Tag: Uniunea Europeana

  • România, pe locul II în UE la numărul de companii cu creștere rapidă

    România, pe locul II în UE la numărul de companii cu creștere rapidă

    România ocupă al doilea loc în Uniunea Europeană la numărul de firme cu creștere rapidă, conform datelor publicate, joi, de Eurostat. Numărul de firme cu creştere rapidă din țara noastră a urcat de la 1.170 de firme, în anul 2015, până la 1.568 de firme, în 2016. Dintre acestea, 406 operează în sectorul vânzărilor angro şi cu amănuntul şi al reparaţiilor de vehicule cu motor, iar 365 companii sunt în sectorul manufacturier, informează Agerpres, citând datele Eurostat.



    Deși se află în fruntea clasamentului, cu o creștere de 104%, Cipru a înregistrat un număr relativ redus de firme cu evoluție rapidă, respectiv 98 de firme în 2016, față de 48 de companii în 2015.



    La nivelul Uniunii Europene, numărul de firme cu creştere rapidă a crescut cu 14% în 2016, comparativ cu anul precedent. În total, 180.000 de companii europene au înregistrat un parcurs ascendent, conform datelor Eurostat.


    23 de state din blocul comunitar au raportat o creșetere a firmelor care cresc rapid. Cele mai multe, aproximativ 40.000, se află în Germania, urmată de Marea Britanie cu 26.000 de firme, Spania şi Franţa (câte 17.000) şi Italia (15.000). La polul opus, se află Letonia care a înregistrat o scădere de 38% a companiilor cu creștere rapidă, Estonia (-30%), Malta (-18%) şi Finlanda (-4%).



    date-firme-crestere-ue.jpg


    Firmele ce oferă cazare și serviciile de alimentație, cele mai mari creșteri din UE



    Sectoarele în care s-au înregistrat cele mai multe companii în creștere sunt: cazare și alimentație (20,6%), informații și comunicații (IT&C, 15,4%), transport și stocare (14,7%), manufacturare (13,7%) și vânzări angro şi cu amănuntul şi reparaţii de vehicule cu motor (13,2%). Creșteri de peste 10% au fost raporatte și domeniile construcții, administratare și suport tehnic, imobiliare, alimentare cu apă, managementul deșeurilor și reabilitare.



    O companie este considerată firmă cu creștere rapidă dacă ritmul mediu de creştere al numărului de angajaţi depăşeşte 10% pe o perioadă de trei ani, fiind luate în considerare doar companiile cu cel puţin 10 angajaţi la începutul acestei perioade, mai informează Agerpres.

  • Asigurarea de sănătate pentru străini

    Asigurarea de sănătate pentru străini

    Potrivit
    informaţiilor furnizate de Casa de Asigurări de Sănătate, cetăţenii străini
    care au domiciliul sau reşedinţa în România, pot beneficia gratuit de servicii
    medicale la cabinete numai dacă se asigură la casele de asigurări de sănătate
    judeţene sau a Municipiului Bucureşti. In caz
    contrar, dacă apelează la serviciile furnizorilor de servicii medicale va
    suporta contravaloarea serviciilor prestate. De asemenea, persoanele
    asigurate din statele cu care România a încheiat documente internaţionale cu
    prevederi în domeniul sănătăţii beneficiază de servicii medicale pe teritoriul
    României în condiţiile prevăzute de respectivele documente internaţionale.
    Asigurarea socială de sănătate este facultativă pentru membrii misiunilor
    diplomatice acreditate în România, pentru cetăţenii străini care se află
    temporar în ţară şi care nu solicită viza de lungă şedere, precum şi pentru
    cetăţenii români cu domiciliul în străinătate care se află temporar în România.


    Cetăţenii care provin
    din state membre ale Uniunii Europene sau Spaţiului Economic European, la prima
    prezentare la Inspectoratul General pentru Imigrări în vederea obţinerii
    certificatului de înregistrare în ţară, trebuie să prezinte Cardul european de
    sănătate, eliberat de autoritatea competentă pe linie de asigurări sociale de
    sănătate din ţara de unde provin.


    Cetăţenii care provin
    din state ce nu sunt membre ale Uniunii Europene sau Spaţiului Economic
    European atunci când se prezintă la
    Inspectoratul General pentru Imigrări în vederea obţinerii permisului de şedere
    în România, trebuie să prezinte o asigurare internaţională de sănătate sau o
    asigurare de sănătate încheiată la o fimă privată din România, prin care să-i
    fie asigurată asistenţa medicală în caz de urgenţe medicale. Asadar, companiile care au
    angajati cetăţeni străini precum şi cele care doresc să angajeze cetăţeni
    străini în cadrul companiei sunt deseori puse în situaţia de a fi nevoite să le
    ofere acestora o asigurare de sănătate cu acoperire internatională. Costul unei
    asigurări internaţionale de sănătate pentru cetăţeni străini începe de
    la aproximativ 90 euro/lună, în timp ce o asigurare locală va avea un cost mult
    mai scăzut, preţul acesteia începând de la aproximativ 15-20 euro/ lună.
    Tariful final se stabileste în funcţie de pachetul de asigurare de sănătate
    ales, fiind totodata influenţat de mai multi factori precum: vârsta
    angajatului, ocupaţia acestuia, riscul la care este expus în timpul
    serviciului, starea actuală de sănătate.


    De la 1 ianuarie
    2018, contribuţia la sănătate se va plăti în cotă de 10% şi va cădea
    în sarcina salariatului.

  • EU Back to School

    EU Back to School

    EU Back to School este o activitate indedită
    ce s-a desfășurat la Colegiul National Moise Nicoară din Arad în cadrul
    săptămânii Școala altfel. La inițiativa Directoratului pentru Comunicare a
    Comisiei Europene s-a creat evenimentul de la Arad ce a avut loc la propunerera
    lui Adrian Pereș care, în calitate de șef de sector în cadrul Direcției
    Generale Sănătate și Siguranță Alimentară a Comisiei Europene, a susținut o
    prezentare despre regulamente și directive ce afectează direct viața tinerilor.

