Tag: coruptie

  • Primul Raport al Comisie Europene privind situația statului de drept în Uniunea Europeană

    Primul Raport al Comisie Europene privind situația statului de drept în Uniunea Europeană




    Întărirea statului de drept în cadrul statelor membre ale Uniunii Europene
    rămâne o prioritate, conform Raportului privind situația statului de drept în
    UE, subliniază Bogdan Mureșan într-un articol publicat în numărul din noiembrie
    2020 al Newsletterului Institutului European din România.

    Raportul Comisiei
    Europene, ce vizează patru piloni principali (sistemul judiciar, cadrul
    anticorupție, pluralismul media și dimensiunea instituțională a sistemului de
    control și echilibru), subliniază că pandemia cu noul coronavirus a reprezentat
    un test pentru statul de drept în toate state membre UE. În privința României,
    Raportul evidențiază că țara noastră are un cadru strategic anticorupție, dar
    și că rolul societății civile este important în apărarea statului de drept.


    Textul articolului este disponibil la adresa:

    http://ier.gov.ro/wp-content/uploads/2020/12/Newsletter_Nov_2020_RO_Final.pdf.




    (Ionuț Mircea
    Marcu, expert Institutul
    European din România)



  • Folosirea fondurilor UE va fi condiționată de respectarea statului de drept

    Folosirea fondurilor UE va fi condiționată de respectarea statului de drept

    Fondurile Uniunii Europene, din bugetul pe termen lung și din planul de redresare, nu trebuie să fie lăsate în mâinile celor care acționează împotriva democrației și a drepturilor fundamentale în Europa. Această idee stă la baza acordului provizoriu încheiat recent de negociatorii Parlamentului European și ai Consiliului de miniștri al UE.
    Este pentru prima dată când se stabilește un mecanism care permite UE să oprească finanțarea guvernelor care nu respectă statul de drept. Ce e foarte important este faptul că acest mecanism de condiționalitate este astfel gândit încât beneficiarii finali să nu aibă de suferit pentru greșelile guvernelor lor și să primească în continuare fondurile care le-au fost promise.

    Ce este statul de drept? În articolul 2 din Tratatul privind Uniunea Europeană, statul de drept este menționat ca una dintre valorile pe care se întemeiază Uniunea. Aceasta înseamnă că guvernele au obligații în temeiul legii, că nu pot lua decizii arbitrare și că cetățenii trebuie să aibă posibilitatea de a le contesta acțiunile în fața unor instanțe independente. Acest concept consacră, de asemenea, lupta împotriva corupției și protejarea libertății mass-media. Astfel, garantează că nimeni nu este favorizat în mod necinstit și că publicul este informat în mod adecvat despre măsurile luate de guverne.

    Aproape 80% dintre europeni sprijină conceptul conform căruia UE ar trebui să condiționeze alocarea fondurilor de punerea în aplicare de către guvernul național a principiilor statului de drept și democrației. Cel puțin acesta este rezultatul unui sondaj comandat de Parlamentul European și desfășurat la începutul lunii octombrie 2020.


  • !!! Campanie electorala      Raportul privind respectarea statului de drept

    !!! Campanie electorala Raportul privind respectarea statului de drept

    Raportul privind statul de drept al Comisiei Europene, publicat la finele
    lunii septembrie, critică Ungaria și Polonia, pentru derapajele privind respectarea
    statului de drept. Ingerințele asupra independenței justiției, subminarea
    libertății presei și corupția sunt principalele constatări referitoare la
    situația statului de drept în statele membre.


    Și România a fost criticată în raportul UE din cauza măsurilor cu impact
    negativ asupra justiției, în timp Parlamentul European a aprobat o rezoluție
    împotriva Bulgariei, din cauza corupției endemice din statul vecin. Eugen
    Tomac, eurodeputat din grupul popularilor, explică îngrijorările exprimate de
    la Bruxelles:


    Uniunea Europeană este clădită
    tocmai pentru a apăra aceste valori: democrație, pace, stat de drept. Atunci
    când unul din pilonii de bază ai Uniunii Europene sunt puși sub semnul
    întrebării de către un stat membru sau altul, Uniunea are instrumente prin care
    reacționează, iar acest raport arată foarte clar că sunt principii pe care
    nimeni nu are dreptul să le pună în discuție. Faptul că statul încearcă să dea un alt sens setului de principii
    care stă la baza Uniunii în Ungaria și în Polonia, ridică foarte multe
    îngrijorări și bineînțeles că aceste chestiuni sunt reflectate și negociate
    intens între Uniunea Europeană și statele membre.

    De altfel, aceste
    semnale vor fi parte și din dezbaterea
    Parlamentului European în ceea ce privește alocarea de finanțări pe viitor,
    condiționate de respectarea statului de drept. Statul de drept înseamnă să ai o
    justiție independentă, să ai instituții depolitizate și eficiente care servesc
    cetățeanul și nu politicieni ahtiați după putere care utilizează instituțiile în
    scopuri politice, încercând să pună sub semnul întrebării principiile
    fundamentale care definesc statul de drept. Din acest punct de vedere, este
    esențial ca toată lumea să înțeleagă că sunt principii de la cer nimeni nu
    abdică și tocmai de aceea societățile care fac parte din Uniunea Europeană sun
    diferite de restul lumii.





    Ungaria și Polonia se opun condiționării fondurilor europene de respectarea
    statului de drept și amenință că vor boicota votul din Parlamentul European.
    Eugen Tomac, însă, este ferm convins că rezoluția va trece de votul forului
    legislativ, indiferent de poziția celor două state:






    Orice stat care crede că poate
    confunda persoana cu instituția și se așează deasupra acestor principii
    esențiale și vitale pentru un stat funcțional unde cetățenii trebuie să fie
    apărați de instituții, nu politicienii, sunt absolut sigur că această rezoluție
    va avea suportul necesar în Parlamentul European pentru că sunt chestiuni care
    trebuie tratate cu maximă seriozitate, nu cu superficialitate sau cu încercări
    brutale ale unor politicieni de a substitui unor instituții.


