Negociat de către Parlament și Consiliu, Pachetul de Mobilitate a trecut într-o formă care nu a fost agreată de transportatorii din unele state membre. Propus de Comisia Europeană în mai 2017, acest pachet legislativ, care a avut ca scop reformarea condiţiilor de lucru ale transportatorilor, a împărţit Uniunea Europeană în două tabere, una a ţărilor din Vest care doreşte o legislaţie strictă, cealaltă, a ţărilor din partea estică a continentului, care s-a exprimat în favoarea unei legislaţii mai suple. Unii îi acuză pe ceilaţi de dumping social, ceilalţi le reproşează că în această legislaţie se regăseşte o formă de protecţionism. În forma în care a fost negociat, Pachetul de mobilitate pare a fi în avantajul unor state membre din vestul Europei.



    Europarlamentarul Marian Jean Marinescu, din grupul Popularilor Europeni, remarca, în toamna anului trecut, rapiditatea cu care a trecut acest pachet, la finalul de mandat al Comisiei Juncker:


    “Despre pachetul de mobilitate, cum este denumit, acolo unde sunt trei regulamente, unul este pe cabotaj, adică pe transportul într-o ţară, alta decât cea în care ai sediul companiei, despre timpii de condus şi de odihnă şi al treilea regulament despre situaţia când se consideră că şoferul este muncitor detaşat, deci acest pachet de mobilitate a fost încheiat printr-un trilog, un trilog al cărui rezultat pe mine mă nemulţumeşte foarte, foarte mult. După părerea mea, cu prevederile care au fost finalizate prin acest acord, acest pachet nu este în conformitate cu Tratatul european, în special cu una din libertăţile fundamentale, libertatea serviciilor.”



    Acest Pachet va intra în vigoare în forma deja convenită sau sunt posibile modificări ale acestuia? Ne explică europarlamentarul Marian Jean Marinescu:


    “Comisia Europeană a reacţionat şi ea, şi a luat o hotărâre, a declarat că nu este mulţumită de acest pachet, de câteva prevederi din acest pachet, în special de întoarcerea camionului la 8 săptămâni acasă şi va elabora un studiu de impact atât pentru acest subiect în particular, dar şi în ceea ce priveşte impactul asupra pieţei interne, ceea ce este foarte important, pentru mine, cel puţin. Şi, în conformitate cu rezultatele, va utiliza libertatea de a propune modificări la acest pachet. Este timp pentru că două dintre cele trei regulamente, este vorba despre cabotaj şi de detaşare întră în vigoare la 18 luni după publicarea, după intrarea în vigoare a acestor regulamente, care se întâmplă la 20 de zile după publicarea în Monitorul Oficial. După aprecierile mele, acest lucru se va întâmpla undeva în decembrie 2021, ianuarie 2022, deci este timp pentru acest lucru. Pe de altă parte, eu sunt absolut convins că vor fi state care vor acţiona la Curte în momentul în care aceste regulamente vor apărea în Monitorul oficial şi sper ca şi România să facă acelaşi lucru.”



    Transportatorii din România contestă unele prevederi ale acestui Pachet. Una dintre acestea se referă la obligaţia de a aduce autovehiculele în ţară la fiecare 8 săptămâni, ceea ce ar fi în contradicţie cu Pactul Ecologic European al noii Comisii deoarece va determina creşterea semnificativă a curselor fără încărcătură în UE şi, implicit, a emisiilor de dioxid de carbon.





  • Protecția animalelor în timpul transportului în interiorul și în afara UE

    Protecția animalelor în timpul transportului în interiorul și în afara UE

    PE solicită tuturor statelor membre să se asigure că transportul animalelor în interiorul și în afara Uniunii Europene este planificat și executat, de la punctul de plecare până la cel de destinație, în conformitate cu cerințele UE privind bunăstarea animalelor.

    În fiecare an, milioane de animale vii sunt transportate în scopuri de sacrificare sau reproducție în interiorul Uniunii Europene și dinspre Uniunea Europeană spre țări terțe. Pentru o mai bună protecţie a animalelor în timpul transporturilor în interiorul și în afara Uniunii Europene, Parlamentul European a cerut Comisiei Europene să intensifice cooperarea cu statele membre pentru promovarea dialogului pe marginea problemelor de bunăstare a animalelor în timpul transportului, prin schimburi de informații și de bune practici și prin implicarea directă a părților interesate. Europarlamentarii au subliniat, în şedinţa plenară a Parlamentului European din 14 februarie, că este important să se facă distincția între responsabilitatea întreprinderilor de transport de animale și cea a fermierilor, deoarece întreprinderile respective ar trebui să fie trase la răspundere pentru problemele care decurg din transportul animalelor, și nu fermierii.