    Evenimentul s-a bucurat de prezența și interesul a
    aproape 100 de elevi care au dorit să cunoască îndeaproape proiectul european. Ei
    au înțeles cum funcționează Uniunea Europeană ori procesul legislativ. Șef de
    sector în cadrul Direcției Generale Sănătate și Siguranță Alimentară a Comisiei
    Europene, Adrian Pereș: Am povestit tinerilor de la Moise
    Nicoară despre Uniunea Europeană, ce este Uniunea Europeană, cum s-a format în
    linii mari dar, mai ales, ce face Uniunea Europeană în prezent. Le-am detaliat
    tinerilor puțin despre activitatea mea în cadrul Directoratului de Sănătate și
    Siguranță Alimentară și, după aceea, i-am invitat să îmi pună întrebări. Au
    fost întrebări interesante din sală și, mai mult, după terminarea evenimentului
    am rămas cu un grup mic de tineri cu care am discutat în continuare despre
    Uniunea Europeană. Elevii au fost foarte curioși, unele dintre ele foarte
    grele, de exemplu, despre deficitul democratic al Comisiei Europene; mai mult,
    întâlnirea noastră s-a fructificat într-un fel cu o invitație în viitor pentru
    a prezenta elevilor de clasa a XI-a care studiază despre Uniunea Europeană mai
    multe detalii despre ce facem la Bruxelles și cum putem să îi ajutăm pe tineri,
    să îi informăm mai bine. Tot în cadrul acelui eveniment.



    Care este viitorul acestui proiect EU Back to School de
    la Colegiul Moise Nicoară?


    Această acțiune Back to School a
    fost direcționată doar către Colegiul Național Moise Nicoară însă urmează să
    contactez și alte școli din localitatea Arad. Am fost sprijinit de colegii din
    administrația locală, atât de la Europe Direct cât și din Primăria Municipiului
    Arad, și urmează să contactăm școlile din Arad și să planificăm pe termen lung
    o acțiune Back to School în următoarele luni.


    Programul EU Back to School este o inițiativă
    interinstituțională ce dă posibilitatea angajaților instituțiilor europene
    să-și reviziteze fostele școli și să le vorbească elevilor despre alegerea lor
    profesională, responsabilitățile zilnice de serviciu, precum și despre
    provocările și oportunitățile unei vieți trăite în afara țării.


  • România, încă atractivă pentru investitori

    România, încă atractivă pentru investitori

    Criza acută de
    forţă de muncă este unul dintre principalele impedimente în calea dezvoltării
    companiilor prezente în România, iar cadrul legislativ instabil accentuează
    riscul de ţară, aspect la care investitorii sunt atenţi atunci când iau în
    calcul intrarea pe o piaţă. Totuşi, în România sunt resurse pentru noi
    proiecte, există oportunităţi, însă ritmul de dezvoltare trebuie accelerat.
    Acestea sunt câteva dintre concluziile la care au ajuns reprezentanţii mediului
    de afaceri şi investitorii pe piaţa românească, în cadrul unei conferinţe pe
    teme economice organizate la Bucureşti. Ei spun că forţa de muncă bine
    pregătită reprezintă un avantaj pentru cei interesaţi de România, deşi la
    capitolul infrastructură lucrurile nu au evoluat suficient.


    Unii investitori sunt
    chiar convinşi că, dacă problema legăturilor rutiere şi feroviare moderne între
    diferitele zone ale ţării ar fi rezolvată, România ar înregistra o creştere
    economică mult peste cea actuală. Nici instabilitatea cadrului legal şi a celui
    fiscal nu au lipsit de pe lista problemelor semnalate de antreprenori, care au
    menţionat printre motivele care îi îngrijorează inclusiv incertitudinile de la
    nivel politic.


    Cu toate acestea, ţara este încă atractivă pentru investiţii,
    fiind o piaţă de dimensiuni mari – apreciază preşedintele Consiliului
    Patronatelor Bancare din România, Sergiu Manea: Toată lumea care investeşte
    astăzi, indiferent că ne place sau nu, se uită să fie foarte aproape de
    clienţi. În continuare, faptul că avem o piaţă foarte mare de desfacere e un
    avantaj. În al doilea rând, cred în continuare că forţa de muncă cu un anumit
    grad de calificare rămâne un avantaj pentru România. Există încă zone foarte
    importante neacoperite de investiţii, iar asta oferă context şi potenţial. Dacă
    ar fi să ne uităm la nivel sectorial, sunt zone care încă nu şi-au descoperit
    potenţialul.


    Ministrul mediului de afaceri, Ştefan Radu Oprea, crede
    că cea mai potrivită soluţie la problema forţei de muncă o reprezintă păstrarea
    în ţară a celor bine calificaţi, dar adaugă că mărirea salariilor nu este
    suficientă pentru a-i atrage înapoi pe românii deja plecaţi în străinătate, de
    aceea se acţionează şi în direcţia rezolvării aspectelor ce ţin de domeniul
    social.


    Alte dificultăţi amintite de mediul de afaceri sunt cele privind
    evoluţiile demografice, lipsa sprijinului real pentru firmele mici şi mijlocii
    cu probleme de competitivitate, neadecvarea sistemului de învăţământ la nevoile
    pieţei muncii şi utilizarea ineficientă a fondurilor europene. În privinţa
    acestora, ministrul de resort, Rovana Plumb, spune că România îşi propune un
    grad de absorbţie de 100% până în anul 2023, din care 70%, adică 30 de miliarde
    de euro, până în 2020. Ea adăugă
    că, în lipsa banilor de la Uniunea Europeană, România ar fi avut un produs intern
    brut cu peste 13% mai mic, cumulat în ultimii zece ani.

  • Republica Moldova, între unire și zona gri

    Republica Moldova, între unire și zona gri

    În anul marcării unui secol de la Unirea Basarabiei cu Patria Mamă,
    locuitorii Republicii Moldova (ex-sovietică, majoritar românofonă) sunt împărţiţi
    în două tabere pro şi contra unirii cu România. Un sondaj recent arată că în
    Republica Moldova, Partidul Socialiştilor al preşedintelui filo-rus Igor Dodon
    este preferat de aproape o jumătate din electorat, iar numărul celor care îşi
    doresc integrarea în Uniunea Europeană – 36% – a fost depăşit de adepţii unei
    apropieri de Uniunea Euroasiatică -41%.