  • Retrospectiva săptămânii 25 – 31.10.2020

    Retrospectiva săptămânii 25 – 31.10.2020

    Pandemia, al doilea val


    Europa
    este măturată de al doilea val al pandemiei, iar liderii UE promit să se
    coordoneze în încercarea de a-l stăvili. La finalul unei videoconferinţe la care
    au participat aceştia, şefa Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a anunţat
    că executivul comunitar va finanţa transferul pacienţilor cu COVID-19 dintr-o
    ţară în alta, pentru a micşora presiunea asupra spitalelor. Preşedintele Klaus
    Iohannis a solicitat mai mulţi bani pentru diversificarea surselor de procurare
    a viitoarelor vaccinuri şi a pledat în favoarea unei abordări unitare la
    nivelul tuturor ţărilor din Uniunea Europeană, care să permită, între altele, recunoaşterea
    reciprocă a rezultatelor testelor. State europene reimpun carantina totală sau
    parţială.

    Autorităţile de la Bucureşti recunosc că situaţia se agravează, dar
    spun că nu se impune, deocamdată, revenirea la restricţiile drastice din
    primăvară. Zilnic, sunt raportate mii de cazuri noi de infectare şi în jur de
    100 de bolnavi pierd lupta cu virusul. Sute de localităţi, în frunte cu
    capitala, au trecut în scenariul roşu, ce presupune obligativitatea purtării
    măştii în interior şi în exterior, cursuri şcolare exclusiv online, închiderea
    restaurantelor, barurilor, cluburilor şi a sălilor de spectacol. Secţiile de
    terapie intensivă se află sub o presiune uriaşă, motiv pentru care autorităţile
    au decis extinderea celor existente şi înfiinţarea altora noi. În acelaşi
    registru, guvernul a introdus noi reglementări în privinţa bolnavilor cu forme
    uşoare sau asimptomatici şi va angaja, fără concurs, 200 de medici tineri, în
    specialităţi precum terapie intensivă, urgenţă, pneumologie, infecţioase,
    epidemiologie şi radiologie.



    Cinci ani de la Colectiv


    Se
    împlinesc cinci ani de la tragicul incendiu din clubul bucureştean Colectiv, în
    urma căruia au pierit 65 dintre tinerii ce veniseră acolo pentru un concert
    rock. Alţi 150 au şi acum nevoie de îngrijiri medicale. Tragedia din Colectiv
    este rezultatul unei activităţi infracţionale în lanţ, iar atitudinea
    ulterioară a unor inculpaţi denotă cinism, rea-credinţă şi lipsă de respect
    faţă de suferinţele uriaşe ale victimelor, a sunat motivarea primei instanţe, care
    a dat sentinţe totalizând 115 ani de închisoare în acest dosar.

    Condamnaţii
    sunt patronii clubului şi ai firmei care a organizat spectacolul pirotehnic
    aflat la originea incendiului, pompierii care verificaseră clubul şi,
    nu în ultimul rând, primarul de la acea vreme al sectorului în care s-a produs
    evenimentul, pentru abuz în serviciu. Niciun impediment de natură morală şi -
    mai grav – legislativă nu a stat în calea candidaturii de succes a acestuia la
    primăria sectorului vecin cu cel pe care îl administra în 2015. Nota bene – la
    scurt timp dupa incendiu, el demisionase şi promisese că nu va reintra în
    politică. Incompetenţa şi corupţia administrativă
    au creat combinaţia letală în cazul Colectiv.
    Oamenii au înţeles acest lucru şi
    au ieşit atunci în stradă cu zecile de mii, provocând demisia guvernului
    social-democrat de la acea vreme.

    Rămân, totuşi, dureros de valabile cuvintele
    ş
    efului din acea vreme al Bisericii catolice din România, Monseniorul
    Robu, primul lider religios care a mers la locul incendiului. Ar trebui – a spus el – să ne fie rușine, nouă tuturor,
    și Guvernelor și instituțiilor statului, și bisericilor, pentru că nu am
    schimbat ceva în țara noastră în 25 de ani
    . Cred – mai spunea el – că nu am lucrat îndeajuns în
    acești 25 de ani, noi, bisericile, în modul nostru de a gândi, de a acționa,
    pentru că noi înghițim foarte ușor corupția, minciuna, șmecheria și toate
    acestea ni se par nimic, însă vedeți că aceste circumstanțe pot fi criminale.



    Corupţie la nivel înalt


    Fostul
    preşedinte liberal al Camerei Deputaţilor de la Bucuresti, Bogdan Olteanu, a
    fost condamnat definitiv, joi, la 5 ani de închisoare cu executare, pentru
    săvârşirea infracţiunii de trafic de influenţă, într-un dosar în care este
    acuzat că a primit un milion de euro de la un om de afaceri. Olteanu a
    fost si viceguvernator al Băncii Nationale. Este al treilea şef al deputaţilor
    români care face închisoare pentru corupţie după social-democraţii Adrian
    Năstase şi Liviu Dragnea. Pe
    de altă parte, deputaţii au aprobat, cu o majoritate pe cât de clară pe atât de
    surprinzătoare, dat fiind istoricul unor astfel de momente, solicitarea
    DNA de încuviinţare a începerii urmăririi penale
    în cazul colegului lor Nicolae Bănicioiu (Pro România, stânga), acuzat de
    trafic de influenţă şi luare de mită în formă continuată.