    Despre importanţa care trebuie acordată protecției animalelor în timpul transportului pe distanţe lungi, ne spune Daniel Buda, europearlamentar:

    Transportul animalelor vii este o problemă reală, care nu trebuie să fie ignorată. Un transport cu încălcarea standardelor de bunăstare al animalelor va influența negativ calitatea cărnii și va afecta sănătatea consumatorilor. Statele membre trebuie să depună eforturi pentru dezvoltarea capacităților de abatorizare la nivel microregional. Scurtarea distanței și a timpului de transport dintre ferme și abatoare, dar, mai ales, dintre abatoare, centrele de procesare și desfacere este esențială pentru asigurarea de produse de calitate pentru consumatori. Îmi exprim însă, în același timp, rezerve serioase cu privire la interzicerea exporturilor în anumite state, deoarece implică consecințe economice dezastruoase pentru fermieri. În schimb, trebuie identificate soluții viabile pentru rezolvarea deficiențelor existente și, mai ales, trebuie să ne asigurăm că regulamentele actuale sunt respectate. În același timp, țările din Orientul Mijlociu sunt principalele partenere comerciale pentru importul de animale vii din Uniunea Europeană. Facilitarea sacrificărilor cu respectarea standardelor religioase în abatoarele din Uniunea Europeană ar evita costuri suplimentare de transport, ceea ce ar fi profitabil atât pentru fermieri, cât și pentru consumatori.


  • Pachetul Mobilitate și viziunea UE de decarbonizare a transportului rutier

    Pachetul Mobilitate și viziunea UE de decarbonizare a transportului rutier

    Europarlamentarii vor decide în luna martie în Parlamentul European dacă transportatorii rutieri își vor desfășura activitatea în baza vechilor norme stabilite la nivel european sau în baza reglementărilor naționale. Eurodeputatul Marian-Jean Marinescu (PPE) a declarat că este mai bine ca toți transportatorii să aibă o reglementare europeană. Dar nu varianta actuală de text, care a fost respinsă de Comisie.

    Profesia de șofer a fost inclusă de mult , în urmă cu peste 20 de ani, în directiva UE pentru muncitorii detașați. La un moment dat, câteva state au început să ia măsuri naționale: Germania, Franța, încercând să introducă această prevedere din Directivă în realitate. A urmat modificarea acestei directive și a existat un lobby foarte puternic pentru modificarea condițiilor de muncitor detașat, iar acolo, în cursul acestei negocieri s-a hotărât să se scoată șoferul de camion din această categorie și să se realizeze o lege specială. Pentru reglementările naționale Comisia la un moment dat a deschis proceduri de infrigement însă ulterior Comisia a venit cu trei propuneri, trei propuneri de Regulament referitoare la această situație și a suspendat procedure de infrigement. Au venit cele trei regulamente , au intrat în Parlament și în Consiliu.

    În Consiliu, la un moment dat s-a ajuns la un text, în Parlament însă am reușit să blocăm până acum aceste regulamente. Care este situația în acest moment? A avut loc un vot în Comisie undeva în decembrie 2018. S-au votat trei texte, noi nu am fost mulțumiți cu aceste texte și în plenul Parlamentului toate trei regulamentele au fost refuzate. S-au trimis înapoi la Comisie, s-a aprobat la nivelul Comisiei o procedură. S-au depus amendamente compromis adică tot textul regulamentului, un singur amendment, s-au despus și alternative, două dinte ele au fost refuzate în Comisia TRAN. Acum suntem în situația în care ar trebui să decidem ce se face. Se trimit la vot în plen regulamente ce nu au fost aprobate de Comisia Tran …Se trimite numai unul sau trebuie găsită o soluție pentru toate trei pentru că este un pachet. Eu consider că aceste regulamente nu sunt în acord cu prevederi de bază ale Tratatului European cum ar fi liberatatea de mișcare a serviciilor și a lucrătorilor. Dacă nu se votează până la sfârșitul acestei legislaturi și nu există un acord în Consiliu rămân în continuare în vigoare legile naționale.