    În cazul unor alegeri anticipate, în Parlament
    ar intra doar patru formaţiuni politice – se mai arată în sondajul efectuat de
    Asociaţia Sociologilor şi Demografilor. Aproximativ jumătate din respondenţii
    ar vota pentru Partidul Socialiştilor, Partidul Acţiune şi Solidaritate (PAS),
    pro-european, ar acumula 19%, Partidul Democrat, la guvernare, 11% şi Platforma
    Demnitate şi Adevăr, tot pro-UE, 9%. Potrivit sondajului, pe prima poziţie în
    topul încrederii se află actualul preşedinte prorus Igor Dodon cu 50 de
    procente, şeful statului fiind urmat de liderul PAS, Maia Sandu, cu 22%, şi, la
    mare distanţă, de fostul preşedinte comunist Vladimir Voronin, de premierul
    Pavel Filip şi de liderul Partidului Democrat, Vlad Plahotniuc.


    Mai mult de
    jumătate dintre moldoveni nu au încredere în niciun politician. Pe de altă parte, la
    Chişinău au început consultări publice pregătitoare pentru un viitor eventual referendum privind
    unirea Republicii Moldova cu România. Până pe 14 aprilie, participanţii au doua
    opţiuni de răspuns: DA sau NU. Cercetarea este efectuată de experţii Centrului
    Social-Politic European.


    În studiu vor fi incluse 100.000 de persoane din cele
    peste 300 de mii cu drept de vot din Chişinău, afirmă expertul Andrei
    Dumbrăveanu, doctor în sociologie, potrivit căruia numărul unioniştilor, în
    prezent, este în creştere faţă de acum 25-30 de ani: Avem o generaţie care cunoaşte adevărul istoric, şcolită în Occident.
    Totodată, trebuie să constatăm influenţa mare a mijloacelor de informare în
    masă care sunt pentru menţinerea influenţei Rusiei în această zonă şi multă
    lume încă nu ştie pe ce cale să apuce.
    500 de operatori de teren vor merge
    din casă în casă pentru a consulta fiecare locuitor din Chişinau. Totodată, există
    posibilitatea votului electronic.

  • Piață ouălor în Uniunea Europeană

    Piață ouălor în Uniunea Europeană


    Adăugate în preparatele tradiționale sau fierte și vopsite, ouăle sunt cel mai căutat aliment în perioada Paștelui. Conform unei estimări din 2017 a Uniunii Crescătorilor de Păsări din România, circa 150 de milioane de ouă – în valoare de 15 milioane de euro – sunt sunt achziționate în perioada Paștelui din magazine și de la micii producători.



    Prețul ouălor a crescut vertiginos în Uniunea Europeană, în ultimele patru luni ale anului trecut. Creșterea prețului a survenit după ce au fost retrase milioane de ouă de la comercianții din mai multe state comunitare, din cauza infestării cu fipronil, un insecticid potențial dăunător. Incidentul a afectat puternic fermierii din mai multe state europene, dar și exporturile și importurile Uniunii Europene.



    Totuși, prețul ouălor a mai coborât în ultima perioadă, de la peste 190 de euro/100 de kilograme, prețul mediu în cele 28 de state comunitare, în decembrie 2017, la 150 de euro/100 de kilograme la finalul lunii trecute. În România, prețul a scăzut și sub 120 de euro în ultimele două luni, pentru aceeași cantitate.

    Exportul de ouă între țările Uniunii Europene (Sursa: Eurostat)

    exporturi-oua-ue-2016.jpg



    Consiliul Concurenței anchetează creștrea prețului ouălor în România



    Ministerul Agriculturii din România a cerut Consiliului Conscurenței, la finalul anului trecut, să afle ce a determinat creșterea semnificativă a prețului ouălor, iar primele concluzii au venit în urmă cu câteva zile. “ Analiza pieței românești a ouălor, în contextul european actual, indică faptul că majorările de prețuri de la sfârşitul anului 2017, ar putea fi explicate de anumiți factori conjuncturali, precum criza producției de ouă din anumite State Membre ale Uniunii Europene sau ciclicitatea producției. Cu toate acestea, însă, nu se poate explica amplitudinea creșterii prețurilor produselor autohtone: dacă în septembrie preţul ouălor în Romania era sub media UE (85,2%), în noiembrie, acesta a crescut, depăşind media UE (104%). Autoritatea de concurență suspectează limitarea livrărilor de ouă de consum de către cei mai importanţi furnizori de ouă, cu implicarea asociaţiei din domeniu, cu scopul de a majora artificial preţurile produselor comercializate de aceştia, se arată într-un comunicat al Consiliului Concurenței.



    UE, exporturi de ouă de aprope 1 mld. euro



    Exporturile de ouă se apropie de 1 miliard de euro în Uniunea Europeană. Datele Eurostat pe 2016 arată că cele 28 de state comunitare au avut un total de 960 de milioane de euro, majoritatea ouălor fiind trimise către alte state europene. Olanda este cel mai mare exportator de ouă, cu 347 de milioane de euro, respectiv 40% din totalul exporturilor către alte state UE. Polonia a înregistrat exporturi în valoare de 181 de milioane de euro (21%), urmată de Germania cu 135 de milioane de euro (16%). România a înregistrat numai 6,1 milioane de euro din exporturile de ouă către celelalte state membre.



    În ceea ce privește producția de ouă pentru consum, țara noastră ocupă a opta poziție în UE cu peste 300 de mii de tone pe an. Franța depășește 900 de mii de tone de ouă produse în fiecare an, urmată de Germania și Italia cu peste 800 de mii de tone. Spania, Marea Britanie, Olanda și Polonia se situează, de asmenea, în fața României.

    Eggstra fun facts for Easter

    Boiled or chocolate: eggs are everywhere at Easter. How many are produced in the EU every year? How are chickens raised? Become an eggs-pert on the topic with our video!

  • Europenii își pot lua abonamentele digitale oriunde în UE

    Europenii își pot lua abonamentele digitale oriunde în UE

    Toți europenii vor avea acces, începând de mâine, la abonamentele de streaming și serviciile multimedia favorite (televiziune, muzică, jocuri ș.a) și atunci când se află în alt stat mebru al Uniunii Europene.