    Vizita premierului român la Paris


    Premierii
    român, Ludovic Orban, şi francez, Jean Castex, au semnat, luni, la Paris, o
    nouă Foaie de Parcurs, actualizată, aferentă Parteneriatului strategic dintre
    ţările lor. În baza ei, cooperarea va deveni mai structurată, mai ambițioasă și
    mai potrivită pentru a răspunde provocărilor ce decurg din criza provocată de
    Covid-19, speră şefii celor două guverne. Prin această Foaie de parcurs se
    stabilesc principalele coordonate ale colaborării bilaterale în următorii patru
    ani în domenii precum energia nucleară, apărarea, telecomunicaţiile, agricultura
    sau sănătatea.

    Între altele, Franţa se va implica în dezvoltarea capacităţii
    României de producere a energiei nucleare, după ce, la începutul lunii, România
    şi Statele Unite au semnat un acord de construire a două noi reactoare. Şeful
    guvernului de la Bucureşti a avut, în capitala Franţei, discuţii şi cu preşedinţii Adunării Naţionale şi Senatului si a
    participat la Consiliul Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică. România
    – au apreciat membrii Consiliului OCDE – a atins nivelul necesar de pregătire
    pentru începerea negocierilor de aderare la organizaţie. Calitatea de membru al
    OCDE este o etapă strategică pentru România, a subliniat şeful guvernului
    român.

  • Parchetul European – principalul organism de combatere a fraudării fondurilor europene

    Parchetul European – principalul organism de combatere a fraudării fondurilor europene

    Parchetul europen este o instituție independentă care are ca principal scop
    combaterea fraudei, a faptelor de corupție și a tuturor actelor care aduc
    atingere intereselor financiare ale Uniunii Europene și implicit statelor
    membre.



    Laura Codruța Koveși – Procurorul șef european a atras atenția, la
    dezbaterile organizate în cadrul Forumului Eurosfat de anul acesta, că toate
    faptele săvârșite în această perioadă care țin de competența Parchetului
    Uniunii Europene vor fi investigate, la nivel național, dar și european, la
    scurt timp după ce acest organism nou înființat va deveni funcțional.


    Laura Codruța Koveși: Ce e important de spus, în acest context al pandemiei, este că recent a
    fost publicat un studiu al fraudei cu TVA în statele membre. Prima dintre
    concluzii este aceea că daunele cu TVA, în decursul unui an, în interiorul
    Uniunii Europene, sunt undeva între 30 și 60 de miliarde de euro, iar cea de-a
    doua concluzie pe care o putem trage analizând diferențele dintre importuri și
    exporturi, în fiecare stat membru, este aceea că nu avem țări curate. Din
    acestă perspectivă, Parchetul european este un răspuns pe care Europa îl dă la
    această provocare.

    Dar pentru a avea succes, pentru a ne asigura că acești bani
    vor fi folosiți în scopul dat, avem nevoie de câteva condiții. Prima este
    independența sistemului judiciar, iar independența Parchetului european este
    garantată prin regulamentul său, procurorii care lucreză în Parchetul european
    vor fi independenți, nu vor fi subordonați autorităților naționale, nu vor fi
    subordonați instituțiilor europene, agențiilor sau altor organisme ale Uniunii
    Europene; a doua condiție, extrem de importantă, sunt resursele pe care această
    instituție independentă trebuie să le aibă.


    Este foarte important atunci când vorbim de resurse să vorbim de procurorii
    europeni delegați care vor face efectiv investigații în statele lor membre. Ei
    vor fi independenți.


    Toate faptele cu fonduri europene care s-au derulat, în special în perioada
    pandemiei, vor cădea sub competența parchetului european. Să luam un exemplu.
    Dacă la 1 ianuarie, Parchetul european își va începe activitatea, e un exemplu
    ipotetic, la 1 ianuarie, acești procurori trebuie să trimită toate aceste
    dosare la Parchetul european. Parchetul
    european are termen 5 (cinci) zile să evoce aceste dosare. Pentru toate
    infracțiunile care se vor comite, după ce Parchetul european își începe
    activitatea, în acest exemplu ipotetic, după 1 ianuarie, avem o competență
    obligatorie.


  • Premiul Caruana Galizia al Parlamentului European

    Premiul Caruana Galizia al Parlamentului European

    Activitatea Parlamentului European nu se
    limitează doar la legiferare ci și la promovarea excelenței. În fiecare an,
    instituția acordă patru premii pentru recunoașterea excelenței în domeniul
    drepturilor omului, al cinematografiei, al proiectelor pentru tineret și al
    cetățeniei.


    Recent, Legislativul comunitar a lansat un nou premiu – Caruana Galizia – care va recompensa jurnalismul de excepţie ce reflectă
    principiile și valorile Uniunii, consacrate în Carta europeană a
    drepturilor omului.


    Ne dă
    mai multe detalii despre acest premiu, Dana Popp, ofiţer de presă în cadrul
    Parlamentului European:

    Parlamentul European a lansat recent Premiul
    Caruna Galizia pentru jurnalism cu ocazia comemorării asasinării jurnalistei de
    investigaţie malteze în urmă cu 3 ani. Premiul se doreşte o recunoaştere a
    jurnalismului de excepţie din UE şi va recompensa activitatea jurnalistică ce
    reflectă principiile şi valorile europene. Nu este neapărat vorba doar despre
    jurnalism de investigaţie, ci despre activităţi care susţin drepturile şi
    valorile fundamentale ale Uniunii. Parlamentul European consideră că protecția
    libertății presei în întreaga lume și, în special, a jurnaliștilor de
    investigație, în exercitarea atribuțiilor lor, este în interesul vital al
    societăților democratice. Chiar dacă premiul este înfiinţat și sprijinit de
    Parlament, întregul proces va fi gestionat de un partener mass-media european
    independent.