  • Ungaria – modificări în cadrul sistemului electronic de taxare rutieră pentru transportatori

    Ungaria – modificări în cadrul sistemului electronic de taxare rutieră pentru transportatori

    Ministerul Afacerilor Externe a emis o atenţionare de călătorie potrivit căreia în Ungaria vor avea loc, din 3 februarie, modificări în cadrul sistemului electronic de taxare rutieră pentru transportatori. MAE informează cetăţenii români (transportatori) care se află, tranzitează sau intenţionează să călătorească în Ungaria că, în conformitate cu datele transmise de autorităţile locale, începând din 3 februarie se instituie o obligaţie nouă de încărcare a datelor în sistemul de colectare a taxelor de drum HU-GO.

    Scopul îl reprezintă setarea corectă a încadrării în categoria de poluare şi modernizare a verificării. Societatea National Toll Payment Services (NTPS) Plc., în cadrul sistemului HU-GO, care oferă posibilitatea de plată a taxei rutiere a autovehiculelor de marfă, care depăşesc greutatea maximă admisă de 3,5 tone, a iniţiat un program de dezvoltare al cărui scop este depistarea încadrărilor necorespunzătoare în categoriile de poluare, ajungându-se astfel la dezvoltarea verificării şi modernizarea încasării taxei rutiere.

  • Jurnal românesc – 06.10.2017

    Jurnal românesc – 06.10.2017

    Ministrul pentru românii de pretutindeni, Andreea Păstîrnac, a participat joi la cea de-a şasea ediţie a Bucharest Forum, eveniment organizat de Institutul Aspen Romania şi biroul din Bucureşti al German Marshall Fund of the US, cu sprijinul Guvernului României şi Ministerului Afacerilor Externe. Oficialul român a discutat despre statutul cetăţenilor români în calitate de membri ai Uniunii Europene şi reprezentanţi ai valorilor ţării în afara graniţelor, precum şi despre programele şi iniţiativele Guvernului de a încuraja reîntoarcerea lor în ţară. Totodată, ministrul a subliniat rolul instituţiilor publice în implementarea de strategii destinate impulsionării cetăţenilor români de a se implica atât în mediul social şi de afaceri din România, cât şi la nivelul statelor de reşedinţă. În acest sens, Andreea Păstârnac a prezentat campaniile de informare organizate de Minister în vederea informării românilor cu privire la drepturile, libertăţile şi responsabilităţile pe care le au în calitate de cetăţeni europeni, în ţările în care aleg să locuiască, să studieze şi să lucreze.



    Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a anunţat, vineri, într-un comunicat, semnarea unei Declaraţii comune, împreună cu alte 14 asociaţii ale transportatorilor rutieri din Uniunea Europeană, împotriva aplicării Directivei privind detaşarea lucrătorilor care efectuează operaţiuni de transport internaţional în spaţiul UE. Documentul a fost parafat cu asociaţii de transportatori rutieri din: Bulgaria, Cehia, Danemarca, Estonia, Grecia, Ungaria, Irlanda, Letonia, Lituania, Olanda, Polonia, Portugalia, Slovacia şi Spania.


    Potrivit comunicatului, aplicarea Directivei privind detaşarea lucrătorilor la toate transporturile internaţionale în care lucrători hipermobili traversează frontierele în fiecare zi, contravine raţiunii directivei în sine, deoarece intenţia a fost de a aplica regulile de detaşare angajaţilor care lucrează luni sau ani pe teritoriul unui stat membru, altul decât statul în care şoferul lucrează în mod obişnuit. Reprezentanţii UNTRR precizează că regulile de detaşare sunt astfel inaplicabile pentru angajaţii care lucrează la nivel de zile sau chiar ore în diferite state membre.



    Guvernul a aprobat, printr-o ordonanţă de urgenţă, noi reglementări în sprijinul persoanelor îndreptăţite să li se restituie taxa de poluare, taxa pentru emisii poluante şi timbrul de mediu. Potrivit unui comunicat al Executivului, prin actul normativ aprobat a fost completată ordonanţa de urgenţă privind restituirea sumelor reprezentând taxa specială, taxa de poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule. Noile prevederi vin în sprijinul persoanelor îndreptăţite să li se restituie sumele achitate către Fondul pentru Mediu, dar care se află în imposibilitatea de a anexa dovada plăţii acestora, în copie sau original.