    Cetățenii se află în centrul tuturor inițiativelor noastre digitale. De la 1 aprilie, oriunde veți călători în UE, veți avea acces la filmele, serialele de televiziune, transmisiunile sportive, jocurile și cărțile electronice preferate grație serviciilor digitale la care sunteți abonați acasă. Normele se vor aplica în cazul serviciilor cu plată, însă și furnizorii de conținut gratuit pot opta să le aplice. Furnizorii de conținut on-line vor beneficia, de asemenea, de noile norme. Aceștia nu vor mai fi nevoiți să achiziționeze licențe pentru alte teritorii în care călătoresc abonații lor”, se arată într-o declarație comună a vicepreședintelui Comisiei Europene Andrus Ansip, comisarul Mariya Gabriel, ministrului bulgar al transporturilor, tehnologiei informației și comunicațiilor Ivaylo Moskovski și a membrilor Parlamentului European Pavel Svoboda și Jean-Marie Cavada au susținut o declarație comună.



    Comunicatul transmis de Comisia Europeană mai menționează că sumele cheltuite de consumatori pentru serviciile de abonamente la conținuturi video au crescut cu 113% pe an, între 2010 și 2014, iar numărul utilizatorilor cu 56% între 2014 și 2015. Estimările arată că cel puțin 29 de milioane de persoane, reprezentând 5,7% din totalul consumatorilor din UE, ar putea utiliza portabilitatea transfrontalieră, iar numărul acestora va crește în viitor, urmând să ajungă la 72 de milioane de persoane până în 2020.



    Românii, din ce în ce mai interesați de serviciile de streaming



    Măsura – care face parte din planul autorităților euroopene pentru accesul la piața unică digitală – este foarte așteptată de tinerii europeni. 60% dintre aceștia au declarat că opțiunea de a-și utiliza abonamentele atunci când călătoresc constituie un factor important în alegerea abonamentelor la serviciile online.



    Interesul pentru serviicile media care oferă muzică și producții TV (seriale, documentare, emisiuni de divertismet ș.a) este din ce în ce mai mare și în România. Totodată și companiile care oferă abonamente audio-TV au venit în ultima vreme cu noi oferte. În 2017, Netflix și-a lansat platforma video și în limba română, iar Spotify, unul dintre cele mai mari servicii de streaming de muzică din lume, a ajuns oficial în România, în urmă cu câteva săptămâni.



  • Românii vor plăti mai puțin pentru banii trimiși în țară

    Românii vor plăti mai puțin pentru banii trimiși în țară


    Tranzacțiile în moneda euro vor avea comisioane mai mici sau zero, conform unei propuneri înaintată, miercuri, de Comisia Europeană. Atât cetățățenii cât și companiile din toate țările membre UE vor beneficia de avantajele pieței unice când trimit bani, retrag numerar sau efectuează plăți în străinătate. Astfel, tranzacțiile vor fi taxate cu același comision – mic sau zero – urmând să fie plătit atât pentru tranzacțiile transfrontaliere în euro, cât și pentru cele efectuate în țară, în moneda locală oficială, se arată într-un comunicat al Comisiei.



    Propunerea Comisiei prevede ca plățile transfrontaliere în euro să fie efectuate cu perceperea unor comisioane identice cu cele pentru plățile naționale echivalente, efectuate în moneda locală, ceea ce va scădea suma percepută în prezent de instituțiile financiare care efectuează transferurile.


    Comisioane egale cu cele pentru tranzacții interne


    Reducerea comisioanelor va permite accesul cetățenilor și firmelor din țările comunitare din afara zonei euro să achiziționeze bunuri sau servicii achiziționate într-o altă monedă. De asemenea, consumatorii trebuie să fie pe deplin informați cu privire la costurile de conversie monetară înainte de a efectua o astfel de tranzacție, pentru a putea să compare costurile diferitelor opțiuni de conversie și să facă o alegere corectă, după cum precizează site-ul Comisiei Europene.



    Datorită propunerii prezentate acum, cetățenii și companiile din țările care nu fac parte din zona euro vor beneficia de aceleași condiții ca și rezidenții din această zonă atunci când fac plăți transfrontaliere în euro. Astfel, toți cetățenii europeni vor putea face transferuri transfrontaliere în euro, plătind aceleași comisioane ca pentru tranzacțiile interne. Propunerea prevede, de asemenea, o transparență totală în ceea ce privește conversia valutară atunci când consumatorii plătesc cu cardul într-o țară care nu are aceeași monedă ca a lor., a declarat Valdis Dombrovskis, vicepreședintele responsabil cu stabilitatea financiară, serviciile financiare și Uniunea piețelor de capital.


    Propunerea urmează să ajungă în Parlamentul European și la Consiliul Uniunii Europene pentru adoptare.



    2,45 mld euro, trimiși de românii din UE în țară



    Vestea este una foarte bună pentru românii care muncesc în afara granițelor. Conform datelor Eurostat, românii au trimis în țară 2,45 miliarde de euro în 2016, cu 12,5% mai mult decât în anul precedent.


    Banii trimişi de către diaspora în România reprezintă al patrulea cel mai ridicat nivel din Uniunea Europeană. Cele mai mari intrări de transferuri personale, în 2016, au fost înregistrate în Portugalia (3,3 miliarde de euro), urmată de Polonia (3 miliarde de euro), iar pe poziția a treia se situează Marea Britanie.


    În prezent, românii care trimit sumele trimise din statele UE în țară pot plăti și peste 10% din totalul tranzacției în funcție de suma trimisă și de compania care efectuează transferul.

  • Efectele embargoului rusesc

    Efectele embargoului rusesc

    Sectorul legumelor şi fructelor a avut de
    suferit poate cel mai mult de pe urma embargoului cu Rusia. Prelungirea acestuia
    este de natură să provoace, în continuare, dezechilibre majore, inclusiv în
    statele membre care nu au avut raporturi comerciale directe cu Rusia.