    Cine a
    fost Caruana Galizia ? O
    jurnalistă cunoscută pentru investigaţiile sale privind corupţia din Malta,
    care a fost ucisă pe 16 octombrie 2017 în explozia unei bombe plasată sub
    maşina sa. Ea a denunţat mai multe cazuri de corupție ale unor oficiali
    guvernamentali, cazuri de spălare de bani și de crimă organizată. Când vom afla cine este primul câştigator al
    premiului Caruana Galizia ne spune Dana Popp:

    Parlamentul European va iniţia procesul de
    selecţie a unei organizaţii independente care va stabili criteriile în detaliu
    şi va selecta juriul pentru desemnarea acestui premiu. Acest lucru se va
    întampla spre sfârşitul anului 2020 când va fi lansată o procedură de ofertare
    pentru selectarea unei astfel de organizaţii. Apoi va fi lansată cererea de
    candidaturi şi nominalizări în jurul datei de 3 martie 2021, cu ocazia Zilei
    Mondiale a Libertăţii Presei. Ceremonia anuală de decernare a premiilor va avea
    loc în fiecare an în jurul datei de 16 octombrie, dată ce marchează comemorarea
    asasinării jurnalistei.


    Scopul
    acestor premii oferite de Parlamentul European este de a aduce în prim-plan
    persoane și organizații care depun eforturi considerabile pentru a schimba în
    bine lumea în care trăim și de a încuraja și alte persoane să le urmeze
    exemplul.


  • Uniunea Europeană și jurnalismul independent din Eritreea

    Uniunea Europeană și jurnalismul independent din Eritreea

    În
    1993, în urma referendumului pentru independență, Eritreea devenea un nou stat
    pe harta lumii. De atunci, țara a urmat un parcurs politic care părea că se va
    îndrepta către democrație. Însă așteptările au fost înșelate iar apariția
    cazului scriitorului și jurnalistului Dawit Isaak este ilustrativ. Isaak a
    plecat în 1991 în Suedia și a revenit în 1998 în Eritreea unde a început să
    publice un ziar de opoziție, un ziar liber, în care denunța corupția și
    derapajele antidemocratice. Tată a trei copii, Isaak este arestat în 2001,
    eliberat în 2005 și rearestat după 2 zile. De atunci se află într-o închisoare
    de maximă securitate și despre el nu s-a știut nimic timp de 9 ani. Recent s-a
    aflat că este în viață și într-o stare precară de sănătate.


    Parlamentul European a propus o
    rezoluție prin care se condamnă încălcarea drepturilor omului în Eritreea, cu
    trimitere la cazul special al lui Dawit Isaak.

    Europarlamentarul Rareș Bogdan a
    detaliat în ce constă demersul legislativului comunitar: Este dorința noastră de a veni cu un mesaj ferm prin care
    să atragem atenția că toți cei care sunt închiși pe motive de conștiință să fie
    eliberați imediat. E vorba de libertatea de expresie, e vorba de drepturile
    omului, e vorba de o situație tragică cum nu cred că există foarte multe la
    nivel mondial. Practic, Dawit este un deținut politic, este un deținut religios
    pe motive de conștiință. Este un crez al Parlamentului european care este cea
    mai evoluată instituție a democrației reprezentative, este pe un continent în
    care libertatea de expresie este garantată.


    Ce
    mijloace are la dispoziție Parlamentul european pentru a forța guvernul
    Eritreii să-l elibereze pe Dawit Isaak?

    Rareș Bogdan: Sigur că noi nu putem impune, în schimb putem să cerem
    Comisiei, guvernelor statelor care formează Uniunea Europeană, să vină cu
    penalități economice, cu penalități legate de relațiile diplomatice ale
    Eriterii cu țările din Uniunea Europeană. De asemenea, se poate ajunge până la
    sancționarea misiunilor Eritreii pe continentul european. Nu ne vom opri, avem
    sprijinul total al Comisiei, sunt convins că vom sensibiliza și Consiliul
    European, locul unde sunt premierii și președinții de stat și ai puterii
    executive și care conduc în cele din urmă Europa. Aceștia vor reacționa
    deoarece cazul este flagrant.


    Încălcarea
    drepturilor omului este infracțiunea pe care democrația europeană nu o poate
    tolera. Iar în cazul lui Dawit Isaak evidențele încălcării sunt zdrobitoare.


  • Fondurile europene şi statul de drept

    Fondurile europene şi statul de drept

    Parlamentul
    European a votat, miercuri, o rezoluţie care conţine propuneri pentru un
    mecanism menit să protejeze şi să consolideze democraţia, statul de drept şi
    drepturile fundamentale. Motivul este simplu: actualele mecanisme de control al
    sănătăţii democraţiei pe teritoriul UE nu mai sunt eficiente, pentru că nu sunt
    suficient de constrângătoare atunci când guvernele se abat de la reguli.


    În
    rezoluţie, legislativul comunitar îşi reafirmă îngrijorarea faţă de ceea ce
    constată a fi ”ascensiunea şi înrădăcinarea tendinţelor autocratice şi
    iliberale”, amplificate şi de criza provocată de COVID-19, precum şi faţă de corupţia,
    dezinformarea şi capturarea statului în mai multe ţări ale Uniunii.


    Documentul
    afirmă că UE nu dispune de instrumentele necesare pentru a face faţă unei crize
    continue şi fără precedent a valorilor sale fundamentale, dând ca exemplu incapacitatea
    Consiliului de a face progrese concrete în procedurile declanşate împotriva
    Ungariei şi Poloniei. De aceea, este nevoie – consideră Parlamentul European – de recomandări de
    ţară specifice care să poată declanşa mecanismul de protejare a valorilor
    europene, proceduri de infringement şi o condiţionalitate privind accesarea
    fondurilor europene.