    În cazul în care contribuabilul nu anexează documentul doveditor al plăţii, ANAF va verifica existenţa acestui document în baza de date — mai precizează comunicatul. De asemenea, va fi reglementată şi corectată situaţia în care o persoană să fi plătit taxa, dar să nu fi înmatriculat autovehiculul respectiv, drept pentru care să nu poată ataşa la cererea de rambursare a taxei copii ale cărţii autovehiculului şi certificatului de înmatriculare. Totodată, prin OUG adoptată joi se corelează unele prevederi în instituirea termenului de 120 de zile pentru restituirea sumelor stabilite de instanţe prin hotărâri judecătoreşti.

  • Jurnal românesc – 22.08.2017 – UPDATE

    Jurnal românesc – 22.08.2017 – UPDATE

    Autorităţile de la Bucureşti sunt mulţumite de modul în care sunt respectate drepturile minorităţii române în Ucraina vecină, a afirmat, la Kiev, ministrul pentru Românii de Pretutindeni, Andreea Păstârnac. Ea s-a întâlnit cu ministrul Culturii din ţara vecină, cu cel al Educaţiei şi cu responsabilul de la Externe. In cadrul discuţiei cu şeful diplomatiei ucrainene, Pavlo Klimkin, ministrul Andreea Păstîrnac a subliniat necesitatea prezervării drepturilor etnicilor români şi importanţa păstrării identităţii româneşti. Cei doi miniştri au discutat despre viitoarea inaugurare a Centrului de Informare de la Solotvino, în cadrul Primăriei oraşului, dar şi despre obiectivele Centrului de Informare de la Ismail, ca model de cooperare în plan universitar. Dialogul bilateral cu ministrul culturii, Evghenii Nâşciuk, a vizat includerea, după renovare, în circuitul muzeal din Ucraina a Casei Memoriale Aron Pumnul, precum şi sprijinul pe care guvernul român îl poate oferi în restaurarea şi amenajarea unui ansamblu cultural în interioriul curţii edificiului. Evghenii Nâşciuk şi Andreea Păstârnac au mai discutat despre importanţa semnării unui protocol între instituţiile relevante din România şi Ucraina în vederea dezvoltării de proiecte culturale comune. În cadrul întrevederii cu ministrul Educaţiei şi Stiinţei, Lilia Grinevici, s-a convenit valorificarea posibilităţii de a realiza un program de schimb de experienţă pentru elevi şi profesori din cele două ţări.



    Transportatorii din România şi Bulgaria, ţări care urmează să fie vizitate joi şi vineri de preşedintele Franţei, Emmanuel Macron, s-au mobilizat împotriva eforturilor liderului de la Paris de revizuire a directivei europene cu privire la muncitorii detaşaţi. Şeful statului francez începe, miercuri, în Austria, un mini-turneu în Europa Centrală şi de Est în cursul căruia va pleda pentru o înăsprire a acestei directive europene. Parisul, Berlinul şi Viena sunt nemulţumite că această directivă permite ocolirea legislaţiei lor în domeniul muncii. Însă pentru cei aproximativ 200 de mii de transportatori români şi bulgari care străbat drumurile Europei, iniţiativa lui Emmanuel Macron le pune în pericol activitatea companiilor lor. În timp ce Bruxelles-ul analizează posibilitatea de a-i considera pe şoferi drept muncitori detaşaţi, care beneficiază de un salariu local, dacă au mai mult de trei zile de lucru pe lună într-o altă ţară, Franţa ar dori ca acesta să se aplice începând chiar din prima zi.


    Centrul Cultural UNESCO Ionel Perlea din Slobozia, Biblioteca Judeţeană Ştefan Bănulescu din acelaşi oraş, Liga Tineretului Român Junimea din regiunea Cernăuţi şi deputatul român Ştefan Muşoiu anunţă o strângere de carte pentru şcolile cu predare în limba română din regiunea Cernăuţi. Cărţile vor fi distribuite celor 62 de astfel de şcoli, asigurând fondul beletristic de care copiii au nevoie şi contribuind la menţinerea şi consolidarea limbii române în aceste instituţii de învăţământ. La această strângere de carte pot participa toţi doritorii. Pe 3 septembrie, la Cernăuţi, va sosi o delegaţie oficială, în frunte cu parlamentarul român Ştefan Muşoiu, care va participa la Sărbătoarea Naţională Limba noastră cea română.