    Embargoul impus de Rusia pentru sectorul de legume si
    fructe a fost prelungit pana la finele anului 2018 si Parlamentul
    European si Comisia Europeana cauta solutii alternative. Astfel, Comisarul
    European pentru Agricultura, Phil Hogan a dat asigurari ca vor exista alocari
    financiare consistente care sa contracareze efectele negative ale acestui
    embargou a spus europarlamentarul Daniel Buda membru al Comisiei de
    Agricultura si Dezvoltare Rurala din Parlamentul European si membru al Grupului
    PPE din Parlamentul European.


    Daniel Buda: Din păcate acest embargou care este impus de Rusia produselor agricole din
    Uniunea Europeana crează dificultăți majore fermierilor din UE și nu ma refer
    numai la cei dintr -un anumit sector de legume sau fructe sau sectorul
    zootehnic pentru ca UE avea undeva la 35 % cota de piata in Federația Rusa iar
    in momentul de fata lipsa acestei piețe crează perturbări majore in ceea ce
    înseamnă asigurarea unor piețe de desfacere pentru produsele din
    interiorul UE. Exista o preocupare permanenta și continua din partea domnului
    comisar Phil Phil ogan care a conștientizat o data
    in plus nevoia identificării de noi piețe acest lucru însă nu este foarte ușor
    și in același timp sigur exista preocupări din partea Comisiei de a veni cu
    diverse forme de sprijin pentru agricultorii care au suferit de pe urma acestui
    embargou, nici UE nu putea sa rămână pasiva la ce a făcut Rusia cu anexarea
    Crimeei și iată însă ca suntem intr-o dificultate destul de serioasă însă este
    important sa gâsim și alte mecanisme și alte instrumente care sa ne permită sa
    fim competitivi pe piata. Agricultura din Romania are o oportunitate uriașă de
    a beneficia de fonduri europene este important ca ele sa devină realitate prin
    ceea ce înseamnă proceduri simplificate. Am văzut și reacția oficialităților
    domne n-am făcut acum dar o sa facem mai târziu dar o sa- i primim. Oamenii
    astea nu înțeleg niște lucruri elementare in agricultura trebuie sa dai bani
    fermierului sa -și facă, sa apuce tehnologiile la timp degeaba ii dai bani in
    luna mai sau in luna iunie pentru tehnologii pentru ca îngrășămintele chimice
    se aplica in cursul zăpezii sau se pierde perioada de semănat, sau se
    pierd etapele in care trebuie intervenit in agricultura, nu e ca si o mașina o
    pun in garaj pana o sa am bani de motorina sa poti sa circuli cu ea. Nu, banii
    trebuie sa vina la timp și fermierii trebuie sa fie privatizați la timp încât
    sa poată sa duca la bun sfârșit menirea pe care și au ales -o. Va spun ca nu e
    atât de simplu. Cei care pun sub semnul întrebării de foarte multe ori, pentru
    ca ii văd și la Bruxelles oameni care sunt foști miniștri sau prim miniștrii
    sau comisari europeni și așa mai departe spun domnule dar de ce vrem așa mulți
    bani pentru agricultura ? I -as invita pe toți care se întreabă de ce vor așa
    mulți bani pentru agricultura sa meargă o singura zi intr-o ferma de vaci de
    lapte sa vadă ce program are fermierul de acolo, sa se
    trezească dimineata la ora 5 sau la ora 4.30 și își inchide programul undeva la
    ora 22 dacă și -l inchide la ora 22. De altfel in agricultura și la fotbal
    toată lumea se pricepe. Nu este chiar așa de simplu și dacă vrem sa fim
    performanți in Romania trebuie tratam aceasta problema cu seriozitate, cu
    responsabilitate astfel încât fermierul din Romania sa fie pe același palier cu
    fermierul din celelalte state din vestul Europei.

    Nu este suficient sa
    beneficiem de plati directe pentru a fi competititivi pe piata europeana,
    Fara asocieri in agricultura, fermierii nu o sa
    reuseasca sa obtina fonduri europene, la un nivel care sa
    le asigure competitivitatea pe plan european. Asocierea ofera
    posibilitatea sa poti cumpara utilaje mai performante, care sa
    permita aplicarea unor tehnologii la timp si eficiente .


  • Știrile false, o problemă pentru democrație

    Știrile false, o problemă pentru democrație


    Eurobarometrul realizat de Comisia Europeană arată că 85% dintre respondenți consideră că știrile false (fake news) sunt o problemă în țara în care locuiesc, iar 83% le percep ca pe o problemă pentru democrație în general. 37% dintre europeni susțin că dau de știri false zilnic sau aproape zilnic, iar 71% din totalul respondenților consideră că pot distinge știrile false.



    Media tradiționale rămân cele mai de încredere surse de informare pentru europeni. Posturile de radio au fost numite ca cea mai de încredere sursă (70%), urmate de posturile de televiziune (66%) și de presa scrisă (63%). În ceee ce privește sursele de informare din mediul online, există diferențe mari între grupele de vârste.



    Tinerii, mai încrezători în informațiile accesate pe internet



    47% dintre europeni cred știrile și informațiile accesate prin intermediul ziarelor și revistelor online. 60% dintre europenii cu vârtse între 15-24 ani au încredere în publicațiile online, însă procentul scade pe fiecare segment de vârstă, ajungând la 34% pentru cetățenii trecuți de 55 de ani. Știrile publicate în rețelele sociale și prin aplicațiile de mesagerie se bucură de încrederea a numai 36% dintre tineri, iar procentul scade sub 20% la europenii de peste 55 ani, media UE fiind de 26%.



    Românii cred șririle din rețelele sociale



    Cu un procent de 59% dintre respondenți, România se află pe prima poziție în blocul comunitar la numărul de cetățeni care sunt înclinați să creadă știrile și informațiile accesate prin intermediul rețelelor sociale și a aplicațiilor de mesagerie. La polul opus se află Austria unde numai una din cinci persoane are încredere în ștrile accesate prin mediile menționate.


    În privința surselor tradiținale de informare, numai 19% dintre români tind să nu aibă încredere în informațiile ascultate la radio, însă 15% dintre cei chestionați au răspuns cu ‘nu știu. România atinge media europeană la încrederea în știrile și informațiile transmise de televiziuni, cu 66% încredere. Totuși, unul din trei români nu consideră posturile de televizuni ca o sursă de încredere. Informațiile din presa tipărită obțin încrederea a numai 45% dintre compatrioți.