    Astfel, PE propune un acord instituţional pentru un
    ”Ciclu Anual de Monitorizare a (respectării) valorilor Uniunii”. Acesta va
    cuprinde aspecte preventive şi corective pe baza recomandărilor de ţară
    specifice, cu calendare şi obiective legate de măsuri concrete, proceduri de
    infringement şi condiţionalitate bugetară. Propunerile ar urma să consolideze
    şi să suplinească mecanismele existente, cum ar fi recentul raport al Comisiei
    Europene privind statul de drept. Nesoluţionarea unor probleme serioase
    identificate ar putea conduce la măsuri corective specifice.


    În esenţă,
    Parlamentul European propune ca statele care nu respectă valorile europene şi
    liberalismul de tip european să nu mai aibă acces la fondurile unei comunităţi
    bazate tocmai pe principiile încălcate de aceste state. Parlamentul va aproba
    bugetul pentru 2021-2027 numai dacă va exista un mecanism de condiţionare
    concret care să permită reducerea sau suspendarea finanţării din partea
    Uniunii, în cazul în care o ţară membră nu respectă principiile statului de
    drept. Vizate direct de proceduri ale Uniunii pentru tentativele de a subordona
    politic justiţia şi media publice, regimurile conservatoare din Ungaria şi
    Polonia au ameninţat cu blocarea viitorului buget multianual al UE şi a
    fondului european de redresare post-pandemie în valoare de 750 de miliarde de
    euro, dacă vor fi introduse condiţionalităţi privind statul de drept.


    În Estul
    ex-comunist există tentaţia de a reinterpreta regulile în folos propriu. Chiar
    dacă împotriva lor nu s-au declanşat proceduri de infringement, România,
    Bulgaria şi Slovacia au fost criticate pentru corupţie şi, în cazul fostei
    guvernări de stânga de la Bucureşti, modificări pernicioase ale legilor
    justiţiei.

  • Primul raport european anual privind statul de drept

    Primul raport european anual privind statul de drept

    Uniunea Europeană are la bază atât ideea unei piețe comune, care în condiții de stabilitate le aduce beneficii economice tuturor membrilor, cât și de un set comun de valori asumate de statele membre. Aceste valori privesc în primul rând statul de drept și democrația. Criteriile care definesc standardele UE în domeniu le pot fi impuse statelor care vor să facă parte din Uniunea Europeană, însă până acum au existat relativ puține mecanisme care să monitorizeze respectarea respectivelor standard de către statele membre. Raportul privind statul de drept este un astfel de mechanism, după cum a subliniat vicepreședintele Comisiei, Vera Jourova:

    Democrația, statul de drept și drepturile fundamentale sunt baza pe care se sprijină totul în Uniunea noastră: drepturile noastre, libertatea presei și independența sistemului judecătoresc. Istoria democrației reprezintă o căutare permanentă a unui mod echilibrat de a limita puterile celor puternici. Este o căutare a celui mai potrivit sistem de control și echilibru, astfel încât drepturile cetățenilor sunt protejate iar aceștia își pot exercita puterea pe cât de liber este posibil. De aceea prezentăm, astăzi, primul raport anual privind situația statului de drept în care acoperă toate statele membre UE.

    Printre țările acuzate de încălcarea valorilor fundamentale ale UE sunt Ungaria și Polonia, împotriva cărora au fost pornite proceduri prevăzute de Articolul 7 din Tratatul Uniunii Europene.

    Raportul Comisiei a arătat, printre altele, că unele țări membre au probleme cu independența justiției și sunt necesare reforme – iar unele dintre acestea sunt în curs de implementare – pentru a reduce influența puterii executive sau a celei legislative asupra sistemului judecătoresc. Există, de asemenea, probleme legate de lupta împotriva corupției în unele state membre, precum și motive de îngrijorare legate de independența și pluralismul mass-media. Raportul atrage atenția și că în unele state membre societatea civilă s-a aflat sub asalt: i-a fost limitată posibilitatea de a obține finanțări și a fost, totodată, ținta unor campanii de denigrare în presa pro-guvernamentală.

    Respectarea statului de drept ar trebui, teoretic, corelată cu accesul statelor membre la fondurile UE, însă Parlamentul European a atras atenția că, pentru moment, nu există un instrument practic pentru a obține acest lucru.


  • Statul de drept şi legile justiţiei

    Statul de drept şi legile justiţiei

    Mai multe amendamente la legile
    justiţiei din 2018 şi 2019 continuă să ridice îngrijorări în privinţa
    impactului lor asupra independenţei sistemului judiciar, relevă capitolul
    despre România din primul raport privind statul de drept în UE, publicat de
    Comisia Europeană. Documentul evaluează patru teme principale, extrem de
    importante pentru respectarea statului de drept – sistemele naţionale de
    justiţie, cadrele anticorupţie, pluralismul şi libertatea mass-media, precum şi
    alte aspecte instituţionale legate de sistemele de control şi echilibru.


    În
    aprilie anul trecut, o serie de amendamente la Codul Penal, Codul de Procedură
    Penală şi legea specială privind corupţia au fost adoptate în procedură de
    urgenţă de Parlamentul de la București, dar au fost primite cu critici ample şi
    în cele din urmă au fost declarate neconstituţionale în iulie 2019. Sarcina de
    a aduce Codurile în linie cu deciziile Curţii Constituţionale este una încă în
    aşteptare, prin urmare, incertitudinea legală şi riscul care planează asupra
    sustenabilităţii luptei împotriva corupţiei rămân prezente, notează documentul.


    În raport se
    menționează că România are un cadru strategic naţional anticorupţie bazat pe o
    participare largă a unor actori instituţionali, asigurând implicarea voluntară
    a unei mari părţi din administraţia publică, companiilor de stat, organismelor
    de aplicare a legii, parchetelor, tribunalelor şi societăţii civile. Deşi
    Constituţia prevede că adoptarea de OUG-uri este posibilă numai în cazuri
    excepţionale sau de urgenţă, guverne succesive au folosit acest instrument
    pentru a legifera în numeroase domenii, stârnind preocupări asupra calităţii
    actului de legiferare şi a respectării separaţiei puterilor, mai notează
    raportul, care menţionează, în acelaşi timp, că societatea civilă a avut un rol
    important în apărarea statului de drept.