  • Jurnal românesc – 22.08.2017

    Jurnal românesc – 22.08.2017

    Autorităţile de la
    Bucureşti sunt mulţumite de modul în care sunt respectate drepturile
    minorităţii române în Ucraina vecina, a afirmat, luni, la Kiev, ministrul
    pentru Românii de Pretutindeni, Andreea Păstârnac. Ea s-a întâlnit cu ministrul
    culturii din ţara vecină, cu cel al educaţiei şi cu responsabilul de la
    externe.Una din concluziile discuţiilor a fost că minoritatea româna din
    Ucraina si cea ucraineană din România trebuie să rămână un element-cheie al
    cooperării dintre cele două tări. Pe de altă parte, Andreea Păstârnac a anunţat
    că în mai puţin de o lună va fi deschis Centrul de informare al României de la
    Solotvino. De asemenea, urmează să fie demarat un program pilot între şcolile
    româneşti cu predare în limba ucraineană şi şcolile din Ucraina cu predare în
    limba română. Acesta ar putea să înceapă din semestrul al doilea al
    viitorului an şcolar.


    Transportatorii din România şi Bulgaria, ţări
    care urmează să fie vizitate joi şi vineri de preşedintele Franţei, Emmanuel
    Macron, s-au mobilizat împotriva eforturilor liderului de la Paris de revizuire
    a directivei europene cu privire la muncitorii detaşaţi. Şeful statului francez
    începe, miercuri, în Austria, un mini-turneu în Europa Centrală şi de Est în
    cursul căruia va pleda pentru o înăsprire a acestei directive europene.
    Parisul, Berlinul şi Viena sunt nemulţumite că această directivă permite
    ocolirea legislaţiei lor în domeniul muncii. Însă pentru cei aproximativ 200 de
    mii de transportatori români şi bulgari care străbat drumurile Europei,
    iniţiativa lui Emmanuel Macron le pune în pericol activitatea companiilor lor.
    În timp ce Bruxelles-ul analizează posibilitatea de a-i considera pe şoferi
    drept muncitori detaşaţi, care beneficiază de un salariu local, dacă au mai
    mult de trei zile de lucru pe lună într-o altă ţară, Franţa ar dori ca acesta să se aplice începând chiar din prima
    zi.


    Aeroportul Internaţional Henri Coandă de la Bucureşti a suplimentat posturile pentru controlul documentelor pentru fluidizarea
    traficului
    , având în vedere numărul mare de pasageri
    din această perioadă. Aceste posturi suplimentare, dedicate curselor charter,
    simplifică procesul de control şi astfel se diminuează timpul de aşteptare al
    pasagerilor. În prezent, pe fluxul de sosiri, pasagerii au la dispoziţie 12
    ghişee ale Poliţiei de Frontieră, cu 24 de posturi control.



    Centrul
    Cultural UNESCO Ionel Perlea din Slobozia, Biblioteca Judeţeană Ştefan
    Bănulescu din acelaşi oraş, Liga Tineretului Român Junimea din regiunea
    Cernăuţi şi deputatul român Ştefan Muşoiu anunţă o strângere de carte pentru
    şcolile cu predare în limba română din regiunea Cernăuţi. Cărţile vor fi
    distribuite celor 62 de de astfel de şcoli, asigurând fondul beletristic de
    care copiii au nevoie şi contribuind la menţinerea şi consolidarea limbii
    române în aceste instituţii de învăţământ. La această strângere de carte pot
    participa toţi doritorii. Pe 3 septembrie, la Cernăuţi, va sosi o delegaţie
    oficială, în frunte cu parlamentarul român Ştefan Muşoiu, care va participa la
    Sărbătoarea Naţională Limba noastră cea română.

  • Bulgaria anunță protestul Asociației Sindicale a Șoferilor la frontiera dintre Bulgaria și Grecia

    Bulgaria anunță protestul Asociației Sindicale a Șoferilor la frontiera dintre Bulgaria și Grecia

    Ministerul Afacerilor Externe informează cetățenii români care doresc
    să călătorească în tranzit prin Bulgaria, cu destinația Grecia, că
    luni, 29 mai 2017, începând cu orele 10.00, în afara carosabilului din
    zona de acces către punctul de trecere a frontierei Kulata, situat la
    frontiera dintre Bulgaria și Grecia, se va desfășura un protest
    al Asociației Sindicale a Muncitorilor/Șoferilor din Transporturi din
    Republica Bulgaria, la care vor participa aproximativ 300 de
    persoane, șoferi profesioniști bulgari. Acestora li se vor alătura șoferii
    bulgari aflați în așteptare, în coloana de camioane, pe sensul de ieșire din
    Bulgaria, în ziua respectivă. Protestul va genera întârzieri și timpi de
    așteptare suplimentari, la specificul marfă al punctului de trecere
    Kulata.