    Studiul a fost realizat în toate cele 28 de state ale Uniunii Europene, în luna februarie și au fost intervievate 26.576 de persoane cu vârsta de peste 15 ani.


    incredere-stiri-retele-sociale-feb2018.jpg


  • Economia mondială se apropie de un nou moment de criză?

    Economia mondială se apropie de un nou moment de criză?

    La mai bine de un deceniu de la declanşarea crizei care a
    pus marile puteri economice ale lumii şi Uniunea Europeană în ansamblul său în
    ipostaza de a-şi testa capacitatea de reacţie, dar şi de gestionare a unei
    situaţii excepţionale, renumitul profesor american Jeffrey Sachs a făcut o
    vizită la Bucureşti, la invitaţia autorităţilor române, unde a făcut o
    radiografie economică la nivel global. În opinia sa, economia mondială
    traversează un moment favorabil, iar o nouă criză economică poate fi
    determinată în viitorul apropiat doar de conducerile politice ale statelor
    lumii, nu de fundamente economice: Dacă se apropie o criză este doar din cauza pregătirii slabe a liderilor.
    În rest, nu există motive pentru o criză economică. În momentul ăsta, toate
    regiunile majore, de la Statele Unite, Europa, China, India, o duc bine.

    Altfel spus,
    economia mondială arată bine, dar depinde ce decizii vor lua liderii lumii. În
    Statele Unite suntem în situaţia de a avea creştere economică, dar nu şi
    creştere de bunăstare generală a populaţiei. Starea de bine a populaţiei scade
    de la an la an, oamenii sunt nemulţumiţi, iar speranţa de viaţă scade, mai
    spune profesorul Sachs, cunoscut pentru poziţiile sale critice la adresa lui
    Donald Trump. În opinia sa, crizele economice vin din politici greşite,
    iar acum există pericole evidente în acest sens.

    Pe de altă parte, spune el,
    există o agendă economică globală pozitivă şi interesantă, care include
    utilizarea noilor tehnologii pentru a crea mai multă prosperitate, pentru a
    pune capăt sărăciei şi pentru a crea o economie mondială bazată pe energie
    regenerabilă. În opinia lui Jeffrey Sachs, în prezent, indicatorul PIB – Produs Intern Brut
    – nu mai reflectă în mod real ce se întâmplă în economie şi societate. PIB-ul
    nu reflectă, spre exemplu, poluarea aerului sau calitatea vieţii, în general.
    Creşterea poate fi confiscată pur şi simplu de câţiva oameni sau câteva
    companii. Importante sunt viaţa oamenilor şi bunăstarea lor
    , spune Jeffrey
    Sachs, care îndeamnă ţările să coopereze şi să se gândească cum vor să arate viitorul
    Care este lumea pe care o vrem? Vrem o planetă a păcii, a prosperităţii şi a
    dezvoltării sustenabile? Lumea pe care o vrem trebuie să fie în centrul
    acţiunii noastre politice.

    Considerat unul dintre cei mai importanţi
    experţi internaţionali în dezvoltare economică şi combaterea sărăciei,
    profesorul Sachs a îndemnat România să pledeze pentru o Uniune Europeană cât mai puternică, să rămână o
    economie deschisă, să-şi crească investiţiile, iar acestea să fie orientate
    către obiectivele de dezvoltare durabilă: România are nevoie de investiţii solide,
    publice şi private. E nevoie ca aceste investiţii să fie în direcţia
    dezvoltării durabile. Adică în energie regenerabilă, tehnologie avansată, în
    trecerea către vehicule electrice, în infrastructura sustenabilă cu o bună
    conectivitate. Desigur, menţinerea pe termen lung a politicii fiscale permite
    aceste investiţii pe termen lung. În economia modernă de astăzi, cheia pentru a
    te dezvolta pe termen lung este să ai o forţă de muncă bine pregătită,
    universităţi excelente, legături între afaceri şi universităţi şi deschidere
    către parteneri şi investitori străini, care ajută la crearea pieţelor
    internaţionale. Aşadar, din punctul de vedere al dezvoltării regionale din
    România, este important să ne întrebăm în privinţa regiunilor – ce fel de
    pregătire are forţa de muncă, ce infrastructură, ce legături cu pieţele internaţionale,
    dacă au succes în atragerea investitorilor străini şi ce ar trebui făcut în
    privinţa politicilor publice pentru a exista certitudinea că toate regiunile
    beneficiază.

    Din
    punctul de vedere al liderilor de business din România, modelul de
    avans al economiei româneşti, bazat pe creşterea consumului, nu este tocmai
    potrivit. Un studiu de
    specialitate dat recent publicităţii arată că peste 90% dintre ei sunt de
    această părere. Iar 85% dintre companiile româneşti îşi văd puse sub semnul
    întrebării planurile de investiţii din cauza incertitudinii fiscale, potrivit
    cercetării companiei de audit
    Ernst&Young România. Mihaela Matei, coordonator de studii în cadrul
    acestei instituţii, explică: Concluzia
    principală se referă la un fond de neîncredere şi de îngrijorare a liderilor de
    organizaţii din România vizavi de creşterea economică din acest an, de modelul
    de creştere economic bazat pe creşterea consumului şi de strategia de ţară.
    Şi-ar dori, practic, 99% dintre respondenţi, o strategie de ţară bazată pe un
    model sustenabil de creştere şi şi-ar dori reducerea decalajelor structurale
    faţă de ţările din Europa de Vest.

    Prezenţi şi ei la Bucureşti, experţii Fondului
    Monetar Internaţional au recomandat pentru economia României un amestec
    echilibrat de politici monetare şi fiscale şi susţinerea investiţiilor, pentru
    ca ritmul de creştere înregistrat anul trecut, să fie menţinut. Reprezentanţii
    FMI au subliniat importanţa îmbunătăţirii colectării bugetare şi a menţinerii
    cheltuielilor publice în limite sustenabile. Executivul român estimează o
    creştere economică de 6,1 la sută în 2018, bazată pe investiţii, în special din
    fonduri europene.