    În același timp, nivelul de
    implementare a strategiei naţionale anticorupţie a crescut şi acţiunile
    preventive sunt continuate atât la nivel local, cât şi naţional. În prezent,
    menţionează documentul, Ministerul Justiţiei evaluează strategia pentru a o
    întocmi pe următoarea.


    Chiar în ziua în care la Bruxelles era dat publicității
    raportul Comisiei Europene, la București, ministerul Justiţiei a lansat în
    dezbatere publică propunerile de modificare a legilor justiţiei. Anunţul a fost
    făcut de ministrul Cătălin Predoiu, care a precizat că aceste modificări, pe
    care le-a enumerat, asigură transpunerea în legislaţie a recomandărilor
    organismelor europene:


    Întărirea rolului CSM în organizarea şi
    desfăşurarea concursurilor şi examenelor prin intermediul Institutului Naţional
    al Magistraturii, profesionalizarea procesului de selecţie a magistraţilor prin
    eliminarea oricăror modalităţi de intrare în magistratură fără concurs. De
    asemenea, am prevăzut eliminarea schemei de pensionare anticipată a
    magistraţilor; întărirea principiului independenţei procurorilor în activitatea
    judiciară, revenirea la normele care consacrau accesul în funcţia de judecător
    la Înalta Curte prin concurs; desfiinţarea Secţiei pentru investigarea
    infracţiunilor din justiţie.


    De la început, implementarea acestora a
    generat îngrijorări legate de presiuni asupra judecătorilor şi procurorilor,
    precum şi asupra independenţei, eficienţei şi calităţii sistemului judiciar.

  • Procurorii europeni au depus jurământul

    Procurorii europeni au depus jurământul

    Parchetul
    European şi-a început oficial activitatea, printr-o ședința inaugurală
    desfășurată luni la Curtea de Justiţie a Uniunii Europene. Noua instituție
    comunitară este condusă de Laura Codruţa Kövesi, fosta șefa a Direcţiei
    Naţionale Anticorupţie din România.


    Mă angajez solemn să îmi exercit
    funcţia în deplină independenţă, în interesul Uniunii în ansamblul său, să nu
    solicit şi să nu accept instrucţiuni de la nici o persoană sau entitate
    exterioară Parchetului European. Mă angajez, de asemenea, să respect obligaţia
    de confidenţialitate în ceea ce priveşte orice informaţie deţinută de Parchetul
    European.

    Acesta a fost angajamentul solemn rostit de Kövesi şi de
    procurorii europeni, între care se află și un alt român – Cătălin-Laurenţiu
    Borcoman.


    Parchetul European este un organ independent însărcinat cu
    investigarea, urmărirea penală şi trimiterea în judecată a autorilor
    infracţiunilor care aduc atingere intereselor financiare ale Uniunii (de
    exemplu, fraudă, corupţie sau fraudă transfrontalieră în materie de TVA care
    depăşeşte 10 milioane de euro). În acest scop, nouă instituție, cu sediul la
    Luxemburg, desfăşoară investigaţii, efectuează acte de urmărire penală şi
    exercită acţiunea publică în faţa
    instanţelor competențe din statele membre.


    În prezent, 22 de state participă la
    această cooperare consolidată: Austria, Belgia, Bulgaria, Cipru, Croaţia,
    Estonia, Finlanda, Franţa, Germania, Grecia, Italia, Letonia, Lituania,
    Luxemburg, Malta, Cehia, Portugalia, România, Slovacia, Slovenia, Spania şi
    Olanda.


    Într-un interviu acordat ziarului El Pais, Laura Codruţa Kövesi subliniază
    că Parchetul pe care îl conduce este un
    mijloc de apărare a statului de drept în UE şi îşi exprimă dorinţa de a crea o
    instituţie independentă, pentru a demonstra că legea este aceeaşi pentru toată
    lumea. Activitatea noului procuror european este crucială pentru credibilitatea
    UE, mai ales pe fondul unor cazuri de corupţie apărute în ultimii ani în
    Spania, Bulgaria, România sau Malta, al unor scandaluri financiare în Olanda
    sau Danemarca sau al unor încercări de subminare a legii în Polonia sau Ungaria,
    comentează publicația spaniolă.


    În România, Kovesi a fost revocată de la
    conducerea DNA în urmă cu doi ani, la solicitarea ministrului justiției din
    guvernul social-democrat de la vremea respectivă, pentru, cităm, ”acte şi
    fapte de netolerat într-un stat de drept”. Măsura, controversată, a fost
    criticată de opoziție și a stârnit emoții în societatea românească. Recent,
    Laura Codruţa Kovesi a câştigat la Curtea Europeană a Drepturilor Omului
    procesul prin care a contestat decizia de revocare din funcţie înainte de
    incheierea mandatului. CEDO a decis în unanimitate că i s-au încălcat
    drepturile la un proces echitabil şi la liberă exprimare.

  • O echipă de investigaţie comună româno-belgiană demască o schemă de spălare de bani din România

    O echipă de investigaţie comună româno-belgiană demască o schemă de spălare de bani din România

    O echipă comună de anchetă, organizată de autoritățile belgiene și române, a descoperit o schemă de spălare de bani în țara noastră. Cercetările au fost sprijinite de Eurojust – organismul de coordonare judiciară al Uniunii Europene – şi Oficiul European de Luptă Antifraudă. Schema de spălare de bani era asociată cu un proiect de infrastructură feroviară în România, finanţat din fonduri europene.