    În cazul în care negocierile dintre șoferi și reprezentanții
    autorităților bulgare competente vor eșua, există posibilitatea de a se ajunge
    la blocarea totală a circulației prin punctul de trecere a frontierei Kulata.




    Cetățenilor români care vor efectua deplasări în perioada menționată
    spre Grecia, prin Kulata, li se recomandă să urmărească cu atenție situația din
    zona respectivă prin intermediul mediilor de informare sau să aleagă
    itinerarii ocolitoare prin celelalte puncte de trecere frontieră dintre
    Bulgaria și Grecia.




    Cetățenii români pot solicita asistenţă consulară la numerele de
    telefon ale Ambasadei României la Sofia: +35929712858 şi +35929733510, apelurile fiind redirecționate către Centrul
    de Contact și Suport al Cetăţenilor Români din Străinătate (CCSCRS) şi preluate
    de către operatorii Call Center în regim de permanență. De asemenea, cetăţenii
    români care se confruntă cu o situaţie dificilă, specială, cu caracter de
    urgenţă, au la dispoziţie şi telefonul de urgență al misiunii diplomatice a
    României la Sofia: +359879440758.

  • Ungaria: restricții de circulație

    Ministerul Afacerilor Externe informează transportatorii români, care se află sau tranzitează teritoriul Republicii Ungaria asupra unor restricții de circulație. Autoritatea ungară pentru Transport va interzice circulaţia camioanelor cu o capacitate mai mare de 7,5 tone pe întreg teritoriul țării, pentru zilele declarate nelucrătoare, ca urmare a celebrării Sărbătorilor Pascale şi a Zilei Internaţionale a Muncii.


    Astfel, restricțiile se vor aplica în următoarele perioade:


    – 13 aprilie 2017, ora 22:00 până la 14 aprilie 2017, ora 22:00;


    – 15 aprilie 2017, ora 22:00 până la 17 aprilie 2017, ora 22:00;


    – 29 aprilie 2017, ora 22:00 până la 01 mai 2017, ora 22:00.


    Conducătorii auto de pe auto-marfare vor avea obligația să staționeze în parcările special amenajate până la încheierea perioadei de restricționare a circulației.

  • Transportatori versus asigurători

    Transportatori versus asigurători

    Generată de liberalizarea pieţei la care România s-a angajat în
    2007, potrivit Autorităţii de Supraveghere Financiară, situaţia poliţelor RCA,
    ajunse la tarife şi de 2,5 ori mai mari comparativ cu trimestrul întâi din
    2015, intră într-o altă etapă.

    Transportatorii rutieri din România au renunţat,
    cel puţin pentru moment, la protestele din ultima perioadă, după ce au obţinut
    din partea Autorităţii de Supraveghere Financiară o altă formulă de calcul
    pentru tariful RCA. Astfel, cea mai mare poliţă de asigurare RCA, cea pentru un
    camion de mare tonaj, va fi de cel mult 7.500 de lei pe an (circa 1700 de euro),
    faţă de 20.000 (aproape 4500 de euro) cât era până acum.

    În urma întâlnirii cu
    reprezentanţii Autorităţii de Supraveghere Financiară s-a stabilit că
    elementele care vor fi luate în considerare în calculul tarifelor de referinţă
    pentru poliţele RCA vor fi frecvenţa şi dauna medie, precum şi trendul
    acestora, încărcarea pentru cheltuieli administrative, achiziţie taxe de maxim
    25% şi încărcarea pentru aplicarea sistemului bonus malus. La această
    înţelegere s-a ajuns după ce, miercuri, transportatorii rutieri au protestat în
    număr mare în Bucureşti, dar şi în alte zeci de oraşe din România, deşi, cu
    doar o zi în urmă, executivul dăduse o ordonanţă de urgenţă prin care tarifele
    RCA erau îngheţate pentru 6 luni la un tarif de referinţă care urma să fie
    anunţat în cel mult o lună de către Autoritatea de Supraveghere Financiară. La
    negocierile de la guvern nu se stabilise, însă, clar care va fi plafonul
    daunei, iar aceste incertitudini i-au determinat pe transportatori să vină în
    faţa guvernului şi să protesteze până când au ajuns la o înţelegere cu
    Autoritatea de Supraveghere Financiară.