  • România şi adoptarea monedei euro

    România şi adoptarea monedei euro

    După intrarea în UE, în 2007, România trebuie să adere și la zona euro. De-a lungul timpului au fost avansate trei
    date-țintă privind trecerea la moneda unică, fără să existe însă un proiect
    asumat în acest sens de clasa politică și societatea civilă. Datele asumate anterior-
    anul 2012, apoi 2019 și mai nou 2022, s-au dovedit a fi nerealiste, economia românească
    necesitând încă reforme serioase pentru a face față cu succes adoptării euro.


    Problema a revenit în atenția Guvernului de
    la București,
    care a înfiinţat Comisia naţională
    pentru trecerea la moneda unică
    . Pentru a se
    asigura o largă reprezentativitate, din aceasta vor face parte exponenţi ai
    instituţiilor publice guvernamentale cu responsabilităţi în pregătirea aderării
    şi derularea reformelor structurale, ai Administraţiei Prezidenţiale, ai
    confederaţiilor patronale şi sindicale, ai BNR, Autorității de Supraveghere Finanaciară,
    personalităţi ale ştiinţei, culturii şi reprezentanţi ai organizaţiilor
    non-guvernamentale.
    Comisia va fi condusă de doi preşedinţi, premierul şi preşedintele
    Academiei Române, şi va avea doi vicepreşedinţi, guvernatorul BNR şi
    vicepremierul responsabil cu domeniul economic.


    Purtătorul de cuvânt al guvernului, Nelu Barbu, a oferit mai multe amănunte: În coordonarea comisiei se vor înfiinţa grupuri tematice de lucru pe mai multe paliere: finanţe publice şi problematică monetară şi financiară, reformă şi modernizarea pieţei muncii, a educaţiei şi a sănătăţii, pentru clarificarea aspectelor legislative şi pentru informarea publică şi protecţia consumatorilor. Comisia naţională va prezenta spre asumare politică atât calendarul de trecere la moneda euro cât şi planul naţional de adoptare a monedei euro. Termenul este 15 noiembrie 2018.



    Pentru aderarea la
    euro
    trebuie îndeplinite cinci criterii nominale de convergenţă de la
    Maastricht
    menţinerea deficitului bugetar sub
    3%, a datoriei publice sub 60%, a ratei inflaţiei şi a dobânzilor pe termen
    lung la un nivel apropiat de cel al ţărilor din zona euro şi stabilitatea
    cursului de schimb.
    În plus, trebuie compatibilizată legislaţia de organizare şi
    funcţionare a Băncii Naţionale a României cu cea a Băncii Centrale Europene. O
    altă cerinţă este continuarea procesului de preluare şi transpunere în
    legislaţia naţională a reglementărilor comunitare. Moneda unică a fost adoptată
    până în prezent de 19 din cele 28 de state membre UE, Lituania fiind ţara care
    s-a alăturat cel mai recent (2015) grupului zonei euro.


    Analiștii atrag atenția
    extinderea crizei datoriilor din Grecia, Irlanda, Portugalia
    sau Spania, ţări mai puţin competitive, a subliniat dezavantajele apartenenţei
    la euro pentru statele care nu sunt pregătite şi necesitatea unor reforme
    profunde. Cei mai mari membri estici ai UE – Polonia, Cehia şi Ungaria – şi-au
    încetinit, în prezent, pregătirile pentru aderarea la zona euro.

  • România, cel mai mare risc de sărăcie din UE pentru angajați

    România, cel mai mare risc de sărăcie din UE pentru angajați


    România este din nou ultima în Europa în ceea ce privește sărăcia. Conform datelor publicate recent de Eurostat, unul din cinci angajați români se află în risc de sărăcie, aproape dublu față de media europeană. Mai precis, 18,9% dintre cei care muncesc în țara noastră sunt amenințați de sărăcie, cu mult peste următoarele două state comunitare, Italia (11,7%) și Bulgaria (11,4%). Cel puțin unul din zece angajați din Portugalia, (10,9%) și Polonia (10,8%) se află la pragul sărăciei.



    La polul opus se situează Belgia (4,7%), Irlanda (4,8%), și Cehia (3,8%). Finlanda, desemanată cea mai fericită țară din lume printr-un raport periodic al Organizației Națiunilor Unite, are doar 3,1% din forța de muncă ocupată în risc de sărăcie. La nivelul Uniunii Europene, riscul de sărăcie la persoanele din câmpul muncii a crescut de la 8,3% în 2010 la 9,6% în 2016. Cea mai mare creștere în perioada menționată a înregistrat-o Ungaria care a ajuns la 9,6% față de 5,3%. Bulgaria și Estonia au o creștere de peste trei puncte procentuale. Datele sunt aferente anului 2016.


    Riscul de sărăcie în statele mebre UE (Sursa: Eurostat)

    risc-saracie-angajati-2018.jpg


    Inflația continuă să crească în România

    O altă problemă pentru veniturile românilor este inflația în creștere, arată Eurostat. România a atins în februarie o inflație de 3,8%, cea mai mare din Uniune, de trei ori mai ridicată decât media europeană (1,3%). Zona euro a scăzut la 1,1% inflație în februarie, față de 1,3% în prima lună a anului.



    Tot Eurostat aduce și vești bune pentru România. Produsul Intern Brut a crescut la 187,4 miliarde de euro în 2017 și plasează țara noastră pe a 16-a poziție în UE, un loc mai sus față de anul precedent. Regiunea Bucureşti-Ilfov a produs un PIB de 40.400 euro pe cap de locuitor, cu 39% peste media întregii Uniuni. În același timp, nord-estul României, sud-vestul Olteniei și sudul Munteniei se numără printre cele mai sărace zone din blocul comunitar.

    Inflaţia pe ani (sus) şi în luna februarie (jos) în statele UE – Sursa: Eurostat

    inflatie-februarie-2018.jpg

  • Acord preliminar privind tranziţia post-Brexit

    Acord preliminar privind tranziţia post-Brexit

    Negociatorul Marii Britanii
    pentru Brexit, David Davis, şi cel al UE, Michel Barnier, au anunţat, luni, că
    au ajuns la un acord privind principiile generale pentru perioada de tranziţie
    post-Brexit, dintre martie 2019 şi decembrie 2020. Aceste principii vor
    reprezenta baza unui viitor parteneriat al UE cu Marea Britanie. Părţile au
    ajuns la un acord de principiu în ceea ce priveşte drepturile celor aproximativ
    4,5 milioane de cetăţeni europeni care trăiesc
    în Regatul Unit şi ale celor 1,2 milioane de britanici din spatiul comunitar.
    În perioada de tranziţie, Marea Britanie va putea să negocieze şi să semneze cu
    Uniunea documente în domeniul comerţului.