    Patru persoane, doi români și doi italieni, au fost acuzaţi de spălare de bani, trafic de influență și evaziune fiscală. În urma investigaţiei, au fost confiscate diverse bunuri și au fost îngheţate mai multe conturi bancare.

    Ancheta s-a concentrat pe presupuse infracțiuni de corupție și spălare de bani comise în legătură cu două contracte diferite de dezvoltare a infrastructurii feroviare din România, care au obținut cofinanțare din partea Uniunii Europene.

    Cercetările au fost declanşate de autoritățile din Belgia în 2016, cărora li s-a alăturat și Direcția Națională Anticorupție din ţara noastră în 2017.

    Având în vedere dimensiunea transfrontalieră a activității infracționale, cele două state au decis să înființeze o echipă comună de anchetă. Eurojust a ajutat la elaborarea acordului, a asistat funcționarea echipei comune de anchetă și a oferit sprijin financiar. De asemenea, a facilitat contactul direct între autoritățile judiciare și cele de aplicare a legii din ambele țări implicate și Oficiul European de Luptă Antifraudă.

    În aprilie 2019, membrii echipei comune au efectuat mai multe operațiuni în Belgia și România, în timpul cărora au găsit dovezi de corupție și spălare de bani legate de lucrările întreprinse de o firmă de construcții italiană prin intermediul filialei sale din ţara noastră. Lucrările au făcut parte dintr-un proiect finanțat din fonduri europene care viza îmbunătățirea infrastructurii feroviare dintre București și Constanța.

    Rechizitoriul împotriva celor patru suspecți a fost emis săptămâna trecută, iar dosarul a fost trimis către instanța competentă din România. Autoritățile belgiene continuă cercetările legate de activitățile infracționale comise pe teritoriul belgian.


  • Sistemul medical, sub presiune

    Sistemul medical, sub presiune

    La momentul declarării pandemiei, România nu era pregătită să facă faţă unei crize sanitare de proporţii, aşa cum se anunţa cea generată de noul coronavirus. Au recunoscut acest lucru cele mai înalte oficialităţi ale statului. A fost nevoie de un efort conceptual şi logistic mare pentru ca situaţia să fie menţinută sub control. O partitură importantă revenea Unifarm, compania de stat care gestionează achiziţionarea majorităţii materialelor sanitare pentru spitalele din România.



    Opinia publică a aflat, marţi, că directorul companiei, Adrian Ionel, a fost pus sub control judiciar de procurorii anticorupţie, sub acuzaţia că a cerut mită pentru a atribui un contract de achiziţii de măşti chirurgicale şi combinezoane de protecţie în timpul pandemiei. Suma solicitată s-ar ridica la 760.000 de euro. Pentru aceşti bani promişi, Ionel ar fi semnat un contract de achiziţie a 250.000 de combinezoane şi trei milioane de măşti chirurgicale cu o firmă din Turcia. Procurorii îl acuză că a negociat personal termenii contractului cu un personaj care de fapt nici nu era oficial reprezentantul firmei furnizoare.



    În plus, contractul ar fi fost atribuit cu încălcarea tuturor procedurilor legale în luna martie, când încă nu era instituită starea de urgenţă. Atunci când a sosit prima tranşă de un milion de măşti, s-a descoperit că erau neconforme, iar directorul Unifarm a decis unilateral rezilierea contractului. Procurorii anticorupţie nu pot spune dacă a făcut acest lucru pentru că măştile erau neconforme sau pentru că firma din Turcia nu a plătit niciun euro din mita promisă.



    Adrian Ionel afirmă că are dovezi care să-i susţină nevinovăţia. De parcă nu ar fi fost suficient, ancheta a scos la iveală faptul că, de aproape patru ani, el ar fi ocupat ilegal funcţia de director general al Unifarm, încasând, astfel, salarii în valoare totală de aproape jumătate de milion de lei. Corpul de control al ministrului Sănătăţii face de mai multă vreme verificări la Unifarm, inclusiv în privinţa achiziţiilor pentru combaterea noului virus.



    Criza sanitară oferă corupţiei endemice din România un teren fertil. Iar criza e departe de final. Numărul încă mare de cazuri zilnice reprezintă un test serios cu privire la rezistenţa sistemului medical. A crescut uşor şi numărul pacienţilor aflaţi la terapie intensivă, iar multe spitale anunţă că nu mai au locuri libere şi nu mai pot face faţă internărilor. Pentru a reduce presiunea asupra spitalelor, au fost modificate criteriile de externare pentru pacienţii cu COVID-19. Astfel, cei asimptomatici vor putea ieşi din spital după zece zile, în anumite condiţii.



    Pe acest fundal, discuţiile despre o nouă etapă de relaxare a restricţiilor sunt tot mai anemice. În schimb, au apărut zvonuri despre posibila reintroducere în carantină a judeţelor în care numărul de cazuri de infectare a crescut semnificativ. Guvernul spune că nu ia în considerare, în acest moment, o astfel de măsură, dar nu o exclude dacă va exista o transmitere comunitară accentuată într-o localitate sau într-un cartier, a precizat ministrul Sănătăţii, Nelu Tătaru.


  • Eurobarometru privind corupţia

    Eurobarometru privind corupţia

    64% dintre români susţin că viaţa de zi cu zi le este afectată de corupţie, arată ultimul
    Eurobarometru special privind această chestiune, realizat în decembrie
    2019 şi făcut public miercuri de Comisia Europeană. Comparativ cu 2017,
    cifra este cu 4 puncte procentuale mai mică, dar de peste două ori mai mare
    decât media europeană. Opt din zece români consideră că problema corupţiei este
    larg răspândită în ţară, percepție relativ apropiată de situația
    europeană, unde şapte cetățeni din zece sunt de această părere. Sondajul mai
    relevă că 48% dintre români spun că în ţară nivelul corupţiei a
    crescut în ultimii trei ani, cu 2% mai mulți făță de 2017.