    Pentru finalizarea tarifelor de
    referinţă se vor organiza grupuri de lucru la care vor fi cooptaţi şi
    reprezentanţi ai asociaţiilor patronale din transporturi, a anunţat Autoritatea
    de Supraveghere Financiară, iar după ce toate aceste aspecte vor fi puse la
    punct, va mai fi nevoie doar de avizul Consiliului Concurenţei şi al Guvernului
    pe tarifele convenite.

    Anterior acordului la care reprezentanţii
    transportatorilor au ajuns cu cei ai Autorităţii de Supraveghere Financiară, preşedintele
    Klaus Iohannis a solicitat instituţiilor cu atribuţii în domeniu să reia
    dialogul cu transportatorii şi companiile de asigurari astfel încât să fie
    clarificate soluţiile pentru deblocarea situaţiei, să se identifice
    instrumentele adecvate pentru ca problemele transportatorilor să capete nu doar
    o rezolvare imediată, ci una pe termen lung.

  • RCA, măsuri legale şi proteste

    RCA, măsuri legale şi proteste

    Motiv de proteste care au bulversat în câteva rânduri
    traficul, tarifele poliţelor RCA sunt îngheţate în România pentru următoarele 6
    luni la un preţ de referinţă care va fi anunţat în cel mult 30 de zile de
    Autoritatea de Supraveghere Financiară. Măsura se regăseşte într-o ordonanţă de
    urgenţă adoptată, miercuri, de executiv şi se va aplica pentru toţi şoferii, nu
    doar pentru transportatori. Documentul mai prevede, între altele, că un
    contract RCA poate fi încheiat pe o perioadă între o lună şi un an, iar
    suspendarea acestuia va fi permisă la cererea celui asigurat. În caz de
    accident, dauna va putea fi plătită din propria asigurare urmând ca paguba să
    fie recuperată ulterior de la cel vinovat.

    Un comunicat al Guvernului
    precizează că ordonanţa ţine cont de directivele europene în materie, de
    experienţa altor state membre în ceea ce priveşte reglementarea acestei
    asigurări, precum şi de propunerile formulate de asociaţiile profesionale şi
    patronale ale asigurătorilor şi transportatorilor auto.

    În pofida măsurilor
    luate de guvern, o parte dintre transportatori au decis, însă, să nu renunţe la
    proteste. Patru din cele şase asociaţii ale transportatorilor au mobilizat în
    faţa sediului guvernului şi în alte locaţii din 20 de oraşe mii de
    transportatori pentru a-şi exprima în continuare nemulţumirile. Ei solicită ca
    tarifele RCA să fie îngheţate la valorile medii ale daunelor existente în
    evidenţele Autorităţii pentru Supraveghere Financiară, şi nu la nivelul celor
    care se vor calcula în viitor. Astfel, patronatele cer un tarif de 4.900 de lei
    (circa 1100 de euro) pentru un camion, adică dauna medie, în timp ce varianta
    propusă de către autorităţi este de 18.500 de lei (circa 4100 de euro) pentru
    dauna medie.

    La negocierile de la guvern nu se stabilise clar care va fi acest
    plafon al daunei, iar îngheţarea tarifelor la RCA, aprobată de Consiliul
    Concurenţei, părea suficientă pentru transportatori, care păstrau, totuşi,
    anumite rezerve în aşteptarea publicării respectivei ordonanţe.

    Transportatorii
    cer şi demisia preşedintelui Autorităţii de Supraveghere Financiară, Mişu
    Negriţoiu, pe care îl consideră responsabil de creşterea semnificativă a
    tarifelor RCA în ultimul an. Potrivit patronatelor din transporturi, acestea ar
    fi mai mari şi de 2,5 ori faţă de primul trimestru din 2015. Mişu Negriţoiu
    spune, însă, că nu are ce să-şi reproşeze pentru că ASF nu poate fixa preţuri
    şi nu are dreptul legal să intervină în contractele comerciale încheiate de
    asiguratori.

    Preşedintele ASF a declarat în Parlament că situaţia RCA a fost
    generată de liberalizarea pieţei la care România s-a angajat în 2007.