    De asemenea, acordul include
    înţelegerea financiară, drepturile cetăţenilor şi perioada de tranziţie, dar şi
    un compromis provizoriu cu privire la chestiunea frontierei irlandeze
    post-Brexit. Perioada de tranziţie cerută de Regatul Unit va fi un interval de
    timp foarte util pentru ca administraţia şi afacerile din Marea Britanie să se
    pregătească, a declarat Michel Barnier. La sfârşitul acestei săptămâni, textul
    va fi dezbătut de către
    şefii de state şi de guverne, cu ocazia reuniunii Consiliului European. Pe de
    altă parte, coordonatorul Parlamentului
    European pentru Brexit, Guy Verhofstadt, a declarat că instituţia a luat act de
    acordul politic de principiu referitor la perioada
    de tranziţie post-Brexit, însă îşi
    rezervă dreptul de monitorizare a acestuia. Parlamentul European a reiterat că,
    potrivit procedurilor, el este cel care va decide dacă acordul final de
    retragere negociat este acceptabil sau nu. La rându-i, Executivul de la Londra
    susţine că acordul de tranziţie
    cu Uniunea va oferi mai multă certitudine companiilor şi cetăţenilor.

    Anunţul
    privind principiile generale pentru perioada de tranziţie post-Brexit a fost
    făcut după ce, cu doar o zi înainte, Comitetul
    parlamentar britanic care supervizează negocierile pe tema Brexit-ului a
    apreciat, într-un raport, că retragerea din spaţiul comunitar ar putea fi
    întârziată, având în vedere slabele progrese înregistrate în discuţiile dintre
    Londra şi Bruxelles. Marea Britanie urmează să părăsească Uniunea pe 29 martie
    2019, la doi ani după declanşarea procedurii de ieşire, conform Articolului 50
    din Tratatul de la Lisabona, şi la aproape trei ani după votul în favoarea
    Brexit-ului, la referendumul din iunie 2016. Negocierile ar urma să se încheie
    până în octombrie 2018, pentru a permite ratificarea acordului de către
    Parlamentul European şi cel de la Londra.

  • Iniţiativă unionistă a unor primari din Republica Moldova

    Iniţiativă unionistă a unor primari din Republica Moldova

    A trecut de 120 numărul comunelor şi oraşelor din Republica
    Moldova unde primarii şi consiliile locale au adoptat declaraţii simbolice de
    reunire cu România. Avalanşa de declaraţii e alimentată şi de apropierea datei
    de 27 martie, când, în 1918, la sfârşitul primului război mondial, Basarabia, provincie
    cu populaţie majoritar româneasca sub ocupaţie ţaristă, s-a unit cu Patria.
    Uniunea Sovietică a reanexat-o, în urma unui ultimatum, în 1940, iar pe o parte
    a teritoriului acesteia a fost creata actuala Republică Moldova.

    Sâmbătă, edilii
    locali unionişti au fost invitaţii de onoare ai primarului PSD (la guvernare)
    de la Buzău, Constantin Toma, care a spus Avem o istorie vie şi o istorie comună şi
    sper să fie bine. Să sperăm că ce au făcut oamenii ăştia cu curaj nebun, dar
    frumos în Moldova, să continuăm şi noi aici şi să creăm acel val, care nu va
    mai putea fi oprit de nimeni.
    Vedeta delegaţiei, Vladimir Susarenco,
    primarul satului Sadova, unde s-a născut însuşi actualul preşedinte filorus al
    Republicii Moldova, Igor Dodon, a declarat: M-am consultat în primul rând cu satul şi când am văzut că satul a
    declarat 600 de semnături, atunci am spus că da, satul lui Dodon este satul
    care a semnat declaraţia de unire, fie ea simbolică, care este o declaraţie a
    poporului, a oamenilor, a consătenilor mei. Şi îmi pare bine că astăzi se scrie
    istoria nu de sus în jos, dar de jos în sus şi până la urmă va izbândi
    dreptatea, fiindcă dreptatea este acel adevăr care iese la suprafaţă de fiecare
    dată. E bine acasă.

    Duminică, primarii au discutat şi cu liderii opoziţiei de dreapta
    din Parlamentul de la Bucureşti. Preşedintele PNL, Ludovic Orban spune că,
    atunci când majoritatea cetăţenilor republicii vecine va dori unirea, aceasta va
    avea loc Eu sunt convins că
    România este pregătită pentru această unire. Noi transmitem în mod constant
    aleşilor locali ai Partidului Naţional Liberal să dezvoltăm relaţii de
    înfrăţire, de cooperare, de realizare de programe comune cu primari şi consilii
    locale din satele din Republica Moldova, din Basarabia.
    Preşedintele USR,
    Dan Barna, a apreciat că, mai degrabă, cele două state se pot regăsi în
    interiorul UE: Punctul de vedere
    pe care l-am transmis şi eu colegilor şi fraţilor noştri care au venit astăzi
    la Bucureşti a fost acela că noi vedem şi România vede această apropiere în
    firescul context european, pentru că noi, sincer, credem că locul României şi al
    Republicii Moldova este în UE, într-o UE modernă şi într-un context de
    democraţie la care ţinem cu toţii şi care este foarte importantă în Republica
    Moldova şi care suferă în momentul de faţă.

    Duminică, toţi adepţii
    reîntregirii sunt aşteptaţi la Chişinău, la marea adunare populară ce va marca
    Centenarul Unirii. Iniţiat de organizaţii civice din cele două state şi din diaspora,
    mitingul e menit să reafirme convingerea acestora că Unirea este unica soluţie
    de restabilire a adevărului istoric, de admitere în UE şi NATO, de asigurare a
    bunăstării si libertăţii pentru basarabeni.