    Pe de altă
    parte, 37% dintre români sunt de părere că nivelul corupţiei a rămas la fel,
    iar 7%, că a scăzut. Aproape opt români din zece afirmă că există
    corupţie în instituţiile publice locale sau regionale şi în cele
    naţionale. Patru români din zece cred că a da şi a lua mită şi abuzul de putere
    pentru câştig personal sunt răspândite printre partidele politice, 36% – printre
    politicieni,33% – printre funcţionarii care decid câştigătorii licitaţiilor publice şi 25% printre companiile private, toate fiind cifre mai mici decât media din
    Uniunea Europeană. Pe de altă parte, românii reclamă aceste practici în
    proporție de 48% în sistemul de sănătate și de 41% în poliţie şi
    vamă, ambele procente fiind mult mai mari decât media comunitară.

    Conform
    sondajului, corupția este inacceptabilă pentru o majoritate considerabilă a
    europenilor (69 %). Cea mai înaltă rată de respingere a corupției
    este înregistrată în Portugalia (88%), iar cea mai scăzută în
    Ungaria (38%). Românii nu acceptă corupția în număr de 48 la
    sută. În România, sondajul a fost realizat în perioada 6-15 decembrie
    2019, prin interviuri făţă în faţă, în rândul a peste o mie de
    persoane. În media UE este inclusă şi Marea Britanie, pentru că la momentul
    realizării sondajului ea era stat membru. Guvernele şi persoanele
    aflate în funcţii publice trebuie să acţioneze în mod exemplar, prin
    respectarea măsurilor anticorupţie şi a standardelor de transparenţă, se
    arată în raportul anual al GRECO, organismul anticorupţie al Consiliului
    Europei, publicat săptămâna trecută. Raportul analizează măsurile pentru
    prevenirea corupţiei adoptate de statele membre ale GRECO în 2019 în
    privinţa parlamentarilor, judecătorilor şi procurorilor, precum şi a guvernelor
    centrale, inclusiv funcţiile executive de vârf şi agenţiile de aplicare a
    legii.

    România se numără printre cele 15 state membre vizate la sfârşitul lui
    2019 de procedura de neconformitate în cadrul celei de-a patra runde de
    evaluare. Până la 31 decembrie 2019, România implementase pe deplin 6 din cele
    16 recomandări emise de GRECO și 4 parțial. Recent, ambasadorul britanic la
    București, Andrew Noble, a declarat că România este una dintre cele mai
    curajoase ţări din estul continentului, prin crearea de instituţii cu
    mandate clare de combatere a corupţiei la toate nivelurile. ‘Chiar şi în
    perioade dificile, când aceste instituţii nu au avut parte de sprijin politic,
    ele au continuat totuşi să-şi respecte mandatul şi să-i aducă în faţa
    legii pe cei vinovaţi de acte de corupţie’, a subliniat diplomatul.

  • Procurorul european Laura Codruţa Kovesi – personalitatea publică a anului

    Procurorul european Laura Codruţa Kovesi – personalitatea publică a anului

    Premiile Emerging Europe sunt în 2020 la a treia ediţie şi fac parte dintr-un program de prezentare a ceea ce este mai bun în regiunea Europei emergente: personalităţi, organizaţii publice şi private, precum şi proiecte şi iniţiative.

    Printre precedenţii laureaţi se numără Kristalina Georgieva, din Bulgaria, actualul director al Fondului Monetar Internaţional. Anterior, aceasta a ocupat trei portofolii de comisar european atât în cabinetul Barosso – pentru Cooperare Internaţională şi Dezvoltare, respectiv, pentru Ajutor umanitar şi Managementul Crizelor -, cât şi în cabinetul Juncker – pe cel al Bugetului şi Resurselor umane.

    Profesorul german Gunter Verheugen, fost vicepreşedinte al Comisiei Europene şi comisar european pentru Extindere, a fost, la rândul său, considerat personalitatea publică a anului 2018.

    Emerging Europe trece în revistă câteva elemente biografice esenţiale ale Laurei Codruţa Kovesi, în prezent, şefa Biroului Procurorului Public European. Doamna Kovesi a ajuns iniţial în atenţia publică în România, ţara ei natală, în calitate de şefă a Direcţiei Naţionale Anticorupţie, al cărei director a devenit în 2013. În timpul celor cinci ani în care s-a aflat în această funcţie – scrie Emerging Europe -, Laura Codruţa Kovesi a supervizat trimiterea în judecată a mii de politicieni corupţi: primari, parlamentari şi chiar foşti premieri au fost găsiţi vinovaţi de corupţie şi condamnaţi la închisoare.

    Această distincţie este o recunoaştere a muncii remarcabile a doamnei Kovesi în fruntea DNA, unde a devenit un model pentru agenţiile de combatere a corupţiei din întreaga regiune a Europei emergente şi un simbol al luptei împotriva corupţiei şi al consolidării statului de drept – motivează Andrew Wrobel, partener fondator al Emerging Europe. Acesta adaugă că desemnarea ei ulterioară în funcţia nou creată ca primul procuror public al Europei nu face decât să confirme rolul important pe care ea l-a jucat şi va continua să-l joace în lupta împotriva corupţiei.

    În calitate de procuror public european, Laura Codruţa Kovesi are ocazia să schimbe atitudini la nivelul Uniunii Europene. Instituţia pe care o conduce, cu sediul în Luxemburg şi care ar urma să devină funcţională la sfârşitul acestui an, va fi un birou independent însărcinat cu investigarea, punerea sub acuzare şi condamnarea infracţiunilor la adresa bugetului Uniunii Europene, precum acte de corupţie şi fraude, inclusiv transfrontaliere cu TVA mai mari de 10 milioane de euro. Lista infracţiunilor poate fi extinsă în viitor pentru a cuprinde, de exemplu, terorismul.